Wat betreft die kleuren trouwens. Als ik goed kijk is alles in de afbeelding met het zwaard bruin. Dat lijkt bijna meer belichting dan de kleuren van de textures. In de afbeelding met de springan lijken de Ayleid ruins namelijk wel meer wittig (met wat ivoortinten erin idd, wat als off-white wordt gezien maar idd een licht bruin/beige in zich heeft), alleen wel meer verstopt tussen de groene bomen en het gras (het staat ook verder naar achteren in vergelijking met de springan).
Waarom die 2e afbeelding zo bruin is, vind ik eigenlijk een grotere vraag. Vind het ook een rare belichting, bijna sepia beeld... Maar dat lijkt los te staan van de kleuren van objecten zelf, lijkt meer belichting of post-process effect.
De belichting / Fx en kleuren lijkt wel een stuk realistischer dan het origineel. In het origineel zat er iets wat bloom op alles wat licht van kleur was, inclusief de Ayleid ruins (bloom is een effect wat normaal lichtbronnen een glow/aura moet geven, maar soms triggert op lichte vlakken in een groot contrast. In Oblivion reageerde die op alles wat enigsinds licht van kleur was, waardoor bijv. de Ayleid ruins een lichte glow hebben en extra vel wit lijken). Ik denk dat het gebrek daaraan is wat nu vooral opvalt, meer zo dan dat ze niet wit zijn (op het eerste screenshot).
Verder lijkt het origineel ook voor de details groen in de textuur van de Ayleid ruins te gebruiken, en de nieuwe grijs. Dat zorgt ook dat het minder vel lijkt, want groen is gewoon een kleur die dat effect geeft en valt daarbij meer weg in de achtergrond waardoor enkel het wittige nog afsteekt. Maar met grijstinten voor de details zijn de texturen technisch gezien witter geworden. En vermoed dat dat ook betekend dat we bijv. geen velblauwe darkelves meer krijgen

.
Ik heb met een KolourPaint er ff wat stukjes kleur uit de Ayleid ruines gepakt. Hoewel er in de nieuwe inderdaad ivoor/off-white op zit, zeker op de lichtere vlakken, zijn de donkere tinten in de nieuwe voornamelijk grijs. De oude was echter compleet groen, en had net zo goed geen echt wit.
Als ik het groen maak wordt het overigens niet per se veller of witter, hoewel het wel meer op het origineel lijkt. Dit is met de hue verschoven, behalve op de lucht (want die werd paars, en dat vergelijkt niet zo lekker). Die ruins zijn dan nogsteeds niet heel wit of vel. Iig niet op de manier die we in Oblivion zagen. Het feit dat er meer detail in de texure zit (en dit minder effen vlakken) en er geen bloom is (waar het niet hoort te zitten), maakt naar mijn idee vooral verschil in "witheid". Sterker nog, ik vind het nu meer wegvallen dan met de ivoortinten (hoewel ik er nog niet overuit ben wat ik mooier vind).
Mijn conclusie is dan ook dat het feit dat de graphics beter/moderner/realistischer zijn meer een effect heeft dan de kleur. Het gebrek aan bloom + meer details in de texture waardoor je minder effen witte vlakken krijgt zorgt er imho voor. En ik weet eerlijk gezegd niet hoe goed het zich zou vertalen in moderne graphics als je dat veranderd. Wellicht beter dan ik denk hoor, maar kan me ook indenken dat het compleet verkeerd uit pakt.
Ik vind zelf trouwens die grijze lucht veel storender. Maak die gewoon weer ff blauw ofzo. Dan oogt alles een stuk better imho.
[
Voor 58% gewijzigd door
Cambionn op 16-04-2025 18:54
. Reden: afbeelding ter voorbeeld toegevoegd, ff wat dingen beter verwoord, typos ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.