Gaat dit over de spin met zwarte of blauwe achtergrond? De spin met zwarte achtergrond was alleen maar om te laten zien wat ik kreeg als ik bomen/huis als achtergrond nam. Ik vond die zelf ook niet mooi. De foto waar het voor mij om ging staat hier: http://gathering.tweakers...message/28726990#28726990Frank|A schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:57:
Infinchible: sorry ik vind het niks. Niet sherp en te donker
Is die wel iets beter?
Verwijderd
Voor wat betreft 5 en 6 (in iedergeval 6) daar had je best kunnen flitsen. De diffuser uitklappen en op 1/? zetten (hangt een beetje af van je afstand tot je onderwerp). De donkere delen worden wat beter belicht en de lichte delen zullen nauwelijks lichter worden door de grote hoeveelheid licht die er al op valt.
Mooie foto's dus. Weet je de namen ook van de vlinders?

Er missen een paar pootjes, de ogen kan je niet zien, etc. Goed begin, veel schieten dan komt het wel goed.
Nog twee puntjes:
- De breedte van je fotos graag aanpassen aan 600px breed, dit is niet zo mooi zo
- Geef ook comentaar op andere fotos dat is wel zo sociaal.
Verwijderd
1)

Dat gaat mij ook nooit lukken met de tubes (goedkope oplossing).Frank|A schreef op zondag 16 september 2007 @ 19:54:
Wekkel, de tubes werken. Maar compositie, scherpte mist. Wees kritisch op je zelf!
Er missen een paar pootjes, de ogen kan je niet zien, etc.
Foto is 600 bij 400.Nog twee puntjes:
- De breedte van je fotos graag aanpassen aan 600px breed, dit is niet zo mooi zo
Klopt, ik zal mij eens gaan inspannen daarvoor- Geef ook comentaar op andere fotos dat is wel zo sociaal.
De plaat die ik postte is met de langste tube setting gemaakt. Aperture zo klein mogelijk, scherper ga ik het niet krijgen (DOF is wat het is). Dat is voor mij nog een zoektocht, zo lang ben ik er nog niet mee bezig. Dat de kop en wat pootjes niet scherp zijn, dat snap ik maar die gaan nooit scherp worden met dit materiaal. Ogen van de kruisspin heb ik nog nooit kunnen ontwaren op mijn foto's, die zijn echt heel heel klein.
Nu kan ik twee dingen doen: mijn spul gebruiken en zo nu en dan eens wat laten zien of niet posten uit angst voor commentaar en hoongelach vanwege mijn beperkte middelen. Wat ik echter niet kan is iets bereiken wat met mijn spullen niet bereikbaar is. Dat bedoel ik met goedkoop: het is op sommige vlakken gewoon een moeilijke uitdaging.
Er zit weinig anders op dan uit vele hoeken en standen te schieten op zoek naar een bruikbare methode. Ik ga eens op zoek naar de ogen van de kruisspin met een statief erbij.
[ Voor 0% gewijzigd door Wekkel op 17-09-2007 10:49 . Reden: tikfout ]
Verder is het bij macro, meer nog dan bij andere takken van fotografie, van belang dat je keuzes maakt. Aangezien de scherptediepte maar een paar mm is, in het beste geval, moet je net zo lang puzzelen, dat het deel wat jij wilt laten zien in het scherptevlak valt. Bij je kruisspin heb je blijkbaar gekozen voor de bovenkant van het achterlijf, terwijl de kop hierdoor een vage blur is geworden (ik meen trouwens toch wel wat zwarte puntjes te zien, mss de ogen?). Kies je voor de kop, dan zal de scherpte naar het achterlijf toe snel minder worden, maar dat is juist "mooi", het zorgt ervoor dat de kop extra benadrukt wordt.
Een statief is bij macro vrijwel onmisbaar. Bedenk dat je bewegingen door de vergroting - tussenringen of voorzetlenzen gelijk - ook uitvergroot worden. 1/80 sec is imo dan ook nogal lang, om uit de hand te schieten.
Na een tijd geklungeld te hebben met voorzetlenzen en zelfs een vergrootglas van een euro, heb ik toch weer tussenringen aangeschaft. Ik wil ze niet ruilen voor welke voorzetlens dan ook. Geloof me, als je resultaten tegenvallen, dan ligt het absoluut niet aan die tussenringen!
Je foto is niet 600x400, klik er maar eens op en dan rechter muis knop.Wekkel schreef op zondag 16 september 2007 @ 22:41:
[...]
Dat gaat mij ook nooit lukken met de tubes (goedkope oplossing).
[...]
Foto is 600 bij 400.
[...]
Klopt, ik zal mij eens gaan inspannen daarvoor
Met tubes kun je net zulke mooie fotos maken als met een een macro lens. Een macro lens is alleen makkelijker. Ik heb in het begin ook veel met tubes geschoten en niet onverdienstelijk zeg ik klik . Zoals Toff ook al aangaf, het licht echt niet aan je materiaal alleen. Wat ik eerder zei, kijk wat je foto grafeert. en leg er een mooie compositie in. Veel schieten en veel posten dan komt het vanzelf goed.
Verwijderd
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat de meesten hier zonder statief de foto's maken. Bij het fotograferen van bloemen kan een statief makkelijk zijn maar bij de meeste insecten is het niet te doen. Zelfs een monopod lijkt mij onhandig. Dus ik schiet lekker uit de hand want ik ben niet zo'n voorstander van vloeibare stikstof e.d.Toff schreef op maandag 17 september 2007 @ 00:20:
Een statief is bij macro vrijwel onmisbaar. Bedenk dat je bewegingen door de vergroting - tussenringen of voorzetlenzen gelijk - ook uitvergroot worden. 1/80 sec is imo dan ook nogal lang, om uit de hand te schieten.
Na een tijd geklungeld te hebben met voorzetlenzen en zelfs een vergrootglas van een euro, heb ik toch weer tussenringen aangeschaft. Ik wil ze niet ruilen voor welke voorzetlens dan ook. Geloof me, als je resultaten tegenvallen, dan ligt het absoluut niet aan die tussenringen!
Bij sterke vergotingen wordt het wel steeds moeilijker om uit de hand schieten maar tot 2:1 is zeker nog wel te doen. Daarboven wordt licht en zoals je zelf al zegt je eigen bewegingen een te grote beperkende factor.
Een oudje van dit jaar, een macro van de kop van de vlinder. Dat is ook niet alles.Toff schreef op maandag 17 september 2007 @ 00:20:
Die vlinders hier zijn (per definitie door hun afmetingen) eigenlijk nauwelijks "macro" te noemen en zeker niet met een vergrotingsmaatstaf gemaakt die je met een hele set tussenringen bereikt. Zeker als je korte lenzen gebruikt, wordt je afbeeldingsmaatstaf gigantisch, als je te veel tussenringen gebruikt. Bovendien zit je met het beestje vaak zowat in je lens, i.p.v. ervoor. Is die 58mm je brandpuntafstand?
Verder is het bij macro, meer nog dan bij andere takken van fotografie, van belang dat je keuzes maakt. Aangezien de scherptediepte maar een paar mm is, in het beste geval, moet je net zo lang puzzelen, dat het deel wat jij wilt laten zien in het scherptevlak valt. Bij je kruisspin heb je blijkbaar gekozen voor de bovenkant van het achterlijf, terwijl de kop hierdoor een vage blur is geworden (ik meen trouwens toch wel wat zwarte puntjes te zien, mss de ogen?). Kies je voor de kop, dan zal de scherpte naar het achterlijf toe snel minder worden, maar dat is juist "mooi", het zorgt ervoor dat de kop extra benadrukt wordt.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Bruinrode heidelibel

