Het grote rijbewijs topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 23 Laatste
Acties:
  • 38.156 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Xander schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:01:
[...]

Jep, so? :P

Je hebt om 11:40 examen. Eer dat je wegrijdt is het 11:50, hoe laat denk je dat alle ouders vertrekken om hun koters op te halen? ;)
Aargh, niet aan gedacht (waarom dacht ik dat ik om 12 uur klaar zou zijn :? ) tegenwoordig blijven die kinderen toch altijd eten op school, je weet wel kunnen de ouders werken en zo :+
Nja volgens mij valt het wel mee, hopelijk eerst snelweg op en zo, rond 3 uur is het idd een enorme drukte rond die scholen.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:55

Dentheman

Zie signature

Ik mag hopen dat je rond 3 uur de uitslag wel weet :+

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De examinator vond het zo gezellig bij mij in de bus dat ik 12 februari nog een keertje weer mag komen :P

-Voertuigcontrole OK
-Geen kijkfouten
-Geen voorrangsfouten
-Geen overige overtredingen

Alleen had hij liever dat ik iets langzamer over de rotondes ga, terwijl ik ze al iets langzamer nam als tijdens lessen. De toegepaste snelheid is met een topdekkertje niet zo'n probleem , maar als ik ee nvolle dubbeldekker mee zou hebben was het wat kritischer geworden.

Al met al best redelijke kerel :) Er waren mijzelf meegerekend vandaag 3 buskandidaten, die alle 3 gezakt zijn, alle 3 op het te hard over rotondes rijden. En 12 februari gaan we gezellig met z'n allen weer tegelijk opnieuw :P

Better luck next time :)

@Sterretje6:

Gewoon even afreageren en bij een andere rijschool opnieuw beginnen :) Komt allemaal goed, ik heb het ook de 3e keer pas gehaald. Rustig blijven, dan komt alles goed.

Tipje: neem de volgende keer een uurtje voor de tijd een pilletje APC :) Gewoon bij de drogist verkrijgbaar bij de aspirine, paracetamol en ibuprofen, alleen van deze wordt je niet duf, alleen wat rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik mag 7 maart 08.00 - 08.55 op voor praktijk

baal er eigenlijk best wel van dat het zo laat is. Mocht in principe in december al maar toen had ik theorie nog niet :)

nu nog 6 weken wachten :(

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
SyS_ErroR schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:19:
Het CBR is inderdaad een nogal twijfelachtige instantie ;) Dat ontken ik echt niet!

Dat je vrijstelling maar 1x geldig is, is ook logisch. Je hebt bewezen dat je het kon, om dan "tijd te besparen" op je echte examen slaan ze dat onderdeel dus over.
Zak je dan ("bewijs" dat je nog niet goed genoeg kan rijden), dan moet je de keer erna gewoon weer laten zien dat je de bijzondere verrichtingen beheerst. Ik vind het althans erg logisch.

Dat jij een nogal rare ehh verstandhouding hebt gehad met je rijschoolhouder kunnen wij weinig aan doen. Jij bent bij hem gebleven, wij niet. Dus dat is volledig eigen keus.

En als laatste, je theorie is 1 jaar geldig. Lang zat toch?
Ik ben tegelijk begonnen met mijn theorie+praktijk. 5maanden later had ik mijn rijbewijs.
Wederom, eigen keus.

Niemand verplicht je om je theorie direct te halen. Je had ook je theorie vlak voor je 1e keer kunnen halen. Dan heb je in feite een jaar uitloop-tijd (leren rijden, theorie+examen (zakken), en dan heb je zelfs met een wachttijd van 3 maanden nog 4 extra kansen). 5x opgaan voor je rijbewijs moet voldoende zijn toch, wel als je het een beetje serieus neemt althans. Zo moeilijk is het echt niet.

Maar de indruk die jij bij me achterlaat, is dat je echt volkomen panisch bent. Althans, zo reageer je hier wel. Als je ook op zo'n manier aan het verkeer deelneemt kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je niet slaagt. Het verkeer is een grote chaos, je moet gewoon geduld hebben in het verkeer, en niet ontploffen.

Jammer dat je uiteindelijk toch niet geslaagd bent, maar ik zou het daar zeer zeker niet bij laten zitten! Opnieuw je theorie halen, nieuwe rijschoolhouder, nieuwe instructeur, andere auto, desnoods ander CBR filiaal. Keuzemogelijkheden genoeg! :)
Bedankt voor je mening, doet me erg goed...
(Niet dus! Je hebt me erg gekwetst dus.)

Ten eerste: Het is NIET logisc dat de vrijstelling maar 1 keer geld, jij hebt gewoon een kromme gedachte wat dat betreft.
Ten tweede: 1 jaar is NIET "lang zat". Niet iedereen is zo "perfect" als jij! :( Dat mijn rijinstructeur zei dat ik af kon rijden, moet ik m maar op vertrouwen toch?! (Dat hij dat zei omdat ie me wilde neuken, tja dat verwacht je niet!!! :()
Ten derde: Ik héb mijn theorie vlak voor de 1e keer gehaald!
Ten vierde: jij bepaald NIET dat 5 keer genoeg "moet" zijn! Er zijn mensen (IK DUS!) die het gewoon op de een of andere manier niet voor elkaar krijgen!
Ten vijfde: Ik ben NIET panisch, maar woest!

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
Whoow, doe s ff rustig ja ;)..

1. Blijkbaar heb niet alleen ik die gedachte, maar ook het CBR ;)
2. Ik ben niet perfect, ben ook niet in 1x geslaagd, en heb 42 (!!) uur rijles gehad, duur geintje!
3. Sorry dat wist ik niet.. Dat maakt t geheel nog vervelender ja..
4&5 zijn het reageren niet waard

En je moet je door mij niet gekwetst voelen hoor, dat is onzinnig en zonde van je tijd! ;)

Feit blijft gewoon, dat een geldigheid van een theoriecertificaat van 1 jaar lang zat zou moeten zijn.
Dat je rijinstructeur met je naar bed wou, tja, vrij land; kies een ander!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Verder is dat theoriecertificaat niet zo moeilijk om opnieuw te halen toch? Als het goed is ken je de theorie nog, helemaal als je al zo lang aan het lessen bent, en duur is het (in vergelijking tot het rijden zelf) ook niet.
Zelfde geldt eigenlijk voor die vrijstelling. Als je het de ene keer kon moet je het toch ook weer kunnen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
RoD schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:44:
Zelfde geldt eigenlijk voor die vrijstelling. Als je het de ene keer kon moet je het toch ook weer kunnen? :)
Alleen met achteruit file parkeren moet ik wel in "de mood" zijn :+ , ene keer gaat het fantastisch en de andere keer staat ie er maar half in. Kennen meer mensen dat? Zal denk ik gewoon gebrek aan ervaring zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nou tante pollewop, matig je toon eens aub. Ik snap dat je baalt, maar ik ben ondertussen wel klaar met je geklaag als ik eerlijk ben. Ik heb wel plezier in het autolessen en volgens mij geldt dat voor de meesten hier. Een tegengeluid is prima maar op zo'n intrusive manier stoort me dat mateloos. Verder wat RoD zegt. Na het praktijkexamen zou je het hopelijk ook nog steeds flawless kunnen hoop ik voor je toekomstige medeweggebruikers.

edit: wat verwacht je precies van ons? je loopt continue je rijschool en je instructeur in het bijzonder te bashen, maar iets doen aan de situatie ho maar...

[ Voor 15% gewijzigd door Jazzper op 24-01-2008 23:45 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast, praktijk nieuwe stijl is qua bijzondere verrichtingen een stuk eenvoudiger. Je eigen route rijden, zelf bepalen hoe je gaat keren, parkeren. Dus daar zou ik me ook niet al te druk om maken.

Ik zou me meer zorgen maken om je mentaliteit, met een negatieve instelling kom je er nooit. Ik begrijp best dat het een bijzonder nare situatie is, maar daar kunnen wij niets aan doen. JIJ bent degene die een andere rijschool kan kiezen en daarmee misschien wat aan de situatie doen. Met een beetje zitten bashen schiet je niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe nu een half jaartje aan autorijlessen, met het grootste plezier. Vanmiddag mijn theorie gehaald, 2 foutjes, geleerd door het boekje even door te nemen. En ook dat weer compleet ontspannen.

Het halen van je rijbewijs moet je in alle rust doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterretje6 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:31:
[...]

Bedankt voor je mening, doet me erg goed...
(Niet dus! Je hebt me erg gekwetst dus.)

