[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 37 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.427 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:00

lier

MikroTik nerd

SteGe schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 14:20:
Niemand die hier antwoord op heeft? Het is nogal urgent namelijk.. Zonder server geen mail...
Misschien is het beter om je vraag in het Synolgy of Qnap topic te plaatsen. Daar vind je gebruikers die wellicht ook een mail server hebben ingesteld.

Ik vond wel wat over de mail station van Synology maar durf niet met zekerheid te zeggen dat hij ook adresboek en agenda ondersteund. Overige taken lijken me evident.

Kijk anders ook eens op de fora van beide fabrikanten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag een NAS aanschaffen. Ik twijfel tussen

http://www.misco.nl/Produ...3-5Inch-SATA-Marvell-1-6G
of

http://www.misco.nl/Produ...Info?productCode=10121307

Wat is jullie mening?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2011 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 20:08
Je links werken niet.

En daarnaast kunnen wij echt niet zeggen welke nas je moet kopen. We weten niet eens wat je eisen zijn. Wat zijn je prioriteiten, wat ga je met het ding doen?

[ Voor 79% gewijzigd door job op 13-09-2011 22:46 ]

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 18:19
Misschien kun je een Thecus N4200ECO overwegen. Die is bij een aantal shops flink in prijs gezakt. Die zal qua opties ongeveer gelijk zijn als bovenstaande modellen en qua snelheid hetzelfde zijn. Met mijn N4200PRO (zelfde als ECO, maar met ingebouwde UPS) haal ik boven de 100MB/s lezen en schrijven.

Maar het zou inderdaad handig zijn als je kunt aangeven wat je eisen zijn.

• GraveDigger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 11:42
Ik ben nu sinds kort ook op zoek naar een eerste NAS.

Eerst en vooral ben ik er nog niet uit of ik voor een 2 of een 4 bay zou gaan.
De hoofdfunctie van de NAS zal streaming van HD films naar een WD-TV en een mediacenter zijn.
Gigabit ethernet is voldoende want de NAS gaat aan een Linksys E3000 hangen.

Ik twijfel op dit moment tussen een Qnap TS-412 en een Synology DS211

http://www.qnap.com/nl/pro_detail_software.asp?p_id=193
http://www.synology.com/p...oduct_name=DS211&lang=nld

Ik ga gewoon puur voor de storage dus geen RAID 5 of dergelijke en ik zou er 2 x 3TB Hitachi schijven in willen steken.

Wat denken jullie?
Direct voor een 4 bay gaan en later nog schijven toevoegen?
Of is een 2 bay met 6 TB storage meer dan voldoende?

ter info: totale data die ik nu heb is ongeveer 1.8 TB

Alvast bedankt

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:25
Dat is toch iets wat jezelf moet afvragen. Heb je genoeg budget en verwacht je in de toekomst meer data te gaan verzamelen/genereren? Dan lekker voor de 4baynas gaan, anders de 2.

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-10 22:30
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel op zoek naar een (4-bay) NAS.
De NAS heeft is bedoeld voor de volgende doeleinden:
  • Opslag van familie fotos, films etc. (belangrijk)
  • Opslag School/werk data (belangrijk)
  • Opslag Films en series (1080p x264, evt. BR)
  • Mogelijkheid om SABnzbd, Couchpotato,Sickbeard en een torrentclient te draaien
De eerste twee items die zijn belangrijk voor mij en worden daarom ook gebackupped naar een externe HDD.
USB3.0 is gewenst, maar USB2.0 of eSATA is ook wel goed.
De films/series worden afgespeeld op onze laptop en/of HTPC via een bekabeld 1Gbit netwerkje. Het kan wel eens voorkomen dat mijn broer en ik op onze laptops ieder een film zit te kijken. Als het mogelijk is dat de NAS dit ook aankan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Mijn budget ligt rond de 550 Euro en ben van plan 4x 2TB aan hardeschijven in de NAS te stoppen. Mocht het meer kosten dan sta ik daar wel voor open.
Ik ben al zelf een beetje op onderzoek uitgegaan en ben hetvolgende tegenkomen:Wat ik mij afvraag is of de Marvell 6282 1.6GHz CPU van Qnap (en die van synology ds411) krachtig genoeg is om te kunnen Unrarren/parren en tegelijkertijd een filmpje af te spelen (mocht dit voorkomen). Heeft iemand hier ervaring mee?
Of is een krachtiger model aan te bevelen, zoals de Qnap TS-439 Pro 2 ?.

Wat mij is opgevallen in dit topic is dat er gekozen wordt voor RAID-oplossingen zoals RAID5. Ik heb me laten vertellen dat software RAID nogal wat CPU power kost, of is dit nog prima te doen met de bovengenoemde eisen en eventuele NAS-apparaten?

Alvast bedankt! :*)

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Ik heb geen ervaring met de Marvell 6282 1.6 Ghz. Maar wel met bv. de ~1 Ghz PowerPC (marvel) cpu die in mijn vorige NAS zat. Dat was een Synology Disk Station DS209+II met 512 MB ram.

Deze kon toch soms de taken die ik hem liet doen niet goed aan (in mijn geval vnml SabNZBd downloaden, TV opnemen met een usb dvb-c stick en tvheadend en dan nog streams serven).

Ik kan je wel aanraden om voor een model te gaan met in ieder geval 1 gig RAM en het liefst toch een Atom CPU. Dan heb je gewoon echt voldoende ruimte voor die taken (heb nu zelf een Synology 710+ die alles fluitend doet).

Wat betreft RAID: Ik vermoed dat je je over CPU power niet zo'n zorgen hoeft te maken.... het kost natuurlijk altijd CPU power maar of het bij datastromen van maximaal 1 Gbit/s nou zo ontzettend veel is..... De vraag is meer of en waarom je het zelf zou willen hebben. Wil je absoluut continuiteit in de diensten van je NAS en bescherming tegen dataverlies door disk crashes, dan is RAID5 aan te bevelen. Wil je het echter simpel houden, dan kan je ook best 4 losse volumes aanmaken. RAID5 beschermt ook echt alleen maar tegen dataverlies door disk crashes. Alle overige scenario's waarin je data kwijt kan raken (user error, stroompieken, bliksem, brand) vereisen nog steeds externe backup.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• cacao70
eymey schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:59:
Ik heb geen ervaring met de Marvell 6282 1.6 Ghz. Maar wel met bv. de ~1 Ghz PowerPC (marvel) cpu die in mijn vorige NAS zat. Dat was een Synology Disk Station DS209+II met 512 MB ram.

Deze kon toch soms de taken die ik hem liet doen niet goed aan (in mijn geval vnml SabNZBd downloaden, TV opnemen met een usb dvb-c stick en tvheadend en dan nog streams serven).

Ik kan je wel aanraden om voor een model te gaan met in ieder geval 1 gig RAM en het liefst toch een Atom CPU. Dan heb je gewoon echt voldoende ruimte voor die taken (heb nu zelf een Synology 710+ die alles fluitend doet).

Wat betreft RAID: Ik vermoed dat je je over CPU power niet zo'n zorgen hoeft te maken.... het kost natuurlijk altijd CPU power maar of het bij datastromen van maximaal 1 Gbit/s nou zo ontzettend veel is..... De vraag is meer of en waarom je het zelf zou willen hebben. Wil je absoluut continuiteit in de diensten van je NAS en bescherming tegen dataverlies door disk crashes, dan is RAID5 aan te bevelen. Wil je het echter simpel houden, dan kan je ook best 4 losse volumes aanmaken. RAID5 beschermt ook echt alleen maar tegen dataverlies door disk crashes. Alle overige scenario's waarin je data kwijt kan raken (user error, stroompieken, bliksem, brand) vereisen nog steeds externe backup.
Bedankt voor je reactie!
De Qnap TS-439 Pro II+ beschikt over een 1.8 GHz Atom processor en 1 GB aan RAM-geheugen.
Ik kan dus aannemen dat dit model de bovengenoemde taken met gemak aankan? Dat zou super zijn, dit model kan ik namelijk aanschaffen met mijn budget.

Met vriendelijke groeten,

Nazeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-10 17:53
(Ook gepost in het QNAP topic)

Ik zit met me twijfels momenteel welke NAS ik zou kopen.. Ik heb momenteel nog een Netgear ReadyNAS RND2000 waar ik laatste tijd niet meer zo tevreden over ben.

Momenteel wil ik eigenlijk een 4-bay NAS waarbij mijn ogen zijn gevallen op de TS-412 Turbo of TS-419P+ Turbo

Voorname reden voor een upgrade is:
- Opslag (Max 2-bay naar 4-bay)
- Meer mogelijkheden (qua applicaties)
- Snelheid

Waar ik nu vaak tegen aanloop is de snelheids-problemen bij het openen van diverse bestanden.
- Het openen van de verkenner in Windows geeft pas na een aantal minuten alle voorbeelden van je foto's
- Het laden van foto's kan soms 30 seconde per foto duren (2mb foto's)
- Het laden van een document kan tussen de 10-30 sec duren, lokaal is dit gelijk geladen.

