Aannames zijn fataal.
volgens mij is dat wel een goeie, lees er op Fok wel eens over en daar zijn ze meestal wel tevredenGaMeOvEr schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:12:
Volgens mij zijn dat nooit echt goedkope geintjes, enige die ik ken is de velgendoktor.nl, hoe die prijstechnisch zit en hoe goed werk die aflevert weet ik niet.
Op Fok? Dat betekent dat ze in ieder geval goed met spinners omgaan418O2 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:40:
[...]
volgens mij is dat wel een goeie, lees er op Fok wel eens over en daar zijn ze meestal wel tevreden
zneek schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:49:
[...]
Op Fok? Dat betekent dat ze in ieder geval goed met spinners omgaan
Wel mooi dat Wheelcare in Zeeland (het plaatsje) zit. Da's hier niet zo ver vandaan.
Bedankt voor de hulp.
http://www.wheeltrim.nl/
http://www.develgendokter.nl/ (werkt alleen in Internet Explorer......)
http://www.wheelcare.nl/
http://www.autoverkade.nl/

BMW 318i
Bouwjaar: 1992
Kilometerstand: geen idee
Kleur: Groen (metallic lak)
Carrosserie: Sedan
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Benzine
APK-Gekeurd tot 07-2008
Centrale Deurvergrendeling
Getinte Ramen
Stuurbekrachtiging
Prijs: € 2450,-
Is dit een goede prijs? Ik vind 'm zelf nogal aan de lage kant maar heb er verder ook totaal geen verstand van eigenlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door sig69 op 21-09-2007 17:16 ]
En dit is nog het 1e type met M40 blok als ik me niet vergis (dat is na 199x een keer gewijzigd), dus dan zou ik, zeker met hoge kmstanden, goed opletten op rare geluiden uit de kop (ingesleten nokkenas/kapotte klepstoters).
leeg
Ja dat is een beetje het punt, bij geen enkele auto op de site van het bedrijf wordt een km stand vermeld.MikeyMan schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 17:17:
Kilometerstand is nogal nuttig in deze he...
Ik kwam wel ter vergelijking een zelfde type (zelfde bouwjaar ook) tegen, met iets meer dan 2 ton op de teller voor € 1650.
Hoe klinkt dat?4x2 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 17:17:
Valt nog wel mee volgens mij, een E36 is niet zo heel duur meer.
En dit is nog het 1e type met M40 blok als ik me niet vergis (dat is na 199x een keer gewijzigd), dus dan zou ik, zeker met hoge kmstanden, goed opletten op rare geluiden uit de kop (ingesleten nokkenas/kapotte klepstoters).
En wat versta je onder hoge km standen? 100000? 150000?
[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 21-09-2007 17:33 ]
Persoonlijk, ondanks dat de kilometerstand dus niet zo heel veel zegt, vind ik 2450,- vrij veel als de auto meer dan 150DKM heeft gelopen. E36s zijn niet duur meer.
Daar komt ie weer.........Koop een 6 in lijn. Het is bijna even duur om aan te schaffen en te rijden en je hebt veel meer auto.

Nieuwe foto van 23-9-2007
Originele Hartge BMW E34 Touring.
Ik heb hier nog ergens de folders van Hartge liggen waar hij het fotomodel voor is geweest.
Eigenlijk zit er alles op wat er destijds voor te krijgen was, Tis de Demo geweest. Ten minste wat ik van Henny van Doorn (Hartge Nederland) begrepen heb. Inclusief een Hartge 2,8 liter 6 cilinder, 231 pk en 300 Nm. Heerlijke machine om mee te rijden.
Alleen hij is ondertussen 15 jaar oud. De caroserie heeft 280.000 km achter de kiezen en de aandrijflijn zo'n 100.000 minder. Motorisch heeft hij tot nu toe geen problemen (buiten een paar kleine dingen, kapotte thermostaat, waterpomp en dynamo).
Hij begint nu op een aantal plekken te roesten, de velgen worden slecht..... Hij wordt oud.
Niet zo'n groot probleem, nu ben ik alleen aan het twijfelen wat ik ga doen:
- Slachter kopen en hem van de grond af aan overnieuw opbouwen
- Verkopen en iets anders leuks terug kopen
Voor beide optie's is wat te zeggen. Ik denk dat het finacieel lood om oud ijzer is. Het is zo lastig om iets te vinden is wat zo geweldig is als deze machine.
Wat zouden jullie doen, ik wil wel eens weten hoe ander mensen denken?
Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!
Hard getik wat oploopt met de toeren.sig69 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 17:19:
[...]
Hoe klinkt dat?
En wat versta je onder hoge km standen? 100000? 150000?
En hoge standen, uhm, 150K en meer, al kan het bij lagere standen ook voor komen.
leeg
Als je hem helemaal compleet hebt inclusief papieren dan mooi opknappen. Auto met historie. Zeldzaam als de historie compleet is. Inclusief boekjes etc etc.Riesenbaby schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 20:12:
[afbeelding]
Oude foto, als ik weer beter ben zal ik eens een nieuwe maken
Ik heb hier nog ergens de folders van Hartge liggen waar hij het fotomodel voor is geweest.
Eigenlijk zit er alles op wat er destijds voor te krijgen was, Tis de Demo geweest. Ten minste wat ik van Henny van Doorn (Hartge Nederland) begrepen heb. Inclusief een Hartge 2,8 liter 6 cilinder, 231 pk en 300 Nm. Heerlijke machine om mee te rijden.
