Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 3

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 8.592 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 3

Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/2dui7pz.jpg

HIS X1950 Pro IceQ3 Turbo 512MB AGP

Inleiding

Deel 3 van Het Grote X1950 Pro AGP Topic!

Welkom in het topic over een kaart die menig AGP systeem een 2e en misschien wel 3e game leven geeft. Zware games als Oblivion, Company of Heroes, Battlefield 2142 en Test Drive Unlimited doen het met de X1950 Pro AGP bijzonder goed, met medium en zelfs high settings.

Daarnaast is de kaart door o.a. Club3D en PowerColor standaard voorzien van een stille Accelero X2 cooler waardoor hoge temperaturen van de GPU en RAM tot het verleden behoren. Ook de kaarten van HIS hebben een indrukwekkende cooler, zoals je hierboven kunt zien. De inmiddels bekende problemen met oververhitte spanningsregelaars (VRM's) doen zich nog steeds voor, al lijkt het er steeds meer op dat vooral de PCI-e versie daar echt last van heeft. Mocht het zich bij de AGP versie voordoen dat is het vaak eenvoudig en goedkoop te verhelpen door er een paar ram-heatsinks op te plakken. Een klusje waar een tweaker normaal gesproken geen enkele moeite mee heeft.

Kortom, de X1950 Pro AGP blijft een beest van een kaart die voor een uiterst scherpe prijs een flinke performance boost aan je PC geeft :)

Voorgaande delen

Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 1 (dank, lism!)
Het Grote X1950 Pro AGP Topic Deel 2

Gerelateerde Topics

ATI x1950 Pro - crash topic (gesloten, zie wijziging topicrules)
X1950 Pro veroorzaakt crashes (gesloten)

Specificaties

• ATI RV570 GPU (80nm)
  • 256MB or 512MB GDDR3
  • GPU Clock 575Mhz*
  • Memory Clock 690Mhz* (1380 DDR3)
  • Memory Bandwidth 44,8GB/s
  • Shader Model 3.0
  • HDR (works with all AA modes)**
  • 36 Pixel Pipelines
  • 8 Vertex Shaders
  • 12 Texture Units
  • 12 Raster Operations Processors
  • 256-bit memory interface
  • Adaptive Anti-Aliasing info
  • AGP 4x / 8x
  • Avivo™ info
  • S-Video and Composite Video TV-Out
  • Dual DVI-I
  • Dual 400MHz RAMDACS
  • Single Display resolution up to 2048X1536
  • Dual Link DVI capable of 2560X1600 resolution
  • Component HDTV YPbPr Output
  • HDTV resolution 1920X1080p or 1080X720p
  • HDCP Ready
  • MPEG1/2/4 Decode and Encode Acceleration
  • Hardware Accelerated H.264 Decode
  • DXVA Support
  • Adaptive per-pixel de-interlacing
  • High fidelity gamma, color correction & scaling

*kan per merk verschillen **mits ondersteund door game

Systeemeisen en stroomverbruik
  • CPU: Intel Pentium 4 / Celeron / AMD Duron / Athlon / Athlon XP / Athlon 64
  • Compatible with AGP 4x (1.5v) and 8x (0.8v) bus configuration
  • 256MB+ system memory (1GB for Windows Vista)
  • Windows 2000, XP, XP Media Center Edition, Windows Vista
Om de kaart een beetje tot z'n recht te laten komen is een 2Ghz CPU en 1GB RAM aan te raden, al zul je verderop lezen dat er ook met een langzamere processor prima valt te gamen.

Daarnaast verbruikt de kaart flink wat stroom waardoor het verstandig is een voeding met minstens 18A op de +12V lijn te gebruiken. Let wel, deze 18A is normaal gesproken voldoende bij een gemiddeld systeem inclusief de X1950 Pro AGP. Het is dus zeker niet zo dat de kaart dit zelf allemaal opslurpt. Als je twijfelt of je huidige voeding misschien wordt neergeknuppelt door de kaart kun je daarover een vraag stellen in het Welke voeding heb ik nodig topic. Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk je systeem en vergeet niet het merk en type van je voeding te vermelden.

Verder moet je rekening houden met de diepte van de X1950Pro AGP als deze is voorzien van een
Accelero X2 cooler. Gemeten vanaf het AGP slot is de kaart dan 15cm breed, dus als er een casefan op het zijpaneel van je kast zit is dit wel iets om voor aanschaf even te checken.

Prestaties en benchmarks

Tom's Hardware Guide heeft een helder artikel geschreven over de prestaties van moderne video kaarten in oude systemen. Onderstaande grafiek is gebaseerd op een systeem met een Athlon XP 2500+ CPU en 1GB geheugen:

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/2ewjqqr.gif

Ondanks de redelijk oude CPU zijn dit behoorlijke mooie scores, nog leuker wordt het in deel 2 van het artikel:

Testsysteem: AMD64 3400+ (Venice) S939 / 1GB

Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/2akff40.gif

Wow! Hier kunnen we alleen maar vol bewondering naar kijken, en verder zwijgen... :+

Als laatste een grafiekje uit een review van de PowerColor Radeon X1950 Pro AGP in combinatie met een AMD64 X2 processor:

Testsysteem: AMD Athlon 64 X2 4200+ / 2GB RAM

Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/43mx0jl.gif

Weer is te zien dat de X1950 Pro AGP onverminderd goede resultaten neerzet en bij wijze van uitzondering zelfs een fractie sneller is dan z'n PCI-e broertje :)

Ter afsluiting van dit gedeelte een quote van de experts bij Firingsquad:

"On the AGP front, Sapphire's Radeon X1950 Pro AGP is the fastest AGP graphics card we have ever tested. This is due in large part thanks to its 512MB of GDDR3 memory." (dd. 19 januari 2007)

Reviews en de verschillende type's

Was de Sapphire in het begin het populairst door z'n grote geheugen, inmiddels zijn er ook van andere vendors modellen met 512MB verkrijgbaar. GeCube, VisionTek en Diamond zijn afgestapt van het eerste ATI ontwerp en hebben een kaart waarop de beruchte spanningsregelaars niet meer voorkomen.

De HIS ICEQ3 Turbo valt niet alleen op met een GPU@620Mhz / Mem@740Mhz bij de 256MB versie maar ook door z'n glowy cooler. De Club3D en PowerColor zijn volledig gelijk aan elkaar wat de 256MB versie betreft en het model van MSI heeft geen heatsinks op het geheugen.

Verder wordt er bij vrijwel alle kaarten een verloopkabeltje voor de stroomaansluiting meegeleverd.

(thumbnails zijn aanklikbaar voor een hi-res foto)

Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/2zhpaut.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/2mxplxg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/2zf08dd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/2e3u9vr.jpg

• 256MB / 512MB
  • GPU Clock: 575 MHz
  • Memory Clock: 690 MHz (1380 DDR3)
  • Cooler: Accelero X2 (Dual slot)
  • Voeding aansluiting: PCIe 6-polig
  • Pricewatch review review

Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/2db4crb.jpg

• 256MB
  • Cooler: Stock (Single slot)
  • review

Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/4021cax.jpg

• 256MB
  • Cooler: Stock (Dual slot)
  • Pricewatch

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/2i92txh.jpg

• 256MB / 512MB
  • nvt

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/2s9f887.jpg

• 256MB
  • Pricewatch review

Stockcooler vervangen

De Accelero X2 is los verkrijgbaar en zal waarschijnlijk passen op alle kaarten, met uitzondering van de GeCube en VisionTek. *EDIT* Na wat e-mails over en weer bevestigd VisionTek dat de Acc X2 ook voor hun kaart geschikt is. Hierdoor kunnen we er vanuit gaan dat deze cooler op alle huidige modellen van de X1950 Pro AGP past.

Drivers, Tools, TweakGuide en ATI's real-time demo's

Drivers:
ATI Catalyst drivers met Control Center screenshot
Catalyst drivers met Control Panel screenshot
Getweakte Catalyst driver van Omega met AtiTrayTools screenshot

Voor alle duidelijkheid, je hebt er dus maar 1 nodig 8) Ze hebben elk hun voor- en nadelen, de software van ATI is voor sommige mensen log en omslachtig. Andere mensen verdwalen in de vele extra's van AtiTrayTools en de driver met het Control Panel zal bekend voorkomen bij mensen die eerst een GeForce kaart hadden en gewend zijn de driver via rechts-klik Instellingen/Geavanceerd te beheren.

Tools:
Avivo Video Converter - Hardwarematiginfo videofiles omzetten (werkt alleen icm CCC Basic)
AtiTool - Meest gebruikte overklok en fan-control programma
WinClk - Stand-alone overklok programma screenshot

AtiTrayTools
Deze is vooral handig als je de kaart net hebt omdat je via de OnScreenDisplay de fps en GPU temp kunt zien:
(klik voor grote versie)

Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/2n8q97m.jpg

Tweak Guide's:
ATI Catalyst Tweak Guide

Een nette guide met uitvoerige uitleg over de mogelijkheden van de Catalyst drivers, aangevuld met tweaks en tips. Bovendien gaat de schrijver gedetailleerd in op de extra's van AtiTrayTools.

Demo's:
Willen demo's van NVidia nogal eens een beroerde fps geven, die van ATI geven je bij een normale tot hoge fps alle eyecandy. En mocht je geen ATI kaart hebben, van elke demo is er tevens een .MPG of .MOV te downloaden.

Radeon X1K Real-Time Demo's

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/477zgw9.gif

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/479w46w.gif

Overklokken

Er zijn nog maar weinig mensen die met de kaart spectaculaire resultaten hebben behaald. In deze review staat dat ze de kaart zonder problemen op GPU@621/Mem@796Mhz konden laten draaien. Hoger ging niet omdat de software niet verder ging en het scheelde maar 5fps in de benchmarks. We zullen dus nog even moeten wachten op de juiste tool en vooral ook op meer ervaringen van users.

Topic Rules

De topic rules zijn eenvoudig, dit is een algemeen discussie topic en over alles wat betreft de X1950 Pro AGP mag worden gediscusseerd. Op 1 uitzondering na, voor crashes die zeer waarschijnlijk worden veroorzaakt door te hete spanningsregelaars is er een apart topic, waarvan de TS met enige regelmaat door .Johnny wordt bijgewerkt. Niemand is er bij gebaat als we info over dit probleem gaan versplinteren over 2 topics, zoals in deel 1 gebeurde . Niet in het minst omdat in het crash-topic ook users met de PCI-e versie zitten. En samen staan we sterk dus voor dat type crashes is dat topic 'the place to be'.

*EDIT*
Omdat het crashtopic op 2 juni 2007 is gesloten vervalt bovenstaande uitzondering. Desondanks het dringende verzoek berichten over dit specifieke onderwerp zo beperkt mogelijk te houden. Vrijwel alles over de crashes is inmiddels al een keer genoemd en het crash topic staat vol met tips om de crashes te herkennen en wat je er tegen kunt doen. Er wordt van je verwacht dat, indien je denkt dat je kaart deze crashes heeft, je het crash topic goed hebt gelezen voor je er hier over post!

Nawoord

Dank aan lism voor deel 1 en toestemming geven voor deel 2 d:)b

Post gerust aanvullingen of opmerkingen over deze TS, ik zal proberen de nuttige info er zo snel mogelijk bij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Zo... deel 3 alweer. Heb niet bijster veel aangepast maar dat komt misschien nog wel 8)
Anoniem: 5998 schreef op maandag 30 april 2007 @ 20:45:
Een maat van me heeft nu in zijn pc een radeon x800 pro, en wil misschien een x1950 pro gaan aanschaffen. Hoeveel sneller is deze kaart dan zijn huidige? Heeft het zin? Hij speelt veel racespellen. Test Drive Unlimited is niet echt goed te spelen met de kaart die hij nu heeft.
Het is in Deel 2 al gezegd, de 1950 Pro zal veel beter presteren dan de X800. Alleen gaat dat niet helemaal op voor TDU. Ik speel het zelf en eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht. Om een beetje soepel races te doen in een druk bebouwde omgeving moest ik alles drastisch terugschroeven en zelfs wat klooien met aangepaste game ini's. En dan nog had ik dikke framedrops maar er schijnt een patch aan te komen die daar iets aan doet.

Zodra je races gaat doen in een rustige omgeving is de fps 30+ met 4xAA, High, en 16XAF :)
dafz0r schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:35:
iemand al is over nagedacht of de cooler op de his x1950pro te vervangen zou zijn? =)
Volgens mij gebruikt HIS geen afwijkend board ontwerp dus er zijn genoeg custom coolers die passen. Zoals natuurlijk de Accelero X2 en de Zalman V700 nogwat, weet ff het exacte type niet meer VF900-Cu. Maar ik zie er het nut niet zo van in, de stockcooler van HIS is toch gewoon goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-01 12:26
Okay zoals beloofd de test in 3dmark06 (die was als eerste binnen met downloaden):

Score met oude bios (die de E6600 op 2300mhz per core clockt grrr!!) : 5135 3dmark06 punten.

Old school gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 10:11
Hier ook gisteren een powercolor agp 1950pro erin gezet. Tot nu toe geen problemen.
Hoogste temp. stressed 52 graden (everest en dan display in G15 lcd toetsenbord schermpje) .
Ik heb een aerocool kast met een 25cm fan aan de zijkant en die blaast nu ook mooi op de kaart (past maar net in de kast zo groot is ie, de molex komt tegen de hd aan ;) ).
AGP fastwrites maar uitgezet na het lezen van de problemen daarmee.
Meteen 3dmark06 gedraait en score 3602 (1280x1024) met mijn k8n nforce3 mb, sempron 3000+ op 2ghz zonder verdere tweaks (wel meteen de omega drivers erop gezet).
Was eerst wel bang dat mijn voeding het niet zou trekken (coolermaster 380 12v 10A op mb en 12v 15A op de rest) maar die doet het tot nu toe prima.
Het diagnose programma everest gaf verder ook nog een extra waarde in beeld voor de GPU omgevings temperatuur.
Games als bijv. halflife 2 lost coast draaien nu op 1280x1024 en alles high, dynamic lighting en hoogste AA _/-\o_
Als ie het zo blijft doen ben ik een gelukkig man 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-04 12:08
Aaarghhhh...in dubio. Heb een XFX 7800gs xt, had er wat meer van verwacht, dacht ik. Nu weet ik niet of het zoveel uit maakt als ik over stap op een x1950 PRO, ik heb nog wat tijd over om dat te bekijken (lees een dag of 2 max) want dan verloopt de service op mijn kaart. Heb er echt al flink wat over gelezen maar ik kan nergens een vergelijking vinden (als iemand hem wel tevoorschijn tovert dan kan ik dus echt niet zoeken). Blijft natuurlijk moeilijk met die krengen, een beslissing nemen.

Overigens iets anders, ik zie zelden tests waarbij ze ook de ws resoluties testen. Nu gaat het over het algemeen vaak over ongeveer de zelfde hoeveelheid pixels maar er zijn toch ook wel verschillen. Is daar een reden voor of zijn ze gewoon lui?

Criticism is prejudice made plausible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Dirk IJntema schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:53:
Score met oude bios (die de E6600 op 2300mhz per core clockt grrr!!) : 5135 3dmark06 punten.
Dik 1000 punten meer dan hier met m'n AMD64@2Ghz maar dat zegt niet zoveel. Heb je soms ook de cijfers van de SM2.0 en HDR/SM3.0 score? Denk er namelijk zelf ook over om een Asrock 4CoreDual VSTA bordje met die CPU te kopen.
luckyjan schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 08:25:
Games als bijv. halflife 2 lost coast draaien nu op 1280x1024 en alles high, dynamic lighting en hoogste AA _/-\o_ Als ie het zo blijft doen ben ik een gelukkig man 8)
Pas nog Episode 1 gedaan, het eerste wat me opviel was dat alles er zo kristalhelder uitzag vergeleken met m'n oude 6800XT. Op de fps heb ik amper gelet, die was zo hoog dat het gewoon jammer was dat er niet meer settings op max konden :) Btw, ik heb ook een G15 en met Fraps zie je dan constant je fps op het display, samen met een grafiekje.
Christian_Ku schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 15:09:
Aaarghhhh...in dubio. Heb een XFX 7800gs xt, had er wat meer van verwacht, dacht ik. Nu weet ik niet of het zoveel uit maakt als ik over stap op een x1950 PRO
Het zal zo'n 25% schelen, overall gezien. Als je de kaart kunt omruilen, al dan niet met een kleine bijbetaling, dan zou ik dat zeker doen.
Overigens iets anders, ik zie zelden tests waarbij ze ook de ws resoluties testen. Nu gaat het over het algemeen vaak over ongeveer de zelfde hoeveelheid pixels maar er zijn toch ook wel verschillen. Is daar een reden voor of zijn ze gewoon lui?
Denk dat ze vaak gewoon zo'n monitor niet hebben :) En het maakt natuurlijk ook helemaal niks uit voor de kaart. Die verwerkt gewoon een x-aantal pixels en in welk formaat ze op het scherm komen boeit verder niet zo. Als je het echt wilt weten kun je het gewoon omrekenen:

ResolutieAantal pixels
1024X768786432
1440X9001296000
1280X10241310720
1680X10501764000
1600X1200 1920000
1920X1200 2304000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Ter vroeg blij geweest ;( Gisteren draaide het systeem alles zonder ook maar een hik en vandaag iedere keer een systeem freeze bij 3dmark waarbij het laatste beeld op het scherm bleef staan en het systeem helemaal vast zat.
Van alles en nog wat geprobeert (zal jullie de details besparen) had ik als laatste via mij fancontrol alle fans op de laagste stand gezet met het idee dat er dan minder stroom gebruikt zou worden (misschien dat het aan mijn voeding zou liggen). Wat denk je? Zelfs windows wilde niet meer opstarten? Daarna alle fans op de hoogste stand gezet (1x 14 cm intake, 1 x 12 cm outtake en 25 cm aan de zijkant) en toen werkte het systeem weer perfect. Geen freezes meer.
Er wordt dus iets te heet (vrm's?) bij normaal gebruik. Tijdens de freezes was de temp van de proc 40 graden en die van de videokaart 49. Na het lezen van de 1950pro crash topic ben ik toch hard aan het denken hem terug te brengen. Gisteren werkte alles nog prima maar door 1 dag gebruik is er iets gebeurt waardoor hij niet meer tegen normale warmtes kan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Ja...dat zet mij dus ook goed aan het twijfelen. Er is maar 1 kaart die daarvoor geschikt lijkt te zijn en dat is die HIS turbo kaart. Nu kan ik die weer net niet krijgen bij het bedrijf waar ik mijn XFX heb gehaald en die zullen wel niet zo soepel zijn dat ze me de knaken in liquide middelen terug gaan geven. Toch maar de saphire proberen dan of die powercolor (niet dat het veel uitmaakt, beide koelen de VRM's niet actief volgens mij). Eigenlijk gelijk maar vragen of ze die koelelementjes hebben. Kan niet duur zijn, laat staan moelijk te installeren.

O btw net even 3dmark 06 gedraaid, verdomme maar een 3000 (p4 3,06, 533 fsb, 1gb geheugen, AGP 4x). Dat is wel verdomde traag, nou zegt dat niet alles maar...geen wonder dat die kaart zo raar doet. Nog iets, ik zag een fijn tooltje van ATI dat je je FPS kan zien in de bovenhoek van je scherm, heeft nVidia dat ook? Kon niet direct iets vinden, had er een paar gedownload maar kon het daar niet in vinden!

[ Voor 26% gewijzigd door Christian_Ku op 03-05-2007 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Christian_Ku schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 22:25:
Ja...dat zet mij dus ook goed aan het twijfelen. Er is maar 1 kaart die daarvoor geschikt lijkt te zijn en dat is die HIS turbo kaart.
Als je zeker géén last wilt hebben van te hete VRM's en je hebt geen zin om zelf aanpassingen (heatsinks) te verrichten aan je kaart, dan heb je de keuze uit 2 kaarten:
  1. De HIS 1950Pro: Nadeel: iets hogere prijs Voordeel: erg stil
  2. De Gecube 1950Pro: werkt met een verbeterde lay-out, dus géén te hete VRM's. Nadeel: ventilator is (zeer) luidruchtig. (Fan kan worden vervangen door stille Accelero X2)
Diamond en Visiontek maken ook gebruik van verbeterde lay-out, maar deze kaarten zijn niet in Benelux, Duitsland en Oostenrijk te verkrijgen.
Nog iets, ik zag een fijn tooltje van ATI dat je je FPS kan zien in de bovenhoek van je scherm, heeft nVidia dat ook?
Universeel tooltje: Fraps!

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Kijk, die GeCube ziet er ook wel mooi uit. Maar gelijk weer een vraag, dat ding heeft op AGP maar 256 mb, kan dat geen bottleneck vormen? Aangezien de meeste van die top kaarten het geheugen op 512 hebben gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
Voor de huidige games moet het geen probleem zijn. De benchmarks die ik heb gezien, laten zien dat de 256MB en 512MB versies nagenoeg gelijk presteren (in een enkel geval presteert de 512MB beter).

Voor toekomstige spellen zoals Alan Wake, Crysis en UT2K8 zou ik me levendig kunnen voorstellen dat een 512MB beter zal presteren, vooral op de hogere resolutie's (bijv. 1600x1200) met AA/AF.

Ben je van plan op lagere reso's te spelen zoals bijvoorbeeld 1280x960, dan zal deze 256MB voorlopig nog geen bottleneck vormen, lijkt me.

Please correct me if I am wrong.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98433

Gewoon om iets te zeggen. Ik heb sinds kort een HIS 1950pro. Deze draait op een 3GHZ proc met 1.5 G geheugen en een 280W voeding (HP workstation). Zonder problemen een max. temp van 51C stressed. In 3Dmark05 een score van ruiim 6200. Misschien niet veel voor de mensen met een dualcore maar genoeg voor mij. Mijn AGP-sysje kan weer ff door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
Thanks indy, uiteindelijk de saphire 1950 pro gekocht (dat is dus toch met 512, volgens mij was er geen 256 mb versie op agp van de pro) gelijk 400 punten hoger gehaald bij 3d mark op de XFX (ik weet het, het is maar 3d mark en zegt niet zo heel veel, maar het zegt een beetje). En die verbetering was op een overgeclockte XFX, op het orgineel maakte ik gelijk 600 punten winst. Dus was het zeker wel waard. En dat voor maar een paar eurootjes meer!

TOP kaart, nu hopen dat die VRMs niet gaan oververhitten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 20:28

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Bobnofski schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 18:35:

... Alleen gaat dat niet helemaal op voor TDU. Ik speel het zelf en eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht. Om een beetje soepel races te doen in een druk bebouwde omgeving moest ik alles drastisch terugschroeven en zelfs wat klooien met aangepaste game ini's. En dan nog had ik dikke framedrops maar er schijnt een patch aan te komen die daar iets aan doet.

Zodra je races gaat doen in een rustige omgeving is de fps 30+ met 4xAA, High, en 16XAF :)
Edit maar weer.. er ging wat mis bij het posten

Wat voor een systeem heb jij dan? ik draai TDU zeer soepel op high met de Sapphire 512MB
soms korte framedrops of schokjes, maar dat is meestal alleen wanneer ik meerdere programma's open heb

Even een korte spec dump:
AMD64 SanDi 3700 @ 4800
2GB OCZ pc4800 @ 5300
Sapphire 512 mb met accelero X2

Vind overigens dat de X1950 zeer goed presteert met 16:10 (1680x1050) resoluties!

[ Voor 39% gewijzigd door StackMySwitchUp op 06-05-2007 09:32 . Reden: quote ging mis.. ]

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
StackMySwitchUp schreef op zondag 06 mei 2007 @ 09:26:
[...]

Vind overigens dat de X1950 zeer goed presteert met 16:10 (1680x1050) resoluties!
Eindelijk iemand die dat zegt, word ik nog blijer van.

(binnenkort een 22"aanschaf gepland namelijk!)

[ Voor 0% gewijzigd door Christian_Ku op 10-05-2007 10:07 . Reden: enorme typo eruit gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205192

"AtiTrayTools
Deze is vooral handig als je de kaart net hebt omdat je via de OnScreenDisplay de fps en GPU temp kunt zien"

Hoe zet je de optie aan dat je ingame de temperatuur kan zien? Hij vergeeft alleen het aantal fps hier, en kan de optie om het aan te zetten niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
StackMySwitchUp schreef op zondag 06 mei 2007 @ 09:26:
[...]
Wat voor een systeem heb jij dan? ik draai TDU zeer soepel op high met de Sapphire 512MB soms korte framedrops of schokjes, maar dat is meestal alleen wanneer ik meerdere programma's open heb
AMD64 @ 2Ghz, 1 GB ram, Club3D 1950 Pro AGP 256MB, TFT @ 1024X768.

