Und? Ik hoop dat je het over hun vlaggeschip hebt, want die andere Mickey Mouse rommeltjes als Access verdient het nauwelijks een database genoemd te worden. Dat soort databases zijn nooit verder gekomen als xBase en die zijn leuk voor een paar honderd records, maar als het er erg veel meer worden, gaat het mis. En ik heb dat soort dingen uitgeprobeerd. Databases zijn mijn vak (al 20 jaar). Waar een xBase database compleet over de rooie gaat als ik het telefoonboek van Gorinchem (toendertijd krap 18.000 records) inlees of iets mee probeer te doen, deed Oracle op dezelfde PC het fluitend. Er zit dus wat ruimte in de implementaties van databases. Sommige zijn gewoon niet geschikt voor de omgang met grote hoeveelheden gegevens.
En aangezien WMP11 supersnel is, is de database blijkbaar ook niet de bottleneck, maar het parsen van de queries in Media Center (=een heel andere applicatie).
Ik hoop dat je meer verstand hebt van mediacenters, want het loskoppelen van een parser en een database is zoiets als het loskoppelen van het motormanagement en een versnellingsbak. Het is één ding: een database.
Geloof me, ik moet de eerste media center applicatie nog zien die soepel lijsten met honderden album covers op het scherm tovert.
Dan zijn het allemaal ranzige applicaties met slechte database engines. Klaar.
De library mode van XBMC is ook loeitraag en onhandig met grote collecties, helemaal met album art. Anno 2008 werk je toch niet meer met directory structuren? Dan mis je direct alle mooie dingen als smart playlists, sorteren op genre, jaar, additionele artiesten, etc. Dat is nou juist het mooie van zo'n mediacenter: afspelen van je muziek en films, volledig los van op welke fysieke locatie al die bestandjes nou staan.
Blijkbaar werkt het tóch beter, wijsneus. Want bij mij werkte het als een speer. Je snapt geloof ik zelf niet helemaal hoe het werkt. Je kunt bij XBMC switchen tussen file mode of database mode. Aangezien ik vaak gewoon één plaatje op wil zetten, kan ik zelf kiezen voor een specifiek CD. Die heb ik in no time gevonden. Maar als ik wil, kan ik ook naar de database mode overgaan en daaruit kiezen. Maar het komt maar zelden voor dat ik een genre uitkies en daarbinnen alles laat afspelen oid. Noem het een tick, maar zo werk ik nu eenmaal. Op mijn iPod kies ik doorgaans gewoon een artiest en een album uit. Mis ik iets? Nee, volgens mij niet. Dat is mijn persoonlijke beleving.
En ik heb overigens niet de ervaring met XBMC dat ie retetraag was in database mode. Misschien heeft ook dat te maken met de fysieke opslag die eronder ligt. En ik heb tegen de 100Gb aan MP3, dus het is niet alleen een paar K3 cd's...
Op een goede database (goed opgezet, efficiënte engine, alles zoveel mogelijk geoptimaliseerd) moet het niet uitmaken of er 1.000 of 1.000.000 records in de database zitten. Dat is een kwestie van fatsoenlijk met je indexen omgaan en de juiste queries formuleren. Helaas kunnen ontwikkelaars blijkbaar alleen maar goed klikken en hebben ze weinig kaas gegeten van een goede database.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.