[STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste
Acties:
  • 13.100 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Bartjuh schreef op zondag 03 juni 2007 @ 12:52:
[...]

Als je redelijk grote handen hebt > GEEN 350D of 400D! echt niet, krijg je spijt van.

Wat ik je aan kan raden: ga naar de fotograaf/electrowinkel waar modellen van elke fabrikant staan en neem ze allemaal in de handen. Ik heb dat zelf ook gedaan voordat ik een dSLR zou gaan aanschaffen.
Dat heb ik al een beetje gedaan, maar dat waren van die neppers-aan-touwtjes bij de mediamarkt. Maar eens langs een echte winkel inderdaad, zodat ik ze ook eens daadwerkelijk tegen mn hoofd aan kan zetten :P
Zelf heb ik ook aardig grote handen (niet extreem, maar wel groot), en terwijl ik de 350D/400D eerst veel kans gaf (met goede reviews/gebruikerservaringen), was ik er totaal op uit gekeken toen ik ze in mijn handen had.
Aan de ene kant, kan ik me dat heel goed voorstellen. Het kleine formaat is wat dat betreft wat irritant, maar als ik mijn huidige compact vastpak met het idee "houdt dit lekker vast?" dan komt er ook een definate nee uit. Het grote voordeel van zo'n kleine cam is wel dat hij makkelijk meeneemt, als ik door de stad fiets (steeds in tas stoppen en tevoorschijn toveren is dan heel vervelend) is het wel prettig dat het maar een kleine camera is. Ook bij dingen als excursies enzo heb je er dan toch weer minder "last" van dat je een DSLR bij je hebt.
Kan je beter voor Nikon, Pentax of Sony gaan. En als je echt van een degelijke feel houdt en grote handen hebt moet je voor Pentax gaan.
Nikon is idd op zich nog wel een optie, Pentax of Sony zie ik eigenlijk niet zo zitten.
Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:00:
Ik heb absoluut geen grote handen maar zelfs ik vond de 400D KLEIN. Ik vond de Sony A100 veel lekker der in de hand liggen, bovendien voelt hij een stuk steviger/degelijker aan. Hij is gewoon net een slag groter dan de Canon.

Volgens mij is dit wel wat voor je:

http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=20501

Groter bereik (tele) en de kitlens is ook wat leuker. Sony A100 heeft ook image stabilization.
Image Stabilization is idd leuk, maar ik vind het Sony platform toch wat eng eigenlijk. Ik hoor er weinig positieve verhalen over, mensen die hun minolta spul allemaal verkopen omdat ze geen vertrouwen meer hebben in wat Sony doet. Het voordeel is dat er goedkoper 2ehands te krijgen valt waarsch, maar ik begin er toch liever niet aan. Het sluit namelijk ook het lenen van bijv. lenzen van bekenden uit, ik ken mensen met Canon en Nikon, maar niet (meer) met Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Dat is heel leuk áls je het kan vinden ja. Bovendien kan je bij Canon (of Nikon) het spul gewoon nieuw kopen. En daar kan Sony dan weer niet tegenop. :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Dat over lenen van lenzen enzo: lenen jullie vaak je fotospullen uit?
Ikzelf eigenlijk liever niet. Flitser wel bijvoorbeeld of statief / etc, body eventueel ook nog wel, maar objectieven toch liever niet.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik leen alles wel uit, maar niet aan iedereen. Je kan het snel genoeg inschatten vind ik......
Tijdens meetings haal je ze er ook zo uit aan wie je wel en niet moet uitlenen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Nomad schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:20:
ik leen alles wel uit, maar niet aan iedereen. Je kan het snel genoeg inschatten vind ik......
Tijdens meetings haal je ze er ook zo uit aan wie je wel en niet moet uitlenen.
Ach zolang je die ander in geval van nood nog kan neerhoeken ;) :)
Uitlenen heb ik meestal geen enkel probleem mee. Maar logeerpartijtjes heb ik meestal wat minder graag. Vooral ook omdat ik geen lenzen dubbel heb enzo :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

m-m schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:58:
[...]
Aan de ene kant, kan ik me dat heel goed voorstellen. Het kleine formaat is wat dat betreft wat irritant, maar als ik mijn huidige compact vastpak met het idee "houdt dit lekker vast?" dan komt er ook een definate nee uit. Het grote voordeel van zo'n kleine cam is wel dat hij makkelijk meeneemt, als ik door de stad fiets (steeds in tas stoppen en tevoorschijn toveren is dan heel vervelend) is het wel prettig dat het maar een kleine camera is. Ook bij dingen als excursies enzo heb je er dan toch weer minder "last" van dat je een DSLR bij je hebt.
Geen enkele dSLR is echt klein natuurlijk ;) De body van de 400D is kleiner dan de meeste dSLR's, maar als je er een beetje lens op doet dan is het totaal ook niet klein. Het voordeel van vervoer gaat dus niet echt op voor de 400D denk ik, het is immers niet echt een camera die je in je broekzak stopt, je koopt daar toch een cameratas bij :)
[...]
Nikon is idd op zich nog wel een optie, Pentax of Sony zie ik eigenlijk niet zo zitten.
Mag ik vragen waarom je Pentax niet ziet zitten? Het is wel degelijk een serieuze speler die al tientallen jaren op de markt is, met zeer goede cams en lenzen tot 30 jaar terug. Helemaal prijs/prestatie (de k110d is onverslaanbaar wat dat betreft). En ze leveren de beste kitlens (18-55) mee bij hun kits. (beter dan nikon, canon en sony volgens photozone).

Ik zou in ieder geval bij de fotograaf even vragen of je mag spelen met een k10D, k110d of k100d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Een merk kiezen om een kitlens die naar alle waarschijnlijkheid toch vervangen gaat worden is redelijk futile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Oxi schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:57:
Een merk kiezen om een kitlens die naar alle waarschijnlijkheid toch vervangen gaat worden is redelijk futile.
Tuurlijk doe je dat niet, maar het is wel mooi meegenomen. Verreweg de meeste mensen kopen een dSLR icl. kitlens, die weleenswaar na een jaar misschien vervangen gaat worden, maar dan heb je wel een jaar betere foto's kunnen maken.

Overigens ligt het ook maar aan je budget natuurlijk, niet iedereen wil/kan er gelijk een lens van 400+ euro erop gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxi schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:57:
Sinds de introductie van de "budget dSLR" zijn de meeste dSLR's verkocht aan mensen die hoogstwaarschijnlijk niet eens weten dat je de lens überhaupt kan vervangen, laat staan dat ze voor een paarhonderd euro een betere lens kopen. De kitlenzen van sommige modellen zien er wat goedkoop uit maar leveren hele christelijke resultaten; voor de leek super en voor de prosumer vaak goed genoeg.

Als je budget niet al te groot is, en je niet van plan bent veel lenzen te gaan kopen, is het heel verstandig om naar de bijgeleverde kitlens te kijken als je een dSLR aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxi, dit is een STARTERS topic. Bij de meeste starters zal die kitlens minstens een paar jaar meegaan, en dan is 't helemaal niet zo gek om dat in je keuze mee te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57
Zandor schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:10:
Dat over lenen van lenzen enzo: lenen jullie vaak je fotospullen uit?
Ikzelf eigenlijk liever niet. Flitser wel bijvoorbeeld of statief / etc, body eventueel ook nog wel, maar objectieven toch liever niet.
Ik leen alles uit dat los en vast zit en ik kan nou niet zeggen dat ik de goedkoopste spullen heb. :P

Modbreak:Moet ik de thread op gaan schonen of bedenken jullie zelf wel dat het niet echt leuk is om een merken-oorlogje te beginnen? Als iemand heeft aangegeven geen Pentax of Nikon of Sony of Canon te willen, moeten we dat hier niet blijven aanraden lijkt me.
Dus, gaarne behulpzaam en onbevooroordeeld.

Dus niemand nog iets anders dan Canon aanraden ;-)))))))))

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ThunderNet schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:30:
[...]

Ach zolang je die ander in geval van nood nog kan neerhoeken ;) :)
Uitlenen heb ik meestal geen enkel probleem mee. Maar logeerpartijtjes heb ik meestal wat minder graag. Vooral ook omdat ik geen lenzen dubbel heb enzo :)
logeerpartijtjes vind ik mijn lenzen nog te jong voor, als ze een jaar of 20 zijn dan mag het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Floris schreef op zondag 03 juni 2007 @ 15:21:
Ik leen alles uit dat los en vast zit en ik kan nou niet zeggen dat ik de goedkoopste spullen heb. :P
sja...

[ Voor 14% gewijzigd door YellowCube op 04-06-2007 06:38 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Wat is je beschikbare budget?

Tot ongeveer € 1000
  2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

Voor de kwaliteit
  3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Vakantie Indonesië
  4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Ja, een Canon Zoom Lens EF 28-80mm en Sigma EF-430ST flitser van oude spiegelreflex (Canon Eos 500N)
  5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Niet te grote en niet te zware body, zoals Canon 350D
  6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Waarschijnlijk een zoomlens.
  7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies
  8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Niet al te serieus, vrijwel alle foto's in de AUTO-modus maken zeg maar.
  9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Ja, eventueel
  10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

Heb nu een Canon Powershot S60, de beperkingen zijn voor mij de traagheid en de slechte foto's zodra er weinig licht is
  11. Is 2e hands een optie of per se niet?
    Nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Je hebt de meeste dingen wel goed voor mekaar denk ik, alleen ga ik een 400D adviseren omdat die toch wat nieuwer is dan een 350D. :)
De 28-80 lens die je hebt heb je niet zo gek veel meer aan, hij doet het nog wel maar je gaat een groot groothoek deel missen. Vanwege de cropfactor.

Dan heb je wat mogelijkheden:
Canon EOS 400D body €666
Canon EOS 400D + 18-55 kitlens €729
Canon EOS 400D + 18-55 + 55-200 kitlenzen €899

Alle 3 hebben tot en met eind deze maand een cashback actie, je krijgt €80 terug van Canon. Allemaal mooi binnen je budget, je kunt er zelfs nog genoeg geheugen, reserve accu (geen originele maar nepper) en eventueel een tas bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Oxi schreef op zondag 03 juni 2007 @ 21:36:
Je hebt de meeste dingen wel goed voor mekaar denk ik, alleen ga ik een 400D adviseren omdat die toch wat nieuwer is dan een 350D. :)
De 28-80 lens die je hebt heb je niet zo gek veel meer aan, hij doet het nog wel maar je gaat een groot groothoek deel missen. Vanwege de cropfactor.

Dan heb je wat mogelijkheden:
Canon EOS 400D body €666
Canon EOS 400D + 18-55 kitlens €729
Canon EOS 400D + 18-55 + 55-200 kitlenzen €899

Alle 3 hebben tot en met eind deze maand een cashback actie, je krijgt €80 terug van Canon. Allemaal mooi binnen je budget, je kunt er zelfs nog genoeg geheugen, reserve accu (geen originele maar nepper) en eventueel een tas bij kopen.
400D? Ik vind een grote tekortkoming van de 400D dat je geen 'gewoon' LCD schermpje meer hebt, waardoor het grote voordeel van de dSLR verloren gaat, namelijk de camera gewoon om je nek laten hangen terwijl ie aanstaan, want het kleine lcd gebruikt net zo veel als een horloge, het grote een veelvoud daarvan.

Tevens, zo'n klein LCD schermpje kost volgens mij ook niks. Die 10MP en 'dust rondblazer' doen 't 'm niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

breinonline

Are you afraid to be known?

Fairy schreef op zondag 03 juni 2007 @ 22:19:
[...]

400D? Ik vind een grote tekortkoming van de 400D dat je geen 'gewoon' LCD schermpje meer hebt, waardoor het grote voordeel van de dSLR verloren gaat, namelijk de camera gewoon om je nek laten hangen terwijl ie aanstaan, want het kleine lcd gebruikt net zo veel als een horloge, het grote een veelvoud daarvan.

Tevens, zo'n klein LCD schermpje kost volgens mij ook niks. Die 10MP en 'dust rondblazer' doen 't 'm niet bij mij.
De betere autofocus is imho wel een goed argument om de 400D in plaats van de 350D te halen. Het schermpje mis je niet als je het nooit gehad hebt, en op de 350D zit het ook weer niet op een hele handige plaats (20/30D beter in ieder geval).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties, ik was zelf ook een beetje richting die twee (400D en 350D) aan het kijken, een tweede schermpje lijkt mij wel heel handig, maar is de autofocus van de 350D dan zo 'belabberd' in vergelijking met de 400D?

Verder kan ik me niet erg wijs uit de flitser, ik snap niet echt of ik deze nou zo op de Canon's kan zetten, op de Sigma zelf wordt TTL genoemd, en nog twee andere standen, maar het flitsersysteem op de 350D/400D is volgens de Canonsite E-TTL II oid, is dit compatible en is de flits uberhaub goed bruikbaar?

edit: Voor mijn Powershot S60 heb ik op dit moment 2 accu's (een canon en een 'neppert') die zijn van het model NB-2L, maar volgens een aantal sites is deze compatible met de NB-2LH, dat zou dus betekenen dat ik die accu's gewoon kan gebruiken voor de Canon 350D/400D?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2007 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
maXizone: om heel eerlijk te zijn, zou ik voor die lens en die flitser niet per sé voor canon kiezen. Ik weet bijvoorbeeld niet of die flitser uberhaupt op een nieuwe body kán (oudere flitsers rammen vaak nogal een voltage door de contactpunten dat nieuwe bodies niet aan kunnen) en die lens is zoals al gezegd, ook nie echt je-van-het. Het bereik wordt maf op een aps-c body en optisch is het ook nie echt een wonder.

De 350D en de 400D zijn dus niet slecht, maar voor je budget zijn er bij eventuele concurrenten wellicht betere deals dan bij Canon. Nogmaals, niet om je van canon af te praten, als ik zo'n budget zou hebben zouden canon en nikon op mijn lijst staan, maar kijk vooral ook even verder. In jouw geval is zelfs misschien een pentax of sony wel een optie, omdat je aangeeft niet echt veel verder te willen groeien. Mocht je per sé een body, standaard lens, tele lens en flitser willen, bekijk dan gerust eens de D40 met 18-55 en 55-200VR en SB-400 optie eens zoals die hier al een paar keer is aangedragen, zeker met de cashback is dat eigenlijk gewoon een vreselijk goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedXraD schreef op zondag 03 juni 2007 @ 23:57:
maXizone: om heel eerlijk te zijn, zou ik voor die lens en die flitser niet per sé voor canon kiezen. Ik weet bijvoorbeeld niet of die flitser uberhaupt op een nieuwe body kán (oudere flitsers rammen vaak nogal een voltage door de contactpunten dat nieuwe bodies niet aan kunnen) en die lens is zoals al gezegd, ook nie echt je-van-het. Het bereik wordt maf op een aps-c body en optisch is het ook nie echt een wonder.

De 350D en de 400D zijn dus niet slecht, maar voor je budget zijn er bij eventuele concurrenten wellicht betere deals dan bij Canon. Nogmaals, niet om je van canon af te praten, als ik zo'n budget zou hebben zouden canon en nikon op mijn lijst staan, maar kijk vooral ook even verder. In jouw geval is zelfs misschien een pentax of sony wel een optie, omdat je aangeeft niet echt veel verder te willen groeien. Mocht je per sé een body, standaard lens, tele lens en flitser willen, bekijk dan gerust eens de D40 met 18-55 en 55-200VR en SB-400 optie eens zoals die hier al een paar keer is aangedragen, zeker met de cashback is dat eigenlijk gewoon een vreselijk goede deal.
De flits en lens die ik al heb hoef ik zeker niet te gebruiken voor de nieuwe camera, maar omdat ik al behoorlijk wat CF en 2 accu's voor de Canon heb, neig ik meer daarnaar toe, ik zal morgen (vandaag) eens op onderzoek gaan bij Pentax en Sony (en natuurlijk de Nikon die je hebt genoemd)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 00:33:
[...]

De flits en lens die ik al heb hoef ik zeker niet te gebruiken voor de nieuwe camera, maar omdat ik al behoorlijk wat CF en 2 accu's voor de Canon heb, neig ik meer daarnaar toe, ik zal morgen (vandaag) eens op onderzoek gaan bij Pentax en Sony (en natuurlijk de Nikon die je hebt genoemd)...
Gaan die accu's die je nu al hebt dan passen in de 350D/400D :? en voor wat het CF betreft: daar zou ik me niet aan binden, je hebt tegenwoordig Sandisk 2GB Ultra II voor 20 euro, dus dat zijn de kosten niet.

Wat pentax en sony betreft: dat zou ik op het moment (aan de hand van wat er nú NIEUW op de markt te verkrijgen is, zekerheid dus) enkel en alleen kiezen als je zeker weet dat je aan de basisset die je omschrijft genoeg hebt. Is er een kans dat je enthousiaster wordt, dan zou ik het heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
1. 750 euro
2. M'n zus heeft een DSLR, en daarmee maak ik toch heel wat mooiere foto's als met een compact camera. Ook vind ik het ideaal dat ik niet om het uur m'n batterij hoef te verwisselen, etc.
3. Foto's maken van auto's, evenementen en andere dingen.
4. M'n zus heeft eventueel Minolta lenzen, maar dat maakt niet echt uit. Zelf heb ik niets.
5. Sjah, ik hoorde goede verhalen over de EOS 400D, verder weet ik niet echt waar ik op moet letten.
6. Ik wil eerst beginnen met de kitlens.
7. Advies & goedkeuring mbt. 400D
8. Ik wil het serieus aanpakken, ik wil mooie foto's kunnen maken en daar wil ik best wat tijd in steken.
9. Ja
10. De camera van m'n zus, en die moet ik lenen. Of de compactcamera van m'n pa, en die maakt stukken minder fijne foto's.
11. Nee, ik koop het nieuw.

Oh ja, ik heb best wel grote handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

Hmmm, beetje afhankelijk ervan of je een systeem wilt hebben waarop evt apparatuur van je zus past. Dat is echt wel een voordeel: flitser/lenzen/etc. makkelijk uitwisselen. Je hebt niet altijd allebei je camera nodig, en evt kan je kosten delen voor nieuw spul. In dat geval zou ik de Sony aanraden.

De 400D is een mooi apparaatje, maar als je grote handen hebt, zou ik er in ieder geval de batterygrip bij aanschaffen. De kitlens is niet bepaald een prestatiewonder, als je ergens nog budget bij elkaar kan slepen (orde 300 tot 400 euro), dan loont het zich absoluut om er een Tamron 17-50 lens bij te kopen, maar dat zal wel niet lukken. Evt zou je voor de 350d kunnen gaan?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
1. 1000
2. Om mooie foto's te maken en opties voor de toekomst
3. Landschap. Natuur en huis tuin en keuken (later mischien macro)
4. Neej
5. NikonD80 ligt goed in de hand en zeker met grip
6. Zou wel graag meteen een UltraWideAngle lens willen maar ff doorsparen
7. Advies graag of een andere camera (bv.400d met meteen betere lens)
8. Een paar uur per week
9. Jah! zeker weten
10. Minolta Z-6 Foto's niet altijd scherp teveel ruis en 35mm lens
11. Kan

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Garyu schreef op maandag 04 juni 2007 @ 12:02:
Hmmm, beetje afhankelijk ervan of je een systeem wilt hebben waarop evt apparatuur van je zus past. Dat is echt wel een voordeel: flitser/lenzen/etc. makkelijk uitwisselen. Je hebt niet altijd allebei je camera nodig, en evt kan je kosten delen voor nieuw spul. In dat geval zou ik de Sony aanraden.

