[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste
Acties:
  • 777.433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
V.w.b. bluray streamen: behalve dat je NAS het moet trekken moet de rest van je netwerk ook meewerken. Bij veel mensen werkt het streamen niet zonder stotteren, YMMV.
Ik heb bv zelf een ds109, gigabit netwerk en een POHD, en ik heb de blurays op de hdd moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-10 09:07
Ik ben ook al enige tijd de verschillende topics aan het doorlezen, om te kijken welke NAS voor mij het beste geschikt is.

Omdat ik mijn PC niet meer dag en nacht aan wil hebben staan, wil dus eigenlijk een NAS aanschaffen. Op deze NAS wil ik minimaal het volgende kunnen:

- Downloaden vanaf nieuwsgroepen (incl. parren en unrarren)
- Films (1080p) en muziek opslaan, en deze afspelen met mijn Popcorn Hour
- Back-up voor mijn PC (belangrijkste bestanden)
- Ondersteuning iTunes

Nu had ik voor mezelf even de volgende lijst gemaakt.

NaamPrijsCPUGeheugenMax HDUSB
QNAP TS-219P+ Turbo NAS€ 310,001.6 GHz512MB23
Synology Disk Station DS211+€ 315,001.6 GHz512MB23
Synology Disk Station DS211 € 255,00 1.6 GHz256MB23
QNAP TS-212 Turbo NAS€ 220,001.2 GHz256MB 23
QNAP TS-210 Turbo NAS€ 195,00800 MHz256MB23
QNAP TS-410 Turbo NAS€ 320,00800 MHz256MB44
QNAP TS-219P Turbo NAS€ 305,001.2 GHz512MB23
Conceptronic CH3HNAS€ 60,00 ??21

Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar QNAP of Synology, voornamelijk door de positieve ervaringen in de verschillende topics, maar nu viel mijn oog door een review op harware.info ook op de Conceptronic CH3HNAS, aangezien die toch wel erg goedkoop is vergeleken met de andere modellen. Dit laatste zal uiteraard ook niet zonder reden zijn.

Voor de taken die ik er mee wil kunnen, voldoen ze allemaal wel verwacht ik. Maar ik ben eigenlijk benieuwd naar de verschillen in snelheden. In hoeverre zal ik met deze taken de verschillen merken tussen 256MB of 512MB geheugen, of tussen 1.6GHz en 800MHz? Bijvoorbeeld bij het downloaden/parren/unrarren van een film van b.v. 15 GB. En in hoeverre voldoet de Conceptronic daar aan?

Ik ben overigens al van plan een nieuwe router aan te schaffen met 1Gbps verbinding, dus die beperkende factor hoeft daarin niet meegenomen te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubert op 15-02-2011 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:00
Maar gebruik je dan een draadloos netwerk of met kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3mph
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-08-2024
Kabels lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het downloaden/parren/unrarren met sabnzbd cpu intensief is. dus zeker en vast kijken voor een 1.6.

De 419P+ die ik nu sinds een paar dagen aan het gebruiken ben heeft ruim voldoende aan zijn 512MB ram. maximum aan ram in gebruik is nog niet boven de 195MB geweest. (gebruik wel geen itunes service, maar wel sabnzbd intensief)

256MB zou misschien wel een krapjes kunnen worden als er nog wat extra services (web of ftp server) opgestart gaan worden.

[ Voor 2% gewijzigd door Dirkxke op 15-02-2011 14:32 . Reden: typo's... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

zeroday

There is no alternative!

dragon2 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:07:
V.w.b. bluray streamen: behalve dat je NAS het moet trekken moet de rest van je netwerk ook meewerken. Bij veel mensen werkt het streamen niet zonder stotteren, YMMV.
Ik heb bv zelf een ds109, gigabit netwerk en een POHD, en ik heb de blurays op de hdd moeten zetten.
in vele gevallen is dat niet de beperking van de NAS. elke nas met een 10 tot 15MB/s doorvoer kan een bluray gewoon afspelen, het is vaak de brakke implementatie van de protocollen in de mediastreamers.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Laatst online: 07-10 09:07
shivo13 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:22:
Maar gebruik je dan een draadloos netwerk of met kabels?
Ik gebruik kabels inderdaad.
Dirkxke schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:48:
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het downloaden/parren/unrarren met sabnzbd cpu intensief is. dus zeker en vast kijken voor een 1.6.
...
256MB zou misschien wel een krapjes kunnen worden als er nog wat extra services (web of ftp server) opgestart gaan worden.
In dat geval lijkt het me wel zo handig om voor de QNAP TS-219P+ Turbo NAS of de Synology Disk Station DS211+ te gaan. Mezelf kennende wil ik er toch wel meer mee zodra ik er een heb. In dat geval hebben deze toch iets meer mogelijkheden.

Dan moet ik alleen nog de keus maken tussen die twee.

[ Voor 73% gewijzigd door Rubert op 15-02-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
zeroday schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 14:14:
[...]

in vele gevallen is dat niet de beperking van de NAS. elke nas met een 10 tot 15MB/s doorvoer kan een bluray gewoon afspelen, het is vaak de brakke implementatie van de protocollen in de mediastreamers.
Maar in het POHD topic zie je dat lang niet iedereen met dezelfde mediaplayer zonder stotteren grote files kan afspelen, maar sommigen kunnen dit dus WEL. DWZ de POHD kan het wel (ik neem aan de mini dus ook), maar de rest van het netwerk is de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 17:36:
Als je wilt upgraden moet je geen kant en klare NAS kopen.

Kant en klare NAS: geen zin om tijd aan te besteden, iets simpels wat gewoon werkt
Zelfbouw NAS: meer features, meer performance, meer value voor je geld, maar meer tijd mee kwijt en minder makkelijk.
ok.

ik heb nog een systeem staan met i5 en 2 gb mem wat wel in de meterkast kan.

FreeNAS is dan interessant voor mij?
zit een beetje rond te kijken maar er moet wel sabnzbd+ en ps3 media server op draaien.
hoop dat het gaat lukken of zijn er simpelere/makkelijkere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibaultvdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 19:48
Beste tweakers,

Ik heb een probleem met mijn net aangeschafte nas: de lacie network space V2 2TB.
Ik heb onlangs een paar nieuwe top gear afleveringen erop gezet, maar als ik die wil afspelen zegt VLC het volgende:

Uw invoer kon niet geopend worden:
VLC kon de MRL 'file:///Z:/Videos/Series/Top%20Gear/Season%2016/S16E04%20-%20Second-Hand%20Convertibles.mkv' niet openen. Controleer het logboek voor details.

Wat ik eigenaardig vind is dat ik deze afleveringen wel kan afspelen via de mac van mijn broer. Op mijn andere windows laptop heb ik hetzelfde probleem. Ik heb de windows firewall al uitgeschakeld, en ik heb geen andere antivirussoftware. Al mijn andere afleveringen werken wel, en ik heb ze zelfs al opnieuw gedownload en ze opnieuw naar mijn nas gekopieerd maar steeds hetzelfde probleem. Ook mijn XBMC installatie (op windows) kan ze niet afspelen en vraagt of ik ze wil verwijderen uit de library. Ook heb ik mijn router al gereset en de nas al een paar keer opnieuw opgestart. Hebben jullie enige raad? Ik begin stilaan zot te worden van dit probleem!

• thibaultvdb
Niemand?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

QNAP heeft enkele interessante nieuwe opties aan zijn firmware toegevoegd:
Version & Build
3.4.0 Build0212

Checksum
TS-439: 1293408860

What's New?
- Real-Time Remote Replication
- VLAN - 802.1Q
- RAID 10
- Advanced Subfolder Permission (File/Directory ACL)
- Microsoft Networking (Samba) Host Access Control
- Support USB Wi-Fi adapter
- Download Station v2 & QGet v2
- MyCloudNAS Remote Access
- Support User Import/ Export for Multiple QNAP NAS Deployment
- Cloud Backup

Enhancements
- Support iSCSI LUN online expansion
- Google Docs support in Web File Manager (Supported format: pdf,tif/tiff,ppt,doc,xls,pptx,docx,xlsx,svg,odt)
- Support AD Configuration Wizard for easy setup
- Use flotr charts in 'disk usage' and 'bandwidth transfer' instead of Flash
- Upgrade PHP to 5.2.14
- Upgrade extjs to 3.3.0
- Enhanced Virtual Disk
- Enhanced Printer Server
- Turkish Support
Nu zal Turkish support mij niet zoveel boeien, maar RAID10, Online expansion iSCSI, Cloud Backup en MyCloudNAS Remote Access zijn voor mij de meest in het oog springende.

