Het ging Ronald erom dat Nikon (ja ja, niet ons eigen merk) het beste binnen het budget valt de vraagstellende. Dan moet je niet met andere merken aankomen die nog verder buiten zijn budget vallen.
oei, die olympus lens wordt gezien als 1 van de beste superzoom lenzen. De E-410 zal nog wel rond deze prijs blijven hangen denk ik.Buur75 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 16:20:
Eh... Nog even over mijn verhaal met mijn Olympus en zo (niet zo heel populair merk hier geloof ik):
Olympus E410 Body + Olympus ZUIKO 18-180mm 3.5-6.3 ED
649 euro + 479 euro = 1128 Euro
of
Nikon D40x + 18-55 + 55-200VR
939 euro (set bij Konijnenberg)
Ja het kost een hoop geld maar ik zou graag met 1 lens op stap gaan voor mijn "bergsportfotogragie"...
Ik denk dat die Olympus body op dit moment relatief erg duur is omdat hij nog maar net uit is. Ik hoop eigenlijk op een flinke prijsdaling.
Lijkt mij wel interessant ja. Of een soort van Best Buy Guide-idee, met categoriën als "point&shoot dSLR" -> instap-body+kitlens "instapper dSLR met telebereik" -> 400D+kitlens+Sigma 70-300APO.ajhaverkamp schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 16:16:
Misschien is het raadzaam om net als in Complete Systemen & Laptops, een aantal sets samen te stellen. Voor bepaalde budgetten een bepaalde combinatie van camera + lenzen?
Dezelfde vragen met de dezelfde tips en tegentips komen vaak voorbij. Zoeken in een topic blijft voor veel mensen een onoverkomelijk iets.....
Wel bewerkelijk om dat uptodate te houden ivm cashbacks etc
Of iets dergelijks. Ik zie er wel brood in
Het gaat mij meer om lichtsterkte denk ik, ivm wat foto's van sport (volleybal). Nu is een lens minder of niet meteen een flitser niet zo erg, en kan ik nog ergens wel 100 euro vandaan halen, maar goed, ik heb veel meer dan 1000eu en wil graag iets overhouden daarvanRedXraD schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 14:55:
[...]
Ok, de enige set die je kán verzinnen op deze manier, is de Nikon D40 dual kit (18-55 en 55-200) met SB-400 en dan moet je de 50/1.4 vergeten. Maar gaat het je om het bereik, of de lichtsterkte? want anders vind je de sigma 30/1.4HSM wellicht een optie, en is die nikon set misschien wel je beste keuze. Wel een hoop misschien en wellicht inderdaad, maar dat komt omdat ik niet weet of je de D40 al overwogen had als keuze, en daardoor al had weggestreept.
...en nog een heel fijn verhaal met adviezen...
Enige vraag is waarom je zo 'stellig' voor Nikon kiest en niet voor Canon? (Ik neig nu gewoon een beetje naar Canon, altijd al gehad en enorm tevreden
Omdat de Nikon-set die hij aanraadt eigenlijk het enige is wat binnen je budget past.Dirickteur schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 16:29:
Enige vraag is waarom je zo 'stellig' voor Nikon kiest en niet voor Canon? (Ik neig nu gewoon een beetje naar Canon, altijd al gehad en enorm tevreden)
waar is de e-410 los te koop!?Buur75 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 16:20:
Ik denk dat die Olympus body op dit moment relatief erg duur is omdat hij nog maar net uit is. Ik hoop eigenlijk op een flinke prijsdaling. Ik heb veel geduld maar wil toch graag voor oktober van dit jaar overgaan tot een aanschaf
over prijsdaling, hij wordt nu gelijk al redelijk scherp op de markt gezet (integenstelling tot de e-1/e-300/e-500/e-330/e-400) dus denk ik niet dat die snel drastisch in prijs zal veranderen. al zal die in oktober hoogstwaarschijnlijk wel goedkoper zijn dan nu.
ook voor bergsport zou ik trouwens kiezen voor de twee lenzen kit (14-42 en 40-150 II) ipv de 18-180. die 18-180 is voor een superzoom inderdaad een goed stuk glas, maar de 14-42 en 40-150 zijn aanmerkelijk beter en je hebt een paar belangrijke mm's groothoek erbij. de nieuwe lijn standaard grade lenzen van olympus zijn trouwens zeer klein en licht, dus die steek je makkelijk bij je spullen. de e-410 met 14-42 en 40-150 is goedkoper en lichter dan de nikon d40x variant die je noemt.
Ik zou liever met de Nikon 18-200VR rondlopen dan die Olympus hoor.Mcdeath schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 16:22:
[...]
oei, die olympus lens wordt gezien als 1 van de beste superzoom lenzen. De E-410 zal nog wel rond deze prijs blijven hangen denk ik.
Want naar mijn weten is dát de beste superzoom.
[ Voor 7% gewijzigd door Oxi op 06-06-2007 18:31 ]
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
ach, wat is beste. optisch is de olympus beter, qua bereik de nikon aantrekkelijker en de nikon heeft als groot voordeel dat hij VR heeft en ik denk dat de nikon wat sneller focussed, maar dat weet ik niet.
Verwijderd
De Pentax K10D ondersteunt naast een in-body motor ook lenzen met eigen focusmotor.Ronald schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:51:
Pentax maakt op het moment exclusief gebruik van focus motor in body.
Maar ja, aan de ene kant is die camera beter te vergelijken met een D80/D200 of 30D dan met een D40 of 400D/350D, en is het aantal verkrijgbare Pentax lenzen met eigen focusmotor nog steeds op 0 handen te tellen...
/me blijft Pentax fanboy, maar kan wel relativeren.
@lateef:
De E410 body staat ook bij Konijnenberg los in het prijzenlijstje, maar is nog niet op voorraad...
De Dual Zoom Kit van de E410 is daar 849 euro... Inderdaad een stuk goedkoper dan de body + de superzoom die ik voorstelde. En toch zijn die lenzen beter? Kun je me misschien vertellen wat er beter aan is?
Verder bedankt voor de bedenkingen over mijn vermeende prijsdaling (die dus wel mee zou vallen). Ik ga dan maar niet tot oktober wachten. Ik wil natuurlijk eerst thuis van alles uitproberen voordat ik 'm op vakantie meeneem... Ik ga nog wel even wachten tot wat meer winkels 'm kunnen aanbieden... Ik wacht ook nog even op de volledige review van deze camera op dpreview.com.
De E410 body staat ook bij Konijnenberg los in het prijzenlijstje, maar is nog niet op voorraad...
De Dual Zoom Kit van de E410 is daar 849 euro... Inderdaad een stuk goedkoper dan de body + de superzoom die ik voorstelde. En toch zijn die lenzen beter? Kun je me misschien vertellen wat er beter aan is?
Verder bedankt voor de bedenkingen over mijn vermeende prijsdaling (die dus wel mee zou vallen). Ik ga dan maar niet tot oktober wachten. Ik wil natuurlijk eerst thuis van alles uitproberen voordat ik 'm op vakantie meeneem... Ik ga nog wel even wachten tot wat meer winkels 'm kunnen aanbieden... Ik wacht ook nog even op de volledige review van deze camera op dpreview.com.
korter zoombereik is altijd eenvoudiger om goed te maken. daarnaast worden er van de kitlenzen veel meer gemaakt dan van de 18-180 wat de prijs weer drukt.Buur75 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 19:52:
En toch zijn die lenzen beter? Kun je me misschien vertellen wat er beter aan is?
de kitlenzen van olympus zijn van meer dan goed niveau. van mensen die naderhand alsnog upgraden hoor ik bijna altijd dat ze de kitlenzen houden vanwege de goede kwaliteit en aantrekkelijk gewicht en grootte. ideale lenzen om achter de hand te hebben voor bijv. een vakantie...
Nr. 3 van Chip Foto-Video heeft zoiets, kan ze hier wel plaatsen. Gaat dan om DSLR Basic, DSLR Traveller, DSLR Allrounder en DSLR High-End.Wilko schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 16:26:
[...]
Lijkt mij wel interessant ja. Of een soort van Best Buy Guide-idee, met categoriën als "point&shoot dSLR" -> instap-body+kitlens "instapper dSLR met telebereik" -> 400D+kitlens+Sigma 70-300APO.
Of iets dergelijks. Ik zie er wel brood in
Be yourself, no matter what they say ...
Punt van dit topic is imho dan juist weer dat mensen een wat persoonlijker advies gegeven wordt
Iemand met een budget van 800 euro en een nikon 24-105VR (over van een analoge body) kan bijvoorbeeld heel fatsoenlijk die 800 aan een D40, D50 of D80 uitgeven en de rest aan accesoires (of voor de verandering geld overhouden, maar daar gaan we niet van uit
), terwijl een ander daar de complete set van moet hebben. Natuurlijk zijn er wel wat standaard setjes te verzinnen, met name Nikon D40(x) met 18-55, 55-200(VR) en SB-400 zie je veel langskomen, maar aan de andere kant worden die keuzes nu al minder uitgebreid uitgelegt (dwz, pricewatch links etc. worden al niet meer gegeven, daarvoor mag men toch echt even terugkijken in het topic).
Dus imho, die lijstjes... tja, leuk, maar enkel beperkt toepasbaar. Iemand die een 'dSLR basic' uit de Chip Foto-Video uitzoekt zal zich ook nog e.e.a. laten adviseren door de lokale fotozaak, en nu doen wij dat
Mede omdat het vragenlijstje uit de TS al enigzins forceert tot zelf nadenken en zelf dingen uitzoeken, en kijken wat er bij je past, vind ik niet dat we iedereen maar gewoon op 'cam-config #1, #2 of #3 af moeten schuiven, met als wijziging een enkele lens toegevoegd oid. Dat zou juist het leuke discussie karakter uit dit topic trekken.
Dus imho, die lijstjes... tja, leuk, maar enkel beperkt toepasbaar. Iemand die een 'dSLR basic' uit de Chip Foto-Video uitzoekt zal zich ook nog e.e.a. laten adviseren door de lokale fotozaak, en nu doen wij dat
1. Wat is je beschikbare budget?
+/- 1000~1250 euro.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Na genoeg mislukte foto's met mijn Casio Exilim Z3 en kwalitatief betere foto's.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Vakantie foto's, en vanaf december de kleine!!!
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 400D. Prijs is aantrekkelijk met geboden functies. Een body koop je met het idee dat je kan doorgroeien.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik zit zelf te denken aan de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS. Minder lichtsterk maar toch voldoende icm met de IS. Flitser is optitioneel. Die kan ik later (wanneer de kleine er is) wel aanschaffen en zou dus buiten het budget kunnen blijven. Hiermee vervalt ook direct de 18-55 kitlens voor mij.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies graag.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Wil het vooral als hobby blijven doen.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja. Eventueel een goede of instap zoomlens tot 300mm oid... eventuueel flitser wanneer die nu niet in het budget past. Battery Grip als de body toch iets te klein is.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Casio Exilim Z3. Toch wel een lekkere camera die perfect in je broekzak past (pakje cigaretten). De grootste beperking is op dit moment de hoeveelheid stof in de camera en dus de kwaliteit van de foto's. Schoonmaken kost te veel.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Perse nieuw.
12. Ga jij alleen fotograferen?
Nee... Mijn vriendin moet er ook eenvoudig mee kunnen fotograferen. Dus autofocus en een hoog slagings percentage van foto's is een must!
+/- 1000~1250 euro.
Na genoeg mislukte foto's met mijn Casio Exilim Z3 en kwalitatief betere foto's.
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 400D. Prijs is aantrekkelijk met geboden functies. Een body koop je met het idee dat je kan doorgroeien.
Ik zit zelf te denken aan de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS. Minder lichtsterk maar toch voldoende icm met de IS. Flitser is optitioneel. Die kan ik later (wanneer de kleine er is) wel aanschaffen en zou dus buiten het budget kunnen blijven. Hiermee vervalt ook direct de 18-55 kitlens voor mij.
Advies graag.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja. Eventueel een goede of instap zoomlens tot 300mm oid... eventuueel flitser wanneer die nu niet in het budget past. Battery Grip als de body toch iets te klein is.
