Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waar hij op reageerde was wel de vergelijking tussen diamant en glas. En daarom juist de vraag, als in de praktijk een consument al nauwelijks het verschil kan zien (diamant is natuurlijk duurzamer, maar je kan redelijk wat glas kopen voor de prijs van een natuurlijke diamant), zal synthetische diamant dan wel een verschil maken in de prijs?

Overigens is het niet alleen zo dat Beers bijna een monopolie heeft, maar dat die het hele idee van diamanten voor een trouwring hebben verzonnen en populair gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:45
Henk007 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 22:28:
[...]

(offtopic: diamant is geen edelmetaal, diamant is koolstof, net als grafiet houtskool en steenkool)
De vergelijking hierboven gaat niet over diamant vs glas, maar over natuurdiamant vs syntetisch diamant.
In theorie is er geen verschil, het is immers niet meer of minder dan covalent gebonden koolstofatomen in een tetraëderstructuur. In de praktijk zou ik niet weten, ik heb geen verstand van diamanten.
Wel heb ik gelezen dat de diamantprijs kunstmatig hoog wordt gehouden door het bedrijf dat de facto het globale monopolie in handen heeft: de Beers.
Dat is precies wat ik zei.
Ik denk dat je mijn punt niet hebt begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-04 18:33
Ik heb 3 weken geleden een Australian Kookaburra kilomunt uit 2011 gekocht en sindsdien is de kiloprijs van zilver gestegen van 425 naar 450 euro. Dat is een stijging van 5,8% ;)

Zijn er nog meer mensen die naast Goud ook Zilver kopen?

Ik ben vooral benieuwd welke (web)shops je dan gebruikt? Ik heb de kilomunt in Rotterdam gekocht bij TOV Hazel, maar zit ook te kijken naar goldzilver.be want die hebben hele scherpe prijzen!

[ Voor 23% gewijzigd door Lud0v1c op 20-04-2018 14:46 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik investeer af en toe ook in zilver. Staar je niet blind op tijdelijke schommelingen, zilver is volatieler dan goud , dwz de koers schommelt heviger. De goud zilver ratio is momenteel vrij hoog. Dat betekent wel dat je (op dit moment) 80 keer zoveel gram/kilogram zilver moet opslaan voor dezelfde waarde vergeleken met goud.
Kilomunten zou ik niet zo gauw kopen, liever gewone 1 ounce munten, die zijn makkelijker te verhandelen, ze zitten per 25 of 20 stuks verpakt in kunststof tubes. Bijvoorbeeld Canadese Maple Leaf, Oostenrijkse Philharmoniker, US Silver Eagle, of Aussie Kangaroos.
Alternatief kun je ook voordelig zilver aanschaffen in de vorm van NL munten voor 1967 (72% zilver)
Prijzen vergelijken kan bijvoorbeeld op
goudvergelijken.nl
Zelf heb ik wel eens besteld bij The Silver Mountain

[ Voor 37% gewijzigd door Henk007 op 20-04-2018 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
Henk007 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 19:34:
Kilomunten zou ik niet zo gauw kopen, liever gewone 1 ounce munten, die zijn makkelijker te verhandelen,
Ik kijk vooral naar de premium en de munten die je noemt ken ik ook allemaal. Hoe lager de premium hoe beter de belegging is, ieder procentje premium is een procentje minder 'winst' als de koers van zilver stijgt. De 1 oz zilveren munten die je noemt hebben de volgende premiums:

Canadese Maple Leaf 21%
Oostenrijkse Philharmoniker 21,5%
US Silver Eagle 22%
Aussie Kangaroos 24%

De kilomunt die ik heb gekocht heeft een premium van 19% bij TOV hazel De meeste webshops kopen ook gewoon kilo munten terug, dus het moeilijker verhandelbaar argument zie ik niet zo. Trouwens die belgische site goldsilver.be heeft nog lagere premiums, maar daar heb je wel 18 euro verzendkosten per bestelling.

Ik heb daar gisteren een bestelling geplaatst van een kilomunt uit 2018 met een premium van 18,3% boven spot incl verzendkosten. Tot nu toe ziet het er legitiem uit en de reviews op youtube waren lovend. Ze zijn vooral voor zilveren producten erg goedkoop in vergelijking met andere shops.

[ Voor 6% gewijzigd door Lud0v1c op 26-04-2018 13:33 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
Deze bange miljardair steekt zijn halve vermogen in goud

Hoeveel procent van het vermogen steken jullie in goud?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 38% gewijzigd door Lud0v1c op 01-05-2018 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:18
Lud0v1c schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:03:
Ik heb 3 weken geleden een Australian Kookaburra kilomunt uit 2011 gekocht en sindsdien is de kiloprijs van zilver gestegen van 425 naar 450 euro. Dat is een stijging van 5,8% ;)

Zijn er nog meer mensen die naast Goud ook Zilver kopen?

Ik ben vooral benieuwd welke (web)shops je dan gebruikt? Ik heb de kilomunt in Rotterdam gekocht bij TOV Hazel, maar zit ook te kijken naar goldzilver.be want die hebben hele scherpe prijzen!
Ik koop ook zo af en toe eens zilverbaren. Een beetje om het verzamelen en een beetje km het als waarde weg te zetten. Het is niet veel, ik heb er een paar van 100 gram. Bij de bekende Vegas pawn shop (van tv) voor "de heb" een troy ounce gekocht.

Veel valt er niet aan te verdienen, dat is een ding wat zeker is. Sterker nog, ik voel zomaar aan dat de waarde amper stijgt en eerder zakt. 3 jaar geleden kocht ik een 100 gram voor 85 euro. Nu al voor 70 euro te krijgen.

Een 250 gram baar is in verhouding een stuk goedkoper dan 2x100 en 1x50. Maar hoe verstandig is dat? Wat zit daar dan achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het maken van de baar kost ook geld, en dat rekenen de verkopers graag door. Je kan ook zilver verzamelen in oude sieraden, maar sieraden zijn minder goed stapelbaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Sendy op 17-07-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Naast het maken van baren (wat niet zoveel kost), wordt zilver gezien als een industrieel product, en belast met 21 btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:29
Daarom ook zilveren munten kopen zoals de kookabarru, dan heb je daar geen last van.

Een munt van één kg is best indrukwekkend in de handen.

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 17-07-2018 23:32 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03

Qwerty-273

Meukposter

Het is natuurlijk een beetje apart, maar heeft er iemand hier wel eens gekeken naar en interesse gekregen in de seizoensbaren van Argor-Heraeus? Ze zijn beschikbaar in verschillende gewichten.
https://www.argor.com/en/activities/bars-coins
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fBwBhFxzIl61BcyePvRoFfab/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VnO0xHXVbl3ie8wktjOgXQfc/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AU3LJT4YsnH5KOpAMugoJTCH/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SBNvL55K9s670ciz97Z9LRzp/thumb.png

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
LED-Maniak schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:32:
Daarom ook zilveren munten kopen zoals de kookabarru, dan heb je daar geen last van.

Een munt van één kg is best indrukwekkend in de handen.
Maar daarvan is dan toch ook de inruilwaarde lager?

Wat kosten ze nu ongeveer? Nieuw vind ik ze altijd erg prijzig en ik probeer ze vaak tweedehands te krijgen.
Qwerty-273 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 00:07:
Het is natuurlijk een beetje apart, maar heeft er iemand hier wel eens gekeken naar en interesse gekregen in de seizoensbaren van Argor-Heraeus? Ze zijn beschikbaar in verschillende gewichten.
https://www.argor.com/en/activities/bars-coins
[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Zien er mooi uit, maar niet te bestellen op hun site?

[ Voor 52% gewijzigd door pixels66 op 18-07-2018 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03

Qwerty-273

Meukposter

pixels66 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:28:
Zien er mooi uit, maar niet te bestellen op hun site?
Het is dan ook een producent, je kan deze bij de hun distributie partners aankopen, bijvoorbeeld zpmo.ch , suissegold.ch of goldvorsorge.at .

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Qwerty-273 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:38:
[...]

Het is dan ook een producent, je kan deze bij de hun distributie partners aankopen, bijvoorbeeld zpmo.ch , suissegold.ch of goldvorsorge.at .
Ah oke, nou om antwoord te geven op je vraag, mijn interesse heeft het wel!

Vandaag toevallig 100 gramsbaar zilver kunnen scoren voor 63 euro. Lijkt me een prima deal.

[ Voor 12% gewijzigd door pixels66 op 18-07-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Goud wordt over het algemeen gezien als veilige haven
Bij oorlog of economische recessie doet goud het goed.

Wellicht kan je je geld beter beleggen in een beleggingsfonds.

Persoonlijk hou ik me daar niet zo mee bezig , ik neem meer risico in Amerikaanse aandelen.

EDIT : ( ik zie dat het topic uit 2007 stamt, even goed als hierboven )

[ Voor 12% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 18-07-2018 11:48 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Ja oud topic inderdaad, maar wie weet is het weer wat nieuw leven in te blazen als er meerdere Tweakers zich hiermee bezig houden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
pixels66 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:40:
[...]

Ah oke, nou om antwoord te geven op je vraag, mijn interesse heeft het wel!

Vandaag toevallig 100 gramsbaar zilver kunnen scoren voor 63 euro. Lijkt me een prima deal.
Ik weet niet of ik 47,5% boven de zilverwaarde een prima deal kan noemen. Zilver staat vandaag op €0,427 per gram namelijk. Zelf probeer ik niet meer dan 22% boven de waarde te betalen voor zilver, sommig zilver koop ik zelfs onder de zilverwaarde aan (NL guldens en rijksdaalders tientjes voor 1967 , 72% zilvergehalte)

[ Voor 18% gewijzigd door Henk007 op 18-07-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Henk007 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:33:
[...]

Ik weet niet of ik 47,5% boven de zilverwaarde een prima deal kan noemen. Zilver staat vandaag op €0,427 per gram namelijk. Zelf probeer ik niet meer dan 22% boven de waarde te betalen voor zilver, sommig zilver koop ik zelfs onder de zilverwaarde aan (NL guldens en rijksdaalders tientjes voor 1967 , 72% zilvergehalte)
Tja, ik heb letterlijk nog nooit 999 zilver voor maximaal 22% boven de waarde gevonden. Dus als je de gouden(haha) tip hebt, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
pixels66 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:49:
[...]

Tja, ik heb letterlijk nog nooit 999 zilver voor maximaal 22% boven de waarde gevonden. Dus als je de gouden(haha) tip hebt, graag!
https://www.thesilvermoun...ce-zilver-maple-leaf-munt

Kost vandaag (2018-07-18) €16,10 voor 31.1 gram 0.9999 zilver dus €0,518 per gram dus €0,518/€0,426 (dagkoers) = 1,215 dus 21,5% boven dagkoers.
En dan heb ik nog niet eens lang gezocht en als je er meer koopt is het nog goedkoper, ik zeg: Monsterbox ftw 8)
prijsvergelijker:
https://goudvergelijken.n...ce-zilver-maple-leaf-munt

[ Voor 16% gewijzigd door Henk007 op 18-07-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Ik vraag me dan wel af wat de baren dan zo duur maakt ten opzichte van de munten. Dat kan nooit alleen de BTW zijn.

Verder vind ik persoonlijk baren wat leuker om te verzamelen dan de munten. Is uiteraard persoonlijk natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Dat hangt af van het volume van een bepaald gewicht.

Kleine baren (of kleine munten) zijn relatief duur tov van grote baren (of grote munten)
Hoe lager het gewicht hoe duurder.

Bij zilver is 1 kilo de "standaard" baar, voor munt is dat 1oz (in monsterbox) of 1 kg.
Bij goud is het 1 oz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noway
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Peertje schreef op woensdag 6 juni 2007 @ 21:33:
Als je er geen winst uit wilt halen kan je het toch gewoon op een spaarrekening zetten?
c6 met de rente :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Een 10 Ounce Kookkaburra munt voor ongeveer 180 euro inclusief verzendkosten, klinkt als een goede prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
Dat is 600 euro per kilo?

https://www.goudpensioen....a-2017-zilveren-munt.html
1kg munt kost 560 euro.

Kilomunten zijn een stuk goedkoper. Ik weet niet of je ze al eens in het echt hebt gezien, maar ik vind die kookaburra munten echt prachtig.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 19-07-2018 11:00 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
LED-Maniak schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:00:
Dat is 600 euro per kilo?

https://www.goudpensioen....a-2017-zilveren-munt.html
1kg munt kost 560 euro.

Kilomunten zijn een stuk goedkoper. Ik weet niet of je ze al eens in het echt hebt gezien, maar ik vind die kookaburra munten echt prachtig.
Nog niet in het echt gezien, vind ze inderdaad mooi. Munten zijn niet helemaal mijn ding maar het is wel een eind goedkoper dan baren. Kilo's wil ik niet aan beginnen, 10 ounce vind ik dan een mooi gewicht om er een te hebben. Goedkoper dan die 180 euro inclusief verzendkosten vind ik ze toch niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
Als je voor 10 ounce munten gaat, overweeg dan ook de lunar serie (2018 hond, 2017 haan etc)
Een paar euro duurder dan Kookaburra's, maar met een kans op enige verzamelwaarde in de toekomst boven de zilverwaarde. Met andere woorden de zilverwaarde zijn ze altijd waard, met een beetje geluk nog iets meer voor de verzamelaar.
https://www.thesilvermoun...unt-2018-jaar-van-de-hond

Zoek voor de aardigheid maar eens op Ebay wat ze daar vragen voor bijvoorbeeld 10 ounce silver 2009 Ox of 2011 Rabbit. Maar let op vraagprijs is nog geen verkoopprijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03 08:09

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Over goud en de rol door de eeuwen heen zijn een aantal aardige boeken geschreven door Mathijs Bouman.
Wel in de periode dat hij zijn eigen fysieke goudhandel en had. Af en toe leest het als een grote reclamefolder, maar het biedt ook aardige inzichten.
Zo stelt hij dat overheden spelen met de vraag en het aanbod. Met als doel om de koers laag te houden. Hiermee wordt het vertrouwen van ons fiat-geldstelsel kunstmatig hoog gehouden ten opzichte van edelmetalen.
Ook worden af en toe onverwacht grotere hoeveelheden edelmetalen gedumpt om de koers te laten dalen. Vervolgens wordt bij lagere koersen weer veel bijgekocht.

Ik weet dat hij als econoom omstreden is, dus die discussie hoeven we hier niet te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
klungeltweaker schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:22:
Over goud en de rol door de eeuwen heen zijn een aantal aardige boeken geschreven door Mathijs Bouman Willem Middelkoop
Wel in de periode dat hij zijn eigen fysieke goudhandel en had. Af en toe leest het als een grote reclamefolder, maar het biedt ook aardige inzichten.
Zo stelt hij dat overheden spelen met de vraag en het aanbod. Met als doel om de koers laag te houden. Hiermee wordt het vertrouwen van ons fiat-geldstelsel kunstmatig hoog gehouden ten opzichte van edelmetalen.
Ook worden af en toe onverwacht grotere hoeveelheden edelmetalen gedumpt om de koers te laten dalen. Vervolgens wordt bij lagere koersen weer veel bijgekocht.

Ik weet dat hij als econoom omstreden is, dus die discussie hoeven we hier niet te voeren.
(ftfy)
Hij is geen econoom, maar journalist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
2 jaar geleden 60 stuks 1 oz wiener philharmoniker gekocht bij 101munten.nl voor 15,89. Toen ook een 1 kilo Koala munt gekocht, bedrag weet ik niet meer. Weggelegd in kluis en eerste 10 jaar niet meer naar omkijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:51
Als je een Zilveren of Gouden munt van 1 OZ hebt gekocht en deze later wil verkopen om bijv je winst te pakken of simpelweg te converteren naar fiat, waar doen jullie dit dan? Ik neem niet aan via MP. Krijg je ook een echtheidsbewijs oid bij 101 munt bijvoorbeeld?
(<--noob)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
In de eerste plaats kun je altijd terugverkopen aan de webshop waar je ze hebt gekocht, uiteraard wel onder aftrek van een marge voor hun. Verder werkt Marktplaats (afhalen) voor mij best goed, mij zijn eigenlijk geen fakes van de belangrijkste zilver ounce munten bekend, en bij goud kun je vrij precies controleren met een precisieweegschaaltje en een schuifmaat, vanwege de uitzonderlijk hoge dichtheid van goud, die alleen geëvenaard wordt door wolfraam, maar dat laat zich uiterst moeilijk tot enigszins echt uitziende munten verwerken, laat staan dat je het op overtuigende manier kan vergulden.
Je krijgt normaal geen certificaat van echtheid, omdat dit weinig zin heeft, immers is er geen bewijs bij welke munt het certificaat hoort. Sommige (grotere) baren zijn wel genummerd, soms met een certificaat van de fabrikant.
De Maple Leaf (zilver en goud) heeft sinds een aantal jaren een laser-micro-engraving , die niet te vervalsen zou zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Henk007 op 19-07-2018 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Henk007 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:39:
In de eerste plaats kun je altijd terugverkopen aan de webshop waar je ze hebt gekocht, uiteraard wel onder aftrek van een marge voor hun. Verder werkt Marktplaats (afhalen) voor mij best goed, mij zijn eigenlijk geen fakes van de belangrijkste zilver ounce munten bekend, en bij goud kun je vrij precies controleren met een precisieweegschaaltje en een schuifmaat, vanwege de uitzonder hoge dichtheid van goud, die alleen geëvenaard wordt door wolfraam, maar dat laat zich uiterst moeilijk tot enigszins echt uitziende munten verwerken, laat staan dat je het op overtuigende manier kan vergulden.
Je krijgt normaal geen certificaat van echtheid, omdat dit weinig zin heeft, immers is er geen bewijs bij welke munt het certificaat hoort. Sommige (grotere) baren zijn wel genummerd, soms met een certificaat van de fabrikant.
De Maple Leaf (zilver en goud) heeft sinds een aantal jaren een laser-micro-engraving , die niet te vervalsen zou zijn.
De Sunshine Minting baren hebben dat ook, zo'n laser engraving. Dat lijkt er dus steeds meer in te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Voor de mensen die voor kleine bedragen zilver kopen.

Waarom kopen jullie baren ipv munten?
Munten zijn normaliter veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Baren omdat ik dat veel mooier vind, het heeft ook wat om zo'n plak in je handen te hebben...
Heb wel eens de troy ounce munten gehad zoals de Silver Eagle, maar het is simpelweg mijn ding niet.. Kwestie van smaak. Baren zijn dus inderdaad duurder, al scheelt het bij de 1 kilo stukken niet zo heel veel..

Welke koersen houden jullie aan? Ik kijk naar 3 websites met allen een iets andere koers (Goldrepublic, Amsterdamgold en Goudmarkt)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Ik koop het goedkoopste zilver wat ik krijgen kan.

Meestal is dat oud Nederlands muntgeld.
Dat is wel gebruikt en vies idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 15:03

Blord

Hello Kitty !

Goedkoopst zilver is inderdaad oud ( Nederlands ) muntgeld. Het moet wel van zilver zijn. De nikkelen guldens die tegen zilverprijs worden aangeboden zie ik wel eens op mp. Laat je niet oplichten.
Deze site help me met de waardebepaling van zilveren muntgeld, http://www.zilverenguldens.info

De zilveren 50 gulden stukken zijn erg in trek. Hoog zilvergehalte van 92,5% en ze passen precies in de maples tubes. Makkelijk op te bergen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
Blord schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:54:

De zilveren 50 gulden stukken zijn erg in trek. Hoog zilvergehalte van 92,5% en ze passen precies in de maples tubes. Makkelijk op te bergen dus.
Klopt, alleen zijn er nog steeds mensen die ze aanbieden op Marktplaats en verwachten er 50 gulden (~€22,70) voor terug te krijgen en niet snappen dat deze echt niet meer waard zijn dan de zilverwaarde :)
Die zie je echt soms jarenlang met die dingen leuren...
De nikkelen guldens die tegen zilverprijs worden aangeboden zie ik wel eens op mp. Laat je niet oplichten.
Zorgen dat je altijd een magneetje bij de hand hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 20-07-2018 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gs7rCRKvIPJXUkUdBBFUYDzu/thumb.jpg

Schitterende munt zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 15:03

Blord

Hello Kitty !

De Australische Kookaburra serie loopt al vanaf 1990. Het is een van de mooiste series. Ik verzamel die ook, de 1 oz munten dan.

Voor de zilverbaren liefhebber.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2OtROOg.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Blord op 21-07-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Erg mooi. Ik heb er zelf ook een paar. Foto's altijd leuk om te zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
Is het toegestaan om hier ook eens wat te koop aan te bieden? Heb nog wel een troy ounce en een bijzondere munt met golden nugget erin liggen die ik kwijt wil(om wat anders voor te kopen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackOkenobi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-04 13:55
Zijn er onder de tweakers nog verwachtingen wat de zilverprijs gaat doen dit jaar?
Ik hoor links en rechts over een mogelijke correctie op de zilver-prijs.

Ik ben toevallig ook sinds een tijdje aan het stacken, momenteel ga ik voor munten.
En eigenlijk ben ik op zoek naar amerikaans junk silver, dus halve en kwart dollars van 90%.
Oud nederlands geld is over het algemeen maar 70% zilver.
En dan gelijk een 1 of 2 kg zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
JackOkenobi schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:15:
Zijn er onder de tweakers nog verwachtingen wat de zilverprijs gaat doen dit jaar?
Ik hoor links en rechts over een mogelijke correctie op de zilver-prijs.

Ik ben toevallig ook sinds een tijdje aan het stacken, momenteel ga ik voor munten.
En eigenlijk ben ik op zoek naar amerikaans junk silver, dus halve en kwart dollars van 90%.
Oud nederlands geld is over het algemeen maar 70% zilver.
En dan gelijk een 1 of 2 kg zak.
Tja, ik verwacht dat er dit jaar niet zo heel veel gebeurt eigenlijk. Wellicht volgend jaar als de ECB echt weer aan de slag gaat met schulden en rentes. Het maakt me eigenlijk ook niet zo uit, in de afgelopen jaren is hij nog niet vaak zo laag geweest. Daarbij zie ik zilver meer als een lange termijn ding, dus als het de komende jaren flink stijgt en daalt kijk ik daar overheen. Iets boven de spotprijs kopen maakt wat mij betreft dus ook wat minder uit. Er waren tijden dat een Troy Ounce bij een van mijn vaste verkopers wel 37 euro kostte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Zilver heeft sinds de crisis piek niet meer zo laag gestaan volgens mij.

Voor mij ook lange termijn en hedge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
JackOkenobi schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:15:
Trade War, Currency War, World War ? Anyone ?
Geen idee, China heeft meer dan USD 1100 miljard US staatsschuld in bezit, ze kunnen letterlijk met 1 druk op de knop de hele wereldeconomie crashen. Uiteraard zijn ze slim genoeg om dat niet te doen, maar het is een illustratie van de fragiliteit van het mondiale monetaire systeem. Bij het eerste vleugje paniek zullen de prijzen van de edelmetalen omhoog schieten.
Misschien blijft alles nog een paar jaar doormodderen, wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackOkenobi
Mijn stategie is ook voor de lange termijn. Maar omdat het rommelt in Amerika en ik echt over niet al te lange tijd toch wel een probleem met de dollar voorzie, waardoor dus de edelmetalen omhoog schieten, voel ik me een beetje opgejaagd om in deze tijd m'n stack toch wel sneller te vergroten. Al is het alleen al maar om momenteel voordeel te hebben van de lage prijs.
En waarschijnlijk gaat de komende dollar crisis er voor zorgen dat de edelmetalen voor lange tijd niet terugkomen op het huidige niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
Waar kan ik eigenlijk de huidige koers of prijs vinden van Silver Eagle 2011?
Of maakt dat jaartal weinig uit?

Ik heb toen een aantal Oz gekocht hiervan, en ik zou wel eens willen zien wat die investering nu (minder) waard is geworden?

De site waar ik ze aankocht: silbertresor

Interesting times...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
JackOkenobi schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:05:
. Maar omdat het rommelt in Amerika en ik echt over niet al te lange tijd toch wel een probleem met de dollar voorzie, waardoor dus de edelmetalen omhoog schieten..
...
En waarschijnlijk gaat de komende dollar crisis er voor zorgen dat de edelmetalen voor lange tijd niet terugkomen op het huidige niveau.
Ach, bijna 13 jaar geleden heeft iemand een topic geopend:
De dag dat de dollar valt...

Fundamenteel is het inderdaad alleen maar slechter geworden met de schuldpositie van de VS, maar blijkbaar zien investeerders geen alternatief en blijven ze de USD zien als safe haven, wetende dat ze die schuld nooit zullen aflossen, zij het met een hyper-geïnflateerde dollar.
En wat ze al aflossen doen ze met nieuwe schuld, maar dat is hoe het systeem eenmaal werkt ;)
Ter illustratie van wat er in een relatief welvarend land kan gebeuren o.a. door wanbeleid van de overheid:
Hyperinflatie: wat kan Venezuela van de wurggreep verlossen?
Edelmetaal kan in zulke gevallen het risico beperken.
kazzzdafke schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:18:
Waar kan ik eigenlijk de huidige koers of prijs vinden van Silver Eagle 2011?
Of maakt dat jaartal weinig uit?
Jaartal maakt niets uit, het gaat om het zilver, niet de munt.
Voor de actuele zilver en goudprijs
https://goldprice.org/gold-price-euros.html
Tel daar voor munten pakweg 15 % bij op voor verkoop tussen particulieren dus vandaag € 15,35 per munt
Jammer genoeg heb je dus verlies gemaakt sinds 2011 :'(

[ Voor 61% gewijzigd door Henk007 op 07-08-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
Omg, amaai nog niet.. Ik dacht dat zilver zou stijgen. De tendens wat toen (in/na de crisis) dat er eventueel wel een devaluatie zou volgen, zeker van goud, maar zilver als industriemetaal aan kracht zou winnen, wat lang zo het geval was. Echter blijkt dit vandaag niet meer zo te zijn. Wat is de reden hierachter?

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackOkenobi
Henk007 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:19:
[...]

Ach, bijna 13 jaar geleden heeft iemand een topic geopend:
De dag dat de dollar valt...

Fundamenteel is het inderdaad alleen maar slechter geworden met de schuldpositie van de VS, maar blijkbaar zien investeerders geen alternatief en blijven ze de USD zien als safe haven, wetende dat ze die schuld nooit zullen aflossen, zij het met een hyper-geïnflateerde dollar.
En wat ze al aflossen doen ze met nieuwe schuld, maar dat is hoe het systeem eenmaal werkt ;)
Ja, daar heb je opzich wel gelijk in haha
Maar nu met de handelsverdragen in zicht vermoed ik toch dat de amerikaanse arrogantie ze nu wel parten kan gaan spelen. Als de chinezen het echt zat beginnen te worden en ze de beginnen met het dumpen van de dollar vermoed ik wel het sneeuwbal effect en dat er steeds meer landen mee gaan.
Ook omdat steeds meer landen hun goud weer in eigen handen willen hebben.

Als je iedereen in de straat z'n dakgoot ziet schoonmaken zal je bij jezelf ook na gaan denken of het niet eens nodig is.
Ja, misschien beetje dom voorbeeld, maar je snapt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
De VS is voor China de grootste hanselpartner.

Als de VS failliet gaat, dan trekt het vrijwel de hele wereld mee, inclusief China.

De toename van schuld in de VS vind ik wel zorgwekkend.
De economie draait als een tierelier, maar schuld blijft alleen maar toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Laatst online: 15:35
Henk007 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 00:25:
China heeft meer dan USD 1100 miljard US staatsschuld in bezit, ze kunnen letterlijk met 1 druk op de knop de hele wereldeconomie crashen. Uiteraard zijn ze slim genoeg om dat niet te doen, maar het is een illustratie van de fragiliteit van het mondiale monetaire systeem.
JackOkenobi schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:13:
Ook omdat steeds meer landen hun goud weer in eigen handen willen hebben.
China heeft inmiddels een aardige hedge :)

Afbeeldingslocatie: https://www.goldbroker.com/media/image/cms/media/images/chindia-silk-road-gold-demand/chindia-gold-demand-marc-2018.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

| live and give like no one else |

• Lud0v1c
Ja bizar de goud- en zilverprijs is echt onwijs laag nu! Terwijl er genoeg shit tegen de ventilator vliegt.

Goud: 33.355 euro per kg
Zilver: 412 euro per kg

Kopen jullie nu extra in? Of wacht jullie nog op een verdere daling?

• Blazer Coke
Ik heb net gekocht toen het op 425 stond. ;(

• Lud0v1c
Ik heb ook ongeveer 50 ounces zilver gekocht toen het 432 stond. Toen vond ik zilver al goedkoop, maar nu kan het zomaar nog lager komen te staan en zoveel cash heb ik niet liggen om te profiteren van de lage prijs.

• JackOkenobi
Ligt natuurlijk een beetje aan je strategie, maar om nu gelijk al je cash in zilver om te zetten..
Als je voor de lange termijn gaat maakt het niet echt heel veel uit of je nu 430 of 415 voor een kilo betaald.

Zou wel mooi zijn als het nog wat verder zakt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:45
Wij zitten er ook over na te denken om wat geld in goud te stoppen in plaats van op de spaarrekening. Het liefst zouden we willen beginnen met een halve kilo goud.

Een bar van 500 gram lijkt ons niet handig. Dit wordt geregistreerd en nog belangrijker: in geval van bijvoorbeeld een oorlog is dit niet handig ruilbaar.

Maar als ik op diverse sites kijk

1 Troy munt 1070
https://www.amsterdamgold.com/nl/goud-kopen

1 Troy bar 1080
https://www.goudmarkt.nl/goud-baren-kopen

Koop je goud het goedkoopst online? Of in een winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

President schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:24:
Een bar van 500 gram lijkt ons niet handig. Dit wordt geregistreerd en nog belangrijker: in geval van bijvoorbeeld een oorlog is dit niet handig ruilbaar.
Ik denk dat je moet kiezen. Wat wil je? Speculeren met edelmetaal om eraan te verdienen? Of wil je edelmetaal hamsteren voor "oorlog" (of andere calamiteiten) als de euro waardeloos wordt? Dat maakt nogal wat uit.

Het eerste scenario (beleggen) draait om winstmaximalisatie. In het eerste geval telt alleen hoe goedkoop het goud is. Misschien is 500 gram goud dan wel een goede optie.
In het tweede scenario wil je juist iets hebben wat in kleine hoeveelheden gebruikt kan worden om er alledaagse zaken mee te betalen. Dan wil je munten hebben die niet veel meer dan een paar tientjes waard zijn zodat je desnoods je levensmiddelen ermee kunt afrekenen.

Stel je een Argentijns scenario voor: De euro stort in, inflatie is tientallen procenten per dag, en als je een bar goud inwisselt voor een groot bedrag in euro's dan zijn die euro's uren later al gehalveerd in waarde. Dan wil je geen kilo's goud maar juist grammen zilver. Zodat je kleine hoeveelheden kunt inwisselen en niet alsnog zit met veel contant geld wat in razend tempo waarde verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
downtime schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 16:15:
[...]

Ik denk dat je moet kiezen. Wat wil je? Speculeren met edelmetaal om eraan te verdienen? Of wil je edelmetaal hamsteren voor "oorlog" (of andere calamiteiten) als de euro waardeloos wordt? Dat maakt nogal wat uit.

Het eerste scenario (beleggen) draait om winstmaximalisatie. In het eerste geval telt alleen hoe goedkoop het goud is. Misschien is 500 gram goud dan wel een goede optie.
In het tweede scenario wil je juist iets hebben wat in kleine hoeveelheden gebruikt kan worden om er alledaagse zaken mee te betalen. Dan wil je munten hebben die niet veel meer dan een paar tientjes waard zijn zodat je desnoods je levensmiddelen ermee kunt afrekenen.

Stel je een Argentijns scenario voor: De euro stort in, inflatie is tientallen procenten per dag, en als je een bar goud inwisselt voor een groot bedrag in euro's dan zijn die euro's uren later al gehalveerd in waarde. Dan wil je geen kilo's goud maar juist grammen zilver. Zodat je kleine hoeveelheden kunt inwisselen en niet alsnog zit met veel contant geld wat in razend tempo waarde verliest.
Absoluut het tweede scenario: iets fysiek voor mijn geld, aangezien spaartegoeden kunnen worden bevroren en een afbetaald huis ook slechts op papier van mij is.

Met zilver heeft een bedrag van 15.000 ongeveer 30kg... Dat is fysiek een flinke hoeveelheid om ergens in een kast te bewaren, waar goud minder ruimte inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

President schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 16:32:
[...]

Absoluut het tweede scenario: iets fysiek voor mijn geld, aangezien spaartegoeden kunnen worden bevroren en een afbetaald huis ook slechts op papier van mij is.
True. En je hebt ook niks aan een afbetaald huis want je wilt niet je huis converteren naar cash als de munt aan het instorten is. Stenen behouden hun waarde langer dan welke munt ook.
Met zilver heeft een bedrag van 15.000 ongeveer 30kg... Dat is fysiek een flinke hoeveelheid om ergens in een kast te bewaren, waar goud minder ruimte inneemt.
Dus op zoek naar het compromis. Te kleine coupures zijn lastig te bewaren en grote zijn lastig te converteren naar cash (of goederen) als het nodig is. Overweeg dan om een deel van het geld in zilveren munten te steken en een deel in grotere stukken goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007

Online, bij de meeste kun je ook na afspraak afhalen als je dat wil.
Voor een prijsvergelijker bijvoorbeeld:
https://goudvergelijken.nl/

De overige vragen zijn hierboven al uitstekend beantwoord. Diversificeren en wat verdelen tussen verschillende coupures goud en zilver. In een mogelijk ruilhandel scenario zie ik een rol voor oud Nederlands zilvergeld (pre 1967). Dat is bij de oudere generatie vertrouwd en kan makkelijk dienen voor kleine dagelijkse transacties voor bijvoorbeeld voedsel.
Als je het mij vraagt is de kans op zoiets zeer klein, maar uitsluiten kun je het nooit.

[ Voor 25% gewijzigd door Henk007 op 18-08-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Henk007 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:48:
[...]

De overige vragen zijn hierboven al uitstekend beantwoord. Diversificeren en wat verdelen tussen verschillende coupures goud en zilver. In een mogelijk ruilhandel scenario zie ik een rol voor oud Nederlands zilvergeld (pre 1967). Dat is bij de oudere generatie vertrouwd en kan makkelijk dienen voor kleine dagelijkse transacties voor bijvoorbeeld voedsel.
Als je het mij vraagt is de kans op zoiets zeer klein, maar uitsluiten kun je het nooit.
Daar ga ik maar eens over nadenken. Ben niet van plan om het te gaan verkopen, zal liever 2x 500gram hebben dan 1x 1kg dat mocht ik over 60 jaar dood gaan het makkelijk over onze twee kinderen verdeeld kan worden.

Denk dat ik dan het beste kan gaan voor
30 x Krugerrand

En dan toch maar voor 40kg aan Zilverbaren denk ik, van 500 gram... Wel waardeloos, maar ik zie weinig anders te koop aan handig zilver behalve munten met een lager zilver percentage.

Denk dat ik maar als doel ga stellen om aan het eind van dit jaar 15 Krugerrand te bezitten, dan volgend jaar nog 15 Krugerrand erbij en het jaar erop de zilver baren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
Zilverbaren zijn veel duurder dan munten door het BTW verschil.
Je zou kunnen overwegen twee monsterboxen Maple leaf zilver aan de schaffen. Dat is per box 20 tubes * 25 * 1 ounce munten in een stevige kunststof box. Totaal 500*31.1= 15.55 kg per box.
De afmetingen van een box zijn 244 x 203 x 120 mm, best redelijk ergens op te bergen denk ik.

(deksel staat niet op de foto)
Monsterbox_c

[ Voor 15% gewijzigd door Henk007 op 18-08-2018 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Henk007 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:14:
Je zou kunnen overwegen twee monsterboxen Maple leaf zilver aan de schaffen. Dat is per box 20 tubes * 25 * 1 ounce munten in een stevige kunststof box. Totaal 500*31.1= 15.55 kg per box.
De afmetingen van een box zijn 244 x 203 x 120 mm, best redelijk ergens op te bergen denk ik.

[afbeelding]
Ahh dat is een stuk makkelijker. Direct 7800 aftikken, maar dan heb je het wel gewoon direct binnen. Dan kom ik alleen bij een volgende 'probleem':

Ik ga naar https://goudvergelijken.n...munt/prijs-per-monsterbox

Ik kijk daar naar welke het goedkoopst is.

https://www.101munten.nl/ is 130 euro goedkoper dan de volgende. Kom ik daar vervolgens op de site dan zie ik daar nog HTML code staan https://www.101munten.nl/...af-2018---Monsterbox.html. Ik ga er maar vanuit dat die niet betrouwbaar is :+

Lijkt mij dat langs gaan bij een winkel verstandiger is?

Bijvoorbeeld https://www.amsterdamgold.com/info/over-ons/showroom

Dan kan ik gewoon direct pinnen en het mee krijgen! Moet je dan nog 'bang' zijn dat je aan het eind van de straat wordt overvallen? :+

Edit: gezien historische prijs goud en zilver afgelopen 40 jaar lijkt Zilver mij een betere keus

[ Voor 3% gewijzigd door President op 18-08-2018 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Henk007 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:14:

[afbeelding]
Op zowel nieuwe zilveren baren als nieuwe zilveren munten (bijv. Maple leafs) zit BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1105909

President schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:30:
[...]

Ahh dat is een stuk makkelijker. Direct 7800 aftikken, maar dan heb je het wel gewoon direct binnen. Dan kom ik alleen bij een volgende 'probleem':

https://www.101munten.nl/ is 130 euro goedkoper dan de volgende. Kom ik daar vervolgens op de site dan zie ik daar nog HTML code staan https://www.101munten.nl/...af-2018---Monsterbox.html. Ik ga er maar vanuit dat die niet betrouwbaar is :+

Dan kan ik gewoon direct pinnen en het mee krijgen! Moet je dan nog 'bang' zijn dat je aan het eind van de straat wordt overvallen? :+

Edit: gezien historische prijs goud en zilver afgelopen 40 jaar lijkt Zilver mij een betere keus
101munten is 120% te vertrouwen. Zie hiervoor o.a. de ruim 500 onafhankelijke reviews (met een 9.8 als gemiddeld cijfer = hoogte cijfer van alles shops in Nederland met meer dan 50 reviews).
Als de reviews niet genoeg vertrouwen geven: google maar een paar uur op onze naam. Als het goed is komt er nergens een slecht bericht naar boven.

De externe IT-er weet dat die html code gewijzigd/verwijderd dient te worden. Die moet er nog mee aan de slag.

met vriendelijke groet,

Arjan Wolbink
101munten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
President schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:30:
[...]

101munten is wel te vertrouwen hoor, zeker weten! Ze zijn alleen niet de goedkoopste. Op zich niet erg, afhankelijk van welk doel je hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-04 17:56
@pixels66 Welke winkel raad je dan aan wbt de prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Henk007 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:48:
[...]

1967 is ruim 50 jaar geleden. Degene die dat nog als volwassene heeft gebruikt is 70 jaar oud ondertussen: Dan moet die oorlog wel heel snel komen wil het nog enige zin hebben dat mensen het zich herinneren. En ik ben zelf uberhaupt al de hele gulden vergeten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pixels66
screamhouse schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 08:24:
@pixels66 Welke winkel raad je dan aan wbt de prijs?
Dat ligt er erg aan wat je wilt, zilver baren of munten, gouden baren of munten, en ook nog eens welke hoeveelheid. Als je het eerst eens wilt proberen en aanvoelen zou ik zeggen, bestel er een paar om te kijken of je er gevoel bij hebt. Dat kun je mijns inziens prima doen bij europeanmint.com(hoge verzendkosten, wat lagere stuksprijs), goldsilver.be(goeie levering maar een absurd onbeschofte klantenservice), 101munten(prima service, wat hogere verzendkosten en soms ook prijs) of goldzilbermunzen.de..

Service is ook wat waard vind ik, maak je keuze dus verstandig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
pixels66 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

Dat ligt er erg aan wat je wilt, zilver baren of munten, gouden baren of munten, en ook nog eens welke hoeveelheid. Als je het eerst eens wilt proberen en aanvoelen zou ik zeggen, bestel er een paar om te kijken of je er gevoel bij hebt. Dat kun je mijns inziens prima doen bij europeanmint.com(hoge verzendkosten, wat lagere stuksprijs), goldsilver.be(goeie levering maar een absurd onbeschofte klantenservice), 101munten(prima service, wat hogere verzendkosten en soms ook prijs) of goldzilbermunzen.de..

Service is ook wat waard vind ik, maak je keuze dus verstandig..
Service is toch redelijk zinloos? Je betaalt, hebt goud/zilver en daarmee houdt de 'relatie'op? Je hoeft nooit gebruik te maken van after-sale service, etc. Het gaat er alleen om dat je het in handen hebt. En dan is ergens in een winkel langsgaan & pinnen & meenemen makkelijker/veiliger dan het online bestellen en wachten op de post? Met het risico dat die straks zeggen dat het pakket is afgeleverd en jij niks hebt ontvangen :X

Als ik
https://www.dawsongold.nl/goudkoers/verleden-goudprijs/

en

https://www.dawsongold.nl/goudkoers/verleden-zilverprijs/

met elkaar vergelijk

Goud was tussen 1980-1990 ongeveer 350 dollar, inmiddels ongeveer 1250 dollar = 250% gestegen
Zilver was tussen 1980-1990 ongeveer 6 dollar, inmiddels ongeveer 16,50 dollar = 175% gestegen

In dat opzicht lijkt zilver waardevaster dan goud. Zilver heeft wel twee pieken gehad, maar dat kwam voor zover ik kon uitzoeken door bewuste beïnvloeding. Goud is in dat opzicht wat stabieler geweest in prijs.

Ik twijfel er dus over of ik met goud of zilver ga beginnen... Waar hebben jullie voor gekozen en waarom voor goud of zilver? Of houden jullie een 50-50 ratio aan?

Nogmaals: het gaat puur om het verspreiden van vermogen in huis, spaarrekening en edelmetalen. Ik ben niet van plan het te verkopen als het straks ineens bijvoorbeeld in waarde verdubbeld, het gaat mij puur om het verspreiden van 'risico' met betrekking tot bijvoorbeeld een economische crisis, een oorlog of een digitale crash van het gehele (bank) systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
@President

Complexe vraag en lastig om te bepalen.

Goud vraag is ca. 45/45/10 invest/juwelen/industrie.
Goudvraag komt voor een groot deel uit India en China.
Prijs is redelijk stabiel (uitgezonderd crisis)
Verandert de culturele waarde van goud of gaan beleggers met iets anders hedgen dan verandert dat de goudprijs.

Zilver vraag is ca. 20/20/60 invest/juwelen/industrie.
Zilvervraag is vooral industrieel en ik verwacht dat dat alleen maar meer wordt.
Als de technologie ontwikkelt en zilver overbodig maakt, zakt de prijs ook in.
De prijs van zilver is veel volatieler en maakt het interessanter als belegging voor rendement.

Aan zowel de zilverknop als goudknop wordt door veel partijen gedraaid.
Overheden hebben meer invloed op goud aangezien overheden zelf goud hebben, inkopen en verkopen.

Enige nadeel van zilver imo is de capaciteit om het op te slaan.
Maar je kunt physical silver op de beurs kopen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Begrijpelijk @Blazer Coke , als men kon voorspellen dan zou het natuurlijk allemaal anders lopen. Voor mijn verbeelding horen zilver en goud bij elkaar, al liggen kluizen natuurlijk vooral vol met goudstaven ipv zilverstaven.

https://www.amsterdamgold...lveren-maple-leaf-munten/

Daarmee ben ik direct klaar. 500 x 31,1 gram komt neer op 15,5kg met een afmeting van Afmeting monsterbox: 25 cm x 24 cm x 12 cm

Dat komt neer op 502 euro per kilogram zilver.

Dat zilver in prijs kan zakken als het industrieel/bedrijfsmatig niet meer wordt gebruikt geloof ik wel, goud zal in dat opzicht denk ik minder terugvallen als we er een alternatief voor hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
Interessant is om the goud/silver ratio te volgen, dit is simpel (de prijs van goud) / (de prijs van zilver)
Op dit moment US$1185.00 / US$14.80 ~ 80
Historisch gezien is dit vrij hoog, zeker gezien de verhouding waarin beide in de aardkorst voorkomen (~1:12)
In oktober 2008 zaten we ook rond de 80, maar in mei 2011 was gold/silver ongeveer 35
Bij een hoge ratio is ofwel goud te duur of zilver te goedkoop, bij een lage ratio andersom.
Niemand kan voorspellen of de ratio misschien wel naar 100 zal stijgen of teruggaat naar het historische gemiddelde.
Ratio Au/Ag

Een ander punt is hoe klein de zilvermarkt eigenlijk is. Aangenomen wordt dat de totale mondiale zilverproductie ongeveer 1 miljard ounces is, ofwel 31000 ton (edit : oops ik zat er een factor 1000 naast..)
Dat lijkt veel, maar het is minder dan 5 gram per wereldbewoner per jaar, zeker als je bedenkt dat alle elektronische apparatuur zilver bevat, inclusief je mobiel , je PC, je TV je zonnepanelen en alle servers die in de cloud staan, etc etc.
5 gram zilver is ongeveer dit:
Gulden zilver
Al dat zilver vertegenwoordigt een waarde van 'slechts' 15 miljard US$, dat betekent dat een paar miljardairs samen de hele jaarvoorraad zouden kunnen opkopen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Henk007 op 19-08-2018 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Henk007 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:02:
Interessant is om the goud/silver ratio te volgen, dit is simpel (de prijs van goud) / (de prijs van zilver)
Op dit moment US$1185.00 / US$14.80 ~ 80
Historisch gezien is dit vrij hoog, zeker gezien de verhouding waarin beide in de aardkorst voorkomen (~1:12)
In oktober 2008 zaten we ook rond de 80, maar in mei 2011 was gold/silver ongeveer 35
Bij een hoge ratio is ofwel goud te duur of zilver te goedkoop, bij een lage ratio andersom.
Niemand kan voorspellen of de ratio misschien wel naar 100 zal stijgen of teruggaat naar het historische gemiddelde.
[afbeelding]
Prijs is toch vooral gebaseerd op vraag en aanbod.
Schaarsheid is geen garantie voor gewilde karakristieken en dus een hoge vraag.

Hoe zijn de verhoudingen in de aardkorst tov andere metalen?
Is alles wat in de aardkorst zit te delven?
Zijn de kosten voor delving en verwerking hetzelfde?

.
Een ander punt is hoe klein de zilvermarkt eigenlijk is. Aangenomen wordt dat de totale mondiale zilverproductie ongeveer 1 miljard ounces is, ofwel 31 miljoen ton.
Dat lijkt veel, maar het is minder dan 5 gram per wereldbewoner per jaar, zeker als je bedenkt dat alle elektronische apparatuur zilver bevat, inclusief je mobiel , je PC, je TV je zonnepanelen en alle servers die in de cloud staan, etc etc.
5 gram zilver is ongeveer dit:
[afbeelding]
Al dat zilver vertegenwoordigt een waarde van 'slechts' 15 miljard US$, dat betekent dat een paar miljardairs samen de hele jaarvoorraad zouden kunnen opkopen :)
Een aantal broers waren je al voor geweest met dit idee en zijn, door overheidsingrijpen, failliet gegaan.

Wikipedia: Silver Thursday

.
President schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:50:
Begrijpelijk @Blazer Coke , als men kon voorspellen dan zou het natuurlijk allemaal anders lopen. Voor mijn verbeelding horen zilver en goud bij elkaar, al liggen kluizen natuurlijk vooral vol met goudstaven ipv zilverstaven.
Metalen als koper en aluminium zijn ook zeer waardevol, maar dat neemt nog meer volume in.

Dat is, naast inertheid, echt het grote voordeel van goud.
2 liter goud is meer dan een miljoen euro
1 miljoen aan zilver is 230 liter.

.
https://www.amsterdamgold...lveren-maple-leaf-munten/

Daarmee ben ik direct klaar. 500 x 31,1 gram komt neer op 15,5kg met een afmeting van Afmeting monsterbox: 25 cm x 24 cm x 12 cm

Dat komt neer op 502 euro per kilogram zilver.
Ikzelf koop gebruikt zilver. Geen btw en max 5% commissie scheelt al gauw 16%.

Wel meer gedoe.

.
Dat zilver in prijs kan zakken als het industrieel/bedrijfsmatig niet meer wordt gebruikt geloof ik wel, goud zal in dat opzicht denk ik minder terugvallen als we er een alternatief voor hebben?
Totdat Indiers/Chinezen stoppen met goud kopen of beleggers vertrouwen verliezen in goud.
Dan is goud ook weg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxacepam
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-01 14:08
Lees je een keer in over palladium in plaats van goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1105909

President schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:04:
[...]

Service is toch redelijk zinloos? Je betaalt, hebt goud/zilver en daarmee houdt de 'relatie'op? Je hoeft nooit gebruik te maken van after-sale service, etc. Het gaat er alleen om dat je het in handen hebt. En dan is ergens in een winkel langsgaan & pinnen & meenemen makkelijker/veiliger dan het online bestellen en wachten op de post? Met het risico dat die straks zeggen dat het pakket is afgeleverd en jij niks hebt ontvangen :X
Post levert altijd, daar zijn de zendingen ook voor verzekerd.
Ik vermoed dat 80%+ van alle orders met de post verstuurd wordt. Het aanhouden van dure kantoren zal in mijn ogen steeds minder aantrekkelijk worden voor die 'paar' klanten die langs willen komen. Vergelijk het eens met de bank-filialen. Vroeger gingen we circa 1 miljard keer per jaar naar de bank, een paar jaar geleden was dat nog maar 50 miljoen. Het gevolg is dat veel filialen sluiten. Bij PostNL is een zelfde beweging zichtbaar. Er wordt steeds minder post verstuurd dus het aantal brievenbussen is ook fors aan het dalen.

Waarom zou je een halve dag vrij nemen en meer geld aan brandstof uitgeven dan dat de verzendkosten bedragen?

met vriendelijke groet,

Arjan Wolbink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
President schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:04:
[...]

Service is toch redelijk zinloos? Je betaalt, hebt goud/zilver en daarmee houdt de 'relatie'op?
Totdat je wat mist in je grote bestelling, en dan even met -ik noem maar even een fictief bedrijf- "GS" gaat contacten om het op te lossen. Je kunt dan bijna letterlijk de schijt krijgen van ze en vooral voortaan "niet meer bij ons bestellen". Kijken of je het dan nog zo zinloos vindt.

Google het maar, internet staat vol van dit soort ervaringen(inclusief printscreens) van dit soort websites..
Anoniem: 1105909 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:07:
[...]

Post levert altijd, daar zijn de zendingen ook voor verzekerd.
[..]

met vriendelijke groet,

Arjan Wolbink
Ik zou zeggen, start met aanbieden van de 6,95 verzendingen, dan zal het aantal orders zeker stijgen bij je.. Zilverkopers zijn nu eenmaal prijsjagers.. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door pixels66 op 20-08-2018 11:04 . Reden: 2e quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
oxacepam schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:47:
Lees je een keer in over palladium in plaats van goud.
Ik zie niet in hoe paladium in de toekomstmeer waard wordt.

Paladium wordt hoofdzakelijk gebruikt in catalysatoren van auto's.
Waterstof opslag is een andere optie.

Paladium staat nu al op een recordhoogte dankzij sancties tegen Rusland.

De verbrandingsmotor gaat er binnen 10-15 jaar uit.
De waterstofauto gaat er waarschijnlijk niet komen.

Ik ga liever voor goud.
En anders voor platina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Op zich is het leuk wat van de niche edelmetalen te bezitten, maar het het erg speculatief en de prijs kan enorm volatiel zijn en niet eenvoudig te verhandelen.
Platina, palladium, iridium, rodium , ruthenium
Ter illustratie rodium beleefde in 1991-1992 een top van US$ 5000/ounce, zakte naar een dal van $600 in 2016 en staat nu weer boven $2200
(Osmium behoort ook in de platina groep, maar dat wil je echt niet in huis hebben)

[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 21-08-2018 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackOkenobi
Wij zitten er ook over na te denken om wat geld in goud te stoppen in plaats van op de spaarrekening. Het liefst zouden we willen beginnen met een halve kilo goud.

Maar als ik op diverse sites kijk

1 Troy munt 1070
https://www.amsterdamgold.com/nl/goud-kopen

1 Troy bar 1080
https://www.goudmarkt.nl/goud-baren-kopen

Ik heb zojuist een bestelling gedaan bij goldsilver.be, toko in Belgie.
Op het silverforum wordt daar meestal bulk besteld, dus erg betrouwbaar.
Wel €18 verzendkosten, maar je kunt het natuurlijk ook ophalen, is vlakbij Brussel.

Zelf bestel ik regelmatig bij https://www.thesilvermountain.nl/ , ook altijd goed en snel.
Maar https://goldsilver.be/nl/ is wel iets goedkoper zo te zien.

Als je trouwens voor goudbaren wilt gaan, maar toch in geval van nood het in kleinere hoeveelheden kunnen uitgeven moet je kijken naar die Valcambi Combibars, super handig :)

https://www.thesilvermoun...dbaar-combi-bars-valcambi

Ikzelf ga momenteel voor zilver, is toch wat makkelijker inkopen, alhoewel ik wel erg gevoelig ben voor de gouden 1/4 ounce van de queens beasts. :9~

-Edit: quote toegevoegd

[ Voor 30% gewijzigd door JackOkenobi op 20-08-2018 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:14
Ik zit binnenkort in Zwitserland. Ik lees dat BTW daar 8% is op zilver. Heeft iemand ervaring (en een adresje) met lokaal zilver kopen en uitvoeren? Wat is uberhaupt het max wat ik dan mag uit/invoeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henk007
jan390 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:01:
Ik zit binnenkort in Zwitserland. Ik lees dat BTW daar 8% is op zilver. Heeft iemand ervaring (en een adresje) met lokaal zilver kopen en uitvoeren? Wat is uberhaupt het max wat ik dan mag uit/invoeren.
Ik kan geen exacte bronnen vinden, maar na een snel Google rondje lijkt het erop dat je voor €300 belastingvrij mee de grens over mag nemen. Over de rest betaal je vervolgens gewoon de normale (Duitse? Nederlandse?) BTW.
Ga zeker niet proberen te smokkelen! De controles aan de Duits-Zwitserse grens zijn streng en er staan fikse straffen op, inclusief strafblad daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lud0v1c
Ik heb vandaag weer wat zilver gekocht toen de kiloprijs op 408 stond.

Van mijn totale waarde aan edelmetalen heb ik nu 4/5 goud en 1/5 zilver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revox862
Eerder deze week Maple Leafs bijgekocht voor 15 euro per oz. Ging daarna nog iets lager naar 14.75 euro. Helaas niet te voorspellen.

Huidige waarde holdings 47% goud 53% zilver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
revox862 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 01:23:
Eerder deze week Maple Leafs bijgekocht voor 15 euro per oz. Ging daarna nog iets lager naar 14.75 euro. Helaas niet te voorspellen.

Huidige waarde holdings 47% goud 53% zilver.
Waar heb je besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revox862
Amsterdamgold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lud0v1c
Gelukkig is na maanden van daling een ommekeer te zien in de goud en zilver prijzen!

Afbeeldingslocatie: https://goldprice.org/charts/gold-price-performance-EUR_x.png?0.8726334469159707

Goud steeg de afgelopen maand met 6,1%

Afbeeldingslocatie: https://goldprice.org/charts/silver-price-performance-EUR_x.png?0.7186272250397141

Zilver steeg de afgelopen maand met 5,4%

De edelmetalen hebben gelukkig de functie van safehaven nog wel ten tijde van beurs turbulentie. Dat is toch wel geruststellend :)

[ Voor 33% gewijzigd door Lud0v1c op 25-10-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acotone777
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:10
Prijs is flink aan het stijgen, heb zelf op 1220 per OZ ingekocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
Ik vind het af en toe interessant uit te rekenen welk rendement TS zou hebben behaald als hij in juni 2007, toen dit topic werd aangemaakt, in goud zou hebben geïnvesteerd.

6 juni 2007 €15735 /kg
25 januari 2019 €36650 /kg
((36650/15735) ^ (1/11.64) -1) * 100% = 7.53%

Uiteraard zegt dit niets over de ontwikkeling in de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Henk007 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:48:
Ik vind het af en toe interessant uit te rekenen welk rendement TS zou hebben behaald als hij in juni 2007, toen dit topic werd aangemaakt, in goud zou hebben geïnvesteerd.

6 juni 2007 €15735 /kg
25 januari 2019 €36650 /kg
((36650/15735) ^ (1/11.64) -1) * 100% = 7.53%

Uiteraard zegt dit niets over de ontwikkeling in de toekomst :)
Het zou interessanter zijn om hierbij ook de eventuele VRH mee te rekenen, voor wie dat van toepassing is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
In een rendementsberekening is het niet gebruikelijk om inkomstenbelasting mee te nemen. Net zoals je salarissen opgeeft als bruto bedrag en niet netto.
Als je wil mag je berekeningen maken waarin je de vrh over de laatste 10 jaar berekent voor alle mogelijke box 3 vermogens tussen €1000 en € 1 miljoen euro, dat zal best een omvangrijke tabel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakblok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-02-2019
Na 10 jaar kommer en kwel, na kleine oplevingen met goud, zijn we nu in de eindfase beland.
Veel duidelijke signalen lijken 1 kant op te wijzen.
Het ongelijk geeft het niet zomaar op, maar het lijkt wel te verzwakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hakblok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-02-2019
acotone777 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:53:
Prijs is flink aan het stijgen, heb zelf op 1220 per OZ ingekocht
Het grote slimme geld lijkt al sinds 2016 geleidelijk posities in te nemen in goud.
Ze willen dit zo onopvallend mogelijk doen, om de buitenwereld niet wakker en onrustig te maken.
Zo kunnen zij hun posities in eindige aandelenbeleggingen omzetten in echt geld, goud, die sinds dan in waarde gaat renderen.
Maar dit mag de gewone burger natuurlijk niet weten.
Helaas zijn er oplettende mensen die dit gedoe wel zien en hier ook hun voordeel mee willen doen.
Ga in goud en in goede goudmijnaandelen. >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acotone777
https://www.bloomberg.com...et-is-paying-off-big-time

Heb gelukkig zelf voor usd 1180 per Oz in Oktober kunnen inkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
Vrijdag zijn we door de grens van 1400 dollar per ounce gegaan. Diverse bronnen zeggen dat dit de belangrijke weerstand was en dat de goudprijs verder zal stijgen naar 1700 dollar per ounce op korte termijn.

Ik heb eind 2017 het meeste van mijn stack gekocht als bescherming van mijn aandelen portfolio en evt. systeemrisico. Het gekke is dat de Dow Jones gewoon door blijft groeien! Dacht altijd dat ze altijd redelijk contrair aan elkaar bewogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
Bobje schreef op woensdag 6 juni 2007 @ 21:17:
....
Waar het wel om gaat is of het verstandig is om te beleggen in goud. De koers staat nu op 15735, maar als je naar de afgelopen jaren kijkt is het met pieken en dalen niet veer veranderd. De koers heeft in de 18000 gestaan, daarvoor een lange tijd rond de 10000.
...
Dat was juni 2007.
Vandaag kost goud €40950 per kg
Als TS toen was ingestapt en nu zou verkopen, had hij vandaag, 12 jaar later, een gemiddeld rendement gehad van ongeveer 8,2% per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 18-07-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Vandaag is de goudprijs gestegen naar €44800/kg, (€1390/tr. oz) daarmee is het vorige record van sept 2012 ruimschoots verbroken.
Over de oorzaken/redenen hoeven we niet lang na te denken: handelsoorlog USA-China, Brexit, N-Korea, recessie Duitsland, aanhoudend lage (of zelfs negatieve) rentes en quantitative easing door centrale banken, .....

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 28-08-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acotone777
goud vandaag 1676 $ per OZ, heeft vanochtend vroeg 1700 aangetikt

Op naar de 2000 !
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste