Het grote rijbewijs topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 23 Laatste
Acties:
  • 38.140 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:01
Een net zo'n effectief manier als een TTT is als rij-instructeur contact op nemen met een andere rijschool om samen met een leerling bijeen komen (CBR bijv.) en dan van elkaar plek wisselen en een half uur rijden alsof het een examen is. Alle voordelen van een TTT (mochten die voor sommigen er zijn), maar voor de prijs van een les. d:)b

Voor vrijstellingen doe je het niet voor. Als je bij een grote rijschool lest met meerdere instructeurs waar je een vaste hebt dan is het wat om eens een keer met een andere rij-instructeur op pad te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:38:
[...]

_O- Ik doe er ondertussen behoorlijk lang over ja. Komt ook doordat ik als 'free-time' ingepland wordt / ben, omdat ik de rijopleiding gratis krijg. Beetje in de vrije uren van de instructeur lessen, betalende klanten gaan uiteraardt voorop ;)

Heb maar geluk ermee dat m'n ouders 2 rijscholen hebben

[...]

Dat is wat mij ook verteld was, is dat een examinator je ook een beetje uit gaat proberen ;)
Net zoals de airco aanzetten en de ruitjes open hebben? Hierdoor moet je dus meer gas geven bij de hellingproef als normaal. En dat had ik pas te laat door, en sloeg de motor af :P

Vandaag weer sinds 2 weken een rijles gehad. Ansich ging het goed, alleen het voorbereiden en vooruitkijken wil soms wel eens wat aan de late kant zijn. Toch weer een paar momenten gehad waarbij de instructeur moest ingrijpen (en waarvan ik gelukkig wist waarom hij ingreep..). Komende lessen maar eens flink hieraan gaan werken. Over twee weken moet ik al op namelijk :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 'tussen' rijinstructeur die reedt vaak genoeg met de raampjes open & airco aan :X Vroeg ik 'm zo van joh waarom doe je dat nou ? 'Ja is lekker fris' .. Bah. Ik heb een hekel aan airco in het algemeen. Ik voel me beter als ik de omgevingslucht om me heen heb dan een koel briesje van een airco.

Ik ben weer ingepland voor morgenochtend, hoop nu toch echt meer kijkwerk te verrichten dan normaal. Opzich gaat het wel prima, maar soms 'vergeet' ik om me heen te kijken en dan 'flipt' mijn instructeur met 'Wat doe je met die fietser naast je?!?" die er natuurlijk niet rijdt, maar je krijgt het idee. Lekker, pept soms weer het rij-niveau weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag les gehad met een andere instructeur (tevens neef van mijn vriendin :P ). Ansich ging het goed, alleen het vooruitkijken + besluitvaardigheid blijft een probleem. Ik reed te netjes en volgens de regels. Ik moest meer voor mijzelf gaan rijden, in plaats om alles netjes volgens de regels te doen.

Ik heb nog 12 lessen om dit af te leren. Hopelijk heb ik het voor die tijd afgeleerd, anders ben ik bang dat ik hierop ga zakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Lol auto afslaan door de airco :P Moet je gewoon wat gas geven en de koppeling half op laten komen tot je zeker weet dat ie het gaat redden, anders koppeling weer wat intrappen of gas bij. Daarna de koppeling verder op laten komen :)

Maarja dat leer je allemaal als je je rijbewijs hebt, zelfde als in een benzine auto rijden, moet je ook gas bijgeven om goed weg te rijden. Diesel is echt wel lui je kunt zonder gas te geven zo 40 / 50 rijden :P

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:47:
Vandaag les gehad met een andere instructeur (tevens neef van mijn vriendin :P ). Ansich ging het goed, alleen het vooruitkijken + besluitvaardigheid blijft een probleem. Ik reed te netjes en volgens de regels. Ik moest meer voor mijzelf gaan rijden, in plaats om alles netjes volgens de regels te doen.

Ik heb nog 12 lessen om dit af te leren. Hopelijk heb ik het voor die tijd afgeleerd, anders ben ik bang dat ik hierop ga zakken...
Gewoon doen wat jij denkt wat het beste is en niet twijfelen ik heb zelf nog niet zo lang mijn rijbewijs. Mijn rijinstructeur zei altijd dat je de eerste keer alleen in de auto best nerveus zou zijn omdat er niemand langs je zat voor je te helpen. De eerste keer alleen in de auto had het gesneeuwt en was het glad en ik was helemaal niet bang of nerveus. Ik zelfverzekerder en ontspannen en dat moet je met je rijlessen en examen ook (proberen) te zijn. Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03:40

drooger

Falen is ook een kunst.

Sinds gister ben ik ook in bezit van 't roze pasje, en ik moet zeggen: het voelt goed. >:)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:40

Pinjataaa

Hit me!

drooger schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 09:11:
Sinds gister ben ik ook in bezit van 't roze pasje, en ik moet zeggen: het voelt goed. >:)
Voelt heel goed ja :p Ik kan nu een half uur langer slapen ofzo 8)
En ben dus ook een half uur eerder thuis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt niet zeggen dat rijininstructeurs saai zijn:

- Wielrenner die op de weg fietst, in plaats van op het fietspad. Instructeur doet raampje open, hoofd naar buiten en schreeuwt 'Je hoort hier niet te fietsen!'
- Instructeur die een bumperklevende agent uitscheldt voor dikkop (gehoord zal ie het wel niet hebben, aangezien hij met een rotvaart wegreed...)

Vandaag stopte ik voor de verandering eens om een aantal voetgangers voor te laten, waarop de overstekende vrouw zei: 'Niet gaan doorrijden eh'. Best grappig dat autorijden :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2007 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft vandaag het roze papiertje kaartje aangevraagd \o/
Moest afgelopen donderdag voor de 2e keer op en alles ging gewoon helemaal goed :D Ook de hele rit geen enkele bijzondere verrichting hoeven doen, alleen achteruit inparkeren toen we weer terug bij het CBR kwamen. En dat had ik net toen we voor het examen aankwamen nog een paar keer geoefend tot ik 'm kaarsrecht precies midden in een vak kon zetten, dus dat was mazzel :)

Had er dus al een goed gevoel over, en ik was nog niet eens gaan zitten toen we weer binnen waren, toen de examinator vroeg hoe ik vond dat het gegaan was... 'nou wel lekker, volgens mij'... 'ja, dat vond ik ook' *hand uitsteekt* 'gefeliciteerd!' :)

Nou moet ik tot volgende week maandag (13-8) wachten tot ie klaar is... maar, zei de vrouw achter de balie, met een beetje geluk ligt ie er eind deze week al. Hoop het maar, want 10 dagen wachten vind ik wel erg lang :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 09:12

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 17:12:
/me heeft vandaag het roze papiertje kaartje aangevraagd \o/
[...]
Gefeliciteerd *O* Nou hopen dat ze een beetje opschieten bij de pasjes-maak-toko...