Ik wil dus eigenlijk dat bovenstaande dingen al verholpen zijn, maar ook dat streamen vanuit de NAS goed verloopt. Denk hierbij aan gewoon media player in het netwerk maar ook vanaf de ipad.

Mijn vraag is dus uiteindelijk voldoet de TS-412 aan mijn eisen of kan ik toch beter voor de TS-419 kiezen? Ik heb wel in de praktijk gezien dat de TS-419 aan mijn eisen voldoet, maar deze ligt qua prijs wel weer wat hoger als de TS-412.

Alles in mijn netwerk beschikt over gigabit apparatuur (router/switch/netwerkkaarten) en CAT5E bekabeling, dus daar lijkt mij het probleem niet te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
cacao70 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 20:07:
[...]

Bedankt voor je reactie!
De Qnap TS-439 Pro II+ beschikt over een 1.8 GHz Atom processor en 1 GB aan RAM-geheugen.
Ik kan dus aannemen dat dit model de bovengenoemde taken met gemak aankan? Dat zou super zijn, dit model kan ik namelijk aanschaffen met mijn budget.

Nazeem
mijn 439 pro 2 haalt regelmatig tot 90mb/sec over enkel gigabit, in een 4x2 TB raid5 opstelling. CPU power lijkt dus hier niet de bottleneck te zijn.

p.s. ik gebruik hem ook als NFS storage voor een 6-tal vms (VM's zijn niet IO intensief) en totaal geen problemen met het streamen van 1080P content tegelijkertijd naar mijn 2 XBMC's. Prima performance voor thuis dus.

[ Voor 15% gewijzigd door wessel99 op 18-09-2011 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Iemand ervaring met het off-site plaatsen van een NAS? Ik heb in huis genoeg opslag en backup, maar ik wil een NAS (en dan in het bijzonder de Seagate BlackArmor NAS 110 2 TB) bij mijn ouders thuis plaatsen en 's nachts laten syncen tussen mijn server en de NAS. Als dat niet mogelijk is handmatig met FTP, maar liever automatisch.

Dit tegen brand/diefstal, mijn foto's en video's zijn me te dierbaar. Performance is dus leuk om eenmalig te syncen (Gigabit), maar verder niet nodig door mijn trage () 10 Mbit/sec upload.

Verder hoef ik er niets mee denk ik, of is mijn idee sowieso wat vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zorg voor een vpn server op dat ding. Dan kan de versturende kant een verbinding opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Exorcist schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:42:
Iemand ervaring met het off-site plaatsen van een NAS? Ik heb in huis genoeg opslag en backup, maar ik wil een NAS (en dan in het bijzonder de Seagate BlackArmor NAS 110 2 TB) bij mijn ouders thuis plaatsen en 's nachts laten syncen tussen mijn server en de NAS. Als dat niet mogelijk is handmatig met FTP, maar liever automatisch.

Dit tegen brand/diefstal, mijn foto's en video's zijn me te dierbaar. Performance is dus leuk om eenmalig te syncen (Gigabit), maar verder niet nodig door mijn trage () 10 Mbit/sec upload.

Verder hoef ik er niets mee denk ik, of is mijn idee sowieso wat vreemd?
Ik denk dat je hier het beste Rsync voor kunt gebruiken (wel even checken dat de NAS die aanschaft als Rsync server kan draaien). Ik weet niet wat voor OS je server heeft, maar als het een Windows Server is kunt je daar Deltacopy voor gebruiken. Als je een Linux server hebt is het natuurlijk ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
cacao70 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 20:07:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Nazeem
Volgens mij (met slag om de arm natuurlijk) moet dat prima gaan lukken ja :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
eymey schreef op maandag 19 september 2011 @ 10:38:
[...]

Volgens mij (met slag om de arm natuurlijk) moet dat prima gaan lukken ja :)
Haha, ontzettend bedankt!
Ik ga de knoop doorhakken en de Qnap TS-439 Pro II+ aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Op dit moment heb ik de Netgear RND2000.
Hij werkt goed, doet wat ie moet doen maar ik vind hem te langzaam (kopieren van / naar pc)
Waarom ik destijds voor de netgear ben gegaan is omdat er Sqeezecenter op kan draaien en aangezien ik een (logitech) Sqeezebox heb was dit wel een vereiste. Het is een two bay NAS. Mijn router is ook een gigabit, een Netgear wnrd3700 en alles is ook verder gebaseert op giglan (cat 6 kabels)

Het kopieeren van mijn pc (win7) naar de nas ging met een snelheid van 20MB/s , sinds kort is dit 15MB/s dit, terwijl ik niets veranderd heb aan mijn setup. heel vreemd.

Wat ik nu eigenlijk wil is een andere NAS die gewoon een flink stuk sneller is met kopieeren. Ik gebrui mijn NAS alleenmaar voor films en muziek. De filsm zijn voornamelijk blu-ray content dus 12gig en groter....

Ik zit aan het volgende te denken: mijn Netgear ernaast laten draaien voor ALLEEN mijn squeezebox. Dus dat ik de netgear gebruik voor alleen muziek (dan hoef ik me ook niet te storen aan de 'traagheid' van het kopieeren)
en dan een andere ernaast laten draaien die wel snel genoeg is

Of hem in het geheel vervangen, alleen moet de nieuwe nas dan wel Squeezecenter kunnen draaien.

Ik vind de GUI trouwens ook rete langzaam van de netgear, iets waar ik me ook aan stoor....

Mijn budget is max 200 a 300 euro voor een nas zonder schijf.

Wat advies zou ik graag willen hebben van jullie en dan met name de overdrachtsnelheid vind ik erg belangrijk. want ik 15 / 20MB/s vind ik gewoon te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
vwtune schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 11:20:
Mijn budget is max 200 a 300 euro voor een nas zonder schijf.

Wat advies zou ik graag willen hebben van jullie en dan met name de overdrachtsnelheid vind ik erg belangrijk. want ik 15 / 20MB/s vind ik gewoon te langzaam.
Thecus heeft standaard geen Squeezebox, maar als 3rd party module is hij wel beschikbaar. Je zou daarom de N4200ECO kunnen overwegen. Is super snel (kun je zo'n 100MB/s mee halen), je kunt er 4 schijven (dus RAID5 instoppen) en deze is recentelijk erg in prijs gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
@ Wouterhelm: bedankt! ik ga er ff op googlen!

Trouwens, hoe komt het dat de ene nas langzamer (met kopieeren) is dan de andere? Terwijl ze wel giglan hebben? waar ligt dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
vwtune schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:07:
@ Wouterhelm: bedankt! ik ga er ff op googlen!

Trouwens, hoe komt het dat de ene nas langzamer (met kopieeren) is dan de andere? Terwijl ze wel giglan hebben? waar ligt dat aan?
Vrijwel iedere NAS maakt gebruik van Linux software RAID (MDADM). De prestaties hangen met name af van de CPU, ik weet zo niet wat voor CPU jouw Netgear heeft, maar de Thecus N4200ECO heeft een ATOM D510 dual core (1.66 GHz), deze gaat dan al aardig richting de gigabit.

Uiteindelijk is het systeem natuurlijk zo snel als het langzaamste onderdeel, bij een NAS is dit dus vaak de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Infrant Technologies IT3107 is de processor die ie heeft. Dus dan zal dit wel de beperkende factor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

eymey schreef op woensdag 14 september 2011 @ 18:59:

Is er support voor dvb-c bij synology? Of heb je zelf iets gemaakt? En kon je daar ook commerciële zenders mee bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik heb zelf iets gemaakt :). Met een stickje van www.sundtek.de krijg je een user-space driver (met gewone /dev/dvb interface) die het onder bijna ieder bekend Linux-capable platform kan doen (arm, powerpc, x86 ). En het progje "tvheadend" dat vanuit een Debian chroot draait (ivm verouderde Library's op de meeste NAS systemen zelf).

commerciele zenders zijn bij mij een non-issue omdat ik een compleet onversleuteld basispakket heb (Glashart Media).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:36
Ik heb sinds gisteren een LG n2R1 nas van een medetweaker overgenomen. Nu ben ik op zich best tevreden over het apparaat alleen is er 1 probleem. Het intern kopieren gaat ontzettend traag. Als ik bijvoorbeeld een dvd heb gekopieerd naar de nas komt hij een een speciale back-up map onder service te staan. Wanneer ik hem dan naar de map kopieer waar ik hem wil hebben (op dezelfde schijf!!) gaat dit maar met 800 kb/s. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kopieer je van de ene Samba share naar de andere? In dat geval gaat het via je PC. Dan is 800kB nog erg traag overigens. Doe je het soms via Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:36
ik bedien de nas inderdaad nog via wifi, switch komt als het goed is volgende week. Maar gaat het kopieren dan alsnog via de pc? is er dan ook een manier om gewoon intern te kopieren zonder tussenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik ken die LG niet. Direct kopieren kun je via een shell (ssh, telnet) of via een webinterface. (AjaXplorer of zo).

Verwijderd

Zijn er NASsen die een tv-kaart ondersteunen?

Er zijn er met een low profile slot (PCI? PCI-e?), dus daar kun je een low-profile tv-kaart insteken, maar is 'n Atom krachtig genoeg voor het streamen van TV-beelden? En ondersteunt NAS-software überhaupt een TV-kaart?

Mijn sat-tv-kaart trekt maar een paar procent CPU-tijd van een 3GHz processor, dus lijkt een Atom mij ook wel snel genoeg... voor SD, misschien niet voor HD...
Linux ondersteunt tv-kaarten, dus NAS-software gebaseerd op Linux misschien ook?

Er bestaan USB-ontvangers, dus heb je eigenlijk niet eens een slot nodig...

• vwtune
WouterHelm schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 12:05:
[...]

Thecus heeft standaard geen Squeezebox, maar als 3rd party module is hij wel beschikbaar. Je zou daarom de N4200ECO kunnen overwegen. Is super snel (kun je zo'n 100MB/s mee halen), je kunt er 4 schijven (dus RAID5 instoppen) en deze is recentelijk erg in prijs gezakt.
Ik zie dat deze geen DLNA ondersteund. Klopt dit?
Aangezien ik ook nog een ps3 heb die ik ook wel eens wil voorzien van een foto...bijvoorbeeld...

Zijn er nog goede alternatieven voor deze Thecus4200eco ?

[ Voor 6% gewijzigd door vwtune op 28-09-2011 16:43 ]

• vwtune
Wat is nu eigenlijk de beste setup voor een nas? Ik bedoel dan meer de plaatsing van de nas in je netwerk.

Voor je router? of achter je router?

In mijn geval:

Router: Netgear WNDR3700 wndr3700 , hier zit bedraad (cat6) een pc aan nu nog een Netgear rdn2000 duo NAS, en via een switch in de woonkamer, een ps3, tv, dune, humax, sqeeuzebox.

Ik wil dat mijn nieuwe (waarschijnlijk toch een Thecus) NAS optimaal gaat presteren, dus mijn vraag is dus kan ik hem net als mijn huisige NAs gewoon rechstreeks in mijn router stoppen of is het prestatiegericht, beter om voor die router nog een switch te hangen, en daarin mijn pc en nas en dus ook de switch van de woonkamer te doen, en dat allemaal in mijn router.? Of maakt dat geen verschil?

• lier

lier

MikroTik nerd

@vwtune: aangezien de ingebouwde switch van de WNDR3700 al Gigabit is, zal je geen prestatieverbetering bereiken met een aparte switch. Daarom: gewoon de huidige opstelling behouden.

• eymey
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 07:02:

Er zijn er met een low profile slot (PCI? PCI-e?), dus daar kun je een low-profile tv-kaart insteken, maar is 'n Atom krachtig genoeg voor het streamen van TV-beelden? En ondersteunt NAS-software überhaupt een TV-kaart?

Mijn sat-tv-kaart trekt maar een paar procent CPU-tijd van een 3GHz processor, dus lijkt een Atom mij ook wel snel genoeg... voor SD, misschien niet voor HD...
Linux ondersteunt tv-kaarten, dus NAS-software gebaseerd op Linux misschien ook?

Lees mijn bijdragen op de vorige pagina eens..... ;)

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 11:46

PuijkeN

euhm ?

Hoi,

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen over een goed NAS-systeem voor wat extra opslag en het geprul met externa USB-schijven begint me redelijk beu te worden! Ik heb al heel wat opgezocht maar kan toch specifieke zaken niet vinden. Daarom zou ik graag wat info van NAS-gebruikers hebben. Ik zoek een toestel met tenminste volgende specs:

- iTunes server (dit wil zeggen iTunes bibliotheek draait daar op? Of complete iTunes draait daar op zodat ik zonder PC Airtunes speakers kan gebruiken)
- 4 of 6 bays (afhankelijk van de prijs)
- Gigabit aansluiting(en)
- Zo laag mogelijk stroomverbruik
- Veiligheid (zelf dacht ik aan RAID5)
- Minstens 6TB opslagruimte (ik zou om te beginnen gaan voor 3x3TB)

Als laatste mogelijkheid zou het handig zijn als de NAS ook zelf kan downloaden via Rapidshare of Fileserver (of via een downloadmanager) en eventueel unrarren.

Verder twijfel ik gewoon welk merk te nemen (Iomega, Qnap, Synology, Netgear ..) en wat voor CPU er in moet zitten. Ik veronderstel dat een Atom een stuk sneller werkt maar is dit nodig voor "maar" een NAS en hoe presteren deze tov bv. Marvell cpu's
.

Iemand die hier ervaringen mee heeft en een goed toestel heeft?

[ Voor 13% gewijzigd door PuijkeN op 29-09-2011 15:16 ]

PVOutput

• vwtune
Wat zijn de beste HD's om te gebruiken in een NAS? en dan met name de 2TB, specifiek merk? toerental en cash geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zit nu een paar dagen te oriënteren op een nieuwe NAS; voor backup van pc's, opslaan van video's/series en zelfstandig downloaden d.m.v. SABnzbd, CouchPotato en Sickbeard en deze streamen naar een LG LW570s tv via een (weliswaar geloof ik een 100MBps) netwerk. Ook zou ik graag willen dat ie zuinig en stil is.
Alleen het is zo verschrikkelijk moeilijk kiezen, ik kom steeds - ruwweg - uit op de onderstaande types:
- Netgear Ultra 2
- Netgear RND2000
- Netgear RND4000 (wel aardig oud; maar wel uitbreidingsmogelijkheden; 4 bays)
- Synology DS211(j)
- Synology DS210(j)
- Synology DS207(j) en soms DS***+ versies.
- In mindere mate de Netgear Stora MS2000
QNAP is allemaal te duur (nieuw sowieso), behalve de TS-210 en TS-212.

En mocht ik voor tweedehands (bij de duurdere versies) gaan; waar moet ik dan op letten, is dat slim bij zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
vwtune schreef op donderdag 29 september 2011 @ 17:11:
Wat zijn de beste HD's om te gebruiken in een NAS? en dan met name de 2TB, specifiek merk? toerental en cash geheugen?
Is 5400 of 7200 toeren beter? ik wil maandag nieuwe schijven bestellen en wil wel weten welke de beste zijn als je kijkt naar schrijfsnelheid.

SATA300 of SATA600? en 32 of 64MB cache?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 15:35

Gast1981

room with a moose!

Ook ik ben opzoek naar een NAS, waarmee ik o.a. het volgende wil doen/bereiken:
- als netwerkschijf bereikbaar voor alle devices die aan m'n router hangen
- als schijf remote bereikbaar via een vpn, remote desktop, web interface of zoiets
- nzb / torrent client erop
- streamen van hd / mkv / bd / dvd / iso / avi+srt / mp3 / etc naar playstation 3
- stroomverbruik liefst zo laag mogelijk

RAID is niet nodig, meer dan 2TB is ook niet nodig.
Doorvoersnelheden hoeven ook niet topklasse te zijn, als ik maar hd mkv kan streamen.

In deze topic had ik al een aardig modelletje gevonden:
Het grote WD My Book Live topic
In de daar genoemde reviews komt -ie er wel goed vanaf.
Maar hier lees ik vooral goede dingen over de netgear, qnap en synology modellen. Zijn de verschillen dermate groot dat ik voor mijn wensen ook beter naar die duurdere oplossingen kan gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik sluit me bij je vraag aan... zou natuurlijk het liefst een goede synology kopen, maar dat wordt uiteindelijk 2x zo duur als een WD live 2gb... en als je daar gewoon nzb en torrent mee aan de praat krijgt ben ik tevreden!

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Piet91 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 15:44:
Ik zit nu een paar dagen te oriënteren op een nieuwe NAS; voor backup van pc's, opslaan van video's/series en zelfstandig downloaden d.m.v. SABnzbd, CouchPotato en Sickbeard en deze streamen naar een LG LW570s tv via een (weliswaar geloof ik een 100MBps) netwerk. Ook zou ik graag willen dat ie zuinig en stil is.
Alleen het is zo verschrikkelijk moeilijk kiezen, ik kom steeds - ruwweg - uit op de onderstaande types:
- Netgear Ultra 2
- Netgear RND2000
- Netgear RND4000 (wel aardig oud; maar wel uitbreidingsmogelijkheden; 4 bays)
- Synology DS211(j)
- Synology DS210(j)
- Synology DS207(j) en soms DS***+ versies.
- In mindere mate de Netgear Stora MS2000

En mocht ik voor tweedehands (bij de duurdere versies) gaan; waar moet ik dan op letten, is dat slim bij zoiets?
Ik zeg de TS212. SABnzb heeft baat bij een snelle processor en veel geheugen. Zelfs een 212 is nog beperkt qua capaciteit. Zie ook het QNAP topic.
De DS207 zou ik zobiezo niet doen, bij Synology staan de laatste twee cijfers voor het jaar.... 4 jaar oud, in die tijd zijn de proc's een 'stukje' sneller geworden en ook het geheugen is te weinig. VOlgens mij wordt dat ding ook niet meer gesuppport in nieuwere firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
IJsbeer schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 14:15:
[...]

Ik zeg de TS212. SABnzb heeft baat bij een snelle processor en veel geheugen. Zelfs een 212 is nog beperkt qua capaciteit. Zie ook het QNAP topic.
De DS207 zou ik zobiezo niet doen, bij Synology staan de laatste twee cijfers voor het jaar.... 4 jaar oud, in die tijd zijn de proc's een 'stukje' sneller geworden en ook het geheugen is te weinig. VOlgens mij wordt dat ding ook niet meer gesuppport in nieuwere firmwares.
Oke, wat is eigenlijk het verschil (qua hardware en mogelijkheden) van de TS212 met de Synology DS211j?

(Ik heb gevonden dat de Synology 125mb geheugen heeft, de QNAP 256MB. Maar ik heb ook gelezen dat dat minder belangrijk is; dat vooral de processor belangrijk(st) is.)

Of in vergelijking met de Netgear Ultra 2 (en RND2000)?
En NAS'en zoals de WD Live 2/3TB vallen direct af? Want ik heb ergens gelezen dat die ook die download software kunnen draaien. Maar het draait zeker vooral om dat ze het allemaal wel kunnen, maar hoe snel zeker?

En is een tweedehands betere versie iets, dus i.p.v. bijvoorbeeld de 211j, de 211 of 211+ te nemen. En nog speciale dingen dan om op te letten? Niet echt ofwel?

[ Voor 28% gewijzigd door Piet91 op 03-10-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 07:02:

Vanuit de software is er volgens mij nergens ondersteuning. Dan kan je beter zelf een nas bouwen met een i3 ofzo. Als je zelf wil hacken kan het wel:Mr_gadget in "[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:20:
[...]

Oke, wat is eigenlijk het verschil (qua hardware en mogelijkheden) van de TS212 met de Synology DS211j?

(Ik heb gevonden dat de Synology 125mb geheugen heeft, de QNAP 256MB. Maar ik heb ook gelezen dat dat minder belangrijk is; dat vooral de processor belangrijk(st) is.)

Of in vergelijking met de Netgear Ultra 2 (en RND2000)?
En NAS'en zoals de WD Live 2/3TB vallen direct af? Want ik heb ergens gelezen dat die ook die download software kunnen draaien. Maar het draait zeker vooral om dat ze het allemaal wel kunnen, maar hoe snel zeker?

En is een tweedehands betere versie iets, dus i.p.v. bijvoorbeeld de 211j, de 211 of 211+ te nemen. En nog speciale dingen dan om op te letten? Niet echt ofwel?
128 MB is echt te weinig voor je wensen/eisen. En daardoor valt idd Netgear en WD af. De 211 heeft wel 256 en de 1.6 Ghz proc (ipv de 1.2 in de TS112). Dus dat is ook een optie, maar wel weer duurder.
2e hands lijkt me de synologies uit de x11 serie niet te vinden. En wel zou ik ze haast niet vertrouwen, waarom een NAS wegdoen die max 1 jaar oud is?

Qnap en Synology zijn beide degelijke meuk, die ontlopen elkaar niet heel veel. Synolog richt zich iets meer op thuisgebruikers, QNAP iets meer op klein zakelijk. Maar beide kunnen wat je wilt. Beide merken zijn misschien iets duurder, maar leveren wel degelijke spullen die nog wat jaartjes gesuport worden. Zo heeft mijn 119P+ ondertussen al flink meer functionaliteiten gekregen sindsdat ik hem heb aangeschaft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

IJsbeer schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 22:33:
[...]
128 MB is echt te weinig voor je wensen/eisen. En daardoor valt idd Netgear en WD af. De 211 heeft wel 256 en de 1.6 Ghz proc (ipv de 1.2 in de TS112). Dus dat is ook een optie, maar wel weer duurder.
Waar vertaalt zich dat mindere geheugen dan in? Vooral langzamer gebruik van SABnzbd? En/of wat nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Precies hetzelfde als te weinig geheugen in je PC. Lang leve swappen, je performance daalt dus drastisch.. Dus niet alleen SABnzbd, maar ook de rest zal trager worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op donderdag 29 september 2011 @ 11:59:
[...]
Lees mijn bijdragen op de vorige pagina eens..... ;)
Shit: overheen gelezen! Het kan dus wel, maar is nogal lastig.

Het lijkt mij een mooie uitbreiding: een twin-tuner TV-kaart erin en je hebt een PVR-TV-ontvanger voor streaming-TV. (Mits de processor ook HD-decodering aan kan, anders is het nu al achterhaald). Je kunt trouwens ook (phoenix-) kaartlezers op USB aansluiten, zodat je in theorie abonnée-TV kunt kijken, maar of dat gaat werken met een Atom-processor?

O.a. Thecus heeft NASsen met full height PCI(-e?) slot, dus daarin past elke TV-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

IJsbeer schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 21:44:
Precies hetzelfde als te weinig geheugen in je PC. Lang leve swappen, je performance daalt dus drastisch.. Dus niet alleen SABnzbd, maar ook de rest zal trager worden.
Is dat met 256 dan echt heel veel beter? Tuurlijk, vast wel iets.. maar ik bedoel, tegenwoordig is 8GB in je desktop eerder regel dan uitzondering, dan lijkt me 256 voor iets dat zowel kan downloaden als streamen alsnog aan de lage kant. Ik vraag me namelijk nog steeds af of dit het prijsverschil billijkt tussen de goedkope WD My Book en de duurdere QNAP's en Synology's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 14:03
Piet91 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 15:44:
..................

Wat cool ik ben me momenteel voor exact hetzelfde aan het oriënteren.
Synology of QNAP lijken me mooie apparaten. Ik ben zelf nog een beetje aan het twijfelen tussen een 2-bay of 4-bay apparaat. Ik neig, als schijven van 3TB ondersteund worden, naar 2-bay. (met mirroring)

Ik snap alleen het nut van dat scherm op de TS-419P+ niet. Ding komt bij mij in de meterkast te staan, maar aangezien de specs weer beter zijn dan de TS-412..

twijfels dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart© op 06-10-2011 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Gast1981 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 09:30:
[...]

Is dat met 256 dan echt heel veel beter? Tuurlijk, vast wel iets.. maar ik bedoel, tegenwoordig is 8GB in je desktop eerder regel dan uitzondering, dan lijkt me 256 voor iets dat zowel kan downloaden als streamen alsnog aan de lage kant. Ik vraag me namelijk nog steeds af of dit het prijsverschil billijkt tussen de goedkope WD My Book en de duurdere QNAP's en Synology's.
De ARM versies van QNAP hebben, zonder plugin's, zo'n 80 MB geheugen nodig voor basis meuk. Rest is dus voor extra's (QKPG).
Het zal best dat een WD My Book minder geheugen standaard nodig heeft, dat weet ik niet. Maar naast de hardware specs kijk ook eens naar de software mogelijkheden van beide apps. Zowel Synology als QNAP hebben demo apps aan het internat hangen om even rond te kijken in de mogelijkheden (behalve dat ze vaak erg traag zijn). Van deze twee merken mag je verwachten dat je de komende jaren nog wel software updates krijgt.
Of je het extra geld ervoor over hebt moet je natuurlijk zelf weten, is ook wat je ervoor over hebt en wat je er (nu en later!) allemaal mee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ik had een Lacie 2Big 4TB quadro besteld. Thuis kwam ik erachter dat deze geen netwerk aansluiting heeft iets waar ik zomaar vanuit was gegaan.. :+ . Deze is inmiddels retour en wou ik gelijk de Lacie 2Big Network bestellen maar lees dat deze niet echt stil is. Dus Iets meer research alvorens aanschaf is wel zo slim :)

Mijn wensenpakket is misschien ietwat ingewikkeld;
hoofdzaak:
- Zowel met Os x als Windows bereikbaar.
- Stil genoeg (staat bij mij in het kantoor)
- Snel (snel files via het netwerk inladen door 2 computers & werkbestanden opslaan)
mooi meegenomen:
- Itunes bibliotheek
- bittorrent
- nzb

Ik heb thuis namelijk een Imac maar boot deze vaak in windows om 3ds Max te draaien. Mijn scenes in 3ds Max gebruiken veel textures & proxies die ik graag centraal op de Nas heb staan. (dit kan voor een complexe scene al snel 2 tot 4 Gig zijn) Als ik ga renderen moeten deze files worden ingeladen door 2 of meer computers op hetzelfde moment. Daarnaast wil ik ook mijn werkbestanden op deze Nas hebben staan.

Doordat ik in 2 os-en boot wil ik in beide de "mooi meegenomen" dingen kunnen doen.

Promise Pegasus Thunderbolt klinkt fantastisch alleen kan ik mijn windows renderbak daar nog niet op aansluiten. Mijn budget zo rond de 500 Euro, maar ik investeer liever nu iets meer dan dat ik over een halfjaar spijt van deze aankoop krijg. Als iemand mij in de goede richting kan duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hier het volgende...
Ik kan een Synology 409+ overnemen voor 300 / 350 euro (zonder schijven)..
Apparaat draait eigenlijk elke dag vanaf 10 uur 's ochtends tot een uur of 12 's avonds en heeft nog nooit kuren vertoond in de zin van dat de fans oid rare geluiden maken.. Staat altijd in de meterkast, dus ziet er nog piek fijn uit..