Ten eerste: Het is NIET logisc dat de vrijstelling maar 1 keer geld, jij hebt gewoon een kromme gedachte wat dat betreft.
Ten tweede: 1 jaar is NIET "lang zat". Niet iedereen is zo "perfect" als jij! :( Dat mijn rijinstructeur zei dat ik af kon rijden, moet ik m maar op vertrouwen toch?! (Dat hij dat zei omdat ie me wilde neuken, tja dat verwacht je niet!!! :()
Ten derde: Ik héb mijn theorie vlak voor de 1e keer gehaald!
Ten vierde: jij bepaald NIET dat 5 keer genoeg "moet" zijn! Er zijn mensen (IK DUS!) die het gewoon op de een of andere manier niet voor elkaar krijgen!
Ten vijfde: Ik ben NIET panisch, maar woest!
Zo dan, mevrouw heeft gesproken.

Reageer je straks in de grote boze buitenwereld ook zo als een ander per ongeluk jou een keer geen voorrang verleend of iets van die strekking?

Adem in, adem uit, voel je de rust? :) Het komt allemaal echt goed, rust is het toverwoord ;) Dat je rij-instructeur andere plannen met je had dan rondrijden, daar kan het CBR ook niks aan doen. Dus mag je het ook niet op het CBR afreageren. En wat het hele verhaal ook niet vermeldt, waar ben je nu op gezakt dan?

/me alvast dekking zoekt :+

Misschien was het wel terecht dat je gezakt bent, maar zie je het op moment niet in de juiste context. Maar het heeft nu al een klap geld gekost, dan maakt dat laatste beetje voor een herexamen praktijk en theorie ook niet meer uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
  • Laatst online: 25-07 19:52
Maksvr schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:40:
[...]

Alleen met achteruit file parkeren moet ik wel in "de mood" zijn :+ , ene keer gaat het fantastisch en de andere keer staat ie er maar half in. Kennen meer mensen dat? Zal denk ik gewoon gebrek aan ervaring zijn denk ik.
Hmm, ervaring scheelt wel, zeker als je regelmatig in dezelfde auto rijdt. Je hebt ook kans dat je daar voorlopig (lees: de rest van je leven) nog wel even last van hebt.
Niet op letten, gewoon nog een keer insteken. :P

CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sterretje6 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:31:
Wat boeit die hele vrijstelling nou. Als je verkeersdeelnemer bent hoor je alle bijzondere verrichtignen zonder problemen te kunnen verrichten, dus moet dat op een examen ook makkelijk kunnen. Sowieso kom je zaken als de hellingproef en achteruit rijden e.d. vaak ook tegen tijdens je examen.
Maksvr schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:40:
[...]

Een troost: op je examen telt alleen of je de opeenvolgende handelingen correct en veilig (kijken!) volbrengt, hoe de auto in het vak staat zal de examinator worst wezen :P

[ Voor 32% gewijzigd door pagani op 25-01-2008 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 10:44

Theimon

Snapte!?

johnnyv.nl schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:20:
Een troost: op je examen telt alleen of je de opeenvolgende handelingen correct en veilig (kijken!) volbrengt, hoe de auto in het vak staat zal de examinator worst wezen :P
Naja, het moet er wel een beetje uitzien he :)

Die vrijstellingen........waarom je daar druk over maken? Zo gauw je je rijbewijs hebt gehaald zal je nog veel vaker in die situaties komen terecht komen. Zeg je dan ook; ja maar ik heb mn vrijstelling gehaald dus ik parkeer m hier midden op straat?
Weet je wat het doel is van bijzondere manoeuvres? Leren kijken. En kijken moet je altijd, niet alleen als je 20 keer een auto loopt te steken om te keren. Wat dacht je van invoegen op de snelweg? Of mag je m dan blind erop gooien onder een luid "Geronimooooooooooooo!"?
Nee tuurlijk niet.
Persoonlijk vond ik bijzondere manoeuvres altijd lekker tijdens mijn examens, ff een lekker rustpuntje tijdens het constante rijden.

* Theimon zit te denken om eventueel D te gaan halen. Hoewel, mn huidige lading kan niet klagen over mn rijstijl, dat wordt dan wel anders.....we gooien het in de groep ;)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu vrachtwagenchauffeur ofzo? :P houd er rekening mee dat mensen de meest lastige lading is om te transporteren. Waar 10 jaar terug niemand om airco zeurde, eisen ze het nu. Houd rekening met net ingebouwde kunstheupen, rondvliegende kunstgebitten na een niesbui, und so weiter.

Kost je ongeveer 1800-2000 euro als je alles in 1x haalt, herexamentje praktijk is 240-260 euro.
Dat je het weet ;) en ik ben aan het rondkijken, maar onder de 25 heb je je leeftijd nog wel een beetje tegen als je er in wil werken, ze hebben liever iets oudere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
SyS_ErroR schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:38:
Whoow, doe s ff rustig ja ;)..

1. Blijkbaar heb niet alleen ik die gedachte, maar ook het CBR ;)
2. Ik ben niet perfect, ben ook niet in 1x geslaagd, en heb 42 (!!) uur rijles gehad, duur geintje!
3. Sorry dat wist ik niet.. Dat maakt t geheel nog vervelender ja..
4&5 zijn het reageren niet waard

En je moet je door mij niet gekwetst voelen hoor, dat is onzinnig en zonde van je tijd! ;)

Feit blijft gewoon, dat een geldigheid van een theoriecertificaat van 1 jaar lang zat zou moeten zijn.
Dat je rijinstructeur met je naar bed wou, tja, vrij land; kies een ander!
Nou ik zeker wel meer dan 80 uur. :|
Ik ben een meisje wat geen gedoe wilt. Dus daarom ben ik bij m gebleven. MIjn ouders weten het niet, en anders had ik moeten uitleggen waarom ik naar een ander wilde. (Liegen kan ik niet.)
Ik heb het 5 keer geprobeerd...hoelang moet ik nog doorgaan? De meesten kijken je aan alsof je niet goed snik bent.

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

Naja.. mijn zusje heeft het pas de 7e keer gehaald... Examen is lastig. En het vervelende is dat je daarna pas moet leren autorijden. Ikzelf heb het ook niet in 1x gehaald helaas.

Maar: Autorijden is nooit goedkoop, rijbewijs halen ook niet.
Als je het uiteindelijk hebt, was het al het gedoe waard.
En voor het examen moet je goed kijken, niet goed zien... Daar zit een groot verschil in!

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:44:
Verder is dat theoriecertificaat niet zo moeilijk om opnieuw te halen toch? Als het goed is ken je de theorie nog, helemaal als je al zo lang aan het lessen bent, en duur is het (in vergelijking tot het rijden zelf) ook niet.
Ik ben net aan met 6 fout geslaagd voor theorie.
En tijdens een les lukt het me om de auto perfect te fileparkeren, maar tijdens het examen zat ik zo scheef als wat. Leg dat maar eens uit aan je examinator!

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
Sterretje6 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:16:
[...]

Ik ben net aan met 6 fout geslaagd voor theorie.
En tijdens een les lukt het me om de auto perfect te fileparkeren, maar tijdens het examen zat ik zo scheef als wat. Leg dat maar eens uit aan je examinator!
Ook al krijg je ze dat niet uitgelegd, je wilt toch niet beweren dat dat de reden is dat je gezakt bent?

Zakken op zoiets is volgens mij vrijwel onmogelijk. Zolang je de voorbereidingen goed doet en ander verkeer niet in gevaar brengt zak je echt niet zomaar op fileparkeren?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Toen ik bijna 5 jaar geleden mijn B rijbewijs heb gehaald, moest ik ook tijdens het examen de auto fileparkeren. Normaal gesproken ging (en gaat ;)) dit best goed, maar toen stond de auto enorm scheef. Dit verbaasde de examinator maar ik zakte er niet op. Waarom niet? Ik had gedurende de rit laten zien dat ik de auto onder controle had, een goed verkeersinzicht had, goed vooruit keek en alles om mij heen in de gaten had.

Kortom; die bijzondere verrichtingen zijn ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
saviour schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:34:
Kortom; die bijzondere verrichtingen zijn ook niet alles.
Klopt, op gebrek aan ervaring kun je niet zakken.
Op gebrek aan routine dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat fileparkeren zit er vooral in om te checken of je goed om je heen blijft kijken, stopt als er iemand aankomt etc. Of hij scheef staat zal ze een worst wezen. Is ook wel algemeen bekend toch? :)

Daarom snap ik die hele TTT met vrijstelling voor speciale verrichtingen niet. Dan hoef je tijdens je examen dus niet stapvoets te rijden en om je heen te kijken voor een paar seconden fileparkeren.. wat een gigantisch verschil :P

[ Voor 37% gewijzigd door Gizz op 25-01-2008 22:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:55:
Nu vrachtwagenchauffeur ofzo? :P houd er rekening mee dat mensen de meest lastige lading is om te transporteren. Waar 10 jaar terug niemand om airco zeurde, eisen ze het nu. Houd rekening met net ingebouwde kunstheupen, rondvliegende kunstgebitten na een niesbui, und so weiter.

