TrailBlazer schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 08:34:
gisteren ook weer een lesje gehad. Ging weer een stuk beter dan vorige keer. Nu wat remoefeningen gedaan. Ik moet alleen nog wennen aan snelheid en dergelijke. Het voelt allemaal ander het maakt meer herrie.
Ik ken het, ik moest bij remoefeningen ook wennen aan de snelheid. Je moet voor je gevoel best doorgassen om aan de 50 te komen op dat kleine terreintje, en dan komen de pionnetjes opeens snel dichterbij

Wat echt enorm helpt: doe een paar lessen op de weg! Rij stukken provinciale weg (80/100) of beter: trek je lesmoto ongegeneerd open op de oprit van de snelweg. Als je eenmaal een keertje goed hebt doorgetrokken in de 3e en 4e versnelling en een tijdje wind hebt gevangen bij 130km/h en daarna weer afgeremd voor stoplichten voelt 50 opeens erg acceptabel en kan je je bij de remoefeningen echt concentreren op het remmen.
Bovendien...na een paar uur oefenterrein komt de sleur er in. Je rijdt alleen maar slaloms en achtjes in de eerste en tweede versnelling, je zit te zweten in dat smerige lespak (DAMN ik spring nog net niet meteen in de douche na een motorrijles, die pakken en helmen zijn zo ranzig nu), je begint je te ergeren aan dat eeuwige commentaar van je instructeur....kortom je lijdt aan AVB-syndroom. Niet getreurd, motorrijden is VEEL vetter dan dat oefenterrein!
Ik heb eigenlijk slechts twee uurtjes op de weg gelest maar ik ben supergemotiveerd om m'n rijbewijs te halen, meer dan in het begin en zeker meer dan na de eerste paar uur oefenterrein. Ik hoop dat ik het papiertje met 12 uur oefenterrein en 10 uurtjes op de weg binnen kan halen, maar het kost wat het kost. AVB kan ik pas over een maandje en AVD zal wel in augustus vallen...in de tussentijd blijf ik gewoon rijden.
Hm, leest iemand dit wel?
Nevermind , laat me maar lekker zwetsen
Qua lesfiets heb ik voorkeuren. Bij mijn rijschool (Paul Lam in Nijmegen) hebben ze een hele rits Kwaliksaki ER5's met de bekende valbeugels, kilometerstand varierend van 70.000 tot eentje met 11.000. Die ouwe fietsen schakelen iets slechter, je mist de derde versnelling als je niet oplet.
Ze hebben ook drie stuks Honda CB750, maar die hebben geen beugels dus ik weet niet of die op het oefenterrein mogen. Ik ga er de volgende les op de weg eens
mijn armen mee oprekken mee rijden

Wat me opvalt aan die ER5's is dat ze nogal hard op de motor remmen. Als je het gas los laat hoef je bijna niet te remmen. Hoe doen jullie dat, toch de rem aantikken als je het gas loslaat? Is dat bij die 4-cylinders beter?
I reject your reality, and substitute my own.