De 400D is een mooi apparaatje, maar als je grote handen hebt, zou ik er in ieder geval de batterygrip bij aanschaffen. De kitlens is niet bepaald een prestatiewonder, als je ergens nog budget bij elkaar kan slepen (orde 300 tot 400 euro), dan loont het zich absoluut om er een Tamron 17-50 lens bij te kopen, maar dat zal wel niet lukken. Evt zou je voor de 350d kunnen gaan?
Woa, dat budget is niet echt een probleem. Dus die lens komt dan ook wel een keer, maar ik ga eerst wel experimenteren met die kitlens.

Die batterygrip, scheelt dat veel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Batterygrip is ideaal, het geeft de camera veel meer "houvast", je kan twee accu's kwijt (ideaal voor mijn IS lens), en bedient makkelijk voor de portret shots. Echt een aanrader! voor mijn nieuwe cam ga ik ook een grip aanschaffen (30D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alvast bedankt voor het lezen en het advies!
    Startbudget ongeveer 1000 euro.
  2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
    Gavere & mooiere foto's maken dan met compact analoog, door meer controle en meer bewerkingsmogelijkheden.
  3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
    Voornamelijk als creatieve uitlaatklep. Voorlopig overal: binnen, buiten; planten, mensen, dieren, feestjes.
    Niet noodzakelijk perse, maar mijn vader heeft een aantal Pentax primes: SMC Pentax-M 1:2.8/28, SMC Pentax 1:1.8/55, SMC Pentax 1:2.8/105, SMC Pentax-M 1:4/200 en twee zoomlenzen: Pentax-F 70-210 en een 20-70 kitlens
  5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
    Ik heb een voorkeur voor Pentax. De reden is nogal subjectief: ik ken het al heel lang en heeft me niet teleurgesteld.
    Ik wil wel graag meteen een behoorlijk bereik. Flitser heeft geen haast; hippe filters komt later wel als ik denk dat ik ze nodig heb.
  7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
    Advies graag! En dan wil ik vooral weten of het de moeite waard is om vanwege de lenzen die ik kan gebruiken een Pentax te kopen of beter naar een ander merk kan kijken. Ik ben nogal gefocust op Pentax, maar een nieuwe objectieve blik is welkom!
  8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
    Behoorlijk wat tijd en behoorlijk serieus. Dit betekent niet dat ik meteen state of the art-spul nodig heb. Ik vermoed dat je met goedkopere lenzen in het begin genoeg kan oefenen en experimenteren.
  9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
    Ja
    Pentax analoge compactcamera. Ik mis momenteel telezoom- en scherptedieptemogelijkheden. Verder zou ik graag meer controle krijgen, ook qua belichting, over mijn eigen foto's.
    Liever niet. Met nieuw spul weet ik zeker dat het goed is, en anders heb ik garantie. Ik weet niet of ik tweedehands spul wel goed kan beoordelen.
Oja, vrouwelijk -> niet al te grote handen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ZandBak schreef op maandag 04 juni 2007 @ 12:08:
1. 1000
2. Om mooie foto's te maken en opties voor de toekomst
3. Landschap. Natuur en huis tuin en keuken (later mischien macro)
4. Neej
5. NikonD80 ligt goed in de hand en zeker met grip
6. Zou wel graag meteen een UltraWideAngle lens willen maar ff doorsparen
7. Advies graag of een andere camera (bv.400d met meteen betere lens)
8. Een paar uur per week
9. Jah! zeker weten
10. Minolta Z-6 Foto's niet altijd scherp teveel ruis en 35mm lens
11. Kan
Als de D80 goed in de handen ligt hou je dus wel van de wat grotere body's (relatief dan). Kortom, bij canon zou ik sowieso een grip aanraden.
Een 400d met grip, icm een sigma 17-70. Heb je niet echt veel tele, maar vind ik ook niet heel duidelijk naar voren komen bij jou dat je dat graag wil. Die 17-70 lens is erg fijn, hij is namelijk scherp, goed geschikt voor landschappen omdat hij niet veel vervormt, hij heeft een redelijke macro functie en is fijn om mee te werken. Ben zelf altijd onder de indruk van die lens. Het is zeker geen lens die je snel moet vervangen later :)
De 400d met grip houdt best lekker vast, maar dat is subjectief en zul je dus zelf moeten voelen. Qua performance is de 400d gewoon perfect.
Je hebt niet meteen een enorm bereik, dat geef ik toe, maar het komt dicht in de buurt van je wensen en dat vond ik belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 15:29:
Alvast bedankt voor het lezen en het advies!
    Startbudget ongeveer 1000 euro.
    Gavere & mooiere foto's maken dan met compact analoog, door meer controle en meer bewerkingsmogelijkheden.
    Voornamelijk als creatieve uitlaatklep. Voorlopig overal: binnen, buiten; planten, mensen, dieren, feestjes.
    Niet noodzakelijk perse, maar mijn vader heeft een aantal Pentax primes: SMC Pentax-M 1:2.8/28, SMC Pentax 1:1.8/55, SMC Pentax 1:2.8/105, SMC Pentax-M 1:4/200 en twee zoomlenzen: Pentax-F 70-210 en een 20-70 kitlens
    Ik heb een voorkeur voor Pentax. De reden is nogal subjectief: ik ken het al heel lang en heeft me niet teleurgesteld.
    Ik wil wel graag meteen een behoorlijk bereik. Flitser heeft geen haast; hippe filters komt later wel als ik denk dat ik ze nodig heb.
    Advies graag! En dan wil ik vooral weten of het de moeite waard is om vanwege de lenzen die ik kan gebruiken een Pentax te kopen of beter naar een ander merk kan kijken. Ik ben nogal gefocust op Pentax, maar een nieuwe objectieve blik is welkom!
    Behoorlijk wat tijd en behoorlijk serieus. Dit betekent niet dat ik meteen state of the art-spul nodig heb. Ik vermoed dat je met goedkopere lenzen in het begin genoeg kan oefenen en experimenteren.
    Ja
    Pentax analoge compactcamera. Ik mis momenteel telezoom- en scherptedieptemogelijkheden. Verder zou ik graag meer controle krijgen, ook qua belichting, over mijn eigen foto's.
    Liever niet. Met nieuw spul weet ik zeker dat het goed is, en anders heb ik garantie. Ik weet niet of ik tweedehands spul wel goed kan beoordelen.
Oja, vrouwelijk -> niet al te grote handen ;)
Inkoppertje -> Pentax K10D ;) Voor 850 heb je de kit.

Semi-professionele body met alles erop en eraan, en gezien je al een aantal lenzen hebt is de keuze makkelijk.

Review: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bartjuh schreef op maandag 04 juni 2007 @ 15:48:
[...]

Inkoppertje -> Pentax K10D ;) Voor 850 heb je de kit.

Semi-professionele body met alles erop en eraan, en gezien je al een aantal lenzen hebt is de keuze makkelijk.

Review: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/
Ja als je die lenzen inderdaad eigenlijk altijd tot je beschikking hebt is een K10d wel een hele gave body.
Weathersealed en gewoon een directe concurrent van de D80 en 30D, dus redelijk serieus spul, zeker geen instappertje. De grote zoeker is ook zeker een pluspunt van die body.
Of je de K10d nodig hebt is een keuze die je moet maken, een instapbody met een lens extra van jezelf naast de lenzen van je vader kan bijvoorbeeld ook erg prettig zijn.
Die 20-70 van je vader, moet dat geen 28-70 zijn, want een 20-70 is wel een zeldzaam bereik iig.
Voor mij zou de eerste afweging zijn: hoe prettig is het als ik de lenzen van mijn vader ga gebruiken, gaat dat makkelijk en blijft dat ook beschikbaar, dan is het zeker een afweging om sowieso pentax te nemen.

edit: nog iets vergeten: met de lenzen van je vader heb je geen echte groothoek meer, dus het is slim om sowieso een groothoek lens te kopen, dat kan een kitlens zijn, maar ook iets anders natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 04-06-2007 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Nomad schreef op maandag 04 juni 2007 @ 15:48:
[...]

Als de D80 goed in de handen ligt hou je dus wel van de wat grotere body's (relatief dan). Kortom, bij canon zou ik sowieso een grip aanraden.
Een 400d met grip, icm een sigma 17-70. Heb je niet echt veel tele, maar vind ik ook niet heel duidelijk naar voren komen bij jou dat je dat graag wil. Die 17-70 lens is erg fijn, hij is namelijk scherp, goed geschikt voor landschappen omdat hij niet veel vervormt, hij heeft een redelijke macro functie en is fijn om mee te werken. Ben zelf altijd onder de indruk van die lens. Het is zeker geen lens die je snel moet vervangen later :)
De 400d met grip houdt best lekker vast, maar dat is subjectief en zul je dus zelf moeten voelen. Qua performance is de 400d gewoon perfect.
Je hebt niet meteen een enorm bereik, dat geef ik toe, maar het komt dicht in de buurt van je wensen en dat vond ik belangrijker.
Een D80 met grip is toch net even wat anders dan een 400D. Dan zou ik toch zeker voor de 30D gaan, want een 400d is echt een flinke maat kleiner :X. Mocht je het budget ervoor hebben zou ik een Canon 30D of een Nikon D80 aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Garyu schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:01:
[...]

Een D80 met grip is toch net even wat anders dan een 400D. Dan zou ik toch zeker voor de 30D gaan, want een 400d is echt een flinke maat kleiner :X. Mocht je het budget ervoor hebben zou ik een Canon 30D of een Nikon D80 aanraden.
zeker waar, maar het scheelt ook 300 euro, dus als die 400d met grip wel lekker vast houd dan is het toch een prima optie....zeg er toch ook bij:
De 400d met grip houdt best lekker vast, maar dat is subjectief en zul je dus zelf moeten voelen.
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad en Bartjuh, bedankt voor advies! Eigenlijk had ik de K10D itt K100D eigenlijk niet eens als optie overwogen, vanwege de prijs. Ik zal eens gaan vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:24:
[...]

Pentax K110D plus 18-55 en 50-200 kitlens lijkt me dan een prima oplossing. Heb niet opgezocht wat zo'n setje nu kost, maar 't zal in de buurt van een Nikon D40 of Canon 350D zitten (en wanneer je de Samsung versie neemt is 'ie nog een tikkie goedkoper).

Voordeel van die Pentax is dat de beide kitlenzen (vooral de 18-55) optisch een stuk beter zijn dan de goedkope kitlenzen die Nikon en Canon bieden.
Nadeel is dat lenzen buiten de kitlenzen vrijwel nooit in voorraad zijn (ze zijn er wel, maar je moet ze bestellen of op de 2e-hands markt zoeken), maar in jouw geval lijkt me dat niet echt een showstopper...
Bedankt voor de tip! Ik zie hem voor 689 Euro staan bij Konijnenberg, incl. beide lenzen! Dat wordt dan denk ik toch kiezen tussen de D40 en deze. Had inderdaad bij de D40 verkeerd begrepen dat er geen autofocus lenzen op konden, ik had nog slaap in mijn ogen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dezelfde prijs als een Canon 400d met alleen de 18-55 kitlens kan ik ook een Nikon Nikon D40 + AF-S 18-55mm + AF-S 55-200mm kopen. Wat raden jullie aan?
Is deze nikon 55-200 een goede lens?
Is dit prijsverschil tussen de canon 400d en de nikon d40 in overeenstemming met het kwaliteitsverschil/verschil aan mogelijkheden tussen deze twee?

Alvast bedankt,
Bjorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 11:28:
Voor dezelfde prijs als een Canon 400d met alleen de 18-55 kitlens kan ik ook een Nikon Nikon D40 + AF-S 18-55mm + AF-S 55-200mm kopen. Wat raden jullie aan?
Is deze nikon 55-200 een goede lens?
Is dit prijsverschil tussen de canon 400d en de nikon d40 in overeenstemming met het kwaliteitsverschil/verschil aan mogelijkheden tussen deze twee?
Het is vooral afhankelijk van jezelf. De d40 en de 400d zijn allebei prima camera's. De D40 heeft als nadeel dat hij alleen goed werkt met AF-S lenzen. De 18-55 en de 55-200 hebben dat allebei, dus geen probleem. Wil je later nog een keer een Tamron, Sigma of Tokina lens gaan kopen, dan wordt het allemaal wat moeilijker. Sigma heeft een alternatief voor AF-S (namelijk HSM), de andere twee niet.

Mocht je niet al teveel interesse hebben in toekomstige third-party lenzen, dan is de Nikon een prima keus. Qua verdere prestaties doen ze niet veel onder voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
mocht je ooit iets met portretten of weinig-licht-fotografie (concertjes ofzo) willen fotograferen dan is de nikon d40(x) niet zo'n goede keuze... volgens mij zijn er geen lichtsterke primelenzen van nikon die op die camera autofocussen. Bijvoorbeeld de 50 1.8, 50 1.4 of 85 1.8 lensjes die toch wel erg populair zijn (en terecht)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, bedankt voor jullie snelle tips. Ik vind het idd belangrijk datik goed binnen kan fotograferen, alhoewel ik weet dat ik daar beter nog een externe flitser voor aan zou moeten schaffen. Maar portretten maken zonder studio is dus beter met de d400 te doen? Ik weet niet hoe duur zo'n lichtsterke primelens zou gaan kosten, maar lenzen boven de zeg 400 euro liggen voorlopig nog niet binnen mijn budget helaas.

Groeten,
Bjorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

50 1.8 is rond de 125 euro,
50 1.4 is rond de 300 euro,
85 1.8 is rond de 350 euro.

De 50mm en 85mm lenzen zijn erg mooi, en het is echt jammer dat ze alleen met handmatige focus op een D40(x) te gebruiken zijn. Met een kitlens en externe flitser kom je een aardig eind, maar bovengenoemde primes zijn natuurlijk gewoon exceptioneel goed en relatief goedkoop.

Ik denk dat je echter voor binnenfotografie veel meer hebt aan een externe flitser, die krijg je voor de Nikon weer goedkoper. Met bovengenoemde lenzen moet je binnenshuis toch alweer een flinke stap achteruit. Er is nogal een verschil tussen een portret en een portret.

[ Voor 49% gewijzigd door Garyu op 05-06-2007 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 11:49:
Hmmm, bedankt voor jullie snelle tips. Ik vind het idd belangrijk datik goed binnen kan fotograferen, alhoewel ik weet dat ik daar beter nog een externe flitser voor aan zou moeten schaffen. Maar portretten maken zonder studio is dus beter met de d400 te doen? Ik weet niet hoe duur zo'n lichtsterke primelens zou gaan kosten, maar lenzen boven de zeg 400 euro liggen voorlopig nog niet binnen mijn budget helaas.

Groeten,
Bjorn
Er zijn 50mm 1.8 primes voor 100 euro van Canon. Ik zou een D400 kiezen, puur om het feit dat je dan niet afhankelijk bent van alleen af-s lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raden jullie het trouwens aan om extra garantie erbij te kopen bovenop het standaard jaar garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 11:53:
[...]

Er zijn 50mm 1.8 primes voor 100 euro van Canon. Ik zou een D400 kiezen, puur om het feit dat je dan niet afhankelijk bent van alleen af-s lenzen.
Sluit ik mij niet bij aan. Er is een degelijke set lenzen te krijgen met AF-S en/of HSM die in de meeste gevallen voldoet. Denk aan de Sigma 50-150 f/2.8, de Nikon 55-200, de Nikon 70-300 in het (betaalbare) telebereik of de Nikon 18-70 en 18-200 in het algemene bereik.

Daarnaast zal Nikon waarschijnlijk steeds meer lenzen met AF-S uitrusten. Deze lenzen zijn over het algemeen ook beter (want een stuk sneller) dan lenzen zonder AF-S op andere camera's.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 12:01:
Raden jullie het trouwens aan om extra garantie erbij te kopen bovenop het standaard jaar garantie?
Je hebt standaard twee jaar garantie, net als bij alle consumentenelektronica. Ik zou eventueel een verzekering erbij kopen, geen extra garantie. Mocht er een productiefout inzitten die er na twee jaar pas uit komt, zal Nikon daar niet moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28
Garyu schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 12:16:
[...]

Je hebt standaard twee jaar garantie, net als bij alle consumentenelektronica. Ik zou eventueel een verzekering erbij kopen, geen extra garantie. Mocht er een productiefout inzitten die er na twee jaar pas uit komt, zal Nikon daar niet moeilijk over doen.
De meeste zaken geven niet meer dan 1 jaar. Dan is er een vage richtlijn met verwachte levensduur... Korte samenvatting: Wil je garantie claimen na dat eerste jaar, dan hoop ik dat je rechtsbijstandsverzekering lief is.

Apparatuur en kostbaarheden verzekering gaat normaal gesproken niet 'slijtage' en 'natuurlijke defecten' betalen.

extra garantie is dus een extra verzekering dat je spullen voor x jaar werken... gedeeltelijk te ziek voor woorden dat het 'nodig' is, maarja

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ronald schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 13:08:
[...]

De meeste zaken geven niet meer dan 1 jaar. Dan is er een vage richtlijn met verwachte levensduur... Korte samenvatting: Wil je garantie claimen na dat eerste jaar, dan hoop ik dat je rechtsbijstandsverzekering lief is.

Apparatuur en kostbaarheden verzekering gaat normaal gesproken niet 'slijtage' en 'natuurlijke defecten' betalen.

extra garantie is dus een extra verzekering dat je spullen voor x jaar werken... gedeeltelijk te ziek voor woorden dat het 'nodig' is, maarja
Slijtage zal sowieso niet onder garantie vallen. Voor natuurlijke defecten kan je de boel naar Nikon of Canon opsturen en zullen zij je twee jaar garantie geven.

Als verder blijkt dat een technisch probleem pas na drie jaar voorkomt, maar wel degelijk een productiefout is, dan wordt je cam waarschijnlijk nog gratis gerepareerd ook.

Maar dit is verder niet echt fotografie gerelateerd, kan net zo goed gaan over de extra garantie op een wasmachine. Wil je meer weten, pluis dan SG eens na of kijk op de consuwijzer of iets dergelijks.

[ Voor 12% gewijzigd door Garyu op 05-06-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:19
[...]
Daarnaast zal Nikon waarschijnlijk steeds meer lenzen met AF-S uitrusten. Deze lenzen zijn over het algemeen ook beter (want een stuk sneller) dan lenzen zonder AF-S op andere camera's.
Dat vind ik van die gevaarlijke uitspraken. Als ik iets zou kopen dan zou ik willen weten dat ik NU goed kan doorgroeien, en ik zou dan ook niet kiezen voor een product waarmee je WAARSCHIJNLIJK een goede toekomst hebt. Daarom raad ik doorgroeiers ook geen Sony aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

GerardHenninger schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 13:29:
[...]

Dat vind ik van die gevaarlijke uitspraken. Als ik iets zou kopen dan zou ik willen weten dat ik NU goed kan doorgroeien, en ik zou dan ook niet kiezen voor een product waarmee je WAARSCHIJNLIJK een goede toekomst hebt. Daarom raad ik doorgroeiers ook geen Sony aan....
(Semi-) Goed punt.

Ik zeg dan ook dat er op dit moment een dusdanige set aan lenzen beschikbaar is dat ik nu best voor een D40x zou willen kiezen omdat het AF-S geen issue hoeft te zijn. Je moet er van op te hoogte zijn, uiteraard, en een verstandige beslissing nemen.

Maar je hebt absoluut gelijk dat mogelijk potentiele nieuwe introducties die eventueel binnenkort ooit een keer snel gaan plaatsvinden niet echt een goede basis voor beslissingen is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
[...]
Sluit ik mij niet bij aan. Er is een degelijke set lenzen te krijgen met AF-S en/of HSM die in de meeste gevallen voldoet. Denk aan de Sigma 50-150 f/2.8, de Nikon 55-200, de Nikon 70-300 in het (betaalbare) telebereik of de Nikon 18-70 en 18-200 in het algemene bereik.

Toch, als je nu voor de keuze staat.... is de nikon qua lenzenaanbod voor velen minder praktisch.
bijvoorbeeld de betaalbare tamron 17-50 f/2.8, die werkt niet op de D40. maar ook de tamron 90mm macro, nikon's eigen prime-lenzen, tokina's 12-24 en zo nog wat razend populaire lenzen die voor veel beginners een leuke, betaalbare opstap zijn naar semi-professionele kwaliteit zullen niet op deze body autofocussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Mijn besluit is in ieder geval definitief geworden, dank voor alle advies (en flame wars). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

m-m schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 14:04:
Mijn besluit is in ieder geval definitief geworden, dank voor alle advies (en flame wars). :)
Flame wars? Volgens mij zijn vrij beschaafd de voor- en nadelen van de verschillende platformen aan bod gekomen. Op basis daarvan kan je een beter geinformeerde beslissing nemen, hoop ik. Misschien kan je nog toelichten waar je voor gekozen hebt en waarom, zodat anderen daar wat aan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abrakadaver schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 13:48:
[...]

Toch, als je nu voor de keuze staat.... is de nikon qua lenzenaanbod voor velen minder praktisch.
bijvoorbeeld de betaalbare tamron 17-50 f/2.8, die werkt niet op de D40. maar ook de tamron 90mm macro, nikon's eigen prime-lenzen, tokina's 12-24 en zo nog wat razend populaire lenzen die voor veel beginners een leuke, betaalbare opstap zijn naar semi-professionele kwaliteit zullen niet op deze body autofocussen.
Ik zit momenteel te dubben tussen de D40 en de Pentax K110D, ik neem aan dat jouw advies dan meer naar de Pentax neigt dan naar de D40, of heb ik het dan mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
ik ben niet echt bekend met de k110d, maar m'n opmerking sloeg op het uitgebreide lenzenaanbod voor de nikonmount wat je niet geheel kan benutten met de D40. Hoe het met de omvang van de collectie lenzen voor de pentax mount zit weet ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 02-09 20:26
De tamron 17-50f/2.8 (en nog veel meer glas) is er ook niet voor pentax, wil je perse deze lens dan zijn zowel de pentax als de nikon (zonder eigen focus motor) niet ideaal.

met een D50, D70, D80, D100(oud beestje), D200, D1......... enz hoef je je geen zorgen te maken. Die hebben een eigen focus motor.

[ Voor 27% gewijzigd door martijn_tje op 05-06-2007 16:39 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10
Ach, als je toch graag een lichtsterke zoomlens wilt hebben, kan je ook een Sigma 17-70mm F2.8-4.5 kopen. Die is wel prima te koop voor Pentax! :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Vulcan750 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 00:24:
Ach, als je toch graag een lichtsterke zoomlens wilt hebben, kan je ook een Sigma 17-70mm F2.8-4.5 kopen. Die is wel prima te koop voor Pentax! :)
Dat noem ik niet lichtsterk, eerder semi-lichtsterk. Hij is idd tot een half stopje lichtsterker dan de meeste kitlenzen onder de 35 a 40mm, daarboven is het verschil nihil. Een lichtsterke zoomlens is 'gewoon' F/2.8 over het hele bereik. Ik bedoel: ga eens nadenken, als een F/2.8-4.5 dus 'lichtsterk' is, wat is dan 'lichtzwak'? Een F/8 spiegellens ofzo? Het diafragma loopt op naar F/4.5, dat is gewoon 1,5 stop minder licht dan een 17-50/2.8.

Verder niets tegen de lens, heb hem zelf ook, maar de 'lichtsterkte' was nou niet het doorslaggevende punt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Henk op 06-06-2007 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou de scherpte ook niet moeten zijn :(
Hij is idd tot een half stopje lichtsterker dan de meeste kitlenzen onder de 35 a 40mm, daarboven is het verschil nihil.
Hij is idd niet echt lichtsterk, maar volgens mij blijft ie de kitlenzen min of meer wel steeds voor, de kitlenzen lopen uiteindelijk op tot F5.6 bij 55mm, waar de 17-70 op 70 nog op F4.5 zit. En op 55mm F4 nog (bij mij iig..schematje op yourlensreview gaat bij mij niet helemaal op : O )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:06:
Dat zou de scherpte ook niet moeten zijn :(
Hmm, daar heb ik dan weer geen last van, scherpte is gewoon in orde (heb hem vergeleken met een nikkor 18-70, kwamen aardig overeen :) )
Hij is idd niet echt lichtsterk, maar volgens mij blijft ie de kitlenzen min of meer wel steeds voor, de kitlenzen lopen uiteindelijk op tot F5.6 bij 55mm, waar de 17-70 op 70 nog op F4.5 zit. En op 55mm F4 nog (bij mij iig..schematje op yourlensreview gaat bij mij niet helemaal op : O )
Hangt er van af over welke kitlenzen je praat, bij mij was het die of de nikkor 18-70/3.5-4.5, en dan is het verschil in lichtsterkte niet echt noemenswaardig meer te noemen. Zeker als je hem gaat vergeleken met een 18-55/2.8 of iets in die strekking, ben je op het 'lange' eind gewoon 1,5 stop licht-armer. En dat is imho toch best wat. Het is een prima walkaround, daar zeker niet van, maar voor een lichtsterk alternatief voor je kitlens zou ik toch even verder kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja maar een 18-5x F2.8 is niet echt een kitlens, al heeft ie hetzelfde bereik, met het continue diafragma zou ik het toch geen kitlens willen noemen. Maar wel een alternatief ervoor, dat zeker ;)
nikkor 18-70/3.5-4.5, en dan is het verschil in lichtsterkte niet echt noemenswaardig meer te noemen.
De 18-70 is idd beter natuurlijk dan de 18-55, was even vergeten dat Nikon wel een eigen 18-70 lens heeft :) (Pentax niet nl..) mijn Sigma 17-70 loopt trouwens ong. zo op :

17mm F2.8 ->
23mm F3.5 ->
37mm F4.0 ->
68~69mm F4.5 (de exif info geeft dan 70mm weer, maar op de lens staat ie nog voor de 70..)

Ik mis F3.2 maar ik ben nu even niet thuis om het te checken :P

Hoe is de Sigma 18-50 F2.8 (Macro) eigenlijk ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:19:
Hoe is de Sigma 18-50 F2.8 (Macro) eigenlijk ?
De een zegt dat ie beter is dan de Tamron 17-50, de ander vindt hem slechter. De verschillen zijn geloof ik marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 05-09 12:47

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Budget tussen de 450 en 800 euro max
    Voor de hoeveelheid foto's die ik schiet, bewerk en publiseer is na het schieten met een compact camera toch wel een kleine must geworden voor een lichte dSLR
    Uiteraard voor foto's, maar ook voor het vergemakkelijken van het bewerken hiervan. De meeste compacts ondersteunen geen RAW, de dSLR's doen dat wel. Ik maak veel foto's van auto's, vakantie's, tripjes etc..etc..
    Nee, zoals hierboven al een klein beetje duidelijk is ben ik geheel nieuw op de markt voor dSLR's en wil ik graag beginnen met een (goede) kitlens, van daaruit ga ik nog wel kijken naar een of meerdere groothoek lenzen.
    Genoeg voorkeur, Canon 350D/400D, Pentax K100D/K10D, Nikon D40.
    Nee, eerst wil ik kijken hoever ik met een kitlens kom, hierna kan ik deze beslissing nog steeds nemen.
    Advies is uiteraard wel nodig, afgelopen weekend flink wat advies gekregen richting de Pentax K100D en K10D met flink wat argumenten tegen de Canon en Nikon. Uiteraard hoor je dit liever van meerdere mensen.
    Er steekt nu al flink wat tijd in en dit zal met een spiegelreflex alleen nog maar meer worden.
    Indien nodig : Ja.
    Canon Powershot A540, goede en degelijke compact camera, ben er ook zeer tevreden over echter mis ik de mogelijkheid tot uitbreiding, het schieten van foto's in RAW formaat. Graag zag ik dan deze camera wat groter voor een betere grip, accu mogelijkheden, meer beschikbare lensen, noem maar op.
    Opzich heb ik niet zo'n problemen met een goed onderhouden 2e hands camera, echter koop ik niet de camera voor mij alleen, mijn vriendin zou hier graag ook gebruik van willen maken en van haar weet ik dat ze het liever in een winkel haalt (nieuw dus) zodat er "winkel garantie" op staat.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Garyu schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:41:
[...]

De een zegt dat ie beter is dan de Tamron 17-50, de ander vindt hem slechter. De verschillen zijn geloof ik marginaal.
Vind is zo moeilijk... Daarom heb ik liever RAWS om het zelf te bekijken, of een gestandaardiseerde zorgvuldig uitgevoerde reproduceerbare test (slrgear.com en photozone.de)

Daar komt de Tamron er duidelijk beter uit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:41:
[...]

De 17-50 is wel erg scherp..toch? Jammer dat ie er (nog) niet is voor Pentax mount..
maar goed dit is off-topic.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) Advies is uiteraard wel nodig, afgelopen weekend flink wat advies gekregen richting de Pentax K100D en K10D met flink wat argumenten tegen de Canon en Nikon. Uiteraard hoor je dit liever van meerdere mensen.
Hier komt vast reactie op >:) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik ben dan erg benieuwd wat die argumenten waren tbh... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
KatirZan schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:58:
[list=1]
Wat is je beschikbare budget?
Dit wordt dus weinig meer dan een instap camera (Canon 400d, Nikon D40/d50 (indien vindbaar voorkeur) etc)
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Genoeg voorkeur, Canon 350D/400D, Pentax K100D/K10D, Nikon D40.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, eerst wil ik kijken hoever ik met een kitlens kom, hierna kan ik deze beslissing nog steeds nemen.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies is uiteraard wel nodig, afgelopen weekend flink wat advies gekregen richting de Pentax K100D en K10D met flink wat argumenten tegen de Canon en Nikon. Uiteraard hoor je dit liever van meerdere mensen.
Dan hoor ik die argumenten graag. Ik houd niet van discussieren tegen iets wat ik niet weet.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Er steekt nu al flink wat tijd in en dit zal met een spiegelreflex alleen nog maar meer worden.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Indien nodig : Ja.
Ik proef hier de reele mogelijkheid dat je wil doorgroeien, dan zit je bij pentax op dit moment verkeerd, zeer zeer beperkt lenzen aanbod, en wat ze aanbieden is in de helft van de gevallen te vinden in een Tokina versie die ook op nikon/canon gaan. (blahblah pentax coating hype hype blah blah, waar ik dus niet in geloof, ik geloof liever resultaten dan marketing, blah blah pentax gaat nog spul introduceren blah blah... ik heb de roadmap gezien, en de komende 2-3 jaar zijn ze er nog niet wat mij betreft, tegen die tijd is je body bijna aan vervanging toe als je wil doorgroeien)

IK Adviseer je dus een Canon dual zoom kit, of een Nikon D40 dual zoom kit met SB400 flitser. De nikon set is completer, maar levert de mogelijkheid van gebruik van niet af-s/sigma hsm glaswerk in.
Of je levert de 55-200 in voor een lichtsterke 50mm prime, maar dan zul je bij canon moeten blijven, omdat de d40 niet kan autofocusen met nikons 50mm prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:19:
Mja maar een 18-5x F2.8 is niet echt een kitlens, al heeft ie hetzelfde bereik, met het continue diafragma zou ik het toch geen kitlens willen noemen. Maar wel een alternatief ervoor, dat zeker ;)
echt wel. op de (Canon :P ) doos van mijn 30D staat toch echt EOS 30D + 17-55 IS USM Lens Kit. :P

ik ben het verder wel met je eens dat het geen standaard kit lens is, die van mij is ook een Promo-kit. maar je kan 'm dus wel als kit krijgen, tegen een behoorlijke meerwaarde. maar dat is 'ie, imo, zeer zeker waard. :)

ik kwam overigens van Minolta af, en wist welke range is gebruik, en wat ik wilde hebben. vandaar dat ik direct wat duurdere lenzen aangeschaft heb.

[ Voor 16% gewijzigd door Korras op 06-06-2007 11:18 ]

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ronald schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:01:
[...]

Vind is zo moeilijk... Daarom heb ik liever RAWS om het zelf te bekijken, of een gestandaardiseerde zorgvuldig uitgevoerde reproduceerbare test (slrgear.com en photozone.de)

Daar komt de Tamron er duidelijk beter uit.
Optisch is de tamron een klein beetje sterker, mechanisch de sigma.

Ook PBase doet een duit in het zakje: http://www.pbase.com/kocho/tamron_vs_sigma_28&page=all

Verder inderdaad leesvoer:
Sigma 18-50
http://www.photozone.de/8...s/sigma_1850_28/index.htm
http://www.fredmiranda.co...=232&sort=7&cat=37&page=1

Tamron 17-50:
http://www.photozone.de/8.../tamron_1750_28/index.htm
http://www.fredmiranda.co...=308&sort=7&cat=43&page=1
http://www.bobatkins.com/.../tamron_17-50_review.html

Edit: maar dit hoort eigenlijk in een lenzentopic, en niet meer in het starters-DSLR topic. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 06-06-2007 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

KatirZan schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 10:58:
[list=1]
Wat is je beschikbare budget?

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Met dat budget is het inderdaad waarschijnlijk het verstandigste om voor Pentax te gaan.

Je kan voor 850 de k10D met 18-55 kitlens halen. De kitlens is nog vrij goed, en je kan er zeker in het begin nog een tijdje meer vooruit.

18-55: http://www.photozone.de/8...entax_1855_3556/index.htm
k10D: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/

Als je iets minder wil uitgeven kan je voor rond de 550 wel klaar zijn met een k100d, of 400 euro voor de k110d. ( http://www.topvision-onli...roducts.html?&category=64 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad.
(blahblah pentax coating hype hype blah blah, waar ik dus niet in geloof, ik geloof liever resultaten dan marketing, blah blah pentax gaat nog spul introduceren blah blah...
Niet een stukje post waar ik onder de indruk van zou raken als ik nog een start dSLR moest kiezen, doet gelijk het niveau van de rest van de post wat naar beneden..jammer, doe dat nou niet :)
Canon dual zoom kit, of een Nikon D40 dual zoom kit met SB400 flitser
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? Nee, eerst wil ik kijken hoever ik met een kitlens kom, hierna kan ik deze beslissing nog steeds nemen.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen? Indien nodig : Ja.
Niet te hard van start gaan denk ik..
ik ben het verder wel met je eens dat het geen standaard kit lens is, die van mij is ook een Promo-kit.
Een lekker duur en speciaal kitje :P Maar als je weet wat je wilt, voorkomen begrijpelijk natuurlijk! :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ronald gaat er niet in detail op in, omdat we geen merken oorlog willen hier. Dat is eerder in andere topics gebeurd en wil hij graag hier voorkomen. Ik ook.
Feit is wel dat pentax een hele bult minder kan bieden dan nikon en canon. Niet iedereen heeft daar last van. Pentax bied genoeg om ermee te beginnen, maar heeft zeker beperkingen die canon en nikon niet hebben. De nadelen van nikon en canon ben ik zoals anderen ook zeer nieuwsgierig naar.
Canon & Nikon zijn gewoon betere keuzes wanneer je wilt doorgroeien, precies zoals Ronald al zei. Pentax heeft leuke dingen laten zien voor wat ze willen, maar vooralsnog wachten we daar al heel lang op zonder resultaat.
Weet je nu al dat je meer wilt doen dan de meesten die beginnen met een dslr, dan is het gewoonweg verstandig om een Canon of Nikon te nemen, want je weet nu nog niet wat je precies nodig hebt en bij nikon en canon heb je minder snel beperkingen waar je tegenaan loopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Nomad op 06-06-2007 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Bartjuh schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:23:
[...]

Met dat budget is het inderdaad waarschijnlijk het verstandigste om voor Pentax te gaan.
Oh?

http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=29433

D40 + 18-55 + SB400 flitser voor 619 - 90 euro cashback = 529.

http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=23131

D40 + 18-55 voor 479 - 90 euro cashback = 409.

Sorry, maar je adviseerd je eeuwige pentax, maar nikon heeft de prijstechnisch domweg de betere deal. Kijk ook even in mijn signature, dan zie je dat ik niet mijn eigen keuze zit te hypen.
Je kan voor 850 de k10D met 18-55 kitlens halen. De kitlens is nog vrij goed, en je kan er zeker in het begin nog een tijdje meer vooruit.

18-55: http://www.photozone.de/8...entax_1855_3556/index.htm
k10D: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/

Als je iets minder wil uitgeven kan je voor rond de 550 wel klaar zijn met een k100d, of 400 euro voor de k110d. ( http://www.topvision-onli...roducts.html?&category=64 )
Zullen we het bij nederlandse zaken houden als we prijzen gaan vergelijken?
Luxemburg is zodanig ver dat hong kong net zo goed kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

En hoe zit dat met die automatische focus die bij de ene camera in de body zit en bij andere in de lens? Want dat is ook nogal wat het verschil maakt in aanbod voor lenzen e.d.

Ik ben namelijk uiteindelijk wel van plan om uit te gaan breiden, maar wil daar wel een flinke keuze uit hebben en ben ook niet van plan lenzen van 2500 euro en duurder aan te gaan schaffen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
KatirZan schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:45:
En hoe zit dat met die automatische focus die bij de ene camera in de body zit en bij andere in de lens? Want dat is ook nogal wat het verschil maakt in aanbod voor lenzen e.d.
Canon is het enige merk waar de motor altijd in de lens zit, zowel canons eigen als 3rth party objectieven voor canon hebben altijd focus motor.

Nikon heeft (behalve in de d40) een motor in de body. Een gedeelte van hun objectieven (AF-S) bezit een eigen snelle of stille focus motor. Ook Sigma HSM heeft eigen focus motor. Niet HSM of Niet AF-S heeft dus geen autofocus op de d40.

Pentax maakt op het moment exclusief gebruik van focus motor in body.
Ik ben namelijk uiteindelijk wel van plan om uit te gaan breiden, maar wil daar wel een flinke keuze uit hebben en ben ook niet van plan lenzen van 2500 euro en duurder aan te gaan schaffen.
Alleen de lichtsterke ultra teles kosten meer dan 2500 euro, dus je sluit weinig uit met dergelijke bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dus, wat ik hieruit opmaak is, dat met de kijk op enige uitbreiding in de toekomst, ik het beste kan gaan kijken naar een Canon 350D/400D (of ik dat schoonmaak gebeuren interessant vind...denk het niet, dus dan zou het de 350 moeten zijn) of de Nikon D40 (met als voorkeur dan de canon...)

Het negatieve van Pentax is dan dus dat er minder uitbreidingsmogelijkheden mogelijk zijn, (en dat de k100 en k110 beide 6mp zijn)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
KatirZan schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:58:
Dus, wat ik hieruit opmaak is, dat met de kijk op enige uitbreiding in de toekomst, ik het beste kan gaan kijken naar een Canon 350D/400D (of ik dat schoonmaak gebeuren interessant vind...denk het niet, dus dan zou het de 350 moeten zijn) of de Nikon D40 (met als voorkeur dan de canon...)
Vergeet de 80 euro cashback op de 400d niet, dat maakt de prijsverschillen tussen de 350 en 400d klein ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ronald schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:02:
[...]

Vergeet de 80 euro cashback op de 400d niet, dat maakt de prijsverschillen tussen de 350 en 400d klein ;)
Ja inderdaad, dat scheelt wel. Voor hoelang geldt die cashback nog? Want de 400D is wel een mooie camera..... (was ook 1 van mijn eerste keuzes, maar aangezien de markt nogal groot is...)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
KatirZan schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:58:

Het negatieve van Pentax is dan dus dat er minder uitbreidingsmogelijkheden mogelijk zijn, (en dat de k100 en k110 beide 6mp zijn)
Dat schoonmaakgebeuren van de 400D ís niet interessant. Het werkt simpelweg voor geen malle moer, dus zie dat maar als 100% marketing.

De Nikon D40 vreet dus inderdaad alleen nikon af-s of sigma HSM lenzen. Vroeger waren dit de duurdere lenzen, tegenwoordig valt dat wel mee (ik praat dus niet eens over toekomstig aanbod, dat is imho net zoiets als al die beloftes over pentax en minolta, wat betreft nikon af-s primes geldt voor mij hetzelfde: eerst zien, dan geloven). Maar als je kijkt naar het huidige aanbod, en je zoekt betaalbaar af-s spul, dan zijn er de:

Nikon af-s 18-55/3.5-5.6* (ca 100 euro)
Nikon af-s 55-200/4.0-5.6* (ca 200 euro)
Nikon af-s 55-200/4.0-5.6VR* (ca 300 euro)
Nikon AF-S 18-70/3.4-4.5 (ca 300 euro)
Nikon AF-S 70-300/4.0-5.6VR (ca 500 euro)
Nikon AF-S 18-200/3.5-5.6VR (ca 700 a 800 euro).

(de lenzen met een * heb ik expres niet-hoofdletter af-s geschreven, omdat die lenzen een wat aangepaste lite-achtige versie van AF-S hebben. Het is wat minder snel en niet full-time manual te overheersen, maar verder gewoon fijne motortjes. Een beetje vergelijkbaar met het canon ring-usm vs. 'niet-ring' usm).

En dan heb ik het dus nog niet over eventuele sigma HSM objectieven. Inweze is dit rijtje genoeg voor de meeste mensen om hun bereik te dekken en eerst eens te experimenteren. Mocht je later besluiten dat je wat fanatieker te werk wilt gaan en niet om de non-afs objectieven heen kan, dan kun je altijd nog een D80 of beter halen en werken je AF-S objectieven daar net zo lekker (lekkerder :P ) op :)

Natuurlijk ís het in zekere zin wel een handicap te noemen, zeker als je een 50/1.8 ofzo er bij wilt halen, aan de andere kant hoeft het je dus niet echt te belemmeren, en zeker niet omdat die D40 op het moment gewoon voor een spotprijs te vinden is :) (mede door het missen van die in-body focusmotor, brengt de productiekosten gewoon drastisch omlaag). En je groeimogelijkheden zijn nog steeds een stuk minder beperkt dan bij bijvoorbeeld Pentax of Sony. Ook omdat een eventuele upgrade-body die je later aan kan schaffen wél die focusmotor heeft, maar ook gewoon werkt met je dan al opgebouwde AF-S lenzenset.

Het ironische is ook nog eens dat als je naar de 'pro' kant gaat, je die AF-D lenzen weer vergeet en alles weer AF-S wilt hebben :+ ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 06-06-2007 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
KatirZan schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 12:04:
[...]

Ja inderdaad, dat scheelt wel. Voor hoelang geldt die cashback nog? Want de 400D is wel een mooie camera..... (was ook 1 van mijn eerste keuzes, maar aangezien de markt nogal groot is...)
"Dit ongelooflijke cash back aanbod geldt uitsluitend tussen 01-04-2007 en 30-06-2007. Meer informatie vindt u in de onderstaande regels en voorwaarden."

http://canonlensacc2007.o...com/intro.aspx?country=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

dan is het kort dag als ik daar nog gebruik van wil maken.

heb deze week al een afspraak staan bij een kennis welke deze camera's in de winkel heeft staan, zo kan ik daar een besluit nemen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:04
+/- 700~800 euro.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Ik heb nu een jaar ervaring met een Powershot A700 en ik mis een goede flitser, extra lenzen en vooral het gebrek om goed met de DOF te spelen

Portretten, gebouwen en sportfoto's

Nee.

Canon 350D lijkt me erg fijn, op dit moment ook niet zo duur meer. Ik ben overigens wel een beetje de weg kwijtgeraakt door alle verschillende modellen...

Graag een telelens (300mm), een 50mm 1.4 oid en een flitser

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies graag.

Wil het vooral als hobby blijven doen,

Ja.

Powershot A700. Erg fijn om leren om te gaan met sluitertijd, ISO, diafragma (tot zekere hoogte), maar nu is het tijd voor het goede spul. Beperking: zie vraag 2 en daarnaast de snelheid en bijvoorbeeld geen 'remote shooting'

Geen ervaring mee, maar als jullie het kunnen aanraden, dan is dat zeker een optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Voor 800 euro is een 350D kit (530 euro) + sigma 70-300 APO (220 euro) en een 50 f/1.8 (84 euro) net haalbaar.

In iedergeval is het een erg mooie set om mee te beginnen.

De 50 f/1.4 is ruim 200 euro duurder en slechts 2/3e stop lichtsterker.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
martijn_tje schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 14:05:
De 50 f/1.4 is ruim 200 euro duurder en slechts 2/3e stop lichtsterker.
Vergeet USM en bouw niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dirickteur schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 13:52:
+/- 700~800 euro.
Gezien wat je wil is dit niet echt haalbare kaart.

Het enige wat in de buurt van je budget komt is een D40 18-55 + 55-200 + sb400, maar deze camera zal geen autofocus bieden met een 50mm prime. (welke dan ook)

Ik zeg: even doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Ronald schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 14:50:
[...]

Gezien wat je wil is dit niet echt haalbare kaart.

Het enige wat in de buurt van je budget komt is een D40 18-55 + 55-200 + sb400, maar deze camera zal geen autofocus bieden met een 50mm prime. (welke dan ook)

Ik zeg: even doorsparen.
Ik zeg 350D + 50mm 1.8 en dan prutsen totdat je de camera helemaal kent, weet wat sluitertijden en diafragma is en je goede foto's kan maken. Daarna leuke CA 70-300 zoom ding halen en weer spelen totdat je een ons weegt. Daarna flitser halen en je bent er (bijna) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
+/- 700~800 euro.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Ik heb nu een jaar ervaring met een Powershot A700 en ik mis een goede flitser, extra lenzen en vooral het gebrek om goed met de DOF te spelen

Portretten, gebouwen en sportfoto's

Nee.

Canon 350D lijkt me erg fijn, op dit moment ook niet zo duur meer. Ik ben overigens wel een beetje de weg kwijtgeraakt door alle verschillende modellen...

Graag een telelens (300mm), een 50mm 1.4 oid en een flitser
Ok, de enige set die je kán verzinnen op deze manier, is de Nikon D40 dual kit (18-55 en 55-200) met SB-400 en dan moet je de 50/1.4 vergeten. Maar gaat het je om het bereik, of de lichtsterkte? want anders vind je de sigma 30/1.4HSM wellicht een optie, en is die nikon set misschien wel je beste keuze. Wel een hoop misschien en wellicht inderdaad, maar dat komt omdat ik niet weet of je de D40 al overwogen had als keuze, en daardoor al had weggestreept.

Eigenlijk is je budget gewoon wat te mager voor je wensen, dus met dat startbudget en die wensen gaat bij mij dat D40-lampje weer branden...
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies graag.
Bij deze :+
Wil het vooral als hobby blijven doen,

Ja.
Koop dan nu óf de d40 dual kit met SB-400, en later een lichtsterke prime met hsm/afs motor, of streep wat dingen van je verlanglijst af. Of vergroot je budget, op IRC riep oxi al: 400D dualkit voor 819 na cashback, en een 50/1.8 erbij voor rond de 90, kom je op rond de 900 euro uit. Mis je nog wel een tas, CF, etc.
Powershot A700. Erg fijn om leren om te gaan met sluitertijd, ISO, diafragma (tot zekere hoogte), maar nu is het tijd voor het goede spul. Beperking: zie vraag 2 en daarnaast de snelheid en bijvoorbeeld geen 'remote shooting'
Dat kan met beide cams/platformen, dus daaraan geen gebrek. D40 heeft wel weer mooie 'beginners' hulpdingetjes in de menu's, zoals een diafragma dat laat zien wat er gebeurt bij een grotere of kleinere F/ waarde.
Geen ervaring mee, maar als jullie het kunnen aanraden, dan is dat zeker een optie!
Glaswerk is imho goed te kopen 2ehands, als je controleert op de gebruikelijke sporen (her en der wel wat 'criteria' te vinden op GoT), dan zou het goed moeten zitten. Dus wellicht dat op die manier je set rond te krijgen is met je huidige budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmodus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2023
Of een D50? Ik heb laatst een D50 met een 18-55 voor 415 gekocht, met een mooie used 70-210 voor 130,-, Lowepro Stealth reporte tas voor 99,- een een D600 uit de VS laten komen. Al met al een kleine 800 euri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ronald schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:43:
[...]
Oh?

http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=29433

D40 + 18-55 + SB400 flitser voor 619 - 90 euro cashback = 529.

http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=23131

D40 + 18-55 voor 479 - 90 euro cashback = 409.