Steenrode heidelibel
Pentax K3
@Gizlle: in het lijfje zie ik nog net iets van onscherpte. Mooi dichtbij, doch het komt mij ietsje donker over.
@Imagine: een mooie compositie (rode libelle). Heel klein dingetje is de schaduw die in de nek achter het koppie zit. Stoort mij niet, anderen misschien wel. Shots met de ogen vind ik super.
@tonysettanta: vooral de laatste foto spreekt mij aan: kleurrijk en fris. De anderen zijn wat dat betreft iets matter.
@Imagine: vooral de spinneogen foto's (sping op het gaas) vind ik pakkend. Er gaat echt een dreiging van uit.
@inquestos: de eerste vind ik leuk, de tweede meer een foto die ik zou maken
@Imagine: de kleuren zijn wat mat in de serie. Eigenlijk bevalt alleen plaat 4 mij. Beter licht, meer kleur.
@Montana: de libelleogen zijn wat donker. Dan vind ik de oranje/witte bloem al een stuk beter. De witte blommetjes zijn weer op het niveau zoals ik het vaker zie van jou.
@FluKee: strakke beelden. De derde plaat is eigenlijk het leukste, met nog net dat toefje blauw in de vleugels en de diepte die er uit straalt.
@qTs: je zegt het zelf al: overbelicht. Bij de salamander is het weer precies omgekeerd
@The Alchemist: ietsje donker van aard, behalve de eerste (hallo, spin
@Nomad: ik vind de schaduw op het blad erg grappig. Flits of zon? Jammer dat de vleugeltjes niet stil zaten, dan was hij wat mij betreft helemaal af geweest.
@The Alchemist: prachtige spin foto, en erg kleurrijk. De wans lijkt wel in een studio te wandelen met dat witte licht van de zijkant. Een apart effect.
@Montana: prachtig libelleshot met die zon er vol op.
@tonysettanta: als foto vind ik 'm wel ok, maar het onderwerp is het niet helemaal.
@Infinchible: lijkt mij een hele respectabele poging.
@Imagine: een paar foto's kennen nogal een wit licht. Ik neem aan dat het een flits is, mag wat mij betreft iets minder. Dan komen de warmere kleuren wat meer terug, zoals bij de wants no 7 (prachtige shot).
@Infinchable: aardig gedaan, de scherpte kan ietsje beter.
@Imagine: het lijkt mij toch een balans tussen natuurlijke kleur en bijflitsen. Het is mij net even iets te 'wit' (natuurlijk is het uiteindelijk gewoon een prachtige foto).
@The Alchemist: foto 1, waar vind je dat soort angsaanjagende spinnen? Foto 2 vind ik heel mooi, er zit veel detail in. Foto 3 vind ik wat rommelig met al die attributen erbij.
@The Alchemist: deze serie kijkt erg goed weg. Mooie natuurlijke kleuren, superfijn en scherp.
@The Alchemist: weer een lekkere serie, al zit er een in die niet echt bekoord (no 4).
@d0gf00d: je hebt de ogen scherp, en het is van voren. Ik vind 'm wel kunnen.
@Montana: wat onduidelijk, maar ook weer erg artistiek.
@huisfotograaf: erg goede achtergrond. De libellen zijn ietsje onscherp, maar het resultaat mag er zijn.
Ja, flitsen kan ook natuurlijkVerwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 12:38:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat de meesten hier zonder statief de foto's maken. Bij het fotograferen van bloemen kan een statief makkelijk zijn maar bij de meeste insecten is het niet te doen. Zelfs een monopod lijkt mij onhandig. Dus ik schiet lekker uit de hand want ik ben niet zo'n voorstander van vloeibare stikstof e.d..
Bij sterke vergotingen wordt het wel steeds moeilijker om uit de hand schieten maar tot 2:1 is zeker nog wel te doen. Daarboven wordt licht en zoals je zelf al zegt je eigen bewegingen een te grote beperkende factor.
Mijn opmerking was niet als kritiek op de vlinderfoto's bedoeld hoor, die discussie is hier of in een vorig deel iig al lang gevoerd (vlinders zijn prima, al is het meestal close-up). Waar het mij om ging, was dat Wekkel nogal stevige vergroting gebruikt, terwijl met wat minder ook prima foto's te maken zijn. Dit lijkt misschien een aardige macro, maar het is wel een crop (origineel 1500 px breed). Omgerekend is het beestje misschien 12mm kop-kont, en maar 4mm op de sensor. "Vergroting" dus hooguit 1:3. Ja, dat schiet ik ook nog wel uit de hand op een zonnige dag (1/400, F/8.0, 120mm):Montana schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:23:
[...]
Een oudje van dit jaar, een macro van de kop van de vlinder. Dat is ook niet alles.
[afbeelding]

Verwijderd
Het is natuurlijk ook persoonlijk. De één werkt beter met statief de ander liever uit de losse hand. Ik heb het een paar keer geprobeerd met statief maar vliegende beestjes kreeg ik er al helemaal niet op. Langzaamlopende beestjes was ook vaker geen succes dan wel. Alleen bij bloemen gaat het goedToff schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 01:23:
[...]
Ja, flitsen kan ook natuurlijk. Toch lukt het mij, wanneer de vergroting / het beschikbare licht zodanig is dat de AF-servofocus het niet doet (vrijwel altijd dus), beter om scherp te stellen met een steuntje. Ik beweeg anders gewoon te veel om de scherpte precies daar te leggen, waar ik hem hebben wil. Meestal gebruik ik dan mijn driepoot op 1 of 2 poten, om nog wat te kunnen bewegen. Weet je zeker dat je 2:1 bedoelt, dus 1cm in werkelijkheid = 2cm op je sensor? Dat schiet ik echt niet meer fatsoenlijk uit de hand hoor, petje af!
[afbeelding]
Ik bedoel inderdaad 2:1. Hoewel ik maximaal tot 1.7:1 kan op het moment heb ik een inschatting van mijn kunnen even geëxtrapoleerd naar 2:1. Maar dan moet ik er nog een extra tussenring in zetten en hoeveel licht dat gaat kosten weet ik niet. Ik heb het in ieder geval er nog niet op gewaagd om een extra 25mm ring aan te schaffen. (Zo'n ding kost toch €100 en als het onbruikbaar wordt is dat jammer van de centen.)
Met de dikste ringenset (alle ringen) is het met een 28-80mm geen doen meer en met de APO krijg ik teveel onscherpte (te scherpe DOF). Standje 2 met de ringen moet ik nog eens een keer proberen met de APO.
Eerste twee zijn met de 28-80mm, laatste met de APO.

Met de 50mm 1.8 schieten werd niets. Er kwam gewoon teveel licht binnen (geen aperture met de EOS Canon lensen en tubes).
Daarnaast zeg ik, veel oefenen. Probeer het eens op de woorden uit een boek. Je kan dan heel goed zien wat voor effect sluitertijden, diafragma en iso waarden hebben op de scherpte van je foto.
Foto 2 is niet gek, mischien kan ie wat USM gebruiken (verscherping in photoshop).
Ja, dat verklaart een hoop, o.a. "goedkoop"... Je moet natuurlijk wel automatische tussenringen gebruiken, want makro @F/1.8 geeft 0,0 scherptediepte. Kan je nog beter een oud vergrotingsobjectief op de kop tikken en op een bodydop frotten. Die kan je tenminste nog diafragmeren., of een omkeerring, i.c.m. een oud FD objectief (die kan je ook los diafragmeren).Wekkel schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:16:
Ik ben wat verder wezen experimenteren met de ringen. Met de 50mm 1.8 schieten werd niets. Er kwam gewoon teveel licht binnen (geen aperture met de EOS Canon lensen en tubes).
het voordeel van een klein tussenringetje op de APO is net ietsje grotere platen terwijl het nog prettig ver weg schieten is van het onderwerp.
Een al te scherpe DOF is daarmee nog geen probleem.
Niet alleen natuur is geschikt voor dichtbij, afwaswater ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Wekkel op 18-09-2007 21:34 ]

caryopteris [kew blue]

[ Voor 97% gewijzigd door tonysettanta op 26-03-2008 18:19 ]
Verwijderd
De dof is te klein. Aangezien je diafragma nog maar op 5.6 zit had je dat nog wel wat hoger kunnen zetten. Daarnaast staat de vlinder er niet helemaal op. Van een closeup zou je dat wel verwachten.
Daarnaast zie je geen enkele tekening (op de vleugels) dus later nog een een keer achterhalen wat voor vlinder het was is niet meer mogelijk.
Tony,tonysettanta schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:13:
Ook nog eenspinnetje van mij.[[URL=http://imageshack.us][afbeelding]
http://img413.imageshack.us/img413/4031/dscf12582gp6.jpg[/img]
[URL=http://imageshack.us][afbeelding]
Macro is meer dan een vergroting en een scherpe foto. Zeker bij die eerste foto mis ik totaal een compositie of een gedachte met de foto. Sorry, kan het niet mooi vinden.
@ imagine: nr1-2a-4-5 en6 mooi! sessie vlinders; chappo erg knap.
@ Flukee: hier ook,vlinders bijna te mooi! compo; kleuren; dof; super! nr 3 lijkt of hij net opstijgt.
@ The alchemist: vooral die wantsen; mooie dof verkregen, de vlinders met de flitser gemaakt
vindt ik zelf erg mooi. het lijkt net of je ook meer detail verkrijgt in de vleugels,ben zelf
momenteel ook aan het experimenteren met een slaveflitser .
@ 4d0gF00d: de vlinder heeft ondanks de geringe dof, zeker wel iets, als de ogen iets
scherper waren geweest was het denk ik een hele mooie foto geworden
kun je niet alsnog met een bewerkings programaatje de ogen bewerken?
@ Toff: zeer mooie compo, prachtige kleuren.
@ Het ziet er wel behoorlijk positief uit he dit commentaar?
maar wie ben ik om negatieve kritiek te geven?
Ow jawel, dat is gewoon een AtalantaVerwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 00:14:
[...]
De dof is te klein. Aangezien je diafragma nog maar op 5.6 zit had je dat nog wel wat hoger kunnen zetten. Daarnaast staat de vlinder er niet helemaal op. Van een closeup zou je dat wel verwachten.
Daarnaast zie je geen enkele tekening (op de vleugels) dus later nog een een keer achterhalen wat voor vlinder het was is niet meer mogelijk.
Wat betreft het gebrek aan scherpte(diepte) ben ik het wel met je eens. Zeker op de grote versie valt op dat er eigenlijk niks echt fatsoenlijk scherp is. Maar qua compositie vind ik hem zo slecht nog niet eigenlijk.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
mijn gedachte was, ik laat het spinnetje als het ware in het beeld kruipenNomad schreef op donderdag 20 september 2007 @ 10:01:
[...]
Tony,
Macro is meer dan een vergroting en een scherpe foto. Zeker bij die eerste foto mis ik totaal een compositie of een gedachte met de foto. Sorry, kan het niet mooi vinden.
dat was mijn gedachte achter deze foto, is dat zo verkeerd?
Verder wil ik je al heel lang zeggen dat het stukje tekst "[URL=http://imageshack.us]" niet nodig is om je foto's hier te plaatsen. Kan je gewoon weglaten!
Toff ik heb de spin op oog hoogte laten kruipen [is het zo beter?] Geintje.Toff schreef op donderdag 20 september 2007 @ 15:44:
@tonysettanta: Je idee zou misschien beter tot zijn recht gekomen zijn, als je de spin niet zo plat van bovenaf had genomen, maar wat lager, zeg maar zijn oogshoogte. Dan krijg je natuurlijk niet zo veel scherp, maar het voordeel is dan weer dat het helemaal niet opvalt dat de achterkant ontbreekt.
Verder wil ik je al heel lang zeggen dat het stukje tekst "[URL=http://imageshack.us]" niet nodig is om je foto's hier te plaatsen. Kan je gewoon weglaten!
dat url zat ik ook al langer mee, ik had de vraag al eens gesteld hoe ik dat weg krijg
.maar kreeg geen respons, ik hoop dat het nu beter is.
en dan had ik nog een vraag, hoe krijg ik een linkje hier om een grotere foto te laten zien.
[ Voor 5% gewijzigd door tonysettanta op 20-09-2007 16:32 ]
1
| [url=urlvanjegrotepic]tekst voor je linkje[/url] |
Als ik jouw foto neem (doen we even of hij groot is):
hier staat de grote gevaarlijke spin
Vroeger kon je dit ook in de foto integreren, maar t.net denkt tegenwoordig dat er dan pop-ups inzitten, dus met ImageShack lukt dat niet meer
edit @tony hieronder: vergeet die laatste opmerking dan maar. Als je het nog niet snapt, bekijk deze post dan met de "view"-button, dan zie je precies wat ik doe.
[ Voor 18% gewijzigd door Toff op 21-09-2007 01:22 ]
dus bij imageschack kan ik dit niet meer doen?
is er misschien een ander linkie waar ik een grotere foto kan opladen.
Hier een idee van hoever ik van het onderwerp afzit (18mm met een 100% crop)