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
Dat gaat vrij rap tegenwoordig. -DG- had hem eerder dan vijf werkdagen en ik had hem zelf donderdag aangevraagd waarna ik hem dinsdag kon ophalen. Ik moest toen wel even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Blue-eyess:
Een beetje geouwehoer op de achtergrond kan toch geen kwaad? Vallen er tenminste nooit pijnlijke stiltes in de wagen :) Bij al mn examens is de instructeur mee geweest, ik vond het wel OK. Beetje gelul erbij zo, houdt het luchtig. Alsof je later altijd alleen in de wagen zit....niet toch? In mijn geval als trucker komt dat wel veel voor, maar dan praat ik maar met mezelf, ik vind mezelf namelijk toch de beste gesprekspartner ;)
[/quote]

Nou het lullige was aan het eind van de rit hangt ze een verhaal tegen de examinator op dat niet waar is.
Dus ik was knap pisted op dat mens.

Ik vertelde dit aan een klasgenoot en die had precies de zelfde ervaring met die rij- instructeur.

Nee mijn rij - instructeur zat ook steeds tegen mijn stoel aan te trappen.

Dat zijn al dingen waar ik niet tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:54:

Nou het lullige was aan het eind van de rit hangt ze een verhaal tegen de examinator op dat niet waar is.
Dus ik was knap pisted op dat mens.

Ik vertelde dit aan een klasgenoot en die had precies de zelfde ervaring met die rij- instructeur.

Nee mijn rij - instructeur zat ook steeds tegen mijn stoel aan te trappen.

Dat zijn al dingen waar ik niet tegen kan.
Ik wou niet eens dat de instructeur mee ging.
Als je rijd is het juist beter dat je met de examinator alleen kan praten. Daar wordt de rit veel makkelijker van dan als de examinator alleen met de instructeur praat. En daar komt bij dat de examinator veel meer gaat letten op de kleine foutjes wanneer de rij-instructeur achter je zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Pinjataaa op 05-08-2007 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 18:16

Theimon

Snapte!?

Dan moet je je bek open trekken :) Als ie iets loopt te verkondigen wat niet waar is moet je dat zeggen. En als ie tegen je stoel loopt te schoppen moet je gewoon vragen of ie er mee kan kappen.
Eenvoudig maar doeltreffend :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pinjataaa schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 22:10:
[...]

Ik wou niet eens dat de instructeur mee ging.
Als je rijd is het juist beter dat je met de examinator alleen kan praten. Daar wordt de rit veel makkelijker van dan als de examinator alleen met de instructeur praat. En daar komt bij dat de examinator veel meer gaat letten op de kleine foutjes wanneer de rij-instructeur achter je zit.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik heb het namelijk er met mijn rij - instructeur overgehad en zij zei precies het zelfde dat ik beter met de examinator alleen kon gaan ze zien dan nog wel eens wat door de vingers :)

Zorgen dat je een ged onderwerp hebt waar je over klets werkt ook heel goed althans dat was een tip die ik kreeg van een klasgenoot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woensdag de 15e gaat het gebeuren voor mij, afrijden.

Maar nu vroeg ik mij af; als je het haalt en je brengt het direct naar het gemeentehuis, mag je daarna nog wel rijden? Of heb je een soort 'rijverbod'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet wachten totdat je na 8 dagen je rijbewijs kunt ophalen

althans dat zij mijn intructeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain N
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2024

Captain N

Back in NL. T_T

Na een tijdje geleden zo'n intake te hebben gedaan (beetje bochtjes maken en klein stukje rondrijden zonder nog hoeven na te denken over schakelen en koppelen :P) ga ik morgen beginnen met m'n eerste les. Ik ga vrij intensief lessen, dus heb in september al mijn afrijden. Ik ben benieuwd hoe het gaat. :)

Mijn eerste prioriteit is zorgen dat al die handelingen zo snel mogelijk een automatisme beginnen te worden. Dat is het suffe gedeelte, het rijden/kijken/situaties inschatten lijkt mij juist wel leuk. :)

edit: Net m'n eerste echte les gehad. Ging best okay vond ik zelf. M'n instructeur zei dat "het wel rap ging", dus hopelijk blijf ik dat zo volhouden. :) Wel is het nog allemaal supermoeilijk. Zoveel dingen tegelijk. Even een bochtje maken (richting, rustig remmen, koppeling vol in, terug naar z'n 2, koppeling weer rustig op laten komen, bochtje maken, gas oplaten komen en koppeling weer omhoog) kost nog veel nadenkwerk en daardoor de nodige foutjes. Maar dat zal denk/hoop ik wel snel in een automatisme veranderen. :)

[ Voor 59% gewijzigd door Captain N op 07-08-2007 12:38 ]

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 09:12

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 19:20:
Woensdag de 15e gaat het gebeuren voor mij, afrijden.

Maar nu vroeg ik mij af; als je het haalt en je brengt het direct naar het gemeentehuis, mag je daarna nog wel rijden? Of heb je een soort 'rijverbod'?
Je mag helaas pas rijden als je het fysieke pasje in handen hebt. Vroeger was dit alleen de tijd tussen het slagen en het naar het gemeentehuis gaan, tegenwoordig moet je sowieso tot de volgende dag wachten tot het CBR je gegevens heeft doorgegeven, en dan nog een aantal dagen wachten tot je pasje gemaakt is.

Wat wil je naar het gemeentehuis brengen eigenlijk? Sinds het papiertje is vervangen door het pasje krijg je ook niets meer mee bij het CBR.

[ Voor 10% gewijzigd door Chakotay op 07-08-2007 19:14 ]

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 13:39
Ik heb verder mijn vorderingen kwa lessen niet gepost.Maar ik ben net geslaagd voor mijn autorijbewijs. De examenplaats is bussum en ik heb in Laren afgereden. Het was een vrij korte examenrit, ik vertrok redelijk vlot en was als eerste terug. Mijn intructeur had vantevoren al gezegd dat ik een goede examinator had, die je niet onterecht laat zakken.

Ik heb alleen 2 (kleine) foutjes gemaakt, een auto van rechts die eigenlijk voorrang had, maar echt stoppen kon ik niet en de auto was ook nog niet zo vreselijk dichtbij. En op de snelweg, was een combinatie in- en uit-voeg strook. Ik moest Amsterdam volgen (dus op de strook blijven), maar had niet goed (genoeg) opgelet, dit ik ging invoegen, en vrijwel meteen daarna weer uitvoegen. Maar hij vond blijkbaar dat ik prima ree aangezien ik ook geen bijzondere verichtingen heb hoeven te doen (heb geen TTT gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag nog 2 rijlessen, morgen nog 2 en woensdag op examen.

Hopelijk krijgen de zenuwen geen vat op mij, aangezien ik de TTT ook redelijk heb verneukt door de zenuwen... En juist door die zenuwen ga je domme fouten maken en gehaast rijden.

Door de rijschool werd ook de optie van 'pilletjes' voorgelegd. Oftewel, pilletjes tegen de zenuwen. Iemand hier ervaringen mee? Ik neig erna om het niet te doen. Dus gewoon afwachten hoe het woensdag zal gaan. Mocht ik zakken door de zenuwen, dan weet ik waaraan het ligt.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 13:50:
Vanmiddag nog 2 rijlessen, morgen nog 2 en woensdag op examen.

Hopelijk krijgen de zenuwen geen vat op mij, aangezien ik de TTT ook redelijk heb verneukt door de zenuwen... en door die zenuwen ga je domme fouten maken en gehaast rijden

Door de rijschool werd ook de optie van 'pilletjes' voorgelegd. Oftewel, pilletjes tegen de zenuwen. Iemand hier ervaringen mee? Ik neig erna om het niet te doen. Dus gewoon afwachten hoe het woensdag zal gaan. Mocht ik zakken door de zenuwen, dan weet ik waaraan het ligt.
Valdispert!! Werkt goed :D http://www.valdispert.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net even contact met de rijschool opgenomen. Deze pilletjes zijn bij de apotheek te halen, worden vaker gebruikt en er zitten geen bijwerkingen aan verbonden.

Ik ga toch maar eventjes langs de apotheek. Voorkomen is beter dan genezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Vanochtend op de bonnefooi naar het CBR gegaan voor het theorie-examen. De tweede sessie was er nog plek vrij, en ingekopt met nul fout. :) Nu hopen dat het volgende maand op het praktijkexamen ook zo gaat. :P

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 14:05:
[...]

Net even contact met de rijschool opgenomen. Deze pilletjes zijn bij de apotheek te halen, worden vaker gebruikt en er zitten geen bijwerkingen aan verbonden.

Ik ga toch maar eventjes langs de apotheek. Voorkomen is beter dan genezen :P
Dat heeft bij mij ook geholpen, de 1e keer toen ik op ging was ik gigantisch zenuwachtig.
Dus heb ik maar valdispert gekocht, 6 van die pilletjes geslikt en ik heb foutloos gereden :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Captain N schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 14:56:
Vanochtend op de bonnefooi naar het CBR gegaan voor het theorie-examen. De tweede sessie was er nog plek vrij, en ingekopt met nul fout. :) Nu hopen dat het volgende maand op het praktijkexamen ook zo gaat. :P
Sowieso lekker dat je gewoon mee kan doen maar dan ook nog ff met 0 fout......lekker! :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Ja, maar nu het rijden zelf nog. Dat gaat echt waardeloos. Heb nu 9 lessen gehad, maar het koppelen/schakelen in de bebouwde kom lukt echt nog voor geen meter. Koppeling te snel op laten komen, teveel bezig zijn met kijken e.d. en dan vergeten terug naar de 2 te gaan bij het afslaan, dat soort dingen. Beter komt dat gevoel nu een beetje snel... ;(

Mijn foto's op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Als je het gevoel voor je koppeling mist: doe de hellingproef. Daar zet je de auto op de handrem, laat de koppeling deels opkomen zodat de auto een beetje kantelt, en dan laat je de handrem los en rij je weg. Toen ik die bij mijn 3e of 4e les ofzo had gedaan had ik daarna nooit meer problemen met koppelen :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Rubie-The-Sysop schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 13:12:
Ik heb verder mijn vorderingen kwa lessen niet gepost.Maar ik ben net geslaagd voor mijn autorijbewijs. De examenplaats is bussum en ik heb in Laren afgereden. Het was een vrij korte examenrit, ik vertrok redelijk vlot en was als eerste terug. Mijn intructeur had vantevoren al gezegd dat ik een goede examinator had, die je niet onterecht laat zakken.

Ik heb alleen 2 (kleine) foutjes gemaakt, een auto van rechts die eigenlijk voorrang had, maar echt stoppen kon ik niet en de auto was ook nog niet zo vreselijk dichtbij. En op de snelweg, was een combinatie in- en uit-voeg strook. Ik moest Amsterdam volgen (dus op de strook blijven), maar had niet goed (genoeg) opgelet, dit ik ging invoegen, en vrijwel meteen daarna weer uitvoegen. Maar hij vond blijkbaar dat ik prima ree aangezien ik ook geen bijzondere verichtingen heb hoeven te doen (heb geen TTT gedaan).
Gefeliciteerd :)

Ik heb ook daar afgereden! Ook door Laren, en waarschijnlijk ook hetzelfde stuk over de snelweg. En ik had ook twee foutjes, waaronder ook iemand die van rechts kwam geen voorrang verlenen. En iemand die me tegemoet kwam en rechtdoor moest geen voorrang verlenen, ik moest namelijk linksaf. Desondanks ben ik ook geslaagd, misschien hadden we dezelfde man :)
Dat is trouwens bijna weer 2 jaar geleden dat ik hem gehaald heb. Maar ik ben nog steeds erg blij met m'n papiertje (jaja, ik nog wel :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Heb het idee dat het koppelen meer een gevoel is wat je moet krijgen, ik krijg les in een Opel Astra met een geweldig fijne koppeling. In onze 407 (die berucht is om zijn hakkelige bak) heb ik wél problemen met het koppelen. Zoals Widow al zei, hellingproef is goed om koppelingsgevoel te krijgen maar ook het (achteruit)parkeren en het nemen van scherpe bochtjes achter elkaar (op een parkeerplaats bijvoorbeeld) zorgt dat je een beter koppelingsgevoel omdat je dan de snelheid bepaalt dmv de koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:18

mace

Sapere Aude

Ja het is gewoon even wennen. Ik ben geen topchauffeur, en dat zal ik ook nooit worden denk ik, ik had altijd problemen met de koppeling, en fileparkeren vind ik nog steeds lastig. Qua koppelen doe het ook nog af en toe fout, het wordt wel zo zoetjes aan beter, maar soms heb ik nog wel eens dat ik de koppeling niet netjes laat opkomen. Afslaan heb ik nooit meer.

Vooral in de vorige auto van mijn zwager, een ralle polo benzine uit 1990, met een kapot lager in de bak, te vroege ontsteking en versleten koppelingsplaat. Dat was wel grappig na een golf 5 diesel. :P
Die polo moest je gewoon in z'n drie laten vaak, anders ging hij echt belachelijk schokken bij lage toerentallen, echt stom. (klinkt gek, maar in een hogere versnelling worden de klappen wat beter opgevangen zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 17:46
Captain N schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 19:29:M'n instructeur zei dat "het wel rap ging",
ja dat zei hij ook altijd tegen mij, maardat was dan in de context van te snel :/

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 13:39
weebl schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 10:05:
[...]

Ik heb ook daar afgereden! Ook door Laren, en waarschijnlijk ook hetzelfde stuk over de snelweg. En ik had ook twee foutjes, waaronder ook iemand die van rechts kwam geen voorrang verlenen. En iemand die me tegemoet kwam en rechtdoor moest geen voorrang verlenen, ik moest namelijk linksaf. Desondanks ben ik ook geslaagd, misschien hadden we dezelfde man :)
Dat is trouwens bijna weer 2 jaar geleden dat ik hem gehaald heb. Maar ik ben nog steeds erg blij met m'n papiertje (jaja, ik nog wel :)).
Het kan zijn dat we dezelfde man hebben gehad. Was een hongaarse man, met een beetje vaag accent. Maar mijn instructeur had van te voren al gezegd, dat dit een goede examinator was en als je bij hem zakt je ook echt terecht bent gezakt.

Ik vond het verder ook wel leuk dat ik geen bijzondere verrichtingen hoefde te doen. Zegt blijkbaar ook wel iets over dat ik goed heb gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Ik kwam er vandaag achter dat je tijdens het oplaten van je koppeling niet per se gas hoeft te geven als je al een vaartje hebt, bij het afslaan/rotonde oprijden en zo. Dat verklaart al een hoop waarom het eerst zo bagger ging. Vandaag ging het nog niet helemaal, maar al wel VEEL beter als gisteren. Want dat was echt om te huilen. :P

Mijn foto's op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan ben je gezakt...