Het is goed te weten dat je op oudere apparatuur nog steeds nieuwe features toegevoegd krijgt bij QNAP. :)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Beste mensen,

Ik heb al een jaar of 5 een DIY server draaien en die begint steeds meer geluid te produceren.
TIJD VOOR VERVANGING;)
Nu ga ik ook binnenkort verhuizen en wil ik het gelijk goed aanpakken;)
Ik ben op zoek naar een server (geen DYI dit keer;)) die ik (naast de gebruikelijke backup functie) ga koppelen aan een nog aan te schaffen home entertainment systeem. Ik wil gedownloade HD bestanden (torrent/nzb) kunnen streamen naar dit systeem vanaf de server.
Dit wil ik overigens bedraad gaan doen.
Ook wil ik een FTP server gebruiken en een eigen site er tzt op draaien.
Verder ben ik van plan 4x 1tb erin te zetten in raid5.
Ik heb zitten puzzelen en QNAP trekt bij behoorlijk door de interface, de support en het feit dat ze oudere sytemen upgraden zonder dat ze een nieuwe in je strot duwen;)
Ik heb voor de duidelijkheid geen ervaring met synology of anderen dus als jullie iets beters weten hoor ik het graag!!!!
Ik heb zitten kijken naar de TS439ProII+ welke mijns inziens meer kan/doet dan dat ik nodig heb maar als ik het vergelijk met een TS410 bijvoorbeeld vraag ik me af of hij snelheids-technisch de zaak gaat trekken (ik wil natuurlijk wel dat mijn hd vlekkeloos blijft spelen ondanks de uitpakacties enz...)
Ik sta erg open voor advies jongens!!!! Ik heb er absoluut geen probleem mee om het geld uit te geven voor de 439 maar het moet het wel "waard" zijn natuurlijk!
Alvast bedankt voor de hulp!!!!!
DRuw

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:22

wontcachme

You catch me? No you wont

Geen ervaring met QNAP, maar de synology's kunnen dit ook allemaal. Komende maand komt daar de laatste update uit voor modellen uit 2007, dus je hebt 3 tot 4 jaar mogelijkheid tot updaten.

hier staat de beta van de recenste firmware. Hier kan je live uitproberen hoe het eruit ziet
(langzamer dan in het echt overigens)

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het lijkt dus aan Windows gerelateerd? Heb je nog in het logboek gekeken? Heb je nog geprobeerd om de url in de vorm \\Networkspace2\Video\... aan te bieden?

• thibaultvdb
Mijzelf schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 13:27:
[...]

Het lijkt dus aan Windows gerelateerd? Heb je nog in het logboek gekeken? Heb je nog geprobeerd om de url in de vorm \\Networkspace2\Video\... aan te bieden?
Dit is wat er in het logboek staat:

libdvdnav: Using dvdnav version 4.1.4
libdvdread: Using libdvdcss version ...
Libdvdnav:DVDOpenFileUDF:UDFFindFile /VIDEO_TS/VIDEO_TS.IFO failed
llibdvdnav:DVDOpenFileUDF:UDFFindFile /VIDEO_TS/VIDEO_TS.BUP failed
libdvdread: Can't open file VIDEO_TS.IFO
filesystem acces error: failed to read (one or more parameters are invalid)
main input error: open of " .... " failed: (null)

Als ik in de browser de file probeer te openen gebeurt er niets omdat mijn browser geen mkv ondersteunt.
Ik vraag me echt af wat het kan zijn, zoiets als dit ben ik nog nooit tegen gekomen.

• Mijzelf
  • Niet online
Het lijkt er op dat òf libdvdnav die mkv niet kan parsen, òf dat die file gewoon niet geopend kan worden. Als je de file eerst lokaal haalt, kan VLC hem dan wel afspelen?

• thibaultvdb
Op mijn pc kan ik de file wel afspelen en op de mac van mijn broer via het netwerk ook. Alleen de twee windowsen kunnen het niet via het netwerk afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Laatst online: 01-08 08:42
Heren,

deze totale leek zit al een hele middag te worstelen en komt er niet uit.....pppfff, waar ben ik aan begonnen??
Heb sinds vanmorgen een QNAP TS-110 en wil er graag nzb's naar toe slepen en die daarop laten downloaden, teminste, zo dacht ik het wel eens te hebben gezien, maar wat ik ook doe, ik krijg het niet aan de gang.
Ik heb geen idee of dit het juiste forum draadje is maar als er iemand wat tip's heeft zou ik er zeer blij mee zijn,

grt ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

wontcachme schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 11:53:
Geen ervaring met QNAP, maar de synology's kunnen dit ook allemaal. Komende maand komt daar de laatste update uit voor modellen uit 2007, dus je hebt 3 tot 4 jaar mogelijkheid tot updaten.

hier staat de beta van de recenste firmware. Hier kan je live uitproberen hoe het eruit ziet
(langzamer dan in het echt overigens)
Nou nou, allemaal. Ik denk dat een Synology 411j toch wat aan de lichte kant voor hem zal zijn. Een 410 of een 411+ zouden meer in zijn straatje passen.

Hou er rekening mee dat Synology begin maart, op de Cebit, nieuwe producten aan gaat kondigen. Daar zou zomaar ineens iets interessants voor je bij kunnen zitten.
Zelf heb ik (nog) geen Synology, maar de mensen die ik ken met zo'n apparaat zijn er unaniem erg tevreden mee. Qua prijs is zo'n Synology vaak net iets interessanter dan een Qnap (wat overigens ook fantastische apparaten schijnen te zijn).

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 15:20
Even een vraag over Freenas. Ik heb ongeveer hetzelfde als Renedis. Ik heb nog een oude amd64 3200+ staan, deze wil ik gaan gebruiken als 'test'. Als dit goed werkt ben ik van plan om een dualcore atom te kopen (inc. moederbord voor ongeveer 65 euro) en een GB ddr2 geheugen (ik heb nog een mooie kleine kast staan). In eerste instantie zou er dan één 2TB hardeschijf in gaan. Ik heb bij dit zelfbouw systeem meer het idee dat ik alle opties open hou (hoeveel hardeschijven, printerserver ed) maar ik hoop dan eigenlijk niet dat ik me teveel onnodige moeite op de hals ga halen. Weet iemand hoe goed Freenas werkt, en hoe dit in combinatie met een atom gaat werken? dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Thuis heb ik géén gigabitrouter, verder is mijn netwerk gigabitklaar. Er gaat een kabel naar switch, van switch naar PC en NAS. Nou verplaats ik bestanden tussen PC en NAS met 27 megabyte per second; kan het zijn dat de router geheel buiten beeld blijft dat ik deze bestanden zo snel kan verplaatsen?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ja. Dat wordt allemaal door je switch afgehandeld. Alleen het touwtje tussen je router en je switch is nog 100mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Dank, die info had ik even nodig om de puntjes op de i te zetten voor de review van mijn huidige NAS; Freecom's Dual Drive Network Center. Voor de geïnteresseerden:
productreview: Freecom Dual Drive Network Center 2TB review door Obiter dictum

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb de QNAP 439 Pro, en ben mijn sleutel kwijt voor het unlocken van mijn drives. Is er iemand in de buurt van Aalsmeer die ook een QNAP heeft waar ik de sleutel even van mag lenen?

Eén van mijn schijven staat op het punt van overlijden...

Ze zouden onderling uitwisselbaar moeten zijn volgens support. Graag een DM. Alvast bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Gé Brander op 28-02-2011 08:16 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Grrr... ik word gek!

Dat wat ik wil bestaat gewoonweg niet! Hopelijk heeft een van jullie een idee.

Ik heb nu een Network Space 2 van Lacie waar ik vanaf wil (wat een verschrikkelijk traag, onhandig ding!).

Wat ik zoek is een NAS met zijn bijbehorende standaardfuncties en de volgende twee extra's:

1) Download manager (torrent, nzb, ftp, http, enz)
2) Ook te benaderen via USB als mass device storage

Vooral optie 2 schijnt erg lastig te zijn. Waarom wil ik optie 2. Ik heb een Samsung C6800 TV die via zijn USB een mass device storage met alle soorten video-bestanden kan lezen. Bovendien heeft hij een ingebouwde PVR functie. Deze beide opties werken alleen via zijn USB ingang.

