enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]
van de 40 waren er 20 geslaagd in de zaal, zat ik toch maar mooi bij

Verwijderd
woensdag opnieuw mijn examen aangevraagd. kan pas eind januari verdorie.
alles zit vol bij het cbr in Zwolle.
Ik heb net m'n theorie examen aangevraagd voor in zwolle (7 jan).Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 07:55:
gefeliciteerd.
woensdag opnieuw mijn examen aangevraagd. kan pas eind januari verdorie.
alles zit vol bij het cbr in Zwolle.
Ff'tjes theorie toetsje gedaan op internet, had 9 fout zonder voorbereiding, en het waren allemaal dingen van tjah dat moet je nou net ff hebben gelezen, dus ik verwacht niet al te veel problemen.
Wordt eind dit jaar 18, dus moet alvast gaan zoeken naar rijschool, iemand enige tips of dingen waar ik op moet letten?
@ die 2 hier boven: gefeliciteerd! Nu ik nog
[ Voor 3% gewijzigd door Arm1n op 04-12-2007 22:43 ]
Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk
Overigens is de vroegste theoriedatum waarop ik me kan inschrijven 8 januari. Is in uw aller ervaring een maandje voorbereidingstijd genoeg?
[ Voor 38% gewijzigd door sjaakaq op 05-12-2007 20:20 ]
leoaq.fm // Jeune Loop
Ik had dus die van theorie-leren.nl, ik heb ook 1 examen gemaakt van een anwb-cd die ik van iemand geleend had, maar die vragen vond ik minder lijken dan de vragen die op het examen kwamen.
De boek/site die ik gebruikte vond ik erg representatief voor het examen.
was niets op aan te merken zei die ( of hij had er gewoon geen zin in )
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord!!
maareh, gefeliciteerd! En heel veel veilige km's toegewenst!
Verwijderd
leoaq.fm // Jeune Loop
Verwijderd
Ik had trouwens een best coole instructeur, hij hield van vlot rijden, en zat een kwartier van de rit prutsen met de instructeursspiegel, en hij gromde/knorde de hele tijd
ik heb vandaag ook weer 2 uurtjes gelest. Bijna nog een nieuwe mercedes nieuw plaatwerk voor de hele zijkant bezorgd toen hij ineens naast me zat. Instructeur zag het ook niet. Lekker anticiperen en lachen als een boer met kiespijn
10 januari theorie. daarna praktijk. Mag nu al maar is geen plek
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
31 is wel netjes hoor, onder het gemiddelde in ieder geval. En ik ga liever met 40 lessen goed voorbereid het examen in dan na 20 lessen zakken voor je examen.winkelwagen schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 12:37:
Gehaald in 31 lessen en in 1x. Ik had het misschien in wat minder lessen kunnen doen, omdat mijn eerste instructeur wat zozo was, maargoed, maandag die meuk maar eens aanvragen.
Ik had trouwens een best coole instructeur, hij hield van vlot rijden, en zat een kwartier van de rit prutsen met de instructeursspiegel, en hij gromde/knorde de hele tijd
Heb er overigens ongeveer 25 uur op zitten
Ik moest van begin tot eind oefenen in het kijken. Nooit is dat echt soepel gegaan. Het beheersen van de auto heb je na een aantal lessen onder controle, maar het kijken.. dat bleef bij mij een probleem. Schijnt overigens bij de meesten zo te zijn als ik mijn rij-instructeur moet geloven.leokennis schreef op woensdag 12 december 2007 @ 00:03:
Na hoeveel lessen (globaal) is het eigenlijk de bedoeling dat je al min of meer zelfstandig alles kan 'kijken'?
Verwijderd
Zelf had ik dat na de tweede a derde les ongeveer.leokennis schreef op woensdag 12 december 2007 @ 00:03:
Na hoeveel lessen (globaal) is het eigenlijk de bedoeling dat je al min of meer zelfstandig alles kan 'kijken'?
Voor het rijexamen moet je gewoon overdreven goed/veel kijken, en hoewel de kruisingen vaak leeg zijn als je kijkt zul je maar een keer een kruising treffen dat er wél een gek door rood scheurt ofzo..
Op zo'n moment dan schrik je wel behoorlijk.
Verwijderd
En vrachtwagen met zo'n 50 ton beton achterop van links door rood, dat is pas echt schrikkenvictenn schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 17:33:
Precies, was een keer aan het optrekken maar er reed dus iemand heel laat nog door rood. Was ik even blij dat ik het kruispunt nog overkeek (en dat degene achter mij ook weer optijd remde.)
Op zo'n moment dan schrik je wel behoorlijk.

Ja zulke momentjes heb ik ook gehad, en ook al zit ik aan 60K+ per jaar, het blijven van die dingen waar je alert op moet blijven.
Jij kan wel goed rijden, maar iemand anders kan het ook fout doen en alhoewel je het niet verwacht van een pro die nog meer rijdt als jou, blijven kijken en uber snel reageren.
Vandaag op het Keizer-Karelplein in Nijmegen... ("Het plein oogt als een rotonde, maar het verkeer op het plein heeft geen voorrang op het verkeer dat het plein oprijdt", maar het verkeer dat het plein op wil rijden moet wel voor stoplichten wachten, zwaar debiele verkeerssituatie) een vrachtwagenchauffeur heeft niet helemaal door dat ik het plein op mag rijden omdat ik groen heb. Dus ZWOEF in de twee naar de vijftig, anders had 'ie me geraakt...Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 21:25:
[...]
En vrachtwagen met zo'n 50 ton beton achterop van links door rood, dat is pas echt schrikken![]()
Ja zulke momentjes heb ik ook gehad, en ook al zit ik aan 60K+ per jaar, het blijven van die dingen waar je alert op moet blijven.
Jij kan wel goed rijden, maar iemand anders kan het ook fout doen en alhoewel je het niet verwacht van een pro die nog meer rijdt als jou, blijven kijken en uber snel reageren.
Overigens wel begrijpelijk van die chauffeur; je rijdt zeg maar je rondje en zonder dat je het kan zien krijgt een van de zijwegen groen licht en begint iedereen dus het plein op te stuiven...dan moet je maar op tijd stil staan.
Om even door te gaan: het is echt een achterlijk plein. Sommige 'aanvoerswegen' hebben twee voorsorteervakken (eerste drie afslagen, de rest) en andere drie (eerste afslag, tweede en derde, vierde t/m zesde) dus terwijl je moet opletten dat je remt voor verkeer dat 'ineens' het plein op kan komen moet je soms ook nog in- of uitvoegen naar een andere baan, opletten voor stoplichten als je het plein afwilt, hopen dat er ruimte is om voor die stoplichten stil te staan...echt een onbegrijpelijk gevaarte.

