Afstand houden tot je achterbumper is een ander z'n probleem. Als je moet remmen, remmen. Tijdens het remmen kun je allicht in je spiegel kijken of je ook moet uitwijken voor blinde bumperklevers, maar als er geremd moet worden eerst dat pedaal onder je zool zetten en je remweg inzetten. De reden dat niet gezegd wordt "altijd kijken voor je gaat remmen" is dat je wilt vermijden dat mensen dit te letterlijk nemen en éérst kijken of ze kunnen remmen voor dat overstekende kind en dan of te laat zijn als het kon of niet remmen omdat er een auto kort achter zit. Beide situaties eindigen namelijk met "hee, hier ligt toch geen drempel?"
TS:
"Goh, ik rijdt al vijftig, laat ik maar niet harder gaan rijden..." zeg je dat hardop? Dat is zeg maar een teken van onzekerheid. Niet echt een subtiel teken ook. Meer een groot flitsend neon bord. Mond houden en rijden, niet te veel lullen over hoe inczichtelijk je bezig bent: dat geeft aan dat je op dingen focust die de examinator misschien wel op zou kunnen merken, in plaats van gewoon op het verkeer te letten. Ik deed 130 op de Gorinchemse brug tijdens m'n tweede examen omdat we op tijd terug moesten zijn bij het examen centrum, en de examinator zij alleen maar "Kijk aan, we zijn nog op tijd. Op de brug mag je trouwens 100 hoor."
Nep gaan zitten lachen naar overstekende voetgangers omdat er een examinator naast zit... als je gewoon kunt rijden doe je dit helemaal niet, je bent onzeker en doet dingen omdat er iemand naast zit. Wantrouwen neemt toe.
"Je stond fout voorgesorteerd, je had verder naar de stoep gemoeten." OK, schijnbaar had mevrouw al een poosje geen vent meer gevoeld. Zulke geiten zitten er altijd tussen: als je voorsorteert op een groot kruispunt en je zit er drie banen naast, ja OK daar krijg je ingrepen. Maar in een normale straat "Iets te ver van de stoeprand" ... opzouten met die flauwekul. Maar: je was al vaag tegen jezelf aan het leuteren en gek aan het doen naar voetgangers... zo onzeker dat je niet meer met het verkeer bezig bent? Kijk, dat vertekent de boel al redelijk, en dan heb je kans dat een examinator iets kleins aangrijpt omdat ze gewoon niet voelen dat je zelfverzekerd in de auto zit. Dat is krom, dat is fout om het zo te zeggen, en het is foutst om niet gewoon te zeggen "je bent een brok zenuwen. Ga aan de valium voor de volgende keer" maar ja, het zijn ook mensen, en niet eens de aller slimste, die rijexaminatoren. Daar zitten dus "moe-moe's" tussen.
Lekker praten met de examinator... dat k'an wel een voordeel zijn, maar alleen als je wat te lullen hebt. Slap ouwehoeren of gewoon dom gelul van iemand die stijf van de zenuwen staat helpt je helemaal niet, in tegendeel. Als je laat blijken dat je hart in je keel zit, zijn dat gelijk al minpunten: onzeker chauffeurs maken de meest waanzinnige fouten, en sowieso geef je de indruk, als je zenuwachtig doet, dat je dus niet rijdt zoals je altijd rijdt, maar zoals iemand je gezegd heeft dat je nu moet rijden met die persoon naast je. Alleen al dáár op kunnen ze je laten zakken.
Geef niet te veel commentaar op mensen waar je langs rijdt. Het geeft niet aan dat je goed oplet, het geeft aan dat je op verkeerde dingen aan het letten bent.
Laat je niet gek maken met je denkbeelden van " wow, ik krijg een gave examinatrice... like, wth, wat ga je bereiken bij zo'n mens dan? Ze overtuigen van je sexuele magnetisme zodat ze sopt en je een rijbewijs geeft? Nee heh. Wat boeit het dus met wat voor mens je afrijdt? Niets. Dus, over nadenken wat het wordt? Nee heh. Koppie mag gewoon stilstaan tot het examen. Dat is zelfs beter: als je rijdt alsof je dat elke dag doet, ogenschijnlijk op automatisme en ervaring, dan is dat een pluspunt. (Mits je niet automatisch over fietsers heen tuft...

) Als je al commentaar geeft, doe dan iets neutraals. Mensen afzeiken tijdens het rijden is zéker geen pluspunt, je moet ook niet verwachten dat ze op snedig sociaal commentaar zitten te wachten.
Laat je ook niet gek maken door examen nummer 2. D'r zitten zoals gezegd heel wat

tussen de rijexaminatoren en als je d'r één hebt moet je nog een keer. Daar ben je niet uniek in, en er zijn meer mensen die staatsexamens moeten doen maar wel gewoon goed kunnen rijden. Bij sommige daarvan stap ik zelfs nog vrijwillig in de auto. Eén geef ik zelfs mijn auto mee als ie er om vraagt, en dat zegt nogal wat
Dus. Chill out, doe geen dingen "omdat het je examen is" maar doe gewoon wat je altijd doet. Je rijinstructeur weet al dat je kunt rijden, dus het enige probleem datje hebt zit tussen je oren. Lekker relaxen en gewoon alle adviezen die je gekregen hebt lekker negeren. Kop dicht en autorijden

Post 10 april effe een plaatje van je nieuw behaalde rijbewijs.