Casio Exilim Z3. Toch wel een lekkere camera die perfect in je broekzak past (pakje cigaretten). De grootste beperking is op dit moment de hoeveelheid stof in de camera en dus de kwaliteit van de foto's. Schoonmaken kost te veel.
Perse nieuw.
Nee... Mijn vriendin moet er ook eenvoudig mee kunnen fotograferen. Dus autofocus en een hoog slagings percentage van foto's is een must!
Verwijderd
uber noob hier
Tot ongeveer € 500
Ik ben de laatste jaren veel bezig met fotobewerking en ik wil wel een stap verder. Geen stockfoto's van het internet halen maar echt eigen composities bedenken.
Ten eerste toch een basis kennis opdoen van fotografie. Want ik wil na mijn opleiding mischien nog een extra fotografie oplading gaan doen.
Hmm nee.
5. Heb je al een voorkeur?
Op school heb ik gewerkt met o.a een Nikon d50 en een d80. Ik vond dit zeer fijne camera's. Maar ik heb eerlijk gezegd geen voorkeur.
Nee dit kan wachten.
Advies graag
Ik wil het eerst houden tot mezelf maar het zou leuk zijn als ik dit later kan combineren met mijn werk.
Ja
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?[/b]
Een antieke sony cybershot.. Maakt brakke foto's en handmatig instellen duurt een uur.
2e hands is mogelijk
Tot ongeveer € 500
Ik ben de laatste jaren veel bezig met fotobewerking en ik wil wel een stap verder. Geen stockfoto's van het internet halen maar echt eigen composities bedenken.
Ten eerste toch een basis kennis opdoen van fotografie. Want ik wil na mijn opleiding mischien nog een extra fotografie oplading gaan doen.
Hmm nee.
5. Heb je al een voorkeur?
Op school heb ik gewerkt met o.a een Nikon d50 en een d80. Ik vond dit zeer fijne camera's. Maar ik heb eerlijk gezegd geen voorkeur.
Nee dit kan wachten.
Advies graag
Ik wil het eerst houden tot mezelf maar het zou leuk zijn als ik dit later kan combineren met mijn werk.
Ja
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?[/b]
Een antieke sony cybershot.. Maakt brakke foto's en handmatig instellen duurt een uur.
2e hands is mogelijk
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2007 02:27 ]
Ga voor een compact met PASM-stand (of P, Tv, Av, M in het geval van Canon). Met 500 euro kom je er niet. Je kunt er een D40 kit van kopen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Geheugen, tasje, enz. gaat over je budget heen.Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 02:16:
uber noob hier![]()
Tot ongeveer € 500
@Insinion
D70 bodies zijn soms ook wel voor weinig te vinden als je goed zoekt
Ik heb vorige maand voor 415 bij de makro een D50 met 18-55 lens gekocht. 2Gb kaartje, extra batterij en 5 jaar garantie erbij totaal 480 euri incl btw. Tasje is te vinden voor een euro of 50. Zelf ben ik er erg blij mee, standaard lens is niet de beste die bestaat, maar redelijk toereikend voor mij.1. Wat is je beschikbare budget?
Tot ongeveer € 500
D70 bodies zijn soms ook wel voor weinig te vinden als je goed zoekt
Verwijderd
50mm F1.4's doen ook wel meer dan 10 euro op eBay eigenlijk, voor 10 euro fix je misschien een F2 of met wat geluk een 1.7RedXraD schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:16:
Een lens met flinterdunne DoF zonder autofocus, geen wonder dat die dingen geen pepernoot hoeven te kosten...
Sorry, maar pentax is hierin gewoon niet toereikend. En zoals al gezegd, het budget van de vrager ook eigenlijk niet
50mm 1.4 Super Multi Coated Pentax Screw Mt Lens, EX++ EUR 57,07
nu kopen EUR 68,19
Pentax SMC Takumar 50/1.4 50mm f1.4 M42 EUR 51,81
SMC Pentax - A 50mm f/1.4 manual focus lens PKA fit
in exceptional condition for both film & digital bodies
EUR 62,73
zelf met camera eraan vastPENTAX SPOTMATIC W/ 50MM 1.4 LENS, SHOE AND, STRAP EUR 37,02
11,49, maar nog wel 3 dagen om te bieden..PENTAX-M SMC 50mm 1:1.4 FAST & SHARP NR!!!!!!!!!! EUR 11,49
Nee hoor, als je een 50mm F1.4 voor een tientje regelt doe je het heel netjes, dit geldt voor een F2 namelijk ook al..PENTAX SMC TAKUMAR, M42, 50mm f/1.4, SUPER EUR 51,66
Pentax 50mm f2 Lens Pentax-M SMC problems with focus nu kopen EUR 11,11
Ook best wel iets dat mensen zelf kunnen doen toch? Zo moeilijk systeem is de pricewatch niet en veel lenzen staan er keurig in..of bedoelde je dat ook?(dwz, pricewatch links etc. worden al niet meer gegeven, daarvoor mag men toch echt even terugkijken in het topic).
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2007 10:09 ]
@-Emiel-: Dat er veel 2e hands pentax glas te koop is, geloof ik zo van je
Dat is in het verleden ook nog nooit door iemand hier ter discussie gesteld. Wat ik alleen wél aan je vraag: Wíl je als starter je gelijk kapot zoeken naar een kitlens zoals de 55-200, en maar hópen dat er in de toekomst nog beter glas komt en dat dat dan leverbaarder wordt dan nu die 55-200? Zeker als de concurrent je voor eenzelfde prijs een cam biedt.
maar een pagina of 10 terug wilden we de PW links er nog wel bij geven, nu mogen mensen echt wel even zelf gaan zoeken
Dat bedoelde ik dus ookOok best wel iets dat mensen zelf kunnen doen toch? Zo moeilijk systeem is de pricewatch niet en veel lenzen staan er keurig in..of bedoelde je dat ook?
Verwijderd
1500 euro (excl extra lenzen)
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Omdat ik dat nodig heb voor mijn nieuwe opleiding
(donkere)portretten en sport
Nee
Ik heb niet echt een voorkeur. ik heb wel een aantal eisen:
ISO tot min 1600
RAW
Gemiddeld gewicht
min. 8 megapixel
Als ik een flitsset op de camera aansluit wil ik de sluitertijd en diafragma kunnen instellen
Ja. een extra telelens voor sport
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil graag advies
Ik heb em nodig voor school en ook voor de (nu nog) hobby. Ik wil wel meteen een goede zodat ik na mijn opleiding niet meteen een nieuwe hoef te kopen.
Ja
Ik gebruik nu de samsung 815pro. Ik vind hem voor nu nog wel goed. Een beperking is dat ie nveel ruis in het donker geeft en dat ik geen andere lenzen erop kan zetten.
Kan een optie zijn
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Omdat ik dat nodig heb voor mijn nieuwe opleiding
(donkere)portretten en sport
Nee
Ik heb niet echt een voorkeur. ik heb wel een aantal eisen:
ISO tot min 1600
RAW
Gemiddeld gewicht
min. 8 megapixel
Als ik een flitsset op de camera aansluit wil ik de sluitertijd en diafragma kunnen instellen
Ja. een extra telelens voor sport
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil graag advies
Ik heb em nodig voor school en ook voor de (nu nog) hobby. Ik wil wel meteen een goede zodat ik na mijn opleiding niet meteen een nieuwe hoef te kopen.
Ja
Ik gebruik nu de samsung 815pro. Ik vind hem voor nu nog wel goed. Een beperking is dat ie nveel ruis in het donker geeft en dat ik geen andere lenzen erop kan zetten.
Kan een optie zijn
Canon 30D lijkt me een erg goede optie:
Zeer bruikbaar met hoge ISO waarden
5 Fps: handig voor sport
De 30D is nu samen met de 17-85 IS USM voor 1400 te krijgen bij Kamera Express en daar gaat nog eens 250 euro aan cashback vanaf. Koop er een 50mm 1.8 bij voor portretten en een leuke telezoom (bv. de 70-200 F4 L, of als je meer te besteden hebt de f2.8) en je kan aan de slag
...
Zeer bruikbaar met hoge ISO waarden
5 Fps: handig voor sport
De 30D is nu samen met de 17-85 IS USM voor 1400 te krijgen bij Kamera Express en daar gaat nog eens 250 euro aan cashback vanaf. Koop er een 50mm 1.8 bij voor portretten en een leuke telezoom (bv. de 70-200 F4 L, of als je meer te besteden hebt de f2.8) en je kan aan de slag
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
Dat is inderdaad een goed advies, maar ik wil eerst weten wat voor lenzen (welk bereik) er verlangt worden en welke prestaties. Met de 17-85 erbij is er geen ruimte meer voor een telelens.
Telelens voor sport, welk diafragma? De Canon 70-200/4L is een goedkope maar steengoede lens, maar met een F4 diafragma niet zo erg snel, dan zit je al snel aan de Canon 70-200/2.8L (eventueel met IS) te denken, maar dan kan er geen camera meer bij.
Telelens voor sport, welk diafragma? De Canon 70-200/4L is een goedkope maar steengoede lens, maar met een F4 diafragma niet zo erg snel, dan zit je al snel aan de Canon 70-200/2.8L (eventueel met IS) te denken, maar dan kan er geen camera meer bij.
Oxi schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 11:53:
Dat is inderdaad een goed advies, maar ik wil eerst weten wat voor lenzen (welk bereik) er verlangt worden en welke prestaties. Met de 17-85 erbij is er geen ruimte meer voor een telelens.
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 11:29:
Apart budget, normaal zit er alles in en reken je lenzen niet apart. 
Bovendien zou ik er dan niet de 17-85 bijnemen, die heeft mij teveel vervorming op 17mm.
Bovendien zou ik er dan niet de 17-85 bijnemen, die heeft mij teveel vervorming op 17mm.
De 17-85 heeft idd last van een behoorlijke distortion op de groothoek (& ook nogal veel last van CA), maar dat is eenvoudig te corrigeren met bv. PTLens of DxO als dat nodig is. Het bereik vind ik persoonlijk erg handig als walkaround lens...Oxi schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 12:00:
Apart budget, normaal zit er alles in en reken je lenzen niet apart.
Betere alternatieven zoals de 17-55 2.8 zijn weer heel erg duur...
[ Voor 6% gewijzigd door equationunequal op 07-06-2007 12:05 ]
hankey, er zijn wel meer alternatieven. Klinkt niet alsof hij tering snelle focus nodig heeft. Ik zou een 30D met een 17-50 Tamron aanraden. erg scherp, lichtsterk en niet zo veel vervorming als een 17-85 van canon.
Tele-lens kan van alles zijn, voornamelijk afhankelijk van wederom je budget.
Tele-lens kan van alles zijn, voornamelijk afhankelijk van wederom je budget.
Even een advies vraagje over wat mooi advies wat ik daarnet gekregen heb (waar ik zelf wel erg blij mee ben).
Achtergrond verhaal : Zie 2 pagina's terug
Zojuist dus advies gekregen over enkele camera's en wil toch flink terug komen op de Pentax serie met redelijke uitbreidingsmogelijkheden. Zoals bij alle merken dSLR's zijn de lensen uitwisselbaar tussen dezelfde modellen (Canon bij canon, Nikon bij nikon etc..etc..).
Nu kan ik dus een Pentax istDL kit mee krijgen voor een goed betaalbare prijs (rond de 550 euro) met een relatief goede kit-lens (welke beter is dan de kitlens van Canon) en waar ik zeker een flink eind mee geholpen ben. (een goede vervangende lens zou een kleine 500 euro moeten kosten, wat ook redelijk betaalbaar is.)
Nadeel van de istDL tegenover de K100D : automatische stabilisatiemotor, deze zit niet in in de istDL en ook niet in de istDL2.
Voordelen van de istDL tegenover de K100D : de K100D is 150 euro duurder en het verschil zit hem in de stabilisatie.
Hiernaast zit de 350D van Canon op 8MP... het verschil tussen 6MP en 8MP is verwaarloosbaar, dit neem ik aan omdat mij dit al verteld is door verschillende mensen. De 400D heeft dan weer wel 10MP, waarbij je het verschil wel degelijk merkt. Echter.... de 400D is meteen ook 300 euro duurder voor een redelijke kit, terwijl de kit-lens weer een stuk slechter is.
