[STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:
  • 13.099 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
ik ben net bij een lokale winkel geweest hier in zwolle en heb de 30d en de 400d even in mijn grote handen gehad...

damn wat is die 400d klein zeg :/ ik liet hem al bijna vallen zonder grote lens er op.
heb toen even gevraagd met grip, maar dat is nog steeds irritant. Die grip viel me eigenlijk zwaar tegen..
hij was nog niet heel 'diep' (dat je vingers er omheen kunnen) en het feit dat je de hele tijd je camera een kwart slag draait is ook heel vervelend.

de 30d was echter een stuk groter en lag echt perfect in de hand. Echter merk je dat ook wel direct, hijs namelijk ook een stuk zwaarder en degelijker..

ik was er eigenlijk een beetje vanuit gegaan dat ik de 400d toch wel acceptabel zou vinden.. maar om eerlijk te zijn denk ik dat ik me dood ga ergeren aan hoe hij vasthoud (zeker buiten in de winter)

Ik zit nu dus te denken om een 30d te kopen. Echter voor het budget wat ik heb (1500 Euro en misschien beetje meer) kan ik dan niet echt heel veel aan lezen erbij kopen.

bij konijnenberg zou ik dan bijv zoiets kunnen doen:
Canon EOS 30D + 18-55mm kit
Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM

dan kom ik op € 1610,-

maar dan heb ik nog wel een gat in me berijk, (55-70mm) en moet ik nog geld uitgeven voor assosoires:
- een statief
- UV filtertje
- Flitser
- geheugen kaartjes
wordt dan toch wel vrij prijzig

edit:
ow er gaat dan nog wel cashback vanaf

[ Voor 5% gewijzigd door BasieP op 29-05-2007 13:54 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
BasieP: het gat in je bereik hoef je niet bang voor te zijn, het is namelijk niet zo dat je denkt: ik ga nu iets op 60mm fotograferen. Je fotografeert iets in een globaal geschat bereik, bijvoorbeeld UWA (12-25mm), Standaard (17-50), gematigd tele (50-150) of tele (150+). het verschil van 55 naar 70mm is een stapje vooruit of achteruit, meer niet, en daar wissel je dus geen lenzen voor :)

Maar als je de ergonomie van de 400D echt zo brak vindt, misschien is het dan een plan om eens naar een Nikon D50 te kijken (nog te krijgen bij digitalstreet.nl) of misschien een D80? Niet dat ik de nikon-fanboy uit wil hangen oid, maar voor mij was één van de argumenten om een D50 ipv een 350D te kiezen ook de ergonomie... :)

Edit: zal het even een beetje aanvullen, Hahn had laatst net zoiets op MSN, voor hem waren we toen onder de 1000 euro klaar met:

Nikon D40 kit met 18-55/3.5-5.6 II
SB-400
Nikkor 55-200/4.0-5.6VR

Nikon D40 + 18-55 + SB-400: € 619,--
Nikkor 55-200VR: € 294,--

SD-kaartje en crumpler tas dr bij, en je bent voor 1000e klaar. Dan heb je een cam, standaardlens, optisch gestabiliseerde telelens én losse flitser ;)

Alternatieven:
Mocht je een schroevendraaier in-body willen, dan kun je de D50 kiezen voor 50 euro meer oid. Dat ding is nu iig nog leverbaar :P Heb je dan meer geld, dan kun je de 55-200VR schrappen voor de 70-300VR en de SB-400 vervangen voor een SB-600 of 800 :) En de 18-55 kitlens kan je dan schrappen voor een kwalitatief betere 18-70.

[ Voor 55% gewijzigd door Henk op 29-05-2007 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

Dat gat 55-70, ga je dat nodig hebben? Je kan het -of- bijcroppen vanaf 55mm (10% crop of iets dergelijks), of een stapje naar voren doen vanaf 55mm, of een stapje naar achteren doen vanaf 70mm. Ik zou er niet over vallen in ieder geval. Het zijn twee verschillende gebieden om te fotograferen, waarvoor je waarschijnlijk niet gaat wisselen.

UV-filtertje absoluut kopen, geheugenkaartjes ook. Flitser en statief kunnen evt nog wel even wachten :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

BasieP schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 13:47:

...

maar dan heb ik nog wel een gat in me berijk, (55-70mm) en moet ik nog geld uitgeven voor assosoires:
- een statief
- UV filtertje
- Flitser
- geheugen kaartjes
wordt dan toch wel vrij prijzig

edit:
ow er gaat dan nog wel cashback vanaf
55-70mm is geen gat, eerder voorover/achterover leunen.

Statief en uv-filter zou ik niet bovenaan m'n lijstje zetten. Geheugenkaartjes zijn uiteraard wel een vereiste, maar die kosten tegenwoordig geen drol meer. Transcend kaartjes zijn snel en erg goedkoop.

Een flitser vind ik wel aan te raden, maar hoeft natuurlijk niet in een startpakket. De ingebouwde flitser is prima voor kiekjes. Daarna ga je natuurlijk behoefte hebben aan een flitser waarmee je het licht kan bouncen, of meer bereik hebt ;)

Welkom in het zwarte gat.

[ Voor 41% gewijzigd door Kanarie op 29-05-2007 14:22 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
lol mja zo voelt het wel een beetje.. :P

@nikon fanboy: ( ;) )
Hahn had idd een beetje zelfde wensen als ik (als ik ze post in dit topic lees iig)

ik zal er serieus over nadenken, zoals jij het me hier uit de doeken doet lijkt het idd een vrij goedkoop alternatief, maar op dpreview heb ik de d50 met de 350d vergeleken, en daar kwam de 350d met kop en schouders bovenuit.. de 400d (neem ik dan aan) dus nog wat beter, en de 30d dan al helemaal..

Nu weet ik natuurlijk niet of ik dat verschil nodig ga hebben.. en of het voor mij dat geld waard is.. In ieder geval wil ik wel een 70-300 lensje ipv de 55-200 die je me aanrade, doe wel eens het een en ander met tele..

Verder zit ik een beetje met een 'net niet' gevoel in me maag over die minimale iso200

En kan ik het grote ding tussen die d40 en d50 niet zien.. de d50 is duurder, iets groter, maar kan gewoon een stuk minder qua functies, en ik vraag me af waarom het dan een upgrade zou zijn als ik een d50 zou kopen.. :?

ga hem sowieso eerst even vasthouden..

[ Voor 75% gewijzigd door BasieP op 29-05-2007 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

BasieP schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 14:30:
[...]

Zoals ik gisteren al op IRC zei..

Mijn tip aan iedereen die erover denkt een DSLR te kopen: BEGIN ER NIET AAN!

Kost je veel te veel geld 8)

(maar je krijgt er wel mooie plaatjes voor terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
BasieP schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 14:30:
[...]

@nikon fanboy: ( ;) )
Hahn had idd een beetje zelfde wensen als ik (als ik ze post in dit topic lees iig)
Klopt wel ja, hij had min of meer dezelfde wensen, en op IRC hebben we hem daar een externe flitser bij aangepraat ;) :P
ik zal er serieus over nadenken, zoals jij het me hier uit de doeken doet lijkt het idd een vrij goedkoop alternatief, maar op dpreview heb ik de d50 met de 350d vergeleken, en daar kwam de 350d met kop en schouders bovenuit.. de 400d (neem ik dan aan) dus nog wat beter, en de 30d dan al helemaal..
Tenzij ze op dpreview de tests hebben veranderd, was het verschil juist erg klein? De 350D won het íets op iso1600, daaronder presteerde de nikon íets beter, overall gewoon gelijk. Daar tegenover stond wel de ergonomie en viewfinder (en imho bediengsgemak van de D50). Heel soms ervaar ik Iso200 wel als een beperking, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dat enkel met /2.8 of snellere lenzen is. Op een superzonnige dag is spelen met DoF dan net niet helemaal mogelijk, al moet ik wel zeggen dat over het algemeen het gewoon geen probleem is.
Nu weet ik natuurlijk niet of ik dat verschil nodig ga hebben.. en of het voor mij dat geld waard is.. In ieder geval wil ik wel een 70-300 lensje ipv de 55-200 die je me aanrade, doe wel eens het een en ander met tele..
Het verschil merk je, zoals eerder gezegd, eigenlijk alleen bij het echte lichtsterke spul.
Verder zit ik een beetje met een 'net niet' gevoel in me maag over die minimale iso200
Zie dus boven :)
En kan ik het grote ding tussen die d40 en d50 niet zien.. de d50 is duurder, iets groter, maar kan gewoon een stuk minder qua functies, en ik vraag me af waarom het dan een upgrade zou zijn als ik een d50 zou kopen.. :?
De D40 is samen met de D40x de opvolger van de D50. De D40 heeft géén focusmotor in de body, wat betekent dat je alleen Nikon AF-S en sigma HSM lenzen kan gebruiken, de rest verandert gelijk in manual focus. De sensor in de D40 is wel weer een doorontwikkelde van de D50, wat dus nóg minder ruis en meer detail betekend, met name bij hoge iso's. De D50 heeft dus wel een schroevendraaier, wat kleinere viewfinder maar wel weer wat meer focuspunten.
ga hem sowieso eerst even vasthouden..
Zeker doen :) En overweeg de D50 even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 07:53
@ BasieP
Als je de kans hebt, pak dan ook eens een Pentax K10D beet. De prijs ligt ongeveer even hoog als een Canon 400D maar je krijgt er een stuk meer camera voor (steviger, groter, meer mogelijkheden).
Nadeel is dat er op dit moment voor Pentax nog niet zo veel glas beschikbaar is maar deze zomer en daarna staan er een aantal zeer interessante lenzen op de roadmap :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

RedXraD schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 14:58:
Tenzij ze op dpreview de tests hebben veranderd, was het verschil juist erg klein? De 350D won het íets op iso1600, daaronder presteerde de nikon íets beter, overall gewoon gelijk. Daar tegenover stond wel de ergonomie en viewfinder (en imho bediengsgemak van de D50). Heel soms ervaar ik Iso200 wel als een beperking, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dat enkel met /2.8 of snellere lenzen is. Op een superzonnige dag is spelen met DoF dan net niet helemaal mogelijk, al moet ik wel zeggen dat over het algemeen het gewoon geen probleem is.
En dan schroef je er gewoon pola-filter of ND-filter op, en dan gaat het alsnog. Niet echt een ramp als je het mij vraagt :).

Gisteren ook in volle zon nog foto's gemaakt @ f/1.4 (bij sluitertijden tussen de 1/4000 en 1/6400), mbv een pola-filter. Zonder dat filter had ik inderdaad terug naar f/2.8 of f/4.0 moeten gaan, maar had nog steeds voldoende kleine DOF overgelaten. Veel meer zon dan dat verwacht ik ook in de zomer eigenlijk niet, misschien dat je in Afrika een sterker ND-filter zou gebruiken. Ik zou mijn keus er in ieder geval niet door laten beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
RedXraD schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 14:58:
Tenzij ze op dpreview de tests hebben veranderd, was het verschil juist erg klein? De 350D won het íets op iso1600, daaronder presteerde de nikon íets beter, overall gewoon gelijk.