Helaas, maar terecht. Een paar domme fouten gemaakt (fietsers inhalen terwijl er te weinig ruimte was, bejaarde overstekende muts over het hoofd gezien).

Nu maar nieuwe lessen + examen aanvragen. Hopelijk lukt het de tweede keer wel. Ik ben niet constant genoeg; de ene keer ben ik terughoudend en de andere keer ben ik te gehaast.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Captain N schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 16:36:
Ik kwam er vandaag achter dat je tijdens het oplaten van je koppeling niet per se gas hoeft te geven als je al een vaartje hebt, bij het afslaan/rotonde oprijden en zo. Dat verklaart al een hoop waarom het eerst zo bagger ging. Vandaag ging het nog niet helemaal, maar al wel VEEL beter als gisteren. Want dat was echt om te huilen. :P
Als je een goeie diesel hebt dan kan je em zelfs op de koppeling laten rijden, maar dat is wel slecht voor de koppeling en de bak :)
Maar vraag maar eens aan je instructeur en zet em maar eens in z'n 3 in een vlakke 30 zone, blijft ie gewoon door tuffen.
TDI motoren hebben wel wat moeite vanuit stilstaand, dus daar moet je toch een beetje meehelpen met het gas.
Het komt nog wel met helling trekken, dan moet je soort launch controle uitvoeren :)
Als je er eenmaal gevoel voor gaat krijgen komt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Bij het optrekken ging het sowieso wel redelijk, maar het probleem zat 'm meer bij het afremmen. Ga je bijvoorbeeld van z'n 3 naar z'n 2 omdat je over een rotonde heen gaat in de bebouwde kom, had ik eerst het idee dat je moest afremmen, dan naar 2, en dan tijdens het op laten komen van de koppeling gelijk wat gas, omdat 'ie anders af zou slaan. Maar kwam er dus vandaag achter dat je ook je koppeling dus tijdens het afremmen gewoon op kunt laten komen, zonder dus gas te geven. Want als je moet remmen EN gas geven, dan gaat het niet meer helemaal... 8)7 :+ Ik kwam dan dus steeds in de knoop, omdat ik op het allerlaatste moment nog snel even moest schakelen, en dan ondertussen geen tijd meer had om te kijken.

Mijn foto's op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schakelen hoor je blind te kunnen doen zonder te kijken. Is wat erbij hoort in de eerste 10 (gemiddelde) lessen. Je hoort ook eigenlijk niet naar je pook te kijken als je wilt schakelen. Eigenlijk gewoon tellen in welke versnelling je staat. Meestal is in de bebouwde kom 3 de meeste logische versnelling, en ja, ook mijn instructeur heeft me geleerd om een rotonde of bocht in z'n 2 te maken.

Heeft iemand trouwens ook een tik met het sturen? :P Ik pak het stuur meestal altijd anders dan 3kwart (kwart voor), en hij deedt het me eens voor toen ik beide handen bovenop het stuur had, en meneer ging me even duwen :D auto half slingeren . Maar ik snap ook een beetje waarom het belangrijk is, om je handen op 3kwart te houden. Als jij een staartbotsing met flinke kracht ontvangt dan kun jij nauwelijks meer corrigeren met 1 hand of 2 handen bovenop het stuur. Pak dan met je linkerhand het stuur 3kwart beet en doe je handeling.

Ik loop hier ook al eeuwen mee met deze topics, ik baal er een beetje van dat ik nog steeds niet op het CBR geweest ben als in examen. Het is een beetje een lastige situatie, maar ik heb niets te klagen. Mijn rijinstructeur zit volgeplanned en ik mag blij zijn als ik elke week 1 uurtje hoogstens rijen mag. Ik les 'gratis' en over het algemeen gaan betalende klanten voor (krijg het pakket gratis van m'n ouders / hebben 2 rijscholen), dus ik moet het wachten maar een beetje voor lief nemen.

TTT was een maand of 2 geleden wel gewoon goed gegaan, :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mja dat is niet de echte reden. Er valt toch niet veel te corrigeren als je echt hard geraakt wordt. Reken maar dat je er dan ook niet met je gedachten helemaal bij bent :P

Twee handen aan het stuur is eerder omdat je in het geval van een slip dan nog kan corrigeren. Met een hand aan het stuur ga je dan gegarandeerd de mist in.

Maar hoe groot is de kans nou dat jemet een blauwe lucht en 25 graden buiten plotseling onverwacht in een slip raakt :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:43:Heeft iemand trouwens ook een tik met het sturen? :P Ik pak het stuur meestal altijd anders dan 3kwart (kwart voor), en hij deedt het me eens voor toen ik beide handen bovenop het stuur had, en meneer ging me even duwen :D auto half slingeren . Maar ik snap ook een beetje waarom het belangrijk is, om je handen op 3kwart te houden. Als jij een staartbotsing met flinke kracht ontvangt dan kun jij nauwelijks meer corrigeren met 1 hand of 2 handen bovenop het stuur. Pak dan met je linkerhand het stuur 3kwart beet en doe je handeling.
tik met het sturen hierzo

wel goed aangeleerd door instructeur, maar ik doe het gewoon fout :X
linkerhand met de elleboog tegen de deur, en hand op ongeveer 10 uur
andere hand elleboog op bovenbeen, en 2 vingers op 5 uur :/

ik probeer het wel te corrigeren enzo, maar op de snelweg gaan ze telkens weer terug
in de binnenstad meestal wel correct aan het stuur enzo, maar daar moet je dan ook meer handelingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Remond_FRL schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 17:52:
[...]

tik met het sturen hierzo

wel goed aangeleerd door instructeur, maar ik doe het gewoon fout :X
linkerhand met de elleboog tegen de deur, en hand op ongeveer 10 uur
andere hand elleboog op bovenbeen, en 2 vingers op 5 uur :/

ik probeer het wel te corrigeren enzo, maar op de snelweg gaan ze telkens weer terug
in de binnenstad meestal wel correct aan het stuur enzo, maar daar moet je dan ook meer handelingen doen
+1 herkenbaar.
Zo rij ik vaak ook, en dan met rechts op 3 uur zeg maar, op het binnenste van het stuur, waar de toeter zit. Doorgeven dan wel overpakken doe ik ook niet zo vaak meer, gewoon met de platte palm op het stuur. Sterker nog, als ik naar rechts moet, pak ik vaak met mijn rechterhand de linkerkant beet, en mijn linkerhand heb ik dan vrij, bij een bocht naar links is het andersom. Dit is hetzelfde als overpakken, maar dan met 1 hand als het ware.

Me pa heeft stuurbekrachtiging, en dan doe ik het vaak met links, 2 vingers, duim en wijsvinger. Dit dan op de snelweg.

1 tip: doe het op je examen goed, en daarna kan je lekker doen wat je wilt. :P

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 15-08-2007 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaCe1337 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:56:
[...]

Precies. Je eigen rijstijl 'ontwikkelen' doe je maar als je je papiertje hebt :P Het is voor de instructeur belangrijk dat jij gewoon de juiste handelingen doet, dat je je eigen stijl aan het creeren bent kan hem geen reet roesten, hell hij laat je zelfs zakken al doe je die dingen op je eigen manier.

