[Multi] The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 17:03
Joeridev schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:32:
[...]

Vreemd, ik speel op een 9800X3D + 9070 XT in Ultra/4k en heb helemaal geen last van deze haperingen.
Heb net het filmpje gekeken en dit is bij mij ook inderdaad niet zo, het is behoorlijk 'smooth as butter' moet ik zeggen. Helemaal niet zoals in zijn video in ieder geval.
Ik vraag me dan ook af of er niet andere externe dingen zijn die van invloed zijn (apart scherm open staan, bepaald programma op de achtergrond die dit veroorzaakt, msi afterburner?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:52
Ik zal jullie wat gekkers vertellen. Ik vond het door de lage performance niet het juiste moment om te blijven spelen. Ik wacht op patches en zal het spel daarna zeker spelen.

Maar vandaag ben ik begonnen aan The Elder Scrolls Arena! Gratis op steam, net als deel 2. En het werkt perfect. Een aanrader.

Ik ben niet de enige, sinds een paar dagen is het spelersaantal met zo'n 50% gestegen! https://steamcharts.com/app/1812290
Van gemiddeld 13 naar 20 per dag!

En zo ongeveer het meest extreme verschil op grafisch gebied tussen Oblivion Remastered uit 2025 in UE5 en TES1: Arena uit 1994 draaiend in DOSBox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04:55
Playa del C. schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:20:
Ik zal jullie wat gekkers vertellen. Ik vond het door de lage performance niet het juiste moment om te blijven spelen. Ik wacht op patches en zal het spel daarna zeker spelen.

Maar vandaag ben ik begonnen aan The Elder Scrolls Arena! Gratis op steam, net als deel 2. En het werkt perfect. Een aanrader.

Ik ben niet de enige, sinds een paar dagen is het spelersaantal met zo'n 50% gestegen! https://steamcharts.com/app/1812290

En zo ongeveer het meest extreme verschil op grafisch gebied tussen Oblivion Remastered uit 2025 in UE5 en TES1: Arena uit 1994 draaiend in DOSBox.
Ik had ze al gekocht ...

Maar wat een systeem eisen voor die tijd.....
We spreken over mid jaren 90
Voor deel 1
MINIMUM:
Besturingssysteem: PC/MS-DOS 5.0
Processor: Intel 386 25 MHz
Geheugen: 4 MB RAM
Opslagruimte: 25 MB beschikbare ruimte

Voor deel 2
SYSTEEMEISEN
MINIMUM:
Besturingssysteem: PC/MS-DOS 6.0
Processor: Intel i486 DX2
Geheugen: 8 MB RAM

8)

Wel een leuke verzameling van TES
Dan heb ik ook nog de dvd liggen van de meeste.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h6gS5v1fcnrmygo44OoQpO3Jjc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UG5BULz63rjzKKhLsTYNO9b5.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door ravw op 27-04-2025 23:24 ]

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54
Nice, nu ze weten dat dit als zoete broodjes verkoopt; Wanneer FO3/NV? O-)

Inmiddels Grand Champion van de arena en de recommendations voor de Mages Guild afgerond. Nog helemaal noppes gedaan aan de main quest.

Heerlijk om gewoon rond te struinen en random sidequestjes van NPC's te doen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 28-04-2025 08:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:39

CoeliJoeli

Gamer

Als ik zo de reacties lees, ben ik blij dat ik het spel op de PS5 Pro speel. Hier en daar outdoor een enkele stutter.
Tijdens de Battle of Kvatch had de PS5 Pro moeite met alle NPS's, waardoor de FPS naar ongeveer 30/40 dropte. Jammer maar nog prima speelbaar.

Origineel is geweldig en deze game net zo.

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellax
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-05 15:13
Playa del C. schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:20:

Ik heb het spel zelf nog niet gespeeld en kan dus niets zeggen over de prestaties, maar ik zag op Nexus een mod staan die voor veel mensen goed werkt om alles soepel te laten draaien. https://www.nexusmods.com...d/mods/35?tab=description

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-05 07:48
SparksNL schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:12:
Na de nodige uurtjes gespeeld te hebben beginnen de problemen waar Oblivion destijds mee kampte bovendrijven. En dan heb ik het met name over level scaling. [...]
Ha, dat herinner ik me nog goed, al is het 20 jaar geleden. Ik had me in het begin puur gefocussed op "soft skills", lekker praten met iedereen, beetje handelen, beetje alchemie, enzovoorts. Helemaal niks aan m'n combat skills gelevelled. Zat dus echt compleet vast op een gegeven moment, elke combat werd ik finaal in elkaar gerost door de gelevelde monsters.

Heb me er wel doorheen geworsteld, volgens mij zonder aan de difficulty te morrelen (geen idee welke ik speelde, waarschijnlijk de standaard instelling). Maar was wel behoorlijk frustrerend. Toch een mooi spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Yellax schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:05:
[...]
Ik heb het spel zelf nog niet gespeeld en kan dus niets zeggen over de prestaties, maar ik zag op Nexus een mod staan die voor veel mensen goed werkt om alles soepel te laten draaien. https://www.nexusmods.com...d/mods/35?tab=description
Bedankt. Is mij bekend.

Dat is goed voor iedereen die nu het spel wil spelen. Ik wacht de eerste patches van Bethesda af, heb genoeg andere dingen te doen verder.

Het is vreemd dat modders zo'n UE5 in hun eentje kunnen optimaliseren, waar een professsioneel team er een bende van maakt.

De stutters worden door die mod voor veel mensen vrijwel allemaal opgelost. Dat geeft in ieder geval hoop dat er oplossingen mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
@Playa del C.
Arena is mij persoonlijk iets te archaïsch, maar Daggerfall Unity is goed te pruimen als je van oude RPG's houd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-04 17:39
Shodan schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:03:
Spel crasht voortdurend bij mij, zwart scherm, reset is enige wat ik kan doen.

6900XT / 5800x / 32GB / Windows 10.

Enige wat lijkt te helpen is FSR volledig uitzetten, maar dan is hij niet vooruit te branden.

Speel op 3440x1440
Deze remaster lijkt zeker de nodige bijzonderheden te hebben qua performance.

Wat mogelijk kan helpen, als je deze stappen nog niet had genomen:

1. De nieuwste AMD-driver installeren met optimalisaties voor dit spel. Ik installeer nieuwe drivers tegenwoordig altijd over de laatste heen en dit gaat goed, maar in sommige gevallen kan het helpen om eerst de oude drivers op te schonen. Dat kan met hulp van DDU en de AMD-installer heeft ook een optie voor "schone installatie". Ik zou eerst gewoon updaten en alleen opschonen als er iets mis is.

2. Het spel laten starten als Administrator. Dit kan door twee relevante executables aan te passen qua eigenschappen. De eerste zit in de hoofdmap en de andere ergens in /binaries/ o.i.d. Op beide doe je rechtermuisknop -> eigenschappen -> compatibiliteit -> vinkje bij starten als administrator.

3. Spelen met de grafische instellingen. Ik heb geen problemen aan mijn kant met een 6800 (non-XT), met FSR op Quality (outputresolutie 1440p). Als FSR het probleem blijft geven, dan kun je zonder resolutieschaling spelen en met een lagere echte resolutie (dus onder je native 3440x1440). Je kunt ook TSR of XeSS proberen in plaats van FSR. Of je verlaagt andere grafische instellingen een stukje om te kijken of dat helpt. Misschien de Lumen Ray-Tracing proberen op hardwaremodus en softwaremodus, met hogere en lagere kwaliteitsinstelling. Het zou niet moeten hoeven met een 6900XT, maar wie weet helpt het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
D4NG3R schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:43:
@Playa del C.
Arena is mij persoonlijk iets te archaïsch, maar Daggerfall Unity is goed te pruimen als je van oude RPG's houd. :)
En toch lukt het mij om TES1 echt te spelen met plezier. Zit nu in de derde dungeon op zoek naar deel 1/8 van de Staff of Chaos (Main Quest).

Maar ik geef toe, dat doen heel weinig mensen en met een goede reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 17:03
Blijft apart hoor dat het bij de ene prima werkt en de ander niet.
Bij mij op de 9070XT (op 1440p) met alles op Ultra, FSR 4 and Lumen RT op medium (andere settings nog niet geprobeerd) draait het echt soepel. Indoors rond de 200fps and outdoors tussen de 100-130fps.
En zeker geen gestutter zoals in de youtube video. Als het zo ging ja dan zou ik er ook niet tevreden over zijn en geloof me ik ben er zeker gevoelig voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Lapa schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:17:
[...]

Ha, dat herinner ik me nog goed, al is het 20 jaar geleden. Ik had me in het begin puur gefocussed op "soft skills", lekker praten met iedereen, beetje handelen, beetje alchemie, enzovoorts. Helemaal niks aan m'n combat skills gelevelled. Zat dus echt compleet vast op een gegeven moment, elke combat werd ik finaal in elkaar gerost door de gelevelde monsters.

