Opteron 165 veel te warm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:57
Na lang zoeken en proberen heb ik besloten toch maar eens een topic te maken.

Het probleem:

Ik heb een s939 Opteron 165 gekocht ter vervanging van mijn s939 3700+. Het doel van deze processor is om er mee over te clocken, waarbij ik doel op de 2.6~2.8 GHz range. Echter, sinds ik de processor heb geïnstalleerd en de heatsink erop heb gezet heb ik nog niet serieus kunnen overclocken, omdat de CPU simpelweg veels te warm wordt. In idle is deze meestal rond de 35~40 graden, maar in stress raakt de temperatuur van de Core meestal wel de 60C grens, en dit is met mijn kast open. Ik heb de heatsink er meerdere malen opnieuw opgezet met Arctic Silver 5, en ook een andere heatsink geprobeerd.

Informatie:
  • Vcore: 1.35 volt (default).
  • Frequentie: variërend van 1800 MHz tot 2450 MHz, nu loopt m'n processor op laatst genoemde frequentie, echter nog wel op default Vcore.
  • IHS is recht, getest door er een pasje langs te houden.
  • Koeler zit er strak op, zelfs nieuwe schroefjes opgezet.
  • MaxTCase is 57 graden, daar zit ik dus vrij regelmatig dik boven.
  • Gebruikte koelers zijn de boxed HSF met heatpipes en een Arctic Alpine 64.
  • Gebruikte koelpasta is Arctic Silver 5
  • Airflow in de kast is goed, maar de kast staat nu open...
  • Heatsink wordt niet echt warm...
  • Last but not least, temperaturen liggen tussen de 40 en de 62 graden...
Wat ik al heb geprobeerd:

Ik heb de heatsink er al zo'n 5 keer opnieuw opgezet, 2x de boxed HSF en 3x mijn Arctic Alpine 64. De gebruikte hoeveelheid Arctic Silver heb ik telkens gevarieerd, maar ik gebruik er elke keer vrij weinig van, ongeveer zoveel als de website van Arctic beschrijft. Ik heb de kabels van m'n pc opnieuw weggewerkt om te voorkomen dat er iets is dat mijn airflow hindert. Ook heb ik de koeler nog wat aangedrukt en gekeken of de koelpasta goed uitgespreid was, dit was wel het geval. Vreemd genoeg ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn heatsink niet echt warm werd. De onderkant werd lichtelijk warm, maar zeker geen 50~60 graden! Als ik daarna aan mijn chipset koelblokje voelde, die maar 45 graden wordt stressed, die voelde vele malen warmer aan.

Kortom: iets hindert de geleiding van warmte. Na een opmerking van The_Zeroorez in het OC & INFO A64 topic over de IHS, dat er wellicht teveel koelpasta onder zou zitten, begon ik na te denken, en dit leek mij de enige goede oorzaak.

Hierna ben ik op google gaan zoeken naar mensen met dezelfde problemen, en informatie over het verwijderen van de IHS, maar helaas heb ik niet veel relevants gevonden, omdat er maar weinig mensen blijken te zijn die dezelfde problemen hebben als mij. Wél heb ik informatie gevonden over het verwijderen van de IHS, maar ik wist al hoe dit moest, dus dat had niet veel zin voor me.

Het probleem is dat ik niet bang ben om de IHS er af te halen (ik heb ook nog een 3700+ liggen om op te oefenen), maar ik heb niet de benodigde middelen om hem er weer op te zetten.

Ook heb ik er over zitten te denken om een Arctic Freezer 64 Pro te kopen als vervanging van mijn Arctic Alpine 64 (kostte destijds 9 euro :P). De Freezer 64 Pro is (deels) van koper, mijn huidige Alpine 64 is slechts van ruw aluminium.

Vragen:
  • Is 25 graden verschil tussen idle en stress normaal?
  • Ziet iemand iets dat ik verkeerd heb gedaan of wat ik zou kunnen proberen?
  • Zou een Freezer 64 Pro beter koelen?
  • Ik zie dat bijna iedereen hetzelfde mesje gebruikt om de IHS er af te halen, die heb ik niet. Kan dit met een Stanleymes?
  • Waarmee maak je de IHS weer vast? Dat zwarte spul dat er standaard tussen zit heb ik niet.
  • Dat 'matje' waar je hem op kunt/moet leggen zodat de pinnetjes niet kunnen beschadigen, heb ik maar een klein stukje van, namelijk het stukje dat ik standaard bij m'n processor kreeg. Is dit genoeg?
Kortom: dit topic is bedoeld om tips te krijgen wat ik zou kunnen verbeteren, of ervaringen en oplossingen van mensen met dezelfde problemen. Hieronder zet ik nog wat screenshots om het probleem te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://img524.imageshack.us/img524/6392/idleln4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/3533/stressjb4.jpg

Waar ik heb gezocht:

Uiteraard heb ik gezocht op het eigen forum, vooral in het OC & Info topic.
Ook heb ik gezocht in het archief van Overclock.net
Verder heb ik met google nog wat linkjes gevonden over Opterons en het verwijderen van IHS's, maar dat is niet relevant voor het topic.

Als iemand meer screenshots zou willen zien of meer info nodig heeft, please do tell me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinBel
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-06 23:33
Als eerste moet ik zeggen dat je je Post netjes en compleet hebt gemaakt.
Daar kunnen we veel mee.

Dan mijn antwoorden op je vragen:
* Is 25 graden verschil tussen idle en stress normaal?
Dit is voor mij vrij normaal, ik heb zelf een AMD Athlon X2 5600+, en met de boxed cooler was dees Idle ~40C en Stressed ~62C, heb er nu een Freezer 64 Pro opgezet, nu zijn temps Idle ~30C en Stressed ~48C.
* Ziet iemand iets dat ik verkeerd heb gedaan of wat ik zou kunnen proberen?
Als het zo is wat je zegt, dat je weinig pasta gebruikt, moet je het is proberen om met een stukje karton gelijkmatig uit te smeren, zodat het een mooi laagje vormt, want als je er een drupje op doet, en drukt dan je heatsink aan op CPU, dan heb je kans dat er lcuht tussen komt, wat slechtere koeling betekent.
* Zou een Freezer 64 Pro beter koelen?
Ja, zoals je ook al bij mijn temps ziet, koelt die veel beter.
* Ik zie dat bijna iedereen hetzelfde mesje gebruikt om de IHS er af te halen, die heb ik niet. Kan dit met een Stanleymes?
Dat weet ik niet, geen ervaring mee.
* Waarmee maak je de IHS weer vast? Dat zwarte spul dat er standaard tussen zit heb ik niet.
* Dat 'matje' waar je hem op kunt/moet leggen zodat de pinnetjes niet kunnen beschadigen, heb ik maar een klein stukje van, namelijk het stukje dat ik standaard bij m'n processor kreeg. Is dit genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Bedankt voor je antwoord. Ik was toch al aan het sparen voor een Freezer 64 Pro, en ik weet dat deze beter koelt, maar ik weet niet of het in mijn geval de oplossing gaat bieden die ik nodig heb.

Namelijk om het volgende:

De heatsink wordt amper warm, dus ik krijg niet het idee dat de heatsink aan z'n limit zit. Welliswaar is de Freezer 64 Pro deels van koper, dus zou het kunnen dat deze iets warmer zou worden. Ten tweede, en tevens hetgeen waar mijn hele probleem om draait, zie deze review van tweakers.net:

nieuws: Nieuwe boxed processorkoeler van AMD getest

Ze halen daar met de boxed HSF met heatpipes 44 graden stressed, op dezelfde klokfrequentie als mij. Toch is mijn CPU met dezelfde HSF 62 graden stressed. Hoe komt dit verschil :?

Hierdoor ben ik toch gaan twijfelen of het wel aan de koeler ligt, en of het probleem niet gewoon ónder de IHS zit... Vandaar mijn topic op GoT, ik probeer er achter te komen of ik beter mijn IHS er opnieuw op kan zetten of de koeler kan vervangen... En eventueel tips voor het replacen van de IHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinBel
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-06 23:33
EEhm ja daar heb je wel gelijk in.

Wat voor mobo heb je?
En wat voor kast?
Hoeveel fans zitten daarin?
Hoeveel outtake/intake?

En zit die heatsink echt goed op de CPU?
Dus niet los ofzo, en dan ook echt niet teveel pasta ertussen.

En je zegt zelf dat de onderkant van die heatsink echt niet warm is.
Miss moet je is Lavalys Everest downloaden, en daar kijken bij Computer -> Sensors.
Het kan miss ook aan Coretemp of Speedfan liggen.
Of je sensors zijn gewoon brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
KevinBel schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:08:

Wat voor mobo heb je?
En wat voor kast?
Hoeveel fans zitten daarin?
Hoeveel outtake/intake?
Kast en fans doen er niet toe, want m'n kast staat open nu. Maar als je het wilt weten: ik heb 1x 80MM intake fan, 1x 80MM outtake fan en 1x 120MM outtake fan van de voeding.
En zit die heatsink echt goed op de CPU?
Dus niet los ofzo, en dan ook echt niet teveel pasta ertussen.
Nope, zit er echt strak op. Zelfs nieuwe schroefjes erop gezet omdat ik hem met die oude schroefjes niet meer goed vast kreeg (schroefjes waren kapot). Ook die boxed cooler gewoon op de goede manier vastgemaakt met de clipjes.
En je zegt zelf dat de onderkant van die heatsink echt niet warm is.
Miss moet je is Lavalys Everest downloaden, en daar kijken bij Computer -> Sensors.
Het kan miss ook aan Coretemp of Speedfan liggen.
Of je sensors zijn gewoon brak.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Coretemp en Speedfan geven ongeveer dezelfde waardes, en wanneer ik mijn PC boot geeft het BIOS aan ~33 graden (vervolgens zie ik in Windows 35 graden), dus lijkt me goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Een Freezer 64 Pro is inderdaad een stuk koeler, als je hem niet hebt om erg stil te zijn.

Dat lossnijden van een IHS gaat wel met een stanleymes, maar dat is toch erg dik, en zal waarschijnlijk een boel beschadigen (heb het met een dode CPU eens gedaan, omdat het sneller gaat). De mesjes die je zoekt zijn ouderwetse scheermesjes.

Echter, zoals ik al gezegd had, is het zeer af te raden om de IHS te reattachen als je de CPU (lang) levend wilt houden. Het zal niet bevorderlijk zijn voor de core wanneer je de boel er 'met de hand' weer op drukt, ipv met een speciaal doorgemeten installatie. Die paar graden zullen minder schade aanrichten :P

Waar ik trouwens bij s939 nogal eens problemen mee had, was het vastzetten van een koeler, met name wanneer het een vrij grote koeler betreft, en op het mobo vrij grote koeling en zooi zit. Controleer eens of die klemmetjes wel om het haakje zitten, en niet erachter zijn blijven hangen aan een kant... Dan zou er dus wat ruimte tussen CPU en HS zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door TheZeroorez op 28-08-2007 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
TheZeroorez schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:06:

Waar ik trouwens bij s939 nogal eens problemen mee had, was het vastzetten van een koeler, met name wanneer het een vrij grote koeler betreft, en op het mobo vrij grote koeling en zooi zit. Controleer eens of die klemmetjes wel om het haakje zitten, en niet erachter zijn blijven hangen aan een kant... Dan zou er dus wat ruimte tussen CPU en HS zitten.
Dat is niet zo. Ze zitten er goed strak om, en ik heb er veel kracht op gezet. Ik heb ook de schroefjes van het retention bracket nog wat strakker aangedraaid, en de klemmetjes wat strakker aangedraaid.

Iemand nog tips wat ik kan doen? :? :| :S :/ :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
De klemmetjes van de koeler strakker aandraaien :?

Ik kan het natuurlijk enorm mis hebben, maar die x939/AM2 koelers hebben toch klemmen, die je gewoon met een hendel omlaag haalt? Wanneer de hendel fysiek niet verder kan zit 'ie vast.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vergelijkbaar hier wel, FX-60 idle (800Mhz 1.1v) 24-30gr, full load (2600 1.35v) 56gr met een wat oudere 7000alcu. Ik maak me niet echt zorgen, maar met overklokken heb je natuurlijk wat meer ruimte nodig> betere koeler? mss ligt het wel aan de stepping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
TheZeroorez schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:22:
De klemmetjes van de koeler strakker aandraaien :?

Ik kan het natuurlijk enorm mis hebben, maar die x939/AM2 koelers hebben toch klemmen, die je gewoon met een hendel omlaag haalt? Wanneer de hendel fysiek niet verder kan zit 'ie vast.. :)
De boxed HSF heeft inderdaad die standaard klemmen met zo'n hendeltje, maar de klemmen van de Arctic Alpine 64 zijn er af te schroeven (om hem los te maken) ;)

Maar inderdaad: ik maak me niet zo zorgen om de temperatuur opzich, maar ik heb lagere temperaturen nodig om over te clocken, ik wil er nog zo'n 300 MHz bij (uiteraard met bijbehorende voltageverhogingen). En natuurlijk omdat ik het vreemd vind dat ze in die tweakers.net review 44 graden stressed halen op 2.4 ~ 2.6 GHz. En omdat mijn heatsink niet echt warm wordt... :P

[ Voor 25% gewijzigd door Avalaxy op 28-08-2007 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Schaamteloos schopje }:O -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:19

Zygivt

Evenaren en overtreffen

heb je de heatsink gevoelt ? is die warm of niet ? kun je hem vast houden of trek je meteen je hand terug ?

hoe heb je getest of je heatsink bol is? pinpas met zijn kant tegenaan houden?

hoe heb je de koelpasta erop gedaan ? halve rijskorrel en deze goed uitsmeren?

[ Voor 52% gewijzigd door Zygivt op 29-08-2007 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:03
Ik heb ook een Opteron 165 en hij is overgeklokt naar 2,8GHz. Heb er de Cooling Silentator opzitten en hij is idle iets van 34-38°C stressed gaat hij naar 60°C. Ik heb er een klein rijstkorreltje koelpasta opgedaan en niet uitgesmeerd maar gwn koeler opgeplaatst. De koeler zorgt er wel voor dat de pasta alle gaatjes opvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

blubbers schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 23:30:
Ik heb ook een Opteron 165 en hij is overgeklokt naar 2,8GHz. Heb er de Cooling Silentator opzitten en hij is idle iets van 34-38°C stressed gaat hij naar 60°C. Ik heb er een klein rijstkorreltje koelpasta opgedaan en niet uitgesmeerd maar gwn koeler opgeplaatst. De koeler zorgt er wel voor dat de pasta alle gaatjes opvult.
das niet helemaal waar natuurlijk. Koelpasta is niet zodanig vloeibaar, en de koeler zit niet zodanig strak. Dat je het maximale eruit haalt. Ik denk dat uitsmeren een slimmer idee was geweest. ik denk dat je koelpasta nu als een ronde "dikke" vlek op je cpu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:03
Temperaturen waren bij mij wel beter als van te voren. En meningen zijn verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

blubbers schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 23:44:
Temperaturen waren bij mij wel beter als van te voren. En meningen zijn verschillend.
ik zou zeggen plaats je koeler opnieuw en maak een foto hoe je pasta er nu op zit.

het is btw niet mijn mening ik gok dat het zo is.

• AFHill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Uhm, ik ben een newbie maar is het niet zo dat de pasta een paar dagen nodig heeft om optimaal te werken? Verder lijken me deze temps niet echt abnormaal.

Krijg trouwens m'n opteron 165 dit weekend binnen.

• Avalaxy
Zygivt schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 23:22:
heb je de heatsink gevoelt ? is die warm of niet ? kun je hem vast houden of trek je meteen je hand terug ?
Staat in de TS, heatsink wordt niet echt warm...
hoe heb je getest of je heatsink bol is? pinpas met zijn kant tegenaan houden?
Ja. Staat overigens ook in de TS.
hoe heb je de koelpasta erop gedaan ? halve rijskorrel en deze goed uitsmeren?
Meerdere dingen geprobeerd. Zowel uitsmeren als een druppel en dan de heatsink erop.
AFHill schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 10:56:
Uhm, ik ben een newbie maar is het niet zo dat de pasta een paar dagen nodig heeft om optimaal te werken? Verder lijken me deze temps niet echt abnormaal.
Klopt helemaal, ongeveer 200 uur duurt dat en dan kan de temperatuur nog 2~5 graden zakken. Dan nog zit ik op 55 graden, dus veels te warm. Als je leonpwner1 in "Opteron 165 veel te warm" had gelezen dan snap je meteen waarom de temp wél abnormaal is.

Ik weet nu dus nog steeds niet wat ik moet doen. Freezer 64 Pro kopen? De heatsink die ik nu heb zit nog lang niet aan z'n limiet (getuige de lage temperaturen van de heatsink zelf). Maar misschien geleidt dat aluminium niet goed, en geleidt dat koper van de Freezer 64 beter waardoor de warmte beter afgevoerd kan worden.

Maar het kan ook dat dit níet zo is. In dat geval zit het probleem ónder de IHS en heb ik die koeler voor niets gehaald...

Ik zal vandaag even een temperatuursensortje van m'n behuizing op die heatsink plakken om te meten hoe warm deze ongeveer wordt.

Anoniem: 160226

ik heb toen ik mijn opty kocht,ook een freezer 64 pro genomen, omdat de prijs en de productrevieuws bij mij de doorslag gaven....ik heb deze cooler op alle manieren proberen te veranderen, zodat de temps naar beneden zouden gaan...door o.a. een 12 cm fan er op te plaatsen, push pull combinatie met fans..hem te lappen met 400,600,1000 waterproof schuurpapier....de temps zijn wel naar beneden gegaan, maar om er 1,4 of meer op te zetten word de freezer toch al 60 graden.....dus als je de grens van je proc wilt opzoeken, dan zou ik toch een andere cpu cooler nemen...ik heb zelf gisteren een Scythe Ninja Rev.B SCNJ-1000P (Socket 478/775/754/939/940/AM2) besteld, omdat deze cooler toch beduidende betere prestaties neerzet...

• Avalaxy
Anoniem: 160226 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:55:
ik heb toen ik mijn opty kocht,ook een freezer 64 pro genomen, omdat de prijs en de productrevieuws bij mij de doorslag gaven....ik heb deze cooler op alle manieren proberen te veranderen, zodat de temps naar beneden zouden gaan...door o.a. een 12 cm fan er op te plaatsen, push pull combinatie met fans..hem te lappen met 400,600,1000 waterproof schuurpapier....de temps zijn wel naar beneden gegaan, maar om er 1,4 of meer op te zetten word de freezer toch al 60 graden.....dus als je de grens van je proc wilt opzoeken, dan zou ik toch een andere cpu cooler nemen...ik heb zelf gisteren een Scythe Ninja Rev.B SCNJ-1000P (Socket 478/775/754/939/940/AM2) besteld, omdat deze cooler toch beduidende betere prestaties neerzet...
Wordt jouw heatsink wel warm dan? Hoe kan het dat alle Opterons van een jaartje geleden ofzo maar ~45 graden stressed werden en nu iedereen rond de 60 graden zit? 8)7

Ik heb die koeler bekeken, mooi ding, maar ik heb 2 vragen erover:
  • Wat is het verschil tussen de 1000P en de 1100P versie?
  • Je moet hem met schroefjes vast zetten...? Daar heb ik geen zin in want dan moet m'n mobo er weer uit (en elke keer als ik hem er opnieuw opzet) :/

[ Voor 12% gewijzigd door Avalaxy op 30-08-2007 12:59 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:50

Dark

who tweaked the light?

als je blokje er goed op zit maar het wordt niet warm, al zeggen de sensors van wel, zou ik aan die sensors (progjes) twijfelen? cker als je alles dubbel checked hebt qua contact heatsink/ihs...

krijg je ook de bij die temps behorende problemen, of blijft alles gewoon werken? indien dat laatste gewoon niet op de temp letten lijkt me ...

• Avalaxy
Dark schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:05:
als je blokje er goed op zit maar het wordt niet warm, al zeggen de sensors van wel, zou ik aan die sensors (progjes) twijfelen? cker als je alles dubbel checked hebt qua contact heatsink/ihs...

krijg je ook de bij die temps behorende problemen, of blijft alles gewoon werken? indien dat laatste gewoon niet op de temp letten lijkt me ...
Alles werkt gewoon, maar dat is logisch: je PC gaat pas throttlen vanaf 70 graden ofzo... Maar ik zit dus wel boven MaxTCase, en hij gaat dus wel langzaam dood zo. En reden om te twijfelen aan de sensor heb ik niet... Ik heb gezien op foto's hoeveel koelpasta ze tussen die core en IHS doen... :o

Anoniem: 160226

leonpwner1 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:57:
[...]

Wordt jouw heatsink wel warm dan? Hoe kan het dat alle Opterons van een jaartje geleden ofzo maar ~45 graden stressed werden en nu iedereen rond de 60 graden zit? 8)7

Ik heb die koeler bekeken, mooi ding, maar ik heb 2 vragen erover:
  • Wat is het verschil tussen de 1000P en de 1100P versie?
  • Je moet hem met schroefjes vast zetten...? Daar heb ik geen zin in want dan moet m'n mobo er weer uit (en elke keer als ik hem er opnieuw opzet) :/
nee je moet deze bevestigen met bevestigingsbeugetjes....nee want het hele moederbord eruit halen heb ik ook niet zo graag... :( ;)
ik haal wel 2720 met 1.34 v ...(53 graden) maar ik wil hooooger !!! 2800 heeft hij 1.4 volt nodig....
de meeste willen 27 a 2800 halen,maar een jaar geleden hadden ze daar waarschijnlijk minder prik voor nodig.....

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 160226 op 30-08-2007 13:40 ]

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik moet je denk ik teleurstellen : Hier kan je weinig aan doen behalve eventueel je IHS eraf slopen wat ook niet meer makkelijk gaat :/

Ik heb een X2 4400+ S939 en die houdt ook 15 graden vast tussen IHS en mijn ThermalRight Ultra 120 !!
Een betere koeler heeft dus geen zin helaas.

IDLE : 24-34 graden.
Stressed : 45 graden.
Core IDLE en Stressed : Bovenstaande temperaturen + 15 graden :(

Daarnaast zijn tegenwoordig de overgebleven Opteron's allemaal relabeled Toledo Core's schijnt die AMD nog over had dus er is kans dat je precies dezelfde pech als ik hebt.

Succes !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Avalaxy
nero355 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:33:

Daarnaast zijn tegenwoordig de overgebleven Opteron's allemaal relabeled Toledo Core's schijnt die AMD nog over had dus er is kans dat je precies dezelfde pech als ik hebt.
CPU-z geeft inderdaad aan dat het een Toledo core is...

In ieder geval bedankt voor je post, je geeft precies de informatie die ik nodig had (en waar ik voor vreesde). Erg jammer dan :( Ik wil hoger clocken...

IHS afhalen begin ik dan maar niet aan als ik de verhalen in dit topic zo'n beetje lees, en ik ben bang dat ze er idd iets aan veranderd hebben waardoor hij er moeilijker af gaat...

• Dark

Dark

who tweaked the light?

progjes zien geen verschil tussen toledo en denmark, het ene progje zegt dit en het andere zegt dat ...
volgens mij zijn die LCXXX relabeled x2's en CCXXX gewone opty's?

bij mij zegt a64info&cpu-z het is een toledo, en cbid,crystalcpuid en everestcpuid zien dezelfde cpu als denmark :s http://img126.imageshack.us/my.php?image=niettezien2kr1.jpg

edit: als ik mijn cpu op 10x285 met voltage op auto draai (1.31v volgens cpu-z/everest) dan idled een core zo'n 11C onder kamertemp :| met aircooling en ruim 40% oc ... hoe betrouwbaar is die sensor dan nog?
http://img204.imageshack....mage=coretempsraarhf3.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Dark op 30-08-2007 15:37 ]

• Avalaxy
Dark schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:16:

edit: als ik mijn cpu op 10x285 met voltage op auto draai (1.31v volgens cpu-z/everest) dan idled een core zo'n 11C onder kamertemp :| met aircooling en ruim 40% oc ... hoe betrouwbaar is die sensor dan nog?
http://img204.imageshack....mage=coretempsraarhf3.jpg
Hmm... Maar mij valt op dat CoreTemp zowieso minder accuraat is dan Speedfan. Waarschijnlijk zou een restart van CoreTemp of Speedfan wel de juiste waarde geven. Mijn sensor is iig wel betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:33:
Ik heb een X2 4400+ S939 en die houdt ook 15 graden vast tussen IHS en mijn ThermalRight Ultra 120 !!

Core IDLE en Stressed : Bovenstaande temperaturen + 15 graden :(
Dat klopt natuurlijk niet helemaal..

Het ene wordt in de core gemeten, en het andere er een stukje naast. Leg je vinger eens op een kookplaat, of leg hem een centimeter naast het verwarmde deel, is een vergelijkbaar effect ;)

Verder is de manier van meten ook niet helemaal hetzelfde...

En ja, die IHS'jes zitten gewoon met slechte en veel teveel koelpasta vast. Ze kunnen ook strakker, maar da's niet lekker voor je core, dus dat beetje, moet je maar accepteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 22:31
IHS eraf halen en je temp vliegt omlaag.

Opteron op 2.9ghz nu, idle 33-34 stressed 45-46.

met de IHS erop kwam ik tegen de 55-56 aan stressed. ( gekoeld door een Zalman9500 ).

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFHill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Van de week heb ik mijn opteron 165 binnen gekregen en na wat opstart problemen met mijn mobo ben ik gaan overklokken. Dit ging redelijk soepel naar de 300X9 maar toen ik gister deze settings wou testen met orthos viel mij iets op. Ik had orthos gestart en hield het in de gaten met speedfan. Daar kwamen temps uit van 50 en 52 graden. Verder voor mijn CPU core zelfs maar 49 a 50 graden constant.

Maar toen startte ik cpu-z op en kwam er een piek op de cpu core temp. Deze piek deed zich om de paar seconden voor. Toen ik cpu-z afsloot viel dit weer weg. Verder heb ik coretemps opgestart en toen kreeg ik een constante hogere temp voor de CPU core. Deze was wel 10 graden hoger met uitschieters naar de 65 graden. Na coretemps afgesloten te hebben bleef deze temp rond de 59 graden schommelen.

Ik heb orthos nog acht uur laten draaien en kwam geen problemen tegen. Verder waren de andere temps niet veranderd. Ik denk dus dat de sensor in de processor er niet tegen kan dubbel uitgelezen te worden. De hogere processortemperatuur had namelijk geen enkel effect op de temeraturen die door het mobo worden opgegeven.

Misschien verklaart dit hoger gemeten temps dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Hmm, ik denk dat het probleem toch voor het grootste gedeelte ónder de IHS zit. Ik weet nu eigenlijk nog niet echt wat ik zal doen:

Een Freezer 64 Pro of een andere koeler kopen, of het gewoon zo laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Voltages en temperaturen uitlezen met software kan de realiteit benaderen, maar vaak genoeg zie je dat het er veel vandaan zit.

Ik zou me nergens druk om maken.

• Avalaxy
Klein schopje in m'n (oude) topic mbt het re-attachen van de IHS:

Ik ga binnenkort beginnen met mijn profielwerkstuk, over overclocken. Dit wil ik gaan doen met mijn 3700+ en mijn Opteron 165, maar daarvoor wil ik eerst bij beide CPU's de IHS re-attachen (als eerste de 3700+ om te oefenen).

- Waar kan ik zo'n oud scheermesje halen, en wat voor naam moet ik op zoeken?
- Welk spul kan ik gebruiken om de IHS weer vast te 'lijmen' aan de print?
- Is er verschil tussen het verwijderen van de Opteron 165 IHS en de 3700+ IHS?

Graag wat tips van ervaringsdeskundigen of anderen die het antwoord weten :)

• TheZeroorez
  • Niet online
leonpwner1 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 22:38:
Ik denk wel bij de drogist. Een Kruidvat bijvoorbeeld verkoopt duizend en één scheermesjes, dus vast en zeker ook wel van die oude. Hoe ze heten? Scheermesjes / razor blades. Geen andere naam voor voor zover ik weet :P
Siliconen kit doet het prima. Aanbrengen met een klein spateltje omdat het dun moet, en je natuurlijk op twee plaatsen een opening moet houden zodat condens eruit kan (anders gaat 'ie toch ooit eens kapot).
Ik had een week 6, 2006 (link), en daar zat er pasta tussen, en ging het prima.
Bij een 165 zit er volgens mij precies hetzelfde tussen, dus zou dat ook prima moeten gaan. Let wel even op dat je het scheermes niet te diep steekt.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37

Bij mij is het ihs verwijderen gelukt met zon chirurgenmesje, was wel een oude dode cpu dus weet niet of het goed gegaan is.

Denk dat silicone kit/lijm wel werkt, weet alleen niet welk soort je moet hebben. Zolang het maar tegen wat warmte kan, de print niet vernietigt en waterdicht is is het goed lijkt me.

Zolang het niet vast gesoldeert zit moet het gewoon lukken denk ik, maar misschien dat bij de ene de chippies iets dichter bij de ihs zitten dan de andere (die kleine chippies niet de core).

• Avalaxy
@The_Zeroorez, erg bedankt voor je tips d:)b

@bassie_, uiteraard ook bedankt voor je tips :)
Zolang het niet vast gesoldeert zit moet het gewoon lukken denk ik, maar misschien dat bij de ene de chippies iets dichter bij de ihs zitten dan de andere (die kleine chippies niet de core).
Ik weet dat bij moderne CPU's de IHS soms vastgesoldeerd zit, dit is bij Opteron 165 (s939) niet zo hopelijk? En bij gerelabelde Toledo's (wat de mijne waarschijnlijk is) ook niet?

En hoe zit dit bij AM2 cpu's?

• TheZeroorez
  • Niet online
Als ik het zo lees op XS zitten ze inderdaad gewoon los.

AM2 wil je bijna geen IHS loshalen, omdat het nog steeds niet echt een overklokkers-socket is. De Windsor, de meest gebruikte, is in ieder geval gesoldeerd, dus dat is een enorm lastig en tijdrovend klusje. En zelfs als het je al lukt, is de kans 25% dat je CPU nog werkt :P

Lees daar sowieso eens wat rond, is handig :)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Afbeeldingslocatie: http://www.winkelplein.nu/barbershopsuply/2005121201535.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:01

Format-C

Tracing Rays

Foutje. :o

Excuses.

[ Voor 148% gewijzigd door Format-C op 14-09-2007 10:30 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

kun je niet eerst een poging doen om, heatsink te lappen tot een kopere spiegel? Vervolgens de vcore omlaag. 0.1 volt minder is mischien wel haalbaar en zorgt al voor een fatsoenlijk temperatuurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Zygivt schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 11:04:
kun je niet eerst een poging doen om, heatsink te lappen tot een kopere spiegel? Vervolgens de vcore omlaag. 0.1 volt minder is mischien wel haalbaar en zorgt al voor een fatsoenlijk temperatuurverschil.
Sowieso eerst dat eigenlijk ja. En dan meteen de heatsink van je koeler.

Ook vastbolten als het even kan, omdat het strakker kan, ookal is het s939 bevestigingssysteem goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Zygivt schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 11:04:
De Vcore moet juist omhoog ;) Binnenkort wil ik hem namelijk ver overclocken voor een profielwerkstuk. Lappen heeft denk ik minder zin dan de koelpasta er opnieuw op doen, aangezien dat de warmte gewoon isoleert onder de IHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149888

Ik heb ook een soort gelijk probleem maar dan met een x2 4200+ s939.
mijn core temps idle liggen rond de 40 en stressed pieken ze binnen 2 minuuten al naar de 65.
(mijn oude cpu wan een 4000+ en die liep mer me freezertje idle 28 graden is natuurlijk wel single core)

Dit alles met een Freezer pro met OCZ ultra koelpasta ongever zo veel als een hagelslag korrel uitgresmeerd tot een egale laag.

Ik baal |:( net als jouw flink want verwachte dat ik wel 2.5 Ghz zou halen met deze budget cooler.

Ik kan de idle temps wel accepteren maar de zeer snelle stijging naar de 65 niet.(misschien wel meer, durf niet langer dan 10 minuuten te stressen)

Specs:
AMA Athlon X2 4200+ (toledo) 2x 512 L2 chase (dus een afgevallen 4400+ anders was het een manchester geweest)
met een Freezertje Pro erop van een jaartje oud
Op ASUS A8N-E bord
2x 512 value RAM
2x 256 value RAM
Geforce 7600GS beeldplankje met zalman erop
dit alles in een coolermaster centurion 5 90mm fan voorin 120mm achterin en twee fans in me voeding

Worden die toledo core's nou zo warm?
Of is een Freezer alleen voor single use 8)7?

Ben nu van plan om een Opteron 170 te kopen hopende dat ik hier lagere temps mee haal. Of ga ik hiet op achteruit?

Overgens had ik nog niet verteld dat dit stock temps zijn en hiermee absoluut niet kan gaan clocken

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 149888 op 14-09-2007 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Anoniem: 149888 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 20:11:
Ben nu van plan om een Opteron 170 te kopen hopende dat ik hier lagere temps mee haal. Of ga ik hiet op achteruit?
Zou ik niet doen. In dat geval kun je beter proberen je IHS te re-attachen, en mocht dit niet lukken kun je altijd nog een nieuwe CPU kopen. Ik zou eerst je oude 4000+ gebruiken om te oefenen, en daarna je X2 onderhanden nemen. Dit ga ik waarschijnlijk ook doen.
Overgens had ik nog niet verteld dat dit stock temps zijn en hiermee absoluut niet kan gaan clocken
Ik heb wel overgeclockt, maar op stock voltage. Op de standaard 1.35volt komt ik al 650 MHz hoger (1.8 -> 2.45 GHz).

Anoniem: 149888

Zou ik niet doen. In dat geval kun je beter proberen je IHS te re-attachen, en mocht dit niet lukken kun je altijd nog een nieuwe CPU kopen. Ik zou eerst je oude 4000+ gebruiken om te oefenen, en daarna je X2 onderhanden nemen. Dit ga ik waarschijnlijk ook doen.
De 4000+ heb ik alweer door verkocht ging wel gemakkelijk wil ben dit eerlijk gezegt ook met me 4200+ X2 van plan

Zodat ik van dit geld een mooi opstapje heb naar een 170

Of ben ik dan dom bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ok, even een update in m'n inmiddels al vrij oude topic...

Ik heb vanmiddag een Freezer 64 Pro gekocht en op m'n CPU gezet, maar de temperaturen waren daarmee nog hoger dan met de Alpine 64 die ik hiervoor had :| :X

Toen heb ik de thermal pad eraf gehaald en er Zalman STG1 op gedaan (ook vandaag gehaald), maar dat scheelde niets in temperatuur... Toen ik mijn pc opstartte bleef de CPU idle zo'n 42 graden, maar inmiddels is hij idle 46 graden, en als ik een paar venstertjes open in Firefox schiet hij naar 54 graden :X Orthos dus maar niet geprobeerd :S

Ik snap er onderhand geen drol meer van en ik vind het een serieus probleem want ik durf nu niet meer te gamen omdat ik er zeker van ben dat m'n CPU direct naar de 65+ graden schiet...

Overigens wel interessant om te vermelden dat m'n heatsink dit keer wél vrij warm wordt, waar mijn vorige heatsink nog vrijwel koud was... De warmte wordt dus beter afgevoerd, maar toch wordt mijn CPU stukken warmer? Iemand die een verklaring heeft hiervoor?

Ik heb gezien dat de heatsink van die Freezer wel vrij ruw is en er gleufjes in zitten, dus die wil ik gaan lappen (zie mijn post in het A64 OC & INFO topic).

Overigens ben ik er achter dat ik een CCBBE heb, en dat schijnen de beste overclockers te zijn. Helaas heb ik hier niets aan, want m'n cpu wordt zooo warm :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Avalaxy op 08-10-2007 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Ik vraag me toch serieus af of die sensor in jouw CPU wel lekker is. Neem anders eens contact op met je winkel, en meld ze de stock temps op stock settings met de stock koeler (alles standaard dus :+ ) onder 100% load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
TheZeroorez schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:35:
Ik vraag me toch serieus af of die sensor in jouw CPU wel lekker is. Neem anders eens contact op met je winkel, en meld ze de stock temps op stock settings met de stock koeler (alles standaard dus :+ ) onder 100% load.
De winkel is Azerty, dus dan moet ik het zaakje opsturen en dan ben ik het waarschijnlijk een flink poosje kwijt, met als bijkomend effect dat ik misschien geen CCBBE terugkrijg :P

De sensor zal best goed zijn, want de heatsink wordt dit keer toch echt warm, en in het OC & INFO topic lees ik ervaringen van meer mensen die het probleem hebben. Ik word nu echt serieus moe van dit probleem, ik durf haast geen zware app meer op te starten :o Ik heb er nu al zo'n 5 weken last van, en ik zou erg graag willen dat iemand me kon helpen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
leonpwner1 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:45:
[...]

De winkel is Azerty, dus dan moet ik het zaakje opsturen en dan ben ik het waarschijnlijk een flink poosje kwijt,
Niet doen nee, bij hen moet je ervoor betalen, en ze vinden zoiets geen 'echt defect'. Tja, da's de reden van de lage marges ;)
met als bijkomend effect dat ik misschien geen CCBBE terugkrijg :P
Nee, deze klokt lekker wilde je zeggen? :+
De sensor zal best goed zijn, want de heatsink wordt dit keer toch echt warm, en in het OC & INFO topic lees ik ervaringen van meer mensen die het probleem hebben. Ik word nu echt serieus moe van dit probleem, ik durf haast geen zware app meer op te starten :o Ik heb er nu al zo'n 5 weken last van, en ik zou erg graag willen dat iemand me kon helpen :'(
't is en blijft een supervaag probleem, en al het mogelijke dat het zou kunnen zijn staat onderhand toch wel in dit topic vzviw :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
TheZeroorez schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:07:
[...]
Nee, deze klokt lekker wilde je zeggen? :+
Ik las wel dingen over 3.4 GHz enzo }) Maarja, dat waren mijn plannen toch niet, want met dit mobo zal ik hem niet veel verder dan 2.8 GHz kunnen krijgen, en 2.8 is mijn doel eigenlijk ook. De temperatuur is echt mijn bottleneck.
[...]
't is en blijft een supervaag probleem, en al het mogelijke dat het zou kunnen zijn staat onderhand toch wel in dit topic vzviw :o
Idd :S Als ik van de week eens vrij heb (ben elke dag pas 4 uur uit, en in het weekend nooit tijd :'( ) dan ga ik even langs de Praxis ofzo, even kijken voor schuurpapier en dan ga ik de heatsink van m'n Freezer 64 Pro eens lappen (who cares om de garantie op zo'n koelding :z ). Ik hoop echt dat dat helpt, en als het niet helpt haal ik m'n IHS eraf en zet hem er opnieuw op, of lap ik m'n IHS ook.

Overigens heb ik hem nu teruggeclockt van 2400 MHz (op default voltage!) naar 1800 MHz, met een undervolt maar 1.325 volt. Temperaturen zijn amper koeler, scheelt hooguit 2 graden met mijn overclock :N

Maargoed, aangezien ik nu ook niet echt iets kan met m'n pc wil ik het probleem persee deze week oplossen, dus ik moet een hard gaan nadenken wat ik kan doen en wanneer ik tijd heb :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

het is bestwel mogelijk dat je met heatpipes iets hogere idle temps hebt dan met een goede koeler die rechtstreeks luchtkoelt... de pijpjes hebben een bepaald warmteverschil nodig om te kunnen werken...

toen ik mijn 1e a64freezer plaatste , ging ik over van een thermalright slk(nr weet ik niet meer) maar iig zo'n koper lammelen blok waar een fan naar de cpu doorheen blaast. de idle temps met de a64freezer lagen 5c hoger, maar de load temps 8c lager ...

idle/load:
tr = 28/58c
a64 = 33/50c

verder toch gek die temps? zou de core losgekomen zijn van de ihs? of is die sensor gewoon waaay out? iig zou ik het er nu juist opaan laten komen, zeker als ie ook zo heet wordt op def, gewoon laten uitbranden dan :D die sensor ;)... als je er niets op durft te doen heb je ook niks aan een ccbbe ;) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Dark schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:25:
verder toch gek die temps? zou de core losgekomen zijn van de ihs? of is die sensor gewoon waaay out? iig zou ik het er nu juist opaan laten komen, zeker als ie ook zo heet wordt op def, gewoon laten uitbranden dan :D die sensor ;)... als je er niets op durft te doen heb je ook niks aan een ccbbe ;) ...
Muah, core losgekomen van de IHS denk ik niet gezien de hoeveelheid druk die ik op de IHS uitoefen }) Mocht dit wel zo zijn dan gaat hij er binnenkort gewoon vanaf...
En 'durven' is misschien het verkeerde woord, ik durf wel over te clocken, want ik durf ook wel de IHS te lappen en er af te snijden ;)

Heb je nog advies wat ik het beste kan doen trouwens?

edit: overigens vreemd dat m'n chipset (ja, een nForce 4) maar 27 graden is idle, dan is m'n airflow toch goed... Of de sensor verkeerd :+ (ding wordt wel erg warm als ik voel...)

[ Voor 13% gewijzigd door Avalaxy op 08-10-2007 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

als je echt tot het gaatje wilt kan je de ihs loshalen, en eventueel helemaal zonder ihs proberen, maar wat wijs is weet ik niet, het zou ook zomaar kunnen dat ie die temps blijft geven ...

om je een beetje te kietelen ;) nog ff een linkje naar mijn temps @ oc , met de nieuwste occt gemaakt gister avond... http://img3.freeimagehosting.net/image.php?6d24182e1e.jpg

edit: met ihs er nog op, want bij deze durf ik em er niet echt af te halen ... zou zonde zijn als ie stuk ging...

[ Voor 13% gewijzigd door Dark op 08-10-2007 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ihs verwijderen is best makkelijk je moet er alleen effe tijd voor nemen, 30 minuutjes ofzo.

Die scheermesjes kan je kopen bij de meeste drogisterijen kosten meestel 6 euro 10 mesjes.

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n100/pstroeven/th_IMG_1500.jpg
Zo begint de processor :)

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n100/pstroeven/th_IMG_1503.jpg
rustig aan in het hoekje begonnen, je hebt hier nog meer kracht voor nodig dan je verwacht ik deed eerst heel voorzichtig elke keer klein beetje insnijden.
Daarna gewoon de hoek/punt van het mesje doorgedouwd en erdoorheen getrokken.

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n100/pstroeven/th_IMG_1502-1.jpg
Hier een hoekje in gesneden en op het einde moet je zo ook het mesje er tussen zetten en zo buigen dat er kracht op de IHS komt.

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n100/pstroeven/th_IMG_1505.jpg
En zo ziet het eruit, hou er ook rekening mee dat je niet meer dan 5 mm in de rand snijdt.

Mocht je het zelf niet aandurven dan wil ik het ook wel voor je doen helaas wonen we een eind uit de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

tnx nice pics :D ...
en ook dank voor je aanbod, maar bij mij is het niet echt nodig geloof ik ... coretemps zijn max 55-57c onder load @ 3ghz ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Thanks voor je input, mooie foto's.

Ik ben morgen om kwart voor 1 uit, dus dan ga ik even langs de Praxis oid, even schuurpapier halen, en dan ga ik even langs de drogist om scheermesjes te halen. Dan moet ik nog eventjes siliconen kit halen, en even leren hoe lappen precies moet, en dan ga ik m'n CPU lappen en de IHS verwijderen.

Ik kan dit eerst oefenen op m'n 3700+ die ik nog heb liggen, dus ik ben niet bang dat er iets mis gaat :) Hopelijk zijn m'n temps voor het eind van het weekend in orde, en dan post ik uiteraard het resultaat hier.

Hoop alleen niet dat dat schuurpapier erg duur is, want ik momenteel erg weinig geld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Dat schuurpapier voor het lappen gaat duur zijn; je hebt namelijk best veel en veel verschillende korrels nodig, als ik het zo lees. Zorg trouwens ook dat je iets hebt om je CPU in te steken, want je gaat er kracht op uitoefenen, en wilt toch geen LGA geloof ik :+
Lappen is niet erg moeilijk, maar kost véél tijd. Zorg ook voor iets extreem glads, een spiegel of stuk glas bij voorkeur. De koeler lappen gaat ook schelen, zeker.

En inderdaad, je zult de IHS terug moeten plaatsen als je geen handgemaakte mounts wilt, je komt namelijk zo een halve centimeter te kort als je de standaard mounts gebruikt maar een gelapte koeler hebt en geen IHS :P
leonpwner1 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:31:
edit: overigens vreemd dat m'n chipset (ja, een nForce 4) maar 27 graden is idle, dan is m'n airflow toch goed... Of de sensor verkeerd :+ (ding wordt wel erg warm als ik voel...)
Zijn je CPU en chipset-uitlezing dan niet gewoon verkeerd om? nF4 is toch een behoorlijk heethoofdje, geen idee wat voor koelertje daar op zit bij jou, maar.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

lappen moet je idd een glasplaatje voor hebben, liefst een beetje dik glas ter groote van een a4-tje, alleen hoef je niet tot korrel 2000 te gaan hoor, dat is echt enkel goed voor mirror finish, maar voegt weinig toe aan de koelcapaciteit...

gewoon vlak maken heb je al genoeg aan 3 korrels, 200-400-600 kom je wel mee weg, iets grotere tussenstappen kan ook wel, maar dan ben je met elke korrel wat langer bezig om de krasjes van de vorige helemaal weg te krijgen.

een goeie tip is om heel het oppervlak wat je wilt vlakken in te kleuren met watervaste stift, en dan schuren tot dat weg is, dan is hij vlak en kan je met fijnere korrel de boel afwerken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
TheZeroorez schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:40:
Dat schuurpapier voor het lappen gaat duur zijn; je hebt namelijk best veel en veel verschillende korrels nodig, als ik het zo lees. Zorg trouwens ook dat je iets hebt om je CPU in te steken, want je gaat er kracht op uitoefenen, en wilt toch geen LGA geloof ik :+
Dat is wel rot, ik heb niet zoveel geld :+ Overigens ben ik (nu) alleen van plan om m'n heatsink te lappen, de IHS doe ik niet.
Zijn je CPU en chipset-uitlezing dan niet gewoon verkeerd om? nF4 is toch een behoorlijk heethoofdje, geen idee wat voor koelertje daar op zit bij jou, maar.. 8)7
Verkeerd om lijkt me vrijwel onmogelijk. Een verandering aan mijn CPU configuratie leidt tot een verandering in mijn Core temp. Chipset temperatuur zal waarschijnlijk niet kloppen, want die heatsink wordt toch wel warm, dat kan nooit 27 graden zijn :+ Maar dat het omgedraaid is, lijkt me niet.

Ik heb er overigens een NB47J op, doet z'n werk goed d:)b

Dan weer even wat anders, ik heb namelijk m'n PC uit m'n kast gehaald en op m'n bureau opgebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://i21.tinypic.com/amcp68.jpg

Temperaturen schelen niet veel niets. Blijkbaar is de airflow in m'n kast dus wel voldoende. Ik kan nu iig wel makkelijk de koeler (of CPU) vervangen, waar ik voorheen telkens m'n PC uit z'n kast moest halen ;)

Morgen even scheermesjes halen, ik heb via m'n pa Bison Montage Kit (Transparant) kunnen regelen, zo'n tube. Ik hoop dat je dat kunt gebruiken voor IHS reattachen, want eerst las ik iets van siliconen kit oid, maar dat Bison houdt volgens mij ook geen vocht vast. Kan iemand bevestigen/ontkrachten dat ik dit spul kan gebruiken?

Dan rest mij nog 1 ding; de heatsinks die ik gebruik zijn ruw (ik heb 4 CPU heatsinks 8)7 ). Om ze allemaal te lappen kost me enorm veel tijd en geld :P Maarja, eerst maar even proberen wat het effect is van een IHS reattach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Sorry voor de schop binnen 24 uur, maar mijn vraag is wel dringend omdat ik vanmiddag die IHS' er af ga halen bij beide CPU's.

- Kan ik gewoon dat Bison Montage Kit spul gebruiken?
Afbeeldingslocatie: http://img.kelkoo.com/nl/medium/113/668/111737417984862859734336235481218668113.jpg

- Dat zwarte overblijfsel van die kit die er al op zat (op de CPU en de IHS), moet dat er eerst af gehaald worden voor ik de IHS er weer opzet? Hoe haal je dat er af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
leonpwner1 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 10:21:
- Kan ik gewoon dat Bison Montage Kit spul gebruiken?
[afbeelding]
Montagekit wordt keihard, siliconenkit blijft... siliconen. Ik zou het zeker niet proberen met montagekit omdat het hard wordt dus. Daarbij weet ik niet hoe dat met stroom om gaat en of het bijted is oid.
100% zeker gaat gewone siliconenkit werken. Dat spul kan meer hitte hebben dan jouw processor ooit zal creëren, geleid geen stroom, kan wat bewegen, etc.
- Dat zwarte overblijfsel van die kit die er al op zat (op de CPU en de IHS), moet dat er eerst af gehaald worden voor ik de IHS er weer opzet? Hoe haal je dat er af?
Het spul zit erg vast, maar met een nagel door een doekje dat met alcohol bedrenkt is krijg je het wel van de PCB af, en van de IHS kun je het gewoon afkrabben door het mesje eronder te steken. Als er iets achter blijft is het geen ramp.
Let trouwens goed op hoe dik en hoe het spul eronder zit, je zult ongeveer dezelfde gaten open moeten laten, en dezelfde dikte ertussen moeten smeren (iets meer kan wel, en dan aan de zijkanten weghalen).

De beste lijmklem zijn je socket icm je koeler, tenminste, dat was mijn ervaring :Y) Eerste 24u niet aan gehad though, en wel plat gelaten ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

edit: g'morgen mensen ...

De persoon die de de foto's postte gebruikte vloeibare pakking, dat heeft een groot temperatuurbereik zonder veel uitzetten/inkrimpen, en het blijft rubberachtig. Montage kit heb je in soorten, ik heb geen idee of dat ook geschikt is, maar de pur variant lijkt me minder geschikt, dat wordt een soort schuim wat toch uithardt na een poosje.

Het overtollige rubber kan je met wasbenzine(white spirit) en krabbelen van de cpu verwijderen.

zelf denk ik dat je voor het hele decap+lap project ongeveer 25eur kwijt bent aan mesjes, oplosmiddel de juiste lijm, schuurpapier, en wat er nog meer bij komt kijken. dit is natuurlijk wel meer materiaal dan je voor 1 cpu nodig hebt, maar gelukkig weet ik dat je minstens 2 cpu's en 2 heatsinks hebt, dus met lappen kan je iig voorlopig voort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ok, ik heb vanmiddag een pakje met 10 Gilette mesjes gehaald, en na lezen op die tube Bison spul denk ik (naar aanleiding van de punten die jullie noemden) dat ik dit spul gewoon kan gebruiken. Ik zal eventjes een paar dingen overtypen:
Hoogwaardige vullende lijm voor het gemakkelijk en muurvast bevestigen van allerlei materialen van hout, kunststof, metaal, steen, keramiek en piepschuim op ondergronden van beton, steen, pleisterwerk, hout en spaanplaat. Maakt boren, schroeven en spijkeren overbodig. Oplosmiddelvrij.
Geschikt voor: regelwerk, plinten, drempels, schroten (hout/kunststof), vensterbanken, plaatmateriaal, gipsplaten, tegels, natuursteen, elektriciteitsdozen, naamplaten, huisnummers, ophanghaakjes en decoratieve ornamenten van gips, polyurethaan- en polysyreenschuim. Voor niet-poreuze materialen onderling Bision Montagekit Original gebruiken. Niet geschikt voor PE en PP.
Eigenschappen:
- Blijvend elastich
- Gemakkelijk verwerkbaar
- Met name voor binnen
- Vochtbestendig
- Warmtebestendig
- Vullend
- Geschikt voor oneffen ondergronden
- Corrigeerbaar
De punten die jullie opnoemden komen hier denk ik wel een beetje in terug, het geleidt niet, kan hoge temperaturen aan en hardt niet uit. Bruikbaar? :) Anders moet ik weer helemaal naar de praxis en dat is zo'n 20 KM fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
In dat geval kan het wel. Vreemd, want de montagekit (ander merk) die ik hier heb is keihard, en zo bros dat je denkt dat het een zout is (als je het wilt buigen, that is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Lees anders ook [AMD] IHS icm Artic freezer 64. voor ervaringen enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
IHS ligt er af btw, bij m'n 3700+ :P Net ff gedaan.

Ik had alleen wel 10 pinnetjes ofzo gebogen dus die heb ik terug moeten buigen met een tang :+

Ik hoop dat ie het nog doet, want ik heb zo'n beetje alles wat je niet moet doen inmiddels al gedaan met m'n CPU :P Pinnetjes vastgepakt, pinnetjes gebogen, stukje groen spul van dat PCB afgeschraapt aan de zeikant (zitten geen datalijntjes lijkt me, 1mm van de zeikant af :P).

Vanavond dan maar eens dichtkitten en 24 uur in de socket laten zitten (24 uur zonder pc :'( ).

Oh, die zwarte kit is btw érg makkelijk van de IHS en de CPU zelf af te schrapen met die scheermesjes ;) 1 keer voorzichtig er onderdoor halen en het is er af :)
FF doorgelezen, ik had het topic al gezien (ik zag ook een post van me terug ;)). Mooi voorbeeld van hoe het niet moet :+ :D. Maar met de ervaringen die in dit topic gepost zijn inmiddels kan de gemiddelde leek al een enorm eind komen denk ik, en aangezien ik er zelf al wel aardig wat vanaf wist... ;)

Iemand btw tips hoe de de pinnetjes schoon kunt maken, of is dit niet nodig als je er met je vinger tegenaan bent gekomen?

edit 3: sorry voor de smileybende in m'n post, valt me nu pas op :D

[ Voor 46% gewijzigd door Avalaxy op 10-10-2007 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

pinnetjes zijn verguld, een van de eigenschappen van goud is dat het behoorlijk innert is (evenals andere edelmetalen) het reageert niet met andere stoffen, zoals huidvet/zuur , en oxydeerd daarom niet snel. voor het contact hoef je denk ik ook niet bang te zijn...

schoonmaken met een vetoplossende middel dat snel verdampt... zoals schoonmaak alcohol oid...

edit: btw. feli met je 1st decap... hopen dat ie nog werkt maar dat zal wel hoor...

[ Voor 10% gewijzigd door Dark op 10-10-2007 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Lism, is die capacitor echt eraf gebroken, of is het enkel een setje lege pinnen? Dat laatste is namelijk normaal op een 3700+ (dus ook niet schrikken, leon :+ )

Rechtbuigen gaat trouwens het beste gewoon met zo'n scheermes, hele rijen in een keer. Da's ook het snelste als je een kwart van je CPU moet doen ofzo O-)

[ Voor 32% gewijzigd door TheZeroorez op 10-10-2007 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Die was er echt afgebroken ja :) De cpu deedt het nog een tijdje maar daarna was het helemaal over toen ik ooit eens een waterblock er ietwat scheef op geplaatst had, waardoor die geen contact meer maakte met de core. Normaal schakelt zo'n CPU ook uit (thermal protection) maar hier ontbrak de IHS gewoonweg, en mijn vermoeden is dat de CPU gewoonweg niet meer kon uitschakelen, omdat een IHS nog enige 'quick' cooling geeft ipv een blote core.

Stanleymes kan ook :) Maar het is maar net wat je prefereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 00:40:
Normaal schakelt zo'n CPU ook uit (thermal protection) maar hier ontbrak de IHS gewoonweg, en mijn vermoeden is dat de CPU gewoonweg niet meer kon uitschakelen, omdat een IHS nog enige 'quick' cooling geeft ipv een blote core.
Klopt, een blote core kan bijna niets kwijt, en is dus ook binnen enkele seconden oververhit. Toen ik te weinig contact had deed 'ie er 30 seconden over, wat waarschijnlijk kwam doordat de koeler nét raakte icm pasta.
Stanleymes kan ook :) Maar het is maar net wat je prefereert.
Hobbymes ;) Maar een scheermes is toch wel stukken beter, dat is minstens 5x zo dun, en je beschadigd de PCB dus stukken minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
:)

Werk nu even met m'n 3700+ waarvan de IHS reattached is, idle temperatuur is 32 graden en stressed 40 graden }) Maandag even m'n Opteron onder handen nemen dus :) Het was zeker een zeer leerzame oefening en ben blij dat ik m'n oude Athlon 64 eerst even als proefkonijn gebruikt heb :) (om dingetjes als pinnetjes buigen en PCB afschrapen te voorkomen volgende keer :P)

edit: oh, na een hele tijd stressen wordt de core 50 graden :P Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit nog zakt (break-in enzo). Sowieso is de MaxTCase van deze CPU 65 graden (ipv 57 voor de Opteron), dus ik heb nog wat speling }) )

[ Voor 24% gewijzigd door Avalaxy op 11-10-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:55

Bever!

3

Heb zelf ook bijzonder slechte ervaringen met de opterons, eerst een 165 gehad die sotck zon 70 graden werd. Die in RMA gegooid en vervolgens met bijbetaling een 185 gehaald, maar die wordt nu op 1.4v 2900mhz zon 80graden op een core. Op een Scythe ninja plus rev B nog wel. Ik ben er klaar mee en ik zie vanzelf wel wanneer dat k*tding de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

leonpwner1 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 17:44::)

Werk nu even met m'n 3700+ waarvan de IHS reattached is, idle temperatuur is 32 graden en stressed 40 graden }) Maandag even m'n Opteron onder handen nemen dus :) Het was zeker een zeer leerzame oefening en ben blij dat ik m'n oude Athlon 64 eerst even als proefkonijn gebruikt heb :) (om dingetjes als pinnetjes buigen en PCB afschrapen te voorkomen volgende keer :P)

edit: oh, na een hele tijd stressen wordt de core 50 graden :P Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit nog zakt (break-in enzo). Sowieso is de MaxTCase van deze CPU 65 graden (ipv 57 voor de Opteron), dus ik heb nog wat speling }) )
Hoe oud zijn die 2 CPU's ?? Na dit leuk verhaaltje van je krijg ik zin om mijn 4400+ van zijn IHS te beroven en mijn ThermalRight Ultra 120 direct op de Core te zetten :+

Enige wat me tegenhoudt is dat AMD dit onmogelijk heeft gemaakt sinds een bepaalde datum en ik denk dat die datum net 1 maand ofzo voordat ik mijn 4400+ had gekocht :/ Ik heb hem sinds Maart / April 2006.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Volgens mij kun je op XS wel opzoeken vanaf wanneer die dingen gesoldeerd zijn. En op je IHS staat het weeknummer van jouw CPU, dus.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
nero355 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 15:30:
[...]

Hoe oud zijn die 2 CPU's ?? Na dit leuk verhaaltje van je krijg ik zin om mijn 4400+ van zijn IHS te beroven en mijn ThermalRight Ultra 120 direct op de Core te zetten :+
M'n Athlon 64 3700+ heb ik vorig jaar gekocht in Mei, en de Opteron 165 heb ik vorige maand (of de maand daarvoor) gekocht.
Enige wat me tegenhoudt is dat AMD dit onmogelijk heeft gemaakt sinds een bepaalde datum en ik denk dat die datum net 1 maand ofzo voordat ik mijn 4400+ had gekocht :/ Ik heb hem sinds Maart / April 2006.
Je hebt een...? Socket AM2? Volgens mij staat er in de openingspost van het A64 OC & Info topic een stukje over IHS removing waar dit voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

leonpwner1 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 15:58:
M'n Athlon 64 3700+ heb ik vorig jaar gekocht in Mei, en de Opteron 165 heb ik vorige maand (of de maand daarvoor) gekocht.

Je hebt een...? Socket AM2? Volgens mij staat er in de openingspost van het A64 OC & Info topic een stukje over IHS removing waar dit voor komt.
nero355 in "Opteron 165 veel te warm" :P ;) :+

Verder [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 34 even gelezen en hoe kom ik er in godsnaam bij dat de S939 er ook last van heeft ... raar.

Verder heb ik redelijk goede ervaring tot nu toe met "koelers direct op de core" met onder andere mijn DFI Venusje en mijn oude Athlon XP beestjes dus heb er goed vertrouwen in dat mijn ThermalRight Ultra 120 (non-eXtreme) mijn Core niet zal crushen ook al maak ik er weleens ritjes mee naar een LANnetje :)

En anders kopen we nog ergens een Opteron mocht ik mijn CPU'tje slopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Zo, weekje later inmiddels.

IHS van de Opteron heb ik gisteravond re-attacked, en de CPU is nu weer in actie :)

Inmiddels ben ik bijna expert op het gebied van IHS removing :+ Al een Athlon 64, Celeron Costa Rica en m'n Opteron 165 gedaan :9

Goed, to the point. Temperatuur is wat beter, maar het is geen drastisch verschil. Stressed is m'n CPU nu ~55 graden, idle zo'n 42. Dat is een paar graden lager dan eerst, maar nog niet fantastisch, al moet de koelpasta nog wel door de zogenaamde 'break-in', dus de temperatuur kan nog 3 graden lager worden. Onder de IHS heb ik ZM-STG1 gedaan en tussen de IHS en het HSF heb ik AS5 gedaan en heel dun uitgesmeerd met een pasje.

Heb ook nog wel een foto geloof ik, zoek ik zo wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

Even iets anders ;

Stel dat je de IHS er weer netjes op kan lijmen dan zou je toch een ''mooie'' stepping op een lelijke cpu kunnen toveren ?

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Jammer dat het zo weinig verschil maakt.. Ik zou het maar lekker laten voor wat het is, en zorgen dat je de 70 niet passeert. Volgens mij is gewoon de tempsensor dood, en anders is je CPU het praktisch toch al half nu :P
Insaniti schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:55:
Even iets anders ;

Stel dat je de IHS er weer netjes op kan lijmen dan zou je toch een ''mooie'' stepping op een lelijke cpu kunnen toveren ?
Een IHS met daarin een mooie stepping gelasered ja, maar da's dus gewoon oplichting bij verkoop. Kun je net zo goed de foto van een ander erbij zetten ;)
Ook kun je wel het eea uitlezen met CPUz en zien dat het niet klopt.

@onder: Bepaalde van die code's kan CPUz wel uitpoepen. De stepping niet, maar week/core wel, en ook die staan op de IHS.

[ Voor 8% gewijzigd door TheZeroorez op 22-10-2007 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
TheZeroorez schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:14:
Ook kun je wel het eea uitlezen met CPUz en zien dat het niet klopt.
Dat soort codes kun je niet uitlezen met CPU-Z :P Maar sowieso zou het een idioot idee zijn, het is redelijk wat werk en levert je misschien 5 euro meer op :P Ook zul je die IHS er nooit precies zo opkrijgen en zal je plakspul aan de buitenkant zien wat er uit loopt door de druk.

Maargoed, ik kan wel denken dat m'n sensor verkeerd is, maar ik ga echt niet plezierig zitten gamen terwijl ik continu in m'n achterhoofd heb dat m'n CPU 70 graden is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

kan je niet een tempsensor van b.v. een fanbay oid. monteren als je de ihs er eenmaal af hebt?
klein sleufje in de rand vijlen voor de draadjes, en de sensor natuurlijk zo dicht mogelijk tegen de core aan... dan kan je iig chekken, of het in de buurt komt van wat je coresensors rapporteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Dark schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 22:38:
kan je niet een tempsensor van b.v. een fanbay oid. monteren als je de ihs er eenmaal af hebt?
klein sleufje in de rand vijlen voor de draadjes, en de sensor natuurlijk zo dicht mogelijk tegen de core aan... dan kan je iig chekken, of het in de buurt komt van wat je coresensors rapporteren...
Ik heb tempsensors die aan m'n behuizing vastzitten (van een LCD displaytje), maar als ik die er tussen stop is er geen goed contact meer lijkt me. Sowieso gaat dat niet echt lukken, want dan moet ik m'n mobo weer in m'n behuizing bouwen en de IHS reattachen terwijl m'n CPU nog in de socket zit.

Goed idee, maar niet uitvoerbaar in mijn geval. Ik ga nog kijken voor het lappen van m'n heatsink, als het probleem er dan nog is probeer ik het gewoon te negeren en zie ik het gauw genoeg als m'n CPU dood is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

hij moet er ook niet tussen zitten natuurlijk :D dat lijkt me geen goed idee... zo goed mogelijk tegen de zijkant van de core...

als het er zo eentje is:
http://www.pc-icebox.de/images/temp_sensor70_detail.jpg
dan kan je de punt nog wat met een scheermesje bij werken, zodat het randje minder breed is... pas wel op voor het balletje wat erin zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Om maar eens lekker te kicken, het probleem is opgelost. Temperatuur is nu (op default snelheid) maximaal 47 graden C. Hoe ik het op heb gelost weet ik alleen niet. Alpine 64 goed schoongemaakt, heel dun (zo dun mogelijk) ZM-STG1 op de heatsink en op de IHS gesmeerd en de heatsink er strak op gezet.

Sorry dat ik geen oplossing heb, maar ik ben blij dat ik nu enigzinds normale temperaturen heb... Overigens moet ik wel zeggen dat de Freezer 64 Pro die ik hier heb extreem slecht presteert, zelfs slechter dan de boxed HSF die ik mijn m'n Athlon 64 kreeg :o Hier een grafiekje om het te illustreren:

Afbeeldingslocatie: http://dumpplace.com/files/91/temperaturen.JPG
Pagina: 1