Vergeet niet dat geen enkel land zo'n druk bereden spoorwegennet heeft als Nederland. Wat dat betrefd houd men het hier nog steeds knap vol, al ben ik van mening dat in de organisatie en aansturing van Prorail heeeel veel kan verbeteren. Als straks een hoop cargo's de Betuwelijn op verdwijnen komt er al flink wat meer lucht op de trajecten Utrecht - Arnhem en de route langs de Brabantse Stedenrij, hier is dan veel winst te behalen mbt het reizigersvervoer. Verder heb ik de vurige wens om de IC Noord-Oost, en het traject Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Heerlen/Maastricht te upgraden naar vmax 200. (de echt lange trajecten waar een hogere vmax echt tijdsbesparing zou opleveren). Maar goed, dat zal weer op een hoop weerstand van nimby's en natuurbeschermers kunnen rekenen, zodat ik voor de reis Groningen - Schiphol ondanks een uur filerijden tussen Almere en Amsterdam nog altijd sneller ben met de auto (ondanks dat ik de trein vreselijk relaxed vind)Luccus schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 23:37:
[...]
Knipknip en nou ja... Ook daar kunnen ze prutsen en met name in Duitsland hebben ze wel eens de neiging je met cargo op een godvergeten plek om de haverklap aan de kant te flikkeren. Ook in andere landen wordt geprutst maar in mijn ogen lang niet zo erg als P* in Nederland voor elkaar krijgt.
"Mekker, blaat"
Anoniem: 9449
Dat is een fabeltje dat door ProRail krampachtig in stand gehouden wordt.djidee schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 09:42:
Vergeet niet dat geen enkel land zo'n druk bereden spoorwegennet heeft als Nederland.
Natuurlijk rijden er (bijvoorbeeld) in Duitsland per kilometer spoor minder treinen per tijdseenheid. Maar dit komt puur doordat de helft van het spoor daar niet of nauwelijks gebruikt wordt. In NL wordt elk spoortje dat niet gebruikt wordt direct opengebroken.
Door een klein Zwitsers station als Olten (tot voor kort 6 sporen breed!) rijden meer treinen dan door Utrecht. En dan is ook nog eens de helft goederen, wel iets moeilijker te controleren dan een sprintertje. En er rijden daar ook veel treinen met de maximum snelheid door.
Ik denk dat er in bijna elk ontwikkeld land wel een baanvak is dat drukker is dan het drukste baanvak in NL.
Heb je daar wat cijfers van? Hoeveel treinen rijden door Utrecht en hoeveel door Olten?Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 11:21:
[...]
Door een klein Zwitsers station als Olten (tot voor kort 6 sporen breed!) rijden meer treinen dan door Utrecht. En dan is ook nog eens de helft goederen, wel iets moeilijker te controleren dan een sprintertje. En er rijden daar ook veel treinen met de maximum snelheid door.
[ Voor 31% gewijzigd door PeaceNlove op 16-10-2007 12:50 . Reden: kwootje wat inkorten ]
Nee, ik heb daar geen cijfers van. De constatering is gebaseerd op visuele waarnemingen die in een niet geheel non-volatile geheugen opgeslagen zijn. In Olten gaat het om verschillende (volle) dagen (totaal +/- 15) willekeurig verdeeld over de afgelopen 10 jaar. Utrecht is natuurlijk bekend.mediabeast schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:50:
Heb je daar wat cijfers van? Hoeveel treinen rijden door Utrecht en hoeveel door Olten?
Toch maar even een stukje documentatie gezocht:
http://www.arema.org/eser...nce_Proceedings/00024.pdf
The train timetable for 2005 plans for that corridor to carry 480 trains per day; 226 on the existing line and 254 on the new line.
Dit gaat over het traject Bern - Olten (oude + nieuwe lijn). Aangezien vanuit Olten nog lijnen lopen naar Basel, Soloturn en Zurich/Gotthard zal het totaal nog wel iets hoger liggen.
Als ik even snel tel kom ik op dit lijstje van treinen per uur uit:
8 ut-amf
2 ut-brn
6 ut-ht
4 ut-ah
6 ut-gvc
4 ut-asd
4 ut-asdz
2 ut-tl
4 ut-vdc/rhn
2 ut-ldn
4 ut-hvs
46 treinen per uur, en dan fietst er nog een halve ICE doorheen. En wat er aan goederen door Utrecht Centraal heen rijdt.
Signatures zijn voor boomers.
Beetje ver reizen voor velen, maar het zal vast wel weer de moeite waard zijn
Trowuens, waarom niet in Haarlem, vanwege de opening van de nieuwe werkplaatshal daar?
[ Voor 63% gewijzigd door AW_Bos op 16-10-2007 16:23 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Viel me trouwens op Den Haag nog wat op, serie 1900 heeft dus een nogal aparte (vind ik) variant qua inzet van locs (bij de ICK dan
Nu zie ik de efficientie qua materieelinzet er wel van in, alleen vziw is het bij de ICR zo dat het regelmatig koppelen tussen loc en rijtuig nogal storingsgevoelig is. De ICK is natuurlijk een ander type maar echt gezond lijkt me het ook niet om elke dag diverse malen te doen...
Ow, en nog wat pics (had er niet veel gemaakt, alleen de telefoon bij de hand).

Liep over het perron en zag dat er nog wat ontbrak aan de achterkant, voorkant was al netjes voorzien van de 1633

Een dikke 5 minuutjes later was de 1780 echter aangekomen en gekoppeld
Wilde ook nog een foto nemen van een 1800 en een 1700 vlak naast elkaar (wel mooi voor de verschillen), alleen niet meer aan toe gekomen en de volgende ICK serie had een 1800 aan de voorkant, dus volgende keer beter
ICK in Arnhem? Je bedoelt ICRm zeker. En die rijden meestal met stuurstand dus is men op de eindstations niet ingericht op koppelen en/of omlopen.SleutelMan schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:54:
Viel me trouwens op Den Haag nog wat op, serie 1900 heeft dus een nogal aparte (vind ik) variant qua inzet van locs (bij de ICK dan). Ik ben er aan gewend dat bij de ICK gewoon 2 1700/1800's zijn gekoppeld (zover ik ze zie in omgeving arnhem, that is)
Zo gebeurt het in Den Haag altijd. Het is een beetje zonde om een dode loc zo'n stuk mee te slepen en daarbij zijn de perrons in Deurne en Horst-Sevenum niet lang genoeg voor zo'n trein. Daar past het nu (nadat ze met noodperrons verlengd zijn) nog maar net.alleen in Den Haag CS-Venlo is het dus zo dat er gewoon een trekcombinatie is, en er in Den Haag (en Venlo?) gewoon een 2e loc word aangekoppeld waarna de eerste loc word weggerangeerd (stonden er zat niets te doen, was namelijk buiten de spits).
In Den Haag kun je niet even makkelijk omlopen dus daar wordt de binnenkomende loc afgekoppeld en komt er een andere loc (van de vorige trein) voorgezet. In Venlo loopt de loc gewoon om.
Ik weet dat er in Arnhem ICRm word ingezet. Heb echter enkele maanden geleden wel een ICK gezien, dit was echter eenmaligMaasluip schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 08:15:
[...]
ICK in Arnhem? Je bedoelt ICRm zeker. En die rijden meestal met stuurstand dus is men op de eindstations niet ingericht op koppelen en/of omlopen.
[...]
Zo gebeurt het in Den Haag altijd. Het is een beetje zonde om een dode loc zo'n stuk mee te slepen en daarbij zijn de perrons in Deurne en Horst-Sevenum niet lang genoeg voor zo'n trein. Daar past het nu (nadat ze met noodperrons verlengd zijn) nog maar net.
In Den Haag kun je niet even makkelijk omlopen dus daar wordt de binnenkomende loc afgekoppeld en komt er een andere loc (van de vorige trein) voorgezet. In Venlo loopt de loc gewoon om.
Snelheid zo begrenzen dat kan worden gestopt v¢¢r het daaropvolgende verlichte tunnelsymbool.
GELDT VOOR TREINEN ZONDER ATB.
Toelichting:
Bij treinen zonder ATB wordt het opvolgen van de lichtseinen niet door de ATB bewaakt. Bij de bouw van de Hemtunnel, de eerste lange en diepe tunnel met blokseinen, deed nog veel materieel dienst dat niet van ATB was voorzien. Om te voorkomen dat in een diepe tunnel een ATB-loze trein de seinbeelden niet opvolgt en in de tunnel de voorgaande trein aanrijdt werd voor ATB-loze treinen een "groene golf" ingevoerd zodat er geen treinen v¢¢r een ATB-loze trein uit de tunnel rijden. Dit bord staat op remwegafstand van het Verlicht tunnelsymbool. Een volgende trein mag direct achter een ATB-loze trein aan rijden (bij de X/G-seinen kan een goederentrein dat niet). Omdat vrijwel alle treinen nu voorzien zijn van ATB, wordt bij nieuwe projecten dit sein niet meer geplaatst.
HENG HENG
Anoniem: 18023
Als je 1200's zo interessant vindt, moet je 10 november maar vast vrij gaan maken in je agenda
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 18023 op 18-10-2007 00:09 ]
Vanwaar deze combinatieAnoniem: 18023 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 20:14:
Over stuurstanden gesproken:
[afbeelding]
Wat is er dan?Anoniem: 18023 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 00:08:
Als je 1200's zo interessant vindt, moet je 10 november maar vast vrij gaan maken in je agenda
[ Voor 28% gewijzigd door AW_Bos op 18-10-2007 11:04 ]
Blijkbaar heeft de Citynightline dus voorrang op een intercity, maar is dat in nederland bepaald of is dat internationaal vastgelegd? Vind het opzich raar, aangezien 5 min vertraging op de 30 min die de citynightline dan vaak al heeft niet zo heel erg is voor de inzittenden, maar er zo wel tientallen tot honderden mensen in de intercity aansluitingen missen....
Vraag 2...
Ik kom er maar niet achter hoe het met Amsterdam Bijlmer Arena is? wanneer gaat dit volledig open? wanneer gaan hier meer treinen stoppen, perron 1 wordt volgens mij nu helemaal niet gebruikt namelijk?
Gewoon, omdat dat leuk is
Aan de andere kant van de ICRm-stam hing de 1501
Net als een class66 en ACTS6700 met museumrijtuigjes ofzo.
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 18023 op 18-10-2007 19:33 ]
Vziw heeft internationaal reizigersverkeer voorrrang op het normale personenvervoer (zie ook ICE en Thalys). Maar I could be wrong, heb er jaren geleden wat over gehoord.GS2K1 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:14:
Heb laatste dagen weer last van vertraagde CityNightline, die voor mijn intercity (nijmegen --> den helder) wordt uitgestuurd. Vlakbij Utrecht komt er dan ook nog een stoptrein voor, waardoor er 5 tot 10 minuten vertraging optreed (en ik m'n aansluiting in Utrecht naar Amsterdam Bijlmer Arena mis..)
Blijkbaar heeft de Citynightline dus voorrang op een intercity, maar is dat in nederland bepaald of is dat internationaal vastgelegd? Vind het opzich raar, aangezien 5 min vertraging op de 30 min die de citynightline dan vaak al heeft niet zo heel erg is voor de inzittenden, maar er zo wel tientallen tot honderden mensen in de intercity aansluitingen missen....
Vraag 2...
Ik kom er maar niet achter hoe het met Amsterdam Bijlmer Arena is? wanneer gaat dit volledig open? wanneer gaan hier meer treinen stoppen, perron 1 wordt volgens mij nu helemaal niet gebruikt namelijk?
Spoorgebruik Amsterdam Bijlmer ArenA | |
Spoor | Gebruik |
1 | tijdelijk alleen voor doorgaande treinen in de richting van Amsterdam Centraal. |
2 | treinen die via de Utrechtboog naar Amsterdam Zuid en Schiphol gaan. |
3 | treinen naar Amsterdam Centraal. |
4 (impliciet nummer) | metro richting Amsterdam Centraal (54) en Isolatorweg (50). |
5 (impliciet nummer) | metro richting Gein (50 en 54). |
6 | aankomst treinen vanuit Amsterdam Centraal, gaand in de richting Utrecht Centraal. |
7 | treinen komend van de Utrechtboog, gaand naar Utrecht Centraal. |
8 | tijdelijk alleen voor doorgaande treinen vanuit Amsterdam Centraal, gaand in de richting Utrecht Centraal. |
kleine quote van wikipedia artikel
Voor zover ik weet ook.SleutelMan schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 19:57:
[...]
Vziw heeft internationaal reizigersverkeer voorrrang op het normale personenvervoer (zie ook ICE en Thalys). Maar I could be wrong, heb er jaren geleden wat over gehoord.
Volgende Cxx PROTOS komt volgende week aan. Allemaal al visioenen van dat ding over de Maaslijn?
Ik droom er al overLuccus schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:25:
[...]
Voor zover ik weet ook.
Volgende Cxx PROTOS komt volgende week aan. Allemaal al visioenen van dat ding over de Maaslijn?
Ik zag ze in Houten nog wel eens vanuit mn raam voorbij komen, prachtig gezicht. Wat is er 10 november?Anoniem: 18023 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 00:08:
Zoals je op de plaat ziet, rijden er nog wel een paar 1200's rond hoor. Bij ACTS zelfs zo'n beetje elke dag.
HENG HENG
Heb je zelf inmiddels wel door dat Cxx PROTOS'en op geen enkele manier iets met wadlopers te maken hebben?SleutelMan schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 21:34:
[...]
Ik droom er al over. Hoe dichterbij de invoerdatum van die dingen, hoe meer ik die wadlopers ga missen
. Maar goed
ow crap dat zijn die nieuwe dingen voor de kippelijn/valleilijn toch?Luccus schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 19:50:
[...]
Heb je zelf inmiddels wel door dat Cxx PROTOS'en op geen enkele manier iets met wadlopers te maken hebben?

* SleutelMan is wakker

Ook weer zo'n mooie ACTC locAnoniem: 18023 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 19:30:
[...]
Gewoon, omdat dat leuk is
Aan de andere kant van de ICRm-stam hing de 1501
Net als een class66 en ACTS6700 met museumrijtuigjes ofzo.
[afbeelding]
Prachtige dingen

Phjah, wat is er nou 10 november??
HENG HENG
Modelspoorbeurs in Houten?Spacecowboy schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:48:
[...]
Ook weer zo'n mooie ACTC loc![]()
Prachtige dingenWaarom zijn ze alleen altijd zo vies
Ah bummah, ik had gehoopt iets met veel grote 1200's
Ben net uit Houten verhuisd, maar mss ga ik er toch nog even kijken
HENG HENG
Geen idee, is het enige spoorevenement die ik even kan bedenken/vinden op 10 novemberSpacecowboy schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:41:
[...]
Ben net uit Houten verhuisd, maar mss ga ik er toch nog even kijken
Die zijn altijd zo vies omdat ze niet zovaak als het gemiddelde NSR materieel door de wasstraat gaan, én ze komen op smerigere plekken natuurlijk. Een gemiddeld industriegebied is wat smeriger dan een gemiddeld stationSpacecowboy schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 12:48:
[...]
Ook weer zo'n mooie ACTC loc![]()
Prachtige dingenWaarom zijn ze alleen altijd zo vies
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Morgen herkansen op de Maaslijn, waar natuurlijk niet geheel toevallig het witte spookje op de pendel naar Roermond zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Luke! op 21-10-2007 21:35 ]
Ondanks de verbouwing en alles neem ik mijn petje toch af voor de NS en Prorail. De trein van 06 en 36 naart nijmegen vanuit arnhem rijdt zo goed als altijd op tijd. En altijd mooi een dubbeldekker dus nog lekker zitten ook
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Plaatjes van de echte ook goed?Spacecowboy schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:41:
[...]
Kom luisteren naar de belevenissen van museum-loc machinist Bernd Jan Kraan, met veel leuke foto's (vooral 1200'en), en laat eventueel ook je eigen foto's zien!

Langer verhaal, zie: http://www.nvbs.com/Jongerenforum/jongerenmiddag2007.htm
Wat moest die dubbeldekker in Hengelo?Anoniem: 18023 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:42:
[afbeelding]
Diesel powerrrrr (maar het blijft een rangeerloc)
(foto kon beter, maar ik had maar een paar minuten de tijd en ik heb deze cam pas een dag)
/me denkt aan OpenTTD achtige taferelen: Trein 13 is verdwaald
Wel een erg oude quote, maar ok
elke werkdag als ik om 20:06 in meppel stopt rijdt er een goederentreintje aan de overkant voorbij (richting zwolle) met maar een of twee wagonnetjes. Vanwaar dit kleine, dagelijkse transport?
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Soms zit je wel eens in de buurt van de aandrijving van een ICM. Op het moment dat de trein weg gaat rijden gebeurt er dan het volgende:
- /me Tssssj - klunk *, deuren gaan dicht/worden vergrendeld;
- /me Klak *, volgens mij is dat 't geluid van de remmen die ontkracht worden, maar weet ik niet zeker;
- /me KGGGGRRRÛNG * << WTF?
onmiddelijk gevolgd door:
- /me Bzzzzzzzzjjjjjj * geluid elektromotor en trein rijdt weg.
Lijkt mij gewoon de chopper installatie, dan gaat de motor gewoon een beetje zeuren en dan komt ie op gangOsiris schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:39:
Aangezien 't niet tussen de "FAQ" in de TS stond, heb ik een vraagje aan de kenners:
Soms zit je wel eens in de buurt van de aandrijving van een ICM. Op het moment dat de trein weg gaat rijden gebeurt er dan het volgende:Nu vroeg ik mij dus af wat dat "kggrrunk"-geluid is, vlák voor het wegrijden?
- /me Klak *, volgens mij is dat 't geluid van de remmen die ontkracht worden, maar weet ik niet zeker;
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Is dat niet het omhooghalen van de nood/handrem ; de blokken die onder de draaistellen tussen de wielen boven de rails hangen? geen idee wat het juiste jargon is :xOsiris schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:39:
Aangezien 't niet tussen de "FAQ" in de TS stond, heb ik een vraagje aan de kenners:
Soms zit je wel eens in de buurt van de aandrijving van een ICM. Op het moment dat de trein weg gaat rijden gebeurt er dan het volgende:Nu vroeg ik mij dus af wat dat "kggrrunk"-geluid is, vlák voor het wegrijden?
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Zag er een keer ééntje in amersfoort en zwolle staan die op weg was naar Enschede terwijl ik zelf naar Leeuwarden ging, wil hem nog een keertje uitproberen
No one can predict the market! - Who the hell knows!
Het betreft de ICMmColdcat schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:01:
Ik heb ook even een vraagje aan de kenners van dit topic. Hoeveel en waar rijden de nieuwe intercity's (ICM's toch als ik dit topic blijf volgen?)?
Zag er een keer ééntje in amersfoort en zwolle staan die op weg was naar Enschede terwijl ik zelf naar Leeuwarden ging, wil hem nog een keertje uitproberen
4011: 500 (Groningen - Den Haag)
4012: 500 (Groningen - Den Haag)
4013: 1500 (Amersfoort - Amsterdam) of 1700 (Enschede - Den Haag)
4014: 700 (Groningen - Schiphol) of 1500 (Deventer - Amsterdam)
4015: Geen Dienst
4016: Komt eraan! (wordt 22 oktober afgeleverd, als alles goed is)
4017: Staat op wielen, WIP
Dat is iig van afgelopen zondag.
[ Voor 6% gewijzigd door IJnte op 22-10-2007 19:17 ]
En 'de chopper' is exact? (ik zal ondertussen ook ff zoekenIJnte schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:49:
[...]
Lijkt mij gewoon de chopper installatie, dan gaat de motor gewoon een beetje zeuren en dan komt ie op gang
Hmm, kweenie hoor: chopper. Mocht je toevallig doelen op een DC->DC-converter, dan vraag ik me af waarom ie echt zo'n 'gigantisch' mechanisch geluid maakt.
En een DC->AC-converter, zoals IRM's hebben, heeft een ICM toch helemaal niet?
Heeft een ICM dat ook dan? Ik zie die dingen voornamelijk bij IRM's geloof ik.mambo No5 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:52:
[...]
Is dat niet het omhooghalen van de nood/handrem ; de blokken die onder de draaistellen tussen de wielen boven de rails hangen? geen idee wat het juiste jargon is :x
[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 22-10-2007 19:20 ]
Dit klopt niet want volgens de conducteur reed er geen trein rechtstreeks tussen Den Haag en Groningen aangezien er werkzaamheden waren tussen Amersfoort en Utrecht.IJnte schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:11:
[...]
Het betreft de ICMm![]()
Maar aar heb je dat lijstje vandaan?
ICM 3'tjes hebben geen magneetremmen. De 4tjes wel. Maar ik weet niet zeker of dat ook van die blokken zijn zoals bij de V-IRM.Osiris schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:18:
[...]
En 'de chopper' is exact? (ik zal ondertussen ook ff zoeken)
[...]
Heeft een ICM dat ook dan? Ik zie die dingen voornamelijk bij IRM's geloof ik.
De chopper is een elektrische installatie om de motor aan te sturen (met de juiste spanning/vermogen etc)
Euhm zelf opgezocht via Somda. Dat is een spotters site en daar kan je zien waar bepaalde treinstellen voor het laatst zijn gespot. Meestal zeer nauwkeurig.Coldcat schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:21:
[...]
Dit klopt niet want volgens de conducteur reed er geen trein rechtstreeks tussen Den Haag en Groningen aangezien er werkzaamheden waren tussen Amersfoort en Utrecht.
't Is echt een of ander mechanisch geluid, alsof iemand met een hamer rost op een stevig metalen rooster wat losjes op een metalen bak ligt ofzo.IJnte schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:22:
[...]
De chopper is een elektrische installatie om de motor aan te sturen (met de juiste spanning/vermogen etc)
Het zou ook het loslaten van de rem kunnen zijn. Er moet dan luchtdruk op de remmen worden gezet ( 4 bar meen ik), en het zou best kunnen zijn dat dat voor wat mechanische geluiden kan zorgenOsiris schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:24:
[...]
't Is echt een of ander mechanisch geluid, alsof iemand met een hamer rost op een stevig metalen rooster wat losjes op een metalen bak ligt ofzo.
Ah oke dan gingen die spotters er wel van uit dat er treinverkeer was. Gelukkig zelf niet met de bussen te maken gehad want dan zou ik wel erg lang onderweg zijn geweest. 5 uur heen en 4,5 uur terug is toch wel best veel op een dagIJnte schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:23:
[...]
Euhm zelf opgezocht via Somda. Dat is een spotters site en daar kan je zien waar bepaalde treinstellen voor het laatst zijn gespot. Meestal zeer nauwkeurig.
Werkzaamheden waren afgelopen weekend, misschien bedoel je die.Coldcat schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:21:
[...]
Dit klopt niet want volgens de conducteur reed er geen trein rechtstreeks tussen Den Haag en Groningen aangezien er werkzaamheden waren tussen Amersfoort en Utrecht.
En 500 is (volgens Wikipedia) weldegelijk Groningen/Den Haag:
500 IC Den Haag Centraal / Rotterdam Centraal – Groningen / Leeuwarden
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Om precies te zijn: Uit de prorail Capaciteitsverdeling 2007 Versie 7.11 :jelmervos schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:35:
[...]
Werkzaamheden waren afgelopen weekend, misschien bedoel je die.
En 500 is (volgens Wikipedia) weldegelijk Groningen/Den Haag:
500 IC Den Haag Centraal / Rotterdam Centraal – Groningen / Leeuwarden
500 : Gvc - Ut - Amf - Zl - Gn
Volgens mij gaan de remmen daarvoor al met een relatief zachte "klak" los. Dat hoor je ook altijd nadat een machinist is wezen afremmen en daarna de remmen weer loslaat, zodat hij 'idle' verder rolt.IJnte schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:27:
[...]
Het zou ook het loslaten van de rem kunnen zijn. Er moet dan luchtdruk op de remmen worden gezet ( 4 bar meen ik), en het zou best kunnen zijn dat dat voor wat mechanische geluiden kan zorgen
De 4015 heb ik vorige week nog hier in Zwolle op het station gezien (in een trein richting het westen).IJnte schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:11:
[...]
Het betreft de ICMm![]()
Begin dit jaar heb ik trouwens nog een keer in de 4016 gezeten toen ie defect ging in Zutphen (defect werd wel opgelost waardoor we na een tijdje weer verder konden trouwens).
Was ook van afgelopen weekend. Hij kan nu wel weer in dienst zijn hoor. Hoop dat het was toen ie nog als ICM door het leven gingCommendatore schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:20:
[...]
De 4015 heb ik vorige week nog hier in Zwolle op het station gezien (in een trein richting het westen).
Begin dit jaar heb ik trouwens nog een keer in de 4016 gezeten toen ie defect ging in Zutphen (defect werd wel opgelost waardoor we na een tijdje weer verder konden trouwens).
Anoniem: 59888 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:44:
Staan er normaal geen drie 6400'en voor die trein?

Anoniem: 59888

Probeer die check images knop eens.
[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 22-10-2007 22:25 ]
Die klik ik standaard aan als ik foto's plaats.Anoniem: 59888 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 22:25:
Kijk zo hoort het.![]()
Probeer die check images knop eens.
Maw, maak er thumbnails van, maar the bigger the better dus *** the thumbnailsLuccus schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 22:39:
[...]
Die klik ik standaard aan als ik foto's plaats.
Daar heeft 'Check images' niet zoveel invloed op.IJnte schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 22:43:
[...]
Maw, maak er thumbnails van, maar the bigger the better dus *** the thumbnails
Nee, dat zorgt ervoor dat de maten van de afbeelding worden meegegeven in de tag zodat de layout niet verspringt bij het laden van de foto's. Thumbnails maken ga ik verder niet doen idd, hooguit plaats ik die 150x100 px-dingen linken als iemand deze manier van plaatsen niet zo kan waarderen.Anoniem: 59888 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 00:02:
Ik dacht dat die de boel beter verkleinde en dat irritante rode kadertje weghaalde, maar dat is blijkbaar niet het geval. Nja dan valt er weinig aan te doen behalve echte thumbnails te maken, en daar moet je maar net zin in hebben.
Waarom hou je ze niet gewoon zo maar maak je ze klikbaar. Zie mijn suggestie van een tijdje terug:Luccus schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 09:31:
[...]
Nee, dat zorgt ervoor dat de maten van de afbeelding worden meegegeven in de tag zodat de layout niet verspringt bij het laden van de foto's. Thumbnails maken ga ik verder niet doen idd, hooguit plaats ik die 150x100 px-dingen linken als iemand deze manier van plaatsen niet zo kan waarderen.
Anoniem: 9449 in "Het grote spoorwegentopic deel 15"
Kost geen extra moeite, alleen een iets andere tag gebruiken. Nu vervormen de foto's helemaal (op je site staan de foto's natuurlijk wel perfect, daar kijk ik regelmatig).
Zag trouwens dat je foto van de 3 wadlopers in RM is geplaatst
Nu ben ik opzoek naar een verbinding met en zo weinig mogelijk overstappen, en zo weinig mogelijk stopplaatsen.
Is er ergens een overzicht te vinden hoe de treinen rijden en vooral ook waar ze wel en niet stoppen ?
In het spoorboekje staan zulke overzichten.Is er ergens een overzicht te vinden hoe de treinen rijden en vooral ook waar ze wel en niet stoppen ?
Ritje naar AmersfoortPizzaman schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:40:
Misschien een beetje rare vraag, maar ik kan het best studeren in de trein. Nu heb ik een OV, dus is dat ideaal. Ik vertrek vanaf Ede-Wageningen en ben opzoek naar een ritje van een uurtje of 4.
Nu ben ik opzoek naar een verbinding met en zo weinig mogelijk overstappen, en zo weinig mogelijk stopplaatsen.
Is er ergens een overzicht te vinden hoe de treinen rijden en vooral ook waar ze wel en niet stoppen ?