leoaq.fm // Jeune Loop
Dingen die men niet snapt:
* Als je vanaf de Nassausingel (vanaf de tunnel) het plein op gaat, volg dan in hemelsnaam de lijnen die er staan. Elke keer duw je hem weer bijna ergens bij iemand in de flank erin als je gewoon de lijnen volgt omdat anderen het niet doen..
* Geef gas als het groen is, je hebt namelijk voorrang als voor jou de verkeerslichten op groen staan. De rest stopt wel.
* Ga niet van helemaal in de 'binnenbocht' naar de 'buitenbocht' als je eraf moet, 3/4 stroken is best veel namelijk
Met lessen vond ik het altijd wel een vermakelijk plein, gewoon goed en veel kijken en zorgen dat je de auto's die het plein oprijden met groen voorrang geeft, dan valt het imo allemaal wel mee.
Verwijderd
Je kunt prima zien of de zijweg groen licht heeft, dan staan namelijk de voetgangers- en fietsersstoplichten op rood. Ik vind het een heerlijk verkeersplein, rij er dagelijks overheen, de enige plek in Nijmegen waar je even door kan rijden. Je moet er alleen even rekening mee houden dat mensen óp het plein niet altijd door hebben dat je voorrang hebt bij het er op rijden, maar zodra je er op zit is het een prima verkeersplein.leokennis schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 23:56:
[...]
Vandaag op het Keizer-Karelplein in Nijmegen... ("Het plein oogt als een rotonde, maar het verkeer op het plein heeft geen voorrang op het verkeer dat het plein oprijdt", maar het verkeer dat het plein op wil rijden moet wel voor stoplichten wachten, zwaar debiele verkeerssituatie) een vrachtwagenchauffeur heeft niet helemaal door dat ik het plein op mag rijden omdat ik groen heb. Dus ZWOEF in de twee naar de vijftig, anders had 'ie me geraakt...
Overigens wel begrijpelijk van die chauffeur; je rijdt zeg maar je rondje en zonder dat je het kan zien krijgt een van de zijwegen groen licht en begint iedereen dus het plein op te stuiven...dan moet je maar op tijd stil staan.
Om even door te gaan: het is echt een achterlijk plein. Sommige 'aanvoerswegen' hebben twee voorsorteervakken (eerste drie afslagen, de rest) en andere drie (eerste afslag, tweede en derde, vierde t/m zesde) dus terwijl je moet opletten dat je remt voor verkeer dat 'ineens' het plein op kan komen moet je soms ook nog in- of uitvoegen naar een andere baan, opletten voor stoplichten als je het plein afwilt, hopen dat er ruimte is om voor die stoplichten stil te staan...echt een onbegrijpelijk gevaarte.
[afbeelding]
(vooral 's nachts is ie leuk met een gangetje van 70-80km/u
[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 19-12-2007 12:01 ]
Als je bij het naderen van het circuit de goede baan pakt (borden boven de banen) en vervolgens het hele ding niet van baan verandert, kom je gewoon uit waar je wil zijn. Maar nee hoor, de gemiddelde lichtelijk geretardeerde automobilist daar schiet van links naar rechts, beetje remmen om nog eens goed op de borden te kijken etc.