Daar tegenover stond wel de ergonomie en viewfinder (en imho bediengsgemak van de D50). Heel soms ervaar ik Iso200 wel als een beperking, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dat enkel met /2.8 of snellere lenzen is. Op een superzonnige dag is spelen met DoF dan net niet helemaal mogelijk, al moet ik wel zeggen dat over het algemeen het gewoon geen probleem is.
ik heb vooral naar deze foto gekeken:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page23.asp
daar lijkt het echt alsof de D50 stuk slechter presteerd.
De D40 vs 400D of 30D heb ik nog niet gezien, maar de 350D sluit idd wel goed aan.

Verder zag ik dat er heel wat minder lenzen zijn voor de D40, en nikon zelf heeft maar 1 70-300 lens. Over die lens las ik in een review ook nog dat ie op 300mm last van contastverlies had..
verder is ie 'maar' 6.1 megapix

zijn dat te kleine dingen om me druk over te maken of moet ik daar wel degelijk op letten?

ow en het mocht u wellicht al opgevallen zijn...
ik ben een twijfelaar ;)

[ Voor 17% gewijzigd door BasieP op 29-05-2007 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
BasieP schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:53:
[...]

De D40 vs 400D of 30D heb ik nog niet gezien, maar de 350D sluit idd wel goed aan.
Die tests worden geschoten met de scherpste 50mm primes die beide merken te bieden hebben, en zul je met de kitlenzen (of alles wat er enigzins boven zit) nauwelijks IRL merken. En dan nog, blijft het echt nog minimaler dan pixelpeepen, dit is eigenlijk gewoon op 200% kijken en dan peepen ;) Tuurlijk mag je kritisch zijn, maar laat die ene test, of dat ene pluspunt, je niet gelijk naar een bepaalde cam toe trekken, en lees vooral ook de conclusie :)

En denk even aan het prijsverschil dat er inmiddels is. Dat maakt een 350D trouwens misschien ook nog wel een idee, als je de ergonomie even kan vergeten that is...
Verder zag ik dat er heel wat minder lenzen zijn voor de D40, en nikon zelf heeft maar 1 70-300 lens. Over die lens las ik in een review ook nog dat ie op 300mm last van contastverlies had..
verder is ie 'maar' 6.1 megapix
Actually, heeft Nikon er drie: de 70-300G, 70-300ED D en 70-300VR. Maar in hoeverre die 2e nog leverbaar is weet ik niet, omdat de VR de opvolger daarvan is (wel met 2x het prijskaartje, maar dat zijn details geloof ik :P ). Megapixels hoef je je niet druk over te maken, 6.1 of 8.weetikhoeveel is nauwelijks verschil :) Zoals wilko al zei in het D40 topic, toen het ging over D40 (6mp) vs D40x (10mp), lees dit eens: http://www.grafphoto.com/articles/printdogma.html
zijn dat te kleine dingen om me druk over te maken of moet ik daar wel degelijk op letten?
Het zijn puntjes voor in de overweging, maar laat dat alleen niet de beslissende factor zijn :) Ik had toendertijd iig liever een ergonomische cam dan een megapixel cam ;) Zeker ook omdat de 18-55 van Canon minder is dan die van Nikon.
ow en het mocht u wellicht al opgevallen zijn...
ik ben een twijfelaar ;)
Niets mis mee, je geeft een hoop geld uit, dus kritisch zijn op hetgeen dat je koopt mag imho zeker :)

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 29-05-2007 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

BasieP schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:53:
Nikon is algemeen gekend voor meer gladstrijken van ruis zodat je minder detail op ziet. Canon bewerkt het ruis minder hard na zodat je meer detail ziet. Dan nog heeft een Canon minder last van ruis en is prachtig voor de concerten/parties. rapture in "[STARTERS] Ik wil een DSLR, wat nu?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ontzettend bedankt trouwens alvast voor het opzetten van dit topic. Perfect, en super dat jullie de tijd nemen om starters zo te helpen.

1. Wat is je beschikbare budget?
Ca. €1000
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Foto's maken is erg leuk, en als je opeens foto's met een dSLR gemaakt heb is het nog leuker. Foto's optimaliseren door met de instellingen te spelen is toch wel een doel. Verder is het fotograferen van dieren dmv een zoomlens een grote reden.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Vooral voor de vakanties, waar veel natuur en wildlife foto's gemaakt gaan worden (hopefully)
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Op dit moment een lichte voorkeur voor de Nikon, daar ik deze veel lekkerder in de hand vind liggen. Gewoon net war groter/zwaarder. Groot voordeel van de Canon vind ik weer de antistof techniek.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, sowieso een zoomlens erbij. Qua filter weet ik eigenlijk niet wat een must is, en ben er ook nog niet uit of een externe flitser nu meteen al zo belangrijk is
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Haha, advies, heel graag, omdat ik zelf ook weinig kenners in mijn vriendenkring heb.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
In het begin natuurlijk grote wilde plannen, maar moet nog afwachten wat ervan terecht komt. Heb het erg druk met werk. Zal dus vooral op de vakanties aankomen, en wat experimenten tussendoor.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat is wel de bedoeling. Misschien dus ook later overstappen op een nieuwer/groter model. Wordt echt een instapper dit.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Konica Minolta G600. Top camera met briljante foto's. Nooit ook maar 1 mislukt. Maar net te weinig funcites, en vooral het zoomvermogen is niet toereikend voor wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:22:
Ontzettend bedankt trouwens alvast voor het opzetten van dit topic. Perfect, en super dat jullie de tijd nemen om starters zo te helpen.

Ca. €1000
Foto's maken is erg leuk, en als je opeens foto's met een dSLR gemaakt heb is het nog leuker. Foto's optimaliseren door met de instellingen te spelen is toch wel een doel. Verder is het fotograferen van dieren dmv een zoomlens een grote reden.
Vooral voor de vakanties, waar veel natuur en wildlife foto's gemaakt gaan worden (hopefully)
Nee.
Goed startbudget, op het moment kan je alle kanten nog op :) Het lijkt erop dat je een dSLR met een telelens wilt ;)
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Op dit moment een lichte voorkeur voor de Nikon, daar ik deze veel lekkerder in de hand vind liggen. Gewoon net war groter/zwaarder. Groot voordeel van de Canon vind ik weer de antistof techniek.
Anti-dust is een feature die eigenlijk voor geen meter werkt, dus dat zullen we maar noteren als een lichte voorkeur voor Nikon? ;)
Ja, sowieso een zoomlens erbij. Qua filter weet ik eigenlijk niet wat een must is, en ben er ook nog niet uit of een externe flitser nu meteen al zo belangrijk is
Haha, advies, heel graag, omdat ik zelf ook weinig kenners in mijn vriendenkring heb.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
In het begin natuurlijk grote wilde plannen, maar moet nog afwachten wat ervan terecht komt. Heb het erg druk met werk. Zal dus vooral op de vakanties aankomen, en wat experimenten tussendoor.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat is wel de bedoeling. Misschien dus ook later overstappen op een nieuwer/groter model. Wordt echt een instapper dit.
Konica Minolta G600. Top camera met briljante foto's. Nooit ook maar 1 mislukt. Maar net te weinig funcites, en vooral het zoomvermogen is niet toereikend voor wat ik wil.
De set waar ik nu naar toe neig te adviseren is een D40 met 18-55 en 55-200VR, zoals we ook aan hahn hebben aangeraden, al dan nie aangevuld met een SB-400. Dan ben je, na aanschaf van geheugen en een tas, met 1000 euro klaar en heb je dus een body met standaard en telelens, en externe flitser. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@mthijz: is een prosumer/superzoom compact niet iets voor je? Ik denk eigenlijk dat je daar wel een heel eind mee kunt komen.
De antistof-techniek van Canon is beslist niet iets wat je als een "groot voordeel" moet zien, maar als een marketing-feature dat werkt blijkbaar wel, dus. Een blaasbalgje kost 10 euro en werkt 100x beter dan de automatische anti-dust dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik ben met ^^ .. anti dust feature van alle dslr's.. complete BS! .. laatst ergens iets over gelezen.. dat het inderdaad nog niet eens helft van het effect heeft dan 1 keer blazen met een blaasbalgje (en dan blaas je de rotzooi nog rond.. btw.. ik zet er kruimeldief op.. en dat werkt doorgaans perfect.. ik heb er altijd alles mee af kunnen krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

RedXraD schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:31:
De set waar ik nu naar toe neig te adviseren is een D40 met 18-55 en 55-200VR, zoals we ook aan hahn hebben aangeraden, al dan nie aangevuld met een SB-400. Dan ben je, na aanschaf van geheugen en een tas, met 1000 euro klaar en heb je dus een body met standaard en telelens, en externe flitser. :)
Opzich is de D40 een goede keus, maar wat mij weerhoud om een D40 te adviseren is het gebrek aan interne focusmotor. Hierdoor heeft het níet AF-S glas (die zelf een focusmotor hebben) geen autofocus. Dat is met deze twee en veel andere lenzen absoluut geen beperking, maar er is zo veel mooi Nikon glas dat dan de autofocus verliest dat ik het best zonde vind.

Als tegenadvies, de 400D kit met 18-55 en 55-200 kitlenzen is ook een mooie. Die is €899 en met de cashback van Canon gaat daar nog eens €80 vanaf. Dan heb je in je budget nog steeds genoeg ruimte voor een tas(je), geheugen en een reserveaccu. :)

En dat anti-dust werkt niet, koop gewoon een blaasbalgje, zoals hierboven al is aangegeven. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Oxi op 29-05-2007 16:43 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Oxi schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:42:
[...]

Opzich is de D40 een goede keus, maar wat mij weerhoud om een D40 te adviseren is het gebrek aan interne focusmotor. Hierdoor heeft het níet AF-S glas (die zelf een focusmotor hebben) geen autofocus. Dat is met deze twee en veel andere lenzen absoluut geen beperking, maar er is zo veel mooi Nikon glas dat dan de autofocus verliest dat ik het best zonde vind.

Als tegenadvies, de 400D kit met 18-55 en 55-200 kitlenzen is ook een mooie. Die is €899 en met de cashback van Canon gaat daar nog eens €80 vanaf. Dan heb je in je budget nog steeds genoeg ruimte voor een tas(je), geheugen en een reserveaccu. :)

En dat anti-dust werkt niet, koop gewoon een blaasbalgje, zoals hierboven al is aangegeven. :P
Ben het met je eens over dat af-s glas, aan de andere kant zie je steeds meer van dat spul op de markt komen, en heb je in 'het Nikon kamp' voor dat geld dus een body met 18-55, gestabiliseerde 55-200(VR) en een SB-400....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahaha, okay da's duidelijk dan! de anti-dust is niet echt een groot voordeel te noemen. Dat is alvast hele duidelijke feedback. Dank.
Wat betreft de prosumer/superzoom compact camera, ik zou graag een eerste stap willen zetten met een dSLR, met het oog op de toekomst, om langzaam aan de set uit te bouwen. Vandaar.
En idd, de D40 die hahn was aanbevolen had ik ook gezien. Ziet er inderdaad toch wel uit als een serieuze optie. ik zou dus zelfs nog kunnen wachten met de lens en wat geld overhouden (het is niet zo dat ik nu per se 1000 euro wil uitgeven, wil namelijk ook nog een plasma scherm kopen, dus kan het geld goed gebruiken)... Maar ik ga me nog even verder verdiepen in de D40, en de verschillen met de D50 en de D40x.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
D50: zou ik me niet al teveel in verdiepen, want hij is discontinued en steeds moeilijker leverbaar. Als je er nog een kunt vinden though is dat ook een prima optie. Tot op heden erg blij mee.
D40x: 10MP in plaats van 6, sja. Marketing-geblaat weer. Enige interessante reden voor mij om eventueeeel een D40x boven de D40 te kiezen is dat je met een D40x begint bij ISO 100 en met een D40 bij 200. En een halve fps extra, wohoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxi schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:42:
[...]

