Het grote rijbewijs topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 23 Laatste
Acties:
  • 38.161 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:26
sylvesterrrrrr
Hij bedoelt dan "scooterrijders", dus niet iedereen, maar het merendeel valt daar wel onder ;)

En je weet dondersgoed dat het merendeel van die lui echt belachelijk rijden, en een gevaar voor zichzelf&anderen zijn! Uiteraard valt niet iedereen daar onder, maar je begrijpt hem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

Precies... ik heb het dan ook over 99%. En wat ook stront vervelend is, dat 99% de richtingwijzers, of niet gebruiken, of aan laten staan, of aan laten staan en dan ook nog de andere kant op willen gaan.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:45
ThunderNet schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:12:
Op de weg zijn 99% van de scooterrijders vervelend. Ze gaan harder dan ze mogen.. Gaan met 20man naast elkaar rijden, etc.
En als ik niet in de auto zit, zijn ze stront irritant omdat ze zo'n lawaai maken :/
Niet generaliseren. :P

Mijn Aprillia SR50 uit 2006 gaat max. 45 km/uur. Ik rijd trouwens ook nooit naast andere (brom)fietsers (behalve tijdens het inhalen). :+

Je maakt mij trouwens niet wijs dat slechts 1% van de scooterrijders zich aan de regels houdt, maar ik begrijp je punt. Als ik in de auto zit erger ik me ook aan de vervelende scooterrijders, onder andere omdat ze hun richtingaanwijzers niet kunnen/willen gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Mawlana op 05-02-2008 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Tja, als je een keer een scooterrijder aanrijdt omdat hij ineens voor je gaat afslaan dan kijken ze de volgende keer wel uit.

Zelf ben ik vorig jaar zelf aangereden (Nouja, ik reed tegen hem aan, maar het was duidelijk zijn fout) door een auto terwijl ik netjes 45 reed.. reden? Hij sloeg ineens af zonder te kijken. Auto was mooi stuk trouwens :D

Generaliseren is nooit goed.. genoeg automobilisten die zich ook "king of the road" voelen en zich ook daar naar gaan gedragen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:16:
Precies... ik heb het dan ook over 99%. En wat ook stront vervelend is, dat 99% de richtingwijzers, of niet gebruiken, of aan laten staan, of aan laten staan en dan ook nog de andere kant op willen gaan.
En autorijders doen dat niet? Gebruik dagelijks op 5 kilometer A325 een aantal keer de claxon omdat er weer eendje zonder richtingaanwijzer van baan wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

:P Dan zeg ik het niet gegeneraliseerd: 99% van de scooterrijders die ik tegenkom.
Zitten vast een paar voorbeeldige tussen, maar ik kom ze niet tegen. :)

Naar mijn idee komt het vooral omdat ze geen idee hoe zwak ze in het verkeer zijn. En wel allerlei capriolen uithalen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:58:
[...]

Dan hadden ze je van de weg moeten halen, en je scooter op de sloop gooien :/

Scooterrijders :r
We zijn hier wel een beetje aan het generaliseren he? Ik rij dagelijks op mijn brommer, zonder spiegels en zonder knipperlichten. Moet hij dan maar de sloop op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sterretje6 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:02:
(En kan ik ook niks fout doen tijdens het examen, zoals 'm bijv in de 3 ipv de 5 zetten ofzo, of in z'n 2 proberen weg te rijden.)
Het lijkt me sterk dat je op een keertje verkeerd schakelen zakt, volgens mij ligt het probleem toch ergens anders.
Als mijn vader vol gas in z'n Kia Sportage automaat wegrijd, dat geluid van die motor. :D
Dat komt gewoon door de motor en de uitlaat, heeft niks met de versnellingsbak te maken :)
weebl schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:05:
Ik zie net dat je nooit in een handgeschakelde auto mag rijden, mits tenzij je opnieuw examen doet..,
;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:28:
[...]
Moet hij dan maar de sloop op?
Ja :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:30
Knipperlicht vergeet ik zelf ook wel eens uit te zetten op m'n scootertje.. maar ik sla nooit af zonder knipperlicht te gebruiken, gaat bij mij gewoon automatisch, als ik een bocht in moet even knipperlichtje aan.

Vaak vergeet ik hem wel uit te zetten als ik een kwartier bij een stoplicht sta te wachten met m'n knipperlicht aan.. en hij tikt niet zoals in een auto.

Als het in een auto niet tikt, of niet automatisch afslaat wanneer je gestuurd hebt, dan vergeet je hem zelf ook wel een paar keer ;). Dus dat ligt niet aan de bestuurder..

Spiegels heb ik wel op de scooter, maar ze zijn naar mijn mening niet zo noodzakelijk als op een auto.. een auto is veel groter, een scooter kijk je even om en je weet wat er naast/achter je rijdt.. je hebt geen dode hoek..

99% van de scooterrijders rijd niet normaal? Waar basseer je dat op.. als ik onderweg rij is inderdaad het meer en deel op een opgevoerde scooter die je met 80 voorbij raast en zich niet aan de regeltjes kan houden.. maar die worden ook vaak genoeg gepakt door de politie.. Maar er zijn er echt voldoende die netjes rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gamepie56 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:52:
Spiegels heb ik wel op de scooter, maar ze zijn naar mijn mening niet zo noodzakelijk als op een auto.. een auto is veel groter, een scooter kijk je even om en je weet wat er naast/achter je rijdt.. je hebt geen dode hoek..
Én of je wel een dode hoek hebt. :o Natuurlijk beperk je die hoek door over je schouder te kijken, maar dat is in de auto net zo.

[ Voor 11% gewijzigd door saviour op 05-02-2008 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

sjaakaq

It might get loud

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:59:
[...]

valt ook wel mee ;)

zette hem laatst nog per ongeluk in de R ipv 1 :+

ik vind dat ie makkelijker in de R schiet dan de 5 die zit ergens bij je rechterknipperlicht :P

maar er is niks mis met een 6e versnelling, het rijd best lekker, alleen moet je hem wel bijna altijd terugpakken naar de 5 als je gaat inhalen, maar het rijd lekker stil :D
Hehe. Nee er is an sich niks mis met een 6e versnelling, probleem is dat (ik) hem ook moet gebruiken voor de meest lullige stukjes snelweg, en ik dus (vind ik) er veel te lang over doe om 120 te rijden.

Pas had ik een dubbel uur rijles; over de snelweg van Nijmegen naar Venlo en terug...pff dan moet je wel even wakker blijven hoor, helemaal omdat je inderdaad niks hoort als 'ie in de 6 staat. Dan vindt ik 30-kilometerzone rijden toch leuker :)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
saviour schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:00:
[...]
Én of je wel een dode hoek hebt. :o Natuurlijk beperk je die hoek door over je schouder te kijken, maar dat is in de auto net zo.
als er een kind een bal pakt bij jouw achterwiel, zie je die niet.. op een scooter echt wel hoor :P Een scooter is maar klein.

(misschien slecht voorbeeld, maar je snapt het wel)

[ Voor 6% gewijzigd door Boyd op 05-02-2008 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

saviour schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:00:
[...]
Echter kan je met de brommer achterstevoren zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:16:
[...]

Echter kan je met de brommer achterstevoren zitten. :)
In een auto kan ik ook in de kofferbak gaan zitten. Of op het dak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:19:
[...]