Kan ik al een auto kopen zonder mijn rijbewijs? Dan haal ik hem af volgende week. Als ze em gewoon klaar laten staan bij de dealer
GefeliciteerdArsenius schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 16:50:
Ik ben geslaagdeerste keer gezakt, 2e keer voldoende!!!!!!! Wel klote dat die kerstdagen ertussen zitten. Gemeentehuis dicht
Maar ik ben geslaagd
Dat kan, sterker nog, je kunt hem zelfs al op jouw naam laten zetten:Kan ik al een auto kopen zonder mijn rijbewijs? Dan haal ik hem af volgende week. Als ze em gewoon klaar laten staan bij de dealer
Vanaf het moment dat ie op jouw naam staat moet je hem ook verzekeren. Daar heb je wel een rijbewijs voor nodig lijkt me... (Alhoewel, mijn verzekeraar vroeg alleen de leeftijd waar op ik mijn rijbewijs gehaald heb... die kan je invullen natuurlijk).Een voertuig kopen
Als u een voertuig koopt, moet u als nieuwe eigenaar het kentekenbewijs zelf op uw naam laten overschrijven. Iemand anders kan dit niet voor u doen.
Voor het overschrijven van een kentekenbewijs moet u tenminste 18 jaar zijn en in Nederland wonen.
Maare, los daarvan, wil je geen proefrit maken voor je aanschaf? Dat mag je nog niet he
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Op een heel groot privé terein wel toch?Xander schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 16:56:
Maare, los daarvan, wil je geen proefrit maken voor je aanschaf? Dat mag je nog niet he
In theorie.
Maar ik denk dat de verzekering van de autodealer het daar niet mee eens is. En zodoende de dealer waarschijnlijk ook niet.
oh ja en mijn verhaal over mijn examen;
ikke ben geslaagd na 1 x gezakt te zijn. Ben wel blij, ik maakte dus echt wel foutjes op het examen maar die examinator was wel relaxed. Hij zei zolang jij maar laat zien dat je de regels kent en veilig rijdt dan laat ik je slagen.
Het ging zo, we waren onderweg en ik kon makkelijk voor een andere auto zeg maar bij het oversteken toen stopte ik toch en moest wachten voor het stoplicht, toen zei hij daar had je wel voor gekunt he. Ik zei ja eigenlijk wel. Hij zei als je wel was gegaan had je bonuspunten in mijn optiek gekregen. lolz
Verder gereden enzo snelweg gedaan, kom weer in de stad door smalle straatjes wilde ik een weg inrijden die alleen voor fietsers was. Hij zei, hier mag je niet in hè, ik zei ja. Daarna waren er allemaal straten met verboden en dat soort dingen en ik reed toen wel goed. Dus hij heeft gezien dat ik het wel weet.
Toen moest ik fileparkeren, lekker veel gekeken en hem netjes goed eringezet. Kreeg als commentaar zo van, dat gaat net hè, beetje te vroeg ingestuurd want je zit bijna op z'n bumper. Ik zeg ja iets te vroeg maar het kan wel hoor. Dus ik liet merken dat ik wist wat ik deed.
Toen nog een keerje ging ik oversteken en had de snelheid van de auto op die weg verkeerd ingeschat dus hij verwachtte niet dat ik nog kwam, maar ik ging toch omdat het eigenlijk wel kon. De auto achter me toeterde maar hoefde niet af te remmen omdat ik snel wegtrok en goed doorreed. Hij schrok denk ik.
Dat waren mijn puntjes, toen ik naar het kantoor weer liep dacht ik van denk niet dat dit goed genoeg is. Echter ik nam plaats en hij zei, Het is voldoende, gefeliciteerd. Mijn mond viel open.. Niet verwacht.
Hij zei je laat duidelijk zien dat je de regels wel weet op dat ene keertje na dat je een straat wilde inrijden waar alleen fietsers inmochten.
Ik zei ja.. toen zei hij nog.. En volgende keer niet meer zo snel voor een ander kruipen al had je genoeg ruimte, je hoefde de trein niet te halen toch?
Ik zei ja dat had niet gehoeven.
Kreeg nog een hand en ik stuiterde naar huis in blijdschap
[ Voor 86% gewijzigd door Arsenius op 23-12-2007 14:17 ]
31 dec heb ik mn eerste les

De eerste week van jan. meteen maar 5 lessen ingeplanned want ik heb dan toch vakantie
32 euro per uur, vond ik wel lekker goedkoop
Volgens mij heb je echt mazzel gehad. Bij 90-95% van de examinatoren zou je denk ik niet geslaagd zijn. Dat is dus meteen het grootste nadeel van het hele CBR, er is geen objectiviteit in de wijze van beoordelen.Arsenius schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 19:53:
.....
Kreeg nog een hand en ik stuiterde naar huis in blijdschap
Met Velperbroek is niets mis imho, lekker overzichtelijk zelfs. Ik kom er vooral tijdens de spits en dan tref je toch vooral autombilisten die er ook al vaker zijn geweest. Op het Keizer Karelplein ben ik nu 2x geweest en ik hoop er ook nooit meer te komen, één grote bende daar.johnnyv.nl schreef op woensdag 19 december 2007 @ 12:09:
Is ook zo mooi op het Velperbroek
Als je bij het naderen van het circuit de goede baan pakt (borden boven de banen) en vervolgens het hele ding niet van baan verandert, kom je gewoon uit waar je wil zijn. Maar nee hoor, de gemiddelde lichtelijk geretardeerde automobilist daar schiet van links naar rechts, beetje remmen om nog eens goed op de borden te kijken etc.
[ Voor 36% gewijzigd door MadMarky op 24-12-2007 19:44 ]
Ik heb een vraagje aan jullie: Hoe belangrijk is oogcontact/communicatie met andere weggebruikers, als je auto wilt rijden?
Ik heb nl nogal veel moeite met (oog)contact, ik kijk niet graag iemand aan, en kijk zeker niet graag in iemand auto, als ik weet dat er iemand inzit (die terug zou kunnen kijken).
Samsung Galaxy Note 3
Verwijderd
Haha, herkenbaar. Maar iemand in een andere auto aankijken is heel wat anders dan iemand aankijken als je er een serieus gesprek mee hebt.Sterretje6 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 21:18:
Hoi.
Ik heb een vraagje aan jullie: Hoe belangrijk is oogcontact/communicatie met andere weggebruikers, als je auto wilt rijden?![]()
Ik heb nl nogal veel moeite met (oog)contact, ik kijk niet graag iemand aan, en kijk zeker niet graag in iemand auto, als ik weet dat er iemand inzit (die terug zou kunnen kijken).
Verder zou ik er eens aan gaan werken om mensen in hun ogen te kunnen kijken.
Mooi zo om het nieuwe jaar te beginnen
[ Voor 11% gewijzigd door Arsenius op 27-12-2007 16:05 ]
Veel plezier dr mee en hopelijk rij je niet net zo snel als dat je je rijbewijs aanvraagtArsenius schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:04:
Heb mijn rijbewijs vanmorgen aangevraagd en met spoed. Dus morgenochtend ligt tie voor me klaar. Daarna gelijk autotje kopen van de paar die ik op internet geselecteerd heb. Echt zin in![]()
Mooi zo om het nieuwe jaar te beginnen
Net theorietoetsje op internet gedaan had alles goed
Daarvoor had ik steeds 10 fout ongeveer.
Er zat een keer een vraag tussen met iets als "kun je zo dadelijk een gelijksvloerse kruispunt verwachten?"
Waar kan je dat aan zien (blauw bord met eindhoven rechts etc te zien)?
Verwijderd
Dat kan je zien met 1 van deze borden:Arm1n schreef op donderdag 27 december 2007 @ 18:35:
[...]
Veel plezier dr mee en hopelijk rij je niet net zo snel als dat je je rijbewijs aanvraagt![]()
Net theorietoetsje op internet gedaan had alles goed![]()
Daarvoor had ik steeds 10 fout ongeveer.
Er zat een keer een vraag tussen met iets als "kun je zo dadelijk een gelijksvloerse kruispunt verwachten?"

