Het grote rijbewijs topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 23 Laatste
Acties:
  • 38.165 views sinds 30-01-2008

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:20

rg-mohwa

Phoe Hé

Gister eindelijk geslaagt :*)

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:30
morgen eerste les.. een "versnelde" cursus, samen met een vriend (moet met 2 personen). we willen elke week een hele dag lessen.. en dan in 8 tot 10 weken klaar zijn.

Maar net smst die vriend van me dat hij nu ziek in bed ligt met hoge koorts en morgen ochtend even belt hoe het gaat en of hij kan rijden :(

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

@ de drie geslaagden: Gefeliciteerd!
@hier boven, mag jij toch lekker veel rijden :+

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• Boyd
Arm1n schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 19:57:
@ de drie geslaagden: Gefeliciteerd!
@hier boven, mag jij toch lekker veel rijden :+
dat wil instructeur niet ;), rij je te lang achter elkaar, is vermoeiend en neem je minder op. Met z'n 2en wissel je telkens af na een onderdeel, en hoeft 'ie het maar 1 keer uit te leggen.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 15:49

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Vandaag mijn 1e 4 uur simles gehad bij de ANWB.

Even globaal wat ik vandaag heb gehad:

- Starten/Afzetten
- Wegrijden
- Schakelen 1-2-3-4
- Stuurmethoden (overpakken/doorgeven/combinatie)
- Scanmethode (binnen>buiten>schouder)
- Sturen en rijden in lange bochten
- Bebouwde kom rijden inclusief ge- en verboden
- Rotondes rijden (1/4, 1/2, 3/4)
- Diverse kruisingen rijden
- Correct van rijstrook wisselen
- 1e Examentraining

Waar ik duidelijk nog problemen mee heb:
- Remweg inschatten. Rem vaak te hard waardoor de auto afslaat, al gaat het steeds beter.
- Van 70 km/h in z'n 4 terugschakelen naar z'n 2 om een bocht te nemen. óf ik blijf in z'n 4, óf ik neem de bocht te hard, óf ik moet te hard remmen waardoor de motor afslaat :P
- Kijken vóór richting aangeven :+

Wat steeds beter gaat:
- Schakelen zonder te kijken
- Startprocedure
- Kijkmethode
- Bochten inschatten ivm sturen, al blijven de bochten onvoorspelbaar in een simulator
- Constante snelheid rijden

Verder ging vooral de examentraining goed, en de fouten die ik maakte waren twijfelachtig (propte hem er ergens tussen, en verleende geen voorrang terwijl de andere auto erg ver was).

Ik werd vanochtend alleen echt onwijs misselijk en duizelig door de simulator. Tenminste toen ik even op de passagiersstoel zat, en de instructeur wat uitlegd. Dan is het beeld zo onwijs stotterend en kreeg ik echt hoofdpijn. Zelf rijden was wel weer normaal.. stomme simulator :P

Zitten trouwens ook fouten in:

- "Bij het kruispunt linksaf". Goed, kijken>richting>schuiven>afslaan naar links. "De richting aanwijzer naar rechts stond niet aan!" 8)7 Duh! Ik ga toch naar links? :+
- 2 auto's reden een keer dwars door elkaar heen bij het voorlangs kruisen op een kruispunt. Ik zat er direct achter en had een mooi "WTF" moment :+

Morgen de virtuele snelweg op *O* Moet 4 uur dus ben benieuwd wat ik nog meer krijg :P

[ Voor 34% gewijzigd door Angeloonie op 21-02-2008 21:17 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:48

sjaakaq

It might get loud

Angeloonie schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 21:13:
Vandaag mijn 1e 4 uur simles gehad bij de ANWB.

[...]

Morgen de virtuele snelweg op *O* Moet 4 uur dus ben benieuwd wat ik nog meer krijg :P
Wohoo the electronic highway :D

Het lijkt mij maar vreemd zo'n simulator. Kun je bijvoorbeeld de bocht "inkijken" of niet? En hoe zit het met geluid e.d.?

leoaq.fm // Jeune Loop

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Angeloonie schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 21:13:
Waar ik duidelijk nog problemen mee heb:
- Remweg inschatten. Rem vaak te hard waardoor de auto afslaat, al gaat het steeds beter.
Hoe kan je auto nou afslaan als je te hard remt? (tenzij je tot stilstand remt en de koppeling niet indrukt)
Ik weet niet hoe die simulator is, maar het lijkt me ook niet makkelijk om in te schatten hoe hard je remt. Volgens mij ontbreekt er heel veel feedback (in stuur, G-krachten, geluid, snelheidsgevoel, verder voel je de auto in het echt gewoon veel beter aan)

Tenminste dat denk ik er van, ik weet ook niet wat ik me bij zo'n simulator moet voorstellen.

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:56

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Arm1n schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:13:
[...]

Hoe kan je auto nou afslaan als je te hard remt? (tenzij je tot stilstand remt en de koppeling niet indrukt)
Ik weet niet hoe die simulator is, maar het lijkt me ook niet makkelijk om in te schatten hoe hard je remt. Volgens mij ontbreekt er heel veel feedback (in stuur, G-krachten, geluid, snelheidsgevoel, verder voel je de auto in het echt gewoon veel beter aan)

Tenminste dat denk ik er van, ik weet ook niet wat ik me bij zo'n simulator moet voorstellen.
Feedback in het stuur is er wel (stuurbekrachtiging) en snelheidsgevoel een beetje (maar ik had vaak het idee dat ik heel langzaam ging, terwijl dat in realiteit veel meer was). Ook geluid is wel aanwezig, ik hoorde precies wanneer ik moest schakelen. Radio was er helaas niet :+ G-krachten ontbreken inderdaad wel en dat is jammer want dat helpt wel ontzettend bij het aanvoelen van bochten/remmen.
leokennis schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 21:44:
[...]

Wohoo the electronic highway :D

Het lijkt mij maar vreemd zo'n simulator. Kun je bijvoorbeeld de bocht "inkijken" of niet? En hoe zit het met geluid e.d.?
De bocht inkijken kan vaak best aardig, ook de spiegels en de zijramen zijn gesimuleerd dus je kunt om je heen kijken waar er wat aankomt en hoe de rest van de weg verloopt. Uiteraard is het minder goed te zien allemaal dan in het echt, maar ik vind dat het toch een goede nabootsing is hoor.

Alleen de fouten in de simulator zijn soms wat vervelend. Die van Angeloonie zijn wel grappig, maar de hele tijd te horen krijgen dat je verkeer van rechts voor moet laten gaan en dat je beter op moet letten terwijl ik alleen iets minder dan 10 meter voor de haaientanden wilde wachten, daar word je soms nog wel eens knorrig van. Denk dat het mij verder erg heeft geholpen, ik heb in de auto zeker voordeel gehad van het oefenen in de simulator.

Verwijderd

ScottB schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:29:
ik had vaak het idee dat ik heel langzaam ging, terwijl dat in realiteit veel meer was
Pfffrt dat heb je in een echte auto ook als het een beetje een fatsoenlijke is.

