Tsja, ik heb hem nu thuis liggen, geleend van een collega.
Ik weet niet of je ook oudere Mario Party's gespeeld hebt maar ik heb zelf 4, 5, 7 en 8 gespeeld nu en zal mijn ervaring maar eens posten.
Op het eerste gezicht ziet het er leuk uit, de mini-games vallen alles mee, er zijn zat spelletjes met interactie tussen de spelers. Iets waar we in het begin nog bang voor waren was dat er niet van dat soort spelletjes zouden zijn. Niets is minder waar dus. De boards lijken qua idee erg op deel 7. Dus niet alleen standaard, maar verschillende speltypen.
Ik heb uiteraard alleen het party deel gespeeld maar dit zijn in mijn ogen de voors en tegens:
* ++ de cpu slaat alle animaties over als dat mogelijk is, teksten klikken meteen weg en de shop wordt niet uitgebreid gedaan. Geld eraf, snoepje in je zak en klaar. Events waar ze nee op zeggen lopen ze gewoon voorbij. Ook lopen ze sneller over het bord dus je hoeft weinig te wachten op eventuele cpu spelers.
* + leuke gevarieerde minigames, niet alleen maar wii remote wapperen
* + de capsules zijn vervangen door snoepjes, en hebben weer hele andere uitwerkingen
* -- voor zover ik heb meegemaakt hebben de donkey en bowser vakjes maar één gebeurtenis per bord, dus niet meer verschillende mogelijkheden qua gebeurtenissen of minigames zoals in deel 7
* - op 2 van de 3 borden die ik gezien heb betekend donkey praktisch een gratis ster, en bowser dat de ster verplaatst wordt of je er één kwijt raakt. De sterren krijg je dus sneller maar raak je ook sneller kwijt. Ze worden in mijn ogen zo minder waard. Op één bord wat ik speelde was er al binnen 10 rondes zo'n 4 keer iemand naar het stervak geplaatst. Gelukkig hadden ze twee keer niet genoeg geld maar het ging wel erg makkelijk.
* - de minigames zijn leuk, maar voelen toch erg simpel aan en duren vaak niet lang. Voorbeeld: in een trailer was een spelletje te zien dat je een appel moest raken om punten te halen. Daar staat vaak 100, 30 en 10 op. 1e keer miste ik de 100 vier keer, de tweede keer 2 keer. Waarschijnlijk haal je dus binnen enkele keren standaard de maximum score. Dit kwam bij meerdere spelletjes voor, maar gelukkig niet alles.
* - de wii remote is qua richten gevoelig voor afstand. Hoe dichterbij je zit, hoe nauwkeuriger je kunt mikken omdat je beweging ten opzichte van de sensorbalk minder rigoreus is. Tijdens het spel van het vorige punt had mijn vriendin dan ook beduidend meer uitschieters omdat zij een meter verder van de tv zat.
* - events op de borden heb ik nog niet heel veel meegemaakt, maar tot nu toe heb ik weinig anders gezien dan dat je voor geld naar een andere plek kan. Of dat je een snoepje krijgt of kwijtraakt.
Conclusie:
Dit is een eerste indruk na wat avondjes spelen, dus ik zal hem vast nog bijstellen.
Toch is dit wel de basis van mijn mening en die zal niet meer veranderen.
Het is een leuk spel, maar niet meer dan dat. Het is overduidelijk weer de eerste Mario Party op een nieuwe console. Deel 4 was namelijk ook best leuk, maar niet geweldig. En toen deel 5 kwam kon de stoflaag op deel 4 aan de fossilisatie beginnen.
Ze hadden er ook deze keer weer veel meer van kunnen maken. Het ziet er helaas uit alsof ze hebben gekeken wat de mogelijkheden zijn en daar wat spelletjes omheen gebouwd.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik vermaak me erg goed met Mario Party 8 maar ik zou hem zelf zeker niet kopen voor de huidige prijs. Ik speel hem nog een tijdje en dan gaat hij terug naar mijn collega. Als ik hem binnen niet al te lange tijd nog 2e hands tegen kom omdat iemand hem heeft gekocht zonder deze post te lezen (

) dan zal ik hem voor niet al te veel centen best willen.
Zolang dat echter niet gebeurd kijk ik uit naar Mario Party 9 die volgens de traditie weer geweldig moet worden.