Hmm, ik heb volgens mij een hele (meer dan een jaar) tijd geleden eens een 3ghz+ boot geprobeerd (daarna was ik teruggegaan naar 2.5 maandenlang) en toen wou hij bij 3ghz+ niet booten. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
ik heb em op ongeveer 1.5v, (dfi: 1.375v@109.6%) dat kan toch makkelijk gezien je temps... je cpu lijkt ongeveer gelijk te regeren als de mijne... tot tegen de 2900 aan smooth sailing op default voltage en dan plotseling een stijle opwaartse curve...
Anoniem: 103524
Ik zie jullie met opties spelen, heb even gescharreld tussen wat screens en kwam nog wat tegen..
DFI lp Nf4 UT
939
water toendertijd een 1A coolingsset Blacklord..Inmiddels is de set gesepareerd en niet meer heel.
Vcore wel aan de hoge kant en icm winbond utt van Gskill stevig stabiel..
DFI lp Nf4 UT
939
water toendertijd een 1A coolingsset Blacklord..Inmiddels is de set gesepareerd en niet meer heel.
Vcore wel aan de hoge kant en icm winbond utt van Gskill stevig stabiel..

Dat was mi©hel's score, die toevallig ook dezelfde ondertitel had en ook een © in de naam.Saturnus schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:46:
Was die 165 geleend dan ofzo?
[ Voor 11% gewijzigd door Avalaxy op 03-10-2007 17:21 ]
Anoniem: 235117
Your point being?leonpwner1 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:21:
[...]
Dat was mi©hel's score, die toevallig ook dezelfde ondertitel had en ook een © in de naam.
Nee, maar dat dacht Saturnus welAnoniem: 235117 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:44:
[...]
Dat klopt. Maar ik heb ook niet gezegd dat dat mijn score is.
Maargoed, nu weer zinnig, wakker en ontopic?
Anoniem: 104097
Hoe hoog kan je eigenlijk met Vcore gaan op een Opteron165,... de zaak is hier watercooled,.. temps. zijn dus niet echt een probleem.
Nu 1,42 Volt bij 2750Mhz. --> 9x305 met een 166Mhz. divider erop zodat mijn geheugen mooi op 250Mhz. uitkomt ... het maximum dat mijn geheugen stabiel aankan.
Die vcore heeft ie nu echt wel nodig om echt 100% stabiel te zijn bij die snelheid in alle mogelijke stress-testen.
Idle 26gr.
Stressed 38gr. ongeveer.
Nu 1,42 Volt bij 2750Mhz. --> 9x305 met een 166Mhz. divider erop zodat mijn geheugen mooi op 250Mhz. uitkomt ... het maximum dat mijn geheugen stabiel aankan.
Die vcore heeft ie nu echt wel nodig om echt 100% stabiel te zijn bij die snelheid in alle mogelijke stress-testen.
Idle 26gr.
Stressed 38gr. ongeveer.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 104097 op 05-10-2007 00:02 ]
Dat ligt eraan...
Voor 24/7 zou ik nooit meer dan 1.6v erop gooien.
Als het om benchen gaat durf ik nog tot 1.7-1.8v.
Als de temps. goed zijn is tot 1.55v altijd te proberen.
Daarboven wordt meer een keuze, 1.6v is nog niet echt een gevarenzone, hoger geeft meestal ook geen extra Mhz'tjes meer.
Voor 24/7 zou ik nooit meer dan 1.6v erop gooien.
Als het om benchen gaat durf ik nog tot 1.7-1.8v.
Als de temps. goed zijn is tot 1.55v altijd te proberen.
Daarboven wordt meer een keuze, 1.6v is nog niet echt een gevarenzone, hoger geeft meestal ook geen extra Mhz'tjes meer.
Update iets later als "morgen" maar vanavond toch eens voor de 50% gegaan 

Misschien ga ik nog de 3.05-3.10-3.15-.320 proberen, maar dan zeker pas morgen.

(34-34 graden idle, 43-45 load op 1.39V, blijft nog altijd zo laag de volt o.O)
Misschien ga ik nog de 3.05-3.10-3.15-.320 proberen, maar dan zeker pas morgen.

(34-34 graden idle, 43-45 load op 1.39V, blijft nog altijd zo laag de volt o.O)
[ Voor 66% gewijzigd door Paprika op 05-10-2007 02:01 ]
Zeg gewoon: 'Ik ga voor de max.' Want als je bij 3.2 komt ga je toch verder.
Verder kom ik zeker niet want dan zegt mobo *boem*. Heb al eens een A8N-SLI zien dood gaan op 3.3 dus nee verder ga ik niet.
[ Voor 43% gewijzigd door Paprika op 05-10-2007 13:07 ]
Het mobo wilt ook niet verder dan 320Mhz HTbus, dacht ik.Paprika schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 13:06:
Verder kom ik zeker niet want dan zegt mobo *boem*. Heb al eens een A8N-SLI zien dood gaan op 3.3 dus nee verder ga ik niet.
Hoger begint het geheugen errors te geven bij Orthos
Scoor even een 2ehands DFI'tje ofzo.
Die CPU verdient het. 
Geheugen op lagere divider zetten en het is weer klaar toch?
Geheugen op lagere divider zetten en het is weer klaar toch?
Weet iemand wat wss beter clockt? een 4200+ Manchester of een Toledo ?
Ik weet dat eht niet te voorspellen valt maar gezien de ervarignen van mensen hier met één of beide cores
Ik weet dat eht niet te voorspellen valt maar gezien de ervarignen van mensen hier met één of beide cores
Toledo.
Geen ervaring, wel gezien in de reeks van dit topic. Toledo's zitten ook in de FX's, dat is niet voor niets.
+ Dat ze meestal 1MB L2 Cache hebben ipv. 512KB, maar dat is een extraatje.
Geen ervaring, wel gezien in de reeks van dit topic. Toledo's zitten ook in de FX's, dat is niet voor niets.
+ Dat ze meestal 1MB L2 Cache hebben ipv. 512KB, maar dat is een extraatje.
Anoniem: 218498
Heb me ook eens in de wereld van het OC'en verdiept
resultaat:
AMD X2 4000+ Brisbane @ 2797 Mhz
Icm met Gigabyte GA-M55S-S2 en 2GB PC6400 Kingston
(266*10.5)
Memory Frequency 399,7
FSB:DRAM CPU/7
HT link 799.3 Mhz
Voltage: 1.3000
Stabiel na 3u Orthos
Ik kan niet meer verder op stock volt.
Heb denk ik last van een HTwall ofwel is het mijn geheugen dat niet verder wil...
Raad??
voltage verhogen?
resultaat:
(266*10.5)
Memory Frequency 399,7
HT link 799.3 Mhz
Voltage: 1.3000
Stabiel na 3u Orthos
Heb denk ik last van een HTwall ofwel is het mijn geheugen dat niet verder wil...
Raad??
voltage verhogen?
geheugen op andere divider draaien zodat je die factor tijdelijk uitschakeld, daarna kijken of je cpu verder wil, eventueel met meer voltage... daarna kan je kijken of je je geheugen er weer bij kunt trekken, eventueel ook met extra voltage of hogere latencies...
opty 165 (LCB9E 0704XPMW)
2.7 GHz @ stock voltage (1.35V)
hij wil echt nog veel hoger, maar hij is nu al zo heet
cores @ load(orthos dual core) = 60-65° (stock koeler, die met 2 heatpipes(aan beide kanten))
ik moet dus wachten tot mijn koelpasta is ingewerkt, en anders een nieuwe koeler installeren, of zelfs overschakelen op water
screenies volgen

cores @ load(orthos dual core) = 60-65° (stock koeler, die met 2 heatpipes(aan beide kanten))
ik moet dus wachten tot mijn koelpasta is ingewerkt, en anders een nieuwe koeler installeren, of zelfs overschakelen op water
screenies volgen
[ Voor 9% gewijzigd door kcRogue op 06-10-2007 19:26 ]
Anoniem: 58485
Ik heb dit bordje ook gehad. Er zit idd een dikke wall ergens tegen de 290. Zet je MP eens lager en zoek eerst je HTT wall op. Icm corsair geheugen wil deze niet verder dan 290x mhz.DjPièdro schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 08:51:
resultaat:
(266*10.5)
Memory Frequency 399,7
HT link 799.3 Mhz
Voltage: 1.3000![]()
Stabiel na 3u Orthos
Raad??
voltage verhogen?
Waarschijnlijk wilt je geheugen niet verder. Ik heb nog een tip voor je: zet je HT-link multiplier op 4x, dat maakt 4x266= ehh.. iets boven de 1000... Mijn a8n-sli doet 1090 MHz stabiel, dus dat kun jij vast ook wel. Is toch een stuk beter dan die 800 MHz die je nu hebt.DjPièdro schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 08:51:
resultaat:
(266*10.5)
Memory Frequency 399,7
HT link 799.3 Mhz
Voltage: 1.3000![]()
Stabiel na 3u Orthos
Raad??
voltage verhogen?
Bekend probleemkcRogue schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:19:
opty 165 (LCB9E 0704XPMW)
ik moet dus wachten tot mijn koelpasta is ingewerkt, en anders een nieuwe koeler installeren, of zelfs overschakelen op water![]()
screenies volgen
Vervolg op mijn X2-wordt-veel-te-heet verhaal:
Ik heb nu in totaal 3 keer de IHS verwijderd en er terug opgezet.
Nu zijn de temperaturen eindelijk OK!
Idle 38°C
Na 30 minuten Orthos: 60°C.
Niet schitterend maar wel goed genoeg, en de thermal grease heeft trouwens de break-in nog niet gehad. Dit is op stock voltage, met Arctic Ceramique (zowel tussen de core en IHS als tussen de IHS en de cooler) en een Zalman 9500.
Wat heb ik hier allemaal uit geleerd?
- Er moet wel degelijk thermal grease tussen de core en de heatsink. Als je dit niet doet dan schieten de temperaturen de lucht in. Na 3 seconden Orthos is 70°C mogelijk...
- Je moet wel voorzichtig zijn maar uiteindelijk valt het allemaal wel mee. De IHS staat op het moment niet helemaal in het midden van de processor. Boeie...
. Ook probeerde ik steeds de CPU zo schoon mogelijk te maken na het verwijderen van de IHS. Er plakte altijd nog wel wat siliconen aan. Dus dan deed ik er wat White Spirit op en schuurde de siliconen eraf met het scheermesje. De 2de keer dat ik dit deed merkte ik dat ik een paar heel kleine stukjes metaal kon zien door het oppervlak van de CPU. Ik had blijkbaar iets te grof geschuurd met het scheermesje. Toen kreeg ik het wel even benauwd, maar uiteindelijk bleek het helemaal niet erg te zijn.
- Als siliconen heb ik gebruikt: Loctite Quick Gasket. Dit is bestand tegen een continue temperatuur van 200°C. Dit heb ik aan de omtrek van de IHS gesmeerd telkens ik hem weer monteerde. Zo werd de IHS dus terug op de CPU gelijmd. Dat is een redelijk lastig karwei dus ik bracht het enkel aan op de 4 hoeken van de IHS.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. En bedankt leonpwner om mij op het probleem te wijzen. Ik wens je veel geluk bij jouw soortgelijke operatie
Ik heb nu in totaal 3 keer de IHS verwijderd en er terug opgezet.
Nu zijn de temperaturen eindelijk OK!
Idle 38°C
Na 30 minuten Orthos: 60°C.
Niet schitterend maar wel goed genoeg, en de thermal grease heeft trouwens de break-in nog niet gehad. Dit is op stock voltage, met Arctic Ceramique (zowel tussen de core en IHS als tussen de IHS en de cooler) en een Zalman 9500.
Wat heb ik hier allemaal uit geleerd?
- Er moet wel degelijk thermal grease tussen de core en de heatsink. Als je dit niet doet dan schieten de temperaturen de lucht in. Na 3 seconden Orthos is 70°C mogelijk...
- Je moet wel voorzichtig zijn maar uiteindelijk valt het allemaal wel mee. De IHS staat op het moment niet helemaal in het midden van de processor. Boeie...
- Als siliconen heb ik gebruikt: Loctite Quick Gasket. Dit is bestand tegen een continue temperatuur van 200°C. Dit heb ik aan de omtrek van de IHS gesmeerd telkens ik hem weer monteerde. Zo werd de IHS dus terug op de CPU gelijmd. Dat is een redelijk lastig karwei dus ik bracht het enkel aan op de 4 hoeken van de IHS.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. En bedankt leonpwner om mij op het probleem te wijzen. Ik wens je veel geluk bij jouw soortgelijke operatie
ook zonder ihs geprobeerd? of durfde je dat niet aan of haalde de koeler dan de core niet?
was het zoals ik stelde: dat amd vrij dikke goop gebruikt omdat de core niet 100% vlak tegen de ihs aan ligt? of dat de randjes van de ihs 100% contact voorkomen?
was het zoals ik stelde: dat amd vrij dikke goop gebruikt omdat de core niet 100% vlak tegen de ihs aan ligt? of dat de randjes van de ihs 100% contact voorkomen?
De randjes van de IHS voorkomen zeker niet een goed contact. Als je de IHS op de core legt zonder er koelpasta tussen te doen, dan raken de randjes van de IHS nog steeds niet de CPU. Je kan er dus nog een (heel) klein spleetje tussen zien.
Waarom de temperaturen dan precies zo hoog waren zonder koelpasta tussen core en IHS is me een raadsel.
Zonder IHS heb ik niet geprobeerd. Ik zou het wel gedurfd hebben, maar het leek me een hoop extra werk om dan de cooler mooi op de core te krijgen. Het was meer van "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan". Het heeft ook een beetje met mijn doelstelling te maken, namelijk een acceptabele temperatuur krijgen. Moest mijn doelstelling geweest zijn om de temperatuur zo laag mogelijk te krijgen met een zo hoog mogelijke OC op het oog, dan had ik zeker zonder IHS geprobeerd.
Waarom de temperaturen dan precies zo hoog waren zonder koelpasta tussen core en IHS is me een raadsel.
Zonder IHS heb ik niet geprobeerd. Ik zou het wel gedurfd hebben, maar het leek me een hoop extra werk om dan de cooler mooi op de core te krijgen. Het was meer van "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan". Het heeft ook een beetje met mijn doelstelling te maken, namelijk een acceptabele temperatuur krijgen. Moest mijn doelstelling geweest zijn om de temperatuur zo laag mogelijk te krijgen met een zo hoog mogelijke OC op het oog, dan had ik zeker zonder IHS geprobeerd.
ok, dan kan dat het punt niet geweest zijn heh, de ihs ruste dus al op de core en wat rubberkit als het ware... iig top dat je ff terug rapporteerd
en mooi dat het nu toch beter is komen te zitten dan eerst al is niet helemaal duidelijk waarom dat nu zo is...
Ik heb vandaag even een Freezer 64 Pro gekocht en erop gezet, maar de temps zijn nog hoger dan met m'n oude Alpine 64... Zometeen even opnieuw erop zetten en wat AS5 of STG1 gebruiken ipv die thermal pad die er al op zat 
M'n Opteron 165 is er trouwens een uit de CCBBE stepping. CCBBE 0617FPMW om precies te zijn. Zijn deze een beetje goed? Ik zag op de IHS staat ©2001, terwijl ik meende dat ik hier ergens in het topic iemand had gezien waarop stond ©2005... Oude CPU dus?
Ik hoop binnenkort eindelijk mijn temperatuurprobleem op te lossen, want ik heb er nog steeds last van en ben er niet blij mee...
Dank je voor het mededelen van je ervaring btw, frozen_fire.
edit: ik heb even op google gesearched, en de CCBBE blijkt een van de beste overclockers te zijn. Dit geeft me alleen maar meer motivatie om m'n temps lager te krijgen
Ik blijk wel altijd geluk te hebben met m'n steppings... CCBBE voor m'n 165 schijnt een van de beste te zijn, en m'n 3700+ was een KACAE, wat ook een van de beste overclockers was.
M'n Opteron 165 is er trouwens een uit de CCBBE stepping. CCBBE 0617FPMW om precies te zijn. Zijn deze een beetje goed? Ik zag op de IHS staat ©2001, terwijl ik meende dat ik hier ergens in het topic iemand had gezien waarop stond ©2005... Oude CPU dus?
Ik hoop binnenkort eindelijk mijn temperatuurprobleem op te lossen, want ik heb er nog steeds last van en ben er niet blij mee...
Dank je voor het mededelen van je ervaring btw, frozen_fire.
edit: ik heb even op google gesearched, en de CCBBE blijkt een van de beste overclockers te zijn. Dit geeft me alleen maar meer motivatie om m'n temps lager te krijgen
Ik blijk wel altijd geluk te hebben met m'n steppings... CCBBE voor m'n 165 schijnt een van de beste te zijn, en m'n 3700+ was een KACAE, wat ook een van de beste overclockers was.
[ Voor 20% gewijzigd door Avalaxy op 08-10-2007 17:37 ]
Als je op www.amdgeeks.net kijkt zie je dat je stepping 3.2 tot zelfs 3.4Ghz trekt.
Dat is inderdaad erg lekker he.
Succes ermee. 
© 2001 staat volgens mij op bijna alle AMD CPU's. Sowieso niets om je zorgen over te maken.
© 2001 staat volgens mij op bijna alle AMD CPU's. Sowieso niets om je zorgen over te maken.
Dank je voor je info
De temperatuur van mijn CPU is alleen erg hoog, en daar heb/had ik ook een topic over lopen, maar het probleem is dus nog niet opgelost.
Ik wil nu waarschijnlijk mijn heatsink lappen, en misschien ook m'n IHS, maar ik weet nog niet precies hoe het werkt. Ik heb met de GoT search gezocht en topics gelezen, en ik heb via google gezocht naar guides en enkelen gelezen, maar het is me nog steeds niet echt duidelijk...
Misschien een filmpje zoals die filmpjes van DFI street?
Ik wil nu waarschijnlijk mijn heatsink lappen, en misschien ook m'n IHS, maar ik weet nog niet precies hoe het werkt. Ik heb met de GoT search gezocht en topics gelezen, en ik heb via google gezocht naar guides en enkelen gelezen, maar het is me nog steeds niet echt duidelijk...
- Je moet water gebruiken wat constant blijft stromen, zoals de kraan die zachtjes stroomt, en daar moet je het geheel onder houden met schuurpapier, heatsink en al...?
- Hoe kun je je CPU onder de kraan houden zonder dat ie kapot gaat
- Ik las ook iets over dat je een droog papiertje en een nat papiertje van alle 'grits' nodig hebt, klopt dat? Hoe werkt dat dan?
- Is grit 400 om mee te beginnen en grit 600 om het af te maken genoeg? Op GoT lees ik dat 1200 enzo niet zoveel zin heeft...
- Hoeveel papier heb je nodig van de bovenstaande 2 grits als je alleen de IHS en de heatsink lapt?
Als engels geen prob is (neem ik aan) dan kan je de lap-tutorial van easy-pc lappingkits gewoon gebruiken... http://www.easypckits.com/faq/premium.pdf
Thanks, ik zal het eens doornemen en kijken of ik daarna nog vragen heb.Dark schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:46:
Als engels geen prob is (neem ik aan) dan kan je de lap-tutorial van easy-pc lappingkits gewoon gebruiken... http://www.easypckits.com/faq/premium.pdf
Nogmaals maar even.
(Saturnus in "[OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resu...")
Iemand met een Socket F systeem? Ook overklokresultaten?
Iemand met een Socket F systeem? Ook overklokresultaten?
Grmpf.... 2 weken geleden een bord van 82€ aangeschaft met het oog op crossfire, en een leuk OC bordje... reviews lezen uit dat er gevallen zijn waar dit plankje 380MHz HTT haalt met gewoonweg een simpele setup. In ontvangst genomen, en de eerste problemen al gehad ermee. Mag de OC pret niet drukken natuurlijk, USB apparaten eraf en onboard soundcard maar eens disabled. Wat nu, ik kampte vermoedelijk met wat dingetjes die aan het bios lagen, dus ik vrolijk naar asus.com een nieuwe ophalen (laatste Beta is een maand geleden), geflashed en het ziet er ook wat beter uit met wat meer opties tov het eerste bios wat er nog inzat.
Nu mijn probleem. Het systeem boot niet meer zodra ik de CPU-voltage al verhoog. Naar 1.425v bijv, of 1.375, het maakt allemaal niet uit, immers met het allereerste bios was dit geen probleem, en haalde ik moeiteloos een 2900MHz OC met een X2 3800+ / 2GHz en dat was nog eens orthos stable. Ik wou gewoonweg 3GHz halen, maar dat zat er ergens niet in en ik weet niet waar dit aan ligt.
Ik heb elk mogelijk setting doorgelopen, gegoogled, handleiding gelezen, settings gewoonweg blind geprobeerd, maar ik heb er alleen maar problemen mee
Het bord doet niets meer na het blijkbaar toepassen van een verkeerde setting, en het Asus parameter recall gaat schijnbaar hier ook in rook op, want het enige is een Bios-reset.
Nu dacht ik dus hmm laat ik even teruggaan naar bios nummer 2006, en vervolgens verteld Asus Flash & Asus Flash in het bios dat het bestand ouder is dat het huidige, en daarom de flash niet door kan gaan. Geen ramp, dat kan nog wel met een bootdisk, maar ik heb geen bootdisk notabene
Het was me nu al opgevallen dat de standaard romfiles 1MB precies groot zijn, en ik van geluk mag spreken als ik uberhaubt een iso maken kan waarop ik dit kwijtkan onder de mom van 1.44MB.
Ik denk dat ik nero erbij pak, magiciso, en een bootable CD-Rom ga maken met alle beschikbare Bios-updates van asus. Te gek voor woorden dat na een biosflash de helft van de settings niet meer werken blijkbaar (stond ook op Beta trouwens).
Mocht iemand tips hebben, graag
Nu mijn probleem. Het systeem boot niet meer zodra ik de CPU-voltage al verhoog. Naar 1.425v bijv, of 1.375, het maakt allemaal niet uit, immers met het allereerste bios was dit geen probleem, en haalde ik moeiteloos een 2900MHz OC met een X2 3800+ / 2GHz en dat was nog eens orthos stable. Ik wou gewoonweg 3GHz halen, maar dat zat er ergens niet in en ik weet niet waar dit aan ligt.
Ik heb elk mogelijk setting doorgelopen, gegoogled, handleiding gelezen, settings gewoonweg blind geprobeerd, maar ik heb er alleen maar problemen mee
Nu dacht ik dus hmm laat ik even teruggaan naar bios nummer 2006, en vervolgens verteld Asus Flash & Asus Flash in het bios dat het bestand ouder is dat het huidige, en daarom de flash niet door kan gaan. Geen ramp, dat kan nog wel met een bootdisk, maar ik heb geen bootdisk notabene

Ik denk dat ik nero erbij pak, magiciso, en een bootable CD-Rom ga maken met alle beschikbare Bios-updates van asus. Te gek voor woorden dat na een biosflash de helft van de settings niet meer werken blijkbaar (stond ook op Beta trouwens).
Mocht iemand tips hebben, graag
edit:
...
Na het 3x branden van een verkeerde ISo op de verkeerde DVD is het me eindelijk gelukt, maar wat nu? Afudos (asus flash utility) komt een @$@$ melding dat het bios ook ouder is! terwijl er op de website nog gesuggereerd wordt met Flash via dos
fijn fijn fijn !
...

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 10-10-2007 21:05 ]
AFUxxx is de Ami Flash Util, voor dos win etc...
afudos heeft een aantal commandline parameters die je kunt opvragen met afudos /h
in de ami doc's staat:
afuXXX /i<ROM filename> [/o<save ROM filename>] [/n] [/p[b][n][c]] [/r<registry_path>] [/s] [/k] [/q] [/h]
/n - don't check ROM ID
/pbnc -
b - Program Boot Block
n - Program NVRAM
c - Destroy System CMOS
/r - registry path to store result of operation
(only for Windows version)
/k - Program non-critical block only
/s - leave signature in BIOS
/q - silent execution
/h - print help
er moet een optie zijn om de flash te forcen, vooral /n lijkt me veelbelovend?
edit probeer bv.: AFUDOS /iROMFILE.EXT /n /pbnc
afudos heeft een aantal commandline parameters die je kunt opvragen met afudos /h
in de ami doc's staat:
afuXXX /i<ROM filename> [/o<save ROM filename>] [/n] [/p[b][n][c]] [/r<registry_path>] [/s] [/k] [/q] [/h]
/n - don't check ROM ID
/pbnc -
b - Program Boot Block
n - Program NVRAM
c - Destroy System CMOS
/r - registry path to store result of operation
(only for Windows version)
/k - Program non-critical block only
/s - leave signature in BIOS
/q - silent execution
/h - print help
er moet een optie zijn om de flash te forcen, vooral /n lijkt me veelbelovend?
edit probeer bv.: AFUDOS /iROMFILE.EXT /n /pbnc
[ Voor 3% gewijzigd door Dark op 10-10-2007 22:19 ]
Zucht... Ik heb die post op het asus forums ook al gevonden. 1003 is een boosdoener, en raad ik aan om NIET te installeren. Nu heb ik dus Afudos 2.0.7 gedownload, omdat dat de enige flashtool was die niet keek naar of het huidige bios nu nieuwer of ouder was. Gebrand op een rewritable DVD, geflashed, en toen was het moederbord compleet dood. Doet helemaal niets meer, gaat morgen ook maar meteen RMA. Schijtzooi ook
Of ik dezelfde weer in gebruik neem, weet ik niet. Ik kijk wel uit met beta-biossen in het vervolg.

Of ik dezelfde weer in gebruik neem, weet ik niet. Ik kijk wel uit met beta-biossen in het vervolg.
Rottig zeg.
Kan je het board niet ruilen voor een Biostar of de RMA versie verkopen en dan een andere kopen?
Kan je het board niet ruilen voor een Biostar of de RMA versie verkopen en dan een andere kopen?
Even wat koopinfo voordat ik ga bestellen vandaag. ik heb besloten voor een 5200+ @2.6. Nu ga ik vanuit dat naar 3.0 haalbaar moet zijn, wat is wijsheid, pc6400 of toch maar het voordelige pc5300 nemen? En hoeveel profiteert de architectuur van pc6400 als je hem niet overklokt (dus van hogere snelhied IHA)?
Helaas , ik bestel alles bij salland. Maar ook zij hebben dat geheugen, cas 4 he? Alleen levertijd 10 tot 20 dagen...

Al gedaan, teminste het bord zit in de RMA-wissel, maar heb m'n oudere er bijgepakt. Het crossfire concept is van de tafel, imo presteert een nieuwere generatie kaart beter dan 2 samen (met hopelijk ook minder stroom).Saturnus schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 23:39:
Rottig zeg.
Dus mogelijk een nieuwe M2R32-MVP te koop
Wat is je oude moederbord dan?
Je specs zeggen: Gigabyte GA-M55S...maar welke versie?
(http://tweakers.net/price...n=0&scoreMax=5&x=521&y=17)
Heb nog fotos op mijn telefoon gevondenSaturnus schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:18:
Jammer van die batch, * Saturnus wil graag weten welke het is.

Hopelijk heb ik het goed ontcijferd ^.^
05A170DAAGCD
CCBBE 0617FDMW
1461598E60624
[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 15-10-2007 23:09 ]
Heb je hem al ingevoerd op www.amdgeeks.net?
En ja dus.
[ Voor 20% gewijzigd door Saturnus op 19-10-2007 14:57 ]
Anoniem: 8514
Heb er zelf eentje die op lucht 3140Mhz pifast heeft gedaanSaturnus schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:01:
Als je op www.amdgeeks.net kijkt zie je dat je stepping 3.2 tot zelfs 3.4Ghz trekt.Dat is inderdaad erg lekker he.
Succes ermee.
Ik ben afgelopen week van een AMD 4000 Single Core overgestapt op een AMD X2 4200 Toledo. Hoewel mijn AMD 4000 op 3Ghz al redelijk warm werd, 45 graden stressed, schok ik toch wel toen ik mijn AMD X2 4200 ging benchen @ stockspeeds. Coretemp geeft na enkele minuten Orthos 48 en 60 graden aan. Mijn vraag is:
- Zijn deze temperaturen heel normaal voor een X2 processor, of moet ik mij weldegelijk zorgen maken?
Specs:
AMD X2 4200 @2.2Ghz (Cooled Zalman 9500 &AS 5)
MSI K8N-SLI-Fi
Corsair Twinx2048C2PT
MSI NX7900GTO-T2D512E
Thermaltake Armor VA8000BWS (2x120MM Fans)
- Zijn deze temperaturen heel normaal voor een X2 processor, of moet ik mij weldegelijk zorgen maken?
Specs:
AMD X2 4200 @2.2Ghz (Cooled Zalman 9500 &AS 5)
MSI K8N-SLI-Fi
Corsair Twinx2048C2PT
MSI NX7900GTO-T2D512E
Thermaltake Armor VA8000BWS (2x120MM Fans)
Die van 60 is wel aan de hoge kant.
Al andere programma's gecheckt?
Of bijv. de bios temp. vergeleken met de idle temp. in windows?
Robin_B schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:14:
Ik ben afgelopen week van een AMD 4000 Single Core overgestapt op een AMD X2 4200 Toledo. Hoewel mijn AMD 4000 op 3Ghz al redelijk warm werd, 45 graden stressed, schok ik toch wel toen ik mijn AMD X2 4200 ging benchen @ stockspeeds. Coretemp geeft na enkele minuten Orthos 48 en 60 graden aan. Mijn vraag is:
Ik vraag me serieus af wat dat met al die AMD processors is de laatste tijdleonpwner1 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 22:40:
[...]
Bekend probleemOpteron 165 veel te warm

In de TS heb ik nu een stuk of 7 AM2 moederborden staan waarvan geen enkele een redelijke prijs heeft.
De 2 van EpoX lijken zelfs niet eens in Nederland verkrijgbaar...of weet iemand een winkel?
De Biostar TForce met NF570 en NF550 chipset komen er sowieso bij binnenkort.
Toch wel een eis is dat het bord een HTT van 300+ (350 als het kan) aan moet kunnen en de vCore tot zeker 1.6v moet kunnen, anders kan je net zo goed de goedkoopste AsRock kopen.
Heeft iemand een suggestie?
De 2 van EpoX lijken zelfs niet eens in Nederland verkrijgbaar...of weet iemand een winkel?
De Biostar TForce met NF570 en NF550 chipset komen er sowieso bij binnenkort.
Toch wel een eis is dat het bord een HTT van 300+ (350 als het kan) aan moet kunnen en de vCore tot zeker 1.6v moet kunnen, anders kan je net zo goed de goedkoopste AsRock kopen.
Heeft iemand een suggestie?
De bios geeft maar een temperatuur aan voor de processor en deze ligt idle rond de 38 graden. Ook met Everest en Speedfan krijg ik temperaturen van rond de 59 graden dus ik maak me lichtelijk zorgen.Saturnus schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:28:
Die van 60 is wel aan de hoge kant.
Ik heb nu een Opteron 170 en mijn Tcase is 53 graden dit hoort toch 57 graden te zijn ?
* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz
Was een Asus M2R32-MVPSaturnus schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 21:23:
Wat is je oude moederbord dan?
Op het moment heb ik de Gigabyte weer draaien ja
Bij mijn Opteron 165 CCBBE is het 57 graden ja, maar ik weet niet hoe dit met de rest zit. Bij m'n oude 3700+ KACAE was het 65 graden. Maar 53 is wel erg laagInsaniti schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 22:29:
Ik heb nu een Opteron 170 en mijn Tcase is 53 graden dit hoort toch 57 graden te zijn ?
Tsja vreemd he, ik heb trouwens een CCBWE 0550 UPMW.
Volgens deze chart is het ongeveer 60 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door iNSANiTi op 23-10-2007 01:09 ]
* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz
Sorry, je linkje werkt nietInsaniti schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 22:58:
[afbeelding]
hier max tcase 59, ik heb wel eens ergens gelezen dat de cpu reseaten andere waarden kan geven... dat zou je eens kunnen proberen.
De cpu reseaten ? leg is uit a.u.bDark schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 00:04:
hier max tcase 59, ik heb wel eens ergens gelezen dat de cpu reseaten andere waarden kan geven... dat zou je eens kunnen proberen.
dat was toch iemand hier die dat 'effect' had? ik weet alleen niet meer wie...
Ik zou wel even kunnen kijken, ik heb m'n CPU er al meerdere malen uitgehaald. Moet ik ff een betrouwbare link hebben naar MaxTCaseDark schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:42:
dat was toch iemand hier die dat 'effect' had? ik weet alleen niet meer wie...
Geeft hier gewoon nog 57C aan. TDP geeft ie alleen als 75 watt op, terwijl dit 110 watt is voor een Opteron 165 afaik.
1.71+ insanityInsaniti schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 22:58:
[afbeelding]
zal me de volgende keer maar is beter gedragen dan
Gaat me trouwens over de venice
ik vind safe zone meer t/m 1.55v tenminste dat heb ik er al dikke 2 jaar op staan
Hier (met mijn ouwe 3700+leonpwner1 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 15:02:
[...]
Geeft hier gewoon nog 57C aan. TDP geeft ie alleen als 75 watt op, terwijl dit 110 watt is voor een Opteron 165 afaik.
Er zal vast wel iets van waarheid inzitten...eerder zat ik wat te rommelen en kwam ik rond de 57 graden: freeze.
[ Voor 44% gewijzigd door Saturnus op 23-10-2007 15:26 ]
Hier heb ik wel eens 1.7v op me San Diego gehad...geen probleem.
Zou er zo 1.8v opzetten.
En waarmee koel je dat dan? Met een Freezer 64 Pro lukt het mij iig niet om er nog meer op te zetten zonder dat het overhit raakt (sowieso gaat m'n mobo niet verder zonder aanpassingen geloof ikSaturnus schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 15:27:
Hier heb ik wel eens 1.7v op me San Diego gehad...geen probleem.Zou er zo 1.8v opzetten.
TTBT 
Nouja...de laatste tijd is mijn 3700+ warmer dan voorheen dus 1.8v zal dan wel weer niet lukken.
Misschien even die shit lappen een keer.

Nouja...de laatste tijd is mijn 3700+ warmer dan voorheen dus 1.8v zal dan wel weer niet lukken.
Misschien even die shit lappen een keer.
Nou ben aan mijn overklokpoging begonnen, te starten met het geheugen. Ddr 667 met timings 5-5-5-15, stond op 5-6-6-18, dus ik dat op 5-5-5-15 gezet, en gelijk command rate 1T. Doet die niks meer, moet ik cmos resetten, wat een gedoe, heeft dit mobo (asus M2N) geen auto-recovery ofzo?
Nu bleek het die 1T te zijn, kan niet, moet op 2T,ok. Maar nu durf ik amper meer wat te doen, want hele tijd met jumper die bios resetten is ook niet leuk natuurlijk. Gaat trouwens om een X2 5200+, ik hoop op 3 Ghz, meer hoeft niet.
trouwens, gebruiken de overklokkers hier CnQ, of schijten jullie daarop?
Nu bleek het die 1T te zijn, kan niet, moet op 2T,ok. Maar nu durf ik amper meer wat te doen, want hele tijd met jumper die bios resetten is ook niet leuk natuurlijk. Gaat trouwens om een X2 5200+, ik hoop op 3 Ghz, meer hoeft niet.
trouwens, gebruiken de overklokkers hier CnQ, of schijten jullie daarop?
Cool 'n' Quiet is het eerste wat de deur uitgaat bij een OC. 
Het is algemeen bekend dat 1T niet veel helpt bij DDR2. Gewoon 2T laten en lekker door gaan met de andere timmings en de CPU.
Anders via A64Tweaker in windows?
Het is algemeen bekend dat 1T niet veel helpt bij DDR2. Gewoon 2T laten en lekker door gaan met de andere timmings en de CPU.
Anders via A64Tweaker in windows?
Ok, mij wat te onduidelijk die waardes in dat tweaker. Nee ik ga wel met de cpu aan de gang, later nog wel de timings.
de tweaker is pre-am2...
Oftewel: Het is gemaakt in de tijd dat er nog geen DDR2 op AMD was, en DDR doet geen Cas 5 (tenminste, niet zonder gemodde BIOS'en enzo, maarja, je zou het maar willen zeg..
)
Ik heb mijn X2 4400 S939 teruggeklokt naar 11x225=2475.
Geheugen loopt op 2.5-3-3-6 * 1T (PC3200) Loopt nu op 450 Mhz.
De cpu kreeg gewoon niet genoeg stroom, waardoor ik enorm veel vastlopers had.
Binnenkort maar kijken of ik zal overstappen naar een DFI 790 FX met een X2 6000.
Het geheugen is ook zo schandalig goedkoop.
Het heeft totaal geen zin om een Opteron 180 met pc4000 (2 x 1Gb DC) te kopen. Het is gewoon niet te doen met mijn mobo A8N-sli.
Geheugen loopt op 2.5-3-3-6 * 1T (PC3200) Loopt nu op 450 Mhz.
De cpu kreeg gewoon niet genoeg stroom, waardoor ik enorm veel vastlopers had.
Binnenkort maar kijken of ik zal overstappen naar een DFI 790 FX met een X2 6000.
Het geheugen is ook zo schandalig goedkoop.
Het heeft totaal geen zin om een Opteron 180 met pc4000 (2 x 1Gb DC) te kopen. Het is gewoon niet te doen met mijn mobo A8N-sli.
Nou Saturnus, als ik hem stabiel wil houden, zal ik beter ram/moederbord moeten hebben 
Ben eigelijk wel zeker tevreden gezien ik hem heel lang op 2.65 heb gehad.
(51 graden was maxium op core1, 56 graden was maxium op core2)
[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 24-10-2007 11:34 ]
Ik zag laatst een leuk setje in V&A met o.a. een DFI ExpertPaprika schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 11:29:
Nou Saturnus, als ik hem stabiel wil houden, zal ik beter ram/moederbord moeten hebben
[afbeelding]

@GoTa©count
Haha inderdaad.
http://tweakers.net/aanbo...laats=&max_price=&x=0&y=0
De eerste is al raak.
(Lijkt ook wel de enige.
)
@_vipeax
Je moet natuurlijk zelf weten welke snelheid je 24/7 gaat draaien, maar je weet dat je CPU zeker 3.0Ghz kan.
Haha inderdaad.
http://tweakers.net/aanbo...laats=&max_price=&x=0&y=0
De eerste is al raak.
@_vipeax
Je moet natuurlijk zelf weten welke snelheid je 24/7 gaat draaien, maar je weet dat je CPU zeker 3.0Ghz kan.
[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 24-10-2007 14:19 ]
Ik heb een x2 4200+ op een m2n32-sli deluxe plankje.
Netjes 800MHz capable mem (ddr2) er bij gekocht... maar...
geheugen draait niet op 800 MHz.. Ik weet dat het de aan de divider ligt, al in deze thread zitten neuzen, maar al die getallen en formules duizelen voor mijn ogen... En de tabel uit de TS is niet meer beschikbaar.
Wil dus mijn processor op normale snelheid laten draaien, maar wel met goede snelheid van het geheugen.
2200 = processorsnelheid
11=standaard multiplier
200= htt speed
volgens cpu-z = fsb:mem cpu/6
Hoe reken ik alle parameters nou uit???
Netjes 800MHz capable mem (ddr2) er bij gekocht... maar...
geheugen draait niet op 800 MHz.. Ik weet dat het de aan de divider ligt, al in deze thread zitten neuzen, maar al die getallen en formules duizelen voor mijn ogen... En de tabel uit de TS is niet meer beschikbaar.
Wil dus mijn processor op normale snelheid laten draaien, maar wel met goede snelheid van het geheugen.
2200 = processorsnelheid
11=standaard multiplier
200= htt speed
volgens cpu-z = fsb:mem cpu/6
Hoe reken ik alle parameters nou uit???
Ik ben spuit 1011, aangenaam!
Thx...
Toch nog een vraag in het kader van tweaken/OC'en van mijn processor.
Maakt de geheugensnelheid veel uit??
Zolang je 1:1 draait is het goed, alles daar onder maakt best veel uit, en alles erboven maakt minder uit, maar nog steeds wat. Ik zou het in ieder geval 1:1 laten draaien, met zo strak mogelijke timings en zo min mogelijk volltage. Is voor 24/7 gebruik véél interessanter dan van die hoge snelheden waar een A64 toch niet heel veel aan heeft.Spoooky schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 08:03:
Thx...
Maar wat versta je onder 1:1?? Mijn mem draait op 367MHz in verband met de divider (zie het hierboven genoemde DDR2 topic). Bedoel je dus mijn huidige instellingen???
snelheid van je FSB = snelheid van je geheugen.Spoooky schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:17:
Maar wat versta je onder 1:1?? Mijn mem draait op 367MHz in verband met de divider (zie het hierboven genoemde DDR2 topic). Bedoel je dus mijn huidige instellingen???
klopt, die geheugencontroller is eigenlijk voor DDR1 gemaakt, maarja de Athlon64 is dan ook eigenlijk al een 4 jaar oud dingetje. Niet dat dat uitmaakt, ik ben er content mee.TheZeroorez schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 09:54:
[...]
Zolang je 1:1 draait is het goed, alles daar onder maakt best veel uit, en alles erboven maakt minder uit, maar nog steeds wat. Ik zou het in ieder geval 1:1 laten draaien, met zo strak mogelijke timings en zo min mogelijk volltage. Is voor 24/7 gebruik véél interessanter dan van die hoge snelheden waar een A64 toch niet heel veel aan heeft.
Onder 1:1 versta ik dat de geheugensnelheid even hoog is als de HTT van je processor. Dus als je processor 10*300 = 3GHz draait, laat je je geheugen op 300MHz draaien. Dit doe je door het geheugen bij de geheugeninstellingen op de standaardsnelheid van je HTT te zetten, dan loopt 'ie gewoon mee.
Ik neem aan dat ik mijn geheugen in de bios gewoon op "ddr2 800 MHz" in moet stellen?, processor staat gewoon op standaard 11x200 MHz
Als je naar The_Zeroorez zou moeten luisteren moet je dus iets in de trent van 400x6 gaan draaien. Omdat je CPU MP oneven is krijg je een 'rare' geheugensnelheid op DDR2-800. Geen 400MHz maar iets lager. Evt je CPU OC'en met een lagere multi en een hogere HTT, zou dat een oplossing zijn? En dan 1:1 draaien.Spoooky schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:36:
Ik neem aan dat ik mijn geheugen in de bios gewoon op "ddr2 800 MHz" in moet stellen?, processor staat gewoon op standaard 11x200 MHz
offtopic:
nog 10 posts
nog 10 posts
Als ik dan de uitleg van het ddr2 overclocktopic er bij pak is het
Voorbeeld:
Een Windsor X2 4400+ draait op 2200MHz (200x11). PC2-6400 (DDR2-800) draait in dat geval op
2200 ÷ (11/2) = 2200 ÷ 5,5 = 2200 ÷ 6 = 367MHz = "DDR2-733"
(4200+ is zelfde clocksnelheid)
Voorbeeld:
2200MHz (200x11). PC2-6400 (DDR2-800) draait in dat geval op
2200 ÷ (6/2) = 2200 ÷ 3 = 733MHz is beetje te snel, bovendien is het , zelfs met
Dus blijft het ook met een andere divider dezelfde snelheid.
Voorbeeld:
Een Windsor X2 4400+ draait op 2200MHz (200x11). PC2-6400 (DDR2-800) draait in dat geval op
2200 ÷ (11/2) = 2200 ÷ 5,5 = 2200 ÷ 6 = 367MHz = "DDR2-733"
(4200+ is zelfde clocksnelheid)
Voorbeeld:
2200MHz (200x11). PC2-6400 (DDR2-800) draait in dat geval op
2200 ÷ (6/2) = 2200 ÷ 3 = 733MHz is beetje te snel, bovendien is het , zelfs met
Dus blijft het ook met een andere divider dezelfde snelheid.
Als ik het goed begrijp is het prestatieverschil tussen 733 en 800 nihil
Klopt.Spoooky schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:10:
Als ik het goed begrijp is het prestatieverschil tussen 733 en 800 nihil
Nee, als je naar mij zou moeten luisteren heb je gewoon te snel (en dus te duur) geheugen gekocht, en kun je het dmv een divider best wel sneller laten lopen dan je HTT. Je kunt ook een lage multi en hoge HTT gebruiken, maar dan kom je vaak niet zo hoog met je CPU als met een hogere multi, maar da's een kwestie van uitproberen en afwegenAnoniem: 235117 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:47:
[...]
Als je naar The_Zeroorez zou moeten luisteren moet je dus iets in de trent van 400x6 gaan draaien. Omdat je CPU MP oneven is krijg je een 'rare' geheugensnelheid op DDR2-800. Geen 400MHz maar iets lager. Evt je CPU OC'en met een lagere multi en een hogere HTT, zou dat een oplossing zijn? En dan 1:1 draaien.
offtopic:
nog 10 posts
En inderdaad, het prestatieverschil is -hoe dan ook- niet groot.
[ Voor 4% gewijzigd door TheZeroorez op 26-10-2007 15:16 ]
Of ze hadden in de BIOS de "geschatte geheugensnelheid" weer kunnen geven... Dat had handig en duidelijk geweest. Nu moet je de divider maar raden
Ik kan het natuurlijk ook anders bekijken... dat biedt wat ruimte om te OC'en...
Ik kan het natuurlijk ook anders bekijken... dat biedt wat ruimte om te OC'en...
Vandaag ga ik klokken, een 2.6 5200+. Zal ik gelijk voor de 3 Ghz shooten, of eerst even op 2.8 proberen?
Altijd stapsgewijs. Dus eerst naar 2.650 en dan 2700, etc!Sjah schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 12:17:
Vandaag ga ik klokken, een 2.6 5200+. Zal ik gelijk voor de 3 Ghz shooten, of eerst even op 2.8 proberen?
En dan in principe ook eerst inbranden!
Dit topic is gesloten.
Let op:
~[html]~[html]~[norml]~[/norml]~[/html]~[/html]
~[html]~[html]~[norml]~[/norml]~[/html]~[/html]