Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Hier een nieuwe foto van mij:

Klik voor groter en geen watermerk.
1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8
@James, foto vind ik eerlijk gezegd wat grouw, de grijze achtergrond en monotone groen maken het toch iets minder mooi.
@cashmony:
#1 mooie foto, heb je deze gecropt? ik zou een iets grotere of juist veel kleinere uitsnede misschien leuker vinden.
#2 leuk die druppel, was het zelf gister ook tegengekomen, maar die waaren niet zo gleslaagd
#3 compositie en kleuren vind ik heel erg goed, maar de scherpte ( vooral if size matter to me) valt me een beetje tegen
@brammel
WTF is dat? het zit me aan te staren als een psyco..... lekkere plaat dus!
@ Flukee Schitterende plaat, mooie achtergrond.
Dan nog even mijn mening over close up en macro..... om te beginnen... is het klein dan wil ik het hier graag zien... als ik een foto van een heel paard tegen kom ga ik pas klagen!
Toch zie ik macro meer dat je iets fotografeerd waarbij je iets laat zien, dat anders niet of niet goed te zien is. Close up daarin tegen in naar mijn idee van dichtbij iets fotograferen, waarbij je meestal de focus legt op 1 onderdeel, maar de afmeting van dat onderdeel doet er niet zo veel toe....
Om te illustreren wat ik bedoel... 2 beestjes op de zelfde bloem:
#1 Close up:

Het pootje van de hommel is het punt an aandacht.. niet de hele hommel.
#2 Macro

Hier gaat het om hoe dit ??? geen idee wat het is??? nectar aan het drinken is.
En dan nog 2 plaatjes van die dag.....

www.scinus.com
@blade08 nee, de eerste is geen crop. Wat een geweldige foto zeg #4 van jouw serie! kan ik echt van genieten.
@Brammel: Spannend, wat is het eigenlijk? Vlekje rechtsonder had wat mij betreft gekloond gemogen.
@Nutral: Ja, bieslook is een leuke plant, lekker makkelijk, best fotogeniek.
@Cashmoney: Ah, clematis, fijne bloem.Druppels, tja... Die laatste is wel heel apart met die kleurtjes.
@jamesB009: Te donker, bijna een stop onder.
@blade: zo, jij komt dicht op je hommels. Die 2e en 3e zijn wat mij betreft net iets te donker. De laatste doet me weinig.
@flukee: Wat een engerds zijn het ook.
Ik durf bijna niet te posten bij dit soort knappe platen.

Ik had wel erg weinig licht, gelukkig had ik m'n monopod weer 's gepakt.
iso 800, f10, 1/80.
Ik kwam eigenlijk voor de bloem en zag pas op het laatste moment dat er een waterjuffer op zat.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Word wel een tikje eng zo dichtbij, alsnog mooi gelukt om het zo scherp op de foto te krijgen. De ogen lijken op het eerste gezicht heel vaag maar blijkbaar is het een soort raster ?
@FluKee, beide macro’s erg mooi en haarscherp.
@ Wijnands, de eerste is mooi, lekkere kleuren, bij de 2e mis ik het staartpuntje
Al met al erg fijne platen om naar te kijken.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
zelf ook volop aan de gang, hij is klikbaar voor groter
Exposure: 0.001 sec (1/800)
Aperture: f/7.1
Focal Length: 85 mm
ISO Speed: 200
Ook nog een vraagje, zit sinds kort op flickr en vroeg mij af of men hier lid is van bepaalde groepen?

[ Voor 22% gewijzigd door tsunami69 op 15-06-2010 06:30 ]
@deorgere Nummer 2 voor mij de beste met die antennetjes, jammer van het missende stukje achterwerk
@ wijnands "Durf bijna niet te posten" - maar die eerste van je mag er zeker weten zijn!
@ flukee Vooral die eerste is monsterlijk. Vraagje: hoe lang doe je over dit soort prenten - en hoeveel shots maak je daarbij?
@blade08 Snap je punt niet helemaal - die hommelpoot is imo de macrooste van je post (als je macro bijvoorbeeld interpreteert als afbeeldingsmaatstaf < 1:2) Lig er overigens niet wakker van, voor mij telt vooral of een foto (dus ook macro) boeiend is om te zien, en dat is er in dit topic te over.
Zelf ook wat geprobeerd - voor het eerst met (quasi rubber)statief, sleetje en non DG Tamron 90 mm. 3 kwartier met 2 spinnetjes bezig geweest. Blij dat die beestjes zo lekker blijven zitten - hoe ik ooit een hommel moet fotograferen

