![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() Eerdere topics over de N73: Deel 1: Nokia N73 Topic Deel 2: Nokia N73 Topic Deel 2 Deel 3: Nokia N73 Topic Deel 3 Deel 4: Nokia N73 Topic - Deel 4 Deel 5: Het Nokia N73 Topic Deel 5 Deel 6: Het Nokia N73 Topic Deel 6 Deel 7: Het Nokia N73 Topic | Deel 7 Deel 8: Het Nokia N73 Topic | Deel 8 Deel 9: Het Nokia N73 Topic | Deel 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Let Op! Het kan zo zijn dat na een firmware flash bij een nokia service point je telefoon vastloopt. Ze zullen dit ter plekke proberen op te lossen. Mocht dat niet lukken dan zullen ze het toestel opsturen. Ook kan het vastlopen de oorzaak zijn van het zelf flashen van de firmware. Het is dan ook sommige Nokia gebruikers gelukt om gekraakte software op hun PC te installeren waarmee ze zelf hun Nokia kunnen flashen. Natuurlijk kunnen wij daarover hier op GoT niet discusiëren omdat dit in strijd is met bepaalde rechten, wetten en natuurlijk ook de regels hier op GoT. Je verliest er ook je garantie mee en je loopt ook het risico dat de telefoon het helemaal niet meer gaat doen. Kijk hier dan ook mee uit! ![]() ![]() ![]() ![]() Nee, dit zijn de basis specificaties. Een uitgebreidere lijst zou te onoverzichtelijk en te lang zijn. Die kun je vinden op: Nseries.com Met dank aan siezze voor het posten van deze link Hieronder even een lijstje met wat andere telefoons om te vergelijken. Uit de Nokia Nseries: N70: 109 x 53 x 23 mm N72: 110 x 52 x 22 mm N73: 110 x 49 x 19 mm N80: 95 x 50 x 23 mm N90: 112 x 51 x 24 mm N91: 114 x 56 x 22 mm N92: 108 x 58 x 25 mm N93: 120 x 56 x 30 mm Nogmaals, hieronder even een lijstje met wat andere telefoons die pas door nokia zijn uitgebracht of uit gaan komen. De gespreks en standby tijden zijn onder ideale omstandigheden!
Ja en Nee, er staat QuickOffice op. Dit is een programma bedoeld voor de mobiele telefoon. Met de standaard versie kun je alleen Office bestanden bekijken en met de Pro-versie kun je ze ook bewerken. Deze zijn weer uit te lezen door je Office pakketjes op je pc. Dan open je deze PDF even: Nederlandse N73 Handleiding [PDF] Klopt, die zit er ook niet meer op. Nokia vond dit waarschijnlijk niet meer nodig! Maar wees niet bang, er zijn genoeg programmeurs die daar iets aan gedaan hebben: Automatische toetsenbordblokkerings programma. In te stellen van 1 sec. tot 240 sec. Met dank aan petero23 voor het posten van deze link Simpel, ga naar het menu, weergave wijzigen en daar kun je keizen uit raster of lijst. Met dank aan petero23 voor het posten van deze info Dat gezoem komt van de toetsenbord/schermverlichting (waarschijnlijk). zit in al die nokia toestellen! Met dank aan nekat voor het posten van deze info Dat heeft iedereen. Als je het menu opstart is dat de overgang tussen menu achtergrond en de rest waarin je bereik en je baterij sterkte staat Met dank aan siezze voor het posten van deze info De eerst bekende mogelijkheid was dat te krijgen waren op Ebay Later kwam siezze met deze winkel: GPSPlaza.nl Met dank aan siezze voor het posten van deze link Waarom dit is is niet helemaal duidelijk, waarschijnlijk kosten besparing. Sommige providers geven deze er wel bij andere niet. Blijkbaar kan deze keuze gemaakt worden. Toch is het niet heel erg, 128MB is niet echt veel en 2GB is al voor €40,- te krijgen, dus die 128MB ging je sowieso vervangen.... toch? Voor al je TomTom vragen kan je hier terecht: Het TomTom Navigator 6 Topic Dit kan alleen als je hem in een theme inbouwt. Zie het onderdeel software voor programma’s. Met dank aan Mug voor het posten van deze info Druk je menuknop langer in en dan kom je in een menu met running programs, sluit deze programmas en je kunt in 9 vd 10 gevallen inzoomen. Mocht dit niet de oplossing zijn, doe dan je telefoon uit en aan.
Menu - instrumenten - instellingen - telefoon - weergave Let wel op dat op deze manier je telefoon vele malen sneller leeg loopt omdat het scherm dan aan blijft! Met dank aan pascalheister voor het posten van deze info Instrumenten -> Instellingen netwerkinstellingen -> Netwerkmodus Deze zet je vervolgens op GSM. Met dank aan Rotsvast voor het posten van deze info Voor alle contacten en contacten wordt gedeeld geheugen gebruikt met de rest van de telefoon. Het is dus in theorie mogelijk om een oneindigheid aan contacten een SMS op te slaan. Met dank aan m0ridin voor deze info Die cameraknoppen zijn niet in te stellen/veranderen. Met dank aan El-Loco voor deze info Informatie toevoegen aan contacten gaat als volgt:
Instrumenten Profielen - profiel selecteren - bewerken Hier staan alle tonen die je kan wijzigen. Met dank aan A_A_R voor het posten van deze info Muziekspeler - Opties - Muziekbibliotheek - Opties - Muziekbibliotheek bijwerken Met dank aan m0ridin voor het posten van deze info
Het frontje van de N73 is er niet op gemaakt om veranderd te worden, het is echter wel mogelijk. gebruiker beukje kwam met de mogelijkheid om dit te doen via EbaY instrumenten --> intstellingen --> telefoon --> stand-by modus en dan toep. actief standby. Met dank aan colleku voor het posten van deze info In de volgende post van RommeID staat de juiste instellingen uitgelegd. Tot nu toe is de max 2gb mini-sd. Echter kan er in de toekomst een software update komen waarin misschien meer ondersteund zal worden. Ja, dat klopt. Om precies te zien serie 60. Voor de genen die niet weten wat symbian inhoud: Symbian is Nokia`s eingen onwtikkelde software voor de telefoon. Je kan er programma`s op installeren zoals navigatie en nog andere handige tools. Symbian kan je zien als je besturing` s systeem van je computer, de N73 loopt hier dus ook op. Op het internet zijn er genoeg programma`s te vinden die je erop kan installeren. Hier kan je veel software vinden voor je Nokia N73. En in deze pdf staat meer info over Symbian S60 3 Edition. En hier kan je ook veel info vinden: Het Symbian S60 3rd Edition Discussie Topic Neem even een kijkje in de volgende post: mindcrash in "Het Nokia N80 Topic Deel 4" De user mindcrash heeft een workaround gemaakt voor een mogelijk probleem dat kan voorkomen bij het updaten van je telefoon! Eerst was er alleen Route66 beschikbaar voor de N73. Dit bedrijf had net een nieuwe versie van Mobile 7 uitgebracht die met Symbian S60 3rd Edition overweg kan. Vanaf versie 4 van de firmware, zijn er geen problemen meet met Route 66. Echter kunnen voorgaande versies nog wel problemen opleveren TomTom Mobile 6 is inmiddels ook beschikbaar voor de N73 en die doet het dan ook perfect. Meer info kan je daar over hier vinden: Het TomTom Navigator 6 Topic Dat kan inderdaad. Omdat het toestel net nieuw is en er veel vraag naar is, is het voor de distribeteurs moeilijk om aan het toestel te komen. Hou dan ook rekening met een wacht tijd van ongeveer 4 weken. De een kan wat langer duren, de ander misschien zelf korter. Het heeft verder weinig zin om hier over te gaan discussieren aangezien het algemeen bekend is dat het moeilijk is om aan deze telefoon te komen! De user A3-D heeft dit even in een overzicht gezet zodat het makkelijk in te stellen is. Je kunt het hier vinden Funk-E ook bedankt! Nope, de user Killkees heeft hier iets op gevonden. Kijk hier hoe het wel moet.
* DaannO de firmware versie van de N73 Me kijk hier. ![]() Je kunt verlengen als je abonnement over 3 maanden afloopt, dus 3 maanden voor het einde van je abonnement. Mochten die drie maanden om zijn dan loopt je abonnement automatisch door, maar je zit er niet meteen weer 1 á 2 jaar aan vast. Je hebt dan dus nog de tijd om een telefoon uit te kiezen en een 1 á 2 jarig abonnement af te sluiten. Kortom; vanaf de drie maanden voor het einde van je abonnement heb 'oneindig' de tijd om een telefoon en abonnement te kiezen. Dat hangt heel erg af van je abonnement, de telefoon kost tussen de 400 en 450 euro (wat vrij goedkoop is). Je zou dus even moeten kijken hoeveel geld je 'krijgt' van je provider om een nieuwe telefoon uit te zoeken. Kijk voor de prijzen op google of bij de telco shops. De N73 is een telefoon die voor €375,- ingekocht wordt door winkels en dus NOOIT voor €100,- verkocht kan worden. Kopen via Marktplaats, versturen via TNT en betalen via Western Union. Het schijnt toch niet zo veilig te zijn als je denkt De applicaties waarvan nu bekend is dat ze op de N73 draaien zijn: • Handy Clock • Handy Weather • Handy Safe • Handy Zip • F-Secure Mobile antivirus • Opera Browser • Extended Recorder • Hotspot Finder • Wireless Presenter • ShoutCast Engine 3.0 Is benodigd voor de internet radio client (ideaal als je bijvoorbeeld T-Mobile PIT hebt) • Internet Radio Client Series 60 3rd edition • System Explorer • Agile Messenger 3 • CoreMP4 codec voor Smartmovie • XviD Codec voor Smartmovie • SmartMovie 3.21 Dit rijtje is tot stand gekomen door: martincm Meer Software, met uitleg, kan je vinden bij het kopje `software` Ik zete ze even in een overzicht voor je met de betekenis er van: • *#7370# geeft een harde reset • *#0000# geeft de software versie • *#06# imeinummer • *#2820# geeft het Bluetooth MAC adres • *#92702689# geeft een timer weer voor gesprekken. Ja, dit kan sinds kort: Nokia Software Update Tool Deze tool zit ook ingebakken in de nieuwe PC Suite van Nokia. * DaannO Let op! * Let op! Voordat je gaat updaten kijk dan eerst even met *#0000# wat voor firmware versie je hebt. Je ziet dan een regel met Nokia N73 en daarachter (xxxx). Op de plaats van de x-en kunnen veel verschillende dingen staan. Wanneer er tussen de haakjes vier characters staan (bijvoorbeeld 51.02) dan is je software branded door je provider. Je kunt dan wel zelf je software updaten, maar je bent afhankelijk van je provider of de software een beetje recent is. Een andere mogelijkheid is om je telefoon naar een Nokia Service Point te brengen om deze door hen te laten updaten. Voor service points bij jou in de buurt zie nokia.nl Als er echter twee characters staan tussen de haakjes (bijvoorbeeld 02) dan heb je een non-branded toestel te pakken. Dan kun je zonder problemen je telefoon upgraden wanneer Nokia een nieuwe versie uitbrengt. Een handige link om te checken wat voor jou de laatst beschikbare software is: http://europe.nokia.com/A4305060 op deze site moet je de product code van je telefoon invoeren die je onder je batterij van je telefoon kan vinden, zoals ook op de site staat uitgelegd. De stappen zijn als volgt: - Eerst start je NSU op - Dan klik je op 1e pagina - Dan pas sluit je je N73 aan - Dan vraagt je N73 wat je wilt doen, je kiest pcsuite - NSU neemt het over en dan doe je update. Je moet wel PCSuite 6.81 hebben en de NSU uiteraard en de bijgeleverde kabeltje. Met dank aan Rotsvast voor het posten van deze info
Zo is de firmware is Symbian OS opgebouwd: ![]() (Klik voor groter plaatje) De resetcode is *#7370# LET OP!! Hiermee kun je ook programma’s die erop staan verliezen. Zoals F-secure antivirus. Hier staat het: F-Secure Voer *#2820# in en je krijgt Bluetooth Device Address Met dank aan Bulltje voor het posten van de info Allereerst: rustig, hier een uitleg: Je kunt 't vergelijken met regio codes van DVD's. De update die je via de Nokia website krijgt is niet voor alle N73 telefoons geschikt. Branded telefoons mogen die update bijvoorbeeld niet toepassen, want dan zou alle branding foetsie zijn. Updaten werkt dus alleen als je (02) hebt ipv (xx.02). Probeer het eens te doen met de wizard zoals hij staat onder instrumenten/toepassingen. Volg deze wizard. Let wel op dat voor de uitgaande e-mailserver je de server van je gsm-provider moet gebruiken.