Sorry, maar je adviseerd je eeuwige pentax, maar nikon heeft de prijstechnisch domweg de betere deal. Kijk ook even in mijn signature, dan zie je dat ik niet mijn eigen keuze zit te hypen.
Die D40 is nu ongeveer even duur als de k110d (eerder was hij iets goedkoper). Maar bij de k110d krijg je én een focus motor in de body, én een betere kitlens (zie: photozone.de), én 11 ipv maar 3 AF velden.

En hij voelt meer solide aan, maar dat is natuurlijk (al dan niet gedeeltelijk) een mening ;)

Maar verder is de D40 op zich wel een goede deal met die nieuwe cashback actie, als je per sé nikon wil.
Zullen we het bij nederlandse zaken houden als we prijzen gaan vergelijken?
Luxemburg is zodanig ver dat hong kong net zo goed kan.
Nee hoor, uit hongkong moet je import belasting betalen, uit de EU niet. Bovendien hebben veel mensen hier camera's besteld bij topvision, waaronder ik, en hebben er over het algemeen goede ervaringen mee (zie shopsurvey). Ik krijg er zelfs gewoon een nederlandse handleiding bij, en het geheel was binnen 1 week geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
+/- 700~800 euro.
Pentax K110D + Pentax kitlens + Pentax 50-200 + Pentax draadloze flitser
= €330 + €85 + €170 + €215 = €800 :)

Een 50/1.4 met autofocus kost ongeveer €250, zonder autofocus €10.

- Alles nieuw met Nederlandse handleiding, twee jaar garantie.
- Degelijke body met goede kitlenzen.
- Over het 'platform' achter Pentax heb je vast al wel gelezen in dit topic ;)

[ Voor 20% gewijzigd door -DarkShadow- op 06-06-2007 15:14 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=36638

Wat ik moet ik hiervan denken ?

Is dat een betere optie als de kitlens ? Dit lijkt me een soort van tussenstap tussen een kitlens en een telelens. Deze heeft een groot bereik, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mcdronkz schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:14:

Is dat een betere optie als de kitlens ? Dit lijkt me een soort van tussenstap tussen een kitlens en een telelens. Deze heeft een groot bereik, toch ?
Klopt, een 18-200 heet een superzoom. De voor- en nadelen van superzooms zijn al uitgebreid besproken hier, dus met even zoeken op die term moet je genoeg info kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
-DarkShadow- schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:10:
[...]

Pentax K110D + Pentax kitlens + Pentax 50-200 + Pentax draadloze flitser
= €330 + €85 + €170 + €215 = €800 :)
Je bedoelt deze 50-200?
MaNdM schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 00:18:
Nou ik zou maar wat graag de Pentax 50-200 nemen, maar deze is overal uitverkocht. De nieuwe DA* objectieven zijn voor later, als we de 50-200 erbij hebben hebben we een leuke set objectieven waar we goed mee uit de voeten kunnen.
Die is lekker verkrijgbaar dus. Net zoiets als iemand vertellen dat sony 'gewoon' een 70-200/2.8 heeft, niet echt leuk als je wil starten met een merk en je kan al gelijk stad en land af gaan zoeken naar een uitbreiding.
Een 50/1.4 met autofocus kost ongeveer €250, zonder autofocus €10.
Een lens met flinterdunne DoF zonder autofocus, geen wonder dat die dingen geen pepernoot hoeven te kosten...

Sorry, maar pentax is hierin gewoon niet toereikend. En zoals al gezegd, het budget van de vrager ook eigenlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcdronkz schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:14:

Optisch is deze nauwelijks beter, je hebt alleen een groter bereik. Sterker nog, ik denk dat de kitlens optisch beter is dan die superzoom dingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Dus dan kan ik beter later een losse 75-300 lens kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ik bedoel inderdaad die 50-200 die gewoon in Eindhoven in de winkel ligt achter stratum :)
Een lens met flinterdunne DoF zonder autofocus, geen wonder dat die dingen geen pepernoot hoeven te kosten...
Nikon heeft geen enkele 50mm AF prime voor de D40 beschikbaar, Pentax zowel AF als MF voor de K110D.
Sorry, maar pentax is hierin gewoon niet toereikend. En zoals al gezegd, het budget van de vrager ook eigenlijk niet ;)
Als het budget te klein is voor een goede Nikon set, dan is het budget te klein ;( Zullen we anders weer over het 'platform' van Pentax gaan praten? ;)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
-DarkShadow- schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:23:
[...]

Ik bedoel inderdaad die 50-200 die gewoon in Eindhoven in de winkel ligt achter stratum :)
De Canon 55-200 of nikon 55-200 zijn gewoon OVERAL verkrijgbaar, je hoeft er dus niet naar te zoeken. Zoeken moet imho enkel hoeven met de exotische stukken glas, en zelfs daarbij is het eigenlijk al belachelijk. Dat het met een kitlens moet slaat gewoon nergens op.
Nikon heeft geen enkele 50mm AF prime voor de D40 beschikbaar, Pentax zowel AF als MF voor de K110D.
True, aan de andere kant mag dat ding ook gelijk de hoofdprijs kosten.
Als het budget te klein is voor een goede Nikon set, dan is het budget te klein ;( Zullen we anders weer over het 'platform' van Pentax gaan praten? ;)
Het budget is op deze manier ook niet toereikend voor pentax? En over het pentax-platform zijn we erg snel uitgepraat ;)

Dat is er niet >:) :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
-DarkShadow- schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 15:23:

Zullen we het bij Start DSLR adviesen houden?

Lees: Niet het promoten van je eigen "platform" (Het bestaat uit een waslijst oude bodies en slechts een handvol lensen en bakken met "beloften")?

Ik schiet dus Canon, maar Nikon heeft voor de echt lage budgetten gewoon de betere deal. Ja een d40 heeft geen focus motor, maar het glaswerk past, en je kunt body upgraden onafhankelijk van het glas, waardoor omhoog werken echt duidelijk minder uitgave ineen is als dat je omhoog wil op pentax wat gewoon Niet Kan.

Verbreed je horizon alsjeblieft :( :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
We gaan toch niet weer op die tour DarkShadow..... want ik hoef alleen te verwijzen naar een zeker Pentax topic om aan te geven hoe het zit met de minpunten van Pentax.

Anyway, Nikon dus of beginnen met iets anders en dan later uitbreiden (oftewel; sparen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Alleen de bouw van de f/1.2 is dramatisch veel beter. En USM op een lichte lens is ook niet echt super interessant. (sneller wordt de focus er niet/nouwelijks van wel wat stiller)

Desnoods vervang je de sigma 70-300 APO door een merk eigen 55-200 en je bent er ook. Niet dat een merk eigen 55-200 zaligmakend is. Alleen de nikkon 55-200 VR vind ik een interessante lens alleen die kost meteen 250 euro en nikon heeft (nog) geen 50mm prime met AF-S.

Maar als starter zou ik de set canon 350D Kit + 50 f/1,8 + Sigma 70-300 APO doen.

Of

Nikon D50 Kit + 501.8 + 55-200 VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Dit vind ik zo leuk aan dit topic :) Zodra iemand zegt "Pentax is misschien ook een optie", zeggen 3 anderen: Koop geen Pentax, want...

Nikon biedt in het lage segment nu ook een heel leuk setje met de D40 kit en zelfs met doorgroei mogelijkheden. Dat ben ik helemaal met jullie eens :) Maar ik vind dat mensen zeker ook eens de Pentax moeten vasthouden alvorens ze iets kopen, toch niks ergs aan?

Het Pentax platform is dan misschien wel klein, maar wel het meest besproken in dit topic ;)

Maargoed, ik zal wel weer naar het P*ntax topic verkassen, want daar is P*ntax geen verboden woord.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:25

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

hahaha DarkShadow ;)

Ach gelukkig maar dat het een start topic is.
Ieder merk dat een dSLR aanbied(uitzondering zijn Fuji en Sigma) hebben een goede starters dSLR in haar gamma.
Of je nou een Canon, Nikon, Olympus, Sony, Samsung, Panasonic of zelfs een Pentax neemt het maakt weinig uit ;) met de camera's van al die merken kan je mooie foto's maken.
De fotograaf maakt de foto, je camera en objectieven en andere accessoires dat zijn je hulpmiddelen :)

Zo allemaal weer lief zijn voor elkaar.

* Priyantha Bleeker aait de lieve mensjes van /71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Misschien is het raadzaam om net als in Complete Systemen & Laptops, een aantal sets samen te stellen. Voor bepaalde budgetten een bepaalde combinatie van camera + lenzen?
Dezelfde vragen met de dezelfde tips en tegentips komen vaak voorbij. Zoeken in een topic blijft voor veel mensen een onoverkomelijk iets.....

Wel bewerkelijk om dat uptodate te houden ivm cashbacks etc

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
Eh... Nog even over mijn verhaal met mijn Olympus en zo (niet zo heel populair merk hier geloof ik):

Olympus E410 Body + Olympus ZUIKO 18-180mm 3.5-6.3 ED
649 euro + 479 euro = 1128 Euro
of
Nikon D40x + 18-55 + 55-200VR
939 euro (set bij Konijnenberg)

Ja die eerste combi is een hoop geld maar ik zou graag met 1 lens op stap gaan voor mijn "bergsportfotografie"...

Ik denk dat die Olympus body op dit moment relatief erg duur is omdat hij nog maar net uit is. Ik hoop eigenlijk op een flinke prijsdaling. Ik heb veel geduld maar wil toch graag voor oktober van dit jaar overgaan tot een aanschaf (8>

[ Voor 9% gewijzigd door Buur75 op 06-06-2007 16:25 . Reden: -tikfouten- ]

Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Ook al zijn we over de 1000 posts, deze thread willen we nog even openhouden :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!