In hoeverre heb je de automatische stab. nodig bij het NIET gebruiken van een tele-lens?
De camera zelf heeft geen uitbreiding voor een Grip, maar de Canon instap heeft dit ook niet. Ze worden wel gemaakt door merk hakkietjakkie, maar deze zijn niet ideaal. De istDL heeft wel een veel betere grip dan de Canon 350D/400D.
Nu hoor je van alle Canon/Nikon gebruikers : Neem geen Pentax want....
Wat is volgens jullie NIET Pentax gebruikers nou de precieze reden waarom je geen Pentax zou willen? Is dit puur en alleen om de reden dat ze al enkele jaren aankondigen om meer zaken uit te brengen en dit vervolgens (nog niet gedaan hebben) niet doen?
Dan nog even het verschil tussen de istDL en de Nikon D40....
De D40 is een flink stuk duurder, maar geeft wel alle opties van de 350/400D van Canon, met 10MP en een betere kitlens dan Canon, maar deze is weer iets minder dan die van de Pentax.
Okay, de D40 heeft een sloot meer aan opties dan de Pentax, hetzelfde geldt voor de Canon, ook deze heeft meer opties. Maar, zal ik die opties ook daadwerkelijk gebruiken.....
Ik ben even de weg kwijt. Het geld is niet zo zeer het probleem, maar het liefst hou ik nog wel wat geld over om eventuele extra zaken hiernaast te kunnen halen (oplaadbare accu's, camera tas, eventueel afstandbediening en 1,5m statief) zonder over mijn budget te gaan van 800 euro.
Na dit hele verhaal doorgelezen te hebben zijn jullie zeker wat verder gekomen in mijn beeld rondom sDLR's.... de instap modellen tenminste....
Zijn jullie nu nog steeds van mening dat ik beter kan gaan kijken voor een Canon 400D? Terwijl ik voor een kit-set direct door mijn budget ben....
Zojuist dus advies gekregen over enkele camera's en wil toch flink terug komen op de Pentax serie met redelijke uitbreidingsmogelijkheden. Zoals bij alle merken dSLR's zijn de lensen uitwisselbaar tussen dezelfde modellen (Canon bij canon, Nikon bij nikon etc..etc..).
Nu kan ik dus een Pentax istDL kit mee krijgen voor een goed betaalbare prijs (rond de 550 euro) met een relatief goede kit-lens (welke beter is dan de kitlens van Canon) en waar ik zeker een flink eind mee geholpen ben. (een goede vervangende lens zou een kleine 500 euro moeten kosten, wat ook redelijk betaalbaar is.)
Nadeel van de istDL tegenover de K100D : automatische stabilisatiemotor, deze zit niet in in de istDL en ook niet in de istDL2.
Voordelen van de istDL tegenover de K100D : de K100D is 150 euro duurder en het verschil zit hem in de stabilisatie.
Hiernaast zit de 350D van Canon op 8MP... het verschil tussen 6MP en 8MP is verwaarloosbaar, dit neem ik aan omdat mij dit al verteld is door verschillende mensen. De 400D heeft dan weer wel 10MP, waarbij je het verschil wel degelijk merkt. Echter.... de 400D is meteen ook 300 euro duurder voor een redelijke kit, terwijl de kit-lens weer een stuk slechter is.
In hoeverre heb je de automatische stab. nodig bij het NIET gebruiken van een tele-lens?
De camera zelf heeft geen uitbreiding voor een Grip, maar de Canon instap heeft dit ook niet. Ze worden wel gemaakt door merk hakkietjakkie, maar deze zijn niet ideaal. De istDL heeft wel een veel betere grip dan de Canon 350D/400D.
Nu hoor je van alle Canon/Nikon gebruikers : Neem geen Pentax want....
Wat is volgens jullie NIET Pentax gebruikers nou de precieze reden waarom je geen Pentax zou willen? Is dit puur en alleen om de reden dat ze al enkele jaren aankondigen om meer zaken uit te brengen en dit vervolgens (nog niet gedaan hebben) niet doen?
Dan nog even het verschil tussen de istDL en de Nikon D40....
De D40 is een flink stuk duurder, maar geeft wel alle opties van de 350/400D van Canon, met 10MP en een betere kitlens dan Canon, maar deze is weer iets minder dan die van de Pentax.
Okay, de D40 heeft een sloot meer aan opties dan de Pentax, hetzelfde geldt voor de Canon, ook deze heeft meer opties. Maar, zal ik die opties ook daadwerkelijk gebruiken.....
Ik ben even de weg kwijt. Het geld is niet zo zeer het probleem, maar het liefst hou ik nog wel wat geld over om eventuele extra zaken hiernaast te kunnen halen (oplaadbare accu's, camera tas, eventueel afstandbediening en 1,5m statief) zonder over mijn budget te gaan van 800 euro.
Na dit hele verhaal doorgelezen te hebben zijn jullie zeker wat verder gekomen in mijn beeld rondom sDLR's.... de instap modellen tenminste....
Zijn jullie nu nog steeds van mening dat ik beter kan gaan kijken voor een Canon 400D? Terwijl ik voor een kit-set direct door mijn budget ben....
Wabbawabbawabbawabba
Verwijderd
300 euro duurder? hoe kom je daar bij ?KatirZan schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:56:
Goedkoopste prijs op internet is rond de 689 voor een kit. Met 80 euro cashback kom je dan uit op 609 euro. Dat is maar 50 euro duurder dan het setje wat jij kan kopen.
550 is véél te duur, zeker voor een model dat dus al een opvolger heeft. Uit de pricewatch: €415,--KatirZan schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:56:
Even een advies vraagje over wat mooi advies wat ik daarnet gekregen heb (waar ik zelf wel erg blij mee ben).
Pentax-*ist-DL2-Kit-(6.1MP-P-DA-18-55mm-f-3.5-5.6)
Dan zetten we ook daar weer even pricewatch linkjes bij:Nadeel van de istDL tegenover de K100D : automatische stabilisatiemotor, deze zit niet in in de istDL en ook niet in de istDL2.
Pentax-K100D-Kit-(6MP-DA-18-55mm-f-3.5-5.6): 532 euro.
Pentax-K110D-Kit-(6MP-DA-18-55mm-f-3.5-5.6): 454 euro.
Zoals je ziet kan je, als je 550 euro neertelt voor een *ist DL, beter gelijk even bukken en de verkoper zijn gang laten gaan, dan ben je bij deze genaaid. Vervolgens tel je bij de goedkoopste shop uit de PW 454 euro neer voor een K100D en pleur je die andere 100 euro in de sloot, dan heb je daar iig nog kringetjes van.
Als een verkoper jou die set kan slijten voor 550 pleuro, vind ik het niet zo gek dat hij je naar Pentax toe probeert te praten
SR/IS/VR/AS/whatever voor stabilisatie is pas nuttig op het moment dat een foto onscherp wordt door jóuw bewegingsonscherpte. Dat houdt dus in als jij morgen een springende hond op de foto probeert te zetten, de IS/VR volledig useless is, omdat de hond in dit geval de bewegingsonscherpte veroorzaakt, en niet jouw beweging met de camera. Als vuistregel voor het zélf stilhouden van de cam kan je ongeveer 1/effectieve-brandpuntafstand aanhouden. Op 18mm effectief moet je dus op ongeveer 1/18e zitten, op 350mm op ongeveer 1/350e. Stel nou dat je hond 'bewogen' raakt bij 1/200e, dan moet je op 18mm nog steeds op 1/200e gaan zitten, maar op 1/350e zou je zelf de oorzaak zijn van beweging, en dus wordt IS/VR pas effectief boven de 200mm effectief, omdat je daar sluitertijden van 1/200e of sneller moet gaan hanteren, terwijl die voor je ONDERWERP niet nodig zijn.Hiernaast zit de 350D van Canon op 8MP... het verschil tussen 6MP en 8MP is verwaarloosbaar, dit neem ik aan omdat mij dit al verteld is door verschillende mensen. De 400D heeft dan weer wel 10MP, waarbij je het verschil wel degelijk merkt. Echter.... de 400D is meteen ook 300 euro duurder voor een redelijke kit, terwijl de kit-lens weer een stuk slechter is.
Jawel, zowel de 350D als de 400D zijn grippableDe camera zelf heeft geen uitbreiding voor een Grip, maar de Canon instap heeft dit ook niet.
dikgedrukte woordje says it allZe worden ook wel gemaakt door merk hakkietjakkie, maar deze zijn niet ideaal.
En hier wordt het belangrijk, want ergonomie is een deel van de handeling van de cam. Maar als je dan een *ist DL gaat halen, doe dat dan iig niet voor die 550 euroDe istDL heeft wel een veel betere grip dan de Canon 350D/400D.
Dat is een groot punt ja. Omdat je niet precies weet hoe fanatiek je wilt worden, is mogelijkheid tot uitbreiden belangrijk. Op het moment is hét topmodel van Pentax de K10D. Deze staat ongeveer gelijk met Nikon's D80 of D200 (zit er geloof ik een beetje tussenin) en Canon's 30D AFAIK. Maar het probleem is, die D200 en 30D zijn niet voor níets níet het beste model bij canon en nikon, er zit nog veel meer boven. Hetzelfde geldt voor glaswerk, en vooral de verkrijgbaarheid daarvan. Bij canon en nikon weet je redelijk zeker dat als je morgen een lens wilt, je hem kunt halen, en vaak nog dichtbij ook. Bij pentax is het op het moment zelfs een probleem om de 50-200 te vinden, terwijl dat soort lenzen imho in elke graaibak bij de lokale fotoboer te vinden moeten zijn. Dat ze niet direct een 70-200/2.8 AF-S VR op de plank hebben staan snap ik, dat zijn de wat exclusievere dingen, maar bij Pentax weet je op het moment niet eens wánneer die komt, óf hij komt én wat hij moet gaan kosten. Want toen ik zag wat het betere glas bij pentax moest gaan kosten, schrok ik echt wel even.Nu hoor je van alle Canon/Nikon gebruikers : Neem geen Pentax want....
Heb je het nu over de D40 of de D40x? In het eerste geval, ook hier weer een pricewatchlinkje:Dan nog even het verschil tussen de istDL en de Nikon D40....
Nikon-D40-Kit-(6MP-18-55mm-f-3.5-5.6): 499 euro, min 90 euro cashback is 410 euro.
En in geval van de D40X:
Nikon-D40X-Kit-(10MP-18-55mm-f-3.5-5.6): 659 euro min 90 euro cashback is 569 euro.
Dat is ook de reden dat je op het moment voor de onder-de-1000-eurobudgetten die D40 zo vaak langs ziet komen. Je krijgt voor weinig geld vreselijk veel, zeker als je hem met een SB-400 en 55-200VR uitbreidt. Mocht je nog fanatieker worden, dan kun je later met gemak uitbreiden naar een D80, D200, D2Xs etc met behoud van je huidige af-s glas en uiteraard uitbreiding naar nieuw, nog geiler glasOkay, de D40 heeft een sloot meer aan opties dan de Pentax, hetzelfde geldt voor de Canon, ook deze heeft meer opties. Maar, zal ik die opties ook daadwerkelijk gebruiken.....
Als de ergonomie niet bevalt en je gelijk door je budget heen bent, zou ik zeker ook de Nikon D40 overwegen. Ik heb vandaag toevallig in de MM nog even aan wat bodies staan voelen (Na dit hele verhaal doorgelezen te hebben zijn jullie zeker wat verder gekomen in mijn beeld rondom sDLR's.... de instap modellen tenminste....
En ook hier, wat betreft de prijs, de pricewatch:
Canon-EOS-400D-Kit-(10MP-EF-S-18-55mm-f-3.5-5.6-II): 688 euro, en daar gaat geloof ik nog 80 euro cashback vanaf.
Ik zou trouwens dat 'supergoede' kitlens verhaal van Pentax niet al te hard mee laten wegen. Ook die kitlens kent zijn beperkingen, en in vergelijking tot het wat betere glas is hij maar marginaal beter dan de Canon/Nikon kitlenzen. Als je dan ziet wat voor hoofdprijzen je neer mag gaan leggen voor het niet-leverbare dure glas weet ik gelijk weer waarom ik een jaar geleden niet voor de *ist DL maar voor de D50 gekozen heb
Edit: en vooruit, ik zal nog één keer het D40-rekensommetje voorleggen
Nikon D40 met 18-55 en SB-400: €619,00 - €90,00 cashback = €529,00
Nikon af-s 55-200/4.0-5.6: €199,00
Nikon af-s 55-200/4.0-5.6VR: €279,00
Komt er dus op neer dat als je kiest voor een D40 met 18-55, 55-200VR en SB-400 (imho gewoon de beste koop) dat je €808,00 kwijt bent bij foto konijnenberg. 2GB SD erbij voor 20 euro en een Crumpler tasje voor nog 3 of 4 tientjes, en je bent met 850 a 900 euro gewoon helemaal klaar. Completer kán je voor dat bedrag gewoon niet zijn. Mocht die 800 euro echt hard zijn, dan kies je voor de 55-200 non-VR, maar ik zou voor die 80 euro de VR niet laten liggen.
edit2: ow, photozone heeft de 55-200VR net getest, en kennelijk is de VR niet het enige verschil, maar is de optiek op het korte eind ook nog eens een stuk beter: http://www.photozone.de/8...kor_55200_456vr/index.htm
[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 07-06-2007 16:23 ]
Mooie uitleg, dank je wel daarvoor.
De *ist DL zou ik ook eerder bij een webshop hebben gehaald omdat deze daar inderdaad flink wat geld scheelt
Het mooie van Pentax, wat mij is verteld, is dat er meerdere lensen op passen die wel beter leverbaar zijn. De D40 waar iedereen het zo over heeft is inderdaad de beste oplossing, hier hangt alleen een prijskaartje aan en omdat ik niet meteen met andere lensen wil gaan beginnen wil ik ook graag dat de kit-lens zo goed mogelijk is. Voor zover ik te weten ben gekomen is de kitlens van een Pentax marginaal beter (zoals je zelf ook al vermeld). En inderdaad, je kan voor 100 euro meer een D40 met redelijke kitlens krijgen, plus het idee dat als je wilt uitbreiden je voor een kleine 250 euro een redelijk leuke lens hebt.
ik zit er dus een beetje over in dubio. Ik krijg zowiezo bij de fotozaak nog eens korting over die 550 euro en ik kan je vertellen, ik zit niet ver boven de prijs uit de pricewatch. Daarnaast is de DL2 niet goed tot slecht en niet leverbaar in europa (wat ik uit het pentax topic gehaald heb tenminste).
Dan zou ik, volgens mij dan, nog beter naar de K100D kunnen kijken indien ik bij Pentax wil blijven.
Zou ik in dit geval wel overstag gaan en voor een D40 kiezen (wat naast de 400D mijn 2e keuze was, tot ik bij pentax kwam) dan zal ik deze ook zeker online bestellen. Ik denk er nog even verder over na en zal er nog meer websites op naslaan.
dank voor de hulp
De *ist DL zou ik ook eerder bij een webshop hebben gehaald omdat deze daar inderdaad flink wat geld scheelt
Het mooie van Pentax, wat mij is verteld, is dat er meerdere lensen op passen die wel beter leverbaar zijn. De D40 waar iedereen het zo over heeft is inderdaad de beste oplossing, hier hangt alleen een prijskaartje aan en omdat ik niet meteen met andere lensen wil gaan beginnen wil ik ook graag dat de kit-lens zo goed mogelijk is. Voor zover ik te weten ben gekomen is de kitlens van een Pentax marginaal beter (zoals je zelf ook al vermeld). En inderdaad, je kan voor 100 euro meer een D40 met redelijke kitlens krijgen, plus het idee dat als je wilt uitbreiden je voor een kleine 250 euro een redelijk leuke lens hebt.
ik zit er dus een beetje over in dubio. Ik krijg zowiezo bij de fotozaak nog eens korting over die 550 euro en ik kan je vertellen, ik zit niet ver boven de prijs uit de pricewatch. Daarnaast is de DL2 niet goed tot slecht en niet leverbaar in europa (wat ik uit het pentax topic gehaald heb tenminste).
Dan zou ik, volgens mij dan, nog beter naar de K100D kunnen kijken indien ik bij Pentax wil blijven.
Zou ik in dit geval wel overstag gaan en voor een D40 kiezen (wat naast de 400D mijn 2e keuze was, tot ik bij pentax kwam) dan zal ik deze ook zeker online bestellen. Ik denk er nog even verder over na en zal er nog meer websites op naslaan.
dank voor de hulp
Wabbawabbawabbawabba
Wélke leverbare lenzen? AFAIK is zelfs de 50-200/4.0-5.6 van pentax slecht leverbaar, terwijl juist dat een lens is die je bij élke fotozaak zo op moet kunnen halen...KatirZan schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 16:25:
Mooie uitleg, dank je wel daarvoor.
Het mooie van Pentax, wat mij is verteld, is dat er meerdere lensen op passen die wel beter leverbaar zijn.
Kijk voor de grap eens wat een wat duurdere/betere lens bij pentax moet kosten, en wat hij bij Nikon moet doen. Doe hetzelfde desnoods voor canon (ook al blijkt hieronder dat je die keuze al weggestreept hebt) en trek je conclusies. Áls de lenzen al bestaan in Pentax formaat, zijn ze óf peperduur en/of (nog) níet leverbaar...De D40 waar iedereen het zo over heeft is inderdaad de beste oplossing, hier hangt alleen een prijskaartje aan en omdat ik niet meteen met andere lensen wil gaan beginnen wil ik ook graag dat de kit-lens zo goed mogelijk is. Voor zover ik te weten ben gekomen is de kitlens van een Pentax marginaal beter (zoals je zelf ook al vermeld). En inderdaad, je kan voor 100 euro meer een D40 met redelijke kitlens krijgen, plus het idee dat als je wilt uitbreiden je voor een kleine 250 euro een redelijk leuke lens hebt.
Overstag gaan is imho niet het juiste woord, je maakt een keuze, of heb je nu al besloten dat het pentax wordt?Zou ik in dit geval wel overstag gaan en voor een D40 kiezen (wat naast de 400D mijn 2e keuze was, tot ik bij pentax kwam) dan zal ik deze ook zeker online bestellen. Ik denk er nog even verder over na en zal er nog meer websites op naslaan.
Mijn conclusie wat betreft Pentax is iig: Voorlopig is Pentax letterlijk én figuurlijk: veel belovend.
NPdank voor de hulp
pentax is ook veel belovend, dit laat je echter wel op de feiten drukken dat inderdaad verschillende goede lensen slecht leverbaar zijn. En inderdaad, mocht ik ooit willen uitbreiden, dan zijn lensen van Canon en Nikon beter leverbaar tegen iets betaalbare prijzen. Echter, die prijs verdienen ze op de body wel weer terug. Zou het dan niet beter zijn om een D40 body te halen en daar zelf een lens bij uit te zoeken.
Het zal namelijk vast niet zomaar zijn dat de Pentax "beter betaalbaar" is.
Ik ben niet te lui om alles uit te zoeken en om iets meer geld uit te geven als ik naar de toekomst kijk. Maar, voor hetzelfde geldt schaf ik na aanschaf van een Kit, wel helemaal geen extra lens maar aan... (lijkt me stug, maar stel...)
Is de D40 dan nog steeds een betere keus....
Het zal namelijk vast niet zomaar zijn dat de Pentax "beter betaalbaar" is.
Ik ben niet te lui om alles uit te zoeken en om iets meer geld uit te geven als ik naar de toekomst kijk. Maar, voor hetzelfde geldt schaf ik na aanschaf van een Kit, wel helemaal geen extra lens maar aan... (lijkt me stug, maar stel...)
Is de D40 dan nog steeds een betere keus....
Wabbawabbawabbawabba
Ik bedoelde 'veelbelovend' dus érg dubbelzinnig. Veelbelovend alsin: als ze wáármaken wat ze zeggen, doen ze het prima, ze zijn in die zin dus een veelbelovend merk. Net zoals Sony. Aan de andere kant, ze beloven dus veel, maar je moet altijd nog maar afwachten wát ze waarmaken.KatirZan schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 16:42:
pentax is ook veel belovend, dit laat je echter wel op de feiten drukken dat inderdaad verschillende goede lensen slecht leverbaar zijn. En inderdaad, mocht ik ooit willen uitbreiden, dan zijn lensen van Canon en Nikon beter leverbaar tegen iets betaalbare prijzen. Echter, die prijs verdienen ze op de body wel weer terug. Zou het dan niet beter zijn om een D40 body te halen en daar zelf een lens bij uit te zoeken.
In zekere zin zijn de body's iets goedkoper dan de concurrenten, wat dat betreft ligt de bang-for-buck hoger, maar dat is deels te verklaren omdat ze op moeten boksen tegen de naam die Canon en Nikon al hebben staan. En hun pro-glas is dan weer véél duurder dan die twee giganten.Het zal namelijk vast niet zomaar zijn dat de Pentax "beter betaalbaar" is.
Dan val je je, bij zowel pentax als nikon, geen buil. De pentaxen zijn gewoon mooie 'budget-dSLR's'. De Nikon is meer een Start-dSLR.Ik ben niet te lui om alles uit te zoeken en om iets meer geld uit te geven als ik naar de toekomst kijk. Maar, voor hetzelfde geldt schaf ik na aanschaf van een Kit, wel helemaal geen extra lens maar aan... (lijkt me stug, maar stel...)
Op het moment met de cashback, in mijn ogen wel ja. Zeker als je ziet wat de 55-200VR moet kosten en wat er aan betaalbare alternatieven op de F-mount-markt beschikbaar zijn. Je kan groeien, en als dat groeien richting een AF-D lens gaat, kan je ook nog een D80-body halen. Dan kun je wél gewoon je D40-set behouden, en die lenzen en accesoires op je D80 gebruiken. Mocht het blijken dat je van Pentax wat meer richting de pro-kant wil, dan is het enige dat je op het moment kan doen het verkopen van je hele gear en alsnog overstappen op een ander merk. Daar lever je dan wel een hoop geld op in....Is de D40 dan nog steeds een betere keus....
[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 07-06-2007 16:55 ]
Ik zou toch aan iedereen de raad eens geven om de camera's van verschillende merken te bekijken naast elkaar, desnoods in een winkel, en trek er een paar foto's mee, dan kan je vergelijken tussen canon, nikon, Pentax en Sony, en dan zal je snel merken wat je het meeste aanstaat. Om verder door te groeien, kan je later nog zien. Er zijn heel wat andere merken zoals tamron, tokina, e.d. die ook lenzen aanbieden voor deze merken, en soms ook nog goedkoper. En vergelijk ook zeker de prijzen, wat niet onbelangrijk is!
Dat is volgens mij wat er ook steeds groepen isNickvds schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 21:27:
Ik zou toch aan iedereen de raad eens geven om de camera's van verschillende merken te bekijken naast elkaar, desnoods in een winkel, en trek er een paar foto's mee, dan kan je vergelijken tussen canon, nikon, Pentax en Sony, en dan zal je snel merken wat je het meeste aanstaat.
En kwalitatief een stuk minder. Opzich zijn ze in de low-budget en mísschien mid-range nog wel leuk, maar als je naar het betere glas wil, is vaak het merk-eigen spul toch nog wel een klasse beter. En dat hoeft niet gelijk een 16-35/2.8 II te zijn (even in canon-terms) maar ook bijvoorbeeld een 17-40/4.Om verder door te groeien, kan je later nog zien. Er zijn heel wat andere merken zoals tamron, tokina, e.d. die ook lenzen aanbieden voor deze merken, en soms ook nog goedkoper.
Maar doe dat dan niet alleen van het instapspul, maar ook van het semi-pro en prospul, én accesoires zoals flitsers.En vergelijk ook zeker de prijzen, wat niet onbelangrijk is!
Ik ben dus inderdaad wat verder gaan kijken en ben tot een leuk aanbod gekomen. Een D40 kit (met de "brakke" lens) kost 499 ex verzendkosten (de D40x is 150 euro duurder) en met de cashback is de D40 dan zeker voordeliger, zeker met kijk op de toekomst.
ik ga vandaag nog eens langs de fotoboer om de D40 eens goed vast te houden en te kijken wat ze me daar allemaal aan kunnen bieden. Misschien dat ze daar de D40 voor een leuke prijs hebben, maar ik denk dat ik hem het beste zou kunnen halen bij konijnenberg.....
nogmaals dank voor jullie inzicht, het heeft mij goed op weg geholpen
ik ga vandaag nog eens langs de fotoboer om de D40 eens goed vast te houden en te kijken wat ze me daar allemaal aan kunnen bieden. Misschien dat ze daar de D40 voor een leuke prijs hebben, maar ik denk dat ik hem het beste zou kunnen halen bij konijnenberg.....
nogmaals dank voor jullie inzicht, het heeft mij goed op weg geholpen
Wabbawabbawabbawabba
Verwijderd
Dat is idd het grootste euvel bij Pentax, en dat al een paar jaar lang.RedXraD schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 16:30:
Wélke leverbare lenzen? AFAIK is zelfs de 50-200/4.0-5.6 van pentax slecht leverbaar, terwijl juist dat een lens is die je bij élke fotozaak zo op moet kunnen halen...
Toen ik m'n *ist DS kocht moest ik ook 4 weken wachten voor die 50-200 geleverd werd, en blijkbaar is daar nog niet echt verbetering in gekomen.
De running gag toen was dat de Vietnamees die 'm in elkaar moest zetten ziek was.
Voor mij was en is dat niet echt een probleem, want ik heb al een stuk of 10 manual focus Pentax lenzen en nog een handjevol vreemdmerk lenzen (Tamron, Tokina, Panagor). En die ouwetjes doen 't allemaal nog probleemloos op willekeurig welke Pentax DSLR. Dit in tegenstelling tot Canon of Nikon (voor oude AI Nikkor lenzen uit dezelfde tijd heb je minimaal een D200 nodig).
De keuze voor een Pentax DSLR was bij mij heel simpel, gezien de hoeveelheid glas die ik al had en het feit dat ik m'n analoge Pentaxen (MX, K2, LX, Super A) nog steeds regelmatig gebruik: je breidt dan uit op een bestaand platform.
Maar wanneer je nog geen Pentax-spullen hebt die je graag wil blijven gebruiken ben ik 't met je eens: een K100D is een uitstekende budget-DSLR, maar als je wil doorgroeien stopt 't bij de K10D, terwijl je met een 400D of een D40(x) aan het begin staat van een lijst camera's (en lenzen) om U tegen te zeggen.
Overigens zijn de meer professionele Canon/Nikon bodies ook meteen een stuk groter, en dat moet je ook maar liggen (of kunnen gebruiken binnen jouw vorm van fotografie). Mijn LX kan zich technisch, kwalitatief en qua mogelijkheden prima meten met een Nikon F3, maar in een F3 passen waarschijnlijk 2 LX'en...
De filosofie van Pentax en Olympus is al decennia dat de body zo compact mogelijk moet zijn, maar wel goed hanteerbaar en bedienbaar. Dat heeft ze een schare liefhebbers opgeleverd (waaronder ondergetekende) die niet zo heel snel naar een ander merk zullen gaan.
Nou nou, je bent niet minimaal een D200 nodig. Op een D200 heb je lichtmeting met die dingen, dat is het verschil. Ze "doen" het allemaal gewoon
En zonder lichtmeting kun je ook foto's maken
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Afterlife: opzich, ik kan in heel je verhaal prima inkomen waarom je dan bij Pentax blijft, MAAR:
Waarom koop je dan niet gewoon een canon (bijvoorbeeld 30D) met een K-->eos mount en doe je én lichtmeting hebben op je MF primes uit 19-vroeger, én een stevig, en leverbaar, platform achter je cam?
Waarom koop je dan niet gewoon een canon (bijvoorbeeld 30D) met een K-->eos mount en doe je én lichtmeting hebben op je MF primes uit 19-vroeger, én een stevig, en leverbaar, platform achter je cam?
Verwijderd
Misschien kan iemand me van een advies voorzien.
In bezit een Nikon F80 met 28-80mm f/3.3~f/5.6G objectief.
Ook een Af 70-300 f/4~5.6G tele.
En een Metz 32MZ-3 flitser.
Nu wil ik digitaal gaan en heb de keus laten vallen tussen 2 dsl's.
1e Nikon D80 (kit) ongev 1100 euro
2e Canon D400 (kit) ongev 700 euro en evt cash back actie Canon 80 euro.
Prijsverschil is best veel, kitlenzen volgens div reviewers niet geweldig.
Camera's doen qua funkties niet veel voor elkaar onder, kwaliteit ?
Body's beide kunstof dacht ik.
Ik weet het even niet, misschien kan iemand me een beetje op weg helpen ?
Mja, als je die lenzen nog wil gebruiken moet je voor de D80 gaan. Ik ken de lenzen zelf niet, maar ik geloof dat Wijnands een tijd met een 28-80 heeft geschoten. Volgens mij is het best een redelijk lensje.
Het enige dat ik me kan voorstellen bij de prijs van die D80 kit, is dat de 18-70 of de 18-135 er bij zitten, en die zijn toch wel een SLAG beter dan de 18-55 waar de meeste reviewers het over hebben en die bij de Canon 400D zit. Vaak worden bij de kitlenzen namelijk de 18-55's bekeken, en met name de nikon 18-70 zit daar echt wel een tik boven. Daar komt bij dat je de 70-300G van je F80 nog gewoon kunt gebruiken (de 28-80 ook, maar die voegt weinig toe op de 18-70).Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 21:32:
Misschien kan iemand me van een advies voorzien.
Die metz weet ik niet van of hij werkt op een D80, wel weet ik dat een SB-600 of SB-800 gewoon op een F80 werken
Verwijderd
Dus even afgezien van de flitser dan, is het dan beter om alleen een D80 body aan te schaffen ?
Wat dan wel betekend, het wisselen van het objectief 28-80mm.
Of hier eerst mee beginnen en later het 28-135mm objectief te kopen ?
Verwijderd
@ThunderNet, zonder lichtmeting kun je idd prima foto's maken (ik stam nog uit de generatie van "Wat voor weer is 't vandaag?" "1/125, F8"), maar dan heeft je superduper DSLR niet echt nog wat extra te bieden...
@RedXraD: Dat heb ik mezelf ook al vaker afgevraagd, en een 30D is een prima toestel (na 30 jaar Pentax mij ietsje te groot, maar dat went wel). Maar voorlopig hoef ik helemaal niet door te groeien naar nieuwe en betere lenzen bijvoorbeeld, want die heb ik al.
Ik heb de luxe dat ik achterover kan leunen en afwachten hoe Pentax en Hoya het in het komende jaar gaan doen. Ik heb op dit moment toch al een prettig werkend platform?
Pas wanneer Pentax over een jaar nog niet biedt wat beloofd is haak ik af, en een 30D (of z'n opvolger) is dan een prima kandidaat.
@RedXraD: Dat heb ik mezelf ook al vaker afgevraagd, en een 30D is een prima toestel (na 30 jaar Pentax mij ietsje te groot, maar dat went wel). Maar voorlopig hoef ik helemaal niet door te groeien naar nieuwe en betere lenzen bijvoorbeeld, want die heb ik al.
Ik heb de luxe dat ik achterover kan leunen en afwachten hoe Pentax en Hoya het in het komende jaar gaan doen. Ik heb op dit moment toch al een prettig werkend platform?
Pas wanneer Pentax over een jaar nog niet biedt wat beloofd is haak ik af, en een 30D (of z'n opvolger) is dan een prima kandidaat.
Hmmm, even een vraagje, ben je bekend met het fenomeen 'cropfactor'?Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 21:50:
Dus even afgezien van de flitser dan, is het dan beter om alleen een D80 body aan te schaffen ?
Dat houdt namelijk in dat een dSLR je lenzen wat anders gebruikt dan een SLR. een 28-80 lens op een dSLR 'wordt' een 42-120, je moet al je focal lengths maal 1,5 doen... Daarom wordt de 18-70 ook aangeraden bij een D80, dat is het 'analoge equivalent' van ongeveer een 27-105mm.
Verwijderd
Ja, dat was ik dus even vergeten, dus dan toch objectief 18-70mm.RedXraD schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 21:55:
[...]
Hmmm, even een vraagje, ben je bekend met het fenomeen 'cropfactor'?
Dat houdt namelijk in dat een dSLR je lenzen wat anders gebruikt dan een SLR. een 28-80 lens op een dSLR 'wordt' een 42-120, je moet al je focal lengths maal 1,5 doen... Daarom wordt de 18-70 ook aangeraden bij een D80, dat is het 'analoge equivalent' van ongeveer een 27-105mm.
hmmmm
+/- 300 euro (arme student, etc
)
Omdat het een SLR is. Met een compactcamera heb je gewoon geen goed beeld van wat je precies op de foto zet en hoe je het op de foto zit. Daarnaast zoomt een 'draailens' net even wat natuurlijker (en traplozer) dan een compactcamera.
Met name vakantiefoto's, maar ook het 'spelen' juist, foto's maken en kijken hoe die uitkomen.
Nee.
Ik heb niet echt een idee van SLR's. Laatst een keertje gewerkt met een dynax 5D.. werkte lekker, maar ik kan het nergens mee vergelijken (behalve dan met mn compactcamera)
Eventueel een flitser, maar dat is niet echt nodig (ingebouwde flitser zou wel makkelijk zijn, maar ik neem mn oude camera toch nog wel mee)
Advies graag.
Met name als hobby.. als vakantiefoto's dus.
Ja.
Powershot A620. Werkt lekker, je kunt een hoop instellen maar de range van die instellingen is nogal beperkt. Bovendien vind ik de menutjes voor die instellingen eigenlijk hopeloos werken (ik ben een draaiknopjes/schuifjes/etc-mens). Wat ook minder is is dat 'ie moeite heeft met goed scherpstellen. De helft van de foto's die ik maak is niet scherp, en dat is erg jammer voor de foto's die verder wel goed gelukt zijn. En tsja, op dat schermpje zie je echt niet zonder in te zoomen of het scherp is...
Tweedehands is zeker een optie. Ik hoef geen 10MP-camera, maar in wat donkerdere omgevingen kunnen fotograferen is wel een plus. Voor niet al te grote vergrotingen is 4-5MP immers ook prima.
+/- 300 euro (arme student, etc
Omdat het een SLR is. Met een compactcamera heb je gewoon geen goed beeld van wat je precies op de foto zet en hoe je het op de foto zit. Daarnaast zoomt een 'draailens' net even wat natuurlijker (en traplozer) dan een compactcamera.
Met name vakantiefoto's, maar ook het 'spelen' juist, foto's maken en kijken hoe die uitkomen.
Nee.
Ik heb niet echt een idee van SLR's. Laatst een keertje gewerkt met een dynax 5D.. werkte lekker, maar ik kan het nergens mee vergelijken (behalve dan met mn compactcamera)
Eventueel een flitser, maar dat is niet echt nodig (ingebouwde flitser zou wel makkelijk zijn, maar ik neem mn oude camera toch nog wel mee)
Advies graag.
Met name als hobby.. als vakantiefoto's dus.
Ja.
Powershot A620. Werkt lekker, je kunt een hoop instellen maar de range van die instellingen is nogal beperkt. Bovendien vind ik de menutjes voor die instellingen eigenlijk hopeloos werken (ik ben een draaiknopjes/schuifjes/etc-mens). Wat ook minder is is dat 'ie moeite heeft met goed scherpstellen. De helft van de foto's die ik maak is niet scherp, en dat is erg jammer voor de foto's die verder wel goed gelukt zijn. En tsja, op dat schermpje zie je echt niet zonder in te zoomen of het scherp is...
Tweedehands is zeker een optie. Ik hoef geen 10MP-camera, maar in wat donkerdere omgevingen kunnen fotograferen is wel een plus. Voor niet al te grote vergrotingen is 4-5MP immers ook prima.
300 euro? sorry... maar dan heb je echt te weinig
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
idd dat is niet te doen...ThunderNet schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:47:
300 euro? sorry... maar dan heb je echt te weinig
ondertussen nog geen enkele response :
+/- 1000~1250 euro.
Nee.
Advies graag.
Perse nieuw.
Iemand nog wat toe te voegen? of aan te vullen?
+/- 1000~1250 euro.
Nee.
Advies graag.
Perse nieuw.
Iemand nog wat toe te voegen? of aan te vullen?
Verwijderd
Tweedehands is dan je enige optie. Niks mis mee hoor, maar 't wordt wel even zoeken. Op Marktplaats of Ebay kun je wel 's tegen leuke aanbiedingen van een Canon 20D of een Nikon D100 aanlopen. Die zijn dan meestal al wel redelijk uitgewoond, maar als 'ie 't nog 20 of 30.000 foto's volhoudt is er niks mis mee.ValHallASW schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:44:
+/- 300 euro (arme student, etc)
...
Tweedehands is zeker een optie.
Ik denk dat je dat niet eens red voor 300 euro. Ik heb mijn D70s destijds voor 400 euro weggedaan. En als je een beetje zoekt vind je een D70 voor 350 euro. Dan moet er nog een lens bij.Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 23:33:
[...]
Tweedehands is dan je enige optie. Niks mis mee hoor, maar 't wordt wel even zoeken. Op Marktplaats of Ebay kun je wel 's tegen leuke aanbiedingen van een Canon 20D of een Nikon D100 aanlopen. Die zijn dan meestal al wel redelijk uitgewoond, maar als 'ie 't nog 20 of 30.000 foto's volhoudt is er niks mis mee.
Zelfde bij andere merken. Het is verstandiger om even stukje door te sparen
Hmkay. Ik heb echt geen idee van prijzen, en die 300 euro is dan ook meer wat ik nu daadwerkelijk zou kunnen (en willen, ik wil nog meer doen dan foto's maken
) uitgeven. Is het dan zinvoller om een prosumerdslr van een jaar of 5-6 oud te nemen, of bieden recentere camera's extra dingen die echt heel waardevol zijn?
die camera's van 5-6 jaar oud waren er nog niet echt. Behalve dus een paar pro-cams. Beste mogelijkheid? 2e hands Nikon D70 of D50 met een goedkoop lensje.. Echter ben je dan rond de 400 euro kwijt.ValHallASW schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 00:06:
Hmkay. Ik heb echt geen idee van prijzen, en die 300 euro is dan ook meer wat ik nu daadwerkelijk zou kunnen (en willen, ik wil nog meer doen dan foto's maken) uitgeven. Is het dan zinvoller om een prosumerdslr van een jaar of 5-6 oud te nemen, of bieden recentere camera's extra dingen die echt heel waardevol zijn?
Verwijderd
Onder de 300 euro moet je niet zoeken naar de D70's of 350D's van particulieren/amateurs, maar naar de afgeschreven bodies van pro fotografen. En dan hopen dat die camera 't nog een tijdje lang volhoudt...ThunderNet schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 23:39:
Ik denk dat je dat niet eens red voor 300 euro. Ik heb mijn D70s destijds voor 400 euro weggedaan. En als je een beetje zoekt vind je een D70 voor 350 euro. Dan moet er nog een lens bij.
Zelfde bij andere merken. Het is verstandiger om even stukje door te sparen
Lang geleden heb ik op die manier een volledig uitgeleefde Pentax K2 gekocht: officieel een body van zwart geanodiseerd messing, maar bij mijn exemplaar overheerst het messing. Was van een persfotograaf geweest die niet echt zuinig met z'n spullen omging. Maar de camera doet 't nu (25 jaar later) nog steeds prima.
Probleem is dat de D100 zwaar overgewaardeerd wordt/werdtVerwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 00:22:
[...]
Onder de 300 euro moet je niet zoeken naar de D70's of 350D's van particulieren/amateurs, maar naar de afgeschreven bodies van pro fotografen. En dan hopen dat die camera 't nog een tijdje lang volhoudt...
Lang geleden heb ik op die manier een volledig uitgeleefde Pentax K2 gekocht: officieel een body van zwart geanodiseerd messing, maar bij mijn exemplaar overheerst het messing. Was van een persfotograaf geweest die niet echt zuinig met z'n spullen omging. Maar de camera doet 't nu (25 jaar later) nog steeds prima.
Als je per se SLR wil, dan moet je Analoog overwegen. een Eos 300 kost geen fluit, een Eos 30 (zeer fijn ding) rond de 100. met Eyecontrol soms wat meer.ValHallASW schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:44:
+/- 300 euro (arme student, etc)
als je een beeetje handig bent kun je film retegoedkoop bemachtigen. je haalt een knappe flatbed filmscannert van ebay voor < 50 euro.
Of iets als een Canon D30.... en ik zie ze op MP nog voor 300 euro... vind ik erg veel voor een 3 Mpixel body... alles nieuwer, nikon en canon, gaat voor meer zo even heel snel te zien. of je moet tegen een mazzeltje oplopen
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
400d + 17-85 slaat een aardige deuk in je budget... je red mischien net OF een 430EX Flitser, OF een Sigma 70-300 APO (ben er geen fan van, ik zie het als een 70-200 met ingebouwde teleextender wat de lens niet aan kan optisch gezien...) Ik zou voor de flitser gaand-motion schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 23:27:
+/- 1000~1250 euro.
Alternatief: Tamron 17-50/2.8 ?
Ga iig naar een goede fotozaak, ik ken een hele lieve in den ham
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Verwijderd
Schande!d-motion schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 23:27:
Ik ben geen Canon kenner, maar met jouw budget zou ik toch ook 's serieus naar de 30D kijken. Dat is m.i. toch wel een stuk meer camera dan de 400D.
Voor de rest laat ik 't over aan de echte Canon kenners (RedXraD?)
Ik vermoed dat ik je niet naar 't Pentax kamp kan overhalen?
Of misschien wel als ik 's met je vriendin kan praten, Pentax doet 't erg goed bij vrouwen omdat ze ontzettend goed in kleinere handen liggen...
Heh, canon-kenner, wie, ik?Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 01:45:
[...]
Schande!![]()
Ik ben geen Canon kenner, maar met jouw budget zou ik toch ook 's serieus naar de 30D kijken. Dat is m.i. toch wel een stuk meer camera dan de 400D.
Voor de rest laat ik 't over aan de echte Canon kenners (RedXraD?)
Ben ik kennelijk, ondanks dat ik een Nikonian ben, toch nog best onafhankelijk aan het adviseren geslagen
Vrouwen hebben de macht, dat weet je. Beheers de vrouw achter de man en de man is niets meerIk vermoed dat ik je niet naar 't Pentax kamp kan overhalen?
Of misschien wel als ik 's met je vriendin kan praten, Pentax doet 't erg goed bij vrouwen omdat ze ontzettend goed in kleinere handen liggen...
Maar als hij dan dubbel blij wil zijn, neemt hij een 400D met grip, en moet zijn vrouwtje er dan mee gaan schieten, dan is die grip er zo vanaf
spenks voor de adviezen...
De 400d met Grip en 17-85 is USM (E 1250) komt na rebate toch ook op 1035 euro geloof ik... dus eigenlijk zou de flitser er ook nog direct bij kunnen (die was iets van 230 euro geloof ik).
iig ga ik over 3 uurtjes naar die lieve winkel in Den Ham samen met Dinnetje! Want ik vind het wel belangrijk dat zij er ook mee overweg kan!
Zoals ik gezegt had ga ik na de vakantie wel kijken naar een goede 70-200/300 lens die dus buiten het budget gaat!
IIG hebben ze altijd lekker veel in Den Ham en kan ik naar hartelust ff alles aanvoelen... De 400D met Grip en 17-85 ligt iig op voorraad en gereserveerd. Alleen FK kan mij dus nog overhalen om toch iets anders te kopen.
De 400d met Grip en 17-85 is USM (E 1250) komt na rebate toch ook op 1035 euro geloof ik... dus eigenlijk zou de flitser er ook nog direct bij kunnen (die was iets van 230 euro geloof ik).
iig ga ik over 3 uurtjes naar die lieve winkel in Den Ham samen met Dinnetje! Want ik vind het wel belangrijk dat zij er ook mee overweg kan!
Zoals ik gezegt had ga ik na de vakantie wel kijken naar een goede 70-200/300 lens die dus buiten het budget gaat!
IIG hebben ze altijd lekker veel in Den Ham en kan ik naar hartelust ff alles aanvoelen... De 400D met Grip en 17-85 ligt iig op voorraad en gereserveerd. Alleen FK kan mij dus nog overhalen om toch iets anders te kopen.
430EX doet idd 235 euro.d-motion schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 09:31:
Hmm, ik zou eens gaan kijken naar een 70-200/4USM (al dan niet IS) of 70-200/2.8USM (al dan niet IS). Deze dingen varieren van 500 (70-200/4USM) tot 1750 euro (70-200/2.8IS USM), maar optisch zijn het alle 4 gewoon kanonnen, en imho is een constant diafragma een stuk fijner dan oplopend.iig ga ik over 3 uurtjes naar die lieve winkel in Den Ham samen met Dinnetje! Want ik vind het wel belangrijk dat zij er ook mee overweg kan!
Het enige dat ik je nog kan aanraden als alternatief is om even te kijken naar de Nikon D80. Mocht de 400D je te klein zijn, dan heb je kans dat de ergonomie van die body je juist erg aanstaat, en ook voor kleinere handen zijn de Nikon-bodies gewoon erg fijnIIG hebben ze altijd lekker veel in Den Ham en kan ik naar hartelust ff alles aanvoelen... De 400D met Grip en 17-85 ligt iig op voorraad en gereserveerd. Alleen FK kan mij dus nog overhalen om toch iets anders te kopen.
In plaats van de D80 kan hij dan ook een 30D nemen, die voelt dan ook beter aan. Kortom: gewoon lekker vanalles bij konijn proberen!RedXraD schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 09:39:[...]
Het enige dat ik je nog kan aanraden als alternatief is om even te kijken naar de Nikon D80. Mocht de 400D je te klein zijn, dan heb je kans dat de ergonomie van die body je juist erg aanstaat, en ook voor kleinere handen zijn de Nikon-bodies gewoon erg fijnMaar dat is puur als alternatief, want de 400D is ook gewoon erg fijn
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Idd, niet blindstaren op één body, maar gewoon vasthouden en voelen wat fijn isbreinonline schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 09:43:
[...]
In plaats van de D80 kan hij dan ook een 30D nemen, die voelt dan ook beter aan. Kortom: gewoon lekker vanalles bij konijn proberen!
Daarom ga ik ook naar Den Ham toe. Ik ga er niet onvoorbereid naar toe... en zeker niet met lege handen naar huis.RedXraD schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 09:46:
[...]
Idd, niet blindstaren op één body, maar gewoon vasthouden en voelen wat fijn is
Een 30D of een D80 kan zeker een alternatief zijn.
De 70-300, 70-200 lenzen komen later. (oei 1700 euro voor een lens? ik weet nog niet of ik dat kan/wil besteden maar 500 eurie kan wel later...) Kleine dingetjes komen er ook nog overheen zoals een filtertje voor bescherming van de lens... zonnekapje etc... dus gelukkig 2 passen bij ons... voor als we toch over de 1500 euro heen gaan... Mijn budget had rond de 1500 gelegen... maar je moet ook naar je Dinnetje luisteren...
Verwijderd
Vergeet ook niet te kijken naar de objectieven die beide aanbiedend-motion schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 11:04:
[...]
Daarom ga ik ook naar Den Ham toe. Ik ga er niet onvoorbereid naar toe... en zeker niet met lege handen naar huis.
Een 30D of een D80 kan zeker een alternatief zijn.
De 70-300, 70-200 lenzen komen later. (oei 1700 euro voor een lens? ik weet nog niet of ik dat kan/wil besteden maar 500 eurie kan wel later...) Kleine dingetjes komen er ook nog overheen zoals een filtertje voor bescherming van de lens... zonnekapje etc... dus gelukkig 2 passen bij ons... voor als we toch over de 1500 euro heen gaan... Mijn budget had rond de 1500 gelegen... maar je moet ook naar je Dinnetje luisteren...(Onder de PLAK!)
Verwijderd
Bedankt voor de adviezen.
En ik heb de Canon geprobeert alsmede de Nikon D40.
Resultaat is , grip te klein en uiteindelijk kom je totaal toch op het zelfde uit qua prijs.
Mijn keus is geworden de Nikon D80 met 18-135mm objectief.
Hier kan ik het meeste wel mee fotograveren.
Het voordeel dat ik nu heb is dat ik mijn Nion 70-300mm objectief ook kan gebruiken.
Zij het dat ik iets aan snelheid moet inleveren, wat voor mij niet onoverkomelijk is.
En heb de mogelijkheid om deze evt nog in te ruilen tegen een 70-200mm vr objectief met bijbetaling.
Wel gelijk een uv filter meegenomen, ter bescherming van.
Kan dit weekend eens lekker er op los schieten en e.a uitproberen.
Resultaat is , grip te klein en uiteindelijk kom je totaal toch op het zelfde uit qua prijs.
Het voordeel dat ik nu heb is dat ik mijn Nion 70-300mm objectief ook kan gebruiken.
Zij het dat ik iets aan snelheid moet inleveren, wat voor mij niet onoverkomelijk is.
En heb de mogelijkheid om deze evt nog in te ruilen tegen een 70-200mm vr objectief met bijbetaling.
Misschien hebben we elkaar wel gezien dan....ik was diegene die de hele middag met 70-200's heeft zitten lopen en testend-motion schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 09:31:
Mooi setje D80 met 18-135 is een ideaal walkaround bereikVerwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:12:
Bedankt voor de adviezen.
Verwijderd
tot +/- 2500 voor alles waar ik mee wil beginnen.
Ben best blij met mijn Sony T9. Klein, handzaam en maakt aardige foto's overdag in zonlicht. Mits je wat met de settings speelt. Ondertussen wil ik (weer) meer veel meer. Vroeger altijd met een SLR rond gehobbeld. Nu wil ik dat weer oppakken met een DSLR
Landschappen, Natuur en Architectuur.
Ik heb nog een SLR die al jaren in een kast aan het verstoffen is. Daar heb ik Pentax lenzen voor allemaal manual focus. Lang verhaal kort. Nee
Nikkon D200. Ergonomie. Ligt mij lekker in mijn (grote) handen. De layout van de buttons is ook erg fijn.
Bij aankoop van een losse body moet men wel een lens aanschaffen om er ook gebruik van te kunnen maken.
Advies en goedkeuring. even zien of ik niet iets over het hoofd zie
Het zal altijd een hobby blijven. Een waar ik vroeger veel tijd instopte.
Zeker, in de vorm van een goede groothoek lens en wat extra filters.
Sony T9 klein, makkelijk, point and shoot en je kan er aardige aardige video's. mee maken.
Alleen loop ik tegen de beperkingen aan. Slecht bij low light, flitser is kut en zit te dicht bij de lens. Zal trouwens altijd de Sony of iets vergelijkbaars naast een DSLR houden. Hebben alle twee hun eigen nut.
Waarschijnlijk nieuw. 2e hands is een optie.
Mijn vriendin zal er ook gebruik van gaan maken. Ze heeft er een natural ability voor. Totaal geen kennis van zaken, alleen veel gevoel voor compositie. Waardoor ze meestal betere foto's weet te maken dan ik.
tot +/- 2500 voor alles waar ik mee wil beginnen.
Ben best blij met mijn Sony T9. Klein, handzaam en maakt aardige foto's overdag in zonlicht. Mits je wat met de settings speelt. Ondertussen wil ik (weer) meer veel meer. Vroeger altijd met een SLR rond gehobbeld. Nu wil ik dat weer oppakken met een DSLR
Landschappen, Natuur en Architectuur.
Ik heb nog een SLR die al jaren in een kast aan het verstoffen is. Daar heb ik Pentax lenzen voor allemaal manual focus. Lang verhaal kort. Nee
Nikkon D200. Ergonomie. Ligt mij lekker in mijn (grote) handen. De layout van de buttons is ook erg fijn.
Bij aankoop van een losse body moet men wel een lens aanschaffen om er ook gebruik van te kunnen maken.
- Nikkon 18-200 VR lens ( allround lens, makkelijk als je een berg op moet, en ja ik weet dat hij moeilijk verkrijgbaar is
)
- Flitser SB-400 ( Zou genoeg moeten zijn voor mijn doeleinden en is compact )
- Grip ( battery powah!! )
- UV filter
- Polarisatie filter
Advies en goedkeuring. even zien of ik niet iets over het hoofd zie
Het zal altijd een hobby blijven. Een waar ik vroeger veel tijd instopte.
Zeker, in de vorm van een goede groothoek lens en wat extra filters.
Sony T9 klein, makkelijk, point and shoot en je kan er aardige aardige video's. mee maken.
Alleen loop ik tegen de beperkingen aan. Slecht bij low light, flitser is kut en zit te dicht bij de lens. Zal trouwens altijd de Sony of iets vergelijkbaars naast een DSLR houden. Hebben alle twee hun eigen nut.
Waarschijnlijk nieuw. 2e hands is een optie.
Mijn vriendin zal er ook gebruik van gaan maken. Ze heeft er een natural ability voor. Totaal geen kennis van zaken, alleen veel gevoel voor compositie. Waardoor ze meestal betere foto's weet te maken dan ik.
Goed 18-200 VR.. niet echt de standaard combi met de D200. Net als de SB400. Die laatste zou ik echter schrappen voor een SB600, die is de meerprijs echt wel waard.
En die 18-200VR, ik zou er zelf niet voor gegaan zijn. Ik pak liever wat meer kwaliteit. En lezen wisselen en bereik missen heeft zo z'n charme
En die 18-200VR, ik zou er zelf niet voor gegaan zijn. Ik pak liever wat meer kwaliteit. En lezen wisselen en bereik missen heeft zo z'n charme
Wat is er mis met die 18-200 VR dan?
Ik zit er zelf ook over te denken, maar vraag me af of de scherpte-diepte winst die ik verwacht te krijgen met de overstap naar DSLR dan nog aanwezig is.
Ik had trouwens begrepen dat Sigma ook erg goede flitsers maakt (Sigma EF-500 DG Super Nikon-D AF)
Mijn plan is eigenlijk om als 'starterskit' de D200 + 18-200 VR + Sigma EF-500 te kopen. Een slechte keus????? (Ik kom van de Panasonic FZ-10 af, waar ik veel plezier aan beleefd heb)
Ik zit er zelf ook over te denken, maar vraag me af of de scherpte-diepte winst die ik verwacht te krijgen met de overstap naar DSLR dan nog aanwezig is.
Ik had trouwens begrepen dat Sigma ook erg goede flitsers maakt (Sigma EF-500 DG Super Nikon-D AF)
Mijn plan is eigenlijk om als 'starterskit' de D200 + 18-200 VR + Sigma EF-500 te kopen. Een slechte keus????? (Ik kom van de Panasonic FZ-10 af, waar ik veel plezier aan beleefd heb)
[ Voor 44% gewijzigd door urwie op 10-06-2007 11:05 ]
Deze vraag snap ik niet goed ?Wat is er mis met die 18-200 VR dan?
Wat bedoel je precies ? De scherpte diepte wordt bepaald door 3 factoren: brandpuntsafstand, diafragma-opening en afstand tot het object.
Waarom denk je dat die 18-200 je zal beperken in je scherpte-diepte ?
https://fgheysels.github.io/
Ha, ik was nog aan het editten.
Scherpte diepte bij mijn Panasonic is eigenlijk alleen te krijgen door heeeel dicht op het onderwerp te zitten op f2.8
De grotere sensor van de D200 zou eea verbeteren, de grotere f helaas weer verminderen
Scherpte diepte bij mijn Panasonic is eigenlijk alleen te krijgen door heeeel dicht op het onderwerp te zitten op f2.8
De grotere sensor van de D200 zou eea verbeteren, de grotere f helaas weer verminderen
[ Voor 11% gewijzigd door urwie op 10-06-2007 11:09 ]
Mja, als jij er happy mee bent: doen, maar een D200 is een (semi-) pro body en de 18-200 is eigenlijk een lens die bedoeld is voor beginners (met een D40, D80) die geen lenzen willen wisselen. Zelfde verhaal geldt nog veel sterker voor de SB-400.
Ik zou zeggen: ga voor de D80 met grip. Als je er een fliter bij wil: SB-600. Qua lens kun je ook nog wat verder kijken. Als je per sé geen lenzen wil wisselen, dan is de 18-200 the way to go, maar als je écht meer kwaliteit wil kun je ook bv. een 18-70 kit nemen en een aparte telelens.
Wat betreft die Sigma flitsers: een flitser van eigen merk (Nikon dus) is toch wel prettig. Schijnt dat iTTL en zo gewoon net even wat minder werkt met 3rd party flashes.
Qua scherptediepte zal het wel goed zitten, hoewel een lichtsterkere lens je meer mogelijkheden biedt.
Een D200 hoort imo niet thuis in een 'starters'kit.
Ik zou zeggen: ga voor de D80 met grip. Als je er een fliter bij wil: SB-600. Qua lens kun je ook nog wat verder kijken. Als je per sé geen lenzen wil wisselen, dan is de 18-200 the way to go, maar als je écht meer kwaliteit wil kun je ook bv. een 18-70 kit nemen en een aparte telelens.
Wat betreft die Sigma flitsers: een flitser van eigen merk (Nikon dus) is toch wel prettig. Schijnt dat iTTL en zo gewoon net even wat minder werkt met 3rd party flashes.
Qua scherptediepte zal het wel goed zitten, hoewel een lichtsterkere lens je meer mogelijkheden biedt.
Een D200 hoort imo niet thuis in een 'starters'kit.
[ Voor 10% gewijzigd door Wortelsoep op 10-06-2007 11:11 ]
Met een f/5.6 kan je ook al een behoorlijke DoF krijgen hoor.urwie schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:07:
Met mijn Pana niet hoorwhoami schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:15:
[...]
Met een f/5.6 kan je ook al een behoorlijke DoF krijgen hoor.
Wilko brengt me erg aan het twijfelen...
Waarom zou ik NIET voor de veel-geprezen 18-200 VR gaan? Wat is er zo nadelig? Iedereen lijkt dat ding toe te juichen.
Even heel kort door de bocht:
Voordeel: je hoeft geen lenzen te wisselen
Nadeel: je levert daardoor in op de kwaliteit
Op zich raad ik die lens niet af, maar imo is het niet in verhouding met de D200 body. Maar nogmaals: als jij hier happy mee gaat zijn én het geld ervoor over hebt moet je het gewoon doen. Maar aangezien je om "goedkeuring" vraagt raad ik je tóch ook aan om naar een goedkopere body te kijken, namelijk de D80, en dan eventueel het prijsverschil te gebruiken voor een nette flitser als een SB-600, i.p.v. de SB-400.
Voordeel: je hoeft geen lenzen te wisselen
Nadeel: je levert daardoor in op de kwaliteit
Op zich raad ik die lens niet af, maar imo is het niet in verhouding met de D200 body. Maar nogmaals: als jij hier happy mee gaat zijn én het geld ervoor over hebt moet je het gewoon doen. Maar aangezien je om "goedkeuring" vraagt raad ik je tóch ook aan om naar een goedkopere body te kijken, namelijk de D80, en dan eventueel het prijsverschil te gebruiken voor een nette flitser als een SB-600, i.p.v. de SB-400.
Het grootste voordeel van de 18-200 VR is dat je eigenlijk voor de meeste situaties klaar bent. Je mist nu iig geen mooi moment omdat je zoom niet toereikend genoeg was.
En om een 18-200 VR een beginnerslens te noemen... Ik vindt dat een beetje kort door de bocht.
Er zitten altijd nadelen aan een groot zoombereik, maar de 18-200 VR is gewoon een superlens voor dat geld. Het grootste nadeel van de 18-200 VR is de vertekening in de uiterste van de zoom, maar of dit storend is ligt aan je onderwerp. (En je dit altijd fixen met Photoshop of DxO.)
En om een 18-200 VR een beginnerslens te noemen... Ik vindt dat een beetje kort door de bocht.
Er zitten altijd nadelen aan een groot zoombereik, maar de 18-200 VR is gewoon een superlens voor dat geld. Het grootste nadeel van de 18-200 VR is de vertekening in de uiterste van de zoom, maar of dit storend is ligt aan je onderwerp. (En je dit altijd fixen met Photoshop of DxO.)
Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen
Eerlijk gezegd zoek ik naar redenen om het niet te doen: mijn gedachtegang is om iets écht goeds te gaan kopen. Dus bepalen wat goed is en dan kijken of ik dat financieel kan behappen (of edigenlijk wat ik er dan voor moet laten).Wilko schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:26:
Maar aangezien je om "goedkeuring" vraagt raad ik je tóch ook aan om naar een goedkopere body te kijken, namelijk de D80, en dan eventueel het prijsverschil te gebruiken voor een nette flitser als een SB-600, i.p.v. de SB-400.
Ik zou dus never nooit een SB-400 kopen, maar juist twijfelen tussen een 600 en een 800.
Ik kom op de D200 uit want het is het beste dat Nikon te bieden heeft, de rest lijkt me van mindere kwaliteit.
[ Voor 9% gewijzigd door urwie op 10-06-2007 11:37 ]
Dus in feite zeg je dat bij de kleinste zoom het sowieso een toplens is?adoy schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:31:
Het grootste nadeel van de 18-200 VR is de vertekening in de uiterste van de zoom, maar of dit storend is ligt aan je onderwerp. (En je dit altijd fixen met Photoshop of DxO.)
huh, kleinste zoom? Lees eerste dit eens aandachtig doorurwie schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:39:
[...]
Dus in feite zeg je dat bij de kleinste zoom het sowieso een toplens is?
En de 18-200 is een goede lens, voor het bereik wat hij heeft.
De ferrari 456 had ook veel beenruimte voor de achterstepassagiers... voor een ferrari.
Zo moet je dat prijzen van die lens zien. Voor een superzoom is hij heel goed. Maar de lichtsterkere varianten met minder zoom in dat bereik, die zijn wel beter qua beeldkwaliteit
Dan is een superzoom dus geen goede keuze. Superzoom betekent gewoon automatisch: inleveren op kwaliteit. review van Photozone.deurwie schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:32:
Eerlijk gezegd zoek ik naar redenen om het niet te doen: mijn gedachtegang is om iets écht goeds te gaan kopen.
Maar in je eerste post noemde je de SB-400 wel, daarom ging ik daar ook op in. *Dus bepalen wat goed is en dan kijken of ik dat financieel kan behappen (of edigenlijk wat ik er dan voor moet laten).
Ik zou dus never nooit een SB-400 kopen, maar juist twijfelen tussen een 600 en een 800.
In welk opzicht denk je dat de D200 het beste is? Qua bouwkwaliteit, on-body knoppen etc: hell yeah. Qua sensor: de D80 heeft een nieuwere sensor en scoort beter.Ik kom op de D200 uit want het is het beste dat Nikon te bieden heeft, de rest lijkt me van mindere kwaliteit.
* edit: oh, nu zie ik pas dat er 2 mensen zijn met een vergelijkbare setup

[ Voor 4% gewijzigd door Wortelsoep op 10-06-2007 12:03 ]
Ik had het over SLR's
Het is een goeie lens. Er zijn genoeg mensen met kapitalen aan lenzen die ook een 18-200mmVR er bij hebben. De foto's die Guy er hier mee gemaakt heeft vind ik echt prachtig. Aan de andere kant is het natuurlijk niet het beste wat er te koop is. Ik kies er zelf voor om het mijn basislens te laten zijn en er later 'sneller glas' aan toe te voegen. Misschien ook wel aardig om deze te lezen.urwie schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:20:
[...]
Wilko brengt me erg aan het twijfelen...
Waarom zou ik NIET voor de veel-geprezen 18-200 VR gaan? Wat is er zo nadelig? Iedereen lijkt dat ding toe te juichen.
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Wilko schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:57:
[...]
Dan is een superzoom dus geen goede keuze. Superzoom betekent gewoon automatisch: inleveren op kwaliteit. review van Photozone.de
[...]
Een vriend van me en mijn zwager zijn allebei lyrisch over de D200 in vergelijk tot hun oude D70's om precies de redenen die jij aangeeft. Ik hoor ze nooit over een nieuwere sensor in de D80....Nog leestips?In welk opzicht denk je dat de D200 het beste is? Qua bouwkwaliteit, on-body knoppen etc: hell yeah. Qua sensor: de D80 heeft een nieuwere sensor en scoort beter.
Deze foto's zijn inderdaad er goed en sommige zou ik met mijn Pana zo niet kunnen maken.eisbaer schreef op zondag 10 juni 2007 @ 12:55:
[...]
De foto's die Guy er hier mee gemaakt heeft vind ik echt prachtig.
Een must see voor een starter als ik: djwMisschien ook wel aardig om deze te lezen.
Leestips niet echt, maar wel een kijktip:urwie schreef op zondag 10 juni 2007 @ 13:49:
Een vriend van me en mijn zwager zijn allebei lyrisch over de D200 in vergelijk tot hun oude D70's om precies de redenen die jij aangeeft. Ik hoor ze nooit over een nieuwere sensor in de D80....Nog leestips?

Links D80, rechts D200. Beide ISO1600, met dezelfde lens (bron: dpreview.com)
Dan kan je nu voor jezelf bepalen wat je belangrijker vindt: de beeldkwaliteit/sensor of bouwkwaliteit en on-body controls.
Hmm die Panasonic heeft me behoorlijk allergisch voor ruis gemaakt....Wilko schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:07:
Dan kan je nu voor jezelf bepalen wat je belangrijker vindt: de beeldkwaliteit/sensor of bouwkwaliteit en on-body controls.
Maar de D80 heeft tov de D200 toch ook een lagere burst-rate? Mja scheelt wel 500 pietermannen, een mooie extra lens of flitser dus
Weet ik niet uit m'n hoofd, maar zal vast wel. Schiet je veel in burst?urwie schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:48:
Maar de D80 heeft tov de D200 toch ook een lagere burst-rate?
inderdaadMja scheelt wel 500 pietermannen, een mooie extra lens of flitser dus
Burst is lager ja. En de D80 is een stuk kleiner, wat voor mij een reden zou zijn om 'm niet te kopen.Wilko schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:55:
[...]
Weet ik niet uit m'n hoofd, maar zal vast wel. Schiet je veel in burst?
[...]
inderdaad
True true, het is wel een beetje pixelneuken. Het ging er vooral om dat de D200 niet op álle fronten het beste is.
Nee... Het is een toplens voor dat geld. Punt. Alleen in de uiterste (dus 18mm en 200mm) heb je de meeste last van vertekening. Je kunt namelijk niet een lens maken, die overal in uitblinkt...urwie schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:39:
[...]
Dus in feite zeg je dat bij de kleinste zoom het sowieso een toplens is?
Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen
Met het idee eens te gaan 'spelen' met fotografie onlangs een tweedehands 300D aangeschaft met een Tamron 18-200 mm. Afgelopen week nog Speedlite flitser erop gezet, alles bij elkaar heeft het tot nu toe zo'n € 700 gekost meen ik.
Nu nog even een grip & wat andere objectieven
Nu nog even een grip & wat andere objectieven
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Tsja,
Zit ik me daar toch al de hele dag te vergelijken. Ik vind deze link wel erg nuttig: http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm
Ben nog steeds aan het lezen op diverse sites
Zit ik me daar toch al de hele dag te vergelijken. Ik vind deze link wel erg nuttig: http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm
Ben nog steeds aan het lezen op diverse sites
* neographikal geeft een pak zout aan urwie. Bij Ken heb je dat nodig, niet lezen, alleen plaatjes kijken en je eigen conclusies trekken. Mogelijk nog wel even de testverantwoording lezen
Verwijderd
Ik heb geprobeerd om mijn andere post kort te houden. Maar ik zal eens wat dieper ingaan op mijn keuzes.
Voor een D200 ga ik omdat hij fijn in mijn handen ligt en alle knopjes op een fijne plaats zitten. Alles wat ik normaliter gebruik zit onder de druk van een knop, ipv dat je het menu in moet gaan om iets aan te passen.
De 18-200 VR. Krijgt goede en minder goede reviews. Mijn belangrijkste motivatie. Het is een mooie allround lens. Afwijkingen of andere dingen kan je altijd in een fotobewerkings programma onderhanden nemen. Met een 18-200VR lens ben ik voorlopig klaar en kan ik de D200 gaan ontdekken. Later komen er wel dedicated lenzen. Vermoed dat het niet lang zal duren voor ik een ultra wide ga kopen. Een ander belangrijk argument is. Als ik de bergen in ga heb ik geen zin een Tas met zut mee te slepen. Een D200 met een 18-200VR en een SB-400 is al meer dan genoeg gewicht.
De SB-400. waarom ik die wil en geen SB-600 of 800. simpel, een SB-400 is klein en weegt niet veel . Het enige wat een SB-600 / 800 voor mijn doeleinden toevoegt is bereik. Al die andere features zou ik niet gebruiken. Mocht ik in de toekomst er wel behoefte aan hebben dan kan ik er altijd een bijkopen.
Ik heb ook naar andere merken gekeken. Maar ik kom steeds uit op Nikkon.
DPreview en andere zijn leuke sites. Helaas erg gefocussed op testcharts en pixelneuken. Voor mij is usability belangrijker.
Voor een D200 ga ik omdat hij fijn in mijn handen ligt en alle knopjes op een fijne plaats zitten. Alles wat ik normaliter gebruik zit onder de druk van een knop, ipv dat je het menu in moet gaan om iets aan te passen.
De 18-200 VR. Krijgt goede en minder goede reviews. Mijn belangrijkste motivatie. Het is een mooie allround lens. Afwijkingen of andere dingen kan je altijd in een fotobewerkings programma onderhanden nemen. Met een 18-200VR lens ben ik voorlopig klaar en kan ik de D200 gaan ontdekken. Later komen er wel dedicated lenzen. Vermoed dat het niet lang zal duren voor ik een ultra wide ga kopen. Een ander belangrijk argument is. Als ik de bergen in ga heb ik geen zin een Tas met zut mee te slepen. Een D200 met een 18-200VR en een SB-400 is al meer dan genoeg gewicht.
De SB-400. waarom ik die wil en geen SB-600 of 800. simpel, een SB-400 is klein en weegt niet veel . Het enige wat een SB-600 / 800 voor mijn doeleinden toevoegt is bereik. Al die andere features zou ik niet gebruiken. Mocht ik in de toekomst er wel behoefte aan hebben dan kan ik er altijd een bijkopen.
Ik heb ook naar andere merken gekeken. Maar ik kom steeds uit op Nikkon.
DPreview en andere zijn leuke sites. Helaas erg gefocussed op testcharts en pixelneuken. Voor mij is usability belangrijker.
Waarom koop je een D200 als gewicht een rol speeltVerwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 17:22:
Als ik de bergen in ga heb ik geen zin een Tas met zut mee te slepen. Een D200 met een 18-200VR en een SB-400 is al meer dan genoeg gewicht.
De SB-400. waarom ik die wil en geen SB-600 of 800. simpel, een SB-400 is klein en weegt niet veel
Jouw keuze, maar imo is deze config compleet uit balans.
Zwaarder én groter. Ik zag dat hij er ook een grip bij wilde... een D200 met grip is groter dan een D2H/D2X! Imho hoef je dan ook niet meer te kijken op de compactheid van een flitser?Wilko schreef op zondag 10 juni 2007 @ 17:43:
[...]
Waarom koop je een D200 als gewicht een rol speeltDe body alleen al is al zwaarder dan m'n D50+18-70.
Jouw keuze, maar imo is deze config compleet uit balans.
En verder, wat Wilko zegt, het is jouw geld, jouw keuze, maar de verschillen tussen de SB-400 en de SB-600 zijn érg groot. Ik heb een 800 en gebruik ook niet alle opties, maar wél een klap opties die de 800 doen verschillen van de 600, kan me goed voorstellen dat je met de 400 bijvoorbeeld de portret-stand van de kop mist.
Want er zijn een beuk meer verschillen tussen een 600 en 400 dan enkel kracht.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Ook al zijn we over de 1000 posts, deze thread willen we nog even openhouden :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Ook al zijn we over de 1000 posts, deze thread willen we nog even openhouden :)
Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!