Ik had deze kit inderdaad ook gezien, en vond hem (ondanks de "lichte" canon) ook een goeie optie. Wat mij hier tegen hield, zijn de meningen van mensen dat de kitlenzen van Canon waardeloos zijn, en die van Nikon wel gewoon erg goeie quality zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:18:
[...]

Ik had deze kit inderdaad ook gezien, en vond hem (ondanks de "lichte" canon) ook een goeie optie. Wat mij hier tegen hield, zijn de meningen van mensen dat de kitlenzen van Canon waardeloos zijn, en die van Nikon wel gewoon erg goeie quality zijn....
Mwah, op die manier schets je het contrast wel erg groot, het is níet zo dat de Canon een absoluut prul is, en de Nikon een absolute topper, maar de Nikkor ís wel beter ja, zeker de MK II is een leuk ding voor het geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedXraD schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:22:
[...]

Mwah, op die manier schets je het contrast wel erg groot, het is níet zo dat de Canon een absoluut prul is, en de Nikon een absolute topper, maar de Nikkor ís wel beter ja, zeker de MK II is een leuk ding voor het geld :)
Ik zeg ook zeker niet dat Canon slecht is, wat mij betreft zijn Nikon en Canon 100% vergelijkbaar qua kwaliteit, maar zit er blijkbaar een groot verschil in de kitlenzen...
en de MKII, is dat de D40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:18:
Ik had deze kit inderdaad ook gezien, en vond hem (ondanks de "lichte" canon) ook een goeie optie. Wat mij hier tegen hield, zijn de meningen van mensen dat de kitlenzen van Canon waardeloos zijn, en die van Nikon wel gewoon erg goeie quality zijn...
In een Antwerpse fotozaak hadden ze 2 foto's van de kathedraal laten zien, de ene met Canon kitlens en de andere met Nikon. Het is aan de scherpte in de randen te zien, zeker merkbaar.

Ik heb een Canon kitlens als tijdelijke lens en het is ook goed op in poepeloere zat op cantussen foto's te trekken. Een kapotte kitlens (€ 35 tweedehands bij een fotozaak) kost mij nog minder dan een ingeslagen UV-filter, hierdoor neem ik soms de denigrerende term "wegwerplens" in de mond.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 29-05-2007 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:25

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Kijk ook eens naar http://www.zercom.nl/inde...&c=19&f=1&h=1&s=1&a=62563
Is een Pentax K10D met 18-55 kitlens en 50-200 onder de 1000 euro :)

Anders zou je ook bijvoorbeeld een Pentax K100D met 18-55 en 50-200 kunnen overwegen:
http://www.digitalstreet....p2i6mdfm4amet3a8nt3rk9fk2
Voor onder de 740 euro.
Dan houd je geld over voor bijvoorbeeld een flitser oid :)

Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is een Olympus E-500 met een dual kit.
Voor onder de 630 euro ;)

Uiteraard hebben Nikon en Canon ook zeker goede aanbiedingen zoals de Nikon D40(x) en de Canon 350D/400D.

Success met je keuze !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:25:
[...]

Ik zeg ook zeker niet dat Canon slecht is, wat mij betreft zijn Nikon en Canon 100% vergelijkbaar qua kwaliteit, maar zit er blijkbaar een groot verschil in de kitlenzen...
en de MKII, is dat de D40?
De 18-55/3.5-5.6 mkII is de D40 kitlens inderdaad. Ik zeg ook niet dat je zegt dat het verschil tussen Canon en Nikon als merk erg groot is, maar dat het verschil in kitlenzen zó groot is. En zo hevig is dat nou ook weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:26:

Anders zou je ook bijvoorbeeld een Pentax K100D met 18-55 en 50-200 kunnen overwegen:
Voor onder de 740 euro.
...
Success met je keuze !
Ah, een nieuwe optie, de Pentax. Brengt een hoop nostalgie met zich mee daar mij pa vroeger een pentax had... good old times... de eerste die je noemt, de K10D is al 950 euro met alleen de kitlens, dus die wordt wat te prijzig. de K100D is misschien wel interessant... zal vast ook wel een topic over lopen. Snel Kijken!
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
nou ik ben vanmiddag nog even langs een lokaal winkeltje geweest, waar ik even de d40 in me handen heb gehad..
ik moet zeggen dat ie niet zo goed in me hand lag als ik gehoopt had. De 30D is dus veruit de beste wat ergonomie betreft (in mijn prijsklasse dan)
echter is ie direct zoveel duurder dat ik er een lens voor moet opofferen, en daar heb ik niet zoveel zin in..

de verkoper wilde mij direct een d40x aansmeren, maar na wat gebabbel gaf ie toch toe dat het een marketing stuntje was omdat de d40 niet zo lekker verkocht.

Aangezien de ergonomie van de 400d niet echt veel slechter is dan de d40 zit ik toch weer te twijfelen. Aan de ene kant is de d40 goedkoper, en heeft betere kitlens, aan de andere kant is de 400d weer beter qua functionaliteit en minder ruisgevoelig, en neig ik toch een beetje naar canon lensjes. (de keuze is er reuze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
Gewoon voor de 30d gaan, voor 790 euro(na cashback) ben je er een stuk gelukkiger mee dan met de 400d/d40(x). Die lens komt later wel, gewoon eerst even spelenb met de kitlens en dan kom je er misschien wel achter dat je die extra lens helemaal niet wil hebben, of andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Nikon heeft ook enorme keuze, maar alleen wat minder op de D40 omdat je SWM/HSM lensen moet hebben wil je AF hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Argh, en nu staat op de website van Digitalstreet.nl dat de 400D met kit wél leverbaar is.
Kan ik morgen alsnog rijden. (Eerst nu maar even bestellen dan zodat ik morgen niet weer naast het net vis!)

Sorry voor het off-topic frustratiegeuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:43:
[...]

Ah, een nieuwe optie, de Pentax. Brengt een hoop nostalgie met zich mee daar mij pa vroeger een pentax had... good old times... de eerste die je noemt, de K10D is al 950 euro met alleen de kitlens, dus die wordt wat te prijzig. de K100D is misschien wel interessant... zal vast ook wel een topic over lopen. Snel Kijken!
Thx!
:)
Komt bekend voor ;)
Maar als je op de bovenste link klikt die ik hiervoor poste zie je dat het om een set gaat met de 18-55 en de 50-200 en de K10D voor minder dan 1000 euro. Dus een 'dubbel-kit' zeg maar :)

Succes met je keus in ieder geval! Je zou in 'Het grote Pentax dSLR topic deel2' kunnen kijken voor meer informatie als je wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
+/- 1000 euro.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Kwaliteit van de foto's is nu eenmaal een stuk beter dan de point-n-shoot toestellen.

Urban-, portret- en partyfotografie.

nee.

nee.

Waarschijnlijk een zoomlens en flitser.

Advies graag.

Wil het als hobby blijven doen, en ernaast ook wat voor school.

Ja.

Sony DSC-P72 en Sony DSC-F505. Ook Canon 350D, welke nu vervangen is door een 30D van een vriend.
Beperkingen van de Sony toestellen zijn de instelmogelijkheden en uiteraard de kwaliteit.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Is zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

addictive schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:54:
+/- 1000 euro.
Naar aanleiding hiervan quote ik even me zelf hier voorgaand :)
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:26:

Voor onder de 740 euro.

Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is een Olympus E-500 met een dual kit.
Voor onder de 630 euro ;)

Uiteraard hebben Nikon en Canon ook zeker goede aanbiedingen zoals de Nikon D40(x) en de Canon 350D/400D.

Success met je keuze !
Misschien dat je er wat aan hebt :)
In ieder geval veel succes met je keuze. Zolang je maar kiest voor de camera/platform waar jij je zelf het beste bij voelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
addictive schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:54:
+/- 1000 euro.

Urban-, portret- en partyfotografie.
Supercompleet met "alles" erop en eraan, uitstekende beeldstabilisator aan het tele eind.

Nikon D40 + AF-S 18-55 + AF-S 55-200 VR + SB-400 + 2GB SD (Bijvoorbeeld foto konijnenberg)
Tas: Nikon/Crumpler The That (Bijvoorbeeld factoryprices.nl)
Extra accu (Bijvoorbeeld marktplaats)

Dit moet je net lukken voor 1000 euro. Voor 50 euro extra heb je de Nikon D50 (Digitalstreet heeft ze nog) en dat raad ik je sterk aan, aangezien de D50 de focusmotor in de body niet mist, welke je meer keuze geeft in de toekomst als je wil uitbreiden (ook niet af-s en niet hsm 3rth party glas zal dan autofocus hebben).

Verder deze set omdat er een externe flitser bij zit, welke, met oefenen, duidelijk betere flitsresultaten gaat geven dan een interne, en dit is gezien punt 3 in vragenlijstje voor jouw van belang.

Waarom geen Canon? Puur budgetair, nikon heeft een killer instap platform neergezet met D40+SB-400 flitser (Canon waar blijf je?)
Waarom geen ander merk dan? Nikon en Canon hebben NU de glaskeuze op de markt. Dit staat garant voor continueiteit en keuze als je later doorgroeid, je wil nu niets uitsluiten immers, en ik weiger adviesen te geven op basis van roadmaps en groot corporiele beloftes ;)
Is zeker een optie.
Dan kun je zoeken naar een Canon 20D, sprokkelen en mazzel hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Ik zei het gister al op irc:
ik heb gister een 30D besteld (body) met een 70-300 lens erbij :)
nog even een tweedehands kitlens scoren en ik kan ff vooruit

tnx voor advies in ieder geval mensen (vooral RedXraD) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
BasieP schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 09:27:
Ik zei het gister al op irc:
ik heb gister een 30D besteld (body) met een 70-300 lens erbij :)
nog even een tweedehands kitlens scoren en ik kan ff vooruit
Kijk, gefeliciteerd met je aankoop, erg lekkere body waarvan je nog een tijd plezier zult hebben. Wellicht is het een idee om die 2e hands kitlens (hoewel erg cheap) te vergeten en te gaan voor wat beter glas zoals een sigma 17-70 of een canon 17-85IS? geen idee hoeveel die laatste kost, misschien wel een heel eind buiten je budget maar misschien is het het overwegen waard :)
tnx voor advies in ieder geval mensen (vooral RedXraD) :)
N/P :) en leuk om te zien dat je tot een keuze bent gekomen, H/F met je 30D! :)

Ow, en wat betreft addictive ga ik weer met Ronald mee, de D40 met 18-55, 55-200VR en SB-400 is gewoon imho dé set om voor te gaan als je rond de €1000 hebt te besteden en dat wensenpakket hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
Thanks allemaal voor jullie hulp!

Ben een 20D tegengekomen met grip, 2 accu's en 2GB kaartje voor 700 euro. Ik denk dat die het worden gaat incombinatie met een sigma 17-70.
Crumpler tas erbij, flitser komt later eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
  • Laatst online: 10-04 15:21
Max 999 euro inclusief lenzen. Uiteraard geldt: hoe minder hoe beter

Meer controle, meer experimenteren, betere kwaliteit foto's.

Mijn hobbies zijn o.a. sportklimmen en alpinisme. Onderweg en indien mogelijk ook tijdens het klimmen wil ik graag foto's maken. Vaak overvloedig veel licht aanwezig (denk aan sneeuw bij mooi weer). Foto's binnen zijn minder van belang. Gewicht is belangrijk. Hoe minder, hoe beter. Ik fotografeer vaak (berg)landschappen en (klimmende) mensen. Soms een bergmarmot :O en soms een edelweiss... Misschien moet ik wel geen DSLR nemen maar een nieuwe compact camera, maar zie punt 2.

Ik heb nog geen lenzen

Ik ben geïnteresseerd in de Olympus E-410, maar die is nog niet te krijgen in Nederland (volgende maand pas). De camera is lekker klein, en ik hoop gunstig geprijsd, en hoe minder gewicht hoe beter. Bijkomstig voordeel: er kunnen CF kaartjes in die ik ook bij mijn huidige camera gebruik. LiveView vind ik een mooie optie. Ieder z'n ding he.

Ja, ik wil meteen een lens erbij kopen. Bij de (wel reeds verkrijgbare) E400 en de E500 is de Double Zoom Kit zeer gunstig geprijsd; ik hoop bij de E410 ook. De mogelijkheden van de E410:
Normaal: 14-42mm 1:3.5-5.6
"Special kit": 17.5-45mm 1:3.5-5.6
Double Zoom Kit: 14-42 + 40-150mm 1:4.0-5.6

Er is ook een 18-180mm 1:3.5-6.3 Super Zoom lens van Olympus verkrijgbaar. Als ik met 1 lens op stap zou kunnen, zou dat heel veel gewicht besparen. Is dit een mooie lens? (momenteel 419 euro in pricewatch)

Ja :) Maar even zonder gekheid: ik ben bang dat ik me zit dood te staren op de E410. Er zijn wellicht alternatieven. Wegens mijn gebrekkige kennis ben ik gemakkelijk over te halen om naar wat anders te kijken.

Eigenlijk alleen in de vakanties. Ik ga wel heel vaak op vakantie, dat dan weer wel. Maar wil dit niet professioneel of serieus aanpakken. Het is gewoon voor mezelf. Ik kan wel overweg met photoshop (zoals auto levels, auto contrast en auto color whoehahaha! nee hoor wel iets meer dan dat).

Misschien. Ik denk alleen met OF de double zoom kit OF de 18-180 genoeg bereik te hebben voor mijn doeleinden. Maar misschien heb ik dat wel helemaal verkeerd? Een betere lens is vaak erg duur.

Canon Powershot A80, met ideaal uitklap display. Beperking: te traag, te weinig zoom, irritant kut AiAF systeem (zet ik altijd uit). Ben wel heel blij dat ik tenminste nog de sluitertijd en diafragma kan instellen (kan bijvoorbeeld met de Ixus niet). Mooie kleuren, maar kwaliteit en scherpte vallen toch wat tegen.

Is wel optie

Alvast bedankt. Ik hoop dat ik mijn verstand gebruik en luister naar de experts, ipv dan uiteindelijk toch gewoon de E410 te kopen. Je weet hoe dat gaat als je eenmaal iets in je hoofd hebt }:O ... Vandaar ook deze post.

Ik heb uiteraard al wat gelezen op dit forum, en ik gok nu al dat RedXraD me een D40 met 55-200VR gaat aanraden ;) Overtuig me dan maar dat dat beter is. Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Buur75 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:36:
Max 999 euro inclusief lenzen. Uiteraard geldt: hoe minder hoe beter

Meer controle, meer experimenteren, betere kwaliteit foto's.

Mijn hobbies zijn o.a. sportklimmen en alpinisme. Onderweg en indien mogelijk ook tijdens het klimmen wil ik graag foto's maken. Vaak overvloedig veel licht aanwezig (denk aan sneeuw bij mooi weer). Foto's binnen zijn minder van belang. Gewicht is belangrijk. Hoe minder, hoe beter. Ik fotografeer vaak (berg)landschappen en (klimmende) mensen. Soms een bergmarmot :O en soms een edelweiss... Misschien moet ik wel geen DSLR nemen maar een nieuwe compact camera, maar zie punt 2.
Hoe minder €€ hoe beter, genoeg licht, hoe lichter hoe beter, zowel groothoek als tele. Hmm.

Dan wordt het OF een kleine/lichte dSLR met een superzoom zoals een 18-200 OF een compact met superzoom. Een dSLR koop je niet omdat 'ie zo lekker licht of klein is. Ik kan me zo voorstellen dat je er echt geen behoefte aan hebt om even snel een lens te wisselen als je aan het klimmen bent, dus vandaar het advies: superzoom.
In het dSLR-kamp kun je dan eens kijken naar een Nikon D40 of Canon 400D met een 18-200-lens, al dan niet gestabiliseerd. In het compact-superzoom-kamp de Fuji S9700 of Panasonic FZ-8.

Wat betreft punt 2: wat voor camera heb je nu en tegen welke beperkingen loop je aan? Bij de compact-superzooms die ik noem kun je in ieder geval handmatig ISO/diafragma en sluitertijd instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wortelsoep op 30-05-2007 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilko schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:43:
[...]

In het compact-superzoom-kamp de Fuji S9700 of Panasonic FZ-8.
Of Canon powershot S3/S5IS of Sony DSC-H9 of of of....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Een Nikon D40 met 18-200 AF-S VR lens dan heb je zo'n beetje alles wat je nodig hebt. Zit je wel op 1100 euro of iets dergelijks. De enige superzoom van goede kwaliteit eigenlijk.

Waarschijnlijk is een compact toch handiger voor je, aangezien ze lichter, compacter en goedkoper zijn. Ook de betere compacts kun je redelijk goed handmatig instellen, al zijn ze dan vaak niet zo compact meer. Denk aan de s5700 of s9600 oid. Niet de kleinste, maar wel de beteren.

Eventueel zou je een F30 of een Nikon P5000 of zoiets kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

compact superzoom is leuk en heeft net als een dslr veel opties maar je moet niet vergeten dat je met een compact superzoom HEEL zwaar inlevert op kwaliteit. Bijna alle crops van compact superzooms lijken net grove schilderijen. Maar goed, dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken (hoewel een instap dslr met kitlens tegenwoordig bijna net zo duur is als een compact superzoom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Ik denk dat jij beter af bent met een goede prosumer cam.
Je schiet namelijk vooral bij goede lichtomstandigheden, hebt genoeg aan een 28-280mm lens, en wilt een camera die niet te zwaar is.
Kwaliteit heb je wel met een prosumer cam, snelheid is bij de nieuwere modellen prima, controle bij de goede modellen ook zeker wel en verder ben je ook nog eens goedkoper uit.
Kijk eens naar iets als de Fuji S9600. :)

[ Voor 5% gewijzigd door -DG- op 30-05-2007 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik denk juist dat je zelf aangedragen Olympus camera's wel een goede keuze voor jou is.
Want je wilt graag een compacte camera en toch het gemak van een SLR. En zover ik heb begrepen is de superzoom van Olympus een redelijk goed stukje glas.

En Olympus begint ook steeds beter de ruis productie (problemen) onder de knie te krijgen elke nieuwe generatie wordt weer beter(niet beter als de andere merken maar goed).

Klein en licht zijn de Pentax K110D en K100D ook nog wel redelijk te noemen. Ook de Nikon D40(x) en Canon 350/400D zijn ook nog relatief klein en licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
  • Laatst online: 10-04 15:21
Inderdaad, het wisselen van lenzen zal niet al te vaak voorkomen. Zo'n 'prosumer' camera als jullie noemen zal ik zeker eens gaan bekijken. Ik kende de term niet eerder. Een stomme vraag misschien, maar de mogelijkheid om lenzen te wisselen is toch niet de enige reden om een spiegelreflex te kopen? Ik hoop eigenlijk ook op betere beeldkwaliteit. Ik vind mijn A80 met macro opnamen echt prachtig, maar de (berg)landschappen zijn vaak flets, diepteloos, detailloos... Of ligt dat aan de fotograaf? Dat zou best kunnen. Niet dat ik verwacht meteen prijzen te winnen met een dslr, maar wat scherpere en meer levende platen verwacht ik eigenlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Scherper zal best lukken, levendiger hangt deels van de fotograaf af, deels van de camera, en dan met name de kleuren en het contrast wat de lens biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Mochten mensen met een Canon DSLR zich wagen aan de oldies goldies van Nikon objectieven dan kan dat met wat ik gevonden heb op ebay: http://cgi.ebay.com/AF-Co...30059QQrdZ1QQcmdZViewItem
Mmm.. en daarmee wordt de 30D wel weer een aantrekkelijke optie

[ Voor 4% gewijzigd door henkleerssen op 31-05-2007 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Want?

En wat doet dit in het starter dSLR topic, eigenlijk? Bij Canon mount objectieven topic lijkt me handiger?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkleerssen schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 00:29:
Mochten mensen met een Canon DSLR zich wagen aan de oldies goldies van Nikon objectieven dan kan dat met wat ik gevonden heb op ebay: http://cgi.ebay.com/AF-Co...30059QQrdZ1QQcmdZViewItem
Mmm.. en daarmee wordt de 30D wel weer een aantrekkelijke optie
is die ook de andere kant op :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Wilko schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:10:
Scherper zal best lukken, levendiger hangt deels van de fotograaf af, deels van de camera, en dan met name de kleuren en het contrast wat de lens biedt.
Plus veel meer detail (groter dynamisch bereik), de mogelijkheid om raw te bewerken, en veel filtermogelijkheden (pola-filter in de bergen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje:

Is het verschil in ruisniveau tussen de Canon EOS 400D en de Sony Alpha 100 puur kwaliteitsverschil tussen de 2 sensors of heeft de canon gewoon betere noisereduction? De sony krijgt na 400 iso namelijk veel meer last van ruis.

(De sensor van sony schijnt dezelfde te zijn als die van de Nikon D200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:07:
Vraagje:

Is het verschil in ruisniveau tussen de Canon EOS 400D en de Sony Alpha 100 puur kwaliteitsverschil tussen de 2 sensors of heeft de canon gewoon betere noisereduction? De sony krijgt na 400 iso namelijk veel meer last van ruis.

(De sensor van sony schijnt dezelfde te zijn als die van de Nikon D200)
het is een hele andere sensor met andere techniek.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:12:
[...]

het is een hele andere sensor met andere techniek.
Ja maar de verschillen in beeldkwaliteit tussen de 2 zouden op dit moment minimaal zijn. Ik lees telkens dat Canon zeer goede NR aan boord heeft waardoor de hogere iso shots er nog acceptabel uit zien, kan iemand dat bevestigen? (of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Klopt, de 400D gooit er wel een redelijke bak NR overheen hoor, waardoor detail een beetje wordt weg gesmeerd, maar dat doen meer Canon's.
Ik heb liever wat meer ruis en veel details en dan naderhand ruis reductie doen.
Nikon doet dat trouwens ook, die bakken NR, en smeert dus ook de details graag weg ;)
De Sony ruist weer juist gigantisch boven de 400, en is niet echt hele 'mooie ruis' maar schijnt met ruisreductie programma's wel goed aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Priyantha Bleeker schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:19:
Klopt, de 400D gooit er wel een redelijke bak NR overheen hoor, waardoor detail een beetje wordt weg gesmeerd, maar dat doen meer Canon's.
Ik heb liever wat meer ruis en veel details en dan naderhand ruis reductie doen.
Nikon doet dat trouwens ook, die bakken NR, en smeert dus ook de details graag weg ;)
De Sony ruist weer juist gigantisch boven de 400, en is niet echt hele 'mooie ruis' maar schijnt met ruisreductie programma's wel goed aan te pakken.
Voor zover ik weet doet de 400D juist geen post-processing NR, als je op RAW schiet wat je toch doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Zoijar schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 20:06:
Voor zover ik weet doet de 400D juist geen post-processing NR, als je op RAW schiet wat je toch doet.
In raw doet geen enkele camera NR of andere post processing, dat is juist de kracht van raw: werken met de pure data uit de sensor.

[ Voor 16% gewijzigd door martijn_tje op 31-05-2007 21:05 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

martijn_tje schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:04:
[...]

In raw doet geen enkele camera NR of andere post processing, dat is juist de kracht van raw: werken met de pure data uit de sensor.
Jazeker wel... Black-frame ND etc. zit ook gewoon in de raw :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ook al vermeld in het Nikon D40 topic, vanaf 1 juni (vandaag dus) geldt er een 90 euro cashback van Nikon op de D40 en D40x!
Ik heb er 1 besteld bij Schiphol... D40 + kitlens voor 450 euro minus 90 cash back is 360 euro !!!
Hij is dus besteld, ik heb hem nog niet, maar moet nu dus wel een tas, zoomlens en extra accu aan gaan schaffen voordat ik de camera heb... raarrrr. Wel hopen dat ie er ligt straks :S
En dan lekker in het vliegtuig op weg naar vakantie foto's gaan maken... lol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 15:21:
Zoals ook al vermeld in het Nikon D40 topic, vanaf 1 juni (vandaag dus) geldt er een 90 euro cashback van Nikon op de D40 en D40x!
Ik heb er 1 besteld bij Schiphol... D40 + kitlens voor 450 euro minus 90 cash back is 360 euro !!!
Hij is dus besteld, ik heb hem nog niet, maar moet nu dus wel een tas, zoomlens en extra accu aan gaan schaffen voordat ik de camera heb... raarrrr. Wel hopen dat ie er ligt straks :S
En dan lekker in het vliegtuig op weg naar vakantie foto's gaan maken... lol!
Om dit even íets te nuanceren, het geldt voor bepaalde kits. Op de promotiesite staat het volgende tabelletje:

Afbeeldingslocatie: http://www.europe-nikon.com/resources/AA~/GNEaxCabQL2I-aRF3JcbZSEq2LG_Wdyh/RMrL9vGzsgbKToXmdLNOk0JrfoJKDX9f/WDlCaqbReoTCNkau-r7RRJ45RvOhZ3I9/Cvl4rLh-T.jpg

Losse bodies en door winkels gebundelde kits heb je dus géén cashback op. Let er bij aanschaf van deze camera's dus op dat alles in één doosje zit, want niet door Nikon samengestelde kits zijn van deze actie dus uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

ik zie niks op de Nikon site staan van een cashback: http://www.nikon.nl/produ.../broad/1379/overview.html ?
oeps.. iemand was me voor..
eeuh kan je dus niet de D40x zonder de kitlenzen kopen..met cashback?

[ Voor 30% gewijzigd door henkleerssen op 01-06-2007 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Klik eens op het linkje in de post boven je ;)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
henkleerssen schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 15:40:
ik zie niks op de Nikon site staan van een cashback: http://www.nikon.nl/produ.../broad/1379/overview.html ?
oeps.. iemand was me voor..
eeuh kan je dus niet de D40x zonder de kitlenzen kopen..met cashback?
Nee, maar een 18-55 vang je op MP of ebay ook wel een 75 euro voor.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe mijn pakket er (hopelijk) uit gaat zien:
Nikon D40 + 18-55 kitlens 360,--
Nikon AF-S 55-200 zoomlens 200,--
Extra Accu 50,--
SB-400 Flitser 120,--
4 GB SD Card 60,--
The This Crumpler Tas 70,--
TOTAAL 860,--

Is er dan iets wat ik vergeet? Een polarisatie filter misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

• Wat is je beschikbare budget?
max. 2000

• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Nieuwe hobby, computeren was hobby en is nu mijn werk

• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
bloemetje, beestje

• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
- Canon EF-S 60mm F/2.8 USM Macro
- Canon EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM

Later een:
- Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 IS USM

• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Eos 350, meest compact en is voor mij goed te hanteren. (kleine handjes)
400 heeft te weinig toegevoegde waarde.

• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, vooral macro lens

• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide ?

• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Heb een full-time baan, zal dus weinig tijd hebben.
Uiteraard wel zoveel mogelijk.

• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Zie lens

• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een hele oude 1,2 MP camera :o

• Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet en gezien mijn budget is het ook niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door GoT op 01-06-2007 18:58 . Reden: lenzen gehyperlinked ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:27:
Extra Accu 50,--
SB-400 Flitser 120,--
4 GB SD Card 60,--
TOTAAL 860,--

Ik zou voor de 55-200VR lens gaan, kan makkelijk als je bezuinigd op de extra accu, een
imitatie is rond de 10 euro en wat op geheugen kaartjes 2 van 1GB ofzo, die worden
toch alleen maar goedkoper... en je hebt ook tassen van 30 euro :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:27:
Extra Accu 50,--
SB-400 Flitser 120,--
4 GB SD Card 60,--
TOTAAL 860,--

Kijk ook 's bij lowepro voor een tas, minder trendy en wat goedkoper. Verder zou ik die extra accu even laten zitten en 1 of 2 1gb kaartjes nemen. Gaat 'r 's wat fout dan ben je niet alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zo bar veel scheelt het niet, de Crumplers zijn vaak wat netter afgewerkt en veel hipper om te zien. Sowieso straalt het niet zo'n camera hierrrrrrrrrrrrrrrrrrrr iets uit omdat Crumpler meer rommel maakt :P

* neographikal moest ook even slikken voor de 80 euro (60 bij cameranu) die hij voor z'n Pretty Boy XXXL heeft neergelegd. Lowepro had alleen weinig waarvan ik dacht, wow en het is nog goedkoper ook. Ga eens naar die Pretty Boy kijken met die set mthijz. Ik weet bijna wel zeker dat je alles erin krijgt. Ik zou ook even naar de VR-versie van je 55-200 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
The This is een rugtas met fotodeel, 70 euro is een ongeevenaard lage prijs vvoor een dergelijk soort tas. Dit komt doordat deze tas een product is van een samenwerkingsactie tussen Nikon en Crumpler.

Ik heb zelf de schouder tas "the that" en behalve dat nikon label, is hij prima :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

super bedankt voor de tips. Ik zal inderdaad voor de VR lens gaan kijken, en blijkbaar kan de accu ook goedkoper (via marktplaats bestellen?) Als tas meot ik nog even kijken, maar het grote voordeel van de The This Crumpler vond ik idd dat het een rugzak is, en dat hij niet teveel opvalt als foto-tas...
Ik kan niet wachten om er mee te spelen... nog 3 weken (aaargh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst, supertopic! Ik behoor precies tot de doelgroep van dit topic, wil beginnen met fotografie, maar zie door de alom bekende bomen het bos niet meer. Zit me al maanden lang te orienteren, heb ook al wel wat keuzes gemaakt, maar ook ik ben een twijfelaar en zou graag van deze mogelijkheid gebruik willen maken voor wat meer sturing in de goeie richting.

Wat is je beschikbare budget?
Mijn maximum budget vind ik rond de €650,= à €700,= (Liefst met diverse accessoires zoals lenzen erbij), maar alles daaronder is natuurlijk mooi meegenomen.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Sinds het moment dat ik een digitale camera heb vind ik het leuk om foto's te maken, maar door de camera die ik nu heb voel ik me enorm beperkt en zoek ik een camera waarmee ik lekker met diverse instellingen kan spelen en er uiteraard mooie foto's mee kan maken.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuurlijk voor vakanties, lijkt me duidelijk, maar ik ben ook van plan als ik een goeie camera heb om er mee de natuur of polder in te gaan, en dan mooie landschapsfoto's te maken. Macro lijkt me ook erg leuk, en naar mooie plaatsen te gaan en daar te fotograferen (Beste voorbeeld hier in de buurt is WIllemstad, maar ben vorig jaar ook een keer in Brielle geweest, en dat vond ik ook een erg fotogeniek plaatsje). Studio- en portretfotografie trekt me helemaal niet, dus daar gaat mijn interesse niet naar uit.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Kort maar krachtig; nee.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ben een hele tijd geinteresseerd geweest in de Fuji S9600, heb daar goede berichten over gelezen. Maar ik ben bang dat er te weinig uitbreidingsmogelijkheden (3x woordwaarde) zijn m.b.t. lenzen e.d. Zag net tijdens het doorlezen van dit topic de Nikon D40 langskomen, die zag er ook wel interessant uit. Maar daar zag ik op dpreview weer van staan dat wb en diafragma niet in te stellen zijn, en dat er buiten het gebruik van extra lenzen geen autofocus aanwezig is.

In ieder geval zoek ik een betaalbare camera, liefst dslr, waar voldoende mogelijkheden mee zijn om deze hobby mee te beginnen.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik denk het wel, zou wel graag een polafilter willen hebben vanwege de mooie kleuren, en een uvfilter staat ook op de lijst. Flitser weet ik eigenlijk niet, denk dat dat misschien later nog komt, en eventueel een statief lijkt me ook wel handig. Heb niet echt stabiele handen zeg maar. Ben ook niet echt goed thuis in alle lenzen, ben me wel aan het orienteren, maar jullie zullen wel begrijpen dat het allemaal aardig ingewikkeld is voor een beginner. Zoals ik hierboven ook al aangaf is landschapfotografie wel iets wat me interessant lijkt, dus zou ik daar wel advies voor willen hebben v.w.b. welke lenzen ik daarvoor kan gebruiken.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies graag.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik zal er echt niet iedere dag mee bezig zijn, maar op mooie dagen lijkt het me heerlijk om er op uit te trekken met de camera, en uiteraard op vakantie. Ik wil me niet direct een mooi weer fotograaf noemen, maar ik ben niet van plan om met -10 in de winter de polder in te gaan.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat denk ik zeker wel, uiteraard met het oog op de financiën, maar ook er van uitgaand dat ik niet alles tegelijk nodig heb, en bij de aanschaf van de camera in ieder geval al wel wat materiaal wil hebben waarmee ik gelijk aan de slag kan. Dus bijvoorbeeld een macrofilter zou later nog kunnen.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Wil je dat echt weten? Fuji A345, Need I say more?