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Het is de moeite van de 3 kwartier waard geweest, beide spinnetjes zien er goed uit, lekker scherp, mooie kleuren en lekkere bokeh.
#1 is leuk gedaan, vooral omdat de zwarte spin in de achtergrond geblurt geeft het een beetje extra tov van foto #2. Dacht eerst dat het een schaduw was maar dat kon helemaal niet met zo'n andere vorm
@tsunami69
Erg mooi, vooral de ogen staan er mooi op
@deorgere
De bokeh leidt een beetje af om eerlijk te zijn
@wijnands
Vindt ze allebei mooi, #2 compo is mooi gedaan, contrast tussen het rode/paarse/zwarte is mooi
@flukee
Mooie fotos, jammer dat het zulke lelijke en vieze beesten zijn met zo'n gigantische macro vergroting
@bobcom: Ik vind ze interessant, dit zijn vrij lastige spinnen, maar wel wat donker. +0.5 EV en een beetje shadows en highlights in de nabewerking zou een hoop schelen.
Verwijderd
Alvast bedankt.
1:1 betekent: onderwerp van 1 cm groot is ook 1 cm groot op de sensorVerwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 12:53:
Hallo ik zat van de week naar een macro telelens (Sigma) te kijken met een macro stand van 1:2 maar hoorde later dat 1:1 beter is en ook mooier kan iemand me het verschil in foto's laten zien tussen de 2 standen
Alvast bedankt.
1:2 betekent: onderwerp van 2 cm groot is 1 cm groot op de sensort (dus minder vergroting, dus minder details zichtbaar).
Meestal wordt voor macro de regel dat het minimaal 1:1 moet zijn aangehouden. Dure, speciale macrolenzen kunnen zelfs 4:1 (dus 1 cm onderwerp wordt 4 cm op de sensor = veel vergroting).
Het verschil tussen 1:2 en 1:1 is dus een factor 2 (het onderwerp wordt 2x vergroot).
Het "macro" op een telelens heeft weinig met macro te maken. Je kunt er redelijk close-up mee fotograferen, maar geen "echt" macro. Dan zul je toch een echte macrolens moeten kopen, of werken met tussenringen, of close-uplenzen, of omkeerringen etc.
Globaal zal het bovenstaande verhaal wel kloppen, of het 100% technisch klopt weet ik niet.
This footer is intentionally left blank
Voor mij zou het geen doorslaant argument zijn voor een tele. MAar, wellicht kun je je vraag beter stellen in een van de grote objectieven topics.
Deorgere: juffer staat er goed op! Is een breedscheenjuffer denk ik. Meikever is wat rommelig.
Bobcom: coole spinnetjes. Staan er goed op!
Hangt een beetje af van de situatie. Die libel vond ik 's ochtends op een grauwe dag en dus had ik alle tijd om composities te maken en dingen uit te proberen. De eerste foto is gewoon één opname op f/32 denk ik, scherpte nét achter het oog geplaatst zodat je nog detail hebt in het oog en iets erachter. De tweede plaat is een stack van 4 foto's. De libel bewoog wel af en toe op het stengeltje (wat wil je met zo'n lens op 2cm van je kop).bobcom schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 00:08:
@ flukee Vooral die eerste is monsterlijk. Vraagje: hoe lang doe je over dit soort prenten - en hoeveel shots maak je daarbij?

@Wijnands: alles in DPP EV+0,5. HiLi +2, Shadows +3 gegeven, maar het zwarte monstertje blijft een beetje donker. Cursus nabewerken is natuurlijk ook nooit weg.
@ Stackexperts: Gestackt in CZM. Hiervoor 9 foto's gebruikt, scherpstelring voor de opnames gebruikt. Iso 200, 1/500, f/5,6. Beter sleetje gebruiken? En hoeveel foto's om lacunes (plm 1 cm) te voorkomen? Hoger diafragma was sowieso beter geweest, maar ik ga dit nog wel eens proberen!