Alleen hij is ondertussen 15 jaar oud. De caroserie heeft 280.000 km achter de kiezen en de aandrijflijn zo'n 100.000 minder. Motorisch heeft hij tot nu toe geen problemen (buiten een paar kleine dingen, kapotte thermostaat, waterpomp en dynamo).
Hij begint nu op een aantal plekken te roesten, de velgen worden slecht..... Hij wordt oud.
Voor beide optie's is wat te zeggen. Ik denk dat het finacieel lood om oud ijzer is. Het is zo lastig om iets te vinden is wat zo geweldig is als deze machine.
*empty*
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
Nu voelde ik vandaag ineens bij stevig remmen op de snelweg m'n stuur duidelijk trillen. Iets wat ik daarvoor nooit had.
Aangezien alleen m'n wielen zijn verwisseld, moet het dus in of de velgen, of de banden zitten... De banden worden sowieso in de winter vervangen en daarbij wil ik in ieder geval m'n velgen opnieuw laten lakken/powdercoaten. Zou het verstandig zijn om daarbij ook m'n velgen na te laten kijken of ze nog wel recht zijn? Ik voel het trillen alleen bij het remmen namelijk...
Daarnaast merkte ik vandaag dat de visco-koppeling van m'n koelventilator op begint te raken... In de file zag ik op het gegeven moment de temperatuur van m'n motor oplopen, en die daalde direct weer toen ik weer reed... De fan draaide duidelijk niet hard genoeg...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Voor zover ik weet ben ik de derde eigenaar, de eerste is Hartge en de tweede een drugsdealer. Kunnen mischien een paar handelaren tussen zitten. Voor mij maakt dat trouwens, in de liefde voor de auto niets uit.
Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!
Anoniem: 37526

Voor de herinnering:

Nog een weekje en dan komt mijn nieuwe..........
Iets nieuws wordt het sowieso niet, hooguit iets andersWekkel schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:13:
Waarom niet oprijden en ondertussen sparen voor iets nieuws?
Waarschijnlijk wordt het dan ook weer iets ouds, zoals een E36 M3 Cabrio, een M635csi of een Porsche 911 Turbo van de 80er of 90er jaren.
Dit is iets wat heerlijk rijd en bijzonder is. Plus hij is praktisch.
Heeft alleen wat werk en onderhoud nodig......
Ik weet het allemaal nog niet, daarom ben ik ook nieuwsgierig wat de mening van andere mensen is.
Viercilinder, nee dusAnoniem: 37526 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 15:29:
Zomaar iets dat mij ten binnen schoot: Hoe krijgt BMW het in zijn hoofd om op een gloednieuwe auto van meer dan 40 mille een afschuwelijk stalen uitlaatpijpje te zetten? Is een 4-cilinder E90 niet goed genoeg voor een mooi eindstukje?
[ Voor 24% gewijzigd door Riesenbaby op 22-09-2007 18:08 ]
Hij ziet er een beetje doorgezakt uit eigenlijk... Alsof die wielen loszitten...Riesenbaby schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 20:12:
[afbeelding]
Oude foto, als ik weer beter ben zal ik eens een nieuwe maken
Ik kan je garanderen dat dat niet zo is, ik ben er redelijk recent nog flink de hoek mee omgegaan en alle wielen zijn er gewoon aanblijven zitten.MikeyMan schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 19:20:
[...]
Hij ziet er een beetje doorgezakt uit eigenlijk... Alsof die wielen loszitten...
Ik denk dat het aan de foto ligt, ik zal eens kijken of ik morgen tijd vindt een nieuwe te maken. Dit is vrij brakke foto van ongeveer 5 jaar oud.
edit: Kan trouwens ook weleens zijn dat het aan de afstelling van het onderstel ligt.
[ Voor 8% gewijzigd door Riesenbaby op 22-09-2007 19:38 ]
wat wordt de opvolger?zneek schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 16:10:
ik heb een trieste mededeling. Vanaf 12:00 vandaag ben ik geen BMW bezitter meer. Mijn auto is verkocht. Gelukkig was de nieuwe eigenaar erg blij met zijn nieuwe aanwinst. Maar nu moet ik hem missen.....![]()
Voor de herinnering:
[afbeelding]
Nog een weekje en dan komt mijn nieuwe..........
Een titan zilver E90. Zo gauw ie er is post ik een foto.
Toch maar wel mn eigen auto genomen en mezelf een beetje uitgeleefd op het slalomcircuit4x2 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:08:
Gaan dr nog mensen naar het 02 weekend in Lelystad trouwens ?
Ik ga alleen zaterdag voor de circuitdag ws, toerrit boeit me niet zo
Pak alleen niet mn eigen auto, moet ff geld apart leggen voor wat onderhoud en een ringweekendje over 2 weken.
Was erg leuk en gezellig
leeg
Afgelopen vrijdag stond ik in de file, wat m'n auto nooit echt leuk vind... Dat uit zich altijd dat hij na een tijdje begint te bokken als ik langzaam probeer op te trekken... Alleen wordt dat bokken steeds erger tot ik op een gegeven moment zelfs niet soepel meer op kan trekken...
Het is niet m'n motor, het toerental blijft namelijk stabiel. De enige manier waarop ik het kan laten ophouden, is door de koppeling in te trappen en dan weer opnieuw te laten opkomen, maar dan sneller, waarbij hij minder slipt. Alleen ging dat laatste ook steeds moeilijker...
Dit bokken blijft doorgaan tot m'n koppeling weer is afgekoeld...
Kan dit een voorbode zijn voor een versleten koppeling? Of is dit een BMW-kwaaltje?
