Indy91 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:46:
[...]
Ik heb ff mijn CRT getest op 1600x1200@75Mhz (GeCube X1950Pro) in 2D: De tekst wordt idd iets (subjectief) waziger.
Voor zover ik mij kan herinneren was de 2D kwaliteit mijn Matrox G400 ongeveer hetzelfde als de 2D kwaliteit van de ATi9800Pro en de X1950Pro.
De GeForce Ti4x series en de FX series (zoals je FX5900) van NVidia hadden destijds een iets mindere 2D kwaliteit. Met je 2D kwaliteit ga je er dus altijd op vooruit en is bijna net zo goed als de Matrox G400/450.
Hartelijk dank dat je dat even getest hebt. En excuus voor mijn late reactie.
Het moet wel waar zijn wat betreft mijn FX 5900 XT.
Jij bent namelijk de vijfde die mij verteld dat de Geforce FX 5xxx serie gewoon slecht met 2D/tekst is.
Ik probeer gewoon de kans uit te sluiten dat het aan de monitor ligt en ik dus voor niets een nieuwe grafische kaart aanschaf.
(Verder realiseer ik mij dat LCDs over het algemeen veel beter zijn met tekst weergeven.)
Ik wou dat ik een van de twee Gecube kaarten toe kon voegen aan mijn lijst.
Maar zowel Gecube X1950 XT en Pro zijn er alleen in een 256MB VRAM versie.
(En de XT AGP, zou trager DDR3 geheugen hebben dan de XT PCI-e.)
Maar ik heb die 512MB VRAM echt nodig. Met de trial van Silo raak ik met mijn FX 5900 XT 128 MB zwaar in de moeilijkheden. Het werken met een model van ruim 2 miljoen polys, gaat lanzgzaam en schokkerig. Er werd mij aangeraden een grafische kaart met MINIMAAL 256MB VRAM te gebruiken voor een eerlijke evaluatie. Tsja, niet echt nieuws wat ik daar hoorde. Ik liep met Poser 7 al tegen de limieten van het arme kaartje aan.
(Bij modelleren is mainboard RAM belangrijk om modellen van miljoenen polys te kunnen bevatten.
En VRAM is dan belangrijk om deze polys ook soepel en snel te kunnen tonen en manipuleren. Dan zijn textures ook nog eens buiten beschouwing gelaten. Het gaat alleen om soft shaded polys.)
Het wordt er niet makkelijker op. Ik heb nu :
Radeon X1950 Pro 512MB AGP : HIS, PowerColor
Geforce 7950 GT 512MB AGP : XFX
Het belangerijkste voor mij zijn:
1e. scherpe 2D beeldkwaliteit
2e. OpenGL versnelling voor 3D modelling (geen eyecandy zoals AA, FSA, etc. dus)
(DirectX 10 op dit moment onbelangerijk. Behalve dan dat de introductie van de HD2600 XT AGP, de prijs van de huidige kaarten misschien nog iets meer laat zakken.)
Weet iemand waar ik trouwens een met deze
Profigold DVI naar VGA kabel vergelijkbare of betere kabel kan bestellen ? (Helaas is de kabel 5 meter lang.)
Of zoals deze
DataPro DVI naar VGA kabel ?
Deze
DVI naar VGA kabel is weer net te kort en het merk ken ik niet en weet ook niets van de echte kwaiteit.
[
Voor 10% gewijzigd door
NxCPU op 21-06-2007 23:42
]