Ik had de Synology DS211 op het oog, maar deze schijnt niet te benaderen zijn via de USB poort. De Lacie Network Space die ik nu heb, wel (al is het erg onhandig).

Heeft iemand (betaalbare) tips of ideeën voor mijn 'probleem'?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Galois schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:50:
Wat ik zoek is een NAS met zijn bijbehorende standaardfuncties en de volgende twee extra's:

Vooral optie 2 schijnt erg lastig te zijn.
Dat is het ook. Er is een principieel verschil tussen files benaderen via netwerk (NAS) en files benaderen via USB. In het geval van een netwerkshare benader je ook echt files, terwijl een USB schijf in feite een berg sectoren is. Het filesysteem bestaat alleen in de perceptie van de host, je PC dus.
Als je een schijf tegelijkertijd via USB en netwerk wilt delen, zadel je het OS van de NAS met een enorme taak op. Zodra je PC via USB een sector veranderd op de schijf moet de NAS uitzoeken wat de preciese functie van die sector is, om zijn perceptie van het filesysteem aan te kunnen passen. Erger nog, als de NAS iets wegschijft, weet de PC dat helemaal niet. Een USB disk heeft nou eenmaal geen mogelijkheid om aan de host te vertellen dat er zojuist een aantal sectoren achter de rug van die host om zijn veranderd. Dat is dus vragen om corruptie. En dan heb ik het nog niet over caching problematiek.

De Lacie NS2 heeft dit opgelost doordat USBShare vanuit de NAS gezien eigenlijk een grote file is. In Linux kun je een file ook gewoon mounten (mits hij een filesysteem bevat), en zo kun je hem via het netwerk benaderen. Zodra je USB aansluit wordt de file ge-unmount (de USBShare verdwijnt dus ook) en de PC is als enige de baas over die USBmount. Na loshalen van de USB wordt de file weer gemount.

Voor zover ik weet zijn Lacie NASsen de enige NASsen die dit truukje kunnen. Je heb nog de op NAS-BASIC gebaseerde Netdisks, die schakelen het interne OS helemaal uit als je de USB aansluit. Maar als je de NS2 al traag vindt, is een Netdisk helemaal geen optie. (Die Netdisk heeft ook geen download manager).

Het dichtst in de buurt van wat jij wilt komt denk ik een Iomega iConnect of iets dergelijks met een USB schijf erop aangesloten. Je kunt de schijf dan lostrekken om op je TV aan te sluiten.
Je mag trouwens niet gewoon uittrekken, je moet iets als 'veilig uitwerpen' doen. Verder moet je controleren of ondersteunde filesystemen van die Iomega en die TV wel overlappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 07:05
The Synology DiskStation Manager 3.1 is NOW officially launched!!
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=114&t=34428
Edit: Sorry, verkeerde forum. Ik kan helaas deze reply niet verwijderen.

[ Voor 28% gewijzigd door waits op 01-03-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:15
Ik heb nu sinds vandaag de TS-412 NAS, alleen ik probeer iets voor elkaar te krijgen wat maar niet lukt..
Ik wil dat ik vanaf buitenaf bij m`n samba shares kan, de poorten in m`n router openzetten doe ik uiteraard niet vanwege veiligheid..
Nu heb ik gelezen dat ik een SSH tunnel kan opzetten, maar hiervoor moet er dan volgens mij ook hier in huis een pc aan staan naast de NAS en dit wil ik juist niet..
Ook heb ik gelezen dat ik OpenVPN kan installeren als plugin, heeft iemand hier ervaring mee? En als het geinstalleerd is en ik heb verbinding via vpn, kan ik dan ook direct m`n shares zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb in de meterkast een pc 24/7 draaien als download machine en hier is mijn printer op aangesloten zodat deze voor alle andere pc's in mijn netwerk benaderbaar is. Via een utp kabel is deze aangesloten op de router.

Nu zou ik een nas willen aanschaffen om zodoende ook mijn bestanden te kunnen delen in het netwerk maar ook op deze nas mijn printer willen aansluiten zodat deze te benaderen is door alle pc's. ik zit te denken aan 4 TB dus 2x2TB
Tevens is er een bijkomend voordelen:
alle files gecentraliseerd.
backup dmv raid
minder energiegebruik
meer ruimte in de meterkast
minder geluid

Maar nu mijn vraag:
je zoveel merken en soorten welke moet ik hebben voor dit bovenstaande verhaal.

Bij de mediamarkt (circa 300 euro) zag ik de iomega storcenter 2x2tb staan met usb poorten. Dus mijn inziens helemaal compleet.....
Is dat zo of zijn er andere opties voor het zelfde geld!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Laatst online: 19:53
1 opmerking: RAID is GEEN backup! Hooguit een extra buffer als er problemen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Voor degenen die een koopje willen; http://www.ibood.com/nl/nl/

De zuinigste NAS verkrijgbaar (4w idle) met behoorlijke read/write snelheden (90/45MB/s).

Baalde wel een beetje toen ik dit zag, heb een paar weken geleden het ding voor 30 euro meer aangeschaft :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beginnersvraag (waar ik in de specs van NAS-servers geen antwoord op krijg):

Backupt de NAS zichzelf ook?

Voorbeeldje:
Acer Aspire easyStore H340 is geschikt om je spullen op te zetten (mapjes muziek, foto's etc) en backupt daarnaast ongemerkt alle losse apparaten in huis (laptop1, laptop2, werkpc1 etc). Dus verwijder je per ongeluk iets op je eigen PC dan kun je hem van de dag ervoor terughalen van de NAS.

Maar hoe zit dat met de data op de NAS zelf? Dus die foto's, muziek, films etc. Volgens mij kun je die niet van enkele dagen geleden terug pakken maar heb je altijd de laatste (RAID 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:51:
Maar hoe zit dat met de data op de NAS zelf? Dus die foto's, muziek, films etc. Volgens mij kun je die niet van enkele dagen geleden terug pakken maar heb je altijd de laatste (RAID 5)
RAID is geen backup. Als je een backup wilt van gegevens op de NAS, zul je een backup-functie moeten gebruiken. Of dat mogelijk is, hangt van je NAS af. Bij Qnap kun je bijvoorbeeld Remote Replication gebruiken. Dat is eigenlijk bedoeld voor synchronisatie met een ander apparaat, maar als je localhost of 127.0.0.1 als adres opgeeft, kun je een backup maken in een andere map op je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefkrokketten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-05 13:34
noem me een noob, of iemand die niet goed kan zoeken. Maar via google kom ik niet veel te weten over welke nassen nou wel en welke geen nzb client hebben of op welke modellen je het wel kan installeren.

ik zoek een nas, met nzb client of te installeren nzbclient, voor ong. €200,- heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 18:19
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 15:51:
Beginnersvraag (waar ik in de specs van NAS-servers geen antwoord op krijg):

Backupt de NAS zichzelf ook?

Voorbeeldje:
Acer Aspire easyStore H340 is geschikt om je spullen op te zetten (mapjes muziek, foto's etc) en backupt daarnaast ongemerkt alle losse apparaten in huis (laptop1, laptop2, werkpc1 etc). Dus verwijder je per ongeluk iets op je eigen PC dan kun je hem van de dag ervoor terughalen van de NAS.

Een RAID5 is zoals hierboven gemeld geen backup. Een RAID5 beschermt je tegen het uitvallen van een HDD. Zaken als menselijke fouten, diefstal, water/brand schade zijn door een RAID niet te beveiligen.

Daarnaast zorgt een slechte HDD, die dus wel nog herkent wordt, maar bijvoorbeeld bad sectors heeft, vaak voor problemen met het file system. Als je file system corrupt is, heb je verder ook niks aan een RAID5.
maarten1988 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 11:17:
noem me een noob, of iemand die niet goed kan zoeken. Maar via google kom ik niet veel te weten over welke nassen nou wel en welke geen nzb client hebben of op welke modellen je het wel kan installeren.

ik zoek een nas, met nzb client of te installeren nzbclient, voor ong. €200,- heeft iemand een idee?
Als ik mij niet vergis zal ieder QNAP en Synology model NZB ondersteuning hebben (meestal door een module te installeren). Bij Thecus weet ik het in ieder geval zeker. Als je beneden de 200 Euro wilt blijven zou je daar bijvoorbeeld de N2200 of N2200Plus kunnen overwegen, deze hebben beide NZB (NZBget) ondersteuning dmv een module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben compleet nieuw met NAS systemen en heb meteen een vraag.
Ik wil een LCD-tv en BR-speler bestellen die beide DLNA ondersteunen. Dus ik wil op beide toestellen (speler komt bij een andere full-hd tv zonder dlna) films en series gaan kijken via dlna. Ik wil dit graag op een centrale plaats opslaan en dus leek een nas systeem mij de beste oplossing. Maar nu is mijn vraag, kun je van zo'n nas ook 2 films tegelijk streamen. Als het kan dus ook 2 keer 1080p.
En zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het zoeken van een nas systeem behalve dat ze DLNA ondersteunen. (Ik ga denk ik voor een gebruikt nas systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Iemand? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Welke NAS is het beste geschikt voor het installeren van ps3 media server en heeft
een processor die krachtig genoeg is om goed te transcoden?

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJoe
  • Laatst online: 16-09 14:08

CyberJoe

Only visiting this planet

Ik ben op zoek naar een simpel NAS-je. 1 schijf is op zich genoeg. De bedoeling is dat deze NAS bij een vriend van mij komt te staan en mijn back-up wordt. Omdat we toch glasvezel hebben kunnen we best een back-up bij elkaar hebben staan. Ik wil dan ook automatisch elke 2 weken back-uppen. Ding hoeft dus niet te kunnen downloaden, streamen, etc.

Eisen:
Bertouwbaar
fatsoenlijke snelheid
redelijk stil
via internet benaderbaar om automatisch te kunnen back-uppen.
Goedkoop (duh)

Ik heb al wel rondgekeken maar zie door de bomen het bos niet meer.

Is dit wat: Iomega StorCenter ix2-200d Cloud Edition
Is nu €190,- met 2 TB

[ Voor 6% gewijzigd door CyberJoe op 20-05-2011 09:12 ]

Ja ik heb ook een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Ik maak al geruime tijd naar alle tevredenheid gebruik van een QNAP T119. Nu lees ik zojuist op Tweakers.net dat er een nieuwe firmware is uitgekomen, versie 3.4.3 build 0520

Nu is er geen aanleiding, zoals gezegd ben ik tevreden over hoe hij nu draait op 3.2.3 build 0212T, maar ik moet natuurlijk wel een beetje bij blijven.

Nu adviseren ze om je data te back-uppen bij het upgraden van m'n firmware. Maar waar laat ik 2 TB aan data???? daar heb ik juist die NAS voor. Ik wil m'n films, foto's, etc etc niet kwijt.. dus ook niet al teveel risico lopen.

Wat zijn hier de ervaringen met het upgraden van QNAP units, zonder back-up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 12:57
op Ibood is er vandaag deze NAS? de Iomega storcenter, is dit iets? hij is wel mooi geprijsd, 500 euro voor een 8TB NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Zerveza schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 22:51:
Ik maak al geruime tijd naar alle tevredenheid gebruik van een QNAP T119. Nu lees ik zojuist op Tweakers.net dat er een nieuwe firmware is uitgekomen, versie 3.4.3 build 0520

Nu is er geen aanleiding, zoals gezegd ben ik tevreden over hoe hij nu draait op 3.2.3 build 0212T, maar ik moet natuurlijk wel een beetje bij blijven.

Nu adviseren ze om je data te back-uppen bij het upgraden van m'n firmware. Maar waar laat ik 2 TB aan data???? daar heb ik juist die NAS voor. Ik wil m'n films, foto's, etc etc niet kwijt.. dus ook niet al teveel risico lopen.

Wat zijn hier de ervaringen met het upgraden van QNAP units, zonder back-up?
De enige die echt kan beoordelen of je het risico moet/wil/kan nemen, ben jezelf. Ik kan je wel wat praktijkervaringen vertellen.

Ik heb twee Qnaps, een 109 single disk en een 439 met 4 schijven. Beide al vaak geüpdated, altijd eerst backups gemaakt, maar nooit problemen gehad waarvoor een restore nodig was.

Met de 439 is een complete backup nu niet meer te doen, dus ik maak alleen een backup van de onvervangbare bestanden. Wel sla ik altijd de systeeminstellingen op. Die heb ik ooit wel een keer nodig gehad om alle shares weer goed te krijgen op mijn 109.

Ik zou je adviseren op het forum van Qnap goed de berichten te volgen over de specifieke upgrade die jij wilt installeren. Als er een serieus probleem mee is, lees je dat snel genoeg van anderen (die hopelijk wel een full backup hebben).

De meeste problemen met updates treden overigens op bij RAID systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
timofp schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 00:55:
op Ibood is er vandaag deze NAS? de Iomega storcenter, is dit iets? hij is wel mooi geprijsd, 500 euro voor een 8TB NAS
prima nas. Minder functionaliteit dan de qnaps en synologies, maar voor een qnap betaal je al meer zonder een schijf erin... dus prima deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:33
Zo'n 2TB schijf kost in pricewatch ongeveer 70 euro. 4x70 euro is 280.
500 - 280 = 220 euro.

220 euro voor een 4bay nas is niet verkeerd.

[ Voor 90% gewijzigd door GioStyle op 28-05-2011 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 06-10 20:08
Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:37:
Maar nu is mijn vraag, kun je van zo'n nas ook 2 films tegelijk streamen. Als het kan dus ook 2 keer 1080p.
De bandbreedte van een HD film is hooguit 50MBit/sec, maar bijna altijd lager. Koop dus een nas die sneller data kan versturen dan 100Mbit/sec (12MB/sec) en je zit altijd veilig. Kijk daarbij niet naar de netwerk aansluiting (een gigabit aansluiting is geen garantie voor een snelle overdracht) maar naar de in reviews gehaalde snelheid.
En zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het zoeken van een nas systeem behalve dat ze DLNA ondersteunen. (Ik ga denk ik voor een gebruikt nas systeem)
Tja. geheel afhankelijk van jou wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Laatst online: 21:26
timofp schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 00:55:
Geen ervaring mee, maar als ik de reactie van de productexpert lees werken alleen de bijgeleverde Seagate schijven in desbetreffende NAS (alleen dat type dus). Niet echt praktisch lijkt me en al helemaal niet i.c.m. een RAID-opstelling, mocht er iets mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-10 15:45
We hebben hier nu een behoorlijk oude Linksys NAS200 staan.
Dit ding voldoet als NAS op zich prima, de mail komt er op binnen, en ik kan er backups op maken, maar daar houdt het ook mee op.

We hebben sinds kort een nieuwe TV, met DLNA, dit werkt op zich best wel met foto's en muziek, maar filmpjes is een drama.
Daarom zou ik hier graag een NAS/mediaplayer bij gaan zetten...

Maar ik zou hier dan de oude NAS mee willen vervangen, en ik wil ook graag wat andere dingen met de NAS/mediaplayer kunnen doen.

• webserver (ben bezig met een website in aanbouw, en aangezien ik een 100Mbit internetverbinding heb is het handig om deze thuis te kunnen hosten)
• moet kunnen fungeren als mediaplayer
• backups maken
• FTP (handig voor school bestanden etc.?)

Ik ben (nog) niet echt thuis in deze wereld, wat zouden jullie mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een Netgear RNDU2000. Hij werkt prima en nu wil ik door naar de (voor mij) volgende stap. ik wil php tbv een website. dus ik netjes SSH geinstalleerd (de x86). Nu wil ik via Putty een ssh-verbinding opzetten maar hij zegt dan in een pop-up "connection closed bij remote host"

Ik kan nergens instellingen vinden in de netgear. hij zit op de goede poort (22), een ander reageert helemaal niet.

wie heeft er enig idee wat er kan zijn? instelling in Putty misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een vraagje over de CH3SNAS en DNS-323. Als ik één van deze aanschaf, is het dan mogelijk om via een webinterface vanuit het buitenland op een willekeurige computer de bestanden aan te roepen? Ik ga namelijk over een paar maanden naar Australië en dan lijkt het me top om in elk willekeurig internetcafé foto's thuis op de NAS te gooien zonder dat ik via FTP moet werken. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij adviseren wat de meest geschikt virusbeveiliging is voor Nas Server?
Dus een programma (liefst gratis ;)) wat goed fungeert in Windows Home Server als zijnde virusomgeving voor zakelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 12:57
Ik sta eigenlijk op het punt om volgende week een NAS te bestellen, mijn budget is 200 euro en de vereiste is een 2bay NAS. (200 euro is kost zonder schijven). Ik was al vrij zeker ervan om de Synology DS211J te nemen omwille van de zeer goede software van synology.

Echter zie ik hier op 1dayfly deze buffalo staan. Hoe presteert deze en hoe is de software van Buffalo? Deze zal wel minder zijn dan deze van synology, maar hoeveel minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:44
Als vervanging van mijn 24/7 PC die mij ietwat te veel kW verbruikte, ben ik me sinds kort ook aan het orienteren voor een NAS en uiteraard komen er vragen en keuzes die je moet maken.

Er zijn voor mij 2 dingen belangrijk
- het energie zuinig zijn van de NAS
- RAID configuratie zodat ik 1 disk kan missen (failen)

In eerste instantie wilde ik voor een 4-disk NAS gaan, met een RAID-5 configuratie. (Mogelijk beginnen met 3 disks, van bijv 1TB is dus 2TB aan opslag)
Maar bij 3/4 disks heb je natuurlijk wel meteen weer meer verbruik aan electriciteit.
Hierop verder nadenkend is het dan misschien beter om een 2-disk NAS aan te schaffen en dan een RAID-1 te maken, met bijvoorbeeld 1,5TB of 2 TB disks.
Dan heb ongeveer ik een gelijke hoeveelheid opslag en maar 2 disks.
En uiteraard spaar ik dan de kosten van 1 disk uit.

Als ik dan dus de mogelijkheden zo bekijk (en dan ga kiezen tussen de favoriete merken) kom ik uit bij een QNAP TS-219P+ of een Synology Disk Station DS211J of +

Zijn er in andermans ogen nog dingen die ik zo over het hoofd zie of waar ik beter op kan letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

babbelbox schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 13:10:
Als vervanging van mijn 24/7 PC die mij ietwat te veel kW verbruikte, ben ik me sinds kort ook aan het orienteren voor een NAS en uiteraard komen er vragen en keuzes die je moet maken.

Er zijn voor mij 2 dingen belangrijk
- het energie zuinig zijn van de NAS
- RAID configuratie zodat ik 1 disk kan missen (failen)

In eerste instantie wilde ik voor een 4-disk NAS gaan, met een RAID-5 configuratie. (Mogelijk beginnen met 3 disks, van bijv 1TB is dus 2TB aan opslag)
Maar bij 3/4 disks heb je natuurlijk wel meteen weer meer verbruik aan electriciteit.
Hierop verder nadenkend is het dan misschien beter om een 2-disk NAS aan te schaffen en dan een RAID-1 te maken, met bijvoorbeeld 1,5TB of 2 TB disks.
Dan heb ongeveer ik een gelijke hoeveelheid opslag en maar 2 disks.
En uiteraard spaar ik dan de kosten van 1 disk uit.

Als ik dan dus de mogelijkheden zo bekijk (en dan ga kiezen tussen de favoriete merken) kom ik uit bij een QNAP TS-219P+ of een Synology Disk Station DS211J of +

Zijn er in andermans ogen nog dingen die ik zo over het hoofd zie of waar ik beter op kan letten?
Het geven van advies over welke oplossing voor jou het beste is wordt makkelijker als je verteld wat je van de NAS verwacht. Beide merken zijn prima NAS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Laatst online: 05:44
ppaddo schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 13:51:
[...]

Het geven van advies over welke oplossing voor jou het beste is wordt makkelijker als je verteld wat je van de NAS verwacht. Beide merken zijn prima NAS'en.
Waarvoor ik het vooral ga gebruiken is als backup/storage medium en als print server, maar ik ken mezelf en ik denk dat als ik eenmaal een NAS heb ik ook wel een aantal van de extra aanwezige features zal gaan gebruiken.

/edit
Wat ik me wel afvraag, waarom er zo'n groot prijsverschil is tussen de DS211J en DS211+?
En een snelle check op de synology website leert mij al dat er verschillende proc's meer/minder RAM in zit en dat de J geen Hot-Swap ondersteunt

/edit2
Dus even zitten zoeken en checken met de compatiblity en ik denk dat ik neig naar de QNAP, en los van deze keuze sowieso zal gaan voor de Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB disks en dus 2 stuks.

[ Voor 31% gewijzigd door babbelbox op 04-06-2011 21:34 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno_m
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 13:01
Welke NAS zouden jullie kiezen? Is voor networked mediatank. Wil energiezuinig, goedkoop in aanschaf, geschikt voor 1 2TB 3,5 inch disk en vooral met zo eenvoudig mogelijke nzb client + uitpakken en unrarren en zo. Performance voor uitpakken en parren maakt niet uit ik heb tijd zat.

1. Synology Disk Station DS110j
2. QNAP TS-110

Hij moet wel ongecomprimeerde Blue Ray af kunnen spelen

[ Voor 8% gewijzigd door menno_m op 11-06-2011 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_mister2004
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-04-2023
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een NAS.
Ik wil met deze graag downloaden (SABnzb) en tegelijk laten uitpakken.
Wil deze ook remote beschikbaar maken van buiten af, zodat ik er bij kan als ik in het hotel aan de andere kant van NL zit.

Nu is mijn voorkeur gevallen op de Synology met 4 2tb harde schijven.

4x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB SATA-600, 64MB, 5400rpm = € 257,04
1x Synology Disk Station DS411j = € 292,90

Is dit een goede keuze of raden jullie wat anders aan.

Aan mijn netwerk wil ik straks graag een WD Live mediastreamer hangen en heb zelf een apple macbook dus het liefst moet daar het mee compatibel zijn.

Bij voorbaat dank voor de reacties

A Specialist is Someone Who is Called at the Last Moment to Share the Blame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:32
Ik zie door de nassen het bos niet meer. Als iemand mij even een handje helpt graag.

Ben aan het kijken voor de aanschaf van een nas grote circa 4tb. Bijv. buffalo linkstation of seagate black armor.

1 ) Nu begrijp ik dat je raid draait --> 2x identieke data dus 2tb tot de beschikking. Dit is overbodig voor mij. Ik wil een data backup, maar alleen van de essentiele doc/pics. Om hier een hele schijf van 2tb voor te gebruiken vind ik zonde. De mp3's/mkvs en dat soort dingen zijn niet essentieel, als er wat gebeurt zal ik er niet van wakkeer liggen dat deze verloren zijn. Volgens mij bestaat er geen mogelijkheid om te zeggen dat ik bijv 100gb van beide schijffen mirror (soort van raid ofzo) en de rest als vrije opslag tot mij beschikking heb?

2) Idee is om aan de usbpoort af en toe een externe hd te hangen (extra backup) waarop ik de docs/pics/etc wegschrijf die niet verloren mogen gaan. Deze bewaar ik uiteraard NIET bij de nas/pc maar veilig in een kluis.

3) Verder moet hij benaderbaar zijn voor een Dune en HDX. Zullen max 2 gebruikers tegelijk op werken. Webaccess is leuk, mits dit af te schermen is. Dus bijvoorbeeld alleen map x is benaderbaar. Ik moet neit een of ander script kiddie hebben die denkt leuk, die seagate is appeltje en eitje en hij kan door mijn spullen snuffelen.

Is mijn eerste idee bij een bepaalde type nas/netwerkschijf mogelijk? Of wat is jullie visie hierop?

[ Voor 20% gewijzigd door thefox154 op 02-08-2011 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Jouw gebruik komt aardig overeen met hetgeen ik doe met mijn NAS. Ik draai sinds enige tijd met een Synology DS211 met (voorlopig) 1 2TB Samsung schijf erin. Mocht die vol lopen, dan kan er altijd nog een tweede schijf bij Dit werkt prima! Qua performance is dat dingetje prima waarvoor je hem wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 23:37
Zijn er mensen die ervaring hebben met

pricewatch: Buffalo Linkstation LS-WX4.0TL/R1 4TB

Ik kan vrij weinig reviews erover vinden.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Niet online
Lisadr schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:09:
Zijn er mensen die ervaring hebben met

pricewatch: Buffalo Linkstation LS-WX4.0TL/R1 4TB

Ik kan vrij weinig reviews erover vinden.
Zelf heb ik deze als aanbieding gezien op 1dayfly.com en het lijkt mij een prima NAS met voor mij veel opties voor thuisgebruik. Mijn vraag meer over hoe zuinig hij is.

