Het grote rijbewijs topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 23 Laatste
Acties:
  • 38.158 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ROFLASTC schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:29:
[...]

Persoonlijk denk ik dat de Hint is: let op het verkeer en niet op mij (instructeur/trice)
Met opmerkingen bedoel ik, je doet dit niet goed, of dit kan beter. Want dat wil ik juist horen, en wanneer ik vraag wat doe ik fout/wat moet ik verbeteren. Zegt hij, je rijd al goed... Waar ik totaal gestoord van word, want als ik goed zou rijden had ik het wel gehaald..

Maar ja, dan denk ik maar... dat examen een momentopname is enzo..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Het is niet enkel een kwestie van goed rijden en je aan de regels houden. Het is een kwestie van goed rijden, je aan de regels houden EN anticiperen op wat er rond je gebeurt EN je moet zelfzeker overkomen.

(Niks zo irritant als zenuwachtige/nerveuse chauffeurs.)

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 13:31
Wat ik wel altijd vervelend vind dat lessers echt traaaaaagggg rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Onthoud wat ik gezegd heb, voordat de examinator in de auto zit weet deze als voor 80% wat de uitslag zal zijn.

Als jij al 10 lessen geen opmerkingen hoort waarom post je dan nog op dit forum? Je kunt dus technisch goed autorijden en hebt blijkbaar voldoende inzicht. Wees daar eens van overtuigd en vergeet al die ander hulpmiddeltjes, regeltjes, valeriaan en weet ik veel wat. Zeg tegen je zelf:

"Damn, I am fucking good"

En stap daarna op die examinator af!

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb er 5 keer over gedaan.. en elke keer werd ik zenuwachtiger. Vijfde keer dus staatsexamen, en na een wat moeizame start door de zenuwen toch geslaagd. Ik had wel mazzel dat de theorie toen nog langer geldig was.

Affijn, als je je roze pasje eenmaal hebt gehaald leer je pas echt rijden. Toen ik nog lesde had ik vaak het gevoel in de spiegels te kijken om het kijken, zonder te zien wat er te zien was, dat heb ik pas veel later geleerd. Het eerste halfjaar toen ik 'n eigen autootje had ergerde ik me blauw aan mezelf, aan al de foutjes die je nog maakt, dat wordt vanzelf beter.

Inmiddels heb ik al 10 jaar m'n rijbewijs en rijd ik zo'n 35.000 km per jaar, zonder al te veel brokken ;)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ga afrijden op een tijdstip dat het een beetje druk is in de stad, sta je zo 15 minuten in de file, daarna sla je een verlaten industrieterrein in en voilá :P .

Mja het beste is gewoon je op je gemak voelen. Ga anders voordat je de motor start eerst even rustig zitten en relax.

Ik heb het in 1 keer gehaald en waren ook wel wat opmerkingen, maarja het is echt niet zo moeilijk. Tja en verder is het niet verplicht om een rijbewijs te hebben ofzo hor. Nederland is helemaal niet zo groot en ik maak nu nog steeds meer kilometers met het OV en fiets dan met de auto.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Ik heb het zelf in een keer gehaald, ik had wel het geluk dat het toendertijd voor mij betaald is, dus ik was er eigenlijk niet zo heel erg bij gebaat dat ik het ook daadwerkelijk haalde. Ik wist toch als ik het niet zou halen ik vast nog een keer op zou moeten, maar daarbij wist ik ook van mezelf dat ik gewoon goed kon autorijden, en het ook leuk vind, wat ook al een hoop scheelde natuurlijk.

Wat ik wel grappig vond is dat mijn rijinstructrice toen al tegen mij zei dat ik het sowieso wel ging halen, maar dat ze zou proberen om de examinator extra af te leiden. En ja hoor, tijdens de rit zaten ze alleen maar te zeveren, ik deed gewoon mijn ding.
Het mooiste was nog wel dat ik een bijzondere verichting eigenlijk niet goed deed (weet niet meer welke), maar ik had zelf toen al zoiets van tjah, als het met een rijbewijs ook niet lukt zou ik het toch gewoon nog een keer proberen? Dus ik probeerde het gewoon nog een keer, zonder dat daar om gevragen werd, dit zei hij ook dan ook op het einde van het examen dat hij dit wel netjes en goed vond om gewoon zelf initiatief te tonen.
Verder als je zelf het gevoel hebt iets niet helemaal netjes te doen, dan corrigeer het gewoon, zonder je druk te maken. Iemand die al 20 jaar zijn rijbewijs heeft, zal soms ook wel eens bedenken dat ie eigenlijk niet helemaal netjes voorgesorteerd staat.
Maar helaas moeten ze bij het CBR ook geld verdienen, dus een bepaald percentage laten ze gewoon zakken, kom volgende keer maar weer terug, kassa!

Uiteindelijk heb ik een kleine 20 minuten gereden tijdens het examen, had er ook totaal geen moeite mee verder.

Maar inderdaad, je kunt al aan je examinator zien of het iets gaat worden ja of nee! Vaak zijn het van die norse knarren met een dikke snor, en ja dan weet je al genoeg...

[ Voor 12% gewijzigd door eX0duS op 26-03-2008 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:33:
[...]

Met opmerkingen bedoel ik, je doet dit niet goed, of dit kan beter. Want dat wil ik juist horen, en wanneer ik vraag wat doe ik fout/wat moet ik verbeteren. Zegt hij, je rijd al goed... Waar ik totaal gestoord van word, want als ik goed zou rijden had ik het wel gehaald..

Maar ja, dan denk ik maar... dat examen een momentopname is enzo..
Zonder je instructeur/instructrice af te willen vallen: Een andere kan soms heel verfrissend zijn en net dat inzicht geven dat je nodig hebt om wel te slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:36
Ik heb vanavond mn vierde les, ben benieuwd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon je klep dichthouden zeg!!! Niets irritanter dan van die mensen die zichzelf de superjoviaalste vinden en maar lullen...

Gewoon een professionele houding en mond dicht. Op een mondeling examen aan de uni hoef je zoiets ook niet te proberen. Die mensen kennen jou niet, they don't care...

En zeker dingen als 'goh ik rijd al 50, blabla'... Doe dat nu gewoon maar niet!! Als ik examinator was dan liet ik je alleen daarvoor al terugkomen. Die mensen weten ook perfect hoe hard je gaat, daar hebben ze jouw 'inzicht' niet voor nodig.

Ik hoop trouwens dat je geen 50 reed waar je 70 mocht, want te traag rijden is één van de grootste fouten die je kan maken. Steeds zo snel mogelijk naargelang de geldende snelheidslimieten.

Door te lullen weten ze gewoon dat je onzekerheid probeert te verbergen. Gewoon zwijgen, concentreren en rijden... Als er iemand al een gesprekje voert dan is het de begeleider met de examinator, omdat die mekaar meestal wel kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

eX0duS schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:58:
Maar inderdaad, je kunt al aan je examinator zien of het iets gaat worden ja of nee! Vaak zijn het van die norse knarren met een dikke snor, en ja dan weet je al genoeg ...
... gewoon geslaagd. Een luidruchtige lekkere meid (of jongen) loop je toch ook anders op af als een rustig lekker ding? Afstemmen op je ontvanger heet dat in commerciële cursussen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik heb verder weinig gezegd tegen mijn examinator toen (10 jaar geleden ofzo), behalve mijn naam dan... Volgens mij was hij verder ook weinig geinteresseerd, ik kwam daar om af te rijden, niet om gezellig koffie te leuten... Gewoon rijden, meer kan je daar echt niet doen.
En inderdaad, zeker niet langzaam rijden, gewoon door rijden. Je mag ook gerust inhalen als dit mogelijk is, gewoon initiatief tonen! Maar niet als een gek gaan rijden natuurlijk. :p

Is ook wat, als je een beetje geforceerd quasi-gezellig gaat zitten doen tegen je examinator. :D Net of hij dat op prijs gaat stellen...

[ Voor 54% gewijzigd door eX0duS op 26-03-2008 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

NoTimeRemains

I know

zo heeft iedereen wel zijn gezeik met afrijden en rijscholen...
1e keer : zwaar de griep te pakken.
instructeur gebeld om ziek te melden 'ja je moet komen want je hebt betaald en anders doe je geen examen maar betaal je er wel voor'
ok jij bent de expert.
kom ik daar, doe mijn examen, zak natuurlijk.
zegt die muts van een examinatrice 'waarom heb je geen doctorverklaring gehaald, dan had je een spoedexamen gedaan nadat je weer beter was'
daar op de spot mijn instructeur verrot gescholden en 'ontslagen'.
2e andere rijschool dus. zak ik omdat ik een ingreep had. oma kwam een halve kilometer verder op aan op haar scootding terwijl ik moest afslaan.
examinatrice even goed verteld wat ik er van vond en terug gereden.
3e zelfde examinatrice als 1e keer en ik heb toen perfect gereden. zelfs complimenten gekregen dat ik keurig reed.

ik wens je veel succes. maar goed je kan het of je kan het niet. ik ga er vanuit dat als je op examen mag en gaat dat je het kan.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 08:05

vleesjus

echte vleesjus!

Ik kreeg van mijn examinator anderhalf jaar geleden de tip mee: "De examinator gaat straks allemaal vragen stellen, dat is alleen maar om je aandacht van het verkeer weg te krijgen, dus negeer hem maar gewoon" tijdens de rijles zo ongeveer aaleen op ja/nee vragen wat antwoord gegeven en een paar korte antwoorden gegeven. Zo laat je wel zien dat je je niet laat afleiden van het verkeer.
De eerste keer gehaald na 29 uurtjes ondanks dat ik de auto (door een beetje spanning) 5x liet afslaan tijdens het examen :P

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

eX0duS schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:58:
Het mooiste was nog wel dat ik een bijzondere verichting eigenlijk niet goed deed (weet niet meer welke)
Hehe, heb ik nog wel een leuke anekdote:

Op een gegeven moment reden we een straatje in waar 4 parkeerplaatsen waren. Daar moest ik achteruit inparkeren, toen ik vroeg welk vak ik moest nemen riep hij (als grap) 'de middelste!', het maakte natuurlijk niet uit. Dus ik zet hem netjes op de streep neer tussen vak 2 en 3. Kijkt hij mij zo aan van 'waar ben jij nou mee bezig?', maar hij kon het grapje wel waarderen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 15:49

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Morgen weer beginnen aan de voorbereiding op mijn herexamen.

