Het grote rijbewijs topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 23 Laatste
Acties:
  • 38.157 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:58:
[...]

Heb inmiddels al bijna een jaar mijn rijbewijs (en heb dr nog iedere dag plezier van, echt heerlijk! 8) )..

Zou je me (ons ;)), kunnen vertellen hoe het nieuwe examen ging? Ben erg benieuwd! :)
Tuurlijk

zie in mijn berichtje hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Oke ik heb weer wat, een vriend van mij is voor de derde keer gezakt. Dit keer op het invoegen, maar nu was ik aan het denken wat je dan eigenlijk zou moeten. Situatie:

Kijk als je wil invoegen maar het kan écht niet, 3 vrachtwagens achter elkaar waar je niet tussenkan, wat zou je dan eigenlijk moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Alles beter dan remmen, dus een stukje door op de vluchtstrook en invoegen wanneer je kan.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
En in eerste instantie... beter anticiperen. Die drie vrachtwagens had je vast al wel eerder kunnen zien dan toen je er naast zat. Je had nog voor de invoegstrook al even kunnen inhouden...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of volgas en er voorlangs. Maar dat moet je niet doen op je examen :+

Maarja leswagens zijn niet zo vlot en de bestuurder is nog nat achter de oren.
Dus doe sowieso maar niet :+

Serieus: met de 2 bovenstaanden ^^

Edit: en dan zeg ik er gelijk bij dat die vrachtwagens helemaal niet zo dicht op elkaar mogen rijden. Als ze afstand hielden zoals ze moesten (maar wat meer verbruikt) dan kon je er gewoon tussendoor. Alleen kun je dan nog niet overzien wat er de baan links van de vrachtwagens rijdt. En ondertussen rij je op een gevaarlijke afstand tussen 2 van die kolossen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:53:
Is toch slecht dat je bekende routes gaat rijden? Ik ben met mijn laatste examen op wegen gekomen waar ik nog nooit geweest was. Dus dan moet je juist borden kijken, etc. Als het al bekende wegen zijn weet je 2e keer precies welke borden er staan en dus hoef je er niet meer naar te kijken?
Ik ben het hier niet mee eens.

Ik heb gisteren met mijn examen de zelfde route gereden als wat ik in dat uur er voor heb gereden. Je weet nooit wat je daar staat te wachten op zo'n weg. De ene keer is het rustig de andere niet.

Ten tweede het gaat niet om de borden het gaat om de kijk technieken en of je veilig rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:12:
[...]

Tuurlijk

8)7 Dat is het nadeel van eerst een reply posten, en daarna pas F5-en :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:47:
Edit: en dan zeg ik er gelijk bij dat die vrachtwagens helemaal niet zo dicht op elkaar mogen rijden. Als ze afstand hielden zoals ze moesten (maar wat meer verbruikt) dan kon je er gewoon tussendoor. Alleen kun je dan nog niet overzien wat er de baan links van de vrachtwagens rijdt. En ondertussen rij je op een gevaarlijke afstand tussen 2 van die kolossen.
Aan de andere kant als jij ongeveer aan het einde van een vrachtwagen gaat hangen met je richtingaanwijzer aan, dan zijn de meeste wel zo netjes om je er gewoon tussen te laten hoor.

Neemt niet weg dat er gewoon niet goed ingespeeld wordt op de rest van het verkeer als je nergens heen kan op de invoegstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:45

Dat deed ik anders op mijn examen. 5 vrachwagens achter elkaar, reden 80 waar je 100 mocht. Ik wist al dat we de volgende afslag eraf moesten, maar ik ga daar toch echt niet echter hangen. Dus met 140 drie vrachtwagens inhalen, 150m van tevoren richting aangeven, vrachtwagen 4 maakt ruimte voor mij om uit te voegen en ter hoogte van begin afrit meteen 2 banen naar linksrechts dus. Ze vond het niet erg netjes, maar naar omstandigheden had ik het goed opgelost. Ik bleef tijdens het hele proces goed om me heen kijken en daarop vond ze het prima.

[ Voor 1% gewijzigd door --WaaZaa-- op 31-01-2008 23:43 . Reden: links != rechts ]

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10

sjaakaq

It might get loud

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:12:
[...]

Tuurlijk

Zou je iets meer kunnen vertellen? Vooral over het nieuwe examen vs. het oude?

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey hey hey, het is nog altijd wel een turbodiesel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 23:49:
[...]

Hey hey hey, het is nog altijd wel een turbodiesel!
Met een belachelijk tractorgeluid en een uitgelubberde koppeling maar what the hell :P

Over het algmeen vind ik tijdens mijn rijlessen 'Jan Modaal' types het minst tolerant; toeteren, kleven, op domme plekken inhalen etc. Taxichauffeurs e.d. lijken veel minder opgefokt.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:20:
[...]

Met een belachelijk tractorgeluid en een uitgelubberde koppeling maar what the hell :P

Over het algmeen vind ik tijdens mijn rijlessen 'Jan Modaal' types het minst tolerant; toeteren, kleven, op domme plekken inhalen etc. Taxichauffeurs e.d. lijken veel minder opgefokt.
275.000 and still going strong.

Ik trap hem in de eerste en tweede versnelling nog wel eens helemaal tot op de bodem, en als die turbo inkickt vind ik het goed snel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:22:
[...]

275.000 and still going strong.

Ik trap hem in de eerste en tweede versnelling nog wel eens helemaal tot op de bodem, en als die turbo inkickt vind ik het goed snel. :)
Ik weet niet; de auto waar ik in les (BMW 1-serie 1.8d als die bestaat) maakt altijd zo'n eng geluid op hoge toeren; alsof er een keukenmachine vol knikkers en schroefjes voorin zit in plaats van een Gründlich Deutsches Triebwerk...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 08:06:
[...]

Ik weet niet; de auto waar ik in les (BMW 1-serie 1.8d als die bestaat) maakt altijd zo'n eng geluid op hoge toeren; alsof er een keukenmachine vol knikkers en schroefjes voorin zit in plaats van een Gründlich Deutsches Triebwerk...
Daarom schakel ik rond de 3000RPM over, dan heb ik het meeste van het koppel en de turbo wel gehad. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 09:09:
[...]

Daarom schakel ik rond de 3000RPM over, dan heb ik het meeste van het koppel en de turbo wel gehad. :P
De 118d heeft max koppel bij 3k toeren en max pk bij 4k (heb hem zelf), dat "hoogtoerige" geluid is juist mooi O-) (moet je eens in een auto met een hoogtoerige benzinemotor gaan rijden :P)

Dat enge geluid kan natuurlijk ook de versnellingsbak zijn die door jaren lessermisbruik niet echt meer ok is. Toch een van de euvels bij BMW, versnellingsbakken, niet dat ze slecht zijn, maar meer door de combinatie hoog vermogen en vaak jonge slordige rijders.
Mijn instructeur had zelf geld bijgelapt (was een ANWB instructeur) om een tdi in plaats van een tdi te kunnen rijden, af en toe vroeg ie me om stoplichtsprintjes te doen als er een sjonnie naast me stond :')

[ Voor 48% gewijzigd door pagani op 01-02-2008 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:20:
[...]

Ik had een gloednieuwe VW Polo 1.9tdi :Y) 500KM op de teller :9
Dat ding was eigenlijk alleen vanuit stilstand traag, tussenacceleratie was geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
SyS_ErroR schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:37:
[...]

60 rijden, je voet van het rempedaal laten schieten en dan verbaasd zijn dat je zakt?! 8)7

Jij bent grappig! :D
Hij schoot ervanaf PER ONGELUK. Kan ik NIKS aan doen. Jij ook met je ***opmerkingen.

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
winkelwagen schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:59:
[...]

[...]

Een zebrapad in een 60km/u zone?
Ja! Bij Leiden, hotel de valk valkbij.

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

Maar het is wel een goeie tip: goed schoeisel... Geen hakken of whatever, maar goeie schoenen, liefste met een dunne zool zodat je meer feeling met de auto hebt :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
leokennis schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 01:23:
Het nieuwe examen is:

Nieuw onderdeel: Zelfstandig route rijden
Een kandidaat rijdt vanaf volgend jaar een deel van de examenrit zonder aanwijzingen van de examinator. Het ‘zelfstandig route rijden’ kan op drie manieren worden uitgevoerd:
- naar een vast en bekend coördinatiepunt rijden;
- meerdere routeopdrachten tegelijk (clusteropdracht);
- met behulp van een navigatiesysteem.

De examinator bepaalt vooraf hoe de kandidaat het onderdeel ‘zelfstandig rijden’ moet uitvoeren. Dit meldt hij de kandidaat aan het begin van de examenrit. Als er geen navigatiesysteem in de lesauto aanwezig is, of als de kandidaat er niet mee heeft leren werken, dan beperkt de keus zich tot de eerste twee varianten. Het zelfstandig rijden zal minimaal tien tot maximaal vijftien minuten van het examen in beslag nemen. De totale examentijd blijft hetzelfde. Het bereiken van het juiste eindpunt is overigens geen doel op zich, wel de wijze waarop de kandidaat zijn verkeerstaak uitvoert.
Oke, ik ga hier problemen mee krijgen ALS ik het uberhaubt nog een keer waag. Ik weet van veel dingen te vertellen waar het ligt, maar er naar toe rijden, ook al is dat 100 keer geweest (naast vriendlief in de auto) ik weet gewoon niet hoe ik zou moeten rijden!
En als iemand het mij uitlegt met herkenningspunten, dan heb ik het er alsnog moeilijk mee om het voor te stellen in mijn hoofd (terwijl ik toch een goede fantasie heb, ik kan zo filmpjes/foto's voor me zien).
Hoeveel hebben er al navigatie of zouden dit aanschaffen? Vrij weinig denk ik.

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Sterretje6 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:20:
[...]

Oke, ik ga hier problemen mee krijgen ALS ik het uberhaubt nog een keer waag. Ik weet van veel dingen te vertellen waar het ligt, maar er naar toe rijden, ook al is dat 100 keer geweest (naast vriendlief in de auto) ik weet gewoon niet hoe ik zou moeten rijden!
En als iemand het mij uitlegt met herkenningspunten, dan heb ik het er alsnog moeilijk mee om het voor te stellen in mijn hoofd (terwijl ik toch een goede fantasie heb, ik kan zo filmpjes/foto's voor me zien).
Toch moet ik hier op reageren. Hoe denk je straks als je je rijbewijs hebt dan ergens heen te rijden? Wil je voor het ritje naar de supermarkt de TomTom erbij pakken? Ik vind het niet meer dan normaal dat je je rijbewijs niet krijgt als je niet gewoon van A naar B kan rijden, aangezien dit toch de essentie van het autorijden is.

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 01-02-2008 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bedienen van een navigatiesysteem wordt toch verplicht? Iedereen dan denk ik :P

[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 01-02-2008 13:11 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
Sterretje6 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:08:
[...]

Hij SCHOOT ervanaf PER ONGELUK!! Kan ik NIKS aan doen!!! Jij ook met je kutopmerkingen.
80 Lessen gehad en dan nog steeds niet het voertuig onder controle hebben? 8)7

ow, je kan dr niks aan doen? :| Zal leuk in de krant staan als je een oud omaatje schept
"Ja, de auto reed door, kon ik ook niks aan doen" :X

Doe jezelf en de mensheid een plezier...

edit:

het spijt me zeer hoor.. Maar je kan moeilijk het rempedaal de schuld geven dat jouw voet er vanaf schiet...
Als je voet van je pedaal af knalt tijdens het examen (na 80 lessen), dan ben je gewoon terecht gezakt.

Normaal gesproken moet je volledige controle over de auto hebben na een les of 8-10.. De rest is inzicht en kijken kijken kijken kijken

[ Voor 27% gewijzigd door SyS_ErroR op 01-02-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je doet sowieso al iets fout als je een zebrapad met 60 nadert terwijl er een oud vrouwtje wil oversteken, met die snelheid (jouw 60km/u, haar 1km/u) kan die er niet opeens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:18

Theimon

Snapte!?

Anticipatie anyone? :O

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 14:11:
Doe jezelf en de mensheid een plezier...
Sorry, maar je blijft maar uitdagen he? Nou is Sterretje al redelijk licht ontvlambaar, en dan kom je met dit soort opmerkingen?

Autorijden is een vaardigheid die je met lessen nooit 100% kan leren. De enige manier om goed auto te leren rijden is het gewoon te gaan doen. En doen omdat je van A naar B wil, niet omdat je wilt oefenen van A naar B en terug met hier en daar wat moeilijke stukken en speciale verrichtingen, etc. etc. Sterretje zal heus wel auto kunnen rijden, anders laat de instructeur je niet afrijden, heel simpel. Het zit hem in de details, en niemand kan na zijn/haar rijexamen perfect rijden. Het zal voor een deel ook wel te maken hebben met stress, en na 5x zakken wordt dat er natuurlijk niet beter op. En opmerkingen zoals jij maakt helpen vast en zeker ook verdomd weinig.

Ik heb er nu 11 uur opzitten, en ik heb die auto redelijk onder controle nu, al merk ik wel dat ik bij complexe situaties nog wel eens de fout in ga. Dat zal ik moeten oplossen door te anticiperen en beter borden te lezen. Mijn instructeur maakt het me overigens niet echt makkelijker - die probeert me zelfstandig te laten rijden en geeft me wat weinig feedback over wat ik nou precies fout doe en wat niet. Maar dat gaat langzaamaan ook wat beter. Oh ja, en hij grijpt in (zonder ook te zeggen dat hij dit doet) met remmen en koppelen voor een stoplicht of zo als hij vindt dat ik niet genoeg afstand hou van mijn voorligger. Dat vind ik reuze-irritant, want ik weet nooit of ik nou zelf zit te remmen of niet, wat dus vanzelf weer kan leiden tot te dicht op mijn voorganger zitten, en je raadt het al... dan grijpt ie dus zonder wat te zeggen in. ;)

Ik weet 1 ding wel: ik ben geen natuurtalent, dus het zal me benieuwen bij mijn examen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Sterretje6 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:08:
[...]

Hij SCHOOT ervanaf PER ONGELUK!! Kan ik NIKS aan doen!!! Jij ook met je kutopmerkingen.
Kijk...dat het per ongeluk gaat daar kan ik inkomen. Niemand zal tijdens zijn examen expres fouten maken, expres twee meter voor een andere auto invoegen of expres 60 rijden waar je 30 mag, maar ja, expres of niet, het is en blijft een fout die maar een iemand kan voorkomen...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterretje6 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:20:
[...]

Genoeg hoor, meeste instructeurs hebben wel navigatie.
Als je ook navigatie koopt, kom je er echt wel.
Ik ben fieldservice monteur en zonder navigatie zou ik de straat ook niet weten te vinden en zeker niet als je 7 klanten per dag moet bezoeken.

Dat voetje van de rem af schieten is inderdaad zoals de meeste zeggen verkeerde schoenen, gewoon andere aandoen.
Ik heb veiligheidsschoenen omdat het verplicht is voor mijn werk, maar het zijn eerste klas klote zolen om mee te rijden, laat staan dat ze ook nog eens zwaar zijn.

Zoals ik al zei gewoon rustig nog eens proberen, kijk ook eens na of een instructeur goed les geeft.
Ik heb mijn instructeur zo ook gevonden, hij is 1 van de beste hier in Gorinchem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik zit te twijfelen of ik in de simulator ga, het is wel een knappe met 3 beamertjes dus niet 1 beamer oid maar ik twijfel, ik was niet zo enthousiast toen ik laatst even kijken ging een een half uurtje er in heb gezeten.
Ga overigens pas van de zomer rijden alleen wil 'm percé dan hebben dus gelijk maar even geregeld, iedereen wil dan rijden dus heb nu al een 10daagse (of minder) cursus geregeld.
12 Juni ga ik afrijden, zelfde dag als ik m'n examen uitslag krijg, ik hoop dat ik die dag 2keer blijkt te slagen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonde van je geld die simulator, gewoon gelijk in 't echt beginnen. Imo leer je het snelst door het gewoon te doen. In die simulator voel je niet wat er gebeurt als je aan het stuur trekt of op de rem stampt enzo. Hoe goed die simulator ook is, het gevoel van "ik heb toch een reset knop" is gewoon niet te onderdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Eens. Zo moeilijk is het in het begin ook niet imo. Je rijdt zo met de auto weg. Pas als je echt naar drukke wegen gaat cq. de binnenstad dan wordt het lastig doordat je goed moet kijken.. maar het bedienen van de auto zelf heb je zo onder de knie, en leer je inderdaad het snelst door gewoon de auto in te stappen en te gaan rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 14:24:
Je doet sowieso al iets fout als je een zebrapad met 60 nadert terwijl er een oud vrouwtje wil oversteken, met die snelheid (jouw 60km/u, haar 1km/u) kan die er niet opeens staan.
Er staan daar ook vrij hoge struiken (zeker tot borsthoogte) voor. En ik blijf van mening dat het iemand met 60 jaar zijn rijbewijs nog kan gebeuren dat de voet van de rem schiet! We zijn allemaal menselijk gvd.

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sterretje6 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 21:18:
[...]

Er staan daar ook vrij hoge struiken (zeker tot borsthoogte) voor.
Dan moet je al helemaal je snelheid matigen -> slecht overzicht van de situatie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
Ik kan goed rijden, geloof mij maar. Ik rijd niet perfect, dat doet niemand die nog lest. (Al les ik nu niet meer dus. Maar toen ik nog wel leste bedoel ik.)
En ik zou mijn rijbewijs niet mogen halen omdat ik niet naar bekende plekken zou kunnen rijden? Wat een onzin.
Dus mensen die steevast te hard rijden, door rood licht rijden, bumperkleven, links blijven plakken enz enz, is het natuurlijk doodnormaal dat zij hun rijbewijs behouden... :|

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
Gizz schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 21:23:
[...]

Dan moet je al helemaal je snelheid matigen -> slecht overzicht van de situatie.
Waarom is het dan 60... (Oja!)

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterretje6 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 21:39:
[...]

Jij rijdt ook altijd met 60 door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sterretje6 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 21:37:
En ik zou mijn rijbewijs niet mogen halen omdat ik niet naar bekende plekken zou kunnen rijden? Wat een onzin.
Je mag afrijden met een navigatiesysteem? En je mag nu zelfs nog voor het oude examen kiezen als je dat wilt. Natuurlijk, die overgangsperiode loopt over een tijdje af, maar dat is niet meer dan logisch. Het is ondoenlijk om voor een paar mensen die voor de 10e keer afrijden en nog op de oude manier gelest hebben de overgangsperiode maar nog een paar jaar te verlengen.

Verder hoef je ook zonder navigatiesysteem natuurlijk niet blind te rijden, er bestaat ook nog zoiets als bewegwijzering.
Dus mensen die steevast te hard rijden, door rood licht rijden, bumperkleven, links blijven plakken enz enz, is het natuurlijk doodnormaal dat zij hun rijbewijs behouden... :|
Wat heeft dit überhaupt te maken met de weg vinden tijdens je rijexamen?
Dat is de maximaal toegestane snelheid, mits de situatie het toelaat.

Je gaat ook niet met 50 over een onoverzichtelijke kruising raggen, ook al ben je binnen de bebouwde kom en mag je 50. Dat geldt dus ook voor een zebrapad waar iemand op kan stappen terwijl je het van veraf niet goed kan zien, daar ga je niet doodleuk de maximale snelheid rijden "omdat het er toch mag volgens een bordje". Als je dat soort basis-inschattingen niet kunt maken vind ik het niet gek dat het niet helemaal top gaat bij de examens.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 02-02-2008 22:41 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
En het is ook niet zo dat mensen die nu hun rijbewijs hebben deze nog zouden halen wanneer ze opnieuw af moeten rijden.
Het examen is een momentopname, en daar mag een examinator dus ook naar oordelen. Het is vervelend dat het is gebeurd, en het kan inderdaad iedereen overkomen, maar dat wil niet zeggen dat het geen fout is die je eigenlijk niet zou mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterretje6 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 21:39:
[...]

Dan hoef je het niet te rijden, het is een maximum snelheid, maar niet verplicht.
Soms dan zul je het harder kunnen, soms langzamer.
Er zijn genoeg 60 zones waar ik toch niet harder zou rijden dan 40 of 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Sterretje6 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 21:18:
[...]

Er staan daar ook vrij hoge struiken (zeker tot borsthoogte) voor. En ik blijf van mening dat het iemand met 60 jaar zijn rijbewijs nog kan gebeuren dat de voet van de rem schiet! We zijn allemaal menselijk gvd.
Ja natuurlijk...maar tijdens je examen moet je niet 'menselijk' rijden maar 'foutloos' rijden. Het kan gebeuren en iedereen die rijdt maakt fouten en zal ze maken. Maar dat halfuurtje mag je ze in ieder geval niet maken...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
Ik bedoelde dus te zeggen dat ik mijn rijbewijs niet zou mogen halen omdat ik zonder navigatie nergens heen zou kunnen rijden. Dat ik goed kan rijden (alleen tijdens examens dus niet :'() maakt blijkbaar niks uit, want dat nergens heen kunnen rijden is me toch een ramp zeg. Ja, echt wel. 8)7
Een doodzonde... |:(

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Imho mogen ze een examen niet afhankelijk maken van een navi. Er zijn hele volksstammen die die dingen niet gebruiken. Hooguit mogen ze er een lesje aan besteden als oefening. Ik vind het echter niet correct om er een examen afhankelijk van te maken.

Sterretje6: Niet om het een of ander, maar als er een 60km/h zone is, hoor jij te weten dat het een maximale toegestane snelheid is en niet een verplicht te voeren snelheid. Zeker als je een oversteekplaats met hoge struiken eromheen er in tegen kan komen. Op dat punt had jij met je 80 lesuren ervaring kunnen moeten aantonen dat jij ruim van te voren op de situatie had geanticipeerd, wat je dus niet had gedaan. Je kan niet blindelings roepen: "het is een 60km/h zone dus ik rij GVD ook 60!!!111oneone" want dan zou ik je ook snoeihard laten zakken als ik je examinator zou zijn.
Dat je voet van de rem schiet is....... "apart" en zeker niet wenselijk (zie bovengenoemd aantal lesuren), maar dat soort dingen kan je soms (!!) goed rijden.

[ Voor 10% gewijzigd door Theimon op 03-02-2008 00:11 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

leokennis schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 22:34:
[...]

Ja natuurlijk...maar tijdens je examen moet je niet 'menselijk' rijden maar 'foutloos' rijden. Het kan gebeuren en iedereen die rijdt maakt fouten en zal ze maken. Maar dat halfuurtje mag je ze in ieder geval niet maken...
Dat is niet waar!

Ik heb ook fouten gemaakt op mijn 2e keer, maar het belangrijkste is is dat je rit veilig is.
En ik heb hem ook gewoon gehaald.

De examinator vroeg aan het begin: "Wordt dit een foutloze rit? Of een veilige rit?" Het goede antwoord is veilig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:31
Theimon schreef op zondag 03 februari 2008 @ 00:08:
Imho mogen ze een examen niet afhankelijk maken van een navi. Er zijn hele volksstammen die die dingen niet gebruiken. Hooguit mogen ze er een lesje aan besteden als oefening. Ik vind het echter niet correct om er een examen afhankelijk van te maken.
Als je er niet mee hebt geoefened (dat is namelijk niet verplicht), dan is het ook geen mogelijk onderdeel van het examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaCe1337 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 02:36:
[...]

Dat is niet waar!

Ik heb ook fouten gemaakt op mijn 2e keer, maar het belangrijkste is is dat je rit veilig is.
En ik heb hem ook gewoon gehaald.

De examinator vroeg aan het begin: "Wordt dit een foutloze rit? Of een veilige rit?" Het goede antwoord is veilig dus.
Yep, ik nam de rotonde half i.p.v. 3 kwart, maar die rotonde was ook helemaal verlegt door werkzaamheden en een motorijder achter me schrok daar wel van.
Ik zei ook tegen de examinatrice dat het even zenuwen waren, ik gaf wel netjes richting aan en ik zei ook dat ie er wel kort op zat en daar was ze het ook wel mee eens.
Afgezien van dat foutje, was het een veilige rit, invoegen en uitvoegen, snelweg rijden, straatjes van rechts en inparkeren, 3 vakken leeg en het middelste vak mogen nemen, easy dus, maar ja dat was puur om te zien of ik om me heen kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Duh maar met 'fout' bedoel ik met 60 op een zebrapad afkomen en je voet van de rem af laten schieten; niet een keer vergeten of je nu naar rechts of links moest.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
Hallo!!!!!
Ik kan NIET ÓVERAL kijken ja!! Jezus!
Ik moet verder weg kijken of daar iets komt wat een ongeluk kan veroozaken, tegelijkertijd moet ik ook voor me kijken (bijv auto voor me), ik moet tegelijkertijd ook opzij kijken of er geen kutkinderen op de fiets zomaar oversteken ofzo, je moet op álle borden letten, ook al staan er 10 bij elkaar. Je moet ÓVERAL kijken, en dat trek ik gewoon niet!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Sterretje6 op 03-02-2008 12:46 ]

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:24
Sterretje6 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 12:45:
Hallo!!!!!
Ik moet verder weg kijken of daar iets komt wat een ongeluk kan veroozaken, tegelijkertijd moet ik ook voor me kijken (bijv auto voor me), ik moet tegelijkertijd ook opzij kijken of er geen kutkinderen op de fiets zomaar oversteken ofzo, je moet op álle borden letten, ook al staan er 10 bij elkaar. Je moet ÓVERAL kijken, en dat trek ik gewoon niet!!!
Zo'n 85% van het autorijden bestaat uit kijken én waarnemen...

Dit percentage heb ik van m'n toenmalige instructeurs gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Hallo!!!!!
als je dat niet trekt moet je ook niet proberen je rijbewijs te gaan halen.. ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:26

talin

ES-MA

Hallo!!!!!
monteer jij ff zo'n oranje vlaggetje aan je auto!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
Hallo!!!!!
Dat hoort gewoon bij de verantwoordelijkheid die je op je neemt wanneer je examinator je je rijbewijs laat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hallo!!!!!
Je bent je er van bewust dat auto rijden geen recht is?
Het word pas je recht als je aan de eisen voldoet.
En blijkbaar voldoe je daar (op dit moment) niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Hallo!!!!!
Ik begon nieuwsgierig te worden na een aantal post van jou en heb even snel het topic doorgebrowsed. Je moet denk ik gewoon gaan beginnen met een andere rij-instructeur/rijschool, want zo kom je natuurlijik gewoon niet verder. Ik ben zelf ook een paar keer gezakt voordat ik mijn rijbewijs had gehaald. Toen heb ik op een gegeven moment een andere instructeur gekregen (wel zelfde rijschool in mijn geval) en dat heeft mij heel erg geholpen. Een andere instructeur ziet andere dingen, wat je natuurlijk erg goed kan helpen.
Vooral in jouw geval kan ik het me niet voorstellen dat jij je nog lekker voelt bij je huidige instructeur na wat die geflikt heeft. Als je gaat lessen moet je gewoon het gevoel hebben van "Hey leuk ik mag weer een stukje rijden" en hier heb je dus een goede/leuke instructeur voor nodig. (was mijn eerste instructeur ook wel, maar op een gegeven moment ging alles op de automatische piloot)
Als jij naar een andere rijschool gaat kun je toch simpel tegen je ouders zeggen dat je het helemaal gehad hebt met je huidige rijschool en dat het een eikel is etc. etc. Je hoeft niet eens het complete verhaal te vertellen en dan lieg je ook niet.

Trouwens het verhaal van 'goed' rijden klopt denk ik niet helemaal. Dat dacht ik zelf ook altijd toen ik aan het lessen was, maar als ik nu terug kijk naar die tijd (nu weer zo'n 4 jaar geleden) was dat eigenlijk best slecht :D
Maarja zoals je zelf ook al een keer zei, echt leren rijden doe je als je alleen in een auto zit.

Ik had ook last van zenuwen. Rijles ging altijd goed, maar met examen werd ik altijd erg zenuwachtig waardoor ik gewoon domme fouten ging maken. Ik heb het geluk gehad een keer een erg goede examinator gehad te hebben die me constant gerust stelde en toen ging eigenlijk alles vanzelf :)
Als ik er nu weer aan terugdenk is het eigenlijk best wel dom dat ik zo zenuwachtig was altijd, maarja een mens kan raar denken ;)

Veel succes nog iig. Als je ooit de woorden krijgt te horen "Je bent geslaagd" is dat zo'n goed gevoel en ben je blij dat je doorgezet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
Ik sluit me helemaal aan bij Xof!

1e keer gezakt, 2e keer ontzettend zenuwachtig.
Ik had veilig gereden, maar wel vrij slordig. Examinator had door dat dat gewoon de zenuwen waren, en ben geslaagd!
Instructeur vertelde ook nog ff tegen de examinator dat ik tijdens de lessen gewoon veel rustiger reedt, maar als dat examen er aan kwam dat het dan weer wat minder werd. Puur de stress dus.

Mensen zeggen nu zelfs tegen me dat ze t zo knap vinden dat ik altijd rustig blijf in het verkeer, ondanks al die idioten op de weg. (rustig blijven != langzaam rijden ;)).

En Sterretje:
Dat je niet óveral kan kijken, tja, waar denk je dat autorijden nou over gaat?
Het ene moment ben je aan het verkondigen dat je zooo onwijs goed kan autorijden, het andere moment post je zowat hysterisch op GoT dat je niet alles kan volgen.

Voertuigbeheersing is maar een heel klein deel van het echte autorijden Daarom is het ook onvergeeflijk als je voet van de rem afschiet in zo'n situatie.. Dat kán gewoon echt niet . Maar het grootste deel (idd iets van 80-85%) is kijken kijken kijken anticiperen kijken kijken anticiperen vooruitdenken kijken en nog eens kijken!

Als je niet de capaciteiten hebt om zoiets vol te houden (gedurende een rit van 30minuten, als je eenmaal je rijbewijs hebt ontwikkel je toch een eigen rijstijl en ben je wat ontspannender), dan is het inderdaad terecht dat je nog niet geslaagd bent.

Als ik jou was zou ik eerlijk zijn tegenover je ouders & vriend Wat betreft je ervaringen met je instructeur . En met frisse moed beginnen bij een andere rijschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sterretje6 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 23:35:
Ik bedoelde dus te zeggen dat ik mijn rijbewijs niet zou mogen halen omdat ik zonder navigatie nergens heen zou kunnen rijden.
Hoe kom je daar nou weer bij? De kan bestaat sowieso dat je met navigatie mag rijden, en ook als je zonder navigatie moet rijden betekent het niet dat je opeens naar plekken moet rijden waar je nog nooit bent geweest.

Dat gezeur dat je de hele tijd wordt tegengewerkt terwijl dat niet eens zo is wordt nogal vermoeiend..

Check ook de site van het CBR:
Drie coördinatiepunten
Elke examenplaats telt drie coördinatiepunten. Deze punten zijn bekend bij de rij-opleiders, zodat kandidaten hierop kunnen oefenen. Het zijn markante plaatsen, zoals een winkelcentrum, een park of een kerk. Het examen kan beginnen met het rijden naar een coördinatiepunt, maar kan er ook mee worden afgesloten
Je hoeft dus maar 3 punten te kennen, en ook nog eens op de plek waar je altijd lest (als je rijschool het goed doet). 3 plekken en tig uur om ze te leren, oei oei wat overdreven zwaar.

Verder heb je de clusteropdracht waarbij je 3 tot 5 maal links en rechts moet onthouden en gewoon de versie waar je gewoon domweg je navigatiesysteem moet volgen. Maar oh oh, wat ben je weer benadeeld.

[ Voor 50% gewijzigd door Gizz op 03-02-2008 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Hallo!!!!!
Precies waarom je daar géén 60 moet rijden én de reden waarom ik iemand zou laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Hallo!!!!!
Dit zo lezende is het misschien maar beter als je er gewoon mee kapt. Punt.

Stoppen en nooit meer omkijken. Het ene moment claimen dat je wel kan rijden (alleen niet als het "moet") en het andere moment jezelf niet kunnen verenigen met de !@#$-ing basics van autorijden......stop ermee. Bespaar jezelf veel geld en ellende. Pak een fiets of het OV of kijk je vriendje lief aan als je ergens heen moet, maar zet het rijbewijs uit je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theimon schreef op maandag 04 februari 2008 @ 00:38:
[...]

Dit zo lezende is het misschien maar beter als je er gewoon mee kapt. Punt.

Stoppen en nooit meer omkijken. Het ene moment claimen dat je wel kan rijden (alleen niet als het "moet") en het andere moment jezelf niet kunnen verenigen met de !@#$-ing basics van autorijden......stop ermee. Bespaar jezelf veel geld en ellende. Pak een fiets of het OV of kijk je vriendje lief aan als je ergens heen moet, maar zet het rijbewijs uit je hoofd.
Da's ook wel weer kort door de bocht he.
Het BNOR zou ook eens bij haar kunnen onderzoeken wat precies het probleem is en het dan uitgebreid oefenen.
Dat niet iedereen na zijn 1ste of 2de keer slaagt, betekent nog niet dan men per definitie niet kan rijden, ook al zou het de 7de keer worden voor haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ sterretje6 de rijopleiding rijden in stappen al geprobeerd?

Werkt echt heb ik ook gedaan heb uiteindelijk veel rijlessen gehad omdat ik er pas na 40 lessen mee ben begonnen maar als ik het eerder had bedacht was ik mayby met 20 a 30 lessen klaar geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:00:
@ sterretje6 de rijopleiding rijden in stappen al geprobeerd?

Werkt echt heb ik ook gedaan heb uiteindelijk veel rijlessen gehad omdat ik er pas na 40 lessen mee ben begonnen maar als ik het eerder had bedacht was ik mayby met 20 a 30 lessen klaar geweest.
Is dat met het boek Rijopleiding in stappen? Zo ja, dan gebruik ik dat ook (naar volle tevredenheid) :) Ook handig dat je meteen kan zien waar je nog aan moet werken, door middel van een voortgang module.

Ik word alleen wel een beetje strontziek van dat nieuwe rijden, met diesel bij 2k rpm schakelen dus. Wil je een beetje optrekken dan moet je echt achter elkaar schakelen. Liever even doortrekken om vervolgens wat rustiger te schakelen. Verder is autorijden leuk \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:07:
[...]

Is dat met het boek Rijopleiding in stappen? Zo ja, dan gebruik ik dat ook (naar volle tevredenheid) :) Ook handig dat je meteen kan zien waar je nog aan moet werken, door middel van een voortgang module.

Ik word alleen wel een beetje strontziek van dat nieuwe rijden, met diesel bij 2k rpm schakelen dus. Wil je een beetje optrekken dan moet je echt achter elkaar schakelen. Liever even doortrekken om vervolgens wat rustiger te schakelen. Verder is autorijden leuk \o/
Ja dat boekje is het ik kreeg zelfs een examinators handleiding erbij :p
hahah ja mijn instructeur had goede connecties met de examinators daar heb ik ook heel veel aan gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik heb gelijk maar bedacht dat ik me niet ging ergeren aan dat truttige schakelen. Tijdens rijles trekt de motor kreunend zijn rondjes in zijn 5 @ 1400tpm @ 50kmu ;)
Dat doen we straks wel anders.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien als eerste auto een Honda S2000 kopen. 9000tpm :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

en dan bij een stoplichtsprint schakelen volgens het nieuwe rijden ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Jazzper schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:21:
ik heb gelijk maar bedacht dat ik me niet ging ergeren aan dat truttige schakelen. Tijdens rijles trekt de motor kreunend zijn rondjes in zijn 5 @ 1400tpm @ 50kmu ;)
Dat doen we straks wel anders.
Ben ik blij dat mn lesauto maar een 1.0 benzine motor heeft. Ik schakel bij 30km/h naar de tweede en bij 50km/h naar de 3de. Dat is ongeveer bij 2500/3000 rpm
Als ik ga invoegen dan MOET ik plankgas geven en toeren maken, dus heb 90km/h in zn 3 gedaan :*)

D'r gaat niks boven het gevoel van het instrappen van een gaspedaal en het vanzelf terugdraaien van je stuur _/-\o_ helaas mag dat gas geven niet zo vaak

Morgen hebben ik en nog 2 klasgenoten tegelijk rijles, wordt nog leuk >:)

Edit:
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:03:
Of stiekem in de tweede versnelling wegrijden. :+
Was me vandaag gelukt, de instructeur had het niet door. Ik zo vertellen, ja stiekum he :+
Moest aan jouw post denken :D

[ Voor 15% gewijzigd door Arm1n op 04-02-2008 20:36 ]

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:31:
en dan bij een stoplichtsprint schakelen volgens het nieuwe rijden ;)
Het nieuwe rijden? Dat is toch dat je je koppeling bij 4000tpm dumpt? O-)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2008 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had trouwens ook wat moois.

Kom bij het gemeentehuis om mijn rijbewijs op te halen blijkt dat de papieren niet weggestuurd zijn. Moet ik nu nog een week wachten.

Ik heb tegen dat mens daar gezegt ik wil hem met spoed hebben en de kosten zijn voor jullie rekening jullie begaan de fout niet ik

dus morgen ochtend ben ik de eerste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Bij Maarssen bij de korte invoeg op de snelweg moet ik de wagen er wel in zijn 3 op janken @ ca. 100kmu. Das wel mooi werk moet ik zeggen en daarna doorstiften naar zijn 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Blergh inderdaad; dat nieuwe rijden is leuk als je alleen rechtdoor hoeft, maar anders een denkbeeldige route:

1-2-3-4 tot de 50 km/u
4-2 bochtje
2-3-4-5 we zijn inmiddels buiten de bebouwde kom, 80km/u
5-2 rotonde
2-3-4-5 80km/u
5-2 we draaien de oprit van een snelweg op
2-3-4-5-6 na 5 minuten trekken in een voor de snelheid eigenlijk veel te hoge versnelling rijden we 120 km/u
6-4 we zitten op de afrit
4-1 stoplichten
etc.

Veels te vaak schakelen :P De helft kan ook egwoon in de 3 :)

[ Voor 4% gewijzigd door sjaakaq op 04-02-2008 21:52 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Die 6 ook... waar les jij in? Audi R8? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 6 is niet zo vreemd hoor, dat is gewoon een overdrive. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Jazzper schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:53:
BMW 1 serie :P

What can I say, I loves mah gears!

(Zo'n 6e versnelling betekent overigens wel dat je achteruit ergens onder je stoel zit...)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:22:
[...]

(Zo'n 6e versnelling betekent overigens wel dat je achteruit ergens onder je stoel zit...)
BMW heeft de achteruit meestal toch helemaal links, wel of geen 6 maakt hier geen verschil in. :Y

Een lijstje met alleen nieuw leverbare handgeschakelde auto's. Daar zitten nog best een hoop 6-bakken bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Jazzper schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:53:
De BMW 318d waar ik in lesde had ook een 6e versnelling hoor. :)

Achteruit zat inderdaad helemaal linksvoor.
leokennis schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:52:
Blergh inderdaad; dat nieuwe rijden is leuk als je alleen rechtdoor hoeft, maar anders een denkbeeldige route:

1-2-3-4 tot de 50 km/u
4-2 bochtje
2-3-4-5 we zijn inmiddels buiten de bebouwde kom, 80km/u
5-2 rotonde
2-3-4-5 80km/u
5-2 we draaien de oprit van een snelweg op
2-3-4-5-6 na 5 minuten trekken in een voor de snelheid eigenlijk veel te hoge versnelling rijden we 120 km/u
6-4 we zitten op de afrit
4-1 stoplichten
etc.

Veels te vaak schakelen :P De helft kan ook egwoon in de 3 :)
Dat schakelen hoe je het met les leert moet je inderdaad niet zoveel van aantrekken. Later trek je hem echt wel wat langer door als dat nodig is (om 2 sec. eerder thuis te zijn bijv. ;) ) Maar als je gewoon rustig met het verkeer mee rijdt is het niet nodig en kun je ook met 2000 toeren al gaan schakelen. (afhankelijk van de auto)

Met m'n motor is het nu gewoon tot 80 km/u in de 1 ( @ 14000 toeren) :+ en daarna lekker doorschakelen.
Oke, alleen af en toe als ik helemaal vooraan een stoplicht sta. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:23:
[...]

BMW heeft de achteruit meestal toch helemaal links, wel of geen 6 maakt hier geen verschil in. :Y

Een lijstje met alleen nieuw leverbare handgeschakelde auto's. Daar zitten nog best een hoop 6-bakken bij!
Ja inderdaad....helemaal links. Het kan komen omdat de versnellingsbak uitgelubberd is ofzo, maar ik heb het idee dat de achteruit net zo ver van de 1 afzit als de 5 van de 1 afzit...

Maar lekker belangrijk :P

Het vervelende van dat nieuwe rijden is dat je dus (bijv.) 50 rijdt in de 4. Lekker zuinig tralala. Maarr...als je voorganger ook maar even het gas loslaat, of remt om een bocht te gaan doen ofzo, moet je alweer gaan terugschakelen omdat je al helemaal onderin de toeren zat. Nu is schakelen an sich natuurlijk geen reet aan maar het lijkt me:

1) Niet goed voor de levensduur van de auto;
2) Toch een extre risicomomentje

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Hallo!!!!!
Holy shit... Ik hoop jouw echt nooit tegen te hoeven komen, mocht je ooit je papiertje halen :X Wat een agressie 8)7 Denk je dat als je je al zo laat opfokken op een forum op internet, je wel kalm blijft als er in het verkeer een rare situatie ontstaat :?

Rijexamens zijn er niet voor niks, die zijn ervoor om sommige mensen voor zichzelf, en vooral anderen, in bescherming te nemen door ze vooral te laten zakken. Ik heb het idee dat jij zo iemand bent.

Ik kan me herinneren dat ik een jaar terug ofzo ook een dergelijke post hebt geplaatst, waar je zowat als een ontploffende kernbom op reageerde. Ben benieuwd of je je nu in kan houden. Die vaardigheid heb je namelijk echt nodig als je in de auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
Of lessen/examen doen met een automaat...dan heb ik dat rottige schakelen ook niet meer. (En kan ik ook niks fout doen tijdens het examen, zoals 'm bijv in de 3 ipv de 5 zetten ofzo, of in z'n 2 proberen weg te rijden.)
Als mijn vader vol gas in z'n Kia Sportage automaat wegrijd, dat geluid van die motor. :D :9~ GEWELDIG!

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Sterretje6 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:02:
Of lessen/examen doen met een automaat...dan heb ik dat rottige schakelen ook niet meer. (En kan ik ook niks fout doen tijdens het examen, zoals 'm bijv in de 3 ipv de 5 zetten ofzo, of in z'n 2 proberen weg te rijden.)
Als mijn vader vol gas in z'n Kia Sportage automaat wegrijd, dat geluid van die motor. :D :9~ GEWELDIG!
Dat is een idee, besef je dan wel dat je geloof ik de eerste 5 jaar niet in een handgeschakelde auto mag rijden. En dus ook niet een keertje in die van een vriend of vriendin. Daarnaast zou ik wat doen aan die driftbuien die je hier af en toe vertoont... Of heb je die alleen hier?

Edit:

Ik zie net dat je nooit in een handgeschakelde auto mag rijden, mits je opnieuw examen doet..,

Postbus51

[ Voor 22% gewijzigd door weebl op 04-02-2008 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wegrijden in zijn 2 kan best hoor. Al een paar keer per ongeluk gedaan, ging prima. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
Kickdown en de toeren induiken. :)

Wij hebben dus ook een automaat, en het is soms best vervelend als hij net op een punt blijft schommelen van wel of niet schakelen. Dan moet je dus af te remmen of door gas te geven zorgen dat hij schakelt.

Maargoed, het hebben van een automaat rijbewijs is verder geen beperking. Vooral niet als je een eigen auto hebt. En tegenwoordig komen er steeds meer automaten, ook op de tweedehands markt.
Dus wat dat betreft niet iets om je erg druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winkelwagen schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:46:
[...]

Maargoed, het hebben van een automaat rijbewijs is verder geen beperking. Vooral niet als je een eigen auto hebt. En tegenwoordig komen er steeds meer automaten, ook op de tweedehands markt.
Dus wat dat betreft niet iets om je erg druk over te maken.
Al ben je erg beperkt in het lenen van auto's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:50:
[...]

Al ben je erg beperkt in het lenen van auto's....
Of dan doe je na een tijdje opnieuw examen voor een handgeschakelde auto.
M'n ouders hebben ook een automaat, maar zoveel makkelijker wordt het rijden echt niet vind ik. Schakelen gaat toch wel vanzelf en autorijden is echt 85 % kijken. Dat is met een automaat niet heel erg anders.
Verder is het inderdaad erg vervelend dat je soms niet kan kiezen in welke versnelling die komt te staan. Zo wil die automaat van m'n ouders bij 50 km/u in de 2 rijden, wat ook makkelijk in de 3 kan, maar om daar te komen moet je eerst even gassen naar 60, dan schiet die in de 3 en dan langzaam terug gaan naar 50, dan blijft die wel in de 3.
Geef mij maar een handgeschakelde auto. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
[...]

De achteruit bij een 1-serie zit juist links naar voren :? Overigens is de 6 eigenlijk een overdrive, de piek haal je als het goed is in de 5. (maar dat ga ik vandeweek pas testen, dus pin me er niet op vast ;) )
Heeft een automaat geen rempedaal dan :? :X Echt alle problemen die je opnoemt hebben 0,0 met het schakelen te maken en 100% met kijken, anticiperen en je snelheid aanpassen aan de verkeersomstandigheden. Als je weet dat schakelen niet je beste punt is is dat ook een reden om je rijstijl aan te passen.

[ Voor 59% gewijzigd door pagani op 05-02-2008 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 08:07:

Heeft een automaat geen rempedaal dan :? :X
Die is wel 2x zo groot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:22
Ik ben sinds begin januari ook 18.. Nog niet zo extreem veel haast met m'n rijbewijs. Momenteel heb ik een scooter, en daarmee tuf ik een paar keer week naar school. 9 van de 10 keer staan de auto's allemaal in de file, en rij ik op m'n scootertje lekker snel naar school. Maar ik moet zeggen: als het regent, of waait, of het is koud, dan is een auto ook wel heel lekker :P

Maar ik heb ook maar eens besloten om te beginnen. (dat ik scooter rij, zal vast wel in m'n voordeel werken tijdens de lessen mbt kijken bijvoorbeeld?).

Ik heb ongeveer tot april/mei misschien juni school. Ligt er een beetje aan hoe hard ik doorwerk O-)
Ik wil rond die maandan dan ook beginnen met m'n rijlessen, want dan heb ik vakantie en vrij.. Het liefste doe ik de ANWB rij opleiding.. In dit topic maar 1 of 2 keer tegengekomen, dus hier heb ik nog wel wat vraagjes over. Ten eerste; Hoe groot is die wachttijd? Wanneer moet ik een intest aanvragen? En die intest kan op een voor mij geschikte dag gewoon komen? Of wordt ik daarvoor ingepland?
Daarnaast was ik geschrokken van die 700 euro examen garantie.. Dat is wel belachelijk veel.. Ik heb opzich wel veel vertrouwen in mezelf, en ik ga er vanuit dat ik gewoon in 1 keer slaag, maar maximaal 1 keer zakken.. Als je zakt, kun je dan vrij snel een "lesdag" bij de anwb erbij kopen en meteen een examen? Of moet je op zo'n moment naar een rijschool?

Ik heb trouwens al wel m'n theorie examen gereserveerd 8) , ook wel weer op een mooie datum: 29 februari :+ . Is ie dan geldig tot 1 maart of tot 28 februari :P lol.

Is de ANWB rij opleiding goedkoper als ik m'n theorie certificaatje al heb? En wat nou als er 10 dagen zijn ingepland, en ik kan na 8 dagen al goed rijden.. Je moet helaas vooraf al alles betalen.. Ik ken mezelf, en leer echt snel.. Natuurlijk zijn die 2 dagen extra dan leuke oefening voor het examen, maar ik heb toch liever wat geld terug..

[ Voor 7% gewijzigd door Boyd op 05-02-2008 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
Gamepie56 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:38:
Maar ik heb ook maar eens besloten om te beginnen. (dat ik scooter rij, zal vast wel in m'n voordeel werken tijdens de lessen mbt kijken bijvoorbeeld?).
Als ik zie hoe de gemiddelde scooterbestuurder rijdt ben je eerder slechter af. :X :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Gamepie56 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:38:
[...](dat ik scooter rij, zal vast wel in m'n voordeel werken tijdens de lessen mbt kijken bijvoorbeeld?).
[...]
Juist niet, als je ziet hoe vreselijk slecht die scooters rijden. :') 8)7
Ik zeg niet dat jij zo bent, maar echt 90% van de scooters zijn echt erg in het verkeer. Ze letten meestal totaal niet op.

edit: Xander dacht er blijkbaar hetzelfde over. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door -DG- op 05-02-2008 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Xander schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:45:
[...]

Als ik zie hoe de gemiddelde scooterbestuurder rijdt ben je eerder slechter af. :X :P
Eens. Tijdens de lessen moet je echt duidelijk kijken (niet vanuit de ooghoeken, maar echt je hoofd bewegen), en dat doe je op een scooter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Het hangt er inderdaad vanaf hoe je nu kijkt en rijdt. Op de fiets kijk ik zeer goed en bij m'n vriendin in de auto kijk ik automatisch ook altijd mee bij bochten etc. Je kan het maar beter op elk voertuig goed doen, dan heb je het het snelst door in de auto. :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:22
Xander schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:45:
[...]

Zo ben ik niet hoor ;).. M'n scootertje rijdt ook al 2 jaar netjes standaard 45.. ik hoef niet harder, ik hou me netjes aan de regeltjes.. Ik weet precies wat jullie bedoelen, idd 90% kan niet rijden, maar ik denk dat ik er zelf niet 1 van ben. 1 keer bon gehad voor 45 rijden binnen de bebouwde kom, omdat je daar met scooter 30 mocht.. Maar dan zitten die auto's bijna achterop als je zo langzaam gaat rijden :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

johnnyv.nl schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 08:07:
[...]

De achteruit bij een 1-serie zit juist links naar voren :? Overigens is de 6 eigenlijk een overdrive, de piek haal je als het goed is in de 5. (maar dat ga ik vandeweek pas testen, dus pin me er niet op vast ;) )

[...]
Akkoord; de achteruit zit onder je rempedaal :)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Scooterrijden heeft ook heus wel voordelen wat betreft je rijles, je hebt in ieder geval al ervaring met het inschatten van snelheid (van jezelf en van anderen) en (als je een beetje normaal rijdt) het aansnijden van bochten, plaats op de weg, kijken e.d. Ik keek op de scooter destijds (en nog) ook goed uit m'n doppen hoor, anders had ik dit allang niet meer kunnen typen.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 05-02-2008 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Je hebt kijken en je hebt kijken. :) Je kunt prima zonder je hoofd mee te bewegen goed kijken, maar de instructeurs en examinatoren verwachten van je dat je volgens hun manier kijkt (hoofd mee bewegen).

Als je een scooter zonder spiegels hebt/had is het een ander verhaal, want dan moet je je hoofd wel bewegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Het grootste deel van de tijd heb ik dan ook geen spiegels gehad :X :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

johnnyv.nl schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:56:
Het grootste deel van de tijd heb ik dan ook geen spiegels gehad :X :o
Dan hadden ze je van de weg moeten halen, en je scooter op de sloop gooien :/

Scooterrijders :r

Maandje of wat geleden nog bijna eentje onder de auto gehad, omdat ie het zo stoer vond om wheelies te maken terwijl ik achter 'm reed.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

valt ook wel mee ;)

zette hem laatst nog per ongeluk in de R ipv 1 :+

ik vind dat ie makkelijker in de R schiet dan de 5 die zit ergens bij je rechterknipperlicht :P

maar er is niks mis met een 6e versnelling, het rijd best lekker, alleen moet je hem wel bijna altijd terugpakken naar de 5 als je gaat inhalen, maar het rijd lekker stil :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Hoezo :r ? Ondanks dat ik mijn rijbewijs in m'n portemonnee heb rijd ik vrolijk rond op m'n scooter (met spiegels). Ik rijd rustig met het verkeer mee. Aangezien ik weet hoe irritant scooterrijders kunnen zijn, let ik ook extra op mijn rijstijl. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Op de weg zijn 99% van de scooterrijders vervelend. Ze gaan harder dan ze mogen.. Gaan met 20man naast elkaar rijden, etc.
En als ik niet in de auto zit, zijn ze stront irritant omdat ze zo'n lawaai maken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:58:
[...]

Dan hadden ze je van de weg moeten halen, en je scooter op de sloop gooien :/

Scooterrijders :r

Maandje of wat geleden nog bijna eentje onder de auto gehad, omdat ie het zo stoer vond om wheelies te maken terwijl ik achter 'm reed.
Dus omdat ik geen spiegel gemonteerd had associeer je me gelijk maar met wheelie trekkende paupers? Ik reed destijds nog op het fietspad en had in feite de spiegel nooit nodig, weinigen op het fietspad wilden me inhalen en om af te slaan naar links moest ik toch afremmen, kijken en voorsorteren, daar had een spiegel niet bij geholpen.

En :r slaat meer op jezelf als je wanneer een scooterrijder voor je op z'n plaat gaat je over hem heen rijdt, zoiets heet afstand houden.
ThunderNet schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:12:
Op de weg zijn 99% van de scooterrijders vervelend. Ze gaan harder dan ze mogen.. Gaan met 20man naast elkaar rijden, etc.
En als ik niet in de auto zit, zijn ze stront irritant omdat ze zo'n lawaai maken :/
En als iedereen ineens 30 gaat rijden zoals het hoort ga je ze opduwen, want dat doe je blijkbaar al :z En dat lawaai heeft ook een voordeel, net als bij motoren, dat men hoort dat je er bent en dus rekenign emt je houdt. Er zijn excessen natuurlijk, maar een stille scooter is vragen om problemen.

[ Voor 35% gewijzigd door pagani op 05-02-2008 13:18 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.