Is gemiddeld 26W voor een NAS energie zuinig? Welke NAS zijn er die zuiniger zijn?
specs: http://www.buffalo-techno...products/LS-WXTL-EN_1.pdf

Google: low power nas/consumption levert mij alleen doe-het-zelf oplossingen ;)

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@spiral

Ik heb geen chart, maar ter vergelijking

QNAP TS-212 verbruikt tussen de 21W en 8W
D-Link DNS-325 verbruikt tussen de 22W en 7W
Buffalo LinkStation Pro Duo WVL verbruikt tussen de 17W en 3W

Gemiddeld 26W lijkt mij niet energie zuinig.

[ Voor 14% gewijzigd door Lisadr op 02-08-2011 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Niet online
Dat scheelt nogal in verbruik ... thuis zal de NAS 92% van de tijd idle zijn.
Ik kan namelijk niet vinden wat het idle verbruik is van de genoemde NAS.

Ik laat die NAS wel even voor wat het is.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@Spiral

Dan zou ik een nas nemen met spin-down en weinig verbruik.

gemiddeld 9W vs gemiddeld 26W = 30 a 40 euro per jaar stroomkosten!

ik heb een site gevonden met veel NAS reviews. Zelf twijfel ik al 2 maanden tussen verschillende NAS systemen om thuis als backup/ftp/fileserver te gebruiken met webaccess.
http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Niet online
@Lisadr:
Ik vond op hardware.info review van januari 2011
http://nl.hardware.info/r...ten-review-stroomverbruik

Thnx voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Spiral schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:08:
Dat scheelt nogal in verbruik ... thuis zal de NAS 92% van de tijd idle zijn.
Ik kan namelijk niet vinden wat het idle verbruik is van de genoemde NAS.

Ik laat die NAS wel even voor wat het is.
De zuinigste NAS die ik tot dusver ken is deze; pricewatch: Western Digital My Book Live 2TB

Met 4W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-10 15:23
Ik zoek al een tijdje naar een NAS, ik heb zelf de volgende eisen;

- minimaal 2, liever 4 bays (ik ben van plan te starten met 2x 2 TB. en zodra nodig er 1 bij te prikken)
- DLNA
- gigabit
- bij voorkeur stil
- redelijke cpu ivm draaien sabnzb en wat andere services
en hij moet natuurlijk een tijdje mee kunnen

//edit:
wat natuurlijk ook handig is evt;
- webserver
- overal te benaderen
- backups van tweetal pc's of bepaalde mappen daarop

zelf neig ik naar de netgear readynas ultra 4 plus. plan om er 2 WD green's in te hangen. er gaan met name foto's en media op bewaard worden die ik niet kwijt wil raken.

enige kanttekening is dat deze unit vrij prijzig is, maar is dat (600eu) het ook waard? of zijn er betere alternatieven?

[ Voor 16% gewijzigd door Fried op 05-08-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Synology DS411 :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi all,

Een huisgenoot wil graag 'n NAS, zowel voor data-opslag & backup.
Dus alle data opslaan op HD1, deze direct backuppen naar HD2 in dezelfde NAS.

Enig idee wat hiervoor een goede is? Dus eentje die meteen de schijven spiegelt? Het gaat om alle bestanden die je op een PC gebruikt, dus documenten, video, muziek, foto's, etc. Externe toegang is handig maar hoeft niet per se. Indien wel externe toegang bij voorkeur via een HTTP interface ipv FTP.

Het hoeft niet de beste van de beste te zijn, moet wel betaalbaar blijven. Welk advies geven julie?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guardian-spirit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-03-2023
Mijn huidige NAS:
Ik heb op mijn QNAP TS-239 (met 2 schijven in mirror raid) op een gegeven moment een keer of 10 verschillende firmwares achterelkaar geprobeerd (had wel backup toen). Ging alle 10x goed.

De reden dat ik zo vaak achter elkaar een andere firmware probeerd is omdat mijn externe HD's niet werden herkend. Ik heb het toen opgegeven en de laatste firmware teruggezet .... en ineens werden mijn externe harde schijven herkend. (Het bleek een issue met mijn externe HD te zijn, deze bleek niet 100% te zijn).

Als ik via de router bestanden heen en weer te kopieer dan haal zo een 30MB/s in een RAID 1
setup. (het schommelt tussen de 28 en 31MB/s)

Aangezien 2 UTP poorten heb, heb ik het op de volgende manier aangesloten:
1 kabel tussen NAS en router en 1 kabel tussen PC en NAS. Op mijn desktop PC kan ik nu ongestoord (ongeacht mijn router) werken op vanuit mijn NAS. Het heen en weer kopieeren tussen NAS en PC gaat nog sneller 38MB/s naar NAS en 60MB/s naar PC. (dit op een mirror RAID).

Om over na te denken
  • Goede kabels als je wilt gebruik maken van de gigabit snelheden (ik heb CAT6.... CAT5e kan ook)
  • Goede gigabit router
  • Goede compatible schijven (anders kan je dit gaan merken in snelheid als je een ESATA externe HD hebt dan wil je niet te trage schijven hebben).
  • pas op met tot de WD GREEN format: http://www.wdc.com/wdprod...Sheet/ENG/2879-701229.pdf (scroll naar beneden in het pdf document, ....WD Caviar Green Hard Drives are not recommended for and are not warranted for use in RAID environments utilizing Enterprise HBAs and/or
    expanders and in multi-bay chassis, as they are not designed for, nor tested in, these specific types of RAID applications....
  • En een natuurlijk een goede NAS voorzover je kan/mag gaan met je budget...
  • Leer de in en outs van je NAS en hoe je het moet instellen.
  • Wil je 1 of 2 gigabit UTP poorten op je NAS? En controleer dit ook of je toekomstige NAS 2 poorten heeft mocht je dit willen (ivm load balancing, fail over, ...)
Als je de bovenstaande zaken goed in orde hebt dan gaat je hele setup goed voor je werken.

Als je setup eenmaal in orde hebt dan wordt op een gegeven moment de NAS een onderdeel van je workflow, heerlijk is dat!!!

Hopelijk hoef ik niet te lang wachten op mijn QNAP TS-659 PRO II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Laatst online: 23:20

The_Scarabial

MTB for life!

^heb dezelfde NAS, maar haal constante snelheden van rond de 80MB/s en doe niks met speciale kabels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guardian-spirit
The_Scarabial schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 20:56:
^heb dezelfde NAS, maar haal constante snelheden van rond de 80MB/s en doe niks met speciale kabels etc.
Ook mirror RAID? Met normale cat 5? Geen Gigabit Router? 5400 rpm of 7200 rpm? (hoeft niet altijd het verschil te geven)

[ Voor 17% gewijzigd door guardian-spirit op 06-08-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Ik ga, als ik mijn loon weer krijg, mezelf trakteren met een ds211. Nu heb ik vandaag al twee hdd's gekocht, maar deze wil ik graag even testen en alvast voorbereiden door er alvast data naartoe te schrijven. De hdd's komen overigens in mirroring te draaien. Maar hoe moet ik de hdd's nu formatteren, en hoe kan ik dan vanaf mijn pc (ik hang de hdd's tijdelijk in mijn pc) alvast data gaan kopiëren?

Ik las dat ik moet gaan formatteren naar ext4, en dat er verschillende tools zijn om dan data te gaan schrijven vanaf windows? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25

Jit

Tarabass schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 00:21:
Ik ga, als ik mijn loon weer krijg, mezelf trakteren met een ds211. Nu heb ik vandaag al twee hdd's gekocht, maar deze wil ik graag even testen en alvast voorbereiden door er alvast data naartoe te schrijven. De hdd's komen overigens in mirroring te draaien. Maar hoe moet ik de hdd's nu formatteren, en hoe kan ik dan vanaf mijn pc (ik hang de hdd's tijdelijk in mijn pc) alvast data gaan kopiëren?

Ik las dat ik moet gaan formatteren naar ext4, en dat er verschillende tools zijn om dan data te gaan schrijven vanaf windows? :)
Data er op zetten heeft niet zo veel zin. De DS zal bij initialisatie de schijven zelf ook weer formatteren.

Wat wel handig is om te checken is of de schijven een up-to-date firmware geinstalleerd hebben. Je hebt ze recent gekocht, dus ik verwacht dat het wel goed zal zijn, maar veel 2TB schijven van een half jaar geleden hadden nogal wat 'probleempjes' daarmee en op een nas is het nogal lastig om de update te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Hmm, heb dus net 2 2TB hdd's gekocht van WD, de ears versie. By myCom dus dat verloop is daar groot, en ga er vanuit dat de schijven voorzien zijn van de laatste firmware. Dit ga ik nog wel even checken. Waar kan ik de firmware voor de green caviars vinden, want ik zie ze nergens op de website van WD?

