@Dustpox:
U vraagt, wij draaien -->
installatie pakket voor vereenvoudigde installatie van MMM / FCOM
Als ik thuis ben zal ik nog even kijken of ik mijn eerste ontmoeting met de Ballrog nog terug kan halen.
Ballrog komt ook van MMM. Als je veel mods gaat gebruiken
Zelf zou ik niet meer zonder FCOM willen spelen.
Nog even een paar links zodat de meest gebruikte tools bij elkaar staan:
*
Unofficial Oblivion Patch
Dit is zonder twijfel de allereerste mod die je moet installeren. Zelfs als je geen mods gaat gebruiken is deze "mod" nog belangrijk!
In Oblivion zijn verschillende fouten ontdekt die niet gerepareerd worden door de medewerkers van Bethesda.
Deze modders hebben een monsterklus verricht door alle kleine en grote fouten van Oblivion te repareren.
Denk hierbij aan deuren waar licht door heen schijnt en vijanden die ineens door een gat in de grond vallen (gaten in de tileset) als kleine foutjes zoals zwevende rotsen / bomen en watervallen waar water door de stenen heen stroomt in plaats van er overheen.
De mod wordt momenteel weer bijgehouden door een gerespecteerd modder (deze modder heeft MMM en gedeeltelijk FCOM onder zijn hoede genomen).
Nogmaals, echt het allereerste wat geïnstalleerd moet worden na het installeren van de officiële patches
*
Oblivion Mod Manager
Dit programma helpt bij de installatie van mods.
Wanneer je mods over je bestaande Oblivion installeert worden sommige originele bestanden soms overschreven. OBMM zet je nieuwe mods over de originele installatie heen zonder bestanden te overschrijven.
Hierdoor kun je eenvoudig mods deïnstalleren en opnieuw installeren zonder dat je spel vastloopt.
*
Better Oblivion Sorting Software (BOSS)
Programma hoeft niet geinstalleerd te worden. Het programma sorteert je mods automatisch aan de hand van meegeleverde database. Het voorkomt een groot deel van de vastlopers bij het opstarten en een aantal crashes bij het spelen.
*
Wrye Bash
Wrye Bash is een zeer uitgebreid programma waar mee een gebruiker eenvoudig kleine aanpassingen aan het spel kan doorvoeren. Zo kan je bijvoorbeeld de respawn timer die standaard ingesteld staat op drie dagen aanpassen naar een willekeurige tijd bijvoorbeeld zeven dagen (let wel op, het aanpassen maakt je savegames mogelijk groter).
Wrye Bash maakt gebruik van een nieuwe plugin file, de zogeheten Bashed Patch.
Deze plugin (bashed patch.esp genaamd) is in het begin een lege plugin waar niets aan informatie in staat.
Het is aan de gebruiker en zijn / haar modlijst om deze plugin te vullen. Het lijkt nu moeilijk, maar vrijwel alles wordt automagisch gedaan
Om te weten hoe Bash werkt is het eerst belangrijk om te weten hoe Oblivion mods in leest.
Grof gezegd hanteerd Oblivion een simpele regel qua mods, de mod die als laatste een bepaald item / quest / npc wijzigt voert de wijzigingen door.
Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld.
Voorbeeld werkwijze Oblivion en Mods
Mod A voegt een rode wolventand toe aan de droplist van de groep "wolven" in Oblivion.
Iedere keer als de speler een wolf neer haalt heeft de speler x% kans op een rode wolventand.
Dit geeft de volgende loadorder;
Oblivion.esm (main file)
Mod A.esp (Rode wolventand)
Vervolgens wordt er een tweede mod, Mod B, aan het spel toegevoegd.
Mod B voert verschillende wijzigingen door, waaronder een blauwe wolventand aan alle wolven in Oblivion.
De loadorder wordt nu;
Oblivion.esp (main file)
Mod A.esp (Rode wolventand)
Mod B.esp (Blauwe wolventand)
Oblivion zal altijd de laatste wijzigingen als leidend beschouwen. In dit geval zal de rode wolventand uit Mod A overschreven worden door de blauwe wolventand van Mod B.
Kortom, de rode wolventand zal niet beschikbaar zijn voor de speler.
Hoe werk de Bashed Patch?
Veel mods (waaronder de befaamde modcombo FCOM) vereisen communicatie tussen de verschillende mods in de modlijst. Wrye Bash scant de mods die jij als gebruiker gaat gebruiken via je load order en zoekt hierbij naar "Tags". Deze tags zitten veelal direct in de mods zelf verwerkt

wees dus niet bang.
Vervolgens kan de speler de Bashed Patch opnieuw opzetten door met de rechtermuisknop op de Bashed Patch te drukken. Het commando hiervoor is "Rebuild Bashed Patch".
Automatisch Tags toevoegen
Sinds een tijdje is Wrye Bash in staat de tags automatisch op te halen uit BOSS.
Hoe werkt dit voor de gebruiker?
- Na het downloaden van de mod installeer je je mod met OBMM door middel van een OMOD
Dit doe je via "Create" in OBMM en dan "Add Archive".
- Na het installeren van de mod kopieer je de files van BOSS naar je naar de folder Oblivion/Data.
Dit is de map waar je plugins in staan. Vergeet niet de laatste BOSS database van Tesnexus.com te halen!
- Vervolgens druk je op BOSS.bat (niet de execute, want dan krijg je geen tekst file te zien

)
- Lees de tekst file en volg de instructies.
- Sluit de BOSS tekst file en open Wrye Bash. Het bestand kan je terugvinden in Oblivion/Mopy/Bash.py
- Start Wrye Bash op en merk dat Bash aan het scannen is (duurt slechts enkele seconden)
- Klik met je rechtermuis op de Bashed Patch en gebruik het "Rebuild" commando.
Je hoeft zelf geen wijzigingen door te voeren, aangezien Bash al rekening heeft gehouden met je modlijst

(Als je geen Bashed Patch in je modlijst ziet, ga dan even naar de Mopy map en zoek daar naar de Bashed Patch plugin -> Bashed Patch.esp
Deze plugin moet je kopiëren naar de Oblivion/Data folder.
* Oblivion Script Extender - wordt gebruikt voor veel verschillende mods, eenvoudig in gebruik. Alleen niet vergeten Oblivion voortaan op te starten via OBSE launcher die erbij staat
*
Windom Earle's Crash Preventer
Een van de plugins die gebruik maakt van OBSE. Deze plugin wordt helaas niet meer geupdate. Niettemin zorgt het ervoor dat het aantal fatale crashes (vastlopen en Crashes To Desktop) teruglopen.
Iedere keer als Oblivion een fout tegen komt hoor je een standaard windows geluid. Gelukkig loopt je spel niet vast en kun je rustig door gaan.
Gebruik deze plugin al een hele lange tijd en het is echt een aanrader voor iedere PC speler.
*
Tes4LodGen
Dit tooltje genereert de achtergrond (LOD-files) als je naar een object in de verte kijkt.
Zo wordt een berg niet meer de kale bedoeling als bij vanilla Oblivion, maar zie je nu verschillende bomen, rotsen en af een toe een ruïne.
*
Tes4Edit
Deze tool geeft onder andere inzicht in conflicten tussen verschillende mods en nog belangrijker, kan sommige conflicten oplossen. Hier is een link naar de
Tes4Edit Guide. Deze "dirty edits" in mods worden veroorzaakt door de construction set en kunnen crashes geven.
Al met al verwijdert Tes4Edit deze dirty edits en reduceert het aantal crashes aanzienlijk.
Zelf gebruik ik alle bovenstaande programma's al meer dan een jaar zonder problemen.
Ik zou Oblivion niet meer spelen zonder deze programma's en mods
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft
Zo niet, dan heb ik voor mezelf een plek waar ik alle links weer terug kan vinden