Wat is je beschikbare budget?
€1210,- == €1000,- BTW excl (BE)
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik loop er al lange tijd mee rond en heb al enkele keren op het punt gestaan. Nu krijg ik echter via het werk een bonus van €1.000 die ik eventueel kan uitgeven aan een fototoestel. Het is dus een makkelijke manier om de stap te maken.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Mijn interesse gaat voorlopig vooral uit naar macrofotografie, maar ik wil me zeker niet beperken en wil zeker in de toekomst uitkijken naar andere lenzen etc indien dat nodig mocht blijken. Om te beginnen echter heb ik denk ik al een vrij mooie startset bij elkaar gezocht. (zie wat verder)
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS400D. Redenen:
- 9 punts AF
- Goede prestaties ivm ruis in deze prijscategorie
- Cashback maakt het nog net iets aantrekkelijker
- Grote keuze aan lenzen/accessoires in verschillende prijsklassen, wat met het oog op de toekomst wel interessant kan zijn
- Comfortabele grootte van LCD en imho een ordelijke/duidelijke aanduiding van iso/... (ik weet dat je niet op de LCD kijkt om de foto te maken, maar zo'n verlicht schermpje lijkt mij interessanter dan het systeem van bvb de 350D met het aparte schermpje hiervoor.
- 10Mp geeft je net dat ietsje meer cropmogelijkheid dan bvb 6Mp en bovendien houdt het de mogelijkheid wat meer open om een grotere afdruk te laten maken. (verbeter mij indien dit niet klopt!)
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Mijn voorlopige keuze (excl geheugenkaartje, extra accu en tasje; die koop ik zelf wel bij en zit niet in het bedrag verrekend):
- EOS 400D
- Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 (de kitlens dus)
- Canon EF 55-200mm F4.5-5.6 II USM
- Canon EF-S 60mm F2.8 USM Macro
Ik zou wel de kit op FK kopen van de EOS400D + EF-S60mm Macro. Dan komt bovenstaande combinatie € 38,- goedkoper uit.

Aangezien dat een beetje flauw is, even de echte reden aangeven: op die manier heb ik eventueel de mogelijkheid ipv de 18-55 + 55-200 een degelijkere single lens te nemen die dit bereik +- zou kunnen overnemen maar kwalitatief misschien beter is? Ik heb zelf zo geen lens meteen gevonden, maar waarschijnlijk kunnen jullie hiervoor advies geven? (28-105 bvb?)
Op de macrolens en de body zit trouwens cashback als ik me niet vergis.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies voor verbetering en of ik wel de juiste redenen aanhaal voor de dSLR stap te maken.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Hobby en aangezien mijn vriendin net een Sony H7 heeft gekocht is het zeer waarschijnlijk van regelmatig eens een foto-uitstapje te doen.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Indien nodig wel. De 50mm prime bvb staat eventueel al op het lijstje, alsook een externe flitser indien dit nodig blijkt voor wat ik het gebruik.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Laten we daar vooral over zwijgen.

Een E317 van HP. 4x digitale zoom. Daar blijft het bij. Start traag op, is traag op alle vlakken en biedt me gewoon geen plezier. Ergernis tot en met. Zelfs als ik foto's maak op auto en in slechte omstandigheden met de 400D zullen ze hoogstwaarschijnlijk beter zijn dan die die uit de E317 komen.