Ik ken het namelijk ook van de Ford, maar die doet het juist bij koud en vochtig weer...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Geen idee wat het precies was, met het sneller op laten komen vd koppeling had ik dr idd geen last van.
Het verdween ook iedere keer binnen een paar km normaal rijden weer dus het kon me niks schelen.
Met mn 02 heb ik dr nog geen last van gehad (waar overigens de oude koppeling van mn E30 in zit
[ Voor 8% gewijzigd door 4x2 op 23-09-2007 00:43 ]
leeg
Die van mij doet dat inderdaad ook, mijn ervaring is dat ik dan iets meer gas moet geven en dan doet hij het wel normaal. Ik kan me niet voorstellen dat het de voorbode van een defecte koppeling is, die van mij zit 5 jaar in.deepbass909 schreef op zondag 23 september 2007 @ 00:36:
Ik heb een klein probleempje met m'n koppeling...
Afgelopen vrijdag stond ik in de file, wat m'n auto nooit echt leuk vind... Dat uit zich altijd dat hij na een tijdje begint te bokken als ik langzaam probeer op te trekken... Alleen wordt dat bokken steeds erger tot ik op een gegeven moment zelfs niet soepel meer op kan trekken...
Het is niet m'n motor, het toerental blijft namelijk stabiel. De enige manier waarop ik het kan laten ophouden, is door de koppeling in te trappen en dan weer opnieuw te laten opkomen, maar dan sneller, waarbij hij minder slipt. Alleen ging dat laatste ook steeds moeilijker...
Kan dit een voorbode zijn voor een versleten koppeling? Of is dit een BMW-kwaaltje?
Ik ken het namelijk ook van de Ford, maar die doet het juist bij koud en vochtig weer...
Voorbode van de koppeling was in mijn geval het gaan slippen van de koppeling op moment dat je je voet al van het pedaal en dan gas te geven bijvoorbeeld in de tweede of derde versnelling, met als gevolg dat het motor toerental sneller stijgt als je snelheid.
Klinkt wazig maar als je het hebt, weet je wat ik bedoel
Nieuwe foto gemaakt en toegevoegd
Ik snap wat je bedoeld.Riesenbaby schreef op zondag 23 september 2007 @ 11:53:
[...]
Die van mij doet dat inderdaad ook, mijn ervaring is dat ik dan iets meer gas moet geven en dan doet hij het wel normaal. Ik kan me niet voorstellen dat het de voorbode van een defecte koppeling is, die van mij zit 5 jaar in.
Voorbode van de koppeling was in mijn geval het gaan slippen van de koppeling op moment dat je je voet al van het pedaal en dan gas te geven bijvoorbeeld in de tweede of derde versnelling, met als gevolg dat het motor toerental sneller stijgt als je snelheid.
Klinkt wazig maar als je het hebt, weet je wat ik bedoel
Nieuwe foto gemaakt en toegevoegd
Het probleem is, dat je in een file, die steeds maar een paar meter vooruit kruipt, je moeilijk iets meer gas kunt geven en de koppeling wat sneller op laten komen... Dan weet ik zeker dat ik op m'n voorganger zit
Vandaag had ik in ieder geval nergens last van.
En in een file probeer ik zo min mogelijk te ontkoppelen, soms laat ik dan wel een iets groter gat vallen maar in de tijd dat mijn voorganger stil staat loop ik weer in.

Vandaag weer met weemoed teruggedacht aan het Z4 M bommetje.
Elke ochtend ben ik gewoon erg blij als ik in mn 7 naar mn werk ga.
Maar vooral in het weekend, is de behoefte voor een sportwagentje erg groot.
Maandag toch maar even met de dealer gaan praten
Persoonlijk zou ik voor dat doel een Roadster nemen en dan gewoon de 3.0 (231 pk, vanaf ongeveer 35k). Er is nu ook wel een 3.0si met 265 pk maar die zijn nog best duur, de meerprijs voor een M is dan beperkt. Veel harder dan 150 wil je toch niet rijden als je het dak open hebt, en tot die snelheid is de oude 3.0 meer dan snel genoeg, hij hangt als een dolle aan het gas en heeft ook nog eens een lekkere brul. Of probeer een Alpina Roadster S te vinden
Ik wil iig iets van M nemen, of AlpinaDaniël schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:13:
Ik zie nu twee huisselectie M Roadsters en drie Coupe's. Goedkoopste (Roadster) is 65k, duurste (Coupe) is 70k. Blijft veel geld voor een auto voor erbij.
Persoonlijk zou ik voor dat doel een Roadster nemen en dan gewoon de 3.0 (231 pk, vanaf ongeveer 35k). Er is nu ook wel een 3.0si met 265 pk maar die zijn nog best duur, de meerprijs voor een M is dan beperkt. Veel harder dan 150 wil je toch niet rijden als je het dak open hebt, en tot die snelheid is de oude 3.0 meer dan snel genoeg, hij hangt als een dolle aan het gas en heeft ook nog eens een lekkere brul. Of probeer een Alpina Roadster S te vinden
3.0 is niet zo heel veel langzamer, maar t gaat natuurlijk ook om de manier waarop ie t op de weg zet. mn 745 heeft meer pk's dan die Z4 M, maar natuurlijk is het niet te vergelijken.
Overigens wat je zegt is waar, 150 + is erg comfortabel, imagine 220 achterin een M3 cabrio. Dat staat gelijk aan nek klachten.
Heel binnenkort verwacht ik ook een telefoontje van de dealer dat ik de nieuwe M3 voor een weekendje mag uitlaten, misschien is dat wel wat. Maar ik heb gehoord dat t eerder een comfortabele snelle auto is, ipv een scherpe race-auto.