Ga naar berichten -> opties -> instellingen -> email -> mailboxen en selecteer de mailbox die je wilt wissen, en gebruik dan de c-toets. Met dank aan Maite voor het posten van deze info~ Eerst *0# intypen vóór je gaat smsen en je krijgt netjes een afleverrapport Met dank aan rooie60 voor het posten van deze info Sommigen krijgen die vanzelf als je een nieuwe telefoon krijgt. Als dit niet zo is kun je op de site van je provider deze instellingen toegestuurd krijgen en anders via nokia.nl kun je ook veel instellingen krijgen. Mis je iets in deze FAQ? Mail het me dan, of post het in dit topic |
![]() | ||||
Er is nu ook een nieuwe topic over symbian software. Voortaan kan je daar software zoeken en plaatsen:
![]() ![]() Trial
![]() Trial
![]() ![]() Freeware
![]() ![]() Trial
![]() ![]() Payware
![]() ![]() Payware
![]() ![]() Freeware
![]() Freeware
Anoniem: 211844 in "Het Nokia N73 Topic Deel 5"?limit=1 ![]() ![]() Freeware
![]() ![]() Freeware
Ik zal proberen dit zo up 2 date als mogelijk te houden. Zo kan iedereen de nieuwste software gebruiken. | ||||
![]() | ||||
Er is zelfs iemand die een filmreview gemaakt heeft van de N73: YouTube N73 Review richard505 heeft in Deel 2 een uitgebreide review geschreven over zijn ervaring met de N73:
| ||||
![]() | ||||
Er zijn meer foto's in omloop dan je denkt. De beste manier om foto's te krijgen natuurlijk is gebruik maken van onze grote vriend Google. Hier kun je genoeg foto's vinden. Voor die mensen die geen zin hebben om te zoeken. Hieronder wat foto's: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De N73 kan zelf ook foto's maken natuurlijk en is ook in staat om video te maken. | ||||
![]() | ||||
General Info ![]() Pricewatch ![]() ![]() Accesoires ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Handige Sites ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Instellingen ![]() ![]() Handige GOT topics ![]() ![]() ![]() | ||||
![]() | ||||
|
[ Voor 99% gewijzigd door DaannO op 04-12-2007 13:18 ]
Lees AUB eerst de First Post door voordat je begint met posten in dit topic.
Dit om vervelende opmerkingen te voorkomen!
Dit om vervelende opmerkingen te voorkomen!
Gereserveerd voor updates en mededelingen
Updates TS:
• 04/12/2007 Deel 10
Planning voor de TS:
Mededelingen
• Gathering of Tweakers is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze hobbyist. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf research en laat duidelijk merken dat je dat gedaan hebt. Lijkt dat je niets, dan is gathering of tweakers wellicht niet het juiste forum voor jou. Fora waar je wellicht wel terecht kunt zijn www.beginnersweb.nl of andere computerfora.
• Wat we duidelijk niet op prijs stellen: Waar vind/koop/huur/whatever ik [iets] vragen. Tweakers.net Vraag en Aanbod, de pricewatch, De Gouden Gids en andere sites zijn daarvoor. Discuseren over abonementen hoort in dít forum dus niet thuis.
• Als je een probleem hebt, is het de bedoeling dat je pas je vraag / probleem naar voren brengt op het moment dat je er zelf niet meer uit komt maar het wel eerst zelf geprobeerd hebt. Kijk altijd eerst of jouw vraag niet in de startpost is beantwoord. Als dat niet het geval is; zoek met de Search of het probleem / je vraag niet eerder gepost is. Als een vraag al gesteld is, of hij is makkelijk zelf op te lossen of te vinden, dan is het niet de bedoeling dat deze hier gepost wordt.
• We hebben ook liever niet in dit topic dat je met `breezer` taal gaat rondslingeren. Niet alleen komt die onduidelijk over, maar het werkt ook veel ergenis op bij mede tweakers. Hierdoor zou je een antwoord uit kunnen lokken die niet gepast zou zijn in de topic. Let hier aub op.
• Opmerkingen zoals: `ik heb nu deze telefoon maar ik zit nu aan de Hermes te denken, of ik heb net de Vario 1 gekocht, kan ik niet beter op de Vario 2 wachten?` zijn in dit topic niet gewenst aangezien de andere gebruikers weinig aan deze opmerkingen hebben. Ook is deze vraag sugestief en niet onderbouwt zodat er geen discussie uit kan voort vloeien. Over dit soort vragen kan je alleen zelf een mening vormen, en daar kunnen we dan ook niet bij helpen!
• Ga mij niet persoonlijk lopen mailen voor vragen mbt deze telefoon. Voor vragen over het topic kan je me altijd mailen maar niet specifieke vragen, daarvoor is dit topic!
Ik ben geen moderator en probeer ik me ook niet zo te gedragen, zie dit dan ook vooral niet als een waarschuwing. Dit is puur en alleen een verzoek zodat hopelijk iedereen dit topic met plezier kan volgen en zodat alles overzichtelijk blijft.
Om Eggy maar even te quoten..
[ Voor 99% gewijzigd door DaannO op 04-12-2007 13:18 ]
Weer een nieuw deel geopend. 
Het vorig deel verliep relatief rustig, tot op het eind. Er werden veel vragen gesteld die al beantwoord waren en hierdoor werden wat mensen geïrriteerd. Het is dan ook de bedoeling dat je eerst even zoekt in de vorige delen, want je antwoord op een vraag zal er vast wel tussen staan. " Het kost me te veel tijd om te zoeken" is geen excuus!
Aan de mensen die zich hieraan irriteren adviseer ik het volgende: Als iemand een vraag stelt dan kan je drie dingen doen:
Het vorig deel verliep relatief rustig, tot op het eind. Er werden veel vragen gesteld die al beantwoord waren en hierdoor werden wat mensen geïrriteerd. Het is dan ook de bedoeling dat je eerst even zoekt in de vorige delen, want je antwoord op een vraag zal er vast wel tussen staan. " Het kost me te veel tijd om te zoeken" is geen excuus!
Aan de mensen die zich hieraan irriteren adviseer ik het volgende: Als iemand een vraag stelt dan kan je drie dingen doen:
- Geef antwoord op zijn vraag, op en normale maier.
- Quote dit bericht om te laten zien dat het niet de bedoeling is, dit is al voldoende.
- Doe een topic report
[ Voor 97% gewijzigd door DaannO op 04-12-2007 13:23 ]
hoi,
ik heb op me n73 bijna 700 mp3's staan maar nu ziet hij er maar 297 en ik heb via me pc een nieuwe afspeel lijst gemaakt en als ik kijk bij artiesten staan ze daar ook niet bij terwijl ze wel op me kaart staan
via menubieb werkt het ook niet
wie o wie helpt mij ??
ik heb op me n73 bijna 700 mp3's staan maar nu ziet hij er maar 297 en ik heb via me pc een nieuwe afspeel lijst gemaakt en als ik kijk bij artiesten staan ze daar ook niet bij terwijl ze wel op me kaart staan
via menubieb werkt het ook niet
wie o wie helpt mij ??
[ Voor 6% gewijzigd door Dazzie op 04-12-2007 19:22 ]
Anoniem: 201196
Misschien staan er nummers tussen in Wma ofzo. Kan me niet voorstellen dat hij maar een beperkt aantal nummers aankan.
Had mijn vraag in de hectiek van de laatste paar posts van het vorige topic gepost en aangezien ik niet de enige was plaats ik hem hier ook nog even.
Ik heb google al meerdere malen afgestruind, maar ik kan er niets over vinden.Ik heb nu sinds een weekje Nokia PC Suite 6.85.12.0 en (overigens net als in de voorgaande versies) kan ik bij die Application Installer op de pc niet zien welke apps er op de telefoon geïnstalleerd zijn. De volgende melding geeft die dan: "De inhoud voor het momenteel geselecteerde telefoonmodel kan niet worden weergegeven door deze toepassing"
Ik heb dat dus bij de huidige en vorige versies en ook een herinstallatie maakte niets uit. Ik heb dat mmsync programmaatje nogmaals op mijn telefoon geïnstalleerd (via menu Help in de pc suite). Maar ook dat baat niet.
Iemand enig idee?
Zoals ik hier al vermelde..
Mn broertjes telefoon heeft de afgelopen maand in een kluis gelegen. Toch is er voor 29 euro gebeld. Kan het zijn dat zn Nokia N73 een virus heeft die random nummers belt. Volgens de factuur is het allemaal niet lang, 5 sec. soms 30 en soms over de minuut.
Vermelden waard dat hij heeft uit gestaan.
Tmobile is gesloten dus ik kan niet met hun schakelen.
Is er een manier hoe ik dit kan checken???
Mn broertjes telefoon heeft de afgelopen maand in een kluis gelegen. Toch is er voor 29 euro gebeld. Kan het zijn dat zn Nokia N73 een virus heeft die random nummers belt. Volgens de factuur is het allemaal niet lang, 5 sec. soms 30 en soms over de minuut.
Zover ik weet zijn er geen virussen op symbian 3rd edition, stond de telefoon niet doorgeschakeld of zo? en de nummers die dan gebeld zijn zijn dat bekende nummers?Pixxa schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 22:58:
o
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
ja ook gedaan maar inmiddels werkt het heb alle mp3's opnieuw op me kaart gezet en toen zag die ze wel allemaalBulltje schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 20:43:
Heb je je muziekbib. al vernieuwd? (In je muziek menu -> opties -> muziekbib. vernieuw.)
Zal eens goed uitzoeken welke nummers er gebeld zijn dan. Je telefoon kan volgens mij niet besmet of iets dergelijks zijn. Je SIM kaart wordt anders blijkbaar misbruikt? Geen idee hoe ze dat alleen voor elkaar hebben gekregen...Megapaul schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:43:
[...]
Zover ik weet zijn er geen virussen op symbian 3rd edition, stond de telefoon niet doorgeschakeld of zo? en de nummers die dan gebeld zijn zijn dat bekende nummers?
o
Anoniem: 244056
Hallo,
Ik vroeg me af of het met de N73 ook mogelijk is verschillende ringtones aan mensen toe te wijzen,
bijv. als pietje belt dat je liedje 1 krijgt en als jaapie belt liedje 2. Ik weet dat je dit via contacten kan doen, alleen zie ik echter alleen de standaart nokia toontjes in dat lijstje, terwijl ik me eigen liedjes wil instellen. Iemand eenig idee hoe je dat kan doen of kan het niet? Want zelf kom ik er niet uit. Alvast bedankt. het is een top toestel verder!
Ik vroeg me af of het met de N73 ook mogelijk is verschillende ringtones aan mensen toe te wijzen,
bijv. als pietje belt dat je liedje 1 krijgt en als jaapie belt liedje 2. Ik weet dat je dit via contacten kan doen, alleen zie ik echter alleen de standaart nokia toontjes in dat lijstje, terwijl ik me eigen liedjes wil instellen. Iemand eenig idee hoe je dat kan doen of kan het niet? Want zelf kom ik er niet uit. Alvast bedankt. het is een top toestel verder!
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 244056 op 05-12-2007 20:52 ]
Anoniem: 124181
Gevalletje voicemail ingesproken vanuit het buitenland? Dat dus zijn voicemail is ingesproken door mensen vanuit het buitenland..Pixxa schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 22:58:
Hey ik ben vandaag bezig geweest met Carbide Theme Editor.