Is 2e hands een optie of per se niet?
Zou kunnen maar het liefst nieuw, i.v.m. garantie e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:11:
Allereerst, supertopic! Ik behoor precies tot de doelgroep van dit topic, wil beginnen met fotografie, maar zie door de alom bekende bomen het bos niet meer. Zit me al maanden lang te orienteren, heb ook al wel wat keuzes gemaakt, maar ook ik ben een twijfelaar en zou graag van deze mogelijkheid gebruik willen maken voor wat meer sturing in de goeie richting.

Mijn maximum budget vind ik rond de €650,= à €700,= (Liefst met diverse accessoires zoals lenzen erbij), maar alles daaronder is natuurlijk mooi meegenomen.
Krap, maar doable, lees verder... ;)
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Sinds het moment dat ik een digitale camera heb vind ik het leuk om foto's te maken, maar door de camera die ik nu heb voel ik me enorm beperkt en zoek ik een camera waarmee ik lekker met diverse instellingen kan spelen en er uiteraard mooie foto's mee kan maken.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuurlijk voor vakanties, lijkt me duidelijk, maar ik ben ook van plan als ik een goeie camera heb om er mee de natuur of polder in te gaan, en dan mooie landschapsfoto's te maken. Macro lijkt me ook erg leuk, en naar mooie plaatsen te gaan en daar te fotograferen (Beste voorbeeld hier in de buurt is WIllemstad, maar ben vorig jaar ook een keer in Brielle geweest, en dat vond ik ook een erg fotogeniek plaatsje). Studio- en portretfotografie trekt me helemaal niet, dus daar gaat mijn interesse niet naar uit.
Vakanties en instellingen, tot nog toe lijkt een prosumer me een beter plan dan een dSLR, mede vanwege het formaat. Mooie foto's maken doe je met een prosumer net zo goed als met een dSLR, maar een dSLR heeft zeker voordelen. Goed, je hebt je vragen niet voor niets in het start-DSLR topic geplaatst, dus over prosumers heb ik het nu niet meer ;)
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Kort maar krachtig; nee.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ben een hele tijd geinteresseerd geweest in de Fuji S9600, heb daar goede berichten over gelezen. Maar ik ben bang dat er te weinig uitbreidingsmogelijkheden (3x woordwaarde) zijn m.b.t. lenzen e.d. Zag net tijdens het doorlezen van dit topic de Nikon D40 langskomen, die zag er ook wel interessant uit. Maar daar zag ik op dpreview weer van staan dat wb en diafragma niet in te stellen zijn, en dat er buiten het gebruik van extra lenzen geen autofocus aanwezig is.
Wat je denkt/vermoedt over de D40 klopt niet helemaal. Het diafragma en de WB zijn zeker in te stellen, wat dat betreft heb je denk ik het e.e.a. verkeerd begrepen.

Wat betreft autofocus: De nikon D40 focust alleen met zogeheten af-s lenzen. Dit zijn lenzen die een eigen focusmotor hebben, in tegenstelling tot lenzen die afhankelijk zijn van een focusmotor in de body. De laatste van de twee heeft de D40 niet, en is dus van autofocus afhankelijk of de lenzen het hebben ja of nee. Er zijn op het moment al flink wat af-s lenzen (en HSM-lenzen van sigma, ook lenzen met een eigen autofocus-motor) en dat aantal groeit ook nog steeds.
In ieder geval zoek ik een betaalbare camera, liefst dslr, waar voldoende mogelijkheden mee zijn om deze hobby mee te beginnen.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik denk het wel, zou wel graag een polafilter willen hebben vanwege de mooie kleuren, en een uvfilter staat ook op de lijst. Flitser weet ik eigenlijk niet, denk dat dat misschien later nog komt, en eventueel een statief lijkt me ook wel handig. Heb niet echt stabiele handen zeg maar. Ben ook niet echt goed thuis in alle lenzen, ben me wel aan het orienteren, maar jullie zullen wel begrijpen dat het allemaal aardig ingewikkeld is voor een beginner. Zoals ik hierboven ook al aangaf is landschapfotografie wel iets wat me interessant lijkt, dus zou ik daar wel advies voor willen hebben v.w.b. welke lenzen ik daarvoor kan gebruiken.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies graag.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik zal er echt niet iedere dag mee bezig zijn, maar op mooie dagen lijkt het me heerlijk om er op uit te trekken met de camera, en uiteraard op vakantie. Ik wil me niet direct een mooi weer fotograaf noemen, maar ik ben niet van plan om met -10 in de winter de polder in te gaan.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat denk ik zeker wel, uiteraard met het oog op de financiën, maar ook er van uitgaand dat ik niet alles tegelijk nodig heb, en bij de aanschaf van de camera in ieder geval al wel wat materiaal wil hebben waarmee ik gelijk aan de slag kan. Dus bijvoorbeeld een macrofilter zou later nog kunnen.
Macro-opzetlens of een echte 1:1 macrolens? het is namelijk nogal een platform- en prijsverschil :)
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Wil je dat echt weten? Fuji A345, Need I say more?

Is 2e hands een optie of per se niet?
Zou kunnen maar het liefst nieuw, i.v.m. garantie e.d.
Tot nog toe is een D40 met een 18-55, al dan niet aangevuld met een SB-400 en een 55-200(VR) imho gewoon nog steeds de beste koop. Zeker met de cashback van 90 euro die nikon op het moment geeft, is het bang-for-buck gehalte bij de D40 hoger dan bij welke concurrent dan ook, dus imho zeker het overwegen waard. Zie ook het verhaaltje over de autofocus-lenzen, de lenzen die ik hier noem zijn iig allemaal af-s en dus autofocus op je D40 :)

Rest alleen de vraag of je uberhaupt wel behoefte hebt aan telebereik. Met jouw budget wordt het namelijk krap aan/onmogelijk om de D40 met 18-55 én SB-400 én 55-200(VR) te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

eens met redxrad hierboven. Gooi de sb-400 eruit, koop maar een flitser als je weer gespaard hebt. Voor macro/landschappen en vakanties is het eerst niet zo nodig. Verder is die D40 met 18-55 een 55-200VR een prima set :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
niemand kijkt tegenwoordig meer om naar een 300d, niet te klein, goede lensmount, ik heb er overigens dagelijks nog veel plezier van, met fijne fotootjes tot wel 75x50cm aan de muur. tegenwoordig voor weinig te koop, meer geld voor goede objectieven en een betere body komt over een paar jaar wel. (zelf wil ik bijvoorbeeld best wel een 5d, maar dies me toch nog te duur)
kortom: persoonlijk heb ik liever een 300d met beter glas (waar je vel langer mee doet) dan een 350d oid met minder. body vervang je als het eens uitkomt. en voor sommigen is het misschien raadzaam om ook 200 euro apart te houden voor een fijne compactcam ernaast (fuji f30 oid) je dslr heb je niet altijd bij je.

[ Voor 13% gewijzigd door Zandor op 02-06-2007 19:33 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zandor schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 19:20:
niemand kijkt tegenwoordig meer om naar een 300d, niet te klein, goede lensmount, ik heb er overigens dagelijks nog veel plezier van, met fijne fotootjes tot wel 75x50cm aan de muur. tegenwoordig voor weinig te koop, meer geld voor goede objectieven en een betere body komt over een paar jaar wel. (zelf wil ik bijvoorbeeld best wel een 5d, maar dies me toch nog te duur)
kortom: persoonlijk heb ik liever een 300d met beter glas (waar je vel langer mee doet) dan een 350d oid met minder. body vervang je als het eens uitkomt. en voor sommigen is het misschien raadzaam om ook 200 euro apart te houden voor een fijne compactcam ernaast (fuji f30 oid) je dslr heb je niet altijd bij je.
Vind de 300d voor teveel verkocht worden voor wat hij bied. Daarnaast is die traag en heeft hij zeker geen al te beste bouw, nog naast zijn nogal verouderde focussysteem.
Het is zeker geen slecht ding, maar voor het geld is er vaak beter te vinden. Als mensen echt goedkoop met dslr willen beginnen en goedkoop een 300d op de kop kunnen tikken, dan is dat natuurlijk prima. Maar vaak is de prijs nog niet zo goedkoop ook. Een D40 nieuw met cashback maakt dan gewoon vaak meer bang for buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:11:
Pentax K110D plus 18-55 en 50-200 kitlens lijkt me dan een prima oplossing. Heb niet opgezocht wat zo'n setje nu kost, maar 't zal in de buurt van een Nikon D40 of Canon 350D zitten (en wanneer je de Samsung versie neemt is 'ie nog een tikkie goedkoper).

Voordeel van die Pentax is dat de beide kitlenzen (vooral de 18-55) optisch een stuk beter zijn dan de goedkope kitlenzen die Nikon en Canon bieden.
Nadeel is dat lenzen buiten de kitlenzen vrijwel nooit in voorraad zijn (ze zijn er wel, maar je moet ze bestellen of op de 2e-hands markt zoeken), maar in jouw geval lijkt me dat niet echt een showstopper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
ja ik heb op marktplaats gekeken en er wordt inderdaad nogal wat gevraagd, echter mijn punt is dat mensen veel aan een body uitgeven en misschien wel te weinig naar objectieven kijken. een goed objectief gaat decenia mee, een body wordt met het jaar weer beter.
kortom stel je hebt 1250 euro, dan kun je ook een tweedehands 17-40L + een 70-200L + 300d (die volgens mij een stevigere lens mount heeft dan de 350) oid . dan heb je echt mooie objectieven, niet heel veel geld kwijt en over een jaar of wat koop je eens een andere body.
(ik schrijf dit verhaal alleen maar op omdat ik een 300d heb en absoluut meer nut zie nu in betere objectieven dan in nu een andere body) ik heb nog geen 100 euro over om naar een 350d of een 400 te gaan, maar wel 500 euro voor een 17-40L, get my point.

[ Voor 24% gewijzigd door Zandor op 02-06-2007 20:39 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 17:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Nomad schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:15:
[...]

Vind de 300d voor teveel verkocht worden voor wat hij bied. Daarnaast is die traag en heeft hij zeker geen al te beste bouw, nog naast zijn nogal verouderde focussysteem.
Traag? Opstarten wel (relatief, sneller dan een compact nog altijd). De 2,5fps haalt de nieuwe D40 die je aanhaalt ook maar net. Het focussysteem is waar, aan de andere kant heeft de 350D hetzelfde focussysteem en dan kan een goedkope 300D dus wel een goed toestel zijn. De bouw lijkt slecht maar is het absoluut niet. Ik vertrouw de bouw van de 300D meer dan de 400D als ik eerlijk ben.
[/quote]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoT schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 17:36:
• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
- Canon EF-S 60mm F/2.8 USM Macro
- Canon EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM

Later een:
- Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 IS USM
OK, het merk glas heb je al gekozen. Niks mis mee, maar andere merken bieden kwalitatief vergelijkbaar glas hoor.
• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Eos 350, meest compact en is voor mij goed te hanteren. (kleine handjes)
400 heeft te weinig toegevoegde waarde.
Met bovenstaande lenzen zou ik zelf geen 350D kiezen. 't Kan wel, maar op een 30D komen ze veel meer tot hun recht. Niet zo compact als een 350D, maar dat went wel... ;)
Alternatieven wanneer je een (redelijk) compacte camera wil: Nikon D80 of Pentax K10D. Wil je nog kleiner (meer richting 350D) dan kun je ook 's kijken naar de Nikon D40(x) en Pentax K100D, maar dan lever je wel iets in op kwaliteit en bedieningsgemak, maar dat doe je ook al wanneer je kiest voor een 350D i.p.v. een 30D...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In eerste instantie wil ik een 'standaardpakket' body met kitlens kopen, geloof dat 18-55 het meest gebruikelijk is. Daarbij komt natuurlijk nog een tas/geheugenkaartjes. Voor de body met kitlens wil ik rond 500-700 euro uitgeven. Maar ik laat het ook een beetje van het advies afhangen.