Kost je ongeveer 1800-2000 euro als je alles in 1x haalt, herexamentje praktijk is 240-260 euro.
Dat je het weet ;) en ik ben aan het rondkijken, maar onder de 25 heb je je leeftijd nog wel een beetje tegen als je er in wil werken, ze hebben liever iets oudere mensen.
Yep, B, C en CE in de pocket hiero. D was ik een tijd geleden van plan te halen samen met mn broer. Wij (vooral hij) zitten een beetje ook met bandjes te klussen. Vandaar het idee om dan een soort complete toursupport te kunnen bieden met touringcar, techhulp en merchandise.
Dat zou voor hem iets duurder uitvallen omdat hij dan voor het diploma alle delen moet halen, ik heb een gedeeltelijke vrijstelling dankzij mn CCV-B. Uiteindelijk is het plan afgeketst, maar toch hou ik de optie open om het eventueel nog een keer te halen.
Toch is het wel heeeeel anders rijden dan trucks, maar dat is puur door wat je vervoert. Daar moet je alles op aanpassen. Tijdens mn trailerlessen veel met mn instructeur over gehad. Die hadden daar destijds net een nieuwe lestouringcar gekocht, vandaar.
Hoeveel lesuren krijg je eigenlijk voor dat geld? En is dat inclusief diploma?

@Sterretje6:
Tijdens mn B-lessen ging fileparkeren perfect. Tijdens examen tikte ik de stoeprand aan, ik keek een keer naar de examinator, ik keek achterom naar mn instructeur, we konden er smakelijk om lachen en reden toen weer door. Ik keek goed dus het maakte geen fluit uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Theimon op 26-01-2008 03:34 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
Het belangrijkste is, dat ik er gewoon geen geld meer voor heb, bijna alles wat ik gespaard had toen ik nog bij mijn ouders woonde ging daaraan op. En samenwonen betekent: af en toe ontzettende financiele tegenvallers. Dus ik heb er gewoonweg geen geld meer voor.

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Sterretje6 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 14:04:
Het belangrijkste is, dat ik er gewoon geen geld meer voor heb, bijna alles wat ik gespaard had toen ik nog bij mijn ouders woonde ging daaraan op. En samenwonen betekent: af en toe ontzettende financiele tegenvallers. Dus ik heb er gewoonweg geen geld meer voor.
Dat zei je in november ook al

Verder kun je het altijd later nog een keer wéér proberen. Je hoeft het niet persé nu te halen. Je kunt het ook best een poosje laten rusten. Wellicht dat dat beter werkt. Als ik je verhalen zo hoor en kijk naar de manier waarop je post, zit het er niet in dat je het binnenkort gaat halen. Dan zou ik zeggen, doe jezelf een plezier en laat het rusten. Probeer het eens weer wanneer je er voor jezelf beter klaar voor bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Even een vraagje over voorrangsregeltjes, als je bij een rotonde afslaat dan moet je toch alle weggebruikers voor laten gaan en een rotonde net zo behandelen als een kruising?

Want ik stopte dus voor een fietser bij een rotonde in de lesauto (was een oude vent), en die man wordt helemaal gek (en de oma die achter mij reed begon nee te schudden zag ik in mijn spiegel) en begint naar de haaientanden daar te wijzen, maar ik wist bijna zeker dat die man gewoon voorrang had. Dat klopt toch ook gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Dat verschilt per rotonde. Je moet uiteraard voorrang geven op het verkeer dat zich al op de rotonde bevindt (hoewel daar volgens mij ook enkele uitzonderingen op zijn) maar voor fietsers verschilt het.

Je hebt rotondes met een fietspad om de rotonde heen, netjes met haaientanden om aan te geven dat jij moet stoppen maar ook andersom (dus haaientanden die aangeven dat de fietser moet stoppen). Je hebt rotondes met fietspaden óp de rotonde, waardoor ze voorrang krijgen van verkeer dat de rotonde nog op moet rijden.

Het kan dus best zo zijn dat in jouw geval de fietser geen voorrang had. Je kunt dus het beste bekijken waar de haaientanden zich bevinden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door saviour op 26-01-2008 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Gebruikelijk in Nederland is inderdaad fietsers voor te laten gaan binnen de bebouwde kom. De meeste rotondes in Nederland zijn daar op ingericht, behalve in Friesland! Daar moet de fietser wachten.
Gewoon goed de borden en haaietanden checken. En mocht nu geen voorrang hebben en je laat m toch door is dat veiliger voor hem en netjes van jou. Maar dat moet je niet doen tijdens lessen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

In groningen hebben we in de bebouwde kom zowel rotondes waar de fietsers voorrang hebben (korreweg, vinkhuizen) als rotondes waar je gewoon voorrang op de fietsers hebt(beijum). Er is dus geen regel voor voor wat betreft plek in NL.
Oftewel: gewoon kijken naar borden/haaientanden wie er nou voorrang aan wie moet geven.

Ook leuk die gare rotonde richting hoogkerk.. fietser hebben voorrang, maar het is een dubbelfietspad om de rotonde heen, dus de fietsers kunnen zowel van links als van rechtskomen.
En uiteraard is het geen kleine rotonde, maar een vrij drukke ook nog :P.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 26-01-2008 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt het vaak van grote afstand al wel zien. Wat saviour zegt dus. Als de fietsstrook apart van de rijbaan is kun je gewoon doorrijden, maar wel even laten zien dat je kijkt, recht op voorrang is niet het zelfde als voorrang krijgen.

Denk er trouwens ook aan dat op rotondes waar het trottoir aan de rotonde vast je voetgangers ook voor moet laten gaan als je de rotonde wil verlaten. Dat komt van die regel "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor", waarbij de rotonde word gezien als een weg met aansluitende zijwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afslaan bij een rotonde is hetzelfde als afslaan op een rechte weg. Al het verkeer (bestuurders + fietsers + voetgangers) op de "buitenste ring" moet je voor laten gaan. Maar: Verkeersborden en tekens gaan boven verkeersregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:57:
Als de fietsstrook apart van de rijbaan is kun je gewoon doorrijden, maar wel even laten zien dat je kijkt, recht op voorrang is niet het zelfde als voorrang krijgen.
Hier in de buurt heb je alleen maar rotondes, met fietsstrook apart van de rijbaan, waar de fietsers wèl voorrang hebben anders.

Dit soort ezelsbruggetjes zijn redelijk gevaarlijk... Als ze niet altijd kloppen. Verkeerstekens enzo zijn toch duidelijk zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:57:
Je kunt het vaak van grote afstand al wel zien. Wat saviour zegt dus. Als de fietsstrook apart van de rijbaan is kun je gewoon doorrijden, maar wel even laten zien dat je kijkt, recht op voorrang is niet het zelfde als voorrang krijgen.

Denk er trouwens ook aan dat op rotondes waar het trottoir aan de rotonde vast je voetgangers ook voor moet laten gaan als je de rotonde wil verlaten. Dat komt van die regel "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor", waarbij de rotonde word gezien als een weg met aansluitende zijwegen.
Fietstrook apart? Trottoir aan de rotonde vast? Ik weet niet uit welk boek jij je theorie hebt geleerd, maar zelfs met een berm van anderhalve meter breed ertussen moet je ze nog voor laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hier in de buurt heb je alleen maar rotondes, met fietsstrook apart van de rijbaan, waar de fietsers wèl voorrang hebben anders.
Inderdaad, hier hebben we ook zulke rotondes.

Leuk is ook dat ze bij de rotonde waar ik het meest op rijd een plantenbak hebben neergezet net voor voordat de fietsers de weg oversteken. Een betonnen bak van 1,50 breed met een lelijke hoge plant erin. Een fietser verdwijnt er precies achter, je kunt pas iemand op het fietspad zien als je met je bumper al boven de oversteekplaats hangt.

Heb al meerdere malen meegemaakt dat degene voor mij met piepende banden nog net op tijd tot stilstand schoof, omdat ze de fietser pas zagen als het voorwiel al de weg op ging :x
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 17:13:
[...]
maar zelfs met een berm van anderhalve meter breed ertussen moet je ze nog voor laten gaan.
Dat verschilt toch echt per rotonde.