200 is niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Gamepie56 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 19:06:
morgen eerste les.. een "versnelde" cursus, samen met een vriend (moet met 2 personen). we willen elke week een hele dag lessen.. en dan in 8 tot 10 weken klaar zijn.

Maar net smst die vriend van me dat hij nu ziek in bed ligt met hoge koorts en morgen ochtend even belt hoe het gaat en of hij kan rijden :(
Hij belt net dat ie zich weer goed voelt :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 10:17
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:40:
[...]

Pfffrt dat heb je in een echte auto ook als het een beetje een fatsoenlijke is.

200 is niks.
Binnen de bebouwde kom voelt dat toch aardig snel hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:04
Ik heb net mijn vrijstelling voor bijzondere verrichtingen gehaald! Doe de RIS-opleiding, dus dit was een verplichte TTT. Had wel paar kleine foutjes, maar gelukkig geen ingreep:)

Clusteropdrachten gingen goed, en als bijzondere verrichting kreeg ik straatje keren en voorruit file parkeren.:)

Al met al ben ik wel blij. nog +-4 lesjes voor de laatste puntjes op de i. 25 Maart voor het echie:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vooruit file parkeren :? De definitie van file parkeren is toch achteruit tussen twee auto's in de lengterichting in insteken :? Vooruit fileparkeren is toch gewoon langs de stoeprand stoppen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:46:
Vooruit file parkeren :? De definitie van file parkeren is toch achteruit tussen twee auto's in de lengterichting in insteken :? Vooruit fileparkeren is toch gewoon langs de stoeprand stoppen :?
Bij mij was het achteruit in een vak rijden, dus geen fileparkeren. En tijdens de nabespreking kreeg ik te horen dat hij ook gewoon vooruit er in mocht, maar dat ze onder de indruk van mij was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bazkar schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 09:08:
Binnen de bebouwde kom voelt dat toch aardig snel hoor...
Voor alles een tijd en plaats hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Vooruit fileparkeren is toch gewoon langs de stoeprand stoppen :?
Klopt.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:55:
[...]

Bij mij was het achteruit in een vak rijden, dus geen fileparkeren. En tijdens de nabespreking kreeg ik te horen dat hij ook gewoon vooruit er in mocht, maar dat ze onder de indruk van mij was. :)
Achteruit inparkeren ben ik beter in dan vooruit. (al helemaal met de 406 van mn pa). Als ik vooruit in wil parkeren ga ik vaak te vroeg insturen, en als je het te laat doet moet je parkeerplek van de gene naast je lenen. Vooruit inparkeren tussen twee auto's (met een grote auto) vind ik lastig, achteruit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Laatst online: 15:04
Vooruit fileparkeren is toch gewoon langs de stoeprand stoppen :?
Ja, die examintor zegt. Parkeer hem hier maar..

Hele rij rits plaatsen langs de weg leeg. Nouja dan rijd ik hem zo achter een andere auto;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

*O*

Vandaag de laatste 4 uur simles gehad. Zoals ik zei begonnen we meteen met de snelweg.
Ging perfect! Echt leuk rijden, en heel relaxed. Weinig handelingen en lekker doortuffen. Op eigen initiatief begon ik al met (correct) inhalen omdat die vrachtwagens zo sloom gaan :P

Dan uirijden, weer invoegen na een afrit enz. Erg leuk en het ging allemaal uitstekend. Ook zaten er een paar files in en dat ging ook goed.
Daarna buiten de bebouwde kom geoefend op smalle wegen zonder middenmarkering. Dat vond ik best lastig maar het ging wel goed. Daarna nog meer bebouwde kom geoefend, en omdat ik tijd over had omdat ik voorliep op schema gingen we nog een keer snelweg en daarna weer bebouwde kom doen :P

Wat gaat er beter ten opzichte van gisteren?

- Remmen. Blijkt dat je de koppeling bij het remmen ook moet intrappen :+ 8)7 Was mij niet verteld, maar ik besloot het ineens zo te gaan doen, en nu sloeg de auto bijna nooit meer af :P
- Bochten met juiste snelheid nemen en terugschakelen voor een bocht. Al blijf ik bijna altijd in z'n 2 zitten. Ook bij stoppen rijd ik weg vanuit z'n 2
- Kijken. Alleen het over de schouder kijken nog niet helemaal, maar dat komt ook omdat je bij de simulator daar niets hebt zitten, want het beeld houd vlak achter je zijspiegels op :P Maar het kijken zit er al in :)
- Schakelen gaat steeds sneller en soepeler.

Waar ik nog aan moet werken:

- Op juiste wijze voorrang verlenen. Soms wil ik niet wachten dus rijd ik door. In het echt zou dat best kunnen, al is het een klein beetje risicovol omdat je net voor de auto van rechts langs rijd :P

Nieuwe bugs ontdekt in de simulator:

- Nummerborden van andere auto's veranderen als ze van het middenbeeld naar het linker/rechter beeld gaan :P Krijgen ze ineens een andere plaat _O-
- Ontbrekende aanwijzing "We gaan hier uitrijden" op de snelweg, waardoor je op je kop krijgt dat je geen richting naar rechts aangeeft, en verkeerd rijd als je rechtdoor rijdt. 2e keer dat ik daar was ging ik zonder aanwijzing maar alvast er af. En dat was goed 8)7
- Nog meer "Richtingaanwijzer naar rechts stond niet aan" bij het afslaan naar links.
- Onverklaarbare stilstande auto's/vrachtwagens op de snelweg naast de invoegstrook. Geen file (3 auto's achter elkaar, 2 banen breed), maar ik ging er gewoon rechts langs.
- Nog veeeel meer auto's die door elkaar heen rijden :+

Al met al voelt het allemaal erg goed aan en ik ben benieuwd hoe het maandag in een echte auto zal zijn :) Moet van 2 tot 5 's middags. Heb er in ieder geval echt heel veel zin in, ik vond het rijden in de simulator echt leuk. Zat met de siminstructeur te babbelen, en die vertelde me dat mijn rijinstructeur de beste is van de hele rijschool :D Afgelopen 5-6 jaar telkens het hoogste slagingspercentage *O* Hopelijk geld dat dan ook voor mij :D

[ Voor 15% gewijzigd door Angeloonie op 22-02-2008 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Angeloonie schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 23:17:
Zat met de siminstructeur te babbelen, en die vertelde me dat mijn rijinstructeur de beste is van de hele rijschool :D Afgelopen 5-6 jaar telkens het hoogste slagingspercentage *O* Hopelijk geld dat dan ook voor mij :D
Tsja, uiteindelijk zul je het toch zélf moeten doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Dat laatste puntje is inderdaad erg belangrijk. Niet alleen tijdens het lessen, maar later ook. Probeer jezelf dus echt te dwingen correct voorrang te verlenen, en bij het lessen wacht je dan maar gewoon tot die ander rijd, anders zou je zomaar eens voorrang kunnen _nemen_.

Het is wel goed dat je het door hebt, want dan weet je tenminste waar je op kan/moet letten.

Remmen hoef je de koppeling niet voor in te trappen, wel als je denkt stil te gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Bartvw schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:04:
[...]

