Ik heb de 2407WFP-HC sinds maandag in huis; geleverd door Qsix. Keurige en snelle levering, helaas miste een voeding kabel maar die heb ik zolang geleend van een ander toestel.
De monitor lijkt helemaal prima, ik heb nog geen dode pixels kunnen ontdekken

. Omdat het mijn bedoeling is om de monitor te gebruiken voor fotografie/beeldbewerking heb ik de monitor gekalibreerd. Ik ben er nog niet van overtuigd ben dat ik de beste instellingen al heb gevonden, dus als iemand tips heeft...die zijn welkom
Met de spyder2 heb je de mogelijkheid om naar aanleiding van je omgevingslicht de monitor bij te stellen. Doordat ik geen direct invallend licht op de monitor heb meet de spyder dat de helderheid van de monitor een heel stuk naar beneden kan. Daarnaast gaf deze ook aan dat een kleurtemperatuur van 5800K goed zou zijn. Na kalibratie was de kleur een stuk geler dan ik zou willen zien, en was de helderheid van de monitor zo ver naar beneden bij gesteld dat wit bijna grijs was, zwarte extreem dichtgelopen.
Dit is blijkbaar niet de juiste aanpak. Daarom heb ik eenmaal gekalibreerd op 'native white point', wat weer veel te blauw is naar mijn idee, maar voor de rest waren bv. de zwarten veel beter.
De monitor laat zich goed afstellen, met de allerlaatste/huidige instellingen ben ik behoorlijk tevreden, maar ik ben nog niet overtuigd dat ik de perfecte afstelling heb gevonden. Ik denk dat dit zeker te maken kan hebben met dat ik mogelijk niet de juiste benadering heb gevonden om dat te realiseren.
De beste poging tot kalibratie heb ik gedaan met een white point van 6500 Kelvin, gamma 2.2, ik heb de helderheids niveaus niet vooraf bepaald/gemeten, maar gelaten zoals het was. Dit levert een prettige kleurtemperatuur op, kleuren lijken goed gebalanceerd. Helderheid is nog een tikkeltje aan de hoge kant, maar ik heb nauwelijks last van dicht gelopen zwart. Bij de afbeeldingen van LCD test kan ik de verschillende zwarten vanaf 2 duidelijk onderscheiden. Ik zie echter wel wat banding bij de gradiënt test.