[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 38 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bijlvdj
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04-2024
Hoi iedereen,

ik heb een vraagje heeft iemand ervaring/of weet of je de seagate ST31000528AS 1TB ook kunt gebruiken met de netgear ready nas ultra 2(volgens de lijst kun je wel de ST31000528AS 750GB) gebruiken.

als ze niet in de lijst voorkomen wat voor problemen kun je op den duur dan krijgen?????? met de nas / schijven.

hoor graag jullie mening hier over.

gr jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07
Als een schijf niet in de lijst voorkomt is die schijf waarschijnlijk niet getest. Dus dan kan je daar nul conclusies aan verbinden.
Maar als de 750GB versie probleemloos werkt, zal de 1000GB versie waarschijnlijk ook probleemloos werken.

[ Voor 54% gewijzigd door job op 27-01-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bijlvdj
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04-2024
nee heb geen 750 gb schijf hier van maar heb de 1TB er ingedaan en nu geeft de NAS aan corrupt root wat is hier aan te doen, mijn vorige schijven waren ST3100520AS die deden het ook niet toen gaf hij aan disk onbruikbaar (zou er een fout in mijn NAS zitten).

ik zou niet weten wat er verkeerd gaat of ik verkeerd doe, dacht lekker makkelijk een NAS maar dat valt mij weer mooi tegen(misschien maar te koop zetten) heb er helemaal geen lol meer in.........................dan maar weer op de oude manier.

of heeft iemand van jullie een idee hoe het zou kunnen werken.................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2024
El Reino schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:54:
Ik ben op zoek naar een NAS die aan de volgende eisen moet voldoen:

- opslagcapaciteit 1TB (evt meer), hoeft niet per se, mag ook 'lege' NAS
- DLNAcompatible
- bestanden toegankelijk via gewone windows file explorer (zal meestal wel zo zijn?) in het lokale netwerk
- bestanden toegankelijk via webinterface (waardoor dus makkelijk toegankelijk vanaf lokaties buiten het lokale netwerk), beveiligd uiteraard
- bestanden makkelijk toegankelijk via mobiele telefoon/tablet (Android)
- heb een eSATA externe schijf die ik er ook nog op aan wil sluiten

Mijn persoonlijke Cloud dus eigenlijk.
Wil 'm gebruiken om al mijn documenten/foto's/films op te zetten en die van mijn vriendin, zodat alles centraal beschikbaar is en we niet moeten bedenken achter welke laptop/computer we moeten gaan zitten als we bepaalde foto's willen bekijken. En bepaalde mappen moeten ook via webinterface beschikbaar zijn voor bv familie. Daarbij heb ik een mediaspeler die DLNA compatible is zodat ik al mijn films mooi vanaf de NAS wil kunnen bekijken.

-edit-

Deze functies zitten natuurlijk op veel NAS-en. M.n. de gemakkelijke benaderbaarheid/gebruiksvriendelijkheid/dummy-proofheid zijn belangrijk. Had zelf al de synology DS111 en de QNAP TS112 turbo gezien als mogelijke kandidaten. Is dat wat voor wat ik wil? En wat is het verschil tussen beide? (Welke zou de voorkeur hebben?)
Zie bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
bijlvdj schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:23:
of heeft iemand van jullie een idee hoe het zou kunnen werken.................................
Helpt dit? http://texasblindjack.com...ultra-2-corrupt-root-fix/
Eerste hit als ik zoek naar netgear ready nas ultra 2 corrupt root
Benaderbaar via android: met synology is dat geen probleem (http://www.synology.com/dsm/DSM_mobile.php?lang=nld); voor de qnap durf ik hier niets over te zeggen (geen ervaring mee). De andere eisen voldoen beide modellen aan.

Verschillen tussen die 2 modellen zijn niet groot. De synology heeft wel een iets snellere cpu, maar is ook duurder. Ik vind het lastig om te zeggen welke jij moet kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 28-01-2012 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb mijn ogen op de volgende twee nassen laten vallen:

pricewatch: Netgear ReadyNAS Duo

en de:

pricewatch: QNAP TS-210 Turbo NAS

Hiervoor wil ik twee 1tb schijven kopen. Is het hierbij mogelijk om 200 gb in raid 1 te laten draaien en de rest in RAID0/JBOD? Hierover kon ik nergens echt informatie vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 12:27

dread

Sluwe vlaming

Ik dacht dat ik 'even' een NAS ging aanschaffen.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een NAS voor een thuisomgeving die aan een mediacenter gehangen wordt.

voordelen:
data moet veilig zijn (raid 5?)
veel schijfruimte
mogelijk tot het downloaden van films en muziek (torrent? kan ik de mediaserver uitschakelen)
mogelijkheid tot FTP.
energiezuinig! (wat mogelijk is he ;)
zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Zelf had ik na het lezen hier de QNAP als favoriet:
http://www.nascenter.nl/p...slag-nas/qnap-ts-412.html

Die kan veel van wat ik wil.

Deze worden de schijven:
http://www.hardeschijfsto...0-rpm-32-mb-3-5-inch.html

Ik ben er stiekem al een beetje uit maar wil toch graag jullie raad nog even navragen...

Zal wel bij komplet.nl bestellen volgens de pricewatch ;)

Dank voor de reacties. Hij is gekocht en ik haal hem zo op :)

[ Voor 6% gewijzigd door dread op 31-01-2012 10:43 ]

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
job schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 01:18:
[...]

Helpt dit? http://texasblindjack.com...ultra-2-corrupt-root-fix/
Eerste hit als ik zoek naar netgear ready nas ultra 2 corrupt root

[...]
Benaderbaar via android: met synology is dat geen probleem (http://www.synology.com/dsm/DSM_mobile.php?lang=nld); voor de qnap durf ik hier niets over te zeggen (geen ervaring mee). De andere eisen voldoen beide modellen aan.

Verschillen tussen die 2 modellen zijn niet groot. De synology heeft wel een iets snellere cpu, maar is ook duurder. Ik vind het lastig om te zeggen welke jij moet kopen.
Heb nog eens zitten kijken en de synology DS 111 is inderdaad iets sneller, twijfel nu over de synology of de QNAP TS 119 P II (iets snellere CPU dan synology DS 111). Volgens mij redelijk zelfde specs verder. Dan ligt een eventueel verschil dus straks in de interface (webtoegang, app voor android). Iemand ervaring met een van biede (liefst met beide zodat je een vergelijk kunt maken :-D)?

-edit-
Klopt het dat de synology meerdere bestandsformaten ondersteund (m.n. audio) om af te spelen via de android app en via UPnP mediaserver? Ik zie bij bv QNAP alleen maar MP3 staan als audio formaat.

[ Voor 7% gewijzigd door El Reino op 31-01-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De android app om muziek af te spelen van Synology is stukken beter dan die van Qnap. Op die van Qnap kan je niet eens playlists maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik zit te denken om mijn nas een uypgrade te geven, maar ben er nog niet uit op welke manier ik dat wil doen en wil bij de mede-tweakers graag wat ervaringen peilen.

De huidige situatie:
Synology DS509+
5x1tb 7200 rpm schijven in RAID 5 (geen hot of cold spare)
Hangt met dual gigabit lijntjes aan mijn switch
Alles aangeschaft in 2009, nooit iets vervangen draait als een zonnetje 8)
Wordt gebruikt voor alle data opslag , media

Waarom upgraden:
Hij is bijna vol :+
:Y ik heb al opgeschoond

Mogelijke upgrades:
Optie 1: vervangen van de schijven voor 5400 rpm 3tb schijven
+ Redelijk betaalbaar
+ Minder energie verbruik door 5400rpm
- Risco data verlies bij vervangen schijven (heel klein risico waarschijnlijk)
- Er zit nog max 1 jaar support op de 509+
- Behoud RAID5 (ik wil eigenlijk naar Synology Hybrid RAID)

Optie 2: Vervangen van de schijven 7200 rpm 3 tb schijven
+ Extra doorvoorsnelheid
+ Redelijk betaalbaar
- Risco data verlies bij vervangen schijven (heel klein risico waarschijnlijk)
- Er zit nog max 1 jaar support op de 509+
- Behoud RAID5 (ik wil eigenlijk naar Synology Hybrid RAID)

Optie 3: overstappen op een nieuwe NAS met nieuwe schijven
+ Nieuwe Synology heeft weer support voor de komende jaren
+ Verbetrde technologie
+ Geen risico op dataverlies omdat ik tijdje redundant kan draaien
+ Mogelijkheid om over te stappen op Synology Hybrid RAID
- Redelijk duur omdat ik en schijven en een nieuwe nas moet kopen.

Vragen die ik hierbij heb:
  1. Ga ik dit merken in doorvoersnelheid? Als ik de topics zo doorlees wordt er regelmatig beweerd dat 5400 rpm schijven van nu net zo snel zo niet sneller dan 7200 rpm schijven van 3 jaar terug.
  2. Kan ik als de schijven vervang het volume wijzigen naar Synology Hybrid RAID?
  3. Is het vergroten van een volume bij jullie altijd vlekkeloos verlopen?
  4. Heeft iemand wel eens geprobeerd om de schijven in oude synology in een nieuwe te stoppen. Dan kan ik overwegen om een grotere nas dan een 5 bay nas te kopen
  5. Zie ik een optie over het hoofd? (zie ook opmerkingen onderaan)
Paar opmerkingen om vragen te voorkomen:
Ik overweeg geen ander merk dan Synology
Ik ga niet zelf een server in elkaar knutselen ook al is het goedkoper
Ik overweeg geen expansion unit omdat die bijna net zo veel kost als een nieuwe NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Klein kickje... Er moet toch iemand met wat ervaring zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
1). controleer die bewering en bekijk de specs van een moderne 5400 schijf en vergelijk dat met jouw 7200 schijf.
2). Nee je kan niet van raid 5 naar SHR, ook niet tijdens het wisselen van je schijven.
Alleen als je alle schijven in 1 keer wisselt en opnieuw begint.
Wat wel kan staat hier: http://www.synology.com/s...how.php?lang=enu&q_id=344
3). Geen ervaring mee, maar er zijn wel ervaringen te vinden in het synology topic
4). Geen ervaring mee
5). Alle schijven aan een linux pc hangen, en daar de raid mounten. Nieuwe schijven in je nas en de boel overzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 03-02-2012 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:34

Goner

What can I do you for ?

Vijf schijven van 3Tb ... heb je recent de prijzen wel eens bekeken ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

job schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 09:22:
1). controleer die bewering en bekijk de specs van een moderne 5400 schijf en vergelijk dat met jouw 7200 schijf.
Natuurlijk heb ik naar de specs gekeken, maar dat is iets anders dan ervaring. Los van dat er op nieuwe schijven meer cache zit (64mb ipv 32mb) en ze zijn voorzien van een sata600 interface kan je er weinig van zeggen op basis van de specs.
2). Nee je kan niet van raid variant wisselen, ook niet tijdens het wisselen van je schijven.
Alleen als je alle schijven in 1 keer wisselt en opnieuw begint.
Thnx. Dan wordt optie drie iets meer voor de hand liggend
3). Geen ervaring mee, maar er zijn wel ervaringen te vinden in het synology topic
4). Geen ervaring mee
5). Alle schijven aan een linux pc hangen, en daar de raid mounten. Nieuwe schijven in je nas en de boel overzetten.
Deze optie zal ik eens onderzoeken. Ik heb nog wel een pc waar ik het geheel in kan hangen, en dat zou natuurlijk een mooie oplossing zijn als dat veilig kan.
Goner schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 09:44:
[...]

Vijf schijven van 3Tb ... heb je recent de prijzen wel eens bekeken ? :+
Ja natuurlijk heb ik dat gedaan. Misschien had ik beter relatief betaalbaar kunnen zeggen ipv redelijk. Ten opzichte van een nieuwe NAS kopen inclusief schijven is alleen schijven kopen natuurlijk goedkoper. Ik weet dat schijven een stuk duurder zijn dan een jaar terug, maar ik heb ook gelezen dat dat nog wel blijft tot het eind van het jaar en tot het eind van het jaar ga ik het sowieso niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Mystic Spirit schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 09:50:
Thnx. Dan wordt optie drie iets meer voor de hand liggend
Ik heb mijn post nog iets aangepast. Sommige veranderingen zijn wel mogelijk, maar niet die jij wilt.

En hier nog een link die voor jou interessant is:
http://forum.synology.com..._Volume_with_larger_disks

[ Voor 22% gewijzigd door job op 03-02-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

thnx voor het meedenken, maar met die link kan wat ik wil inderdaad niet.... Ik heb wel een scenario bedacht waarbij het iets goedkoper zou kunnen en waardoor ik wellicht tijd koop tot de schijven weer goedkoper zijn.

KNIP! (Heel scenario verhaal verplaatst naar Synology topic. Het wordt iets te specifiek, hier ga ik verder.)

[ Voor 108% gewijzigd door Mystic Spirit op 03-02-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
Ik denk dat ik toch de Synology DS111 ga bestellen deze week, ik heb nog het volgende:

Ik ben van plan al mijn documenten/foto's/etc op de DiskStation te zetten, dus dat ik op mijn eigen PC en laptop zelf geen doc's/foto's etc meer heb staan. Is dat een beetje werkbaar? Dus zal het een beetje fatsoenlijk (snel) gaan om Word-docu's en PhotoShop-doc's vanaf de diskstation te openen (bij onderstaande configuratie)?

Mijn diskstation zal ik bedraad aansluiten op een Siemens sx 762 gigaset router (100Mbps) en de rest van het netwerk thuis is draadloos (54Mbps). Als ik dus naar die snelheden kijk, is het niet bijdragen om een 1Gbps router aan te gaan schaffen gezien dat het draadloze deel de bottleneck zal zijn qua snelheid?

Oh, en nu ik hier zo over na denk, zal de benadering vanaf extern (dus bv bij mijn ouders thuis) met een beetje redelijke snelheid gaan als we daar bv een foto-slideshow bekijken via de webinterface?

-edit-
Oh, en nu ik hier zo over na denk (2), als ik video stream naar mijn wireless (wifi-N) mediaspeler, gaat dat met bovenstaande configuratie ook soepeltjes?

Of zou het toch erg bijdragend zijn, gezien al het bovenstaande, om een nieuwe router 1Gbps router met Wifi-N (bv sitecom routertje tot 300Mbps Wifi) aan te schaffen?

[ Voor 15% gewijzigd door El Reino op 07-02-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 13:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

300n wifi is sowieso aan te bevelen dan, bestanden over 54g kopiëren duurt erg lang. Houd er wel rekening mee dat het streamen van (HD) video het beste over ethernet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pappamat
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-07-2022
Ik zit te twijfelen tussen de qnap ts-212 en de synology ds212j.
Voor mij (beetje een leek) lijken ze vrijwel hetzelfde?

Is er een verschil of een reden om de ene boven de andere te verkiezen?
Het is de bedoeling dat de nas sickbeard/couchpotato/nzb taken gaat verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twister00004
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-08 08:11
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar een NAS die het volgende ondersteund.

Email server
Ruimte voor 2-4 HD's in Raid 1

Belangrijkste is dat ik op afstand (extern) goed bij de bestanden kan en vooral emailen.

Ik ga in een ander bedrijf werken en wil eigenlijk alle data die hier nu op de laptops staan op de NAS hebben en alle mail accounts verdeeld over de huidige pc's in 1 mail server hebben.

Die moet ik vanaf de nieuwe locatie goed kunnen benaderen.

Download functies, streaming etc mag erop zitten maar zal (haast) niet gebruikt worden.

Heeft iemand tips waar ik het beste naar zou kunnen kijken?

*edit*
Volgens mij is de Synology® DiskStation DS212+ wel een nette optie.
2 x 1TB zou voldoende moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door twister00004 op 13-02-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aravitz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05-2024
Vraag!

Zijn er hier mensen die ervaring hebben en die kunnen delen met

Seagate BlackArmor NAS in combinatie met Sickbeard / CoachPotato?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Vandaag bij Ibood is een verbatim powerbay databank in de aanbieding. Het is een 4 bay NAS voor maar 100 euro. Ik probeer uit te vinden of er ergens reviews en ervaringen met deze NAS worden gemeld, maar kan niks vinden. De hardware specs zijn redelijk, maar de als je met Synology vergelijkt wordt uit dezelfde hardeware een stuk minder performance gehaald.

Iemand met ervaringen / linkjes naar reviews die ik niet kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Staat nu een verbatim 4 bay nas op ibood. Raid 0,1,5 & 6 voor 99 Euro.
Lijkt en mooie aanbieding. Ieman ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:19
mm interessant. Ik heb nu 2 schijven JBOD wil het uitbreiden naar 3 of 4 schijven maar dit wordt niet ondersteund :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Mystic Spirit schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 08:46:
Iemand met ervaringen / linkjes naar reviews die ik niet kan vinden?
Geen ervaring, maar op het iBOOD forum worden alle vragen beantwoord :
http://nl-nl.forum.ibood...._2x_gigabit_en_raid_0156/

niet dat ik zo'n hackert ben, maar geen SSH en/of Telnet, geen extra applicaties (torrent enzo) om te installeren. Echt een backup machine ... interessant als 2e NAS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Wat ik er zo van terug kan vinden, is het zeker geen vervanging van mijn huidige DS509+. De antwoorden van de zogenaamde productexpert op het ibood forum zijn wat mij betreft niet echt expert antwoorden, dus daar wordt ik niet veel wijzer van.

Het blijft wel vreemd dat er volgens de specs erg weinig performance wordt gehaald uit de hardware. Daarnaast heb ik het gevoel dat het een end of life aanbieding is. Ze moeten dat spul uit de magazijnen kwijt en er komt verder geen enkele ontwikkeling meer achteraan. Het NASje is dus waarschijnlijk alleen interessant voor de zeer weinig eisende gebruiker en voor de enthousiast die er zelf helemaal op los kan hacken om er iets leuks van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 12:36
Mijn externe HDD is weer naar de klote. Heb er nu twee versleten (Iomga en Lacie) en beide hadden na ongeveer 2 jaar bad sectors en waren dus niet meer betrouwbaar. Dat terwijl ik nog nooit bad sectors op interne HDD's heb gehad, en de externe HDD's nooit werden verplaatst en altijd veilig werden verwijderd. Zijn die externe hardeschijven gevoeliger? En hoe zit dit dan met een NAS?

Anyway, ik ben er goed klaar mee en wil nu een NAS case aanschaffen met in één 1TB of 2TB HDD. Er hoeven dus echt geen 4 of 5 schijven in RAID te draaien of iets dergelijks. Dat moet allemaal wel uit te vogelen zijn, maar wat ik nog nergens duidelijk kon vinden is het volgende:

Ik wil de boel kunnen benaderen vanaf een Win7, WinXP, iPad, Android toestel eventueel en mediaspeler, kan dat? Of is het of Mac based, of Windows based?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Het hangt een beetje van de NAS af maar de meesten kan je gewoon van alle devices in je netwerk benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-10 22:30
Beste Tweakers,

Ik loop al een enige tijd met de gedachte om een NAS aan te schaffen. Een tijd geleden was ik zelf al een beetje gaan zoeken, maar vanwege andere zaken die prioriteit hadden heb ik dit even links laten liggen. Maar nu wil ik toch wel eens weten wat voor mij geschikt is. Misschien is zelfbouw de optie?

Allereerst wat algemene gegegevens:
  • Heb thuis glasvezel. 100/100 abbonnement
  • (bekabeld) netwerk is gigabit
  • 4 computers
De NAS zou ik willen gaan gebruiken voor centrale opslag van:
  • Familie foto's/video's
  • Films (1080p)
  • Series (720p)
  • Muziek
Programma's die ik op de NAS het liefst zou willen draaien:
  • Sabnzbd
  • Sickbeard
  • Couchpotato
  • Een torrentclient
Enkele hardware eisen die ik gedachte heb:
  • 2 of 4 bay
  • Minimaal (dual core) Atom. Dit vanwege SABnzbd.
  • Minimaal 1 GB RAM. Ook vanwege SABnzbd.
  • USB3.0, Ik wil graag de familie fotos/video's periodiek backuppen naar een externe HDD
Ik ben nog niet uit over een eventuele RAID config, RAID5 klinkt interessant.. (hier heb ik dan wel een 4bay voor nodig)

Wat ik mij dus verder afvroeg (en in principe ook hetgene is waardoor ik nog geen knoop heb doorgehakt) is hetvolgende:
  • Welke NASjes kunnen nog prima een full hd film afspelen, terwijl SABnzbd aan het unrarren/unparren/downloaden is?
  • Eventueel ook het bovenstaande, maar dan waarbij op twee computers een full hd film afgespeeld wordt (in het meest extreme geval)
Budget kan even buiten beschouwing gelaten worden.
Maar natuurlijk niet te overkill, als het maar aan de eisen voldoet.

Zijn er kant-en-klare NASjes (Qnap, Synology) die dit kunnen? Iemand ervaring mee?
Of is zelfbouw toch de oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door cacao70 op 27-02-2012 14:02 . Reden: budget vermelding erbij gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Een Synology is prima in staat om te doen wat jij wil. Mijn "verouderde" DS509+ (1ghz single core ppc / 1 gb ram) heeft geen moeite met de taken die jij wil. Ik draai geen torrent client, maar ook dat zou met geen enkele huidige generatie DS een probleem moeten zijn. Wel is het van belang om er één te kiezen met voldoende RAM.

Met een DS412+ (2ghz dual core x86 / 1gb RAM) ga je het prima redden en waarschijnlijk met DS212+ ( 2ghz single core arm / 512mb ram) ook wel.

Ik zou ook niet teveel op de de atom sturen. Bij Synology performen de PPC en ARM cpu's erg goed. Ook als het gaat om de SAB en overige programma's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-10 22:30
Mystic Spirit schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:41:
Een Synology is prima in staat om te doen wat jij wil. Mijn "verouderde" DS509+ (1ghz single core ppc / 1 gb ram) heeft geen moeite met de taken die jij wil. Ik draai geen torrent client, maar ook dat zou met geen enkele huidige generatie DS een probleem moeten zijn. Wel is het van belang om er één te kiezen met voldoende RAM.

Met een DS412+ (2ghz dual core x86 / 1gb RAM) ga je het prima redden en waarschijnlijk met DS212+ ( 2ghz single core arm / 512mb ram) ook wel.

Ik zou ook niet teveel op de de atom sturen. Bij Synology performen de PPC en ARM cpu's erg goed. Ook als het gaat om de SAB en overige programma's
Bedankt voor je reactie.

Ik kan de DS412+ echter niet vinden op de site van Synology, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMantis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-10 17:27
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een goed en betaalbaar backup systeem en ik heb begrepen van vrienden dat een NAS systeem uitkomst biedt. Ben hier echter niet zo bekend mee dus daarom deze post. Ik werk veel aan film en muziek projecten en daarom ben ik op zoek naar een oplossing waarbij ik grote projecten veilig kan backuppen (bijvoorbeeld met een RAID 1 configuratie zodat wanneer er een schijf wegvalt ik nog steeds m'n data heb).

Ik geef verder niets om het downloaden van torrents of het streamen van muziek, het gaat hier puur om het veilig stellen van belangrijke data.

Ik hoor graag tips over wat een goede keuze zou zijn, bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

cacao70 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:01:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik kan de DS412+ echter niet vinden op de site van Synology, of mis ik iets?
Je mist iets in die zin dat hij nog niet verkrijgbaar is en dus nog niet op de site staat. Je kan hem dus nog niet kopen, maar dat duurt niet lang meer en ik zou er sowieso even op wachten als ik jou was.
JMantis schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:26:
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een goed en betaalbaar backup systeem en ik heb begrepen van vrienden dat een NAS systeem uitkomst biedt. Ben hier echter niet zo bekend mee dus daarom deze post. Ik werk veel aan film en muziek projecten en daarom ben ik op zoek naar een oplossing waarbij ik grote projecten veilig kan backuppen (bijvoorbeeld met een RAID 1 configuratie zodat wanneer er een schijf wegvalt ik nog steeds m'n data heb).

Ik geef verder niets om het downloaden van torrents of het streamen van muziek, het gaat hier puur om het veilig stellen van belangrijke data.

Ik hoor graag tips over wat een goede keuze zou zijn, bij voorbaat dank! :)
Pas op, RAID 1 is geen backup. Ja het is redundant en de kans dat je data verliest is kleiner, maar het is geen backup. Voor backup moet je eigenlijk altijd uit gaan van data op twee verschillende plekken / machines of media. Als het echt "heel" belangrijke data is, dan zelfs het liefst ook nog op verschillende locaties.

Als je niet direct wilt werken vanaf de NAS maar alleen wil gebruiken voor backup, dan voldoet eigenlijk iedere schijf die je aan een netwerk kan knopen wel. Wil je er ook van werken (direct data gebruiken), dan kom je toch al snel de in de duurdere NAS oplossingen terecht. Voor een beetje performance ben je dan toch wel een 4 schijven RAID5 oplossing nodig bij grote film projecten. Je zou ook voor een twee schijven RAID0 kunnen gaan maar daar daar neem je wel weer een grote risico mee voor dataverlies.

[ Voor 65% gewijzigd door Mystic Spirit op 28-02-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlasHie_FlaSh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06-2021
Ik doe al weken research maar vraag nu jullie advies. Ik twijfel tussen

Qnap 412 en thecus 4200eco

Vanwege overstap van een super pc naar een macbook ben ik dus opzoek naar een nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlasHie_FlaSh schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:28:

Vanwege overstap van een super pc naar een macbook ben ik dus opzoek naar een nas
Tja van een NAS moet je niet de snelheid verwachten van een super pc ;) ik zou sowieso voor Qnap gaan heb zelf een 259Pro+ maar die is ook niet altijd even snel als ie meerdere taken tegelijk moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Laatst online: 05-10 18:19
FlasHie_FlaSh schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:28:

Ik heb zelf een N4200PRO op dit moment (zelfde model, enkel met ingebouwde UPS). Ben er erg tevreden mee, zit tegen de 100MB/s met een RAID5.

Voorheen had Thecus wat achterstand qua modules, maar sinds Thecus een SDK beschikbaar heeft staan er op hun forum een berg modules waarvan ik er al een flink aantal geïnstalleerd heb.

QNAP is altijd een goede keuze, al zal de Qnap 412 toch een stuk langzamer zijn dan de Thecus N4200ECO. De QNAP heeft een langzamere CPU, een Marvell Marvell 6281 tov een Intel ATOM D525 en minder geheugen, 256MB ipv 1GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Ik heb ongeveer dezelfde vraag. Alleen twijfel ik tussen een QNAP TS-412 Turbo NAS en Synology DS411J of iets anders. Dit is mijn eisen lijstje:
  • max 300E
  • minimaal 4 bays
  • redundantie (DUH)
  • goede interface, dus geen gekloot (heb nu een half jaar een DIY NAS met Debian gehad, en dat was me soms toch wat te veel gekloot
  • downloaden (eerst torrents en ooit nog wel een nieuwsgroepen), wij krijgen binnenkort een 120Mbps abonnement van Ziggo, dat wil ik natuurlijk wel bijna dicht trekken :)
    Ook wil ik graag Couchpotato/Sickbeard draaien
  • via FTP files verplaatsen(grote games)
  • content naar mijn HTPC en Xbox 360 streamen
  • backups maken van ongeveer 4 PC's
  • misschien ooit nog eens een simpele (statische) website hosten.
Dit wil ik natuurlijk wel met wat snelheid, ik weet dat geen enkele NAS van die prijs klasse het streamen naar XBOX op 1080P leuk gaat vinden.

Welke zouden jullie aanraden? Ik weet het namelijk na lang onderzoek echt niet meer, de QNAP heeft meer RAM, maar de software Synology is volgens mij weer wat beter...

Edit1: Ik wil ook mijn muziek (zo'n 5000 nummers) via het internet kunnen spelen. Ik las dat QNAP daar wat moeite mee heeft, is dit waar?
Ook zit ik nu aan die Thecus 4200Eco te denken? Zou het extra geheugen en processing power nog ergens voor nodig zijn? En is de software van Thecus echt veel minder dan die van Qnap/Synology?

[ Voor 14% gewijzigd door thomasie op 11-03-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Ik heb zelf geen ervaring met Qnap, maar als je makkelijk bedienbare interface wil, dan kan ik je synology van harte aanraden. De rest van je wensen kunnen eigenlijk op iedere NAS wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 09:24
thomasie schreef op zondag 11 maart 2012 @ 11:00:
Ik heb ongeveer dezelfde vraag. Alleen twijfel ik tussen een QNAP TS-412 Turbo NAS en Synology DS411J of iets anders. Dit is mijn eisen lijstje:
  • max 300E
  • minimaal 4 bays
  • redundantie (DUH)
  • goede interface, dus geen gekloot (heb nu een half jaar een DIY NAS met Debian gehad, en dat was me soms toch wat te veel gekloot
  • downloaden (eerst torrents en ooit nog wel een nieuwsgroepen), wij krijgen binnenkort een 120Mbps abonnement van Ziggo, dat wil ik natuurlijk wel bijna dicht trekken :)
    Ook wil ik graag Couchpotato/Sickbeard draaien
  • via FTP files verplaatsen(grote games)
  • content naar mijn HTPC en Xbox 360 streamen
  • backups maken van ongeveer 4 PC's
  • misschien ooit nog eens een simpele (statische) website hosten.
Dit wil ik natuurlijk wel met wat snelheid, ik weet dat geen enkele NAS van die prijs klasse het streamen naar XBOX op 1080P leuk gaat vinden.

Welke zouden jullie aanraden? Ik weet het namelijk na lang onderzoek echt niet meer, de QNAP heeft meer RAM, maar de software Synology is volgens mij weer wat beter...

Edit1: Ik wil ook mijn muziek (zo'n 5000 nummers) via het internet kunnen spelen. Ik las dat QNAP daar wat moeite mee heeft, is dit waar?
Ook zit ik nu aan die Thecus 4200Eco te denken? Zou het extra geheugen en processing power nog ergens voor nodig zijn? En is de software van Thecus echt veel minder dan die van Qnap/Synology?
Als je die 120mb/s dicht wil trekken moet in ieder geval niet aan SabNZBd beginnen maar met nzbget aan de slag gaan. Anders moet je flink extra gaan investeren in de DS+ serie van Synology of iets vergelijkbaars van QNAP. ;)

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
thomasie schreef op zondag 11 maart 2012 @ 11:00:
Mijn persoonlijke ervaring met Thecus is goed. Met name nu ze een SDK hebben komen de modules als paddenstoelen uit de grond (http://forum.thecus.com/v...e619ae06d66b165d3a7244579).

Dus qua opties doen ze niet echt meer onder tov van Qnap en Synology. Echter is bij Synology de GUI super, daar kan geen andere tegenop. Maar als je naar de prijs/prestatie verhouding gaat kijken, is Thecus wat mij betreft de nummer 1, met name als je naar de N4200ECO kijkt, die erg scherp geprijsd ist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Brickman schreef op maandag 12 maart 2012 @ 13:22:
[...]

Als je die 120mb/s dicht wil trekken moet in ieder geval niet aan SabNZBd beginnen maar met nzbget aan de slag gaan. Anders moet je flink extra gaan investeren in de DS+ serie van Synology of iets vergelijkbaars van QNAP. ;)
Ik wil natuurlijk geen 120mb/s dicht trekken, maar 120 Mbps, dat is zo'n 15MB/s. En ik dacht dat SabNZBd alles automatisch uitpakte en repareerde en dat nzbget dat niet deed, dat leek me namelijk best wel handig.

@WouterHelm Ik neigde idd al meer naar de Thecus, gewoon omdat de specs zo goed zijn :) Ik heb nu wat vragen bij de klantenservice lopen daar, als ik daar antwoord op heb ga ik wat kopen. Ik laat jullie dan natuurlijk ook nog even wat weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-08 17:56

Bert

nee, geen banaan in m'n oor

Ik weet niet zeker of ik het probleem hier het beste kan neerleggen maar ik loop tegen het volgende aan.

Ik heb een conceptronic CHS3NAS in mn volledig bekabelde 1gbit netwerk hangen.
Die schijf is zichtbaar, echter als ik vanuit windows dubbelklik zegt windows.. oops niet gevonden.

Ik ben nu de Verbatim NAS die laatst op ibood stond (puur data opslag nasje zonder poespas) aan het opzetten. Die nas zie ik helemaal niet terug via de normale 'netwerk' link in windows.

Echter beide devices kan ik zonder issues gewoon benaderen door run \\ip-adres in te tikken..
De site van Verbatim zegt dat ie gewoon als SMB share in je netwerk beschikbaar moet zijn...
De overige PC's zijn gewoon te benaderen vanuit 'netwerk'

Mijn besturingssysteem is Windows 7 professional en alle devices hangen met DHCP in een 192.168.1.x range. Er is geen domein server, dus alles hangt in dezelfde 'werkgroep'

Edit: vanuit mn popcorn kan ik bij de normale netwerk browser wel de CHS3NAS en pc's zien en benaderen, maar wederom niet de Verbatim. Als ik vervolgens op volledig netwerk doorzoeken klik zie ik wel een te benaderen NFS server. Daarbij staat wel het ipadres van de verbatim en die kan ik daarmee wel gewoon benaderen.

Ik begin zelf dus het vermoeden te krijgen dat SMB niet werkt om een of andere reden. Ik kan dus nog wel nog steeds hulp gebruiken.

Kent iemand dit probleem en kunnen jullie me hierbij helpen?

[ Voor 22% gewijzigd door Bert op 17-03-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicolaskf
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-10-2022
Beste leden,

Ik ben op zoek naar een NAS met de volgende eisen:

- 2TB opslag is voldoende
- Zo goedkoop mogelijk
- Kan een enkele 1080p stream leveren
- Kan een torrent applicatie draaien
- Het liefst kan het Couchpotato en Sickbeard draaien
- Het hoeft NIET tegelijk te unraren / unparen en te streamen.

Momenteel weet ik dat de Synology (Link) DS112J met een 2TB hdd dit allemaal kan.

De prijs ligt dan op 230,00 eu bij elkaar.

Verder heb ik als keuze de WD My Book Live 2TB (Link). Ik weet dat deze Transmit kan draaien met een Web UI. Maar wat betreft Couchpotato en Sickbeard draaien heb ik niks kunnen vinden.

De prijs voor de WD zit op 140,00 euro.

Hebben jullie ervaring met deze opstellingen? of een andere aanrader? Of toevallig een link waaruit blijkt dat Couchpotato en Sickbeard wel op de WD MBL draaien? Dan zou je mij enorm er mee helpen!

Bedankt voor de tijd en het lezen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:50
thomasie schreef op maandag 12 maart 2012 @ 17:11:
[...]

Ik wil natuurlijk geen 120mb/s dicht trekken, maar 120 Mbps, dat is zo'n 15MB/s. En ik dacht dat SabNZBd alles automatisch uitpakte en repareerde en dat nzbget dat niet deed, dat leek me namelijk best wel handig.

@WouterHelm Ik neigde idd al meer naar de Thecus, gewoon omdat de specs zo goed zijn :) Ik heb nu wat vragen bij de klantenservice lopen daar, als ik daar antwoord op heb ga ik wat kopen. Ik laat jullie dan natuurlijk ook nog even wat weten...
Ik heb een DS411j, en kan je vertellen dat ik laaaang niet aan de 15mb/s kom, eerder op 2-3MB/s max.
Ik gebruik(te) danwel sabnzb maar ook met lichtere programma's zal je niet boven de 4MB/s komen, daar is de DS411j simpelweg niet voor geschikt. Ook uitpakken duurt laaaaang op de DS411j :P. Mja tis ook maar een singlecore 1200mhz processortje. Nu is een incidentele downloader ben doe ik het gewoon via mijn pc.

Maar als je echt met je nas wil downloaden neem idd een zwarere versie, en ja dat kost een smak meer simpel zat :P

Trouwens streamen van elke kwaliteit is geen probleem voor de NAS. Immers dat ding kan 70mb/s uitspugen bij het lezen, dus maak je daar maar geen zorgen om. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ikke_Niels op 23-03-2012 16:01 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand waar het SABNZBD installatiepackage voor de nieuwe ds412+ staat? Of is die er nog niet? De package van Superzebulon werkt iig nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
De package die je moet downloaden is afhankelijk van de cpu architectuur.
Aangezien jouw 412+ een atom heeft zou je de x86 versie moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:07:
De package die je moet downloaden is afhankelijk van de cpu architectuur.
Aangezien jouw 412+ een atom heeft zou je de x86 versie moeten pakken.
Dank je, werkt inmiddels.

De 412+ heeft iid een atom lijkt het, want Plex- werkt alleen op Intel-cpu-based Synologies?
http://plexapp.com/linux/linux-pms-download.php
Dit package geeft bij installeren een fout dat deze niet werkt op de 412+

Ander vraagje: hoe snel zou het wegschrijven van ca 10Gb van een 3Tb SHR drive naar een 2x 1Tb RAID1 op een DS412+ (1512+) ongeveer moeten duren. Is mijn eerste kennismaking met RAID, maar wist niet dat het zooooo traag was. Terwijl de 2 drives eerst los prima presteerden.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2012 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Ik weet wel zeker dat het een atom betreft, kan je gewoon terugvinden bij synology zelf.
Wat je tweede vraag betreft.. hoe heb je de data gekopieerd, via windows verkenner? Dan kan het wel even duren inderdaad omdat het dan via je computer gaat. Heb je dan ook nog eens 100mbit, dan kan je lang wachten.. Rechtstreeks kopiëren is het snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:50
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 23:08:
[...]

Dank je, werkt inmiddels.

De 412+ heeft iid een atom lijkt het, want Plex- werkt alleen op Intel-cpu-based Synologies?
http://plexapp.com/linux/linux-pms-download.php
Dit package geeft bij installeren een fout dat deze niet werkt op de 412+

Ander vraagje: hoe snel zou het wegschrijven van ca 10Gb van een 3Tb SHR drive naar een 2x 1Tb RAID1 op een DS412+ (1512+) ongeveer moeten duren. Is mijn eerste kennismaking met RAID, maar wist niet dat het zooooo traag was. Terwijl de 2 drives eerst los prima presteerden.
Dat wordt waarschijnlijk gelimiteerd aan de snelheid van je disk.
In mijn 4x2TB (5900rpm) SHR (raid 5) kan ik vanaf mijn pc naar mijn nas met +- 38mb/s schrijven en lezen tja iets van 100.. maar dat wordt geremd door mijn PC :P

Het overpompen naar je 2x1TB raid zal ook geremd worden door je 1TB schijf, immers de data moet naar allebei de schijven geschreven worden, liggend aan je rpm zal het net als bij mijn setje niet heel hoog worden.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

ik ben op zoek naar een NAS die aan de volgende eisen moet voldoen.

- 500GB data
- RAID5
- hot swappable
- 25 gebruikers tegelijk.
- aanschafprijs ondergeschikt aan performance/bedrijfszekerheid.

Daarnaast wil ik een UPS om het zaakje bij een stroomstoring nog even aan de praat te houden.

Heeft iemand een suggestie? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de 'Buffalo LinkStation Live LS-XL 1TB', nu vroeg ik mij af of deze schijf zichzelf ook automatisch kan uitschakelen zodra ik de PC/Laptop/Mediaplayer afsluit. Bij een ander type op internet vind ik dit namelijk wel bij de beschrijving: The Auto Power on/ off function enables the LinkStation to turn off automatically when you shut down the last PC or laptop with installed NAS Navigator software.

Als ik inlog op de NAS kan ik bij energiebeheer alleen een timer functie instellen en bij de BUFFALO NAS Navigator2 software kan ik de functie ook niet vinden.

Volgens: http://nl.hardware.info/n...ert-linkstation-ls-xl-nas moet het dus kunnen 'Met extra software kunnen gebruikers instellen wanneer het apparaat zichzelf moet in- en uitschakelen, zodat er geen stroom wordt verbruikt als er niemand van de NAS gebruik maakt.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als ik het artikel op HW.info juist lees, moet je dus software installeren op de NAS om die functie te kunnen gebruiken. Je zou dus even op de site van Buffalo moeten kijken of je die software kunt vinden voor jou NAS.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Wat zijn minimum specs om een 100MBit lijn aan te kunnen? Wil namelijk met m'n glasvezel verbinding wel op de max. snelheid downloaden van nieuwsgroepen. Ik ben op zoek naar een NAS van max. 300 euro met het liefst RAID-1 mogelijkheid.

[ Voor 0% gewijzigd door repsaj op 04-04-2012 14:35 . Reden: foutje, met MBits ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaspur schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 23:42:
Wat zijn minimum specs om een 10MBit lijn aan te kunnen? Wil namelijk met m'n glasvezel verbinding wel op de max. snelheid downloaden van nieuwsgroepen. Ik ben op zoek naar een NAS van max. 300 euro met het liefst RAID-1 mogelijkheid.
10MBit is nog geen 1MB/sec dat kan iedere NAS wel aan.
Downloaden van nieuwsgroepen daarentegen niet, RAID 1 idem dito.
Ik zou voor de Qnap TS-219P II gaan als je budget maximaal 300 euro is. Maar dat is omdat ik zelf Qnap gebruik en de software en interface handig vind werken.
Als je de goedkoopste oplossing wilt is dat denk ik de DS212j van Synology maar ik weet niet of die downloaden van nieuwsgroepen ondersteund/werkend doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:44:
Als je de goedkoopste oplossing wilt is dat denk ik de DS212j van Synology maar ik weet niet of die downloaden van nieuwsgroepen ondersteund/werkend doet.
Yep, ik gebruik zelf alleen Torrents (Transmission) maar nieuwsgroepen kan ook met bijvoorbeeld Download Station :
http://www.synology.com/d...load_station.php?lang=nld

er zijn ook packages te krijgen voor SABnzbd enzo : http://www.mertymade.com/syno/#all
idem voor SickBeard, CouchPotato ...

alleen voor €300 red je het niet, tenzij je maar 1 HDD plaatst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heeft hij al 2 hdds liggen..300 Euro inclusief HDDs daar kom je niet zo ver mee idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Het zou kunnen dat ik post in de verkeerde topic, mocht het zo zijn open ik wel een nieuwe topic.

Ik heb nu een systeem met alleen een 128GB SSD schijf.

-Ik wil hier een 2 of 3TB Sata disk bij kopen voor data. Als backup wil ik een NAS opzetten met 2 disken van 2 of 3TB Sata in RAID1.
of
-Geen disk in mijn systeem maar een NAS voor mijn data en daarachter een externe schijf als backup.

Wat raden jullie aan? Ik zelf neig naar het eerste, dus data intern, backup op een NAS.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Ik heb een vraagje over het synology shr raid systeem. Ik heb nu 2x 1gb in shr, als ik dit op den duur wil vergroten moet ik dan:

A]
- data backuppen naar pc / externe hdd
- nas uit, oude schijf eruit, nieuwe schijf erin
- nas aan, volume opbouwen
- backup terug

B]
- nas uit, 1 van de 2 schijven eruit
- nieuwe grotere schijf (3TB) erin
- nas aan en oplaten bouwen zonder dataverlies?

Snap de uitleg van synology niet helemaal: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvergouwe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-11-2023
ook ik twijfel tussen synology en qnap, wat me opvalt is dat de schijven voor qnap duurder zijn dan synology,
wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:55
even wat vragen over het gebruik van een NAS in het algemeen:
- Ik heb snelkoppelingen gemaakt op mijn computer maar elke keer moet ik opnieuw een password invullen ondanks dat ik "onthouden" aanvink. Is hier een andere manier voor?
- Ik wil via UPNP mijn media bestanden benadere maar als ik bijvoorbeeld op mijn telefoon kies voor de map "Folders" zie ik niet alle mappen op mijn NAS tevoorschijn komen. Moeten deze geindexeerd worden oid?
- Ik wil later een 2e hardeschijf ernaast zetten in RAID 1 opstelling (backup). Blijven mijn bestanden op schijf 1 bewaard?

Ik heb trouwens een Zyxel NSA320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ju1ced
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04-2023
Ik ben al even aan het twijfelen over aankoop van een NAS. Heb intussen een 3 tal "kandidaten" geselecteerd maar had graag ook wat extra raad gehad.

De mogelijke keuze's zijn de Qnap TS-412, Synology DS411 en Thecus 4200ECO

Qua disks heb ik 2x 2TB liggen.
Nu wat mij naar de synology zou neigen is het feit dat ik daar dan mijn 2x 2TB en 2x 1Tb disks voorlopig zou kunnen in gebruiken met behulp van SHR. Echter vraag ik mij af hoeveel space mij dat zou opleveren. Zou deze setup mij 4TB usuable space opleveren? Is het in die situatie dan ook mogelijk om op termijn die 1TB disken gewoon te swappen met 2TB disken zonder het volume opnieuw te laten bouwen en dus eerst de data te moven.

voor de andere 2 zou het er dan op neer komen om nog 2 2TB disken bij te kopen en die dan in raid 5 te zetten.