Ook ga ik ze nog even testen etc. omdat ik nu nog terug kan naar de winkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:59

Exirion

Gadgetfetisjist

The_Scarabial schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 20:56:
Hier hetzelfde met een TS-219P+ en CAT5E bekabeling. 95MB/s is geen uitzondering, maar continu zal het inderdaad zo rond de 80MB/s zitten. Is trouwens een RAID1 configuratie.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Laatst online: 23:20

The_Scarabial

MTB for life!

guardian-spirit schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:08:
[...]

Ook mirror RAID? Met normale cat 5? Geen Gigabit Router? 5400 rpm of 7200 rpm? (hoeft niet altijd het verschil te geven)
mirror raid, normale cat5 kabels, gigabit switch, 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guardian-spirit
Dan is er bij mij iets niet optimaal, dan moet ik zelf naar mijn eigen setup kijken.
Maar halen jullie dan (mirror RAID gebruikers) 80 MB/s zowel lezen als schrijven?
(sluiten jullie de 2 UTP poorten aan op de router/switch? Ik laat 1 naar mijn PC gaan en 1 naar de router)

[ Voor 24% gewijzigd door guardian-spirit op 07-08-2011 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 18:36
Ik ben al enige tijd opzoek naar een veilige oplossing om mijn documenten, foto's, dvd's op te slaan en als downloadbak van torrent. Ik zie op vrijwel alle pagina's van dit topic Qnap en Synology staan.

Mijn eisen zijn: voldoende doorvoersnelheid om bluray te streamen, torrent en nieuwsgroepen downloaden en voldoende opslagruimte (+- 1TB is genoeg). Ik schat dat ik 10% van de Synologyfuncties gebruik namelijk.

Edit: op deze website zijn de snelheden mooi te vergelijken. De Qnap is toch echt een stuk sneller dan de Synology, de WD live book is nog een stuk sneller.

Feitelijk wil ik een keuze maken uit de volgende keuzes . Iemand een doorslaggevende reden?

[ Voor 45% gewijzigd door jens17 op 08-08-2011 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11-2024
Galois schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:50:
Grrr... ik word gek!

Dat wat ik wil bestaat gewoonweg niet! Hopelijk heeft een van jullie een idee.

Ik heb nu een Network Space 2 van Lacie waar ik vanaf wil (wat een verschrikkelijk traag, onhandig ding!).

Vooral optie 2 schijnt erg lastig te zijn. Waarom wil ik optie 2. Ik heb een Samsung C6800 TV die via zijn USB een mass device storage met alle soorten video-bestanden kan lezen. Bovendien heeft hij een ingebouwde PVR functie. Deze beide opties werken alleen via zijn USB ingang.

Ik had de Synology DS211 op het oog, maar deze schijnt niet te benaderen zijn via de USB poort. De Lacie Network Space die ik nu heb, wel (al is het erg onhandig).

Heeft iemand (betaalbare) tips of ideeën voor mijn 'probleem'?
Mijn samsung tv wil de aangesloten hdd wel eerst formateren in een eigen (proprietory?) formaat ivm DRM. Opnames kun je dus niet zonder meer benaderen als je de schijf ergens anders op aansluit. Of je hebt geen PVR functionaliteit...

Waarom regel je niet gewoon een DLNA server op je NAS? de C6800 heeft een LAN aansluiting. Ja ik weet Samsung implementatie is niet alles, maar ik weet me goed te redden met Serviio. Mijn mediatank heb ik niet meer aangehad eigenlijk sinds mijn nieuwe tv (7000).

Al eens overwogen om je eigen NAS te maken? Lijkt mij dat er wel software is die je gewenste USB functionaliteit kan emuleren. Het enige nadeel is dat je geen kant en klare software hebt. Voor relatief weinig geld kun je een high end NAS regelen. Wel duurder dan je gemiddelde 1 a 2 bay NAS.
Er zijn ook speciale OS'en voor mensen die niet helemaal in het diepe willen springen maar wel hun eigen NAS willen bouwen ;)
En een simpel i3/i5 systeempje kun eventueel ook als HTTPC gebruiken en wellicht ook nog een game op spelen.

• TheDoc2671
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-09 23:31
Hey there,
I understand dutch, but my writing is not good, so that's why I post my questions in english. Hope you guys don't mind. Please feel free to reply in Dutch. Thanks :)

Synology ds-411j vs Qnap ts-412 Turbo

This is probably one of the most asked questions regarding budget NAS-systems accros the internet at this moment. I've been searching the net for the past 2 days to try and make a choice, but I still do not know what to pick. There is no direct comparison or any review that involves both directly. Hence I've found no answer to my question: which one is better?

I need a NAS for media streaming to my HTPC, laptop, iPad and for backup purposes. I also want to make sure I have the ability to stream the media directly to my TV in the future as my current LCD doesn't provide the option.

So far the I've found the following points that make me lean towards Qnap

- 1,2 Ghz Marvel processor in both devices
- 256MB RAM (vs 128MB in Synology)
- 2x eSATA (non in Synology)
- 2x LAN (1 in Synology)
- 4x USB (2 in Synology)
- a switch for fast direct copy form external hdd (no such option in Synolgoy)
- hot-swapabe (not possible with Synology)
- After sales?? (I think people prefer Synology due to better customer service)

I've found different data-transfer rates in different reviews. Not sure if I'm allowed to paste links to those reviews here, so I won't. But those are not much different from each other with write rates of 20Mb/sec to 35Mb/sec and read rates of up to 70Mb/sec.

I want to combine the NAS with 4x Seagate 2TB SATA-600 5900rpm 64MB Barracuda Green.

After the two day quest, I still can't make a dicision. Can someone help me?

- How important is the presence of eSATA, an extra LAN, 2 more USB connections and a swtich for fast direct copying on the Qnap?
- Does the 256MB RAM make a difference in performance?

Bedankt iedereen die een reactie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 21:27
Hoi heb ook een paar vragen:

Heb een energie zuinige AMD dualcore pc staan die ik denk te gaan vervangen voor wat krachtigers. Kan deze ook als NAS ingezet worden?

Wat zijn eventueel daar de nadelen van?

Als voordeel zie ik een processor die krachtig genoeg is voor de meeste in dit topic genoemde taken, een gigabit netwerkaansluiting een behuizing waar ik minimaal 4 Sata schuiven in kan zetten.

Welke software moet hier dan op komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Bizzy schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:04:
Heb een energie zuinige AMD dualcore pc staan die ik denk te gaan vervangen voor wat krachtigers. Kan deze ook als NAS ingezet worden?
Dan zit je hier in het verkeerde topic.
Lees dit topic dan eens door.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 12-08-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faberge
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:27
Ik zit eraan te denken om een Apple TV 2 te kopen die dan moet fungeren als media streamer. Aangezien ik geen zin heb om de hele tijd met harde schijven heen en weer te slepen kan ik toch het best een NAS aanschaffen? Deze zou dan alleen maar bestanden van mijn computer moeten kunnen ontvangen en verder niet veel aangezien de Apple TV al streamt met XBMC erop.

Welke NAS zou ik dan nodig moeten hebben?

Is dit een slim idee of zijn er slimmere combinaties mogelijk?

http://steamcommunity.com/id/nijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Binnenkort ga ik een ds211 kopen, heb de harde schijven (2x2tb) al liggen. Deze ga ik in mirroring draaien. Wat is dan sneller? Eerst één schijf plaatsen, alle data kopiëren, tweede schijf erbij en raid opbouwen? Of gelijk beide schijven erin, raid opbouwen en dan volplempen met data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 07-10 18:51

4POX

Everybody is wired

Tarabass schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:43:
Binnenkort ga ik een ds211 kopen, heb de harde schijven (2x2tb) al liggen. Deze ga ik in mirroring draaien. Wat is dan sneller? Eerst één schijf plaatsen, alle data kopiëren, tweede schijf erbij en raid opbouwen? Of gelijk beide schijven erin, raid opbouwen en dan volplempen met data?
Ik heb een readynas en een qnap. Beide kunnen tijdens de raid opbouwen al 'volgeplempt' worden met data.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

4POX schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:49:
Ik heb een readynas en een qnap. Beide kunnen tijdens de raid opbouwen al 'volgeplempt' worden met data.
En het kopiëren gaat dan niet langzamer? Ben benieuwd of de ds211 dit ook kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 07-10 18:51

4POX

Everybody is wired

Tarabass schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:49:
[...]

En het kopiëren gaat dan niet langzamer? Ben benieuwd of de ds211 dit ook kan..
De readynas is door zijn ubertrage cpu dan niet vooruit te branden. De Qnap heb ik niet gemerkt dat die veel trager was. Heeft ook te maken met het beperking van mijn netwerk.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Faberge schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 00:59:
Ik zit eraan te denken om een Apple TV 2 te kopen die dan moet fungeren als media streamer. Aangezien ik geen zin heb om de hele tijd met harde schijven heen en weer te slepen kan ik toch het best een NAS aanschaffen? Deze zou dan alleen maar bestanden van mijn computer moeten kunnen ontvangen en verder niet veel aangezien de Apple TV al streamt met XBMC erop.

Welke NAS zou ik dan nodig moeten hebben?

Is dit een slim idee of zijn er slimmere combinaties mogelijk?
Elke NAS voldoet voor jouw doel. XBMC kan NFS en Samba mounten, en beide worden overal wel ondersteund.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

4POX schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 07:54:
[...]

De readynas is door zijn ubertrage cpu dan niet vooruit te branden. De Qnap heb ik niet gemerkt dat die veel trager was. Heeft ook te maken met het beperking van mijn netwerk.
Het gaat me ook niet echt om de nas, maar meer om de kopieersnelheden. Als de raid 1 eenmaal is opgebouwd gaat het kopiëren langzamer. Dus wat zou sneller zijn, eerst de raid opbouwen en dan alles langzamer kopiëren of alles eerst naar één schijf kopiëren en dan de raid op laten bouwen? Ik denk dat de ds211 het allemaal wel aan zou moeten kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn LaCie2Big NAS gaat niet meer aan (nadat ik hem gedurende mijn vakantie had uitgezet). De stroomvoorziening levert gewoon 12 V. Ik heb de t 0,5 terabyte schijven (segate barracuda in RAID1) via een USB 2.0 to SATA/IDE converter aan de laptop gehangen in de hoop ze te kunnen backuppen. Maar er verschijnt niets in windows explorer (WIN 7)
Wel zie ik bij "Hardware veilig verwijderen" "USB to ATA/ATAPA bridge uitwerpen" staan en wanneer ik op Apparaten en printers openen klik zie ik onder aparaten eveneens "USB to ATA/ITAPA Bridge" staan en lijkt onder eigenschappen alles normaal, (dit apparaat werkt correct). Beide schijven geven hetzelfde resultaat.
Maar waarom zie ik geen data?
Is er nog een optie om mijn data te redden?
Ik heb altijd gedacht dat alles veilig zou zijn met een RAID1 opstelling, maar ik vrees het ergste.
Alvast bedankt voor evt hulp.

Norbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
De meeste nassen draaien op linux en zullen dus de schijven formateren als ext3. Genoeg tools te vinden die ext3 schijven kunnen mounten op windows. :)
Dan pas zal je de inhoud van de schijf kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
heb na een jaar een readynas duo gehad te hebben besloten voor n upgrade te gaan. grootste gebrek aan de RND: snelheid, en uitpakken van newsdownloads. als mediaserver en backup was ie prima, maar net niet helemaal dus.
veel gelezen over synology vs qnap (weinig miskoop aan te doen, zijn allebei goede merken), maar ik hikte een beetje aan tegen de toch best forse prijzen van een behuizing van 2 disks. kan je bijna een basic pc van bouwen... nou weet ik wel dat je voor kwaliteit gewoon betaalt, maar ik wilde toch eens uitzoeken of het ook zelf kan. ik had nog een kast +voeding staan met een mobo en een amd 64 processor, en orienteer me nu op de FreeNAS linux distro. wat het me nu kost is ongeveer 20 euro voor een agp kaart en een 1gb reepje ddr, misschien moet er nog een vervanging voor de voeding komen die wat stiller is, maar eigenlijk boeit het niet zoveel, hij komt in de meterkast te staan. Ineens wel een flinke kast in de meterkast dus, maar voor 10% van de prijs van een goede (synology 211) NAS, plus het plezier van zelf kloten. Nou zal ik hier vast nog op terugkomen aangezien ik niet zo veel ervaring heb met non-windows OS'en, maar goed.
zijn er hier mensen met een zelfbouw-NAS?

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knuppelhout schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:17:
Nou zal ik hier vast nog op terugkomen aangezien ik niet zo veel ervaring heb met non-windows OS'en, maar goed.
zijn er hier mensen met een zelfbouw-NAS?
Knuppelhout: kijk eens in het DIY-forum:
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een NAS waar flink wat storage in kan. Al is "flink" misschien een groot woord, tegenwoordig is 8 TB (in RAID-5, dus 6 TB effectief) niet zo gek veel meer.

Nou zijn die op zich wel te vinden, maar ben ik nou zo'n aparte gebruiker als ik er graag mee op DC++ wil? Ik zie bij geen enkele NAS dit op de features lijst staan. Ik zag wel wat topics voorbij komen over de QNAP NAS'en die het zouden moeten kunnen, maar voor zover ik zie is er nog niemand met echte ondersteuning hiervoor. Daarnaast komt het bij DC++ vaak ook heel nauw welke software iemand draait, vaak wordt alleen DC++, FulDC en nog iets ondersteund door hubs.

Anyway, ik zoek dus een NAS die DC++ software kan draaien of desnoods een vergelijkbaar kastje dat gewoon helemaal aan te passen is. Is dat te doen? Of zou ik dan toch naar iets dat Windows draait moeten zoeken?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Kijk hier eens:

https://launchpad.net/linuxdcpp

Dit draait in principe op iedere op Linux gebaseerde NAS.

[ Voor 20% gewijzigd door yzf1kr op 01-09-2011 22:22 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
yzf1kr schreef op donderdag 01 september 2011 @ 22:21:
Kijk hier eens:

https://launchpad.net/linuxdcpp

Dit draait in principe op iedere op Linux gebaseerde NAS.
Maar is het niet zo dat de betreffende NAS er ook ondersteuning voor moet bieden in de vorm van packages of zo?

Ik kan toch niet zomaar bij de Linux shell? Dat lijkt me allemaal afgeschermd en zo..

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertjuh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38
Op een synology kan je gewoon via telnet inloggen hoor.
dus dat zal dan niet zo'n groot probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 22:21
Ik ben op zoek naar een oplossing die het volgende moet kunnen.

Print server.
SMB
Webserver + MySQL
FTP Server
Mail server
Selectieve backup naar een externe hdd

Nu zat ik de Qnap en Synology te vergelijken maar kwam er maar niet achter of wat ik wil ook kan:

Mijn eigen server had Kerio Connect draaien. Dat is een prima exchange vervanger die ik had draaien om mijn eigen mailserver te draaien, en alle mail, contactpersonen en agenda tussen mijn Laptop, iPhone en Desktop te syncen en via webmail te benaderen vanaf mijn werk enzo.

Nu is mijn server gecrashed en wil ik geen moeite meer doen om hem helemaal aan de praat te maken (ik ga bijna op mijzelf en wil dan sowieso geen server meer).

Is er uberhaubt een NAS die bovenstaand kan vervangen, of op welke manier kan ik dit anders oplossen? Via Google Apps kan dit wel, alleen kun je zonder te betalen niet alle drie de functies (mail, contacten en agenda) gemakkelijk synchroniseren met mijn Laptop, iPhone en Desktop? Ik zelf had de hoop dat de server iets langer had meegegaan zodat ik kon kijken naar iCloud maar hijs hardwarematig dood.... En ik wil het liever in eigen beheer houden...

Wat bevelen jullie mij aan? En wat is er allemaal te verkrijgen? De Synology heeft een ingebouwde MailStation maar daar staat helemaal niets over Contacten en Agenda, en ook bij de XDove van Qnap kan ik er weinig over vinden (alleen maar 2 jaar oude berichten waarin staat dat deze mogelijkheid binnenkort komt).

Wie helpt mij uit de brand???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 22:21
Niemand die hier antwoord op heeft? Het is nogal urgent namelijk.. Zonder server geen mail...

Opzich zou dit ook via google apps kunnen, maar de gratis variant daarvan heeft geen outlook integratie. En wil graag outlook blijven behouden.

Zal heel erg blij zijn mocht iemand hier een antwoord op kunnen geven.
Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste