Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Lekkere set heb je daar
@tony: die tor op dat hout op de voorlaatste is zo massive cool ! Heerlijk die kleur en dat patroon op dat hout icm die tor.
en nog een paar van vandaag:
1. een of andere boktor soort als ik me niet vergis

2. dit lijkt ook familie van die van boven hier. Helaas een kleine dof moeten gebruiken (min licht, waaide beetje en beestje bleef bewegen) maar vind wel cool hoe hij die stamper / stukje bloem vasthoud met zijn pootjes)

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 30-06-2009 23:44 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

deze vandaag rond de middag gemaakt onder het wandelen in Brunssum r heide
Foto is gemaakt met een Nokia N95 kwaliteit is dus niet super pro
[ Voor 20% gewijzigd door KooolaNL op 30-06-2009 23:48 ]
hier kon u advertentie staan

En deze laatste was een "expiriment" om te zien of ik een vliegende langpootmug kon vastleggen

Die pyjamavliegjes zijn heel nice ! Idem voor die vlinder trouwens, erg mooi erop gekregen en grappige pose
[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 30-06-2009 23:58 ]
Of je nu met een al of niet brakke telefoon of met een Hassy fotografeert, een foto zo recht van boven zal zelden een fraai resultaat geven. Het ontbreekt er nog maar aan, dat je het beestje eerst had platgetrapt, zo vlak is je foto...KooolaNL schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 23:47:
[afbeelding]
deze vandaag rond de middag gemaakt onder het wandelen in Brunssum r heide
Foto is gemaakt met een Nokia N95 kwaliteit is dus niet super pro
Probeer een wat lager standpunt en meer van voren, van de rups uit gezien, waarbij het kopje scherp is en de rups naar achter toe steeds meer vervaagt bijvoorbeeld.

hier kon u advertentie staan
Verwijderd
Flukee, mooie platen, en heel goed geflitst, je ziet het namelijk niet
Vroeg opstaan moet ik ook maar eens doen, ik wordt met dit warme weer toch erg vroeg wakker en ik heb vakantie dus misschien heb ik morgen ochtend wel zin om de tuin in te duiken.
Ik flits eigenlijk altijd bij kleine beestjes en het blijft een uitdaging om het toch zo natuurlijk mogelijk te krijgen.
Hier nog een serie van vorig jaar.
Het zijn zebraspinnen/harlekijnspinnen en volgens mij heb ik ze hier nog niet laten zien.
Ze staan ergens op een blog waar niemand op kijkt en ik moet ze nog even op mijn eigen site zetten.
Maar misschien vinden jullie het ook wel interessant om naar te kijken.
Ik fotografeer de laatste tijd niet zo veel meer maar ik ga zo nog wel even een rondje tuin in.
Die beestjes maken nestjes in de muur, een gaatje van een paar millimeter is al genoeg.
Hier een mannetje met zijn grote palpen

Het vrouwtje (neem ik aan) maakt een fraai nestje.

Geen idee wat die korreltjes nou zijn, misschien de eigen uitwerpselen?

De spintepels

Hoe krijgt zo'n klein beestje het toch voor elkaar.

En de laatste, zo uit de showroom

Maar inspirerend spul hier weer !
@flukee: wat ik me afvraag: hoe doe je dat ongeveer met je reflectiescherm en flits ed. ? Want ik kom al handen te kort zowat met alleen camera / statief / remote 'oO

Learn something new every day.
@CashMoney:
Ik vind voornamelijk de tweede en derde foto erg prettig. De kleuren op de tweede zijn super, daarnaast de "strakheid" in de derde staan erg gaaf!
@Door: EdwinBont.nl:
GATVER! Ik haat spinnen!
@Door: Bal0n:
Mooie foto, kleur van het beestje komt goed uit! Ik vind wel dat enig commentaar een aanvulling op je post zou zijn.
Hieronder twee probeersels vanuit mijn kant. De foto's komen zo uit de camera, zonder enige bewerking. Ik ben nog aan het stoeien met PhotoShop en LightRoom. Ik ben benieuwd naar uw ongezouten meningen
Kikkert: (Hoewel ik twijfel of het een échte macro is...)

Klik voor groot
Bloem: Ik heb bewust niet op de stampers maar de blaadjes ín de bloem gefocused.

Klik voor groot

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Valt wel mee hoor, kun je natuurlijk enkel doen als je onderwerp mooi stilzit. Scherpstellen, afdrukken met mirror-lockup en dan heb je nog één hand vrij om je reflectiescherm wat te richtenpolthemol schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 00:09:
@flukee: wat ik me afvraag: hoe doe je dat ongeveer met je reflectiescherm en flits ed. ? Want ik kom al handen te kort zowat met alleen camera / statief / remote 'oO
Waarschijnlijk een uberno0b vraag vanuit mij.... Wat is "mirror lockup"? Ik heb het wel in mijn D60 zien staan, maar waar dient het voor? (Of is dit een RTFM vraag?
Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II
OK. Dit betekend dat ik dus serieus naar een statief moet gaan kijken... Nadeel wat ik wel merkte is dat vooral (kloot)hommels
Als afsluiter een paar van afgelopen weekend...

