Oh mee eens dat er echt wel issues zijn hoor. Mijn punt was meer de manier waarop die website schreeg met alineas over onspeelbaarheid. Het lijkt tegenwoordig een trend dat alles wat niet up to par is meteen "compleet onspeelbaar" wordt genoemd, terwijl er echt wel wat nuance en gradaties in zijn. Liever zie ik die terug ipv alles in extremen te trekken, dan is het ook makkelijker om een echt goed gesprek over de issues te hebben ipv het gevoel te hebben dat er geragebait wordt.
Ondanks alles de release toch een best groot succes is geweest dat door genoeg mensen gespeelt worden. Er zijn dus genoeg mensen voor wie het wel speelbaar is. Maar het feit is dat er ook een aanzienlijke groep mensen last heeft van performance issues, bij sommige tot extremen. Als we daar naar kijken ipv meteen "onspeelbaar voor alle pc-gamers" te roepen kunnen we ook gaan kijken wát er mis gaat en waarom, en waar de devs dus op moeten focussen (en waar je zelf eventueel kan kijken om te tweaken. Wat natuurlijk niet zou moeten hoeven, maar wel een nuttiger en vooral serieuzer/neutraler artikel geeft dan wanneer je het vult met dat soort ragebaituitspraken).
De unofficial patch fixed vooral bugs vanuit de scripting. Gezien die scripting 1 op 1 is overgenomen is van het origineel is de patch dat ook grotendeels, met een paar dingen eruit die door de vernieuwde engine niet meer relevant zijn. Ze hebben dus vrijwel de Unofficial Oblivion Patch geport naar de remaster. Gezien die voor de originele Oblivion al pretty much uit-developed was kwa bugs is daar verder weinig aan te updaten.
Wellicht ook beter dat er niet verder aan gesleuteld wordt. De afgelopen tijd hebben de unofficial patches nogal wat discussie omdat ze naast bugfixes ook lore en gameplay zijn gaan aanpassen naar het inzicht van de main dev, en laten we zeggen dat niet iedereen het met die keuzes eens is.
Het inefficiente RAM-gebruik kunnen zij echter niks mee. Overigens hebben Oblivion en Skyrim ook problemen rondom de RAM (en bug die vanaf day 1 erin zitten en nooit gepatched worden), hoewel minder merkbaar dan bij deze remaster. Dat is altijd al een zwak punt geweest bij deze games, veel CTDs kwamen daardoor en bij Skyrim Special Edition merk je het enkel minder ondat ze naar 64bit gingen en dus meer dan 4GB konden vullen voor het mis ging. Denk dat de toevoeging van Unreal voor de renderpipeline niet hielp, gezien het verder op een opgefrisde naar 64-bit gepoortte versie van Oblivion's originele Creation Engine draait.
Hoop dus dat ze vooral daarop gaan focussen met updates. Maar vermoed dat dat inmiddels enorme spagetti is met de 20 jaar oude legancy code van OG Oblivion (en we weten allemaal hoe legancy in profuctie draaien gaat), gecombineerd met hun updates aan die oude Creation Engine, gecombineerd met Unreal die eraan gehangen is. Uiteindelijk is de hele engine een soort frankenstein-creatie geworden waar de reguliere TES games tenminste 1 normale engine zijn. Past wel weer typisch bij Bethesda spul om het zo te doen, dus ergens kan ik er in die zin wel van genieten. En zorgt dat een deel van de mods voor OG Oblivion werkte en veel ander spul makkelijk te porten was. Maar maakt het niet makkelijker, en is wel een beetje "why?!".
Ben daarom benieuwd hoe veel beter ze het nu nog krijgen. Ik hoop een stuk beter, maar heb geen idee hoe ver ze dit nog gefixed krijgen. Ik denk dat het fixen lastiger is dan het klinkt, en wellicht mede door gemaakte keuzes maar dat is nu beetje laat om nog te veranderen. En dat bedoel ik niet op een goed-praat manier, mag dat duidelijk zijn. Enkel dat het op dit moment nou wel de huidige situatie is. Nouja, ik hoop maar op het beste. Als het spel beter gaat draaien alleen maar voordelig voor iedereen.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.