Een Z4-M lijkt me veel meer hardcore dan een M3. Het comfort in het onderstel is ver te zoeken. Voor een tweede auto die voornamelijk in het weekend wordt gebruikt hoeft dat geen probleem te zijn. Ik zou ook de roadster nemen omdat je daar tevens leuk mee kunt cruisen als het mooi weer is. De carrosserie van de roadster is voldoende stijf om niet als sportwagentje door de mand te vallen.
Ben benieuwd wat je van de nieuwe M3 vindt. Is een E46 M3 niks voor je? Heb een weekend in een E46 M3 cabrio mogen rijden, dats wel even wat anders dan mn 540
Ioniq 5 P45
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
- Mijn temperatuur loopt op bij een stoplicht en daalt weer bij rijden. Visco?
- Hij heeft nog steeds dat trillen op het stuur bij remmen tussen de 120-80 maar heeft wel goede bandenspanning, nieuwe remmen en een nieuwe schokbrekerpoot, rubbers? stuurinrichting/stangen? Hij neigt wel minder naar links dan vroeger.
- Als de motor draait hoor je aan de achterkant bij de bumper een sissend geluid, altijd al gehad, me dunkt de benzinepomp die aanloopt of lucht zuigt?
- Bij koud starten komt er (zelf nooit gezien, maar volgens collega's dan toch) een flinke grijze wolk uit de uitlaat, tijdens het rijden of warm starten niet, geen idee wat dat is
- Bij koud starten hoor je soms ook de V-snaar piepen (ook weer volgens een collega die erlangs stond)
Ik wil bovendien een ander differentieel omdat dat zingende geluid uit mijn kofferruimte me toch begint te irriteren.
Ik gok voorzichtig op een 800 euro als ik naar Bas Roos rijd, iemand een idee of dat een realistisch bedrag is voor al het bovenstaande?
Ben overigens net thuis van een ritje zeeland en terug (breda-terneuzen in een uurtje) en bijna de hele weg constant 160 kunnen rijden. Heerlijk soepel, motor liep precies de juiste temperatuur, en nog steeds heel vlot optrekken van 120-180, hij rijd echt nog steeds heerlijk, valt me totaal niet tegen van een bak van toch alweer 20 jaar oud.
Ik zit altijd op minimaal 1500 rpm, daaronder heeft een E36 316i toch net te weinig koppel. En als ik de koppeling langzamer laat opkomen (dus meer slippen), wordt het alleen maar erger...Riesenbaby schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:37:
Dat meer gas geven is natuurlijk wel relatief, normaal als ik optrek doe ik dat bij zo'n 1000 tot 1200 omwentelingen en met meer gas geven bedoel ik dan rond de 1500 omwentelingen en dan laat ik de koppeling juist iets rustiger opkomen.
En in een file probeer ik zo min mogelijk te ontkoppelen, soms laat ik dan wel een iets groter gat vallen maar in de tijd dat mijn voorganger stil staat loop ik weer in.
En een groter gat laten vallen, probeer ik ook altijd wel, maar 1 het wordt onmogelijk gemaakt door de andere weg(mis/ge)bruikers, want die duiken er dan direct in, en 2 dit was een file van stilstaan voor een minuut ofzo, en dan weer 5 meter rijden... en dan weer stil staan...
Als je ook een nieuw diff wil en het één en ander aan de ophanging na laten kijken, kan €800 wel eens erg optimistisch zijn... Ik was voor een beurt van mijn E36 al €500 kwijt (uit m'n hoofd). Dat was met het vervangen van een veer rechts achter en een fusee kogel...HTT-Thalan schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:27:
Mijn trouwe 520i-je is bijna aan zijn grote beurt toe denk ik. 4 groene lampjes gedoofd, de 5e zal niet lang meer op zich laten wachten. Ik heb wel wat dingen die volgens mij moeten gaan gebeuren, behalve het gewone olie vervangen/filters vervangen.
- Hij heeft nog steeds dat trillen op het stuur bij remmen tussen de 120-80 maar heeft wel goede bandenspanning, nieuwe remmen en een nieuwe schokbrekerpoot, rubbers? stuurinrichting/stangen? Hij neigt wel minder naar links dan vroeger.
- Als de motor draait hoor je aan de achterkant bij de bumper een sissend geluid, altijd al gehad, me dunkt de benzinepomp die aanloopt of lucht zuigt?
- Bij koud starten komt er (zelf nooit gezien, maar volgens collega's dan toch) een flinke grijze wolk uit de uitlaat, tijdens het rijden of warm starten niet, geen idee wat dat is
- Bij koud starten hoor je soms ook de V-snaar piepen (ook weer volgens een collega die erlangs stond)
Ik wil bovendien een ander differentieel omdat dat zingende geluid uit mijn kofferruimte me toch begint te irriteren.
Ik gok voorzichtig op een 800 euro als ik naar Bas Roos rijd, iemand een idee of dat een realistisch bedrag is voor al het bovenstaande?
Ben overigens net thuis van een ritje zeeland en terug (breda-terneuzen in een uurtje) en bijna de hele weg constant 160 kunnen rijden. Heerlijk soepel, motor liep precies de juiste temperatuur, en nog steeds heel vlot optrekken van 120-180, hij rijd echt nog steeds heerlijk, valt me totaal niet tegen van een bak van toch alweer 20 jaar oud.