Deze week mag ik nog niets doen, hopelijk kan met volgende week eens eindelijk gelest worden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik heb 1 week met mn handen "kwart voor drie" gereden toen ik mn rbw had, maar nu rij ik gewoon met mn handen onder het stuur, soort van 5 voor half 7 ofzo. Is een stuk minder vermoeiend voor je armen ;)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woei! Vandaag examen en geslaagd ! :D

Ging echt super goed, was eigenlijk niks wat fout ging. Dus nu nog een gevaar meer op de weg :P
Kregen jullie er ook zo'n autopapieren/rijbewijs mapje bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 23:22:

Ging echt super goed, was eigenlijk niks wat fout ging. Dus nu nog een gevaar meer op de weg :P
Gefeliciteerd!

Ik kreeg er ook een dingetje bij, en bij de gemeente krijg je dat ook geloof ik, als je het kaartje ophaalt.
Maar daardoor past hij niet in mijn portemonnee, dus laat ik het maar zo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
MaCe1337 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:56:
[...]

+1 herkenbaar.
Zo rij ik vaak ook, en dan met rechts op 3 uur zeg maar, op het binnenste van het stuur, waar de toeter zit. Doorgeven dan wel overpakken doe ik ook niet zo vaak meer, gewoon met de platte palm op het stuur. Sterker nog, als ik naar rechts moet, pak ik vaak met mijn rechterhand de linkerkant beet, en mijn linkerhand heb ik dan vrij, bij een bocht naar links is het andersom. Dit is hetzelfde als overpakken, maar dan met 1 hand als het ware.

Me pa heeft stuurbekrachtiging, en dan doe ik het vaak met links, 2 vingers, duim en wijsvinger. Dit dan op de snelweg.

Bochten insturen doe ik ook vaak met mijn linker handpalm losjes op het stuur. Zeg maar zoals je zou insturen met zo'n grote knop op het stuur, maar dan zonder knop. :+ Lang leve stuurbekrachtiging. :X

Op rechte stukken zit ik dan weer wel regelmatig met 2 handjes aan het stuur, op 10 voor 2. Tenzij ik binnen de bebouwde kom rij, dan heeft mijn rechterhand de neiging om bij de versnellingspook in de buurt te blijven. 8)7
Glashelder schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:20:
Twee handen aan het stuur is eerder omdat je in het geval van een slip dan nog kan corrigeren. Met een hand aan het stuur ga je dan gegarandeerd de mist in.
Mwah, dat vraag ik me af. Ik kwam een tijdje terug bij een slipcursus ook met 1 hand aan het stuur uit de slip. Toen ik het na lang proberen voor elkaar kreeg om bij het slippen twee handen aan het stuur te houden (dat vereist zelfdiscipline kennelijk 8)7) was ik juist niet snel genoeg met 2 handen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sja, tweakers weten het altijd beter :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• D. Ninjai

Ja. Met erin barstensvol flyers over verzekeringen, het nieuwe rijden, in een Ferrari 599GTB Fiorano rijden en nog wat reclames. :P

Feli.

Verwijderd

Glashelder schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:20:
Maar hoe groot is de kans nou dat jemet een blauwe lucht en 25 graden buiten plotseling onverwacht in een slip raakt :?
Wat dacht je van olie of diesel die gelekt is door een tankvrachtwagen of een auto :/
Dat heb ik dus een keer gehad, de achterkant brak uit en toen greep de ASR in, ik kon mijn Caddy net in bedwang houden.

En nou houden he ? ;)
Geen rare dingen gaan doen of knoer hard rijden, want je hebt een punten rijbewijs en 3 punten is overnieuw beginnen.
Ik vergeet het zelf ook nog wel eens.

• Arm1n
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Ik ben net weer terug uit Bosnië en heb daar 8 lessen á 45 min gehad.
Nu heb ik de basis van het auto rijden wel ongeveer onder de knie, als je me op weg zou sturen zou ik me denk ik wel redden. De paar keer dat ik de stad in ging was het een gekkenhuis ( is het daar bijna altijd) Zwolle is daarbij vergeleken echt heel rustig, dus dat is mooi als ik hier lessen ga nemen. Verder heb ik nu de auto wel goed onder controle, ik hoef niet naar de pook te kijken als ik ga schakelen, en stoppen en wegrijden gaat bijna zonder nadenken.

Hier op het forum lees ik dat er in nederland blijkbaar flink wordt gehamerd op het goed kijken, de instructrice heeft mij alleen verteld dat ik de achteruitkijkspiegel moest gebruiken (die ene in de auto) de linker was vooral om te zien of ik wel in mn baan bleef rijden (dat was blijkbaar heel belangrijk, zal mischien wel zo zijn omdat de wegen daar wat smaller zijn). De rechter kon ik niet eens gebruiken die was van haar. Volgens mij zal ik hier nog wat moeten trainen in het kijken, ook is me helemaal niets verteld over hoe ik moest zitten/stuur vast houden (behalve dat ik niet mn armen mocht kruisen).

Ik heb nu in ieder geval een basis voordat ik hier ga beginnen met lessen :) (kan je eigenlijk ook gewoon lessen nemen totdat je klaar bent voor examen, of moet je per se een heel pakket nemen?)

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• Maks
offtopic:
En wat kosten daar 8 lessen :P?

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Maksvr schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 17:43:
offtopic:
En wat kosten daar 8 lessen :P?
7,5 * 8 = 60 Euro

• Remond_FRL
Arm1n schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 17:20:kan je eigenlijk ook gewoon lessen nemen totdat je klaar bent voor examen, of moet je per se een heel pakket nemen?
je kan ook gewoon aparte lessen nemen hoor ;)
het zal wellicht per rijschool verschillen, maar de rijschool waar ik bij reed had nieteens 'totaalpakketten'
die bood tot voor kort alleen nog maar aparte rijlessen aan

even informeren bij je lokale rijscholen ;)
en mbt het kijken, daar zul je dan inderdaad nog veel aan moeten wennen, zeker als schakelen e.d. al een automatisme is geworden, dan is het kijkgedrag dat waarschijnlijk bij jou ook al een automatisme

Verwijderd

Arm1n schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 17:20:
kan je eigenlijk ook gewoon lessen nemen totdat je klaar bent voor examen, of moet je per se een heel pakket nemen?
Meeste rijscholen kan je gewoon lessen, of een pakket nemen, je kan ook een tussentijdse toets doen.
Ik heb gewoon lessen gedaan en ik heb er iets meer dan 60 gehad en ja dat is best veel, maar wel in 1 keer geslaagt in Augustus 2003.
Maar ik heb ook alle omstandigheden gehad, sneeuw, harde regen/wind, extreme hitte/veel zon, veel in het donker rijden, dus daar heb je ook wat aan.
Ik hoor ook dat dit soort aantallen vrij gewoon zijn tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Remond_FRL schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 19:54:
[...]

en mbt het kijken, daar zul je dan inderdaad nog veel aan moeten wennen
En ook aan al die fietsers, die hebben ze in Bosnië zo goed als niet :P

Die lessen duurden trouwens 45 min ipv 1 uur, het blijft alsnog goedkoop.