Heb me er wel doorheen geworsteld, volgens mij zonder aan de difficulty te morrelen (geen idee welke ik speelde, waarschijnlijk de standaard instelling). Maar was wel behoorlijk frustrerend. Toch een mooi spel.
Klopt, mij ook weleens gebeurd. Maar ik waardeer dat juist erg. Dat is in mijn ogen geen issue, maar een logische consequentie. Als jij je hele leven langs niet vecht, ga je idd ingemaakt worden als je wel een poging doet. Dat is geen probleem in de scaling, maar in hoe jij als speler je character hebt geleveld.

Dat is juist waar ik Skyrim te simpel in vind zijn. Je komt er eigenlijk altijd mee weg als je niet zo slimme keuzes maakt, echt fouten maken kan niet echt :+ . En veel andere moderne RPGs hebben de optie om zo "dom" te zijn niet eens meer, omdat het spel niet laat levelen op enkel softskills zonder combat skills omhoog te gooien (vaak genoeg zijn softskills tegenwoordig überhaupt gewoon perks ofzo).

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-05 07:48
Cambionn schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:06:
[...]
Klopt, mij ook weleens gebeurd. Maar ik waardeer dat juist erg. Dat is in mijn ogen geen issue, maar een logische consequentie. Als jij je hele leven langs niet vecht, ga je idd ingemaakt worden als je wel een poging doet. Dat is geen probleem in de scaling, maar in hoe jij als speler je character hebt geleveld.

Dat is juist waar ik Skyrim te simpel in vind zijn. Je komt er eigenlijk altijd mee weg als je niet zo slimme keuzes maakt, echt fouten maken kan niet echt :+ . En veel andere moderne RPGs hebben de optie om zo "dom" te zijn niet eens meer, omdat het spel niet laat levelen op enkel softskills zonder combat skills omhoog te gooien (vaak genoeg zijn softskills tegenwoordig überhaupt gewoon perks ofzo).
Ja, mee eens hoor! Het was juist ook daardoor een memorabele ervaring die ik me 20 jaar later nog herinner. Het was misschien een tikkeltje te extreem in Oblivion, maar ik vind het persoonlijk ook beter dan het Skyrim systeem. Wat ik een beetje jammer vond aan Oblivion is dat de level scaling een soort van globale variabele was, waar gewoon de hele wereld gevaarlijker werd. Ik heb liever dat er stukken in de wereld zijn waar je ook als watje prima kan komen en andere waar je echt voor moet trainen. Dat gecombineerd met een beetje level scaling om het interessant te houden op hogere levels is denk ik ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
ravw schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:17:
[...]

Ik had ze al gekocht ...

Maar wat een systeem eisen voor die tijd.....
We spreken over mid jaren 90
Voor deel 1
MINIMUM:
Besturingssysteem: PC/MS-DOS 5.0
Processor: Intel 386 25 MHz
Geheugen: 4 MB RAM

Voor deel 2
SYSTEEMEISEN
MINIMUM:
Besturingssysteem: PC/MS-DOS 6.0
Processor: Intel i486 DX2
Geheugen: 8 MB RAM

8)

Wel een leuke verzameling van TES
Dan heb ik ook nog de dvd liggen van de meeste.[Afbeelding]
toon volledige bericht
Je mist Redguard en Battlespire ;) .

Ik heb op Steam het onderstaande. Online heb ik via de Bethesda launcher. Staan er wel in als non-Steam game maar dat zie je niet op mijn telefoon 2aar ik dit screenshot maak. Legends heb ik niet, want ven niet van de cardgames. Blades wel tijdje gespeelt, op zowel Switch als telefoon. Castles niet.

En natuurlijk heb ik ook aardig wat fysiek, vanaf OG Oblivion. Ze staan nog op de wishlist, met OG manual en doos. Zeker de DOS spellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c69wD2TdzTt3REHWoT80yb7vkwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BmNn5gJLxQ1GKtZt827UKZz.jpg?f=fotoalbum_large

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Tadream schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:05:
Blijft apart hoor dat het bij de ene prima werkt en de ander niet.
Bij mij op de 9070XT (op 1440p) met alles op Ultra, FSR 4 and Lumen RT op medium (andere settings nog niet geprobeerd) draait het echt soepel. Indoors rond de 200fps and outdoors tussen de 100-130fps.
En zeker geen gestutter zoals in de youtube video. Als het zo ging ja dan zou ik er ook niet tevreden over zijn en geloof me ik ben er zeker gevoelig voor.
Dit is mooi als het zo is, maar heel apart ook. Het draait hier met een 3080Ti op 1440p met DLSS op high nog niet eens soepel. Met buiten regelmatig dips onder de 40 fps en dus vreemde stutters.

Laatste drivers, schoon systeem en in een ander UE5 spel geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Lapa schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:14:
[...]

Ja, mee eens hoor! Het was juist ook daardoor een memorabele ervaring die ik me 20 jaar later nog herinner. Het was misschien een tikkeltje te extreem in Oblivion, maar ik vind het persoonlijk ook beter dan het Skyrim systeem. Wat ik een beetje jammer vond aan Oblivion is dat de level scaling een soort van globale variabele was, waar gewoon de hele wereld gevaarlijker werd. Ik heb liever dat er stukken in de wereld zijn waar je ook als watje prima kan komen en andere waar je echt voor moet trainen. Dat gecombineerd met een beetje level scaling om het interessant te houden op hogere levels is denk ik ideaal.
Tot op zekere hoogte is dat er ook. Wegen en steden zijn redelijk veilig. De meeste vijanden rondom de wegen zijn zwak, denk aan de wolven, ratten, etc. De max level daarvan is laag. Zelfs reguliere bandits hebben een redelijk laag max level dacht ik, die blijven vaak ook in hun fur armour lopen. De paar die over zijn kan van je van wegrennen of op andere manieren omheen. En dan zijn daar ook nog regelmatig patrouerende guards te vinden die je helpen bij vijanden. Vanuit daar kun je trainen.

Kwa dungeons enzo niet. Maar dan, een alchemist of merchant moet waarschijnlijk niet blind een dungeon in rennen. Die huurt de fighters guild in om daar zeldzame ingredienten te halen Blackwood Company gaat het niet doen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Cambionn schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:15:
[...]
Je mist Redguard en Battlespire ;) .
Redguard en Battlespire
Die heb ik nog niet op steam .. ook maar gelijk even in mijn lijst gezet .
Als wens..

Heb ze wel gespeeld

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-05 10:53

Mad-Matt

TheDoctor#2181

aaaaaah, wat erger ik me kapot aan dat lockpicken, het is best realistisch, maar wat een k*t systeem. Kan niet wachten tot ik de skeleton key heb

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:21
Mad-Matt schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:01:
aaaaaah, wat erger ik me kapot aan dat lockpicken, het is best realistisch, maar wat een k*t systeem. Kan niet wachten tot ik de skeleton key heb
er is een truck voor

omhoog ingedrukt houden... als je de korte langzame veer hebt (dus blijft dan continu bijna bovenaan)
dan als je lockpick omhoog gaat.. op spatie... heb je hem altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeisterQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-05 13:15
Quicksave, quickload.. :+

Anders inderdaad wachten tot de veer langzaam omhoog gaat. Er zit ook een standaard volgorde in bv. snel, snel, traag, traag (repeat) en dat blijft zich herhalen (maar verschilt per slot!), het omhoog duwen van de pinnen in het slot kun je onbeperkt doen.

[ Voor 3% gewijzigd door MeisterQ op 28-04-2025 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
* D4NG3R koopt elke lockpick welke hij tegenkomt op en spammed auto-attempt.

Wellicht inderdaad een keertje de skeleton key halen. :+

Tip: Als je de muur achter de stables van Imperial City volgt kom je al snel een shady trader tegen welke er elke 3 dagen 30 verkoopt. ;)

Vroegâh ooit stomtoevallig tegengekomen, en sindsdien is het vaste prik geworden om na elk avontuur daar even langs te gaan voor een nieuwe stapel lockpicks.

[ Voor 55% gewijzigd door D4NG3R op 28-04-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlaanderen1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-05 21:55
Gisteren op de PS5 Pro geprobeerd naar Shivering Isles te gaan, maar zodra ik die poort doorga kan ik maximaal 5 minuten lopen (dat is al veel) en hard crashed the game.

Vermaak me overgens erg goed met deze TES, inmiddels 30 uurtjes in zitten.

Stiekem wel de dupe methode gebruikt, lekker veel centjes en lock picks :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-05 14:23
geert1 schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:44:
[...]

Deze remaster lijkt zeker de nodige bijzonderheden te hebben qua performance.