Ik wil er een serieuze hobby van gaan maken. Ik fotografeer nu met een digitale camera, maar die is toch te beperkt in kwaliteit en mogelijkheden. In september wil ik ook beginnen met een fotografiecursus.

Van alles een beetje waarschijnlijk, maar mijn dochter van nu 8 maanden oud zal hierin vooral het onderwerp zijn. Portretfotografie trekt me ook wel aan, maar een eigen studio kunnen bouwen zal nog wel in de verre toekomst liggen.

Nee

Mijn keuze ging aanvankelijk tussen de Nikon 40D en de Canon 400D. Deze leken me mooie camera's om in te stappen ook qua aantrekkelijkheid van prijs. Bij het inlezen hier op dit forum en op andere sites kreeg ik toch wel de indruk dat de Canon 400D meer te bieden zou hebben, dat deze camera meer uit te bouwen zou zijn naar een 'serieuze' camera, terwijl de 40D echt vooral voor mensen zou zijn die van een consumer afkwamen en slechts de automatenstand zouden blijven gebruiken. Ook om de bekende reden van AF-S lenzen bij de Nikon (Zijn deze overigens echt zoveel duurder dan gewone AF lenzen??).

Voorlopig heb ik daar denk ik helaas nog even geen geld voor. Al sta ik natuurlijk open voor advies. Ook voor in de (nabije) toekomst. Ik zou het dus wel willen.

Advies is zeer welkom!

Ik wil er echt een serieuze hobby van gaan maken, waar ik ook vele uren per week aan zal gaan spenderen. Momenteel studeer ik echter nog en wil nu starten met een DSLR die beschikbaar is voor mijn huidige budget. Als ik het over een paar jaar meer ervaring en financieel kapitaal (hopelijk :P ) zal hebben opgedaan kan ik dan altijd nog overgaan naar een duurdere klasse DSLR.

Ja, zeker weten daar wil ik zeker voor blijven sparen

Ik heb nu een Olympus C-760. Voor een consumer op zich geen slechte camera, maar ik wil betere fotokwaliteit, minder ruis, meer instelmogelijkheden etc (bekende consumer beperkingen)

11. Nieuw of tweedehands?
Nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bjorn, zowel de Nikon D40(x) als de Canon 400D zijn prima toestellen, maar er zitten wat haken en ogen aan...
- Als je die 2MP extra niet nodig hebt kan de 350D een betere keus zijn dan de 400D, en
- Als je je niet wil beperken tot AF-S lenzen is een D50 beter dan een D40.

Voor portretfotografie is een goede externe flitser eigenlijk een must, net als een lens die een tikkie verder gaat dan de 18-55mm kitlenzen. Ik zweer zelf bij m'n SMC Pentax 1:1.8 85mm lens (een jaar of 25 oud). Geen AF, alles handmatig instellen, maar dat ding beloont me nog steeds met prima foto's.

O ja, neem ook de Pentax K110D (goedkoop, in de Nikon D40 klasse), K100D (iets duurder, maar met in-body shake reduction) en de K10D (in de Nikon D200 / Canon 30D league) in overweging, want die jongens mogen er ook zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Breinonline en ik zijn het eens geworden via dm :P
Een 300d is een goede optie als je hem goedkoop kan vinden en budget belangrijk is. Een 300d heeft zo zijn nadelen, maar met een goede prijs als tegengewicht is het een camera waar je best naar kan kijken.
Een D40 bijvoorbeeld is nieuw erg goedkoop op het moment, dus een goede optie wanneer je budget wat verder reikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
inderdaad, ook een 300D (met evt hacked firmware) is een prima optie als je daardoor dan meer geld overhoud voor een supermooi objectief bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

300D met de huidige straatwaarde van € 350 wordt idd interessanter, toen ik deze keuze moest maken was 350D voor ongeveer € 650 nieuw, tweedehandse 300D voor ongeveer € 500 en tweedehandse 20D voor ongeveer € 650. En was een tweedehandse 20D geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 20:52:
Met bovenstaande lenzen zou ik zelf geen 350D kiezen. 't Kan wel, maar op een 30D komen ze veel meer tot hun recht. Niet zo compact als een 350D, maar dat went wel... ;)
Alternatieven wanneer je een (redelijk) compacte camera wil: Nikon D80 of Pentax K10D. Wil je nog kleiner (meer richting 350D) dan kun je ook 's kijken naar de Nikon D40(x) en Pentax K100D, maar dan lever je wel iets in op kwaliteit en bedieningsgemak, maar dat doe je ook al wanneer je kiest voor een 350D i.p.v. een 30D...
Ik zal nog eens kijken naar de 30D, maar ik let toch wel een beetje op gewicht/formaat. Je moet per slot van rekening toch al die bende meenemen. Ik ken een paar mensen die voor een dagje uit zelfs een complete trolleykoffer meenemen met alleen maar cameraspul erin. Dat gaat mij weer wat te ver, 1 rugzak met 2-3 lenzen is genoeg. Het liefst heb ik voor de 70-300mm de DO versie, maar die is weer absurd duur tegen dezelfde kwaliteit.

Het liefst wil ik een Canon met als 2e voorkeur een Nikon, gewoon omdat het meerendeel van de personen die ik ken een Canon hebben en daar tevreden over is. Nikon is 2e voorkeur, omdat je daar ook veel keus hebt in objectieven. Voor overige merken is het aanbod te beperkt.
Niet dat ik ze allemaal ga kopen, maar het zou wel leuk zijn als je kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
GoT schreef op zondag 03 juni 2007 @ 08:43:
[...]

Het liefst wil ik een Canon met als 2e voorkeur een Nikon, gewoon omdat het meerendeel van de personen die ik ken een Canon hebben en daar tevreden over is.
Die had ik nog niet gehoord eigenlijk .Tja... kan ook een reden zijn, erbij willen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Wijnands schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:03:
[...]

Die had ik nog niet gehoord eigenlijk .Tja... kan ook een reden zijn, erbij willen horen.
Of makkelijk objectieven van elkaar kunnen lenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 21:40:
Sowieso straalt het niet zo'n camera hierrrrrrrrrrrrrrrrrrrr iets uit omdat Crumpler meer rommel maakt :P
Ach een jongeman in de dierentuin met zware rugzak, valt echt niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
Tja... kan ook een reden zijn, erbij willen horen.
waarbij? Wat maakt het nou uit of je canon of nikon kiest? Zo is er dus ook niets mis met zijn keus op basis van goede ervaringen in zijn omgeving? ben benieuwd naar je argumenten waarom hij beter geen canon zou moeten kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Zandor schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:24:
[...]

waarbij? Wat maakt het nou uit of je canon of nikon kiest? Zo is er dus ook niets mis met zijn keus op basis van goede ervaringen in zijn omgeving? ben benieuwd naar je argumenten waarom hij beter geen canon zou moeten kiezen. :)
Het gaat niet om het niet-kiezen van Canon imho, maar om het verder kijken dan de spullen die je omgeving heeft. Imagine iemand met flinke handen die zich de tandjes staat te knijpen in zijn net-aangeschafte 400D, en dan ineens erachter komt dat de buurman zijn camera, die, ondanks zijn omgeving, een D80 heeft gekocht, ineens wél fijn vasthoudt.

Wat is er nou mis met iets verder kijken dan je neus lang is als je een paar honderd pleuro of wel duizend voor een fotocamera neergooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Objectieven zal ik niet zo snel lenen aangezien degene die ik ga kopen al redelijk goed zijn. Ik denk eerder dat het andersom zal worden, omdat ik degene ben met "nieuwe" lenzen.
Maar sommige mensen die ik ken hebben een "L"-lens, die wil ik wel eens een keer uitproberen.
Filters kan ik wel makkelijk lenen, scheelt mij ook weer wat sjouwwerk :D

En als ik "erbij wilde horen" had ik het 4-5 jaar geleden gehaald. Ik ben nu pas op zoek naar een nieuwe hobby, reden: zie vorige post.

Edit:
@RedXraD: Lees eens in mijn vorige post(s) waarom ik voor de 350 kies. Heeft iets te maken met compact/kleine handen, dus geen lompe boerenhanden.

[ Voor 14% gewijzigd door GoT op 03-06-2007 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
GoT schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:29:
Objectieven zal ik niet zo snel lenen aangezien degene die ik ga kopen al redelijk goed zijn. Ik denk eerder dat het andersom zal worden, omdat ik degene ben met "nieuwe" lenzen.
Maar sommige mensen die ik ken hebben een "L"-lens, die wil ik wel eens een keer uitproberen.
Filters kan ik wel makkelijk lenen, scheelt mij ook weer wat sjouwwerk :D

En als ik "erbij wilde horen" had ik het 4-5 jaar geleden gehaald. Ik ben nu pas op zoek naar een nieuwe hobby, reden: zie vorige post.

Edit:
@RedXraD: Lees eens in mijn vorige post(s) waarom ik voor de 350 kies. Heeft iets te maken met compact/kleine handen, dus geen lompe boerenhanden.
Filters passen ook op andere merken ;) Het was ook niet zozeer bedoeld als advies naar jou toe, maar meer dat je imho best even om je heen mag kijken voor je iets koopt. Net zoiets als dat sommige mensen niet verder kijken dan de kitlens + budgettele en later erachter komen dat voor het merk dat ze gekocht een bepaalde andere lens (fisheye, standaardzoom met bepaalde specs, tele, kan van alles zijn) niet beschikbaar is. Maar dat is de platformdiscussie, en die is imho allang gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt alvast voor het advies!

Maar als je zonder naar de prijs te kijken zou moeten kiezen tussen de Nikon d40 en de Canon 400d, welke is dan de beste keuze qua fotokwaliteit en mogelijkheden?

En ik zou graag nog antwoord van iemand ontvangen of AF-S lenzen echt zoveel duurder dan gewone AF lenzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Doe ik ook gewoon even mee :P

Ongeveer 900 euro

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik loop steeds vaker tegen ergernissen aan met m'n huidige camera (Canon S1 IS), en als ik 'm vervang wil ik het dan ook maar in 1 keer goed doen. Ik denk dat een 3e (4e stiekem zelfs) "compact" niet handig meer is.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Een beetje general purpose (gezellige gelegenheden TM), beetje buiten (stadsgezichten), nachtfotos (heb al een simpel statiefje), maar wat ik toch 't meest doe met mn huidige camera is OV (bus) fotos. Daarvoor is een beetje aardig kunnen zoomen erg fijn, maar ook korte sluitertijden, makkelijk kunnen meepannen bij wat minder licht en makkelijk mee kunnen fietsen (dit zou wel eens lastig kunnen worden met een dslr, ik heb nu gewoon mijn camera om m'n nek en fiets zo een beetje door de stad).