Beetje vreemd tbh dat je "het beste kan studeren in de trein". Zo rustig is het daar over het algemeen niet. Wellicht ergens een ritje met een ICK scoren
(VIRM) naar Amsterdam CS (komt uit vlissingen) en dan ben je na 1:46 min in A'dam. Die stopt in Dordrecht - Rotterdam CS - Den Haag HS - Leiden - Schiphol - Amsterdam. Dat is wel een redelijk drukke lijk ook. Daarna kan je met de 3000 (Den Helder - Nijmegen) naar Ede-Wageningen. Dat is denk ik ook weer een uur reizen. Dan zit je er al aardig op
Zozo, duurde even maar iemand is wakker geworden ergens in Utrecht...ProRail timmert aan de weg
Dit weekend is het computersysteem van de verkeersleidingspost Utrecht omgebouwd. Daarmee zijn de belangrijkste computersystemen op alle dertien verkeersleidingsposten dubbel uitgevoerd.
Dit weekend is het computersysteem van de verkeersleidingspost Utrecht omgebouwd. Volgens ProRail was deze ombouw het ingewikkeldste en meest risicovolle onderdeel van een operatie die medio 2008 afgerond moet zijn. Utrecht is het centrum van het Nederlandse spoorwegennet en de aansturing vanuit Utrecht is cruciaal voor de treinenloop in het hele land.
ProRail zegt dat de belangrijkste hardware op alle dertien verkeersleidingsposten nu dubbel uitgevoerd is en "ook één van de kritische software systemen erop geïnstalleerd is". De volgende fase loopt tot medio 2008. Dan wordt het systeem dat zorgt voor de aansturing van seinen en wissels, post voor post, op de nieuwe computers geïnstalleerd.
Verder kondigt ProRail aan dat dit najaar voor het eerst een computer het apparaat aanstuurt dat zand- en metaalgel spuit op bepaalde delen van het spoor, om zo gladheid door herfstbladeren te voorkomen. De juiste locatie wordt bepaald op basis van gps.
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Kwa zitcomfort niet super (Lintjes), wel leuke lijntjes
"Mekker, blaat"
Ik denk dat je in lintjes nit echt goed je huiswerk kan makendjidee schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:32:
Niet teveel stops, das wel jammer, anders kon je sightseeing door Twente land.. Ede-Wageningen -> Arnhem -> Zutphen -> Hengelo -> Almelo -> Marienberg -> Zwolle -> Arnhem (of via Amersfoort)
Kwa zitcomfort niet super (Lintjes), wel leuke lijntjes
Je vraagt je toch af waarom er weer dreigementen nodig zijn voordat ze de extra capaciteit 'vinden'. Kennen ze hun eigen produkt niet?ProRail vindt extra ruimte op spoor
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen, Veolia en goederenvervoerder Railion krijgen alsnog meer ruimte op het spoor in 2008. Dat is het resultaat van een bezwaarprocedure bij spoorbeheerder ProRail.
De ondernemingen hadden bezwaar gemaakt tegen het oorspronkelijke capaciteitsplan, dat enkele weken geleden bekend werd. ProRail moet traditioneel schipperen tussen de belangen van tientallen vervoerders en de noodzaak van onderhoud aan het spoor.
Dit jaar kon de spoorbeheerder voor het eerst niet voldoen aan alle aanvragen voor zogeheten 'treinpaden'. Nederland heeft een van de drukste spoornetwerken ter wereld. Het gebruik van het spoor neemt komend jaar opnieuw toe, met 7 procent tot 3 miljoen treinen.
Het is een afweging hè. Als je op een plek onderhoud wil doen en op diezelfde plek wil een vervoerder met zijn treintje rijden dan is het afwegen of je doorzet met je onderhoud of je de vervoerder zijn zin geeft. Blijkbaar hebben ze toch plekken gevonden waar ze sneller onderhoud kunnen verrichten, of hun onderhoud verplaatsen naar de nachtelijke uren.Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:08:
[...]
Je vraagt je toch af waarom er weer dreigementen nodig zijn voordat ze de extra capaciteit 'vinden'. Kennen ze hun eigen produkt niet?
Ik denk dat ze niet hard genoeg hun best hebben gedaan. Het is best bizar om eerst 'nee' te verkopen en na wat aandringen van je klanten kan het opeens wel.Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:08:
[...]
Je vraagt je toch af waarom er weer dreigementen nodig zijn voordat ze de extra capaciteit 'vinden'. Kennen ze hun eigen produkt niet?
Ik snap het probleem niet, de foto's zijn namelijk klikbaar. Wanneer ze niet passen (dus met een breedte groter dan 600px) dan maakt de forumsoftware ze automatisch klikbaar. Lijkt me toch een probleem bij jou ergens als dat bij jou niet werkt. Of mis ik echt iets?Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:03:
[...]
Waarom hou je ze niet gewoon zo maar maak je ze klikbaar. Zie mijn suggestie van een tijdje terug:
Of course, wel redelijk beschissen afgedrukt helaas. De Protos (niet die kutplaat in Horst=Sevenum maar die achterin bij 't modeldeel) is dan wel weer goed afgedrukt...Zag trouwens dat je foto van de 3 wadlopers in RM is geplaatst
Aflevering 5034 verschoven naar maadag as.
[ Voor 3% gewijzigd door Luke! op 23-10-2007 21:12 ]

[ Voor 4% gewijzigd door Luke! op 23-10-2007 20:04 ]
IC 863 met twee VIRM'en die niks meer doen staat - inclusief reizigers - inmiddels al bijna drie uur in 't donker defect ergens in m'n achtertuin... Hulploc vanuit de DSM onderweg.
[ Voor 60% gewijzigd door Luke! op 23-10-2007 23:02 ]
Die dusDefecte reizigerstrein Roermond-Sittard
Tussen Roermond en Sittard moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten en uitval van treinen.
Oorzaak: een defecte reizigerstrein
[ Voor 76% gewijzigd door IJnte op 23-10-2007 22:17 ]
Nee duh (hint: ik zeg precies waar ik mee stopIJnte schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:13:
Wat zit er voor een wagon achter de laatste 6400Btw je gaat toch niet stoppen met foto's maken
http://www.nu.nl/news/128...ast_in_defecte_trein.htmlDie dus
Weggesleept ri. Sittard inclusief reizigers met +215. Waardeloos gepruts van zowel KLPD, NSR als P*Rail want de N271/N295 ("de Rijksweg") kun je prima afzetten en een omleidingsroute via de A2 heb je om de hoek.
[ Voor 3% gewijzigd door Luke! op 23-10-2007 23:16 ]
Foto's zijn bij mij echt niet klikbaar (heb het geprobeerd in IE6, FF en Opera (laatste 2 laatste versie).Luccus schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:03:
Ik snap het probleem niet, de foto's zijn namelijk klikbaar. Wanneer ze niet passen (dus met een breedte groter dan 600px) dan maakt de forumsoftware ze automatisch klikbaar. Lijkt me toch een probleem bij jou ergens als dat bij jou niet werkt. Of mis ik echt iets?
In IE6 en FF vervormen de foto's, maar ik zie dat ze in Opera wel goed weergegeven worden (op dezelfde grootte). Misschien gebruikt iedereen hier IE7, waar ze wellicht ook goed in worden weergegeven.
Hier zijn ze gewoon klikbaar hoor, en dat is al jaren zo hier op GoT. Maar zo te zien is het geen standaard <a href> dus mss dat het niet werkt als je javascript uit hebt staan ofzo. Doe eens een search, moet vast wel iets over te vinden zijn.
Erg mooie foto's trouwens. Ik heb alleen al te veel plaatjes en filmpjes gezien op mijn PC. Wil ik tegenwoordig nog ergens van onder de indruk raken dan moet ik er IRL naast staan. En zelfs dan, die voorbijscheurende intercities op Delft Zuid deden me na een week ook al niks meer.

ECHT - Ongeveer vierhonderd reizigers hebben uren vastgezeten in een defecte, vlakbij het Midden-Limburgse Echt gestrande trein. Dat heeft een woordvoerder van ProRail dinsdagavond gezegd.
De trein kwam na kortsluiting rond 19.15 uur tussen de akkers stil te staan. De stroom van de bovenleiding viel uit.
De NS vond het te gevaarlijk om de mensen uit de trein te halen, omdat het ter plekke zeer donker was en er een drukke overweg in de buurt lag.
Om 22.45 uur kon de trein worden weggesleept. De passagiers konden op het station in Sittard overstappen.
Veel van hen klaagden over de kou in de dubbeldeks intercitytrein met bestemming Maastricht, waar in enkele wagons het licht was uitgevallen.
Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen mocht de trein van de politie niet verder, en mochten de passagiers ook niet uitstappen. De politie wilde eerst afstemmen met het Openbaar Ministerie of en wanneer de trein door mocht.
Er zou een brandje zijn geweest en de politie wilde dat ter plekke onderzoeken. Met alle vertraging van dien, aldus de woordvoerder van de NS.
Belachelijk dat mensen zo lang opgesloten blijven zitten in de trein. Zet er een goederenlocomotief voor en trek hem naar het volgende of vorige station. Al helemaal sinds er geen licht was en geen verwarming. Hopelijk liepen er ns'ers rond met een draagbare senseo op de rug voor een bak koffie.Anoniem: 9449 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 01:20:
Honderden passagiers urenlang vast in defecte trein
ECHT - Ongeveer vierhonderd reizigers hebben uren vastgezeten in een defecte, vlakbij het Midden-Limburgse Echt gestrande trein. Dat heeft een woordvoerder van ProRail dinsdagavond gezegd.
De trein kwam na kortsluiting rond 19.15 uur tussen de akkers stil te staan. De stroom van de bovenleiding viel uit.
De NS vond het te gevaarlijk om de mensen uit de trein te halen, omdat het ter plekke zeer donker was en er een drukke overweg in de buurt lag.
Om 22.45 uur kon de trein worden weggesleept. De passagiers konden op het station in Sittard overstappen.
Veel van hen klaagden over de kou in de dubbeldeks intercitytrein met bestemming Maastricht, waar in enkele wagons het licht was uitgevallen.
Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen mocht de trein van de politie niet verder, en mochten de passagiers ook niet uitstappen. De politie wilde eerst afstemmen met het Openbaar Ministerie of en wanneer de trein door mocht.
Er zou een brandje zijn geweest en de politie wilde dat ter plekke onderzoeken. Met alle vertraging van dien, aldus de woordvoerder van de NS.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Makkelijker gezegd dan gedaan.wontcachme schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 01:25:
[...]
Belachelijk dat mensen zo lang opgesloten blijven zitten in de trein. Zet er een goederenlocomotief voor en trek hem naar het volgende of vorige station.
☻/
/▌
/ \
VIRM aan 6400wontcachme schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 01:25:
[...]
Belachelijk dat mensen zo lang opgesloten blijven zitten in de trein. Zet er een goederenlocomotief voor en trek hem naar het volgende of vorige station. Al helemaal sinds er geen licht was en geen verwarming. Hopelijk liepen er ns'ers rond met een draagbare senseo op de rug voor een bak koffie.
Nee hoor: sleepkoppeling of koppelboom.IJnte schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 11:02:
[...]
VIRM aan 6400of Class 66
. Moeten ze ook ergens een koppelwagen vandaan toveren
Die kan ProRail gewoon vorderen. Het probleem is meer dat men eerst zelf e.e.a. wil proberen op te lossen en daarna eens verder gaat kijken... Er zijn eerst storingsmonteurs uit Maastricht bijgekomen enz. enz. enz.en uberhaupt zo'n lock kunnen scoren.
Precies zoals ik zei: hopeloos prutswerk...Ik had die mensen er gewoon uit gehaald met de politie erbij, en bij die "drukke kruising" met bussen op laten halen. Dat die trein daar dan moet staan voor "technisch onderzoek" is ook balen maar die mensen kunnen in ieder geval naar huis
Dat had te maken met het door het achterste stel laten wegslepen richting Roermond.Kixtart schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 10:49:
Volgens de krant hadden ze dat eerst geprobeerd, maar duurde langer omdat er weer kortsluiting dreigde.