Nu het is de bedoeling dat de NAS mijn huidige file server en mijn linux web server gaat vervangen.
Nu gebruik ik een pc met 2008R2 als testserver om werktoepassingen enzo op te testen.
Die 2008R2 heeft dan als bijkomende functie mijn fileserver. Hangen 2x 2TB en 3x 1Tb schijven in.
Worden gebruikt voor opslag documenten, films en series. Op die server draait ook Sabnzdb en Sickbeard.
Daarnaast heb ik een pc met ubuntu server die als webserver draait. Daar draaien onder andere Spotweb, Couchpotato, Headphones, Subsonic, Lazy Librarian, Marachino, fotowebsite en een aantal testwebsites op.

Op zich zou de NAS dus functies van 2 "servers" moeten vervangen waardoor het verbruik kan zakken en ik 1 van die 2 servers kan uitschakelen en de andere vrij kan maken om daarop wat met vmware te gaan spelen zonder mij zorgen te moeten maken over de data.

Prijs speelt op zich ook wel mee in de vergelijkingen aangezien ik zeker geen oneindig budget heb en ik in eerste instantie graag onder de 500€ gebleven was. Echter met de hogere prijzen van de HDD's wordt dat nu iets moeilijker.

De DS411 staat aan 399€, TS-412 aan 285€ en de 4200ECO op 345€
2 2Tb disken komen op 240€

Als ik voor de DS411 ga en de SHR gebruik met mijn huidige disken wordt dit de goedkoopste oplossing.
De TS-412 komt op 525€ en de 4200ECO dan op 585€ en de DS411 (met extra disken) op 639€

In eerste instantie zou ik dus durven voor de DS411 gaan met SHR, maar had daar dus ook graag nog wat andere opinie's over gehad.

De Thecus heb ik gezien heeft hele mooie specs qua cpu en memory, waar de DS411 en TS-412 wel wat op achterkomen. De TS-412 heeft dan weer iets meer mem dan de Synology en komt met die 2 extra disken ook maar net boven wat ik vooropgesteld had van prijs. Die Thecus die er dan 85€ bovengaat ligt eigenlijk al iets te veel boven het budget, maar op zich zou dit ook nog wel kunnen.

Qua ondersteuning van extra packages en dergelijke welke van de 3 heeft daar de meeste optie's?

Hoe zit het met de interface van de Thecus? Qnap en Synology interfaces ken ik intussen aangezien ik van beide een device op het werk staan heb.

alvast bedankt voor jullie advies

edit: was blijkbaar ds411j en ds411 door elkaar aan het halen qua memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 12:59
Ik ben opzoek naar een betaalbare NAS onder de 200 Euro, en mijn oog is gevallen op de QNAP TS-212 Turbo NAS en Synology DS-212J.
Qua hardware lopen ze niet veel uiteen, maar ik zoek wel een NAS die uitbreidbaar is bijvoorbeeld met SABNZB, en met een grote community, maar nergens is een duidelijk overzicht van de voor/nadelen van het model/merk.

[ Voor 12% gewijzigd door Hari-Bo op 09-05-2012 10:54 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 18:36
Hari-Bo schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:44:
Ik ben opzoek naar een betaalbare NAS onder de 200 Euro, en mijn oog is gevallen op de QNAP TS-212 Turbo NAS en Synology DS-212J.
Qua hardware lopen ze niet veel uiteen, maar ik zoek wel een NAS die uitbreidbaar is bijvoorbeeld met SABNZB, en met een grote community, maar nergens is een duidelijk overzicht van de voor/nadelen van het model/merk.
Moet overigens genoeg over te vinden zijn. Ik heb zelf de TS119+ van Qnap. Deze draait SABNZB, couchpatato en sickbeard. De download van newsgroepen is door de cpu gelimiteerd op 3 MB/sec. Streamen richting de htpc kan met 60MB/sec ongeveer. Dit terwijl mijne single disk is. Met twee schijven zou het sneller moeten gaan.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranzDJ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-01 13:19
Dag medetweakers,

ik heb een synology NAS, deze is defect geraakt en ik heb een andere NAS aangeschaf,
kan ik de harde schijf die in mijn oude NAS zat zonder problemen met behoud van data overzetten naar mijn nieuwe synology NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-02 05:14
in het foldertje van de mediamarkt staat nu een WD My book live 2 tb NAS en een mede8er mediaspeler. Gaat dit een beetje deftig kunnen samenwerken? Voornamelijk x264 bestanden maar ook iso en hd bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
FranzDJ schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:41:
Dag medetweakers,

ik heb een synology NAS, deze is defect geraakt en ik heb een andere NAS aangeschaf,
kan ik de harde schijf die in mijn oude NAS zat zonder problemen met behoud van data overzetten naar mijn nieuwe synology NAS?
Afhankelijk van je vorige en huidige model. Op de synology site kan je vinden wanneer dit kan, en hoe.
edit: linkje gevonden: http://www.synology.com/u...orials/how_to_migrate.php
Zitilites schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 10:46:
even wat vragen over het gebruik van een NAS in het algemeen:
- Ik heb snelkoppelingen gemaakt op mijn computer maar elke keer moet ik opnieuw een password invullen ondanks dat ik "onthouden" aanvink. Is hier een andere manier voor?
Onthouden zou gewoon moeten werken. Desnoods even de credentials in windows (ik neem aan dat je windows hebt??) wissen en het nog eens proberen.
- Ik wil via UPNP mijn media bestanden benadere maar als ik bijvoorbeeld op mijn telefoon kies voor de map "Folders" zie ik niet alle mappen op mijn NAS tevoorschijn komen. Moeten deze geindexeerd worden oid?
Juist. Voor upnp/dnla moet je inderdaad de mappen indexeren. Je mappen die je in windows wel ziet werken dmv een ander protocol en heeft dus niets te maken met upnp/dnla.
- Ik wil later een 2e hardeschijf ernaast zetten in RAID 1 opstelling (backup). Blijven mijn bestanden op schijf 1 bewaard?
Afhankelijk van je nas. Pak de handleiding erbij, moet er ongetwijfeld in staan. Anders moet je eens kijken of er een zyxel forum is.. je zal vast niet de eerste zijn met deze wens.
ju1ced schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:25:
Echter vraag ik mij af hoeveel space mij dat zou opleveren. Zou deze setup mij 4TB usuable space opleveren? Is het in die situatie dan ook mogelijk om op termijn die 1TB disken gewoon te swappen met 2TB disken zonder het volume opnieuw te laten bouwen en dus eerst de data te moven.
Opslag kan je uitrekenen aan de hand van het voorbeeld op de synology wiki: http://forum.synology.com...s_Synology_Hybrid_RAID%3F

Ook staat daar netjes bij welke opties er zijn voor wat betreft schijven omwisselen.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 09-05-2012 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Vandaag een aanbieding bij Wehkamp Buffalo LinkStation Duo 2Tb NAS, kan je net als op de QNAP/Synology varianten ook simpel Sabnzbd installeren? En wat zijn jullie ervaringen met Buffalo?

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloeder
  • Laatst online: 27-07-2024
Hari-Bo schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 08:12:
Vandaag een aanbieding bij Wehkamp Buffalo LinkStation Duo 2Tb NAS, kan je net als op de QNAP/Synology varianten ook simpel Sabnzbd installeren? En wat zijn jullie ervaringen met Buffalo?
Ik heb de zelfde vraag. Ik zit namelijk al een tijdje te twijfelen voor een synology ds212 en 2*2tb of zo, maar dan praat je direct weer over een prijs verschil van zo'n 250 euro...
Heeft iemand ervaring met die Buffalo (en nieuwsgroepen, unrarren etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amien90
  • Laatst online: 29-07-2021
Ik heb min of meer dezelfde vraag. Alleen ik kijk niet alleen of het te installeren is, maar ook wat de repair/uitpak snelheid vervolgens is. Heb gekeken naar de Netgear Ultra en heeft op dit moment mijn voorkeur.

Heb begrepen dat je zeker 512-1GB geheugen nodig hebt voor SABNZB. Maar wat over de processor?
Zag ook een Netgear 4 bay NV+ voor 180 euro ofzo. Daar kun je dan wel een SODIMM in doen. Maar er zit wel zo'n marvel processor in . is dat voldoende?

QNAP vind ik heel mooi, alleen geheugen is niet uitbreidbaar.
De netgear ultra heeft standaard 1GB geheugen

http://www.informatique.n...readynas-nv-barebone.html

link voor de buffelo installatie sabnzbd: http://wiki.sabnzbd.org/install-nas
(should work on others volgens de beschijving)

[ Voor 28% gewijzigd door Amien90 op 20-05-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Laatst online: 04-10 18:36
Amien90 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 17:53:
Ik heb min of meer dezelfde vraag. Alleen ik kijk niet alleen of het te installeren is, maar ook wat de repair/uitpak snelheid vervolgens is. Heb gekeken naar de Netgear Ultra en heeft op dit moment mijn voorkeur.

Heb begrepen dat je zeker 512-1GB geheugen nodig hebt voor SABNZB. Maar wat over de processor?
Zag ook een Netgear 4 bay NV+ voor 180 euro ofzo. Daar kun je dan wel een SODIMM in doen. Maar er zit wel zo'n marvel processor in . is dat voldoende?

QNAP vind ik heel mooi, alleen geheugen is niet uitbreidbaar.
De netgear ultra heeft standaard 1GB geheugen

http://www.informatique.n...readynas-nv-barebone.html

link voor de buffelo installatie sabnzbd: http://wiki.sabnzbd.org/install-nas
(should work on others volgens de beschijving)
Op dit moment draai ik een TS-119+ . Een 1,2Ghz cpu met 512MB. Ik kan je vertellen dat ik voor SABnzb meer dan genoeg ram heb, het schiet eerder te kort bij de cpu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb een kleine (mini) review geschreven over de APC Back-UPS ES 550VA 230V die ik gebruik i.c.m. met mijn Synology. Wellicht interessant voor degene die de aanschaf overweegt van een UPS.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:59
Handige review. Zijn er veel mensen die een ups gebruiken om hun NAS te beschermen bij stroom uitval voor bijvoorbeeld data corruptie of raid set gedonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 09:24
Dracula schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 12:09:
Handige review. Zijn er veel mensen die een ups gebruiken om hun NAS te beschermen bij stroom uitval voor bijvoorbeeld data corruptie of raid set gedonder?
Ik heb ook de APC Back-UPS 550VA aan m'n NAS hangen om naar Safe mode, volumes unmounten, over te gaan. Dit heeft m'n NAS denk ik wel gered na een stroom uitval een maand geleden.

Ik moet er alleen nog de modem op aansluiten om bereikbaar te blijven, zolang het netwerk van Ziggo het nog wel doet ;).

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Voor thuis gebruik zal het niet zo snel gebruikt worden, maar het kan idd wel van belang zijn. Bij het abrupt afsluiten van een NAS kan het file systeem beschadigd raken, maar dat is bij een normale Windows PC precies hetzelfde, waar eigenlijk niemand ooit een UPS op aansluit.

Ik zelf een Thecus N4200PRO, deze heeft een ingebouwde UPS batterij zodat hij netjes kan afsluiten mocht de stroom onderbroken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:47

mvds

Totally awesome!

Yep :) Ik heb een kleine UPS (350VA) aangesloten staan, met het gebruik van mijn HP MicroServer is dat ongeveer een kwartiertje. De kans is niet zo groot dat het gebeurd, maar gewoon voor de zekerheid dat alles netjes afgesloten word ALS het een keer misgaat :) Al verschillende keren gehad dat de aardlek klapte omdat de Senseo met zijn voeten in het water stond, of het strijkijzer moest hoesten ofzo... En het zorgt ook voor een wat nettere stroomtoevoer, dus geen spikes als de wasmachine gaat draaien of verwarmen.

Dus het heeft mijn data al een paar keer veilig gehouden :)
WouterHelm schreef op maandag 18 juni 2012 @ 08:59:
Voor thuis gebruik zal het niet zo snel gebruikt worden, maar het kan idd wel van belang zijn. Bij het abrupt afsluiten van een NAS kan het file systeem beschadigd raken, maar dat is bij een normale Windows PC precies hetzelfde, waar eigenlijk niemand ooit een UPS op aansluit.

Ik zelf een Thecus N4200PRO, deze heeft een ingebouwde UPS batterij zodat hij netjes kan afsluiten mocht de stroom onderbroken worden.
Nou, ook voor thuisgebruik kan het erg nuttig zijn. De hoeveelheid data wat mensen thuis hebben en graag veilig willen hebben neemt steeds verder toe. Mensen denken er maar soms aan om backups te maken en het zal je maar gebeuren dat je filesystem corrupt raakt doordat de stroom wegvalt en je laatste backup van 3 maanden geleden is.

Been there, done that! ;)

[ Voor 34% gewijzigd door mvds op 18-06-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een betaalbare NAS voor puur back-up. Enkele disk is prima omdat de data ook op mijn workstation staat.

Het enige wat ik zoek is een hardware encryptie functie welke de NAS beschermt tegen diefstal of hackers.
Anders gezegd, als ze de disks er fysiek uithalen en in een pc doen dan moet de data onleesbaar zijn.

Dit laatste lijkt bij de meeste SANS niet mogelijk te zijn, je kunt de disks er uit halen en dan kun je alsnog bij je data zonder username/password.

Bij voorkeur ook een mogelijkheid om vanaf een remote locatie back-ups te verzenden (encrypted en het liefst scheduled)

Kan iemand een specifiek model adviseren welke dit out of the box kan zonder aanpassing van de kernel etc?
Het liefst onder de 300 euro inclusief disk?

[ Voor 32% gewijzigd door Workaholic op 18-06-2012 12:28 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:59
Hmm toch een punt om over na te denken dus een UPS. Ik zie hier al een paar keer een APC Back-UPS 550VA moet volgens mij meer dan voldoende zijn en is niet al te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
[b][message=38434161,noline]

Het enige wat ik zoek is een hardware encryptie functie welke de NAS beschermt tegen diefstal of hackers.
Anders gezegd, als ze de disks er fysiek uithalen en in een pc doen dan moet de data onleesbaar zijn.
Een huis tuin en keuken NAS met hardware encryptie bestaat voor zover ik weet niet. Enkel met software encryptie (AES 256 bits). Bij de meeste modellen wordt het RAID enkel geassembleerd als de NAS met een USB stick (met een sleutel) opgestart wordt, zonder die stick heb je geen RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Zou software encryptie ook voldoen? Dit is afgezien van een performance degradatie ook veilig genoeg? anders gezegd, als men mijn NAS meeneemt bij diefstal en de disks er uit haalt, of op een andere manier probeert te hacken dan blijft mijn data toch onleesbaar?

Ik zit te denken aan de DS212j. Die zou hardware matige encryptie hebben overigens. Jammer genoeg is het verbruik hoog, dus moet nog even kijken naar een zuiniger alternatief (heb al een server die 24x7 aanstaat.. al duur genoeg).

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Ik ben geen expert, maar volgens mij is AES 256 bits erg lastig te kraken. Het kost inderdaad wat performance, aangezien de CPU, die ook voor de RAID berekeningen e.d. moet zorgen extra belast wordt door het berekenen van de encryptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Meteen maar besteld.Dank voor de info.

Misschien nog maar een extra aanschaffen en die bij mijn ouders zetten. En dan syncen tussen twee locaties.
Of een goedkoper alternatief, full back-up via lan en dan als enig device bij mijn ouders zetten.

Dan mis ik alleen nog de rsync software om alleen de block changes die kant op te sturen..

Kortom.. nog genoeg denk/tweak werk te doen aankomend weekend lol

[ Voor 55% gewijzigd door Workaholic op 18-06-2012 15:04 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voor een projectje ben ik eigenlijk op zoek naar een NAS wat fysiek een beetje in de buurt komt van een Synology DS412+ (dus met 4 a 5 disken), maar dan met Windows Storage Server 2008 R2 als OS/Firmware.
Dit vanwege een oplossing om een aantal van deze dingen met elkaar via een WAN in sync te maken. ( DFS )

Ik heb er ooit es 1 voorbij zien komen, maar kan me niet meer herinneren welk merk/type dat ook alweer was.
Vrijwel alle searches die ik doet komen op high-end 19"rack devices uit, waar ik juist niet naar op zoek ben (formaat, herrie, prijs)

Wat ik eigenlijk dus zoek:
NAS met geintegreerde Windows Storage Server 2008 R2 (geen WHS ! )
4 of 5 disken.
Snelheid is ondergeschikt, 5MB/sec is al voldoende.
Behuizing, formaat en handelbaarheid vergelijkbaar met een DS412+

Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eureka18
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-08 13:55
Hallo allemaal,

ik ben eens aan het rondkijken naar een NAS en na enigszins zoeken denk ik dat ik een synology wil halen. Nu is voor mij het belangrijkste dat ik Sabnzbd erop kan draaien en tegelijkertijd een hd film kan kijken. daarnaast zou het fijn zijn als het downloaden met de snelheid van mijn UPC zou gaan (50mb) en het uitpakken niet eeuwen duurt..

Welke NAS past hier het beste bij? moet ik dan gelijk al aan een 412+denken of zou ik ook uit de voeten kunnen met de 212 of 212+?

Mochten jullie tips hebben voor een NAS van een ander merk dan zijn deze uiteraard ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@madshark: HP Proliant Microserver N40L iets voor jouw? Kan je standaard 4 disks in kwijt, maar met een paar handigheidjes tot 7 (6x 3.5" en 1x 2.5") of 11 (4x 3.5" en 7x 2.5") en je eigen OS op zetten(dus ook Windows Server 2008R2 storage server). Transfer snelheid is gigabit dichttrekken.

Kost bijna niets: http://tweakers.net/price...ant-microserver-n40l.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 00:02
Mensen,

Voor degene die een NAS zoekt rond de € 250,00 á € 300,00.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630 Boxed€ 52,90€ 52,90
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 16,81€ 16,81
1Cooler Master Elite 361€ 28,45€ 28,45
1be quiet! Efficient F1 350W€ 50,10€ 50,10
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 23,90€ 23,90
1Asrock Z77 Pro4-M€ 84,60€ 84,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,76

Leuke allrounder en tot alles toe in staat. :) Tevens ook erg goed uit te breiden door het zeer universele moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
Fjerpje schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 01:11:
Mensen,

Voor degene die een NAS zoekt rond de € 250,00 á € 300,00.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630 Boxed€ 52,90€ 52,90
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 16,81€ 16,81
1Cooler Master Elite 361€ 28,45€ 28,45
1be quiet! Efficient F1 350W€ 50,10€ 50,10
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 23,90€ 23,90
1Asrock Z77 Pro4-M€ 84,60€ 84,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,76

Leuke allrounder en tot alles toe in staat. :) Tevens ook erg goed uit te breiden door het zeer universele moederbord.
Wat moet een NAS met 4GB RAM en een DVD brander?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 01:37:
[...]
Wat moet een NAS met 4GB RAM en een DVD brander?
DVD brander is leuk om te hebben maar niet relevant. Daarnaast hebben sommige mensen die nog liggen ook... (2 stuks op het moment ....- weet niet meer waar ze uit komen, nooit meer teruggeplaatst). 4GB ram is leuk als je je nas ook nog als verkapte desktop (o.a.) eyeOS gaat gebruiken... En vergeet niet dat ie de disks nog vergeet... ;)

Maar persoonlijk vind ik bodemprijs minder interessant als energieverbruik...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2012 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Madshark schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:06:

Wat ik eigenlijk dus zoek:
NAS met geintegreerde Windows Storage Server 2008 R2 (geen WHS ! )
4 of 5 disken.
Snelheid is ondergeschikt, 5MB/sec is al voldoende.
Behuizing, formaat en handelbaarheid vergelijkbaar met een DS412+

Iemand een idee ?
Heb je al eens bij Lacie gekeken, die hebben volgens mij ook Windows Storage Server 2008 producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 00:02
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 01:51:
[...]

DVD brander is leuk om te hebben maar niet relevant. Daarnaast hebben sommige mensen die nog liggen ook... (2 stuks op het moment ....- weet niet meer waar ze uit komen, nooit meer teruggeplaatst). 4GB ram is leuk als je je nas ook nog als verkapte desktop (o.a.) eyeOS gaat gebruiken... En vergeet niet dat ie de disks nog vergeet... ;)

Maar persoonlijk vind ik bodemprijs minder interessant als energieverbruik...
Bovenstaande NAS is inderdaad erg energiezuinig door de Gold gecertificeerde be quiet! Efficient F1 350W PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32
ik ben op het moment freebsd aan het installeren op een zfs root (mirror usb) nu kan ik een gewone installatie gaan uitvoeren en dan het os gereed maken voor usb, of ik kan nu alles opzetten en alles direct installeren dat het op usb werkt (dit is wat meer werk vooraf en er is niet echt een bewschrijving van hoe je dat nu het beste kunt aanpakken). Ik ben dus even benieuwd wat nu de beste manier van aanpak is. Iemand een suggestie?

over het algemeen doen mensen gewoon een isntallatie op zfs (maar dan op een disk) of het is een gewone installatie op usb... ik zie niet echt in hoe je die nu efficient kunt combineren

[ Voor 15% gewijzigd door justice strike op 22-06-2012 16:56 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand die hier weet wat ik ongeveer voor doorvoersnelheden ga halen met een Synology DS410J? Ben van plan er een over te nemen (2e hands)! :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:20:
@madshark: HP Proliant Microserver N40L iets voor jouw? Kan je standaard 4 disks in kwijt, maar met een paar handigheidjes tot 7 (6x 3.5" en 1x 2.5") of 11 (4x 3.5" en 7x 2.5") en je eigen OS op zetten(dus ook Windows Server 2008R2 storage server). Transfer snelheid is gigabit dichttrekken.

Enig idee wat hij verbruikt? Is dat ongeveer net zo zuinig als een Synology DS410J?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:20:

Dat is inderdaad precies waar ik naar op zoek ben! Echt nooit geweten dat HP zulke microservertjes in het assortiment heeft. Heb intussen ook al het GoT draadje hierover gevonden. Thnxs!
WouterHelm schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 08:44:
[...]

Heb je al eens bij Lacie gekeken, die hebben volgens mij ook Windows Storage Server 2008 producten.
Dat was dus inderdaad de NAS waar ik toen ooit es over gehoord heb. Gezien de prijs, in vergelijk met de HP microserver, ga ik eerst eens naar de HP kijken. Toch bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sontax
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door sontax op 23-10-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eighty-four
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:34
Hier staat vandaag een 2-bay NAS van myDITTO voor 70 euro: http://www.1dayfly.com/nl-nl/

Afbeeldingslocatie: http://www.1dayfly.com/cms_img/myditto.jpg
myDITTO 2-bay NAS (zonder disks)
Veilige en eenvoudige opslag voor uw data
Automatische back-up van uw Windows/Mac/Linux PC's
Backup van meerdere PC's op 1 centrale veilige locatie
Secure AES 256-Bit encrypted login
Compatibel met UPnP en DLNA
Ook buiten huis benaderbaar dmv App of USB stick
App beschikbaar voor iOS, Android of Windows Mobile
Simpele 3-stappen setup
Wordt geleverd met 1 USB masterkey + 1 USB userkey
1 x 10/100/1000 Gigabit ethernet | 2 x USB Port
Configs: Raid 0, Raid 1, JBOD, standard
Stroom verbruik 14,9W , slaap 6,7W
Afmetingen 77mm x 165mm x 190mm
2 x 3.5" Internal SATA Hard Drive
Playstation 3, xBox 360 compatible
Gewicht 1,22 Kg

Iemand ervaring met de kwaliteit hiervan?

[ Voor 82% gewijzigd door eighty-four op 09-07-2012 20:09 . Reden: info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segascope
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-02-2021
Beste mensen, ik heb de mogelijkheid om een tweedehands Synology DS409+ te kopen aan 150 euro. Is dit een goede prijs? Het systeem is verouderd, zou dit mij problemen geven? Ik wil aan meerdere bronnen tegelijk streamen(HD) en torrents.

Of zou ik liever gaan voor een nieuwe nas voor 400 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartje1975
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 08:41
Ik heb het volgende:

Ik heb een QNAP TS 212, Als ik een aantal foto's via Wifi kopieer naar deze server, blijkt achteraf dat niet alle foto's gekopieerd zijn. (bv. na kopieren heeft de bronmap 200 foto's en de doelmap 175).

Wat is hier aan te doen :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrutalDave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09-2023
Hallo Tweakers,

Wil een NAS gaan aanschaffen. Mijn oog is gevallen op de Synology DS212. Is dit een goede NAS? En zijn er nog betere in dezelfde prijsklasse?

Wil het vooral gaan gebruiken voor het streamen van media en backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:38
Ter info: op een Buffalo TeraStation Pro NAS (TS-QVH8.0TL/R6 in mijn geval) met Intel processor kun je vrij eenvoudig een ander OS installeren als FreeNAS 8 bijvoorbeeld.
Aan de voorkant zit een VGA aansluiting en je kunt een USB keyboard en externe USB CD/DVD-ROM speler aansluiten om van te booten. Je kunt in de BIOS de bootvolgorde aanpassen maar er zit zelfs een schakelaartje op de achterkant om boot van USB te selecteren.
Nexenta werkt ook maar herkent helaas de netwerk chipset niet.

Ik denk niet dat ooit iemand dit zal doen maar ik had 'm over (gekocht voor een projectje op mijn werk) en het standaard OSje is nogal beperkt (b.v. geen iSCSI op mijn model).

LET OP: ik weet niet of er een weg terug is naar het default OS. Een recovery procedure heb ik niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ik ben opzoek naar een redelijk betaalbare manier om mijn huidige raidset in mijn thuisserver te backuppen. (en wellicht in de loop der tijd te vervangen)

In eerste instantie dacht ik aan een of 2 kant en klare 3TB ethernet disk (~€183 p/s) maar gaandeweg kwam ik erachter dat die ethernet disks en nasjes wel heel veel kunnen overnemen van mijn thuisserver, in een goedkopere setup (stroomkosten)

Na wat lezen hier op tweakers en google heb ik de single disk ethernet disks laten varen als optie, om een goedkope nas behuizing te nemen met daarbij 2x3TB disks die ik zonder raid wil aansluiten.
Waarom zonder raid? omdat de schijven zelf niet continue aan hoeven te staan, en ergens in een kast mogen liggen tot ik de boel weer wil synchroniseren

wat kunnen jullie mij adviseren? Is een synology DS212J/+ zijn geld wel 'waard' of kan ik beter voor b.v. een sitecom MD-254 gaan (scheelt toch €110 tot €227 in aanschaf, dat is nogal wat) of een ander merk, synology is namelijk wel de meest gehypte NAS maker hier, dus wellicht is een ander merk ook (erg) goed maar gewoon niet zo bekend

[ Voor 7% gewijzigd door mschol op 06-08-2012 12:50 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 41 Laatste