http://www.onlinetheorieles.nl/Verkeersborden/
Als het niet gelijkvloers is, dan kruisen de wegen onder of boven elkaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkvloerse_kruising
Ik neem aan dat je bedoelt bij het binnenrijden van de bebouwde kom van Eindhoven. Dan is het misschien gewoon gebaseerd op de info die je in de meeste theorieboeken kunt vinden, dat alleen bij autosnelwegen de kruisingen vaak ongelijkvloers zijn. Overige kruisingen, dus bijv. binnen de bebouwde kom, zijn doorgaans gelijkvloers.Arm1n schreef op donderdag 27 december 2007 @ 18:35:
In dat geval is de vraag wel een beetje vreemd gesteld, met name dat 'zo dadelijk'; dan verwacht je toch nog een bord of iets anders waarop je je kunt baseren.

Je kon trouwens wel een gelijkvloers kruispunt tegenkomen
Dus ja, je kunt ze daar tegenkomen.
Verwijderd
Ja, want dit kan best een afslag naar links zijn met een voorsorteerstrook.Arm1n schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:31:
Het was buiten de bebouwde kom, ik heb het plaatje gevonden:
[afbeelding]
Je kon trouwens wel een gelijkvloers kruispunt tegenkomen
Hoezo? Ik vind dat heel vervelend en wil er helemaal niet aan werken om dat te kunnen.Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:19:
[...]
Verder zou ik er eens aan gaan werken om mensen in hun ogen te kunnen kijken.
Samsung Galaxy Note 3
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
In mijn persoonlijke situatie probeer ik zo veel mogelijk te zien waar de andere bestuurder naar kijkt. Daar kan je namelijk veel beter aan aflezen wat hij/zij gaat doen dan een richtingaanwijzer of wat dan ook.Sterretje6 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 21:18:
Hoi.
Ik heb een vraagje aan jullie: Hoe belangrijk is oogcontact/communicatie met andere weggebruikers, als je auto wilt rijden?![]()
Nou hoef je natuurlijk niet meteen iemand vol in zn bek te kijken, maar kijk wel waar het hoofd naar toe gedraaid is en probeer ongeveer de stand van de ogen te zien (ja mensen, dat kan je best onderscheiden). Dat kan voor jou misschien schelen.
Door te zien waar de ander naar kijkt, kan je beter anticiperen waardoor je een situatie vlotter en veiliger afwerkt. Communicatie in de vorm van gebaren en aankijken is imho stap 1 met z'n allen heelhuids door het drukke verkeer werken.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Verwijderd
toch wel....Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 00:16:
Verschild per rijschool en je eigen aanleg denk ik. Bij mijn broertje was het pas vanaf les 15 dat pas werd begonnen met kijken (eerst goed rijden + handelingen, dan kijken, instructeur keek wel), bij mijn eerste rijschool was dat vanaf het les 1 en dat zat er er goed in op les 8 oid. Heb je eerst les op een simulator, dan zit dat kijken er eigenlijk al wel in voordat je werkelijk de weg op gaat.
ikzelf 18 lesjes, theorie en examen in één keer...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2007 14:17 ]
Helemaal mee eens. Zelf kijk ik soms mensen ook recht aan. Al was het alleen maar om duidelijk te laten zien dat ik bijvoorbeeld echt wel voorrang ga afdwingen. Maar hoe dan ook is non-verbaal communiceren een essentieel onderdeel van het autorijden. Je voorkomt er een hoop misverstanden door.Theimon schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 13:50:
In mijn persoonlijke situatie probeer ik zo veel mogelijk te zien waar de andere bestuurder naar kijkt. Daar kan je namelijk veel beter aan aflezen wat hij/zij gaat doen dan een richtingaanwijzer of wat dan ook.
Nou hoef je natuurlijk niet meteen iemand vol in zn bek te kijken, maar kijk wel waar het hoofd naar toe gedraaid is en probeer ongeveer de stand van de ogen te zien (ja mensen, dat kan je best onderscheiden). Dat kan voor jou misschien schelen.
Door te zien waar de ander naar kijkt, kan je beter anticiperen waardoor je een situatie vlotter en veiliger afwerkt. Communicatie in de vorm van gebaren en aankijken is imho stap 1 met z'n allen heelhuids door het drukke verkeer werken.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Nee, maar irritant is het wel. Vooral op wegen waar je niet kán inhalen en ze de hele tijd aan je bumper blijven kleven_the_crow_ schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 13:31:
Je moet je sowieso niet laten opnaaien door andere weggebruikers. Iets wat zelfs mij na 3,5 jaar nog overkomt helaas.