Bij de rotonde die ik net noemde moet je fietsers dus voorgang geven terwijl je ze niet ziet. Een stukje verder is éénzelfde rotonde zonder plantenbak, maar dan staan de haaientanden juist voor de fietsers als ze over willen steken. Hier in de buurt is redelijk willekeurig welke rotonde je tegenkomt 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 26-01-2008 17:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik net al zei:
Afslaan bij een rotonde is hetzelfde als afslaan op een rechte weg. Al het verkeer (bestuurders + fietsers + voetgangers) op de "buitenste ring" moet je voor laten gaan.
Dat geldt voor alle rotondes in heel Nederland. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En gelijk maar even van mijn bron quoten:
Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat
hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op
dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts
dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

Artikel 63
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor
zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.

Bijlage 3 Begripsbepalingen, pagina 50:
Verkeer: alle weggebruikers;

Weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers,
bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van
een motorvoertuig of van een tram, ruiters,
geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders
van een bespannen of onbespannen wagen;
http://www.verkeerenwater...VV_2006_tcm195-160624.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Behalve als het dmv verkeerstekens/borden anders geregeld is dus...

(zoals je ook al zei)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovenstaande PDF is trouwens ook een goed middel om je theorie te leren, daar staat alles tig keer duidelijker in dan mijn ANWB boek, en daarnaast staat hier geen Koos Spee gezever in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Mijn instructeur zegt dat je omdat je een rotonde als kruising moet behandelen fietsers voor moet laten gaan omdat je af slaat. Kijk want hier: klik, heeft een fietser ook voorrang als je de blauwe pijl volgt toch?

Dus dan zou dat op een rotonde ook zijn als je het volgens een kruising behandelt, erg vaag allemaal...heeft iemand het nummer van Koos Spee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat ik nog steeds mis in je verhalen, WAAROP ben je nu gezakt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat je ouders kunnen helpen ?
Heb ik ook een aantal keren gedaan en netjes terug betaald toen ik augustus 2003 het roze papiertje in mijn handen had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Maksvr schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 19:24:
Mijn instructeur zegt dat je omdat je een rotonde als kruising moet behandelen fietsers voor moet laten gaan omdat je af slaat. Kijk want hier: klik, heeft een fietser ook voorrang als je de blauwe pijl volgt toch?

Dus dan zou dat op een rotonde ook zijn als je het volgens een kruising behandelt, erg vaag allemaal...heeft iemand het nummer van Koos Spee?
De fietser heeft haaientanden voor z'n kiezen en moet voorrang verlenen. Tenzij hier weer recht doorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang van toepassing is. Crap...

In de praktijk los ik het op door de fietser voorrang te verlenen, ik heb niet zoveel behoefte aan een ongeluk waarbij de auto meestal wint en de fietser niet :X

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Nee de fietser moet niet wachten, de auto en de fietser zitten namelijk op dezelfde weg (zo'n kleine berm maakt niet uit) en dan heeft de fietser voorrang op de afslaande auto.
Die haaientanden betekenen dat de fietser voorrang moet geven aan verkeer op de kruisende weg, maar de afslaande auto wordt gezien als op dezelfde weg.

Bij een rotonde waar het fietspad vrijwel aan de rotonde vast zit hebben de rondfietsende fietsers op de rotonde voorrang op de afslaande auto's.
Als het fietspad een stuk verder van de rotonde af zit (en dan staan er ook haaientanden op het fietsenpad) dan hebben de motorvoertuigen voorrang.

[ Voor 31% gewijzigd door -DG- op 27-01-2008 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 16:52

Zydell

* * * * *

Trouwens op een rotonde waar fietsers moeten wachten op afslaande auto's (geregeld via borden/haaientanden) hoeven voetgangers dat niet omdat haaientanden niet voor voetgangers gelden, voetgangers moet je eigenlijk dus vrijwel altijd voor laten gaan als je van een rotonde afslaat (stom hè? niemand doet het ook geloof ik).

[ Voor 6% gewijzigd door Zydell op 27-01-2008 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 21:33:
[...]

Maar wat ik nog steeds mis in je verhalen, WAAROP ben je nu gezakt dan?
1e keer: Reed ik te snel
2e keer: Reed ik te langzaam
3e keer: Geen idee
4e keer: Geen idee
5e keer BNOR: Dat mijn voet van de rem schoot toen ik 2 mensen wilde laten oversteken bij een zebrapad.
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 22:13:
[...]

Misschien dat je ouders kunnen helpen ?
Heb ik ook een aantal keren gedaan en netjes terug betaald toen ik augustus 2003 het roze papiertje in mijn handen had :)
Ik ben niet van het lenen. Dat is in mijn ogen het allerstomste wat je kan doen (bij wie dan ook, maar zeker de leningen bij leenbedrijven natuurlijk).

@ RoD: Ja en?!

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 15:49

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Volgens mij had ik dit hier nog niet gepost:

Ik ben donderdag de 17e geweest voor de intest bij de ANWB. Alles werd goed uitgelegd en natuurlijk ook rijden in de simulator. Was wel ff wennen maar was wel leuk en spannend om te doen.

Ik kreeg een niveau "F", dit houdt in 39+1 lessen. Echter wordt je bij een F thuis opgehaald. En ze raadden aan om niet thuis opgehaald te worden maar bij het centrum te beginnen, vond ik prima en het werd en "E" niveau. Dit is 34+1 lessen. Ik ga het in 10 dagen doen. Examendatum werd meteen vastgelegd, ik ga 6 maart afrijden. Mijn rooster is uiteindelijk zo:

21-02Simulator10:00-12:00
Simulator16:00-18:00
22-02Simulator09:00-11:00
Simulator12:00-14:00
25-02Auto14:00-17:00
26-02Auto09:00-12:00
27-02Auto13:00-16:00
28-02Auto11:00-14:00
03-03Auto13:00-16:00
04-03Auto11:00-13:00 - proefexamen
Auto14:00-17:00
05-03Auto12:00-14:00
06-03Auto13:00-14:00
Auto14:00-15:00 examen

De kosten kwamen voor mij uit op €1771,00 veel minder dan ik verwacht had (rond de €2100) dus dat was helemaal mooi. Je moet dit bedrag echter wel in 1x vóór je eerste les voldoen! Voor mij is dat geen probleem maar houd hier wel rekening mee!

Verder krijg je bij inschrijving (aanbetaling: €150) ook een pakket met een DVD en een praktijkboek mee, waar je ook tijdens het lessen mee bezig bent.

Ik heb er iig al veel zin in d:)b

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"En ze raadden aan om niet thuis opgehaald te worden maar bij het centrum te beginnen, vond ik prima en het werd en "E" niveau."
Ben je dus even mooi ingetuind. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Angeloonie: hou ook rekening met de examengarantie. Die moet je ook betalen + ondertekenen voordat je begint. An sich is het interessant. Als je 1x zakt en het de tweede keer haalt, dan heb je geen 'winst' of 'verlies'. Aangezien die 10 dagen best zwaar zijn en druk op je leggen, had ik voor die extra 500,- gekozen. Maar goed ook, heb het pas de tweede keer gehaald :+

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:19
Zal ook eens wat posten in dit topic, volg het al een tijdje ;)

Ik heb vandaag mijn theorie gehaald (in 1 keer), was niet zo moeilijk. Er waren 3 vragen waar ik echt twijfelde en uiteindelijk had ik 4 fouten. Ook kregen we op het einde 5 vragen over gevaarherkenning en moest je aangeven of je A: remt, B: gas loslaat, C: niets doet, geen idee of ik ze goed had maar als je een beetje nadenkt moeten die ook wel lukken (die telden overigens nog niet mee) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
-Eraser- schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:58:
Zal ook eens wat posten in dit topic, volg het al een tijdje ;)

Ik heb vandaag mijn theorie gehaald (in 1 keer), was niet zo moeilijk. Er waren 3 vragen waar ik echt twijfelde en uiteindelijk had ik 4 fouten. Ook kregen we op het einde 5 vragen over gevaarherkenning en moest je aangeven of je A: remt, B: gas loslaat, C: niets doet, geen idee of ik ze goed had maar als je een beetje nadenkt moeten die ook wel lukken (die telden overigens nog niet mee) ;)
Wat vreemd dat er dan geen D is , gas geven!

In de realiteit geef ik toch geregeld een dot gas om eventueel gevaar te vermijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:02:
[...]

Wat vreemd dat er dan geen D is , gas geven!

In de realiteit geef ik toch geregeld een dot gas om eventueel gevaar te vermijden!
Dit zijn meer situaties in de trant van "Er steekt iemand over, en door zijn paraplu ziet hij je niet. Wat doe je?". Of "Je rijdt op een provinciale weg, op 100 meter afstand zie je remlichten, wat doe je?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterretje6 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 23:45:

1e keer: Reed ik te snel
2e keer: Reed ik te langzaam
3e keer: Geen idee
4e keer: Geen idee
5e keer BNOR: Dat mijn voet van de rem schoot toen ik 2 mensen wilde laten oversteken bij een zebrapad.
Dan mag je toch wel eens achterhalen wat er de 3de keer en 4de keer is fout gegaan.
Bij die 5de keer, was dat rollend of met meer snelheid, of stond je al stil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:19
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:04:
[...]

Dit zijn meer situaties in de trant van "Er steekt iemand over, en door zijn paraplu ziet hij je niet. Wat doe je?". Of "Je rijdt op een provinciale weg, op 100 meter afstand zie je remlichten, wat doe je?".
Dat soort vragen zijn het inderdaad, er zat bijvoorbeeld ook deze tussen: je rijdt op een weg met aan beide kanten auto's geparkeerd, er ligt een bal midden op de weg, en vaag zie je een kind tussen de geparkeerde auto's, wat doe je? (remmen dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik miste ook gas geven bij de theorie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Gas geven" werd inderdaad constant door de zaal geroepen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10

sjaakaq

It might get loud

Die vragen had ik ook en ik vind het nogal twijfelachtige vragen...natuurlijk moet je verkeerssituaties goed kunnen inschatten, maar normaal zit je al een tijd in je auto, nu wordt je zomaar middenin een situatie gedropt...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:01

Snippertje

Light up your life

Ik heb nu 10 lessen gehad van een uur en mag volgende week de snelweg op! Lijkt me best leuk. Ik moet binnenkort ook maar eens gaan beginnen aan mijn theorie, ook al moet ik nog 20 lessen ofzo denk ik.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:31
Razor.Timo schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:26:
Ik heb nu 10 lessen gehad van een uur en mag volgende week de snelweg op! Lijkt me best leuk. Ik moet binnenkort ook maar eens gaan beginnen aan mijn theorie, ook al moet ik nog 20 lessen ofzo denk ik.
Wat je voor je theorie al wel meteen moet doen is het theorieexamen reserveren bij het CBR (gaat online via website, betalen via iDeal: https://theoriereservering2.cbr.nl/index.php), want het kan voorkomen dat het heel druk is en er pas over een aantal weken mogelijkheid is. Als dat niet goed uitkomt met je lessen en examen is dat wel vervelend (hou er rekening mee dat je voor je theorie kan zakken en dan nog een keer moet reserveren met nog wat weken wachttijd...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan pas :P Heb nu 4 uur les gehad en mag a.s. vrijdag de snelweg op. Theorie had ik al in december gehaald. Wel 5 foutjes, maar was allang blij dat ik het had gehaald met alleen een samenvatting doornemen en 3 proefexamens maken. Ook waren er maar 10 van de 50 geslaagd of zo, en sommige deden het al voor de 5de keer :X Anyway gaat op zich wel goed met lessen, kon al een beetje rijden, maar het is leuk om te merken hoe snel je schakelen onder de knie krijgt. Les trouwens in een Golf Plus 1.9TDI 105pk, rijdt wel lekker maar stuurt een beetje te soepel mijns inziens. Hopelijk over een paar maandjes m'n rijbewijs, gaat wel snel met 3 uur les per week en een 30-uren pakket :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:01

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:37:
Dan pas :P Heb nu 4 uur les gehad en mag a.s. vrijdag de snelweg op. Theorie had ik al in december gehaald. Wel 5 foutjes, maar was allang blij dat ik het had gehaald met alleen een samenvatting doornemen en 3 proefexamens maken. Ook waren er maar 10 van de 50 geslaagd of zo, en sommige deden het al voor de 5de keer :X Anyway gaat op zich wel goed met lessen, kon al een beetje rijden, maar het is leuk om te merken hoe snel je schakelen onder de knie krijgt. Les trouwens in een Golf Plus 1.9TDI 105pk, rijdt wel lekker maar stuurt een beetje te soepel mijns inziens. Hopelijk over een paar maandjes m'n rijbewijs, gaat wel snel met 3 uur les per week en een 30-uren pakket :P
Ik denk dat het verschil is dat jij 3 uur per week lest, pik je het toch sneller op dan 1 uur per week les. Zit dan steeds een week tussen en dan moet je toch weer even wennen ;) Maar kan ook gewoon zijn dat ik traag ben :P Mijn zus ging overigens pas bij les 15 de snelweg op en mocht bij 23 lessen al examen doen.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe ik les vanaf nu 3 uur per week (waarschijnlijk ook niet elke week), vorige 2 weken wel 1 uur per week :P Maar a.s. vrijdag ga ik in Amsterdam rijden, en dan moet je wel over de snelweg. Volgens mij is de snelweg sowieso niet zo spannend, en zullen veel mensen er ook geen problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victenn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 12:51
Tijdens mijn rijlessen ben ik maar 1 keer op de snelweg geweest :p

In en uitvoegen is belangrijk maar dat oefende in altijd op de ringweg (in alkmaar voor degenen die er bekend zijn)
Verder opletten als je van baan verwisselt en dat is het wel dus meer dan 1 les op de snelweg was ook niet nodig. Van rijden door een drukke stad leer je veel meer als cruisen op de snelweg.

Last FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 00:57:
[...]

Ben je dus even mooi ingetuind. _O-
Die mag je uitleggen? Ik heb minder lessen nodig en ik ben goedkoper uit? wat is net nadeel?
Motrax schreef op maandag 28 januari 2008 @ 10:49:
Angeloonie: hou ook rekening met de examengarantie. Die moet je ook betalen + ondertekenen voordat je begint. An sich is het interessant. Als je 1x zakt en het de tweede keer haalt, dan heb je geen 'winst' of 'verlies'. Aangezien die 10 dagen best zwaar zijn en druk op je leggen, had ik voor die extra 500,- gekozen. Maar goed ook, heb het pas de tweede keer gehaald :+
Examengarantie is optioneel. Daar heb ik niet voor gekozen, aangezien het ruim €700(!) kostte, en niet €500. Ik moet dan minimaal 2x herkansen om het er een beetje uit te hebben.. Dus tot 2x herkansen ben je goedkoper uit dan via die garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo word weer duimen morgen ik mag weer voorkomen bij het CBR

Hopen dat ik hem nu wel haal.

Het is nu de tweede keer voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:37:
Dan pas :P Heb nu 4 uur les gehad en mag a.s. vrijdag de snelweg op.
Tss, ik moest de eerste les al de snelweg op :z (net zoals de hellingproef)
Ik moest aan de kant stoppen zodat hij ff in 2 min kon uitleggen hoe je moet kijken zodat ik dat op de snelweg kon doen 8)7
Dat vind ik wel fijn bij mn instructeur, geen gedoe met opbouwend leren, hele schema's uitgewerkt, lespaketten, simulators etc. Gewoon de eerste les in het diepe (nja ik kon al wel een beetje rijden, en heb er blijkbaar wel een beetje gevoel voor, voor echte beginners mischien niet aan te raden)
Alleen heb ik nog steeds niet geleerd om te parkeren 8)7 met nog maar 5 lessen te gaan.

@hierboven, good luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arm1n schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:17:
[...]

Ik moest aan de kant stoppen zodat hij ff in 2 min kon uitleggen hoe je moet kijken zodat ik dat op de snelweg kon doen 8)7
Dat vind ik wel fijn bij mn instructeur, geen gedoe met opbouwend leren, hele schema's uitgewerkt, lespaketten, simulators etc. Gewoon de eerste les in het diepe (nja ik kon al wel een beetje rijden, en heb er blijkbaar wel een beetje gevoel voor, voor echte beginners mischien niet aan te raden)
Alleen heb ik nog steeds niet geleerd om te parkeren 8)7 met nog maar 5 lessen te gaan.

@hierboven, good luck!
Dan was jou instructeur nog netjes, ik mocht gelijk al snelwegje bonken zonder enige uitleg, moest ook wel, want de merwede over kan alleen via de A27 bij ons in de buurt en aangezien de volgende kandidaat daar ook woonde, moest ik wel.
Parkeren lukte mij wel met een Golfje toen, maar nu met een Caddy die dicht is aan de zijkanten is dat een stuk moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:24
matthijsln schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:33:
[...]

Wat je voor je theorie al wel meteen moet doen is het theorieexamen reserveren bij het CBR (gaat online via website, betalen via iDeal: https://theoriereservering2.cbr.nl/index.php), want het kan voorkomen dat het heel druk is en er pas over een aantal weken mogelijkheid is.
Ik roep al een paar weken tegen m'n neefje dat ie dat theorie-examen snel moet reserveren. Hij controleerde eergisteren op de website wanneer de eerste mogelijkheid is: 6 maart.