(klikbaar voor groot)
(Edit: plaat aangepast o.b.v. tip @hieronder)
[ Voor 7% gewijzigd door bobcom op 15-06-2010 17:43 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Edit: Ik bedoelde dat je teveel feather hebt gebruikt bij het lichter maken van die zwarte spin (niet halos van sharpening). Ik raad Viveza van Nik software aan als je heel gemakkelijk supergoeie selecties wilt kunnen maken en brightness/contrast/saturation e.d. aan wilt passen. 't Is een erg fijn stukje software.
En pixel peepen op een foto van 1024px breed? Het is toch geen 100% crop...
[ Voor 95% gewijzigd door Aham brahmasmi op 15-06-2010 22:40 ]
(of zal ik er een poll van maken?)
Edit: Bedankt - ik begrijp nu wat je bedoelde. Heb inmiddels al wat meer geprobeerd, en misschien lukt het me nog wel eens echt- Zonder Viveza, want voor $ 249 koop ik bijna een Lightroom (of een setje Kenko-tubes, of een ringflitsertje, of een goed statief...enzovoorts)
En op 100% ziet het er idd. een beetje heilig uit
[ Voor 45% gewijzigd door bobcom op 17-06-2010 00:06 ]

@tsunami, leuke thumbmails, maar als je ze vergroot komt het nogal korrelig over, met name de 2'de.
@Wijnands, leuke plaat! klein beetje te donker.
[ Voor 67% gewijzigd door Kimberly op 16-06-2010 15:35 ]
Verwijderd
@deo mooie foto onderwerp en contrast in de kleur spreken mij erg aan. Alleen wel meer een closeup dan macro
reacties op anderen mag ook hoor deogere

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 15:33 ]
zal er wat beter opletten.
Verwijderd
Verwijderd
@Wijnands: Als de foto iets lager was genomen dan zou dat de compositie wel ten goede komen denk ik. Verder is het wel tricky om met zoveel zonlicht een witte bloem te fotograferen met een zwart beestje erop. Het wit is naar mijn mening iets te overheersend.
@tsunami69: De eerste is leuk. De tweede maakt zo'n afgehakte indruk. Wat betreft de scherpte van de eerste: ik denk dat je scherpdiepte te klein is wat het onderwerp voor een te groot gedeelte onscherp maakt.
@Deorgere: Leuke foto. Wel jammer van de harde reflectie.
Bloem uit de tuin

Wolfsmelk

Vuurjuffer

Zo'n vliegje zit daar maar stil te genieten van de zon, dan heb je alle tijd om er een mooie foto van te maken. Van voren, van achteren, meer van boven of toch zo laag mogelijk. Het maken van een mooie (macro) foto is zo makkelijk nog niet.
[ Voor 46% gewijzigd door neevedr op 23-06-2010 18:28 ]
@Imagine Bij de eerste vind ik het een beetje spijtig van de schaduw midden in de bloem, de laatste heeft een vrij drukke achtergrond vind ik
@neevedr leuk en mooi scherp
Bij deze ook een eerste van mijn kant:

(Klikbaar)
[ Voor 23% gewijzigd door BlackShadow op 24-06-2010 00:00 ]
Verwijderd
+/- €28 incl. verzenden.
En als ik de reviews over dit type lees is het best een redelijk goed ding.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Welnu, het is waar naar zijn geld. Het doet wat ie moet doen. Gemaakt van aluminium, geen plastic. Maar de afwerking is niet super. Bij het draaien aan de verstelknop merk je gewiebel en gehobbel. Er zit veel speling in, wat je voor een deel kan beperken door de verstelknop vergrendelknop bijna vast te draaien. Als ik hem vaak zou gebruiken dan zou ik toch voor een betere gaan, zoals bijvoorbeeld die Velbon slider.
Verwijderd

&
URL=http://img291.imageshack.us/i/dscn2621l.jpg/]

Simplicity rules
Je links doen het niet, maar zelfs op de kleine foto's lijkt er weinig echt scherp? De bovenste vind ik veel te druk om over "simplicity" te praten en op de onderste komt de knop niet echt los van het door het vele licht erop erg de aandacht vragende blad (Hosta?).Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:49:
URL=http://img683.imageshack.us/i/dscn2626u.jpg/][afbeelding][/URL]
URL=http://img291.imageshack.us/i/dscn2621l.jpg/][afbeelding][/URL]
Simplicity rules
Verwijderd
Misschien deze dan:

1)

2)

3)

4)

5)

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Verwijderd

klikbaar.
@encarta 26-6: Mooi foto, kleuren van de bloem steken mooi af tegen het groen van het blad.
@cashmoney: idee is leuk, maar jammer dat de focus rechts op de knop zit ipv bovenop of bij de mier.
@montana: Tweede foto is erg gaaf! 4 en 5 vind ik qua kleur wat flets, en nummer 1 is het jammer dat de vlinder bijna dezelfde kleur heeft als de bloem.
@ Montana, 1, 2 en 3 zijn erg mooi, mooie kleuren en lekker scherp, 4 en 5 hadden wat meer scherpte mogen hebben.
@ Marcel, erg mooi!
@Montana zitten leuke platen tussen, niet allemaal scherp. Voorkeur gaat naar foto 2 (welke wants is dat btw?)
Nog eentje van gisteravond.

Canon 550D, Sigma 70-200 HSM II macro
[ Voor 9% gewijzigd door Kimberly op 29-06-2010 10:24 ]
Om iets te zeiken te hebben: het viel me wel gelijk op dat de rietstengel bovenin een beetje afgeknipt is. Vind ik een beetje storend.
Verwijderd

Ik geloof een soort lelie, maar ik weet het niet zeker.

En ik heb geen idee wat dit is, wie helpt mij uit de brand?
(weer bij die onderste niet echt focus, baal ik echt van
Toch nog 2 plaatjes van mij: bewust donker gehouden vanwege de kleuren!

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Om ook iets te zeuren: het is geen rietstengel maar een aar van een grasachtige, denk ik.marceltuit schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 10:35:
Om iets te zeiken te hebben: het viel me wel gelijk op dat de rietstengel bovenin een beetje afgeknipt is. Vind ik een beetje storend.
Die onderste lijkt mij Cineraria Maritima, a.k.a. Zilverkruid of -blad. De bovenste foto heeft nog wel iets (lekker eenvoudig, beperkt van kleur), maar die onderste spreekt mij niet aan omdat hij - zals je zelf al zegt - niet scherp is, maar ook omdat de erg centrale bloem overbelicht lijkt, de achtergrond haast net zo "scherp" is als je onderwerp en er niet echt fijn kijkende lijnen of vlakverdelingen in je foto zitten. Dan vergeef ik je nog dat het geen macrofoto is en zelfs nauwelijks een close-up...Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 22:05:
][afbeelding]
Ik geloof een soort lelie, maar ik weet het niet zeker.
[afbeelding]
En ik heb geen idee wat dit is, wie helpt mij uit de brand?
(weer bij die onderste niet echt focus, baal ik echt van)
@ Deorgere > Mooie beliching, zoals eerder gezegt jammer dat de hele stengel er niet op staat.
@ Encarta > Foto 1 vind ik niet zo'n mooie compositie, misschien als je in photoshop al het groene op de achtergrond links van je onderwerp weghaald dat je een wat mooier beeld/contrast krijgt.
Foto 2 is zoals je zelf al zegt niet erg scherp. Ook lijkt het onderwerp wat overbelicht waardoor de gele bloemetjes geen diepte meer hebben (kan ook de onscherpte zijn).
Hier een paar van mij van afgelopen weekend:
Libelle:

Bij 1 (niet helemaal scherp, daar baal ik van want de compositie vond ik erg mooi)

Bij 2:

Lunch:

~AlwinB©
"Life is unblockable"
Alwin: Die (oever)libel is wat vreemd uitgesneden, de hommeltjes vind ik best mooi
Van close up naar macro:
Bedankt, en die van jou mogen er ook zijn. We laten beide veel detail zien op een andere manier, ik zit vaak met een donkere omgeving te werken daarin tegen werk jij vaak met mooie pastel achtergrond. Ik moet zeggen dat ik dat wel mooi vind. (en de waterdruppels die maak je zelf, met een plantensproeier zoals ik het ook doe. Of is dat puur "natuur"? )FLuKee schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 21:34:
Leuk nog eens foto's van je te zien Montana. Knap werk!
Alwin: Die (oever)libel is wat vreemd uitgesneden, de hommeltjes vind ik best mooi![]()
Van close up naar macro:
[afbeelding]
Keizerlibel met lunch (viervlek), 300 f/4 met 1,4TC
[afbeelding]
Heideblauwtje, 300 f/4 met 500D closeup filter
[afbeelding]
Kopje van bruin zandoogje, 60mm micro met MSN-202 voorzetlens
Momenteel zitten waar ik dikwijls ga fotograferen massaal veel bruine zandoogjes. Zaterdag was er geen dauw en dan vliegen ze heel snel op, zondag had ik meer geluk
@Encarta, beide foto's spreken mij niet aan, bij de laatste kan ik zelfs niets vinden wat in focus is.
@Montana, Ik vind je laatste plaat het beste, alleen jaamer dat je overal een kader omheen plaatst.
@alwinB, mooie plaatjes, ik vind de onscherpte niet storend, maar je luch had ik niet hoeven zien :-)
@Flukee, wederom prachtige plaatjes, heb er niets dan resect voor!
Gister even naar de vlindertuin in Artis geweest.... hier 3 plaatjes (klikbaar voor een grotere versie) Heb alleen gecropt, verder niets bewerkt ( komt nog wel eens als het niet zo snik heet is)
#1 Malachiet vlinder ( was beetje toevals shot)