Jouw systeem is aanzienlijk sneller en je hebt ook nog eens een 512MB versie dus ik snap wel dat het spel soepeler draait :)
Anoniem: 205192 schreef op zondag 06 mei 2007 @ 14:39:
"AtiTrayTools"
Hoe zet je de optie aan dat je ingame de temperatuur kan zien? Hij vergeeft alleen het aantal fps hier, en kan de optie om het aan te zetten niet vinden.
Rechtsklik op ATT tray-icon, Tools & Options, Onscreendisplay, FlashOSD:

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/63sby49.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 13:38
Indy91 schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:27:
Als je zeker géén last wilt hebben van te hete VRM's en je hebt geen zin om zelf aanpassingen (heatsinks) te verrichten aan je kaart, dan heb je de keuze uit 2 kaarten:
  1. De HIS 1950Pro: Nadeel: iets hogere prijs Voordeel: erg stil
  2. De Gecube 1950Pro: werkt met een verbeterde lay-out, dus géén te hete VRM's. Nadeel: ventilator is (zeer) luidruchtig. (Fan kan worden vervangen door stille Accelero X2)
Diamond en Visiontek maken ook gebruik van verbeterde lay-out, maar deze kaarten zijn niet in Benelux, Duitsland en Oostenrijk te verkrijgen.
De situatie wordt wel steeds beter geloof ik, ik lees op de techpowerup forums dat meerdere leveranciers nu de VRMs vervangen of er een ceramische heatsink op plaatsen. Let wel het gaat daar niet uitsluitend over AGP modellen! Of deze verbeterde modellen al in Nederland beschikbaar zijn weet ik niet.

Persoonlijk snap ik niet waarom niet meer mensen voor een van de Palit/Xpertvision kaarten gaan. Die moet je wel in Duitsland bestellen (met meestal 20 euro verzendkosten), maar ik geloof dat die kaarten geen last hebben van het VRM probleem: Afbeeldingslocatie: http://diy.yesky.com/imagelist/2007/015/2kt3qi5lb646.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205192

Bobnofski schreef op zondag 06 mei 2007 @ 17:49:
[...]

AMD64 @ 2Ghz, 1 GB ram, Club3D 1950 Pro AGP 256MB, TFT @ 1024X768.

Jouw systeem is aanzienlijk sneller en je hebt ook nog eens een 512MB versie dus ik snap wel dat het spel soepeler draait :)

[...]

Rechtsklik op ATT tray-icon, Tools & Options, Onscreendisplay, FlashOSD:

Erg bedankt! Was hier zelf nooit achtergekomen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
phusg schreef op zondag 06 mei 2007 @ 18:31:
[...]Persoonlijk snap ik niet waarom niet meer mensen voor een van de Palit/Xpertvision kaarten gaan. Die moet je wel in Duitsland bestellen (met meestal 20 euro verzendkosten), maar ik geloof dat die kaarten geen last hebben van het VRM probleem: [afbeelding]
De Palit X1950Pro 512MB AGP bestaat wel, maar wordt volgens mij jammer genoeg niet in Benelux, Duitsland en Oostenrijk geleverd (zie: Geizhals.at). ;(

De X1950Pro 512MB PCI-E versie wordt daarentegen wel in EU verkocht

De AGP versie die wél wordt verkocht in EU: X1950GT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Christian_Ku schreef op zondag 06 mei 2007 @ 12:22:
[...]

Eindelijk iemand die dat zegt, wordt ik nog blijer van.

(binnenkort een 22"aanschaf gepland namelijk!)
Tot uw dienst :P
Jouw systeem is aanzienlijk sneller en je hebt ook nog eens een 512MB versie dus ik snap wel dat het spel soepeler draait
Ah! vandaar :)

Ik zat te denken aan nog 1 upgrade voor mijn huidige systeempje.. een Opteron 175 of 185
Is dit een verstandige keus?
specs van opteron:
175: 2.2 Ghz dual core, 2 mb L2 +/- €200
185: 2.6 " " " " " +/- €290

Ik doe overigens ook renders en 3d modeling.. heeft veel cpu power en cache nodig

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roloxo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 17:39
Ook een interessante kaart bij onze oosterburen, de XT met 48 pixelpipelines.
http://www.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=432419

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 21:59
Ziet er maar raar uit. Er staat immers dat hij CrossFire compatible is, terwijl dit op het agp platform niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Jormungandr schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:05:
Ziet er maar raar uit. Er staat immers dat hij CrossFire compatible is, terwijl dit op het agp platform niet mogelijk is.
Daar moet je een beetje omheen lezen, veel sites nemen klakkeloos de specs van de PCI-e versie over en dan krijg je dat soort suffe dingen.
Indy91 schreef op zondag 06 mei 2007 @ 22:36:
[...]
De AGP versie die wél wordt verkocht in EU: X1950GT
Best wel een interessante optie voor mensen bij wie de 1950 Pro net iets boven het budget zit. De GT presteert zo'n 25% minder maar heeft wel net zoveel (36) pixelshaders. Ik weet niet of de kaart zich makkelijk laat overklokken want anders zou je redelijk in de buurt komen van een stock 1950 Pro.
StackMySwitchUp schreef op maandag 07 mei 2007 @ 09:35:
[...]
Ik zat te denken aan nog 1 upgrade voor mijn huidige systeempje.. een Opteron 175 of 185
Is dit een verstandige keus?
specs van opteron:
175: 2.2 Ghz dual core, 2 mb L2 +/- €200
185: 2.6 " " " " " +/- €290

Ik doe overigens ook renders en 3d modeling.. heeft veel cpu power en cache nodig
Dan zou ik gaan voor de snelste CPU maar vind 290 euro wel een hoop geld. Voor 255 euro heb je een Asrock 4CoreDual-VSTA (AGP en PCI-e slot + DDR/DDR2 slots) en een C2D E6600, met de optie daar later een quadcore CPU in te zetten. (als ze een beetje betaalbaar worden, kosten nu 470 euro)

Er is overigens een apart topic over upgrades, kan best nuttig zijn daar te informeren :)
Roloxo schreef op maandag 07 mei 2007 @ 13:24:
Ook een interessante kaart bij onze oosterburen, de XT met 48 pixelpipelines.
Jammer dat er alleen nog maar een 256MB versie is, afgezien daarvan verbruikt de XT veel meer stroom. De koeling heeft een TEC, dus dat scheelt al een paar ampère en de GPU is een RV580 tov de 1950 Pro met een RV570.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Hoe verhoudt de 1950 pro zich eigenlijk tegenover de 7950gt agp? (ze bestaan, van XFX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roloxo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 17:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timin8r
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-04 14:48
Hier ook nog maar eens wat positieve ervaringen.
Tijdje terug ivm TDU en S.T.A.L.K.E.R. mn geforce 4 eindelijk eens geupgrade naar een 2ehands 7600GS (beste wat ik op dat moment kon betalen). Maar dat was het toch niet helemaal dus van m'n verjaardagsgeld de Club 3D X1950PRO 256MB gekocht, de laatste AGP-upgrade.

En ik ben zeer tevreden, nog geen freezes ed. Moet zeggen dat ik hem nu een week heb en nog niet heel veel heb kunnen gamen, max 1-2 uur achter elkaar.
Gisteravond een uur S.T.A.L.K.E.R. gespeeld, high setting, static lighting en gem. ong. 90 fps. Core werd max 59 graden. Met medium settings en object dynamic lighting 30-40 fps.
TDU draait ook lekker. Met de 7600gs draaide ie op low detail en alle tweaks 15-20 fps, nu op medium + HDR + 4xAA 30-40 fps. Af en toe wel wat drops maar dat is het spel gewoon volgens mij. Heb nog geen systeem gezien waar ie 100% soepel loopt.
Als ik trouwens de ATT 3D view aanzet wordt ie veel warmer dan in-game? 63 graden na 5 min.
Heb al wat met de fanspeed gespeeld, nu met 50% fan mooi 60 graden.

O ja, stiekem toch wel een freeze gehad, door die stomme auto-clock utility van CCC. Eerst begint het beeld te flitsen en toen een reboot. Vraagt ie bij het opstarten of ie de laatst bekende goede instelling moet gebruiken. Ik zeg ja, knalt ie de core op 627. Gelijk dus weer dat geflits. 8)7

En nog even 3dmarks en specs:
05: 9242
06: 4165
SM2.0/3.0: 1763/1960

Athlon64 3500+ @ 2695 MHz
1GB KVR PC3200
SilverStone ST50EF+ 500W

i5-6600K - ASUS Z170 PRO GAMING - 16GB HyperX - XFX RX 570 4GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

FoggyFreek

I'm a llama again!

Sinds gisteren heb ik een Sapphire 1950Pro 512MB. Echter heb ik het volgende probleem:

Wat is het probleem?
Om de 4-5 seconden blijft het beeld een fractie van een seconde hangen. Dit is in zowel OpenGL als in D3D applicaties. Ook bij films zie je het beeld heel even hangen om de 4-5 seconden. Sterker nog, zelfs in 2D mode, als ik bijv. naar boven en naar beneden scrolI hangt het beeld heel even. Bij Quake 4 zorgt het echt voor stotter, net als bij een CD, waarbij het beeld blijft hangen en het geluid heel even een klein stapje terug doet om weer synchroon te lopen.

Ook is het niet meer mogelijk om netjes te rebooten.

Is een van jullie bekend met dit probleem?

Wat in je systeem config?
AMD 4000+ (S939 ) op een Abit AV8 (uGuru), 2G geheugen (400mhz)
Voeding heeft 15.0A over de 12+V lijn.

Wat heb je al geprobeerd?
Drivers zijn 7.4 Catalyst. Ik heb ook de 6.12 en de laatste omega drivers geprobeerd, maakt niks uit allemaal.
Aparture size 128, 256 maakt geen verschil,
Fast writes ON - OFF maakt geen verschil,
voltage omhooggeschroefd naar 1.6v ipv 1.55v, maakt geen verschil.
Minder doorlussen van de 12V lijn gaf ook niet het gewenste effect.

Wat nu?
help!

[ Voor 4% gewijzigd door FoggyFreek op 10-05-2007 08:37 ]

-- Altijd blijven prutsen --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timin8r
Oude drivers netjes opgeruimd (driver cleaner) voor je de nieuwe geinstalleerd hebt?
Heeft je voeding 1 12v lijn met 15A? Dan zou ik het daar gaan zoeken want de 1950 Pro is best een zuiperd en je mobo lust ook wel wat prik en kan nogal kieskeurig zijn wat betreft voedingen (heb em zelf ook). Zie bijvoorbeeld de abit forums.
En hoe zijn je temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:40
Het kan ook gewoon een Windows probleem zijn. Ik heb ik weet niet hoe vaak problemen gehad met hardware veranderingen. Het herinstalleren van Windows hielp dan in bijna alle gevallen.

Maar ik zou inderdaad eerst even kijken of je voeding en dergelijke de kaart wel kunnen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

FoggyFreek

I'm a llama again!

Temps zijn 43 Idle, rond de 50 Stressed. Niks vreemds hier volgens mij.
Ik vind het zo vreemd dat ook in 2D die haperingen zitten...

Wat zijn de verschijnselen bij een te lage voeding? Wat gebeurt er dan? Verklaart dat misschien ook het niet kunnen soft-rebooten?

-- Altijd blijven prutsen --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
FoggyFreek schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 12:16:
Temps zijn 43 Idle, rond de 50 Stressed. Niks vreemds hier volgens mij.
Ik vind het zo vreemd dat ook in 2D die haperingen zitten...