Wat mogelijk kan helpen, als je deze stappen nog niet had genomen:

1. De nieuwste AMD-driver installeren met optimalisaties voor dit spel. Ik installeer nieuwe drivers tegenwoordig altijd over de laatste heen en dit gaat goed, maar in sommige gevallen kan het helpen om eerst de oude drivers op te schonen. Dat kan met hulp van DDU en de AMD-installer heeft ook een optie voor "schone installatie". Ik zou eerst gewoon updaten en alleen opschonen als er iets mis is.

2. Het spel laten starten als Administrator. Dit kan door twee relevante executables aan te passen qua eigenschappen. De eerste zit in de hoofdmap en de andere ergens in /binaries/ o.i.d. Op beide doe je rechtermuisknop -> eigenschappen -> compatibiliteit -> vinkje bij starten als administrator.

3. Spelen met de grafische instellingen. Ik heb geen problemen aan mijn kant met een 6800 (non-XT), met FSR op Quality (outputresolutie 1440p). Als FSR het probleem blijft geven, dan kun je zonder resolutieschaling spelen en met een lagere echte resolutie (dus onder je native 3440x1440). Je kunt ook TSR of XeSS proberen in plaats van FSR. Of je verlaagt andere grafische instellingen een stukje om te kijken of dat helpt. Misschien de Lumen Ray-Tracing proberen op hardwaremodus en softwaremodus, met hogere en lagere kwaliteitsinstelling. Het zou niet moeten hoeven met een 6900XT, maar wie weet helpt het toch.
toon volledige bericht
Hoi Geert, Bedankt voor je suggesties!

Ja ik heb nieuwste drivers geprobeerd (oude met DDU verwijderd). Ik ga stap 2 proberen. Bij stap 3: Inderdaad zonder FSR lijkt het wel te werken, ik kan XeSS kiezen, maar dat helpt helaas niet. Hoe gebruik ik TSR? En hoe wijzig ik Lumen Ray tracing opties?

Ben ook aan het spelen met een undervolt, omdat ik lang geleden ook al eerder dit soort issues heb gehad met andere spellen, maar het is al jaren niet voorgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Draai toch wel erg lekker die game in POP!_OS
Hier het opstarten van die game vanuit Steam.

YouTube: The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered Startup in POP! OS

Systeem:

Ryzen 9 3900x 12 core
Asrock x570 Phantom gaming 4
RTX 2070TI
32GB ram
POP!_OS

[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 28-04-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:46
Yonix schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:11:
[...]

Same, ik denk dat het leuker speelt als je heel fijne herinneringen hebt aan het origineel, maar die heb ik niet en dan toont ook de remaster zijn (onderliggende) leeftijd.
Yep, wel echt jammer. Misschien toch een 2e kans geven. Proberen het anders te benaderen. En hij liep al positief beter via Game pass.

[ Voor 5% gewijzigd door Westland1940 op 28-04-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:30
Kom maar door met die patch, want op de ps5 pro loopt het als stroop. Vooral in de open wereld zijn de haperingen irritant. Jammer, zeker voor een ‘pro enhanced’ game, op performance mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-04 17:39
Shodan schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:51:
Ja ik heb nieuwste drivers geprobeerd (oude met DDU verwijderd). Ik ga stap 2 proberen. Bij stap 3: Inderdaad zonder FSR lijkt het wel te werken, ik kan XeSS kiezen, maar dat helpt helaas niet. Hoe gebruik ik TSR? En hoe wijzig ik Lumen Ray tracing opties?
In de grafische instellingen van het spel is ray-tracing afgekort en heet het "Lumen software/hardware RT". Zie deze opties. Hardwaremodus of juist softwaremodus kan misschien van invloed zijn op de crashes. Wie weet zit er een combinatie bij die werkt, als opties 1 en 2 niet helpen. Anders zou ik het ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 10:45
Cambionn schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:06:
[...]
Klopt, maar dat verhaal gaat in dit specifieke geval toch echt niet op. Ik speel een war-mage build en heb geen enkele “soft skill” bewust geleveled of als major skill geselecteerd. Alle skills waar ik damage mee doe zijn high level.

Deze specifieke quest is (blijkbaar) berucht icm slechte scaling. Zie ook: https://www.reddit.com/r/...the_battle_for/?rdt=54202

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-05 11:02
Voor nieuwe elder scroll spelers. Raden jullie dan deze aan of Skyrim als je op de Xbox speelt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:55
gupfishy schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:53:
Voor nieuwe elder scroll spelers. Raden jullie dan deze aan of Skyrim als je op de Xbox speelt?
Ik raad een PC aan :+
En wat betreft Oblivion, zolang er blijkbaar nog geen soepele gameplay is kijk ik nog ff de kat uit de boom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
Ik zou zeggen eerst Oblivion, dan Skyrim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-05 11:02
Megupe schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:55:
[...]

Ik raad een PC aan :+
En wat betreft Oblivion, zolang er blijkbaar nog geen soepele gameplay is kijk ik nog ff de kat uit de boom.
Pc heb ik wel..maar met een 3060 denk ik niet dat die best draait als ik alles zo lees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-05 14:34
fijn dat de duplicate glitch nog werkt. schelet weer alle pijlen uit je neergeschoten vijanden te halen :)
Ik speel op Xbox en heb eigenlijk geen enkele klacht kwa performance. Loopt soepel en ben lvl 10 en speel al een uurtje of 20 in de game

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
gupfishy schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:10:
[...]

Pc heb ik wel..maar met een 3060 denk ik niet dat die best draait als ik alles zo lees
Ik draai hem zowel op een

Ryzen 9 3900x 12 core
RTX 2070TI
32GB ram
POP!_OS

En mijn game pc

Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF Gaming X670E
RTX 4070TI
64GB
Windows 11

Maar geen problemen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ik vind hem juist makkelijker dan het systeem in Skyrim haha.

Wat ik minder vind is dat die k*t vissen voor de go fishing quests maar zelden spawnen. Blijkbaar een vaker voorkomende bug in de remaster :') .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 14:52
Ik ben in 10 uur tijd een keer vastgelopen, geen rare problemen, spel draait op lage instellingen want ouder systeem (Ryzen 3600, GTX 1660).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jittikmieger
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06:12
Ik ben aan het testen met Lumen uitgeschakeld door mijn engine.ini aan te passen. Het levert op mijn PC zo'n 15 - 30 echte FPS op, afhankelijk van de locatie.
[/Script/Engine.RendererSettings]
r.Lumen.DiffuseIndirect.Allow=0

[ConsoleVariables]
Nadelen:
  1. Flikkerende schaduwen in bomen en struiken. Nu is dat enigszins te counteren door:
    [ConsoleVariables]
    r.AOHistoryDistanceThreshold=200
    r.AOSpecularOcclusionMode=0
    r.SkylightIntensityMultiplier=1.5
    r.AOQuality=2
  2. Glas van een kast met Soul Gems zag er wit uit onder een bepaalde hoek i.p.v. transparant.
Voor de rest geen problemen. Ik vraag mij dan af waarom er geen Lumen off optie is toegevoegd en de twee kleine problemen niet verholpen zijn door de developer. Dat zou namelijk heel veel mensen een veel beter speelervaring geven.

Edit:
En gezien de impact van RT op de prestaties en de geringe grafische impact, moet je je afvragen of RT dit wel waard is. Misschien komt er nog een mod die deze 2 kleine problemen kan verhelpen of een patch van de developer.

[ Voor 10% gewijzigd door Jittikmieger op 29-04-2025 07:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwarteziel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
Beide spellen spelen erg fijn op de Xbox en zien er grafisch prima uit.

Persoonlijk zou ik gaan voor Skyrim: deze heeft een (in mijn ogen) betere introductie, die je als speler wat concreter "neerzet" in de wereld. Ook de manier hoe de eerste quests worden aangeboden zijn in mijn ogen wat soepeler. Skyrim heeft ook ondersteuning voor mods, als je daar mee wil experimenteren.

Dat gezegd hebbende: Oblivion heeft als fijne feature dat het "Play Anywhere" ondersteunt. Je kan het spel dus zowel op je Xbox als op de PC (Windows) spelen. De savesgames syncen dan.

Mocht je voor Oblivion gaan, dan zou ik dat alleen doen op een Series X. De S is in mijn ogen gewoon niet krachtig genoeg.

Laatste overweging: als je nog niet zo bekend bent met deze spellen of prijs een rol speelt, dan is de Enhanced edition van Skyrim tweedehands te koop voor vrij weinig (€15 ofzo). Daar koop je heel wat uurtjes speelplezier voor :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zwarteziel op 29-04-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jittikmieger
Zwarteziel schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:21:
[...]

Skyrim heeft ook ondersteuning voor mods, als je dat daar mee wil experimenteren.
Oblivion Remastered ook al zo'n 1000 mods: https://www.nexusmods.com/games/oblivionremastered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarteziel
Nou nee, niet als het gaat om de Xbox: Skyrim heeft op dat platform "formele" ondersteuning voor mods, maar Oblivion helaas niet.