Ja, die examintor zegt. Parkeer hem hier maar..

Hele rij rits plaatsen langs de weg leeg. Nouja dan rijd ik hem zo achter een andere auto;)
Het ging me er meer om dat vooruit langs de kant van de weg parkeren geen speciale verrichting is. Het parkeren in vakken haaks op de rijbaan wordt bij zowel voor- als achteruit inrijden als bijzondere verrichting gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Woop woop 7 april examen :) Heb het idee dat ik weinig dingen echt *fout* doe, maar dat ik vooral alles een beetje moet polijsten zodat ik wat minder onrustig rijd. Ik vind het nu nog iets te gammel...maar daar heb ik nog een kleine anderhalve maand voor ;)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Helaas, theorie-examen niet gehaald, elf fouten. Haal er daar twee van af omdat ik te laat was met verbeteren en ik zit op 9. Merk wel dat ik voorrangssituaties wat beter moet leren, en misschien de borden een beetje (hoewel ik vooraf dacht dat die wel in orde waren). Achja, shit happens, volgende keer op 8 april. Dan moet ik hem wel halen, want 16 april rijd ik af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

ScottB schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:56:
Helaas, theorie-examen niet gehaald, elf fouten. Haal er daar twee van af omdat ik te laat was met verbeteren en ik zit op 9. Merk wel dat ik voorrangssituaties wat beter moet leren, en misschien de borden een beetje (hoewel ik vooraf dacht dat die wel in orde waren). Achja, shit happens, volgende keer op 8 april. Dan moet ik hem wel halen, want 16 april rijd ik af :+
Met zoveel fouten zou ik er toch maar iets meer tijd in steken ja, is toch zonde geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Ja, denk dat ik het onderschat heb inderdaad. Heb online wel één oefenexamen gemaakt en toen had ik 5 fouten. Maar misschien is één oefenexamen te weinig, zal eens op zoek gaan naar de CD-ROM.

Van sommige dingen vraag ik me trouwens wel af waarom ik dat zou moeten weten. Ik kreeg bijvoorbeeld de vraag wanneer een bromfietser op de openbare weg moet rijden; waarom zou ik dat moeten weten ? Ik zie het wel als hij er rijdt. 't Is jammer dat je niet te zien krijgt wat je fout deed, ben benieuwd naar of ik bepaalde vragen goed heb.

Overigens zeiden ze dat er slechts 15 geslaagden waren. Kennelijk is dat dus weinig, maar wat is dan normaal ? En hoeveel fouten worden er gemiddeld gemaakt bij een examen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

:|

Net van 14:00-17:00 gereden. 3 uurtjes dus. Voor het eerst in een echte auto.

Man man man wat is dat nog lastig zeg :+ Het sturen, schakelen, gasgeven, kijken enzo gaat wel redelijk tot goed, maar het wegrijden :X

Het aangrijpingspunt van de koppeling vinden, daar vasthouden, en dan verder op laten komen is echt lastig. Moet daar nog erg aan wennen, en dat resulteerde dan ook regelmatig in een afgeslagen motor bij het stoplicht (inclusief boze blikken in de achteruitkijkspiegel :+).

Dat is eigenlijk het enige punt waar ik echt onwijs op moet verbeteren. Op het einde ging het steeds beter, maar aan het begin was het elke keer 2-3 proberen voordat het lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slagingspercentage voor het theorieexamen ligt rond de 48 procent. Exacte cijfers zijn op de site van het CBR te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Angeloonie schreef op maandag 25 februari 2008 @ 17:26:
Het aangrijpingspunt van de koppeling vinden, daar vasthouden, en dan verder op laten komen is echt lastig. Moet daar nog erg aan wennen, en dat resulteerde dan ook regelmatig in een afgeslagen motor bij het stoplicht (inclusief boze blikken in de achteruitkijkspiegel :+).
Diesel of benzine?
Anders gewoon elke keer veel gas geven, slaat ie minder gauw af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Arm1n schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:49:
[...]

Diesel of benzine?
Anders gewoon elke keer veel gas geven, slaat ie minder gauw af :+
Ehm.. geen idee? :P Zal wel benzine zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ScottB schreef op maandag 25 februari 2008 @ 17:18:
Van sommige dingen vraag ik me trouwens wel af waarom ik dat zou moeten weten. Ik kreeg bijvoorbeeld de vraag wanneer een bromfietser op de openbare weg moet rijden; waarom zou ik dat moeten weten ?
Omdat je met je rijbewijs straks ook op een brommer mag rijden en niet iedereen die voor het rijbewijs gaat heeft al een bromfietscertificaat (of Rijbewijs cat AM).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Angeloonie schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:09:
[...]

Lijkt me niet voor een lesauto die zoveel kilometers moet maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
:|

Net van 14:00-17:00 gereden. 3 uurtjes dus. Voor het eerst in een echte auto.

Man man man wat is dat nog lastig zeg :+ Het sturen, schakelen, gasgeven, kijken enzo gaat wel redelijk tot goed, maar het wegrijden :X

Dat is eigenlijk het enige punt waar ik echt onwijs op moet verbeteren. Op het einde ging het steeds beter, maar aan het begin was het elke keer 2-3 proberen voordat het lukte.
Dat gedoe met de koppeling is even aanvoelen. Dat leer je gauw genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals mijn instructeur ruim 10 jaar geleden zei: elke aap kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Glashelder schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:19:
[...]

Omdat je met je rijbewijs straks ook op een brommer mag rijden en niet iedereen die voor het rijbewijs gaat heeft al een bromfietscertificaat (of Rijbewijs cat AM).
En omdat je moet weten waar je ze op de weg zou moeten verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Angeloonie schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:09:
[...]

Diesel dus! ;)
Rijd makkelijker, en is goedkoper voor je rijschool ;)

Maar idd.. Vanaf het aangrijpingspunt rustig wat gas bijgeven, gaat t stukken soepeler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:00

Coldcat

HODL

Vandaag ook m'n eerste les gehad :)

Wat ik moest doen: eerst alleen sturen en gas geven. Daarna moest ik soms nog een koppelingspedaal intrappen :P. En aan het einde moest ik het gaspedaal loslaten en tergend langzaam door elke bocht rijden, schoot gewoon niet op met 20km/u op een bocht afrijden terwijl je ziet dat er mensen achter je rijden :P

Zelf wil de instructeur niet veel zeggen over om je heen kijken en zo. Ga morgen er zelf wel even aan denken omdat het toch het belangrijkste punt is.

Heb er weer zin in morgen :9 Dit keer in het donker, ook leuk.

Morgen zal ik m'n instructeur vragen of ik zelf mag schakelen want het voelt nogal onwennig aan als iemand anders dat voor je doet.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flo_ schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:39:
[...]

Lijkt me niet voor een lesauto die zoveel kilometers moet maken ;)
Ik heb al vaker lesauto's op benzine gezien hoor, vooral die eenmansbedrijfjes. Da's financieel interessant, dan kan je het onderhoud van de auto betalen van de lessen. Dat zijn alleen over het algemeen niet de instructeurs die voor kwaliteit gaan (en dan druk ik me nog voorzichtig uit)...
Ergste wat ik heb gezien was toch wel een Daewoo Matiz 0.8, het lesbord bovenop de auto was breder dan het dak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

't Begint toch te kriebelen....

Heb m'n B inmiddels al weer acht jaar zak en heb de afgelopen jaren toch al regelmatig met een (kleine) aanhanger moeten/mogen rijden. Helaas ben ik nog niet bevoegd om met een auto-ambulance te rijden en dat heeft me qua potentiële hobby-auto's al een paar mooie kansen gekost. Binnenkort wordt de bonus over 2007 uitgekeerd en ik ga me dus maar eens oriënteren op het behalen van E achter B :)

Kan ik ook mooi een flinke tandemasser achter m'n auto hangen als ik later dit jaar ga verhuizen :P (en hebben we ook meteen geschikt vervoer bij de verhuizing van mijn broer. Mijn pa heeft weliswaar BE, maar hij wordt ook al weer 61 en heeft zelf al gezegd dat hij er niet echt op zit te wachten om nog weer met een lel van een aanhanger te gaan rijden.)

[ Voor 19% gewijzigd door Wok op 25-02-2008 21:37 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Angeloonie schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 23:17:

- Bochten met juiste snelheid nemen en terugschakelen voor een bocht. Al blijf ik bijna altijd in z'n 2 zitten. Ook bij stoppen rijd ik weg vanuit z'n 2

Deed je dat vanuit stilstand wegrijden met de echte auto ook standaard in z'n 2, net als in de simulator? Want dan kan ik me wel voorstellen waarom ie zo vaak afsloeg :+ Maar inderdaad, gewoon net zolang oefenen tot je doorhebt waar het aangrijpingspunt nu precies zit en hoeveel gas je dan bij moet geven, en dan lukt het vanzelf wel :)

/me maakte vorig jaar na het rijbewijs halen het eerste ritje met de eigen auto, en snapte maar niet waarom ie 3x achter elkaar afsloeg... Ik had wel verwacht dat de 1e keer optrekken in een andere auto dan de lesauto iets anders zou aanvoelen, maar zo anders? En toen kwam ik erachter dat ik 'm in z'n 3 had gezet ipv 1 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:26:
[...]

Ik heb al vaker lesauto's op benzine gezien hoor, vooral die eenmansbedrijfjes. Da's financieel interessant, dan kan je het onderhoud van de auto betalen van de lessen. Dat zijn alleen over het algemeen niet de instructeurs die voor kwaliteit gaan (en dan druk ik me nog voorzichtig uit)...
Ergste wat ik heb gezien was toch wel een Daewoo Matiz 0.8, het lesbord bovenop de auto was breder dan het dak :D
Zag laatst een les-Prius. Niks afslaan, je rijdt altijd electrisch weg. Niet echt de manier om het koppelen te leren, maar natuurlijk wel handig voor de cursist.
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 22:33:
[...]

[...]

Deed je dat vanuit stilstand wegrijden met de echte auto ook standaard in z'n 2, net als in de simulator? Want dan kan ik me wel voorstellen waarom ie zo vaak afsloeg :+ Maar inderdaad, gewoon net zolang oefenen tot je doorhebt waar het aangrijpingspunt nu precies zit en hoeveel gas je dan bij moet geven, en dan lukt het vanzelf wel :)

/me maakte vorig jaar na het rijbewijs halen het eerste ritje met de eigen auto, en snapte maar niet waarom ie 3x achter elkaar afsloeg... Ik had wel verwacht dat de 1e keer optrekken in een andere auto dan de lesauto iets anders zou aanvoelen, maar zo anders? En toen kwam ik erachter dat ik 'm in z'n 3 had gezet ipv 1 :p
Een echte bikkel rijdt dan alsnog gewoon in z'n 3 weg ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MadMarky schreef op maandag 25 februari 2008 @ 22:47:
Een echte bikkel rijdt dan alsnog gewoon in z'n 3 weg ;)
Ik heb tijdens het lessen de hellingproef gedaan in z'n 3, na drie pogingen lukte het en daarna legde mijn instructeur me uit wat waarom hij steeds afsloeg. Wel een compliment gekregen voor het in bedwang houden van mijn linker voet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MadMarky schreef op maandag 25 februari 2008 @ 22:47:
[...]

Zag laatst een les-Prius. Niks afslaan, je rijdt altijd electrisch weg. Niet echt de manier om het koppelen te leren, maar natuurlijk wel handig voor de cursist.
Dan krijg je wel een automaat rijbewijs :) Voor B zonder codes moet je examen doen in auto zonder automatische versnelling en een handmatige koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 23:04:
[...]

Dan krijg je wel een automaat rijbewijs :) Voor B zonder codes moet je examen doen in auto zonder automatische versnelling en een handmatige koppeling.
Een Prius heeft gewoon een koppeling hoor ;). Alleen laten afslaan is nogal moeilijk, omdat de prius (hybride dus) altijd wegrijd vanaf de elektromotor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op maandag 25 februari 2008 @ 23:06:
[...]

Een Prius heeft gewoon een koppeling hoor ;). Alleen laten afslaan is nogal moeilijk, omdat de prius (hybride dus) altijd wegrijd vanaf de elektromotor ;)
Dat ding heeft toch een (soort van) CVT automaat? Koppelingspedaal of niet, 't is nog steeds een automatische versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga morgen mijn rijbewijs ophalen.
Duurde ff maar dan heb ook iets. Eerst moest ik een eigenverklaring opsturen naar het CBR in Eindhoven, op de antwoordbrief wachten. Daarna moet ik naar het gemeentehuis om het te laten omzetten (militair naar burger). En nu na 2 maanden kan ik het gaan ophalen. Moest ook nog wachten op de antwoordbrief van de RWD dat het goed gekeurd, aangemaakt en klaar ligt op het gemeentehuis.
Ik had mijn militair rijbewijs al in december gehaald.
Deze week nog ff een auto kopen en klaar, nooit meer met het OV mee :)

P.S heel mijn rijbewijs heeft me maar 60 euro gekost :D Ik heb zelfs extra geld gekregen om dat ik tijdelijk op een andere kazerne gelegerd was. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 12:37

Theimon

Snapte!?

Wok schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:34:
't Begint toch te kriebelen....