Is dit de moeite waard om te doen? Of is gezien de leeftijd en gebruik van het apparaat dit de moeite niet waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 12:31
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 17:12:
Synology 409+ overnemen voor 300 / 350 euro (zonder schijven)..
Is dit de moeite waard om te doen? Of is gezien de leeftijd en gebruik van het apparaat dit de moeite niet waard?
Is ca. 65% van de nieuwprijs. Geen garantie. Kijk eens wat je wensen zijn...Voor 350,- is er veel te koop MET garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjonie100 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 18:24:
[...]

Is ca. 65% van de nieuwprijs. Geen garantie. Kijk eens wat je wensen zijn...Voor 350,- is er veel te koop MET garantie.
Tnx!
Enig idee wat een goede andere optie zou zijn? Het gaat mij vooral om sabnzbd, sickbeard, couchpotato te kunnen draaien en een xbmc database.. Plus daarnaast natuurlijk de nodige backup voor foto's... Maar dat kan ik ook met de conceptronic nas die ik heb staan, dus dat staat voor mij niet bovenaan mijn lijstje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Dat kan je zelfs draaien met het goedkoopste synology model, de 110j. Waarom wil je perse een 4bay nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Niet online
waarom zijn nassen eigenlijk zo zelden in de aanbieding?

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
job schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 22:23:
Dat kan je zelfs draaien met het goedkoopste synology model, de 110j. Waarom wil je perse een 4bay nas?
Veel mensen spreken dit tegen dat je die programma's (tegelijk) kan draaien op een J-series Synology. Raden mij bijvoorbeeld aan om voor (bijv.) een QNAP TS-212 te gaan, qua prijs (ongeveer) gelijk met de DS-211j alleen meer geheugen (256MB tegenover 128MB van de Synology). Verder kan ik eigenlijk geen verschillen vinden tussen die 2.

Aan waarom 4-bay? Misschien heeft hij oude schijven liggen? Wil ie gewoon veel ruimte? I don't know...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 00:40:
[...]

Veel mensen spreken dit tegen dat je die programma's (tegelijk) kan draaien op een J-series Synology. Raden mij bijvoorbeeld aan om voor (bijv.) een QNAP TS-212 te gaan, qua prijs (ongeveer) gelijk met de DS-211j alleen meer geheugen (256MB tegenover 128MB van de Synology). Verder kan ik eigenlijk geen verschillen vinden tussen die 2.

Aan waarom 4-bay? Misschien heeft hij oude schijven liggen? Wil ie gewoon veel ruimte? I don't know...
Ik heb een collega met een 211J die deze programma's daar op had draaien.. Die heeft uiteindelijk alles overgezet op een 211 omdat de prestaties op de J zo dramatisch slecht waren met die programma's.
Nu heb ik 2 conceptronic nassen staan met ieder 2 schijven, maar al mijn films, series muziek en overige data staan verspreid over die 2.. Dus nu ben ik er continu tussen aan het schakelen en dat wil ik niet meer :)

Alhoewel een 4 bay niet persé een must is.. Het gaat mij vooral om eerder genoemde applicaties te kunnen draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 16:11
Ik ben van plan om een 4bay nas aan te schaffen en twijfel tussen deze:

Synology DS411+II
---------------------------
555 euro
(+)DUAL CORE ATOM 1.8 GHZ, 1GB DDR2
(+) web interface
(-) 1 Ethernet poort
(-) geen hot swap, case openen voor onderhoud hd's
(?) modbaarheid + community support

OF

QNAP TS-439 Pro II+ Turbo NAS
------------------------------------------------
581 euro
(+) 2 Ethernet poorten
(+) hot swap
(-)SINGLE CORE ATOM 1.8 GHZ, 1GB DDR2
(-) web interface
(?) modbaarheid + community support

Wat voor mij erg belangrijk is:
-----------------------------------------
1) nas moet dienen als opslag voor htpc, dus couchpotato/spotweb/spotify/sickbeard/... en eventuele andere veelgebruikte gelijkaardige apps moeten hierop goed werken.
2) de 'modbaarheid' en community ondersteuning van de nas (ook binnen x aantal jaar, welke wordt langst 'in leven gehouden' dankzij firmware / software packages)
3) performance (synology dual core of toch qnap single core?)

qua gebruik wil ik zoveel mogelijk kunnen prutsen/ nieuwe zaken uittesten enzo...
kwa webinterface neig ik meer naar de synology tov vd qnap

kan iemand mij helpen de knoop doorhakken adhv het bovenstaande? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Sowieso voor de Synology gaan... Pakketjes voor alle download tools zijn makkelijk te downloaden van http://synoblog.superzebulon.org/
Support is geloof ik 4 jaar, maar er zijn ook actieve gebruikers die nieuwe firmwares beschikbaar maken voor oudere modellen.

Ik kan zelf ook nog wel wat tips gebruiken:
Zelf heb ik een 509+ en ben nu aan het overwegen of ik er nieuwe 2tb schijfjes in moet gaan hangen. Ik zit nu op 1TB schijven en heb nog maar 10% ruimte over....
Ik heb nu 7200 toeren schijven erin zitten maar vraag me af hoe zinvol het is om weer 7200 toeren schijven te nemen. Is er iemand die uit ervaring kan melden of dit veel zin heeft op een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mystic Spirit schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 18:57:
Sowieso voor de Synology gaan... Pakketjes voor alle download tools zijn makkelijk te downloaden van http://synoblog.superzebulon.org/
Support is geloof ik 4 jaar, maar er zijn ook actieve gebruikers die nieuwe firmwares beschikbaar maken voor oudere modellen.
Omdat je packeges kan downloaden? Dat kan de QNAP ook hoor, zi ehet forum. En een - op webinterface? Omdat die die niet zou hebben of omdat die geen ajax zou ondersteunen? Hij is er iig wel en wellicht wat minder gelikt dan een Synology, maar werkt prima. En hoe vaak moet jer daar nu inzijn :) Het spul draait gewoon.
Ik zou juist zeggen ga voor de QNAP, de dubbele netwekr kan handig zijn en de singel core lijkt me snel genoeg voor de meeste taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Piet91 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 00:40:
Veel mensen spreken dit tegen dat je die programma's (tegelijk) kan draaien op een J-series Synology.
&
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 11:19:
Ik heb een collega met een 211J die deze programma's daar op had draaien.. Die heeft uiteindelijk alles overgezet op een 211 omdat de prestaties op de J zo dramatisch slecht waren met die programma's.
Ik draai zelf Couchpotato,sickbeard,sabnzbd en een mysql database op een 110j, en heb nergens problemen mee. Downloaden met sabnzbd en tegelijk een HD film naar mijn htpc streamen werkt gewoon. Meer hoeft de 110j bij mij ook niet te doen.
Ja natuurlijk met een snellere nas zullen bepaalde zaken sneller werken. :)
De webinterfaces van de synology zelf en van sb/cp/sab zijn me nu te langzaam.
indexeren van foto's duurt erg lang (gebruik dus de synology assistent software op je pc)

Ik zeg ook niet dat je perse een j model moet kopen.. maar een + model is natuurlijk weer het andere uiterste. En tussen de 110j en de 411+ zitten verschillende modellen waaruit je kan kiezen.

Dat ik zelf destijds de 110j kocht had vooral te maken met mijn budget. Aan de ene kant had ik graag een sneller model willen kopen, aan de andere kant het ding kan alles nog aan wat het moet doen. Het enige wat ik echt mis is een raid mogelijkheid..

[ Voor 14% gewijzigd door job op 10-10-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

IJsbeer schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 21:13:
[...]

Omdat je packeges kan downloaden? Dat kan de QNAP ook hoor, zi ehet forum. En een - op webinterface? Omdat die die niet zou hebben of omdat die geen ajax zou ondersteunen? Hij is er iig wel en wellicht wat minder gelikt dan een Synology, maar werkt prima. En hoe vaak moet jer daar nu inzijn :) Het spul draait gewoon.
Ik zou juist zeggen ga voor de QNAP, de dubbele netwekr kan handig zijn en de singel core lijkt me snel genoeg voor de meeste taken.
Ik beken, ik ben een synology fanboy ;) Ik heb zelf gewoon erg goede ervaringen met synology. Minder goede ervaringen met netgear en Qnap ken ik niet uit eigen ervaring, maar ik zou sowieso een dualcore laten prevaleren boven dual netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Kleine kick van mijn vraag:

Ik heb een Synology 509+ en ben nu aan het overwegen of ik er nieuwe 2tb schijfjes in moet gaan zetten. Ik heb nu 7200 toeren schijven erin zitten, maar vraag me af hoe zinvol het is om weer 7200 toeren schijven te nemen.

