Inderdaad, en daarna is het ook nog eens verschrikkelijk irritant, als je nu in je eentje op een verlaten weg rijdt en het perongeluk vergeet dan kan ik dat nog wel snappen, Maar die gekken die in de spits hem er even snel insteken of die bij rotondes geen richting aan geven (dat laatste vind ik ook écht ergerlijk) mogen van mij echt beboet worden hoor.Gamepie56 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:38:
[...]
Geen richting aangeven staat wel een boete op..
30 lessen van een uur + TTT + examen voor 1400
Kon goedkoper, maar koos voornamelijk op gevoel, had gewoon vertrouwen bij deze rijschool (echtpaar) omdat ik soms toch wel een speciale aanpak nodig kan hebben (meestal erg makkelijk te vormen, maar ik kan heel moeilijk zijn), en hun oa ook rijtrainingen geven voor mensen die een zwaar ongeval hebben gehad. Rijschool was ook 1 van de 20 die als pilot voor het nieuwe rijden gedraait hebben.. Zijn nu een paar lessen onderweg (afgelopen woensdag les 4 gehad, eerste bijzondere verrichtingen (hellingproef, recht achteruit rijden) gehad, en natuurlijk bij de hellingproef de motor laten afslaan (koppeling iets te enthousiast laten opkomen
).. Ze schat dat ik met een les of 25 er wel klaar voor ben (schijn ver vooruit te kijken en goed te anticiperen op ander verkeer), dus ben benieuwd.
Kon goedkoper, maar koos voornamelijk op gevoel, had gewoon vertrouwen bij deze rijschool (echtpaar) omdat ik soms toch wel een speciale aanpak nodig kan hebben (meestal erg makkelijk te vormen, maar ik kan heel moeilijk zijn), en hun oa ook rijtrainingen geven voor mensen die een zwaar ongeval hebben gehad. Rijschool was ook 1 van de 20 die als pilot voor het nieuwe rijden gedraait hebben.. Zijn nu een paar lessen onderweg (afgelopen woensdag les 4 gehad, eerste bijzondere verrichtingen (hellingproef, recht achteruit rijden) gehad, en natuurlijk bij de hellingproef de motor laten afslaan (koppeling iets te enthousiast laten opkomen
"Mekker, blaat"
Woei, volgende week zaterdag 5 april mag ik voor de 2de keer examen gaan doen.
Heb nog steeds echt moeite met zijdelingse verplaatsing zoals invoegen op de snelweg of als 2 rijstroken naar 1 gaan. Kijk te weinig in m'n binnenspiegel daarvoor en teveel in m'n buitenspiegel.
Gelukkig nog een paar uur les om verder te oefenen.
Heb nog steeds echt moeite met zijdelingse verplaatsing zoals invoegen op de snelweg of als 2 rijstroken naar 1 gaan. Kijk te weinig in m'n binnenspiegel daarvoor en teveel in m'n buitenspiegel.
mag je de les auto daar niet houden dan als je geslaagt bent?Tomino schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 18:30:
@ de 2 boven mij... zie je wel! 2300 euro bij de anwb is echt te veel
Audi S3
Verwijderd
einde van de weg zien in je binnenspiegel heSatch schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 18:32:
Woei, volgende week zaterdag 5 april mag ik voor de 2de keer examen gaan doen.
't Gaat bij mij niet echt heel lekker.. Heb nu zo'n 20 uur gereden, maar het kijken wil er nog niet echt in. Af en toe heb ik van die vlagen waarbij ik ineens opkijk en alles zie, goed in m'n spiegels kijk, m'n blik ver genoeg werp en niet 15 meter van me af, maar het grootste gedeelte is het van 'Kijk ook even naar je dode hoek' of 'Voor je je richtingaanwijzer aanzet, eerst binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek en dan pas aanzetten'. Ik weet het allemaal wel, maar doe het nog te weinig. Vaak ook omdat ik uit m'n ooghoeken al had gezien dat er niks reed of kan rijden, maar dat vindt de examinator niet genoeg natuurlijk
D'r zit maar weinig verbetering in, tuurlijk doe ik het beter dan toen ik begon, maar na 20 lessen had ik ook niet anders verwacht eigenlijk...
D'r zit maar weinig verbetering in, tuurlijk doe ik het beter dan toen ik begon, maar na 20 lessen had ik ook niet anders verwacht eigenlijk...
Haha, ik herken me daar wel in.
Alleen toen er een examinator naast me zat, keek ineens overal.
Ow, nu ik net lees over die gevaarherkenning, mijn examinator is dat vergeten denk ik tijdens mijn examen. Hij zei het van te voren wel, maar tijdens het rijden heeft hij daar niet naar gevraagd. Het zal wel niet zo heel belangrijk onderdeel zijn.
Alleen toen er een examinator naast me zat, keek ineens overal.
Ow, nu ik net lees over die gevaarherkenning, mijn examinator is dat vergeten denk ik tijdens mijn examen. Hij zei het van te voren wel, maar tijdens het rijden heeft hij daar niet naar gevraagd. Het zal wel niet zo heel belangrijk onderdeel zijn.
Probeer tijdens het fietsen en als je bij iemand anders in de auto zit ook actief te kijken.ScottB schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:21:
't Gaat bij mij niet echt heel lekker.. Heb nu zo'n 20 uur gereden, maar het kijken wil er nog niet echt in. Af en toe heb ik van die vlagen waarbij ik ineens opkijk en alles zie, goed in m'n spiegels kijk, m'n blik ver genoeg werp en niet 15 meter van me af, maar het grootste gedeelte is het van 'Kijk ook even naar je dode hoek' of 'Voor je je richtingaanwijzer aanzet, eerst binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek en dan pas aanzetten'. Ik weet het allemaal wel, maar doe het nog te weinig. Vaak ook omdat ik uit m'n ooghoeken al had gezien dat er niks reed of kan rijden, maar dat vindt de examinator niet genoeg natuurlijk
En tijdens het lessen gewoon de hele tijd denken aan het kijken. De hele tijd moet je je gewoon afvragen of je al gekeken hebt. Bij het afslaan enzo draai je je hoofd in 3 stappen, en zonder vloeiende beweging, zodat ze zien dat je echt bewust daar naar keek.
Het lijkt soms wel alsof het spiegelen te lang duurt, maar dat betekent gewoon dat je eerder had moeten kijken.
Het gaat er ook niet alleen om dat je weet wat er om je heen gebeurt, maar ook dat je op dat moment ziet wat er gebeurt.
Argh 7 april examen. Heb wel vertrouwen in mijn rijvaardigheden...maar ik weet nu al dat ik alleen maar ga denken aan alles wat ik fout kan doen in dat uurtje...wat zijn de ervaringen? Is een examen rijden (vanwege de zenuwen of waarom dan ook) veel anders dan een normale rijles?
leoaq.fm // Jeune Loop
Valt reuze mee maar is denk ik persoons gebonden. Ik heb van nature nooit last van zenuwen ofzo terwijl andere dat wel hebben. gewoon rustig blijven en goed nadenken bij elke zet die je maakt verder speelt geluk natuurlijk ook altijd meeleokennis schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 21:53:
Argh 7 april examen. Heb wel vertrouwen in mijn rijvaardigheden...maar ik weet nu al dat ik alleen maar ga denken aan alles wat ik fout kan doen in dat uurtje...wat zijn de ervaringen? Is een examen rijden (vanwege de zenuwen of waarom dan ook) veel anders dan een normale rijles?
Dat hoop je altijd wel jaVerwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:12:
[...]
einde van de weg zien in je binnenspiegel heen niet bang zijn om niet naar voor te kijken, je auto rijd gewoon rechtdoor als je het stuur losjes vast hebt.
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Klinkt bekend, ik heb zelf ook van die momenten dat ik voor me gevoel de sterren van de hemel rijd en dan vlak voor het eind van de les gewoon een ontiegelijke blunder maak.ScottB schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:21:
Ik kijk zelf altijd wel goed in de spiegels (most of the time
Waar ik moeite mee heb is het van je af kijken, meestal maak ik daardoor de meeste ingreepfouten omdat ik iets "te laat" (niet lijk te reageren) op merk, waardoor de instructeur denkt dat ik het niet gezien heb.
Ik heb inderdaad tijdens het fietsen ook geprobeerd om op die manier te kijken, maar dan heb je toch veel meer tijd, dus dat is toch niet heel erg 'echt'. Het is natuurlijk wel goed om te wennen aan het kijken. In de auto zit ik niet zo vaak, maar dat is wel een goeie tip jawinkelwagen schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 20:33:
[...]
Probeer tijdens het fietsen en als je bij iemand anders in de auto zit ook actief te kijken.
En tijdens het lessen gewoon de hele tijd denken aan het kijken. De hele tijd moet je je gewoon afvragen of je al gekeken hebt. Bij het afslaan enzo draai je je hoofd in 3 stappen, en zonder vloeiende beweging, zodat ze zien dat je echt bewust daar naar keek.
Het lijkt soms wel alsof het spiegelen te lang duurt, maar dat betekent gewoon dat je eerder had moeten kijken.
Het gaat er ook niet alleen om dat je weet wat er om je heen gebeurt, maar ook dat je op dat moment ziet wat er gebeurt.
Waarom is het belangrijk dat ik zie wat er gebeurt ? Als ik het weet is het toch prima ? De enige manier waarop ik het kan weten is eigenlijk door het gezien te hebben, alleen het probleem is een beetje dat de examinator niet weet dat ik uit m'n ooghoeken heb gezien dat er een fietser aankomt.
Bij mij heeft de instructeur een spiegeltje waarmee hij precies m'n ogen kan volgen, hij weet het dus ook wanneer ik (niet) kijk.Krizzie schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 22:46:
[...]
Ik kijk zelf altijd wel goed in de spiegels (most of the time) maar stel ze vaak zo in dat ik alleen met m'n ogen hoef te draaien en niet met m'n hoofd en daardoor ziet de instructeur dus niet of ik aan het kijken ben.
Ja, precies datzelfde is mijn zwakke punt, evenals het overzicht houden en niet focussen op één ding (dat is overigens iets dat zich wel merkbaar verbetert volgens mij). Hij zegt dan elke keer wel dat ik verder voor me moet kijken en dan doe ik dat ook wel, maar voor een paar minuten en dan gaat m'n blik weer steeds verder terug.Waar ik moeite mee heb is het van je af kijken, meestal maak ik daardoor de meeste ingreepfouten omdat ik iets "te laat" (niet lijk te reageren) op merk, waardoor de instructeur denkt dat ik het niet gezien heb.
Zeker in het begin is het ook niet zo dat autorijden vanzelf gaat. Het kost gewoon inspanning bij de les te blijven, je zelf er toe te zetten sommige dingen te doen, zoals je kop draaien tijdens het kijken. Maar als je het consequent blijft doen dan gaat het wel steeds meer vanzelf, en dat is wat je uiteindelijk toch wil.
Vandaag met een andere instructeur een proefexamen gereden.
[slechte excuses]
• Hij gedroeg zich als een soort drillsergant.
• We reden een route waarvan ik 95% nog nooit gezien had.
• Hij verwees bij de clusteropdrachten naar allerlei bedrijven waar ik links of rechts moest, en namen van verkeerspleinen enzo. Lullig als je die niet kent, zeg dan "einde links" of "volgende rotonde driekwart" ofzo.
[/slechte excuses]
Maar dat ging dus vrij k*t...ik moest gerichter kijken waar ik naartoe moest en dan (dus) besluitvaardiger handelen.
Wel zat hij de hele tijd onnodig te helpen met koppelen en bij te remmen enzo terwijl dat gewoon soepel ging...vond ik erg irritant.
Nu denk ik wel dat hij een beetje een typetje speelde, maar ik had echt het gevoel dat ik als een rallyrijder moest rijden, helemaal toen we dezelde route nog eens reden maar dan met zijn commentaar..."HUP doorgassen niet twijfelen maar BAAN WISSELEN je mag hier tachtig waarom rijdt je VIJFENZEVENTIG (15 meter na een stoplicht) nee KIJK DIE STRAAT IN hup hup KIJKEN ja kom op HET KAN let op je rijft hier vijftig stel dat er iets aankomt dan GA JE NAAR GOD JONGEN hier links (2 seconden later) LINKS ZEI IK hup niet twijfelen maar DOEN..." bah.
Hoop dat het examen toch in een iets relaxtere sfeer gaat...natuurlijk moet je gewoon sterk rijden op je examen (wat ik niet goed genoeg deed dus) maar ik denk dat ik voor zeker 30% zo kut reed vanwege die extreme haast die ik schijnbaar moest hebben.
[slechte excuses]
• Hij verwees bij de clusteropdrachten naar allerlei bedrijven waar ik links of rechts moest, en namen van verkeerspleinen enzo. Lullig als je die niet kent, zeg dan "einde links" of "volgende rotonde driekwart" ofzo.
[/slechte excuses]
Maar dat ging dus vrij k*t...ik moest gerichter kijken waar ik naartoe moest en dan (dus) besluitvaardiger handelen.
Wel zat hij de hele tijd onnodig te helpen met koppelen en bij te remmen enzo terwijl dat gewoon soepel ging...vond ik erg irritant.
Nu denk ik wel dat hij een beetje een typetje speelde, maar ik had echt het gevoel dat ik als een rallyrijder moest rijden, helemaal toen we dezelde route nog eens reden maar dan met zijn commentaar..."HUP doorgassen niet twijfelen maar BAAN WISSELEN je mag hier tachtig waarom rijdt je VIJFENZEVENTIG (15 meter na een stoplicht) nee KIJK DIE STRAAT IN hup hup KIJKEN ja kom op HET KAN let op je rijft hier vijftig stel dat er iets aankomt dan GA JE NAAR GOD JONGEN hier links (2 seconden later) LINKS ZEI IK hup niet twijfelen maar DOEN..." bah.
Hoop dat het examen toch in een iets relaxtere sfeer gaat...natuurlijk moet je gewoon sterk rijden op je examen (wat ik niet goed genoeg deed dus) maar ik denk dat ik voor zeker 30% zo kut reed vanwege die extreme haast die ik schijnbaar moest hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door sjaakaq op 29-03-2008 16:43 ]
leoaq.fm // Jeune Loop
Ik weet zeker dat ik er dan wat van had gezegd.leokennis schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 16:28:
[slechte excuses]
[/slechte excuses]

Klinkt een beetje als mijn rijinstructeur (een ex-sergeant werkzaam bij de ANWB in Arnhem). Ik vond het wel prettig, maar dat kwam ook omdat ik gretig optrok en bochten nam op zijn bevel en hij daardoor vriendelijk met me om gingleokennis schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 16:28:
[slechte excuses]
[/slechte excuses]
Verwijderd
Nee, je veroorzaakt nooit een gevaarlijke situatie als je remt. Hooguit die gek achter je die probeert middels braille je nummerplaat te lezen. Remmen? Eerst doen, dán checken wat ze achter je aan het sjouwen zijn. Je moet namelijk remmen. Als je niet moest remmen, hoefde je ook niet te remmen, en hoefde je niet te kijken want ging je niets doen. Je moet dus remmen, en als je moet remmen, dan moet je remmen en tijdens het remmen effe checken of ze je trekhaak niet willen knuffelen.ToolkiT schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:54:
[...]
Bij een noodstop is dat anders natuurlijk, maar bij gewoon remmen moet je eerst in je spiegel kijken of je geen gevaarlijke situatie veroorzaakt...
De instructeur die zegt "wel eerst effe kijken hoor, voor je remt" die weet niet wat hij doet. Als je de KEUZE hebt om te remmen moet je namelijk niet remmen, maar je gas los laten.
Als je net wel/net niet nog door oranje gaat bij het stoplicht en je besluit voor de net-niet te gaan aan uitbundig te remmen zonder te hebben gespiegeld dan is dat in de ogen van het CBR toch echt fout hoor. (nou kun je gaan discussiëren van, ja, maar je moet ook voor oranje remmen, maar ik ken stoplichten die zo kort staan afgesteld dat wanneer je met 50 het stoplicht nadert en hij springt op oranje je bijna een noodstop moet maken om op tijd stil te staan)Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:26:
[...]
Nee, je veroorzaakt nooit een gevaarlijke situatie als je remt. Hooguit die gek achter je die probeert middels braille je nummerplaat te lezen. Remmen? Eerst doen, dán checken wat ze achter je aan het sjouwen zijn. Je moet namelijk remmen. Als je niet moest remmen, hoefde je ook niet te remmen, en hoefde je niet te kijken want ging je niets doen. Je moet dus remmen, en als je moet remmen, dan moet je remmen en tijdens het remmen effe checken of ze je trekhaak niet willen knuffelen.
De instructeur die zegt "wel eerst effe kijken hoor, voor je remt" die weet niet wat hij doet. Als je de KEUZE hebt om te remmen moet je namelijk niet remmen, maar je gas los laten.
Je moet gewoon altijd achter je kijken (in de spiegel dan
). Ik zou zeggen spiegel gewoon elke 10 seconden even. Het gaat erom dat je op de hoogte bent van alle verkeersbewegingen. Dus als je op een voorrangsweg langs een zijweg rijdt, en er komt een auto uit, check wat die auto gaat doen. Sluit hij netjes achter je aan of wil hij je gaan inhalen...
En met het remmen. Rij gewoon rustig, dus niet snel optrekken en niet snel remmen. Rustig rijden. En probeer bij dat remmen (vanaf 50 bijv) de koppeling te gebruiken zodat je makkelijk door kan als het stoplicht toch op groen gaat.
Ik zie gewoon niet in waarom je opeens *plotseling* zou moeten remmen, dan doe je echt wat fout. Afhankelijk van de situatie pas je daar je snelheid op aan. Dus in een woonwijk rij je maximaal 10-15 km/u als er auto's staan en het niet overzichtelijk. In de stad zelfde, en is de weg onoverzichtelijk, rij dan gewoon even 40 ipv 50. Je hoeft echt niet elke wegwerkzaamheden waar 30 staat ook daadwerkelijk 30 te gaan rijden, maar het gaat erom dat je niet *zomaar* hoeft te gaan remmen.
Echt vol op de rem gaan staan (wat ook niet mag, maar die discussie is al genoeg gevoerd) hoeft pas als er iemand tegen je auto oprijdt/oploopt of dat je de rand van de wereld hebt bereikt. En zelfs dan is het vaak beter om uit te wijken ipv vol te gaan remmen.
En met het remmen. Rij gewoon rustig, dus niet snel optrekken en niet snel remmen. Rustig rijden. En probeer bij dat remmen (vanaf 50 bijv) de koppeling te gebruiken zodat je makkelijk door kan als het stoplicht toch op groen gaat.
Ik zie gewoon niet in waarom je opeens *plotseling* zou moeten remmen, dan doe je echt wat fout. Afhankelijk van de situatie pas je daar je snelheid op aan. Dus in een woonwijk rij je maximaal 10-15 km/u als er auto's staan en het niet overzichtelijk. In de stad zelfde, en is de weg onoverzichtelijk, rij dan gewoon even 40 ipv 50. Je hoeft echt niet elke wegwerkzaamheden waar 30 staat ook daadwerkelijk 30 te gaan rijden, maar het gaat erom dat je niet *zomaar* hoeft te gaan remmen.
Echt vol op de rem gaan staan (wat ook niet mag, maar die discussie is al genoeg gevoerd) hoeft pas als er iemand tegen je auto oprijdt/oploopt of dat je de rand van de wereld hebt bereikt. En zelfs dan is het vaak beter om uit te wijken ipv vol te gaan remmen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
zit nou voor 11 lessen.. 370euro.. valt wel mee opsichTomino schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 18:30:
@ de 2 boven mij... zie je wel! 2300 euro bij de anwb is echt te veel
edit:
Morgen (of straks
[ Voor 20% gewijzigd door Florinsz op 31-03-2008 05:40 ]
Verwijderd
Exactly, als je behoorlijk, dus rustig en bewust, autorijdt hoef je dus alleen serieus te remmen als er wat aan de hand is: als je niet echt keus hebt om eens te kijken wat er achter je gebeurt.LauPro schreef op zondag 30 maart 2008 @ 22:58:
Je moet gewoon altijd achter je kijken (in de spiegel dan). Ik zou zeggen spiegel gewoon elke 10 seconden even. Het gaat erom dat je op de hoogte bent van alle verkeersbewegingen. Dus als je op een voorrangsweg langs een zijweg rijdt, en er komt een auto uit, check wat die auto gaat doen. Sluit hij netjes achter je aan of wil hij je gaan inhalen...
[afbeelding]
Verwijderd
Gisteren weer een rijles (na een maandje pauze), en mij god wat ging dat fout.. alles wat fout kon gaan ging ook echt gewoon fout(behalve het achter uit in parkeren).
Terwijl hij een maand geleden tegen me zei van, owh je haalt het de 3e keer weer makkelijk, begon hij gisteren te zeiken over dat ik te weinig ervaring heb. En dat ik daar iets aan moet doen.. Nu wilt hij dus dat ik elke dag tot 9 april 2 uurtjes rij... dat gaat ook weer geld kosten.
Is het misschien slim om een les bij een andere rij instructeur te nemen? om zijn mening te horen of mijn "driving skills". Of mag dat niet ofzo?
*edit* Ik post vanaf nu wel in het grote rijbewijs topic, want die had ik over het hoofd gezien.
Terwijl hij een maand geleden tegen me zei van, owh je haalt het de 3e keer weer makkelijk, begon hij gisteren te zeiken over dat ik te weinig ervaring heb. En dat ik daar iets aan moet doen.. Nu wilt hij dus dat ik elke dag tot 9 april 2 uurtjes rij... dat gaat ook weer geld kosten.
Is het misschien slim om een les bij een andere rij instructeur te nemen? om zijn mening te horen of mijn "driving skills". Of mag dat niet ofzo?
*edit* Ik post vanaf nu wel in het grote rijbewijs topic, want die had ik over het hoofd gezien.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 09:26 ]
Ik heb eigenlijk maar een tip voor de TS: als je zo erg bezig bent met onthouden en melden wat je doet in het verkeer, zit je niet relaxed in de auto en dat voelt de examinator direct aan. Dingen als melden dat je al vijftig rijdt zijn compleet onzinnig en fake smiles naar het overige wegverkeer... Tsja, maakt ook geen zekere indruk. Natuurlijk ben je zenuwachtig voor je examen, dat is iedereen, maar zodra je achter het stuur zit moet je net doen alsof die kerel of vrouw niet naast je zit en je je eerste kilometers maakt in je eerste eigen auto. Dus maak je niet te druk over hoe je overkomt, rij gewoon. Straks zit er ook niemand naast je op te letten of je wel netjes in de spiegels kijkt, dat soort dingen moet je doen om geen ongelukken te krijgen, niet om aan te tonen dat je het doet.
Ik heb het overigens in een keer gehaald, met dank aan een examinator die me geruststelde door een gesprekje met me te beginnen. Ik heb hem niet aangekeken en heb ook niet overdreven gespiegeld, gewoon zoveel als nodig is om geen fietsers af te snijden en veilig te rijden. Toen we terug waren kreeg ik het compliment dat ik geen fouten had gemaakt en dat als iedereen zo reed tijdens hun examen, zijn baan een stuk makkelijker werd
Het ging toen ook wel echt goed trouwens, terwijl ik de laatste les daarvoor nog een ingreep kreeg (onnodig imo) bij het oprijden van een kruising (ik begon al voorzichtig op te trekken, terwijl er nog een auto voor mij afsloeg). De instructeur zal wel hebben gedacht dat ik hem niet had gezien ofzo en meer gas zou gaan geven 
Ik heb het overigens in een keer gehaald, met dank aan een examinator die me geruststelde door een gesprekje met me te beginnen. Ik heb hem niet aangekeken en heb ook niet overdreven gespiegeld, gewoon zoveel als nodig is om geen fietsers af te snijden en veilig te rijden. Toen we terug waren kreeg ik het compliment dat ik geen fouten had gemaakt en dat als iedereen zo reed tijdens hun examen, zijn baan een stuk makkelijker werd

Ik zou niet weten waarom dat niet mag, maar je zegt zelf al dat bijna alles mis ging (wat dan allemaal?). Je voelt dus zelf ook wel aan dat het nog niet geweldig gaat en een andere instructeur helpt daar echt niet bij. Wat dat betreft zou ik zeggen: oefen nog een tijdje, want wil je werkelijk met je huidige rijkwaliteiten zelfstandig door het verkeer cruisen?Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 09:11:
Gisteren weer een rijles (na een maandje pauze), en mij god wat ging dat fout.. alles wat fout kon gaan ging ook echt gewoon fout(behalve het achter uit in parkeren).
[knip]
[ Voor 20% gewijzigd door Grrrrrene op 31-03-2008 10:06 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
Bijv. omdat ik niet wist waar ik naar toe moest(met dat hele nieuwe examen gebeuren), wist ik bijv. niet welke baan ik moest nemen of naar welke afslag ik moest kijken. Hij zei bijv. ga maar richting Rotterdam. Dus ik kijken en kijken, zag ik geen borden op de snelweg met Rotterdam erop, dus ik dacht bij mezelf, als ik richting Den Haag rij dan moet ik wel ergens een bord met R'Dam erop tegen komen. Mijn instructeur helemaal boos, van ja je moet naar pijnacker delft! Hoe kan je dat nou niet weten! Je vader is taxichauffeur bla bla bla, en dan ga ik domme fouten maken. Omdat ik dan gewoon zo onzeker word dat ik denk dat ik alles fout doe, en het dan ook doe.Grrrrrene schreef op maandag 31 maart 2008 @ 10:03:
Ik zou niet weten waarom dat niet mag, maar je zegt zelf al dat bijna alles mis ging (wat dan allemaal?).
Heb daarna gevraagd of hij zijn klep kon houden, en ben toen ergens naar toe gereden waar ik de weg naar toe wist. En toen ging het wel redelijk.
Ik heb nog een kleine toevoeging. Ik ging vooral m'n eerste examen in met de instelling dat ik het wel moest halen. Ik heb m'n rijlessen helemaal zelf betaald en zou na de zomer gaan studeren, waardoor ik helemaal geen geld meer zou hebben om nog te lessen of af te rijden (al zouden m'n ouders ongetwijfeld wel bijgesprongen hebben, hen kennende). Maar op het moment dat ik met de examinator in de auto stapte, had ik echt zoiets van Fuck it. Ja m'n rijbewijs hangt van het afrijden af, maar ik reed al bijna een jaar (33 lessen van een uur in totaal) zonder ooit echt in lastige situaties te zijn gekomen door mijn toedoen. Ik wist dat ik auto kan rijden. En dat is het enige wat je tijdens je afrijden duidelijk wil maken aan een vreemde. De beloning is het roze pasje, maar je doel je gewoon een vreemde laten merken dat je het kunt.
Ook voor m'n E achter B had ik een dergelijke druk. De enige reden dat ik het eigenlijk nodig had, was omdat ik vrij snel na het examen met m'n ouders op vakantie zou gaan (we gingen naar de Franse Alpen om te leren parapenten) en de afstand was te groot voor m'n vader om alleen te rijden (m'n moeder weigert met een caravan te rijden, ook al heeft ze officiëel er wel een rijbewijs voor). Zou ik zakken, dan zou er ook geen tijd meer zijn voor een herexamen. Geld speelde toen geen rol, want 1. ik kreeg het rijbewijs van m'n ouders (vanwege de eerder genoemde reden) en 2. ik had examen garantie. Ook toen had ik zoiets van Fuck it.
Je instructeur vindt dat je er klaar voor bent (anders had hij je niet aangemeld), dus je kan het blijkbaar. Dat je een keer een slechte dag hebt, kan gebeuren. Ik heb dat nu nog steeds wel af en toe (terwijl ik al 10 jaar rij). Er zijn dagen dat ik blij ben dat ik m'n auto veilig kan parkeren en dat ik de rit zonder problemen heb overleefd, maar dat als het een examen zou zijn geweest, ik toch echt gezakt zou zijn. Toch rij ik al 10 jaar schade vrij (en de laatste 1,5 jaar zelfs met 20.000km per jaar, dit jaar waarschijnlijk zelfs meer).
Zie je examen als een verplichting die je moet doen voor iets wat je al kunt.
wbt kijken voor het remmen. Mij is dat ook geleerd, maar met daarbij de reden waarom. Als je hard moet remmen en je ziet dat er een kans is dat de auto achter tegen je aan gaat knallen, dan weet je dat het verstandiger is een andere oplossing te zoeken (bij oranje licht doorrijden, ipv hard remmen, of uitwijken bij een overwachts obstakel). Sowieso is het altijd verstandig om onder het rijden je spiegels in de gaten te blijven houden. Als ik soms een beetje oplet hoe vaak ik spiegel, dan sta ik daar wel van te kijken. Op de snelweg loop ik altijd automatisch m'n spiegels langs. Even een vluchtige blik in de achteruitkijkspiegel om te zien wat er achter mij zit bijv. Het voordeel is dat je globaal weet wat er achter je gebeurt en als je bijvoorbeeld in wil halen, dan weet je gelijk of er mogelijk een auto jou in wil halen.
1 hele goede tip wat betreft spiegelen, zet je spiegels opzettelijk iets verkeerd, zodat je zichtbaar beweegt om te kunnen kijken. Ik kreeg altijd commentaar op m'n spiegelen omdat ik het met m'n ogen deed (nog steeds) en dus niet goed keek, terwijl ik altijd wel doorhad wat er om me heen gebeurde. Maar zet de spiegels nog wel goed genoeg zodat je examinator niet het idee heeft dat je je spiegels niet goed hebt afgesteld (je kan daarop zakken namelijk). Dus bij het instappen, voor het wegrijden even je spiegels controleren (je kan er perongeluk tegenaan gestoten hebben
) en iets bijstellen, dat maakt altijd een goede indruk.
Ook voor m'n E achter B had ik een dergelijke druk. De enige reden dat ik het eigenlijk nodig had, was omdat ik vrij snel na het examen met m'n ouders op vakantie zou gaan (we gingen naar de Franse Alpen om te leren parapenten) en de afstand was te groot voor m'n vader om alleen te rijden (m'n moeder weigert met een caravan te rijden, ook al heeft ze officiëel er wel een rijbewijs voor). Zou ik zakken, dan zou er ook geen tijd meer zijn voor een herexamen. Geld speelde toen geen rol, want 1. ik kreeg het rijbewijs van m'n ouders (vanwege de eerder genoemde reden) en 2. ik had examen garantie. Ook toen had ik zoiets van Fuck it.
Je instructeur vindt dat je er klaar voor bent (anders had hij je niet aangemeld), dus je kan het blijkbaar. Dat je een keer een slechte dag hebt, kan gebeuren. Ik heb dat nu nog steeds wel af en toe (terwijl ik al 10 jaar rij). Er zijn dagen dat ik blij ben dat ik m'n auto veilig kan parkeren en dat ik de rit zonder problemen heb overleefd, maar dat als het een examen zou zijn geweest, ik toch echt gezakt zou zijn. Toch rij ik al 10 jaar schade vrij (en de laatste 1,5 jaar zelfs met 20.000km per jaar, dit jaar waarschijnlijk zelfs meer).
Zie je examen als een verplichting die je moet doen voor iets wat je al kunt.
wbt kijken voor het remmen. Mij is dat ook geleerd, maar met daarbij de reden waarom. Als je hard moet remmen en je ziet dat er een kans is dat de auto achter tegen je aan gaat knallen, dan weet je dat het verstandiger is een andere oplossing te zoeken (bij oranje licht doorrijden, ipv hard remmen, of uitwijken bij een overwachts obstakel). Sowieso is het altijd verstandig om onder het rijden je spiegels in de gaten te blijven houden. Als ik soms een beetje oplet hoe vaak ik spiegel, dan sta ik daar wel van te kijken. Op de snelweg loop ik altijd automatisch m'n spiegels langs. Even een vluchtige blik in de achteruitkijkspiegel om te zien wat er achter mij zit bijv. Het voordeel is dat je globaal weet wat er achter je gebeurt en als je bijvoorbeeld in wil halen, dan weet je gelijk of er mogelijk een auto jou in wil halen.
1 hele goede tip wat betreft spiegelen, zet je spiegels opzettelijk iets verkeerd, zodat je zichtbaar beweegt om te kunnen kijken. Ik kreeg altijd commentaar op m'n spiegelen omdat ik het met m'n ogen deed (nog steeds) en dus niet goed keek, terwijl ik altijd wel doorhad wat er om me heen gebeurde. Maar zet de spiegels nog wel goed genoeg zodat je examinator niet het idee heeft dat je je spiegels niet goed hebt afgesteld (je kan daarop zakken namelijk). Dus bij het instappen, voor het wegrijden even je spiegels controleren (je kan er perongeluk tegenaan gestoten hebben
Wat ik heb begrepen van het nieuwe examen, moet je inderdaad zelf je weg bepalen. En bepalen is het magische woord. Weet je niet hoe je moet rijden, dan mag je dat gerust vragen. En anders zoek je een veilige plek op om even op een kaart te kijken. Dat is het soort initiatief dat ze graag willen zien. Blind een kant op rijden is niet de goede instelling. Dus als je weer de opdracht krijgt ergens heen te rijden, vraag gewoon wat de meest slimme route is. Je instructeur zal niet meer zeggen welke afslag je moet nemen ("hier rechts"), maar hij mag wel zeggen welke richting je op moet. Als jij straks zelf rijdt zit er ook niemand meer naast je die zegt waar je links of rechts moet. Dan heb je een kaart of een lijstje met punten waar je langs komt (bij Gouda de A20 op bijv.).Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 10:21:
[...]
Bijv. omdat ik niet wist waar ik naar toe moest(met dat hele nieuwe examen gebeuren), wist ik bijv. niet welke baan ik moest nemen of naar welke afslag ik moest kijken. Hij zei bijv. ga maar richting Rotterdam. Dus ik kijken en kijken, zag ik geen borden op de snelweg met Rotterdam erop, dus ik dacht bij mezelf, als ik richting Den Haag rij dan moet ik wel ergens een bord met R'Dam erop tegen komen. Mijn instructeur helemaal boos, van ja je moet naar pijnacker delft! Hoe kan je dat nou niet weten! Je vader is taxichauffeur bla bla bla, en dan ga ik domme fouten maken. Omdat ik dan gewoon zo onzeker word dat ik denk dat ik alles fout doe, en het dan ook doe.
Heb daarna gevraagd of hij zijn klep kon houden, en ben toen ergens naar toe gereden waar ik de weg naar toe wist. En toen ging het wel redelijk.
[ Voor 19% gewijzigd door deepbass909 op 31-03-2008 10:45 ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Over een week examen en (hoe suf) zit er nu al aan te denken...ik hoop echt dat ik hetzelfde heb als bij tentamens op de universiteit. Niet dat ik daar vantevoren erg zenuwachtig over ben, maar zodra ik zit en begin wordt ik dan erg lucide.
Ik ben er, gebaseerd op mijn lessen, van overtuigd dat ik goed genoeg kan rijden. Ik kan alleen niet erg goed tegen een onrelelaxte en gehaaste sfeer...dus hopen dat mijn examinator geen norse ouwe zak is ofzo.
Overigens rijd ik op een maandagmorgen om 9.50 in Nijmegen af. Het is in ieder geval het begin van de maand zodat de examinatoren nog niet erg bezig zullen zijn met hun maandelijkse slaag/zak-quotum...maar is 9.50 ook een gunstig tijdstip qua verkeersdrukte?
Ik ben er, gebaseerd op mijn lessen, van overtuigd dat ik goed genoeg kan rijden. Ik kan alleen niet erg goed tegen een onrelelaxte en gehaaste sfeer...dus hopen dat mijn examinator geen norse ouwe zak is ofzo.
Overigens rijd ik op een maandagmorgen om 9.50 in Nijmegen af. Het is in ieder geval het begin van de maand zodat de examinatoren nog niet erg bezig zullen zijn met hun maandelijkse slaag/zak-quotum...maar is 9.50 ook een gunstig tijdstip qua verkeersdrukte?
leoaq.fm // Jeune Loop
Vandaag om 8 uur afgereden, en geslaagd
Ging vrijwel foutloos, had een zeer gemakkelijke examinator, dus dat scheelt weer.
Meteen naar het gemeente huis gegaan en aangevraagd.

Ging vrijwel foutloos, had een zeer gemakkelijke examinator, dus dat scheelt weer.
DatNyazzin schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:29:
'let op je rijdt hier vijftig stel dat er iets aankomt dan GA JE NAAR GOD JONGEN'
leoaq.fm // Jeune Loop
Dat valt in de praktijk toch tegen. Ik deed pas met een voor mij vreemde instructuer een oefenexamen in Nijmegen en moest naar een van de drie coördinatiepunten rijden; een knooppunt tussen snelweg en een N-weg. Die route had ik met mijn vertrouwde instructeur een keer eerder tussen neus en lippen door min of meer gereden ("als je hier de snelweg zou verlaten dan..."). Ik kende de route dus nauwelijks, maar dan ga je toch niet zo snel ergens parkeren om op de kaart te kijken. Ten eerste omdat de snelweg vlakbij het CBR al begint en je dan (dus) te laat bent, maar vooral ten tweede omdat je een examen aan het rijden bent.deepbass909 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 10:38:
[...]
Wat ik heb begrepen van het nieuwe examen, moet je inderdaad zelf je weg bepalen. En bepalen is het magische woord. Weet je niet hoe je moet rijden, dan mag je dat gerust vragen. En anders zoek je een veilige plek op om even op een kaart te kijken. Dat is het soort initiatief dat ze graag willen zien. Blind een kant op rijden is niet de goede instelling. Dus als je weer de opdracht krijgt ergens heen te rijden, vraag gewoon wat de meest slimme route is. Je instructeur zal niet meer zeggen welke afslag je moet nemen ("hier rechts"), maar hij mag wel zeggen welke richting je op moet. Als jij straks zelf rijdt zit er ook niemand meer naast je die zegt waar je links of rechts moet. Dan heb je een kaart of een lijstje met punten waar je langs komt (bij Gouda de A20 op bijv.).
In het echt zou het me weinig kunnen schelen en zou ik stoppen wanneer ik kan en dan kijken. Maar op je examen schiet je toch niet graag je afrit voorbij ofzo. Waar ik voorstander van zou zijn is als ze je op het CBR op de parkeerplaats nog een keer de route lieten zien op een kaart ofzo...
leoaq.fm // Jeune Loop
dat is een goede tip, ik had ook altijd hetzelfde probleem.. je hoofd bewegen als je spiegeld zou ik zeker doen, dan is het teminste duidelijk dat je het doet..deepbass909 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 10:38:
1 hele goede tip wat betreft spiegelen, zet je spiegels opzettelijk iets verkeerd, zodat je zichtbaar beweegt om te kunnen kijken. Ik kreeg altijd commentaar op m'n spiegelen omdat ik het met m'n ogen deed (nog steeds) en dus niet goed keek, terwijl ik altijd wel doorhad wat er om me heen gebeurde. Maar zet de spiegels nog wel goed genoeg zodat je examinator niet het idee heeft dat je je spiegels niet goed hebt afgesteld (je kan daarop zakken namelijk). Dus bij het instappen, voor het wegrijden even je spiegels controleren (je kan er perongeluk tegenaan gestoten hebben) en iets bijstellen, dat maakt altijd een goede indruk.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Pff, zulke mensen naast je hebben zitten lijkt me echt erg. Ik zou waarschijnlijk de auto langs de kant zetten, uitstappen en een klacht indienen.
Op die manier ga je niet met onzekere, beginnende bestuurders om.
Vanavond heb ik mijn laatste les alweer. Gaat best lekker. Morgen eens theorie doen... dan oefenen, oefenen en nog eens oefenen om over 3 maanden mijn examen te doen.
Op die manier ga je niet met onzekere, beginnende bestuurders om.
Vanavond heb ik mijn laatste les alweer. Gaat best lekker. Morgen eens theorie doen... dan oefenen, oefenen en nog eens oefenen om over 3 maanden mijn examen te doen.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Wat bij mij heel erg geholpen heeft is het volgende:
Ik lesde in Rotterdam. Lekker drukke stad, en geen feest voor de onervaren bestuurder. Maar ik nam altijd les op tijdstippen wanneer het erg druk was op de weg. Met een goede instructeur sta je dan zelden in de file, maar je krijgt al het moeilijks voor je kiezen.
Dan vervolgens plan je je examen op een rustip punt op de dag (half 11 dinsdag morgen) en dan is het afrijden een stuk relaxter dan het lessen zelf
Ik lesde in Rotterdam. Lekker drukke stad, en geen feest voor de onervaren bestuurder. Maar ik nam altijd les op tijdstippen wanneer het erg druk was op de weg. Met een goede instructeur sta je dan zelden in de file, maar je krijgt al het moeilijks voor je kiezen.
Dan vervolgens plan je je examen op een rustip punt op de dag (half 11 dinsdag morgen) en dan is het afrijden een stuk relaxter dan het lessen zelf
Ik heb gelukkig ook examen om 9.50 op een maandagochtend...nu hopen dat ik veel snelweg moet, kun je ook minder kijkfouten makenDekaasboer schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:55:
Wat bij mij heel erg geholpen heeft is het volgende:
leoaq.fm // Jeune Loop
* Bartjeee mag ook afrijden op 19 april
Heb al tussen tijdse toets gedaan. Het rijden ging gewoon super goed het enige was dat ik te weinig keek. Maar ik mocht de TTT doen in een Opel Corsa terwijl ik normaal les in een Opel Vectra (stond bij de garage). Ik had de spiegels zo staan dat ik alles kon zien met een kleine oog beweging. Als opmerking kreeg ik dan ook te horen dat ik meer moest kijken en na controleren. De tip om de spiegels dan zo in te stellen dat je wat meer moeite moet doen om te kijken is daarom een goede. En over het in de binnenspiegel kijken bij remmen doelt men vooral voor het stoplicht, ter voorkoming van een whiplash. Natuurlijk als er iemand plots oversteekt gewoon remmen. Je moet het wel in een context plaatsen.
Heb al tussen tijdse toets gedaan. Het rijden ging gewoon super goed het enige was dat ik te weinig keek. Maar ik mocht de TTT doen in een Opel Corsa terwijl ik normaal les in een Opel Vectra (stond bij de garage). Ik had de spiegels zo staan dat ik alles kon zien met een kleine oog beweging. Als opmerking kreeg ik dan ook te horen dat ik meer moest kijken en na controleren. De tip om de spiegels dan zo in te stellen dat je wat meer moeite moet doen om te kijken is daarom een goede. En over het in de binnenspiegel kijken bij remmen doelt men vooral voor het stoplicht, ter voorkoming van een whiplash. Natuurlijk als er iemand plots oversteekt gewoon remmen. Je moet het wel in een context plaatsen.
Gefeliciteerd!!WeirdEye schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:34:
Vandaag om 8 uur afgereden, en geslaagd![]()
![]()
Ik wist niet dat je hem meteen kon aanvragen?? Ik dacht dat dat de volgende dag pas kon..
Ligt aan het tijdstip. Ik kon hem meteen dezelfde dag nog aanvragen omdat ik ook in de ochtend moest afrijden en ze de gegevens al naar de gemeente hadden gestuurd (waarvan ik overigens een e-mail kreeg van het CBR)Gamepie56 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:01:
Ik wist niet dat je hem meteen kon aanvragen?? Ik dacht dat dat de volgende dag pas kon..

Vandaag weer 2 uur gereden.. Ging wel redelijk, minder dan gisteren volgens mij..
Iig bij het parkeren bij de rijschool ging het niet lekker (ook omdat hij niet duidelijk zei waar ik moest parkeren), maar ik moest dus achteruit inparkeren. Goed dat ging 2x niet lekker

Trek het je niet aan, ik fileparkeer elke dag en (heb nu sinds januari een auto +/-, papiertje sinds sept 2007) en soms gaat het super en soms gaat het nog steeds beroerdAngeloonie schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:16:
![]()
Vandaag weer 2 uur gereden.. Ging wel redelijk, minder dan gisteren volgens mij..
Iig bij het parkeren bij de rijschool ging het niet lekker (ook omdat hij niet duidelijk zei waar ik moest parkeren), maar ik moest dus achteruit inparkeren. Goed dat ging 2x niet lekker2e keer stond ik er wel redelijk dus hij vond het best.. Maarja, ik hoop dat ik morgen in dat ene uurtje voor mijn examen wel nog ga fileparkeren, want dit sloeg nergens op
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Er is dan ook helemaal niemand die je verplicht in een keer goed te parkeren. Het komt nog best vaak voor dat ik tijdens het parkeren even uit stap en de ruimte achter/voor de auto op ga nemen.
Was je nou aan het fileparkeren of inparkerenAngeloonie schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:16:
![]()
Iig bij het parkeren bij de rijschool ging het niet lekker (ook omdat hij niet duidelijk zei waar ik moest parkeren), maar ik moest dus achteruit inparkeren. Goed dat ging 2x niet lekker2e keer stond ik er wel redelijk dus hij vond het best.. Maarja, ik hoop dat ik morgen in dat ene uurtje voor mijn examen wel nog ga fileparkeren, want dit sloeg nergens op
Fileparkeren uiteraardjohnnyv.nl schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:27:
[...]
Was je nou aan het fileparkeren of inparkeren
Al filend inparkeren! 
/me Heeft een glaasje teveel op vandaag en moet morgen weer lessen
Als dat maar goed gaat.
/me Heeft een glaasje teveel op vandaag en moet morgen weer lessen

Als dat maar goed gaat.
Idd, dat is erg goed. Ik moest voor mijn werk m'n papiertje halen en ik rij dus elke dag 130 km zo'n beetje. Weliswaar steeds dezelfde (rot)weg, maar het is elke keer weer anders en ik leer er elke dag weer een beetje bij. Alles gaat ook steeds makkelijker (ik heb mezelf _echt_ over een drempel moeten slepen om dat ding te halen btw, ik had _totaal_ geen behoefte aanjohnnyv.nl schreef op woensdag 02 april 2008 @ 09:45:
Gefeliciteerd
Wel zorgen dat je regelmatig blijft rijden
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Ik moest echt heel hard lachen om deze zin / uitspraak.leokennis schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 16:28:
let op je rijft hier vijftig stel dat er iets aankomt dan GA JE NAAR GOD JONGEN hier links
Precies!johnnyv.nl schreef op woensdag 02 april 2008 @ 09:45:
Gefeliciteerd
Ik heb toen ik mijn rijbewijs gehaald had twee keer gereden en daarna een jaar niet meer (ondanks iedereen zat te roepen dat ik dat moest doen). Toen ben ik bij mijn huidige werkgever aan de slag gegaan waar ik een leaseauto kreeg, dus moest ik als een gek weer oefenen in mijn ouders hun auto...Doodeng vond ik het en bepaalde regels waren gewoon weer weggezakt.
Nu rijd ik dagelijks het hele land door en heb ik er erg veel plezier in. Achteraf heb ik dus veel spijt gehad van het niet rijden, want het is toch wel gemakkelijk.
Nu is mijn vriendin bezig met rijlessen en mag ze in mei afrijden. Als ze haar papiertje heeft zal ik haar alleen maar aanmoedigen te blijven rijden en niet dezelfde fout te maken als ik.
Veel plezier ervan!
[ Voor 15% gewijzigd door Halfkakkende op 03-04-2008 08:45 ]
Daarom heb ik twee weken na het behalen van mijn rijbewijs ook meteen een auto gekochtjohnnyv.nl schreef op woensdag 02 april 2008 @ 09:45:
Gefeliciteerd
En inmiddels al 1000 km mee gereden
Verwijderd
Een auto is voor mij helaas onbetaalbaar. Misschien moet ik eens naar een land verhuizen waar het nog wel mogelijk is om een kleine auto te rijden voor minder dan honderden euro's per maand.
Vanavond m'n voorlopig rijbewijs ophalen! Eergister theorie gehaald en 20u les gehad.
Morgenavond voor het eerst echt rijden zonder begeleider
(Op dinnetje na dan). Leuk van Harelbeke naar Moorslede. Veel zone 50,70,90 en ook smalle boerenweggetjes.
Leerzaam
Leerzaam
[ Voor 9% gewijzigd door Dennahz op 03-04-2008 09:50 ]
Voorlopig rijbewijs?Dennahz schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:50:
Vanavond m'n voorlopig rijbewijs ophalen! Eergister theorie gehaald en 20u les gehad.Morgenavond voor het eerst echt rijden zonder begeleider
(Op dinnetje na dan). Leuk van Harelbeke naar Moorslede. Veel zone 50,70,90 en ook smalle boerenweggetjes.