#2 Malachiet vlinder

#3 Monarch vlinder

www.scinus.com
@ Encarta, eerste is goed, mooie kleuren, 2e is minder ivm niet scherp.
@ montana, beide niks op aan te merken, kijken lekker en vooral de 2e erg mooie kleuren.
@ AlwinB, had wel iets meer van de libelle willen zien, 2 en 3 vindt ik wat minder niet scherp en lijkt wat overbelicht, van de 4e krijg ik honger.
@ FluKee, de eerste kan ik niet helemaal plaatsen, had iets groter gemogen voor de duidelijkheid., 2 is goed, mooie kleuren en 3 is top erg mooi met fijne details.
@ blade08, mooie serie, wel een kanttekening, ik vindt ze aan de krappe kant uitgesneden.
@ marceltuit, vindt de compositie wat minder, de bloemen in de achtergrond maken hem wat onrustig.
hierbij ook nog wat van mij, zowel macro als close up

Marceltuit: idee goed maar is het net niet helemaal
Blade: een beetje moeilijk, ze knallen wel uit het scherm, maar toch mis ik wat. Misschien is het qua kleur en de verhouding scherm versus onscherp?
Nog 2 van mij, wel met kader (dat blijft)

@Deorgere, zoals altijd weer een prachtige foto! De kleuren zijn gewoon heerlijk, en de achtergrond ook erg mooi. Ik zou bijna vragen of ik een keertje met je mee mag op 'ontdekkingsreis', want het lukt mij niet om deze beestjes te vinden (net als Icarusblauwtjes etc.)
@Encarta, Je foto's zijn niet heel scherp en doen me meer denken aan close-ups ipv macro. In je eerste foto zijn de kleuren mooi, maar de bloem etc. niet interessant. In foto 2 is de bloem zo centraal en niet scherp dat ook deze niet echt mooi is.
@Montana, prachtige foto's op een andere 'manier' als anderen. Ja de onderwerpen staan in het midden, maar de kleuren zijn echt prachtig.
@AlwinB, De libelle is wel goed gelukt, al had ik hem zelf wat meer naar links in de foto gezet. Ook vind ik de groenkleuren niet echt mooi, misschien dat je daar wat mee kan nog? De vliegende hommel of bij is leuk, maar niet scherp en dat is erg jammer. De lunch ziet er lekker uit, maar de achtergrond stoort me teveel.
@FluKee, Damn damn damn. Wat een prachtige foto's. De libelle is al mooi door de scherptediepte, maar het heideblauwtje en het zandoogje zijn gewoon fascinerend. Ik sta versteld van de kwaliteit die je haalt met een voorzetlens. Bestaat er zoiets ook voor een 100mm macro?
@blade08, mooie foto's, al lijkt het groen net té. Maar misschien was het ook wel zo. Bij de eerste vind ik het wel jammer dat de sprieten niet scherp zijn, maar dat kan ook bijna niet natuurlijk. Bij 3 is de achtergrond een beetje saai bruin. Daar had ik liever wat frisse kleur gezien.
@marceltuit, De achtergrond vind ik niet echt interessant, en de bloem heeft te weinig detail en is the onscherp om echt mooi te zijn. Echter is er meer mogelijk hier, dus ga door!
@tsunami, 1 vind ik niks, maar ik haat deze bloemen dan ook
@Montana, de eerste is echt prachtig. Al vind ik het groen 'raar'. Misschien iets warmer van tint maken? De 2e doet me niet veel, maar ik heb dan ook niet zoveel met dit soort 'bloembladeren-vullen-de-foto' foto's.
Nog een paar van mij. Het blijft toch lastig...

