KatirZan schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:58:
Dus, wat ik hieruit opmaak is, dat met de kijk op enige uitbreiding in de toekomst, ik het beste kan gaan kijken naar een Canon 350D/400D (of ik dat schoonmaak gebeuren interessant vind...denk het niet, dus dan zou het de 350 moeten zijn) of de Nikon D40 (met als voorkeur dan de canon...)
Het negatieve van Pentax is dan dus dat er minder uitbreidingsmogelijkheden mogelijk zijn, (en dat de k100 en k110 beide 6mp zijn)
Dat schoonmaakgebeuren van de 400D ís niet interessant. Het werkt simpelweg voor geen malle moer, dus zie dat maar als 100% marketing.
De Nikon D40 vreet dus inderdaad alleen nikon af-s of sigma HSM lenzen. Vroeger waren dit de duurdere lenzen, tegenwoordig valt dat wel mee (ik praat dus niet eens over toekomstig aanbod, dat is imho net zoiets als al die beloftes over pentax en minolta, wat betreft nikon af-s primes geldt voor mij hetzelfde: eerst zien, dan geloven). Maar als je kijkt naar het huidige aanbod, en je zoekt betaalbaar af-s spul, dan zijn er de:
Nikon af-s 18-55/3.5-5.6* (ca 100 euro)
Nikon af-s 55-200/4.0-5.6* (ca 200 euro)
Nikon af-s 55-200/4.0-5.6VR* (ca 300 euro)
Nikon AF-S 18-70/3.4-4.5 (ca 300 euro)
Nikon AF-S 70-300/4.0-5.6VR (ca 500 euro)
Nikon AF-S 18-200/3.5-5.6VR (ca 700 a 800 euro).
(de lenzen met een * heb ik expres niet-hoofdletter af-s geschreven, omdat die lenzen een wat aangepaste lite-achtige versie van AF-S hebben. Het is wat minder snel en niet full-time manual te overheersen, maar verder gewoon fijne motortjes. Een beetje vergelijkbaar met het canon ring-usm vs. 'niet-ring' usm).
En dan heb ik het dus nog niet over eventuele sigma HSM objectieven. Inweze is dit rijtje genoeg voor de meeste mensen om hun bereik te dekken en eerst eens te experimenteren. Mocht je later besluiten dat je wat fanatieker te werk wilt gaan en niet om de non-afs objectieven heen kan, dan kun je altijd nog een D80 of beter halen en werken je AF-S objectieven daar net zo lekker (lekkerder

) op
Natuurlijk ís het in zekere zin wel een handicap te noemen, zeker als je een 50/1.8 ofzo er bij wilt halen, aan de andere kant hoeft het je dus niet echt te belemmeren, en zeker niet omdat die D40 op het moment gewoon voor een spotprijs te vinden is

(mede door het missen van die in-body focusmotor, brengt de productiekosten gewoon drastisch omlaag). En je groeimogelijkheden zijn nog steeds een stuk minder beperkt dan bij bijvoorbeeld Pentax of Sony. Ook omdat een eventuele upgrade-body die je later aan kan schaffen wél die focusmotor heeft, maar ook gewoon werkt met je dan al opgebouwde AF-S lenzenset.
Het ironische is ook nog eens dat als je naar de 'pro' kant gaat, je die AF-D lenzen weer vergeet en alles weer AF-S wilt hebben
[
Voor 7% gewijzigd door
Henk op 06-06-2007 12:25
]