[ Voor 29% gewijzigd door Luke! op 24-10-2007 11:18 ]
Volgens mij is een koppelboom alleen geschikt voor leeg mat.
Ik zie ze niet zo gauw een loc vorderen hoor.[...]
Die kan ProRail gewoon vorderen. Het probleem is meer dat men eerst zelf e.e.a. wil proberen op te lossen en daarna eens verder gaat kijken... Er zijn eerst storingsmonteurs uit Maastricht bijgekomen enz. enz. enz.
Betere ideeën[...]
Precies zoals ik zei: hopeloos prutswerk...
En dan nog: ik heb een paar jaar geleden gehoord van het afslepen van een Plan T met koppelboom. Er werd even iets te hard geremd en de koppelboom was krom en afgeschreven.IJnte schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 11:41:
[...]
Dat is dan 163 ton wat je aan de haak hebt. Stel je eens voor wat er gebeurt als je 2xVIRM (ik neem aan 10 bakken, 580 ton) aan de haak hebt.
Ik vind het belachelijk dat die mensen niet uit de trein gehaald zijn.Betere ideeën
Is het trouwens geen vrijheidsberoving als je mensen in een trein opsluit?
Maybe, maar ze zijn wel nog verantwoordelijk als er wat gebeurd als ze iedereen er zomaar uit laten gaan.Maasluip schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 11:49:
[...]
[...]
Ik vind het belachelijk dat die mensen niet uit de trein gehaald zijn.
Is het trouwens geen vrijheidsberoving als je mensen in een trein opsluit?
☻/
/▌
/ \
Snap wel dat men eerst een monteur laat komen, misschien is het zo op te lossen, maar ondertussen moet je ook al verder denken en de rest van het plan al voorbereiden. Ook al hoeft 't niet, dan heb je alvast je zaken op orde en maak je een goede beurt. En dat vooruit denken dat is bij bepaalde bedrijven niet echt ingeworteld...
ZWIJNDRECHT - Goederentreinen rijden nog niet of nauwelijks over de Betuweroute, maar het onderhoud van de spoorlijn is met ingang van het nieuwe jaar geregeld. Dat meldde Strukton Railinfra woendag.
Spoorbeheerder Keyrail koos voor deze onderneming in een Europese aanbestedingsprocedure, waar vijf bedrijven aan meededen. Vanaf 1 januari 2008 verzorgt Strukton drie jaar lang het onderhoud van de spoorlijn tussen de haven van Rotterdam en de grens met Duitsland.
De Betuweroute kent weinig geheimen voor Strukton Railinfra. Het bedrijf legde zelf een groot deel van de 4,7 miljard euro kostende spoorlijn aan.
Geschikt maakt niet uit, hooguit niet toegelaten.IJnte schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 11:41:
[...]
Want? Dat gebeurt vaak genoeg.[...]
Ik zie ze niet zo gauw een loc vorderen hoor.
Ja, de rijksweg afsluiten tussen Brachterzijde en Roermondseweg. Omleiding wegverkeer via Rijksweg - Ei van Sint Joost/oprit - A2 - Afslag Echt - rijksweg. In de tijd dat de KLPD dat regelt heb je ook contact opgenomen met het lokale familiebusbedrijf dat op nog geen vijf kilometer afstand zit - of desnoods met het vaste busbedrijf in deze regio wat dan natuurlijk wél tijd extra kost.[...]
Betere ideeën
"Zo"? Hoe wil je die "zo" bij een gesloten winkel vandaan halen, van Sittard (of Roermond) naar Echt vervoeren en in een akker - die n.b. alleen via een slecht begaanbaar zandpaadje bereikbaar is - neerzetten?zwahiel schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 13:01:
beetje jammer dat men gebruikt dat 't te donker was. Want je hebt namelijk zo een stel lichtwagens bij de boels vandaan om het geheel te verlichten.
Precies. Je kunt ook direct een hulploc sturen, dan pak je één van de reserveloccen uit Maastricht met je reservepersoneel uit Heerlen of Maastricht. Rijdt het ding snel weer, dan maak je in Beek, Lutterade, Sittard of desnoods nog in Susteren kop en rijd je weer terug.Snap wel dat men eerst een monteur laat komen, misschien is het zo op te lossen, maar ondertussen moet je ook al verder denken en de rest van het plan al voorbereiden. Ook al hoeft 't niet, dan heb je alvast je zaken op orde en maak je een goede beurt. En dat vooruit denken dat is bij bepaalde bedrijven niet echt ingeworteld...
@ hieronder:
Nee, niet aan het feit dat ze Duits zijn, maar aan het feit dat het IR-rijtuigen zijn. IRM is in principe net zo Duits als die rijtuigen.Enfer schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:05:
Die treinen zijn veel relaxter, ze hebben veel meer beenruimte en zo. Zal vast wel aan liggen dat het grotendeels duitse wagons zijn?
[ Voor 57% gewijzigd door Luke! op 24-10-2007 19:10 ]
Morgen weer lekker met de internationale trein naar Utrecht ( overstappen in Amersfoort
Die treinen zijn veel relaxter, ze hebben veel meer beenruimte en zo. Zal vast wel aan liggen dat het grotendeels duitse wagons zijn?
En anders zijn er genoeg spooraannemers die lokaal verspreid zitten en waarvan er genoeg een calamiteiten dienst hebben én over dit soort spullen beschikken
Maar goed, 't ligt in dit geval weer 's voor een verwijtbaar deel aan onze vrienden de beheerders.
Eh, dat is toch gewoon normaal volgens de geld terug bij vertraging regeling?
Dit topic is gesloten.
Bij deze een verzoek om kinderachtige woordspelingen achterwege te laten.