Met de APO en tubes kom ik vanaf die plek zo dichtbij dat ik de tekst op de tube kan lezen

en dit is in slecht licht situaties

Een tube bestaande uit 3 tussenstukken, een deel dat op de camera past en een deel dat de lens houdt. Met de drie tussendelen kan ik naar gelieven combineren.
De ringen heb ik via Ebay gekocht (€10). Chinese kwaliteit (metaal), doch prima bruikbaar, ook gezien de prijs.
[ Voor 65% gewijzigd door Wekkel op 21-09-2007 16:02 ]
Ik gebruik een Sigma 70-300mm APO lens waarop een macro functie zit. Dat is niet veel meer dan een soort lock waarmee ik het 200-300mm bereik vast kan zetten en vervolgens de focus een heel stuk terug kan draaien. Het resultaat is dat je 1) ver in kan zoomen en 2) toch nog scherp kan stellen van oneindig tot 1 meter afstand dichtbij. Dat is de 'macro' functie van de APO.Toff schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 16:48:
Met die tussenringen kan hij zijn andere opjectief in het dichtbijgebied gebruiken. Klopt mijn verhaal?
Met de tussenringen kan ik feitelijk 1 ding: het onderwerp bij gelijke afstand ietsje dichterbij krijgen (grotere vergroting). Meer niet, en het effect is redelijk beperkt. Voor mij is het net prettiger om een redelijk groot insect (spin, vlinder) iets beter en groter in beeld te krijgen zonder er 10cm bovenop te moeten gaan zitten. De focus tot het oneindige raak ik kwijt met de ringen.
Nu veel gezegd, in het weekend de daad eens bij het woord voegen (oftewel, mooie foto's maken).
Ik geloof je niet...Wekkel schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 17:13:
[...]
Met de tussenringen kan ik feitelijk 1 ding: het onderwerp bij gelijke afstand ietsje dichterbij krijgen (grotere vergroting).
Volgens mij kan je, door dichterbij te komen, de vergroting vergroten. Tenzij er glas in je ringetjes van een tientje zou zitten, dan zouden het tele-extenders zijn, maar dat lijkt me niet.
[ Voor 9% gewijzigd door qTs op 21-09-2007 19:16 ]

Pentax K3
Apparatuur: Canon 350D, Canon 100mm F/2.8 FD, converter FD>EOS, FD tussenring 13mm, statief.

1. Geen ring, objectief op oneindig, afstand 60,5 cm.

2. 1 ring, 13 mm, objectief op 1,05 m, afstand 60,5 cm.
Gelijke afstand = gelijke grootte, met of zonder tussenring.
Zeker, zeker, maar dan was hij vast niet zo stil blijven liggen. Maar de dader was echt spin, en niet de stikstofspuitbus. Voor de volgende foto dan toch maar een bloemetje nemen?Toff schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 23:25:
@huisfotograaf: Ik vond hem toch mooier toen hij nog leefde...
Bij deze dan: vergane glorie van de afgelopen (niet zo beste ) zomer.

[ Voor 20% gewijzigd door huisfotograaf op 02-11-2007 20:26 ]
Pentax K3
Zonder ring

Met 1 ring

Met 2 ringen

Fototoestel stond op een statief en het onderwerp bleef ook op dezelfde plek in het web hangen. Ik kan het niet anders maken.

Als ze toch dood zijn, kan je net zo goed wat meer inzoomen
Tja, drie tussenringen en de maximale stand van de macrolens, dat was het wel. Anders moet ik in de fotospullenkist even op zoek naar een balg, een M42 adapter, een vergrotingsobjectief, een setje schroefdraadtussenringen en een M39/M42 verloopring. Zou er allemaal in moeten zitten, maar dan wordt het wel erg laat.

Pentax K3
Verwijderd
Volgens mij wordt de lengte van de ring verwaarloosdWekkel schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 23:50:
Ik kan niet weerleggen wat een ander met zijn lensen voor elkaar krijgt. Ik kan alleen mijn eigen bevindingen posten.
Zonder ring
[afbeelding]
Met 1 ring
[afbeelding]
Met 2 ringen
[afbeelding]
Fototoestel stond op een statief en het onderwerp bleef ook op dezelfde plek in het web hangen. Ik kan het niet anders maken.
Ik zou zeggen dat je met twee tussenringen toch een iets grotere vergroting zou moeten krijgen. Aan de andere kant is dit best mooi. Je kunt nu goed de structuur van het web zien. De derde foto is net wat donkerder, waardoor de spin er beter uitkomt. Ik zou willen dat ik ze altijd zo kreeg. Een klein windvlaagje en de boel is weer onscherp.Wekkel schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 23:50:
Ik kan niet weerleggen wat een ander met zijn lensen voor elkaar krijgt. Ik kan alleen mijn eigen bevindingen posten.
Zonder ring
[afbeelding]
Met 1 ring
[afbeelding]
Met 2 ringen
[afbeelding]
Pentax K3
@huisfotograaf: het moet wel leuk blijven natuurlijk

Ik schoot vandaag nog wat dingetjes in de tuin, ditmaal eens geen spinnen. Helaas werd het al donker en bleek geeneen foto's lovenswaardig genoeg om te posten (jullie blij).
Grutjes, daar kan ik niet tegenop.Toff schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:40:
@Wekkel: Lijkt erop dat het een bijeffect van de scherpstelling c.q. die "macrostand" van je objectief is. De bedoeling van tussenringen is toch dat je dichterbij kan komen, waardoor de vergroting toeneemt. Weet je nog, welke instellingen je gebruikt hebt en op welke afstand je spin van je sensor was?
@huisfotograaf: het moet wel leuk blijven natuurlijk. Mijn laatste vliegje is gemaakt met een 70-300 @ 300mm, 25mm tussenring en een omgekeerd FD-objectief ervoor.
Pentax K3
Heb je de camera naar je onderwerp verplaatst toen je de ringen erop zette?Wekkel schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:49:
Ik denk dat ik op ongeveer 2 meter zat van camera tot onderwerp. De vergrotingsfactor is inderdaad minimaal. Net even wat extra. Het kan best te maken hebben met de specifieke 'macrostand' van de zoomlens. Wat het dan ook is, het doet iets waarmee ik blij ben. Dat is voor mij bottom line.
Ik schoot vandaag nog wat dingetjes in de tuin, ditmaal eens geen spinnen. Helaas werd het al donker en bleek geeneen foto's lovenswaardig genoeg om te posten (jullie blij).
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Bij de 2e foto heb je een andere brandpuntsafstand gebruikt. Als je die hetzelfde houdt moet je als het goed is wel een vergroting krijgen. Als je de lenzenformule toepast, 1/f = 1/b + 1/v: De tussenring maakt de b groter, daardoor kan v kleiner worden. N = b/v wordt groter. (bij eenzelfde f-waarde, de brandpuntsafstand)Toff schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 22:47:
Dan rest me niets anders dan e.e.a. proefondervindelijk te bepalen:
Apparatuur: Canon 350D, Canon 100mm F/2.8 FD, converter FD>EOS, FD tussenring 13mm, statief.
[afbeelding]
1. Geen ring, objectief op oneindig, afstand 60,5 cm.
[afbeelding]
2. 1 ring, 13 mm, objectief op 1,05 m, afstand 60,5 cm.
Gelijke afstand = gelijke grootte, met of zonder tussenring.
wiki:
b = beeldafstand (de afstand van het beeld tot het optisch middelpunt, gemeten over de hoofdas)
v = voorwerpsafstand (de afstand van het voorwerp tot het optisch middelpunt, gemeten over de hoofdas)
Het zou leuk zijn als je het nog een keer test maar nu met gelijke f waardes
Ow en ik ben nu al 2 weken lensloos

70-300mm @300 op macro stand

70-300mm @300 op macro stand met ringen

Sorry voor je goede bedoelingen. Motieven zijn verder goed. Maar voor mijn gevoel zit je er helemaal naast. Qua licht, scherpdiepte, contrast enz. Behalve de laatste 2 die komen redelijk goed weg.Wekkel schreef op zondag 23 september 2007 @ 08:40:
Kitlens 28-80mm @80 met ringen
[ Voor 7% gewijzigd door Montana op 23-09-2007 11:25 ]
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Ik ben het montana eens. Ik heb gewoon het id dat je teveel in 1x wil. Tussenringen en een zoom. Neem nu eerst eens mooie fotos met je sigma 70-300. Vlinders moet geen probleem zijn. Daarnaast is nabewerking heel belangrijk. Met een compact camera is het niet nodig, maar met een dsrl wel.
Als ik bv. je laatste vlinder foto neem en het contrast en de levels een tikje aanpas dan krijg je al dit:

Na verkleinen moet je ook altijd verscherpen (photoshop: smartsharpening, 0,4 ~90%)
Maar begin eerst eens met een scherpe foto met je 70-300. Diafragma lekker op f11 en sluitertijden op 1/300 of groter dan moet ie scherp zijn.
Nog wat plaatjes uit de vlindertuin:

Volledige foto:
http://driebier.com/afbeeldingen/makro/MakroVlieg.jpg
Commentaar is welkom ! !
De vlieg vond ik nog niet zo stuitend. Het wordt wat artistiek als beeld, maar zo gruwelijk vind ik het niet. Ik ben tenslotte niet met een MP-65 bezig, het resultaat past bij de spullen. Bovendien loopt de DOF vanuit de ogen af richting het achterlijf. Je ziet nog best wat details
Ik had een andere dagpauwoog te pakken gisteren met de telelens, doch helaas heb ik deze (kennelijk) per ongeluk weggegooid. Vandaag op pad gegaan met de telelens op macro stand en F10 gelocked.

Ik kon het niet laten ook de kitlens nog even uit de tas te pakken met een piepklein ringetje

Ik schiet tegenwoordig in RAW. Met het omzetten (Adobe Raw of zoiets) merk ik dat gele kleuren vervormd worden. Dan zit er weinig anders op dan saturation terugdraaien, maar het geel wil ik niet kwijt. Is hier een bepaalde standaard handelswijze voor?

Blijft lastig flitsen en fotograferen zo dichtbij. (gear:Canon 400D + 18-55 kitlens.)

p.s. Ik ben dol op al die insecten hier!
[ Voor 6% gewijzigd door Hamish op 24-09-2007 21:51 ]

[ Voor 37% gewijzigd door tonysettanta op 27-09-2007 09:19 ]
[ Voor 81% gewijzigd door Remy op 30-09-2007 22:00 ]
Mooie foto's van Zegekruid (Nicandra physalodes), tonysettantatonysettanta schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:30:
weer is een bloemetje van mij[ weet iemand misschien hoe deze plant heet?]
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
nergens vinden in mijn boekies.
@Toff: ja de lampionnetjes zitten er ook aan
het is een mooie plant.

[ Voor 3% gewijzigd door huisfotograaf op 02-11-2007 20:27 ]
Pentax K3
Van mij ook nog wat, deze zijn genomen tijdens mijn weekendje weg in de ardennen samen met mijn vriendin, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Zie net dat het min of meer allebei dezelfde compositie heeft, toch een keertje wat anders proberen
Verwijderd

@ Roel Johnny boy: Goede foto, fijne rustige achtergrond. Alleen jammer dat de focus volgens mij nét niet helemaal goed ligt, kan niet precies zien waar hij wel ligt, maar het hoofd lijkt net niet helemaal scherp te zijn. Ook zit hij precies in het midden en het is jammer dat de pootjes er net niet helemaal opstaan.
Verwijderd
Ja helaas zat de spin op een moeilijk te bereiken plek, met een storende achtergrond.. Tja ben beetje beginneling he, met een simpele digitale camera. Dus moet nog veel leren en veel oefenen.Infinchible schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 18:27:
@ Bionica: Ik vind de achtergrond te storend, probeer een rustige achtergrond te vinden. Ook lijkt het alsof hij niet helemaal scherp is. De spin staat er zelf ook niet echt op zijn voordeligst op en het is jammer dat het web rechtsonder kapot is. Wel een leuke eerste poging, gewoon goed blijven oefenen en kijk ook vooral naar achtergronden en dergelijke. Ook denk ik dat je met een beetje nabewerking er wel wat meer uit kan halen.
Aankomende dinsdag ga ik op vakantie, dus kan ik genoeg oefenen
Bedankt in ieder geval voor je feedback!!
Serie 1:

Serie 2:

Ik ben benieuw wat jullie ervan vinden... al het commentaar is welkom.
Asus A7V, TB 1000 MHZ, 384 MB , SB1024, 3 x 30 GB , Asus V6800 Deluxe,3COM netwerkkaartje, Tv-kaartje
@ Kripppo: Ik vind 3 en 5 wel leuk, vooral de kleurtjes daarvan, alleen ik merk wel dat alles bij jou wel heel krap gekaderd is. Zo vind ik het ook jammer dat er wat van de bloem en bij afgesneden wordt. Serie 1 vind ik allebei de foto's een beetje grauw en foto 1 lijkt niet helemaal scherp te zijn. Foto's 4 en 6 vind ik de minste van jouw foto's.
Hier ook nog ééntje van mij, vers van de pers. Mooie beesten, die kruisspinnen

