Zo, ik ben de vakantie goed doorgekomen. Het aantal reiskilometers is blijven steken op 1660km, met een gemiddelde van 1 op 9,3. Lang niet slecht, al bleef de snelheid dan ook beperkt tot 120-140 (alsnog 2x geflitst in de buurt van Nancy-Metz

).
Voordat ik op pad ging, was ik al even aan de gang gegaan voor het schuifdak. Via Ebay had ik al snel een motor gevonden om het schuifdak te bedienen (ik bleek daar geen motor te hebben bij inspectie).

Het gaat om een dubbel schuifdak voor de e34. Het achterpaneel kan bewegen en het voorpaneel. Ik had geen schuifdakmotor in mijn auto en heb deze nu in tweevoud binnen gekregen (oeps, tweemaal een veiling op Ebay gewonnen).

De motor had ik al snel geinstalleerd, en bij het bedienen van de knop wilde de motor zowaar draaien. Helaas bleef het bij pogingen, want er kwam geen beweging in het dak. Op de handmatige stand (met een soort imbussleutel de motor handmatig ronddraaien) kan ik een stukje draaien, maar op een gegeven moment blokkeert de hele zaak. Met wat frutten kon ik het dekpaneel in het interieur ietsje wegschuiven zodat ik zag dat bij handmatig opendraaien een paar nokjes naar achteren beginnen te schuiven. Het dak zelf, het voorpaneel, beweegt echter totaal niet, en uiteindelijk blokkeert de hele handel.

Wat ook vreemd is, is dat de motor beweegt tegen de klok in. Volgens de beschrijvingen die ik op Internet vind, is dat de richting om het dak te
sluiten niet te openen. Nog vreemder is dat alle standen van de knop (naar achteren trekken, naar voren duwen en op de knop zelf drukken) tot dit resultaat leiden -> de motor probeert tegen de klok in te gaan draaien. Dat lijkt niet te kloppen, ik zou verwachten dat de motor juist open wil draaien, en dus met de klok mee. Het stekkertje zit goed, die kan er maar op een manier op.

Na een zoektocht via google blijkt mij dat achterin ook nog eenzelfde schuifdakmotor zit. De motor zit onder de dakbekleding, je komt er vrij eenvoudig bij. Deze heb ik allereerst in de handmatige stand eens proberen te openen. Tot grote vreugde ging het dak achter gewoon open. Het begint met het opliften van het eerste paneel in het midden, waarna het achterpaneel in voorwaartse richting onder het voorpaneel schuift. Achter is dan open.

Als ik handmatig de achtermotor bedien en het dak openschuif, krijg ik eerst standje 1 met het voorpaneel dat openklapt en vervolgens schuift het achterpaneel keurig onder het voorpaneel.
De motor achter doet echter niets. Bij het bedienen van de knop (of het nu schuif naar voren, achteren of gewoon indrukken is) doet de voorste motor verwoede pogingen richting DICHT te draaien (tegen de klok in draaien) en de achterste motor doet niets. Ik heb beide nieuwe motoren voorin gehad, die doen het allebei. Beiden zitten nu ook in de wagen, dus een kapotte motor achter durf ik wel uit te sluiten.
Ik heb dus een interessante probleemsetting:
• motor voor doet het, maar lijkt verkeerd om te draaien (wil DICHT ipv open)
• dakpaneel voor krijg ik niet met handmatig bedienen open.
• dakpaneel achter doet het handmatig prima, maar de motor doet niets, terwijl de motor voor bij iedere druk op de knop iets wil gaan doen wat niet goed lijkt te zijn.

Bij de achtermotor zit nog een soort regelmodule. Deze heb ik losgehad en open. Het ziet er allemaal netjes uit, ik kan aan de buitenkant niet zien of er iets mis mee is of niet. Deze unit regelt (kennelijk) de acties van het dubbele schuifdak.
Mijn probleem is eigenlijk dat ik niet weet hoe ik nu verder moet met mijn garage aan huis.
1. De motor voor doet iets, maar draait de verkeerde kant op (heb ik het idee).
2. De motor voor doet het op iedere variant van bedienen van de knop. Dat lijkt mij niet de bedoeling (achterpaneel kan open zonder dat voorpaneel open gaat).
3. achtermotor doet niks nakkes nada (een kapotte motor sluit ik uit).
Ik heb weinig zin om weer een regelunit te gaan kopen op de bonnefooi (toch weer 25 euro via Ebay zag ik) zonder dat ik weet dat het dat ook is. Mijn gevoel zegt dat het dak voor klem zit en de aansturing van de motoren niet ok is.
Misschien weet iemand hier meer?