Ik denk dat je het trillen wel moet zoeken in de rubbers of fusee kogels. De grijze pluim hoeft niks te betekenen. Hoe is je olie verbruik? En de v-snaar, tja, die heeft geen eeuwig leven en wordt als het goed is vervangen bij je beurt, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Ik weet het ook niet maar mijn vorige E30 (320i) had het ook heel sterk wanneer de motor warm was. Ik ben er nooit achter gekomen wat het was. Het voelde alsof het differentieel veel speling had wanneer hij warm was. Of dat de aandrijf as krom was, maar dat behoort niet tot de mogelijkheden want dan was ik niet ver gekomen vermoed ikdeepbass909 schreef op zondag 23 september 2007 @ 00:36:
Ik heb een klein probleempje met m'n koppeling...
Is 50w50 niet veel duurder? lijkt me redelijk zeldzaam?Femme schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:48:
van de olie (150 euro voor acht liter Mobil1 50W50 van de Porsche-dealer)

Het voelt inderdaad niet goed... De hele auto schudt en trilt op zo'n moment... Alsof ik ineens niet meer de koppeling kan bedienen...Bram77 schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:10:
[...]
Ik weet het ook niet maar mijn vorige E30 (320i) had het ook heel sterk wanneer de motor warm was. Ik ben er nooit achter gekomen wat het was. Het voelde alsof het differentieel veel speling had wanneer hij warm was. Of dat de aandrijf as krom was, maar dat behoort niet tot de mogelijkheden want dan was ik niet ver gekomen vermoed ik. Eigenlijk zou het net zo goed de bak kunnen zijn. Ik moest met minimaal 1500 toeren wegrijden om het niet hortend en stotend te laten gebeuren. Het voelde in ieder geval niet goed.
Maar als ik jullie reacties lees, lijkt het een kwaaltje te zijn die bij wat oudere BMW's kan optreden... Aangezien hij verder goed rijdt, is er denk ik geen reden tot zorgen...
Dat scheelt weer een paar honderd euro's...
Ik denk dat ik binnenkort wel even een telefoontje ga plegen naar m'n oude werkgever (Hella/Behr) om te vragen of ze voor mij een visco-koppeling voor m'n ventilator kunnen regelen tegen een leuk prijsje (er zit een Behr-koppeling in m'n auto). Want die heeft wel z'n beste tijd gehad...
Flink prijzig spul maar schijnt idd wel goed te zijn, voor een dergelijke auto zeker aan te raden, maar zal bij de BMW dealer nog redelijk wat bonus marge op zittenFemme schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:17:
Het was 5W50.
[ Voor 17% gewijzigd door Vandread op 24-09-2007 12:38 ]
Daar lijkt wel op. Ik heb het gehad met m'n oude E36 316i en met m'n huidige ook. Het lijkt wel dat hoe langer je langzaam rijdt hoe erger het wordt. Iets meer gas geven bij het wegrijden lijkt te helpen.deepbass909 schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:20:
[...]
Het voelt inderdaad niet goed... De hele auto schudt en trilt op zo'n moment... Alsof ik ineens niet meer de koppeling kan bedienen...
Maar als ik jullie reacties lees, lijkt het een kwaaltje te zijn die bij wat oudere BMW's kan optreden... Aangezien hij verder goed rijdt, is er denk ik geen reden tot zorgen...
Gelukkig sta ik denk ik gemiddeld 1x per jaar in de file ofzo dus ik heb er niet zo'n last van
Ik heb trouwens nu Michelin Premacy HP's achter liggen (en de oude Dunlop Sport 2000E's voor), en hij is zowaar stil bij 130 km/u. Ik had dit weekend m'n radio op nog maar de helft van het volume staan en kon het goed verstaan, terwijl ik daarvoor op hetzelfde stukje A12 de radio toch echt harder moest zetten. Ik had eigenlijk nooit gerealiseerd dat het zoveel zou uitmaken...
Die van mij heeft een probleempje met de centrale vergrendeling, ik moet hem namelijk altijd 2x op slot doen. Steevast altijd precies 2x, dus het lijkt er niet op dat er ergens iets niet lekker sluit. Ik kan hem zelfs de eerste keer op slot doen voor ik ga rijden, hem weer open laten springen, en hem een uur later in 1x op slot doen.
Een vriend van me heeft een E36 318 gehad met precies hetzelfde probleem, wat me doet vermoeden dat het een vaker voorkomend kwaaltje is. Een van jullie dat ook al eens meegemaakt en misschien opgelost?
Dus dat is een kwestie van arbeidsloon bij de dealer en klaar?MikeyMan schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:05:
Zal wel iets van een kabel zijn die geknapt is...
Garantie tot de deur lijkt me. Of ga je hem dat probleem vergoeden?zneek schreef op maandag 24 september 2007 @ 18:42:
de koper van mijn auto belde net.
Heb je een airco in je auto? Kijk dan eens of de elektrische ventilator achter de gril wel begint te draaien. Bij een E34 met airco zit er een extra ventilator tussen de gril en de radiateur. Je kunt ook de condensor zien zitten een slingerende buis. Ik heb dat probleem wat jij nu beschrijft ook gehad bleek de ventilator vast te zitten. Paar keer kunnen verhelpen door hem schoon te maken en weer los te maken.HTT-Thalan schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:27:
Mijn trouwe 520i-je is bijna aan zijn grote beurt toe denk ik. 4 groene lampjes gedoofd, de 5e zal niet lang meer op zich laten wachten. Ik heb wel wat dingen die volgens mij moeten gaan gebeuren, behalve het gewone olie vervangen/filters vervangen.
Die koppeling op he blok schijnt niet vaak kapot te gaan.