Ik moet jammergenoeg nog een paar maandjes wachten tot ik officieel mag beginnen met lessen. Kan ik alvast beginnen met de theorie bestuderen :)

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 11:46:
Wat dacht je van olie of diesel die gelekt is door een tankvrachtwagen of een auto :/
Dat heb ik dus een keer gehad, de achterkant brak uit en toen greep de ASR in, ik kon mijn Caddy net in bedwang houden.
Maar eigenlijk bevestig je gewoon wat ik zeg.. Hoe vaak komt dat nou voor ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:19:
[...]

Maar eigenlijk bevestig je gewoon wat ik zeg.. Hoe vaak komt dat nou voor ? :P
Genoeg hoor, als het een tijdje droog is geweest en er valt weer eens regen, met een tempje van +25 graden, waarschuwen ze niet voor niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is het trouwens met dat vrouwtje wat moeite had haar rijbewijs te halen :? Ook weinig meer van gelezen trouwens....

Hopelijk mag ik deze week dan eindelijk weer rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 20:46:
[...]

Genoeg hoor, als het een tijdje droog is geweest en er valt weer eens regen, met een tempje van +25 graden, waarschuwen ze niet voor niks voor.
dat is een andere situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 20:56:
Hopelijk mag ik deze week dan eindelijk weer rijden :P
Gaat het zo langzaam dan ?
Da's niet echt goed, je kan beter een hoog tempo hebben qua lessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Captain N schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:37:
Bij het optrekken ging het sowieso wel redelijk, maar het probleem zat 'm meer bij het afremmen. Ga je bijvoorbeeld van z'n 3 naar z'n 2 omdat je over een rotonde heen gaat in de bebouwde kom, had ik eerst het idee dat je moest afremmen, dan naar 2, en dan tijdens het op laten komen van de koppeling gelijk wat gas, omdat 'ie anders af zou slaan. Maar kwam er dus vandaag achter dat je ook je koppeling dus tijdens het afremmen gewoon op kunt laten komen, zonder dus gas te geven. Want als je moet remmen EN gas geven, dan gaat het niet meer helemaal... 8)7 :+ Ik kwam dan dus steeds in de knoop, omdat ik op het allerlaatste moment nog snel even moest schakelen, en dan ondertussen geen tijd meer had om te kijken.
Het hangt er vanaf of je gas bij moet geven bij terugschakelen. Ik zou niet van een volle vaart in z'n 3 ineens naar z'n 2 gaan zonder klein beetje gas bij te geven. Dan zitten alle pasagiers tegen de voorruit. Of je moet de koppeling heel voorzichtig gebruiken. Maar dan heb je dus weer tijd tekort gok ik.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Heel rustig half koppelend de motor langzaam op toeren laten komen bij het afremmen, dan zitten je pasagiers niet tegen de voorruit en rem je ook lekker af, hoef je de voetrem ook niet zo ver in te trappen scheelt slijtage aan de remblokken. Anders gewoon gekoppeld afremmen en dan voor de rotonde naar de 2. Voordat de auto afslaat moet je wel heel langzaam rijden en je merkt het snel genoeg als de motor het niet trekt. Als je wat rolt kun je al naar de 2 heen dus de snelheid die je op de rotonde hebt kan makkelijk in de 2, haast nog wel in de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Liever slijtage aan de remmen dan de koppeling ;) Koppeling is namelijk een stuk duurder dan je remblokjes dacht ik zo.

A.s woensdag weer rijles (thank god) en hopelijk blijft het nu een beetje structureel en niet de ene week wel en de andere niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Je kunt het voorkomen door te dubbelkoppelen met ondertussen gas geven terwijl je aan het remmen bent. :+ Zoek maar op heel and toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 21:49:
Liever slijtage aan de remmen dan de koppeling ;) Koppeling is namelijk een stuk duurder dan je remblokjes dacht ik zo.

A.s woensdag weer rijles (thank god) en hopelijk blijft het nu een beetje structureel en niet de ene week wel en de andere niet :)
Ja zeker volgas in het rooie en dan je koppelingsplaten opbranden :). Dat op toeren komen is zo gebeurd duurt nog geen seconde, je moet alleen niet die koppeling snel laten opkomen zoals bij gewoon opschakelen, want dan rem je ineens heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het moment dat jij je koppeling gebruikt slijt deze eigenlijk al. Afremmen op de koppeling is daarom ook niet echt aan te raden, mbt levensduur van de koppeling zelf. Als je wilt afremmen doe dat dan zoveelmogelijk met je remmen zelf, en niet de koppeling (is mij verteld, en zit ook logica in).

Als je platen verbrand zijn bijv bij een redelijk dure auto ben je gauw 1500 euro kwijt voor een nieuwe koppeling / platen en het vervangen ervan :X
-DG- schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 21:57:
Je kunt het voorkomen door te dubbelkoppelen met ondertussen gas geven terwijl je aan het remmen bent. :+ Zoek maar op heel and toe.
haha idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik mag volgende week ook beginnen aan m'n rijbewijs. Maar eens opzoek gaan naar een goede rijschool. :) Omgeving Leiden/leiderdorp zitten er wel genoeg eigenlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DG- schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 21:57:
Dat zijn race technieken en ik denk niet dat de gemiddelde lesser dit mag toepassen >:)

Rotondes doe ik altijd in 2, soms zelfs in de eerste versnelling als het een kleine rotonde is en met al die fietsers is het toch al verdomd lastig.
Afremmen op de koppeling, nee, je kan beter gewoon terugschakelen en dan afremmen op je motor, dit is handig op de snelweg als zo'n malloot met een gangetje van 100 op de linker baan komt terwijl jij 120 rijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 23:49:
[...]
Afremmen op de koppeling, nee, je kan beter gewoon terugschakelen en dan afremmen op je motor,
Waarom zeg je nee als je het vervolgens toch doet? :P Gewoon terugschakelen = afremmen op je koppeling, je koppeling krijgt immers een klap te verduren en pas daarna doet de motor de rest.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Waar zijn die koppelingsplaten eigenlijk van gemaakt? Vroegâh van asbest, zal nu wel niet zo zijn denk ik :')?

Net trouwens even in de 407 (bezine) gereden op de carpoolplaats, dat rijdt echt zóó anders dan een diesel, heb het idee dat je véél meer gas moet geven en de koppeling komt ook veel abrupter op dan in de Astra (diesel, auto waarin ik les).

[ Voor 14% gewijzigd door Maks op 19-08-2007 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Maksvr schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 23:56:
Waar zijn die koppelingsplaten eigenlijk van gemaakt? Vroegâh van asbest, zal nu wel niet zo zijn denk ik :')?

Net trouwens even in de 407 (bezine) gereden op de carpoolplaats, dat recht echt zóó anders dan een diesel, heb het idee dat je véél meer gas moet geven.
Ze maken ze van hetzelfde spul als remblokjes, meer weet ik ook niet.

Mja, peugeots, ik vind die peugeots sowieso raar aanvoelen in de koppeling. Slappe hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Gizz schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 23:56:
[...]