#2 vind ik wel aardig maar de bokeh vind ik niet mooi (soort dubbel beeld). Komt dat door het stacken?
#3 vind ik erg mooi van kleur en qua bokeh. Zeer geslaagd.
Verwijderd
@Encarta,
Geen van jouw foto's foto's zijn in mijn ogen macro foto's. Als ik jouw was zou ik de betekenis "macro" maar eens googelen. Ik vind de foto's totaal niet interessant, en foto technisch stelt het eigenlijk ook niet zoveel voor. Desondanks zijn we hier allemaal om te leren, en wil ik je toch wat commentaar meegeven:
- Bekijk de foto's die hier geplaatst worden, en leer hiervan. Probeer een foto te maken die uniek is ! Probeer eens iets geks, ander standpunt of andere instellingen.
@Flukee,
Niks anders dan lof voor jouw macro's. Keer op keer sta ik weer versteld. Mijn complimenten.
@ De rest, ook genoeg mooie platen hoor ! Erg mooi om naar te kijken

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 23:37 ]
@FluKee, thanks voor de info. Heb er ondertussen 1 gevonden en die hoop ik dan ook snel binnen te krijgen. Heb ook maar meteen een plamp besteld.
@ TranceSetter, de eerste vindt ik wat minder, kan er niet echt de vinger opleggen, de andere 2 daarentegen kunnen mij wel weer bekoren.
Vandaag zelf het plan opgevat een merel vast te leggen, die komt altijd even de tuin controleren op insecten en wormen enz. de merel zelf ben ik nniet aan toegekomen, wel aan deze.

[ Voor 7% gewijzigd door tsunami69 op 09-07-2010 21:18 ]
Heel mooi, af en toe zie ik er ook een in de tuin, maar nog niet gelukt om er zo'n mooie plaat van te maken.
Ik had zelf iets te weinig licht nog in de tuin vanavond voor deze rups. Maar ik weet ongeveer waar die zit
wie morgen nog een keertje.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Nog niet echt macro, maar dat komt omdat ik (nog) geen macro lens heb
I can't wait to shoot!
Hoezo? Prima macro foto hoor! Klein beetje onscherpt bij de middelste en achterste stamper (zo heet dat toch?), maar dat is niet heel erg storend. Compositie is goed en de kleuren spatten er vanaf! De randjes van het blad bovenin zijn wat raar, lijkt een beetje onrustig!the mod man schreef op zondag 11 juli 2010 @ 17:24:
@ madmuas Die bij geeft een heel cool effect, wel jammer dat z'n rechter vleugel een beetje dubbel is uitgevallen. Miischien kan je nog de paarse waas linksboven in wegshoppen, geeft net wat meer rust in de foto denk ik.
[afbeelding]
Nog niet echt macro, maar dat komt omdat ik (nog) geen macro lens heb
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
al een oude bloemSoepstengel schreef op maandag 12 juli 2010 @ 01:03:
[...]
Hoezo? Prima macro foto hoor! Klein beetje onscherpt bij de middelste en achterste stamper (zo heet dat toch?), maar dat is niet heel erg storend. Compositie is goed en de kleuren spatten er vanaf! De randjes van het blad bovenin zijn wat raar, lijkt een beetje onrustig!
I can't wait to shoot!
Meeldraden, de stamper is dat ding aan de voorkant. Daarop moet het stuifmeel komen.Soepstengel schreef op maandag 12 juli 2010 @ 01:03:
[...]
Hoezo? Prima macro foto hoor! Klein beetje onscherpt bij de middelste en achterste stamper (zo heet dat toch?), maar dat is niet heel erg storend.
This footer is intentionally left blank
Even een paar foto's geschoten, waarvan ik dacht dat ze redelijk waren, maar toen ik dit topic zag veranderde mijn gedachte wel

Blijf vooral hier kijken om ideëen op te doen en blijf motieven zoeken en probeer ze in beeld te brengen!

2)

3)

Erg mooie foto's vooral de eerste drie zijn erg mooi vast gelegd.
@Montana
Mooie foto's, de tweede springt er wel uit qua compositie.
@madmaus
Mooie kleuren maar toch zit voor mij de bloem in de weg.
@the mod man
Er mooie compositie en kleuren.
@Wupgup
Best aardige foto's alleen kunnen de kleuren en compositie wel beter, de 4e is zoals Aham brahmasmi de beste allen is die een beetje donker.
Van mij een een foto van een bonte trechterspin.