Gewoon je eigen tempo blijven rijden. Niet harder gaan rijden omdat ie je duwt, maar zeker ook niet langzamer om m "te sarren". Daar heb je achteropkomend verkeer namelijk ook weer mee en verhoogt irritatie.Razor.Timo schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 18:03:
[...]
Nee, maar irritant is het wel. Vooral op wegen waar je niet kán inhalen en ze de hele tijd aan je bumper blijven kleven
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Verwijderd
Als je een rem momentje hebt iets harder remmen, houden ze meestal wel meer afstandRazor.Timo schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 18:03:
[...]
Nee, maar irritant is het wel. Vooral op wegen waar je niet kán inhalen en ze de hele tijd aan je bumper blijven kleven
Haha, zolang ik die L boven me hoofd heb kan ik dat wel doenVerwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 20:12:
[...]
Als je een rem momentje hebt iets harder remmen, houden ze meestal wel meer afstand

Ging over het algemeen wel goed. Meteen ook de snelweg op geweest
Auto was wel een paar keer afgeslagen (was wel een benzine auto

Een keer wou ik een collega lesser voor gaan, ik dacht dat dat wel kon, de instruceur niet, dus die ding keihard op de rem

En toen ik van de snelweg af ging schakelde ik naar de 2 ipv 4, dus dat was wel ff een opdonder.
Verder ging het wel goed. De instructeur vroeg nog of ik een TTT wou doen. Is het nou verstandig/handig om er een te doen of niet?
Als je last heb van faalangst is een TTT misschien handig ja. Je rijdt alsof je een examen rijdt en je krijgt achteraf commentaar (misschien wel wat anders dan je instructeur altijd heeft) en je kan vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen krijgen. Als het rijden prima gaat en je niet echt tegen je examen opziet is een TTT een beetje zonde van je geld vind ik. Die vrijstelling is misschien leuk, maar zakken op bijzondere verrichtingen zal toch niet gauw gebeuren.Arm1n schreef op maandag 31 december 2007 @ 12:09:
Vandaag m'n eerste rijles gehad![]()
Ging over het algemeen wel goed. Meteen ook de snelweg op geweest![]()
Auto was wel een paar keer afgeslagen (was wel een benzine auto). De hellingproef ging met en zonder handrem prima.
Een keer wou ik een collega lesser voor gaan, ik dacht dat dat wel kon, de instruceur niet, dus die ding keihard op de rem![]()
En toen ik van de snelweg af ging schakelde ik naar de 2 ipv 4, dus dat was wel ff een opdonder.
Verder ging het wel goed. De instructeur vroeg nog of ik een TTT wou doen. Is het nou verstandig/handig om er een te doen of niet?
Ik heb de eerste 7 of 8 lessen steeds dezelfde instructeur gehad, en daarna heb ik zo'n 5 andere gehad ivm ziektes daar. Ik vond het zelf heel erg fijn, aangezien ze allemaal net ergens anders op letten: De een let erg op spiegelen, de ander op dat de bochten niet te ruim genomen worden etc. Zo verzamel je dus een hele hoop dingetjes waar je gewoon op gaat letten.
Ja en daar rekent het achteropkomend verkeer ook op.................dat soort truukjes moet je dus juist niet flikken. Er moet er maar net 1 achterzitten die het ff niet opmerkt. Daarom zei ik al: eigen tempo aanhouden en laat m maar er achter hangen.Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 20:12:
[...]
Als je een rem momentje hebt iets harder remmen, houden ze meestal wel meer afstand
Verwijderd
Ja ? en hebben we dan niet geleerd om afstand te houden ?Theimon schreef op maandag 31 december 2007 @ 14:33:
[...]
Ja en daar rekent het achteropkomend verkeer ook op.................dat soort truukjes moet je dus juist niet flikken. Er moet er maar net 1 achterzitten die het ff niet opmerkt. Daarom zei ik al: eigen tempo aanhouden en laat m maar er achter hangen.
Als er iemand voor mij remt dan doe ik dat ook en zeker omdat er ook nog eens 500 a 600 kilo aan matrialen achterin ligt duw ik er nog wel iets harder op.
Ik heb al een keer een volle noodstop van 120 naar 0 gedaan in 2005 op de A15, ik had 120 meter nodig en ik stond net stil voor 4 auto's die op elkaar zaten, denk je dat ik dan nog nadenk over iemand die er dicht achterop zit ?
Als je kleeft moet je ook maar de gevolgen dragen daarvan!
Maar wat heb ik er aan? Wat heeft de ander er aan? Wat hebben tegenliggers er aan? Wat heeft achteropkomend verkeer er aan?
Ik zit op de weg om mijzelf en mijn goederen compleet en onbeschadigd van A naar B te brengen. Niet om een ander te sarren of voor eigen rechtertje te spelen. En het is ook de bedoeling dat mijn medeweggebruikers geen slachtoffer worden van mijn rijstijl.
Dat niet iedereen dat snapt in Nederland is evident, maar ik verlaag me niet. Als er weer zo'n idioot achter me zit lach ik er een keer smakelijk om, maar ik blijf verder mn eigen tempo rijden.
Ik kan best eigen rechtertje spelen (en ik zou winnen met mijn lengte en gewicht), maar niemand schiet er ook maar iets mee op.
De mentaliteit van veel Nederlandse bestuurders is gewoon waardeloos. Rijden onder het motto: ik wil altijd en overal vooraan rijden!!! Ikke, ikke, ikke!!!!111oneone maar dat werkt gewoon niet met verkeersdichtheid en hoeveelheid asfalt. Mensen moeten van hun egoisme af en meer aan anderen gaan denken.
Zo'n situatie levert geen gevaar op en duurt maar even. Het probleem is dat veel mensen er zich volgens mij niet eens van bewust zijn dat ze zo aan het kleven zijn en op deze manier worden ze erop gewezen.
Het voordeel voor mij is dat mijn eigen veiligheid erop vooruit gaat mocht ik een noodstop moeten maken.
Verwijderd
Nee ik zeg ook niet dat ik eigen rechtertje speel, maar ik ga ook mijn eigen leven niet in gevaar brengen, dan douw ik liever eerder op mijn rem dan op het laatste moment met die idioot die er ook even in ramt.Theimon schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:53:
En dan nog, je werkt juist hufterig gedrag ermee in de hand in plaats van het tegen te gaan. Ik maak ook zeer/te vaak mee dat mensen met groot licht in mn spiegels hangen met een paar meter afstand, alsof er honing aan mn laadklep hangt. Als ik mn parkeerrem dan zou aantrekken (die zie je niet, maar de wagen gaat in een keer 0) dan zou ie erin hangen, gegarandeerd.
Maar wat heb ik er aan? Wat heeft de ander er aan? Wat hebben tegenliggers er aan? Wat heeft achteropkomend verkeer er aan?
Ik zit op de weg om mijzelf en mijn goederen compleet en onbeschadigd van A naar B te brengen. Niet om een ander te sarren of voor eigen rechtertje te spelen. En het is ook de bedoeling dat mijn medeweggebruikers geen slachtoffer worden van mijn rijstijl.
Dat niet iedereen dat snapt in Nederland is evident, maar ik verlaag me niet. Als er weer zo'n idioot achter me zit lach ik er een keer smakelijk om, maar ik blijf verder mn eigen tempo rijden.
Ik kan best eigen rechtertje spelen (en ik zou winnen met mijn lengte en gewicht), maar niemand schiet er ook maar iets mee op.
De mentaliteit van veel Nederlandse bestuurders is gewoon waardeloos. Rijden onder het motto: ik wil altijd en overal vooraan rijden!!! Ikke, ikke, ikke!!!!111oneone maar dat werkt gewoon niet met verkeersdichtheid en hoeveelheid asfalt. Mensen moeten van hun egoisme af en meer aan anderen gaan denken.
Tja, sommige mensen leren het nooit, dus dat zou nooit veranderen hier in Nederland, het zou wel veranderen als het nog harder wordt aangepakt en daarom ben ik ook een groot voorstander van een punten rijbewijs voor iedereen.
Daarbij mag kleven een behoorlijk aantal puntjes opleveren en van de weg afduwen of remacties mag gelijk rijbewijs inname en niet voor 10 dagen, doe gelijk maar 6 maanden of meer.
In Canada hebben ze het ook en dan leer je het heel snel af en zo niet, dan ben je wees te voet op een gegeven moment.
Alleen dan zouden mensen meer aan andere gaan denken omdat ze dan weten dat ze met het papiertje spelen wat ze misschien hard nodig hebben voor hun werk.
Verwijderd
1e keer had ik 8 fout.
2e keer 3 fout
Ik ben blij!!!
1-Naast een weg buiten de bebouwde kom wordt een ruiterpad in de berm aangegeven. Moet ik overstekende ruiters verwachten? Schijnbaar niet, omdat het ruiterpad in de berm is. Maar goed...waar paarden zijn, zijn overstekende paarden. Maar ok, narrow minded, officieel mogen ze niet oversteken.
2-Volgende vraag: besneeuwde weg met op het trottoir spelende kinderen. Welk rijgedrag moet ik toepassen? Zachtjes rijden of zachtjes rijden en toeteren? Het laatste dus schijnbaar, al weet je niet zeker of ze erop reageren...dit is dus weer een erg ruime interpretatie; dan kan ik net zo goed ook groot licht knipperen en uit mijn raampje gaan schreeuwen ofzo...
Oftewel: de ene keer strikt interpreteren wat je ziet, de andere keer er vanalles bijverzinnen...daarom van de vijf oefenexamen er maar eentje gehaald en de andere steeds zeven of acht fouten.
[ Voor 6% gewijzigd door sjaakaq op 03-01-2008 12:50 ]
leoaq.fm // Jeune Loop
Kheb eerst de theorie geleerd met boeken, en toetsen gedaan op: http://www.examencentrum.nl/
Kost €1,30 per toets.
Als je een toets gemaakt hebt kun je op de vraag klikken die je fout hebt gedaan en krijg je te zien waarom het fout is, en wat het wel had moeten zijn.
Van fouten leer je...
[ Voor 4% gewijzigd door WeirdEye op 03-01-2008 13:16 ]
Ik heb die methode ook gebruikt, en heb alle examens ervan gemaakt. Na een tijdje ken je alle vragen wel, en dan weet je welke je kiezen moet. Het fijne van die site is dat het qua vragen en opzet erg overeen komt met hoe ik het theorieexamen beleefde. Dat is op zich ook erg fijn.leokennis schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:49:
Ik zit nu op theorie-leren.nl te oefenen na eerst twee theorieboeken doorgeploegd te hebben. Het probleem is echter dat je soms heel narrow-minded moet beantwoorden en de andere keren weer niet:
1-Naast een weg buiten de bebouwde kom wordt een ruiterpad in de berm aangegeven. Moet ik overstekende ruiters verwachten? Schijnbaar niet, omdat het ruiterpad in de berm is. Maar goed...waar paarden zijn, zijn overstekende paarden. Maar ok, narrow minded, officieel mogen ze niet oversteken.
2-Volgende vraag: besneeuwde weg met op het trottoir spelende kinderen. Welk rijgedrag moet ik toepassen? Zachtjes rijden of zachtjes rijden en toeteren? Het laatste dus schijnbaar, al weet je niet zeker of ze erop reageren...dit is dus weer een erg ruime interpretatie; dan kan ik net zo goed ook groot licht knipperen en uit mijn raampje gaan schreeuwen ofzo...
Oftewel: de ene keer strikt interpreteren wat je ziet, de andere keer er vanalles bijverzinnen...daarom van de vijf oefenexamen er maar eentje gehaald en de andere steeds zeven of acht fouten.
Je hebt een stukje met de vragen die men het meest fout doet, een stukje met vragen over nieuwe regelgeving en je kan gewoon via een overzicht bijhouden waar het fout gegaan is.
Ik vond zelf het boek niet helemaal compleet, maargoed, ik heb het wel in 1x gehaald.
leoaq.fm // Jeune Loop
Verwijderd
Gewoon de vragen goed lezen, en meestal is de eerste ingeving ook de beste.leokennis schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:36:
Hehe ja ok op theorie-leren.nl heb je ook een "foutenbank" en na de eerste 3 examens zag ik dat 75% van mijn foute vragen over voorrang gingen, dus dat even herhaald en nu daar geen fouten meer in. Heb er ook wel vertrouwen in, maar blijktbaar kan ik dus overeenkomende vragen verwachten over een weekje
En de avond van te voren nog even flink het boekje doorlezen, en alles in je hoofd stampen.
Zo heb ik het gedaan iig
Verwijderd
Ja en nou praktijk, als je beide hebt dan kan je die roze kaart gaan halenVerwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 11:26:
Nou!....ik heb na m'n 2e poging m'n theorie certificaat gehaald!
1e keer had ik 8 fout.
2e keer 3 fout
Ik ben blij!!!
NetjesWeirdEye schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:16:
Ik heb gister mijn theorie gehaald met 3 foutjes.
Kheb eerst de theorie geleerd met boeken, en toetsen gedaan op: http://www.examencentrum.nl/
Kost €1,30 per toets.
Als je een toets gemaakt hebt kun je op de vraag klikken die je fout hebt gedaan en krijg je te zien waarom het fout is, en wat het wel had moeten zijn.
Van fouten leer je...
Tja ik had ieder examen allemaal van die strik vraagjes, pas bij nr 5 had ik bingo, maar ja praktijk had ik 1 keer en daar ging het om.
Er was ook niet echt uit te halen wat er nou fout ging, iedere keer was het wel wat anders, maar ja Dordrecht is daar ook wel berucht om hoorde ik hier en daar.
Nu heb ik een vraagje: hoe lang van te voren had jij het aangevraagd? Kon je meteen beginnen of was er een wachttijd oid? Ik heb volgende week dinsdag namelijk mijn theorie-examen en daarna ga ik de intest aanvragen. Maar ben ik dan wel op tijd als ik eind februari wil rijden?
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Verwijderd
Vrachtwagen is C he..........Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 02:04:
23 januari afrijden voor DAlle 3 de theorie-vakken gehaald, op naar de bus en vrachtwagen!
Je kan als het goed is nu wel een gedeeltelijke vrijstelling krijgen voor CCV-B, toch zal je weer in de schoolbank moeten.
Hoop dat het allemaal goed gaat, hier en daar maak ik toch nog wel wat domme foutjes...
die vooral onnodig zijn en die mij de kop gaat kosten op het echte examen...
Iemand nog belangrijke tips voor me!
Alvast Bedankt!
Verwijderd
Kan het niet vaak genoeg zeggen denk ik: kijken, goed kijken, niet overdreven veel maar gecontroleerd kijken.b00ster schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:49:
Phew, morgen staat er een TTT voor mij gepland!
Hoop dat het allemaal goed gaat, hier en daar maak ik toch nog wel wat domme foutjes...
die vooral onnodig zijn en die mij de kop gaat kosten op het echte examen...
Iemand nog belangrijke tips voor me!
Alvast Bedankt!
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:53:
[...]
Kan het niet vaak genoeg zeggen denk ik: kijken, goed kijken, niet overdreven veel maar gecontroleerd kijken.
Verwijderd
Groet!
Of je daar echt op zakt, geen idee, maar alles telt mee.
Verwijderd
Waar ik het meeste naar tegen op kijk op het examen, is wegrijden bij een stoplicht, schakelen naar zijn twee én naars link sturen. Ik krijg het gevoel dat dat er nu best klungelig uit ziet, hoe ik dan met 1 hand vrij fors stuur, en hem dan telkens een beetje uit mijn handen laat glijden om de auto recht te krijgen.
Dan moet je of in z'n 1 door de bocht gaan (maar dat zou ik bij een linkbocht niet doen), of net voor de bocht al naar de 2 schakelen, of in de bocht als je het stuur stil hebt naar 2 schakelen. Dus niet terwijl je het stuur aan het draaien bent ook gaan schakelen.Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:04:
Dat doe ik meestal ook, maar dan zie ik bijvoorbeeld op 50 meter afstand een bocht, en vind ik het "zonde" om voor die paar meter in de derde versnelling te gaan.
Waar ik het meeste naar tegen op kijk op het examen, is wegrijden bij een stoplicht, schakelen naar zijn twee én naars link sturen. Ik krijg het gevoel dat dat er nu best klungelig uit ziet, hoe ik dan met 1 hand vrij fors stuur, en hem dan telkens een beetje uit mijn handen laat glijden om de auto recht te krijgen.
Ik zelf zou proberen om voor de bocht in de 2 te komen door iets sneller weg te rijden zodat je eerder kan schakelen.
En idd, als het doorschakelen nutteloos is, niet doen. Getuigt alleen maar van extra verkeersinzicht!
Verwijderd
Hoewel ik nu soms ook schakel in de bocht, zei m'n instructeur ooit dat het niet de bedoeling was. Dus ik zou het in lessen en op het examen wel proberen te vermijden.-DG- schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:43:
Je kunt prima schakelen in een bocht. Hangt natuurlijk wel van de omstandigheden af, als je hard gaat of het erg glad is kun je het beter laten, maar als je net wegrijd met een gewoon tempo kan het prima.
Maaruh
Op naar het examen!