De mods waar je naar verwijst zijn veelal aanpassingen van mods voor het orginele spel. Ze werken (bij mijn weten) alleen op de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jittikmieger
[quote]Zwarteziel schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:03:
[...]
De mods waar je naar verwijst zijn veelal aanpassingen van mods voor het orginele spel. Ze werken (bij mijn weten) alleen op de PC.
Ja, alleen PC. Dat is jammer voor de console mensen, maar wie weet komt er nog formele mod ondersteuning. Bethesda laat Skyrim en Fallout 4 ook niet met rust en er zijn behoorlijk wat exemplaren van Oblivion Remastered verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-05 11:41
Inmiddels nu lvl 6 / 7 en ik begin iets beter in het spel te komen. Ik heb aardig wat quests en er is genoeg te doen. Grappig spel, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat je dit spel moet zien met een flinke nostalgie bril op. Aan alles voel je dat het spel ouderwets is. Dat is een plus voor de mensen die er met een nostalgische blik naar kijken maar niet bepaald een plus voor nieuwkomers. Ik vind Skyrim tot nu toe een stuk beter.

Benieuwd hoe dit spel is als ik er nog wat uurtjes in steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarteziel
Jittikmieger schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:13:

Ja, alleen PC. Dat is jammer voor de console mensen, maar wie weet komt er nog formele mod ondersteuning. Bethesda laat Skyrim en Fallout 4 ook niet met rust en er zijn behoorlijk wat exemplaren van Oblivion Remastered verkocht.
Dat hoop ik inderdaad ook! Geen idee hoe complex het is om deze versie van het spel op die manier te ondersteunen, maar veel Bethesda-rpg's kennen traditioneel een betrokken, levendige mod-scene. Zou gaaf zijn als dit voor Oblivion ook op consoles mogelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli

CoeliJoeli

Gamer

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:46:
Inmiddels nu lvl 6 / 7 en ik begin iets beter in het spel te komen. Ik heb aardig wat quests en er is genoeg te doen. Grappig spel, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat je dit spel moet zien met een flinke nostalgie bril op. Aan alles voel je dat het spel ouderwets is. Dat is een plus voor de mensen die er met een nostalgische blik naar kijken maar niet bepaald een plus voor nieuwkomers. Ik vind Skyrim tot nu toe een stuk beter.

Zit je al in de Dark Brotherhood en/of The Thieves Guild? De quests en verhalen zijn één van de sterkste punten van Oblivion tegen over de Skyrim versie van deze twee guilds.

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
CoeliJoeli schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:57:
[...]

Zit je al in de Dark Brotherhood en/of The Thieves Guild? De quests en verhalen zijn één van de sterkste punten van Oblivion tegen over de Skyrim versie van deze twee guilds.
Nee beiden nog niet. Ik zit in de Mage guild en Fighters guild. Ben nu bezig met een questlijn van zo'n ridder en allerlei relics, die is wel leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-05 15:33
Als je alle trophies wilt halen is er goed nieuws en minder goed nieuws, er zijn geen missable trophies maat volgens mij is er wel een karma systeem, het kan zijn dat als je meerdere moorden hebt gepleegd dat je geen lid kan worden van Fighters Guild of Mage Guild.

Ik ben level 7 nu en ben alleen maar bezig geweest met side quests en grotten clearen, heb enigzins toevallig de Knights of the Nine DLC quests gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL

Dit herken ik wel. Ik merk bij mezelf vooral dat ik gewoon echt weer toe ben aan een nieuwe TES. Skyrim dusdanig veel gespeeld dat ik die niet meer snel zal opstarten. Deze remaster van Oblivion voelt vanwege de betere graphics dan toch weer als iets nieuws.

Maar ook ik moet bekennen, ondanks dat ik Oblivion destijds ook ontzettend vet vond, dat ik de verbeteringen die Skyrim destijds heeft geïntroduceerd toch wel mis. Hoe dan ook vermaak ik me er vooralsnog prima mee, maar de speeltijd van Skyrim zal echt niet geëvenaard gaan worden 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-05 21:30

The Chosen One

Zie signature!

Vind dit altijd een spel dat je met wat mods moet spelen. Veranderd niet direct het hele spel maar het maakt de ervaring altijd wat handiger/smoother/fijner met wat dingen die net wat outbollig zijn of niet gewent bent met moderne games of Skyrim e.d.

Direct local map (mod) openen bijv. (zo de game starten om te kijken of die werkt). Dat irriteerde me de afgelopen dagen ook. :P

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shodan
Kwam dit filmpje tegen in mijn feed, geniaal gedaan!

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Jauffre Calls Jewelry Stores for the Amulet of Kings - Oblivion Prank Call

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:37
De game loopt tot nu toe als een zonnetje hier. Ik ben ook wel echt blij dat ze wat aan dat brakke leveling systeem van het OG hebben gedaan, gewoon lekker skills gebruiken nu zonder je zorgen hoeven te maken dat je niet het maximaal aan te besteden punt hebt (die heb je nu gewoon altijd).

De gezichten en animaties zijn echt veel beter (en de mensen die nog steeds van die rare orkenkoppen willen maken kunnen dat :+ ). Echt een leuke blast from the past deze game.

Wel jammer dat schijnbaar veel mensen prestatieproblemen hebben, hoop wel dat ze dat nog oplossen want kan me goed voorstellen dat dat roet in het eten gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jittikmieger
Oké, ik heb de game nu op Windows 11 (nieuwste build + nieuwste drivers), Fedora Linux 42 en Bazzite 41 met Steam Deck interface getest. Overal zo'n ~10 uren per OS gegamed.

Systeem:
ASRock AB450 Pro4
Ryzen 7 5700X
32GB 3200Mhz
Radeon 6800 8GB VRAM
1TB NVME SSD (installatie game)
1TB SATA SSD
50" TCL Miniled TV 4k 144Hz, 1080p 240Hz, Freesync Pro.

Instellingen: alles medium, draw distance high, SSR aan, Software Lumen low, 1080p FSR balanced.

Bevindingen:

Windows 11 - instabiele FPS, redelijk op orde te krijgen door FSR + framegen + ini hacks om VRAM gebruik te beperken. Dan ca. 90 - 120FPS buiten en binnen 120+ FPS. Met af en toe een minuten durende frame drop.

Fedora Linux - stabieler dan Windows 11, maar gemiddelde FPS ~10 - 20 FPS lager dan Windows, wel zijn 1% lows hoger dan Windows + ini hacks om VRAM gebruik te beperken. Met af en toe een minuten durende frame drop.

Bazzite Linux + Steam Deck interface - Stabielere FPS dan Windows, 1% lows hoger dan Windows, gemiddelde FPS vergelijkbaar met Windows, scheelt ~6GB RAM gebruik. Geen ini hacks nodig. VRAM gebruik max op 6.2GB van de 8,1GB. Geen framegen nodig voor stabiele(re) framerate van 55-60FPS.

Bazzite Linux + Steam Deck mode is de aanrader wat mij betreft! Wat een verschil, ik zou op locked 40FPS met native resolution kunnen gamen. Fedora Linux valt af. Erg tegenvallend. Windows 11 is wat beter dan Fedora Linux, vanwege de hogere gemiddelde FPS.

Ik kan niet wachten tot SteamOS voor op de desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Jittikmieger schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:47:
Oké, ik heb de game nu op Windows 11 (nieuwste build + nieuwste drivers), Fedora Linux 42 en Bazzite 41 met Steam Deck interface getest. Overal zo'n ~10 uren per OS gegamed.

Systeem:
ASRock AB450 Pro4
Ryzen 7 5700X
32GB 3200Mhz
Radeon 6800 8GB VRAM
1TB NVME SSD (installatie game)
1TB SATA SSD
50" TCL Miniled TV 4k 144Hz, 1080p 240Hz, Freesync Pro.

Instellingen: alles medium, draw distance high, SSR aan, Software Lumen low, 1080p FSR balanced.

Bevindingen:

Windows 11 - instabiele FPS, redelijk op orde te krijgen door FSR + framegen + ini hacks om VRAM gebruik te beperken. Dan ca. 90 - 120FPS buiten en binnen 120+ FPS. Met af en toe een minuten durende frame drop.

Fedora Linux - stabieler dan Windows 11, maar gemiddelde FPS ~10 - 20 FPS lager dan Windows, wel zijn 1% lows hoger dan Windows + ini hacks om VRAM gebruik te beperken. Met af en toe een minuten durende frame drop.

Bazzite Linux + Steam Deck interface - Stabielere FPS dan Windows, 1% lows hoger dan Windows, gemiddelde FPS vergelijkbaar met Windows, scheelt ~6GB RAM gebruik. Geen ini hacks nodig. VRAM gebruik max op 6.2GB van de 8,1GB. Geen framegen nodig voor stabiele(re) framerate van 55-60FPS.

