Heb inmiddels de QNAP TS-109 een halve week draaien.
Waarvoor ik hem heb aangeschaft;
1. NAS functionaliteit om vervolgens als standalone backup/store station te dienen.
2. ftp server
3. energie zuinig
En wat mij eigenlijk over de streep trok om hem aan te schaffen;
4. kan standalone downloaden via ftp/http, bittorrent netwerk
5. printserver (nog niet uitgeprobeerd maar staat wel op de planning)
6. web server met php en verschillende SQL mogelijkheden. (ook nog niet uitgeprobeerd, wellicht in de toekomst)
Helaas is het me nog niet gelukt om de NAS functionaliteit ten volste te benutten. Het guest account moet ik op de verschillende mappen full access rights geven omdat ik er anders niet in kom. Op de een of andere manier snapt mijn XP pro met SP2 niet hoe die moet inloggen.
Ben helaas nog niet zo thuis in de torrentscene waardoor ik dit nog niet ten volste kan benutten. Daarnaast is de huidige client die er op staat verre van uitgebreid en geöptimaliseerd.
Bij het downloaden van torrents zakken de beloofde snelheden van de NAS toegang dramatisch. Daar waar het bij mij nog nooit gelukt was om bijna de gehele 100mbit verbinding vol te trekken, lukte dit wel toen de download client niet aan stond. 90% ofwel een steady 10 MB/s via ftp. Als de download client wel aan staat zakt de snelheid terug naar een schamele 3,1 MB/s.
Positief is wel dat de producent een actief forum online heeft;
http://forum.qnap.com. En het mooiste van alles, ze zijn er zelf ook actief op en staan open voor veel nieuwe suggesties.
Daarnaast komt er binnenkort een nieuwe firmware uit voor de verschillende series die ze voeren. Deze zal binnen 1-2 weken uitkomen. De beta is sinds een 1-2 weken uit en is te downloaden via het
forum. Deze firmware zal in ieder geval mijn huidige problemen oplossen met betrekking tot NAS toegang. Ook zal er in deze of één van de volgende versies een nieuwe bittorent client zitten die veel meer mogelijkheden heeft dan de huidige.
Op het forum is me ook duidelijk geworden dat het niet ontzettend moeilijk is om ook andere applicaties te laten draaien, mits je wat linux kennis in huis hebt. Telnetten is me al wel gelukt (omdat downloadstation gecrasht was en een handmatig zetje nodig had), dus de rest moet ik me ook nog even in interesseren.
Dingen die ik eventueel nog ga uitproberen in de toekomst (behoren officieel niet tot de mogelijkheden maar kunnen wel zelf geïnstalleerd worden);
7. irc client/proxy
8 usenet client
(9 mail server/client)
Overigens heeft hij nu een Samsung F1 spinpoint hdd van 750 GB erin zitten. Wellicht dat ik er in de toekomst nog een eSATA schijf van 750 GB in RAID 1 (mirror) erbij zet als extra veiligheid bij storage. Verder kan ik er ook nog een externe usb disc aanhangen die via het netwerk benaderbaar is.