[ Voor 3% gewijzigd door b00ster op 07-01-2008 12:07 ]
Goed nieuws man, erg goed! Toen ik mijn TTT deed, ging het ook niet helemaal zoals het hoorde. Toen ik moest inparkeren, stond ik precies op de lijn. Maar dat boeit ze niet zoveel, het gaat meer om "de handelingen goed verrichten". Maar ze gaan idd erg soepel om met die vrijstellingen. Good luck!b00ster schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:06:
Nou heb mijn vrijstelling binnen!(Whoeppyy!!) Hoorde tot grote verbazing dat ik de TTT volgens de nieuwe regeling moest rijden... (Slecht hoor, mijn rij-instructeur wist het pas!) Ben wel gematst niet goed gekeken tijdens de bijzondere verrichtingen en waren matig qua uitvoer maar gelukkig toch voldoende...
Opzich moet ik volgens de examinator toch nog werken aan mijn kijk gedrag en wat voorzichtiger stoppen...
MaaruhTjah ik heb hem!
Op naar het examen!![]()
Verwijderd
Ik denk dat het naast de snelheid vooral te maken heeft met hoe druk je het krijgt. Dus als je naast schakelen ook nog moet kijken, sturen, richting aangeven kan het wel eens druk worden, zeker in een krappe bocht naar rechts. Sta je voor het stoplicht, netjes voorgesorteerd, richting al aangegeven en bocht is niet al te krap, dan zal het echt geen probleem zijn. Het zou ook niet best zijn als je op een verkeersplein niet mag schakelen, en dat is in mijn ogen toch echt een bocht._the_crow_ schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:47:
[...]
Hoewel ik nu soms ook schakel in de bocht, zei m'n instructeur ooit dat het niet de bedoeling was. Dus ik zou het in lessen en op het examen wel proberen te vermijden.
Het is wat anders als je in een bocht van bv de 3 terug naar de 2 moet, of als je door het schakelen in de knoei komt met andere zaken. Dan heb je gewoon een fout gemaakt.
flo_ schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:14:
[...]
Goed nieuws man, erg goed! Toen ik mijn TTT deed, ging het ook niet helemaal zoals het hoorde. Toen ik moest inparkeren, stond ik precies op de lijn. Maar dat boeit ze niet zoveel, het gaat meer om "de handelingen goed verrichten". Maar ze gaan idd erg soepel om met die vrijstellingen. Good luck!