In een auto kan ik ook in de kofferbak gaan zitten. Of op het dak liggen.
Dat gaat alleen niet zo makkelijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Als jij recht vooruit kijkt, zie jij niet wat er (schuin) achter jou gebeurt, zo simpel is het. Dús heb je een dode / blinde hoek die je alleen kunt beperken door over je schouder heen te kijken. Of je nou op de fiets, brommer of motor zit of dat je in een auto zit maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
saviour schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:47:
Als jij recht vooruit kijkt, zie jij niet wat er (schuin) achter jou gebeurt, zo simpel is het. Dús heb je een dode / blinde hoek die je alleen kunt beperken door over je schouder heen te kijken. Of je nou op de fiets, brommer of motor zit of dat je in een auto zit maakt niet uit.
Als je in de auto zit, en je kijkt over je schouder, dan zie je lang niet zoveel als wanneer je op een fiets/brommer/motor over je schouder kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Dat hoeft ook niet, want daar heb je spiegels voor. Dan heb je het al niet meer over je dode / blinde hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

saviour schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:47:
Nogmaals: Op een fiets danwel bromfiets kan ik mijn romp 45 graden draaien, en compleet achter mij kijken. Met een auto kan dat niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 17:01

Snippertje

Light up your life

Mag je eindelijk de snelweg op... Is die afgesloten en sta je een half uur in de file :P

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razor.Timo schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:33:
Mag je eindelijk de snelweg op... Is die afgesloten en sta je een half uur in de file :P
Leuk! Lekker koppelingspelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
saviour schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:50:
Dat hoeft ook niet, want daar heb je spiegels voor. Dan heb je het al niet meer over je dode / blinde hoek.
Moet jij eens op een Italiaan gaan zitten, daar dienen de spiegels alleen ter verfraaiïng ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:42:
[...]

Leuk! Lekker koppelingspelen. :)
Ja, maar niet leuk... Vooral irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razor.Timo schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 16:28:
[...]

Ja, maar niet leuk... Vooral irritant.
Dan is een DSG bak of semi automaat een uitkomst ;)
File rijden met een handgeschakelde bak is altijd irritant, je been is na een tijdje lekker stijf of kramp in je poten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:07:
[...]

Dan is een DSG bak of semi automaat een uitkomst ;)
File rijden met een handgeschakelde bak is altijd irritant, je been is na een tijdje lekker stijf of kramp in je poten.
Ja, maar voor rijlessen vind ik het leuk. Constant op wegrijden uit de eerste versnelling oefenen. Het gaat al prima hoor, maar het kan altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38

BrZ

saviour schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:50:
Een dode hoek is een plek die je niet kan zien, met of zonder spiegels. In mijn auto heb ik rechtsachter me een plek zitten die ik niet kan zien, en die groot genoeg is voor een fietser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Maar om even de kansloze discussie te eindigen over het feit dat de ene brommer bestuurder wel netjes is en de andere niet, .. Weet ik eigenlijk nog niks nieuws op m'n vraag, behalve dat ik (nette scooterrijder dus :*) ) heb dus waarschijnlijk wel voordeel met het feit dat ik al wat ervaring op de weg heb.. Alleen heb ik zelf dus nog nooooit autogereden, en ik kan de koppeling aanwijzen, maar daar houdt het wel een beetje mee op.. Neem aan dat dit geen probleem is voor de ANWB? want ik kom daar voor LESSEN :P

-edit-
nog een vraagje..

Ik wil graag bij de anwb doen, omdat ik in mei vakantie heb, en dan m'n rijbewijs heb, en dan lekker in m'n vakantie wat kan cruisen enzo.. ik zit nu dikke 5 dagen op school..
Maar volgensmij is de ANWB best wel duur.. ik las hier eerder ergens 1700 euro? volgensmij is een gewone rijschool goedkoper? Maar kun je bij een gewone rijschool niet versneld afrijden ofzo? Zal wel niet..

[ Voor 26% gewijzigd door Boyd op 05-02-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gamepie56 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:30:
Maar om even de kansloze discussie te eindigen over het feit dat de ene brommer bestuurder wel netjes is en de andere niet, .. Weet ik eigenlijk nog niks nieuws op m'n vraag, behalve dat ik (nette scooterrijder dus :*) ) heb dus waarschijnlijk wel voordeel met het feit dat ik al wat ervaring op de weg heb.. Alleen heb ik zelf dus nog nooooit autogereden, en ik kan de koppeling aanwijzen, maar daar houdt het wel een beetje mee op.. Neem aan dat dit geen probleem is voor de ANWB? want ik kom daar voor LESSEN :P
Ik heb zelf denk ik in totaal 13.000km op een brommer gezet, maar ik kan niet zeggen dat ik er voordeel bij had. Op zijn hoogst dat ik iets betere voertuig controle heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
BrZ schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:54:
[...]

Een dode hoek is een plek die je niet kan zien, met of zonder spiegels. In mijn auto heb ik rechtsachter me een plek zitten die ik niet kan zien, en die groot genoeg is voor een fietser.
De dode hoek is die ruimte rond een voertuig die de chauffeur vanuit het voertuig niet direct kan waarnemen. Het betreft met name de ruimte achter het voertuig, en de ruimte naast het voertuig aan de passagierskant (in België, en Nederland doorgaans de ruimte rechts naast het voertuig; in auto's met het stuur rechts doorgaans de ruimte aan de linkerzijde van het voertuig), maar dode hoeken worden ook veroorzaakt door raam- en deurstijlen, de grote spiegels en allerlei "versieringen" die achter de voorruit worden aangebracht.
Gamepie56, ik denk dat het scooterrijden er wellicht voor gezorgd heeft dat jij beter kunt anticiperen op het overige verkeer dan iemand die direct vanaf de fiets in de auto stapt, om het zo maar even te noemen. Het vooruitkijken en vooral ook het spiegelen zul je waarschijnlijk echt nog moeten leren.

Volgens mij zijn er wel meer rijscholen die een versnelde opleiding aanbieden, kijk welke rijscholen er bij jou in de buurt zitten en neem contact met ze op als ze geen goede site hebben waar de benodigde informatie op staat.

Wat betreft je vraag met betrekking tot het bedrag dat je voor de ANWB cursus moet betalen kan ik je alleen vertellen dat een versnelde cursus over het algemeen duurder is en dat het per persoon verschilt hoeveel je uiteindelijk kwijt zult zijn aan je rijbewijs. Ik was 5 jaar geleden bijna € 1100-, kwijt voor het autorijbewijs (niet versneld) en een paar maanden terug iets van € 850-, voor het motorrijbewijs. Er zijn natuurlijk ook mensen die er meer geld aan kwijt zijn, je kunt bijvoorbeeld een keer zakken door de zenuwen en dan ben je gelijk een paar honderd euro verder.

Als je wil weten wanneer je de intake moet aanvragen kun je het beste contact opnemen met de ANWB, zij weten hoe de wachttijden zijn e.d. en natuurlijk is het niet erg dat je nu niet meer kunt dan alleen de koppeling aanwijzen. :P
johnnyv.nl schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 16:16:
[...]