Erg mooi. Compositie en kleuren zijn goed. Mocht wel iets meer dof (dus hogere f waarde).
@Wupgup
Nr. 1 en 4 zijn wel leuk. Bij nr 2 is het jammer dat de staat er niet helemaal erop staat en nr 3 is te ver weg.
@Montana
Nr. 2 is echt super!! Mooie kleuren en leuke compositie. Probeer volgende keer het onderste gedeelte er ook op te krijgen.
@Treedo
Leuke originele omgeving van de spin, cool dat je de poten aan het web ziet hangen.
Voor de afwisseling van alle insecten en bloemen macro's heb ik voor mijn eerste macro een beeldje van fallout 3 gebruikt. Met LR3 nabewerkt.

Voor:

Na:

Commentaar is uiteraard welkom
Wellicht komt dat ook doordat ik vaak flits en dan een compleet zwarte achtergrond heb.
Juist die natuurlijke achtergrond die ook nog eens dezelfde tinten heeft vind ik er heel mooi bij passen.
Verwijderd
Ik twijfel... Ik ben meer Fan van natuurlijke achtergrond...
Maar die zwartwit achtergrond kijkt wel lekkerder weg...
Misschien kan je hem half zwartwit maken dat er wel wat kleur in blijft!... Als je snapt wat ik bedoel...?
@ Mr C4,
Misschien komt het omdat ik nooit fallout gespeeld heb... Maar ik zie niet echt waar ik naar kijk? Beetje rommeltje!
@ Montana..
Nummertje 2 is gaaafff!
1tje van mij

Prachtig!CashMoney schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:20:
Liep zojuist in de tuin tegen 2 libellen aan... snel de camera gepakt en
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat is jou gear eigenlijk? Of stack jij je foto's, dat je zoveel scherpte krijgt?
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Dank je. Nee absoluut geen stacking. Gewoon uit de hand geschoten met een Panasonic Lumix G1 en Canon 200mm f4 (foto 1) en Tokina ATX 90mm f2.5 (de rest). Dus oud mf prime macro glas op een micro four third cameratjemadmaus schreef op zondag 18 juli 2010 @ 21:10:
[...]
Prachtig!
Wat is jou gear eigenlijk? Of stack jij je foto's, dat je zoveel scherpte krijgt?
Ik blijf trouwens vinden dat die 4:3 verhouding niet lekker wegkijkt. Ik de composities erg vaak krap overkomen.
Vergelijk jouw composities maar eens met de foto van Martijn-50D. (ongelukkige nick trouwens; wat als je een andere camera krijgt?
Ik zal eens wat op 3:2 schieten of croppen, eens ervaren of ik dat ook fijn vind.Aham brahmasmi schreef op zondag 18 juli 2010 @ 21:52:
@Cashmoney: Wel bijna allemaal dezelfde compositie en standpunt en pose van de libel he (vooral 1-3). Als je er een beetje snel langsscrolt lijken het net 5 dezelfde foto's met alleen een andere achtergrond.
Ik blijf trouwens vinden dat die 4:3 verhouding niet lekker wegkijkt. Ik de composities erg vaak krap overkomen.
Vergelijk jouw composities maar eens met de foto van Martijn-50D. (ongelukkige nick trouwens; wat als je een andere camera krijgt?)
Verwijderd
Zeker als je hem al heb... xD! Maar alle mogelijke combo's leken wel bezet met martijn erinAham brahmasmi schreef op zondag 18 juli 2010 @ 21:52:
met de foto van Martijn-50D. (ongelukkige nick trouwens; wat als je een andere camera krijgt?)