Ga je ook zelf nog wat commentaren uitdelen?
Mooi pic's! #2 is heel stoer. Waar schiet je mee?
@ThAZiP: als jullie prijs op mijn commentaar wil ik best wat uitdelen hoor..ThAZiP schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:53:
@CashMoney:
Ga je ook zelf nog wat commentaren uitdelen?
Mooi pic's! #2 is heel stoer. Waar schiet je mee?
Ik schiet alles handheld met mijn Panasonic Lumix G1 meestal voorzien van een Tokina ATX 90mm, en soms de Canon FD 100mm er op.
met bijen blijf ik meestal even kijken hoe ze vliegen, bij mijn ouders in de tuin gaan ze meestal een soort route af zeg maar (als ze volgeladen zijn vliegen ze weg en meestal beginnen ze terug waar ze gestopt waren, dus daar ga ik dan wachten).ThAZiP schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:08:
@polthemol.
OK. Dit betekend dat ik dus serieus naar een statief moet gaan kijken... Nadeel wat ik wel merkte is dat vooral (kloot)hommelsNiet echt stilzitten. Ze vliegen constant van bloempje naar bloempje om daar het stuifmeel tot zich te nemen. Bedankt voor je uitleg! Ik ga het eens proberen!
En ik stond eerst ook nogal sceptisch tegenover het gebruik van een statief, maar ik moet toch Flukee en consorten gelijk geven: de extra scherpte die je met gebruik in je foto's krijgt is die paar missers meer dan waard
Ik ben echt nog beginner, dus moet nog veel leren! Het is allemaal wel erg leuk, helemaal nu met die Tamron 90mm. Een statief heb ik nu staan van mijn pa... Nadeel is dat het statief stamt uit de tijd dat POEP nog met de lange "oe" geschreven werd. Daardoor is het ongeveer een statief van 8 kilo...
Daarnaast heb ik ook geen flitsers en schermen...
Nu vraag ik me nog wel wat af: Ik heb bij de aanschaf van de Tamron een setje gekocht met een Hoya UV filter. Omdat het glas redelijk diep in de objectiefbehuizing ligt, gebruik ik deze niet. Zo houden of toch wel erop schroeven?
Ik heb op mijn tamron (heb dezelfde als jij) geen UV-glas zitten. Het glas zit zover verborgen dat het naar mijn mening totaal zinloos is om dit te doen. Zelfs de zonnekap is niet nodig op die lens. Al moet ik ook bekennen dat ik op geen 1 van mijn lenzen een UV-filter gebruik, ik denk dat als je een beetje voorzichtig bent met je spullen het voor hier in Nederland goed te doen is zonder. Zal natuurlijk anders zijn als je ergens midden in woeste zandstormen of woestijnen je foto's gaat maken.
Klopt wel wat betreft de 90mm Tamron. Nu kocht ik mijn D60 in combinatie met een Tamron 18-200. Daar heb ik wel een filtertje opzitten. Het glas ligt redelijk aan de oppervlakte, doe het puur uit protectie voor een onvoorziene actie...
Gebruik je alleen de interne flitser van je DSLR of een externe? Ik ga binnenkort maar eens even kijken naar een mooi statief... (en goedkoop...
Misschien beter eens informeren bij Flukee wat die precies doet voor zijn belichting
Ik vind dat je bij de eerste foto wel kunt zien dat er is geflitst. Weliswaar niet storend, maar ik denk het te zien... Ik zal er wel weer naast zittenFLuKee schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 11:20:
Polthemol, je maakt het jezelf wel niet gemakkelijk zonder kop op je statief. Je foto's zijn wel behoorlijk. Vroeg opstaan loont meestal wel hoor
Ik gebruik de laatste tijd wat meer m'n flits icm een reflectiescherm. Hier wat probeersels:
Ook vroeg opgestaan trouwens

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Verwijderd
Om de een of andere manier speekt hij mij niet echt aan, ik weet het niet. Ik had wel die oranje smurrie ff weggepoetst. Wel lekker scherp zeg.
De 2e doet me meer, enkel jammer van de onrustige achtergrond.
Foto 1 is inderdaad geen prettige setting, maar ja, daar ging meneer zitten
Even geen insecten maar wat Flora... ik ben in een romatische stemming

Toch maar eentje dan...

Verwijderd
Prachtig scherp, maar spijtig van de achtergrond.
Hier nog wat probeersels van mij.
Uit de hand getrokken met de 70-200mm en de 50mm met extension tubes.

