[OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 34 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 6.936 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Een HTT wall is hetzelfde als een FSB wall is bij een Intel CPU.

De HTT (HTT bus dus) heeft gewoon een grens vanaf waar het keihard faalt. Ongeacht het voltage, moederbord, geheugen, koeling, whatever. Meestal zit dit in de CPU, maar het zou ook de chipset kunnen zijn.

De CPU zou an sich nog hoger kunnen, maar de HTT heeft dus op een vaak achterlijk laag getal een grensje, en daar komt het gewoon _niet_ overheen. Tenminste, onder prom met veel teveel volts komt het íets hoger, maar nog geen 10 :P

Wanneer dit zo is, kun je er niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus eigenlijk is het moederbord gewoon bout en die 1MHz increment stapjes tot op 500MHz is dus bullshit? :P

Jammer... echt jammer. Ik ben overtuigd dat de CPU harder wil. Hij is orthos / memtest en dergelijk stabiel voor een goeie nacht pruttelen op 2900MHz. Anders zou ik een ander bordje moeten aanschaffen, en deze eventueel laten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Test het anders eens op je werk. Geen idee hoe groot de kans is dat het een CPU is bij AMD, maar een nieuw bord voor niets is... zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk weten deze gasten ook een antwoord op mijn issue met m'n plank.

Eigenlijk is elke plank met de 550 chipset gewoon 'brak'. Het zijn allemaal reference bordjes, met weinig tot niets extra's tov elkaar, gemaakt voor de AM2. Eventueel zou ik mijn vraag nog richting gigabyte kunnen sturen, maar daar hoef ik meestal niets van te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou dat dan het verschil zijn tussen 590 en 550? Ik had in m'n 939 nimmer last en 590 zet dat voort..Wel kreeg ik probs bij een htt van 312..maar deedt na een stapje nb-voltage weer verder gaan.

Hij bleef maar gaan, en uiteindelijk kwam ik tot een 3190 waarna het slus was. Ik laat het maar staan op de 3100Mhz en ga met subsettings stoeien om net even iets meer performances te voelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zover ik lezen kon had de 590 series 'maximum overclock', en niet zo'n blijbkaar stomme begrenzing op de chipset als dat ik heb. Waarschijnlijk zijn dit dezelfde chips als de 590 maar dan met gestripte features, of snelheid. Jammer... ;(

Ik haal echt geen 300... Dat ding boot gewoon niet :P Ook niet met voltage verhogingen hier en daar :P

Is dit van toepassing trouwens wat in de TS staat?
Frequency Read Preamble Max. Async Latency
200-250 5 7
250-300 6 8
300-330 7 9
330-350 8 10
350-380 10 12
Dus hoe hoger de frequentie van de FSB, de hoger ik timings van m'n geheugen aan moet passen? Lijkt me stug, aangezien het geheugen niet out of spec loopt.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ lism:
Die timings zijn niet echt geheugentimings, maar ik denk wel dat het voor jou zou schelen om ze hoger te zetten.

Verder heb ik dit gespot op AMD-Geeks.net.
Best nice, bijna 4GHz K8 8) (website: gathering.tweakers.net van die user)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2007 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
offtopic:
Da's onze tweaker Mi©hel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AzN_GhOsT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-07 10:52

_AzN_GhOsT

FC_ASN (507908)

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:40:
Ik wil toch ook maar even mijn bevindingen posten, het gaat hier om een AMD 3600 x2 @3100mhz.

Let wel dat dit een voorlopige tussenscore is, er moet nog meer uit te halen zijn waar ik nu mee bezig ben..Overigens is deze score orthos 8 uur stabiel.

[afbeelding]

Probleem nu is dat mijn crucial ballistix PC5300 niet harder gaat dan 480mhz, veel timmings geprobeert, vdimm tot 2,40 gehad, maar niets gaf beter..3-3-3-12 , 4-4-4-12 , 4-3-3-3-12 het maakt allemaal niet uit, ik denk nu wat richting een wat brak setje :|
Welk moederbord gebruik je?

Athlon X2 3600+ Brisbane 2x512kb @ 2850Mhz | Asus M2A-VM HDMI | 2048mb DDR2 667Mhz |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de 3100mhz opgeslagen in het BIOS en ben naar een comfortabele 3000Mhz gegaan, heb nog wel met extra sap geprobeerd 3190Mhz Orthos stabiel te krijgen maar deze valt na 2 minuten uit. Aan het bord ligt het niet, daar ben ik prima over te spreken. Een overweldiging aan settings in het BIOS is bij komen staan wier uitnodigen tot uren zoet zijn :) Nadat ik ferm bezig was met socket 939 van DFI en dat goed voelde ben ik naar am2 gestapt. Ik kocht een DFI lp Nf590 sli m2/g en tot op heden heb ik daar geen spijt van. icm een Brisbane 3600x2 ben ik gaan kijken hoe hard dit alles kon en ben nu gekomen tot een 3100Mhz orthos stabiel..(Met een wat dank aan Sal. voor deze stepping).

Temps vallen mijns inzien wat tegen en heb daarom ook een ander waterblock bestelt.

Afbeeldingslocatie: http://i10.tinypic.com/4y6nknp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DFI heeft me enorm niet teleur gesteld, op het socket 939 platform hielp dit merk me in goede banen en bij het toenaderen van AM2 deed ik gelijk kijken naar nu mijn huidige bord een DFI lp Nf590 sli m2/g.
Inmiddels 2 cpus verder en op dit moment een ozo goede brisbane 3600x2 @3100Mhz met een zeer goede stepping (met dank aan Sal.) is dit geheel 11 uur Othos stabiel.
Na veel Vcore te hebben gegeven kwam ik echter niet verder dan 3170Mhz 2 minuten stabiel ;)

Heb het geheel nu maar wel even op een comfortabel staande 3000Mhz gezet.en de 3100Mhz is opgeslagen in mijn BIOS.

Afbeeldingslocatie: http://i10.tinypic.com/4y6nknp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:54
Damn, 3100 MHz op stock voltage en dan nog stabiel ook is echt niet normaal :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een kleine statusupdate. Ik heb een nieuw bios gehad van Gigabyte waar wat meerdere settings vrijgegeven waren voor het geheugen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/127c557fb833f773f2936bab38f19923/full.jpg
let even op Trfc

Ik snap er maar bar weinig van, maar ik kan eruit maken dat het met de toegangstijden te maken heeft vanaf de controller per Dimm-slot. Allebei op 75NS zetten resulteert in een lekkere piep, dus staat het nu ook op 105/75ns (2 dimms).

Ik krijg 'm ondertussen nog steeds niet op 296MHz ondanks de vele tips van andere oc'ers op AMD platformen. Het lijkt er dan ook op dat het bord of de chipset gewoon niet wilt :o Geen ramp, vanmiddag even op het werk kijken of er een goed AM2 alternatief ligt wat ik eventueel mee kan nemen. Ben er van overtuigd dat de CPU stukken harder wil dan 2900MHz alleen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou dat ik je kon helpen, ik ben zelf nl. nog wat aan het bestuderen mbt de legio aan timings wier ik heb gekregen met dit bord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AzN_GhOsT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-07 10:52

_AzN_GhOsT

FC_ASN (507908)

leonpwner1 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:29:
Damn, 3100 MHz op stock voltage en dan nog stabiel ook is echt niet normaal :o
Stock volt is 1.25, dus maar een increase van 0.1. De meesten hebben toch een increase van 0.2 nodig om die snelheid te halen.

De temperatuur valt mij ook tegen op die voltage en clockspeed, maar ik haal die snelheid niet met mijn setup, dus kan ik er ook vrij weinig over zeggen.

Binnenkort maar een een brisbane 4000+ halen omdat de 3600+ EOL en slecht verkrijgbaar is. Zou waarschijnelijk ongeveer de zelfde clockspeed halen op de zelde mobo.

[ Voor 47% gewijzigd door _AzN_GhOsT op 31-08-2007 12:00 ]

Athlon X2 3600+ Brisbane 2x512kb @ 2850Mhz | Asus M2A-VM HDMI | 2048mb DDR2 667Mhz |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-09 16:13

PcManiaxx

ondertitel duh

Voor de lol eens een oud ding van mij proberen over te clocken. Moet zeggen dat het redelijk is voor zo een 3500+'je ;)

Asrock SATA Dual2
A64 3500+ (2.2ghz)
2x 512 A-DATA PC3200 CL 2.5
1x 512 Kingston PC3200 CL 2.5
1x 256 Kingston PC3200 CL2.5
7900GTX

5:4 divider @ 333 mhz
HTT @ 800 FSB
Draaiende op 245 fsb @ 2.8 volt (cpu 1.450 volt)
Draait nu stabiel op 2.7 ghz.

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=237223

Kan max op 251 fsb booten, anders krijg ik alleen blauwe schermen en start windows niet door.

Edit; mijn temperaturen zijn trouwens dik in orde. Idle 40 graden en stressed ongeveer 46 graden.

Moet toch allemaal veel harder kunnen?

[ Voor 31% gewijzigd door PcManiaxx op 01-09-2007 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonpwner1 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 21:16:
Wtf, is dat ineens met al die opterons :? :/ Zoveel mensen kochten een Opteron om er mee over te clocken voor ik hem kocht, en niemand die ooit bemerkt heeft dat het zo warm werd 8)7 Lekker dan :/ Wat doen jullie nou, laten jullie het zo draaien met 60 graden stressed? Met een Tcase van 57 lijkt me dat niet zo gezond eigenlijk...

Is dit een probleem van de recent gebakken Opterons of is dit altijd al zo geweest? Iemand al de IHS er opnieuw opgezet?

Btw, op welk voltage en welke klokfrequentie is jullie temperatuur dan zo hoog?
Misschien dat het komt omdat het nu Toledo's zijn?
Eerst waren het allemaal Danmark's, maar toen ik die van mij binnen kreeg, toen zag ik tot mijn verbazing dat het gewoon een Toledo core was.
Of is dat al veel langer zo? :?
Dit heb ik geconstateerd met CPU-z dus...ik weet niet of de info juist is.

Trouwens.
Mijn 165 draait 2.3ghz op 1.392v niet een geweldige overklock, maar toch 500mhz meer dan stock, en ik vindt het wel prima zo :)

Die van mij wordt trouwens ook 62 graden stressed...met boxed koeler (die met die heat pipes)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2007 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 19:09:
[...]

Misschien dat het komt omdat het nu Toledo's zijn?
Eerst waren het allemaal Danmark's, maar toen ik die van mij binnen kreeg, toen zag ik tot mijn verbazing dat het gewoon een Toledo core was.
Of is dat al veel langer zo? :?
Dit heb ik geconstateerd met CPU-z dus...ik weet niet of de info juist is.

Trouwens.
Mijn 165 draait 2.3ghz op 1.392v niet een geweldige overklock, maar toch 500mhz meer dan stock, en ik vindt het wel prima zo :)

Die van mij wordt trouwens ook 62 graden stressed...met boxed koeler (die met die heat pipes)
Zie ook mijn topic die ik heb gemaakt na aanleiding van dit probleem: Opteron 165 veel te warm, en de reacties hierop. Nu is me wel zo'n beetje duidelijk waar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.nolles
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:50
Mijn Opteron 165 (Toledo) doet 2.2Ghz op 1.1v en 2.7Ghz op 1.3v stabiel. Is dit een beetje een goede overclock?

Helaas wil mijn bordje (A8N-SLI) niet verder dan 305Mhz, weet iemand hier misschien iets voor? Hij geeft bij een hogere bussnelheid eerst geheugenfouten in memtest en als ik hem nog een stukje hoger doe boot hij niet eens meer terwijl het geheugen nog niet eens op DDR400 draait en alles onder de 50c is.

[ Voor 42% gewijzigd door j.nolles op 02-09-2007 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
j.nolles schreef op zondag 02 september 2007 @ 12:57:
Mijn Opteron 165 (Toledo) doet 2.2Ghz op 1.1v en 2.7Ghz op 1.3v stabiel. Is dit een beetje een goede overclock? Helaas wil mijn bordje (A8N-SLI) niet verder dan 305Mhz.
http://www.amdgeeks.net/overclockdatabase (even zoeken op 165)
en: http://hwbot.org/quickSea...pteron+165+.09+%281206%29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

j.nolles schreef op zondag 02 september 2007 @ 12:57:
Mijn Opteron 165 (Toledo) doet 2.2Ghz op 1.1v en 2.7Ghz op 1.3v stabiel. Is dit een beetje een goede overclock?

Helaas wil mijn bordje (A8N-SLI) niet verder dan 305Mhz, weet iemand hier misschien iets voor? Hij geeft bij een hogere bussnelheid eerst geheugenfouten in memtest en als ik hem nog een stukje hoger doe boot hij niet eens meer terwijl het geheugen nog niet eens op DDR400 draait en alles onder de 50c is.
is toch oke... 900 mhz. meer ! :P die van mij haalt het zelfde.... als je over de 2800 gaat word het boven de 1.4....en hoger....en heb je een betere _/-\o_ _/-\o_ cooler nodig

zit nu op 2804 mhz met een Scythe Ninja Plus Rev.B SCNJ-1100P op 1.408 v. 52/53 graden stabiel..scheelt ongeveer 10 graden met mijn artic 64 freezer...
ik denk dat dit wel zo,n beetje zijn max is op toelaatbare temperaturen....als ik nog hoger wil moet er meer voltage bij en dat is nu toch nog niet nodig.....als hij echt in de loop der tijd te langzaam word dan probeer ik wel tot het uiterste te gaan....ga ook nog wel even een push - :*) pull opstelling proberen....

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
@Trenner

Zeer netjes. :o d:)b

Is er eigenlijk iemand die een Socket F systeem heeft?
Deze zijn al een tijd uit, maar volgens mij is er geen tweaker die het heeft haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Saturnus schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:48:
@Trenner

Deze zijn al een tijd uit, maar volgens mij is er geen tweaker die het heeft haha.
Het zijn dan ook niet voor niets server bordjes die socket F hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Offtopic]Zijn er nog mensen die van hun Opteron 165CCBBE of van hun 180, 185 af willen tegen betaling?

[Ontopic] Ik haal met mijn Opteron 170 2890mhz op 1.45volt. Nu haal ik gewoon geen 2900mhz stabiel want na 2 minuten OCCT draaien crashed hij, wie weet waar dit aan kan liggen. Heeft iemand nog tips om hem verder te krijgen voltage verhogen hielp overigens niet.

Daarnaast heb ik wel Kingston Hyperx op 144mhz.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
leonpwner1 schreef op maandag 10 september 2007 @ 17:01:
[...]

Het zijn dan ook niet voor niets server bordjes die socket F hebben.
Ja dat weet ik. :P
Maar, ik dacht ik vraag even. :)
Met http://www.azerty.nl/prod...9/14697/l1n64-sli-ws.html kan je wel een lekker game systeem maken.
Ok, je moet een heeeeel klein beetje heel veel geld overhebben in je portemenee, maar goed er is vast wel een tweaker zo gek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op maandag 10 september 2007 @ 15:48:
@Trenner

Heb met de cpu onder mijn armen bij amd-geeks aangeklopt en de score aangemeld. idd. nu je het zegt, ik ben hier ook nog niet een tweaker tegengekomen met een nf590sli van dfi. daardoor ben ik aangewezen op internationale sites waar het bord al redelijk staat.

Ik heb even een plaatje gevonden mbt hoe ik met een opteron 148 bezig ben geweest anderhalf jaar terug.

Afbeeldingslocatie: http://i5.tinypic.com/6chvz0x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Maar dat is wel Socket 939 he. ;)
Dat is nooit bedoelt geweest als Server socket ookal zijn er wel Opterons voor geweest.
Socket F is nu net zoiets als wat Socket 940 was gok ik. Niet veel die dat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kreeg ik met het stabiliteitsapplikaat OCCTv0.91.exe van die mooie temp / voltage kaartjes na een run en bij de nieuwere versie OCCTPT1.1.0.exe niet?

• Saturnus
  • Niet online
Omdat ze het er hebben uitgehaald? bug misschien?
Gewoon SpeedFan v4.31 erbij pakken. :P

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:53:
Waarom kreeg ik met het stabiliteitsapplikaat OCCTv0.91.exe van die mooie temp / voltage kaartjes na een run en bij de nieuwere versie OCCTPT1.1.0.exe niet?
net getest, occtpt 1.1.0, vista x86 ult, everest voor de sensors, en werkt gewoon...
misschien moet je de sensors even goed instellen? ohja ik moest occt wel asl admin runnen ... wellicht was dat het probleem bij jou?

cputemps:
http://img400.imageshack..../2007091210h52cpu1ig4.png

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:40
ik zal hier voor de lol ook eens wat posten want ben zelf een stille overklokker, maar dit wil ik toch wel even met jullie delen. zal eerst even me spec's hier onderzetten.

Amd 64 x2 3800+ stock 2000 MHz
Asus m2n32sli deluxe/wifi
xfx 7600 gt xxx
Hyper modulair 530 watt
2 GB gEil dual channel kit pc 6400 800MHz (4*512mb)
1* wd 200 Gb ata
3* wd 250 Gb sata
2* dvd branders
en dit allemaal in een coolermaster stacker STCT01UWK

in ben al enige tyd bezig om me cpu beter te laten werken want ik was nogal teleur gestelt in de perstatie's, want deze vond ik minder dan me vorige systeem.

asus a7n8x deluxe
amd athlon 2600+ oc @ 3200+

na eerst een tydje de cpu op stock speed gedraait te hebben wilde ik toch wel weten wat ik er allemaal uit zou kunnen halen, zodat ik voor me eigen gevoel een systeem zou hebben die gewoon zou doen wat ik wilde.

voor dat ik met echte werk begonen ben ik ff nog snel naar de shop gegaan om een nieuwe koeler te halen, en volgens alle reviews en berichten die ik gelezen had zou voor mij de Scythe ninja plus rev b de beste keus zijn. Maar omdat ik ook veel goeds over de Artic Freezer 64 pro gehoord had heb ik die ook maar gelijk mee genomen.

Omdat al me hoop op de ninja gevestig was, had ik die als eerst in het kastje geplaatst. maar tot mijn verdriet heeft dit koel blokje me een beetje in de steek gelaten, want hy bracht de temp wel naar 38 graden idle maar stress heb ik wel een paar keer gezien dat hy bij de 60 graden kwam en was het me maar net gelukt om 2730 MHz te halen maar dit was niet stabiel( rond de 2500 MHz bleef hij wel stabiel) en bleven de benchmarks ver achter, waar door het voor mijn gevoel een waardeloze oc was.

Na ik nog een tyd lang geprobeerd had om hem stabiel te krygen rond 2,7 GHz wat me niet lukt, zakte de moed me in de schoenen, en een beetje uit woede dat ik een cpu had die niet aan mijn eisen voldeed ben ik naar de shop gegaan om een x2 5600+ (stock 2.8GHz) te kopen. Bij thuis komst zag ik opeens dat ik de ac freezer koeler nog had liggen, en uit nieuwsgierrigheid en om er toch achter te komen als ik nou gewoon echt een rot cpu had en wat de temps zouden zijn.

Na de montage van de andere koeler begon ik weer van vooraan met de oc van de cpu. Tot me grootste verbazing waren de temps veel lager 36 idle en stress 48 max 50, en had ik een oc van 2750 MHz kunnen bereiken die gewoonstabiel bleef tydens verschillende stress progs.

Door dat ik deze oc heb kunnen bereiken is mijn geheugen ook gelijk een stuk beter gaan werken waar door ik nu wel tevreden ben over de werking van mijn systeem ( ik vind het bijna zonde om de 5600+ in werking te gaan brengen :+ ) en ik denk dat er nog een klein beetje rek in deze cpu zit, want had hem ook op 2770GHz gekregen maar dit was niet stabiel door waarschijnlijk me geheugen die het niet verder wilde trekken.

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=242041 <-- heb ik ook eens een keer iets vast gelegd :)

(Zijn er meer mensen die een high end koeler hebben gebruikt om te oc'en, maar waarvan blijk dat de prestatie toch tegen vallen vergeleken met een koeler die het eingelijk iets minder zou moeten doen)

• Avalaxy
badboynova schreef op donderdag 13 september 2007 @ 21:58:
en ik denk dat er nog een klein beetje rek in deze cpu zit, want had hem ook op 2770GHz gekregen
Kléín beetje rek zeg je? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Ik denk dat de meeste X2 3800+ CPU's wel boven de 2600 te klokken zijn. Kwestie van goede koeling en goed aanpakken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 19:55
Ik denk dat je Ninja gewoon niet optimaal contact maakte met de CPU, misschien teveel pasta gebruikt ofzo? Hij zou nl. wel een stuk beter moeten zijn dan de Freezer 64...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Misschien ook een idee voor ergens in de komende delen, beetje uitleg over hoe het nou met koelpasta moet. Het zal niet snel in de TS zitten aangezien ik er wel eigen fotootjes voor moet schieten, maar ik zet het in de 'To do.' :P
Ik wil er overigens niet mee zeggen dat koelpasta ook het probleem van kalizec is, maar de kans is wel groot ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Of een linkje naar: [Ervaringen] Koelpasta's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Liever uitgebreid met foto reportage. :)
Stap-voor-stap plan zeg maar.
En dat is dan ook zelf gemaakt en niet gejat van iemand anders of XS ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
TS heeft een updateetje gehad. (Check 3e bericht.)

Overigens wel een opmerkelijke contest (die van hierboven)...niet een max. OC halen, maar een OC-guide schrijven...
Hiermee heeft iedereen in feite gelijke kansen en moet ook zijn creativiteit gebruiken wat bij het overklokken zelf meestal wat minder gebeurt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn versie:
vCore @ max
Timings het los-ste
HTT multi @ X1
CPU fan @ 12V (liefst hoger :+ )
Mem : FSB 1:2
Clockgen ftw *O*

Rara, ben ik een goede overclocker? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 00:35:
Mijn versie:
vCore @ max
Timings het los-ste
HTT multi @ X1
CPU fan @ 12V (liefst hoger :+ )
Mem : FSB 1:2
Clockgen ftw *O*

Rara, ben ik een goede overclocker? :*)
vCore @ max wil je echt niet met een expert ;) ... dat geeft 2,108V (1,550V@136,0%)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
In grote lijnen heeft die wel gelijk. :P
Iets minder overdrijven en alles komt goed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dark schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 11:12:
[...]

vCore @ max wil je echt niet met een expert ;) ... dat geeft 2,108V (1,550V@136,0%)...
You get the point ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozen_fire
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Heb een weekje terug mijn 3500 vervangen door een X2 4200 (S939).
Heb al wat zitten overclocken, hij gaat tot een dikke 2700 Mhz op stock voltage + 3.3%. Dit is op een MSI K8N NEO2 Platinum. De temperaturen zijn echter zeer hoog... rond de 65 graden na een tijdje Orthos.

Ik heb de koeler al een paar keer er terug opnieuw opgezet (telkens heatspreader en heatsink terug schoongemaakt en opnieuw thermal compound erop). Maar het mocht niet baten... Temperaturen zijn nog steeds hoog. Oh en even voor de duidelijkheid ik gebruik niet te veel koelpasta.

Nu vraag ik mij af... zou het kunnen liggen aan de koelpasta zelf? Het is een tube Arctic Céramique van ongeveer 3 jaar oud, en de laatste keer dat ik het gebruikt heb is ongeveer 1,5 jaar geleden.

Iemand enig idee wat de houdbaarheid is van dergelijke koelpasta? Op de website van Arctic kon ik het in ieder geval niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
frozen_fire schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 22:32:
Heb een weekje terug mijn 3500 vervangen door een X2 4200 (S939).
Heb al wat zitten overclocken, hij gaat tot een dikke 2700 Mhz op stock voltage + 3.3%. Dit is op een MSI K8N NEO2 Platinum. De temperaturen zijn echter zeer hoog... rond de 65 graden na een tijdje Orthos.

Ik heb de koeler al een paar keer er terug opnieuw opgezet (telkens heatspreader en heatsink terug schoongemaakt en opnieuw thermal compound erop). Maar het mocht niet baten... Temperaturen zijn nog steeds hoog. Oh en even voor de duidelijkheid ik gebruik niet te veel koelpasta.

Nu vraag ik mij af... zou het kunnen liggen aan de koelpasta zelf? Het is een tube Arctic Céramique van ongeveer 3 jaar oud, en de laatste keer dat ik het gebruikt heb is ongeveer 1,5 jaar geleden.

Iemand enig idee wat de houdbaarheid is van dergelijke koelpasta? Op de website van Arctic kon ik het in ieder geval niet vinden.
De 'oplossing' van je probleem: Opteron 165 veel te warm

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 18-09-2007 22:34 ]

• Saturnus
  • Niet online
leonpwner1 in "Opteron 165 veel te warm"

Raar...Ik heb nog nooit een CPU-Z gezien van een Opteron 165 die níet aangaf dat het een Toledo is.
Oorspronkelijk zouden er Denmark core's in moeten zitten.
Met andere woorden, volgens mij kan je niet weten of je een echte Opteron hebt, of een 'neppe' Opteron. (Tenzij je dat dus duidelijk uit de Temp. en OC merkt.)

Wat staat er op de IHS van jullie Opterons?
OSA of ADA of ADV?
(Nog beter: Post als het kan even alles wat er op de IHS staat.)

[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 19-09-2007 18:14 ]

• frozen_fire
  • Niet online
Leonpwner1: we hebben inderdaad hetzelfde probleem. Jij met een opteron, ik met een X2. De 'oplossing' is dus om de heatspreader eraf te halen? Dit wil ik gerust proberen, maar heb het alleen nog nooit gedaan. :-)

Hier wat info over de CPU:
ADA4200DAA5CD
LCBQE 0722XPMW
Z391894F70754

• Dark

Dark

who tweaked the light?

LCBxx stepping is een toledo en CCBxx een denmark meen ik? maar progjes zeggen altijd verschillend, cpu-z noemt mijn ccbbe ook een toledo, terwijl everest dezelfde cpu een denmark noemt...

LCBxx opertons zou een cherrypicked X2 zijn heb ik ook wel gehoord, maar zelf denk ik eerder dat ze gewoon de productie naar 1 lijn hebben teruggebracht waardoor x2's en opty's van dezelfde band kwamen enkel opty's natuurlijk strenger getest, en bovendien hoeft LCBxx ook niet slecht te zijn, zijn er die er hele goede oc's mee halen ...

• Avalaxy
Saturnus schreef op woensdag 19 september 2007 @ 18:13:
leonpwner1 in "Opteron 165 veel te warm"

Raar...Ik heb nog nooit een CPU-Z gezien van een Opteron 165 die níet aangaf dat het een Toledo is.
Oorspronkelijk zouden er Denmark core's in moeten zitten.
Met andere woorden, volgens mij kan je niet weten of je een echte Opteron hebt, of een 'neppe' Opteron. (Tenzij je dat dus duidelijk uit de Temp. en OC merkt.)
Ja, dat legt degene in de post na mij al uit. Het punt is dat alle nieuwe Athlon X2's teveel koelpasta onder de IHS hebben en dus te warm worden. De nieuwe Opteron 1x0 CPU's zijn volgens mij op hun beurt gerelabelde Athlon 64 X2's, die dus ook 'verkeerd' zijn.
Wat staat er op de IHS van jullie Opterons?
OSA of ADA of ADV?
(Nog beter: Post als het kan even alles wat er op de IHS staat.)
Weet ik helaas niet... Telkens vergeten naar de stepping te kijken :P Binnenkort toch overclockproject voor profielwerkstuk, dan kijk ik gelijk :) Kan ik ook m'n profielwerkstuk resultaten hier posten aangezien het een s939 project wordt :p

Verwijderd

Maar over het algemeen clocken de Denmark's toch wel beter dan de Toledo's imo.

• Saturnus
  • Niet online
Eerlijk gezegd vraag ik mij af of die Denmark wel eens bestaat. :P Waarom zou CPU-Z dat niet aangeven?

• Dark

Dark

who tweaked the light?

ik denk eerder dat er geen door programmatjes te detecteren verschillen aan de cpu zelf zitten... cpu-z noemt een dc-opteron een toledo, en everest noemt dat een denmark ...

met een opteron 146 heb ik dat zelfde, het ene progje noemt het een venus, en het andere progje zegt san diego...

• frozen_fire
  • Niet online
leonpwner1: ik ga één van de dagen de IHS van mijn X2 verwijderen. Vervolgens maak ik alles wat schoon met een beetje tinner ofzo. Daarna koelpasta verwijderen en nieuwe erop, in wat kleinere hoeveelheid natuurlijk. Daarna plak ik de IHS er weer op met wat silicone langs de randen van de IHS.

Liefst zou ik de IHS er niet terug opplakken, maar deze PC zal in de toekomst nog redelijk wat verplaatst worden, dus ik heb weinig keus. Ik laat je wel weten hoe het afloopt.

Ik heb de twee video's bekeken over het verwijderen van de IHS in de startpost. Als er je nog wat andere dingen te binnen schieten waar ik best rekening mee houdt dan hoor ik dat graag natuurlijk.

Verwijderd

Je kunt de PC toch ook wel meenemen als je de CPU koeler eraf haalt? :)

• frozen_fire
  • Niet online
Daar zit wat in! :) Als ik de cooler rechtstreeks op de core plaats (dus zonder IHS), moet er dan eigenlijk nog koelpasta tussen?

Verwijderd

Ik denk het wel. Als je ArticSilver 5 gebruikt, pas dan erg goed op dat je alleen de core besmeert en de rest van de CPU niet.

• Avalaxy
frozen_fire schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:42:
leonpwner1: ik ga één van de dagen de IHS van mijn X2 verwijderen. Vervolgens maak ik alles wat schoon met een beetje tinner ofzo. Daarna koelpasta verwijderen en nieuwe erop, in wat kleinere hoeveelheid natuurlijk. Daarna plak ik de IHS er weer op met wat silicone langs de randen van de IHS.

Liefst zou ik de IHS er niet terug opplakken, maar deze PC zal in de toekomst nog redelijk wat verplaatst worden, dus ik heb weinig keus. Ik laat je wel weten hoe het afloopt.

Ik heb de twee video's bekeken over het verwijderen van de IHS in de startpost. Als er je nog wat andere dingen te binnen schieten waar ik best rekening mee houdt dan hoor ik dat graag natuurlijk.
Laat me weten hoe het is afgelopen en wat voor materiaal je hebt gebruikt :)
frozen_fire schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:04:
Daar zit wat in! :) Als ik de cooler rechtstreeks op de core plaats (dus zonder IHS), moet er dan eigenlijk nog koelpasta tussen?
Er moet dan nog wel pasta tussen, maar eerlijk gezegd zou ik gewoon de IHS er weer opzetten. Waarom?
  • Als je de heatsink rechtstreeks op de core zet heb je kans om de core of andere onderdelen kapot te maken.
  • De heatsink past niet op de core met de standaard retention bracket. Hiervoor moet je deze eraf halen en modificeren om het te laten passen...
  • Als je de pasta goed doet onder én op de IHS, dan zal de warmteweerstand minimaal zijn en scheelt het hooguit 2~3 graden dan wanneer je de IHS er helemaal af zou laten. De grootste weerstand is de dikke koeienvlaai aan koelpasta die ze er standaard tussen doen.
Oh, en let erg goed op ESD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozen_fire
  • Niet online
Ik heb dus gedaan wat ik hiervoor al beschreven had, namelijk IHS verwijderen, alles schoonmaken, nieuwe koelpasta aanbrengen en uiteindelijk de IHS er terug op lijmen.

Toen ik de IHS verwijderd had met zo'n oud scheermesje zag ik dat er wel redelijk veel koelpasta tussen IHS en core zat, maar eigenlijk viel dat best mee!

Heb daarna alles schoon gemaakt. Daarna klein beetje thermal compound tussen core en IHS aangebracht. IHS terug vastgelijmd met silicone. Daarna enkele CPU pinnetjes rechtgeplooid want sommigen waren scheef. CPU in de socket geplaatst en de cooler er bovenop gezet. Deze weegt een 700-tal gram denk ik. Op deze manier bleef er goed druk staan op de IHS en zo kon de silicone goed drogen. Dit heb ik zo een nachtje laten rusten.

Alles werkt nog, maar het warmte probleem is er nog steeds. Ik ga het nog een keer proberen en deze keer ga ik helemaal geen koelpasta aanbrengen tussen IHS en de core. Waar het misschien ook aan kan liggen is dat er wat teveel lijm/silicone gebruikt is bij het aanbrengen van de IHS. Hierdoor wordt de afstand tussen IHS en de core natuurlijk groter.

Ik heb deze keer wel geen tijd gestoken in het goed aanbrengen van thermal compound tussen heatsink en IHS. Misschien dat het ook daar aan kan liggen dat het deze keer nog steeds fout loopt, maar dat lijkt me sterk.

In ieder geval, ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
frozen_fire schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 21:28:

Alles werkt nog, maar het warmte probleem is er nog steeds. Ik ga het nog een keer proberen en deze keer ga ik helemaal geen koelpasta aanbrengen tussen IHS en de core. Waar het misschien ook aan kan liggen is dat er wat teveel lijm/silicone gebruikt is bij het aanbrengen van de IHS. Hierdoor wordt de afstand tussen IHS en de core natuurlijk groter.
Erg vreemd :S

Hoeveel graden scheelt het stressed ongeveer? Onthoudt ook dat het zo'n 100 uur duurt voor de koelpasta goed werkt, dus vaak stressen en weer af laten koelen maakt de koelpasta hard. Bij mij heeft dat ook nog zo'n 4 graden gescheeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

misschien moet je een beetje het randje van de ihs afschuren, als die de afstand tot de core beinvloed... het is wellicht dat de core niet altijd helemaal 100% vlak ligt ten opzichte van de ihs, en dat amd daarom ook vrij dik goop gebruikt?

• frozen_fire
  • Niet online
Dark: ja dat zou best kunnen. Ik kom er nog wel achter. Ik blijf proberen tot het probleem opgelost is :)

Leanpwner1: Idle is alles nu 2 graden warmer geworden (gemiddeld 43°C), maar dat is volgens mij te wijten aan mijn nogal slordige bevestiging van de cooler op de IHS. En bovendien moet de break-in van de koelpasta tussen de IHS en de core natuurlijk nog gebeuren. Dus idle is ongeveer gelijk gebleven.

Op 100% load is het ook hetzelfde: twéé seconden na het starten van Orthos is de core al 60°C. Na vijf seconden 65 graden. Op dat moment sluit ik Orthos altijd af :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/cache/245274.png

CPU : AMD Athlon 64 3500+ (*1)
CPU Arch : 1 Cores - 1 Threads
CPU PSN : AMD Athlon(tm) 64 Processor 3500+
CPU EXT : MMX (+) 3DNow! (+) SSE SSE2 SSE3 x86-64
CPU Cache : L1 : 64/64 KB - L2 : 512 KB
Core : Venice (90 nm) / Revision : DH-E6
CPUID : F.F.2 / Extended : F.2F
Freq : 2006.8 MHz (334.47 * 6)
----------------------------------
MB Brand :
MB Model : 939SLI32-eSATA2
NB : ALI M1697 rev 00
SB : ALI M1573 rev 10
RAM Size : 1024 MB
RAM Freq : 223 MHz
RAM Type : DDR-SDRAM Single Channel
RAM Ratio : CPU/9
RAM Timings : 3-3-3-8
Slot 1 : 256MB (PC3200)
Slot 1 Manufacturer : Corsair
Slot 2 : 256MB (PC3200)
Slot 2 Manufacturer : Kingston
Slot 3 : 512MB (PC3200)
Slot 3 Manufacturer : Kingston

Dit is mijn resultaat, is nog niet af maar lijkt mij netjes :)
Beetje HTT, timings gedoe?

edit: dit kan zeker stukken beter als ik mn CPU:RAM naar CPU/14 verander ipv CPU/9, dan kan ik namelijk mn RAM dichterbij de 200 laten draaien op hogere clocks, omg ;( :X }:O

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Een opmerkelijke overklok. Wat is nu je winst qua prestatie?
Je aantal Ghz is van 2.2 naar 2.0 gegaan, maar je HTT is stukken hoger.
Volgens mij kan je beter je Multiplier op 9 of 10 zetten en kijken hoe ver je dan komt.
Of begon je deze overklok met een ander doel dan maximaal aantal Ghz?
Sowieso is het handig om je 2x 256MB eruit te gooien en 1x 512MB erbij te halen zodat je Dual Channel kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op zondag 23 september 2007 @ 12:31:
Een opmerkelijke overklok. Wat is nu je winst qua prestatie?
Je aantal Ghz is van 2.2 naar 2.0 gegaan, maar je HTT is stukken hoger.
Volgens mij kan je beter je Multiplier op 9 of 10 zetten en kijken hoe ver je dan komt.
Of begon je deze overklok met een ander doel dan maximaal aantal Ghz?
Sowieso is het handig om je 2x 256MB eruit te gooien en 1x 512MB erbij te halen zodat je Dual Channel kan draaien.
klopt, maar ik had dus al 2 reepjes van 256mb erin liggen en toen >kreeg< ik 512mb.. nou kan ik wel Dual-Channel kopen, maar er staat een C90 laptop in de planning, dus probeer ik te besparen, deze pc is dan niet meer van mij (van mn broertje, dan zal ie wel stock draaien :P ).
Dan ga ik met de C90 eens kijken hoe hoog ik kan komen met de Conroe :)

Helaas is mijn geheugen het probleem, dus wat zou ik met de timings moeten doen om hoger te komen in Mhz? Gewoon zo los mogelijk en dan aanscherpen? Hoger als 2,3 Ghz wil ik niet komen omdat de CPU instabiel word..?

Het zou geweldig zijn als ik em op 399FSB te draaien zou krijgen :), en dan nog stabiel!
Maar dat is denk ik wel ver te zoeken 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

gewoon geheugen op een divider gooien en proberen het totaal aantal mhz boven de 2200 uit te krijgen, bij amd is het motto cpu-mhz, cpu-mhz, cpu-mhz-en dan de rest... lage membus of lage htt maakt heel weinig uit, iig veel minder dan cpu-mhz...

even van mijn eigen situatie uitgaand: 10x300/166 geeft betere (game) scores dan10x295/180 terwijl het maar 50mhz scheelt op de cpu en het mem veel harder draait op die laatste stand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/1862/overclock2409nf5.jpg

Hier mijn overclock prestatie met een AMD Opteron 170.

CPU:
Stepping: LCBQE 0712 UPMW
CPU FSB: 270
HT Freq: 3x
CPU Voltage: 3,3% over VID ± 1.375v
Multiplier: 10x

Geheugen:
Kingston hyperX PC3500 434 mhz (2x512 DualChannel)

Timings:
Frequency: 225 mhz
FSB:RAM :CPU/12
tCL,tRCD,tRP,tRAS : 2.5-3-3-8
Command Rate : 1T

Moederbord
Merk: MSI
Type: K8N neo4 platinum
Chipset: nForce4 ultra
Socket: 939

Temps

Core: 31C, stressed 46
CPU: 34C stressed 51

Iemand nog suggesties om hem hoger te klokken? Hij gaat niet verder dan 2700 mhz

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2007 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:51
hallo ,

ik ben al even bezig mijn X2 5600+ over te klokken ,
het lijkt er alleen op dat of ik iets fout doe of de processor niet echt ver wil overklokken ,

ik krijg hem stabiel op 218 * 14 = 3052 MHz ,
en dit dan met een Vcore van 1,35 V CnQ aan

als ik de Vcore verhoog naar + 0,1 of meer krijg ik er amper meer snelheid stabiel uit ,
ook heb ik geprobeert met CnQ uit maar ook dat helpt niet ,

iemand nog tips ?

config :
MSI k9n SLI platinum X2 5600+ met Arctic freezer 64
2 * 1 GB OCZ pc8000 CL4 , Sapphire X2600XT gddr4

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Misterpc schreef op maandag 24 september 2007 @ 17:10:

ik ben al even bezig mijn X2 5600+ over te klokken ,
het lijkt er alleen op dat of ik iets fout doe of de processor niet echt ver wil overklokken ,
Joh :P Die processor is gewoon een uitgerekt ontwerp, daar ga je niet veel meer uitpersen... En als je dacht dat je een Athlon 64 X2 op luchtkoeling stabiel boven de 3 GHz kunt krijgen, vergeet het maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Zeb17
Voltage verder omhoog. Divider verlagen.

@Misterpc
Sowieso moet je bij overklokken Cool 'n' Quiet uitzetten, of het nou invloed lijk te hebben of niet. Gewoon uit.
Voltage nog verder?
Houd je temps in de gaten en probeer nog wat hoger.

Verder is wat leonpwner1 zegt natuurlijk waar. AMD heeft het maximale er al uitgehaald dus is er voor jou weinig meer te doen. (HTT klokken is nog wel een optie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik ben eindelijk ook eens de wereld van het OC- en ingestapt. Om me voor te bereiden op de Overclock heb ik eerst wat info opgezocht op internet en de OC FAQ op Tweakers doorgelezen, alsook de Topicstart.

Toch zit ik nog met enkele vraagjes waarvan ik hoop dat iemand me zal kunnen helpen.

-Ik ben van plan een Arctic Freezer64 pro als koeler aan te schaffen om temps te verbeteren. Is het hierbij nodig extra koelpasta aan te schaffen, of zit hier al koelpasta bij. (Ik heb nog nooit een Third-Party koeler aangeschaft, vandaar de NOOB-vraag 8)7 )

-Ik heb in de TS gelezen dat het best is om je SATAbus en PCI-E\AGP vast instelt. Betekent dit dan dat ik mijn AGP vast instel op 66 (Async van de frontsidebus?). Is het mogelijk dat er geen instellingen zijn voor het aanpassen van SATA-bussen, ik kan hiervan niks terugvinden op mijn mobo.

-IS 55°C max temp onder load een acceptabele temp voor een AMD X2 4400+ CPU. Ik heb me hieromtrent al zot gezocht op Internet, maar ik vind nergens een officiële max temp van deze CPU, ook niet op de site van AMD.

Het zou me een veel plezier doen moest iemand me hieromtrent kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Oli469 schreef op zondag 30 september 2007 @ 14:23:

-Ik ben van plan een Arctic Freezer64 pro als koeler aan te schaffen om temps te verbeteren. Is het hierbij nodig extra koelpasta aan te schaffen, of zit hier al koelpasta bij. (Ik heb nog nooit een Third-Party koeler aangeschaft, vandaar de NOOB-vraag 8)7 )
Op de Freezer 64 zit standaard een thermal pad. Dit is meestal een vrij dikke laag, maar kan opzich goed koelen (heb ik zelf gezien met een 3700+ en Alpine 64). Mocht je beter willen dan kun je Arctic Silver 5 of Zalman STG1 erop smeren.
-Ik heb in de TS gelezen dat het best is om je SATAbus en PCI-E\AGP vast instelt. Betekent dit dan dat ik mijn AGP vast instel op 66 (Async van de frontsidebus?). Is het mogelijk dat er geen instellingen zijn voor het aanpassen van SATA-bussen, ik kan hiervan niks terugvinden op mijn mobo.
SATA bus locken heb ik nog nooit wat van gehoord. PCI-E bus hoef je ook niet te locken, want deze is niet afhankelijk van de HTT bus en loopt (dus) standaard op 100 MHz. PCI bus zou ik wel locken, op 33,3 MHz, en de AGP bus moet je ook locken indien je die hebt.
-IS 55°C max temp onder load een acceptabele temp voor een AMD X2 4400+ CPU. Ik heb me hieromtrent al zot gezocht op Internet, maar ik vind nergens een officiële max temp van deze CPU, ook niet op de site van AMD.
Is een acceptabele temp ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
@ leonpwnr1

In de eerste plaats bedankt voor de snelle reactie, je bent echt een hulp geweest.

Ik refereer even naar startpost ivm locken SATA-bussen

Voordat je begint met overklokken
1. Lock je AGP, PCI, PCI-E en SATA bussen als dat standaard niet zo is. Dit remt het overklokken van je processor en het versnellen van die bussen is nutteloos en kan soms zelfs gevaarlijk zijn.
2. Kijk naar je huidige temperaturen. Zitten deze idle al in de 40 en stressed in de 50 dan moet je opzoek naar andere koeling anders kom je niet ver met overklokken.
3. Zet je HT-Bus op 4x, nu loopt je HT-Bus al op 5x200 = 1000Mhz, en elke Mhz die erbij komt is (theoretisch) te veel.

EDIT:een bijkomende vraag:
Telkens ik mijn HTT verhoog, verhoogt automatisch mijn geheugensnelheid volgens CPU-Z ondanks dat ik op mijn moederbord de geheugensnelheid heb gelocked (op 266mhz). Zo draait mijn geheugen nu 320mhz, maar wel met de latencies van 266mhz. Kan dit kwaad, of is dit normaal? Mijn geheugen zou 333mhz moeten aankunnen (pc5300 geheugen)

[ Voor 20% gewijzigd door Oli469 op 30-09-2007 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Oli469 schreef op zondag 30 september 2007 @ 14:47:

EDIT:een bijkomende vraag:
Telkens ik mijn HTT verhoog, verhoogt automatisch mijn geheugensnelheid volgens CPU-Z ondanks dat ik op mijn moederbord de geheugensnelheid heb gelocked (op 266mhz). Zo draait mijn geheugen nu 320mhz, maar wel met de latencies van 266mhz. Kan dit kwaad, of is dit normaal? Mijn geheugen zou 333mhz moeten aankunnen (pc5300 geheugen)
Logisch, de geheugensnelheid is afhankelijk van je HTT en kun je niet 'locken'. Wat jij hebt ingesteld is een divider, een soort multiplier. Als je deze (bij DDR400) instelt op 166 MHz en je gaat overclocken dan kom je op een gegeven moment weer uit bij 200 MHz dankzij je overclocken.

Het kan geen kwaad als je lage timings zet, meestal kunnen de modules dit wel aan, en anders merk je het snel genoeg :P

Je vraag over de SATA bus heb ik geen antwoord op, maar ik hoor nooit iemand erover, en ik heb het zelf ook nog nooit gezien in m'n BIOS dus dat kun je gewoon vergeten. Anders zou ik nu waarschijnlijk allang met een kapotte PC zitten ;) Bovendien is de SATA bus niet afhankelijk van de HTT, maar loopt tussen je southbridge en de hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli469
leonpwner1 schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:56:
[...]

Het kan geen kwaad als je lage timings zet, meestal kunnen de modules dit wel aan, en anders merk je het snel genoeg :P
Bedoel je hierbij merken als in kapot gaan of merken als in crashen van pc en gewoon andere timings instellen. Het betreft hier Kingston valueram geheugen, geen overclockersgeheugen dus :| . Ik zou er toch graag even mee doen alvorens het te mollen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Oli469 schreef op zondag 30 september 2007 @ 16:04:
[...]

Bedoel je hierbij merken als in kapot gaan of merken als in crashen van pc en gewoon andere timings instellen. Het betreft hier Kingston valueram geheugen, geen overclockersgeheugen dus :| . Ik zou er toch graag even mee doen alvorens het te mollen... O-)
Je kunt het zover ik weet niet mollen met te lage timings. Als het niet werkt dat wordt je systeem instabiel met als gevolg blue screens. Ik heb overigens zelf DDR400 van PQI wat nog cheaper spul is dan Kingston Valueram, en die kan ook timings aan die lager zijn dan wat de SPD in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Het locken van de 'SATA bus' zou wel eens hetzelfde kunnen zijn als het locken van de 'PCI-E bus.'
Maar zelf ben ik ook nooit een mobo tegen gekomen waarbij je dit moest locken, instellen kan wel.
In het volgende deel zal ik dat stukje wel aanpassen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klik :o

Wie gaat er overheen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op maandag 24 september 2007 @ 17:11:
[...]

Joh :P Die processor is gewoon een uitgerekt ontwerp, daar ga je niet veel meer uitpersen... En als je dacht dat je een Athlon 64 X2 op luchtkoeling stabiel boven de 3 GHz kunt krijgen, vergeet het maar ;)
Joh zeg je nu tegen iedereen het zelfde. :)

En die van mijn doet toch echt al 3100Mhz vcore 1.35v op lucht. 15 uur 2x prime gedraaid zonder fouten.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
mad_max234 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:20:
[...]

Joh zeg je nu tegen iedereen het zelfde. :)

En die van mijn doet toch echt al 3100Mhz vcore 1.35v op lucht. 15 uur 2x prime gedraaid zonder fouten.
Ja, quote maar een post van meer dan een week geleden :+

Maargoed, als mensen verwachten een dikke overclock neer te zetten met een 5600+/6000+/6400+ dan zeg ik dat standaardzinnetje idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg hé,.. wou de mijne maar zo hoog gaan :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
leonpwner1 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:30:
[...]

Maargoed, als mensen verwachten een dikke overclock neer te zetten met een 5600+/6000+/6400+ dan zeg ik dat standaardzinnetje idd :P
Deze doet het toch ook aardig: http://www.amdgeeks.net/overclock/570
Maar inderdaad, de meesten zullen echt niet zover komen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:30:
[...]

Hij viel zo erg op, omdat je tegen mijn ook het zelfde heb gezegd. En ik heb het nooit gehad over een dikke overklok, maar toch komen de 5600+ hoger dan een 3600+ maar de oc is groter bij een 3600+.

Geef mijn dan maar een 5600+ die sowieso minimaal 3GHz haald, dat is bij een 3600+ nog maar de vraag of hij de stock snelheid van een 5600+ gaat halen.

En iedereen weet wel dat een 5600+ minder MHz erbij krijgt dan een lager geklokt model, dat hoef je echt niet te vertellen. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Een 5600+ wil nog wel een beetje, maar bij 6000+, of al helemaal 6400+ is het de moeite bijna niet meer...

En ja, als je enige zekerheid wilt moet je geen laag geklokt model nemen nee, maar dat is nu juist het leuke aan overklokken voor de meesten óf heel snel, óf best snel met weinig geld en veel lol (als je het qua bord en RAM natuurlijk ook slim aanpakt, maar (sorry voor het schelden hier) dan zul je tegenwoordig toch eerder een Intel pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga over naar een AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2, 2x2.6GHz, 2MB, 400MHz Bus, 65W, Boxed)
Ik hoop dat die 65w versie wat extra kan ten opzichte van de 89watt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25
Toch maar eens gekeken of ik mijn Opteron 170 op 2.8 i.p.v. 2.75 stabiel kon laten lopen. 24 uur Prime test ging perfect:
Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/ccpuz.php?id=249735
Voltage is 1.360

Ben wel tevreden. Maybe eens de 2.85 en daarna de 2.90+ (hopelijk :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nice hoor. Gewoon lekker doorklokken tot je aan je max. zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Saturnus schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:58:
Nice hoor. Gewoon lekker doorklokken tot je aan je max. zit. :)
Heb hem eens gereboot en ben meteen voor de 2.92 gegaan. Een 15 minuten Prime test ging zonder fouten. Dit zegt natuurlijk nog niet veel dus ik ga hem vannacht eens laten lopen.
Hij doet 2.92Ghz nu op idle 32C CPU en 33 Core. Stressed 41 CPU en 46 Core. (Lucht). Dus ik vind het wel goed gaan :). Als hij de 2.95 of zelfs de 3.00 op lucht haalt met een Artic Freezer 64 pro zou helemaal top zijn.
Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/ccpuz.php?id=249744

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Zo die temperaturen zijn inderdaad mooi. Waar lees je mee uit?
En wat is je batch?
Misschien kan dat ding wel richting de 3.2Ghz. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Gewoon speedfan :S Afbeeldingslocatie: http://www.vipeax.org/speedfan.PNG
Dit was met firefox en gamespy open dus hij liep iets omhoog.
Voltage is nu 1.365 trouwens.

[ Voor 42% gewijzigd door Paprika op 02-10-2007 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nee ok, was maar een vraagje. :)
Ik bedoel als het een stukje software was uit Cuba zou ik gaan twijfelen. :P
Maar sowieso zijn de sensors van de X2's en Opterons niet altijd betrouwbaar (zie dit topic), er staan wel hele lage temps, maar heb je de heatsink ook gevoelt tijdens het stressen?
Als de temp echt zo laag zijn lijkt mij dat je nog een behoorlijk stuk kan overklokken, sommige overklokkers hebben jouw stressed temps al op idle. :P
Succes iig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Hij voelt gewoon koud aan dus het lijken me de echte temps. (Voelt aan als koud koper.) Zal eens een boot in de 3.0 proberen. Als hij niet boot 2.95 en anders weer 2.92 en een lange Prime test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Als je niet meer verder komt dan dat kan je het voltage ook nog verhogen waardoor je waarschijnlijk weer een stukje verder kan, want die temps. zijn best wel ok haha. :)

Maar weet je je batch ook nog? (Dat is die 'code' op de bovenkant van je processor.)

[ Voor 20% gewijzigd door Saturnus op 02-10-2007 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Die ben ik kwijt geraakt met een verhuizing >.< Die had ik op een blaadje geschreven en aan de computer geplakt. Toen alles uitgepakt was zat ie er niet meer op :( :S. Nu zit me Artic Silver 5 erover en heb niet echt zin om die stomme klem van de freezer open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Paprika schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 20:15:
[...]

Heb hem eens gereboot en ben meteen voor de 2.92 gegaan. Een 15 minuten Prime test ging zonder fouten. Dit zegt natuurlijk nog niet veel dus ik ga hem vannacht eens laten lopen.
Hij doet 2.92Ghz nu op idle 32C CPU en 33 Core. Stressed 41 CPU en 46 Core. (Lucht). Dus ik vind het wel goed gaan :). Als hij de 2.95 of zelfs de 3.00 op lucht haalt met een Artic Freezer 64 pro zou helemaal top zijn.
[afbeelding]
Nice hoor, dat zijn erg lekkere temperaturen. Mijn '165 is idle al zo'n 38 graden en stressed 60 :P

Ook cool dat het je lukt met zo'n laag voltage. Nu alleen je HT-link omhoog zien te krijgen he 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Jammer van die batch, * Saturnus wil graag weten welke het is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Bah de laatste voor vanavond:
Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/ccpuz.php?id=249773
Morgen ga ik voor de 3.0Ghz. Op 150% zou leuk zijn :). (Nu 147.85% >.<)
1.370 Volt, Idle 32-33 Load 43-44.

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 02-10-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Met zulke temperaturen kun je er met gemak nog wat voltjes bij gooien toch?

Ik weet niet wat voor mobo je hebt, maar een HTT van 330 moet wel haalbaar zijn, dan kun je de 3300 MHz wel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ik heb een A8N-SLI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik had ook niet anders verwacht ;) A8N-SLI boardjes doen meestal tussen de 310 en 330 MHz op de HTT. De mijne kan max 314 MHz aan, dat is wel enigzins jammer want daarmee kan m'n Opteron maar tot 9x314= 2826MHz. Maargoed, met deze temperaturen haal ik dat toch niet :P
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~[html]~[html]~[norml]~[/norml]~[/html]~[/html]