[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 39 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:38
Hey Tweakers,

Mijn verhaal: Ik kom dus van een desktop af, en heb nu enige tijd een laptop. Deze gebruik ik thuis als desktop. Externe schermen, tobo/muis en de hele meuk. Opslag begint nu een probleem te worden. Ik stream vanaf de PC regelmatig een filmpje naar de TV, maar met een enkele 750gb schijf en 128gb SSD raakt dat natuurlijk snel vol.

Daarom wil ik al een hele tijd een externe hdd kopen, dat is niet zo moeilijk. Alleen zit ik nu te denken om maybe voor een NAS setup te gaan, zodat ik films etc. niet meer vanaf de laptop hoef te streamen.

Okay, ik zoek een NAS uit, klaar. Zo makkelijk is dat voor mij niet. Ik wil het liefst een netwerkschijf welke ik via USB3 of ESATA aan mijn laptopje kan hangen, via ethernet heb ik een gigantisch snelheids verlies. Het moet namelijk ook als extra opslag voor mijn laptop gaan dienen.

Ook heb ik een vage kennis, wie via zijn NAS doodleuk torrentjes en nzbtjes binnen haalt. Kan ik dat ook, of is dit allemaal te veeleisend?

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:27

mrc4nl

Procrastinatie expert

ibood heeft vandaag een aanbieding met een ZyXEL NSA310, een sigle disk nas.
Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/big_pictures/11/zyxelnsa310_600.jpg
met veel mogelijkheden:
Netwerktoepassingen: Gigabit jumbo frame-ondersteuning tot 9K bytes, UPnP AV-server, Print server ondersteuning (CIFS), iTunes-server ondersteuning, SqueezeCenter-ondersteuning, Samba / FTP-server support, Fotoalbum server, phpMyAdmin / MySQL / PHP, Ondersteuning voor eMule / BitTorrent / FTP / HTTP downloads, One-click hosting sites download manager, Auto-upload nieuw toegevoegde bestanden naar FTP-servers, Flickr en YouTube
en dat voor 45 euro inclusief verzenden
maar ik vraag me af of de uploadsnelheden naar dat ding beetje fatsoenlijk zijn, voor zo'n prijs verwacht ik niet veel :/ maar ik heb ook nooit eerder een nas gehad, maar wil er wel graag eentje.

vooral itunes server is ideaal.
en natuurlijk opslag

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 17-08-2012 16:35 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44

JT

VETAK y0

Voor het geld een erg leuk ding. Enige waar die echt door de mand valt is filetransfer bij kleine files, dan kom je uit op max 11mb/s ongeveer. Grotere files gaan met een nette 30-40mb/s.

Ik ben ook op zoek naar 2 NAS'en, maar heb besloten dat ik meer functionaliteit wil, meer snelheid en dat ik daarvoor dan maar wat meer neer moet leggen. Ik wil bijv cloud functionaliteit, auto backup over internet en het liefst encrypted, nieuwsgroepen zou fijn zijn, webserver is handig met websites devven.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb mijn review van mijn APC Back-UPS ES 550VA 230V gekoppeld aan de nieuwe pricewatchcode, en voorzien van een update m.b.t. het stroomverbruik van de UPS aan het lichtnet. Wellicht interessante informatie voor de gebruikers van een NAS hier.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Fjerpje schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 01:11:
Mensen,

Voor degene die een NAS zoekt rond de € 250,00 á € 300,00.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630 Boxed€ 52,90€ 52,90
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 16,81€ 16,81
1Cooler Master Elite 361€ 28,45€ 28,45
1be quiet! Efficient F1 350W€ 50,10€ 50,10
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 23,90€ 23,90
1Asrock Z77 Pro4-M€ 84,60€ 84,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,76

Leuke allrounder en tot alles toe in staat. :) Tevens ook erg goed uit te breiden door het zeer universele moederbord.
Begrijp ik goed dat dit een zelfbouw systeem is, ipv een NAS?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-10 14:54
Hallo allemaal,

Helaas kwam ik er via het overzicht niet echt aan uit, maar hieronder een vraag. Ik ben namelijk op zoek naar m'n eerste NAS. Ik heb al een paar eisen voor mezelf opgeschreven:
- Ruimte voor 2x 3,5" HDD
- Torrent ondersteuning
- NZB ondersteuning
- HDMI uitgang
- (Optioneel, maar wel een pluspunt) Android/iOS apps

Na wat rondgekeken te hebben kwam ik zelf op de Synology DS213+ uit, of de Dune HD Duo. De DS213+ heeft echter geen HDMI, en de HD Duo heeft geen NZB ondersteuning.

Kan iemand mij hier verder bij helpen? Budget is nog redelijk open.

[ Voor 3% gewijzigd door psnepvangers op 27-09-2012 18:41 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08
Een dune hd duo is geen nas, het is een mediaplayer waar een HD in kan.
De synology is een nas, en heeft daarom ook geen hdmi.

Wat veel mensen doen, ik ook, is van beide soorten een apparaat aanschaffen.
Een nas voor de opslag en downloaden, een mediaplayer om alles af te spelen. Je hebt al leuke media players voor minder dan 100 euro.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 27-09-2012 19:15 ]

• psnepvangers
  • Laatst online: 01-10 14:54
Ah dan had ik me daar in vergist.

Wat ik zelf nog wel tegenkwam, was de Thecus N2800. Zover ik kan zien biedt dit bijna alles wat ik zoek. Iemand hier toevallig enige ervaring mee?

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:22

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

mrc4nl schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:33:
ibood heeft vandaag een aanbieding met een ZyXEL NSA310, een sigle disk nas.
[afbeelding]
met veel mogelijkheden:

[...]

en dat voor 45 euro inclusief verzenden
maar ik vraag me af of de uploadsnelheden naar dat ding beetje fatsoenlijk zijn, voor zo'n prijs verwacht ik niet veel :/ maar ik heb ook nooit eerder een nas gehad, maar wil er wel graag eentje.

vooral itunes server is ideaal.
en natuurlijk opslag
Heeft iemand deze in bezit en wat is jullie ervaring ermee?
Ben op zoek naar een betaalbare NAS. Deze heb ik gezien in http://tweakers.net/price...zoeken/?keyword=Zyxel+310.
Wil deze gaan gebruiken om me films/series heen te downloaden of te laten downloaden. Met SB en of CP. Ik gebruik nieuwsgroepen.
Daarvandaan wil ik ze streamen naar me tv. Alleen mijn tv ondersteunt geen DLNA. Tenzij ik hem natuurlijk rechtstreeks op me tv aansluit.
Mocht dat niet gaan gaat het via de pc. Doe ik nu ook, heb op me pc xbmc en eigenlijk wil ik het niet kwijt xbmc. Is deze NAS (mediaplayer die erin zit xbmc compatible?)

Laat het maar horen de do's en de dont's van deze.

Alvast bedankt
Sepp

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-09 00:15
Ben al lange tijd bezig met nieuwsgroepen maar dan via mijn laptop en via schijfje kopieren weer naar mijn mediaplayer.
Nu heb ik een 60 Mbit internet verbinding en wil toch wel eens overgaan op een degelijke NAS.
Op zijn mooist moet de NAS optimaal gebruik kunnen maken van de 60 Mbit verbinding en SABNZB+.
Nu heb ik 2 op het oog; de QNAP TS-119P II en de Synology DS-112+
Kunnen deze SABNZB+ draaien en de snelheid van 60 Mbit aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-10 16:46
Ik heb een ds112+ met een 1tb hd erin maar wil eigenlijk over naar een 4tb hd.
Ik heb mn hele verzameling muziek, foto's en films op de 1tb staan. Elke zondag timebackup ik die mappen.

Hoe kan ik nou makkelijk al mn muziek, foto's en films van de 1tb naar de 4tb overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
4tb schijf in je synology hangen, en je synology opnieuw installeren.
Vervolgens je 1tb schijf in je pc hangen en mounten via een tool die ext4 kan mounten.

Als je nog een usb behuizing hebt is het makkelijker en zou je die kunnen gebruiken om de 1tb via usb aan je synology te hangen. De schijf wordt dan meteen herkend en via filestation kan je alles overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Ah okay, dat is te doen, ik heb de externe hd behuizing van die 1tb namelijk nog.
Alleen, gaat mn nas dan weer van alle foto's thumbs maken? Dat duurt namelijk een week of 2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-10 11:39

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Heeft hier iemand ervaring met de laatste Synology 12 bay NAS, de DS2413+?
Ik wou eerst de 2411 kopen, maar da's ouwe Tech en de CPU is de bottleneck. Beetje zonde op een grote NAS maar hij's zo goed geprijsd... itt de 2413...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:22

masauri

aka qwybyte

Even een vraagje waar ik maar geen antwoord op kan vinden:
Ik wil graag een Qnap of Synology nas kopen maar is het via de dsm download station mogelijk om een dl cue in te stellen vanaf een bepaald tijdstip van een ftp die explicit ssl (auth ssl) gebruikt?
Ik wil namelijk bestanden van men werkftp naar men thuisnetwerk maken zodat ik er thuis aan verder kan werken.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

Ik ben voor het eerst hier. Ik vroeg me af of jullie mij kunnen helpen. Ik ben op zoek naar een NAS. Ik wil hem vooral gebruiken voor het opslaan van mijn films, muziek en boeken. Verder wil ik er graag mee kunnen downloaden via torrent en nzb. En zou ik er graag toegang willen hebben via een tablet/smartphone. En aangezien ik ook veel in het buitenland zit zou ik ook daar graag snel en makkelijk toegang willen hebben tot mijn films. Ik denk dat 4-6 TB genoeg zou moeten zijn voor eerst.

Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
deBennie schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 20:17:
Ah okay, dat is te doen, ik heb de externe hd behuizing van die 1tb namelijk nog.
Alleen, gaat mn nas dan weer van alle foto's thumbs maken? Dat duurt namelijk een week of 2..
Als je je foto's toevoegd via de synology assistent software (onder windows of de mac), dan worden de thumbnails door je pc gemaakt. Dan gaat het stukken sneller en moet alles in een paar uurtjes klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
30000 foto's in een paar uur? Werkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje over een NAS. Wil m'n eerste NAS gaan aanschaffen en zou willen weten van degene hier die al wel ervaringen met NAS hebben, of dit een goede NAS is:

Synology DS213 icm 2x WD Green WD20EARX 2TB

Deze set is voor ongeveer €450,- verkrijgbaar en dat is ook ongeveer mijn maximale budget. Graag hoor ik of dit een goede keus is of niet (en waarom dan niet en welk alternatief dan).
Ik wil de NAS gebruiken voor centrale opslag (goh) en ook zeer belangrijk als downloadstation (torrents) zodat ik rechtstreeks naar de NAS kan downloaden en vanaf de NAS naar m'n Boxee Box kan streamen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze week een buffalo linkstation live gekocht. En wordt helemaal gek van dat ding.
Ik heb hem eindelijk goed aan het werken en dacht dat alles oke was.
Maar nu wilde ik mijn broertje van uit zijn huis laten inloggen en dat gaat dus niet.
Dit moet toch wel mogelijk zijn he? En heeft iemand enig idee wat er fout gaat?
Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:34

Goner

What can I do you for ?

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 23:23:
IMaar nu wilde ik mijn broertje van uit zijn huis laten inloggen en dat gaat dus niet.
Dit moet toch wel mogelijk zijn he? En heeft iemand enig idee wat er fout gaat?
Iets meer info ??
Heb je bijv. de betreffende poorten op je router geforward naar de NAS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar werd ik vannacht van wakker en dat had ik ind niet gedaan. Nu heb ik mijn ip adres ingevoerd bij port forwarding in de router. Maar wat precies moet er ingevuld bij poortbereik? Ik dat het cijfer achter de dubbelpunt.

Het nadeel is nu weer dat mijn schijf weer niet te zien is in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-10 17:54
Gezien mijn geringe vrije ruimte op m'n PC wil ik een NAS kopen. Heel handig voor storage en backup, maar ik wil er ook graag een downloadstation van maken met SabNZBd en Sickbeard. Nu zag ik dat QNAP en Synology deze mogelijkheid bieden voor een schappelijke prijs. Nu neig ik zelf meer naar QNAP, maar ook Synology staat nog op de lijst.

pricewatch: QNAP TS-212 Turbo NAS
pricewatch: Synology Disk Station DS212J
Deze voldoen aan alle eisen, maar ik lees regelmatig dat ze eigenlijk niet krachtig genoeg zijn om Sickbeard en SabNZBd te draaien, en dan ook nog een filmpje te streamen. Deze zijn volgens mij puur bedoelt als opslag en backup.

pricewatch: Synology Disk Station DS213
pricewatch: QNAP TS-219P II
Daarom ben ik naar deze aan het kijken. Een stuk duurder, maar gezien mijn doeleinden een stuk beter geschikt. Daarnaast is USB3.0 en eSATA (in het geval van de QNAP) niet verkeerd :) .

Heeft iemand advies over deze modellen, en het verschil tussen QNAP en Synology?

Daarnaast nog een andere vraag: Ik vind het zonde om mijn gehele verzameling series en films in RAID1 te zetten, maar m'n foto's en eigen video's moeten natuurlijk wel safe zijn. Is het mogelijk om de NAS op te delen in een stukje RAID1, en een stukje JBOD? Of moet je dan echt een cron oid opzetten die een map kopieert naar de andere schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 09:13:
Nu heb ik mijn ip adres ingevoerd bij port forwarding in de router. Maar wat precies moet er ingevuld bij poortbereik?
Dat hangt af van wat je wilt doen op je NAS ; poort 80 is HTTP (website), 21 is FTP, 23 is Telnet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 09:13:
Daar werd ik vannacht van wakker en dat had ik ind niet gedaan. Nu heb ik mijn ip adres ingevoerd bij port forwarding in de router. Maar wat precies moet er ingevuld bij poortbereik? Ik dat het cijfer achter de dubbelpunt.

Het nadeel is nu weer dat mijn schijf weer niet te zien is in het netwerk.
Wat bedoel je met "mijn ip adres"?
Je moet daar namelijk het ip adres van je nas invullen (te vinden via de nas navigator).
De poort die je nodig hebt is afhankelijk van het protocol waarover je de verbinding wilt maken. Voor webaccess (via je browser dus) moet je poort 9000 forwarden (zie de handleiding van je linkstation).
Voor ftp moet je weer andere poorten gebruiken. Bekijk de handleiding eens, daar staat echt heel veel in.
http://cdn.cloudfiles.mos...LS-XHL-CHL_Manual_web.pdf

Dat je schijf niet te zien is in je netwerk staat los van de portforward. Misschien dat je nog niets anders hebt gedaan?
TheJVH schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 15:48:
pricewatch: QNAP TS-212 Turbo NAS
pricewatch: Synology Disk Station DS212J
Deze voldoen aan alle eisen, maar ik lees regelmatig dat ze eigenlijk niet krachtig genoeg zijn om Sickbeard en SabNZBd te draaien, en dan ook nog een filmpje te streamen. Deze zijn volgens mij puur bedoelt als opslag en backup.
Waar lees je dat? Met de 110j (die trager is dan de 212j) gaat dat namelijk prima :).
ipv sabnzbd kan je ook eens kijken naar nzbget, dat is een lichter programma.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 19-01-2013 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor je antwoord en de handleiding. Het is niet precies hetzelfde model maar wel iets duidelijkere handleiding.
Maar heb nu weer een ander probleem... Dat kl*te ding sprong weer in de EM modus en na het update doet ie niks anders dan knipperen met een blauw led. Hij is niet meer te herkennen wat ik ook doen dus update lukt niet. Ik duw hem fijn in de doos en ga ermee terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:48
Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd mijn RAID op m'n QNAP 509 uit te breiden van 5x 1T schijven naar 5x 2TB schijven. Dat liep allemaal voorspoedig, elke drive netjes vervangen en de array werd weer opgebouwd tot de laatste HDD toen hield de NAS er mee op. Disk failed en RAID werd niet opnieuw opgebouwd.

[RAID5 Disk Volume: Drive 1 2 3 4 5] Add drive 5 to the volume failed.

Bij volumebeheer lijken alle harde schijven gewoon naar behoren te werken en zijn er geen fouten opgetreden. Het vreemde is dat ik geen functies meer uit kan oefenen mbt RAID configuratie. Iemand ervaring mee gehad of goed tips.

Ik ga nu in ieder geval de harde schijven scannen voor bad blocks. En daarna neig ik te wachten tot QNAP's helpdesk weer bemand is zodat ik iemand van QNAP kan spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:48
Hoera de QNAP meneer heeft me uitstekend geholpen, bij het mounten van drive 5 is er iets mis gegaan. Na een reboot en reconnect van drive 5 is hij weer aan het rebuilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexico
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-07-2015
Hey mensen,
Ik ben op zoek naar een zo goedkoop mogelijke NAS (maar wel goed dus)
Ik wil er nu een 2TB schijf in stoppen en met der tijd een 2e schijf, kortom een 2 bay NAS dus.
Veel 2 bay NASen beginnen pas rond de 150-17- euro.
Vind ik toch wel een duur grapje aangezien de drive in een pc bouwen en sharen meestal ook voldoet, alleen niet zo gemakkelijk.
Specs:
- zo zuinig mogelijk (korte spin down en snelle spin up (buiten HDD spin tijden) en laag idle verbruik...
- gemakkelijk in gebruik

Nu vond ik in de NAS pricewatch de volgende interessante opties:
D-Link ShareCenter DNS-320L voor 80 euro.
Thecus N2200EVO voor 109 euro
QNAP TS-212 Turbo NAS voor 154 euro
Synology Disk Station DS212J voor 170 euro

Betreft prijs neig ik het liefste naar de d-link, echter kan ik hier niet echt gebruiks ervaringen van vinden...
Nu hoor ik veel goede dingen over QNAP en Synology echter had ik zelf nog nooit van van QNAP gehoord.
Zelfs na het kijken naar Het grote Synology topic - deel 5 en Het grote QNAP topic - Deel 2 kan ik niet echt de knoop doorhakken...
Is de D-link prima voor installatie en gebruiks gemak? Hebben mensen hier ervaring mee?
Of moet ik echt meer als het dubbele uitgeven voor bijvoorbeeld de synology DS212J?
(demo ziet er goed uit en ik heb bij een kennis ook al eens een synology gezien. Daarom neig ik wat meer naar synology dan naar QNAP...)

Kan iemand me hier wat meer advies in geven of gebruikservaringen voor delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 18:19
vortexico schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 01:20:
D-Link ShareCenter DNS-320L voor 80 euro.
Thecus N2200EVO voor 109 euro
QNAP TS-212 Turbo NAS voor 154 euro
Synology Disk Station DS212J voor 170 euro
Ik heb enkel ervaring met Thecus, QNAP en Synology. Synology is qua interface de top, maar daar betaal je ook voor. De vraag is wat je ermee wilt gaan doen. Als je het enkel gebruikt om bestanden in je netwerk te delen is zo'n Synology leuk, maar voor minder geld kun je een apparaat aanschaffen wat hetzelfde kan.

QNAP en Thecus vind ik uit mijn persoonlijk ervaring gelijk, zowel qua interface als qua opties.

Als je wat meer met je NAS wilt doen, zoals het laten downloaden via nieuwsgroepen / Torrents en zaken als media streaming, lijkt het mij verstandig om iets meer uit te geven. Bovenstaande modellen zijn als ik mij niet vergis allemaal instap ARM modellen, die qua processor kracht en geheugen beperkt zijn. Als je enkel aan wat bestanden delen gaat doen, is dit niet zo'n probleem. Als je echter wat intensiever gebruikt gaat maken van zo'n NAS, zijn deze modellen vaak te langzaam en zal dat ergernissen gaan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotinus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-02 10:55
Naar welke moet je dan wel kijken die betaalbaar zijn en lekker kunnen rarren en parren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Yotinus schreef op zondag 19 mei 2013 @ 15:51:
Naar welke moet je dan wel kijken die betaalbaar zijn en lekker kunnen rarren en parren?
Die zonder ARM cpu's en voldoende geheugen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

ik ben op zoek naar een NAS (2bay) die kan rarren en parren en gemakkelijk in gebruik is; liefst redelijk qua prijs, wat kunnen jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 18:19
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:36:
Hoi,

ik ben op zoek naar een NAS (2bay) die kan rarren en parren en gemakkelijk in gebruik is; liefst redelijk qua prijs, wat kunnen jullie aanraden?
Wat is redelijk qua prijs? Als je wilt rarren en parren heb je al snel een 2-bay nodig met een snellere ATOM. De goedkopere ARM modellen zullen dat niet trekken.

Qua prijs is Thecus interessant, als je qua hardware dezelfde QNAP of Synology pakt zijn ze toch goedkoper. Hun snelste 2-bay is de N2800. Zie hem voor rond de €350,- in de prijswatch staan.

Op hun forum staan tal van modules (ook een flink aantal NZB modules), parren en rarren zal daarmee geen probleem zijn.

Op korte termijn komen er goedkopere Intel NAS-en uit die wat goedkoper zullen zijn (Intel ATOM SoC). Ik geloof dat elk merk wel met een model gaat komen. Volgens mij komen die later in juli als het ik goed heb begrepen. Hoe de prestaties zijn is even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
WouterHelm schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 15:18:
Als je wilt rarren en parren heb je al snel een 2-bay nodig met een snellere ATOM. De goedkopere ARM modellen zullen dat niet trekken.
Een ARM kan prima parren en rarren, je moet alleen wat meer geduld hebben. Op mijn 1200MHz Kirkwood kost parren iets van 5 minuten per GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Welk type NAS is het beste als een webserver te gebruiken?

Thuis heb ik 100mbit up&down glasvezel internet en een synology DS112+ single disk NAS.
Hier ben ik op het experimenteren gegaan met een eigen webserver en heb ik een korte periode een wordpress blogje gedraaid. Dat beviel me allemaal wel erg goed. Maar eigenlijk is deze NAS alleen bedoeld voor mezelf als media opslag in mijn thuis netwerk.

Nu zit ik er dus aan te denken om nog een NAS aan te schaffen die echt bedoeld is om alleen web services te gaan draaien zoals bijvoorbeeld een wordpress blog, community site, forum, en een voice mumble server (mijn huidige NAS draait een kleine mumble server en een paar vrienden maken daar al regelmatig gebruik van, maar mumble wil ik dan graag verplaatsen naar mijn nieuwe NAS).
Ook wil ik er dan graag allerlei subdomeinen op gaan draaien (ik heb ook DNS beheer bij mijn domeinenaam) en dan wil ik wat meer gaan leren over PHP en HTML5 zodat ik zelf uiteindelijk ingewikkelde websites kan gaan maken en draaien.

Nu is mijn vraag, wat voor een NAS raden jullie mij aan? Is daar een minimaal 2 disks NAS voor nodig (RAID1) ? en moet deze beschikken over een snellere processor en meer RAM voor wat ik er mee van plan ben? En is mijn 100mbit internet snel genoeg om een klein aantal bezoekers te kunnen voorzien van bandbreedte? (bijvoorbeeld ongeveer 500 verschillende gebruikers per maand) Ik moet op dezelfde internet verbinding ook nog online kunnen gamen.
Verder heb ik eigenlijk niet echt een idee hoeveel schijfruimte ik nodig ga hebben voor het draaien van websites, het hoeft eigenlijk maar net voldoende te zijn voor alle dingen die ik hier boven heb vermeld.
Voor de nieuwe NAS kan ik helaas niet zo veel geld voor uitgeven dus ik zal het met minimale systeem eisen moeten doen maar die wel goed genoeg zijn voor wat ik wil bereiken.

Tips iemand?

[ Voor 16% gewijzigd door SpitfireNL op 02-08-2013 00:29 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:47

mvds

Totally awesome!

Elke harde schijf zal je webserver prima kunnen hebben hoor, 100mbit is iets van 12MB/sec en dat is voor elke harde schijf een makkie. Waar je wel op kan letten is of de schijf 24u/dag aan kan blijven, en veel random activiteit kan verwerken. Op zich kan ook elke schijf dat wel hoor, maar ik zou dan toch een WD RED schijf aanraden.

Twee disks in raid is dan ook onzin. Wat ik wel aanraad is om de backups van je server, op de andere NAS op te slaan. De vraag die dan nog open staat is welke NAS je dan moet nemen. Tja, wat je budget toelaat. Maar een single bay lijkt me al voldoende. Je hebt al een 112+, wat ik je dan zou aanraden, is omdat je toch eentje erbij moet kopen, om een mooie 213+/214+ erbij te kopen, en die voor jezelf te gaan gebruiken, en de 112+ voor je webservices in te zetten.

De twee bay NAS geeft je wat mogelijkheid om uit te bereiden (Extra disk erbij) in de toekomst voor je eigen dingetjes, en je "oude" NAS voldoet prima voor je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Voorbeeld, ik koop een 2bay NAS en stop er 2x 1tb WD RED schijven in. De DS213j is lekker goedkoop.
Maar begrijp ik het dan goed dat als ik RAID1 gebruik en als er ooit 1 schijf van de 2 uit valt dat al mijn webservices lekker door blijven draaien op die andere schijf die het nog wel doet en er helemaal geen data(sites) verloren gaan. Correct?
Hier ging ik namelijk van uit en hecht ik veel waarde aan.

[ Voor 7% gewijzigd door SpitfireNL op 02-08-2013 11:35 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:48
hij zal wel een error geven omdat je raidconfig stuk is en die zal je dan even moeten verwijderen, maar je zou in principe je data nog moeten hebben en kunnen gebruiken als je het even opnieuw configged.

Dat hoop ik in ieder geval, zou raar zijn als hij fluitend doordraait als de raidconfig stuk is.

Ik zit zelf naar een NAS te kijken en twijfel tussen de DS213j en DS113. Ik wil hem eigenlijk alleen gebruiken als opslagstation en om mee te downloaden. Ik heb aan 1 schijf van 3Tb in principe genoeg voorlopig. Maar extra uitbreidingsruimte is nooit weg. Zou ik later via eSata of USB nog een schijf kunnen toevoegen waarop ik download? (als ik de ds113 zou nemen)

[ Voor 37% gewijzigd door 418O2 op 02-08-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Ok.. de data blijft dus bewaard maar als er 1 van de 2 stuk gaat blijft de andere helaas niet vrolijk door draaien. Dan stopt je NAS zolang totdat je de kapotte schijf vervangt met een nieuwe en hersteld is.

Hoe kan ik dan regelen dat hij niet stopt en vrolijk door blijft draaien als er 1 van de schijven kapot gaat? Wat heb ik daarvoor nodig?

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:48
SpitfireNL schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:37:
Ok.. de data blijft dus bewaard maar als er 1 van de 2 stuk gaat blijft de andere helaas niet vrolijk door draaien. Dan stopt je NAS zolang totdat je de kapotte schijf vervangt met een nieuwe en hersteld is.

Hoe kan ik dan regelen dat hij niet stopt en vrolijk door blijft draaien als er 1 van de schijven kapot gaat? Wat heb ik daarvoor nodig?
Lijkt me onmogelijk. Je hoeft die schijf niet te vervangen, je moet hem wel even vertellen dat hij geen RAID meer hoeft te draaien. Wat voor jezelf een alarm zou moeten zijn, want als 1 van de 2 uit een Raid-set stukgaat is de kans aanwezig dat de andere ook gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 02-08-2013 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de goede orde:
Als je een RAID-1 hebt, en 1 disk is weggevallen, dan zal het voor de buitenwereld niets uitmaken.
Je vervangt (terwijl alles nog draait) de kapotte harddisk, en je NAS zal de nieuwe disk checken en vervolgens toevoegen aan de RAID om daarna weer te mirroren. Daarna heb je weer 2 disks gemirrored (tot er weer eens eentje uitvalt). Er gaat geen data verloren.

Binnen in de NAS zal je inderdaad RAID foutmeldingen zien zodat je actie kunt ondernemen.
Maar alles zou, voor de buitenwereld, ongemerkt door moeten kachelen (totdat je laatste disk ook de geest geeft).

Let wel dat RAID-1 geen BACKUP is...
Als je NAS zelf kapot gaat (en hij neemt de disks mee), dan hang je.
Daarom kan je eventueel voor de belangrijkste data een regelmatig backup naar extern device maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 16:39
Ik heb sinds net een Freecom Silverstore 2-Drive NAS en loop tegen het volgende probleem aan. Ik kan geen mappen verwijderen. Wel bestanden verwijderen en mapnamen wijzigen, maar dus niet de mappen wegkieperen. Ik heb al gekeken bij eigenschappen bij machtingen en het vakje Alleen-lezen geprobeerd uit te schakelen, maar dat helpt niet. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:58

4POX

Everybody is wired

Ben je verbonden met afp ? Ik merk dat ik met afp heel vaak geen mappen kan verwijderen terwijl het via smb foutloos gaat. Dit is met een Qnap nas.

Heb je misschien meer informatie als dit niet zo is?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Ik heb een public share via samba op mijn netwerk. Het rare is dat ik dus wel bestanden kan wissen, en mappen kan hernoemen, maar geen mappen kan wissen. Is er meer informatie die ik kan geven, het is mijn eerste NAS, dus het is allemaal erg nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Schopje. Is er een plek waar het minder doods is dan hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het zou al helpen als je vertelt wel model NAS je hebt, dan zullen mensen eerder geneigd zijn je te helpen. Daarnaast zijn foutmeldingen altijd wel fijn en de rechtenstructuur die je hebt ingesteld is ook wel handige informatie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
Westmania schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:13:
Ik heb een public share via samba op mijn netwerk. Het rare is dat ik dus wel bestanden kan wissen, en mappen kan hernoemen, maar geen mappen kan wissen. Is er meer informatie die ik kan geven, het is mijn eerste NAS, dus het is allemaal erg nieuw voor me.
Misschien zijn er thumbs.db die het wissen tegenhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat dat betreft ben ik een grote voorstander van het disabelen van thumbs files op netwerk shares, heel irritant die dingen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Same here. Wat ik nog wel eens wil doen is de mappen dan via filestation (ik heb een synology) te verwijderen. Die negeert thumbs gewoon >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Tsurany schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:03:
Het zou al helpen als je vertelt wel model NAS je hebt, dan zullen mensen eerder geneigd zijn je te helpen. Daarnaast zijn foutmeldingen altijd wel fijn en de rechtenstructuur die je hebt ingesteld is ook wel handige informatie.
In mijn oorspronkelijke post staat toch duidelijk dat ik een Freecom Silverstore 2-Drive NAS heb. Foutmeldingen krijg ik niet. Mappen verdwijnen gewoon niet als ik ze verwijder. En qua rechten structuur heb ik zelfs guests volledig beheer gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
ik denk dat het inderdaad je thumbs het probleem kunnen zijn.
Kijk even je in view opties van de windows explorer of je ook de 'hidden files en folders' wilt zien. Dan zie je van zelf of er nog files zijn achter gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Ik heb verborgen mappen en bestanden weergeven al 'aan' staan. .tbn bestanden zie ik gewoon. Maar mappen waar die zelfs dan leeg zijn, kan ik niet verwijderen.

Als ik kijk bij eigenschappen van de map, dan zie ik dat 'alleen-lezen' vakje is aangevinkt (ofwel deels, vierkant grijs gemaakt). Als ik die uit klik en dan exit, staat ie weer aangevinkt zodra ik opnieuw eigenschappen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Het lijkt trouwens wel of het alleen maar gaat om mappen die zijn aangemaakt door sabnzbd...?? Dat is toch maf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
kan je de mappen wel verwijderen rechtstreeks via de NAS? of kan dat niet bij jouw type zoals dat wel kan met Synology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Via de Tonido webserver kan ik ze inderdaad wel weggooien, alleen niet via windows explorer dus... Maar dat vind ik nogal omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Westmania schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:46:
Het lijkt trouwens wel of het alleen maar gaat om mappen die zijn aangemaakt door sabnzbd...?? Dat is toch maf?
Als sabnzbd nog draait kan dat het probleem zijn, die heeft de mappen gelocked. Dan moet je sabnzbd eerst even afsluiten.
Iets dergelijks heb ik ook met mijn synology, maar net als Tweety1 kan ik ze dan wel verwijderen vanuit de admin interface van de synology.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Sabnzbd afsluiten mag ook niet baten, helaas. Is er een andere manier om te checken of de mappen zijn gelocked?

En wil je zeggen dat jij dat soort mappen dus altijd via webserver verwijdert? Dat moet toch makkelijk kunnen?

[ Voor 33% gewijzigd door Westmania op 14-08-2013 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauzer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 23:15
Goedemorgen!

Een vraagje, misschien is hij al gesteld, maar kan hem niet vinden en om nou 155 pagina's door te lezen ;-)

Het is me eindelijk gelukt om mijn porten goed te forwarden zodat ik mijn synology nas vanaf bijvoorbeeld mijn werk kan benaderen.
Maar is het mogelijk om van buitenaf ook de programmatjes hierop te starten?
Ik heb hem net vanaf buitenaf opnieuw opgestart, en nu lukt het niet op sabnzbd te komen. Die kan ik zeker pas weer thuis opstarten?

PSN: Wauzer010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Westmania schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:59:
Via de Tonido webserver kan ik ze inderdaad wel weggooien, alleen niet via windows explorer dus... Maar dat vind ik nogal omslachtig.
In de tijd die je kwijt bent met hier posten, had je de bestanden al via de webserver kunnen weggooien ;) , maar ik snap je punt. Ik heb het altijd maar gegooid op de irritaties door Windows en me er bij neergelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Klopt wat je zegt, maar met veel downloaden bouw je een enorme berg mappen op. Daar heb ik weinig zin in. Dus als er nog mensen die me verder kunnen helpen graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josmos
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik ben al een tijdje over een NAS aan het denken maar ik zit nog met één groot vraagteken.
Stel je hebt een 4 disk NAS in raid 5.
Als er een disk faalt vervang je de disk en wordt de data gerestored. Geen probleem.
Maar wat als de NAS zelf faalt? Is het mogelijk om de disks in een andere NAS te steken en terug uit te lezen?
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:12
ligt er aan wat voor nas het is, vaak kan dat wel ja, zolang het maar hetzelfde type nas is als je daarvoor gebruikte

• Westmania
Iemand anders nog tips voor mijn hierboven gestelde probleem?

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:58

4POX

Everybody is wired

josmos schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:45:
Ik ben al een tijdje over een NAS aan het denken maar ik zit nog met één groot vraagteken.
Stel je hebt een 4 disk NAS in raid 5.
Als er een disk faalt vervang je de disk en wordt de data gerestored. Geen probleem.
Maar wat als de NAS zelf faalt? Is het mogelijk om de disks in een andere NAS te steken en terug uit te lezen?
Iemand enig idee?
Veel nassen gebruiken bestaande linux libraries. Ik denk als mijn qnap stuk gaat, en ik mijn vier schijven in een linux bak hang dat ik met de juiste instructies weer bij de data kan komen.

Maar gelukkig draai ik elke nacht een backup van mijn data.

AKA Rinkel weblog

• job
wauzer schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:35:
Ik heb hem net vanaf buitenaf opnieuw opgestart, en nu lukt het niet op sabnzbd te komen. Die kan ik zeker pas weer thuis opstarten?
Sabnzbd hangt aan een andere poort dan de webmanagement. Dus je moet ook de juiste poort openen voor sabnzbd.

Als het probleem echt is dat sabnzbd niet gestart is dan log je simpelweg in op je nas en start je de sab package.

Wat ook nog kan is dat de firewall van je werk bepaalde poorten blokkeert, of dat de firewall van je syno de bepaalde zaken blokkeert.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 15-08-2013 11:15 ]

• wauzer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 23:15
Het is gelukt! Dank je!

PSN: Wauzer010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik ben op zoek naar een huis-tuin-en keuken NAS. Nu heb ik gehoord dat de merken QNAP en Synology wel een van de bekende en betere merken zijn, dus hiervoor wil ik ook gaan.

Ik heb de NAS nodig voor het opslaan van films en voor het maken van (automatische) backups op de NAS vanaf 3 computers. Goed werkende software voor het maken van backups naar de NAS zou daarom fijn zijn.

Gigabit is ook wel fijn als dat erop zit. Ik ben in de pricewatch gaan kijken en kom dan op 3 NAS-sen tot 250 euro, klik hier
  • QNAP Turbo Station TS-401T (4-bay NAS behuizing) 180 euro
  • Synology Disk Station DS508 (5-bay NAS behuizing) 210 euro
  • Synology Disk Station DS411slim (4-bay NAS behuizing) 249 euro
Kan iemand advies geven want weet niet goed voor welke ik moet gaan. Als iemand een andere huis tuin en keuken NAS aanraadt, ook welkom!

Alvast dank

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 14:23
Die slim is sowieso niet handig omdat er alleen maar 2,5" hardeschijven in passen. daardoor wordt de opslag onevenredig veel duurder ten op zichte van 3,5".

Wil je ook in volle blue-ray kwaliteit kunnen streamen en daarbij nog andere dingen tegelijk doen?
Ik heb zelf de DS413j voor onder 250 euro op kunnen pikken begin dit jaar met de btw dagen bij mediamarkt (bij bcc gekocht omdat deze meegingen in de prijs) misschien is het dus handig om op een goede aanbieding te wachten.

Zelfs de 413j is soms erg licht voor het werk. Het uitpakken van een 40gb blueray kan tot 4 uur duren als die gerepareerd moet worden.

De DS508 valt af omdat het echt een gruwelijk oud beest is. Redelijk veel standby gebruik en 2 winkels maar leverbaar. (als je er op klikt zie je dat het een heel ander product is)

Zelfde geld voor QNAP Turbo Station TS-401T (zéér oud.)

[ Voor 15% gewijzigd door boombes op 23-09-2013 10:46 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

xenor schreef op maandag 23 september 2013 @ 10:06:
Ik heb de NAS nodig voor het opslaan van films en voor het maken van (automatische) backups op de NAS vanaf 3 computers. Goed werkende software voor het maken van backups naar de NAS zou daarom fijn zijn.
Heb zelf nu ruim een jaar een DS212j voor dat soort toepassingen.
Weinig films, maar ik gebruik 'm om TV series te downloaden (Sickbeard TPB/Transmission) en te streamen naar PC's/mediaplayer/tablets en backups van 4 PC's mbv Cobian.
Daarnaast ook handig om bijv. foto's te laten zien aan familie ver weg (Photostation) en de kids op school toegang te geven (Filestation) zodat ze niet met sticks/disks hoeven te slepen.

[ Voor 13% gewijzigd door Goner op 23-09-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
boombes schreef op maandag 23 september 2013 @ 10:42:
Die slim is sowieso niet handig omdat er alleen maar 2,5" hardeschijven in passen. daardoor wordt de opslag onevenredig veel duurder ten op zichte van 3,5".

Wil je ook in volle blue-ray kwaliteit kunnen streamen en daarbij nog andere dingen tegelijk doen?
Ik heb zelf de DS413j voor onder 250 euro op kunnen pikken begin dit jaar met de btw dagen bij mediamarkt (bij bcc gekocht omdat deze meegingen in de prijs) misschien is het dus handig om op een goede aanbieding te wachten.

Zelfs de 413j is soms erg licht voor het werk. Het uitpakken van een 40gb blueray kan tot 4 uur duren als die gerepareerd moet worden.

De DS508 valt af omdat het echt een gruwelijk oud beest is. Redelijk veel standby gebruik en 2 winkels maar leverbaar. (als je er op klikt zie je dat het een heel ander product is)

Zelfde geld voor QNAP Turbo Station TS-401T (zéér oud.)
Bedankt voor de uitleg, dan vallen die gewoon af.
De Synology Disk Station DS413J is 283 euro en de Synology Disk Station DS212J 148 euro op dit moment.

Het verschil tussen die 2 is volgens mij de opties om in RAID te werken en het aantal HDD bays (2 en 4).

148 euro vind ik niet duur, zou de Synology Disk Station DS212J voldoende mogelijkheden bieden voor mijn wensen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

xenor schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:02:
[...]
zou de Synology Disk Station DS212J voldoende mogelijkheden bieden voor mijn wensen?
Hangt een beetje af van wat je er precies mee wil doen ... zoals ik al schrijf, ik gebruik 'm naar volle tevredenheid.
Gebruik zelf alleen torrents, maar heb wel begrepen dat voor usenet het uitpakken/repareren nogal wat CPU vreet.
Anders hier wat browsen voor ervaringen met Synology :
"[Synology] Packages"
"[Synology] Vraag en antwoord"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
Goner schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:25:
[...]

Hangt een beetje af van wat je er precies mee wil doen ... zoals ik al schrijf, ik gebruik 'm naar volle tevredenheid.
Gebruik zelf alleen torrents, maar heb wel begrepen dat voor usenet het uitpakken/repareren nogal wat CPU vreet.
Anders hier wat browsen voor ervaringen met Synology :
"[Synology] Packages"
"[Synology] Vraag en antwoord"
Waar ik de NAS voor nodig heb is:
- Backups vanaf 4 computers (automatische software voor 1x per maand backuppen naar de NAS zou dus handig zijn)
- Films streamen (hoogstens mkv files van 10 gig oid, geen volledige blurays van 40 gig)

Uitpakken doe ik nu gewoon op mijn pc waardoor ik het daarna zou kunnen kopiëren naar de NAS. Als het direct op de NAS zou kunnen, zou dat fijn zijn, maar de vraag is dus of dat deze NAS dat (aan)kan

Thanks voor de uitleg

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:49

lier

MikroTik nerd

xenor schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:41:
maar de vraag is dus of dat deze NAS dat (aan)kan
Hij zal in ieder geval niet in brand vliegen of zoiets ;)
Misschien goed om te kijken wat de max writes en reads zijn, heel kort door de bocht hoe goedkoper hoe langzamer.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenor
De Synology DS213j heeft 512MB ipv 256 (Synology DS212j) en het scheelt haast niks in prijs.
Denk dat ik voor deze NAS ga. Vraagje over de snelheid: stel ik wil een map met foto's van 4 gig kopiëren vanaf mijn laptop naar de NAS. Misschien domme vraag maar moet ik dan hier in de eerste tabel kijken bij Windows Download of Windows Upload?

[ Voor 70% gewijzigd door xenor op 23-09-2013 17:41 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Laatst online: 02-12-2022
xenor schreef op maandag 23 september 2013 @ 17:18:
De Synology DS213j heeft 512MB ipv 256 (Synology DS212j) en het scheelt haast niks in prijs.
Denk dat ik voor deze NAS ga. Vraagje over de snelheid: stel ik wil een map met foto's van 4 gig kopiëren vanaf mijn laptop naar de NAS. Misschien domme vraag maar moet ik dan hier in de eerste tabel kijken bij Windows Download of Windows Upload?
Windows upload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:49

lier

MikroTik nerd

Om het makkelijk te onthouden: de waarden bekijk je vanuit de NAS gezien...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

lier schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 08:49:
[...]
Om het makkelijk te onthouden: de waarden bekijk je vanuit de NAS gezien...
Helaas, je bedoeld vanuit de pc gezien. Upload naar de NAS is altijd langzamer dan lezen vanaf de NAS. Schrijven naar RAID kost immers tijd, lezen amper.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmet
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:25
Hallo, ik ben op zoek naar een goede 4 bay NAS waarmee ik Full HD films kan streamen via een bekabeld netwerk naar mijn Mac Mini. Ik heb zitten kijken naar een Synology DS413, maar ik gebruik de rekenkracht van mijn Mac Mini om alles uit te pakken. Is deze dan geen overkill? De NAS dient dus echt alleen voor opslag en zou hem via SMB willen benaderen. Ik heb nu een IOmega ix4-200d maar die zit helemaal vol en ik zoek nu een nieuwe NAS voor ongeveer 200-400 euro. Ik heb mijn ogen laten vallen op de IOmega ix4-300d. Is de doorgeefsnelheid hiervan hoog genoeg om Full HD(~12gb) content vloeiend te bekijken? Of zijn er andere NAS systemen die deze taak beter kunnen uitvoeren binnen de genoemde prijscategorie? Alvast hartelijk dank!

Edit: Ik zou hem graag uiteindelijk uit willen breiden naar 12-16TB.

[ Voor 4% gewijzigd door Timmet op 24-09-2013 22:13 ]

• Kompaan
  • Laatst online: 02-12-2022
Timmet schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:08:
Hallo, ik ben op zoek naar een goede 4 bay NAS waarmee ik Full HD films kan streamen via een bekabeld netwerk

...

Edit: Ik zou hem graag uiteindelijk uit willen breiden naar 12-16TB.
Elke moderne NAS moet dat makkelijk bij kunnen fietsen.

Pricewatch voor 4 tot 6 bay (voor het geval dat :P):
http://tweakers.net/categ...J0LklYyAarOTawAssyUamtrAQ

Ik zou voor een recente Synology (weet modellen niet zo goed) gaan of een recente ReadyNAS (104?), in beide kan je beginnen met 2x4TB bijvoorbeeld en later upgraden naar 4x4TB voor ongeveer 12TB bruikbare opslag (met RAID5). Als je naar meer dan 12TB wil, moet je wel iets dieper in de buidel tasten denk ik.

(full disclosure, ik werk voor Netgear)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:30
Ik gebruik op dit moment een Eminent EM7080 mediaspeler als "NAS", maar deze is erg traag.over het netwerk.

Aangezien ik meerdere mediaspelers in huis heb gaat full-HD niet goed naar m'n andere mediaspelers.

Ik heb nodig een NAS waar ik mijn bestaande 2TB schijf in kan doen (welke in de EM7080 zit op dit moment).

Verder heb ik de volgende vereisten

- Downloaden via usnet/NZB
- GB Aansluiting, en snelheid genoeg voor het streamen van Full-HD films/series

Verder weinig speciale wensen.

Wat is een goede optie :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• xenor
Misschien is de Synology DS213j iets voor je, die heb ik op het oog.
Voor huis-tuin-en keuken zaken prima

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Wat dacht je van de NSA325? 2 bays, is volgens Smallnetbuilder de snelste Arm based NAS, (wat wil je, 1.6GHz Kirkwood met 512MB ram), kosts slechts 82 euro bij Amazon.de, en heeft een nzbget package.

8W wanneer de disks niet draaien.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:20
Van mijn kant ook een vraag.

Ik heb momenteel in mijn main PC een hardeschijf zitten welke ik deel over het netwerk. (Dit is een 1TB schijf). De schijf is echter vol, en omdat ik graag een centrale plek zoek om al mijn data op te slaan ben ik naar een NAS aan het kijken.

Binnen mijn netwerk wil ik deze NAS benaderen met 2 PC's, 2 Laptops & mijn Surface RT tablet. De NAS wordt gebruikt om films te streamen, indien mogelijk als Torrent cliënt en als opslag en voor het delen van documenten, foto's etc. Het is mooi meegenomen als ik de NAS ook via internet kan benaderen.

In de NAS wil ik om te beginnen 2x 2TB schijven stoppen. (Western digital Green of Red). En ik heb de volgende NAS systemen gevonden.

- De Synoly diskstations DS413 pricewatch: Synology Disk Station DS413
-NetGear ReadyNAS104 pricewatch: Netgear ReadyNAS 104
(Er staan nog enkele NetGears in de pricewatch, echter zijn deze slecht verkrijgbaar)

Het voornaamste is dat de NAS eenvoudig te gebruiken is, ik wil simpelweg een mappenstructuur aanmaken en deze delen via het netwerk. Daarnaast dus een torrent cliënt gebruiken, en het liefst zou ik hem kunnen benaderen via het internet.

De NetGear is een stuk goedkoper, waar zit hem dit verschil in?

Welke NAS zouden jullie kopen, en zijn er nog meer alternatieven?

Groet,

Whiplash

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:41
Hallo allen,

Ik ben opzoek naar een kwalitatief goede NAS, welke ik ook als media server wil gaan gebruiken. Omdat ik totaal geen ervaringen heb met NAS oplossingen, stel ik mijn vraag hier.

De NAS moet aan de volgende eisen voldoen:

- 4 hotswap bays.
- RAID 5 ondersteuning.
- Linux OS, of zelf te installeren.
- Gbit netwerk.
- Genoeg geheugen/processorkracht om full HD te kunnen streamen d.m.v. DLNA.
- Mooi uiterlijk (hij gaat in het zicht staan).
- Goede prijs/kwaliteit verhouding.
- Redelijk zuinig (vooral als hij idle staat).

Nu zullen een aantal waarschijnlijk wel met Synology aankomen, maar ik denk niet dat ik daar naar opzoek ben. De kwaliteit is van wat ik van reviews moet geloven, heel erg goed, enkel valt de prijs me vies tegen.

Ik hoef niet een compleet aangeklede NAS te hebben. Zolang die maar voldoet aan de bovengestelde eisen.
Ik zal namelijk zelf alles op Linux installeren wat ik nodig ga hebben (momenteel draait alles nog op mijn desktop welke Linux Mint
draait).

Waar ik ook aan zat te denken was zelfbouw. Maar weet niet zeker of dat wel helemaal de juiste keuze is als er al genoeg aanbod op de markt is.

Graag hoor ik wat jullie mij aanraden.

Alvast bedankt!

- Hatsjoe

• Mijzelf
  • Niet online
@Whiplash: De Synology heeft een dual core 1GHz Power Processor met 1GB ram, terwijl die Netgear een single core 1.2GHZ Arm heeft met 512MB. Die Synology is dus behoorlijk wat gespierder.
Maar ik denk dat de naam ook behoorlijk invloed op de prijs heeft.
Wat jouw eisenpakket betreft, theoretisch volstaan beide modellen, maar ik heb met geen van beiden ervaring.

@Hatjoe: Als je verwacht iets als Linux Mint te kunnen installeren kun je beter voor zelfbouw gaan. Vrijwel alle nassen draaien Linux, maar het vaak niet eenvoudig om die te vervangen door een andere versie. Het is geen PC, maar een embedded systeem, zonder toetsenbord/monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragie777
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-08 08:57
Beste,

Ik zit te denken om een nas te kopen,

Echter heb ik een vraag of je een nas ook deels kan instellen op Jbod en raid 1.
Dit om mijn personlijke documenten veilig te houden en genoeg ruimte over te houden voor films etc.

Mvg

Jerome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

De meeste NAS zijn wel in staat om verschillende RAID volumes aan te maken. Dus dat moet geen probleem zijn. Ik denk alleen dat je er weinig mee opschiet. Het is waarschijnlijk effectiever om te kiezen voor een RAID5 oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:39
het valt mij op dat Asustor niet in dit topic besproken word.
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een opvolger voor mijn ch3snas.

Ik wilde eerst wachten op de synology ds214play omdat deze veel sneller zou zijn bij het weergeven van thumbnails en afspelen van video's.

Echter kwam mijn oog op de AS-302T waarvan ik op internet alleen maar positieve reacties kan vinden.
Hij is wat goedkoper, heeft een hdmi aansluiting en de behuizing is van fatsoenlijk metaal ipv plastic.

Heeft iemand deze ook thuis staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serphilith
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09 15:34
Hallo Mede-Tweakers,

Op advies van Meessen post ik hier mijn vraag.

Welke instap NAS van Synology kan ik het beste mee beginnen.

Uit eigen onderzoek kom ik uit op de volgende: vergelijk

Ik ben niet van plan om te streamen vanaf de NAS,
ik speel mijn videos en andere data vanaf mijn PC.
Films kijken zal ook via de PC gaan met HDMI naar de TV.

Hebben jullie het gouden advies voor mij? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
serphilith schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 20:23:
Hebben jullie het gouden advies voor mij? ;)
Als je er niets mee gaat doen behalve datastorage, koop dan de goedkoopste.
Maar ook dat model kan films streamen (dat stelt namelijk weing voor wat betreft cpukracht).

[ Voor 4% gewijzigd door job op 05-11-2013 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serphilith
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09 15:34
OK, bedankt voor het advies Job. Duidelijk en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Maar wees je wel bewust dat je voor de leukste dingen meer cpu vermogen nodig hebt.
Velen van ons gebruiken hun synology om te downloaden vanaf usenet of torrents, en dan is een sneller model toch zeker nuttig.

edit: ik heb nog even uitgezocht welke cpu er in de 214se zit.
Als het goed is is dat een cpu vergelijkbaar met die van de 213j, maar dan met minder mhz'en (800 vs. 1200)

[ Voor 28% gewijzigd door job op 06-11-2013 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbauters
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-08 07:13
Vraagje aan personen die dit al tegegekomen hebben:

Ik heb nu een 4-bay NAS in RAID5.
Stel ik koop een nieuwe 4bay NAS, dus moet er opnieuw een RAID geconfigureerd worden. (=full format)
Hoe behou ik mijn DATA? (schijven wil ik behouden)

Alvast bedankt,

Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het een NAS van hetzelfde merk betreft zijn hier soms migratie tools voor, bijvoorbeeld http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?q_id=484

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 14:03
Ik heb een Zyxel NSA 310 aangeschaft in combinatie met WD Red 3TB. Ben tot nu toe zeer tevreden, lowcost maar goede performance. Om NZB's te downloaden maak ik gebruik van voorgeinstalleerde nzbget.

Erg snel gaat het downloaden niet (gemiddeld 2500 KB/sec), en dit heeft te maken met het aantal verbindingen dat ik instel. Bij het 'aantal verbindingen' geeft Nzbget namelijk de volgende melding: "NSA310 max 5, NSA325 max 8". Als ik het aantal verbindingen opschroef gaat het downloaden een stuk sneller uiteraard, maar ik vraag me af of dit wel verstandig is gezien de melding die er staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
2,5MB/sec? Heb je toevallig encryptie aanstaan? Dan zou dat wel eens de beperkende factor kunnen zijn.

Overigens kun je gewoon spelen met het aantal threads. Er gaat niets stuk of zo,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 14:03
Nee, encryptie staat gewoon uit. Heb het aantal connecties nu op 15 gezet (het maximum van mijn aanbieder). Ik haal nu wel steeds rond de 7000 KB/sec.

Ik vraag me wel af waarom dat maximale aantal connecties erbij staat overigens..
Pagina: 1 ... 39 ... 41 Laatste