Wat zijn de verschijnselen bij een te lage voeding? Wat gebeurt er dan? Verklaart dat misschien ook het niet kunnen soft-rebooten?
Meestal hangt je systeem dan als ie minder stroom krijgt dan ie nodig heeft of je blaast je voeding op. Dit klinkt meer als een IRQ probleem. Bijv de geluidskaart of de netwerkkaart heeft dezelfde irq als de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynosu
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03-2024

dynosu

Orly ?

zojuist een accelero x2 + vrm module op mijn sapphire x1950 pro 512mb gezet ... draait als een trein en temps droppen wel een beetje ... precies weet ik nog niet maar ging iig goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
timin8r schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:45:
Als ik trouwens de ATT 3D view aanzet wordt ie veel warmer dan in-game? 63 graden na 5 min.
Da's normaal, ik heb de kaart nu 4 maanden en nog geen spel gezien dat qua belasting zelfs maar in de buurt kwam van de 3D Renderer.
FoggyFreek schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 08:33:
AMD 4000+ (S939 ) op een Abit AV8 (uGuru), 2G geheugen (400mhz)
De problemen die je beschrijft, of eigenlijk het feit dat je systeem overall instabiel is, komen vrijwel overeen met die van een aantal Asus A8V bezitters. De overeenkomst tussen beide moederborden is de chipset: VIA K8T800 Pro. Ik begin inmiddels te geloven dat de 1950 Pro AGP behoorlijke issues heeft met deze chipset. Een oplossing is niet zo snel voorhanden, al zou je kunnen proberen je geheugen in single-channel te draaien. Zo op het oog denk ik niet dat het aan je voeding ligt, vooral omdat je in 2D ook problemen hebt. Als je het al niet gedaan hebt kun je ook nog proberen het bios te updaten en/of de VIA drivers.
dynosu schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:13:
zojuist een accelero x2 + vrm module op mijn sapphire x1950 pro 512mb gezet
Hee... grappig :) Altijd gedacht dat de VRM module alleen geschikt was voor de PCI-e versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynosu
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03-2024

dynosu

Orly ?

Bobnofski schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:20:
[...]

Hee... grappig :) Altijd gedacht dat de VRM module alleen geschikt was voor de PCI-e versie.
Euhm nee hoor :d en voor die sapphire is ie ook niet echt geschikt ... moest er een stukkie vanaf zagen met een ijzerzaag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onyxthegreat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-04 14:41
Hallo,
ik heb laatst een HIS Radeon X1950 Pro gekocht. :D
Ik heb van te voren veel research gedaan en het kwam er op neer dat mijn PC goed genoeg was: 450 Watt minimaal, ik heb 500. Minimaal 512 MB RAM, ik heb 1 GB. Maar ook heb ik gezien dat je minimaal 18 Amperé nodig hebt op je 12 volt lijn. Ik gekeken, en jahoor 20 Amp op 12 volt lijn. :)
Ik dus die kaart gekocht, uitgeprobeert met de Direct X Direct 3D test, start de PC oppeens opnieuw op! :?
Ik dacht dat het misschien kwam omdat de kaart nét geinstallerd was, dus ik start opnieuw op en probeer een game.
Na 1 minuut, gaat het beeld op zwart en doet hij niks meer! |:(
Ik op de doos kijken, en jahoor daar staat het: system requirements: minimal 30 amp on 12 volt rail! :'(
Ik denk dus dat de uitval komt door de voeding (de hoeveelheid amp).

Mijn vraag dus:
Kan iemand dat bevestigen, zodat ik zeker weet dat de voeding het is, zo nee, wat kan het anders zijn?

Bij voorbaat dank,
Ruben Kooijman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Onyxthegreat schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:15:
Hallo,
ik heb laatst een HIS Radeon X1950 Pro gekocht. :D
Ik heb van te voren veel research gedaan en het kwam er op neer dat mijn PC goed genoeg was: 450 Watt minimaal, ik heb 500. Minimaal 512 MB RAM, ik heb 1 GB. Maar ook heb ik gezien dat je minimaal 18 Amperé nodig hebt op je 12 volt lijn. Ik gekeken, en jahoor 20 Amp op 12 volt lijn. :)
Ik dus die kaart gekocht, uitgeprobeert met de Direct X Direct 3D test, start de PC oppeens opnieuw op! :?
Ik dacht dat het misschien kwam omdat de kaart nét geinstallerd was, dus ik start opnieuw op en probeer een game.
Na 1 minuut, gaat het beeld op zwart en doet hij niks meer! |:(
Ik op de doos kijken, en jahoor daar staat het: system requirements: minimal 30 amp on 12 volt rail! :'(
Ik denk dus dat de uitval komt door de voeding (de hoeveelheid amp).

Mijn vraag dus:
Kan iemand dat bevestigen, zodat ik zeker weet dat de voeding het is, zo nee, wat kan het anders zijn?

Bij voorbaat dank,
Ruben Kooijman
Grote kans dat het inderdaad je voeding is. Wat voor merk/type heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wat voor merk voeding?

@hierboven: je was me net te snel af :>

[ Voor 49% gewijzigd door Raven op 12-05-2007 20:23 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onyxthegreat
ik heb een voor mij heel erg onbekend merk (waarschijnlijk is dat ook zo), een ISO Switching Powersupply ISO-500PP12

Ik heb trouwens een verloop stekkertje nodig want ik heb geen molex stekkers, ik heb zo'n stekker die van 2 ATX's naar een Molex gaat, misschien is dat een handig detail ofzo.

[ Voor 53% gewijzigd door Onyxthegreat op 12-05-2007 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Onyxthegreat schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:28:
ik heb een voor mij heel erg onbekend merk (waarschijnlijk is dat ook zo), een ISO Switching Powersupply ISO-500PP12

Ik heb trouwens een verloop stekkertje nodig want ik heb geen molex stekkers, ik heb zo'n stekker die van 2 ATX's naar een Molex gaat, misschien is dat een handig detail ofzo.
Ja, dan gebruik je in principe al meer power dan de voeding "wil" leveren. Kijk eens naar een nieuwe voeding, van een goed merk, met genoeg amperé.

@ bartgrefte :

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onyxthegreat
Ja, mijn voeding is ook "hoofverdachte nr. 1" maar ik heb ook gelezen dat de X1950 Pro problemen geeft met de moederbordchipset: de VIA K8T800Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Bobnofski schreef op maandag 07 mei 2007 @ 20:15:
[...]
[...]

Dan zou ik gaan voor de snelste CPU maar vind 290 euro wel een hoop geld. Voor 255 euro heb je een Asrock 4CoreDual-VSTA (AGP en PCI-e slot + DDR/DDR2 slots) en een C2D E6600, met de optie daar later een quadcore CPU in te zetten. (als ze een beetje betaalbaar worden, kosten nu 470 euro)

Er is overigens een apart topic over upgrades, kan best nuttig zijn daar te informeren :)

[...]
LoL ja ik koop net een X1950 @ 215 euries om de rest van mijn systeem te compenseren, en dan ga ik over op een nieuw platform :+

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onyxthegreat
ik heb de kaart nu nog eens geprobeert te installeren, dat is nu wel gelukt met de nieuwste drivers en meerdere keren opnieuw opstarten. Maar toch is mijn PC instabiel, af en toe gaat het beeld nog op zwart en ik merk ook dat hij niet echt heel veel uit mijn PC haalt. Het is een goede kaart maar hij werkt niet goed samen met mijn andere componenten ofzo. Zou het dan toch zo kunnen zijn dat er problemen zijn met de kaart en mijn moederbord chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napalm
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 22:04
Onyxthegreat schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:15:
Maar ook heb ik gezien dat je minimaal 18 Amperé nodig hebt op je 12 volt lijn. Ik gekeken, en jahoor 20 Amp op 12 volt lijn. :)
En hier snap ik het niet helemaal meer. Ook ik wil een X1950 Pro AGP aan gaan schaffen en ik heb natuurlijk even naar de voeding gekeken.

Betreft een Chieftec HPC-420-302 DF. Volgens de site van Chieftec http://www.chieftec.com/products/psu/atx_psu.htm zou er dus uit deze voeding moeten komen
+5V - 40A, +3,3V - 30A, +12V1 - 15A, +12V2 - 18A.

Je snapt, ik snap het niet meer, mag ik nu 15 + 18 = 33A doen, of heb ik helemaal geen power aan boord. 8)7

Wie iets meer technische achtergrond heeft mag het mij vertellen, ik ben bang dat ik te veel economie heb geleerd ipv techniek. :X

Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Freak
Napalm schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:36:
[...]

En hier snap ik het niet helemaal meer. Ook ik wil een X1950 Pro AGP aan gaan schaffen en ik heb natuurlijk even naar de voeding gekeken.

Betreft een Chieftec HPC-420-302 DF. Volgens de site van Chieftec http://www.chieftec.com/products/psu/atx_psu.htm zou er dus uit deze voeding moeten komen
+5V - 40A, +3,3V - 30A, +12V1 - 15A, +12V2 - 18A.

Je snapt, ik snap het niet meer, mag ik nu 15 + 18 = 33A doen, of heb ik helemaal geen power aan boord. 8)7

Wie iets meer technische achtergrond heeft mag het mij vertellen, ik ben bang dat ik te veel economie heb geleerd ipv techniek. :X
Die voeding gaat het wel halen, hij heeft wat ik er uit begrijp gewoon twee 12v lijntjes. En verder voldoende sap.

Correct me if i'm wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napalm
N-Freak schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 09:09:
[...]

Die voeding gaat het wel halen, hij heeft wat ik er uit begrijp gewoon twee 12v lijntjes. En verder voldoende sap.

Correct me if i'm wrong!
Ok, je mag dus gewoon die 2 lijnen bij elkaar optellen. Betekent dit ook dat je dan een aansluiting moet hebben die dus van beide hoofdlijnen 1 aansluiting gebruiken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194324

Bobnofski schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:20:
[...]

Da's normaal, ik heb de kaart nu 4 maanden en nog geen spel gezien dat qua belasting zelfs maar in de buurt kwam van de 3D Renderer.

[...]

De problemen die je beschrijft, of eigenlijk het feit dat je systeem overall instabiel is, komen vrijwel overeen met die van een aantal Asus A8V bezitters. De overeenkomst tussen beide moederborden is de chipset: VIA K8T800 Pro. Ik begin inmiddels te geloven dat de 1950 Pro AGP behoorlijke issues heeft met deze chipset. Een oplossing is niet zo snel voorhanden, al zou je kunnen proberen je geheugen in single-channel te draaien. Zo op het oog denk ik niet dat het aan je voeding ligt, vooral omdat je in 2D ook problemen hebt. Als je het al niet gedaan hebt kun je ook nog proberen het bios te updaten en/of de VIA drivers.

[...]

ik heb nergens last van met de a8v-deluxe en de 1950 pro agp. Ik draai mijn gehuegen ook gewoon in dual. Verse install en alle laatste drivers geinstalleerd en draai TDU en STALKER zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timin8r
Napalm schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:00:
[...]

Ok, je mag dus gewoon die 2 lijnen bij elkaar optellen. Betekent dit ook dat je dan een aansluiting moet hebben die dus van beide hoofdlijnen 1 aansluiting gebruiken??
Nee, je mag ze niet zomaar bij elkaar optellen, meestal heeft een voeding een gecombineerd maximum dat lager is dan de som van de twee lijnen. Daarnaast is 12v2 exclusief voor de cpu, dus je mag niet stroom van die twee lijnen samenvoegen.
Anoniem: 194324 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 09:57:
[...]

ik heb nergens last van met de a8v-deluxe en de 1950 pro agp. Ik draai mijn gehuegen ook gewoon in dual. Verse install en alle laatste drivers geinstalleerd en draai TDU en STALKER zonder problemen.
Ik heb hier ook geen enkel probleem met mn Abit AV8 (K8T800pro) en RAM in DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napalm
timin8r schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:09:
[...]

Nee, je mag ze niet zomaar bij elkaar optellen, meestal heeft een voeding een gecombineerd maximum dat lager is dan de som van de twee lijnen. Daarnaast is 12v2 exclusief voor de cpu, dus je mag niet stroom van die twee lijnen samenvoegen.
Ok, bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136772

Ik heb het volgende probleem: bij vrijwel alle spellen draait het fantastisch, alleen heb ik dat sommige games (zoals bijvoorbeeld FarCry) de kaart niet herkennen en soms niet opstarten of in ultra lage resolutie enzo.
Zou het toch aan installatie kunnen liggen van de driver? Heb eerst alles uninstalled en daarna de nieuwe geinstalleerd dus zou goed moeten zijn...
Iemand een idee waaraan dat ligt of hetzelfde meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Heel spijtig dat het een AGP topic is, maar ik heb een EAX1950pro van ASUS op PCI-E x16.
In 3Dmark06 haal ik 4196 punten met een AMD64 3800+ en met getweakt geheugen.