Volgens mij heeft een E34 met zescilnder geen V-snaar maar een multiriem, maar dat kan ik mis hebben. Als die piept zou ik geen risico meer nemen en hem zo snel mogelijk laten vervangen. Als die kapot loopt is dat een duur grapje, ik spreek uit ervaring. Alle omloop rollen, aandrijfpoelie en waterpomp van het blok afegbroken. Om de waterpomp zit die koppeling waar de ventilator op zit. Als ik het goed heb heeft me dat grapje iets van €400 gekost!- Hij heeft nog steeds dat trillen op het stuur bij remmen tussen de 120-80 maar heeft wel goede bandenspanning, nieuwe remmen en een nieuwe schokbrekerpoot, rubbers? stuurinrichting/stangen? Hij neigt wel minder naar links dan vroeger.
Volgens mij is het verhogen van het toerental ook wel de oplossing.deepbass909 schreef op maandag 24 september 2007 @ 01:23:
[...]
Ik zit altijd op minimaal 1500 rpm, daaronder heeft een E36 316i toch net te weinig koppel. En als ik de koppeling langzamer laat opkomen (dus meer slippen), wordt het alleen maar erger...
Nou is het natuurlijk niet helemaal eerlijk om 1.6 L viercilinder te vergelijken met een 2.8 L zescilinder
Dat is inderdaad een drama, iedereen heeft bumberkleven op nummer 1 staan maar er zijn er belachelijk veel die in een gat kruipen wat eigenlijk geen gat is!En een groter gat laten vallen, probeer ik ook altijd wel, maar 1 het wordt onmogelijk gemaakt door de andere weg(mis/ge)bruikers, want die duiken er dan direct in, en 2 dit was een file van stilstaan voor een minuut ofzo, en dan weer 5 meter rijden... en dan weer stil staan...
Als je een minuut stil staat, dan heeft een groter gat weinig zin.
Het zou inderdaad het diff of de bak kunnen zijn, speling tussen de tandwielen is dan het eerste wat mijn te binnen schiet. Ook bij die van mij. Ik heb al langer het idee dat mijn bak slechter begint te worden, hij is wel eens uit de versnelling geschoten bij hard acceleren. Niet dat die bak schuld is na een kleine 180.000 'brute' kilometers.Bram77 schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:10:
[...]
Ik weet het ook niet maar mijn vorige E30 (320i) had het ook heel sterk wanneer de motor warm was. Ik ben er nooit achter gekomen wat het was. Het voelde alsof het differentieel veel speling had wanneer hij warm was. Of dat de aandrijf as krom was, maar dat behoort niet tot de mogelijkheden want dan was ik niet ver gekomen vermoed ik. Eigenlijk zou het net zo goed de bak kunnen zijn. Ik moest met minimaal 1500 toeren wegrijden om het niet hortend en stotend te laten gebeuren. Het voelde in ieder geval niet goed.
Verbaast me wel dat de M3 eerder weg is....Anoniem: 4629 schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:21:
E92 M3 vs Veyron
Als je ze zo tegenover elkaar zet is het net een Golfje II tegen een M3
[ Voor 3% gewijzigd door Riesenbaby op 24-09-2007 19:25 ]
Geen idee hoe het bij die BMW zit...zneek schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:12:
[...]
Dus dat is een kwestie van arbeidsloon bij de dealer en klaar?
Vaak een kwestie van een nieuwe motor...
Volgens mij geeft die Veyron hem een voorsprongRiesenbaby schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:22:
Verbaast me wel dat de M3 eerder weg is....
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
Anoniem: 4629
Er staat op YT ook een filmpje van een SLR tegen een Veyron en die wordt ook uit het water geblazen
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 24-09-2007 19:30 ]
De moter is nog wel hoorbaar, hij draait nog wel.MikeyMan schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:27:
[...]
Geen idee hoe het bij die BMW zit...
Vaak een kwestie van een nieuwe motor...
Ik ben een nice guy_Arthur schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:18:
[...]
Garantie tot de deur lijkt me. Of ga je hem dat probleem vergoeden?
Of die kerel in die Veyron kan er niet mee omgaanreuzekind schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:27:
[...]
Volgens mij geeft die Veyron hem een voorsprong
Of de Veyron heeft launch control waar zelfs je oma nog mee wegkomt.Riesenbaby schreef op maandag 24 september 2007 @ 20:37:
[...]
Of die kerel in die Veyron kan er niet mee omgaan
Het is puur spel
Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!
Nope, geen Airco.Riesenbaby schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:22:
[...]
Heb je een airco in je auto? Kijk dan eens of de elektrische ventilator achter de gril wel begint te draaien. Bij een E34 met airco zit er een extra ventilator tussen de gril en de radiateur. Je kunt ook de condensor zien zitten een slingerende buis. Ik heb dat probleem wat jij nu beschrijft ook gehad bleek de ventilator vast te zitten. Paar keer kunnen verhelpen door hem schoon te maken en weer los te maken.
Die koppeling op he blok schijnt niet vaak kapot te gaan.
Ik zou het niet wetenVolgens mij heeft een E34 met zescilnder geen V-snaar maar een multiriem, maar dat kan ik mis hebben. Als die piept zou ik geen risico meer nemen en hem zo snel mogelijk laten vervangen. Als die kapot loopt is dat een duur grapje, ik spreek uit ervaring. Alle omloop rollen, aandrijfpoelie en waterpomp van het blok afegbroken. Om de waterpomp zit die koppeling waar de ventilator op zit. Als ik het goed heb heeft me dat grapje iets van €400 gekost!
En toen?zneek schreef op maandag 24 september 2007 @ 19:42:
[...]