Is er iemand die uit ervaring kan melden of er voor dit soort NAS apparaten veel verschil is in performance tussen 7200 en 5400 toeren schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Mystic Spirit schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 22:31:
[...]

Ik beken, ik ben een synology fanboy ;) Ik heb zelf gewoon erg goede ervaringen met synology. Minder goede ervaringen met netgear en Qnap ken ik niet uit eigen ervaring, maar ik zou sowieso een dualcore laten prevaleren boven dual netwerk.
ik heb de QNap ts-410 en das echt BIZAR slecht ... (zie www.smallnetbuilder.com --charts)

dual netwerk zegt niks en dual core ook niet het zijn de chips van core en netwerk die meer zeggen
uitbreiden van geheugen is zeker aan te raden ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• made
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-08 23:47

made

.. made by made ..

Ik ben ook opzoek naar een NAS.

Op de pricewatch zag ik de seagate blackarmor nas 220 6tb

Maar ik kan nergens vinden of hij wake on lan heeft of een manager waarin je kan aangeven welke tijden hij aan staat / uit staat.

Prijsklasse is dus rond de 300 a 400 euro, liefst 6tb aantal schijven maakt me niks uit mits raid 1 !

En dus WOL ! Helaas kan je daarop niet filteren.

Iemand suggestie's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

made schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 15:42:
Ik ben ook opzoek naar een NAS.

Op de pricewatch zag ik de seagate blackarmor nas 220 6tb

Maar ik kan nergens vinden of hij wake on lan heeft of een manager waarin je kan aangeven welke tijden hij aan staat / uit staat.

Prijsklasse is dus rond de 300 a 400 euro, liefst 6tb aantal schijven maakt me niks uit mits raid 1 !

En dus WOL ! Helaas kan je daarop niet filteren.

Iemand suggestie's ?
meestal hebben ze een powersafe modus .. tijdje niet gebruiken = disk power down ..
als je 2 disks raid 1 doet heb je feitelijk 1 disk dat wist je ? dus je zoekt al een 3 tot 4 disk unit.
wil je 6 TB = 3x3= 9 in raid 5 = 2 disks bruikbare space en 1 disk mag dood gaan
of 4 disks in raid 10(raid + 0) en dan kan er 1 a 2 overlijden .. is iets sneller als raid 5 en 2 van de elke raid 1 maar overlijd) ik zou dan voor raid 5 / 6 gaan ofzo ..

als je 400 tot hogere prijsklasse gaat heb je denk ik meer plezier ..

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 18-10-2011 09:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
WOL hoeft ook niets voor te stellen. De ZyXEL NSA320 kan WOL, maar ik zag een keer de verbruikscijfers. Dat was iets in de orde van 10W idle, en 8W 'uit', wachtend op WOL. Laat maar zitten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• made

made

.. made by made ..

Mijzelf schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:39:
WOL hoeft ook niets voor te stellen. De ZyXEL NSA320 kan WOL, maar ik zag een keer de verbruikscijfers. Dat was iets in de orde van 10W idle, en 8W 'uit', wachtend op WOL. Laat maar zitten dan.
Hmm, dat maakt idd niet uit. En eentje met een schedule? Maakt dat wel wat uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• made

made

.. made by made ..

vso schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:15:
[...]

meestal hebben ze een powersafe modus .. tijdje niet gebruiken = disk power down ..
als je 2 disks raid 1 doet heb je feitelijk 1 disk dat wist je ? dus je zoekt al een 3 tot 4 disk unit.
wil je 6 TB = 3x3= 9 in raid 5 = 2 disks bruikbare space en 1 disk mag dood gaan
of 4 disks in raid 10(raid + 0) en dan kan er 1 a 2 overlijden .. is iets sneller als raid 5 en 2 van de elke raid 1 maar overlijd) ik zou dan voor raid 5 / 6 gaan ofzo ..

als je 400 tot hogere prijsklasse gaat heb je denk ik meer plezier ..
Ik wil 4 of 6 gb totaal op raid 1 met twee schijven. Dus 2 of 3 gb bruikbaar.
Dat lijkt mij prijs technisch het goedkoopste.
Denk dat ik voor een iomega StorCenter ix2-200 Cloud Edition 6TB ga.
Alleen lees ik her en der dat die schijven niet heel erg goed zijn.

Of toch de Seagate BlackArmor NAS 220 6TB.. hmm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor ons kantoor wil ik graag een NASoplossing die 's nachts een backup maakt naar een nas buiten kantoor. Via internet dus. Ik wil dat dit volledig automatisch gaat. Ik heb snel upload op kantoor 120down / 10up mbit, thuis 50/50mbit. Ook wil ik de schijven en de nap overal ter wereld kunnen benaderen.

Ik twijfel tussen qnap en synology. Ik wil twee machines aanschaffen. Nu las ik dat Synology een betere userinterface heeft maar ik kan nergens het backupen terugvinden. Qnap is wat minder fraai en makkelijk maar heeft wel weer op hun website een stappen handleiding mbt backup.

Ds411+II
Ds712+
Qnap ts 459 pro +II

Ik heb op dit moment niet heel veel data nodig, 2 a 4 terabyte. Wel wil ik graag kunnen downloaden etc maar dat kan gewoon.

Het gaat voornamelijk om de backup functie via internet en het benaderen.
Ik heb zelf geen ervaring met linux of servers.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2011 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mescaline
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 14:46
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:18:

Ik twijfel tussen qnap en synology. Ik wil twee machines aanschaffen. Nu las ik dat Synology een betere userinterface heeft maar ik kan nergens het backupen terugvinden. Qnap is wat minder fraai en makkelijk maar heeft wel weer op hun website een stappen handleiding mbt backup.
Synology heeft de backup van NAS naar NAS hier beschreven:

http://www.synology.com/dsm/backup_server.php?lang=enu

Succes met je keuze ... ik ben voor mijn thuislab ook bezig hier over na te denken
made schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:00:
[...]

Ik wil 4 of 6 gb totaal op raid 1 met twee schijven. Dus 2 of 3 gb bruikbaar.
Dat lijkt mij prijs technisch het goedkoopste.
Denk dat ik voor een iomega StorCenter ix2-200 Cloud Edition 6TB ga.
Alleen lees ik her en der dat die schijven niet heel erg goed zijn.
Ik heb ook nog geen methode gevonden waarbij het bij een StorCenter mogelijk is om de schijven later te vervangen door een groter model. Ik ben zelf niet van plan om een nieuwe NAS te kopen als de huidige vol is.

Die les heb ik net geleerd nu mijn CH3SNAS (oud beestje) niet meer voldoet ... ik wil een chassis dat een tijdje meegaat, met firmware die een tijdje mee blijft gaan, de diskcapaciteit kan ik dan later nog eens verdubbelen en dan ben ik uiteindelijk veel goedkoper uit.

[ Voor 42% gewijzigd door Mescaline op 20-10-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Voor ons kantoor wil ik graag een NASoplossing die 's nachts een backup maakt naar een nas buiten kantoor. Via internet dus. Ik wil dat dit volledig automatisch gaat. Ik heb snel upload op kantoor 120down / 10up mbit, thuis 50/50mbit. Ook wil ik de schijven en de nap overal ter wereld kunnen benaderen.

Ds411+II
Ds712+
Qnap ts 459 pro +II

Ik heb op dit moment niet heel veel data nodig, 2 a 4 terabyte. Wel wil ik graag kunnen downloaden etc maar dat kan gewoon.

Ik gebruik zelf diverse Qnap's (in het verleden ook Synology). Deze voeren exact de zelfde taak uit. Ik laat echter een deel realtime syncen en een deel iedere nacht.
Bij de qnap werkt het voortreffelijk en gaat dit ook op volle snelheid (thuis: 120/10mbit & externe locatie: 100/100mbit. in geval van extern naar huis toe haal ik keurig 100mbit (waardoor de backup tijd beperkt blijft).

Meeste verkeer is vanuit huis naar extern, echter hierbij ook keurig op volledige snelheid.
Ik werk zelf tussen deze twee locaties met een Qnap TS-259 Pro II & een Qnap TS-239 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Ds411+II
Ds712+
Qnap ts 459 pro +II

De backup is gemakkelijk in te stellen met synology. Je kan kiezen om gebruik te maken van het synology protocol of rsync als je naar een rsync compatible server wil backuppen. Beide mogelijkheden zijn encrypted beschikbaar.
Ik gebruik dit al enkele jaren zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxzhor
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-05 17:17
Beste,

Ik heb 2 Iomega StorCenter ix2-200 echter eentje is zonder iCloud en eentje met.

Nu is het zo dat ik de gehele iCloud niet wil gebruiken en liever wil downgrade naar de ouden versie 2.1.30.10908 iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijgt? gezien het niet via de standaard (update manager gaat)

Alvast bedankt voor je feedback.

mvg remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Ik ben opzoek naar een nas met de volgende mogelijkheden

- 2schijven, zodat de backup dubbel uitgevoerd is. (dit lijkt me toch wel interresant?}
- printer server
- via internet bij mijn bestanden kunnen, up/down.
min. 1TB. (dus voor duo schijf uitgedrukt in 2 TB?)
- maximale prijs 180 euro.

De nas moet dienen voor automatische backup voor verschillende pc in het netwerk. Hiernaast wil ik ook documenten opslaan zodat iedereen erbij kan.
Ook via internet / afstand moet dit te openen zijn.

Heeft iemand ervaring met:
Buffalo LinkStation Duo 2 TB voor 155euro?

http://www.nascenter.nl/p...linkstation-duo-2-tb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
erikvanhoutert schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:24:
Ik ben opzoek naar een nas met de volgende mogelijkheden

- 2schijven, zodat de backup dubbel uitgevoerd is. (dit lijkt me toch wel interresant?}
- printer server
- via internet bij mijn bestanden kunnen, up/down.
min. 1TB. (dus voor duo schijf uitgedrukt in 2 TB?)
- maximale prijs 180 euro.

De nas moet dienen voor automatische backup voor verschillende pc in het netwerk. Hiernaast wil ik ook documenten opslaan zodat iedereen erbij kan.
Ook via internet / afstand moet dit te openen zijn.

Heeft iemand ervaring met:
Buffalo LinkStation Duo 2 TB voor 155euro?

http://www.nascenter.nl/p...linkstation-duo-2-tb.html
is het zo dat deze buffalo's flink warm worden? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ook ik ben op zoek naar een NAS, als het interessant is. Heb momenteel een HP ML110 G6 draaien thuis met 5 schijven, 4 daar van voor DATA & 1 daar van voor OS.
Nu ben ik het beheer een beetje zat (ik werk als beheerder, dus thuis moet het gewoon draaien). Nu heb ik net een beetje zitten zoeken en kwam ik uit op deze NAS :

pricewatch: QNAP TS-410 Turbo NAS

Is dit nou wat ik zoek? Er staat ongeveer voor 1TB data op m'n server waarvan voornamelijk 1080P MKV's en blu-rays die ik stream naar de AC-Ryan speler in de woonkamer.
Kan ik met die QNap ook sabnzbd draaien ? :) Dat is wel 1 voor de eisen!

Ik ben benieuwd

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Zojuist heb ik mijn review van de pricewatch: Freecom SilverStore 2-Drive NAS afgerond... Tijdje mee bezig geweest, als je vragen hebt geef even een gil :)

productreview: Freecom SilverStore 2-Drive NAS review door Obiter dictum

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiance
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 18:18
Ik ben opzoek naar een NAS van rond 200 euro en wil minimaal 2 bays hebben.
Als ik in de pricewatch kijk kom ik dus uit op:

Synology Disk Station DS212J
Synology Disk Station DS211 (net iets boven budget)
QNAP TS-212 Turbo NAS

Nu lees ik alleen dat de J serie van Synology met SabNZBd de maximum internet snelheid niet gaat halen.
Ik heb 120mbit Ziggo en download op m'n desktop probleemloos rond de 14MB per seconde.
Welke van deze 3 zou daar dan het dichtst bij in de buurt komen?

Ik wil SabNZBd met Sickbeard draaien voor het moment dat ik niet thuis ben dus als de desktop uitstaat.
Als ik thuis ben en wil snel iets binnen halen kan ik dit via m'n desktop doen.

Mocht iemand nog andere tips hebben voor eventueel andere merken etc houd ik mij aanbevolen uiteraard.
Dit wordt mijn eerste NAS dus ben totaal niet bekend met wat er precies op de markt is en probeer me hier zoveel mogelijk op in te lezen maar met het grote aanbod zie ik af en toe door de bomen het bos niet meer.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
De DS212 en TS212 hebben allebei dezelfde 1.2 Ghz proc en 256 Gb geheugen. Wellicht is de TS219P+II nog wat (2 Ghz en 512Mb), maar weer meer dan je budget...

Als je echt 120 Mbit vol wilt trekken dan zul je voor de Atom beestjes meoten gaan, de ARM zijn niet heel krachtig voor zo'n belachelijke verbinding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook opzoek naar een NAS eventueel gecombineerd met een mediaspeler of een losse media speler. Zelf ben ik hier helemaal niet in thuis en ik hoop dan ook dat jullie mij kunnen helpen of advies kunnen geven. Mocht er nog extra informatie nodig zijn laat het dan even weten, alvast heel erg bedankt!

Waar ik naar opzoek ben is het volgende:
- 2 schrijven van elk minimaal 1 TB
- back-up mogelijkheden van de bestanden van mijn laptop
- benaderbaar via internet vanaf externe locatie
- redelijk stil (hij staat in de woonkamer)
- als het kan ook ondersteuning van NZB
aangezien mijn internet binnenkomt achter mijn tv, en dus ook mijn modem hier staat, zou het misschien handig zijn om een combinatie te kopen van een NAS met een mediaspeler, bestaan die?

Ik wil de NAS gebruiken om mijn films en muziek op te zetten en deze via mijn 2 televisies (beide geen wifi mogelijkheid ingebouwd) kunnen benaderen tevens voor back-up en externe benadering.

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 19:12
Hier thuis wordt na gedacht over de aanschaf van een NAS, dit vormt echter was eisen natuurlijk en ik zie door de bomen het bos niet meer. Nu zijn er natuurlijk een flink aantal merken op de markt. En ik heb geen idee bij welk merk nou mijn voor keur ligt.

Het gaat om de volgende eisen:

4Bay NAS, (zal eerst worden uitgevoerd met 2 schijven maar met oog op de toekomst plek overhouden)
Dit moet een back-up server worden voor zowel MAC's als windows machines
Ik wil de 2 schijven als back-up van mekaar draaien RAID X?
FTP server zou fijn zijn
download server (bit torrent en evt. nieuwsgroepen)
Verbinding met nog aan te schaffen media speler

That's all. Volgens mij voldoet bijna elk merk hier wel aan, maar welk heeft jullie voorkeur/wat raden jullie dan aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Hogu op 29-12-2011 14:37 . Reden: eis toegevoegd :) ]

• lier

lier

MikroTik nerd

@Hogu,

Inderdaad...elke willekeurige NAS kan dat prima. Volgens mij zijn de topics over Synology en Qnap het meest actief op GoT en dus waarschijnlijk de beste keuze wat betreft gebruikerservaringen en oplossingen voor problemen.

Bedenk ajb (maar dat staat in elk NAS gerelateerde topic) RAID is geen back-up!. Het geeft je wat redundantie waardoor bij een defecte schijf je niet per sé al je data verloren bent. Echter, verwijderen van een bestand wordt op je RAID1 gelijk op beide schijven gedaan...bestand weg.

Dus...bekijk of je data redundant uitgevoerd moet worden en zorg voor een alternatief back-up plan (externe HD's zijn erg geschikt!).

Veel plezier met uitzoeken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo tweakers,

miss kan iemand mij vertellen of je ook 2 verschillende merken en schijfgrootes in de NAS kan zetten? En zo ja hoe...

ik las iets over Jbod of heb ik dat verkeerd gezien???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Roos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-07-2020
erikvanhoutert schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:52:
[...]

is het zo dat deze buffalo's flink warm worden? Iemand ervaring?
Ik heb de Buffalo LinkStation Pro Duo 2 Tb NAS, en alles wat jij er mee wilt doen is mogenlijk.
De nas wordt totaal niet warm en je hoort de ventilator ook bijna geen geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 02:17:
hallo tweakers,

miss kan iemand mij vertellen of je ook 2 verschillende merken en schijfgrootes in de NAS kan zetten? En zo ja hoe...

ik las iets over Jbod of heb ik dat verkeerd gezien???
Je kan altijd schijven van verschillende merken en groottes in een nas zetten.
Gewoon gebruik maken van meerdere volumes en klaar.
JBOD wil je eigenlijk niet gebruiken.

Wil je perse raid dan heb je bij een synology de mogelijkheid tot synology hybrid raid.
Andere A merken zullen vast ook wel zoiets aanbieden.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 13-01-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-10 15:03
Heeft iemand ervaring met de Thecus NAS N4200PRO en de Squeezebox Server van Letunic (http://letunic.com/thecus.html)? Ik ben namelijk op zoek naar een NAS met 4 bays, 2 NIC's, minimaal 1GB geheugen en het liefst een dual core processor erin. Wil ook nog met iSSI aan de gang, dus die ondersteuning moet er ook op zitten. En er moet dus ook Logitech Squeezebox Server op draaien. Heb ook gekeken naar de QNAP Turbo Station TS-459 Pro II, maar wel een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 09:24
Witlof schreef op zondag 15 januari 2012 @ 12:56:
Heeft iemand ervaring met de Thecus NAS N4200PRO en de Squeezebox Server van Letunic (http://letunic.com/thecus.html)? Ik ben namelijk op zoek naar een NAS met 4 bays, 2 NIC's, minimaal 1GB geheugen en het liefst een dual core processor erin. Wil ook nog met iSSI aan de gang, dus die ondersteuning moet er ook op zitten. En er moet dus ook Logitech Squeezebox Server op draaien. Heb ook gekeken naar de QNAP Turbo Station TS-459 Pro II, maar wel een stuk duurder.
Heb de Synology DS1511+ er aan toegevoegd:
http://tweakers.net/price.../685/280538;273931;270330

Vindt de Synology's makkelijker als je eigen software op wilt gaan draaien, aangezien dat QNAP's met een soort van ramdisk werkt.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Witlof schreef op zondag 15 januari 2012 @ 12:56:
Squeezebox werkt hier prima op mijn Thecus met laatste firmware en nieuwste versie van de module. Geen idee wat iSSI is overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-10 15:03
Brickman schreef op zondag 15 januari 2012 @ 13:13:
[...]

Heb de Synology DS1511+ er aan toegevoegd:
http://tweakers.net/price.../685/280538;273931;270330

Vindt de Synology's makkelijker als je eigen software op wilt gaan draaien, aangezien dat QNAP's met een soort van ramdisk werkt.
Die valt mooi tussen beide prijzen en heeft nog een extra harde schijf mogelijkheid. Bedankt voor de tip!
WouterHelm schreef op zondag 15 januari 2012 @ 15:37:
[...]

Squeezebox werkt hier prima op mijn Thecus met laatste firmware en nieuwste versie van de module. Geen idee wat iSSI is overigens...
Mijn C deed het niet zo goed denk ik ;) Ik bedoelde iSCSI.

[ Voor 42% gewijzigd door Witlof op 16-01-2012 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Witlof schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:00:
[...]

Die valt mooi tussen beide prijzen en heeft nog een extra harde schijf mogelijkheid. Bedankt voor de tip!

[...]

Mijn C deed het niet zo goed denk ik ;) Ik bedoelde iSCSI.
Ahh, dat is al wat duidelijker idd. iSCSI werkt verder ook prima, gebruik het in samenwerking met een Windows 7 PC. Ik heb wat software die enkel op een "lokale" schijf kan wegschrijven en niet op een netwerk share. iSCSI is daar een fijne oplossing voor natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil misschien een NAS aanschaffen, maar begrijp nog niet genoeg van het onderwerp. Ik heb hier flink zitten lezen op het forum en daar word ik wel wijzer van, maar vraag me af of ik na aanschaf de boel wel juist aan de praat zal krijgen en of het voor mij de moeite waard is om een NAS aan te schaffen.

Is een NAS voor mij interessant?

Mijn wensen:
- Backup van mijn gegevens (bestanden, foto's etc)
- Sommige belangrijke bestanden wil ik graag dubbele backup (oftewel als ik op ene schijf kwijt ben dat ik het nog op een andere schijf heb)
- Gegevens toegankelijk via internet (ftp)
- Eventueel ook video bestanden via DLNA voor tv (niet noodzakelijk)
- Liefst onder de €150 (indien mogelijk)
- Installeren met beperkte kennis (ik kan routers instellen, zeer simpele programmeertaalkennis ter indicatie van mijn kennis)

Is het zo dat je altijd nog zelf de harde schijfen moet aanschaffen?

Ik heb nog 2 oude harde schijfen liggen uit een oude desktop computer kan ik die waarschijnlijk in de NAS zetten?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@Nagos:

check
- Sommige belangrijke bestanden wil ik graag dubbele backup (oftewel als ik op ene schijf kwijt ben dat ik het nog op een andere schijf heb)
check
check
check
check
- Installeren met beperkte kennis (ik kan routers instellen, zeer simpele programmeertaalkennis ter indicatie van mijn kennis)
check

check
Ik heb nog 2 oude harde schijfen liggen uit een oude desktop computer kan ik die waarschijnlijk in de NAS zetten?
check, mits SATA

check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:30:
Ik wil misschien een NAS aanschaffen, maar begrijp nog niet genoeg van het onderwerp. Ik heb hier flink zitten lezen op het forum en daar word ik wel wijzer van, maar vraag me af of ik na aanschaf de boel wel juist aan de praat zal krijgen en of het voor mij de moeite waard is om een NAS aan te schaffen.

Mijn wensen:

Alvast bedankt voor jullie hulp
@Lier is dit dan misschien een mooie voor mijn wensen en budget?

http://tweakers.net/pricewatch/234033/netgear-readynas-duo.html#tab:info

Of zou ik ook met een paar tientjes klaar kunnen zijn zonder heel veel minder voordelen? De DLNA zou ik nog wel kunnen missen.

zoiets bijvoorbeeld

http://tweakers.net/pricewatch/270361/d-link-sharecenter-pulse-dns-320.html#tab:info

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:25:
@Lier is dit dan misschien een mooie voor mijn wensen en budget?

http://tweakers.net/pricewatch/234033/netgear-readynas-duo.html#tab:info

Of zou ik ook met een paar tientjes klaar kunnen zijn zonder heel veel minder voordelen? De DLNA zou ik nog wel kunnen missen.

zoiets bijvoorbeeld

http://tweakers.net/pricewatch/270361/d-link-sharecenter-pulse-dns-320.html#tab:info
Ik zou (persoonlijk) kiezen voor een Synology (omdat ik daarmee bekend ben), aan jou de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
lier schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:32:
[...]

Ik zou (persoonlijk) kiezen voor een Synology (omdat ik daarmee bekend ben), aan jou de keuze!
Naast Synology zijn QNAP en Thecus ook fijne merken. Ze maken alle drie enkel NAS apparaten, dus zijn gespecialiseerd daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WouterHelm schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:25:
[...]

Naast Synology zijn QNAP en Thecus ook fijne merken. Ze maken alle drie enkel NAS apparaten, dus zijn gespecialiseerd daarin.
Lastig om een keuze te maken! Ik ga denk ik maar voor deze:

http://tweakers.net/pricewatch/294690/synology-disk-station-ds212j.html#tab:info

Liefst had ik iets minder uitgegeven, maar geloof dat ik dan wel kwaliteit heb. Mochten mensen nog een mooi alternatief hebben voor minder dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: heb zelf een Buffalo linkstation live, maar nu heb ik deze aangesloten op een linksys router.

Wat moet ik doen om hem zo in te stellen dat als ik geen gebruik van me nas maak dat deze standby gaat of zich zelf uitzet en weer aangaat bij benadering....

Iemand tips??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 06-10 22:28
Ik heb een sitecom md-253. Heb vandaag een firmware update gedaan. Alles ging prima, alleen werkt twonky niet meer. http://mijnNas:9000/Config is niet te openen.
Ik heb al zitten googlen, maar echt helemaal niks kunnen vinden (of ik zoek natuurlijk verkeerd).
Ik heb al een vraag gestuurd aan Sitecom zelf, dus even afwachten, maar wellicht heeft een van jullie dit al eens meegemaakt.

Overigens werkt dit apparaat niet met samsung disks, heb er nu maar even een 200GB diskje in gedaan aangezien ik die over had, de winkel had geen enkele harddisk meer op voorraad... Geen aanraden tot zover...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
WouterHelm schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:25:
[...]

Het klopt dat ze er alle drie in zijn gespecialiseerd maar Synology doet toch iets meer aan aftersales dan QNAP, over Thecus kan ik niks zeggen.

Als je alleen al naar de software kijkt die op de betreffende apparatuur draait dan is Synology toch echt in het voordeel. Welke fabrikant komt er steevast 2 keer per jaar met een grote update die óók werkt op apparatuur van de afgelopen jaren? (uiteraard wel beperkt tot modellen van een beperkt aantal jaren terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik ben op zoek naar een NAS die aan de volgende eisen moet voldoen:

- opslagcapaciteit 1TB (evt meer), hoeft niet per se, mag ook 'lege' NAS
- DLNAcompatible
- bestanden toegankelijk via gewone windows file explorer (zal meestal wel zo zijn?) in het lokale netwerk
- bestanden toegankelijk via webinterface (waardoor dus makkelijk toegankelijk vanaf lokaties buiten het lokale netwerk), beveiligd uiteraard
- bestanden makkelijk toegankelijk via mobiele telefoon/tablet (Android)
- heb een eSATA externe schijf die ik er ook nog op aan wil sluiten

Mijn persoonlijke Cloud dus eigenlijk.
Wil 'm gebruiken om al mijn documenten/foto's/films op te zetten en die van mijn vriendin, zodat alles centraal beschikbaar is en we niet moeten bedenken achter welke laptop/computer we moeten gaan zitten als we bepaalde foto's willen bekijken. En bepaalde mappen moeten ook via webinterface beschikbaar zijn voor bv familie. Daarbij heb ik een mediaspeler die DLNA compatible is zodat ik al mijn films mooi vanaf de NAS wil kunnen bekijken.

-edit-

Deze functies zitten natuurlijk op veel NAS-en. M.n. de gemakkelijke benaderbaarheid/gebruiksvriendelijkheid/dummy-proofheid zijn belangrijk. Had zelf al de synology DS111 en de QNAP TS112 turbo gezien als mogelijke kandidaten. Is dat wat voor wat ik wil? En wat is het verschil tussen beide? (Welke zou de voorkeur hebben?)

[ Voor 16% gewijzigd door El Reino op 24-01-2012 13:21 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 41 Laatste