Info over 6 series? Okidoki.
Kosten/prijzen
Wegenbelasting voor mijn 635Csi uit 1986 is 150 euro in het kwartaal, dat is de duurste provincie qua wegenbelasting, (gelderland) dus meer wordt het zeker niet. (Is een automaat, dus ook zwaarder dan een handbak)
Ik verbruik met mijn automaat gecombineerd denk ik iets van 1 op 8, veel snelweg is 1 op 10 te doen, mits gelijkmatig rijden en niet altijd het potentiëel gebruiken. (wel doorrijden, niet piekerig rijden (gassen/remmen/gassen/remmen))
Ik heb zelf destijds als eerste een 1986'er gekocht, wegens:
- Voordeliger aan te komen dan wegenbelastingsvrij
- Kon een goeie deal maken
- De wegenbelastingsvrije in een beroerdere staat waren.
Dan kun je beter een paar jaar wegenbelasting betalen en gelijk kunnen rijden, dan er minimaal 1500 in te moeten pompen om een technisch fatsoenlijke auto te hebben. Is die wegenbelastingswinst ook gelijk weer weg. Alles vanaf 1987 is 20 jaar oud, dus betekend dat je hem als "youngtimer" (wel als 2e auto meestal!) kunt verzekeren, zijn ook verzekeringen die geen 1e auto eisen, iets met 3 letters, who of kvo of hvo ofzo.
Belangrijk bij dit soort auto's is een goed adres, die onderdelen voor het spul hebben liggen, bij de dealer wil je er echt niet mee aankomen, hoewel die prima nog alles kunnen regelen (BMW Classic huppeldepup, alles is nog leverbaar.) zijn de prijzen echt niet leuk... (Denk aan een nieuw voorschermpje, ongespoten, 1200 euro ofzo...)
Zoek ook de zwaktepunten van de auto op en staar je niet blind op de auto. Technisch zijn ze niet gecompliceerd en best betrouwbaar, prima geschikt als daily, echter roest kan een issue zijn. Plaatwerk is het belangrijkste bij deze dingen, motoren, transmissie en ophangingsdelen zijn prima verkrijgbaar, zijn namelijk ook veel gebruikt in 5 en 7 series van diverse generaties. Een goed interieur is een plus, dus geen scheuren in het dash enzo, fatsoenlijke stoelen etc. (Hoewel bijvoorbeeld voorstoelen ook verwisselbaar zijn met die van andere BMW's, achterbank is meestal niet versleten.)
Plaatwerk/cosmetische aandachtspunten:
- Voorschermen, bij de wielkasten, en de binnenkant, waar de motorkap opligt, is dubbel uitgevoerd, krokant plaatwerk aan de binnenkant = nono (wegens 2e hands amper aan te komen, niet fatsoenlijk te lassen en nieuw poepduur.
- wielkasten achterwielen, zowel onder links en rechts als bovenin
- Veerpootsteunen rondom
- kokerbalken
- brug/krik opneempunten
Veel is te lassen en te fiksen, voorschermen zijn het meest kritisch.
Chroomwerk! Bumpers zijn moeilijk aan te komen, en het chroomwerk is harstikke duur! Goed chroomwerk is dus een groot voordeel!
Sowieso, een auto is nooit "niet meer te redden" het is hoogstens financiëel niet interessant. Let wel dat zesjes ernstig in de stijgende lijn qua waarde zitten, als je een goeie hebt of er een goeie van maakt, is dat ding over 5 jaar ernstig geld waard. (Let wel op originaliteit, niet in gekke kleuren laten spuiten!)
Onderdelen? Als je geen adres hebt, is ebay.de een erg goede vriend voor onderdelen voor oudere BMW's, zoals schakelaartjes, pompen, startmotors, hele blokken, computers, etc.
Echter een goede echte garage met kennis van oude BMW's is goed meegenomen. Zelf zit ik bij Tooltime in Andelst, (Bij Arnhem) veel spullen, veel kennis.
[
Voor 7% gewijzigd door
GaMeOvEr op 18-09-2007 15:48
]
Aannames zijn fataal.