@cashmoney: practige bloem-foto's. mooie kleuren. alleen de eerste vind ik wat minder: de kleuren springen er veel minder uit dan op je andere foto's.
@3daniel: van mij had je wel een iets grotere dof mogen gebruiken bij de eerste 2 foto's. vooral bij de eerste stoort het mij best wel dat het oog niet scherp is. zijn kop trekt mijn aandacht namelijk steeds, dus het valt me steeds weer op.
Als het lukt ga ik komend weekend eens een foto maken van mijn opstellingpolthemol schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:42:
Misschien beter eens informeren bij Flukee wat die precies doet voor zijn belichting
Veel is er niet aan hoor, uiteindelijk is het gewoon invulflits maar dan met reflectiescherm zodat het licht niet frontaal aankomt.
Goh, op de 2e foto kun je het iets beter zien met al die druppels. Daar zie je wel het reflectiescherm in oplichtenThAZiP schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:34:
[...]Ik vind dat je bij de eerste foto wel kunt zien dat er is geflitst. Weliswaar niet storend, maar ik denk het te zien... Ik zal er wel weer naast zitten
@cashmoney, de bokeh van je tweede plaat bevalt me erg goed, net als de kleuren
Ikzelf heb sinds gister een Tamron 90mm macro voor mijn k200d. Voor minder dan 2/3 van de prijs hebben mijn broers hem meegenomen uit Hongkong. Was wel even eng maar geloof dat hij helemaal in orde is al heb ik veel moeite de foto's scherp te krijgen. Bij een 1 op 1 vergroting wat voor een sluitertijd gebruiken jullie? Ik heb nog geen geschikt statief dus neem alles uit mijn hand. Heb bij 90% van mijn foto's het gevoel last te hebben van bewegingsonscherpte. De eerste probeersel die ik wil laten zien is de volgende:

Clickable voor groter
Graag commentaar. Wanneer ik meer tijd heb zal ik ook iets inhoudelijker reageren op de andere posts.
Goede foto! De DOF heb je ook erg goed gedaan, beestjes zijn goed scherp terwijl de rest net erbuiten valt. Ik heb het idee dat hij hier alleen een beetje donker is, maar niet storend ofzo. Ik zie hem alleen niet hier op GoT, als ik het aanklik zie ik de foto wel. Mooie kleuren hebben die beestjes!
@ Isniedood:
Je hebt hem goed scherp gekregen in ieder geval. Verder is het niet echt een boeiend onderwerp. Maar de lens doet het in ieder geval goed!
Ik heb zelf een 150mm macro, dus heb ik nog iets meer onscherpte, maar ik gebruik bij 1:1 meestal wel een flits, aangezien je dan je diafragma nogal moet knijpen wil je iets scherp krijgen. Helaas krijg ik dan al snel redelijke harde foto's.
Wil je bewegingsscherpte beperken is het raadzaam om 2 keer de mm van je lens te nemen. Bij jou zou je dus op 1/180 seconden kunnen proberen.
Hier een fotootje van mij:

Klikbaar voor groter.
Kleuren heb ik een klein beetje gesatureerd, maar dat is echt heel weinig. Ook heb ik fill-light en contrast iets aangepast, alleen jammer van de ruis nu.
Canon 450D
F/10
1/50sec
ISO-100
173mm
[ Voor 10% gewijzigd door ZeroCode op 17-07-2009 13:26 ]
Vuistregels zijn misschien voor gewone objectieven bruikbaar, maar nu juist niet bij macrowerk. Wanneer je bijvoorbeeld een hele set tussenringen achter een 17mm lensje schroeft, krijg je een megagrote vergroting, die echt niet op 1/35 sec. stil te houden is. Je zou de vuistregel "1 / focale lengte in mm" moeten vermenigvuldigen met de toename van de vergrotingsmaatstaf tov het originele beeld van een niet-macroobjectief met dezelfde lengte ofzo. Verder is de eerdergenoemde vuistregel gebaseerd op gewone foto's met een gemiddelde afstand tot het onderwerp. Dichterbij zou je best wel eens meer bewegingsonscherpte kunnen hebben. Kan je nog discussieren over meerekenen van de cropfactor.Infinchible schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 13:47:
Wil je bewegingsscherpte beperken is het raadzaam om 2 keer de mm van je lens te nemen. Bij jou zou je dus op 1/180 seconden kunnen proberen.
Kortom, trial and error en zonodig flitsen, want je komt snel licht tekort, als je ook nog wat dieptescherpte wilt.
Ik wilde niet meteen met een bloemetje beginnen als eerste macro foto. Zo standaard.:) Snap wel wat je bedoelt met het onderwerp en misschien heb ik het met de toning een beetje verpest. De details komen er nu wat minder mooi uit.
Wat jouw foto betreft vind ik het een beetje te saturated allemaal. De kleuren zijn echt heel extreem. Kijkt niet zo rustig vind ik.
@zerocode, probeer de compositie iets minder rechttoe rechtaan te maken. Het onderwerp staat nu volledig centraal. Ik heb dan toch meer een voorkeur voor de gulde snede. Zo te zien heb je hem ook van bovenaf genomen. Lager standpunt was wat mooier geweest denk ik.
Van mij nu de volgende plant, de Dionaea Muscipula:

clickable voor groot
@Zerocode, een redelijk begin. Werk aan je compositie en kleurrijke objecten geven ook al een heel andere plaat.
@Isniedood, mooie compositie en erg gave Bokeh.
Nou, een paar nieuwe van mij dan...