Bazzite Linux + Steam Deck mode is de aanrader wat mij betreft! Wat een verschil, ik zou op locked 40FPS met native resolution kunnen gamen. Fedora Linux valt af. Erg tegenvallend. Windows 11 is wat beter dan Fedora Linux, vanwege de hogere gemiddelde FPS.

Ik kan niet wachten tot SteamOS voor op de desktop.
toon volledige bericht
Ik draai zelf Manjaro Linux, en dat gaat ook lekker. Heb hier ook altijd vergelijkbaar of betere performance op gehad dan met Windows, maar gezien ik Windows niet meer gebruik heb ik geen directe vergelijking meer.

Ondanks de oude PC draai ik op medium met de volgende specs:
i5-6600K
MSI GTX1080 Gaming X (8GB VRAM)
16GB DDR4 RAM
SSD voor de OS met secundaire SSD voor de installatie van het spel (zou moeten kijken wat op welke staat, zitten inmiddels 5 schijven in).

Heel af en toe een kleine stutter buiten als ik te snel ren maar dat is het. Overigens was dat ook een issue met de OG Oblivion, dan kreeg je zelfs melding dat hij de wereld moet laden :') . Gebeurd niet vaak en prima speelbaar. Ook geen enkele crash gehad nog. Eerste laadscherm duurt wat lang, maar daarna zijn ze prima te doen.

Gister wel rare bug waar het leek alsof hij niet meer opsloeg. Oude save files waren er nog, maar kreeg geen nieuwe en ook geen melding van opslaan. Niet met handmatig gewone save, met quicksave, noch met autosave. Gelukkig let ik best vaak op m'n saves dus had hem snel door. Ff online zoeken gaf al horrorverhalen van saves die compleet weg zijn. Maar na herstart bleken de saves er wel te zijn, dus was niks kwijt. Waarom ze niet erkent werden voor herstart weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Even voor de linux lui

Draai ProtonUp-Qt
Dat is een must is voor Linux gaming:

Snelste toegang tot nieuwe Proton builds zoals GE-Proton, die vaak betere prestaties en minder bugs hebben dan de standaard Steam Proton.
Supereenvoudig installeren en updaten van aangepaste Proton-versies zonder gedoe met handmatig downloaden en mappen.
Meer keuze: makkelijk wisselen tussen verschillende Proton-versies voor de beste performance per game.
Werkt ook voor Lutris, Heroic en Bottles, dus niet alleen Steam-games profiteren.
Mooie grafische interface waar je overzicht houdt over al je geïnstalleerde Proton builds.

➡️ Kortom: ProtonUp-Qt maakt Linux gaming makkelijker, stabieler en beter.
Een no-brainer als je serieus wilt gamen op Linux!

Hier dus mijn tweede PC met POP!_OS

Ryzen 9 3900x 12 core
RTX 2070TI
32GB ram

Draait echt als een zonnetje met ProtonUp-Qt

Het is dat ik MSFS2024 nog speel anders was het voor mij geen windows meer. :+

[ Voor 14% gewijzigd door ravw op 30-04-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
ravw schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:24:
Even voor de linux lui

Draai ProtonUp-Qt
Dat is een must is voor Linux gaming:

Snelste toegang tot nieuwe Proton builds zoals GE-Proton, die vaak betere prestaties en minder bugs hebben dan de standaard Steam Proton.
Supereenvoudig installeren en updaten van aangepaste Proton-versies zonder gedoe met handmatig downloaden en mappen.
Meer keuze: makkelijk wisselen tussen verschillende Proton-versies voor de beste performance per game.
Werkt ook voor Lutris, Heroic en Bottles, dus niet alleen Steam-games profiteren.
Mooie grafische interface waar je overzicht houdt over al je geïnstalleerde Proton builds.

➡️ Kortom: ProtonUp-Qt maakt Linux gaming makkelijker, stabieler en beter.
Een no-brainer als je serieus wilt gamen op Linux!

Hier dus mijn tweede PC met POP!_OS

Ryzen 9 3900x 12 core
RTX 2070TI
32GB ram

Draait echt als een zonnetje met ProtonUp-Qt

Het is dat ik MSFS2024 nog speel anders was het voor mij geen windows meer. :+
toon volledige bericht
steamdeck met steam os gebruikt ook alleen maar proton voor zijn games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Dirtyrockers schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:48:
[...]

steamdeck met steam os gebruikt ook alleen maar proton voor zijn games.
Ja klopt! De Steam Deck gebruikt SteamOS (Linux) en draait bijna alle Windows-games via Proton.

🔹 Proton is standaard aanwezig, maar soms is het handig om een nieuwere of aangepaste versie van Proton te installeren, bijvoorbeeld GE-Proton voor betere prestaties of fixes.

🔹 Dat doe je makkelijk met ProtonUp-Qt.
Daarmee installeer je met een paar klikken custom Proton builds.

Zo gebruik je ProtonUp-Qt op Steam Deck:

Ga naar Desktop Mode op je Steam Deck (via Power menu → Switch to Desktop).

Open Discover (de app store).

Zoek naar ProtonUp-Qt en installeer het.

Start ProtonUp-Qt.

Kies Steam en klik op Add Version → selecteer bijvoorbeeld GE-Proton8-29.

Na installatie kun je in Steam onder game-instellingen kiezen voor je nieuwe Proton versie!

Daarna kun je in Game Mode verder gamen met je gekozen Proton versie.

8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Mog op 01-05-2025 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Mog op 01-05-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Offtopic

[ Voor 107% gewijzigd door Mog op 01-05-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered Players Are Warning Newcomers to Do That Kvatch Quest Before the Level Scaling Makes It an Absolute Nightmare
Oblivion’s original designer recently called the game's level scaling a “mistake,” but it made it into Oblivion Remastered anyway. It means loot acquired is tied to the level of your character at the point you acquire it. Similarly, enemies will still spawn according to your level.

It’s this latter point that has sparked a fresh round of advice from Oblivion veterans to newcomers, and it all revolves around Castle Kvatch.

Breaking the Siege of Kvatch is the fourth main quest, and tasks you with defending the city of Kvatch against the Daedric hordes. It involves going through an Oblivion gate where you’ll face off against multiple high level enemies. Once you've done that and closed the Oblivion gate, you have to clear out the Daedric invasion in the main plaza of Kvatch itself.

If you waited too long and leveled up a lot, you'll find that all of your helping friends are quickly killed because the enemies you're facing are extremely difficult. Due to Oblivion’s level scaling system, the higher level you are, the tougher those enemies will be. At higher levels, Kvatch will throw every variety of Daedra at you, rather than easy-to-kill Scamps. You might encounter a room full of Daedroth (strong crocodile-headed bipedal Daedra), Daedric Princes, or other monstrosities.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:46

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered – Then & Now

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shodan
Het is lange tijd geleden dat ik me dagelijks op mijn werk aan het verheugen ben om me 's avonds weer lekker in een spelwereld te storten O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:55
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:22:
The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered Players Are Warning Newcomers to Do That Kvatch Quest Before the Level Scaling Makes It an Absolute Nightmare

[...]
Ik kan me dit gedeelte uit de originele Oblivion al niet eens meer herinneren, was het in de originele makkelijker dan in de remastered?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoeliJoeli

CoeliJoeli

Gamer

Megupe schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:50:
[...]

Ik kan me dit gedeelte uit de originele Oblivion al niet eens meer herinneren, was het in de originele makkelijker dan in de remastered?
In het origineel liep je tegen hetzelfde aan. Het punt is niet de moeilijkheid, maar dat friendly NPC's niet goed genoeg meeschalen, waardoor ze zullen worden verpletterd.

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
CoeliJoeli schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:52:
[...]

In het origineel liep je tegen hetzelfde aan. Het punt is niet de moeilijkheid, maar dat friendly NPC's niet goed genoeg meeschalen, waardoor ze zullen worden verpletterd.
Klopt, ik doe heb zo snel mogelijk daar na word het vaak al een stuk makkelijker maar je moet daar echt niet aan komen op leven 7 of 8

Ik zit op dat gedeelte vaak op leven 2 of zo .
Dan loop je daar wel wat makkelijker door heen zonder dat al je NPC afgeslacht worden.

Eigenlijk begint het spel daarna pas.
Op het moment dta je bij die Cloud tempel aankomt zie ik vaak als begin van de game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
ravw schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:07:
[...]

Klopt, ik doe heb zo snel mogelijk daar na word het vaak al een stuk makkelijker maar je moet daar echt niet aan komen op leven 7 of 8

Ik zit op dat gedeelte vaak op leven 2 of zo .
Dan loop je daar wel wat makkelijker door heen zonder dat al je NPC afgeslacht worden.