Moet jij eens op een Italiaan gaan zitten, daar dienen de spiegels alleen ter verfraaiïng ;)
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Nu online

sjaakaq

It might get loud

Net een "oefenexamen" gedaan; halfuurtje rijden van/naar het CBR, en rijden zonder commentaar van mijn instructeur (dit was m'n 17e les).

:|

Snelweg ging kut (600m voor het uitvoegen achter een vrachtwagen? Inhalen of niet? Had ik dus wel moeten doen), zat in de verkeerde strook voor een groot verkeersplein ( |:( ), ik keek te weinig zijwegen in (normaal deed ik dit ook overdrevener, maar ik dacht dat dat normaal misschien tè was), ik zag een vrachtauto voor het stoplicht te laat; ik had daar niet achter maar naast moeten gaan staan ( }:O ), en ik reed te onrustig/ik was te gespannen.

Hopen dat ik dat er in ±10 lessen nog allemaal uit- danwel inkrijg... ;( O+

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Iedereen heeft wel eens mindere dagen joh! Ik haal een vrachtwagen ook niet altijd in als dat vlak voor een afslag is, vooral niet als je niet kunt zien wat er nog meer vóór die vrachtwagen rijdt.

Het kijken moet gewoon echt overdreven, hoe belachelijk het ook voelt. :P Die examinator wil er gewoon zeker van zijn dat jij kijkt en jij kunt hem dit tonen door netjes met jouw bolletje alle kanten op te draaien.

Wat betreft het naast / achter een vrachtwagen staan. Ik vind dat ze daar soms té moeilijk over doen. Vaak schiet je er niets mee op om naast die vrachtwagen te staan omdat er dan ergens voorin die andere rij een slome kukel staat. Als beide rijen lang zijn blijf ik (met de auto wel, de motor niet) vaak achter de vrachtwagen staan en dan haal ik hem daarna wel rustig in. Met het examen vond ik dit overigens vervelender. Stel dat er op de rechterbaan een vrachtwagen staat en jij gaat links staan. Dan kun je daarna te horen krijgen dat je bijvoorbeeld een paar honderd meter verderop naar rechts moet. Dan moet je ook nog maar in die andere rij kunnen invoegen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist op een zeer snele manier geld er doorheen geblazen. Een volle les lang geen enkel zijstraatje in kijken, stront traag met de bediening zijn en ipv. een snelweg oprit een doodlopende straat in rijden. Jeej.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo direct theorie-examen. Zit te oefenen, met de ANWB Rijopleiding oefen CD-ROM, krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://kryz.org/sitepics/anwb-test_small.png

Klikbaar. Mja, leuk hoor, maar... euh? Dat geeft me weinig vertrouwen over de kwaliteit van de rest van de oefen CD-ROM. Hoevaak heeft hij iets goedgerekend wat ik toch fout geantwoord had? Bah, die stress had ik niet nodig vlak voor het examen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Laatst online: 29-08 19:41
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 18:27:
Zo direct theorie-examen. Zit te oefenen, met de ANWB Rijopleiding oefen CD-ROM, krijg ik dit:

[afbeelding]

Klikbaar. Mja, leuk hoor, maar... euh? Dat geeft me weinig vertrouwen over de kwaliteit van de rest van de oefen CD-ROM. Hoevaak heeft hij iets goedgerekend wat ik toch fout geantwoord had? Bah, die stress had ik niet nodig vlak voor het examen.
we zullen aan je denken.. vroegâh, toen ik theorieexamen deed (inmiddels al weer 4 jaar terug voor auto, 2 jaar voor vrachtwagen) kreeg je niet zulke lompe vragen..

goh, dit is nou een mooi stukje openbare weg om mn motorblok schoon te spuiten.. |:(

common sense> all imo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Nu online

sjaakaq

It might get loud

saviour schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:39:
Iedereen heeft wel eens mindere dagen joh! Ik haal een vrachtwagen ook niet altijd in als dat vlak voor een afslag is, vooral niet als je niet kunt zien wat er nog meer vóór die vrachtwagen rijdt.

Het kijken moet gewoon echt overdreven, hoe belachelijk het ook voelt. :P Die examinator wil er gewoon zeker van zijn dat jij kijkt en jij kunt hem dit tonen door netjes met jouw bolletje alle kanten op te draaien.

Wat betreft het naast / achter een vrachtwagen staan. Ik vind dat ze daar soms té moeilijk over doen. Vaak schiet je er niets mee op om naast die vrachtwagen te staan omdat er dan ergens voorin die andere rij een slome kukel staat. Als beide rijen lang zijn blijf ik (met de auto wel, de motor niet) vaak achter de vrachtwagen staan en dan haal ik hem daarna wel rustig in. Met het examen vond ik dit overigens vervelender. Stel dat er op de rechterbaan een vrachtwagen staat en jij gaat links staan. Dan kun je daarna te horen krijgen dat je bijvoorbeeld een paar honderd meter verderop naar rechts moet. Dan moet je ook nog maar in die andere rij kunnen invoegen. :/
Ik vind ook dat de nadruk vaak te veel op "opschieten" ligt; 600 meter lang 80 rijden op de snelweg is toch niet zo'n ramp, net als optrekken achter een vrachtwagen? Of een autootje extra wachten voor je de weg opdraait? Maar goed...dat doe ik allemaal wel zodra ik mijn rijbewijs heb :)

@ hierboven: ik vond de oefendingen van de ANWB ook nogal vaag; het boek ook. Veka Best vond ik veel fijner, zowel het boek als de oefensite (theorieleren.nl), maar daarvoor zal het nu wel te laat zijn. Aan de andere kant; dit soort vragen krijg je volgens mij echt niet op je examen. Bij mij was het echt "wat is een rijstrook?" en "moet je hier voorrang geven?" (ik heb echt dezelfde situatie + vraag 3x gehad, steeds met een andere foto...).

Maar goed waar was ik? O ja, stond ik laatst langs de A4 mijn motorblok schoon te spuiten... 8)7

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gamepie56 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:30:

-edit-
nog een vraagje..

Ik wil graag bij de anwb doen, omdat ik in mei vakantie heb, en dan m'n rijbewijs heb, en dan lekker in m'n vakantie wat kan cruisen enzo.. ik zit nu dikke 5 dagen op school..
Maar volgensmij is de ANWB best wel duur.. ik las hier eerder ergens 1700 euro? volgensmij is een gewone rijschool goedkoper? Maar kun je bij een gewone rijschool niet versneld afrijden ofzo? Zal wel niet..
Daar kom je voor, een les auto heeft dubbele bediening hè je instructeur zal je helpen met de koppeling zolang het nodig is :)
Verder ga ik een versnelde opleiding doen en hoe veel het me gaat kosten hangt van m'n intake af het zal ergens tussen de 11 en de 16honderd euro worden waarschijnlijk.
Zorg trouwens dat je het al tijdig bespreekt want met dit soort dingen kan je anders het risico lopen dat 't al vol zit.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 06-02-2008 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
leokennis schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:32:
ik keek te weinig zijwegen in (normaal deed ik dit ook overdrevener, maar ik dacht dat dat normaal misschien tè was)
Op een (proef)examen moet je dan ook niet anders gaan rijden dan je normaal doet. Als je normaal te overdreven kijkt had je het wel gehoord...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 22:36
Vekabest vond ik echt de meest vreemde vragen stellen, heb van de ANWB nog wel wat geleerd moet ik zeggen :) De vragen kon ik dromen, daarna nog het theorieboek eens goed doorgelezen; 0 fouten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Cyclonist schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 18:51:
Vekabest vond ik echt de meest vreemde vragen stellen, heb van de ANWB nog wel wat geleerd moet ik zeggen :) De vragen kon ik dromen, daarna nog het theorieboek eens goed doorgelezen; 0 fouten ;)
En zo hoort het. :Y
Ik vond Vekabest juist een van de beste. Ook veel vragen op m'n theorie examen kende ik nog van het boek (boek met 1450 vragen). Die waren gewoon precies hetzelfde. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Vekabest was er altijd deze vraag (of iets van die strekking);

V: Er komt donkere rook uit de uitlaat, wat doet u:
A: U rijdt door
B: U controleert het oliepeil
C: U rijdt onmiddellijk naar een garage en laat de uitlaat repareren.