Mijn complimenten voor de eerste foto, ik ben zelf heel erg kritisch maar dat is echt een uitblinker in dit topic.CashMoney schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:00:
@Infinchible, mooie compositie maar ik vind je kleuren niet natuurlijk overkomen waardoor de foto "kunstmatig" wordt.
@Zerocode, een redelijk begin. Werk aan je compositie en kleurrijke objecten geven ook al een heel andere plaat.
@Isniedood, mooie compositie en erg gave Bokeh.
Nou, een paar nieuwe van mij dan...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
The birds turned into The Flying Dutchmen!

aardhommel

lapse behanger

moet ook weer es inhoudelijk reageren op de prachtige foto,s hier.
maar ben op dit moment ff een beetje grieperig, dus later dan maar.
[ Voor 75% gewijzigd door tonysettanta op 12-07-2009 19:56 ]
Alles met pentax K10d, sigma 50mm ex/dg macro F2.8, AF360fgz flitser
@ ISO 100, F16 en 1/125e:

Dank je wel! In hogere resolutie komt ie nog veel beter tot zijn recht. O.a. oog van de hooiwagen wordt mooi scherp zichtbaar.Gutteguttegut schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:51:
Mijn complimenten voor de eerste foto, ik ben zelf heel erg kritisch maar dat is echt een uitblinker in dit topic.
Prachtige foto's!vandermark schreef op zondag 12 juli 2009 @ 19:17:
Oogst van dit weekend.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vooral foto 2 vindt ik echt super!
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Verwijderd
Foto 1 is voor mij absoluut showcase materiaal. Echt super mooi.
Hierbij eentje van mij
Kleine side-note edit: en dan te bedenken dat het spinnetje nog geen 3 millimeter groot is

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2009 22:44 ]
wow.... gewoon wowvandermark schreef op zondag 12 juli 2009 @ 19:17:
Oogst van dit weekend.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

@wolverine
Op zich wel een geslaagde test volgens mij, maar niet veel meer dan dat. Beetje saai plantje heb je uitgekozen en verder weinig bijzonders.
Van mij nog 2 fotos. Twee totaal verschillende foto's .
Als eerst de Dionaea Muscipula aka venus fly trap aka venus vliegenval

ten tweede iets experimentelers. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Beide klikbaar

Dan show ik de mijne ook maar eens
@iedereen die libelle's post en mezelf:
Allemaal wel leuke foto's, maar niet heel bijzonder vind ik.
Het leukst zou zijn als iemand een vliegende libelle weet vast te leggen met een heel kleine shutterspeed
Maargoed, dan maar die van mij

Het zijn geen libelle's, het zijn waterjuffers
Dit is wel een libelle:

En ik probeer inderdaad ook nog wel eens een vliegende vast te leggen, maar die krengen zijn zo snel
Ik moet ze erg dicht naderen met mijn 50mm (ongeveer 3 a 4 cm) maar ik kom gewoon heel langzaam dichterbij totdat ik het oog scherp heb. Soms vliegen ze weg, meestal niet.Thooomas schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 19:06:
Echt prachtig inderdaad! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dat ze niet wegvlogen?
Bedankt verder voor alle positieve reacties

Deze ventjes waren niet meer dan 1mm groot.

Meer mensen hier ervaring met een Bellows?
Ik ben op jacht geweest op een vlinder. Het duurde even maar het resultaat vind ik best lekker

Hee Isniedood, thanks! Hele mooie vlinder ook trouwens.Isniedood schreef op zondag 19 juli 2009 @ 14:35:
Heel gaaf Cashmoney! Vooral de laatste! Echt nog nooit van de naam Bellows gehoord, maar ik had het even gegoogled en volgens mij heb ik ze wel eens op marktplaats gezien. Echt heel gaaf die laatste. Hoe dicht moet je erop zitten?
De focus afstand is afhankelijk hoe ver je de Bellows insteld. In deze stand (max.) was de focusafstand ca. 3 cm. En een beweging van een mm is meteen out of focus. Uit de hand schieten is dus echt een "kunst".
LOL, het merk is "Novoflex" en "bellows" is gewoon Engels voor "balg", je weet wel, zo'n harmonica op rails, die je als traploze tussenringen kunt gebruiken...Isniedood schreef op zondag 19 juli 2009 @ 14:35:
Echt nog nooit van de naam Bellows gehoord, maar ik had het even gegoogled en volgens mij heb ik ze wel eens op marktplaats gezien.
Ik vind die laatste erg mooi, de compositie spreekt erg tot de verbeelding, hij vertelt bijna een verhaal.
Ik zou 'm wel nog recht zetten(dat die lijnen op de voorgrond loodrecht lopen), maar dat is persoonlijk.
Lekker bezig geweest! Die waterjuffers zien er strak uit! Vindt de achtergronden wat donker, maar dat staat wel prettig tegen de kleuren van de beestjes. Vindt tevens de foto's die je geschoten hebt met de tussenringen erg gaaf. Vooral de laatste is super! De eerste had ik iets mooier gevonden als ie scherp was op de ogen, scherptepunt zit net iets verder lijkt het.
@Isniedood
Mooie foto! Als ik een vlinder tegenkom, probeer ik ze ook op de plaat te krijgen, af en toe lijkt het alleen of die beesten totaal geen richtingsgevoel hebben.. Resultaat is vaak dus "vlinder kwijt...".
@Scirocco
Cool shot! Kleuren wat het beest zijn echt gaaf, misschien zijn ze nog wat op te peppen in een fotoprog. Vindt hem op groot formaat wel wat ruizig.
@Infinchible
Gaaf! Jammer dat ie niet clickable is, zou hem wel wat groter willen zien en eens je EXIF lezen... Ben als beginner altijd benieuwd naar de gebruikte instellingen etc.(Same bij CashMoney).
Vandaag ook weer even de tuin van oma in gedoken... Stond er veel wind, dus ik vind het lastig om dan alles goed te krijgen. Resultaat: Hoop onscherp...
Hieronder wat resultaten waarover ik best tevree ben:
1: (Sluip)Wesp:

Klik voor groot.
2: Z'n broer:

Klik voor groot.
3. De zus?:

Klik voor groot. Vindt de bladeren wat overbelicht...
4. Bloemetje:

Klik voor groot.
Alles is uit de hand genomen met een Nikon D60 + Tamron 90mm F2.8 macro. Foto's komen rechtstreeks van de SDcard, dus er is nog niets aan gedaan... (inkoppertje voor degene die dat duidelijk zien
Libelle = tijdschriftInfinchible schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:11:
@Scirocco:
Het zijn geen libelle's, het zijn waterjuffers. Jouw foto komt hier een beetje donker over. Wel grappige compositie met al die stengels.
Dit is wel een libelle:
Libel = insect
Blijkbaar zijn we allemaal teveel blootgesteld aan het tijdschrift in onze jeugd (of in een wachtruimte) waardoor het woord libelle zo hardnekkig blijft verschijnen.
This footer is intentionally left blank

@thazip, Jammer dat je heb vooral op de rug heb weten te fotograferen. Wel een lekkere bokeh! Wat sluitertijd betreft zit ik graag op 1/400, maar ik heb dan ook best wel trilhanden. Toch is dat meestal niet haalbaar Soms zit er op 1/125 ook wel een scherpte foto bij maar dat is veel wisselvalliger. Ik zit misschien wel het hoogst van de mensen hier dus lager moet wel kunnen. Let wel op ik heb een 90mm lens, als je korter hebt dan kun je ook een kortere sluitertijd. Flitsen bevriest ook de foto dus dat zou ook wel helpen. Dat ga ik binnenkort ook nog eens proberen.
Over het algemeen probeer ik de sluitertijd rond de 1/250 te houden met een zo'n klein mogelijk diafragma, maar dat wisselt wel, afhankelijk van hoe ik m'n scherptediepte wil. ISO doe ik dan ook niet te moeilijk over en wil ik best omhoog gooien. Aldus hoe deze beginner het doet.
@vandermark, weer een hele gave foto! Je komt echt mega dicht op dat beest. Al mijn foto's zie ik die ogen niet zo mooi op. ECht niet normaal hoe scherp. Jij komt ook wel een stuk dichterbij!
Erg mooie macro's maak jij altijd!
Je zit er indd heel erg dicht op en omdat de foto zo scherp is zie je heel veel details!
Dit is tot nu toe de beste macro foto van mij, genomen met de 55-250IS:
Ben er persoonlijk best trots op

PS. Net een Sigma 18-50 f/2.8 macro besteld, dus wellicht kom ik ooit nog eens met mooiere macro's
twee voorbeelden (zijn dus niet van mij):

Volgens mij is de witbalans niet helemaal lekker, maar dat kan ook aan het beeldscherm van m'n laptop liggen..
D50 + Tamron 28-75 gebruikt..
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Echt een heel mooie foto, maar géén "bijtje" - en ook geen (sluip)wesp, zoals een paar posts erboven werd vermeld. Ik ben ook geen entomoloog, maar het uitzoeken van welk diertje er nu precies op de foto staat is voor mij een deel van de lol. Ik roep iedereen in dit draadje op, om een klein beetje meer moeite te doen om de juiste naam bij z'n gefotografeerde beestjes te vinden.vandermark schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:49:
Dit bijtje zat heerlijk te smikkelen op de hortensia in de tuin. Pentax K10d, sigma 50mm macro ISO 100, F16, 1/125 en af360fgz flitser met 'verpleegsterkapje':
[afbeelding]
Voor zover ik kon zien is het een zweefvliegToff schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:52:
[...]
Echt een heel mooie foto, maar géén "bijtje" - en ook geen (sluip)wesp, zoals een paar posts erboven werd vermeld. Ik ben ook geen entomoloog, maar het uitzoeken van welk diertje er nu precies op de foto staat is voor mij een deel van de lol. Ik roep iedereen in dit draadje op, om een klein beetje meer moeite te doen om de juiste naam bij z'n gefotografeerde beestjes te vinden.
Nelicquele schreef op maandag 20 juli 2009 @ 23:11:
Voor zover ik kon zien is het eenspoiler:zweefvlieg
Duh...
Dit is op een ander forum ook bevestigd. Ondanks dat ik in Wageningen mijn studie heb gedaan ben ik erg slecht in insecten herkennen, ik zal beter mijn best doenNelicquele schreef op maandag 20 juli 2009 @ 23:11:
[...]
Voor zover ik kon zien is het een zweefvlieg

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
[1]

[2] jammer van de linkervleugel

En doe wat aan je pic formaat.... dat rood valt toch wel redelijk op
Prulleman schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 21:20:
En doe wat aan je pic formaat.... dat rood valt toch wel redelijk op, er staat een link in naar de faq
Ik post op meer fora dan alleen t.net, alle foto's haal ik van www.bartvandermark.nl af, het is zoveel werk om elke keer speciaal voor t.net een klein plaatje te maken...
Ik heb inderdaad via ebay een splitfocus gehaald (circa 20 euro incl. verzendkosten). Bij 1:1 macro is dat imo ook wel een echte must. Zonder kun je volgens mij niet precies scherpstellen...Isniedood schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 22:10:
Ik vind het ook echt totaal geen pobleem hoe zijn linkervleugel erop staat. Valt niks aan te doen volgens mij. Over dat scherpstellen. Ik doe dat ook handmatig, maar heb nog geen splitfocus. Die gebruik jij wel zeker? Anders is het niet zo belangrijk dat je op het midden scherp stelt namelijk..
Verwijderd
1.

2.

3.

Verwijderd

Daar heb ik me ook eens aan macro fotografie gewaagd. Dit is dus allemaal nieuw voor me.
Best wel moeilijk om een scherpe foto te krijgen. Is het normaal dat je een 10 tal fotos moet nemen voordat er 1 scherpe tussen zit? Alles is genomen met een panasonic FZ18 + raynox 250 macro lens. Enkele voorbeeldjes:
1) Spinnetje op een glazen tafel. Nogal overbelicht maar ik vind de reflectie wel leuk.

2)

3)

4) Geen idee wat dit is maar het is heel klein en het kijkt scheel

5)

6)

7) Om deze blauwe bijtjes op foto te krijgen heb ik echt heeeel veel geduld moeten hebben. Ze zijn dan ook super snel.

1. Balpen

2. Vulpen

3. Vulpotlood

Alle commentaar is natuurlijk welkom!
Verwijderd
@sweetdude: Hoewel ik al geen fan ben van dit soort objecten vind ik de foto's erg saai. Voornamelijk door het vele zwart/egaal donkere achtergrond. Er valt gewoonweg weinig te zien.
Terug van vakantie (Toscane, Italië) wil ik een aantal foto's die ik genomen heb hier delen. Mocht je nog meer willen zien er staan nog een achttal op mijn site (laatste 8 na de twee lieveheersbeestjes):
http://www.pwiv.nl/Macro2009.aspx
1 Distelvlinder

2 Klaproos

3 Een jonge wespenspin

4 Bloem

5 Melkdrupje

6 Een inktviszwam. Schijnt zeldzaam te zijn.

7 Kolibrievlinder

8 Gewone bidsprinkhaan

9 Landkrab. Niet echt passend voor dit topic maar anders moet ik 1 foto in het dieren topic zetten. En echt groot was dit beestje nu ook weer niet.

10 Schildwants

En nog eentje van een tijdje geleden
11 Vliegende keizerlibel

@ sweetdude, balpen vind ik wel een leuke foto, maar die andere 2 zijn eigenlijk hetzelfde (qua onderwerp en compositie), verder mist het iets, waarschijnlijk door de zwarte achtergrond.
@ Imagine, 1e is erg mooi qua kleuren en bokeh, hou wel van die zachte kleurtinten. foto 3... sja.. het is volgens mij heel moeilijk om een web mooi op de foto te krijgen, ik denk dat je dan echt donkere achtergrond en goed licht moet werken om het web er mooi uit te laten komen. Web is misschien ook te rommelig voor een mooie foto.
en de laatste is ook gaaf, erg lastig om zo'n beest scherp erop te krijgen, misschien mooier geweest om wat verder te croppen, zodat je iets meer detail kan zien.
Hier een paar shots met mijn 450D + 18-200, ben nu aan het kijken naar een betaalbare oplossing voor wat meer vergroting (tussenringen, voorzetlenzen.. etc)
1)

2)

3)

Harmrhebergen: toch een geslaagde opname. Achtergrond is een klein beetje warrig maar het bijtje staat er mooi op.
Prulleman: Gewoon een macrolens kopen
Imagine: Mooie beestjes ben je daar tegengekomen. Een bidsprinkhaan
Sweetdude: Gewoon vroeg opstaan, dan zijn insecten nog niet actief
Rephlexer: Ziet er goed uit, nu nog wat aandacht besteden aan je compositie/kadrage. Misschien ook proberen je flitslicht (nog) wat te verzachten.
Dogfood: Leuk concept, ik denk dat het mits wat verder uitwerken tot topfoto's kan leiden. Probeer eens een gekleurde ondergrond/achtergrond, en een wat creatievere belichting (indien mogelijk).
Kevinneke: Je eerste is een mooie met dat kleurcontrast. Ik zou hem wel nog wat croppen zodat je iets minder lege ruimte hebt. De twee andere zijn iets te weinig beestje en iets teveel omgeving naar mijn smaak.
Vandermark: Je eerste zweefvlieg is een hele mooie, lekker veel details! De tweede is wat rommelig van compositie en de scherpte ligt iets te ver naar achter denk ik.
Ik heb nog 2 foto's van een icarusblauwtje. Wat zijn ze toch fotogeniek
Tweemaal hetzelfde vlindertje, 20 minuten verschil
Die laatste staat trouwens ook op 1X

Ik moet zeggen dat het fotografie subforum de enige plek is waar ik erop gewezen wordt dat je daar iets aan moet doen, rode tekst of niet. Op de rest van GoT zeurt er niemand overPrulleman schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 21:20:
En doe wat aan je pic formaat.... dat rood valt toch wel redelijk op, er staat een link in naar de faq
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
1.

2.

Waar ik aan moet werken is de focus, ik wil natuurlijk alles graag scherp hebben maar de de zeer kleine scherstel diepte moet ik echt een keuze maken wat niet altijd even gemakkelijk is. Wat mij ook opvalt is dat de lens erg veel licht nodig heeft! Dat was natuurlijk wel te verwachten en is ook geen probleem, op een mooie zonnige dag kan je hele goede foto's maken! En als laatste moet ik een veel hogere sluitertijd gebruiken dan ik gewend ben, met 1/60 red ik het niet meer
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
sja... misschien omdat het over foto's gaat dat er in het fotografie subforum wat kritischer naar foto's gekeken wordt...Acolyte57 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:58:
[...]
Ik moet zeggen dat het fotografie subforum de enige plek is waar ik erop gewezen wordt dat je daar iets aan moet doen, rode tekst of niet. Op de rest van GoT zeurt er niemand over
En uiteindelijk mag van mij iedereen het zelf weten, ik vind een rood stippel kader en rode balk niet zo mooi rond foto's dus ik zou het voor mezelf daarom al aanpassen. Je wilt hier graag je mooiste foto's laten zien en die worden door zoiets enigzins verpest. Daarnaast heb je de resizing niet zelf in de hand en laat je aan browser over dmv img tag height en width.
aan wat voor diafragma zit je met deze foto's? dat is natuurlijk de key in het DoF verhaal, als je sluitertijden dan de lang worden, moet je misschien kijken naar externe lichtbronnenSoepstengel schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:52:
Heb eindelijk mijn macro lens binnen! Heb er nu een paar weekjes mee gespeeld en dat is wat ik tot nu toe heb kunnen maken:
1.[afbeelding]
2. [afbeelding]
Waar ik aan moet werken is de focus, ik wil natuurlijk alles graag scherp hebben maar de de zeer kleine scherstel diepte moet ik echt een keuze maken wat niet altijd even gemakkelijk is. Wat mij ook opvalt is dat de lens erg veel licht nodig heeft! Dat was natuurlijk wel te verwachten en is ook geen probleem, op een mooie zonnige dag kan je hele goede foto's maken! En als laatste moet ik een veel hogere sluitertijd gebruiken dan ik gewend ben, met 1/60 red ik het niet meerAl met al ben ik heel blij met deze lens omdat die ontzettend scherp is en gewoon heel lekker werkt
[ Voor 42% gewijzigd door Prulleman op 29-07-2009 16:51 ]
Gebruik meestal een diaffragma van 5.6, deze moet dan nog veel hoger? Wil sowieso niet hoger gaan dan F16 omdat dat de kwaliteit drastisch achteruit gaat. Maar ik denk dat F16 wat te hoog gegrepen is aangezien ik er dan wel een bouwlamp bij moet zettenPrulleman schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:49:
[...]
sja... misschien omdat het over foto's gaat dat er in het fotografie subforum wat kritischer naar foto's gekeken wordt...
En uiteindelijk mag van mij iedereen het zelf weten, ik vind een rood stippel kader en rode balk niet zo mooi rond foto's dus ik zou het voor mezelf daarom al aanpassen. Je wilt hier graag je mooiste foto's laten zien en die worden door zoiets enigzins verpest. Daarnaast heb je de resizing niet zelf in de hand en laat je aan browser over dmv img tag height en width.
[...]
aan wat voor diafragma zit je met deze foto's? dat is natuurlijk de key in het DoF verhaal, als je sluitertijden dan de lang worden, moet je misschien kijken naar externe lichtbronnenzo blijf je bezig
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
De tweede vind ik wat suf. Als je van een stil object een foto maakt, dan mag dat wel wat anders dan zo rechtoe rechtaan. Hij is heel saai frontaal en weinig spannends te bekennen. Foto 1 heeft een lekkerdere compositie. Focus misschien wat te ver.
@flukee, Gruwlijk gave foto's!
Ben vooral benieuwd hoe je die eerste voor elkaar hebt. Je hebt hem op 1/125ste geschoten met een 180mm macro? Het beestje is scherp en de achtergrond lijkt te bewegen. Is dat dan fotoshop?(niet lullig bedoeld:)) Kan me niet voorstellen dat je het met zo'n relatief lange sluitertijd zonder flits scherp weet te krijgen in de wind.
De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik dit effect vooraf niet had voorzien

Verwijderd
1.

2.

3.

4.

5.

Het was weer eens wat anders na al dat vrouwelijk geweld.
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:06:
Weeral prachtige platen die hier voorbijkomen. Ik ben gisteren naar de vlindertuin in Knokke getrokken, gewapend met de D90, en de tamron 70-200 f/2.8. Dit zou volgens de beschrijving een macro lens moeten zijn, maar ik merk toch dat de focus ERG traag is, en dat hij er vaak naastzit. Ik heb op een klein uurtje ongeveer 200 foto's getrokken, en ik heb er naar mijn mening de 5 beste uit gehaald. Ik ben geen beestenkenner, dus de namen van de vlindertjes blijven een raadsel voor mij.
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3.
[afbeelding]
4.
[afbeelding]
5.
[afbeelding]
Het was weer eens wat anders na al dat vrouwelijk geweld.
Er zitten inderdaad wel een paar mooie platen tussen, 3, 4, 5 zijn qua compositie het mooist, vooral 5 vind ik erg leuk, met de vlinder duidelijk in beeld, maar wel een beetje verstopt. Bij 3 is het licht op het blad een beetje hard, bij 1 is de verhouding van het onderwerp en de omgeving een beetje kwijt (aandacht is moeilijk op zo'n klein vlindertje te krijgen als de bloem duidelijker, meer helder en groter in beeld is) 2 is de minste, ik vind het blad niet mooi waar de vlinder op zit, dit verpest de foto een beetje naar mijn idee
Sinds een weekje mag ik mij de trotse bezitter van een (oude) tamron 90mm 1:1 macro noemen. 't Is even wennen hoor ...! Hier het resultaat van een uurtje rondsnuffelen in de tuin. (Ja, da's het leuke van macro fotografie: je hoeft niet ver weg om mooie onderwerpen te vinden
Grappig hoe die hommels helemaal onder het stuifmeel komen te zitten.
Serie van 3 waarbij een hommel uit een hibiscusbloem komt kruipen. Je ziet steeds hetzelfde stuk bloem.
1

2

3

Er zat best veel ruis in de foto's; ik heb die zo veel mogelijk weggewerkt door met name op het rood-kanaal fors NR toe te passen - maar daar zie je toch niets meer van op dit formaat ;-)
[ Voor 9% gewijzigd door Honolulu op 01-08-2009 01:09 . Reden: plaatjes op goede resolutie toegevoegd ]
Ach, laat maar...
Dan heb ik nog meer respect voor de foto! ECht hulde:) Al vind ik die foto die op 1x staat minder mooi dan de ander:PFLuKee schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 19:42:
Thanks! Je hebt idd gelijk dat de achtergrond (grashalmen) bewoog en het vlindertje niet of toch minder. Er stond behoorlijk wat wind, dus heb ik het halmpje waarop de vlinder zat een paar centimeter achter het beestje vastgemaakt met een klemmetje dat op z'n beurt weer aan m'n statief vastzat. Gevolg was dat het vlindertje wel nog bewoog, maar in veel mindere mate dan de grashalmen errond. Een sluitertijd van 1/125 was genoeg om de vlinder op de iets windstillere momenten scherp te krijgen.
De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik dit effect vooraf niet had voorzien
@ Kevinneke, ik dacht dat macrozoomlenzen meestal niet zo geweldig waren in macro, maar dit valt me niet helemaal tegen. Al blijf je iets beperkter in de vergroting. Wat betreft je autofocus, ik denk dat de meeste manueel schieten. Macro autofocussen is gewoon standaard niet zo snel.
@ honolulu, nog even oefenen:) Misschien is het handiger om niet gelijk de volle vergroting te pakken. Je scherpte diepte wordt dan erg klein, plus dat je lichtopbrengst minder is met het gevolg dat je of in iso omhoog moet of je sluitertijd langer wordt. Maakt het niet makkelijker een mooie foto te krijgen. Ze lijken nu in ieder geval niet echt scherp.
Ik was laatst in het dolfinarium en daar zat een babyrog tegen het raam aan geplakt. Ik had gelukkig een vaste hand dag en heb het volgende resultaat gehaald op iso800 met een sluitertijd van 1/80, ook met de tamron 90mm macro:

[ Voor 3% gewijzigd door RoyBijster op 01-08-2009 13:43 ]
I make things.
Maar wat een top-platen zeg! Bleef die vlinder zitten toen jij dat klemmetje vastmaakte? Kan het me haast niet voorstellen, aangezien bij mij de beesten altijd gigantisch para gaan doen als ik binnen een straal van 3 meter kom...
Dit topic is gesloten.