Eigenlijk begint het spel daarna pas.
Op het moment dta je bij die Cloud tempel aankomt zie ik vaak als begin van de game.
Hmm. Ben nu level 5... Ik wilden de quest uitstellen om de oblivion gates ook uit te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
Ik ben benieuwd hoe Kvatch gaat vallen op m'n inmiddels level 18 character, anderzijds kom ik daar wel met spreuken aanzetten van niveautje atoombom. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:01:
Ik ben benieuwd hoe Kvatch gaat vallen op m'n inmiddels level 18 character, anderzijds kom ik daar wel met spreuken aanzetten van niveautje atoombom. :+
Leuke aan Oblivion is dan weer dat je die atoombom spreuken kan maken B-) .

Ik ga Kvatch zo ook maar ff doen. Inmiddels level 4 dus zou nog wel moeten lukken. Hoewel op lage levels de rest ook vaak al snel dood ging en ik alles alleen deed. Gaf wel lekker wat extra armour om te verkopen. Tich keer heen en weer om alle loot mee te kunnen slepen. Oh die goede oude tijd. Nouja, iig kun je nu met deze nieuwe nog bewegen als je te veel bij je hebt 8)7 .

[ Voor 0% gewijzigd door Cambionn op 01-05-2025 15:02 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShDT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-05 15:51
Grappig dat je bij het levelen slechts één punt aan Luck kan toekennen en dat dat ook meteen 3 opwaarderpunten kost. Was dat in het origineel ook al zo?

Zoals bij de meesten van ons heb ik ook hier en daar last van een crash, maar het is niet al te storend. Uiteraard hoop ik wel op een vlotte fix. Grafisch ziet het er super uit, wat een verschil met het origineel! Build is lekker simpel: Imperial Warrior met een vlotte babbel. We gaan eens zien waar we uitkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShDT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-05 15:51
Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Mog op 01-05-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Mog op 01-05-2025 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jori040
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:20
Kan het niet laten om de game niet te kopen.Dat het kleurenpalet me een beetje in de weg zit neem ik maar voor lief.

Het ding is dat ik heel veel met het origineel heb.Het was ook mijn 1e westerse RPG.

Nog 15 min en dan kan ik hem op PS5 spelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
ShDT schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:07:
Grappig dat je bij het levelen slechts één punt aan Luck kan toekennen en dat dat ook meteen 3 opwaarderpunten kost. Was dat in het origineel ook al zo?

Zoals bij de meesten van ons heb ik ook hier en daar last van een crash, maar het is niet al te storend. Uiteraard hoop ik wel op een vlotte fix. Grafisch ziet het er super uit, wat een verschil met het origineel! Build is lekker simpel: Imperial Warrior met een vlotte babbel. We gaan eens zien waar we uitkomen!
In het origineel kreeg je een multiplier gebaseerd op hoeveel onderliggende skills je had geleved voor de level-up triggerde (dus niet voor het slapen, maar voor de melding). Luck heeft geen onderliggende skills, en kan dus nooit meer dan 1 punt krijgen. Echter heeft het effect op bijna alles.

Probleem met het originele leveling systeem is dat je level up ging als je 10 mayor skills had geleveld. Echter had je als je dan casual speelde vaak lage multipliers. Je moest dus eigenlijk wen custom class maken, skills die je weinig gebruikt mayor maken en dan zorgen dat je via de veel gebruikte minor skills genoeg levelde voordat je level up ging zodat je 4x of 5x multipliers kreeg. Als je dat niet deed, dan levelde de enemies harder dan jou omdat je te inefficient levelde. Een andere oplossing om dat te voorkomen was "onderlevelen" wat letterlijk betekende ga nooit slapen na je eerste level up. Probleem is dat bepaalde quests, spreuken en loot dan nooit beschikbaar komen omdat je altijd level 1 bent.

In de remaster is dat probleem gefixt door je effectief de keuze tussen 2 5x en een 3x multiplier (of andere verdelingen, zoals 4x, 4x, 5x) te geven en de keuze voor elke skill (ongeacht of je een onderliggende skills ervan hebt geleveld) of door dus luck (die geen multiplier kan hebben) en 2 5x multipliers te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:02

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Modbreak:Of iemand wel of geen AI gebruikt om een reactie te schrijven is offtopic. Rapporteer een reactie als je denkt dat het in strijd is met de huisregels (punt 3). Graag verder over The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SparksNL
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:22:

[...]
Dit is dus precies wat ik heb ervaren op level 18ish zoals in mijn eerdere posts al beschreven 😂

Toffe en goede remaster, maar ik ga ‘m voor nu even aan de kant leggen om 2 hoofd redenen.

De dungeons in Oblivion i.c.m. het loot- en level systeem vind ik niet (meer) leuk. Elke dungeon heeft random loot. Alle bandits / Marauders hebben dezelfde loot (Mythril / Elven armor). Dungeons worden niet “afgevinkt” nadat je ze gecleared hebt (ik speel op console, dus geen mods). Door dit alles heb ik geen enkele drang meer om dungeons te doen, zoals ik dat bij Skyrim wél heb.

Ik mis de player homes van Skyrim en dan met name de customization options, zoals het uitstallen van je armor sets, wapens, boeken etc. In Skyrim vind ik het altijd super tof om, na een paar dungeons gedaan te hebben, terug naar huis te gaan om de verzamelde loot op te bergen. In Oblivion moest je alles met de hand een beetje netjes neerleggen, waar ik nu geen zin meer in heb, maar door de slechte physics (die zijn niet goed gedaan in de remaster) werkt zelfs dat nu niet meer.

Hopelijk komt er nog ooit een update voor het laatste. Dan ga ik er nog wel een keer mee aan de slag, maar voor nu schakel ik over naar Expedition 33 :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jittikmieger
SparksNL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:48:
[...]

Dit is dus precies wat ik heb ervaren op level 18ish zoals in mijn eerdere posts al beschreven 😂

Toffe en goede remaster, maar ik ga ‘m voor nu even aan de kant leggen om 2 hoofd redenen.

De dungeons in Oblivion i.c.m. het loot- en level systeem vind ik niet (meer) leuk. Elke dungeon heeft random loot. Alle bandits / Marauders hebben dezelfde loot (Mythril / Elven armor). Dungeons worden niet “afgevinkt” nadat je ze gecleared hebt (ik speel op console, dus geen mods). Door dit alles heb ik geen enkele drang meer om dungeons te doen, zoals ik dat bij Skyrim wél heb.
De volgende mods fiksen dat:
Ascension
Balanced NPC level caps
Balanced Unleveled Rewards

Ik gebruikte deze mods ook altijd voor mijn (bijna) jaarlijkse Oblivion playthrough in de herfst. Je kunt ze hier downloaden:
https://www.nexusmods.com.../mods/706?tab=description
Ik mis de player homes van Skyrim en dan met name de customization options, zoals het uitstallen van je armor sets, wapens, boeken etc. In Skyrim vind ik het altijd super tof om, na een paar dungeons gedaan te hebben, terug naar huis te gaan om de verzamelde loot op te bergen. In Oblivion moest je alles met de hand een beetje netjes neerleggen, waar ik nu geen zin meer in heb, maar door de slechte physics (die zijn niet goed gedaan in de remaster) werkt zelfs dat nu niet meer.
Dat is niet mijn ding. Ieder zijn eigen natuurlijk. Ik ga altijd kamperen in Skyrim en elke nacht op een andere plaats! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
Jittikmieger schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:28:
[...]

De volgende mods fiksen dat:
Ascension
Balanced NPC level caps
Balanced Unleveled Rewards

Ik gebruikte deze mods ook altijd voor mijn (bijna) jaarlijkse Oblivion playthrough in de herfst. Je kunt ze hier downloaden:
https://www.nexusmods.com.../mods/706?tab=description

[...]

Dat is niet mijn ding. Ieder zijn eigen natuurlijk. Ik ga altijd kamperen in Skyrim en elke nacht op een andere plaats! :)
toon volledige bericht
Console, dus geen mods. Staat er bij hoor. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jori040
SparksNL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:48:
[...]

Hopelijk komt er nog ooit een update voor het laatste. Dan ga ik er nog wel een keer mee aan de slag, maar voor nu schakel ik over naar Expedition 33 :w
toon volledige bericht
Bethesda vraagt spelers om feedback voor toekomstige Oblivion Remastered updates: https://playsense.nl/6475...ivion-remastered-updates/

Het zal het probleem dat jij hebt met de dungeons denk niet oplossen.Dat is ook een beetje hoe die game is hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
jori040 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:47:
[...]

Bethesda vraagt spelers om feedback voor toekomstige Oblivion Remastered updates: https://playsense.nl/6475...ivion-remastered-updates/

Het zal het probleem dat jij hebt met de dungeons denk niet oplossen.Dat is ook een beetje hoe die game is hé.
Ja dat weet ik. Dat vond ik destijds ook helemaal niet erg (Oblivion was écht next-gen), maar door Skyrim kan ik niet meer terug naar de manier waarop Oblivion dit doet.

Doet verder geen afbreuk aan deze remaster hoor, laat dat wel duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaXz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:30
Ik vermaak mij nu meer met Oblivion dan met het origineel toen ik van Morrowind kwam, Oblivion was destijds een grote telleurstelling, vooral wat level scaling betreft. Skyrim was een stuk beter op dat vlak, maar daar miste weer veel andere dingen.

Ik durf nog niet zo goed om veel te modden i.v.m. crashes enzo, ik speel nog alleen met de difficulty mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
SparksNL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:46:
[...]

Ja dat weet ik. Dat vond ik destijds ook helemaal niet erg (Oblivion was écht next-gen), maar door Skyrim kan ik niet meer terug naar de manier waarop Oblivion dit doet.

Doet verder geen afbreuk aan deze remaster hoor, laat dat wel duidelijk zijn.
Ben ook meer van het Skyrim systeem hoor.Skyrim is in zijn systemen een beter spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli

CoeliJoeli

Gamer

Gisteren weer een stukje verder in the Thieves Guild. Ik merk dat NPC's last hebben om deuren te openen of naar bed te gaan. Lijkt alsof de NPC's soms geen interactie met hun omgeving kunnen uitvoeren.

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
CoeliJoeli schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:46:
Gisteren weer een stukje verder in the Thieves Guild. Ik merk dat NPC's last hebben om deuren te openen of naar bed te gaan. Lijkt alsof de NPC's soms geen interactie met hun omgeving kunnen uitvoeren.
Het lijken net mensen ,ze lopen nog net niet met mobile telefoons rond.
anders waren ze het wel geweest. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoeliJoeli

CoeliJoeli

Gamer

ravw schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:57:
[...]

Een echt next gen game :P

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
ravw schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:57:
Dus de Radiant AI doet eindelijk wat het beloofde :P ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Gister op level 6 de battle for castle Kvatch gedaan (en vlak daarvoor breaking the siege of Kvatch). Viel me reuze mee eigenlijk. Geen hoog level daedra en ook zeer weinig tegelijk. Level 6 is dus nog niet "te hoog" daar.

Inmiddels ruim 14 uur playtime erin, en ik vermaak me zeer goed. Deze remaster pakt echt enkel de dingen aan die zelfs voor die-hard fans als mij beetje veel waren (zoals de multipliers van het levelen) en is verder zeer getrouw. Perfect als je het mij vraagt, daar ik eerder bang was voor te veel vernieuwing dan te weinig. Meer als Skyrim is juist wat ik niet wou, zoals gezegd was dat voor mij te versimpelt. Naar mijn mening zijn Oblivion's systemen in z'n algemeen weer echt veel beter. Hoewel ik toegeef dat je huis decoreren leuk zou zijn ;) .

Gister na 5 uur non-stop gamen begon hij te laggen en moest ik ff herstarten (laadscherm hielp niet). Maar als dat het enige is, eens in de 5 uur kan ik mee leven.

[ Voor 0% gewijzigd door Cambionn op 02-05-2025 15:35 . Reden: remake -> remaster ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Vandaag nog een paar screenshots gemaakt voor de liefhebbers.

Voor wie niet alles meeleest, dit is op medium graphics op een +- 10 jaar oude PC met een GTX1080, i5-6600K en 16GB DDR4 draaiende op Linux. Dat draait hier soepel en stabiel, maar dit is dus zeker niet wat je max uit het spel kan halen.

Al met al toch een hele mooie upgrade vanuit OG Oblivion, zelf al had ik die grafisch compleet gemod. Zeker de bossen zijn mooi. Skingrad oogt ook niet verkeerd. Sowieso 1 van mijn favoriete steden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23JF7F251UNH1qU1OoUN6I2dVzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4cPszAms2BjYFjFh1vdmzPG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CdMpFGXMEyTob66W09JD5Lwu3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gC0yaOjr2J1uwi6zluPlYxri.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNZ02QpfJXysbdWb6v760P21fyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAmFfmubQj0TVm9yttIHxKmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Zdkw0HUMGtJ6bm1Y-JQRazFVgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kN9fFR2oOzqa74zDU52xwyw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ocxr7hKTSt9MKfdkeIscPPZ17Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePbPWANdt1tzGhY6075ZS5Bh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgXETfsOH-2GMBchaQu0Ko3dgYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LU6nDSPQnn69dqyFYkLgS2cW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TwnWTgQvjyW9eFc_bvVrNrnjQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSoLf8cqZffc7OKya3tETwmX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaCZPmk9GHatuJMf_gvx7QdSTJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xV4oMUpaQIgdl7PaHz4OivL4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3lP9MzDzOYJPLi_DpDzq5-GpR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Jkl8GThQY4smXZlAzT49f7B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaCb1fpNGOqYQnB07cFwMlli-lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8v3yExp8dE0NjlYifUGYYG8K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwY8Et0LKy7bzblkUxj5_sbhF34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuepAF4JTA9P2YiTdUCOFdwu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1MJswzi1AHzggS1CIBgGpFTB1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2P8A9FUmxsMAc2VtwJff7cHB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aml_QkcmDr_9tY0hsgJpIdE2EhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zl3BVfR9haKuHPsEMgZBiU1L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jittikmieger
LOL! Met level 19 de Battle for Kvatch Castle gedaan... Bij de poort, een stuk of 7 Deadroth, een stuk of 7 Deadra Spiders een stuk of 7 Storm Atronachs en een wagenlading Clannfears...
Oftewel een lading Strong Magicka Potions, filled Grand Soul Gems en Strong Health Potions verder met Savlian Matius die meer KO is dan daadwerkelijk wat doet en de rest van het voetvolk was al gesneuveld op de weg naar de poort...

Oblivion level scaling at it's best! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarteziel
Phew! Dankzij de tips hier heb ik Kvatch gisteren bereikt met level 9. Na het lezen van de eerdere berichten had ik besloten om vooral niet te gaan slapen :)

De gevechten waren goed te doen: achter de muren van de stad vond ik vooral Scamps, Flame astronarch's en Clannfear runts, samen met een enkele Dremora-soldaat of -magier (Caitiff o.i.d.). Tot nu toe heeft de hele geallieerde goegemeente de invasie overleefd.

Ik had me nooit beseft dat de scaling in dit deel van het spel voor zoveel problemen zorgde: het origineel speelde ik vanaf een pril moment met de mod "Obscuro's Oblivion Overhaul". :) Daar bereikte ik de stad ook pas veel later: elke kerker, mijn of kasteel leidde me indertijd af.

[ Voor 10% gewijzigd door Zwarteziel op 03-05-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Zwarteziel schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:40:
Phew! Dankzij de tips hier heb ik Kvatch gisteren bereikt met level 9. Na het lezen van de eerdere berichten had ik besloten om vooral niet te gaan slapen :)

De gevechten waren goed te doen: achter de muren van de stad vond ik vooral Scamps, Flame astronarch's en Clannfear runts, samen met een enkele Dremora-soldaat of -magier (Caitiff o.i.d.). Tot nu toe heeft de hele geallieerde goegemeente de invasie overleefd.

Ik had me nooit beseft dat de scaling in dit deel van het spel voor zoveel problemen zorgde: het origineel speelde ik vanaf een pril moment met de mod "Obscuro's Oblivion Overhaul". :) Daar bereikte ik de stad ook pas veel later: elke kerker, mijn of kasteel leidde me indertijd af.
Hahaha dat is zo herkenbaar.
Ik had het toen het eerste deel uit kwam ook.. al weken bezig ... a wacht heb nog wat opdrachten te doen en er loopt volgens mij ook nog een verhaal in deze game.

Skyrim het zelfde...
Op een gegeven moment was er geen door komen meer aan om dat ik veel te hoog geleveld was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwarteziel
ravw schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Hahaha dat is zo herkenbaar.
...
Ik heb dat eigenlijk altijd bij Bethesda-games. Ze hebben "iets" dat me telkens weer pakt, maar vroeg of laat (meestal vroeg) laat ik het hoofdverhaal links liggen en ga ik op ontdekking uit. Alleen Skyrim heb ik "echt" uitgespeeld. Na eh... 13 jaar. :o

Het klinkt wat onaardig richting de studio, maar: van het verhaal moeten de games het naar mijn mening sowieso nooit echt hebben. Ik ben meer van de kleine quests en van wat ze (meen ik) "environmental storytelling" noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heb ik ook altijd ik raak verdwaald in exploring en sidequests..... :X :D

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Zwarteziel schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:39:
[...]

Ik heb dat eigenlijk altijd bij Bethesda-games. Ze hebben "iets" dat me telkens weer pakt, maar vroeg of laat (meestal vroeg) laat ik het hoofdverhaal links liggen en ga ik op ontdekking uit. Alleen Skyrim heb ik "echt" uitgespeeld. Na eh... 13 jaar. :o

Het klinkt wat onaardig richting de studio, maar: van het verhaal moeten de games het naar mijn mening sowieso nooit echt hebben. Ik ben meer van de kleine quests en van wat ze (meen ik) "environmental storytelling" noemen.
Ik heb dat eens met een andere RPG gehad....

Was ik ook lekker aan het levelen... weinig questen doen ... in eens he leuk een grote big boss.. even kijken of ik hem kunt slachten ...

Ja gelukt, gelijk... END GAME
:o

Heb hem nooit meer aan geraakt.
Was ergens rond 2006 met een RPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Zwarteziel schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:39:
[...]

Onaardig naar de studio is het zeker niet. Dit is namelijk precies de bedoeling ;) .

In de manual van Arena staat het uitgeschreven. Het idee is een digitale D&D. Je wordt een verhaalkant op geduwt, maar als jij zegt "f*ck it, ik doe heel wat anders" moet de Dungeon Master het verhaal daarop aanpassen. Dat is ook precies waarom de main storyline in TES games niet zo lang is, maar de side storylines voor alle arch-types bestaan en vrijwel net zo lang zijn. In de Arena manual staan ook alle berekeningen in het spel uitgelegd aan de hand van D[x] dobbelstenen, hoewel Bethesda erg veel verschillende dobbelstenen heeft :p .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23

inXs

known as inXs

ravw schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:19:
[...]

Ik heb dat eens met een andere RPG gehad....

Was ik ook lekker aan het levelen... weinig questen doen ... in eens he leuk een grote big boss.. even kijken of ik hem kunt slachten ...

Ja gelukt, gelijk... END GAME
:o

Heb hem nooit meer aan geraakt.
Was ergens rond 2006 met een RPG
Ik had dat vrij recent met dragons dogma 2…. Lekker nog aan het verkennen, de map uitbreiden, allerlei optionele dingen verslaan… toen maar bedacht om ‘een keer het hoofdverhaal op te pakken’ en inderdaad: ‘laat ik die baas eens verslaan’ (met het idee in mijn achterhoofd dat daarna het verhaal echt op stoom gaat komen), ineens pats boem uitgespeeld, aftiteling….

superB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwarteziel
Cambionn schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:14:
[...]
Onaardig naar de studio is het zeker niet. Dit is namelijk precies de bedoeling ;) .

In de manual van Arena staat het uitgeschreven. Het idee is een digitale D&D. Je wordt een verhaalkant op geduwt, maar als jij zegt "f*ck it, ik doe heel wat anders" moet de Dungeon Master het verhaal daarop aanpassen.
Dat is erg interessant, dat wist ik niet! De eerste TES-game die ik kocht was Daggerfall, waar dit concept ook in de handleiding wordt uitgelegd. Het maffe is: dat aspect heb ik dus helemaal niet opgepikt. Ik geef de schuld aan mijn puberbrein, toen ;)

Toch hoop ik stiekem dat Bethesda qua verhaallijnen en karakters een keer wat stappen zet: ik kocht recent Starfield, waar ik de exploratie waardeerde, maar verder geen moment iets voelde als: 'Wow, dat is mooi gevonden" of: "Dat raakt me ergens". Dat vind ik persoonlijk toch jammer.

M.b.t. deze remaster stoort dit alles me overigens niet: Oblivion is Oblivion. Het origineel is bijna 20 jaar oud. Goed zoals het is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:41
@Zwarteziel is daggerfall echt zo groot als wat hier gezegd wordt;

Bekijk op YouTube
Daggerfall is a huge game

insane!

ik geef Oblivion een nieuwe kans om te spelen, ik heb wat graphics naar beneden gezet en mijn fps op fixed 60 fps gezet... nu lijkt de game stabieler en nog geen crashes gehad. grafisch iets minder mooi maar de fps is gewoon nog goed en dat is het belangrijkste

[ Voor 41% gewijzigd door Kol Nedra op 04-05-2025 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jittikmieger
Toch hoop ik stiekem dat Bethesda qua verhaallijnen en karakters een keer wat stappen zet: ik kocht recent Starfield, waar ik de exploratie waardeerde, maar verder geen moment iets voelde als: 'Wow, dat is mooi gevonden" of: "Dat raakt me ergens". Dat vind ik persoonlijk toch jammer.
Ik speel Bethesda Games vooral voor de exploratie. Eigenlijk geldt dat voor alle open world games.

Ik heb Starfield (nog?) niet gespeeld. Ik heb meer met Fantasy. Maar het voordeel van Bethesda Games, IMHO, is dat ze - over het algemeen - geen lange cutscenes hebben om een “verhaal te vertellen” of een “karakter uit te diepen”. Ik bedoel, ik speel een game om het te spelen, niet om het te kijken. In Skyrim, Throat of The World met dat oeverloze gepraat tegen de draak Paarthunax en de cutscene m.b.t. Drangon Rend was al over het randje wat mij betreft…
Bethesda games zijn straight to the point. Mocht je je verder willen verdiepen, dan kan dat, er zijn teksten, boeken, etc. Ik vind dit op zich wel een goede aanpak.

De meeste game verhalen en karakters zijn zo cliché, evenals de plottwisten, dat ik liever een samenvatting krijg van een paar regels, dan dat ik langdurig film moet kijken.

Half-Life is bijvoorbeeld een spel wat op een geniale wijze een verhaal vertelt in de game, zonder dat je een filmpje moet kijken, waarin je niets kunt doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwarteziel
Kol Nedra schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:39:
@Zwarteziel is daggerfall echt zo groot als wat hier gezegd wordt;
Ja, het is écht enorm. Je kon de hele wereld te voet verkennen, maar ook al ter paard (met een optionele wagen voor je "buit"). Ik herinner me dat de kerkers ook enorm konden zijn en waren gegenereerd met een algoritme dat niet altijd goed werkte. Dan had je opeens passages waar je helemaal niet doorheen kon etc. Dat maakte niet uit, want nou ja, dan ging je gewoon weer naar een andere plek. Het spel is overigens gratis te downloaden en te spelen in een open source Unity-variant.
Jittikmieger schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:56:
[...]

Bethesda games zijn straight to the point. Mocht je je verder willen verdiepen, dan kan dat, er zijn teksten, boeken, etc. Ik vind dit op zich wel een goede aanpak.

De meeste game verhalen en karakters zijn zo cliché, evenals de plottwisten, dat ik liever een samenvatting krijg van een paar regels, dan dat ik langdurig film moet kijken.
Dat herken ik wel: veel spellen storten een enorme bak info over je heen via intro's of dialogen. Daar ben ik ook geen fan van. Ik was erg gecharmeerd van de "vignettes" die werden gebruikt in Cyberpunk 2077, bijvoorbeeld wanneer 'V' zijn maat Jackie net heeft ontmoet. (Een kort filmpje schetst de toon van hun relatie in de jaren na de ontmoeting en dan, bam, weer in het "nu" verder met het verhaal). En inderdaad: Half-Life is een top voorbeeld van story telling!

Ik speel Oblivion nu overigens met meer aandacht voor de verschillende plotlijnen dan in 2006, merk ik. Misschien is mijn spanningsboog nu wat groter :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zwarteziel op 04-05-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01:00
Ik heb nog nooit eerder Oblivion gespeeld, mede doordat ik er destijds weinig interesse in had. Nu heb ik de Remaster toch gehaald gezien de hype en toch ook wel klaar voor een nieuwe game zoals deze. Over het algemeen is Oblivion wel leuk als je het bekijkt door de lens van die tijd behalve dat het nogal ernstig stottert op mijn PC die toch wel high-end specs heeft. Zie ook de DigitalFoundry video hierover. Zo kan zijn de mini-stutters vervelend als de game zelf op 100fps naar links of rechts kijken je wel kan droppen tot 60fps. Wel een meer casual RPG dan ik verwacht had, maar dat terzijde.

Wat mij opvalt is de rare bugs; Zo heb ik in de quest Killing Fields dat er op hoge framerates (100+) de tweede of derde wave aan goblins niet spawnt en de quest niet afgemaakt kan worden. Cap ik mijn framerate naar 30, dan spawnen ze wel maar dan spawnen er zo'n 20 in de laatste wave wat volgens mij niet de bedoeling is? Onmogelijk om de twee broers dan te redden. Niet mijn video maar een voorbeeld: YouTube: The Killing Field - Oblivion Remastered

Een andere quest doet mij een shady merchant volgen in de Imperial City. Echter heeft hij moeite om de deur te bereiken omdat er flink wat NPC's zijn weg blokkeren en hij niet fysiek bij de deur kan. Verder ook wat kleinere bugs gehad zoals dat ik spawn in solide objecten zoals stenen wanneer ik een dungeon verlaat.

Zijn dit nieuwe bugs of? Ik begrijp dat onder de Unreal Engine 5 er nog wat van GameBryo over is, wat de boel zou verklaren (nogal een shit-engine)

[ Voor 15% gewijzigd door TrafalgarLaw op 04-05-2025 23:57 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste