Hier dan de beloofde details mbt het GRATIS GSM-STRATENBOEK voor je N73:
Doel is ''poor-man's navigation'' dus zonder gps en zonder dataverbruik.
Gewoon offline via je PC een enorme berg kaarten binnenhengelen en van via USB op je N73 pompen. En dan gebruiken als een 100.000-stratenboek.
Dus voor als je wel weet hoe je naar Groningen rijdt en dan naar de markt, maar niet hoe je de Fierljepsteeg nummer 13 kan vinden.
Dit wordt ook wel genoemd ''offline navigation''. Of ''offline maps''.
Bij de onderstaande leverancier werkt het, geruchten zijn dat het bij TomTom Mobile ook kan (offline dus). Bij Route66 Mobile in elk geval niet (zelf getest, eerst werkt het maar later toch rare zaken).
KORTE HOW-TO::
Het heet Nokia-Maps, en daarin kun je offline kiezen zonder problemen te krijgen.
Het lijkt op de Nokia site te staan maar daar staat het niet, alleen maar de helft (tot op heden tenminste). Waar dan wel: Op de site van Nokia-dochter Way2go en het heet Smart2go.
Site:
www.smart2go.com en dan in 2 stappen downloaden.
Op nokia.com vindt je alleen stap 2, dus (nog) niet het progje voor op je gsm.
UITGEBREIDE HOW-TO:
Je gaat dus op eerst op
www.smart2go.com 2 stappen downloaden:
A]
Eerst downen (en minstens 1x draaien!!! op je gsm):
http://www.smart2go.com/en/download/
File: NOKIA_Maps_1_0_S60_30.SIS
File size: 3.95 MB (dit is dus het programma voor op je gsm)
B]
Daarna downen en op PC installeren
http://www.smart2go.com/en/help/maploader
File: Nokia_Map_Loader_1_1g_Setup.exe
File size: 5.32 MB (dit is dus het programma voor op je PC)
Let op, tijdens installatie op je PC gaat hij eisen dat je
Microsoft .NET Framework 1.1 en 20. en 3.0 hebt. Hij kan het zelf voor je ophalen maar het
is 400 MB. Ik denk trouwens dat je .NET er achteraf wel weer (deels) af kan kiepen, 100 mb per deel x4. Maar je hebt het af en toe wel eens voor andere zaken nodig -bv voor als je later een andere kaart er op wil - dus laten staan mag ook.
Vanwege die 400 MB duurt het een uurtje, maar de rest gaat gewoon soepeltjes.
Je zet A] op je gsm en draait het even. Dan zet je B] op je PC en gaat even naar de kroeg.
Als je het PC progr draait kun je makkelijk allerlei landen kiezen en kaarten aanklikken die je gratis wil meepakken. Heel de wereld is geloof ik maar een paar honderd GB
Ik pakte heel NL a 50MB en heel BE a 30MB plus Andalusie vanwege de vakantie a 50MB.
Even overpompen via USB en draaien maar!
Getest, werkt perfect, tik een straat en stad (en land) in en hij toont hem op de kaart. Zefs in kleine gehuchtjes. Is freeware maar wel ong 50 MB op je gsm geheugenkaartje + 30 - 100 MB per kaart (je kan elke regio van Europa apart opslaan hoe je wil. Alleen kan je het niet meer makkelijk wijzigen. Dan moet je alles van je gsm af pleuren en de gewenste kaarten (niet die .NET!) even opnieuw ophalen, no problem (blijft het gratis??!!).
Geef tijdens de 1e opstart aan dat je offline wilt, dwz geen gebruik van gps.
Tik straatnaam in en stad en hij toont zoekresultaten in een lijstje.
Dan kun je daaruit kiezen en op de kaart laten tonen.
In en uit zoomen met * en #. tot op straatniveau, je ziet wel alle straten lopen maar
niet steeds alle straatnamen (wel als je meer inzoomt) want dat zou te veel rommel op je scherm geven.
Ik zou zeggn als stratenboek een cijfer 8 uit 10!!
Hetzelfde kun je op vakantie gaan doen, maar erg klijne dorpjes in Spanje zitten niet in de lijsten. In NL wel!!! maar NL is ook heel wat kleiner?
Het zoekvenstertje werkt erg fijn.
Het scrollen werkt erg fijn (itt Route66)
In en uitzoomen redelijk.
Tsja... het is geen landkaart maar het werkt net zou ik zeggen.
Indien u wilt klagen: kijk eerst even op uw kassabon... juist ja
En een goede tip van een mede-poster: niet je gsm vasthouden tijdens het rijden: 140 Euro
Plezier!
Unclebob
PS:
a- Betaal-gedeeldte is in combinatie met gps de navigatie doen dwz kaartdetails downloaden terwijl je de route rijdt en (spraak) instructies geven. Niet getest. Je kan betalen per maand (paar euro), dus geen aankoop van 100 E zoals bij TomTom.
b- Ben benieuwd of het gratis blijft om alle kaarten de downen. Maar ik moet zeggen dat je er buiten je Nokia niet veel mee kan doen. Het zijn geen makkelijke losse bestanden per land maar een zootje mappen met codenummers zonder veel logica. Even een paar landen ophalen en op je
PC zetten om ergens anders voor te gebruiken is er ook niet bij want alles gaat meteen naar je gsm. Ik kon op m'n PC die kaarten echt niet vinden
Je kan ook niet 1 land van je gsm af gooien, dan moet je alles wissen en dan de landen downloaden die je wel wilt hebben, en dat wil je niet te vaak doen.
Dus dat bevordert het wel dat het gratis kan blijven bedoel ik hier mee.
c-Andere merken:
Ik heb ook Route66 Mobile op offline getest, maar die raakt in de war zonder gps aangesloten. Gaat dan raar verspringen enzo. Tevens erg irritantL het scrollen over het scherm, is bij Nokiamaps beter.
Helaas toont Nokiamps geen afritnummers, Route66 wel.
TomTom Mobile schijnt wel netjes offline te kunnen werken via menu offline maar die heb ik niet liggen dus niet getest.
Wil daar wel eens iemand anders over horen... iemand..??
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 16-07-2007 19:17
]