- puntjes waren toch wel:
- auto 1 keer laten afslaan (

- 1 snelheidsbordje gemist, reed 60km/uur terwijl ik er 80km/uur mocht!
- en misschien wel de mooiste...
vrachtwagen...

een examinateur had mie dikke lol achterin met mijn rij-instructeur!

Mijn instructeur zei, dat je gerust in de bocht kan schakelen. Je kunt best met één hand sturen, en dus ook schakelen was zijn conclusie._the_crow_ schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:47:
[...]
Hoewel ik nu soms ook schakel in de bocht, zei m'n instructeur ooit dat het niet de bedoeling was. Dus ik zou het in lessen en op het examen wel proberen te vermijden.
Om 3uur Theorie-examen spannend!
[ Voor 6% gewijzigd door Arm1n op 07-01-2008 13:44 ]
Arm1n schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:43:
[...]
Mijn instructeur zei, dat je gerust in de bocht kan schakelen. Je kunt best met één hand sturen, en dus ook schakelen was zijn conclusie.
Om 3uur Theorie-examen spannend!

Gelukkig heb ik hem al, daar heb ik dus geen last meer van!
Verwijderd
Ik heb daarom een nieuw boek moeten kopen. In november aangevraagd, maar pas in 2008 kon ik het examen afleggen.b00ster schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:49:
[...]
Succes, is het theorie-examen trouwns ook al aangepast? ala 2008?
![]()
Het feit dat je niet in een bocht moet schakelen heeft weinig te maken met het al dan niet met een hand sturen.Arm1n schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:43:
[...]
Mijn instructeur zei, dat je gerust in de bocht kan schakelen. Je kunt best met één hand sturen, en dus ook schakelen was zijn conclusie.
Meer met de aandrijving op de wielen. Als je aandrijving op de wielen hebt, heb je controle over de snelheid daarvan. Als je je koppeling intrapt voor schakelen, kunnen de wielen hun eigen gang gaan, je hebt iig geen controle meer over de draaisnelheid ervan.
Dus voor optimale voertuig controle in de bochten moet je vóór de bocht in de juiste versnelling zitten. Gewoon de bocht inschatten, de juiste versnelling kiezen. Dan ben je ook nog eens sneller uit de bocht weg, omdat je eerder alweer voor kan bereiden op het eruit gaan.
Thnx.b00ster schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:49:
[...]
Succes, is het theorie-examen trouwns ook al aangepast? ala 2008?
![]()
Ik krijg 5 extra vragen over inzicht en zo, deze hoef ik niet te beantwoorden. Dat is pas vanaf april. Zo iets heb ik gehoord.
@Maarce: En dat schakelen in de bocht, is als je weg rijdt bij een stoplicht, dus kan je niet van te voren iets doen
Er zijn maar weinig bochten na een stoplicht waar je niet al voor de bocht in de 2 kan zitten. Dan in de bocht versnellen is geen probleem natuurlijk.Arm1n schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:17:
[...]
@Maarce: En dat schakelen in de bocht, is als je weg rijdt bij een stoplicht, dus kan je niet van te voren iets doen
Zo af en toe is het natuurlijk niet te vermijden...
Dit topic is gesloten.