Geschoten met EOS 350D met kitlens. Hoop dat ik binnen korte tijd een Sigma 70-300 APO Macro kan aanschaffen
Eens, ik heb na mijn slachtsessie nog niet veel mogen vernemen op mijn 'beter_je_leven' plaatjesInfinchible schreef op zondag 30 september 2007 @ 16:41:
@ De mensen boven mij, het zou leuk zijn als jullie zelf ook wat commentaar zouden geven
[bikkelhardmodus]
@Infinchible: mooi kleurgebruik. Het lijkt er op dat je DOF vrij scherp is geweest. Bij de vlinder gaat dat goed, bij de bloem heb je een tikkeltje onscherpte in de blauwe banen rechts onderin (ja, commentaar op de milimeter vandaag).
@Bionica: het is niet mijn taak op eerste pogingen kritische verhalen te gaan bedenken (zeker ik niet
@roeljohnnyboy: beetje hetzelfde als Bionica: een foto is een foto (hier met poten er net niet helemaal op), het kan wat spannender.
@Kripppo: Serie 1 vind ik wat vaag. De kern van de bloem is wel scherp, dat zal ook wel de bedoeling zijn geweest, doch de blaadjes zijn wel een beetje soft. Serie 2 vind ik prettiger (iig #3), de hommel/bij is mij ietsje te onbestemd om er van te kunnen genieten (#4). 5 en 6 komen beter over. Een ietsje minder scherpe DOF en je krijg ze er scherper op met de rest van het lijfje (en wellicht een stukje bloem).
@Infinchible: Goed scherp, het beeld is wel wat hard. Met de kop er op is het wel een OK plaat (waarmee gemaakt?). Mijn voorbeelden van de APO vind je in mijn bijdragen iets eerder in deze draad. Prima lensje voor de prijs (geen hoogvlieger, maar serieuze fun).
Al de foto's die ik heb gemaakt op deze pagina zijn met mijn EOS 350D + Kitlens 18-55 gemaakt. Verder geen tussenringen of voorzetlenzen.Wekkel schreef op zondag 30 september 2007 @ 21:43:
[...]
@Infinchible: Goed scherp, het beeld is wel wat hard. Met de kop er op is het wel een OK plaat (waarmee gemaakt?). Mijn voorbeelden van de APO vind je in mijn bijdragen iets eerder in deze draad. Prima lensje voor de prijs (geen hoogvlieger, maar serieuze fun).
Serie 1 is gemaakt van een bloempje van nog geen 8mm groot, de DOF is inderdaad erg klein (net als je ziet in de tweede Serie). Alle platen zijn uit de hand geschoten, met F8 (kleiner diafragma kan ik niet instellen met mn compact), dus een grotere DOF met die vergroting kan ik niet krijgen (als ik het goed begrijp)... Bedankt voor je reactie.Wekkel schreef op zondag 30 september 2007 @ 21:43:
[...]
@Kripppo: Serie 1 vind ik wat vaag. De kern van de bloem is wel scherp, dat zal ook wel de bedoeling zijn geweest, doch de blaadjes zijn wel een beetje soft. Serie 2 vind ik prettiger (iig #3), de hommel/bij is mij ietsje te onbestemd om er van te kunnen genieten (#4). 5 en 6 komen beter over. Een ietsje minder scherpe DOF en je krijg ze er scherper op met de rest van het lijfje (en wellicht een stukje bloem).
Asus A7V, TB 1000 MHZ, 384 MB , SB1024, 3 x 30 GB , Asus V6800 Deluxe,3COM netwerkkaartje, Tv-kaartje
Kleur goed, scherpte van de meeste goed, achtergrond heeft een heel mooie onscherpte. Jammer dat ze wat zijn aangesneden. 1 en 2 vind ik de beste. Mooie, zachte foto's.Kripppo schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:16:
Na lang alleen een lezer van dit topic te zijn, heb ik nu de moed verzameld om ook eens wat foto's te posten. Sinds kort in het bezit van een Panasonic Fz8 + Raynox DCR 250 macro lens.
Pentax K3

het is weer eens tijd voor een paar paddoos

[ Voor 23% gewijzigd door tonysettanta op 05-10-2007 14:35 ]
Als je hem nu eens door een ruisfilter haalt zoals NeatImage? Ben je bijna zeker de ruis in de achtergrond kwijt.Wekkel schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:52:
Ditmaal eens geen insect. Ik loop tegen wat ruis aan in de achtergrond waar ik maar moeilijk vanaf kom met Photoshop
[afbeelding]
Verwijderd
@Bionica: Probeer de volgende keer een wat donkerdere achtergrond te nemen (die van mij is ook nog te licht vind ik), maar daardoor komt de spin wat meer tot zijn recht. In sommige situaties kun je ook gewoon zelf voor een achtergrond zorgen, zwarte jas ofzo, maar dan is de achtergrond onnatuurlijk.
Jammer van het web. Maar de spin staat er wel mooi scherp op.
@Krippo: Mooie plaatjes, vooral vijf en zes, daar vind ik het licht mooier als de rest. Ik vind het ook nog moeilijk om het hele beestje of macrovoorwerp scherp te krijgen.
@Infinchible: je Ardennen-vlinder vind ik erg goed gelukt, mooie belichting, mooie kleuren en goede compo. De spin vind ik fototechnisch weinig aan, maar idd een mooi beestje en wel leuk dat je z'n ogen en bovenlichaampje zo ziet. En wel een leukere hoek dan (mijn) 'bovenaf-look'
@Tonysettanta: Mooie paddoos, alleen vind ik de bovenste net iets overbelicht en de tweede heeft een beetje een blauwige steel. ik zou een andere witbalans voor deze foto's hebben gekozen, maar ze zijn wel vanuit een leuke hoek gemaakt.
Dit topic is gesloten.