Juiste antwoord: C......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Nu online

sjaakaq

It might get loud

Xander schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 18:51:
[...]

Op een (proef)examen moet je dan ook niet anders gaan rijden dan je normaal doet. Als je normaal te overdreven kijkt had je het wel gehoord...
Tja ok maar normaal ging ik bij erg gevaarlijke zijstraatjes een beetje naar voren hangen en draaide ik mijn schouders (enigszins) mee, en ik las ergens dat dit een soort schending van een van de tien autorijgeboden was, vandaar...

Over Veka Best, inderdaad:

"Uw rem doet het nauwelijks. Wat doet u?"
A. Doorrijden met verminderde snelheid
B. Doorrijden naar de dichtsbijzijnde garage
C. Uw rem zo snel mogelijk laten repareren, en uzelf of andere weggebruikers niet in gevaar brengen

Antwoorrrrrrd.....C. Maar goed, veel vragen op het echte examen zijn net zo fucking obvious.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had idd Vekabest moeten nemen, maar ik ben een procrastinator, zoals het een luie nerd betaamt, en ik ging op zaterdag eens kijken. Wat blijkt: die shit wordt opgestuurd... Niets online aanvragen & betalen... Middeleeuws! Zou veel te laat aankomen, dus ja, wat doe je dan? Dan maar in een boekenwinkel. En daar hadden ze van Vekabest niet de 2008 versie - uiteindelijk had ik dan toch maar beter de 2007 versie kunnen kopen ipv die ANWB shit.

Ik heb een klacht naar de ANWB gestuurd (want naast het feit dat hij gewoon een vraag met correcte antwoord "Nee" foutrekent, zegt dat het "Ja" moet zijn en geeft vervolgens een verklaring waarom het dan "Nee" moet zijn, was het theorieboek onoverzichtelijk, had een slechte legenda (onbruikbaar, zaten foute verwijzingen in) en miste gewoon informatie), eens kijken wat ze ermee doen. Net even online gespeeld met de CBR proeftest... Iets van 20 verschillende vragen, 2 fout, waarbij ik het van eentje net iets te laat zag, anders had ik hem nog kunnen corrigeren (vergissing, ik zag een "Bebouwde kom" bord voor "Einde bebouwde kom" aan... dom dom). Iets scherper zijn bij het examen en ik haal het denk ik wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, je mag inderdaad op de openbare weg je motorblok schoonspuiten, echter wel op de daarvoor bestemde plekken (-op de openbare weg!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:12:
Ik had idd Vekabest moeten nemen, maar ik ben een procrastinator, zoals het een luie nerd betaamt, en ik ging op zaterdag eens kijken. Wat blijkt: die shit wordt opgestuurd... Niets online aanvragen & betalen... Middeleeuws! Zou veel te laat aankomen, dus ja, wat doe je dan? Dan maar in een boekenwinkel. En daar hadden ze van Vekabest niet de 2008 versie - uiteindelijk had ik dan toch maar beter de 2007 versie kunnen kopen ipv die ANWB shit.
[...]
Ik heb zelf met een vekabest boek uit 2002 ofzo geleerd en 0 fout gehaald (in 2007). Dus zo erg zal het wel niet zijn om een ouder boek te hebben. ;)
leokennis schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:09:
[...]
Over Veka Best, inderdaad:

"Uw rem doet het nauwelijks. Wat doet u?"
A. Doorrijden met verminderde snelheid
B. Doorrijden naar de dichtsbijzijnde garage
C. Uw rem zo snel mogelijk laten repareren, en uzelf of andere weggebruikers niet in gevaar brengen

Antwoorrrrrrd.....C. Maar goed, veel vragen op het echte examen zijn net zo fucking obvious.
Dat is dan een uitzondering, echt het grootste deel van de vekabest vragen kwamen goed overeen met het examen dat ik kreeg. Qua vraagstelling en ook het soort vragen.
Verjo is ook prima trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het basicly enkel met RVV1990 gedaan, 3 fout. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik bedoelde: rook uit de uitlaat, dan denk ik in eerste instantie aan een onvolledige verbranding, met wat voor reden dan ook. Ik vind dit zo iets als: De auto trekt naar rechts: laat een nieuw stuur monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanza
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07 13:16
leokennis schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:09:
[...]

Tja ok maar normaal ging ik bij erg gevaarlijke zijstraatjes een beetje naar voren hangen en draaide ik mijn schouders (enigszins) mee, en ik las ergens dat dit een soort schending van een van de tien autorijgeboden was, vandaar...
Klopt, ik ben daar vandaag op gezakt :X Met het over de schouder kijken ging het voornamelijk mis. Volgens de examinator bewoog ik te veel in m'n stoel en keek ik te laat. Ik vond het een beetje mierenneukerig.
Volgens mijn rij instructeur had ik het ook niet zo getroffen kwa examinator. Bij andere examinators was ik waarschijnlijk wel geslaagd. Maarja, wat-dan-als koop je niks voor.
Dit gaat me weer +- €400.- kosten...

I love the smell of a Palm in the morning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik had ook 2 oudere boeken, zowel Veka als ANWB. Vond Veka veel beter. Ik vond het examen trouwens niet meevallen. Had uiteindelijk toen 2 fout, maar dat had ik niet verwacht. Veel tricky vragen waar ik beide antwoorden op zou kunnen verdedigen :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:38:
ik had ook 2 oudere boeken, zowel Veka als ANWB. Vond Veka veel beter. Ik vond het examen trouwens niet meevallen. Had uiteindelijk toen 2 fout, maar dat had ik niet verwacht. Veel tricky vragen waar ik beide antwoorden op zou kunnen verdedigen :)
Tip: Verlaag je intelligentie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nou ja idd, want na afloop toen ik als 28 jarige business consultant (jaja, 10 jaar te laat, i know, iets met geld en tijd) in gesprek kwam met kandidaten om mij heen (we praten utrecht, we praten 17 a 18 jaar oud) werd ik snel een stuk zekerder en de breezah je weet tog's steeds minder hehe.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:21:
Ja, je mag inderdaad op de openbare weg je motorblok schoonspuiten, echter wel op de daarvoor bestemde plekken (-op de openbare weg!).
Bzzt, fout, het mag alleen op plekken waar het residu netjes opgevangen kan worden zodat het niet in het grondwater komt, en volgens mij is er geen enkele plek op de openbare weg waar dit kan. ;)

Anyway... Ik had 4 fouten, dus jawel, geslaagd. Valt me niet tegen. 48 kandidaten, 12 geslaagd, wat een drama. Ik zat met mijn bek open te luisteren naar hele rijen die naar huis gestuurd werden zonder een certificaat. Toen ze bij mijn nummer in de buurt kwam was ik echt zwaar opgelucht dat ze mij niet opnoemde. Ik had het op zich wel verwacht - ik had 8 vragen geteld waarvan ik dacht: hmm, dat zou ik wel eens fout kunnen hebben. Nou, met gemiddelde gokkans heb je er dan toch 4 goed, en dat klopt vrij aardig.