Neuh

Vanwege de draagbaarheidsfactor lijkt een 350D/400D me wel wat, volgens Oxi moet ik dit doen geloof ik :+
Maak me wel wat zorgen over het 'vasthouden', ik heb redelijk grote handen tenslotte. Maar zo'n dummy bij de mediamarkt met een rare gewichtsverdeling is ook niet volledig representatief natuurlijk.

Hooguit filter voor lensbescherming, extra lenzen heb ik nu gewoonweg geen geld voor.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide!

Ik steek er momenteel toch gemiddeld wel een uurtje of 4 per week in, met gigantische uitschieters en dipjes, uiteraard.

Ik heb niet zoveel zicht op mijn financiele situatie in de toekomst, dus ik durf hier niet zo veel over te zeggen. In ieder geval op de korte termijn niet, dus ik wil niet iets kopen met 'dit moet er later nog bij' in het achterhoofd, want dat zit er dus voorlopig niet in.

Een Canon S1 IS. Het is een heerlijke camera maar er zijn ook wel wat veel problemen. De software is soms wat buggy, de lens zoomt heerlijk, maar toch wel ernstige purple fringing (of hoe dat ook heet) en vignetting. De autofocus is ook baggertraag vaak en de manual focus optie gaat via de pijltjestoetsen en dat is echt een ramp :X En ZOMG wat een ruis produceert het ding op alles boven ISO 50 :( Met de image stabilisation ben ik wel erg blij.

Voor accessoires en lenzen wel, maar verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

m-m schreef op zondag 03 juni 2007 @ 12:31:
Vanwege de draagbaarheidsfactor lijkt een 350D/400D me wel wat, volgens Oxi moet ik dit doen geloof ik :+
Maak me wel wat zorgen over het 'vasthouden', ik heb redelijk grote handen tenslotte. Maar zo'n dummy bij de mediamarkt met een rare gewichtsverdeling is ook niet volledig representatief natuurlijk.
Als je redelijk grote handen hebt > GEEN 350D of 400D! echt niet, krijg je spijt van.

Wat ik je aan kan raden: ga naar de fotograaf/electrowinkel waar modellen van elke fabrikant staan en neem ze allemaal in de handen. Ik heb dat zelf ook gedaan voordat ik een dSLR zou gaan aanschaffen.

Zelf heb ik ook aardig grote handen (niet extreem, maar wel groot), en terwijl ik de 350D/400D eerst veel kans gaf (met goede reviews/gebruikerservaringen), was ik er totaal op uit gekeken toen ik ze in mijn handen had.

Kan je beter voor Nikon, Pentax of Sony gaan. En als je echt van een degelijke feel houdt en grote handen hebt moet je voor Pentax gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m-m schreef op zondag 03 juni 2007 @ 12:31:
Doe ik ook gewoon even mee :P
bzzzt
Ik heb absoluut geen grote handen maar zelfs ik vond de 400D KLEIN. Ik vond de Sony A100 veel lekker der in de hand liggen, bovendien voelt hij een stuk steviger/degelijker aan. Hij is gewoon net een slag groter dan de Canon.

Volgens mij is dit wel wat voor je:

http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=20501

Groter bereik (tele) en de kitlens is ook wat leuker. Sony A100 heeft ook image stabilization.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25
500 euro ongeveer

Ik heb nu een Powershot S2 en ik wil een dSLR gaan gebruiken vooral om mooiere, betere foto's te maken. Ik maak met de S2 meenstal foto's op de manual stand i.p.v. de auto stand en dan merk ik dat ik vaak tegen het plafon van de camera aanloop in donkere situaties. Ook is de 12x zoom vaak te weinig en met een dSLR kun je veeel verder gaan qua zoom.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) Veel natuur/ dieren (vandaar de zoom) en af en toe foto's maken bij events zoals autoraces.

Nope, maar de standaard lenzen van Nikkor schijnen prima te zijn.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Dat was de 400d, omdat ik altijd Canon heb gehad als cameramerk neigde ik hiernaar toe, maar de D40 is goedkoper en kan volgens mij ook langer met een accu (dat is voor mij ook van belang, want als je op een camping zit in een tent kun je niet altijd baterijen opladen). Momenteel heb een aanbieding voor de D40 kit (Nikon D40 + 18-55II Zilver) gezien voor 479 euro en volgens mij krijg je daar nog 90 euro van terug van Nikon, dus heb je het kitje voor 360 euro. Daarnaast zat ik te denken aan de Nikkor AF-S DX 55-200MM/4-5.6G ZILVER lens voor de zoom. Maar komt deze zoomlens net zover als de 12x zoom van de S2? Volgens de gegevens heeft de S2 een zoom van 432 mm en die lens heeft 200 mm.

De camera moet ook niet te groot zijn. Ik heb de D50 in handen gehad en vond die toch te groot en zwaar. Is IS op een dSLR trouwens ook beter?

Ik wil eerst eens stoeien met de kit en daarna de lens die ik hierboven vermeld erbij kopen.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide eigenlijk. :)

Lastig te zeggen. Nu neem ik mijn camera voornamelijk mee naar events, maar ik neem hem ook vaak mee als ik een stukje ga rijden met de auto. Zodoende kan ik onderweg wat experiementeren. Daarnaast issie ook bedoeld voor de vakantiekiekjes. En ik zit eraan te denken om een fotografie cursus te volgen.

De tijd zal dat moeten leren. In principe wil ik eerst een kit met een leuke zoomlens. Het kan zomaar zijn dat daar ooit nog eens een macro lens bijkomt. Dus dan is het antwoord op deze vraag ja. :+

Zie vraag 2.

Wellicht, maar nu ik die D40 aanbieding heb gezien eigenlijk niet...

Je kunt misschien ook eens kijken op mijn site http://photos.rimave.nl om te zien wat ik nu zoal fotografeer en of een dSLR een uitkomst is om die foto's nog mooier te maken. :*)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 19:06
rimave schreef op zondag 03 juni 2007 @ 13:00:
500 euro ongeveer

Ik heb nu een Powershot S2 en ik wil een dSLR gaan gebruiken vooral om mooiere, betere foto's te maken. Ik maak met de S2 meenstal foto's op de manual stand i.p.v. de auto stand en dan merk ik dat ik vaak tegen het plafon van de camera aanloop in donkere situaties. Ook is de 12x zoom vaak te weinig en met een dSLR kun je veeel verder gaan qua zoom.
Met 500 euro zal je tussen de dSLR's zeker geen vergelijkbaar iets als de S2 die je reeds hebt vinden. Dat van die zoom zie je volgens mij ook fout. Je kan bij een dSLR lenzen kopen die meer telebereik hebben dan je S2, maar die dingen kosten op zich al een veelvoud van je budget. Meer dan 10x zoom in 1 lens vind je trouwens zelden in het dSLR-landschap.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) Veel natuur/ dieren (vandaar de zoom) en af en toe foto's maken bij events zoals autoraces.

Nope, maar de standaard lenzen van Nikkor schijnen prima te zijn.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Dat was de 400d, omdat ik altijd Canon heb gehad als cameramerk neigde ik hiernaar toe, maar de D40 is goedkoper en kan volgens mij ook langer met een accu (dat is voor mij ook van belang, want als je op een camping zit in een tent kun je niet altijd baterijen opladen). Momenteel heb een aanbieding voor de D40 kit (Nikon D40 + 18-55II Zilver) gezien voor 479 euro en volgens mij krijg je daar nog 90 euro van terug van Nikon, dus heb je het kitje voor 360 euro. Daarnaast zat ik te denken aan de Nikkor AF-S DX 55-200MM/4-5.6G ZILVER lens voor de zoom. Maar komt deze zoomlens net zover als de 12x zoom van de S2? Volgens de gegevens heeft de S2 een zoom van 432 mm en die lens heeft 200 mm.
Je weet ook dat Nikkor lenzen enkel met Nikon bodies zullen werken? En niet op een canon body ofzo.
Accu's zijn klein en kosten niet veel, die neem je dus zo mee. Batterijduur kan best beter zijn dan je S2. De 432mm van je S2 is effectief, de 55-200 zal op 300mm effectief uitkomen. Je S2 zoomt met andere woorden nog een halve keer verder.
De camera moet ook niet te groot zijn. Ik heb de D50 in handen gehad en vond die toch te groot en zwaar. Is IS op een dSLR trouwens ook beter?
Mja.. Canon hun instapbodies zijn kleiner. De D40 is kleiner. Als je dat nog te groot vindt zit je weerbij de prosumers zoals je er al eentje hebt. IS hangt van lens tot lens af (zit niet overal in, de 18-55 & 55-200 die jij noemt hebben geen IS of VR zoals het bij Nikon noemt). Misschien geeft het 1 extra stop stabilisatie, maar veel meer zal het niet zijn.
Ik wil eerst eens stoeien met de kit en daarna de lens die ik hierboven vermeld erbij kopen.

Beide eigenlijk. :)

Lastig te zeggen. Nu neem ik mijn camera voornamelijk mee naar events, maar ik neem hem ook vaak mee als ik een stukje ga rijden met de auto. Zodoende kan ik onderweg wat experiementeren. Daarnaast issie ook bedoeld voor de vakantiekiekjes. En ik zit eraan te denken om een fotografie cursus te volgen.
Kan allemaal. Reken er wel op dat je op sommige events misschien niet meer zo gemakkelijk binnengeraakt door de grootte/klasse van de camera.
De tijd zal dat moeten leren. In principe wil ik eerst een kit met een leuke zoomlens. Het kan zomaar zijn dat daar ooit nog eens een macro lens bijkomt. Dus dan is het antwoord op deze vraag ja. :+
Als je echt meer zoom wil en nog kwalitatief goede ook, zal je nog veel mogen investeren..
Zie vraag 2.

Wellicht, maar nu ik die D40 aanbieding heb gezien eigenlijk niet...

Je kunt misschien ook eens kijken op mijn site http://photos.rimave.nl om te zien wat ik nu zoal fotografeer en of een dSLR een uitkomst is om die foto's nog mooier te maken. :*)
Vergeet niet dat jij de foto maakt, en de camera maar een middel is. Tenzij je echt tegen de beperkingen van je camera oploopt, is er nog veel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Algemeen, 500 euro is gewoon weinig. Een dslr is fijn voor een hoop dingen, maar bij dslr betaal je flink voor stevig tele-bereik. Tot 300mm is het wel te doen qua prijs (een 70-300 APO sigma kost 200 euro), maar wil je een stapje beter dan dat dan ben je aan een tele lens al meer kwijt dan je volledige budget.
Je S2 heeft een enorme tele, als dat te weinig is, moet je bereid zijn om gewoon te investeren.
Ik zou trouwens aanraden ook eens naar canon te kijken, heeft ook veel in huis.
Een 2e hands 350d+kitlens of 300D en een 70-300 APO zou misschien rond je budget te vinden zijn en dan heb je volgens mij het grootste bereik wat je kan krijgen binnen/rond je budget.

hier, lijkt me een prima begin:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=44126
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=44117
moet je alleen nog een kitlens op de kop tikken.

of je neemt een 350d: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=43802 zit ook al een kitlens en grip bij...dat is wel fijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Nomad op 03-06-2007 13:57 ]

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vragenlijst: zie de startpost :)
Ook al zijn we over de 1000 posts, deze thread willen we nog even openhouden :)

Hou het leuk voor iedereen: blijf ontopic en respecteer elkaars mening!