Hij heeft het theorie-examen trouwens nog steeds niet gereserveerd. |:( Binnenkort gaat hij doen wat dat gele poppetje ( |:( ) doet, want ik vrees voor 'm dat ie onnodig veel rijlessen gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Arm1n schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:17:
[...]

@hierboven, good luck!
Haha ik ook. Ik rij op een of ander vaag verkeersplein af. "Die heb je toch al eens gedaan, of niet?", "Euh...nee", "O. Drievierde rond." :) Maar goed, zo werkt het dus wel.

En de snelweg is trouwens ook zwaar overschat IMHO. Tja, je rijdt wat harder, maar dat doet iedereen. Tel daarbij op geen zijwegen, zebrapaden, whatever en het komt er eigenlijk opaan dat je niet je stuur gaat omgooien en dat je wacht op een gaatje om in te voegen... Ik vind rotonde/fietspad/voetganger-combinaties binnen de bebouwde kom veel kutter iig :) En de grootste hekel heb ik aan buiten de bebouwde kom rijden waar je 80 mag...je rijdt net hard genoeg om het 'gevaarlijk' te maken, plus je hebt fietsers en zijwegen om je druk over te maken en vaak weinig referentie- of oriëntatiepunten om je positie op de weg goed te bepalen.

Maar ja, ik heb nu in bijna zeven weken 16 lessen gehad dus zit min of meer halverwege...hopelijk kan ik voor 1 april afrijden...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:14:
[...]

Dan mag je toch wel eens achterhalen wat er de 3de keer en 4de keer is fout gegaan.
Bij die 5de keer, was dat rollend of met meer snelheid, of stond je al stil ?
Ja ik heb echt geen idee.

Ik reed geloof ik 60.

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Angeloonie schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:39:
[...]
Examengarantie is optioneel. Daar heb ik niet voor gekozen, aangezien het ruim €700(!) kostte, en niet €500. Ik moet dan minimaal 2x herkansen om het er een beetje uit te hebben.. Dus tot 2x herkansen ben je goedkoper uit dan via die garantie.
700? :o Dat was in December 2007 in Tilburg 500,- en daar kon je op gelijk spelen met de tweede keer slagen... dat was 5 uur lessen extra plus de herkansing. Wat zit er bij jou bij?

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterretje6 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:45:
[...]

Ik reed geloof ik 60.
Ook nog steeds bezig met je rijbewijs? :P

Ik had in begin januari examen. Was ervoor gezakt. Het was op het begin een inschattingsfout, binnen de bebouwde kom een afslag naar links, en dan over de middenweg even wachten op verkeer dat naderde. Er kwam een vrachtauto aan en ik dacht dat ik wel passeren kon, maar toen ik al halverwege met het oprijden was moest ik dus wel ineens gas bijgeven anders kwam die vrachtwagen wel ineens heel erg dichtbij.

Volgende punt was een kruispunt/stoplicht met voorop een fietspad. Geen fietser te bekennen. Ik wil rechtsaf, en om het nog even te illustreren een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VTIKCb623FylCFjHe1ygiLbM/full.jpg

Gebruik netjes m'n richtingaanwijzer, kijk steeds links,rechts/spiegel, en toen het groen was wou ik gaan rijden / bocht maken. Ik zag de instructeur direct over zijn schouder heenkijken waardoor ik al wist dat dat niet goedzat ( :X )

Ik was in de veronderstelling dat er ook daadwerkelijk geen fietser was. Ik heb vanaf het stoplicht dat ik al sta, de hele tijd in de gaten gehouden wie er achter mij stond. Natuurlijk was bij afslaan die bocht even kijken meer gewenst, dan een halve guess in je achteruitkijkspiegel. Er was ook geen fietser, maar iets met dode hoek ook. Volledig mijn fout.

En een stuk waar ik twijfelde over hoehard ik rijden mocht (30, had ik dus toch goed :+ ).

Uiteindelijk dus gezakt, 180 euro weg en met een goed verpest humeur naar huis. Ik ben met mijn ouders in overleg over het vervolg (2de keer) hiervan. Waarschijnlijk moet ik even 500 euro ophoesten en daarbij 8 lessen + 1 examen afnemen, om het iig te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar links kijken als je rechts af slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
[...]

Ik reed geloof ik 60.
60 rijden, je voet van het rempedaal laten schieten en dan verbaasd zijn dat je zakt?! 8)7

Jij bent grappig! :D

[ Voor 4% gewijzigd door SyS_ErroR op 30-01-2008 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 09:38

BrZ

[...]

Ik reed geloof ik 60.
Je reed met 60 iop een zebrapad af :?
leokennis schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:06:
En de snelweg is trouwens ook zwaar overschat IMHO. Tja, je rijdt wat harder, maar dat doet iedereen. Tel daarbij op geen zijwegen, zebrapaden, whatever en het komt er eigenlijk opaan dat je niet je stuur gaat omgooien en dat je wacht op een gaatje om in te voegen... Ik vind rotonde/fietspad/voetganger-combinaties binnen de bebouwde kom veel kutter iig :)
Snelweg is ook het simpelste, zo veel minder om op te hoeven letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
leokennis schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:06:
[...]

En de snelweg is trouwens ook zwaar overschat IMHO. Tja, je rijdt wat harder, maar dat doet iedereen. Tel daarbij op geen zijwegen, zebrapaden, whatever en het komt er eigenlijk opaan dat je niet je stuur gaat omgooien en dat je wacht op een gaatje om in te voegen... Ik vind rotonde/fietspad/voetganger-combinaties binnen de bebouwde kom veel kutter iig :) En de grootste hekel heb ik aan buiten de bebouwde kom rijden waar je 80 mag...je rijdt net hard genoeg om het 'gevaarlijk' te maken, plus je hebt fietsers en zijwegen om je druk over te maken en vaak weinig referentie- of oriëntatiepunten om je positie op de weg goed te bepalen.
Ik vind het altijd nog lastig om de afstand in te schatten van een achteropkomende auto als ik bijvoorbeeld in wil halen dmv spiegels. Soms lijkt het gat klein in de spiegel, maar kun je nog makkelijk van rijbaan wisselen.

Ik heb ook wel eens met het invoegen dat er zo een auto nog niet aan de kant is gegaan, en dan let ik even niet op, en dan in die tussentijd is hij al een rijstrook naar links gegaan.

Dat zijn eigenlijk de dingetjes die ik wel eens tegenkom op de snelweg. En verder is het gewoon een kwestie van goed afstand houden en in je spiegels kijken. Na het examen maakt het gelukkig ook niet meer uit of je precies 120 rijdt. Soms is het ook wel lekker om gewoon met 100 achter een andere auto aan te tuffen.
Een zebrapad in een 60km/u zone?

[ Voor 5% gewijzigd door winkelwagen op 30-01-2008 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 09:38

BrZ

winkelwagen schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:59:
Ik vind het altijd nog lastig om de afstand in te schatten van een achteropkomende auto als ik bijvoorbeeld in wil halen dmv spiegels. Soms lijkt het gat klein in de spiegel, maar kun je nog makkelijk van rijbaan wisselen.
Hmm, om echt goed snelheid in te kunnen schatten heb je wat meer rij ervaring nodig, maar het mooie van de snelweg is dat je gewoon even kan mochten tot die auto waar je over twijfelde voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:34:
Naar links kijken als je rechts af slaat?
Als jij een fietser/voetganger die (door rood, whatever) van links komt over het hoofd ziet zit je mooi fout. Of als je een voorrangsweg op rijdt en er komt een auto (door rood, whatever), van links, dan zit je ook al snel fout. Sowieso wil je niks raken. Met andere woorden, zoals je al vanaf je peutertijd leert, links en rechts kijken. Als het goed is laat een examinator je ook zakken als je bij meerdere kruisingen níet naar links kijkt, ongeacht wat voor kruising het is en of er enige vorm van verkeersregeling aanwezig is.
[...]

Voglens mij moet je daarom ook twee keer kijken (spiegel, naar voren, spiegel), dan schat je de snelheid makkelijker in (een daadwerkelijk verschil in afstand zien ipv een verschil in wording zien) Maar het is ook een kwestie van ervaring, komt vanzelf goed :)

[ Voor 33% gewijzigd door pagani op 30-01-2008 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
johnnyv.nl schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 08:39:
Als het goed is laat een examinator je ook zakken als je bij meerdere kruisingen níet naar links kijkt, ongeacht wat voor kruising het is en of er enige vorm van verkeersregeling aanwezig is.
Bij mij hamerden ze er bij het lessen op, dat hoewel je voorrang kan hebben, je toch alle zijstraten even in moet kijken, en kruispunten moet 'overzien'. En bij het lessen doe je dat gewoon door het hoofd te draaien, ook al ben je van mening dat je alles al gezien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Dat klopt ja. Ik moest er ook echt weer aan wennen toen ik een poosje terug met motorrijlessen begon. Je bent gewend om even snel vanuit je ooghoeken de zijstraten in te kijken wanneer je op een voorrangsweg rijdt, maar op de motor moest het helmpje toch écht even naar links en rechts gedraaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

[...]

Ik heb ook wel eens met het invoegen dat er zo een auto nog niet aan de kant is gegaan, en dan let ik even niet op, en dan in die tussentijd is hij al een rijstrook naar links gegaan.

Dat zijn eigenlijk de dingetjes die ik wel eens tegenkom op de snelweg. En verder is het gewoon een kwestie van goed afstand houden en in je spiegels kijken. Na het examen maakt het gelukkig ook niet meer uit of je precies 120 rijdt. Soms is het ook wel lekker om gewoon met 100 achter een andere auto aan te tuffen.

[...]

Een zebrapad in een 60km/u zone?
Ja, met invoegen is dat idd lastig soms; als het tijdens je examen superdruk is lijkt het met wel k*t ja :) Inhalen doe ik sowieso niet, alleen vrachtwagens e.d. Dit omdat ik inhalen een vrij zinloze manoeuvre vind, gezien de moeilijkheid en het gevaar ervan.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Motrax schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:51:
[...]
700? :o Dat was in December 2007 in Tilburg 500,- en daar kon je op gelijk spelen met de tweede keer slagen... dat was 5 uur lessen extra plus de herkansing. Wat zit er bij jou bij?
Niets :P

Lessen > Niet slagen > Extra lessen + examen kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na 61 rijlessen heb ik eindelijk mijn rijbewijs gehaald vanmiddag.

Ik heb voor het nieuwe examen gekozen.

Ik kon kiezen uit 3 punten waar ik naar toe wou rijden (de begraafplaats in Westenholte, stadskantoor en de oude LTS in Zwolle).

Gelukkig was het dezelfde examinator als de vorige keer.
Ik zei zo van ik heb mijn bijzondere verrichtingen nog niet voldoende afgerond bij mijn vorige examen.

Weet je wat ze zei? dan laten we die mooi deze keer zitten :D

wat was ik blij.

Maar ik ben blij dat het nu achter de rug is en dat ik hem binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Wat vond je van het nieuwe examen t.o.v. het oude? Is het relaxter omdat je wat meer controle hebt, of kun je maar half op je rijden letten omdat je steeds de weg zit te zoeken?

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:24:
Na 61 rijlessen heb ik eindelijk mijn rijbewijs gehaald vanmiddag.

Ik heb voor het nieuwe examen gekozen.

Ik kon kiezen uit 3 punten waar ik naar toe wou rijden (de begraafplaats in Westenholte, stadskantoor en de oude LTS in Zwolle).

Gelukkig was het dezelfde examinator als de vorige keer.
Ik zei zo van ik heb mijn bijzondere verrichtingen nog niet voldoende afgerond bij mijn vorige examen.

Weet je wat ze zei? dan laten we die mooi deze keer zitten :D

wat was ik blij.

Maar ik ben blij dat het nu achter de rug is en dat ik hem binnen heb.
Heb inmiddels al bijna een jaar mijn rijbewijs (en heb dr nog iedere dag plezier van, echt heerlijk! 8) )..

Zou je me (ons ;)), kunnen vertellen hoe het nieuwe examen ging? Ben erg benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 09-09 14:56
Ik had begrepen dat er 3 punten in het nieuwe examen zaten:
- gps rijden
- naar 3 vaste plekken heen en terug kunnen rijden
- cluster opdracht rijden (2e straat rechte, bij de molen links, 4e straat links etc.)

En dat je er 2 mag uitkiezen en dat de 3e niet gedaan word.

Bij mij gaat zeer zeker de cluster opdracht afvallen... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Het nieuwe examen is:
Bron: site CBR
Nieuw onderdeel: Zelfstandig route rijden
Een kandidaat rijdt vanaf volgend jaar een deel van de examenrit zonder aanwijzingen van de examinator. Het ‘zelfstandig route rijden’ kan op drie manieren worden uitgevoerd:
- naar een vast en bekend coördinatiepunt rijden;
- meerdere routeopdrachten tegelijk (clusteropdracht);
- met behulp van een navigatiesysteem.

De examinator bepaalt vooraf hoe de kandidaat het onderdeel ‘zelfstandig rijden’ moet uitvoeren. Dit meldt hij de kandidaat aan het begin van de examenrit. Als er geen navigatiesysteem in de lesauto aanwezig is, of als de kandidaat er niet mee heeft leren werken, dan beperkt de keus zich tot de eerste twee varianten. Het zelfstandig rijden zal minimaal tien tot maximaal vijftien minuten van het examen in beslag nemen. De totale examentijd blijft hetzelfde. Het bereiken van het juiste eindpunt is overigens geen doel op zich, wel de wijze waarop de kandidaat zijn verkeerstaak uitvoert.

Drie coördinatiepunten
Elke examenplaats telt drie coördinatiepunten. Deze punten zijn bekend bij de rij-opleiders, zodat kandidaten hierop kunnen oefenen. Het zijn markante plaatsen, zoals een winkelcentrum, een park of een kerk. Het examen kan beginnen met het rijden naar een coördinatiepunt, maar kan er ook mee worden afgesloten. De kandidaat krijgt dan de opdracht om vanaf een coördinatiepunt terug naar de examenplaats te rijden.

Clusteropdracht
De clusteropdracht betreft een gedeelte van de route. Deze opdracht is altijd beperkt in lengte en zal één of meerdere keren herhaald worden om te checken of de kandidaat het begrepen heeft. Het is een nabootsing van de situatie waarin de bestuurder de weg vraagt aan een voorbijganger en vervolgens krijgt uitgelegd hoe hij naar de gevraagde locatie moet komen. De reeks van routeopdrachten zal bestaan uit minimaal drie en maximaal vijf opdrachten.

Navigatiesysteem
Het rijden met een navigatiesysteem wordt alleen gevraagd als bekend is dat de rijschool hierover beschikt en de kandidaat hiermee heeft leren werken. Het kan in principe op ieder moment in het examen worden toegepast. Het blijkt ook voor anderstalige kandidaten een oplossing te zijn, omdat navigatie meestal in verschillende talen is in te stellen. Navigatieapparatuur in de examenauto is geen verplichting.

Nieuw onderdeel: Bijzondere manoeuvres
Er is met opzet voor de term bijzondere manoeuvres gekozen om het verschil aan te geven met de huidige bijzondere verrichtingen. Het vernieuwde rijexamen kent drie bijzondere manoeuvres: een omkeeropdracht, een parkeeropdracht en een stopopdracht.

Omkeeropdracht
Bij de omkeeropdracht krijgt de kandidaat al rijdende te horen dat hij de weg in tegenovergestelde richting moet gaan volgen. De kandidaat kiest zelf de plaats en de wijze waarop hij keert. Hij kan dit doen via een halve draai, steken of een bocht achteruit. De kandidaat moet laten zien dat hij op basis van een goede inschatting van de verkeerssituatie tot een adequate oplossing komt.

Parkeeropdracht
De examinator kan ook kiezen voor een parkeeropdracht in een straat of op een parkeerterrein. Hierbij krijgt de kandidaat de opdracht om de auto zo dicht mogelijk bij een opgegeven locatie te parkeren. Dit kan bijvoorbeeld de ingang van een winkelcentrum zijn. Ook hier bepaalt de kandidaat zelf hoe hij de parkeeropdracht uitvoert.

Stopopdracht
Verder is een stopopdracht mogelijk. Daarbij moet de kandidaat zo kort mogelijk achter een ander voertuig stoppen, om aansluitend vooruitrijdend weer aan het verkeer deel te nemen. Dit kan zowel aan de linker- als rechterzijde van de rijbaan. Hierbij is het van belang dat de kandidaat een juiste inschatting heeft van de lengte van de neus van de auto.

Van deze drie kiest de examinator er twee. Daarnaast kan de examinator steekproefsgewijs de hellingproef laten uitvoeren.

Bij de uitvoering van de bijzondere manoeuvres is niet alleen het technische aspect belangrijk. Er wordt vooral ook gelet op de keuzes die daaraan vooraf gaan, zoals de plaats, het moment en de wijze waarop de kandidaat de opdracht uitvoert.

Nieuw onderdeel: Gevaarherkenning door situatiebevraging
Bij dit nieuwe onderdeel wordt de kandidaat na uitvoering van een verkeerssituatie gevraagd waarom hij dat op die manier heeft gedaan. Wat of hoe heeft de kandidaat de situatie opgelost en welke afwegingen heeft hij hierbij gemaakt? Het onderdeel wordt al vóór de verkeerssituatie aangekondigd. Zo wordt duidelijk dat het niets te maken heeft met het wel of niet goed uitvoeren van de verkeerstaak.

Nieuw onderdeel: Zelfreflectie
Voor het examen vult de kandidaat een vragenlijst in, bijvoorbeeld thuis of tijdens de rijlessen. Die lijst geeft hij aan het begin van het examen aan de examinator. Deze bekijkt de antwoorden pas ná de examenuitslag en bespreekt samen met de kandidaat de antwoorden. Van belang hierbij is dat de kandidaat een realistisch beeld heeft van zijn eigen capaciteiten en beperkingen als automobilist. Zelfreflectie heeft als doel om het gedrag van de aspirant rijbewijsbezitter op een positieve manier te beïnvloeden. Het is echter geen vaardigheid en wordt daarom niet in de beoordeling meegenomen.

Nieuw onderdeel: Milieubewust rijgedrag
Voor een beter milieu en voor de eigen portemonnee is het belangrijk dat automobilisten milieubewust autorijden, dus volgens de principes van Het Nieuwe Rijden. Milieubewust rijgedrag wordt in het vernieuwde rijexamen als een afzonderlijk item beoordeeld. Hierbij wordt vooral gekeken naar het anticiperend rijgedrag, zoals het rijden met een constante snelheid en het maximaal gebruikmaken van het rollend vermogen van de auto. Dit draagt niet alleen bij aan vermindering van het brandstofgebruik, het heeft ook een positieve invloed op veilig rijgedrag.
Aan dit onderwerp wordt ook in het vernieuwde theorie-examen extra aandacht besteed.
Als ik het voor 1 april niet haal, dan hoop ik zeer zwaar dat ik niet van/naar een coördinatiepunt hoef te rijden. Het lijkt me ook oneerlijk; met een navigatiesysteem krijg je een voorgekauwde route en met een clusteropdracht ook. Naar een bepaald punt rijden is veel moeilijker omdat je de route zelf moet 'plannen' in je hoofd en je echt niet alle eenrichtingsstraatjes kent of wie weet zelfs het hele coördinatiepunt niet (voorbeeld: in Nijmegen waar ik les, is het schijnbaar een winkelcentrum in Beuningen. Geen idee hoe ik dan moet rijden, maar ik wordt wel verondersteld dit punt te 'kennen' na een keertje oefenen met mijn instructeur...).

[ Voor 5% gewijzigd door sjaakaq op 31-01-2008 01:28 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Wtf is dat navi-rijden? Moet je vooral doen.........hou nieuwe chauffeurs lekker dom.....

Ik vind het belachelijk dat ze dat invoeren. Waarom jezelf als verse chauffeur afhankelijk maken vann een apparaat? Leer kaartlezen ffs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theimon schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 04:01:
Wtf is dat navi-rijden? Moet je vooral doen.........hou nieuwe chauffeurs lekker dom.....

Ik vind het belachelijk dat ze dat invoeren. Waarom jezelf als verse chauffeur afhankelijk maken vann een apparaat? Leer kaartlezen ffs.
ja ik kon kiezen tussen navigatie rijden en tussen na een punt te rijden. Ik heb voor het laatste gbekozen.

Want ik kan me toch niet aan zo'n navigatie houden wordt ik gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit had ik al eerder gehoord .. Aangezien m'n ouders 2 rijscholen bezitten. Het schijnt dus ook echt lastiger te worden. Ik snap ook niet waarom de methode van kaartlezen nou nog niet toegepast wordt :P Als je een keer een dag hebt dat het GPS-systeem uitvalt dan wordt het al heel moeilijk om op je bestemming te komen. Ik kan echt niet naar zo'n ding luisteren als ik achter het stuur zit. Mij iets te lastig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Naar een " naar een vast en bekend coördinatiepunt rijden", is niet zo moeilijk als het lijkt hoor. Iedere CBR locatie heeft 3 vaste punten waar je naar toe kan rijden, die in Den Bosch heeft bijvoorbeeld Motel De Witte (Vught), De Binckhorst (Kruisstraat) en eentje die ik ben vergeten hehe. (allemaal zo'n 20 minuten rijden)

Maar het komt er dus op neer dat je die routes met je instructeur al oefent voordat je ze zelf gaat rijden, en als je ze één keer hebt gereden dan ken je ze al eigenlijk. Maargoed het blijft altijd erg omschakelen, want het is er bij mij zo ingestampt dat als ik niets hoor ik gewoon rechtdoor moet gaan dat ik met die clusteropdrachten even de weg kwijt was hehe (bij wijze van gehe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

Is toch slecht dat je bekende routes gaat rijden? Ik ben met mijn laatste examen op wegen gekomen waar ik nog nooit geweest was. Dus dan moet je juist borden kijken, etc. Als het al bekende wegen zijn weet je 2e keer precies welke borden er staan en dus hoef je er niet meer naar te kijken?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
Hmm.... als ik dat zo lees is het echt grondig aangepast!
het rijbewijs halen wordt dus, behalve uitgebreider, ook echt moeilijker?

Al moet ik zeggen, die reflectie enzo kan me aan mn kont roesten, maar op navigatie rijden is echt super simpel! Je stelt hem in (hèy, welke tweaker kan dat nou niet), en op dat moment geeft dat ding de aanwijzingen die normaal gesproken je instructeur zou geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theimon schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 04:01:

We leven nou eenmaal niet meer in 1800, dus met het idee van "iedereen koopt toch een tomtom" hebben ze besloten dat je dan maar beter met een navigatiesysteem kan leren rijden en dus ook de beperkingen ervan kent (uitvallen, wegen die niet bestaan, borden die veranderen e.d.).

Die routes voor de 3 punten zijn ook al bekend, in dat opzicht is het misschien zelfs makkelijker, aangezien je de hele route van te voren kan rijden (in tegenstelling tot nu, waarbij de route in principe niet geheel bekend is).

De cluster opdracht is gedaan om te kijken of iemand uit zichzelf kijkt e.d. in plaats van "op commando" van de examinator of als routine omdat je de route kent. Alleen werkt dat niet helemaal, aangezien vrijwel niemand in staat is om alle instructies te onthouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
SyS_ErroR schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:01:
Je stelt hem in (hèy, welke tweaker kan dat nou niet), en op dat moment geeft dat ding de aanwijzingen die normaal gesproken je instructeur zou geven!
Dan moet dat ding wel nauwkeurig zijn. Toen ik laatst met mijn neefje mee mocht rijden (ik wilde hem eens zien rijden :P) hoorde hij "Na 100m links afslaan". Hij moest de eerste weg links pakken, en dat was fucking 40m verderop! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op sommige plekken klopt er inderdaad geen moer van de kaart :P
Google earth gebruikt vrijwel dezelfde kaarten, wel aardig dat je dan vrij goed kan zien hoe gaar de wegenkaarten dan zijn. hier bijvoorbeeld.

edit:
wtf die link werkt niet ofzo :?
code:
1
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=Delftechpark,+Delft,+Delft+(Zuid-Holland),+Netherlands&sll=37.0625,-95.677068&sspn=37.410045,66.708984&ie=UTF8&ll=51.988131,4.385905&spn=0.007109,0.016286&t=h&z=16&om=0

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Ik zat er aan te denken om voor m'n examen nog bij een andere rijschool één rijles te nemen. Zou dit een beetje gewardeerd worden (door de andere school)? Aangezien het eigenlijk gewoon een soort van goedkope TTT is :P

@ hieronder: Hij werkt in z'n uppie :P

[ Voor 8% gewijzigd door Arm1n op 31-01-2008 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Kun je geen les krijgen van een andere instructeur bij diezelfde rijschool? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een geslaagde TTT geeft weer vrijstelling van bijzondere verrichtingen. Examinator kan je direct vertellen wat er nog aan schort met jou oid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:30:
Een geslaagde TTT geeft weer vrijstelling van bijzondere verrichtingen. Examinator kan je direct vertellen wat er nog aan schort met jou oid :P
Die bijzondere verrichten zijn niet zo moeilijk. Volgens mij kan een rijinsctructeur ook vertellen wat er schort (alleen let een andere intructeur op andere dingen dan die van mij bv) de instructeurs moeten immers ook beslissen wanneer jij er klaar voor bent.
En een ttt is 3x zo duur.

Pagina: 1 ... 9 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.