YouR schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:49:
Ik ben dit spel maar gaan spelen omdat het in de gamepass zat en ik begreep dat het een leukere game zou zijn van Skyrim, waar ik me wel eens mee vermaakt heb.
Tot nu toe alleen nog niet onder de indruk. Ik probeer de map rond te lopen en elk POI te bekijken of er wat leuks te vinden is. De caves vind ik eentonig en krijg ik niet echt iets bijzonders uit. De enemies worden langzamerhand iets gevarieerder, maar ook nog niet heel speciaal. Ik ben 1 quest tegen gekomen bij een boerderij, maar verder geen NPC's met interessante interacties. Verder ben ik ook niet echt shops tegengekomen bij het rondlopen, waar ik dingen kan craften en wat er uberhaupt hierin mogelijk is.
Nu heb ik het idee dat ik het meeste gewoon nog niet ben tegengekomen en ben ik ook nog maar level 6. Wordt dit inderdaad beter? Mis ik iets waardoor het spel leuker speelt?
Ik denk dat het best wat verschilt welke beter is, afhankelijk van voorkeuren. Skyrim is simpeler. Dat heeft als voordeel dat je er makkelijker in kan komen, zeker als niet die-hard RPG fan. Je wordt wat meer meegenomen en geintroduceerd.
Oblivion is daar anders in. Je moet zelf dingen gaan onderzoeken en uitvinden. Niet alles wordt geintroduceert en als je niet zoekt lijkt het snel leeg. Het heeft echter niet minder content dan Skyrim. Maar het is wel heel anders gebracht en daardoor moet je het anders benaderen om het te vinden. Maar na duizenden uren kom ik in beide af en toe nog nieuwe dingen tegen

.
Anders dan in Skyrim kun je ook veel makkelijker je build vernaggelen in Oblivion en daar wordt het spel niet makkelijker van. Maar ook daar is het weer persoonlijk. Ik vind Skyrim te makkelijk, maar een ander kan weer geen zin hebben in het moeten begrijpen van systemen en daarna moeten nadenken van he build ipv "gewoon" lekker spelen en we zien wel.
Oblivion is in mijn ogen beter op de meeste vlakken. Deels omdat het je niet allemaal in je handje geschoven wordt en de build enzo veel meer impact heeft, maar ook als je verder kijkt. Skyrim zit vol fetch-quests. Oblivion heeft juist heel veel unieke en memorabele quests, zeker ook in de kleine side-quests. Verhaallijnen zijn ook dieper kwa verhaal in Oblivion. Daarintegen zijn de dungeons idd over het algemeen wat eentoniger.
Overigens ben in groot fan van beide, met duizende uren in beide games. Ik ben wel wat biased naar Oblivion, maar vind beide erg goed.
Oh en wat betreft die shops. Shops vind je vooral in steden. Maar dat is in Skyrim ook zo, afgezien van de Khajiit caravans. Met rondlopen vind je die idd weinig. Maar wie zet er ook een winkel op in the middle of nowhere? In Oblivion werkt zulke real-life boerenverstandlogica vaak erg goed

.
Mijn tip? Ga met mensen praten, en gebruik alle opties die je krijgt. Vraag ook zeker naar rumors. En probeer mensen te persuaden als ze vaag lijken, soms komt er dan meer uit. En idd join guilds. Kortom ga lekker quests doen ipv enkel "doelloos" de wereld door te lopen, dan wordt het al rap leuker.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.