Heb m'n B inmiddels al weer acht jaar zak en heb de afgelopen jaren toch al regelmatig met een (kleine) aanhanger moeten/mogen rijden. Helaas ben ik nog niet bevoegd om met een auto-ambulance te rijden en dat heeft me qua potentiële hobby-auto's al een paar mooie kansen gekost. Binnenkort wordt de bonus over 2007 uitgekeerd en ik ga me dus maar eens oriënteren op het behalen van E achter B :)

Kan ik ook mooi een flinke tandemasser achter m'n auto hangen als ik later dit jaar ga verhuizen :P (en hebben we ook meteen geschikt vervoer bij de verhuizing van mijn broer. Mijn pa heeft weliswaar BE, maar hij wordt ook al weer 61 en heeft zelf al gezegd dat hij er niet echt op zit te wachten om nog weer met een lel van een aanhanger te gaan rijden.)
Mijn broer heeft hier laatst een afspraak voor gemaakt bij een instructeur. Over een maandje moet ie op een zaterdag 4 uurtjes knallen, dan de maandag erop nog 2 plus examen erachter aan. Zo gepiept dus.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
ScottB schreef op maandag 25 februari 2008 @ 17:18:
Van sommige dingen vraag ik me trouwens wel af waarom ik dat zou moeten weten. Ik kreeg bijvoorbeeld de vraag wanneer een bromfietser op de openbare weg moet rijden; waarom zou ik dat moeten weten ? I
Omdat het handig is om te weten als je zo'n bordje ziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.ambcachterveld.nl/uitzet/borden/ov/ov104.gif

Dat je dan even op het fietspad kijkt of er zo'n dwaze 16-jarige met 80 de weg op komt schieten zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

johnnyv.nl schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:10:
[...]

Omdat het handig is om te weten als je zo'n bordje ziet:
[afbeelding]

Dat je dan even op het fietspad kijkt of er zo'n dwaze 16-jarige met 80 de weg op komt schieten zo.
Of een oma met 30 ...

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Ok, ok, jullie hebben me overtuigd :P Ik ga nog eens goed leren en zorgen dat ik de volgende keer wel slaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:37
ScottB schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:03:
Ok, ok, jullie hebben me overtuigd :P Ik ga nog eens goed leren en zorgen dat ik de volgende keer wel slaag :)
en als je je rijbewijs heb, mag je ook brommer rijden, dus handig om allemaal te weten ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik ben één fucked up mofo....

ik ben in between jobs en tering druk daarmee. Rijlessen vergeten een beetje in te plannen (was erdoor en moest weer nieuwe afspraken maken). Laatste les ruim 2 a 3 weken terug. Ik bellen vandaag, want 7 maart afrijden... sorry: volgende keer dat je instructeur kan is 10 maart.

auw...

dit wordt enkeltje illegaal lessen in auto vriendin denk ik :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik vind het al kut als ik 3 dagen niet les :P

Gaat wel voorspoedig hier, 14 uur les gehad en al 3 van de 4 modules (gaat volgens boek) gedaan, alleen nog een module over complexe verkeerssituaties (grote rotondes en kruisingen etc.) waarna ik lekker kan chillen tot ik m'n 30 uur pakket voldaan heb.

Er is maar een ding wat ik echt kut vind, en dat is het feit dat m'n linker voet soms te ver de koppeling op glijdt, en hij bij het intrappen vast komt te zitten 8)7 Dat heb ik sowieso altijd bij het achteruitrijden, waarna ik weer vooruit moet rijden. Dan zit ie vast en moet ik 'm eerst weer in z'n vrij zetten voordat ik verder kan rijden. Ook bij filerijden heb ik dat. Nu kan ik het wel voorkomen door m'n voet in het begin wat meer op te tillen, in plaats van m'n hiel als scharnier te gebruiken, maar echt nauwkeurig is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Zo :)

Ik zag er vanochtend écht tegenop om weer te gaan rijden, en had er helemaal geen zin in omdat het koppelen voor geen meter ging. Uiteindelijk in de regen toch gewoon 3 uur kunnen rijden, en mooier nog, de auto sloeg maar op 3 momenten geloof ik af :) Waarvan 1x op een lichte helling :P

Het koppelen gaat dus nu wel aardig, laat hem nog net iets te vaak iets te snel verder los na het aangrijpingspunt, ook bij opschakelen, dus dan krijg je die kleine schok, maar voor de rest ging het echt stukken beter :) Heb de hellingproef ook gedaan, eerst met de voetrem, en daarna met de handrem, nou geef mij maar de handrem hoor! Veel makkelijker!

Heb een beetje dezelfde route als gisteren gereden. Veel woonwijken met veel drempels, en een stukje waar je 70/80 mag. M'n instructeur heeft nog even duidelijk uitgelegd waar ik naar moet kijken in mijn spiegels en de dode hoek, ik keek al wel altijd, dus dat was goed, alleen soms kan je ook kijken om het "kijken", en niet bewust zoeken naar iets wat er kan zijn. Weet nu dus: binnenspiegel+buitenspiegel = voorbereiding op een te nemen bocht/verschuiving of er niets aankomt, en dode hoek = kijken of het wel vrij is naast de auto. Voor het richting aangeven, en op het moment van indraaien de dode hoek checken :) Dat gaat gelukkig prima.
SyS_ErroR schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:09:
[...]

Diesel dus! ;)
Rijd makkelijker, en is goedkoper voor je rijschool ;)

Maar idd.. Vanaf het aangrijpingspunt rustig wat gas bijgeven, gaat t stukken soepeler ;)
Volgens mij is het toch benzine, namelijk: niet voorgloeien. :)
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 22:33:
[...]

[...]

In de simulator kon je idd vanuit z'n 2 wegrijden zonder problemen :)

Morgen weer 3 uurtjes. Heb nu van 14:00-17:00 en van 9:00-12:00 gereden, en morgen 13:00-16:00, kijken of het dan drukker is op de weg :P

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 26-02-2008 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Angeloonie schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:42:
Het koppelen gaat dus nu wel aardig, laat hem nog net iets te vaak iets te snel verder los na het aangrijpingspunt, ook bij opschakelen, dus dan krijg je die kleine schok, maar voor de rest ging het echt stukken beter :) Heb de hellingproef ook gedaan, eerst met de voetrem, en daarna met de handrem, nou geef mij maar de handrem hoor! Veel makkelijker!
Ook dat is wennen. Ik gebruik eigenlijk alleen maar de voetrem... het is een kwestie van een beetje gevoel erin krijgen.
Kan me nog herinneren dat ik bij elk heuveltje de handrem gebruikte :D En doodnerveus als het licht op groen sprong en ik de auto weer in beweging moest krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind zelf de voetrem eigenlijk tig keer makkelijker.... ik zie niet waarom je de handrem zou gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:55:
Ik vind zelf de voetrem eigenlijk tig keer makkelijker.... ik zie niet waarom je de handrem zou gebruiken?
In Nederland is de voetrem meestal genoeg.
Als in het buitenland eens op een stijle helling voor een verkeerslicht komt te staan is een handrem wel zo fijn. Dan lukt het je nauwelijks om met de voetrem niet naar achter te rollen bij het wegrijden.(en dus tegen je achterligger aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak

Dan betaal jij je zeker scheel aan rijlessen? ;)

Een rijschool doet óf diesel óf gas, benzine kom je echt nooit tegen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

LED-Maniak schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:16:
[...]

Bij Diesel moet je altijd voorgloeien toch? Daarnaast schakel ik op rond de 2500-2700 toeren, en bij diesel moet dat meestal bij de 2000.

[ Voor 13% gewijzigd door Angeloonie op 26-02-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:16:
[...]

Het komt wel voor hoor... Ik heb een vriend en die lest in een chrevolet matiz ofzo.. op benzine..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Angeloonie schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:38:
[...]

Bij Diesel moet je altijd voorgloeien toch?
Ga jij dan eerst naar de rijschool en krijgt de auto een koude start? Meestal komt hij voor je deur en is de auto al lang en breed op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hoeft ook niet meer bij moderne diesels, alleen als het echt koud is (onder nul).
Maar even serieus, je merkt tijdens 't rijden toch wel of het een diesel is of niet 8)7 Een diesel klinkt als een traktor en je schakelt als een vrachtwagen, een benzine kan je veel verder doortrekken en klinkt ook niet alsof hij ontploft bij 4000 toeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

LED-Maniak schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:48:
[...]

Ga jij dan eerst naar de rijschool en krijgt de auto een koude start? Meestal komt hij voor je deur en is de auto al lang en breed op temperatuur.
Ik vertrek bij de rijschool, en vanochtend was ik 100% zeker de eerste die met de auto reed.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:49:
[...]

Dat hoeft ook niet meer bij moderne diesels, alleen als het echt koud is (onder nul).
Maar even serieus, je merkt tijdens 't rijden toch wel of het een diesel is of niet 8)7 Een diesel klinkt als een traktor en je schakelt als een vrachtwagen, een benzine kan je veel verder doortrekken en klinkt ook niet alsof hij ontploft bij 4000 toeren :P
Tsja, hoe moet ik nou weten hoe een diesel klinkt of een benzine klinkt als ik nog nooit in 1 van de 2 heb gereden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Schrijf morgen even het kenteken op en haal hem door de RDW website :P, dan weet je het.

--

Heb vandaag m'n 2e dagje rijlessen gehad.. heb nu in princiepe de auto "onder controle" (sturen, gas geven, remmen, koppelen/ontkoppelen, schakelen, etc).. we zijn ook Amsterdam even ingeweest.. Mijn god wat een lesauto's daar :D Echt gigantisch. Op een gegeven moment een kruistpunt over, achter me 2 lesauto's, en op het kruispunt zelf ook nog 4.. Daarom is het in Amsterdam altijd zo druk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Vandaag tussentijdse toets gehad, 18 maart heb ik mijn examen :o . Het ging eigenlijk best wel goed, als ik zo gereden had op het examen was ik geslaagd volgens de examinator, ik was alleen een beetje (lees echt heel erg) gespannen hehe. Maargoed ik heb dus wel een vrijstelling voor de bijzondere manouvres en het heeft me veel zelfvertrouwen gegeven *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Gamepie56 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:27:
Mijn god wat een lesauto's daar :D Echt gigantisch. Op een gegeven moment een kruistpunt over, achter me 2 lesauto's, en op het kruispunt zelf ook nog 4.. Daarom is het in Amsterdam altijd zo druk :P
Vandaar dat het daar altijd vast staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:12:
[...]

In Nederland is de voetrem meestal genoeg.
Als in het buitenland eens op een stijle helling voor een verkeerslicht komt te staan is een handrem wel zo fijn. Dan lukt het je nauwelijks om met de voetrem niet naar achter te rollen bij het wegrijden.(en dus tegen je achterligger aan).
Bij mij is het: Rem erop, ongeveer halverwege, net genoeg om te zorgen dat de auto stil blijft staan, niet meer niet minder. Stoplicht groen, koppeling op, met mijn hak een tikkie gas, en zodra de koppeling ingrijpt rem los en vlot wegrijden.

Ik moet er niet aan denken dat ik met de handrem moet kloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:49:
[...]

Vooral aan het schakelen merk ik het...rijd af en toe clandestien doch onder begeleiding een stukje in de auto van mijn ouders (op zondagmiddag op verlaten weggetjes :) ), wat een 1.6 benzine Toyota is. Vergeleken met mijn les BMW 1-serie lijkt het wel of je in een Formule 1 auto rijdt. In die BMW is het echt of je in een vat ruwe olie zit te roeren bij het schakelen. Volgens mij kun je die van de vijf naar de een zetten door gewoon rechtstreeks naar links te bewegen zo los en zompig schakelt 'ie... In de Toyota geef je twee tikjes met je pink en hij staat in een andere versnelling ;)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Laatst online: 13-09 17:01

Snippertje

Light up your life

Hmmm gisteren voor het eerst in een benzine gereden. Hoorde van veel mensen dat dat moeilijker is met de koppeling, maar ik vond het gewoon hetzelfde gaan eigenlijk :S

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Razor.Timo schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:04:
Hmmm gisteren voor het eerst in een benzine gereden. Hoorde van veel mensen dat dat moeilijker is met de koppeling, maar ik vond het gewoon hetzelfde gaan eigenlijk :S
Ik vind benzine eigenlijk makkelijker, tenminste, de benzine auto's die ik gereden heb. Je moet alleen bij benzine wel gas erbij geven tijdens het wegrijden, alleen op de koppeling gaat wat slechter. Maar dat doe je na een tijdje eigenlijk toch wel automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
-DG- schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:35:
[...]

Ik vind benzine eigenlijk makkelijker, tenminste, de benzine auto's die ik gereden heb. Je moet alleen bij benzine wel gas erbij geven tijdens het wegrijden, alleen op de koppeling gaat wat slechter. Maar dat doe je na een tijdje eigenlijk toch wel automatisch.
Gewoon tussengas bij het schakelen, dan gaat het super soepel :P Lekker op toeren houden.

(of natuurlijk die koppeling enorm laten slippen en elk 2 jaar een nieuwe :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
LED-Maniak schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:42:
[...]

Gewoon tussengas bij het schakelen, dan gaat het super soepel :P Lekker op toeren houden.

(of natuurlijk die koppeling enorm laten slippen en elk 2 jaar een nieuwe :P )
Misschien heb ik het iets anders gelezen, dacht dat het vooral om het wegrijden ging.
Ik kan verder wel soepel rijden met een diesel, en het maakt me ook niet echt uit waar ik in rijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 21:08:
[...]
Ik moet er niet aan denken dat ik met de handrem moet kloten...
Hij kan over het algemeen maar twee kanten op, dus snel zal je je niet vergissen :P

Zelf gebruik ik vaak de handrem, vooral als ik weet dat een bepaald stoplicht erg lang op rood blijft staan. Vind het gewoon irritant om de hele tijd een pedaal in te drukken. Ook is het gewoon socialer voor de mensen achter je.

's Avonds en vooral 's avonds met regen vind ik mensen die de hele tijd op hun rem blijven hangen erg irritant, helemaal als het ze een groot 3e remlicht hebben op mijn ooghoogte. Ik hoef die kermisverlichting niet in mijn gezicht te hebben, want ik weet dat je stil staat :P
Het mooiste zijn natuurlijk de automaatrijders, die ook op de rem blijven trappen als de weg helemaal vlak is, omdat ze niet naar neutraal willen schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 27-02-2008 13:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
Gizz schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:14:
[...]
Het mooiste zijn natuurlijk de automaatrijders, die ook op de rem blijven trappen als de weg helemaal vlak is, omdat ze niet naar neutraal willen schakelen.
Meld! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Aan de andere kant weet je van sommige mensen dat ze echt twee handen op het stuur en twee ogen op de weg nodig hebben...vaak als je op een helling staat zie je mensen voor of achter je naar hun handremhand kijken als ze wegrijden :X Dus dan maar met de voet eerlijkgezegd...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
-DG- schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:35:
[...]

Ik heb les gehad in een diesel.. en mij is ook gewoon aangeleerd om een beetje gas te geven voordat ik de koppeling omhoog laat komen.. om het straks makkelijker te maken in benzine en alles wat vlotter te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

*O* Heb 120 gereden waar je 100 mocht *O*

Vandaag weer 3 uur gereden, deze keer non-stop. Was zeker na 2-2,5 uur erg zwaar voor de oogjes :P Ging wel goed weer. Koppeling gaat steeds beter, en het kijken is ook goed. Moet alleen wat meer op de kruisingen kijken en beslissingen nemen, en niet twijfelen :) Ook mag ik wat sneller vaart maken de snelweg op, en niet met 80 km/h al naar z'n 5 schakelen :P

Ohja, en het is een Diesel :+

[ Voor 4% gewijzigd door Angeloonie op 27-02-2008 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Hier idem.

Lekker tuffen in een automaat bij gebrek aan beter. Bevalt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:12

mace

Sapere Aude

Ik hou ook altijd mijn voet op de rem bij het stoplicht i.p.v. de automaat in de n zetten. Dat is net zoiets als koppeling indrukken i.p.v. de bak in z'n vrij zetten bij een handbak. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gamepie56 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:35:
[...]

Ik heb les gehad in een diesel.. en mij is ook gewoon aangeleerd om een beetje gas te geven voordat ik de koppeling omhoog laat komen.. om het straks makkelijker te maken in benzine en alles wat vlotter te laten gaan.
Standaard. Ik reed vandaag nog met gillende banden weg, dat lukt je niet enkel op de koppeling. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:22:
[...]

Standaard. Ik reed vandaag nog met gillende banden weg, dat lukt je niet enkel op de koppeling. :P
Niet bepaald nee. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41

Dentheman

Zie signature

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:22:
[...]

Ook wel eens gedaan, moest een superdrukke provinciale weg opdraaien, zag een een gat, vroeg ik aan m'n instructeur of de leswagen 't zou redden "als jij 't gaspedaal kan vinden komt het wel goed"

dat was niet tegen dovemansoren gezegd :+

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Theimon schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 01:52:
[...]

Mijn broer heeft hier laatst een afspraak voor gemaakt bij een instructeur. Over een maandje moet ie op een zaterdag 4 uurtjes knallen, dan de maandag erop nog 2 plus examen erachter aan. Zo gepiept dus.
Yep, met een dagopleiding is het zo klaar. Moet alleen eerst even de centen bij elkaar zien te rapen, want alles bij elkaar zit je toch weer gauw op €700,-

Dan te bedenken dat ik acht jaar geleden mijn B heb gehaald voor ongeveer 1300 gulden (!), alles bij elkaar. 8)7

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Vrijdagochtend voor de tweede keer examen doen.
Ik had vandaag nog bij een andere rijschool één les genomen, heb best veel geleerd betreft het kijken :X Ik moet eerder kijken (en ook eerder afremmen), en echt kijken en niet apekijken zoals zij dat noemde. Dat waren ook beetje de punten waar ik op was gezakt de vorige keer, dus nu zou het wel goed moeten gaan :)

De opel astra diesel vond ik trouwens veel minder fijn rijden dan de toyota aygo benzine waar ik in les. Kan ook zijn dat ik inmiddels gewend ben aan de aygo. Die schakelt veel soepeler, koppelt fijner, en is overzichtelijker (dat vind ik iig)

Verwijderd

Dentheman schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:36:
[...]

Ook wel eens gedaan, moest een superdrukke provinciale weg opdraaien, zag een een gat, vroeg ik aan m'n instructeur of de leswagen 't zou redden "als jij 't gaspedaal kan vinden komt het wel goed"

dat was niet tegen dovemansoren gezegd :+
Ik zit soms wel een beetje te geinen in de lesauto. :$

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 01:22 ]

• Theimon
  • Laatst online: 12:37

Theimon

Snapte!?

Wok schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:47:
[...]

Yep, met een dagopleiding is het zo klaar. Moet alleen eerst even de centen bij elkaar zien te rapen, want alles bij elkaar zit je toch weer gauw op €700,-

Dan te bedenken dat ik acht jaar geleden mijn B heb gehaald voor ongeveer 1300 gulden (!), alles bij elkaar. 8)7
Mijn broer komt waarschijnlijk uit op zo'n €500 geloof ik. Vandaag kreeg hij echter een telefoontje: hij heeft zijn rijbewijs nu pak 'm beet 7 jaar. Destijds toen ie het haalde werd al vermeld dat hij een medische notitie zou krijgen vanwege zijn pacemaker. Zijn rijbewijs zou dan ook maar 5 jaar geldig zijn i.p.v. de normale 10. Nu is daar met eerste afgifte geen melding van gemaakt, dus z'n rijbewijs was gewoon 10 jaar geldig.
Nou wordt er bij een examenaanvraag altijd een check gedaan bij het CBR. Z'n toekomstige rijinstructeur kreeg doodleuk te horen dat mn broers rijbewijs al sinds januari 2006 geschorst is! Zijn rijbewijs ziet er echter uit zoals ieder ander rijbewijs (en alle boetes kwamen ook zonder problemen binnen) :P Alle instanties wijzen weer naar elkaar, maar het lijkt erop dat de gemeente het fout heeft gedaan. (wel ff voorstellen: stel je rijdt iemand in die periode zwaar invalide.... :/)
Enniehoe: zn E achter B examen zal gewoon doorgaan. De examinator krijgt echter de instructie mee om ook het B-gebeuren in de beoordeling mee te nemen.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• MarcoC
  • Laatst online: 13-09 23:38
Ik wil Angeloonie nog even bedanken voor z'n aquaplanning-vraagje, ik kreeg hem vandaag ook :D. Geslaagd met 3 fouten.

Verder zat er een rotonde bij die vlakbij mijn huis is, wat ik wel grappig vond.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

MarcoC schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 17:10:
Ik wil Angeloonie nog even bedanken voor z'n aquaplanning-vraagje, ik kreeg hem vandaag ook :D. Geslaagd met 3 fouten.

Verder zat er een rotonde bij die vlakbij mijn huis is, wat ik wel grappig vond.
No problem ;)

Het is overigens Aquaplaning (akwaapleening) en niet Aquaplanning (akwaplenning) :P

Vandaag weer 3 uur gereden. Net als gisteren zonder stop, alleen viel het nu wel mee omdat ik een uur ongeveer op de snelweg heb gereden van Rijswijk > Leiden en Leiden > Den Hoorn :) Ging wel goed, alleen mocht wat eerder inhalen eigenlijk. Gaf een voorbeeld waar ik expres wachtte omdat er verkeer aankwam, dan ga ik niet inhalen 8)7 Maargoed, kan het wel wat beter inschatten nu. Snelwegrijden vormt geen probleem. Bebouwde kom nog wel een beetje, maar dat gaat ook steeds beter.

Moest achteruit fileparkeren.. Heb het geloof ik 10x geprobeerd, en het is 4x gelukt ofzo, en 2x "bijna", dus te ver van de stoep. Hij legde het eerst een beetje onduidelijk uit, dat ik moest terugsturen als ik de achterkant van de auto rechts naast me naast de buitenspiegel zag. Hij bedoelde dus op 1 lijn met de buitenspiegel. Had dat dan gezegd :P

Heb nu 12 uur auto gereden en 8 uur simles. Moet nu nog 14 uurtjes rijden voor mijn examen :D

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Angeloonie schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 18:44:
[...]
Moest achteruit fileparkeren.. Heb het geloof ik 10x geprobeerd, en het is 4x gelukt ofzo, en 2x "bijna", dus te ver van de stoep. Hij legde het eerst een beetje onduidelijk uit, dat ik moest terugsturen als ik de achterkant van de auto rechts naast me naast de buitenspiegel zag. Hij bedoelde dus op 1 lijn met de buitenspiegel. Had dat dan gezegd :P
Daar hoef je niet echt bang voor te zijn, die bijzondere verrichtingen beginnen steeds minder voor te stellen heb ik het idee. Het aller belangrijkste is het kijken, als je dat goed doet en je zit een beetje te ver van de stoep af dan wordt het ook al goedgekeurd.

Bij mijn tussentoets hoefde ik alleen een stop-opdracht (dus stoppen achter een geparkeerde auto, zeg maar vooruit file-parkeren) en te keren in een straat voor mijn vrijstelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

*O* Geslaagd!! *O*

Damn wat was ik zenuwachtig :o
En zo reed ik ook, dat was eigenlijk het enige minpunt, paar keer knipperlicht vergeten uit te doen, paar keer te veel gekeken, maar geen grote fouten. Dus voldoende maar niet overtuigend. Het vond het ook niet lekker gaan, maar wat maakt het uit ik ben geslaagd :D

+- 20 lessen
2 examens
2 maanden tijd
Had ik nodig om te slagen *O*
Kan niet wachten tot ik hem heb, zou ik hem rond 3 uur aan kunnen vragen? (half11 geslaagd)
Ben vandaag vrij dus kan ik dat mooi doen, voor volgend weekend heb ik hem vast wel, lekker bobben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Maksvr schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 18:50:
[...]

Daar hoef je niet echt bang voor te zijn, die bijzondere verrichtingen beginnen steeds minder voor te stellen heb ik het idee. Het aller belangrijkste is het kijken, als je dat goed doet en je zit een beetje te ver van de stoep af dan wordt het ook al goedgekeurd.

Bij mijn tussentoets hoefde ik alleen een stop-opdracht (dus stoppen achter een geparkeerde auto, zeg maar vooruit file-parkeren) en te keren in een straat voor mijn vrijstelling :)
Inderdaad, als je maar goed kijkt. Ik moest bochtje achteruit en fileparkeren.. wat beide nogal.. euh.. scheef ging, maar ik heb wel vrijstelling gekregen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Arm1n schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:18:
*O* Geslaagd!! *O*

Damn wat was ik zenuwachtig :o
En zo reed ik ook, dat was eigenlijk het enige minpunt, paar keer knipperlicht vergeten uit te doen, paar keer te veel gekeken, maar geen grote fouten. Dus voldoende maar niet overtuigend. Het vond het ook niet lekker gaan, maar wat maakt het uit ik ben geslaagd :D

+- 20 lessen
2 examens
2 maanden tijd
Had ik nodig om te slagen *O*
Kan niet wachten tot ik hem heb, zou ik hem rond 3 uur aan kunnen vragen? (half11 geslaagd)
Ben vandaag vrij dus kan ik dat mooi doen, voor volgend weekend heb ik hem vast wel, lekker bobben :+
Ga alvast maar naar postkantoor, tis allemaal digitaal dus aanvragen kan je al.

Ik kon tenminste direct na het examen me rijbewijs halen, volgende dag had ik hem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
MarcoC schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 17:10:

Ik had bijna dezelfde vraag... maar toch iets anders.. de vraag was:

"bij welke band is het GEVAAR van aquaplaning groter"
Dan is het dus bandje A, de dunne band..

Vandaag wel geslaagd (1e keer), 3 foutjes :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Gamepie56 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:17:
[...]

Ik had bijna dezelfde vraag... maar toch iets anders.. de vraag was:

"bij welke band is het GEVAAR van aquaplaning groter"
Dan is het dus bandje A, de dunne band..

Vandaag wel geslaagd (1e keer), 3 foutjes :) :)
:?

Bij die vraag is het nog steeds de brede band. Het gevaar van aquaplaning is bij een brede band groter omdat er minder druk per cm2 op de weg zit, waardoor de regen onder de band niet naar de zijkant wordt gepersd en je dus aquaplaning krijgt.

Kijk eens op je theoriecertificaat? Dan kan je zien welke categorie je fout zat :P

[ Voor 7% gewijzigd door Angeloonie op 29-02-2008 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Angeloonie schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:21:
[...]

:?

Bij die vraag is het nog steeds de brede band. Het gevaar van aquaplaning is bij een brede band groter omdat er minder druk per cm2 op de weg zit, waardoor de regen onder de band niet naar de zijkant wordt gepersd.

Kijk eens op je theoriecertificaat? Dan kan je zien welke categorie je fout zat :P
Aquaplaning zal eerder optreden bij een brede band, maar minder effect hebben dan op een smalle band, dus daarom is het gevaar groter bij smalle banden.

Tenminste, zo interpreteer ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
mace schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:23:
[...]

Aquaplaning zal eerder optreden bij een brede band, maar minder effect hebben dan op een smalle band, dus daarom is het gevaar groter bij smalle banden.

Tenminste, zo interpreteer ik het.
eh.. wat is het nou? theoriecertificaat heeft m'n ma in d'r auto liggen nog, kan vanmiddag even kijken

[ Voor 56% gewijzigd door Boyd op 29-02-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brede band is altijd in het nadeel bij aquaplaning. Ging die vraag niet toevallig over profieldiepte (aangezien je "dunne band" schrijft, als in ondiep profiel)? Dieper profiel = betere afwatering = kleiner risico op aquaplaning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
LED-Maniak schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:51:
[...]

Ik kon tenminste direct na het examen me rijbewijs halen, volgende dag had ik hem :P
Ik had em diezelfde dag nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

LED-Maniak schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:51:
[...]

was ik al heen geweest, wist niet dat je een afspraak moest maken 8)7 nja ik moest er toch langs, dus nu maar een afspraak voor maandag gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:29:
Brede band is altijd in het nadeel bij aquaplaning. Ging die vraag niet toevallig over profieldiepte (aangezien je "dunne band" schrijft, als in ondiep profiel)? Dieper profiel = betere afwatering = kleiner risico op aquaplaning.
profiel is hetzelfde, maar gewoon de breedte van die band.. je had een smalle en dan een brede band..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Mij lijkt: hoe minder contactoppervlak, hoe minder water er onder je banden zit, hoe minder het 'gevaar' als er aquaplaning optreedt.

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1 ... 13 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.