Het is inderdaad een beest van een kaar want ik kan er perfect mee gamen op 1280x1024@6xAA&16xAF en alles op open, maar nu een vraag.

Ik gebruik nu Catalyst 7.3 en 7.4 werkt niet goed hier omdat dan CCC niet wil runnen.
Zijn de omega drivers met ATi Tray Tools beter? Ik weet dat de laatste ATi Tray Tools onder Vista werkt?

Is dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrapinggoat
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08-2023
Ik heb hier een p4 2,4 ghz HT met 1 gig geheugen en een radeon 9700 pro. Ik zit te denken aan een kleine upgrade, maar een hele system upgrade wordt me nu te prijzig.
Zou het de juiste keuze zijn om een 1950 pro te kopen voor 160 euro's?

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met een soortgelijke upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

scrapinggoat schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 20:21:
Ik heb hier een p4 2,4 ghz HT met 1 gig geheugen en een radeon 9700 pro. Ik zit te denken aan een kleine upgrade, maar een hele system upgrade wordt me nu te prijzig.
Zou het de juiste keuze zijn om een 1950 pro te kopen voor 160 euro's?

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met een soortgelijke upgrade?
Ik ben zelf van een 6600GT naar een x1950Pro gegaan, maar dan wel op een P4 @ 3,6 GHz (Prescott). Weet niet of een P4 2,4 erg veel aan een 1950 heeft, je CPU is zeker de bottleneck. Het zal beter lopen met een x1950 ipv een 9700, maar denk niet dat je wonderen moet verwachten. Wellicht kun je je CPU nog overclocken naar een 3,0 GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exorcist schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 20:25:
[...]

Ik ben zelf van een 6600GT naar een x1950Pro gegaan, maar dan wel op een P4 @ 3,6 GHz (Prescott). Weet niet of een P4 2,4 erg veel aan een 1950 heeft, je CPU is zeker de bottleneck. Het zal beter lopen met een x1950 ipv een 9700, maar denk niet dat je wonderen moet verwachten. Wellicht kun je je CPU nog overclocken naar een 3,0 GHz?
Hmmm, ik ervaar nog een bottleneck bij mijn AMD64 3800+ Venice en zeker in LOTR BFME II.

Wat je zou kunnen doen is zodra je de kaart hebt de Anti-Aliasing en Anisotrophic Filtering op zijn hoogste setting zetten omdat dat een kaart gerelateerde taak is en die kaart er volgens reviews minder moeite mee heeft dan zijn competetor de GeForce 8600GTS.
Je kunt op jouw CPU rustig 6xAA en 16xAF draaien en dat maakt het beeld veel natuurlijker en mooier, meer op een film lijken. Je kunt op jouw CPU niet de nieuwste games op voluit spelen en dat kan ik ook niet, hoor ;)

Die kaart (AGP of niet) is een hele krachtige kaart die met gemak all zijn features aan kan hebben zonder compromissen te leveren. Pas zodra ik een Intel E6700 CPU heb met waanzinnig geheugen dan pas zal je het verschil merken tussen wel of geen Anti_aliasing en die zooi meer.

Die kaart kan echt veel harder dan mijn 3800+ toelaat.

Ik heb de kaart ook pas een weekje en ik wist niet wat ik meemaakte met mijn games op high settings met dikke Anti-Aliasing. Het ziet er totaal anders uit en veel mooier en natuurlijker.

Ik sta te kijken met een reso van 1280x1024 en daarvoor is die kaart meer dan geschikt.

Ook geheugen is een element om op te letten. ik haal net niet de DDR400 specs en ik zit op 385 MHz in plaats van 400 omdat mijn DIMM's dat niet toelaten, maar wel de timings strak.
Ook dat merk je in een game en duidelijk ook. Laten we het niet hebben over een te weinig geheugen kwestie want dan moet je maar niet op Tom's Hardware komen. Ze zijn daar een beetje pessimistisch over: Vista + Gamen op 1 Gig.

PS: Deze kaart blijkt volgens review amper slechter te presteren als je Anti-Aliasing aanzet of niet. Deze kaart is er voor gemaakt om met AA en AF te draaien.

Review van mijn kaart, maar geldt net zo goed voor AGP versies

Oblivion, met en zonder AA en AF, zie het verschil en mét AA en AF zelfs sneller!

Dat maakt de kaart dus ook geschikt voor de wat mindere CPU's, klassekaart en ik ben er dik content mee, jammer dat mijn CPU ineens een bottleneckje is, maar dat valt ook wel mee. Ik kan prima gamen en mijn oude originele ATi X850XTPE kan er nog niet bijna van in de buurt komen.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 19-05-2007 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-05 15:38
A8V Deluxe is niet compatible met de X1950 Pro, heb speciaal toen nieuwe voeding gehaald van bequiet 550 W en had zelfde problemen, crashte continu, daarna een MSI K8N Neo2 Platinum in de plaats gestoken en alles loopt goed nu.

1 Vraagje, hoe zit het al met het overclocken van die ATI kaart, want dat gaat voor geen meter vooruit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213451

Anoniem: 146043 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 07:25:
[...]

Hmmm, ik ervaar nog een bottleneck bij mijn AMD64 3800+ Venice en zeker in LOTR BFME II.

Wat je zou kunnen doen is zodra je de kaart hebt de Anti-Aliasing en Anisotrophic Filtering op zijn hoogste setting zetten omdat dat een kaart gerelateerde taak is en die kaart er volgens reviews minder moeite mee heeft dan zijn competetor de GeForce 8600GTS.
Je kunt op jouw CPU rustig 6xAA en 16xAF draaien en dat maakt het beeld veel natuurlijker en mooier, meer op een film lijken. Je kunt op jouw CPU niet de nieuwste games op voluit spelen en dat kan ik ook niet, hoor ;)

Die kaart (AGP of niet) is een hele krachtige kaart die met gemak all zijn features aan kan hebben zonder compromissen te leveren. Pas zodra ik een Intel E6700 CPU heb met waanzinnig geheugen dan pas zal je het verschil merken tussen wel of geen Anti_aliasing en die zooi meer.

Die kaart kan echt veel harder dan mijn 3800+ toelaat.

Ik heb de kaart ook pas een weekje en ik wist niet wat ik meemaakte met mijn games op high settings met dikke Anti-Aliasing. Het ziet er totaal anders uit en veel mooier en natuurlijker.

Ik sta te kijken met een reso van 1280x1024 en daarvoor is die kaart meer dan geschikt.

Ook geheugen is een element om op te letten. ik haal net niet de DDR400 specs en ik zit op 385 MHz in plaats van 400 omdat mijn DIMM's dat niet toelaten, maar wel de timings strak.
Ook dat merk je in een game en duidelijk ook. Laten we het niet hebben over een te weinig geheugen kwestie want dan moet je maar niet op Tom's Hardware komen. Ze zijn daar een beetje pessimistisch over: Vista + Gamen op 1 Gig.

PS: Deze kaart blijkt volgens review amper slechter te presteren als je Anti-Aliasing aanzet of niet. Deze kaart is er voor gemaakt om met AA en AF te draaien.

Review van mijn kaart, maar geldt net zo goed voor AGP versies

Oblivion, met en zonder AA en AF, zie het verschil en mét AA en AF zelfs sneller!

Dat maakt de kaart dus ook geschikt voor de wat mindere CPU's, klassekaart en ik ben er dik content mee, jammer dat mijn CPU ineens een bottleneckje is, maar dat valt ook wel mee. Ik kan prima gamen en mijn oude originele ATi X850XTPE kan er nog niet bijna van in de buurt komen.
Hoe weet je eigenlijk of jouw CPU de x1950 pro bottleneckt?
Ik heb zelf ook een AMD Athlon 64 3800+ en zit er over te denken om ook die videokaart aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-05 15:38
koop de xfx 7950 GT AGP ... of wacht nog efkes op de 8600GT AGP, vind de kwaliteit van men beeld bij men oude 7800GS XT agp beter dan de X1950 Pro, en de drivers zitten vol bugs ivg met de nvidia drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213451

Skoop schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:40:
koop de xfx 7950 GT AGP ... of wacht nog efkes op de 8600GT AGP, vind de kwaliteit van men beeld bij men oude 7800GS XT agp beter dan de X1950 Pro, en de drivers zitten vol bugs ivg met de nvidia drivers
Komen die kaarten er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Uhm, ik heb nu al vrij lang de Sapphire 512 kaart, en ik heb al een keer ge-eikel gehad met mn drivers, maar vandaag is het raak.. ik gebruik 1x 19" LG tft (L1915S) en een 22" Acer AL2216W
Het probleem is ontstaan met de Acer, of in ieder geval de poort waar de acer op staat, als ik dual monitor aanzet, dan gebeurt er niets (gister werkte het nog)
De acer zegt: No Signal en verder niets..

In bios en safe mode werken ze beiden (clone) , in windows zelf niet, als ik de Acer aansluit op de andere poort gebeurt er ook niets.
Heb tevens system restore geprobeerd,
Eerst display adapters+monitors uninstalled, daarna driver cleaner, met nieuw gedownloade drivers eroverheen
Heb zelfs de kaart verwijderd en opnieuw in het systeem gehangen, ook tevergeefs
Ik gebruik trouwens Windows XP Pro MCE 2005 sp2

Ik ga nog 2 dingen proberen: 1, ATT uninstall, alle monitor+codec+radeon drivers uninstallen, als dit niet werkt, dan windows opnieuw installen

Als dit in het crash topic hoort, excuses :)

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213451 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:57:
[...]

Hoe weet je eigenlijk of jouw CPU de x1950 pro bottleneckt?
Ik heb zelf ook een AMD Athlon 64 3800+ en zit er over te denken om ook die videokaart aan te schaffen.
Symptomen
Wanneer de kaart langdurig belast wordt:
Het scherm gaat op zwart (monitor in standby)
Geluid blijft even hangen
PC reboot
Nadat de PC zelfstandig is gereboot werken spellen vaak helemaal niet, totdat de stroom fysiek van de PC af is geweest
1. Hoe ik dat weet? luister:

Als ik bepaalde games opstart maakt het voor de kaart niets uit of ik nu op 640x480 speel of op 1280x1024@6xAA&8xAF. Framecount blijft hetzelfde en ik vergis me niet in de Vsync settings want ik test het als die uitstaat.
Ten tweede merk ik dat als ik in games CPU belastende dingen zoals de animatie van units op hoog zetten dat hij heel wat minder wil lopen en het valt me op dat het alleen gebeurt als het drukker word in het spel anders vloeit hij van alle kanten :) . Ongeacht de verdere instellingen zoals textures en water want die kunnen op highest omdat dat het werk van de kaart is. Langs de kust scheren in een spel met hoge textures zoals strand en water kost hem geen pijn.

Een 3Dmark05 score van 8498 is keurig onder Vista! Let wel op want dat dit een PCI-E kaart is die standaard al is overklokt. Het is een Asus EAX1950pro. (en dan vermoed ik zelfs serieus dat ik Vsync ben vergeten uit te zetten)

Je kunt ook merken dat je CPU de bottleneck is als je SuperPI gaat draaien.

Let op: Slecht afgesteld geheugen kan ook de bottleneck vormen, deze kaart past eigenlijk het beste bij een E6600 of hogere CPU.

Conclusie: Zowel het geheugen als de CPU dienen optimaal afgesteld te staan om framedrops te voorkomen. Toen ik mijn geheugen overklokte merkte ik iets verbetering en vooral als je de timings gaat aanpassen.

2. De klachten over de VRM's
Tot zover heb ik nog geen van de klachten gehad en Aero is continue 3D gebruik. Mijn kaart wordt dus continue belast en ik games heb ik geen problemen. Ik weet niet hoe Asus het opgelost heeft met haar VRM's. Ik schrik er wel van want ik wist dit helemaal niet, maar enfin, kaart werkt naar behoren en is vooral stil te noemen.
Bij mijn voeding zit een aparte PEG connector met eigen voorziening en die past prima in de kaart die er 1 behoeft.

Ik zal zelfs zo aardig zijn om 2 screenshots te maken.

Eerste screenshot: De CPU kan dit haast niet af (11fps)
http://xs215.xs.to/xs215/07200/sshot1.jpg

Tweede screenshot: Dit kost hem geen centje pijn (60+ fps)
http://xs215.xs.to/xs215/07200/sshot2.jpg

Beide met 4xAA en 8xAF, ik gebruik nu 6xAA

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 20-05-2007 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92014

[...]

Ik heb ook interesse, komen deze kaarten er dan?
Kan iemand dit bevestigen? Zo ja, hoe lang gaat dit dan nog duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

7900 serie is al te koop, bijvoorbeeld hier. Het is niet onmogelijk dat de 8600 serie ook nog uitkomt op agp gezien de gelijkenissen van het pcb met de 7600 en 6600, maar ik vraag me af of dat nog gaat gebeuren. Heb op internet wel wat gezocht hiernaar, maar niets concreets gevonden behalve een bericht dat het mogelijk moest zijn. :)

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb zijn grens gevonden. Ik heb de X1950pro aan zijn piek gehad en ik vertel je ook even hoe:

Uit de reviews blijkt dat de kaart zelfs met 4xAA een fractie beter presteerd als zonder AA. Dat is de truuk van de X1950pro. Echter heb ik ontdekt in Far Cry dat zodra ik de AA setting naar 6xAA opschroef dat de prestaties dalen in vergelijking met 4xAA. Het verschil tussen 4xAA en 6xAA met deze kaart is groot, ook in 3Dmark. Op 4xAA is alles perfect, maar op 6xAA word het voor de kaart wel moeilijk en ik denk dan persoonlijk dat zijn techniek dan niet meer werkt óf dat de 256 MB een probleem is, maar is dat ook werkelijk zo?
Ik had alles openstaan : 6xAA + 16xAF + AdaptAA + CAT AI op hoog en in Far Cry dips van 22 FPS
Ik heb hem nu zo staan: 4xAA + 4xAF -AdaptAA +CAT AI op hoog en ik zie geen verschil, maar ook geen dips.

Ik heb gekeken naar een review op Rojakpot en ze leietn verschillen zien tussen de verschillende standen tussen de waarden van AA en AF.

Boven de 4xAF merk je het niet meer en boven de 4xAA zie je het haast ook niet meer. Ik laat het mooi zo staan en hij vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
De 7950 GT AGP lijkt me een beter alternatief voor de 1950 Pro dan de 7900 serie. Volgens een review van X-bit van de PCI-e versie is de GT gemiddeld zo'n 10-20% sneller dus ik denk dat het bij de AGP versie ook zoiets zal zijn. De 512MB versie kost rond de 245 euro en dat is volgens de pricewatch 20 euro duurder dan 1950 Pro van HIS. Al heeft die een goeie en stille cooler en de GT een stockding...
[...]Ik ben zelf van een 6600GT naar een x1950Pro gegaan, maar dan wel op een P4 @ 3,6 GHz (Prescott). Weet niet of een P4 2,4 erg veel aan een 1950 heeft, je CPU is zeker de bottleneck. Het zal beter lopen met een x1950 ipv een 9700, maar denk niet dat je wonderen moet verwachten.
Met alle respect, het verschil tussen de 9700 en de 1950 Pro is gigantisch groot en het gebruikte systeem zal daar relatief weinig invloed op hebben. Zelfs op een socket A mobo met een XP 2500+ presteert de 1950 Pro zoveel beter dat het zeker loont om 'm te kopen. Een wonder is misschien teveel eer maar een 9700 bezitter zal toch echt zitten te juichen in z'n burostoel zodra hij z'n games met een 1950 Pro speelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Freak
Anoniem: 146043 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 20:00:
blablabla

Ik had alles openstaan : 6xAA + 16xAF + AdaptAA + CAT AI op hoog en in Far Cry dips van 22 FPS
Ik heb hem nu zo staan: 4xAA + 4xAF -AdaptAA +CAT AI op hoog en ik zie geen verschil, maar ook geen dips.

blablabla
Adaptive AA is ook niet bepaald het makkelijkst voor je kaart en voor het oog niet zo vreselijk geweldig om in de 10-20 frames in te leveren. Ik weet niet de precieze percentages, maar ik zou adaptive met rust laten in de zwaardere spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

N-Freak schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 00:23:
[...]

Adaptive AA is ook niet bepaald het makkelijkst voor je kaart en voor het oog niet zo vreselijk geweldig om in de 10-20 frames in te leveren. Ik weet niet de precieze percentages, maar ik zou adaptive met rust laten in de zwaardere spellen.
Dat had ik al door ;)

Ik mag helemaal niet klagen met 4xAA en 8xAF, games zien er prachtig uit en met een game moet ik goed spelen.
Dingen die CPU kracht vreten zoals de animaties van units in een strategiespel kan ik het beste op laag zetten, maar textures en shaders staan hier op Ultra settings omdat dat het werk van de kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-02 10:47
ik heb nog iets eigenaardig opgemerkt...

ik had deze kaart speciaal gekocht om dual dvi te hebben omdat ik een 2e 20" widescreen had gekocht.
Maar nu valt me op dat men secondary monitor eigenlijk niets meer kan... ik kan er geen wow op spelen en mediaplayer en powerdvd geven een zwart beeld.
Bij properties van primary krijg ik de ccc options bij secondary niet, niet iemand die dit merkt?

needless to say dat men x800xtpe dat wel kon (met secondary op vga)

[ Voor 8% gewijzigd door dafz0r op 23-05-2007 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

dafz0r schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:52:
ik heb nog iets eigenaardig opgemerkt...

ik had deze kaart speciaal gekocht om dual dvi te hebben omdat ik een 2e 20" widescreen had gekocht.
Maar nu valt me op dat men secondary monitor eigenlijk niets meer kan... ik kan er geen wow op spelen en mediaplayer en powerdvd geven een zwart beeld.
Bij properties van primary krijg ik de ccc options bij secondary niet, niet iemand die dit merkt?

needless to say dat men x800xtpe dat wel kon (met secondary op vga)
LOL dat klinkt als mijn probleem (lees eerder in dit topic, en een uitgebreidere versie in het crash topic)
Die van mij gaat zaterdag RMA...

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 16:47

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Als ik de benchmarks moet geloven zijn ze nagenoeg even snel. (De ATI kaartje ietsje sneller).

Ik lees echter de laatste tijd hier en daar over een X1950XT op AGP.

Hoeveel sneller die dus zou zijn, weet ik niet.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DJ_The_SP schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:34:
Als ik de benchmarks moet geloven zijn ze nagenoeg even snel. (De ATI kaartje ietsje sneller).

Ik lees echter de laatste tijd hier en daar over een X1950XT op AGP.

Hoeveel sneller die dus zou zijn, weet ik niet.
Niet sneller als mijn PCI-E versie ;) en heel wat sneller als een X800pro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-02 10:47
StackMySwitchUp schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:11:
[...]

LOL dat klinkt als mijn probleem (lees eerder in dit topic, en een uitgebreidere versie in het crash topic)
Die van mij gaat zaterdag RMA...
mja, mijn monitor werkt wel he, ik kan er vanalles opzetten maar powerdvd en mediaplayer gegeven gewoon zwart beeld en wow gaat tege 3fps
hardware accell staat nochthans aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:56
Ik heb laatst toch besloten om een nieuwe processor te halen, omdat ik dacht dat de X1950Pro een beetje uit z'n neus stond te vreten in games door mijn Athlon XP 3200+. Nu heb ik dus een E4300 gekocht samen met een Asrock Conroe 865PE, en die natuurlijk gelijk overgeklocked. De processor loopt nu op 2,7GHz, en mijn punten in 3DMark 2005 zijn flink gestegen; van zo'n 7400 naar 10500. :D Ook in games zoals TDU en Oblivion merk ik een enorm prestatie verschil nu de bottleneck weg is. Hoezo AGP dood? ;)

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hubhib schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 12:41:
Ik heb laatst toch besloten om een nieuwe processor te halen, omdat ik dacht dat de X1950Pro een beetje uit z'n neus stond te vreten in games door mijn Athlon XP 3200+. Nu heb ik dus een E4300 gekocht samen met een Asrock Conroe 865PE, en die natuurlijk gelijk overgeklocked. De processor loopt nu op 2,7GHz, en mijn punten in 3DMark 2005 zijn flink gestegen; van zo'n 7400 naar 10500. :D Ook in games zoals TDU en Oblivion merk ik een enorm prestatie verschil nu de bottleneck weg is. Hoezo AGP dood? ;)
Toch hebben ze niet voor niets PCI-E in het leven geroepen. Wat jij bereikt met een waanzinnig AGP systeem bereik ik met een iets minder waanzinnig systeem, snap je?

PCI-E kent meet features en pomp het dubbele door de poort dan AGP af kan. Ook kan AGP minder stroom leveren en zal je PEG connector op zijn randje hangen. Zorg voor een dedicated lijn vanaf je PSU. Met AGP al helemaal belangrijk.

AGP is niet dood, maar ik wil wel een potje Crysis op een AGP kaart gaan bekijken. De bandbreedte komt dan ernstig tekort en dan ga je het heel hard merken. Voor nu ben je klaar, maar ik ben stiekem blij dat ik gedwongen door een RMA bord over moest op PCI-E omdat ik geen AGP s939 bord meer kon aankomen. Nergens. Hoe jullie dat flikken weet ik niet, maar mij en die zaak lukte het niet.

Straks komt de pijn al zal jouw systeem niet cripple gaan lopen. Hooguit kleine pauzes bij het renderen van zeer grote en comlexe texturen omdat de GPU dan moet wachten op de data. Bij PCI-E is die klus sneller geklaard.

ik kan jouw systeem langena niet bijhouden en mijn CPU is een nootje vergeleken met die van jou (ik heb maar een 3800+), maar mijn systeem uit 2005 is wel op de naad getweakt.
Straks komt hier ook een nieuw systeem en dan denk ik ook zoiets als jouw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156281

Anoniem: 146043 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 18:27:
[...]

Toch hebben ze niet voor niets PCI-E in het leven geroepen. Wat jij bereikt met een waanzinnig AGP systeem bereik ik met een iets minder waanzinnig systeem, snap je?

PCI-E kent meet features en pomp het dubbele door de poort dan AGP af kan. Ook kan AGP minder stroom leveren en zal je PEG connector op zijn randje hangen. Zorg voor een dedicated lijn vanaf je PSU. Met AGP al helemaal belangrijk.

AGP is niet dood, maar ik wil wel een potje Crysis op een AGP kaart gaan bekijken. De bandbreedte komt dan ernstig tekort en dan ga je het heel hard merken. Voor nu ben je klaar, maar ik ben stiekem blij dat ik gedwongen door een RMA bord over moest op PCI-E omdat ik geen AGP s939 bord meer kon aankomen. Nergens. Hoe jullie dat flikken weet ik niet, maar mij en die zaak lukte het niet.

Straks komt de pijn al zal jouw systeem niet cripple gaan lopen. Hooguit kleine pauzes bij het renderen van zeer grote en comlexe texturen omdat de GPU dan moet wachten op de data. Bij PCI-E is die klus sneller geklaard.

ik kan jouw systeem langena niet bijhouden en mijn CPU is een nootje vergeleken met die van jou (ik heb maar een 3800+), maar mijn systeem uit 2005 is wel op de naad getweakt.
Straks komt hier ook een nieuw systeem en dan denk ik ook zoiets als jouw systeem.
1. X1950pro AGP is niks trager dan de pci-e variant

2. De AGP 8x bus is bijlange geen bottleneck qua bandbreedte, de voornaamste reden dat men naar pci-e is overgeschakeld is 't feit dat AGP-sloten niet parallel kunnen werken, en er dus geen SLI/CF mee mogelijk is. Mocht de bandbreedte die kaarten fnuiken zouden ze niet op de markt worden gebracht lijkt me. 't Feit dat er ook X1950XT's op AGP bestaan maakt dit wel duidelijk lijkt me.