2 uurtjes rijden van 11:00 tot 13:00, en dan maandag weer van 11:00 tot 13:00. Dinsdag van 9:00 tot 11:00 en woensdag voor mijn examen om 7:00, ik herhaal, 7:00 bij de rijschool zijn :| om daarna om 8:00 af te rijden.. IN DE OCHTENDSPITS :'(

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Erkens schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 14:18:
[...]

Ik ben 25+, heb pas een paar weken mijn rijbewijs en ben erg blij met mijn oude barrel uit '93 ;)
28, 3 weken rijbewijs en binnenkort ga ik er een van <1000 kopen. Je hebt barrels en barrels uiteraard. Blijft toch dat je van A naar B moet ;)

Rijden gaat overigens steeds soepeler. Blijf nog wel 2 handicaps hebben:
1. iets pakken of verstellen tijdens het rijden zorgt voor een mooie swieper. Nog vrij link dus ;)
2. benzine vs diesel... wat is dat wennen. Gaat steeds beter maar het aantal keer afslaan voor een stoplicht is echt genant, iets wat bij een diesel ondenkbaar is. Wel mooi dat het nieuwe rijden in de praktijk in een pittige 1.4 benzine toch iets anders is dan een slome diesel. Schakelen bij 2000 touren, oh shit het is al 3500 ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Laatst online: 20:11

Duinkonijn

Huh?

tis heus geen schande dat je 3 keer moet afrijden.

per periode dat je langer rijd bouw je meer ervaring op
hard op in je zelf spreken waarderen ze niet. ik heb het ondervonden

* Duinkonijn heeft het ook in drie keer gedaan.

1e kon ik gewoon niet rijden :P geen zelfvertrouwen ed..
2e een ingreep die ik niet echt fijn vond... ik moest invoegen en der reed een grote vrachtwagen combi en ze geeft een ingreep dat ik pal voor die vrachtwagen zat.. vrachtwagen toeteren en ik kon dat mokkel* wel slaan.
bijkomstigheid was dat ik nog verkouden was dus ook niet helemaal jofel was..

3e had ik voor het gevoel dat ik te ruig bezig was. vooral met inparkeren :+ . examinator vond het prima. geen opmerkingen

1e & 2e keer was me instructeur mee. 3e keer mocht ik het uitzoeken 8)7. overigens mocht ik alle 3 de keren aangeven of hij moest blijven zitten op het cbr of dat hij mee ging.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Angeloonie schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:43:

2 uurtjes rijden van 11:00 tot 13:00, en dan maandag weer van 11:00 tot 13:00. Dinsdag van 9:00 tot 11:00 en woensdag voor mijn examen om 7:00, ik herhaal, 7:00 bij de rijschool zijn :| om daarna om 8:00 af te rijden.. IN DE OCHTENDSPITS :'(
Dat valt echt hééél erg mee hoor :). Ik had mijn examen ook om 8 uur en had het in een keer gehaald. Er zijn altijd stukken snelweg druk tijdens de ochtendspits maar er wordt vaak een rustiger stuk snelweg gekozen (en die zijn er ook, bij ons was de A59 richting Nijmegen het slachtoffer en die was erg rustig).

En vaak rijden er dan wel veel fietsers, maar mijn instructeur zei altijd dat je één fietser wel over het hoofd kan zien maar een groep van 10 fietsers niet, en hij had nog gelijk ook :)

Dus je moet je gewoon niet zo zorgen maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 19:21

_Christiaan_

Master of SOG

Angeloonie schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:43:

Dat is toch juist beter? Dan sta je meer voor rode stopichten enzo :P

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 16:33:
[...]

Dan wil die instructeur dat soort onzekerheden niet horen, kies zelf maar. als er een ongeval dreigt grijpt 'ie wel in.

Ikzelf stond eens met motorles zonder benzine ter hoogte van het Prinsclaus-plein. Het gebeurde op de 3e baan van vier , in het donker en in de regen. Als je net de 3e keer op de snelweg zit en de motor gaat ineens van 120-100-80-40 km/u dan merk je wel wat echte problemen zijn. De instructuer hield het verkeer achter me op en liet mij over 3 banen naar de vluchtstrook uitrollen.

Daarna stonden alle andere dingen die ik mee kan maken in het verkeer ineens in een ander daglicht. Kiezen en vooruit denken waren dan erg makkelijk. Als je,je maar aan de regels houd. rijstijl komt vanzelf wel. De instructuer vindt kennelijk dat je al goed rijdt nou dus nog onafhankelijk gaan bewegen. Je merkt vanzelf wel wanneer je *echt* te ver gaat.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:24
_Christiaan_ schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 18:34:
[...]

En laat je de motor 10x afslaan door de zenuwen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Jazzper schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:49:
2. benzine vs diesel... wat is dat wennen. Gaat steeds beter maar het aantal keer afslaan voor een stoplicht is echt genant, iets wat bij een diesel ondenkbaar is.
Ik had laatst (paar weken geleden) dat ik hem keer op keer liet afslaan bij een normaal kruispunt waar ik moest wachten. Echt zo irritant, en het erge is dat doordat ik me daaraan erger het niet beter gaat. Helemaal irritant wordt het als ze achter je beginnen te toeteren en te seinen...

Gelukkig dat het steeds beter gaat.
Wel mooi dat het nieuwe rijden in de praktijk in een pittige 1.4 benzine toch iets anders is dan een slome diesel. Schakelen bij 2000 touren, oh shit het is al 3500 ;)
Heb ik soms ook last van, jammere is alleen dat mijn barrel geen toerenteller heeft.

Ik heb alleen nog moeite met het inparkeren, helemaal omdat het ding geen stuurbekrachtiging heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:30
sylvesterrr schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:17:
[...]

En laat je de motor 10x afslaan door de zenuwen. :+
Jah shit.. dat had ik vanmorgen bij m'n TTT.. gewoon bij CBR, ik wil wegrijden, om op 1 of andere vage reden sloeg die motor meteen af.. maar daarna niet meer, en heb haar er ook niet meer over gehoord achteraf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
LauPro schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:37:
[...]
Hehe, heb ik nog wel een leuke anekdote:

Op een gegeven moment reden we een straatje in waar 4 parkeerplaatsen waren. Daar moest ik achteruit inparkeren, toen ik vroeg welk vak ik moest nemen riep hij (als grap) 'de middelste!', het maakte natuurlijk niet uit. Dus ik zet hem netjes op de streep neer tussen vak 2 en 3. Kijk hij mij zo aan van 'waar ben jij nou mee bezig?', maar hij kon het grapje wel waarderen ;) .
Zou ik als examinator niet echt grappig vinden... Maar goed, zolang je slaagt is alles ok. :p Ik zou dat niet vragen en hem gewoon in het eerste beste vak rammen. :p

[ Voor 3% gewijzigd door eX0duS op 26-03-2008 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

eX0duS schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 20:09:
Zou ik als examinator niet echt grappig vinden... Maar goed, zolang je slaagt is alles ok. :p Ik zou dat niet vragen en hem gewoon in het eerste beste vak rammen. :p
Tja ach, ik stond wel goed in het midden, dus qua inschatting was het wel goed en heel letterlijk gezien stond ik nog steeds tussen de lijnen ;) .

Ik rij gewoon zoals mijn stijl is. Ga daar echt niet anders om rijden omdat er een examinator naast me zit. Dat is volgens mij wel de domste fout die je kan maken. Als je 'normale' rijstijl al niet door de beugel kan dan kan je het gewoon vergeten dat rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

28, 3 weken rijbewijs en binnenkort ga ik er een van <1000 kopen. Je hebt barrels en barrels uiteraard. Blijft toch dat je van A naar B moet ;)
Wat wordt het? Toch geen BX hopelijk ;) (Zit er zelf ook naar te kijken naar iets Frans (Citroën BX/Xantia) of toch een Zweedse dame (Volvo 240/850 of een Saab 900 :9~ )). Al zijn er goedkopere hobbies te bedenken voor een 18-jarige...