De moter is nog wel hoorbaar, hij draait nog wel.
Die kabels zijn vaak niet te vernieuwen, dus wordt het bij de meeste merken een heel mechanisme...
Dat idee had ik dus ook.Femme schreef op zondag 23 september 2007 @ 22:24:
BMW heeft geprobeerd comfort en sportiviteit in de M3 te verenigen met behulp van electronic damper control en dat is volgens de reviews goed gelukt. Een echte racer zoals een 911 GT3 RS of een M3 CSL is de gewone M3 natuurlijk niet, maar hij is wel veelzijdiger en geschikt voor dagelijks gebruik.
Een Z4-M lijkt me veel meer hardcore dan een M3. Het comfort in het onderstel is ver te zoeken. Voor een tweede auto die voornamelijk in het weekend wordt gebruikt hoeft dat geen probleem te zijn. Ik zou ook de roadster nemen omdat je daar tevens leuk mee kunt cruisen als het mooi weer is. De carrosserie van de roadster is voldoende stijf om niet als sportwagentje door de mand te vallen.
En ik blijf die 6 in lijn motor fantastisch vinden. Dat vond ik zo mooi aan de E46 M3 en de Z4 M, de extreme respons van het gas, het extreme van hoe de auto reageert.
Ik vraag me echt af of ze datzelfde gevoel ook uit de huidige M3 kunnen persen met de V8.
En aangezien ik wel ook in een sportwagen nog een beetje wil cruisen, is een Lotus Elise ook geen optie, lijkt me de Z4 M dus wel de beste keuze.
Morgen de 7 weer even terug. De ProTech behandeling was niet goed aangebracht. Als excuus werd aangedragen dat de auto waarschijnlijk net na de protech behandeling door de wasstraat was gegaan, anyways, er komt een nieuwe op.
Ben benieuwd wat het vervangende vervoer wordt. De beste man van de verkoopafdeling had me in iedergeval wat leuks beloofd.
Inmiddels op YouTubeAnoniem: 4629 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 07:12:
Zoals ik vorige week al zei is deze week in Fifth Gear een roadtest van de nieuwe M3. Tiff gooit 'm goed dwars

En hoe zit dat bij BMW? Dat was een beetje de reden van de vraag....MikeyMan schreef op maandag 24 september 2007 @ 22:27:
[...]
En toen?
Die kabels zijn vaak niet te vernieuwen, dus wordt het bij de meeste merken een heel mechanisme...
Tiff heeft veel race-ervaring. Le Mans, en meer. Maar zijn F1 carriére is nou niet echt iets om over naar huis te schrijven

Fail!
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 25-09-2007 12:59 ]
Hier staat een tekening van het raam mechaniek van je 320Ci. Ik neem tenminste aan dat het een E46 Coupé, aangezien ik daar eigenlijk alleen een 320Ci in heb kunnen vinden uit 2000.
Het is inderdaad een E46 - 320Ci. Ik heb inmiddels ook even met De Beier - BMW Dealer gebeld. Vervanging van het mechaniek zal incl arbeid een eurootje of 200 kosten.deepbass909 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:07:
@zneep
Hier staat een tekening van het raam mechaniek van je 320Ci. Ik neem tenminste aan dat het een E46 Coupé, aangezien ik daar eigenlijk alleen een 320Ci in heb kunnen vinden uit 2000.
Site van deepbass uitprinten en aan de dealer meegeven... Ben je misschien voor 20 euro klaar...
Die site is een rechtstreeks kopie van het garage systeem van BMW. Zelfs de tekeningen zijn van BMW zelf.
Ik neem dus wel aan dat de dealer ook over deze info beschikt. Het is trouwens wel heel handig als je een bepaald onderdeel moet hebben. Gewoon even uitprinten, en dan aanwijzen. Hebben ze ook gelijk het onderdeelnummer
Goh, wat raar. Vind ik nooit irritant als de klant denkt mij uit te moeten leggen hoe een database werktdeepbass909 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 16:35:
@MikeyMan
Die site is een rechtstreeks kopie van het garage systeem van BMW. Zelfs de tekeningen zijn van BMW zelf.
Ik neem dus wel aan dat de dealer ook over deze info beschikt. Het is trouwens wel heel handig als je een bepaald onderdeel moet hebben. Gewoon even uitprinten, en dan aanwijzen. Hebben ze ook gelijk het onderdeelnummer(al kreeg ik het vermoeden dat de jongen die bij Ekris Utrecht achter de balie staat, het niet echt waardeerde...)
Ik heb van mijn auto ook het hele bestelsysteem...
Berehandig juist, maak een lijstje met artikelnummers en drie dagen later is het er... Kost ze nog minder tijd en moeite ook...
[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2007 16:42 ]
Het is trouwens een online database waarin alle BMW's vermeld staan, dus voor iedereen hier aan te raden. Neem de prijzen die daar genoemd worden min 10% en je hebt een behoorlijke indicatie wat het hier zal kosten.
[ Voor 31% gewijzigd door deepbass909 op 25-09-2007 17:19 ]
Ik weet hoe je je voeltHeuving schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:01:
[afbeelding]
Vandaag weer met weemoed teruggedacht aan het Z4 M bommetje.
Was een ramp toen ik weer terug in mijn 316i stapte

Was een iets oudere demo, al 9 maandjes oud.
Ik zou dan toch minstens een M6 verwachtenHeuving schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 00:16:
[...]
Ben benieuwd wat het vervangende vervoer wordt. De beste man van de verkoopafdeling had me in iedergeval wat leuks beloofd.
Een setje:

Dempers voor onder de 6 turbo, aangevuld met:

H&R veertjes.
Deze set zorgt ervoor dat de 6 een centimeter of 4 naar beneden gaat, en het weggedrag ook een stuk beter wordt.
Ik had een lekke demper voor, en een gebroken veer achter, dus een goed argument voor een upgrade.
Zodra de meuk eronder zit zal ik piccies posten.
Aannames zijn fataal.
Sinds gisteravond is die twijfel weer helemaal terug... Ik reed gister een rond mee met de nieuwe auto van een maat van mij (een Fiesta uit 2001, met 65.000 op de teller), en die voelde aanzienlijk strakker dan mijn BMW... Als ik de dempers vervang, komen er ook nieuwe rubbers onder... dan pak ik gelijk de hele ophanging goed aan.
Verbetering ten opzichte van? Ik zou dan van de 12 jaar oude standaard dempers die inmiddels 130.000km hebben gereden, naar deze bilsteins gaan. Ik denk dat daar toch wel een flinke vooruitgang in zal zitten. Ik vind mijn wagen nog steeds slap aanvoelen, vooral in doordraaiers op de snelweg... Ondanks de extra stabilisatiestang die er nu achter onder zit... Misschien dat ik toch eens ga kijken naar een veerpootbrug... Of, als ik hem kan vinden, het verbindingskruis dat bij de Z3(-M) onder de motor zit. Deze kost zo'n $150 (BMW part 51718410212), maar moet ook wel op een sloop te vinden zijn. Deze past op elke E36 en werkt hetzelfde, of zelfs beter dan een veerpootbrug, omdat het de voorkant kruislings verbindt. Daarnaast staat het niet zo patserig onder de motorkap, zeker in combinatie met het 1.6je dat erin ligt...Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:15:
Ik vraag me af hoeveel verbetering daar nog in zit tegenwoordig. In mijn wagen zitten ook gasgeveerde Bilsteins. Ook geel
Er zijn nogal wat factoren die de dempkarakteristieken bepalen, en 12 jaar ontwikkeling zal vast wat opgeleverd hebben...
Let wel .. je hebt tegenwoordig van die magnetische demper en selectief restrictieve dempers en wat al niet meer. Maar dat zijn deze niet geloof ik.
Dingen als ingaande en uitgaande demping en de snelheid waarmee dat moet gebeuren kan een hoop verschil maken...
Ik had een setje Bilsteins B8 sprint (ingekorte B6) onder mijn corrado liggen, (daar gecombineerd met Eibach veren) en dat was echt een heeeeeele grote verbetering ten opzichte van de Monroe sensatrac meuk die er onder zat. (Was ook niet origineel volgens mij overigens.)deepbass909 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:32:
Ik ben wel benieuwd hoe je deze dempers gaan bevallen. Ik zit ook nog steeds te twijfelen of het verstandig is mijn dempers te vervangen, en dan wil ik ook de Bilstein B6 dempers eronder gaan zetten... Maar dan niet verlaagd (dat gaat bij m'n nieuwe huis echt niet werken, met de kl*te drempels die daar liggen... en de Compact staat al redelijk laag op z'n pootjes).
Sinds gisteravond is die twijfel weer helemaal terug... Ik reed gister een rond mee met de nieuwe auto van een maat van mij (een Fiesta uit 2001, met 65.000 op de teller), en die voelde aanzienlijk strakker dan mijn BMW... Als ik de dempers vervang, komen er ook nieuwe rubbers onder... dan pak ik gelijk de hele ophanging goed aan.
Mijn ervaringen met Bilstein dempers zijn eigenlijk heel goed. Het voordeel van Bilsteins ten opzichte van het goedkopere, maar op zich ook technisch goede spul van KW en FK, is dat je met Bilstein een duidelijk voelbare verbetering in je weggedrag krijgt, zonder gelijk al het comfort in te leveren, wat je met FK en KW spullen wel snel hebt.
Aannames zijn fataal.
Vergeet niet dat een oud princiepe wel degelijk verbeterd kan worden. Dingens als olie-samenstelling, slijtvastere materialen, ander vormen van kanalen, kunnen heel veel uitmaken. Er zijn heel veel factoren die bij een demper beïnvloed kunnen worden, en daardoor allemaal hun weerslag hebben in hoe de dempers presteren.Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:03:
Nou .. in mijn geval praat je dus over dik 21 jaar. Maar een demper is een demper is een demper. Mijn Bilsteins waren destijds nogal high-tech en alleen bij de Z51-optie verkrijgbaar (zeg maar het race-pakket). Ik vraag me af hoeveel er nou helemaal verbeterd kan worden aan wat in weze niet meer is dan wat buizen, wat nippels, en wat gas
Let wel .. je hebt tegenwoordig van die magnetische demper en selectief restrictieve dempers en wat al niet meer. Maar dat zijn deze niet geloof ik.
Was jij het ook niet die een heel relaas heeft gehouden over hoeveel de bladveren onder de Vette wel niet verbeterd zijn in de 50 jaar dat er vette's gebouwd worden?
Ja. Maar dat is iets dat je toen ook al gewoon kon kiezenMikeyMan schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:05:
Mjah, een demper is een demper is een demper gaat me wel erg ver...
Dingen als ingaande en uitgaande demping en de snelheid waarmee dat moet gebeuren kan een hoop verschil maken...
Ik zeg ook niet dat er geen verbeteringen zijn. Dat zou sneu zijn in al die tijd. Maar ik denk niet dat het zo radicaal anders is nu
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 28-09-2007 13:50 ]
Dit topic is gesloten.