Kortom, een E4300 met AGP X1950pro op 'n AGP bordje presteert krak gelijk aan een E4300 met pci-e kaart en -bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Anoniem: 146043 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 18:27:
[...]
Zucht... ik heb het een paar berichten aangekeken maar zeg eens: wat precies begrijp je niet van de term AGP in de titel van dit topic? 8)7

We zitten hier niet te wachten op iemand die het nodig vind om nota bene in Deel 3 van dit topic als eerste (!) uitvoerig offtopic komt brabbelen over z'n PCI-e kaart en PCI-e systeem. Dit topic gaat uitsluitend over de AGP versie van de 1950 Pro, simpel. Een zijdelingse opmerking her en der over z'n PCI-e broertje is prima maar dat is dan ook alles. Het aanzetten tot een AGP / PCI-e flame war is uiteraard niet prima en ik verzoek je daarom vriendelijk elders te gaan posten over je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bobnofski schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 19:53:
[...]

Zucht... ik heb het een paar berichten aangekeken maar zeg eens: wat precies begrijp je niet van de term AGP in de titel van dit topic? 8)7

We zitten hier niet te wachten op iemand die het nodig vind om nota bene in Deel 3 van dit topic als eerste (!) uitvoerig offtopic komt brabbelen over z'n PCI-e kaart en PCI-e systeem. Dit topic gaat uitsluitend over de AGP versie van de 1950 Pro, simpel. Een zijdelingse opmerking her en der over z'n PCI-e broertje is prima maar dat is dan ook alles. Het aanzetten tot een AGP / PCI-e flame war is uiteraard niet prima en ik verzoek je daarom vriendelijk elders te gaan posten over je systeem.
Zolang ie met foutieve argumenten komt ontstaat er geen flamewar :). Is wel interessant om even duidelijk te maken aan mensen dat agp of pci-e niet veel verschil uitmaakt, er zijn wss flink wat mensen die zo redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnofski
  • Niet online
Anoniem: 156281 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:33:
[...]
Zolang ie met foutieve argumenten komt ontstaat er geen flamewar :).
Jawel, dat is juist de olie die de flames voeden. Afgezien daarvan, dit is gewoonweg niet het topic om daar uitgebreid over verder te gaan. Mensen die de kaart hebben of willen kopen bezitten nu eenmaal een AGP systeem, anders zaten ze hier niet. Exuimtum is de spreekwoordelijke offtopic uitzondering.
Is wel interessant om even duidelijk te maken aan mensen dat agp of pci-e niet veel verschil uitmaakt, er zijn wss flink wat mensen die zo redeneren.
En dat mogen ze. Voel je aub niet verantwoordelijk voor het ontbreken van kennis bij andere users 8)

Daarnaast staan er in de TS een aantal links naar reviews waarin beide versies met elkaar worden vergeleken. Dit is tweakers en geen beginnersweb.nl dus men wordt geacht in elk geval de TS te hebben gelezen. En het feit ligt er dat de AGP versie voor dat platform een absolute topkaart is, vandaar dat de kaart een eigen topic heeft. Terwijl bezitters van PCI-e systemen met ditto 1950 Pro aan alle kanten zijn ingehaald door NVidia's 8800-serie waardoor ze nu min of meer een marginaal kaartje hebben. Ik kan daar ook niks aan doen, blame NVidia :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Laatst online: 06-05 14:50

William/Ax3

We are Starstuff

Nou ik heb er net ook 1 besteld de HIS x1950pro. Ik was aan het wachten op de 2900xt maar aangezien deze niet zo snel is als we allemaal verwachten ga ik wachten met het kopen van een nieuw systeem tot ergens eind dit jaar of begin volgend jaar. Kan ik mooi wachten op de nieuwe chipsets van intel, en de AMD Barcelona en dan pas zullen de eerste dx10 games echt in het wild te zien zijn.

Me 6800le trekt het gewoon niet echt meer en nu een nieuw systeem kopen leek me beetje zonde met al het bovenstaande in het verschiet. Deze optie had ik eerst hellemaal niet aan gedacht. Tot plotseling ik dit Topic tegen kwam hulde _/-\o_.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220610

Het volgende:

Enige tijd geleden is mijn Sapphire X1950 pro AGP overleden :'( Volgens mij komt dit doordat een onderhoekje van een VRM is afgebrokkeld.
De kaart is OC'd geweest i.c.m. een VF900 Cu zalman koeler!

Nu zijn mijn vragen:
Heeft het nog zin de koeler terug te brengen en RMA aan te bieden?

Zoja: Waar kan ik het spul krijgen wat tussen het BGA geheugen en de standaard koeler zit? wit met gele toplaag +/- 1 mm dik. ik heb namelijk 2 van die pad's ergens anders voor gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/8121/stockcoolerflippedjb7.jpg
Zoniet: wie wil hem kopen ;)

Alvast bedankt! Louis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

(...)

De kaart is OC'd geweest i.c.m. een VF900 Cu zalman koeler!

Nu zijn mijn vragen:
Heeft het nog zin de koeler terug te brengen en RMA aan te bieden?

Alvast bedankt! Louis
Ik denk dat het niet de moeite is om je koeler RMA te sturen.. aangezien de prijs van een losse single slot standaard cooler nog onder de 20 euries ligt, en als je de Zalman bedoelt, ze zijn niet verantwoordelijk voor OC damage.

Hoe hoog kreeg je hem trouwens OC'ed? ik wil ook gaan clocken, maar mijn vorige kaart kapte al bij +1 mhz >.<

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat het niet de moeite is om je koeler RMA te sturen.. aangezien de prijs van een losse single slot standaard cooler nog onder de 20 euries ligt, en als je de Zalman bedoelt, ze zijn niet verantwoordelijk voor OC damage.
Het gaat niet om de koeler maar de kaart zelf die kapot is en die ik RMA wil sturen.. 200+ euries (OC en koeler heb ik ter info vermeld).
Ik wil vooral weten waar ik die geel/witte kleef pad's kan halen dan kan ik de kaart weer in originele staat herstellen (foto was ter illustratie).

[/quote]
Hoe hoog kreeg je hem trouwens OC'ed? ik wil ook gaan clocken, maar mijn vorige kaart kapte al bij +1 mhz >.<
Ik had hem OC'd op 621/1512, standaard is 580/1400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Freak
Anoniem: 220610 schreef op zondag 27 mei 2007 @ 12:14:
[...]

[...]

Het gaat niet om de koeler maar de kaart zelf die kapot is en die ik RMA wil sturen.. 200+ euries (OC en koeler heb ik ter info vermeld).
Ik wil vooral weten waar ik die geel/witte kleef pad's kan halen dan kan ik de kaart weer in originele staat herstellen (foto was ter illustratie).

[/quote]

[...]

Ik had hem OC'd op 621/1512, standaard is 580/1400
Zonde! Overclocken van deze kaart geeft maar weinig extra fps. Ik haal de 607/1550, maar haal maar enkele fps extra. Dus je hebt hem eigenlijk om vrijwel niks laten overlijden!

Ik vraag me sterk af of je hem nog kunt repareren, want als je vrm stuk is gegaan tijdens gebruik heeft de kaart volgens mij gewoon kortsluiting gehad, dat hoeft natuurlijk niet, maar het zit er dik in.

Beste kans heb je door hem gewoon terug te sturen, als hij kapot genoeg is, kunnen ze toch niet achterhalen dat je overclockt heb en krijg je als het goed is een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste kans heb je door hem gewoon terug te sturen, als hij kapot genoeg is, kunnen ze toch niet achterhalen dat je overclockt heb en krijg je als het goed is een nieuwe.
Wil hem ook erg graag terugsturen.. maar dan moet ik hem eerst in originele staat terugbrengen, anders zien ze het alsnog! Daarvoor heb ik dus die kleefpads nodig (die tussen geheugen en koeler) daarvan heb ik er namelijk twee gesloopt 8)7

Geel/witte kleefpads > witte kant kleeft, gele kant niet, 2 mm dik! Iemand enig idee waar je die kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

die kleefpads boeien niet zo, als het vanaf de zijkant maar lijkt of ze erop zitten, ze halen zelden de koeler eraf, en als het wel gebeurt kun je je verantwoorden met het feit dat jij het niet hebt gedaan :)
dus gewoon kleefpads erop knallen van het merk goedkopie (R) en terugsturen :D

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bobnofski schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:41:
[...]

Jawel, dat is juist de olie die de flames voeden. Afgezien daarvan, dit is gewoonweg niet het topic om daar uitgebreid over verder te gaan. Mensen die de kaart hebben of willen kopen bezitten nu eenmaal een AGP systeem, anders zaten ze hier niet. Exuimtum is de spreekwoordelijke offtopic uitzondering.

[...]

En dat mogen ze. Voel je aub niet verantwoordelijk voor het ontbreken van kennis bij andere users 8)

Daarnaast staan er in de TS een aantal links naar reviews waarin beide versies met elkaar worden vergeleken. Dit is tweakers en geen beginnersweb.nl dus men wordt geacht in elk geval de TS te hebben gelezen. En het feit ligt er dat de AGP versie voor dat platform een absolute topkaart is, vandaar dat de kaart een eigen topic heeft. Terwijl bezitters van PCI-e systemen met ditto 1950 Pro aan alle kanten zijn ingehaald door NVidia's 8800-serie waardoor ze nu min of meer een marginaal kaartje hebben. Ik kan daar ook niks aan doen, blame NVidia :+
Eens kijken of je me kunt neerhalen met je proloog. denk... nee, dat lukt je niet :)

PCi-E is gemaakt puur uit marketing. Ik snap dan ook niet waarom ze van de 80486 zijn afgestapt. Men had toch nooit meer nodig en zelfs onze grootste God Bill gates zei "640 KB ought to be enough for everybody". Ga hem lekker aan zijn pijpen kwijlen. Je zou genoten hebben van die uitspraak als je er bij zou zitten. Vooruitgang is afgang, toch? Met mij had ie toen ruzie gehad als ik erbij zou zitten. Doek dat bedrijf dan maar meteen op?

Ik vind dat ik best nuttige diungen neerplant, maar het lijkt niet zo door te komen omdat het weer niet past met de laars van jullie. Dus omdat ik iets anders ben als anderen mag ik mijn nieuwe kaart niet met vreugde bespreken. 95% van de hardware van die kaart is hetzelfde, maar speciaal jij moet iets lopen zoeken te zeiken.

Ik werk al 7 jaar in de automatisering en als ik er niets van opgestoken had is dat heel zielig. Ik snap dan niet dat mijn baas er mij na een dag er niet uitgeflikkerd had, want hij/jullie hadden het allang gedaan. Snap je toch niet of wel. gaat en 16 jarige mij lopen te vertellen hoe het moet...Flikker ff op.

Wordt ff volwassen en respect is er bij jou niet met de paplepel erin gegoten. Dat kun je me niet meer wijsmaken.

Ik weet dat ze dit bericht toch verwijderen en jou in het gelijk stellen, dat is de mens. Let op..

Mocht ik offline gaan dan zal ik alle nuttige informatie van dit forum meenemen in mijn werken zonder dankjewel te zeggen want dat kan dan niet meer, snap je ;) Dat is het rauwe satanisme en in principe hoor ik het ook te zijn. Je maakt het me wel makkelijk zo.
Modbreak:Nee, dit bericht gaat niet verwijderd worden, het blijft staan als voorbeeld van hoe posten op GoT niet moet :/

Lompe geflame ter rechtvaardiging van ononderbouwd offtopic posten met een slap verhaaltje over autisme en satanisme als smoesje. Als je echt zo'n "rauwe satanist" was zou je sterk genoeg in je eigen schoenen staan om je niet continu achter je autisme en satanisme te verbergen.
We hebben hier op GoT niets persoonlijks tegen je (al wek je met posts als deze bijzonder weinig sympathie op), we houden je aan exact dezelfde regels als de rest van de GoTters, autist of niet, satanist of niet. En als jij zo respectloos als dit post, dan blijven gevolgen ook niet achterwege. Check je mail...

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 28-05-2007 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043 schreef op zondag 27 mei 2007 @ 21:58:
[...]

Eens kijken of je me kunt neerhalen met je proloog. denk... nee, dat lukt je niet :)

PCi-E is gemaakt puur uit marketing. Ik snap dan ook niet waarom ze van de 80486 zijn afgestapt. Men had toch nooit meer nodig en zelfs onze grootste God Bill gates zei "640 KB ought to be enough for everybody". Ga hem lekker aan zijn pijpen kwijlen. Je zou genoten hebben van die uitspraak als je er bij zou zitten. Vooruitgang is afgang, toch? Met mij had ie toen ruzie gehad als ik erbij zou zitten. Doek dat bedrijf dan maar meteen op?
Pci-e is wel met een reden uitgebracht, die is, zoals reeds uitgelegd, het parallel schakelen van 2 videokaarten (SLI/ Crossfire), niet omdat AGP een bandbreedtegebrek heeft. Dat heeft dus ook niks te maken met je 80486 voorbeeld. De pentium was immers ronduit sneller dan de 486, de introductie van pci-e heeft geen snelheidsverschil met zich meegebracht. Dat valt goed te zien aan de X1950pro kaartjes, de AGP versies presteren exact gelijk aan de pci-e varianten, ook zijn er nog snellere kaarten dan de X1950pro op AGP voorhanden (7950GT, X1950XT). Volgens jouw redenering zouden die kaarten overbodig zijn, want bandbreedtegebrek zou hun prestaties beperken tot 't niveau van de X1950pro.

Daar is je weerlegging, lijkt me zo :9 .

Ietwat minder vijandig mocht ook wel, ik corrigeer uiteindelijk maar jouw fouten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 11:01

n00bs

Het is weer Zomer!

Op dit moment twijfel ik nog steeds of ik nou mijn hele pc na de zomer ga upgraden of dat ik er een X1950 Pro intrap en hier nog een jaartje mee draai. Het is echt een lastige overweging, maar de nieuwe generatie videokaarten vind ik niet echt boeiend en zijn naar mijn idee energieslurpers.

Ik zit nu nog met een P4 @3GHz en een 9700pro kaartje. Ik zag dat je voor ~130 Euro een powercolor met 256MB erop hebt en voor ~160 Euro een Sapphire met 512MB. Het verschil in performance lijkt er meestal niet te zijn (volgens de review uit de startpost) alleen met 1 game in high detail was er wel een gigantische gap in performance en ik vraag mij dan ook af of er niet nog meer games zijn waarbij dit aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

n00bs schreef op maandag 28 mei 2007 @ 12:34:
Op dit moment twijfel ik nog steeds of ik nou mijn hele pc na de zomer ga upgraden of dat ik er een X1950 Pro intrap en hier nog een jaartje mee draai. Het is echt een lastige overweging, maar de nieuwe generatie videokaarten vind ik niet echt boeiend en zijn naar mijn idee energieslurpers.

Ik zit nu nog met een P4 @3GHz en een 9700pro kaartje. Ik zag dat je voor ~130 Euro een powercolor met 256MB erop hebt en voor ~160 Euro een Sapphire met 512MB. Het verschil in performance lijkt er meestal niet te zijn (volgens de review uit de startpost) alleen met 1 game in high detail was er wel een gigantische gap in performance en ik vraag mij dan ook af of er niet nog meer games zijn waarbij dit aanwezig is?
Ik zou er idd gewoon een X1950 kaartje in vlammen. Je processor is nog snel genoeg om deftig te gamen, en 't verschil tussen een 9700 en een X1950pro is gigantisch. Prepare to be dazzled zou ik zo zeggen :)

256 of 512 maakt niet veel uit, je moet al op een 24" scherm spelen om verschil te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Anoniem: 156281 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:27:
[...]

256 of 512 maakt niet veel uit, je moet al op een 24" scherm spelen om verschil te merken.
Niet geheel waar, als je een hi qual geek bent (zoals ik) en je gebruikt veel texture packs, dan is het verschil wel degelijk te merken, +/- 40 fps en veel schokken minder bij oblivion 4096*4096 texture pack
TDU speelt ook veel sneller van wat ik heb gehoord

Edit: LoL @ modbreak :D

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrusherman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-05 14:17
Ik heb deze specs:

e6600 @ 2.4ghz
2 gb ddr2 667(dual channel)
4CoreDual-VSTA
x1600 pro agp 256 MB

Ik weet dat me videokaart niet al te snel is. Maar wat voor een boost zou een x1950pro agp geven aan mijn performence?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

chrusherman schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:25:
Ik heb deze specs:

e6600 @ 2.4ghz
2 gb ddr2 667(dual channel)
4CoreDual-VSTA
x1600 pro agp 256 MB

Ik weet dat me videokaart niet al te snel is. Maar wat voor een boost zou een x1950pro agp geven aan mijn performence?
:/

Je hebt een core2duo en een mobo ervoor en je wilt er een AGP kaart intrappen? forgive me if I am wrong, maar ik heb nog nooit een nieuw type mobo gezien met AGP ondersteuning, daarnaast is PCI-e toch altijd ietsjes sneller en goedkoper.

Verder nog zijn er voor nieuwere typen mobo's en cpu's zat van benchmarks te vinden op: www.tomshardware.com www.anandtech.com www.behardware.com etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

n00bs schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:45:
[...]

:/

Je hebt een core2duo en een mobo ervoor en je wilt er een AGP kaart intrappen? forgive me if I am wrong, maar ik heb nog nooit een nieuw type mobo gezien met AGP ondersteuning, daarnaast is PCI-e toch altijd ietsjes sneller en goedkoper.

Verder nog zijn er voor nieuwere typen mobo's en cpu's zat van benchmarks te vinden op: www.tomshardware.com www.anandtech.com www.behardware.com etc
Dat moederbord dat ie heeft, de Asrock core dual VSTA-775, heeft een AGP x8 slot en een pci-e slot. Pci-e geniet, zoals je zegt, de voorkeur, maar het pci-e slot op dat moederbord is slechts x4, en dat nekt de X1950pro een beetje qua bandbreedte.

@Crusherman: Verwacht je aan een ''waauw"-moment met die X1950. Je gaat er keihard mee vooruit, al helemaal met zo'n core 2 duo processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Anoniem: 156281 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 14:33:
[...]

Dat moederbord dat ie heeft, de Asrock core dual VSTA-775, heeft een AGP x8 slot en een pci-e slot. Pci-e geniet, zoals je zegt, de voorkeur, maar het pci-e slot op dat moederbord is slechts x4, en dat nekt de X1950pro een beetje qua bandbreedte.

@Crusherman: Verwacht je aan een ''waauw"-moment met die X1950. Je gaat er keihard mee vooruit, al helemaal met zo'n core 2 duo processor.
Ik denk niet dat die 4 speed veel uit gaan maken. Ik heb ook diverse benchmarks gezien met de X1950 en het maakt dus geen reet uit of je jouw AGP snelheid op 4x of 8x zet. Zoveel bandbreedte heeft die kaart simpelweg niet nodig.

Ik ben het wel mee eens dat het een enorme vooruitgang is. Maar dit had de poster zelf ook al kunnen weten natuurlijk ;)

Overigens zou ik een sneller mobo kopen en er een PCI-e kaartje bij scoren dan op zo een mobo een AGP kaart te trappen.

[ Voor 6% gewijzigd door n00bs op 29-05-2007 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Freak
n00bs schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 14:49:
[...]

Ik denk niet dat die 4 speed veel uit gaan maken. Ik heb ook diverse benchmarks gezien met de X1950 en het maakt dus geen reet uit of je jouw AGP snelheid op 4x of 8x zet. Zoveel bandbreedte heeft die kaart simpelweg niet nodig.

Ik ben het wel mee eens dat het een enorme vooruitgang is. Maar dit had de poster zelf ook al kunnen weten natuurlijk ;)

Overigens zou ik een sneller mobo kopen en er een PCI-e kaartje bij scoren dan op zo een mobo een AGP kaart te trappen.
Ik zou ook een moederbord aanschaffen met minimaal een PCI-E 16x straat. Dan nog een deftig kaartje kopen (kan de x1950 zijn, die zijn nog goedkoper dan de AGP varianten naar mijn weten).

Ben je nog is voorbereid op de toekomst ook wil je ooit weer is wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Laatst online: 02-05 23:53

r.marijnissen

sapphire512mb

Ik heb de sapphire 512mb agp versie.

Loopt goed, Overklokt van 600-700 naar 650-700.
Maar geheugen klokt erg slecht over.
Wat bij 1 mhz meer volgt een crash.
Veel x1950 pro,s hebben dit probleem.
Weet iemand hoe je het geheugen van de x1950 pro
wel over klokt krijgt?

Wat max lijkt me sterk.
Het probleem komt veel voor + 700mhz stabiel en 701 = crash kan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 13:56
Vandaag de Club3D versie van deze kaart gehaald, leuk ding. Maar nu zegt ati tool bij core: rv570 XT. Zit er een XT core op de kaart, of is dat gewoon een andere aanduiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Slurpgeit schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 20:34:
Vandaag de Club3D versie van deze kaart gehaald, leuk ding. Maar nu zegt ati tool bij core: rv570 XT. Zit er een XT core op de kaart, of is dat gewoon een andere aanduiding?
Wie me kan verbeteren moet het zeggen, maar volgens mij:

Elke X1950 pro heeft een XT core, dat komt omdat de fabriek ze per wafer checkt op kwaliteit, sorteert, de beste cores gaan in de XT en XT PE lijn, de mindere cores worden aangepast aan de "pro standaard" (dmv pipelines doorsnijden of snelheid aanpassen) en op een pro kaart gezet
Daarom kun je ook vaak de BIOS van je kaartje flashen naar een hogere kaart BIOS, en bij de X800 PRO lijn kon je een korte tijd de pipelines weer aan elkaar maken met geleidende lijm, die dan weer 16 ipv 12 lines had :D

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-05 23:15

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ah hell.... Enkele dagen geleden Vista op mn PC gezet. Draai nu een dual boot met XP. Nu draai ik maar 1 spel (actief), BF2, en laat die nou net op Vista zo'n 30 a 40 frames/sec minder draaien op Vista dan op XP...

Heb uiteraard:
- de Vista driver (Catalist 7.4) (gelijk aan XP, maar daar wel de XP versie)
- BF2 opnieuw geinstalleerd (staat nu op allebei mn HD's, 1 x voor XP en 1 x voor Vista)
- TS en TS Overlay opnieuw geinstalleerd
- achtergrondprocessen (like Media Center, Setpoint e.d.) gekilled
- mobodrivers zijn up to date
- geen CCC, wel ATT

Is dit een driver probleem? Ik vermoed van wel, aangezien verder alles gelijk is aan de XP instellingen... Iemand ervaring met andere Vista drivers?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

AllSeeyinEye schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:11:
Ah hell.... Enkele dagen geleden Vista op mn PC gezet. Draai nu een dual boot met XP. Nu draai ik maar 1 spel (actief), BF2, en laat die nou net op Vista zo'n 30 a 40 frames/sec minder draaien op Vista dan op XP...

Heb uiteraard:
- de Vista driver (Catalist 7.4) (gelijk aan XP, maar daar wel de XP versie)
- BF2 opnieuw geinstalleerd (staat nu op allebei mn HD's, 1 x voor XP en 1 x voor Vista)
- TS en TS Overlay opnieuw geinstalleerd
- achtergrondprocessen (like Media Center, Setpoint e.d.) gekilled
- mobodrivers zijn up to date
- geen CCC, wel ATT

Is dit een driver probleem? Ik vermoed van wel, aangezien verder alles gelijk is aan de XP instellingen... Iemand ervaring met andere Vista drivers?
Algemeen bekend probleem dat OS'es van MS het eerste jaar na uitbrengen gewoon bagger draaien inclusief de benodigde software. Mijn advies (zoals ik overal vermeld) is geen Vista nog gebruiken en wachten tot alle drivers volwassen zijn en alle applicaties geoptimaliseerd zijn voor Vista gebruik.

In vele benchmarks kan je zien dat Vista in bijna alle gevallen minder scoort dan XP SP2. Soms zelfs 100x minder! en ja soms scoort vista een enkel percentje sneller... lijkt mij dus niet de moeite waard om zo een OS te gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-05 23:15

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Gewoon geduld hebben dus.... Jammer, want Vista zelf presteert sneller / beter dan XP (althans, zo voelt het). Start ook stukken sneller op trouwens.
Iemand trouwens al een gadget voor de sidebar gevonden die de temp van een ATI kaart uit kan lezen? Anders blijven we bij ATT on screen display

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Niet doen:
- Ik heb hem besteld (bij shop X)
- Hij kost "prijs" bij shop Y
- Check mij! Ik hem hem binnen! Hij is vet :)
- Leverbaarheidsgezever
- Persoonlijke 3DMark records, daar is Futuremark voor !