Morgen trouwens weer lessen, hopelijk weer een stukje Amsterdam verkennen waar ik nog niet geweest ben. Is altijd handig om bij het examen al te weten hoe kruispunten e.d. die je onderweg tegenkomt in elkaar steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Hehe, je noemt EXACT mijn rijtje! Qua value for money het liefst een BX of eventueel Xantia (moderner maar zwaarder) of XM (toffer, maar zwaarder). En anders een zweed zoals idd de 240 of 850 of een Saab 900 of 9000CS. En ik vind een BX echt mooi, geen grappen.

edit: of een auto voor onzer beider hobby: een mooie rode Peugeot 504 met gele kattenogen en groot schuifdak om in te staan en het peleton aan te moedigen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Jazzper op 26-03-2008 21:59 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste wagen gaat een Renault 25 worden. V6, vol leder, automaat en een boordcomputer die tegen je praat. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 22:00:
Mijn eerste wagen gaat een Renault 25 worden. V6, vol leder, automaat en een boordcomputer die tegen je praat. 8-)
Ah, daar had m'n pa de Renault 11 "Electronic" van, nadeel was dat het systeem ala Franse auto's niet echt betrouwbaar was ;) (hij bleef op een gegeven moment maar foutmeldingen geven :P, "Left front door still open" etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

2. benzine vs diesel... wat is dat wennen. Gaat steeds beter maar het aantal keer afslaan voor een stoplicht is echt genant, iets wat bij een diesel ondenkbaar is. Wel mooi dat het nieuwe rijden in de praktijk in een pittige 1.4 benzine toch iets anders is dan een slome diesel. Schakelen bij 2000 touren, oh shit het is al 3500 ;)
Sinds ik mn rijbewijs heb ruim 100km dr op zitten. Geen last gehad van afslaande motor, wel van wielspin...ze leren je ook niet om snel weg te rijden bij nat weer. Stond ik daar voor het stoplicht met 6000rpm en spinnende wielen :'( en die jongen uit mn klas ook, allebij in de station van onze ouders, het was te ;( om aan te zien. En m'n bedoeling was om gewoon beetje vlot weg te rijden... overigens niet harder gegaan dan 70km/h dus geen gevaar veroorzaakt O-)
Maar totdat ik m'n eigen barrel heb geen sprintjes meer.
had trouwens nog 2 keer klein beetje wielspin bij nat wegdek, en ik kwam niet eens boven de 3000rpm (ok de koppeling ging aardig snel omhoog icm met wat gas maar dacht niet dat dat zo snel zou gebeuren, tis maar een 1.8 406 :P )

Heb nu wel echt vertrouwen tijdens het auto rijden. Ik voel me gewoon thuis achter het stuur. Ongelofelijk hoeveel vertrouwen en routine ik in die 100km heb obgebouwd. En dat spiegelen, ik kijk nu veel minder dan tijdens de lessen maar wel net zo goed. Dus alleen in de dode hoek kijken als je een fietser kan verwachten, ff kijken wat er achter je rijdt als je iets gaat doen (en dat hoeft dan niet per se binnen en buiten spiegel), en tijdens het rijden gewoon af en toe in de binnenspiegel. In het echt rij je ook veel minder in wijken maar meer op doorgaande wegen, waar je niet hoeft te letten op fietser op de zelfde weg als jij, die rijden lekker op het fietspad.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietsers heb je dan geen last van nee, maar wel met motoren en scooters. Zeker scooters kunnen echt net schuin achter je zitten, en die zie je snel over het hoofd.

Overigens terug @ Jazzper; BX vind ik ook een hele mooie bak, niet alleen als auto aantrekkelijk, maar ook qua kosten. Nadeel is alleen dat je 'm niet echt om een boom heen wilt vouwen, <900 kg vs. >1200 bij de Zweedse dames. Doe mij het laatste maar :P Ach, als ik serieus naar een auto ga kijken, en er is voor weinig een goede BX te krijgen, dan zal ik het zeker overwegen. De kosten, en dan vooral in de wegenbelasting, schelen aanzienlijk met de zwaardere Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Arm1n schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 23:11:
[...]

Sinds ik mn rijbewijs heb ruim 100km dr op zitten. Geen last gehad van afslaande motor <knip>

Heb nu wel echt vertrouwen tijdens het auto rijden. Ik voel me gewoon thuis achter het stuur. Ongelofelijk hoeveel vertrouwen en routine ik in die 100km heb obgebouwd.
ehm, 100km is niet echt veel, ik heb nu mijn rijbewijs dus sinds 7 februari en mijn auto heb ik pas sinds 23 februari (een maandje dus) en met die wagen heb ik inmiddels al ruim 900km gereden en nog mag ik niet zeggen dat ik veel routine heb opgebouwd. Daarnaast is er natuurlijk een verschil in een gloednieuwe leswagen en een oud wagentje uit '93 zonder allerlei hulpmiddeltjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Laatst online: 13-09 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

K'had zes maart theorie (Nijmegen) ik een CDtje van de ANWB van Internet geplukt (2004 versie) en gaan oefenen maandje of twee van te voren. Twee dagen van de voren (waar ik er een de heledag van moest werken) kreeg ik van een vriend van een CD van 2008 dus ik oefenen en ineens ging het allemaal fout. :| Steed twaalf, dertien fout in de examens. Dus ik vet gestressed naar het CBR, was op de fiets dus redelijk optijd vertrokken thuis (Malden) kom ik een half uur van te voren aan op het CBR, zit de hele tent vol! Een half uur wachten is niet leuk als je de zenuwen hebt. :P

Nouja uiteindelijk de zaal in (ik zat helemaal achterin) en zo'n CBR dame gaat vanalles uit leggen. Drie proef vragen om te testen of je kastje wel goed werkt enzo, nou ging allemaal goed bij mij, een dame ergens vooraan dacht dat ze de antwoorden met de gele toets moest bevestiggen. _O- (Is antwoord wissen) Gelukkig had de CBR dame dat gezien anders was het somber voor der afgelopen denk ik. :P

Nouja na een kwartier begint de toets dan eindelijk en natuurlijk gaat er dan wat fout! :P Bij vraag zeven vond Windows het welletjes en besloot de toets met een error af te sluiten! :( Opzich vet lollig achteraf maar als je em daar zit te schijten dan is dat niet leuk! :P

Toets gehad, toen nog die vijf nieuwe vragen voor het "nieuwe rijden", leuk en aardig, maar je kan dus niet zien of je ze goed of fout had. Waarom moet je ze dan invullen? :?

Ik weet niet of het bij Alle CBR's zo gaat, maar in Nijmegen krijgen eerst alle geslaagde hun legitimatie terug en een lijstje met de fouten en dan pas komen de geslaagde aan de beurt. Ik zat dus helemaal achteraan en het bleek dat meer dan de helft (vijftig man) was gezakt! Is niet leuk als je zolang moet wachten of je het nu wel of niet hebt gehaald. :')

Maar gelukkig ik was geslaagd met 4 foutjes! :D

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Maksvr schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 18:19:
[...]

Dat valt echt hééél erg mee hoor :). Ik had mijn examen ook om 8 uur en had het in een keer gehaald. Er zijn altijd stukken snelweg druk tijdens de ochtendspits maar er wordt vaak een rustiger stuk snelweg gekozen (en die zijn er ook, bij ons was de A59 richting Nijmegen het slachtoffer en die was erg rustig).

En vaak rijden er dan wel veel fietsers, maar mijn instructeur zei altijd dat je één fietser wel over het hoofd kan zien maar een groep van 10 fietsers niet, en hij had nog gelijk ook :)

Dus je moet je gewoon niet zo zorgen maken 8)
_Christiaan_ schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 18:34:
[...]

Mjah, ik ben bang dat als ik dan de snelweg op moet, dat ik dan niet kan invoegen omdat het zo druk is. Heb eigenlijk nog nooit in écht druk verkeer ingevoegd.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 15:04
gewoon goed spiegelen en wanneer je kan gas bijgeven of gas afnemen om in te voegen.. handeling die je gewoon een paar keer gedaan moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik heb sowieso problemen met invoegen.. Ik maak vaart, en dan ga ik kijken.. Maarja, die auto die dan linksnaastachter me rijdt, hoe hard gaat die? Ik vind het nog lastig om te zeggen, nu ga ik invoegen.. Misschien komt dat omdat ik de binnenspiegel niet vertrouw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

invoegen ga je zo onwijs snel leren na je examen ;)
Je hebt geen blauwe L meer op je dak (ok wit) dus je moet het echt zelf doen nu met kijken en evt contact zoeken.

ik heb nu sinds 2 weken 1200km erop denk ik (retour parijs en veel dagelijks rondrijden, o.a. naar mijn werk a 2x 30 km).

@pinda: over die zweed en de boom... de Saab 900 zat in de top3 onveiligste auto's in 1997... Dus dat valt ook wel mee. En juist de kooi van de BX is vrij goed als je de tests leest. Plus dat 300kg meer ook 300kg meer belasting kost en dat is niet gering. Los van de dorst. Een BX op diesel is 900kg en loopt tot 1:18 als je het goed doet. Helaas maak ik niet zoveel km's dus zal wel benzine worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Jazzper op 27-03-2008 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Erkens schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 23:39:
ehm, 100km is niet echt veel, ik heb nu mijn rijbewijs dus sinds 7 februari en mijn auto heb ik pas sinds 23 februari (een maandje dus) en met die wagen heb ik inmiddels al ruim 900km gereden en nog mag ik niet zeggen dat ik veel routine heb opgebouwd. Daarnaast is er natuurlijk een verschil in een gloednieuwe leswagen en een oud wagentje uit '93 zonder allerlei hulpmiddeltjes ;)
Die 100km zijn vooral veel stad kilometers, dan doe je wat meer dan op de snelweg. Ik was ook verbaasd over hoe snel ik me al thuis achter het stuur voelde. Ik rij dan ook in een best nieuwe wagen uit 2004. In het begin was het wel wennen, want hij stuurde veel lichter dan ik was gewend ook het gas pedaal is ook heel licht. Inmiddels wel aan gewend. Wel een keer een proefrit in een oude 205 gemaakt, en dat is ff schrikken hoe zwaar alles gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 19:21

_Christiaan_

Master of SOG

Angeloonie schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 23:59:
[...]

[...]

Mjah, ik ben bang dat als ik dan de snelweg op moet, dat ik dan niet kan invoegen omdat het zo druk is. Heb eigenlijk nog nooit in écht druk verkeer ingevoegd.. :X
Ja daar was ik ook wel een beetje gespannen over altijd. Nu ik m'n rijbewijs heb is het gewoon een puzzel. Invoegstroken zijn meestal best lang. Het is gewoon een kwestie van het mooiste gaatje zoeken. En als het niet lukt gewoon een beetje afdwingen :P (wel voorzichtig uiteraard). Maar ik weet niet of ze dat waarderen op je examen.