/me is a happy man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Milanza schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:20:
[...]

Klopt, ik ben daar vandaag op gezakt :X Met het over de schouder kijken ging het voornamelijk mis. Volgens de examinator bewoog ik te veel in m'n stoel en keek ik te laat. Ik vond het een beetje mierenneukerig.
Volgens mijn rij instructeur had ik het ook niet zo getroffen kwa examinator. Bij andere examinators was ik waarschijnlijk wel geslaagd. Maarja, wat-dan-als koop je niks voor.
Dit gaat me weer +- €400.- kosten...
Je bewoog in je stoel? Dat van te laat kijken kan ik nog inkomen maar zakken omdat je in je stoel beweegt :X
Hopelijk tref ik het een beetje beter met de examinator, je hebt van die mierenneukers, die je laten zakken voor elke keer dat je niet of fout kijkt, en je hebt examinatoren die zeggen ooh je kan wel aardig rijden, geslaagd.
Ik vind dat het wel of niet slagen te veel afhangt van de examinator..

Hoe ver van te voren kan je al kijken? Soms rij ik in een straat en is er helemaal niemand, als ik dan 200m verderop af moet slaan dan weet ik eigenlijk dat er niemand meer aan komt.

Kan je tijdens het examen zelfcritisch zijn, dus tijdens het rijden zeggen, oh ik had dit beter in de 2de versnelling kunnen doen, of ik had er wel voor gekund, ik kon beter die andere rijbaan nemen. Om te laten zien dat je het wel weet, of helpt dat niks..

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik heb destijds 10 minuten lang 50 gereden in een 30 zone (leek op een doorgaande weg), het feit dat ik dat tegen de examinatrice vertelde bij het uitstappen bij terugkomst bij het CBR heeft er voor gezorgd dat ik geslaagd ben, dat heeft ze letterlijk gezegd.

Mooiste opmerking in het nagesprek was: "Je rijdt continu erg vlot, maar ik adviseer je wel om als je in een auto met een wat mindere wegligging rijdt iets vaart te minderen in bochten en dergelijke" O-)

En dat terwijl de opmerking op het TTT formulier (die zij dus ook had gelezen) het volgende was: "Je rijdt consequent te hard en wil proppen met staal" >:)

Maar ze vond dat ik alles perfect onder controle had, dus was wel geslaagd :)

Je moet natuurlijk niet in het ritje van een half uur meer dan twee keer ofzo iets zeggen van "dat had ik beter kunnen doen", aangezien meer dan twee fouten maken in een half uur al wat veel is.

Wat betreft het bewegen in de stoel, als je dat doet heb je blijkbaar het overzicht niet (zou ik denken) , je komt onzeker over (bent het waarschijnlijk ook, anders ga je niet "om de hoek kijken") en het vermindert de controle die je hebt over de auto. Verder wil je zo ver mogelijk van de airbag af zitten en zo strak mogelijk in de gordel, als je dan bij een onoverzichtelijke kruising (waar je juist kans maakt op een botsing) naar voren gaat hangen...

[ Voor 36% gewijzigd door pagani op 07-02-2008 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:04

Dentheman

Zie signature

Arm1n schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:03:
[...]
Kan je tijdens het examen zelfcritisch zijn, dus tijdens het rijden zeggen, oh ik had dit beter in de 2de versnelling kunnen doen, of ik had er wel voor gekund, ik kon beter die andere rijbaan nemen. Om te laten zien dat je het wel weet, of helpt dat niks..
Kan je doen, je kan ook zachtjes laten vallen wat je ziet, zo had ik op de éna laatste rotonde op mijn examen een fietser, maar die moest er op dezelfde plek af als ik, dus ik mompelde: 'die slaat af da's mooi' en m'n instructeur die achterin zat verwachtte een ingreep omdat die het niet hoorde, maar m'n examinator hoorde het wel en wist dus dat ik het had gezien.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 14:00
Mja als je zelf ziet dat het eigenlijk anders had gemoeten even zeggen wat je anders had kunnen doen / willen doen.

Bij mij rijexamen eerst op een kruising waar een fietser van rechts al bijna stil stond en ik dus door wilde rijden ivm doorstroming etc maar goed had toch moeten stoppen. En nog op een weg met 4-5 gigantische drempels waar ik bij de eerste de examinator bijna tegen het plafond aan liet stuiteren. Maar was wel een relaxte gast die me de kans gaf om het bij de overige drempels beter te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:03
Als je dat maar niet te vaak doet, dan kom je weer zo onzeker over en zak je ook.... Je hoeft niet perfect te rijden en je kan best een keer een bochtje in een te hoge/lage versnelling nemen, als je het maar gewoon goed oplost is dat geen probleem. Rij veilig en laat zien dat je zeker bent van je zaak, als je elke keer 'ojee dat deed ik eigenlijk fout...' roept zak je bijna zeker weten. Als je een klein foutje goed opgelost hebt kan je er best even een grapje over maken ofzo maar hou het daar dan bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Wekko306 op 07-02-2008 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik wel eens tegen mijn rijinstructeur zeg: "Schummi rijd ook altijd in de derde versnelling door de bochten". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Ik vond het tijdens het lessen en nu ook nog fijn om gewoon te zeggen wat er gebeurd. Hierdoor moet je al eerder opletten en als er een bijrijder is dan kan die zeggen of je wel of niet gelijk hebt :P

Aan de andere kant is het ook wel nodig kritisch te zijn. Ik vind het niet erg om bijvoorbeeld een paar keer te moeten steken om in een klein plekje te komen, en als het niet in een keer goed gaat wil er nog wel eens een "jeetje.." ontsnappen.

Tijdens het lessen moet je gewoon vragen stellen over situaties waarin je ooit gezeten hebt en dat je niet wist hoe het nou helemaal zat. Hierdoor toon je wat interesse in verkeersomstandigheden, en het draagt wat bij aan je kennis voor als je bijvoorbeeld op een plek moet rijden waar je nog nooit gereden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Laatst online: 29-08 19:41
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:41:
[...]

Anyway... Ik had 4 fouten, dus jawel, geslaagd. Valt me niet tegen. 48 kandidaten, 12 geslaagd, wat een drama. Ik zat met mijn bek open te luisteren naar hele rijen die naar huis gestuurd werden zonder een certificaat. Toen ze bij mijn nummer in de buurt kwam was ik echt zwaar opgelucht dat ze mij niet opnoemde. Ik had het op zich wel verwacht - ik had 8 vragen geteld waarvan ik dacht: hmm, dat zou ik wel eens fout kunnen hebben. Nou, met gemiddelde gokkans heb je er dan toch 4 goed, en dat klopt vrij aardig.

/me is a happy man.
feli! 8) bij vrachtwagentheorie is het helemaal een slachtveld. 1 op de 4 die slaagt bij auto is redelijk normaal. hoeveel mensen daar gewoon veel fouten maken, gaat nergens om.. waar het aan ligt:

-slechte voorbereiding (zondag leren voor maandag toets)
-faalangst (kan je weinig tegen doen denk ik)
-slechte boeken/voorbereiding
-half gaar in de stoel zitten
[...]

Je bewoog in je stoel? Dat van te laat kijken kan ik nog inkomen maar zakken omdat je in je stoel beweegt :X
Hopelijk tref ik het een beetje beter met de examinator, je hebt van die mierenneukers, die je laten zakken voor elke keer dat je niet of fout kijkt, en je hebt examinatoren die zeggen ooh je kan wel aardig rijden, geslaagd.
Ik vind dat het wel of niet slagen te veel afhangt van de examinator..
"bewegen in je stoel".. ik denk dat het eerder is dat je niet over je schouder keek, maar met je halve lichaam. dat mag natuurlijk niet. Dat het afhangt van de examinator kan ik me wel in vinden.. als ze een off-day hebben, dan heb je lelijke pech. mag eigenlijk niet mogen, maar wie controlleert het.

de enige oplossing: camera's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Nu online

sjaakaq

It might get loud

johnnyv.nl schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:24:
[...]
Wat betreft het bewegen in de stoel, als je dat doet heb je blijkbaar het overzicht niet (zou ik denken) , je komt onzeker over (bent het waarschijnlijk ook, anders ga je niet "om de hoek kijken") en het vermindert de controle die je hebt over de auto. Verder wil je zo ver mogelijk van de airbag af zitten en zo strak mogelijk in de gordel, als je dan bij een onoverzichtelijke kruising (waar je juist kans maakt op een botsing) naar voren gaat hangen...
Als ik moet afslaan (binnen, buiten, schouder) dan beweeg ik alleen m'n hoofd. En bij de meeste normale zijweggetjes ook (alleen was dat dus schijnbaar niet duidelijk genoeg ofzo).

Maar in een situatie als deze (bijv. elke gemiddelde woonwijk):
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2j29ky8.png
Móét je toch wel haast voorover gaan hangen in je stoel, wil je nog iets van die weg zien én eventueel tijd hebben om te remmen of niet?

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 21:45
leokennis schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:01:
[...]

Als ik moet afslaan (binnen, buiten, schouder) dan beweeg ik alleen m'n hoofd. En bij de meeste normale zijweggetjes ook (alleen was dat dus schijnbaar niet duidelijk genoeg ofzo).

[afbeelding]
Móét je toch wel haast voorover gaan hangen in je stoel, wil je nog iets van die weg zien én eventueel tijd hebben om te remmen of niet?
Neuh hoor, gewoon zorgen dat je op tijd kunt stoppen én dús je snelheid aanpassen. Als je daar met <30 aan komt kachelen, kun je makkelijk op tijd stoppen voor een auto van rechts. Je hebt immers op het moment dat je achter de huizen vandaan komt, nog 1 rijbaan om tot stilstand te komen. Ruim genoeg, als je maar genoeg je snelheid hebt aangepast.

[ Voor 9% gewijzigd door --WaaZaa-- op 07-02-2008 14:07 ]

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
leokennis schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:01:
[...]

[afbeelding]
Zoals hierboven al gezegd, rustig naderen en indien nodig met je neus alvast een stuk de weg op rijden. Als er dan iemand van rechts komt zak je heus niet als je dan nog op tijd stil staat, omdat je met je snelheid al aangaf de situatie goed in te schatten. Ik ken trouwens weinig (geen) woonwijken waar 10 meter hoge barricades de hoeken afbakenen, er staan wel huizen e.d., maar meestal is er ook een trottoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij dat soort situaties is het helemaal niet erg om je lichaam los van de stoel te hebben bij het kijken, als je dan maar zorgt dat je stapvoets rijdt of zelfs stil staat. Het probleem met loskomen van de rug van je stoel terwijl je niet naar voren kijkt is dat je makkelijk de verkeerde kant op stuurt. Op de snelweg is dit dus uit den boze: dode hoek kijken doe je met je schouders tegen de leuning. Maar op stapvoets snelheid of stilstaand zo kijken is de impact van een kleine stuurfout minimaal tot niet aanwezig, dus dan kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BootVluchteling schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 13:10:
[...]

feli! 8) bij vrachtwagentheorie is het helemaal een slachtveld.
Ik heb de theorie allemaal in 1x gehaald, en bij de bus lag het niveau wat hoger, maar bij vrachtwagen kreeg ik meer de indruk dat de overgrote meerderheid te stom/dom was om de A van de B te kunnen onderscheiden. Soms kreeg je van die kandidaten tijdens de theorielessen van die vragen, die nergens op sloegen.

En als je techniek al hebt gedaan, dan weet je hoe makkelijk dat is, en dan is er eentje die het verkloot met 17 fout |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:32

Spotter

Lichtnicht

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:35:
[...]

En als je techniek al hebt gedaan, dan weet je hoe makkelijk dat is, en dan is er eentje die het verkloot met 17 fout |:(
Ik had er dus met rijbewijs B eentje achter me zitten die het voor de 5e keer deed, met 25 fout!!!! (en ja, blond en vrouwelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanza
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07 13:16
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:16:
Bij dat soort situaties is het helemaal niet erg om je lichaam los van de stoel te hebben bij het kijken, als je dan maar zorgt dat je stapvoets rijdt of zelfs stil staat. Het probleem met loskomen van de rug van je stoel terwijl je niet naar voren kijkt is dat je makkelijk de verkeerde kant op stuurt. Op de snelweg is dit dus uit den boze: dode hoek kijken doe je met je schouders tegen de leuning. Maar op stapvoets snelheid of stilstaand zo kijken is de impact van een kleine stuurfout minimaal tot niet aanwezig, dus dan kan het wel.
Het gebeurde bij mij inderdaad dat ik dat op hogere snelheid deed, niet op de snelweg, maar bij het oprijden van een autoweg.
Nu ik op m'n hele examen nuchter terug kijk, vind ik het denk ik wel terecht dat ik gezakt ben. Geen ingrepen, maar een hoop kleine foutjes.

I love the smell of a Palm in the morning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:07:
[...]

En dat probleem had ik áltijd. Hoe ver ik ook naar voren ging zitten, ik zat altijd met een gestrekt been, en dat is écht niet fijn! :|
Stoplichten/files/lang stilstaan, het was gewoon een probleem.

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Als je lang stilstaat zet je de auto toch lekker in zijn vrij en het voetje naast de koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Vorige week gehaald en vandaag opgehaald:

Afbeeldingslocatie: http://michael.erkens.eu/store/gga/DSCF6866-small.jpg

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik vond je altijd al een vaag figuur :+

feli!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 19:36:
Vorige week gehaald en vandaag opgehaald:

[afbeelding]

:*)
Gefeli Michael :)
Nou wel houden he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:40

mace

Sapere Aude

Ik wist het wel, al dat volk uit de polder is van dat vage spul. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

net tijdens les op de snelweg. Voor mij een busje die ineens 60 (!) gaat rijden waar je honderd mag. Uit ervaringsgebrek niet als een gek ingehaald en toen was het te laat... reed ik daar 60 terwijl het heel druk was en ze op de krappe linkerbaan met 100-120 voorbij kwamen. Kom daar maar eens tussen als beginner. Nou ja even wachten en toen ging de bus de vluchtstrook op gelukkig. Zal wel panne hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterretje6
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
saviour schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 19:28:
Als je lang stilstaat zet je de auto toch lekker in zijn vrij en het voetje naast de koppeling?
Niet geleerd.
Ik heb het ook nooit tegen mijn rij-instructeur gezegd.

Samsung Galaxy Note 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Jazzper schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:15:
net tijdens les op de snelweg. Voor mij een busje die ineens 60 (!) gaat rijden waar je honderd mag. Uit ervaringsgebrek niet als een gek ingehaald en toen was het te laat... reed ik daar 60 terwijl het heel druk was en ze op de krappe linkerbaan met 100-120 voorbij kwamen. Kom daar maar eens tussen als beginner. Nou ja even wachten en toen ging de bus de vluchtstrook op gelukkig. Zal wel panne hebben gehad.
Gewoon je terug laten zakken zodat je snelheid kan maken?
Overigens lees ik vaak in dit topic dat mensen pas na een paar lessen de snelweg op "mogen". Ik ben tijdens de intest al meteen de snelweg opgegaan, zo bijzonder is het toch niet dat je daar mee moet wachten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:37:
[...]

Gewoon je terug laten zakken zodat je snelheid kan maken?
Overigens lees ik vaak in dit topic dat mensen pas na een paar lessen de snelweg op "mogen". Ik ben tijdens de intest al meteen de snelweg opgegaan, zo bijzonder is het toch niet dat je daar mee moet wachten :?
Ligt eraan waar je woont. Zelf schiet ik gelijk knooppunt Hoevelaken op, waar je soms vreselijk korte invoegstroken hebt. Als je dan de koppeling niet helemaal beheerst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:45:
Ligt eraan waar je woont. Zelf schiet ik gelijk knooppunt Hoevelaken op, waar je soms vreselijk korte invoegstroken hebt. Als je dan de koppeling niet helemaal beheerst...
...dan doet je instructeur het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Vandaag voor het eerste leren parkeren, en ik heb maandag al examen :X
Gelukkig ging het hardstikke goed. Hij had uitgelegd hoe te fileparkeren, ging bijde keren goed.
Het vooruit en achteruit inparkeren, had ik gewoon op gevoel (en gezond verstand) gedaan, en die gingen allebij prima.
Maar het grootse voordeel van de auto is ook het grootste nadeel bij het parkeren. Een aygo is lekker klein, krijg je makkelijk geparkeerd, maar die kleine 1.0 benzine motor is een beetje zwakjes, en met alleen op de koppeling rijden wil die al snel afslaan (wat dus ook gebeurde). Volgens mijn instructeur kwam dat omdat ik te snel wou, waar ik wel vaker last van heb, en dan niet qua snelheid, maar meer snel als in gehaast, volgens mij kan ik op het examen het beste lekker chill rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Een Aygo een nadeel bij het parkeren? Kom op! Hij's klein! Voordeel!!! :P

Vind wel dat je er erg laat aan begint? :X Doe je een versnelde opleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Mag je op het examen dan alleen de koppeling gebruiken tijdens het parkeren of verdient dit de voorkeur? Ik gebruik ook lekker het gaspedaal hoor. Het is inderdaad wel laat zeg, om nu pas te leren hoe je moet parkeren. Toen ik rijlessen had, oefende we dat zowat iedere les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Nu online

sjaakaq

It might get loud

Ik vind het fijner om het op de koppeling te doen, omdat je dan met één voet "gas kan geven" en kan "remmen", als je begrijpt wat ik bedoel :P

(Natuurlijk dan wel de andere voet op de echte rem...).

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Xander schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:09:
Een Aygo een nadeel bij het parkeren? Kom op! Hij's klein! Voordeel!!! :P

Vind wel dat je er erg laat aan begint? :X Doe je een versnelde opleiding?
Aygo is helemaal een voordeel hoor :P klein--> makkelijk parkeren (en keren gaat ook makkelijk) alleen dat zwakke motortje rijdt niet fijn op de koppeling, maar ik mag hem wel lekker in de toeren jagen :+
Ik doe geen versnelde opleiding en ja ik begin laat met parkeren. (het was les 15/16)
Een paar keer eerder moest ik wel parkeren (en dus geen uitleg gekregen), en dat ging wel goed, waarschijnlijk dacht hij o die kan het wel.

Bij een diesel kan je makkelijk alleen op de koppeling rijden, bij een 1.0 benzine valt dat best tegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Spotter schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:52:
[...]

Ik had er dus met rijbewijs B eentje achter me zitten die het voor de 5e keer deed, met 25 fout!!!! (en ja, blond en vrouwelijk)
Zo'n vrouwtje dat ik ken moest ook weer eens op voor haar theorie. Die ene keer dat ik er ook was (2 fout) was zij er voor haar 7e keer. En toen wist ze nog niet of een WA verzekering ook je eigen schade dekte (1e pagina van het theorieboekje :|). Ze was van het type te dom om te poepen ja.

Ik weet niet of ze uiteindelijk haar autorijbewijs nog heeft gehaald, wel weet ik nog dat haar scootercertificaat ook in 9x moest...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Pff, ben ik ff blij dat ik niet examen hoef te doen in een peug 406 break, vanmiddag wezen oefenen parkeren, nou doe mij maar die aygo :P Ik neem aan dat ze daar rekening mee houden op het examen dat een grotere auto moeilijker is te parkeren maar alsnog zou ik voor die aygo gaan.

Morgen dus m'n examen, ik hoop gewoon dat ik een redelijke examinator krijg. Dus zodat als ik gewoon rustig en relax rij, elke keer goed kijk, verichtingen fatsoenlijk doe, en de examinator niet hoeft in te grijpen ik gewoon slaag.

Iemand nog een paark laatste tips? behalve, gewoon rustig achter het stuur zitten en geen gekke dingen doen, en oja kijken kijken en kijken. Kan je eigenlijk te veel kijken? (bijvoorbeeld dode hoek kijken terwijl er een grote berm rechts van je is en er geen fietsers op jouw baan mogen, of toch gewoon doen?)

En verder ga ik denk ik wel af en toe gewoon zeggen wat ik denk, dus ok die fietser slaat af, daar kan ik denk ik niet tussen, etc. Doorbreekt die stilte ook een beetje.

Ach ja ik heb er wel vertrouwen in, als ik wist dat ik een relaxte examinator krijg dan zou ik helemaal geen zorgen hebben :)
Maar natuurlijk is het een uitdaging om bij de meest strenge examinator te slagen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Arm1n schreef op zondag 10 februari 2008 @ 16:02:
Iemand nog een paark laatste tips? behalve, gewoon rustig achter het stuur zitten en geen gekke dingen doen, en oja kijken kijken en kijken. Kan je eigenlijk te veel kijken? (bijvoorbeeld dode hoek kijken terwijl er een grote berm rechts van je is en er geen fietsers op jouw baan mogen, of toch gewoon doen?)
Je kan zeker te "geforceerd" kijken, ben ik nog op gezakt :/
En verder ga ik denk ik wel af en toe gewoon zeggen wat ik denk, dus ok die fietser slaat af, daar kan ik denk ik niet tussen, etc. Doorbreekt die stilte ook een beetje.
Je moet gewoon relaxed doen, niet denken dat het een examen is, maar gewoon dat je die gast ergens naar toe moet brengen (doe je trouwens het oude of het nieuwe examen?) en dus ook met hem/haar gewoon over koetjes en kalfjes lullen en gewoon veilig rijden. De verrichtingen hoeven trouwens niet vlekkeloos, mijn achteruit inparkeren ging netjes "over" het lijntje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:36

Theimon

Snapte!?

@Arm1n

Gewoon rijden zoals je in de lessen ook doet en blijven kijken.

En een Peugeot Break is echt niet veel moeilijker parkeren dan een Aygo, maar dat truukje leer je wel als je je papiertje hebt en verschillende auto's gaat rijden :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
Let goed op met het uitstappen. Dus kijk in de spiegel, draai je hoofd, en doe met je rechterhand de deur open.

Zorg gewoon ook dat je lekker rijdt en zet je je over je fouten als er iets niet gaat zoals het moet gaan. Je hoeft niet te bewijzen dat je goed kan rijden, je hoeft het alleen maar te laten zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Bedankt voor de tips en steun allemaal!
Ik ga gewoon lekker rijden, beetje met de examinator praten over het mooie weer, hij is vast in een goeie stemming O-)

Alleen heb ik nu een ander 'probleempje'
gister had ik een zere keel, vanacht is daar nog een loopneus bij gekomen, vanmiddag ging het weer beter, maar ik heb nu ook 38 graden koorts te pakken (vanochtend nog gewoon 37), nja ik hoop niet dat het erger wordt, ben al 4 jaar niet ziek geweest, om het dan net nu te treffen, ik hoop het niet. :/

Nja ik zet me er wel overheen, ik laat dat griepje niet m'n rijbewijs afnemen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

winkelwagen schreef op zondag 10 februari 2008 @ 17:17:
Let goed op met het uitstappen. Dus kijk in de spiegel, draai je hoofd, en doe met je rechterhand de deur open.

Zorg gewoon ook dat je lekker rijdt en zet je je over je fouten als er iets niet gaat zoals het moet gaan. Je hoeft niet te bewijzen dat je goed kan rijden, je hoeft het alleen maar te laten zien :)
En hou met je linkerhand de deur vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ik kan me niet herinneren dat ik gezakt ben op het met mijn linkerhand openen van het portier... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razor.Timo schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:19:
[...]

En hou met je linkerhand de deur vast!
Inderdaad, als er dan een fietser komt kun je hem extra hard neermeppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Xander schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:21:
Ik kan me niet herinneren dat ik gezakt ben op het met mijn linkerhand openen van het portier... :+
Is voor de wind... Mijn instructeur gaf het heel expliciteit aan :P Miss dat er examinatoren zijn die er op letten? You never know ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razor.Timo schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:25:
[...]

Is voor de wind... Mijn instructeur gaf het heel expliciteit aan :P Miss dat er examinatoren zijn die er op letten? You never know ;)
Dat, en voor een eventueele helling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
Xander schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:21:
Zolang je maar goed kijkt of er niets aan komt en je daadwerkelijk je deur open kan maken.

Het openen met de rechterhand zorgt er soort van dat je automatisch je hoofd draait in de goede richting om te kijken of bovenstaande geldt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Gezakt -O-

Het begon 'goed'. Ik moest vanaf het cbr de straat op rijden, kijk links kijk rechts, nou dr komt iemand van links aan dus wacht tot die voorbij is, wil de weg op rijden, examinatrice gaat vol op de rem, ik dacht o shit nu al gezakt, ik kan net zo goed meteen weer omkeren..
Nja ik dus verder rijden, zegt ze nou laten we zeggen dat het examen nu begint, ik dacht o mooi, ze is een beetje soepel en redelijk.
Ik was dus uiteindelijk gezakt omdat ik te snel op kruispunten ed aan kwam rijden (1 keer klopt wel maar voor de rest reed ik gewoon rustig) en ik keek blijkbaar niet genoeg, wat ik volgens mij wel gewoon redelijk deed.
Volgens m'n examinator had ik pech dat ik haar getroffen had omdat zij daar juist heel erg op lette.

Uiteindelijk had ik iets van had nou gewoon gezegd dat je me had laten zakken voor die eerste grote fout, dan had ik het begrepen en had het 45 min gescheeld..

Over 2 weken maar weer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Balen Arm1n, hopelijk de volgende keer wel je rijbewijs! Ik blijf afrijden nog steeds een vreemd zaakje vinden, vooral omdat het zoveel afhangt van welke examinator je krijgt. Maar wat was er nou precies in het begin fout gegaan, kwam er na die eerste auto nog een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:52:
Balen Arm1n, hopelijk de volgende keer wel je rijbewijs! Ik blijf afrijden nog steeds een vreemd zaakje vinden, vooral omdat het zoveel afhangt van welke examinator je krijgt. Maar wat was er nou precies in het begin fout gegaan, kwam er na die eerste auto nog een andere?
Ik moest zegmaar vanuit een zijweggetje linksaf de grote weg op. nja ik keek eerst links en rechts, van de linkerkant kwamen wat auto's aan, en toen die weg waren, wou ik wegrijden, maar inmiddels was er een auto van rechts gekomen. Volgens mij was het niet erg afgelopen als ze niet had ingegrepen, dan had ik hem wel gezien maar had ik op de rechterrijbaan moeten stoppen. Ze zei dat ze dat niet mee zou tellen, misschien ben ik alsnog wel daarvoor gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Arm1n schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:04:
[...]

Ik moest zegmaar vanuit een zijweggetje linksaf de grote weg op. nja ik keek eerst links en rechts, van de linkerkant kwamen wat auto's aan, en toen die weg waren, wou ik wegrijden, maar inmiddels was er een auto van rechts gekomen. Volgens mij was het niet erg afgelopen als ze niet had ingegrepen, dan had ik hem wel gezien maar had ik op de rechterrijbaan moeten stoppen. Ze zei dat ze dat niet mee zou tellen, misschien ben ik alsnog wel daarvoor gezakt.
Sorry dat ik het zeg, maar als dat typerend is voor je kijkgedrag kan ik snappen dat je daar ook een opmerking over kreeg. ;)

Maar balen. Hopelijk volgende keer beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Arm1n schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:04:
[...]

En dan was degene die van rechts kwam al preventief uitgeweken en tegen de lantaarnpaal geknald. Je mag altijd pas gaan rijden wanneer je zeker weet dat van beide kanten geen kruisend verkeer komt wat je in de weg gaat zitten. Waarschijnlijk zei ze dat ze het niet mee liet tellen om je alert te houden en niet het gevoel te geven van "ben toch al gezakt, dan kan ik best nóg slordiger gaan rijden"

Examinatrice zei destijds bij mij ook dat het een verademing was om bij me in de auto te zitten, de twee examens die ze ervoor had afgenomen had ze met kromme tenen in de auto gezeten :o :+

Maar in ieder geval veel geluk over twee weken, deze fout zul je in ieder geval niet snel meer maken :)

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 11-02-2008 14:57 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.