Ach weet iedereen waar mijn roots liggen joh!
Bij die foto's van die libbele in 4:3 verhouding, heb k het idee dat dat scherpte bij foto1, 2 en 3 niet helemaal lekker ligt..
Achterlijf is scherper als het hoofd/ogen van het beest... En ik vind dat niet lekker wegkijken!
Neem dan een iets groter F getal..,
gr!
@Wupgup: Leuke foto's. Jammer wel dat de waterjuffer op een uitgebloeide bloem zit, en dat de achtergrond redelijk aanwezig is. Foto 3 is niet meer als een momentopname. Centraal onderwerp, niet dichtbij genoeg, niet boeiend. Foto 4 is een betere poging, al is ook deze erg centraal, niet dichtbij genoeg, en had ik graag wat meer kleur gezien.
@Montana: Wat zal ik zeggen? Prachtige foto's weer. Niet het mooiste beest op foto 1, maar nog steeds een erg mooie foto. De bloem op foto 2 is echt prachtig. Die draaing helemaal in het midden is gewoon tof. En foto 3 is grappig. Chinese sprinkhaan met 'chopsticks' ^^
@Treedo: Spin staat er scherp op, maar dit zijn niet mijn soort macro-foto's. Grauw, en naar mijn smaak teveel flits te zien.
@Mr.C4: Leuk met de diepte gespeeld. Ook vind ik de kleuren wel tof, lekker contrastrijk. Ik heb er echt niet veel mee. Nooit Fallout gespeeld, dus ook dat roept niets bij me op.
@Wupgup: Kleur of zwartwit+selective colouring: KLEUR! Ik hou daar gewoon echt niet van. Alhoewel de waterjuffer beter te zien is vind ik de ZW versie een 'begrafenisprentjesfoto-gevoel' oproepen. De sfeer is gewoon pleite. Moet trouwens zeggen dat ik jouw sig in de foto wel netjes vind. Al zal die niet op alle foto's goed uitkomen.
@Martijn-50D: Mooie rustige achtergrond, scherpe bij, maar ik zou er zel boven en rechts een stuk vanaf croppen, zodat de bij beter naar voren komt. Fijne kleurtjes wel
@CashMoney: ook jij maakt altijd van die mooie fotootjes
Dan nog een paar van mij. Echt al heel lang op zoek naar die beesten, en dan bedoel ik zeker een jaar. Iedereen zegt dat ze overal te vinden zijn, maar ik kon ze maar niet vinden. Gisteren toevallig tegengekomen, en nu weet ik ook waarom ik zolang gezocht heb: ze zijn maar 1,5cm groot! Maar wel erg mooi en lief
Icarusblauwtjes

Verwijderd
Erg mooi!
Nummer 3 voor mij de absolute uitschieter!
Nummer 2 had je weg moge laten..., opeens al dat groen erbij ! pas niet helemaal ertussen!
Hoe heb je hem nou ingesteld de Cam? Welke sluiter + Diafragma? Met statief/een poot ?
Hoelaat? vroeg in de ochtend/overdag/'s avonds?
Ik ben redelijk nieuw in de Macro Scene...
En ik loop een beetje op tegen dat al die beesten continue weg lopen/vliegen ! Daarbij de wind... Dan heb je net gefocusd, en dan waait dat beest inclusief tak weer een cm opzij

Hier nog 2 plaatjes waar ik wel tevreden over ben
2 verschillende Koolwitjes (don't shoot me if i'm wrong)
1/

2/ (het blauw is water, niet de lucht daarom is het wat gek van kleur )

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2010 13:48 ]
1tje van gisteravond. Ik ging speciaal voor deze kleurstelling omdat ik 2 van dit soort foto's op canvas laat drukken.

2)

3)

Genomen in een donker deel van de tuin in het begin van de avond.
Trouwens wat een mooie plaatjes hierboven, met als uitschieter toch wel " Icarusblauwtjes" van TranceSetter.
Een mooie kleurcombinatie.
En de serie van CashMoney mag er ook zijn.
Treedo, een lekker beestje die trechterspin
Mr.64 sorry maar ik denk een mooi plaatje maar ik kan er niets mee.
Wupgup, in kleur toch mooier
Martijn-50d, netjes en strak voor de eerste en de vlinders ietsjes te licht en een beetje druk.
[ Voor 4% gewijzigd door Montana op 20-07-2010 23:14 ]
Montana: Leuk setje, moet ook dringend de libellen eens opzoeken

[ Voor 29% gewijzigd door BlackShadow op 21-07-2010 11:28 ]
Prachtige foto's geen andere woorden voor, vooral de laatste is echt heel erg mooi.
@Marijn-50D
Aardige foto's, de kleuren en scherpte zijn goed alleen de compositie kan beter.
@Montana
Leuke foto's goede compositie de kleuren kunnen denk ik wel beter.
@BlackShadow
Gave foto's van zo dichtbij, de eerste vind ik de mooiste.
Van mij ook een paar marco foto's waarvan de laatste geschoten is met mn nieuwe macro lens, de Tamron 90mm

Dit topic is gesloten.