Waarom zeg je nee als je het vervolgens toch doet? :P Gewoon terugschakelen = afremmen op je koppeling, je koppeling krijgt immers een klap te verduren en pas daarna doet de motor de rest.
Dat heet nog steeds afremmen op de motor, de koppeling krijgt geen andere klap te verwerken dan normaal. Je moet uiteraard niet van een enorm hoog toerental terugkomen, maar dat kan je weer opvangen door een tikkie gas te geven zodat het toerental van de motor meer in de buurt komt van het toerental van de rest van de aandrijving. Als jij een helling afgaat wordt er ook aangeraden (zeker met aanhanger) om te remmen op de motor. Als jij namelijk te lang op de remmen blijft hangen heb je kans dat ze gaan "verglazen" waardoor de remkracht exponentieel afneemt. Ze worden in feite onbruikbaar doordat de temperatuur te ver oploopt.
Je remt niet op de koppeling, de koppeling is slechts de verbinding tussen de moter en de rest van je aandrijflijn. Als je te lang op de koppeling hangt ruik je dat vanzelf. Je brandt ze namelijk op. Je remt op de compressie van de moter.

[ Voor 10% gewijzigd door Theimon op 20-08-2007 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
MaCe1337 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 00:00:
[...]

Ze maken ze van hetzelfde spul als remblokjes, meer weet ik ook niet.
Heb het even opgezocht, wist niet dat remblokjes er ook van gemaakt waren. En volgens Wikipedia was het vroeger inderdaad asbest en is het nu vervangen door Aramid vezels (Kevlar valt er ook onder als een para-aramid).
Mja, peugeots, ik vind die peugeots sowieso raar aanvoelen in de koppeling. Slappe hap.
True, als je het pedaal heel veel op hebt laten komen dan voel je hem pas aangrijpen. Vind de bak niet echt fijn maar hij ligt wel lekker op de weg vind ik, dat doet ie dan wel beter dan die Opel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag mijn praktijk examen en geslaagd!

Ik ben wel een belg maar nu mag ik eindelijk alleen rijden!

Me@ happy mode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 13:33:
Vandaag mijn praktijk examen en geslaagd!

Ik ben wel een belg maar nu mag ik eindelijk alleen rijden!

Me@ happy mode :)
je blijft hopelijk wel aan die kant van de grens :+

grapje, gefeliciteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
mag je al lessen nemen als je nog geen theorie hebt gehad? of theorie-examen? En krijg je dan aan het eind zo'n briefje mee dat je dan aan een examen deel mag doen oid, of moet je gewoon eerst theorie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Je hoeft niet eerst je theorie te halen. Je kunt gewoon met lessen beginnen, heb ik ook gedaan. Hoe het voor België zit weet ik overigens niet. Maar voorzover ik weet zijn ze daar zelfs soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
oke, dan kan ik als ik 18 ben gewoon enkele lessen nemen dus :)
heb al veel gereden in noorwegen, daar mag je vanaf je 16e al rijden :) dus dat moet wel goed komen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Je moet _juist_ niet het theorie halen vóórdat je bezig bent met praktijk. Ten eerste leer je redelijk wat tijdens de rijlessen wat bij het theorie-examen van pas kan komen. En ten tweede is het theorie-certificaat een jaar geldig. Daar kan je met vakanties en een aantal weken per jaar afwezigheid aardig snel aankomen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theimon schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 00:05:
[...]

Dat heet nog steeds afremmen op de motor, de koppeling krijgt geen andere klap te verwerken dan normaal. Je moet uiteraard niet van een enorm hoog toerental terugkomen, maar dat kan je weer opvangen door een tikkie gas te geven zodat het toerental van de motor meer in de buurt komt van het toerental van de rest van de aandrijving. Als jij een helling afgaat wordt er ook aangeraden (zeker met aanhanger) om te remmen op de motor. Als jij namelijk te lang op de remmen blijft hangen heb je kans dat ze gaan "verglazen" waardoor de remkracht exponentieel afneemt. Ze worden in feite onbruikbaar doordat de temperatuur te ver oploopt.
Je remt niet op de koppeling, de koppeling is slechts de verbinding tussen de moter en de rest van je aandrijflijn. Als je te lang op de koppeling hangt ruik je dat vanzelf. Je brandt ze namelijk op. Je remt op de compressie van de moter.
Precies, remmen op je koppeling is terug schakelen en dan heel langzaam je koppeling op laten komen of er tegen aanhouden ipv koppeling, versnelling terug en koppeling redelijk rap los laten, je moet wel toerental opvangen, zeker bij een diesel :P
Probeer het maar eens bij een rood stoplicht, je instructeur kan je ook het verschil laten voelen en zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan kijk je nog maar eens even stiekum in je spambox om te kijken of er geen toevallige mail nog staat....
Lesgegevens:
dinsdag 25 september 2007 09:50 - 10:45 uur
- EXAMEN B
:D *O* /me die nog even hard gaat oefenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 20:07:
En dan kijk je nog maar eens even stiekum in je spambox om te kijken of er geen toevallige mail nog staat....

[...]

:D *O* /me die nog even hard gaat oefenen!
Succes alvast :)
Vooral kijken is belangerijk, ook al moet je zoals ik achteruit in pakeren waarbij je drie legen vakken hebt en de middelste mag doen, rondkijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja. Ze laten je al zakken als jij al een hoek niet overkijkt. Ik heb de vrijstelling van bijzondere verrichtingen al, maar liever dat ik die dingen nog even tussen mijn lessen doorpak.

Morgen ergens in de middag heb ik rijles, dus kan ik gelijk even overleggen wat er nog aan schort voordat ik het examen zelf ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
_the_crow_ schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 21:19:
Je moet _juist_ niet het theorie halen vóórdat je bezig bent met praktijk. Ten eerste leer je redelijk wat tijdens de rijlessen wat bij het theorie-examen van pas kan komen. En ten tweede is het theorie-certificaat een jaar geldig. Daar kan je met vakanties en een aantal weken per jaar afwezigheid aardig snel aankomen.
Och, ervan uitgaande dat je in 50 lessen het zeker wel moet kunnen halen en je niet één les per week doet (heb nog nooit iemand dat zien doen en hoe goed leer je iets als je het een uurtje per week doet) moet je toch zeker binnen 6-7 maanden klaar kunnen zijn. En anders betaal je na een jaar die paar euro voor het theorie examen nog een keer. Als je al meer dan 50 lessen nodig hebt zijn dat de kosten niet meer.

(Ik moest de theorie wel gelijk halen want had een 3-weken-pakket)

Wat betreft remmen op de motor, je moet echt niet langer dan zeg 1-2 seconden de koppeling laten slippen, gewoon de toerentalverschillen even opvangen en dan los met dat ding. Zoals gezegd rem je op de compressie van de motor en niet op de koppelingsschijven.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 29-08-2007 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