Heb nu bijna een thema af wilde hem ff testen maar hij laat ipv de achtergrond gwn wit ipv de foto die ik wilde. Hij werkt verder ook niet echt lekker en goed. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Download hem hier om te testen.
Heb nu bijna een thema af wilde hem ff testen maar hij laat ipv de achtergrond gwn wit ipv de foto die ik wilde. Hij werkt verder ook niet echt lekker en goed. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Ik heb zo hier en daar op het i-net berichten gelezen dat de nieuwe firmware update (4.huppeldepup) ondersteuning bied voor A2DP.
Heb zo geen adressen bij de hand, maar zijn er mensen die dit kunnen bevestigen/ ontkrachten?
Ben erg benieuwd of dit nu eindelijk mogelijk is...
Heb zo geen adressen bij de hand, maar zijn er mensen die dit kunnen bevestigen/ ontkrachten?
Ben erg benieuwd of dit nu eindelijk mogelijk is...
Good goan
waarom google je niet even, het is echt makkelijk te vinden. En Ja A2DP wordt ondersteund vanaf versie 4
Ik heb ook wel gegoogeld, maar kwam tegenstrijdige berichten hierover tegen, vandaar.badluckboy schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 12:50:
waarom google je niet even, het is echt makkelijk te vinden. En Ja A2DP wordt ondersteund vanaf versie 4
Good goan
Ik ken dat programma niet en ga het ook niet proberen, maar volgens mij gebruiken de meeste mensen themeDIY (Do It Yourself). Die heb ik ook nooit gebruikt, en je moet gebruiken wat je zelf het fijnste vind, maar misschien lukt het daarmee wel.Gait schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 10:02:
Hey ik ben vandaag bezig geweest met Carbide Theme Editor.
Deel 10 alweer? Ik weet nog in mijn tijd...
Bedankt trouwens DaannO dat je me nog noemt in de openings post! Leuk om te zien dat het zo goed loopt allemaal. Mijn half jaar India was fantastisch en mijn N73 heeft het goed volgehouden daar, al denk ik wel dat door de stopcontacten die ze daar hebben het beestje toch een tikje heeft gehad. Hij loopt niet helemaal lekker meer, d.w.z. dat soms de groene belknop het gewoon niet doet; pas na reset weer. Firmware updates mogen niet baten; maar als je ziet in wat voor staat de behuizing is... ach, dan mag ik niet klagen!
De N73 Is
draai er lekker TomTom op dus geen problemen. Mocht ik jullie nog een keer nodig hebben (verwacht geen problemen, maar toch) dan weet ik het topic te vinden. Succes jongens (en dames)
Bedankt trouwens DaannO dat je me nog noemt in de openings post! Leuk om te zien dat het zo goed loopt allemaal. Mijn half jaar India was fantastisch en mijn N73 heeft het goed volgehouden daar, al denk ik wel dat door de stopcontacten die ze daar hebben het beestje toch een tikje heeft gehad. Hij loopt niet helemaal lekker meer, d.w.z. dat soms de groene belknop het gewoon niet doet; pas na reset weer. Firmware updates mogen niet baten; maar als je ziet in wat voor staat de behuizing is... ach, dan mag ik niet klagen!
De N73 Is

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties
Theme DIY is voor op de telefoon maar met Carbide maak je een thema op je PC en dan zet je hem op je telefoon.Anoniem: 201196 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 14:17:
[...]
Ik ken dat programma niet en ga het ook niet proberen, maar volgens mij gebruiken de meeste mensen themeDIY (Do It Yourself). Die heb ik ook nooit gebruikt, en je moet gebruiken wat je zelf het fijnste vind, maar misschien lukt het daarmee wel.
Hallo mede-tweakers, ik ben al een flinke tijd aan het twijfelen welke nieuwe telefoon ik aan zal schaffen. Mijn oude toestel begint de geest te geven, maar deze was dan ook al een flink aantal jaren oud.
Nou viel mijn oog op de N73, vooral omdat deze ( net als mijn oude telefoon ) veel toekomstperspectief heeft voor deze tijd, en met Symbian er flink wat gesleuteld kan worden aan de telefoon. Ik was alleen benieuwd naar de volgende dingen, waar jullie me vast mee kunnen helpen:
- De MP3 speler die erop zit, hoe klinkt deze met de dopjes? Valt het geluid goed in te stellen en kunnen er eventueel 3.5mm dopjes op? Ik wil namelijk deze telefoon naast bellen ook veel gebruiken voor muziek, en die moet dus wel goed klinken. Dat was ook de reden waarom ik twijfelde aan dit toestel en de W810i van Sony Ericsson.
- Als ik dit toestel neem, kan ik hem dan het beste in combinatie met een abonnement nemen of los kopen? Ik bel namelijk niet heel erg veel ( heel zelden eigenlijk, eveneens sms-en ). Denk dat mócht ik de telefoon in combinatie met een abonnement nemen, ik uit mezelf meer zal gaan bellen. Heb ik dit goed gedacht of kan ik beter het toestel los kopen en lekker bij mijn pre-paid blijven?
- Bij de Music Edition beweren ze dat er een 2GB geheugenkaartje bij zit, maar mijn broer zegt deze er nooit bij te hebben gehad en deze zelf te hebben moeten gekocht. Het voornaamste verschil tussen de normale en de Music Edition was toch wel die geheugenkaart, en ik heb geen zin om zoveel euro extra neer te leggen voor een geheugenkaart die ik er misschien bij zou krijgen, terwijl ik die er niet bij krijg. ( mocht ik het toestel los kopen. Als ik hem met abonnement koop denk ik dat je sowieso de gewone krijgt, en niet de Music Edition ).
Dat waren op dit moment de dingen waar ik aan twijfelde. Als jullie me hiermee zouden willen helpen, heel erg bedankt
Nou viel mijn oog op de N73, vooral omdat deze ( net als mijn oude telefoon ) veel toekomstperspectief heeft voor deze tijd, en met Symbian er flink wat gesleuteld kan worden aan de telefoon. Ik was alleen benieuwd naar de volgende dingen, waar jullie me vast mee kunnen helpen:
- De MP3 speler die erop zit, hoe klinkt deze met de dopjes? Valt het geluid goed in te stellen en kunnen er eventueel 3.5mm dopjes op? Ik wil namelijk deze telefoon naast bellen ook veel gebruiken voor muziek, en die moet dus wel goed klinken. Dat was ook de reden waarom ik twijfelde aan dit toestel en de W810i van Sony Ericsson.
- Als ik dit toestel neem, kan ik hem dan het beste in combinatie met een abonnement nemen of los kopen? Ik bel namelijk niet heel erg veel ( heel zelden eigenlijk, eveneens sms-en ). Denk dat mócht ik de telefoon in combinatie met een abonnement nemen, ik uit mezelf meer zal gaan bellen. Heb ik dit goed gedacht of kan ik beter het toestel los kopen en lekker bij mijn pre-paid blijven?
- Bij de Music Edition beweren ze dat er een 2GB geheugenkaartje bij zit, maar mijn broer zegt deze er nooit bij te hebben gehad en deze zelf te hebben moeten gekocht. Het voornaamste verschil tussen de normale en de Music Edition was toch wel die geheugenkaart, en ik heb geen zin om zoveel euro extra neer te leggen voor een geheugenkaart die ik er misschien bij zou krijgen, terwijl ik die er niet bij krijg. ( mocht ik het toestel los kopen. Als ik hem met abonnement koop denk ik dat je sowieso de gewone krijgt, en niet de Music Edition ).
Dat waren op dit moment de dingen waar ik aan twijfelde. Als jullie me hiermee zouden willen helpen, heel erg bedankt
In combinatie met die Ad-41 afstandsbediening (met 3mm jackplug) en je eigen oortjes is de kwaliteit prima. Bij de ME is deze afstandsbediening meegeleverd.Gydeon schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 17:33:
Zoveel euro's? Die dingen kosten helemaal niet meer zoveel. Voor 25 euro heb je makkelijk 2gb.- Bij de Music Edition beweren ze dat er een 2GB geheugenkaartje bij zit, maar mijn broer zegt deze er nooit bij te hebben gehad en deze zelf te hebben moeten gekocht. Het voornaamste verschil tussen de normale en de Music Edition was toch wel die geheugenkaart, en ik heb geen zin om zoveel euro extra neer te leggen voor een geheugenkaart die ik er misschien bij zou krijgen, terwijl ik die er niet bij krijg. ( mocht ik het toestel los kopen. Als ik hem met abonnement koop denk ik dat je sowieso de gewone krijgt, en niet de Music Edition ).
Het is echt de meegeleverde koptelefoon, en dan met name de afstandbediening waarop je, je eigen oordopjes aan kunt sluiten waarom ik die zou nemen (afhankelijk van prijsverschil uiteraard). Die Ad-41 koop je voor 5 euro op ebay, maar als je zeker wil weten dat je een goede koop je hem voor ongeveer 35 euro in een internetwinkel.
Ik zou dus gewoon zeggen dat ik de me zou nemen indien deze 60 euro of minder duurder is en natuurlijk die beide accesoires meegelevert heeft (wat je gewoon even vraagt in de winkel). Indien hij er niet in zit dus ongeveer 35 euro.
ja, ik heb inderdaad nog eens goed rondgezocht op de prijzen van die geheugenkaartjes bij de winkels hier in de buurt, en ook bij de dichtsbijzijnde shops hebben ze ze hier voor rond de 30 euro liggen inderdaad. Da's dus geen probleem meer.
Maar die afstandsbediening, daar kun je dus je eigen dopjes op aansluiten, en niet op het toestel zelf?
Het ziet er namelijk wel ontzettend handig uit, dan hoef ik niet steeds m'n telefoon uit m'n zakken te halen. Denk dat het zowieso de Music Edition wordt dan, aangezien ik liever niet die dingen via Ebay koop ( heb er geen ervaring mee, maar heb verhalen gehoord dat het nog wel eens fout wil gaan, en dat dát soort dingen moeilijk recht te zetten zijn. )
Maar nou is nog de grote vraag of ik er een abonnement bij moet nemen of het toestel los koop. Dat is een vraag die ik zelf het beste op kan lossen natuurlijk, maar zijn er abonnementen die de Music Edition leveren? Mijn broer beweerde namelijk de Music Edition te hebben bij zijn abonnement, maar ik heb die AD-41 nog nooit bij hem gezien, en hij heeft die geheugenkaart los moeten kopen. Als dat niet zo is, moet ik het toestel wel los kopen, en zit er niets anders op
.
Dat is denk ik mijn laatste vraag, voor de rest zoek ik het zelf uit
Maar die afstandsbediening, daar kun je dus je eigen dopjes op aansluiten, en niet op het toestel zelf?
Het ziet er namelijk wel ontzettend handig uit, dan hoef ik niet steeds m'n telefoon uit m'n zakken te halen. Denk dat het zowieso de Music Edition wordt dan, aangezien ik liever niet die dingen via Ebay koop ( heb er geen ervaring mee, maar heb verhalen gehoord dat het nog wel eens fout wil gaan, en dat dát soort dingen moeilijk recht te zetten zijn. )
Maar nou is nog de grote vraag of ik er een abonnement bij moet nemen of het toestel los koop. Dat is een vraag die ik zelf het beste op kan lossen natuurlijk, maar zijn er abonnementen die de Music Edition leveren? Mijn broer beweerde namelijk de Music Edition te hebben bij zijn abonnement, maar ik heb die AD-41 nog nooit bij hem gezien, en hij heeft die geheugenkaart los moeten kopen. Als dat niet zo is, moet ik het toestel wel los kopen, en zit er niets anders op
Ik wet niet wat die dingen kosten met of zonder abbonement. Die Ad-41 herken je makkelijk aan de 3,5mm jackplug waar je, je koptelefoon op aan sluit. Deze zit dus inderdaad aan de afstandsbediening en niet aan in de telefoon. Je kan hiermee ook nummers skippen en de speler op pauze of stop zetten, wat met die andere headset die je bij de N73 krijgt niet kan.
Buiten dat kaartje en de headphone kan je het verschil zien aan de multimediatoets. Bij de N73 staat hier een soort ruit op en open je daarmee multimediacenter en bij de N73ME staat hier een muzieknootje op en open je daarmee rechtstreeks de muziekspeler.
Ik heb het dan over het langwerpige knopje rechts naast de 3 en 6 (in dit geval dus de gewone N73):
Buiten dat kaartje en de headphone kan je het verschil zien aan de multimediatoets. Bij de N73 staat hier een soort ruit op en open je daarmee multimediacenter en bij de N73ME staat hier een muzieknootje op en open je daarmee rechtstreeks de muziekspeler.
Ik heb het dan over het langwerpige knopje rechts naast de 3 en 6 (in dit geval dus de gewone N73):

Als je dan een menu krijgt met muziekspeler, radio, schuifvoorstelling en een functie om die knoppen te programmeren dan is het een gewone N73. Als je de muziekspeler direct krijgt heb je een N73 ME. Je kan trouwens door de toets ingedrukt te houden gelijk de muziekspeler krijgen met de gewone N73.Frank2006 schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 13:50:
Volgens mij ga je dan naar applicaties ofzo.
Waarschijnlijk T-mobile abbo incl. n73. Daarbij wordt de ME geleverd: geen speciale headset en geen geheugenkaartje.Gydeon schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 10:26:
ja, ik heb inderdaad nog eens goed rondgezocht op de prijzen van die geheugenkaartjes bij de winkels hier in de buurt, en ook bij de dichtsbijzijnde shops hebben ze ze hier voor rond de 30 euro liggen inderdaad. Da's dus geen probleem meer.
Maar nou is nog de grote vraag of ik er een abonnement bij moet nemen of het toestel los koop. Dat is een vraag die ik zelf het beste op kan lossen natuurlijk, maar zijn er abonnementen die de Music Edition leveren? Mijn broer beweerde namelijk de Music Edition te hebben bij zijn abonnement, maar ik heb die AD-41 nog nooit bij hem gezien, en hij heeft die geheugenkaart los moeten kopen. Als dat niet zo is, moet ik het toestel wel los kopen, en zit er niets anders op.
Anoniem: 168299
heeft al iemand firmware 4.0736.3.2.1 of is ie voor de me
site http://blog.isquare.nl/?p=353
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 168299 op 10-12-2007 22:44 ]
Als je iets verder had gekeken had je gezien dat de eerste reacties gepost zijn in oktober en er dus niets nieuw is aan die versie.Anoniem: 168299 schreef op maandag 10 december 2007 @ 22:38:
Die update is ook inderdaad voor de ME.Anoniem: 168299 schreef op maandag 10 december 2007 @ 22:38:
ja en die update sloopt even mijn telefoon.
K*T nokia software updater!!
verschillende mensen hun telefoon kapot! omdat nokia een updater online heeft staan die de n73 bricked.
ben ik lekker mee!!! allemaal het zelfde syndroom.
bij 80% verliest het toestel zijn usb verbinding en stopt de updater waarna de telefoon stuk is!!
domme finnen.
K*T nokia software updater!!
verschillende mensen hun telefoon kapot! omdat nokia een updater online heeft staan die de n73 bricked.
ben ik lekker mee!!! allemaal het zelfde syndroom.
bij 80% verliest het toestel zijn usb verbinding en stopt de updater waarna de telefoon stuk is!!
domme finnen.
You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before
is een versie van 4 september.Anoniem: 168299 schreef op maandag 10 december 2007 @ 22:38:
code:
1
2
3
4
| V 4.0736.3.2.1 04-09-2007 RM-133 (c) Nokia N73 (02) |
adr opleidingen en meer adr opleidingen
Anoniem: 189947
Heeft iemand nog de goede settings voor Super Movie Convertor?
Die link werkt nm niet meer...
Anoniem: 189947 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 23:24:
Heeft iemand nog de goede settings voor Super Movie Convertor?
op deze manier zet ik ook m'n filmpjes om en het werkt goed. Het enigste lastige vind ik dat ik niet kan doorspoelen in een filmpje tijdens het bekijken, vervelend als je halverwege een film bent gekomen en je wilt later verderkijken.Post van RommelD uit N73 topic deel 5
bij de instellingen van SUPER moet je bij H264 profile Baseline 1.2 selecteren!
Heb nu wonderschone filmpjes zonder haperingen! De juiste instellingen zijn:
Output Container - MP4
Output Video CODEC - H.264/AVC
Output Audio Codec - AAC
Video Scale Size - 320x240
Aspect - 4:3
Frame/Sec - 14.985 (has less frameskip than 15fps)
Bitrate Kbps - 384 (192 - 384 its up to you really)
H264 Profile - Baseline 1.2 (needed to be selected otherwise won't work with your phone)
Sampling Frequency - 44100
Channels - 2
Bitrate Kbps - 128
** Uncheck 'Use Direct Show**
** Uncheck 'Hi Quality' **
** Uncheck 'Top Quality' **
Lijkt me handig als dit ook in de openingspost wordt geplaatst![]()
RommelD wijzigde dit bericht 15-03-2007 13:40 (48%)
Anoniem: 224806
Ik heb zojuist ook de N73 binnen. Wat mij opvalt is dat ie een beetje raar aanvoeld. Net of er dingen los zijn. Ik heb wat foto's gemaakt maar het was bijna donker dus bagger. Alleen ik heb er een English-Dutch translator opgezet via de goede manier van de pcsuite alleen ik weet niet waar ie staat. Ik heb bijna elke map afgezocht en er stond toch echt installatie voltooid. Iemand idee?
Anoniem: 88402
Beetje vreemd, die van mij voelt best wel erg stevig aan, is denk ik toch iets mis met de jouwe dan.Anoniem: 224806 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 18:28:
Ik heb zojuist ook de N73 binnen. Wat mij opvalt is dat ie een beetje raar aanvoeld. Net of er dingen los zijn. Ik heb wat foto's gemaakt maar het was bijna donker dus bagger. Alleen ik heb er een English-Dutch translator opgezet via de goede manier van de pcsuite alleen ik weet niet waar ie staat. Ik heb bijna elke map afgezocht en er stond toch echt installatie voltooid. Iemand idee?
Die translator, ga naar Menu -> Toepassingen -> en kijk onderaan die lijst, daar moet ie zijn en naders maar even opnieuw installeren
In de openingspost staat een verwijzing naar hoe je eenvoudig de mailbox kunt configureren. In het voorbeeld wordt gmail gebruikt. Nu ben ik conservatief, en heb ik hotmail (windows live mail, zo je wilt). Ik heb gezocht, maar kan geen informatie vinden over of het mogelijk is om hotmail als mailbox op mijn N73 ME te krijgen, en zo ja hoe dat dan zou moeten. Ik weet dat je als uitgaande mailserver in mijn geval smtp.telfortmail.nl moet hebben, maar wat is de server voor de inkomende mail? Dat moet iets in de trant van pop.hotmail.com zijn. Help? Het vreet mij iets teveel data om via de webbrowser naar de site te gaan.
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Anoniem: 196716
hallo mensen, ik weet niet of het hier mag maar zit al paar dagen te twijfelen tussen twee telefoons. Heb veel forums afgezocht, reviews gelezen etc over deze telefoon en zit nog te twijfelen tussen de N73 en de Samsung U600. Beide toestellen zijn zeer mooi, alleen qua degelijkheid kies ik voor de N73, maar qua dikte en design de U600.
Daarom wilde ik graag weten of de N73 een betere keus is dan de U600?
Het zelf toevoegen van thema's en programma's maakt mij niet uit, heb t nu ook niet dus mis het vast niet!
Alvast hartelijk bedankt!
Laat maar, heb vandaag de N73 gehaald!
Daarom wilde ik graag weten of de N73 een betere keus is dan de U600?
Het zelf toevoegen van thema's en programma's maakt mij niet uit, heb t nu ook niet dus mis het vast niet!
Alvast hartelijk bedankt!
Laat maar, heb vandaag de N73 gehaald!
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 196716 op 15-12-2007 14:08 ]
Anoniem: 214426
Is er al een manier om de tijd en equaliser te maken? Ik kan de equalizer niet meer opslaan en de tijd moet steeds opnieuw ingesteld worden bij het opstarten
Garmin XT, heeft iemand dat *correct* werkend gekregen op de N73 trouwens? Op de N95 doet ie het prima, maar op de N73 lijkt het of de GPS-locatie niet goed wordt opgepakt; vaak staat je lokatienaald een weg links (soms rechts, maar vaak links) ca 500m-1km van je echte positie.
'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'
He mensen
Is er iets van een case voor de n73 die waterdicht is?
Ik ben op zoek naar een tasje die aan de riem kan.
Nu zag ik deze CP-150:

Deze CP-68:

Of deze CP-93:

Heeft iemand ervaring met 1 van deze tasjes? Wat voor clip zit eraan om hem aan de riem vast te maken? Ik kan het nergens terug vinden.
Thx
Nu zag ik deze CP-150:
Deze CP-68:
Of deze CP-93:
Heeft iemand ervaring met 1 van deze tasjes? Wat voor clip zit eraan om hem aan de riem vast te maken? Ik kan het nergens terug vinden.
Thx
Anoniem: 11489
Tasjes aan je riem... that's sooooo 1980'sFlappie schreef op zondag 16 december 2007 @ 16:24:
De CP-68:
Of de CP-93:
Thx
Mijn collega had die 68-ers eerst.. daar bleek de telefoon makkelijk uit te schuiven bij buk/hurkacties.. niet fijn dus
Hij heeft nu die 93-er. het is en blijft een bobbels aan je riem onder je trui... get a life! get trendy
Dit merk past zekers... maar de waterdichte variant is niet meer vindbaar op hun site. Reden? geen idee. een maat van me (duiker) heeft hem wel om zijn n73me zitten. Overigens gaat de telefoon niet mee onder water... ze verstaan je toch niet met al die bubbels in je mondDenthis schreef op zondag 16 december 2007 @ 11:53:
He mensen
Voor Live e-mail bekijk de volgende link.arendhorst schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 01:35:
In de openingspost staat een verwijzing naar hoe je eenvoudig de mailbox kunt configureren. In het voorbeeld wordt gmail gebruikt. Nu ben ik conservatief, en heb ik hotmail (windows live mail, zo je wilt). Ik heb gezocht, maar kan geen informatie vinden over of het mogelijk is om hotmail als mailbox op mijn N73 ME te krijgen, en zo ja hoe dat dan zou moeten. Ik weet dat je als uitgaande mailserver in mijn geval smtp.telfortmail.nl moet hebben, maar wat is de server voor de inkomende mail? Dat moet iets in de trant van pop.hotmail.com zijn. Help? Het vreet mij iets teveel data om via de webbrowser naar de site te gaan.
Alvast bedankt.
http://europe.nokia.com/A4491268
Good goan
Anoniem: 40235
Sinds kort heb ik problemen met de foto functie. Ik heb laatst firmware 4.0735.3.0.2 geinstalleerd en als ik nu een foto neem dat komt het vaak voor dat ie terugkeert naar de "desktop" en dan soort van twijfelt of ie weer terug moet keren naar de fotostand. Is dit probleem algemeen met deze firmware of typisch voor mijn toestel.
heb het laatst ook 1x gehad. ik denk dat het komt door de sensor aan de achterkant van de telefoon die registreert of de camerakapje open of in sluitstand staat. die sensor wisselt steeds van aan en uit stand volgens mij. moet je de kapje ff schoonmaken.
Probleempje: ik heb de software geupdate, en nu ben ik al mijn contacts kwijt. Ik weet het: er werd gevraagd of je je backup gemaakt had. Ik had echter de SD-geheugenkaart (niet de SIM dus) uit mijn foon getrokken in de veronderstelling dat ik dáár alle contacts op had gezet maar blijkbaar niet 
Nu kan ik niet meer vinden hoe ik WEL de contacts op de geheugenkaart gezet krijg zodat ik dat probleem niet nog eens ondervind.
Nu kan ik niet meer vinden hoe ik WEL de contacts op de geheugenkaart gezet krijg zodat ik dat probleem niet nog eens ondervind.
Anoniem: 88793
Waarschijnlijl al eens eerder gepost maar kan niks vinden op dit forum / google. Er staat in de FAQ:
Hoe zorg ik voor een volledig vullende achtergrond foto?
Dit kan alleen als je hem in een theme inbouwt. Zie het onderdeel software voor programma’s.
Met dank aan Mug voor het posten van deze info
Als ik dan bij software kijk zie ik niks relevants voor dit probleem. Bij ' Thema's kan ik de achtergrondafbeelding van een bestaande thema niet aanpassen.
Dit kan alleen als je hem in een theme inbouwt. Zie het onderdeel software voor programma’s.
Als ik dan bij software kijk zie ik niks relevants voor dit probleem. Bij ' Thema's kan ik de achtergrondafbeelding van een bestaande thema niet aanpassen.
Je moet een volledig thema maken waarin de achtergrond uit 3 delen opgebouwd is (top, midden, onder), dat kan niet met je telefoon, dat moet op je PC (met e.o.a. software)Anoniem: 88793 schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:07:
Waarschijnlijl al eens eerder gepost maar kan niks vinden op dit forum / google. Er staat in de FAQ:
M.b.t. mijn vraag: hoe kun je het hele adresboek in 1x naar de geheugenkaart kopieren? En gebruiken vanaf de geheugenkaart (niet meer van telefoon)
Edit: al iets gevonden: "alle markeren" en dan kopieren (naar SIM of SD). Maar hoe zorg ik dat het adresboek contacten gebruikt van de geheugenkaart? Of kan een SD-adresboek alleen gebruikt worden als een soort backup (aangezien je wel kunt terugkopieren).
[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 17-12-2007 20:43 ]
sowieso kun je, je contact een keer synchroniseren met outlook of windows adresboek. Kun je ze altijd terugzetten. Nu moet je een reservekopie herstellen en dan moet het ook werken. Als het goed is maakt hij deze wel altijd op je sd.stefijn schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:40:
Probleempje: ik heb de software geupdate, en nu ben ik al mijn contacts kwijt. Ik weet het: er werd gevraagd of je je backup gemaakt had. Ik had echter de SD-geheugenkaart (niet de SIM dus) uit mijn foon getrokken in de veronderstelling dat ik dáár alle contacts op had gezet maar blijkbaar niet
Je heb ook gemakkelijke programmaatjes als quick contact om de contacten op te slaan en te saven. Maar ik sync ze gewoon met outlook. Dan heb ik ook zowel de mail als telefoonnummers in 1 contact, heb ik die altijd bij.
Wat ik zo mooi vind van SE telefoons is dat je een alarm kan instellen op elke dag. Dan vergeet je 's avonds niet meer je wekker te zetten voor de volgende dag. Is dit ook mogelijk met de nokia? Is er een symbian proggie die dit kan?
Ik had oude sync die ik thuis een keer gemaakt had, en die is niet compleet.Anoniem: 201196 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 13:19:
[...]
sowieso kun je, je contact een keer synchroniseren met outlook of windows adresboek. Kun je ze altijd terugzetten. Nu moet je een reservekopie herstellen en dan moet het ook werken. Als het goed is maakt hij deze wel altijd op je sd.
Je heb ook gemakkelijke programmaatjes als quick contact om de contacten op te slaan en te saven. Maar ik sync ze gewoon met outlook. Dan heb ik ook zowel de mail als telefoonnummers in 1 contact, heb ik die altijd bij.
Moet je voor die backup op de SD iets instellen, m.a.w. zodat het automatisch gebeurd? Op mijn SD staan volgens mij geen contacten (de map "Contacts" is in ieder geval leeg).
Het nige dat ik kan vinden is "Alles markeren" en dan kopieren naar SIM of SD, maar dat is dus en handmatige actie en dat had ik eerder nooit gedaan.
Dat is er wel... Had je er eerst op gegoocheldGBI schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:04:
Wat ik zo mooi vind van SE telefoons is dat je een alarm kan instellen op elke dag. Dan vergeet je 's avonds niet meer je wekker te zetten voor de volgende dag. Is dit ook mogelijk met de nokia? Is er een symbian proggie die dit kan?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 11489 op 18-12-2007 18:42 ]
Anoniem: 216999
Ach SE telefoonsGBI schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:04:

Denk nou eens na, over Tweakers geproken
Dus voldoen de standaard progjes niet aan je wensen, dan gewoon een extern progje installeren en al je wensen worden vervuld
Alle voorgeïnstalleerde troep gewoon vervangen voor het echte werk...
Standaard is bij ELKE telefoon het Video/Navigatie/MP3/Agenda/Alarm/SMS/Email/Calculator/Office/PDF Reader gebeuren 3x niks, of je moet wel erg gauw tevreden zijn
Dus vervang alles voor het echte/betere werk, heb ik ook gedaan, zowel op de N73/N73ME/N80ie/N95.
Te denken valt aan:
-Handy Alarm (wat je vraag betreft)
-Handy Clock (Hier zit ook een Handy Alarm in! met meerde klokken/stopwatches/timers enz.)
-Handy TaskMan (goede taskmanager, dus snel progjes wisselen/sluiten enz.)
-Handy Calendar (handig kalenderbeheer)
-Handy BlackList (Bolkkert automatisch mafkezen die je steeds lastigvallen
-Handy Safe (Je gegevens coderen enz. ook synchronisatie met je PC)
-LGC Jukebox (Beste MP3 speler enz. ook met sleeptimer)
-LGC SmartMovie (Filmpjes & DVDtjes op je phone bekijken)
-LGC Profimail (beste Email programma!)-
-LGC X-Plore (Bestandsbeheer ook verborgen C/D/E/F)
-Active Notes (meteen gesprekken toevoegen aan je notities enz.)
-Best Calc (zegt het al, de beste wetenschappelijke rekenmachine!)
-Best Answering Machine (Je eigen berichten aanpassen aan de beller enz.)
-MBrain PDF Plus (Eindelijk echte PDF-boekwerken lezen van tientallen MB!)
-Psiloc IR Remote (Je telefoon als afstandsbediening voor je TV enz.)
-Resco Photo Viewer (Gemakkelijk al je foto's bekijken en bewerken enz.)
-RotateMe (je schermpje met 1 druk op de knop roteren, ook voor Internet/games)
-Shape Service IM Plus (chatten met alle protocollen dus MSN/ICQ enz.)
-Shape Services VNC Plus (je PC op afstand bedienen, net of je er zelf achter zit!)
-SlovoED (Woordenboeken met audio/uitspraak)
-Vito Audio Notes (Ttelefoongesprekken opnemen op SDkaart/Dictafoon enz.)
-MobiSystems OfficeSuite (Je word/Excel/Powerpoint bestanden lezen EN aanmaken enz.)
-Mobile GMaps (leuk voor als je een GPS-ontvangertje heb.
-EmTUbe (YouTube op je phone)
-SkyeCaller Pro (Full Screen Caller Display + Video Ringtone)
-ReBoot (Snel Opnieuw opstarten zonder password in te geven, enz.)
-Python (Programmeertaal om je eigen progjes voor je phone te schrijven, er zijn veel voorbeelden...)
Voor software gerelateerde vragen van je Nokia, kan je beter DIT FORUM bezoeken...
Succes.
-
PC SUITE 6.85
Talk about a detour... ze hebben bij Nokia die PC Suite in versie 6.85 wel heel erg omgegooid t.o.v. 6.84.. de GUI en de Taskbar icon laten je niet eens meer met een klik je verbindingen beheren.

Die drag en drop werkt overigens wel leuk.
Device Installation Error
Die irritante device installation error (Could not load the installer for WPD, Contact your hardware vendor for assistance) gaat er ook maar niet uit. als die er eenmaal ingeslopen is op je systeem, kun je upgraden wat je wilt, maar weg gaan ho maar.. als je 40 keer langs je bureau hobbelt en je BT staat aan met PC Suite, kom je bij terugkomst achter je scherm een zooitje pop-ups tegen... handig joh!
Het is overigens een Windows gerelateerd probleem, maar wordt steevast veroorzaakt door de installer van de Nokia PCS. Iemand al een simpele oplossing gevonden? de oplossingen die ik tegen kwam op i-net waren te vaag om hulp te bieden
De cleanup agent van Windows voor Windows Installer is misschien wel de oplossing, maar die zit zo fijn in elkaar dat je de melding krijg dat sommige, mogelijk alle applicaties die gebruik maken van de installer service opnieuw geinstalleerd moeten worden. vervolgens zie je een lijst, waarvan je denkt: "is dat niet mijn gehele lijst geinstalleerde applicaties ?"
Talk about a detour... ze hebben bij Nokia die PC Suite in versie 6.85 wel heel erg omgegooid t.o.v. 6.84.. de GUI en de Taskbar icon laten je niet eens meer met een klik je verbindingen beheren.

Die drag en drop werkt overigens wel leuk.
Device Installation Error
Die irritante device installation error (Could not load the installer for WPD, Contact your hardware vendor for assistance) gaat er ook maar niet uit. als die er eenmaal ingeslopen is op je systeem, kun je upgraden wat je wilt, maar weg gaan ho maar.. als je 40 keer langs je bureau hobbelt en je BT staat aan met PC Suite, kom je bij terugkomst achter je scherm een zooitje pop-ups tegen... handig joh!
Het is overigens een Windows gerelateerd probleem, maar wordt steevast veroorzaakt door de installer van de Nokia PCS. Iemand al een simpele oplossing gevonden? de oplossingen die ik tegen kwam op i-net waren te vaag om hulp te bieden
De cleanup agent van Windows voor Windows Installer is misschien wel de oplossing, maar die zit zo fijn in elkaar dat je de melding krijg dat sommige, mogelijk alle applicaties die gebruik maken van de installer service opnieuw geinstalleerd moeten worden. vervolgens zie je een lijst, waarvan je denkt: "is dat niet mijn gehele lijst geinstalleerde applicaties ?"
@Nokia Nieuwkomers...
Valt me op hier dat er regelmatig beginnersvragen worden gesteld (Tweakers zijn het duidelijk niet!)en dat terwijl dit al DEEL 10 is.
Voor software gerelateerde vragen van je Nokia, kan je beter DIT FORUM bezoeken...
Succes.
Valt me op hier dat er regelmatig beginnersvragen worden gesteld (Tweakers zijn het duidelijk niet!)en dat terwijl dit al DEEL 10 is.
Succes.
[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 216999 op 18-12-2007 19:34 ]
Anoniem: 239951
Of het nou mag of niet:
Ik kan met mijn t-mobile verlenging een flex 20€ (3 maanden 10€ daarna 15€) een Nokia music edition gratis krijgen. Is dit een beetje een goede deal of niet? [ 3x10€ + 9x15€ =165€ totaal]
Lijkt me wel een leuk telefoontje voor deze 'prijs' al schijnt hij dus niet op dat nieuwe HSDPA te kunnen das wel jammer want dan nam ik er even een PIT abbo bij voor tijdelijk maar 5€ pm.
Graag jullie mening over deze aanbieding die T-mobile me doet.
Ik kan met mijn t-mobile verlenging een flex 20€ (3 maanden 10€ daarna 15€) een Nokia music edition gratis krijgen. Is dit een beetje een goede deal of niet? [ 3x10€ + 9x15€ =165€ totaal]
Lijkt me wel een leuk telefoontje voor deze 'prijs' al schijnt hij dus niet op dat nieuwe HSDPA te kunnen das wel jammer want dan nam ik er even een PIT abbo bij voor tijdelijk maar 5€ pm.
Ik zit er over te denken om een N73 aan te schaffen, voornamelijk omdat ik daar Tomtom op kan installeren. Ik zag echter een filmpje op Youtube waar ik behoorlijk van schrok:
http://www.youtube.com/watch?v=AqwulGz52_I
Loop Tomtom echt zo berooerd op de N73? Wat ik in dit filmpje zie is gemiddeld 2 frames/sec! Dat lijkt me toch niet kloppen?
Loop Tomtom echt zo berooerd op de N73? Wat ik in dit filmpje zie is gemiddeld 2 frames/sec! Dat lijkt me toch niet kloppen?
Dit klopt helemaal niet hoor. Ik heb zelf ook Tomtom draaien op 2 Nokia N73 toestellen ( een van vriendin ) en het loopt perfect hoor. Heb naast een N73 nog een P3300 liggen met Tomtom en eigenlijk heel verschil op het grotere beeldscherm na. Hiervoor een Tomtom GO 500 gehad en loopt allemaal net zo vloeiend. Hoop dat je zo gerustgesteld benttbenschop2 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:36:
Ik zit er over te denken om een N73 aan te schaffen, voornamelijk omdat ik daar Tomtom op kan installeren. Ik zag echter een filmpje op Youtube waar ik behoorlijk van schrok:
Bedankt voor je snelle antwoordm Le932. Enig idee hoe het dan kan dat het in het filmpje zo belabberd draait?
Hoe kom je aan een PIT-Abbo van €5Anoniem: 239951 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:29:
Of het nou mag of niet:
Ik moest gewoon €9,50 voor m'n PIT betalen en inderdaad 1e 3mnd 50% korting op de belbundel (Relax 150)! maar NIET op het PIT-abbo
Overigens UMTS is voldoende hoor, gebruik het al ruim een jaar... voor al de Nokia's hier (N73 t/m N95) gewoon surfen/mailen/chatten enz. Je moet natuurlijk geen CD's gaan downloaden met dit goedkope abo.
Overigens wel opletten wat je bij de N73 ME geleverd krijgt... de echte! of een zogenaamde ME...
Er worden ook Music Editions geleverd met/zonder 2GB SD kaartje, ook kan het bijgeleverde headsetje verschillen.
Dus eerst vragen wat er daadwerkelijk geleverd gaat worden!, soms weten ze het zelf niet eens.
Bij navraag kreeg ik als antwoord, "verschilt per levering" dan weet je nog niks! had gelukkig een goede headset met koppelstuk zodat je een ander oortje kan gebruiken enz.
Enne...
Gratis is meestal Duitse import, wel met NL-taal, maar kaal geleverd dus zonder 2GB kaartje en standaard headsetje, en geen NL handleiding, kan je zo downloaden dus niet echt een probleem!
Tevens door de Duitse Import een vreemde productcode zodat het updaten ook niet opschiet.
Bij het updaten wordt er gekenen naar je produktcode enz.
Dus dan wordt er (zogenaamd) nooit een nieuwere versie gevonden en dat terwijl die er wel is (spreek uit ervaring
Is wel te verhelpen door zelf eventjes de productcode te wijzigen!, het is maar dat je het weet!
Wellicht te veel POI aangevinkt, dan wordt het rete traag, maar da's normaal/bekend.tbenschop2 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:55:
Bedankt voor je snelle antwoordm Le932. Enig idee hoe het dan kan dat het in het filmpje zo belabberd draait?
Dus houdt het redelijk dus gewoon alle flitspalen/rood licht controle's enz. en daarna nog wat extra POI aanvinken dan krijg je geen problemen.
Geloof me TomTom 6.xx draait 100% goed (mits goed geïnstalleerd/ingesteld) al dan niet met een low-budget GPS-ontvangertje.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 216999 op 18-12-2007 20:14 ]
tomtom loopt hier goed net zo goed als op een pdatbenschop2 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:36:
Tomtom werkt nu ook op sonyericsson telefoons
haha nee iddAnoniem: 11489 schreef op maandag 17 december 2007 @ 08:55:
[...]
Dit merk past zekers... maar de waterdichte variant is niet meer vindbaar op hun site. Reden? geen idee. een maat van me (duiker) heeft hem wel om zijn n73me zitten. Overigens gaat de telefoon niet mee onder water... ze verstaan je toch niet met al die bubbels in je mond
ik wil me n73 gebruike als tomtom op me motor daarom beetje waardichte case hebben dankje
@JBNl1000 die PIT aanbieding is maar voor 3 maanden voor 5€ daarna weer normaal. (probeertarief)
De callgirl van TM vertelde me dat het de n73ME is zonder 2gb kaartje maar met die mp3 headset.
Kreeg er nog wel een of andere bluetooth boxset/speaker bij van Nokia.
Nog een vraagje, op posters zag je de Music edition altijd met zo'n 'echte' stereokoptelefoon, betekent dat nu ook dat de ME stereo bluetooth heeft zoals veel andere musicphones?
Ga dit setje toch maar kopen denk ik al klaagt iedereen die ik ken over de traagheid, ik pas me wel aan nu zit ik met een Samsung maar ben niet echt tevreden dus maar weer eens een echte Fin kopen.
De callgirl van TM vertelde me dat het de n73ME is zonder 2gb kaartje maar met die mp3 headset.
Nog een vraagje, op posters zag je de Music edition altijd met zo'n 'echte' stereokoptelefoon, betekent dat nu ook dat de ME stereo bluetooth heeft zoals veel andere musicphones?
Ga dit setje toch maar kopen denk ik al klaagt iedereen die ik ken over de traagheid, ik pas me wel aan nu zit ik met een Samsung maar ben niet echt tevreden dus maar weer eens een echte Fin kopen.
hier looptie zo traag omdatie een route simuleert op 300% snelheid. maar als je navigeert dan draaitie niet op 300%. Ik heb ook tomtom6 op de N73 en het draait erg soepel. dit filmpje is niet reeël dus.tbenschop2 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:36:
dan ben ik benieuwd hoe je dat regelt, want ik vind mijn N73 zo'n trage schijtbak dat ik helemaal van Nokia af aan gaan ben als merk. Het openen van een SMS duurt al 5-7 seconde, en TT6 (niet 5!!Le0032 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 19:39:
[...]
Dit klopt helemaal niet hoor. Ik heb zelf ook Tomtom draaien op 2 Nokia N73 toestellen ( een van vriendin ) en het loopt perfect hoor. Heb naast een N73 nog een P3300 liggen met Tomtom en eigenlijk heel verschil op het grotere beeldscherm na. Hiervoor een Tomtom GO 500 gehad en loopt allemaal net zo vloeiend. Hoop dat je zo gerustgesteld bent
loopt net zo als in het filmpje. Laat staan het browsen in de menu's van de telefoon, ook al zo traag als dikke stront.
Maar nogmaals, als dat bij jou echt vloeiend loopt, hoe the feck doe je dat?? En hoe lang duurt het openen van SMS-en en dat soort zaken bij jou?
Edit: heb wat posts gemist, maar POI is bij mij het probleem niet: ook buiten de Tomtom is mijn N73 irritant traag, zoals SMS
[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 18-12-2007 22:45 ]
In principe is je klacht dat je heel je N73 te traag vindt werken...stefijn schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 22:42:
[...]
dan ben ik benieuwd hoe je dat regelt, want ik vind mijn N73 zo'n trage schijtbak dat ik helemaal van Nokia af aan gaan ben als merk. Het openen van een SMS duurt al 5-7 seconde, en TT6 (niet 5!!
loopt net zo als in het filmpje. Laat staan het browsen in de menu's van de telefoon, ook al zo traag als dikke stront.
Maar nogmaals, als dat bij jou echt vloeiend loopt, hoe the feck doe je dat?? En hoe lang duurt het openen van SMS-en en dat soort zaken bij jou?
Edit: heb wat posts gemist, maar POI is bij mij het probleem niet: ook buiten de Tomtom is mijn N73 irritant traag, zoals SMS
Let hier even op:
1. Installeer een goede Taskmanager (Handy Taskmanager of zo!) en kijk dan eens wat er inmiddels allemaal draait op de achtergrond en/of hoeveel geheugen je nog vrij hebt.
Dus sluit alle onnodige progjes af, zeker voordat je gaat navigeren, alles gewoon afsluiten!
En af toe eens je N73 opnieuw opstarten helpt ook al heel veel...
2. Installeer geen screensavers, zeker niet die dingen die van alles om de zoveel tijd controleren.
3. Installeer progjes zoveel mogelijk op je SD kaartje en niet in het telefoongeheugen ook al is dit SD geheugen langzamer.
4. En Symbian is nu eenmaal redelijk traag
Mijn N80(ie) en N95 zijn ook niet flitsend, zeker niet in de menu's...
Wil je dus pure snelheid neem dan een gewoon telefoontje zonder het SmartPhone gebeuren.
Sterkte.
ik vind de n73 ook irritant traag, juist 3 maand met een 6021 gewerkt omdat de n73 kapot was, nu heb ik hem terug
echter TT6 draait wel vlotjes bij mij vanop de sd kaart
ook staan bij mij alle proggies op de sd kaart
maar de menu's zijn traag, sms is traag, muziek via bluetooth (nokia bh-500) werkt, maar na 2x connecteren moet ik meestal de foon herstarten want dan slaat bluetooth tilt en/of start de camera niet meer op en/of werken sommige proggies niet meer
oh ja, heb ook een taskmanager maar dat help zo goed als niets
ben dus ook op zoek naar een andere snellere alleskunner
maar de menu's zijn traag, sms is traag, muziek via bluetooth (nokia bh-500) werkt, maar na 2x connecteren moet ik meestal de foon herstarten want dan slaat bluetooth tilt en/of start de camera niet meer op en/of werken sommige proggies niet meer
"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758
Ja maar probleem is dat ze overal weer anders zijn afgebeeld, de mijne werd gelukkig geleverd met die kleine in-ear dopjes en dus niet met die normale dopjes!Anoniem: 239951 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:38:
@JBNl1000 die PIT aanbieding is maar voor 3 maanden voor 5€ daarna weer normaal. (probeertarief)
En die 2GB kaartjes kosten niks meer tegenwoordig slechts ca. €11..€18.
Wat je vraag betreft, de N73 ME heeft inderdaad stereo bluetooth, ik heb inmiddels een Bluerek gekocht, ziet er niet uit maar wel goed geluid, zie HIER.
En traagheid heb je altijd als je een SmartPhone neemt, we hebben hier in huis ook nog een N80(ie) en N95 die zijn ook niet flitsend!
Wil je pure snelheid neem dan een gewone telefoon, maar ja dan kan je alleen bellen en ben je afhankelijk van die drie waardeloze progjes en twee games die zijn voorgeïnstalleerd.
Overigens meestal ligt het aan de gebruiker zelf, hebben ze tachtig progjes tegelijk openstaan/draaien...
Installeer dus een goede TaskManager voor je phone, zodat je makkelijk kan switchen en/of progjes uit kan zetten. en meteen kan zien hoeveel geheugen je nog vrij hebt enz.
Als je dat doet, valt het allemaal wel mee met die (zogenaamde) traagheid!
Succes.
Probeer eens een harde reset (wel goed backupen) kan soms verhelderend werken...anglico schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:30:
ik vind de n73 ook irritant traag, juist 3 maand met een 6021 gewerkt omdat de n73 kapot was, nu heb ik hem terug
Tja een goede alleskunner... wie wil/zoek die nou niet
Op papier kunnen ze alles, maar in de praktijk
Bestaat NIET en komt er ook NOOIT, pure marketing, euro's moeten rollen...
Hoe goed je ideale telefoon ook is hij kan net dat éne ding niet en als hij het wel kan dan zit er net een (te) langzame processor in of is de resolutie van je schermpje weer te laag, te dik enz.
Dus koop jij volgend jaar of na afloop van je abbo weer de schijnbare ideale alleskunner!, die het weer net niet is/wordt
Hoe duur je toestel ook is, al of niet een topmodel, ze hebben allemaal hun tekortkomingen en schandalige produktiefouten, dus verre van ideaal!
Bovendien de gebruikte kwaliteit (hardware/software) wordt er ook al niet beter op.
Zonder goede testen worden ze veel te snel op de markt gedumpt met als gevolg dat de gebruiker als een soort bètatester fungeert en vervolgens mag je als gebruiker dan maar hopen dat ze daarna met een nieuwe firmware-update komen.
En voor dat alles mag je een flinke zak euro's neerleggen, de frustraties krijg je er wel gratis bij

Marketing is mijn inziens een HEEL VIES woord geworden
Laat me weten als jij de ideale telefoon hebt gevonden
Ik heb sinds augustus 2007 een N73, alleen ben ik nu de factuur kwijt. Maakt dat uit ivm garantie?
Heeft de n73 stereo bluetooth dan?anglico schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:30:
DaveD
Dat is een punt. er zijn sites die zeggen dat de n73 wel stereo bluetooth (ook wel A2DP) heeft terwijl andere sites zeggen dat hij dual-mono heeft. Het schijnt dat de music edition in elk geval A2DP heeft en voor oudere modellen kun je de firmware aanpassen. Weet het nog niet!
Krijg mijn 'kale' music edition binnen van T-mobile deze week!!
En een nokia MD-3 boxsetje gratis (met draad dat wel, jammer genoeg)
Krijg mijn 'kale' music edition binnen van T-mobile deze week!!
En een nokia MD-3 boxsetje gratis (met draad dat wel, jammer genoeg)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 239951 op 19-12-2007 18:04 ]
Ik heb ook met andere foons gespeeld, N95, ook nog een minder smartphoneachtig model (5000 serie meen ik, weet t niet meer) etc en die zijn allemaal zeer snel met Symbian. SMS staat vrijwel direct in beeld (zoals ik al aangaf: duurt bij mij regelmatig 5-7 seconde!). Van alle telefoons die ik met SOS heb gespeeld is de N73 veruit de tragste (de enige die traag is eigenlijk)
Ligt eraan waar je hem gekocht hebt en waar je hem eventueel ter reparatrie gaat aanbieden (zelf naar de winkel of meteen naar een Nokia Serive Center).barzi schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:11:
Ik heb sinds augustus 2007 een N73, alleen ben ik nu de factuur kwijt. Maakt dat uit ivm garantie?
Bel je leverancier op en vraag om een kopie factuur aan de hand van je NAW-gegevens en IMEI-nummer!, moet toch niet zo'n probleem zijn!
Zomaar spelen zegt natuurlijk niks, wel uitgaan van een kale (fabrieksinstellingen) phone! en MET de laatste firmware! met dezelfde features in/uit geschakeld.stefijn schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:38:
Ik heb ook met andere foons gespeeld, N95, ook nog een minder smartphoneachtig model (5000 serie meen ik, weet t niet meer) etc en die zijn allemaal zeer snel met Symbian. SMS staat vrijwel direct in beeld (zoals ik al aangaf: duurt bij mij regelmatig 5-7 seconde!). Van alle telefoons die ik met SOS heb gespeeld is de N73 veruit de tragste (de enige die traag is eigenlijk)
Zodra je wat hebt geïnstalleerd/aangepast wordt het voor iedere phone op zich een ander verhaal.
Want:
- Mensen werken nog met een veroudere firmware met de bekende SMS-bug!
- Mensen bewaren hun berichtjes op een brakke SD-kaart;
- Mensen bewaren hun berichtjes in het telefoon-geheugen, waardoor alles dichtslipt enz.;
- Mensen sparen klaarblijkelijk SMS-berichten, staat heel het geheugen vol met tig berichten, tja dan wordt alles traag!
Wis al je oude troep eens en stel je log ook eens in op 1 dag!, wil ook nog wel eens helpen.
En verzeker je ervan dat je de nieuwste firmware hebt! dus kijk of de produkcode van je N73(me) in de lijst voorkomt van open firmwares, dus NIET via de Nokia Software Updater checken!!!
Nou ik heb ze hier alle drie N73(ME)/N80(ie)/N95-1 maar zijn mijn inziens hetzelfde op SMS gebied...
En Symbian OS9.x is van nature al geen racemonster... ook de N95 niet hoor!
Mocht je daarna nog last hebben van extreme traagheid, ga dan eens langs een Nokia Service Center en laat hun kijken.
Sterkte.
Anoniem: 245742
Ik heb sinds kort ook een N73 in gebruik (unbranded model).
Van het toestel heb ik vandaag de firmware geflashed (v4.0736.3.2.1, 04-09-2007) en dat ging zonder problemen.
Het toestel lijkt verder prima te werken maar mij valt 1 ding op: Die blauwe LED knippert niet meer, dus geen slaapstand...
En dit terwijl de slaapstand op AAN staat (timeout: 1 minuut). Nu dooft het licht netjes en springt die screensaver aan...
Vóór de flash werkte de slaapstand nog wel.. Hebben anderen dit probleem ook?
UPDATE:
Ik ben iets te voorbarig geweest, die spaarstand werkt dus wel! De timeout in het weergave menu is voor de screensaver, dat staat hier dus los van.
Van het toestel heb ik vandaag de firmware geflashed (v4.0736.3.2.1, 04-09-2007) en dat ging zonder problemen.
Het toestel lijkt verder prima te werken maar mij valt 1 ding op: Die blauwe LED knippert niet meer, dus geen slaapstand...
Vóór de flash werkte de slaapstand nog wel.. Hebben anderen dit probleem ook?
UPDATE:
Ik ben iets te voorbarig geweest, die spaarstand werkt dus wel! De timeout in het weergave menu is voor de screensaver, dat staat hier dus los van.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 245742 op 20-12-2007 18:01 ]
He, tnx! die wijziging maakt een heleboel goedAnoniem: 216999 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 12:24:
[...]
en stel je log ook eens in op 1 dag!, wil ook nog wel eens helpen.
Sterkte.
Hallo allemaal,
Ik heb een nieuwe N73 gekocht bij SMartphoneshop.nl. Los, zonder abbonement dus.
Wanneer ik kijk naar de software versie staat er dit:
V4.0726.2.0.1
26-06-2007
Nokia N73 (57.01)
In het topic staat dat wanneer er 4 getallen tussen haakjes staat je een branded toetsel hebt?
Hoe zit dat nou precies? Ik heb gewoon een normale N73 (geen logo's of wat dan ook erop) en toch lijkt het een branded toestel te zijn?
Ik heb een nieuwe N73 gekocht bij SMartphoneshop.nl. Los, zonder abbonement dus.
V4.0726.2.0.1
26-06-2007
Nokia N73 (57.01)
In het topic staat dat wanneer er 4 getallen tussen haakjes staat je een branded toetsel hebt?
Hoe zit dat nou precies? Ik heb gewoon een normale N73 (geen logo's of wat dan ook erop) en toch lijkt het een branded toestel te zijn?
Klopt, en dus kan je Nokia Updater ook geen nieuwe firmware vinden... want je bent afhankelijk van de leverancier wanneer hij het belieft om met een nieuwe firmware te komen (en daar hebben ze meestal geen zin meer in!) dus...Flappie schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 08:40:
Hallo allemaal,
V4.0726.2.0.1
26-06-2007
Nokia N73 (57.01)
Doe het volgende...
[i]1. Oude productcode noteren.
2. Verander je productcode in een EUR2 code (met o.a. NL taal), zie 't internet voor EUR 2 codes.
3. Update naar de nieuwste firmware.
4. Verander de productcode weer in je oude/originele productcode (i.v.m. garantie gezeik).
De productcode staat tevens bij/onder de accu, dus die moet wel corresponderen met die in de software, met name bij aanbieden ter reparatie!
Bij toekomstige updates, geldt weer hetzelfde verhaal...
Succes verzekerd.
PS:
Nu niet gaan vragen hoe doe je dit en dat moet doen...
staat overal op het internet en mag in dit forum niet behandeld worden

anders ga je naar een nokiia servicpunt toe en dan kunnen hun voor jou de nieuwste versie erop zetten dan is de evt branding weg alleen de simlock blijft en je heb dan de nieuwste software erop
En je hou je garantie neem alleen wel je aankoop bon/ pakbon mee voor je garantie.
En je hou je garantie neem alleen wel je aankoop bon/ pakbon mee voor je garantie.
Je bedoeld het goed maar vergeet wat... want zo simpel werkt het tegenwoordig niet meerMegapaul schreef op zondag 23 december 2007 @ 22:59:
anders ga je naar een nokiia servicpunt toe en dan kunnen hun voor jou de nieuwste versie erop zetten dan is de evt branding weg alleen de simlock blijft en je heb dan de nieuwste software erop
Natuurlijk zetten de bij een NSC de niewste versie erop maar je vergeet dan wel te vertellen dat deze nieuwste versie is gekoppeld aan de produktcode van je toestel.
Dus je krijgt in feite gewoon de nieuwste versie die op dat moment beschikbaar is voor jouw produktcode! en dus NIET de niewste firmware van het algemene (unbranded) toestel enz.
Ze doen daar overigens niet anders dan wat je thuis via de updater kunt doen.
Alleen de gebruiker doet het online via internet en een NSC idem maar kan het desnoods ook offline doen, daar ze die firmwares op hun Hard Disk hebben staan.
Een NSC mag niet rommelen met produktcodes (zijn richtlijnen voor van Nokia) doen ze dat toch, dan zetten ze veel op het spel, en of ze dat doen
Hier in Rotterdan in iedergeval niet!
Je moet dus gewoon veel geluk hebben willen ze je echt helpen.
En denk even na...,
Want dan zou iedereen met een branded/geïmporteerd toestel (stuk goedkoper dan normaal) even langs een NSC kunnen gaan en zo een hoop geld beparen, daarom houden ze dat tegen!
Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt met een Nokia (geen simlock & unbranded N80) gekocht via GSMWeb, wat achteraf Duitse Import bleek te zijn. Zie HIER op dit forum mijn persoonlijke bevindingen.
Is dat veranderd dan, want iedereen kan vanaf dat hij het bij nsp heeft laten doen zelf updaten.Anoniem: 216999 schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:20:
[...]
Je bedoeld het goed maar vergeet wat... want zo simpel werkt het tegenwoordig niet meer![]()
Natuurlijk zetten de bij een NSC de niewste versie erop maar je vergeet dan wel te vertellen dat deze nieuwste versie is gekoppeld aan de produktcode van je toestel.
Dus je krijgt in feite gewoon de nieuwste versie die op dat moment beschikbaar is voor jouw produktcode! en dus NIET de niewste firmware van het algemene (unbranded) toestel enz.
Alleen de gebruiker doet het online via internet en een NSC idem maar kan het desnoods ook offline doen, daar ze die firmwares op hun Hard Disk hebben staan.
Een NSC mag niet rommelen met produktcodes (zijn richtlijnen voor van Nokia) doen ze dat toch, dan zetten ze veel op het spel, en of ze dat doen![]()
En denk even na...,
Want dan zou iedereen met een branded/geïmporteerd toestel (stuk goedkoper dan normaal) even langs een NSC kunnen gaan en zo een hoop geld beparen, daarom houden ze dat tegen!
Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt met een Nokia (geen simlock & unbranded N80) gekocht via GSMWeb, wat achteraf Duitse Import bleek te zijn. Zie HIER op dit forum mijn persoonlijke bevindingen.
Ik heb dat laten doen en sindsdien kan ik de update downloaden zodra deze beschikbaar is, en dan zijn er nog geen andere varianten van die versie verschenen.
Altijd al zo geweest... Je kan altijd zelf updaten of hij nu (un)branded is of niet... daar heb je een NSC niet voor nodig!Anoniem: 201196 schreef op maandag 24 december 2007 @ 17:35:
[...]
Is dat veranderd dan, want iedereen kan vanaf dat hij het bij nsp heeft laten doen zelf updaten.
Alleen bij branded moet de nieuwe firmware aangepast worden door de branded-leverancier, dit duurt dus altijd langer, waardoor deze altijd later op de markt komt dan de unbranded versie!
Daarna worden deze naar Nokia gestuurd en deze verwerkt het in de update-software.
Kan twee dingen betekenen:Ik heb dat laten doen en sindsdien kan ik de update downloaden zodra deze beschikbaar is, en dan zijn er nog geen andere varianten van die versie verschenen.
1. Je hebt nu een wellicht andere produktcode dan bij aanschaf. Kan je vergelijken door de software uit te lezen en te vergelijken met die welke op het stickertje staat (onder je accu) bij je imei-nr.
2. Na boven aanpassen hebben ze netjes je oude produktcode weer teruggezet en in de tussentijd is er ook weer update voor je oude produktcode gekomen.
3. Je hebt een (un)branded-leverancier die toevallig wel snel met een aangepaste firmware komt.
Als je maar zorgt dat je produktcodes alijtd overeenkomen, met name bij garantiegevallen waarbij hij opgestuurd moet worden naar Nokia zelf!
Deze data wordt geregistreerd, doet een NSC overigens ook hoor, zodra je een update/reparatie laat doen ben/word je gerigistreerd met je IMEI/produktcode enz. in de Nokia reparatie-database.
Dus geen N73 laten opsturen met een N73 Music Edition Firmware

Blijft hij (voor sukkel-reparaties) in hetzelfde Nokia Service Center waar je het hebt laten doen is er natuurlijk geen probleem! Wordt het ingewikkeld of hebben ze geen onderdelen dan sturen ze hem altijd op!
De persoon in dit forum die met dit probleem zat zal er zelf wel achter komen hoe het één en ander in elkaar steekt.
PS:
Er is natuurlijk niet voor niets zoveel info over dergelijke methoden en over de bijbehorende produktcodes te vinden op internet, in het bijzonder bij Nokia toestellen
Komt omdat de branded / grijs geïmporteerde toestellen een heel stuk goedkoper worden ingekocht bij Nokia.
[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 216999 op 24-12-2007 18:34 ]
Hallo,
Ik heb ook sinds een paar weken een N73 ME ( heb er btw GEEN 2GB SD kaart bijgekregen, terwijl in de OP staat dat de ME die standaard erbij krijgt ?!? Teruggaan naar de winkel? ), maar heb er een irritant probleempje mee, hij valt namelijk heel willekeurig gewoon uit...
Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik mn toets.blok. vergat, maar toen ik een keer het alarm wilde uitzetten, viel ie gewoon recht voor mn ogen uit.
Daarna dacht ik dat het kwam omdat de batterij misschien niet goed zat en los contact maakt, maar zelfs met de batterij half uit de foon doet ie het nog, dus dan lijkt me dit een software probleem o.i.d.?
Misschien iemand ervaring hiermee?
Ik heb ook sinds een paar weken een N73 ME ( heb er btw GEEN 2GB SD kaart bijgekregen, terwijl in de OP staat dat de ME die standaard erbij krijgt ?!? Teruggaan naar de winkel? ), maar heb er een irritant probleempje mee, hij valt namelijk heel willekeurig gewoon uit...
Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik mn toets.blok. vergat, maar toen ik een keer het alarm wilde uitzetten, viel ie gewoon recht voor mn ogen uit.
Daarna dacht ik dat het kwam omdat de batterij misschien niet goed zat en los contact maakt, maar zelfs met de batterij half uit de foon doet ie het nog, dus dan lijkt me dit een software probleem o.i.d.?
Misschien iemand ervaring hiermee?
[ Voor 11% gewijzigd door metallicattim op 25-12-2007 11:11 ]
Eerst stond er als je firmware opvraagt Nokia N73 (57.02) ofzoiets, nu alleen nog Nokia N73 (57) als ik me niet vergis. Zoals het bij mij gegaan is, is het bij haast iedereen gegaan. Eerst 1x naar een nsp en daarna kun je zelf de unbranded firmware updaten. Niet alleen bij de N73, maar ook oa. de N80.Anoniem: 216999 schreef op maandag 24 december 2007 @ 17:49:
[...]
Altijd al zo geweest... Je kan altijd zelf updaten of hij nu (un)branded is of niet... daar heb je een NSC niet voor nodig!
Alleen bij branded moet de nieuwe firmware aangepast worden door de branded-leverancier, dit duurt dus altijd langer, waardoor deze altijd later op de markt komt dan de unbranded versie!
Daarna worden deze naar Nokia gestuurd en deze verwerkt het in de update-software.
Nou ik heb dus een t-mobile gelocked toestel langs gebracht ik wilde namelijk a2dp eropAnoniem: 216999 schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:20:
[...]
Je bedoeld het goed maar vergeet wat... want zo simpel werkt het tegenwoordig niet meer![]()
Een NSC mag niet rommelen met produktcodes (zijn richtlijnen voor van Nokia) doen ze dat toch, dan zetten ze veel op het spel, en of ze dat doen![]()
En denk even na...,
ik had versie 3.xxxxxx en je moet versie 4.xxxxx hebben, verder zat geen branding op
het toestel behalve het internet icoontje. Het toestel is geupdate aldaar en kon daardoor vervolgens thuis de allernieuwste versie 4.xxxxx erop zetten. Mijn produktcode is idd anders. het is nu die van de simlockvrije n73me (0539239) onder de batterij staat een andere producktcode. Ik heb ook nagevraagd hoe het zat met garantie ik zou gewoon me garantie behouden heb er ook een bon / factuur van meegekregen. en mijn toestel is nog steeds gelocked op t-mobile.
dit was trouwens bij een NSP in Hoorn
Wat ik al zei, alles hangt af van je produktcode.Megapaul schreef op woensdag 26 december 2007 @ 10:11:
[...]
Nou ik heb dus een t-mobile gelocked toestel langs gebracht ik wilde namelijk a2dp erop
ik had versie 3.xxxxxx en je moet versie 4.xxxxx hebben, verder zat geen branding op
het toestel behalve het internet icoontje. Het toestel is geupdate aldaar en kon daardoor vervolgens thuis de allernieuwste versie 4.xxxxx erop zetten. Mijn produktcode is idd anders. het is nu die van de simlockvrije n73me (0539239) onder de batterij staat een andere producktcode. Ik heb ook nagevraagd hoe het zat met garantie ik zou gewoon me garantie behouden heb er ook een bon / factuur van meegekregen. en mijn toestel is nog steeds gelocked op t-mobile.
dit was trouwens bij een NSP in Hoorn
En sim-lock is natuurlijk wat anders dan branded ze kunnen onafhankelijk van elkaar gebruikt worden! bij pech heb je ze alletwee
Dus goed je faktuur bewaren waar op staat dat jouw NSP de produktcode heeft veranderd en niet jij zelf
Zeker als je hem ter reparatie gaat aanbieden bij een ander NSP.
Blijf je bij hetzelfde NSP dan dan zetten kun voordat ze hem eventueel opsturen naar Nokia ter reparatie weer de originele produktcode er op.
Daarom zijn er ook zoveel klachten dat als je zo'n ding terug hebt gekregen van een reparatie de klacht niet is opgelost/nog steeds aanwezig is.
Overigens, hadden ze beter ook meteen die T-Mobile lock voor je kunnen verwijderen
Zoals ik al eerde vertelde... ligt aan de bereidwilligheid van je NSP.Anoniem: 201196 schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 16:17:
[...]
Eerst stond er als je firmware opvraagt Nokia N73 (57.02) ofzoiets, nu alleen nog Nokia N73 (57) als ik me niet vergis. Zoals het bij mij gegaan is, is het bij haast iedereen gegaan. Eerst 1x naar een nsp en daarna kun je zelf de unbranded firmware updaten. Niet alleen bij de N73, maar ook oa. de N80.
Soms heb je geluk en soms heb je pech, ik had pech, zie mijn persoonlijke ervaringen bij een N80(ie) waarvan de produktcode ook nog eens afhankelijk is v/d kleur (brons of zwart) vanwege meegelerde theme's enz.
Die kerel van zo'n NSP stuurt de nota door naar Nokia om te declareren! Ze nemen natuurlijk zoveel mogelijk klusjes aan voor de omzet, vooral de kleinere ondernemers.
Op de faktuur staat meestal gewoon firmware update of zoiets, maar bij mijn weten NIET dat ze de produktcode hebben veranderd, want dat mag officieel niet
Maar who cares, als hij het maar doet, daar gaat het om
Dat mag officieel wel. Nokia mag ermee doen wat ze willen, het gaat echter om afspraken tussen Nokia en de providers. Als die afspraken maken dat de productcode niet verwijderd mag worden, mogen ze dit natuurlijk ook niet doen contractueel. Hier sta je als consument echter gewoon buiten. Het enige dat Nokia mag doen is de garantie weigeren, maar als je dit gewoon bij een nsp hebt gedaan hebben ze geen poot om op te staan, al helemaal als je een probleem hebt wat niets met de productcode te maken heeft.Anoniem: 216999 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 11:41:
[...]
Zoals ik al eerde vertelde... ligt aan de bereidwilligheid van je NSP.
Soms heb je geluk en soms heb je pech, ik had pech, zie mijn persoonlijke ervaringen bij een N80(ie) waarvan de produktcode ook nog eens afhankelijk is v/d kleur (brons of zwart) vanwege meegelerde theme's enz.
Die kerel van zo'n NSP stuurt de nota door naar Nokia om te declareren! Ze nemen natuurlijk zoveel mogelijk klusjes aan voor de omzet, vooral de kleinere ondernemers.
Op de faktuur staat meestal gewoon firmware update of zoiets, maar bij mijn weten NIET dat ze de produktcode hebben veranderd, want dat mag officieel nietdie produktcodes zitten er natuurlijk niet voor niets in!
Maar who cares, als hij het maar doet, daar gaat het om
Daarnaast wordt je telefoon volgens mij nog zonder accu opgestuurd ook. Ik kan me herinneren dat ik die ook eruit moest halen voordat ik hem inleverde.
NSP's zijn gewoon door Nokia gelicenseerde bedrijven. Zij dienen zich aan regels te houden, anders kunnen ze hun licentie kwijt raken. Een geschreven regel is dat ze geen productcodes veranderen.
Aangezien het eigenlijk niet te controleren is en de NSP's het meeste baat hebben met een goed gerepareerd toestel, leveren ze vaak het toestel met de nieuwste firmware. Mocht er een groot verschil zitten dus de branded firmare en de nieuwste verkrijgbare firmware, dan zullen de meeste NSP's gewoon de laatste (de non_branded) firmware op het toestel zetten.
Toch zullen de meeste NSP's waarschijnlijk niet op het verzoek van klanten ingaan om de productcode te kunnen veranderen, straks is het een mistery-shopper. (doet Nokia regelmatig)
Redelijk groot grijs gebied dus, maar officieel is het echt verboden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"
Voor de nsp's misschien wel, maar dit mag wettelijk gezien geen enkele invloed hebben op de garantie.Ginz schreef op woensdag 26 december 2007 @ 23:41:
[...]
NSP's zijn gewoon door Nokia gelicenseerde bedrijven. Zij dienen zich aan regels te houden, anders kunnen ze hun licentie kwijt raken. Een geschreven regel is dat ze geen productcodes veranderen.
Aangezien het eigenlijk niet te controleren is en de NSP's het meeste baat hebben met een goed gerepareerd toestel, leveren ze vaak het toestel met de nieuwste firmware. Mocht er een groot verschil zitten dus de branded firmare en de nieuwste verkrijgbare firmware, dan zullen de meeste NSP's gewoon de laatste (de non_branded) firmware op het toestel zetten.
Toch zullen de meeste NSP's waarschijnlijk niet op het verzoek van klanten ingaan om de productcode te kunnen veranderen, straks is het een mistery-shopper. (doet Nokia regelmatig)
Redelijk groot grijs gebied dus, maar officieel is het echt verboden.
Anoniem: 201196 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 22:17:
[...]
Daarnaast wordt je telefoon volgens mij nog zonder accu opgestuurd ook. Ik kan me herinneren dat ik die ook eruit moest halen voordat ik hem inleverde.

De accu heeft er niks mee te maken
Je produktcode staat op je toestel, veelal onder het gedeelte waar de accu zit
Op dat witte stickertje.
Mijn vriendin heeft ook een N73. Ze is er heel tevreden mee. Ik heb een maand geleden haar firmware geupdate naar de laatste versie (4.x). Sindsdien is de batterij snel leeg (in twee dagen terwijl er niet gebeld wordt!). Is dit een bekend probleem?
Met de oude firmware bleef de batterij bijna een week goed (zeker vier dagen).
Is hier een oplossing voor?
Ik heb de phone al in GSM only gezet (ze gebruikt toch geen internet functies) maar dat heeft nog niet geholpen.
Met de oude firmware bleef de batterij bijna een week goed (zeker vier dagen).
Is hier een oplossing voor?
Ik heb de phone al in GSM only gezet (ze gebruikt toch geen internet functies) maar dat heeft nog niet geholpen.
Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network