Leerzaam
Jup, België inderdaad. Pakket van 20u les (10x2) waarna je minimaal 3 maanden zelf mag 'oefenen'. In les 8 wordt bekeken of het daadwerkelijk vertrouwd is om alleen te rijden, dus het is niet dat zomaar iedereen alleen mag rijden na 20u les.
Er zijn ook pakketten van 6u waarna je met je ouders (Of iemand anders met 8 jaar rijbewijs) kan leren rijden. (Slechte optie, veel mensen die niet slagen en verkeerde dingen aanleren). Mijn instructeur vond zulke pakketten ook waardeloos, maar ja hij kan daar verder ook niks aan doen natuurlijk
Rijden gaat overigens wel lekker hoor. Als ik zo door bleef rijden dan haalde ik het examen zeker wel (Reed nu al goed genoeg in feite). Alleen het achteruit inparkeren ging minder... vaak te ver van de stoep of er juist tegenaan. Is nog even goed oefenen dus! Draaien in een straat gaat overigens wel perfect ook al issie nog zo smal
* Dennahz zin in !
Er zijn ook pakketten van 6u waarna je met je ouders (Of iemand anders met 8 jaar rijbewijs) kan leren rijden. (Slechte optie, veel mensen die niet slagen en verkeerde dingen aanleren). Mijn instructeur vond zulke pakketten ook waardeloos, maar ja hij kan daar verder ook niks aan doen natuurlijk
Rijden gaat overigens wel lekker hoor. Als ik zo door bleef rijden dan haalde ik het examen zeker wel (Reed nu al goed genoeg in feite). Alleen het achteruit inparkeren ging minder... vaak te ver van de stoep of er juist tegenaan. Is nog even goed oefenen dus! Draaien in een straat gaat overigens wel perfect ook al issie nog zo smal
* Dennahz zin in !
Hah dat is wel een 'geniaal' systeem, in die zin dat erkent wordt dat je echt autorijden gewoon in de dagelijkse praktijk leert. In Nederland is het examen mijns inziens een 'truukje' waarvoor je tijdens je lessen oefent. Eerst de basis leren, het dan een tijdlang zelf doen en dit afsluiten met een examen lijkt me wat dat betreft een stuk beter...
leoaq.fm // Jeune Loop
De geniaalheid van het systeem uit zich echter niet bepaald in het aantal zware/dodelijke verkeers ongevallen bij jongeren.
Duurt denk wel even of nooit dat, dat hier wordt ingevoerd..Dennahz schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:08:
Jup, België inderdaad. Pakket van 20u les (10x2) waarna je minimaal 3 maanden zelf mag 'oefenen'. In les 8 wordt bekeken of het daadwerkelijk vertrouwd is om alleen te rijden, dus het is niet dat zomaar iedereen alleen mag rijden na 20u les.
Je had dat vroeger toch ook op tv die grappige stukjes met een vader die zijn zoon probeert les te geven? kan alleen het filmpje niet vinden. iemand enig idee?
Zeker weten! Er zijn wel een aantal regels waar je je aan moet houden:leokennis schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:02:
Hah dat is wel een 'geniaal' systeem, in die zin dat erkent wordt dat je echt autorijden gewoon in de dagelijkse praktijk leert. In Nederland is het examen mijns inziens een 'truukje' waarvoor je tijdens je lessen oefent. Eerst de basis leren, het dan een tijdlang zelf doen en dit afsluiten met een examen lijkt me wat dat betreft een stuk beter...
De kandidaat mag niet rijden van 22u. tot 6u. 's anderendaags op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van de wettelijke feestdagen en de wettelijke feestdagen.
Wat logisch is, want wat je anders hebt zijn jongens van 18 die zich na het behalen van hun voorlopig rijbewijs helemaal geweldig voelen en lekker gaan scheuren met hun pet dragende vrienden.De houder van het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B.
Die pakketten van 6u les vind ik persoonlijk waardeloos, want 'vroegah' hoefde men helemaal geen examen te doen en kon men gewoon het rijbewijs kopen bij het gemeentehuis. Als die mensen nu hun kinderen moeten gaan lesgeven komt dat dus niet goed, al mag het dus officieel wel. Je mag zelfs les krijgen van je bijziende oma van 90 bij wijze van spreken.
Zo creëer je dus gevaarlijke 'chauffeurs' die wel weten hoe ze een auto moeten besturen, maar verder geen flauw benul hebben hoe ze moeten reageren op verkeer etc. Volgens mij is er zelfs een mogelijkheid dat je enkel theorie doet en zonder ook maar 1 les gedaan te hebben alles leert van je ouders.
Helaas kiezen, volgens mijn instructeur, steeds meer mensen voor de goedkope oplossing en krijg je dus mensen die na 6x examen eindelijk hun papiertje behalen om vervolgens lekker asociaal te gaan rijden.
Dat zijn dus vaak mensen die even lekker goedkoop hun rijbewijsje willen scoren maar verder geen enkele interesse hebben in het 'echte' autorijden. Ze willen gewoon lekker scheurenDe geniaalheid van het systeem uit zich echter niet bepaald in het aantal zware/dodelijke verkeers ongevallen bij jongeren.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 03-04-2008 13:12 ]
Jozef! Jozef, Jozef, Jozef!Nyazzin schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:09:
[...]
Duurt denk wel even of nooit dat, dat hier wordt ingevoerd..
Je had dat vroeger toch ook op tv die grappige stukjes met een vader die zijn zoon probeert les te geven? kan alleen het filmpje niet vinden. iemand enig idee?

Ik denk dat het belgische systeem toch wat minder veilig is dan het nederlandse. In Nederland zit er een professionele instructeur naast je met ook een setje pedalen. Die kan veel beter ingrijpen dan een niet getraind persoon zonder setje pedalen. Ik vind niet dat het praktijkgedeelte van het nederlandse examen een truukje is. Ik heb gewoon veel gereden, goed leren kijken, de hele tijd een instructeur naast me gehad die zei wat ik niet goed deed en hoe ik het anders kon aanpakken, enz. Nee, wat pas echt een truukje is, is zo'n theoriecursus. Dat is gewoon 1 of 2 dagen stampen, stampen, stampen en nog eens stampen, dan meteen theorieexamen, en de week erop ben je de helft alweer kwijt. Maargoed, zie (de meeste) mensen maar eens zo gek te krijgen om twee maanden lang te leren voor hun theorie.
Als het goed is blijft die theorie wel bij als je vaak genoeg rijd, de belangrijkere dingen sowieso.Duesenberg J schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:18:
[...]
Jozef! Jozef, Jozef, Jozef!![]()
Ik denk dat het belgische systeem toch wat minder veilig is dan het nederlandse. In Nederland zit er een professionele instructeur naast je met ook een setje pedalen. Die kan veel beter ingrijpen dan een niet getraind persoon zonder setje pedalen. Ik vind niet dat het praktijkgedeelte van het nederlandse examen een truukje is. Ik heb gewoon veel gereden, goed leren kijken, de hele tijd een instructeur naast me gehad die zei wat ik niet goed deed en hoe ik het anders kon aanpakken, enz. Nee, wat pas echt een truukje is, is zo'n theoriecursus. Dat is gewoon 1 of 2 dagen stampen, stampen, stampen en nog eens stampen, dan meteen theorieexamen, en de week erop ben je de helft alweer kwijt. Maargoed, zie (de meeste) mensen maar eens zo gek te krijgen om twee maanden lang te leren voor hun theorie.
Ik denk dat voor de theorie hetzelfde geldt als voor de praktijk: je leert het 100%, haalt het 100% maar zodra je je rijbewijs hebt leer je de helft weer af en ontwikkel je eigen gewoonten.Duesenberg J schreef op donderdag 03 april 2008 @ 13:18:
[...]
Jozef! Jozef, Jozef, Jozef!![]()
Als ik bij mijn vader in de auto zit, zie ik die echt niet "binnen, buiten, dode hoek" doen om maar iets te zeggen. Verkeer is toch grotendeels 'improviseren' binnen een zeer basale set regels, wat meestal gewoon goed gaat op basis van ervaring.
Voor beginnende bestyuurders, met minder dan twee jaar ervaring ofzo, kan ik me nog voorstellen dat een zo 'geforceerde opleiding' als de Nederlandse voordelen biedt t.o.v. de Belgische methode. Houdt er echter wel rekening mee dat het gevolg is dat het behalen van je rijbewijs in Nederland een gigantische toer is met bijbehorende kosten. En zoals gezegd, na twee jaar sta je op min of meer gelijke hoogte als mensen die het voor een fractie van de kosten en ergernis op zichzelf hebben geleerd.Of dat het waard is, weet ik niet.
leoaq.fm // Jeune Loop
Verwijderd
Jah klopt, dat je de 3 wegen dan helemaal uit je hoofd kent is wel een voordeel.Gamepie56 schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:27:
Ik vind het juist beter dat je die 3 punten moet kennen.. Dit kun je namelijk oneindig oefenen! Zo ken je de kruispunten en andere dingen heel goed, en is de kans dat er iets fout gaat vrij klein.
Ik ben met mn pa (die uiteraard reed
Zo kan ik me beter op het verkeer richten en hoef ik minder op de route te letten.
Alleen vind ik het opvolgen van 5 opdrachten achterelkaar wel vervelend.
En met navigatie rijden is wel beter, dan heb je geen iritante instructeur die de hele tijd over koetjes
Ik ga denk ik nog 2a3 lessen nemen en dan meteen examen ga doen.
Hopenlijk dat het dit x wel meezit want slagen is een kwestie van:
1. Goed rijden.
2. Geen nare situatie's tegenkomen (waar je soms niks aan kunt doen)
Klein voorbeeld, een vrachtwagen die met 75 voor je rijdt tijdens het invoegen op de snelweg.
3. Er zijn niet al teveel mensen geslaagd, hoe meer er zijn geslaagd die dag des te kleiner de kans is dat je slaagd.
4. Een NORMALE examinator krijgen.( Je hebt genoeg van die chagarijnige of onaardige die je met plezier laten zakken, of ze hebben ruzie thuis gehad en dan weet je je uitslag meteen al).
Dat is overmacht, als je daarna gewoon netjes de invoegt (spiegelen!) en de vrachtwagen inhaalt, mag je daar in mijn ogen niet op zakken.Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:33:
[...]
Jah klopt, dat je de 3 wegen dan helemaal uit je hoofd kent is wel een voordeel.
Ik ben met mn pa (die uiteraard reed) een aantal keren heen en terug van het cbr naar hengelo/enschede en terug gegaan. Ik heb nu presies de weg uitgestippeld die ik wil gaan rijden.
Zo kan ik me beter op het verkeer richten en hoef ik minder op de route te letten.
Alleen vind ik het opvolgen van 5 opdrachten achterelkaar wel vervelend.
En met navigatie rijden is wel beter, dan heb je geen iritante instructeur die de hele tijd over koetjesen kalfjes praat.
Ik ga denk ik nog 2a3 lessen nemen en dan meteen examen ga doen.
Hopenlijk dat het dit x wel meezit want slagen is een kwestie van:
1. Goed rijden.
2. Geen nare situatie's tegenkomen (waar je soms niks aan kunt doen)
Klein voorbeeld, een vrachtwagen die met 75 voor je rijdt tijdens het invoegen op de snelweg.![]()
3. Er zijn niet al teveel mensen geslaagd, hoe meer er zijn geslaagd die dag des te kleiner de kans is dat je slaagd.
4. Een NORMALE examinator krijgen.( Je hebt genoeg van die chagarijnige of onaardige die je met plezier laten zakken, of ze hebben ruzie thuis gehad en dan weet je je uitslag meteen al).
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Verwijderd
Dat is inderdaad overmacht, maar ik ben daar de 1e x op gezakt.max schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:39:
[...]
Dat is overmacht, als je daarna gewoon netjes de invoegt (spiegelen!) en de vrachtwagen inhaalt, mag je daar in mijn ogen niet op zakken.
Als ze willen dan laten ze je zakken voor zoiets doms
Btw, ik heb goed gespiegeld en netjes de vrachtwagen ingehaald.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 15:58 ]
Kon je die vrachtwagen niet meer rechts inhalen?
Het lijkt me wel gevaarlijk om met 75km/u achter een vrachtwagen vandaan te komen om in te halen op de linkerbaan namelijk...
Het lijkt me wel gevaarlijk om met 75km/u achter een vrachtwagen vandaan te komen om in te halen op de linkerbaan namelijk...
leoaq.fm // Jeune Loop
Als je echt vooruit denkt laat je op de oprit naar de invoegstrook al je gas los en creeer je ruimte tussen de vrachtwagen en jezelf. Daarna heb je voldoende ruimte om in te voegen en daarna met een redelijke snelheid te wisselen van strook (rechts > links) en de vrachtwagen in te halen.leokennis schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:22:
Alles bij elkaar zal de doorstroming beter zijn en het geeft ook nog eens minder stress en laat blijken dat je inzicht hebt.
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Verwijderd
Je bedoel met links inhalen?leokennis schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:22:
En neej, ik kon niet inhalen gezien mij geen gelegenheid werd gegeven door andere auto's die aan het inhalen waren voor het invoegen.
Verwijderd
Jah klopt dat is ook wel zo, maar als er veel auto's achter je zitten en je gaat gas gaat loslaten dan is dat volgens mij ook niet goed omdat je anderen in gevaar brengt.max schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:29:
[...]
Als je echt vooruit denkt laat je op de oprit naar de invoegstrook al je gas los en creeer je ruimte tussen de vrachtwagen en jezelf. Daarna heb je voldoende ruimte om in te voegen en daarna met een redelijke snelheid te wisselen van strook (rechts > links) en de vrachtwagen in te halen.
Alles bij elkaar zal de doorstroming beter zijn en het geeft ook nog eens minder stress en laat blijken dat je inzicht hebt.
Oftewel, ik was gewoon in een kutsituatie beland waar ik geen kans had om een goede beslissing te nemen

Die slaag/zak quotum is volgens mijn rij-instructeur gewoon onzin trouwens
Daar hoef je dus niet bang voor te zijn
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Ik denk dat hij wel rechts inhalen bedoelde. Als die vrachtwagen op de snelweg rijdt en jij wilt invoegen, kan je die vrachtwagen ook rechts inhalen door een stuk op de invoegstrook te blijven rijden en vóór de vrachtwagen in te voegen. Maarja, dan moet je invoegstrook maar net lang genoeg zijn en voor de vrachtwagen moet ook niet veel verkeer rijden. Het blijven kut situaties maar als je het goed oplost kan je daar niet op zakken.Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:30:
[...]
Je bedoel met links inhalen?
En neej, ik kon niet inhalen gezien mij geen gelegenheid werd gegeven door andere auto's die aan het inhalen waren voor het invoegen.
Als het druk is en niemand laat mij inhalen (of invoegen) dan probeer ik dat gewoon af te dwingen door mijn richtingaanwijzer al naar rechts aan te zetten. Officiëel heb je natuurlijk geleerd dat je alleen maar richting aan mag geven als je ook echt kan gaan maar soms kan het niet anders en dan vallen ze hier zelfs niet over bij een examen (sterker nog ik heb het ook op mijn examen gedaan).
Want als je met 75 km/u achter een vrachtwagen blijft hangen zal niemand op de linker rijstrook zich afvragen of jij er langs wil. Wanneer je je richtingaanwijzer al aan hebt zien bestuurders dat jij er graag langs gaat en als het een beetje een schappelijke bestuurder is zal ie wel een klein gaatje laten vallen zodat jij kan inhhalen.
Want als je met 75 km/u achter een vrachtwagen blijft hangen zal niemand op de linker rijstrook zich afvragen of jij er langs wil. Wanneer je je richtingaanwijzer al aan hebt zien bestuurders dat jij er graag langs gaat en als het een beetje een schappelijke bestuurder is zal ie wel een klein gaatje laten vallen zodat jij kan inhhalen.
Zonet weer een lesje gehad, nog een paar tot het examen. Snelweg gaat prima, invoegen en baan wisselen geen probleem (mis alleen soms een bord), ook 80-kilometerwegen zijn geen punt van zorgen. Maar in die smalle straatjes in Utrecht (vooroorlogse wijk, 30-kilometerzones) zweet ik nog steeds peentjes. Ik rij te snel of te traag, zit regelmatig in een te hoge versnelling, word slordig met knipperen en zijstraatjes inkijken... hopelijk kan ik dat nog wat opvijzelen voordat ik op moet.
Iemand nog tips?
Iemand nog tips?
Als het allemaal te snel voor je gaat kun je het ook ietsje rustiger aan doen. Je hoeft niet persé door elke 30km weg volle bak te rijden
Hangt een beetje van de situatie af. Behalve als je instructeur natuurlijk zegt dat je door moet rijden.
Vandaag m'n pasje aangevraagd
Met spoed, dus kan hem morgen ophalen 
Is overigens puur voor de meteen-heb, want ik heb niet eens een auto
Zaterdag een verjaardag, dus kan ik hem daar showen

Is overigens puur voor de meteen-heb, want ik heb niet eens een auto
Verwijderd
En de enige manier om het wel goed te doen, is (imo) door veel te oefenen. Dus vraag gewoon of je de komende lessen daar nog wat rond mag rijden, en maak van het kijken een gewoonte. Een keertje vergeten je richting aangeven op het examen is niet zo'n probleem, maar een zijstraatje inkijken moet je gewoon altijd doen, omdat er zo iets uit kan schieten.Gluten Parody schreef op donderdag 03 april 2008 @ 17:24:
Zonet weer een lesje gehad, nog een paar tot het examen. Snelweg gaat prima, invoegen en baan wisselen geen probleem (mis alleen soms een bord), ook 80-kilometerwegen zijn geen punt van zorgen. Maar in die smalle straatjes in Utrecht (vooroorlogse wijk, 30-kilometerzones) zweet ik nog steeds peentjes. Ik rij te snel of te traag, zit regelmatig in een te hoge versnelling, word slordig met knipperen en zijstraatjes inkijken... hopelijk kan ik dat nog wat opvijzelen voordat ik op moet.
Iemand nog tips?
Ik heb volgende week ook m'n laatste lesjes, donderdag nog een combiles van 2x45 minuten, en dan vrijdag om 11:40 afrijden! Daarvoor natuurlijk ook nog 45 minuten rijden, dus ik hoop dat ik tijdens het afrijden al lekker opgewarmd ben.
Enige wat ik een beetje vrees, is dat ik bijvoorbeeld verkeerd voor sorteer bij een kruispunt. Als voorbeeldje dit kruispunt. Onderaan zie je twee stroken die naar links gaan (rechtsboven op de kaart), maar de linkerstrook (normaliter de snelle baan) gaat naar de snelweg, en de rechter naar het centrum. Als het een beetje druk is en ik moet de snelweg op, dan zit ik liever niet op de rechter strook
Same problem here, ik heb echt een schijt hekel aan drempels en om de 100 meter een onoverzichtelijke kruising.Gluten Parody schreef op donderdag 03 april 2008 @ 17:24:
Iemand nog tips?

Lijkt me met een diesel (de meeste lesauto's) geen probleem toch?Krizzie schreef op donderdag 03 april 2008 @ 19:24:
Bij die smalle 30km wegen met drempels zit ik vaak met de versnellingen te kloten, in de 1 wil je niet rijden (veelste gevoelig met gasgeven) en in de 2 zit je op het punt van afslaan.Zeker als het van die hoge drempels zijn.
Je trekt op, zet hem in z'n twee en je kan bijna het gas loslaten.. dat dieseltje rolt wel door.
Slaat die bijna af dan geef je wat gas bij.. als er iets makkelijk is, is het lekker relaxed door 30km/u straatjes rollen tijden rijles en rijexamen.
[ Voor 91% gewijzigd door job op 03-04-2008 19:41 ]
Ik merk zelf bij m'n 118d dat bij veel drempels de 2 echt een te hoge versnelling is. Ik moet om niet over de grond te schrapen tot een tempo onder het idle tempo van de 2e versnelling zakken, soms zo ver dat ontkopelen en daarna weer oppakken vrijwel niet kan omdat ik dan gewoon té langzaam ga voor de 2e versnelling. Ok, ik kan het opvangen met flink veel gas, maar toch is dat niet helemaal de bedoeling.job schreef op donderdag 03 april 2008 @ 19:34:
[...]
Lijkt me met een diesel (de meeste lesauto's) geen probleem toch?
Je trekt op, zet hem in z'n twee en je kan bijna het gas loslaten.. dat dieseltje rolt wel door.
Slaat die bijna af dan geef je wat gas bij.. als er iets makkelijk is, is het lekker relaxed door 30km/u straatjes rollen tijden rijles en rijexamen.
Ja en daarbij kan je zelfs in zijn 2 optrekken met een diesel als je het een beetje (!) voorzichtig doetjob schreef op donderdag 03 april 2008 @ 19:34:
[...]
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Ik rij ook in een 118d, maar ik vind 30 km/u zones heerlijk. In z'n twee door zo'n wijk en bij drempels vlak ervoor de koppeling een stukje induwen, dan rem je niet maar ga je net sloom genoeg om het niet al te erg te voelen.johnnyv.nl schreef op donderdag 03 april 2008 @ 19:41:
[...]
Ik merk zelf bij m'n 118d dat bij veel drempels de 2 echt een te hoge versnelling is. Ik moet om niet over de grond te schrapen tot een tempo onder het idle tempo van de 2e versnelling zakken, soms zo ver dat ontkopelen en daarna weer oppakken vrijwel niet kan omdat ik dan gewoon té langzaam ga voor de 2e versnelling. Ok, ik kan het opvangen met flink veel gas, maar toch is dat niet helemaal de bedoeling.
Voor maandag mijn examen maak ik me meer zorgen om rotondes...vooral turborotondes, wat een ondingen

leoaq.fm // Jeune Loop
Rotondes is gewoon van te voren afremmen, terug naar de 2, checken of er mensen aan komen rijden die je voorrang moet verlenen en indien nodig remmen en naar de 1. Niet te lang treuzelen, maar ook zeker niet voor iemand schieten want dan hinder je andere bestuurders en mag je denk ik gelijk terug naar het examencentrum.
Jammer dat je in Nederland niet vrij mag oefenen na je lessen, want dat vind ik dus het grote voordeel van het systeem van hier. Ik kan nu (minimaal) 3 maanden vrij oefenen en dat ga ik dus ook zeker doen. Examen doen in eigen auto
Jammer dat je in Nederland niet vrij mag oefenen na je lessen, want dat vind ik dus het grote voordeel van het systeem van hier. Ik kan nu (minimaal) 3 maanden vrij oefenen en dat ga ik dus ook zeker doen. Examen doen in eigen auto
Hoe werkt dat systeem dan?
Je hebt een pakket van X aantal lessen met instructeur en daarna mag je zelf in je eigen auto zonder instructeur rond rijden? Moet er dan wel iemand met rijbewijs naast je zitten of hoe gaat dat? Die persoon heeft dan geen rem-pedaal etc. en je hebt dan ook geen L op het dak toch?
Je hebt een pakket van X aantal lessen met instructeur en daarna mag je zelf in je eigen auto zonder instructeur rond rijden? Moet er dan wel iemand met rijbewijs naast je zitten of hoe gaat dat? Die persoon heeft dan geen rem-pedaal etc. en je hebt dan ook geen L op het dak toch?
Dennahz in "Het grote rijbewijs topic - Deel 6"Lennart_1337 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 20:06:
Hoe werkt dat systeem dan?
Je hebt een L achteraan je ruit. Ik mag, omdat ik 20u les gehad heb, zelfs alleen rijden om ervaring op te doen. De basis heb je sowieso wel na 20u en alleen rijden is dan ook wel vertrouwd. Dat pakket met 6u is levensgevaarlijk imho.
Bij de meeste drempels is dat ook het geval, maar je hebt van die wijken die drempels neer leggen waar je met 20km je bumber er nog afrijd (In Nijmegen Oost een keer een flinke schuiver op een drempel gemaaktjob schreef op donderdag 03 april 2008 @ 19:34:
[...]
En 30 rijden in een bekende woonwijk doe ik ook, maar als ik in een wijk zit die ik totaal niet ken, dan rij ik meestal 20/25 ofzo, gewoon omdat ik dan veel meer moet kijken waar ik nou eigenlijk heen rijd.
Dus eigenlijk heb je al een rijbewijs na 20u en moet je alleen nog examen doen om van die L af te komen? Of zijn er nog meer beperkingen?Dennahz schreef op donderdag 03 april 2008 @ 20:18:
[...]
Dennahz in "Het grote rijbewijs topic - Deel 6"
Je hebt een L achteraan je ruit. Ik mag, omdat ik 20u les gehad heb, zelfs alleen rijden om ervaring op te doen. De basis heb je sowieso wel na 20u en alleen rijden is dan ook wel vertrouwd. Dat pakket met 6u is levensgevaarlijk imho.
Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk
Je mag niet op feestdagen en in't weekend rijden tussen 22 en 6. Je mag 1 passagier mee hebben die >24 moet zijn en rijbewijs B moet hebben. (Dinnetje is 22 en heeft wel een rijbewijs, dus that's fine by me..).
Je moet het eigenlijk zien als soort 'stage'.
Je moet het eigenlijk zien als soort 'stage'.
Ik heb nu 23 lessen (of wel 23 uur gehad) en ik ben blij dat ik een instructeur naast me heb, de auto besturen had ik na 10 lessen wel onder de knie, maar anticiperen wil nog wel eens lastig zijn en dan vind ik het toch fijn dat er iemand voor mij op de rem trapt of zegt wat ik moet doen.
Duh...maar ik heb het over rotondes met twee, drie of meer banen waar je echt moet gaan schuiven, waar verkeerslichten op staan en waar je fietsers voorrang moet geven en weet ik het.Dennahz schreef op donderdag 03 april 2008 @ 20:01:
Rotondes is gewoon van te voren afremmen, terug naar de 2, checken of er mensen aan komen rijden die je voorrang moet verlenen en indien nodig remmen en naar de 1. Niet te lang treuzelen, maar ook zeker niet voor iemand schieten want dan hinder je andere bestuurders en mag je denk ik gelijk terug naar het examencentrum.
Vooral van deze dingen krijg ik het warm:

Denk hierbij twee stroken per richting en dan zakken als je achter een vrachtwagen voorsorteert midden op het plein.
leoaq.fm // Jeune Loop
Rechtsaf en rechtdoor zijn vaak prima te doen, alleen driekwart rond is even opletten. Je sorteert voor bij de strook voor linksaf en je zorgt ervoor dat je bij de ANWB-paal van jouw afslag weer aan de rechterkant zit. Dit betekent dat je 1 of meer rijstroken naar rechts opschuift. Helemaal niet erg als je dat eng vindt, want dan spiegel je tenminste goed
Ja de techniek ken ik...maar (mijn) probleem is dan dat het wat onoverzichtelijk wordt, vooral als er ook nog vrachtauto's op de rotonde zitten en er een afzichtelijk zichtsbeperkende kunstwerk in het midden staatGluten Parody schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 00:36:
Rechtsaf en rechtdoor zijn vaak prima te doen, alleen driekwart rond is even opletten. Je sorteert voor bij de strook voor linksaf en je zorgt ervoor dat je bij de ANWB-paal van jouw afslag weer aan de rechterkant zit. Dit betekent dat je 1 of meer rijstroken naar rechts opschuift. Helemaal niet erg als je dat eng vindt, want dan spiegel je tenminste goed
leoaq.fm // Jeune Loop
Ik schijt hem ook altijd op het Keizerkarel Plein (Nijmegen).
Vreselijke rotonde.

Tja, dan is het geduld hebben tot je de ANWB-paal kunt zien. Het kostte mij ook wat moeite voordat ik op tijd naar rechts durfde te gaan. Als de auto's voor rechtdoor van de rotonde af zijn heb je vrij spel om de meest rechtse strook op te zoeken. Hoe een vrachtwagen het moeilijker maakt begrijp ik eigenlijk niet zo, maar ik kom ze ook bijna nooit tegen op rotondes hier...
Keizer Karel is toch die rotonde waar oprijdend verkeer voorrang heeft boven verkeer dat al op de rotonde rijdt? Wie verzint zoiets zeg.
Keizer Karel is toch die rotonde waar oprijdend verkeer voorrang heeft boven verkeer dat al op de rotonde rijdt? Wie verzint zoiets zeg.
[ Voor 15% gewijzigd door Gluten Parody op 04-04-2008 01:18 ]
Het Keizerkarel Plein is inderdaad een vreselijke rotonde (vooral in de spits), evenals het Takenhofplein (ook in Nijmegen). Op beide rotondes heeft het oprijdend verkeer inderdaad voorrang boven het verkeer dat al op de rotonde rijdt...
Verwijderd
Dat zijn de standaard rotonde regels.sylvesterrr schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 09:02:
Het Keizerkarel Plein is inderdaad een vreselijke rotonde (vooral in de spits), evenals het Takenhofplein (ook in Nijmegen). Op beide rotondes heeft het oprijdend verkeer inderdaad voorrang boven het verkeer dat al op de rotonde rijdt...
Op een rotonde heb je gewoon voorrang. Verkeer dat er op wil moet wachten. Vroeger was dit, volgens mijn instructeur, niet zo. En er zijn blijkbaar nog rotondes die deze oude regels handhaven. Erg gevaarlijk.
Dit topic is gesloten.