johnnyv.nl schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:29:
Och, ervan uitgaande dat je in 50 lessen het zeker wel moet kunnen halen en je niet één les per week doet (heb nog nooit iemand dat zien doen en hoe goed leer je iets als je het een uurtje per week doet) moet je toch zeker binnen 6-7 maanden klaar kunnen zijn.En anders betaal je na een jaar die paar euro voor het theorie examen nog een keer. Als je al meer dan 50 lessen nodig hebt zijn dat de kosten niet meer.
Ik heb altijd 1 uur per week les gehad en heb er bijna een jaar over gedaan mede door vakanties etc. Dat waren 34 les-uren voor de duidelijkheid. En jij hebt het misschien niemand zien doen, maar ik kan je verzekeren dat de meerderheid het zo doet. En besides, dan leer je het ook goed hoor, geloof me. Het hoeft er echt niet dagelijks ingeramd te worden om te blijven hangen. ;)
(Ik moest de theorie wel gelijk halen want had een 3-weken-pakket)
Dat is een ander verhaal en dan moet je inderdaad je theorie eerst halen.
Hoeveel uren heb je trouwens in de auto gemaakt tijdens die 3 weken? Dat wilde ik eigenlijk altijd al eens weten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
_the_crow_ schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:50:
[...]
Ik heb altijd 1 uur per week les gehad en heb er bijna een jaar over gedaan mede door vakanties etc. Dat waren 34 les-uren voor de duidelijkheid. En jij hebt het misschien niemand zien doen, maar ik kan je verzekeren dat de meerderheid het zo doet. En besides, dan leer je het ook goed hoor, geloof me. Het hoeft er echt niet dagelijks ingeramd te worden om te blijven hangen. ;)
[...]
Dat is een ander verhaal en dan moet je inderdaad je theorie eerst halen.
Hoeveel uren heb je trouwens in de auto gemaakt tijdens die 3 weken? Dat wilde ik eigenlijk altijd al eens weten. :P
26 exclusief de TTT en het examen. Volgens de instructeur had ik het uiteindelijk ook in 20 uur kunnen halen, maar vond het al rap zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

johnnyv.nl schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:29:
Zoals gezegd rem je op de compressie van de motor en niet op de koppelingsschijvenplaten.
;)

[/ant-f*ck-mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padschild
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2020
johnnyv.nl schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:58:
[...]

26 exclusief de TTT en het examen. Volgens de instructeur had ik het uiteindelijk ook in 20 uur kunnen halen, maar vond het al rap zat.
Hmm, ik heb er 12 dagen over gedaan (twee volle werkweken en op dinsdag examen). Was de bedoeling dat het een 10-daagse cursus zou worden, maar had zo vroeg al ingepland (Maart ingepland, Eind juli examen) dat het examen verplaatst werd omdat in Juli bleek dat er op die datum helemaal geen examens beschikbaar waren.

31,5 uur les gehad inclusief TTT en Examen. Ik heb denk ik rond de 29 uur les gehad, als je het inrijden er ook nog af haalt. Wel gelukkig alles in 1 keer gehaald :)

1e week donderdag theorie
2e week woensdag TTT
3e week dinsdag rij-examen gehaald :D

Sommige dagen wel 4 uur les gehad, maar ach, ik vond (en vind!) het wel chill dat autorijden, dus mij hoorde je niet klagen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Padschild op 29-08-2007 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
Vrijdag 18:00 eerste rijles.

Moest er nu toch maar een keer van komen stel het al sinds mijn verjaardag ( januari ) uit.
En werk nu ook fulltime dus sowiezo al minder tijd. Hoe eerder ik er vanaf ben hoe beter

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Ben inmiddels ook druk bezig met mn rijbewijs :) Doe de 10-daagse, heb er inmiddels 16 uur opzitten van de 35. Theorie maandag gehaald, de 1e keer :) Gaat steeds beter, met name het (vooruit)kijken moet nog wat beter. voor de rest gaat het allemaal lekker. Maandag TTT, en donderdag examen. Ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Zo... eindelijk aan de lessen. Volgens mij heb ik in Deel 4 aangekondigd te beginnen, in deel 5 dat ik een intakeles heb gehad en nu dan toch echt :)

Doordat ik gewoon een vaste baan heb is e.e.a. lastig te combineren. Rij nu dus op vrijdag. Had bij een andere school al een intake gehad en dat ging al prima. Nu bij mijn huidige school 2 uur les gehad vanmorgen in het altijd extreem rustige Utrecht (kuch). Ging volgens mij wel prima. Ook het aantal 'parameters' valt nog te doen (pedalen, spiegels, verkeer, etc). Ik kan echter niet inschatten hoe goed ik ben t.o.v. anderen. Hij gokte zo voor de neus weg 20 lessen. En de jongen die na mij kwam had eerder een keer op een afgesloten terrein gelest bij hun en nu dus 1e keer op openbare weg (ik had gelijk keer 1, lijkt me niet meer dan logisch). Die gozer kneep het stuur bijna fijn en kreeg het meerdere keren voor elkaar om biiiijna 20 meter autodeuren aan de rechterkant eruit te rijden. Geeft de burger (mij) weer moed in ieder geval :)

ben benieuwd hoe het allemaal loopt

edit: ik vind het koppelingspedaal trouwens nog wel relatief pittig hard terugdrukken. Was dat ook jullie eerste ervaring?

[ Voor 5% gewijzigd door Jazzper op 31-08-2007 11:45 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Jazzper schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:43:
edit: ik vind het koppelingspedaal trouwens nog wel relatief pittig hard terugdrukken. Was dat ook jullie eerste ervaring?
Dat hangt heel erg van de auto af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Nou ja heb nu in een rete oude Escort 1.6i en dito oude Kadett 1.8GTi gereden (minder legaal) en daar was het (logischerwijs) niet in mijn herinnering. Intake in een splinternieuwe 307 en les nu in een redelijk nieuwe Carolla en daar is het wel.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 22:54

Wom

Jazzper schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 13:08:
Nou ja heb nu in een rete oude Escort 1.6i en dito oude Kadett 1.8GTi gereden (minder legaal) en daar was het (logischerwijs) niet in mijn herinnering. Intake in een splinternieuwe 307 en les nu in een redelijk nieuwe Carolla en daar is het wel.
Dat waren beide benzine wagens en de Corolla zal hoogstwaarschijnlijk een diesel zijn. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn. :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
Jazzper schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:43: ik vind het koppelingspedaal trouwens nog wel relatief pittig hard terugdrukken. Was dat ook jullie eerste ervaring?
eerste ervaring was het gasgeven :+

nee, het enigste wat me na de eerste les opviel was dat het toch allemaal een stukje gecompliceerder lag dan ik me had ingebeeld.
maja, nu geen problemen meer mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
Eerste rijles gehad toenet.

Mocht na klein rondje industrie terrein al de weg op :> .
ik wist eerst totaal nix ik kon eerlijk gezegd niet eens een auto starten.

Moeilijkste vind ik toch remmen icm schakelen en schakelen maar we komen er vanzelf wel. Moet maandag 2 uurtjes lessen voor me werk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
* Arsenius is vorige week geslaagd voor het theorie-examen met 4 foutjes :*)

Nu op naar de TTT en even die bijzondere verrichtingen.. wil ze natuurlijk wel even meepakken, dan hoef ik ze tenminste niet meer bij mijn officiële examen te doen!

Hoop echt dat ik in 1 keer slaag... :*) Nog een week of 2 tot mijn TTT zo te zien.. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Arsenius op 01-09-2007 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Laatst online: 22:33
Ik heb al 2 jaar het voornemen om motorrijles te nemen, dat moet er binnenkort toch echt maar 'ns van gaan komen :). Een nieuwe helm heb ik inmiddels al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
Wouter! schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 01:05:
Ik heb al 2 jaar het voornemen om motorrijles te nemen, dat moet er binnenkort toch echt maar 'ns van gaan komen :). Een nieuwe helm heb ik inmiddels al wel.
ik heb de eerste afspraak gemaakt :D

aankomende vrijdag om 14:00 uur

Pagina: 1 ... 3 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.