Wat ik tegenwoordig nog wel rotdingen vind dat zijn de volgende invoegstroken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
 /|\       
  |          
  |  

| | |
| | |
| | |
| | |
| | \
| |\ \
| | \ \
| |  \ \
| |   \ \
| |    \ \
| |     \ \
           _
/|\       |\
 |          \
 |           \

Waarbij elk streepje staat voor één rijbaan. Die rechter strook is dus een dubbele invoegstrook. Als je op de linkerbaan van die invoegstrook zit, dan heb je dus bijna geen tijd om een gaatje te vinden want die baan gaat bijna in één keer over in de middelste baan van de nieuwe weg.

Er is ook een speciaal verkeersbord voor maar die kan ik niet vinden.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Gisteren mijn 6de les (Elke les is 2 uren) gehad. Ging, op een paar foutjes na, best goed. Hij hoeft eigenlijk nooit meer in te grijpen.

Het enige probleem bij mij is nog steeds de borden. Ik zie ze wel, weet wat ze betekenen en toch gaat het soms fout. (Doodlopende straat, een bord die de hoofdbaan aangeeft waar ik gewoon rechtdoor ga :? ).

Nu ga ik er wederom beter op letten, maar soms gaat het dus nog fout. Voor de rest alles prima. Stukje snelweg gedaan, de ring rond Kortrijk etc.

Nog 3 lessen voor m'n L.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Arm1n schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 08:32:
[...]

Die 100km zijn vooral veel stad kilometers, dan doe je wat meer dan op de snelweg. Ik was ook verbaasd over hoe snel ik me al thuis achter het stuur voelde.
Van mijn 900km is misschien maar 300-400 op de snelweg ;)
Maar idd, dat gevoel heb je vrij snel "alsof ik nooit anders gedaan heb" :P Terwijl ik toch genoeg dingen nog over het hoofd zie, of achteraf tegen mezelf zeg dat ik het op een andere manier veiliger had kunnen oplossen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Christiaan_ schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 08:39:
[...]

Ja daar was ik ook wel een beetje gespannen over altijd. Nu ik m'n rijbewijs heb is het gewoon een puzzel. Invoegstroken zijn meestal best lang. Het is gewoon een kwestie van het mooiste gaatje zoeken. En als het niet lukt gewoon een beetje afdwingen :P (wel voorzichtig uiteraard). Maar ik weet niet of ze dat waarderen op je examen.

Wat ik tegenwoordig nog wel rotdingen vind dat zijn de volgende invoegstroken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
 /|\       
  |          
  |  

| | |
| | |
| | |
| | |
| | \
| |\ \
| | \ \
| |  \ \
| |   \ \
| |    \ \
| |     \ \
           _
/|\       |\
 |          \
 |           \

Waarbij elk streepje staat voor één rijbaan. Die rechter strook is dus een dubbele invoegstrook. Als je op de linkerbaan van die invoegstrook zit, dan heb je dus bijna geen tijd om een gaatje te vinden want die baan gaat bijna in één keer over in de middelste baan van de nieuwe weg.

Er is ook een speciaal verkeersbord voor maar die kan ik niet vinden.
Dat is een taper(strook). Degene die dat verzonnen heeft moet echt per direct de zak krijgen, naast dat ze een hoop stress veroorzaken werken ze ook gewoon niet. Op veel wegen met zo'n taper wordt bij grote drukte de linker invoegstrook zelfs afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Nou goed, rijles vandaag gaat niet door :| Vanochtend 2x overgegeven een 4x naar de WC gerend met diarree :(

Nu moet ik eigenlijk 2 uur rijden inhalen vóór volgende week woensdag... Great..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je moet toch wel ergens (tussen de toiletgangen door ;) ) 2 uurtjes vrij kunnen maken?

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 27-03-2008 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10

sjaakaq

It might get loud

Angeloonie schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:29:
Ik heb sowieso problemen met invoegen.. Ik maak vaart, en dan ga ik kijken.. Maarja, die auto die dan linksnaastachter me rijdt, hoe hard gaat die? Ik vind het nog lastig om te zeggen, nu ga ik invoegen.. Misschien komt dat omdat ik de binnenspiegel niet vertrouw :P
Meestal kijk ik zo'n honderd meter voordat de echte snelweg begint (als je dus op de oprit je langzaam richting de snelweg beweegt) al of het druk is of niet en of ik veel gaatjes zie. Als her rustig lijkt zorg ik dat ik met honderdtwintig op de invoegstrook aankom, is het drukker dan rijd ik honderd ofzo. Dat helpt al (enigszins de juiste snelheid hebben).

Daarnaast helpt het ook om al een beetje naar links te gaan rijden als er geen grote gaten zijn. Zelfs al geef je nog geen richting aan, je ziet toch dat mensen dan ruimte gaan maken en soms zelf naar de linkerbaan gaan. Niet helemaal kosjer, maar ok...

Overigens ben ik ook geen invoegheld en ook geen snelwegheld. Het liefst plak ik gewoon op de rechterbaan; mij maakt het niet uit of ik honderd of honderdtwintig rijdt (op een afstand van honderdtwintig kilometer kom je dan twaalf minuutjes later aan, op een meer gemiddeld ritje van twintig kilometer scheelt het twee minuten...), maar het CBR schijnt een uitdrukkelijke voorkeur voor honderdtwintig en inhalen inhalen inhalen te hebben...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kutexamens, ik ben laatst gezakt en nu moet ik in de nieuwe stijl examen doen:(.
Ik doe examen in het cbr te enschede en nu moet ik dus door die nieuwe stijl de volgende dingen leren:
1. Zelfstandig rijden, er zijn 3 plekken aquadrome, saxion en nieuwe roc(hengelo) waar je zelfstandig heen moet kunnen rijden:S.
2. Je krijgt 5 opdrachten die je achter elkaar moet uitvoeren.
3. Ze letten nu ook erg op zuinig rijden.
De eerste 2 vind ik echt nergens op slaan, alsof die lui van het cbr niet genoeg geld krijgen.
Ik kan nu perfect rijden maar voordat ik weer examen ga doen moet ik dus de weg naar die 3 plekken kennen:S.
Alof het examen zelf al niet moeilijk genoeg is verzint het cbr steeds meer dingen bij om nog meer geld te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:47:
Kutexamens, ik ben laatst gezakt en nu moet ik in de nieuwe stijl examen doen:(.
Ik doe examen in het cbr te enschede en nu moet ik dus door die nieuwe stijl de volgende dingen leren:
1. Zelfstandig rijden, er zijn 3 plekken aquadrome, saxion en nieuwe roc(hengelo) waar je zelfstandig heen moet kunnen rijden:S.
De eerste 2 vind ik echt nergens op slaan, alsof die lui van het cbr niet genoeg geld krijgen.
Ik kan nu perfect rijden maar voordat ik weer examen ga doen moet ik dus de weg naar die 3 plekken kennen:S.
Alof het examen zelf al niet moeilijk genoeg is verzint het cbr steeds meer dingen bij om nog meer geld te verdienen.
Je mocht toch ook je navigatiesysteem gebruiken om de weg te vinden? Het lijkt me sterk dat iemand heel Utrecht moet kennen om te kunnen slagen (daar zit het CBR ook). :P Ik snap Utrecht nu nog steeds niet, terwijl ik er naar school ga, en er afgereden ben.

Wat kunnen die opdrachten trouwens inhouden? Zuinig rijden is gewoon eerder schakelen, het is jammer van je acceleratie, maar niet onoverkomelijk. Je kunt alleen niet goed laten zien dat je goed (=vlot) kan inhalen. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Cluster opdrachten heten dat, is gewoon een rijtje handelingen die je moet doen.

-Eerste links
-Einde van de straat rechts
-Bij de rotonde de derde weg eraf

etc.

Vind ik zelf ook erg lastig, heb nu zometeen m'n 22e les en ik heb er zo'n moeite mee, gelukkig mag ik het na vragen als ik het niet meer zeker weet. :P Natuurlijk niet 100m voor de mogelijke afslag, maar ruim op tijd. :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digit7722
  • Laatst online: 27-11-2018

digit7722

Rule # 217

Ik ben een paar jaar geleden (lees 2.5) begonnen met mijn rijbewijs.
had zo'n 20 lessen gedaan en mijn theorie maar was niet geslaagd.

Ik wil het nu maar weer gaan oppakken want zo'n roze papiertje Pasje lijkt mij toch wel handig.

Ben ondertussen al dertig hehe. ;)

zal ik nu gewoon weer helemaal met een schone lei beginnen of kijken of ik het weer vlot oppak. (Ik had het de vorige keer toch aardig in de vingers vond mijn instructeur)

Is overigens het theorie examen veel veranderd ten opzichte van een jaartje of 3 geleden?

You can't free a fish from water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Maak het allemaal nou niet groter dan het is. Ik ben afgereden in Utrecht oude stijl (zonder tomtom dus) en ik woon nog geen jaar in Utrecht. Ken het nog amper. Verder had ik om 8 uur examen dus in de spits (oeeeee spannend hoor). Resultaat: geen centje pijn. De examinator verteld immers waar je heen moet en de spits loopt ook wel los. De examinator kan je immers niet testen als je 30 minuten in een wachtende rij staat dus die mijdt de drukke plekken.

Over dat invoegen: dat went echt. Hoewel ik laatst met sneeuw en zeer donker weer uit een tankstation kwam en toen moest invoegen. Ik zag echt niets behalve witte koplampen all over the place in mijn spiegels. Die invoegactie had een hoog gokgehalte, wilde ik niet in de vangrail eindigen bij einde invoegstrook ;)

@digit: ik ben 28 en heb nu echt het gevoel dat ik het 10 jaar te laat gehaald heb. Het geeft zo'n gevoel van vrijheid enzo. Doen dus! Ik zou gewoon een intake doen bij een school.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazzper op 27-03-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

nextware schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:53:
- Kijk, voor je gaat remmen, heel even in je achteruitkijkspiegel ( was tip van instructeur )
Tip van je instructeur??? ik mag hopen dat dat in de standaard opleiding zit dat je eerst een observatie doet voordat je een actie uitvoerd...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Laatst online: 10-08 10:34
En héél regelmatig al je spiegels checken, ook op rechte stukken waarvan je weet dat er niemand achter je zit of zo. Natuurlijk niet permanent in je spiegels kijken want dan zie je niet me voor je, maar echt regelmatig doen. Zo laat je zien dat je op bv. een rustig recht stuk toch nog oppast voor het "onverwachte".

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
* Gisae heeft hem ook 2 keer moeten doen.
2e keer ging vies slecht maar wel gehaald. (misschien wel door mijn opmerking "Man, dat kan zat, er zit nog zeker 5cm tussen de spiegels!" toen ik in een erg krap stukje kwam en de examinator op de rem trapte)
1e keer had de examinator gewoon te lang geen sex gehad. Chagrijnig stuk vreten dat het was :(
ToolkiT schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:46:
[...]

Tip van je instructeur??? ik mag hopen dat dat in de standaard opleiding zit dat je eerst een observatie doet voordat je een actie uitvoerd...
Ook dikke onzin, ik weet ruim voordat ik ga remmen al wat er achter me zit. Kwestie van goed opletten. Daarbij kunnen ze mij alleen achterin rijden als ze bij stoplichten niet opletten (maar daar kan je toch niks aan doen) of als ze harder dan mij een rotonde om willen (fysiek onmogelijk >:))

[ Voor 44% gewijzigd door Gisae op 27-03-2008 12:29 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyazzin
  • Laatst online: 23:25
Zelf heb ik hem helaas ook in 3x gehaald. Ik had hem in 1x kunnen halen maar volgens mij had ik de man van de vrouw die jouw de 2de keer liet zakken. Hij zei toen dat ik 1x vergeten was over mijn rechterschouder te kijken. Echt een $%# streek maarja. 2de keer kwam er een auto van rechts die ik niet had gezien dus toen was het eigen schuld dikke bult, maar de 3de keer ging gewoon perfect. De examinator was gewoon relaxt waardoor ik al een stuk ontspannender de auto inging en mijn eigen rij-instructeur was nogal een prater dus dat was ook mooi meegenomen _/-\o_ . Gewoon lekker ontspannen rijden dan moet het zeker lukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Nyazzin op 27-03-2008 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ToolkiT schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 11:46:
[...]
Afstand houden tot je achterbumper is een ander z'n probleem. Als je moet remmen, remmen. Tijdens het remmen kun je allicht in je spiegel kijken of je ook moet uitwijken voor blinde bumperklevers, maar als er geremd moet worden eerst dat pedaal onder je zool zetten en je remweg inzetten. De reden dat niet gezegd wordt "altijd kijken voor je gaat remmen" is dat je wilt vermijden dat mensen dit te letterlijk nemen en éérst kijken of ze kunnen remmen voor dat overstekende kind en dan of te laat zijn als het kon of niet remmen omdat er een auto kort achter zit. Beide situaties eindigen namelijk met "hee, hier ligt toch geen drempel?"

TS:
"Goh, ik rijdt al vijftig, laat ik maar niet harder gaan rijden..." zeg je dat hardop? Dat is zeg maar een teken van onzekerheid. Niet echt een subtiel teken ook. Meer een groot flitsend neon bord. Mond houden en rijden, niet te veel lullen over hoe inczichtelijk je bezig bent: dat geeft aan dat je op dingen focust die de examinator misschien wel op zou kunnen merken, in plaats van gewoon op het verkeer te letten. Ik deed 130 op de Gorinchemse brug tijdens m'n tweede examen omdat we op tijd terug moesten zijn bij het examen centrum, en de examinator zij alleen maar "Kijk aan, we zijn nog op tijd. Op de brug mag je trouwens 100 hoor."

Nep gaan zitten lachen naar overstekende voetgangers omdat er een examinator naast zit... als je gewoon kunt rijden doe je dit helemaal niet, je bent onzeker en doet dingen omdat er iemand naast zit. Wantrouwen neemt toe.

"Je stond fout voorgesorteerd, je had verder naar de stoep gemoeten." OK, schijnbaar had mevrouw al een poosje geen vent meer gevoeld. Zulke geiten zitten er altijd tussen: als je voorsorteert op een groot kruispunt en je zit er drie banen naast, ja OK daar krijg je ingrepen. Maar in een normale straat "Iets te ver van de stoeprand" ... opzouten met die flauwekul. Maar: je was al vaag tegen jezelf aan het leuteren en gek aan het doen naar voetgangers... zo onzeker dat je niet meer met het verkeer bezig bent? Kijk, dat vertekent de boel al redelijk, en dan heb je kans dat een examinator iets kleins aangrijpt omdat ze gewoon niet voelen dat je zelfverzekerd in de auto zit. Dat is krom, dat is fout om het zo te zeggen, en het is foutst om niet gewoon te zeggen "je bent een brok zenuwen. Ga aan de valium voor de volgende keer" maar ja, het zijn ook mensen, en niet eens de aller slimste, die rijexaminatoren. Daar zitten dus "moe-moe's" tussen.

Lekker praten met de examinator... dat k'an wel een voordeel zijn, maar alleen als je wat te lullen hebt. Slap ouwehoeren of gewoon dom gelul van iemand die stijf van de zenuwen staat helpt je helemaal niet, in tegendeel. Als je laat blijken dat je hart in je keel zit, zijn dat gelijk al minpunten: onzeker chauffeurs maken de meest waanzinnige fouten, en sowieso geef je de indruk, als je zenuwachtig doet, dat je dus niet rijdt zoals je altijd rijdt, maar zoals iemand je gezegd heeft dat je nu moet rijden met die persoon naast je. Alleen al dáár op kunnen ze je laten zakken.

Geef niet te veel commentaar op mensen waar je langs rijdt. Het geeft niet aan dat je goed oplet, het geeft aan dat je op verkeerde dingen aan het letten bent.
Laat je niet gek maken met je denkbeelden van " wow, ik krijg een gave examinatrice... like, wth, wat ga je bereiken bij zo'n mens dan? Ze overtuigen van je sexuele magnetisme zodat ze sopt en je een rijbewijs geeft? Nee heh. Wat boeit het dus met wat voor mens je afrijdt? Niets. Dus, over nadenken wat het wordt? Nee heh. Koppie mag gewoon stilstaan tot het examen. Dat is zelfs beter: als je rijdt alsof je dat elke dag doet, ogenschijnlijk op automatisme en ervaring, dan is dat een pluspunt. (Mits je niet automatisch over fietsers heen tuft... ;) ) Als je al commentaar geeft, doe dan iets neutraals. Mensen afzeiken tijdens het rijden is zéker geen pluspunt, je moet ook niet verwachten dat ze op snedig sociaal commentaar zitten te wachten.

Laat je ook niet gek maken door examen nummer 2. D'r zitten zoals gezegd heel wat }:O }:O }:O tussen de rijexaminatoren en als je d'r één hebt moet je nog een keer. Daar ben je niet uniek in, en er zijn meer mensen die staatsexamens moeten doen maar wel gewoon goed kunnen rijden. Bij sommige daarvan stap ik zelfs nog vrijwillig in de auto. Eén geef ik zelfs mijn auto mee als ie er om vraagt, en dat zegt nogal wat :)

Dus. Chill out, doe geen dingen "omdat het je examen is" maar doe gewoon wat je altijd doet. Je rijinstructeur weet al dat je kunt rijden, dus het enige probleem datje hebt zit tussen je oren. Lekker relaxen en gewoon alle adviezen die je gekregen hebt lekker negeren. Kop dicht en autorijden :)
Post 10 april effe een plaatje van je nieuw behaalde rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb 2 keer examen gedaan, beide keren in 1 keer geslaagd (B en E achter B), maar beide keren niet foutloos gereden.
Wat mij vooral bij het eerste examen heeft geholpen was om voor het examen even m'n instructeur uit te horen over de examinator. Gewoon dingen al van wat voor rijstijl houdt hij, is hij eerlijk in z'n oordeel etc. Mij werd toen gezegt dat hij van een vlotte rijstijl hield (was makkelijk, hou ik ook namelijk) en streng maar rechtvaardig was. Tijdens het rijden heb ik tot 3 keer toe een opmerking gekregen dat ik niet goed keek (met bijna 70 voorbij een bord met 50 rijden, niet extra een fietspad inkijken en nog iets wat ik vergeten ben). En ik had ondertussen ruzie met de auto (eens in de zoveel tijd had ik dat, dan ging het schakelen rot, sloeg hij makkelijk af, etc). Tijdens de rit heb ik wel steeds gezellig zitten praten (iets wat ik eigenlijk altijd doe).
Volgens mij heb ik aan het einde van het examen nog een testje gehad in hoe goed ik eigenlijk oplet, want toen ben ik een woonwijk in gestuurd met allemaal 1 richtings straten en straten die overgingen in fietspaden e.d. Kortom genoeg momenten om door de mand te kunnen vallen als je echt niet goed kijkt. Daar ben ik foutloos doorheen gereden, en ben ik naar mijn gevoel ook geslaagd. Na afloop kreeg ik alleen het commentaar (indirect) dat ik veel praatte (de examintor vroeg mijn instructeur of ik bij hem ook altijd zoveel lulde :P ) Verder had hij geen commentaar.
Uiteindelijk kwam het erop neer dat je gewoon vertrouwen moet uitstralen. Niet paniekerig alles in de gaten houden. Je examinator is in feite niks meer dan een passagier die jou aanwijzingen geeft waar je heen moet (tenminste, dat was 10 jaar terug zo), en jij moet zorgen dat hij zich veilig voelt en je hem veilig van a naar b brengt.
Mijn instructeur reedt overigens niet mee (deed hij nooit).

Mijn 2de keer (B achter E) heb ik zelfs een ingreep gehad die direct met het rijden met een aanhanger te maken had. Het scheelde dat ik al 4 jaar m'n rijbewijs had, en het niet direct de eerste keer was dat ik met een busje of aanhanger reed. Direct na de ingreep kreeg ik de bijzondere verrichting (in dit geval achteruit de aanhanger een inrit oprijden en met de drempel tussen de beide assen stoppen). Dat ging in 1 keer helemaal foutloos (aanhanger in 1 beweging achteruit de inrit op, precies in het midden van de inrit met de drempel inderdaad precies tussen de assen). Die examinator werkte trouwens wel op m'n zenuwen... In een woonwijk reed ik op een doorgaande weg met telkens haakse bochten, en dan in de bocht een afslag. Volgens hem moest ik dan toch steeds richting aangeven, ondanks dat er o.a. met borden werd aangegeven hoe de doorgaande weg verder ging. En daar begon het examen mee... Maar dus wel in 1 keer geslaagt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:03:
[...]

Afstand houden tot je achterbumper is een ander z'n probleem. Als je moet remmen, remmen. Tijdens het remmen kun je allicht in je spiegel kijken of je ook moet uitwijken voor blinde bumperklevers, maar als er geremd moet worden eerst dat pedaal onder je zool zetten en je remweg inzetten. De reden dat niet gezegd wordt "altijd kijken voor je gaat remmen" is dat je wilt vermijden dat mensen dit te letterlijk nemen en éérst kijken of ze kunnen remmen voor dat overstekende kind en dan of te laat zijn als het kon of niet remmen omdat er een auto kort achter zit. Beide situaties eindigen namelijk met "hee, hier ligt toch geen drempel?"
Bij een noodstop is dat anders natuurlijk, maar bij gewoon remmen moet je eerst in je spiegel kijken of je geen gevaarlijke situatie veroorzaakt...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Na ongeveer 30 lessen opgeweest bij het CBR te Eindhoven.
Ging wel lekker, rijinstructrice kende de beste man van het CBR al en hebben de hele tijd over hun VW busje zitten praten en zijn nieuwe caravan die van 1 van de topmerken van vroeger was en waar ze naar vakantie gingen. Beetje rondrijden en van het hotel parkzicht terug naar het CBR gereden.
Lekker vlekkeloos en gelukkig de 1ste keer geslaagt.

Wel aardige man en dat helpt denk ik zeker wel, keer vergeten de richtingswijzer uit te zetten en hij zo van "Ik vind het niet erg hoor maar niet zo handig voor het andere verkeer die richtingwijzer".

BTW geen TTT gehand dus vind het wel weer mooi :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 09:47:
nieuwe stijl is veel leuker man, je leert echt zelfstandig te rijden. cluster is niet lastig gewoon luisteren, ben je het vergeten? ga stil staan en vraag het dan gewoon.

dit is veel meer zoals de realiteit is, als jij naar het aquadrome moet rijden dan zegt er toch ook niemand naast je bij elke afslag waar je heen moet, en in welk vak je de auto MOET zetten.

op deze manier kan je laten zien dat je zelfstandig op een veilig manier naar de plaats van bestemming kan komen.

ik ben onlangs geslaagd op de nieuwe manier, en moest van een coordinatiepunt terugrijden naar het cbr zonder tomtom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Ik vind het juist beter dat je die 3 punten moet kennen.. Dit kun je namelijk oneindig oefenen! Zo ken je de kruispunten en andere dingen heel goed, en is de kans dat er iets fout gaat vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enkel deze routes oefenen lijkt mij ook niet de bedoeling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 17:01

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:32:
Enkel deze routes oefenen lijkt mij ook niet de bedoeling. :)
Nee je kan ook cluster opdracht krijgen ;) Maar de routes MOET je zelfs oefenen ;)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razor.Timo schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:36:
[...]

Nee je kan ook cluster opdracht krijgen ;) Maar de routes MOET je zelfs oefenen ;)
Specifiek de routes oefenen? Ik neem zelf rijlessen om te leren rijden, niet om zo snel mogelijk mijn pasje te halen. En als ik goed kan rijden, dan kan ik ook prima het rijexamen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:43:
[...]

Specifiek de routes oefenen? Ik neem zelf rijlessen om te leren rijden, niet om zo snel mogelijk mijn pasje te halen. En als ik goed kan rijden, dan kan ik ook prima het rijexamen halen.
Ehm... je moet voor het nieuwe examens 6 routes kennen. (3 van CBR naar een plek, en 3 een plek naar CBR)

Deze moet je geheel zelfstandig zonder hulp van examinator kunnen rijden.. deze kun je dus "oefenen" .. en ja.. er zijn meer opdrachten, maar dit is er 1 van.. dus die routes kun je in princiepe bijna foutloos doen, omdat ze geoefend zijn. Op je (TTT of) examen zal de examinator 1 van die routes gaan uitkiezen.. Misschien 2..

[ Voor 7% gewijzigd door Boyd op 27-03-2008 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 19:17
officieel moet je het volgende kunnen:

Oriëntatiepunt: Dit zijn 3 bekende punten waarnaar je moet kunnen rijden vanaf het CBR. Ook moet je van zo'n punt terug naar het CBR kunnen rijden. Deze routes heb je als het goed is al lang geoefend tijdens je rijlessen. Als je bij je doel bent moet je de auto zo dicht mogelijk bij het doel parkeren op een veilige manier. Je moet zelf beslissen hoe je dit doet. (het parkeren hoeft niet als je al een vrijstelling voor bijzondere maneuvres hebt gehaald op je TTT, en als de examinator anders aangeeft natuurlijk)

Clusteropdrachten: het werkt alsof je iemand de weg vraagt. De examinator laat je de auto aan de kant zetten en geeft je een aantal opdrachten (in de trand van: einde van de weg links, tweede rechts, bij het stoplicht rechtdoor, enz). Dan moet je vervolgens die aanwijzingen opvolgen.

Navigatie: Alleen als de auto ermee uitgerust is en de examenkandidaat ermee heeft geoefend is het mogelijk dit onderdeel te krijgen. De examinator noemt een plaats, straat en huisnummer. Aan jou de taak om het navigatiesysteem daarop in te stellen en de opdrachten van de navigatie op te volgen.

Tijdens je examen krijg je maar één van deze onderdelen (officiëel natuurlijk. Ik weet niet hoe nauw sommige examinatoren het met de regels nemen) Krijg je een oriëntatiepunt dan krijg je dus géén clusteropdrachten. Verder is het hier helemaal niet zo belangrijk of je wel goed op je bestemming aankomt, maar meer of je nog steeds goed blijft rijden terwijl je je concentreert op de route rijden. Een verkeerde weg inslaan is dus geen doodzone.

De speciale verrichtingen heten nu bijzondere maneuvres, en die zijn precies hetzelfde gebleven, alleen dan dat je niet te horen krijgt hoe en waar je moet parkeren of omkeren, maar dat je te horen krijgt wat er moet gebeuren, en dan moet je zelf beslissen hoe je dat doel gaat bereiken. Dus: 'keren' kan je doen door een bocht achteruit, een halve draai, keren in 3 steken, enz. Dat mag je zelf beslissen. Bij 'parkeren' mag je ook zelf uitzoeken waar je gaat parkeren en hoe. Dan is er nog de stopopdracht: de auto zo dicht mogelijk achter een andere auto stoppen, maar wel zó, dat je in één keer vooruit kan wegrijden. Goed afstanden schatten dus.

Kortom: veel meer zelfstandigheid. Dit houd in dat je af en toe ook bezig bent met meer dan alleen de auto besturen, en dat je je aandacht efficiënt moet verdelen en handig beslissingen nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Duesenberg J op 27-03-2008 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik geoefend door simpelweg veel te rijden en niet specifiek de routes, en ik had met de (nieuwe stijl) TTT maar weinig problemen met het rijden naar een willekeurig punt in de stad. Cluster opdrachten waren al helemaal easy, om maar te zwijgen van de bijzondere manoeuvres die niet zo heel veel voorstelde.

Gewoon vlak voor het examen het punt op een stedenkaart opzoeken, en rekening houden met het verkeer. Soms moet je net even omrijden als het erg druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:43:
[...]

Eh, je oefent de route dan ook niet tijdens je les 8)7 Dat moet je met iemand doen die zijn of haar rijbewijs al heeft ;) (Natuurlijk oefen je de route ook weleens tijdens de lessen) Zodat je straks de makkelijkste route van of naar het CBR kan rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

leuk dat oefenen van het parcours. Hoop dat iedereen die nu loopt te flamen op de oude stijl straks ook goed terecht komt als ze naar een vreemde stad gaan. Kun je immers ook niet oefenen. Oude stijl, nieuwe stijl, instructies, tom, whatever. Je kan toch rijden of je kan het niet. Als niet dan nog geen examen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:38:
leuk dat oefenen van het parcours. Hoop dat iedereen die nu loopt te flamen op de oude stijl straks ook goed terecht komt als ze naar een vreemde stad gaan. Kun je immers ook niet oefenen. Oude stijl, nieuwe stijl, instructies, tom, whatever. Je kan toch rijden of je kan het niet. Als niet dan nog geen examen doen.
I said it once, and I’ll say it again: Als je een goede instructeur hebt die je in alle situaties leert rijden, dus niet specifiek op de oude of nieuwe stijl, dan kun je het examen feilloos in beide stijlen halen. :)

Zelf kreeg ik een week van te voren te horen dat mijn TTT in nieuwe stijl was, enigszins paniek, maar het stelt allemaal niets voor.

En besides, leuk als je het leert, maar wat als er een file is en je dwars door een woonwijk moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Leer je tegenwoordig tijdens je rijles al sluiproutes rijden? :+

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 27-03-2008 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:47:
Leer je tegenwoordig tijdens je rijles al sluiproutes rijden? :+
Ik rij anders vaak zat door de meeste krappe woonwijken.

Om maar een voorbeeld te noemen: Ik heb van de week tijdens mijn wekelijkse uurtje leren fileparkeren. Dat is niet nodig voor het examen, maar dat is wel waarom ik lessen neem! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 19:17
Jazzper schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:38:
Met oude stijl zit er toch ook iemand naast je die de hele tijd zegt waar je naartoe moet? Dan weet je in een onbekende stad ineens wel hoe je moet rijden? 8)7

Bovendien: oude stijl zit nog steeds in het nieuwe examen. Nadat je je opdracht (oriëntatiepunt, cluster of navigatie) hebt gehad, ga je gewoon verder in oude stijl. Dus dan krijg je ook gewoon steeds te horen: links, hier rechts, etc.

Wat ik trouwens niet begrijp is dat mensen zo kort voor het aflopen van de overgangstermijn tussen oude stijl en nieuwe stijl nog gewoon oude stijl lessen, dus geen oriëntatiepunten enzo. Die termijn was natuurlijk wel belachelijk kort (jan tot eind maart), maar je examen staat toch al lang van tevoren gepland? of niet? Als je in de laatste dagen van maart zit met je examen zou je nog oude stijl mogen rijden, maar als je zakt zit je vast aan de nieuwe stijl die je nog nooit hebt gereden. Dat is niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Laatst online: 20:04
Hmm, ik kom echt net van de anwb intest en kreeg een F advies. 39 lessen dus en totaal zou ik uitkomen op 2280 euro.. geen snelcursus! Maar ik lees dat anderen het hier voor 1700 kunnen doen? Dat snap ik niet helemaal..

Overigens is Wolf weer iets goedkoper.. ik weet het allemaal niet hoor.. moet zelf 1000 zelf betalen dus tis wel even van belang.. :)

iemand die kan zeggen, wolf / anwb in grote lijnen?

wolf:
met Tussentijdse toets
€1.495,00 = 25 lessen.
Stel ik neem er 9 bij dus dan kom ik ook op 39 uit zoals bij de anwb is het 1840 euro!

ANWB:
39 lessen met ttt + alles erop en eraan = 2280 euro

Is het nu zo klaar als een klontje en moet ik gewoon voor wolf gaan?

[ Voor 32% gewijzigd door Tomino op 27-03-2008 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

of je hebt een motoriek van een blinde veldmuis of ze denken veel aan je te kunnen verdienen, maar dat zijn beste bedragen :)

ik hoor hele wisselende verhalen over de ANWB. Welke van de twee gaf je het beste gevoel? Als het precies volgens jouw scenario gaat en het verschil 400 euro is en je dat uitsmeert over 70 jaar rijden qua kilometers loopt dat wel los, hoewel het nu toch weer 400 euro extra is die je liever in de zak houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Jazzper schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:34:
of je hebt een motoriek van een blinde veldmuis of ze denken veel aan je te kunnen verdienen, maar dat zijn beste bedragen :)

ik hoor hele wisselende verhalen over de ANWB. Welke van de twee gaf je het beste gevoel? Als het precies volgens jouw scenario gaat en het verschil 400 euro is en je dat uitsmeert over 70 jaar rijden qua kilometers loopt dat wel los, hoewel het nu toch weer 400 euro extra is die je liever in de zak houdt.
Tsja, anwb " voelt" volgens mij al vertrouwd omdat het bekend is.. Ben nog niet bij wolf geweest maar over dat stukje van motoriek..

Op de open dag van de anwb stapte ik in en mocht gelijk door naar de 100 en door de stad rijden.. dat geeft dus best wel aan dat ik wel kan rijden voor iemand die het voor de 1e keer in een lesauto gaat zitten?

Dusja, ik hou heel graag 400 in mn zak.. maarja de keus is zo lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Tomino schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:38:
[...]

Tsja, anwb " voelt" volgens mij al vertrouwd omdat het bekend is.. Ben nog niet bij wolf geweest maar over dat stukje van motoriek..

Op de open dag van de anwb stapte ik in en mocht gelijk door naar de 100 en door de stad rijden.. dat geeft dus best wel aan dat ik wel kan rijden voor iemand die het voor de 1e keer in een lesauto gaat zitten?

Dusja, ik hou heel graag 400 in mn zak.. maarja de keus is zo lastig!
Zo, 100 km/u op een recht stuk? Knap dat je dat met je eerste rijles al kan. :?
100 rijden is echt niet zo lastig met de eerste les. (deed het ook perongelijk op een 80 km/u weg)

In de stad rijden.. tja, de instructeur let toch wel op.

Ik zie bij beiden niet echt een probleem. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -DG- op 27-03-2008 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
-DG- schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:58:
[...]

Zo, 100 km/u op een recht stuk? Knap dat je dat met je eerste rijles al kan. :?
100 rijden is echt niet zo lastig met de eerste les. (deed het ook perongelijk op een 80 km/u weg)

In de stad rijden.. tja, de instructeur let toch wel op.

Ik zie bij beiden niet echt een probleem. ;)
Nja kijk, was niet eens een les, was open dag. En direct door in de stad met alle handelingen zelf doen, niet om erover op te scheppen maar dan denk ik dat ik geen 45 lessen nodig heb.. :)

En daardoor is wolf denk ik goedkoper.. Ach, ze zullen allemaal wel goed zijn denkik.. Volgende week even langslopen dar binnen en horen/voelen hoe het daar is. Is dat positief dan pak ik wolf breda :) Anwb is me toch iets te duur in 1e opzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Tomino schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 18:13:
[...]

Nja kijk, was niet eens een les, was open dag. En direct door in de stad met alle handelingen zelf doen, niet om erover op te scheppen maar dan denk ik dat ik geen 45 lessen nodig heb.. :)

En daardoor is wolf denk ik goedkoper.. Ach, ze zullen allemaal wel goed zijn denkik.. Volgende week even langslopen dar binnen en horen/voelen hoe het daar is. Is dat positief dan pak ik wolf breda :) Anwb is me toch iets te duur in 1e opzicht!
Nouja, les of open dag.. ik neem aan dat er wel een instructeur bij zat die ook wel kan ingrijpen en dingen uitlegt?
Als je gewoon een snelle leerling bent dan is ANWB inderdaad veel te duur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Tomino schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:29:
Hmm, ik kom echt net van de anwb intest en kreeg een F advies. 39 lessen dus en totaal zou ik uitkomen op 2280 euro.. geen snelcursus! Maar ik lees dat anderen het hier voor 1700 kunnen doen? Dat snap ik niet helemaal..

Overigens is Wolf weer iets goedkoper.. ik weet het allemaal niet hoor.. moet zelf 1000 zelf betalen dus tis wel even van belang.. :)

iemand die kan zeggen, wolf / anwb in grote lijnen?

wolf:
met Tussentijdse toets
€1.495,00 = 25 lessen.
Stel ik neem er 9 bij dus dan kom ik ook op 39 uit zoals bij de anwb is het 1840 euro!

ANWB:
39 lessen met ttt + alles erop en eraan = 2280 euro

Is het nu zo klaar als een klontje en moet ik gewoon voor wolf gaan?
Je kon meteen weg rijden en kreeg een F advies? Gaan ze tot de Z ofzo?
Ik had expres geen pakket genomen, je weet nooit hoeveel lessen je nodig hebt. En 39 is best veel als je het al aardig doet. Ik was met 20*€32 + 2*€160= €960 klaar. Als ik een goeie rijinstructeur had (blijkbaar was ie niet voor niets zo goedkoop) was ik de eerste keer wel geslaagd en had het me 160 euro + evt wat extra lessen gescheeld. Volgens mij is het veel beter om gewoon lessen te volgen tot je dr klaar voor bent en dan gewoon examen doen.
Ik weet niet hoe het in jouw regio zit, maar hier in zwolle kan je voor €35 per uur een goeie rijschool vinden, heb je nog keus ook, en met €40 zit je bij de duurste ongeveer. Misschien kijken naar een kleinere rijschool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Oew, klinkt wellicht even heel dom maar ik heb me alleen op de pakketten gefocused.. Ik ga even kijken hoe en wat met de losse lessen. Want inderdaad, wat een kriem moet het zijn als je na 39 denk bijna klaar te zijn er er verplicht dan nog 9 bij te kopen!

Thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:44:
[...]

I said it once, and I’ll say it again: Als je een goede instructeur hebt die je in alle situaties leert rijden, dus niet specifiek op de oude of nieuwe stijl, dan kun je het examen feilloos in beide stijlen halen. :)

Zelf kreeg ik een week van te voren te horen dat mijn TTT in nieuwe stijl was, enigszins paniek, maar het stelt allemaal niets voor.

En besides, leuk als je het leert, maar wat als er een file is en je dwars door een woonwijk moet?
Het examen is NIET ALLEEN een geplande route rijden hoor? Ik weet niet waar jullie dit lezen.. Ik ben ook overal geweest in amsterdam onderhand.. die routes is een onderdeel van je examen, en die moet je voorbereiden en als je de kans hebt om hem te rijden en te oefenen is dat mooi meegenomen..

Ook tijdens mijn TTT, moest ik naar de praxis amsterdam rijden, maar er stond file. De examinator heeft me binnendoor gestuurd en geholpen de weg te vinden en me weer netjes op de weg gezet naar de praxis. Vanaf daar kon ik het weer zelf verder.

Het voorbereiden van die routes vind ik super.. iemand die veel rij-ervaring heeft, kijkt even op internet, rijdt erheen, rijdt misschien wat rondjes en vind het.. Ik als beginnend bestuurder vind het wel fijn dat zo'n route naar de praxis een paar keer gedaan wordt. Je kan er niet op zakken als je fout rijdt, maar ik weet wel een beetje wat me te verwachten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff voor de duidelijkheid dit gebeurde met mijn examen:

ik ontmoet de examinator, hij verteld me al gelijk dat hij mij naar een coordinatiepunt rijd en dat ik vanaf daar terug moet rijden, welke dat is weet ik op dat moment nog niet.

we gingen rijden, hij liet mij via de snelweg naar het coordinatiepunt rijden, bij dit punt moest ik willekeurgige parkeerplek zoeken bij de ingang.

hierna vroeg hij of ik zelfstandig terug wilde rijden, onderweg stonden we voor een stoplicht en gaf hij mij de opdracht om te parkeren na het kruispunt om een stuk gevaarherkenning te doen(wat overigens niet meetelt)

terug gereden naar het CBR waar ik voor de 3e keer dat examen een parkeeropdracht kreeg :P en eenmaal boven waren zijn eerst woorden : je bent geslaagd :D

geen ingreep gekregen, niet afgeslagen, enkele gevaren tijdig gezien en goed gehandeld, goed gekeken in elke zijstraat, elk zebrapad duidelijk linsk en rechts, ver vooruit kijken en veel spiegelen.

het enigste wat ik soms vergat was m'n richting, of te laat m'n richting. dit is echter geen ramp en overkomt meer leerlingen omdat ze zelfstandig rijden en niet de opdracht krijgen rechts te gaan, want als jij de opdracht krijgt ga je al je handeling direct doen (spiegelen, richting, tijdig afremmen, schakelen)

het zelfreflectie formulier vond ie bescheiden ingevuld maar dit bekeek die pas nadat ie mij vertelde dat ik geslaagd was.

edit:
ik heb ongeveer 16 dubbele lessen oude stijl gereden, de laatste 2 dubbele lessen in nieuwe stijl, en alle coordinatiepunten 1x aangedaan (heen en terug) zo moeilijk is dat echt niet dus....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Hoeveel betalen jullie eigenlijk voor een gewone rijles? Ik betaal zelf 45 euro, maar ik ken iemand die lest in Rotterdam en die betaalt 28 euro (is bij de rijscholen concurrent ofzo?). Komt dat grote verschil echt alleen door de concurrentie of betaal ik (mijn ouders :P ) gewoon teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Over pakketten vs losse lessen: Je kan ook een combi nemen zoals ik. Ik had 20 lessen inc theorie, examen + evt herkansing als pakket. Ik had meer dan 20 lessen nodig. Ik kon toen kiezen tussen 10 lessen of los. Heb de rest losse genomen. Je kan gewoon combineren dus.
edit: losse lessen bij mijn school in utrecht waren tot januari nog 38 euro en nu 42 of 44 ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door Jazzper op 27-03-2008 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn lokale rijles boer was ik minder dan 1000 euro armer voor 20 lessen + TTT + examen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:37:

het enigste wat ik soms vergat was m'n richting, of te laat m'n richting. dit is echter geen ramp en overkomt meer leerlingen omdat ze zelfstandig rijden en niet de opdracht krijgen rechts te gaan, want als jij de opdracht krijgt ga je al je handeling direct doen (spiegelen, richting, tijdig afremmen, schakelen)
Wat heb je dan geleerd tijdens het lessen?
Heb je óf niet zelfstandig leren rijden? Of heb je nooit richting aan hoeven geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Razor.Timo schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 20:52:
Hoeveel betalen jullie eigenlijk voor een gewone rijles? Ik betaal zelf 45 euro, maar ik ken iemand die lest in Rotterdam en die betaalt 28 euro (is bij de rijscholen concurrent ofzo?). Komt dat grote verschil echt alleen door de concurrentie of betaal ik (mijn ouders :P ) gewoon teveel?
Heb gelest voor 32.50 in omgeving Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
39 lessen is echt niet zo heel veel. Als je eens kijkt hoeveel dingen je onder de knie moet krijgen.

Ik heb een stuk of 48 lessen gehad en de 2e keer geslaagd.

Voor iedere persoon anders, tis niet altijd koek en ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
40 lessen + TTT + Examen voor 1800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik heb zelf een pakket van 25 lessen met TTT en examen voor €1195 (Inmiddels 50 euro duurder geworden na 1 jan 2008) theorie zit daar niet bij in.

Heb er nu 22 gehad en denk er nog max 15 ofzo nodig te hebben, als ik tenminste het keizer karelplein (Nijmegen) eens onder de knie krijg. :') Wat heb ik een hekel aan die rotonde. :P Zeker als het druk is dan is het ieder voorzich en moet je echt duizend dingen tegelijk doen wil je niet bij iemand achterop knallen. :')

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

45 :o
Ik betaalde 35 euro per les (50 minuten) ofzo (ook in Rotterdam), en dat was al een dure rijschool. Extra lessen kon ik gewoon per stuk of per 10 kopen (per 10 is iets goedkoper). Zat ook "gratis" 4x theorielessen bij, met exact hetzelfde systeem als het CBR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

avanti in rotterdam op het tarief van vorig jaar, 50 euro voor 2x 50 minuten
winkelwagen schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 21:17:
[...]

Wat heb je dan geleerd tijdens het lessen?
Heb je óf niet zelfstandig leren rijden? Of heb je nooit richting aan hoeven geven?
wat ik geleerd heb? alles :p, het verschil is echt niet groot, je moet gewoon 3 wegen kennen, welke vaak zo simpel zijn, en zelfs als je het vergeet ben je niet gezakt. je moet laten zien dat je veilig kan rijden, alles ziet en tijdig kan anticiperen.

leren autorijden is nog steeds hetzelfde, oud of nieuw maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Ik vind het zelfstandig richting aan kunnen geven toch wel redelijk essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Als eerste punt - zorg dat je jezelf over je angst heen zet, deze emoties zijn altijd slechte raadgevers en vaak maak je impulsief de verkeerde beslissingen.

Mooi gezegd... hoe doe je dat? probeer er niets van te laten afhangen in je hoofd, want zoals je zelf al vertelt: je bent bang, nu al op 26 maart en je moet nog tot 9 april!!!

Dus vanaf nu zeg je tegen jezelf, maakt niet uit of ik het haal, zo niet - geen probleem, ga ik gewoon opnieuw beginnen, ondanks dat dit misschien een "grote" financiële aderlating voor je zal zijn.
Maar hou het gewoon op een gezonde spanning en vertel niemand meer dat je gaat afrijden, waarom?
Hoe dichter bij die 9 april, hoe meer mensen tegen jou gaan zegen: nog 3 dagen en dan ga je afrijden hé?, nou succes d'r mee en krijg je onherroepelijk alle "toen ik moest afrijden...." verhalen. (kijk maar hier in je eigen topic) - dus niet doen.

Wat verder kan helpen is, neem nog een rijles vooraf om in het ritme van auto rijden/handelingen te komen, jou tijd is om 3 uur s'middags - dus doe een les van 12 tot 1 en ga daarna met je vriendin lekker eten, maak er een leuke dag van, sluit voor mij part een weddenschap af - de verliezer betaald, inzet hmmm.... als echte man... sex - schijnt erg motiverend te werken bij manen :+ (althans, ik krijg er net iets meer motivatie door).

Slik op de dag geen pillen, thee die je rustig maakt etc. - zie het als een test voor later, wanneer je onverwachts iets moet gaan managen op je werk en je ook dingen moet doen, die je nog nooit eerder hebt gedaan en dat misschien op dat moment toch een grote verantwoordelijkheid met zich mee brengt.
Wanneer je dan geslaagd bent, weet je dat je het helemaal alleen gedaan hebt en dat is goed voor je zelfvertrouwen. ;)

Nja...genoeg tips/geneuzel - ga het gewoon doen en ik heb 7 jaar in Den Haag gewoond en 3 uur is een mooie tijd, iedereen is net terug van de lunch(ambtenaren...min 2 uur lunchen) en het is nog te vroeg voor de spits!

Dus wat je ook doet - bekijk het positief!

Verder wil ik nu wel een weddenschap met je afsluiten, als jij het haalt - vertel ik jou mijn afrij verhaal, het enige wat ik daar over los wil laten: ik ben in één keer geslaagd met 2 keer een ingreep van de examinator, 2 ambulances en 60/70 km p/uur door de bebouwde kom.

Cheers, GetaGrip

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Eet een paar bananen.. Hee ik kan niet zeggen dat het onzin zou zijn, eerste keer dat ik op examen ging totaal niks aangedaan en gezakt.

2e keer paar bananen weggewerkt, en je raadt het al.. Wel geslaagd. Voelde me inderdaad rustiger.

Of het tussen je oren zit is onzin, want gevoel zit sowieso tussen je oren.. Dus echt relatieve bullshit.

Goed slapen, voor slapen bananen.. 's ochtends ook bananen en veel koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Arsenius schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 00:45:
Eet een paar bananen.. Hee ik kan niet zeggen dat het onzin zou zijn, eerste keer dat ik op examen ging totaal niks aangedaan en gezakt.

2e keer paar bananen weggewerkt, en je raadt het al.. Wel geslaagd. Voelde me inderdaad rustiger.

Of het tussen je oren zit is onzin, want gevoel zit sowieso tussen je oren.. Dus echt relatieve bullshit.

Goed slapen, voor slapen bananen.. 's ochtends ook bananen en veel koffie.
Bananen in je oren lijkt me niet zo verstandig :X
:+

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
winkelwagen schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 22:25:
Ik vind het zelfstandig richting aan kunnen geven toch wel redelijk essentieel.
Hoezo? 90% van de automobilisten gebruikt hem na z'n examen toch nooit meer :+ (als ik in de spits zo om me heen kijk komt het daar in ieder geval aardig in de buurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
johnnyv.nl schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:35:
[...]

Hoezo? 90% van de automobilisten gebruikt hem na z'n examen toch nooit meer :+ (als ik in de spits zo om me heen kijk komt het daar in ieder geval aardig in de buurt)
Geen richting aangeven staat wel een boete op..
Pagina: 1 ... 17 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.