Toon posts:

HD2600XT UVD onder XP doet het niet

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 10.946 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Strike_2
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-01 23:38
Ik heb een beetje rondgekeken en het zou aan de renderer kunnen liggen:
UVD op DOOM9
;) My ffdshow have some problems with debloking :P
EVR take a little more resources than VMR9
Cyberlink h264 decoder with dxva enable only avalible in EVR
MS WMV decoder enable by default dxva.
EVR are the best renderer, but have some problems with AR sometimes
Haali renderer are a good election for non h264 content
Nvidia serie 7x00 work fine under vista in h264/VC1 with hardware support. Serie 8500/8600 are much better, tomorrow i can post some other result.
Het gaat waarschijnlijk alleen over de GF8600 kaarten, maar misschien helpt het om even te kijken.

Welke OS/Player/Decoder/renderer gebruik iedereen?

Extra linkjes:
Beyond3D over decoding
Ander GoT Topic (Vista)
AVSForum over HD Decoding met 2400/2600
Cyberlink Decoder tweaks
ATi HDMI Audio uitschakelen
Nog meer HDTV Tweaks
HExUS over HW HD Decoding

[Voor 77% gewijzigd door Strike_2 op 28-09-2007 16:30. Reden: Quote toegevoegd]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-06 21:23

Mojo

The Power Within

Anoniem: 111965 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 15:51:
[...]

softwarematig denk ik dat je dan bedoelt
Argh :'( , nee.. gewoon hardwarematig accelereren. Lees anders even.... :?

Nogmaals:

Installeer powerdvd 7.2 of 7.3
Installeer Haali Media Splitter

Pak media player classic.

Selecteer bij de output filters Powerdvd H264 decoder en zet hem op "prefer". Zet ffdshow en coreavc etc op "block"
Zorg dat je hem rendert met Haali Media Splitter, dus niet VMR9, Overlay, etc.

Open je mkv met MPC.

Klaar, HW-Acceleration. ;)

Overigens werkt dat ook niet altijd even lekker, maar het werkt wel!

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Anoniem: 111965

ik zal het eens proberen! maar out of the box werkt het dus blijkbaar niet. het vereist wel enige tweaking! dat moet je toch met me eens zijn.

bedankt voor de tip iig!

• Mojo

Mojo

The Power Within

x264 coderingen is dan ook wat anders dan een bluray of hd-dvd schijf.. :)

(Ja x264 is ongeveer h264, maar powerdvd alleen moet er niks van hebben)

[Voor 40% gewijzigd door Mojo op 30-09-2007 23:18]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Strike_2
Owkee, ik wist niet dat Haali ook een renderer had...
Ik heb ondertussen het hele systeem vervangen :|
'T is nu een AMD X2 4200+ 8)

Waar kan ik dat instellen, want in de Output heb ik alleen Overlay/DXTC/WMV7/WMV9/etc

Anoniem: 86475

Ook ik heb het probleem dat de UVD niet lijkt te werken. Persoonlijk heb ik nooit Powerdvd gebruikt voor HD materiaal, alleen MPC met een plug-in pack. Overigens heb ik nog een groter probleem, heb zelf een 2400 pro AGP echter de drivers van de Ati site herkennen de kaart helemaal niet eens, alleen de ?oude? bijgeleverde drivers werken.

Anoniem: 86475

foutje

[Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 86475 op 05-10-2007 23:00]

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31

Apie!

Newer, better & confusinger

Mojo schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 17:03:
[...]

Argh :'( , nee.. gewoon hardwarematig accelereren. Lees anders even.... :?

Nogmaals:

Installeer powerdvd 7.2 of 7.3
Installeer Haali Media Splitter

Pak media player classic.

Selecteer bij de output filters Powerdvd H264 decoder en zet hem op "prefer". Zet ffdshow en coreavc etc op "block"
Zorg dat je hem rendert met Haali Media Splitter, dus niet VMR9, Overlay, etc.

Open je mkv met MPC.

Klaar, HW-Acceleration. ;)

Overigens werkt dat ook niet altijd even lekker, maar het werkt wel!
Sweet, this works for me :)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Mojo

Mojo

The Power Within

Zover ik weet werkt ook alleen powerdvd met UVD. Wie weet komt hier later verandering in (ffdshow zou mooi zijn). Daarnaast, als het niet werkt, dan heb je toch echt iets verkeerd ingesteld, want het zou zo moeten werken. :P

Je kan het eens proberen met zoomplayer, maar daar heb ik geen verstand van :+

• -Moondust-
  • Laatst online: 07-06 08:48
Mojo schreef op woensdag 26 september 2007 @ 12:18:
Het werkt prima onder Windows XP.

Als je in Media Player Classic de Powerdvd 7.3 H264 codec pakt, dus geen coreavc of FFDshow zou het moeten werken.
Ik heb heel goed gekeken in de Options van MPC, maar ik heb niet gezien dat ik ergens de Cyberlink Powerdvd H264 codec kan selecteren. Bij mij blijft ie op CoreAVC staan als ik een MKV-bestand afspeel. Zou je mij kunnen uitleggen hoe ik voornoemde codec kan activeren in MPC?

[edit]
Na uren kloten heb ik het net nadat ik mijn vraag heb gesteld gevonden. Echter, de cpu wordt in mijn geval niet minder belast hier. Ik draai WIN XP MCE op een AMD BE-2350 en ATi 2600pro. Weet iemand nog mogelijkheden om bij MKV-bestanden de hardwareacceleratie van mijn ATi-videokaart te laten werken?

[Voor 22% gewijzigd door -Moondust- op 26-10-2007 04:17]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Enige wat tot zover werkt is volgens mij de PowerDVD codec gebruiken.

Je zou het eens kunnen proberen in zoomplayer.

edit:
Zie net dat ik bovenstaande al een keer eerder heb gezegd :z

[Voor 23% gewijzigd door Mojo op 26-10-2007 08:45]

• martijn00
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:31
Ik snap niet waar iedereen last van heeft. Bij mij draai ik een 1080P film op een P4 + HD2600XT zonder schokken. En dan zit de CPU belasting vaak nog niet op 100%
Hartstikke prettig, maar wat moet men hier met je post? Dat het blijkbaar wel kàn was al bekend, de vraag is echter waar de valkuilen zitten.
Bovendien is een CPU gebruik onder de 100% hebben echt geen indicatie dat je hardware acceleratie werkt. 1080i MPEG2 loopt hier op een 2400+ ook keurig met een CPU gebruik van maar 90~95%, dat is ook geen 100%
Motto van dit verhaal: Je post voegt niets toe.

[Voor 56% gewijzigd door Ultraman op 07-11-2007 14:09]

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor degenen die UVD werkend hebben onder XP:
kunnen jullie de aspect ratio van films aanpassen?

Onder Vista kan ik in MPC en PowerDVD in full-screen alleen
- standaard aspect ratio
- strechted naar hele scherm

Zonder UVD en Vista's EVR kan ik ook "stretch to 16:9" kiezen,
wil het ook met UVD kunnen gebruiken.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

-Moondust- schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 03:58:
[...]

Ik heb heel goed gekeken in de Options van MPC, maar ik heb niet gezien dat ik ergens de Cyberlink Powerdvd H264 codec kan selecteren. Bij mij blijft ie op CoreAVC staan als ik een MKV-bestand afspeel. Zou je mij kunnen uitleggen hoe ik voornoemde codec kan activeren in MPC?

[edit]
Na uren kloten heb ik het net nadat ik mijn vraag heb gesteld gevonden. Echter, de cpu wordt in mijn geval niet minder belast hier. Ik draai WIN XP MCE op een AMD BE-2350 en ATi 2600pro. Weet iemand nog mogelijkheden om bij MKV-bestanden de hardwareacceleratie van mijn ATi-videokaart te laten werken?
Ik zou hier anders een specifiek topic over openen met dat ook in de titel. Ik ben er ook best benieuwd naar namelijk (wil misschien een 2600 kopen). Hier verzand je een beetje in een wat algemeen topic. Hoe het specifiek met x264 bestanden werkt, vind ik wel interessant.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 19:28

AlbertTCB

swing it baby

Toch teleurstellend dat UVD via de H264 codec van Powerdvd zou selectief werkt. Waarom geen UVD ondersteuning voor wmvhd? Waarom leest Powerdvd geen mkv bestanden in (ondanks de aanwezigheid van een demuxer)?

Laatst speelde ik een .ts bestand af met een 15-20mb/s videostream. Processor kwam niet boven de paar procent uit: alles ging via de GPU. En dan te bedenken dat dit in theorie ook mogelijk moet zijn voor andere h264 bestanden.

I'm just taking care of business

• -Moondust-
Voordat ik nieuw topic open wil ik toch nog even hier proberen of iemand mij kan helpen om de GPU-videoacceleratie werkend te krijgen.

Mijn relevante hardware is de volgende.

Club 3D 2600pro (ATi) videokaartt met 512MB geheugen
AMD BE-2350 (2,1 GHz) dual core processor (45Watt)
Optoma Themescene H57 beamer @ 1024 x 576 - 50Hz (native resolutie)

Ik draai op Windows XP MCE 2005 32-bits met SP2 en alle updates.

Ik heb de volgende software en drivers geinstalleerd.

ATI Catalyst 7.10 Display Driver for Windows XP Media Center Edition
K-Lite Mega Codec Pack 3.45
CoreAVC 1.5.0.0
Haali Media Splitter
DirectX 9.0c
Media Player Classic 6.4.9.1
CyberLink PowerDVD Ultra Deluxe v7.3 Build 3319a

Alle videobestanden speel ik af met Media Player Classic, maar andere players als b.v. Zoomplayer heb ik ook al geprobeerd.

UVD (GPU-videoacceleratie) krijg ik gewoonweg niet werkend, zowel niet met x264 MKV-bestanden als 720p TS-bestanden. En dit is vreemd omdat anderen de hardwareacceleratie wel werkend hebben gekregen bij TS-bestanden. De CPU-load zit bij 720p materiaal vaak rond de 40% en bij 1080p materiaal vaak rond de 60% maar soms ook veel hoger, waarschijnlijk afhankelijk van de bitrate. Ik heb de aanwijzingen van Mojo (Haali Video Renderer laten renderen en de PowerDVD H264 decoder gebruiken) exact gevolgd, maar de CPU-load blijft hoog.

Ik dacht dat ik DirectX 10 had geinstalleerd, maar dxdiag geeft aan dat ik versie 9.0c gebruik. Is DirectX 10 voor win xp wel beschikbaar? En kan het niet daaraan liggen dat ik UVD niet werkend krijg?

Wat ik ook vreemd vind is dat ik op de ATi-site alleen naar de ATi Catalyst Display Driver versie 7.10 wordt geleid, terwijl er blijkbaar een versie 7.9 uit is. Kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit?

En tot slot...ik kan nergens UVD opties vinden die ik kan instellen. Dus ik ben er maar vanuit gegaan dat het allemaal automatisch gaat en er dus niets valt in te stellen.

[Voor 13% gewijzigd door -Moondust- op 07-11-2007 17:13]

• pelican
  • Niet online
-Moondust- schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:50:
Voordat ik nieuw topic open wil ik toch nog even hier proberen of iemand mij kan helpen om de GPU-videoacceleratie werkend te krijgen.
De beste bron die ik gevonden heb voor info over UVD is:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=872538

Ik raad je aan om daar eens te kijken (wel een enorm lang topic overigens).
Er is genoeg in te stellen voor UVD in de registry.

[Voor 10% gewijzigd door pelican op 07-11-2007 14:32]

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-06 21:50
-Moondust- schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:50:

Ik dacht dat ik DirectX 10 had geinstalleerd, maar dxdiag geeft aan dat ik versie 9.0c gebruik. Is DirectX 10 voor win xp wel beschikbaar? En kan het niet daaraan liggen dat ik UVD niet werkend krijg?

Wat ik ook vreemd vind is dat ik op de ATi-site alleen naar de ATi Catalyst Display Driver versie 7.10 wordt geleid, terwijl er blijkbaar een versie 7.9 uit is. Kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit?
Even een paar kleine dingen rechtzetten hoor.

Windows XP is DX9 en daar is geen DX10 voor beschikbaar die draait alleen onder Vista.

Ati Catalyst Drvier 7.10 is d opvolger van 7.9 en in mijn ogen een verbetering.

• -Moondust-
nadd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 16:19:
[...]

Even een paar kleine dingen rechtzetten hoor.

Windows XP is DX9 en daar is geen DX10 voor beschikbaar die draait alleen onder Vista.

Ati Catalyst Drvier 7.10 is d opvolger van 7.9 en in mijn ogen een verbetering.
Ah mooi, dan weet ik dat. Stom dat ik me niet heb gerealiseerd dat 7.10 een opvolger is van 7.9. Anders had het 7.90 moeten zijn natuurlijk. Maar goed, bij deze rechtgezet. Thnx!

Ik ben momenteel bezig bovengenoemde thread op AVSForum door te lezen, maar kost nogal wat tijd. Als ik iets bruikbaars vindt dan laat ik dat hier wel weten. Ik houd me ondertussen wel aanbevolen voor tips en truucs om UVD werkende te krijgen in mijn situatie (zie enkele posts hierboven voor config).

• -Moondust-
Ik heb de volgende dingen reeds zonder succes geprobeerd om UVD werkend te krijgen.

- een verzameling van registry aanpassingen (AVSforum)
- resolutie verhogen van 1024x576 (native resolutie van mijn beamer) naar 1280x1024 daar UVD alleen bij resoluties hoger dan 720p zou werken
- De H264 decoder van PowerDVD activeren in MPC icm Haali Video Renderer
- De MKV-extensie van een videobestand vervangen door een AVI-extensie en het videobestand vervolgens openen in PowerDVD. Ik krijg dan een internal error, er wordt niets afgespeeld. Het gekke is wel dat op mijn gewone pc met een eerdere versie van PowerDVD dit foefje wel werkt, ook al staat de brightness dan wel veel te hoog.
- Ook TS-bestanden leveren geen hardwareacceleratie op in MPC met de H264 decoder van PowerDVD en de Haali Video Renderer

Het enige waarmee ik de hardwareacceleratie van de 2600pro kaart aan het werk krijg is als ik een TS-bestand laat afspelen door PowerDVD. De CPU-load zit dan tussen de 10% en 15% ongeveer. In het Catalyst Control Center kan ik dan aflezen dat de GPU een hoge load heeft.

Alle HD content van internet (MKV-bestanden) gaan omzetten naar TS-bestanden zie ik niet zo zitten. Bovendien verlies ik door de omzetting hoogstwaarschijnlijk beeld- en geluidskwaliteit.

Ik kan natuurlijk een snellere proc kopen en dan met CoreAVC draaien. Het voordeel is dat ik dan ook gebruik kan maken van de double framerate optie voor een vloeiender beeld bij o.a. panbewegingen (horizontale camerabewegingen).

Ik vermoed dat de momenteel beperkte inzet van hardware acceleratie wel opgelost gaat worden of er truukjes worden bedacht om het toch aan de praat te krijgen, maar dat kan net zo goed nog een half jaar duren ofzo.

Indien de test van rsvmark met een passief gekoelde 5200 proc (door een Mini Ninja koelblok in een Antec Fusion kast) positief is, ga ik denk ik toch over tot aankoop om mijn soms bij 1080p materiaal tekort schietende BE-2350 te vervangen. Ik heb geen zin om nog maanden te wachten op een oplossing die misschien helemaal niet gaat komen.

[Voor 43% gewijzigd door -Moondust- op 07-11-2007 22:28]

• Mojo

Mojo

The Power Within

- Resolutie verhogen zou geen bal uit moeten maken afaik.. Probeer anders op een gewoon scherm (dus geen beamer die het beeld gaat scalen) het eerst uit. Sowieso een vage resolutie van een beamer.

- De PowerDVD decoder zou gewoon moeten werken, weet je zeker dat hij hem daarmee ook rendert?

- Heb je wel een ATi 2400 / 2600?

• -Moondust-
Mojo schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:20:
- Resolutie verhogen zou geen bal uit moeten maken afaik.. Probeer anders op een gewoon scherm (dus geen beamer die het beeld gaat scalen) het eerst uit. Sowieso een vage resolutie van een beamer.

- De PowerDVD decoder zou gewoon moeten werken, weet je zeker dat hij hem daarmee ook rendert?

- Toen ik mijn beamer 2 jaar geleden kocht was een native 720p beamer nog te duur voor mij en kon ik mijn huidige beamer realtief goedkoop krijgen. De native resolutie is echt met 100% zekerheid 1024x576. Het verhogen van de resolutie heb ik gedaan vanwege een gerucht dat veel software bij realtief lage resoluties (720p of lager) over zou gaan op softwarematige decodering. Diegene kreeg UVD ineens wel werkende toen hij de resolutie verhoogde naar 1280x1024.

- Ja, in MPC heb ik de powerdvd H264 decoder als extern filter toegevoegd, bovenaan en op prefer gezet en any mediatype ingesteld. Bij het afspelen staat de powerdvd H264 decoder ook aangegeven als de decoder die in gebruik is. Helaas geen hardwareacceleratie.

- Ja, ik weet 100% zeker dat ik een Ati 2600pro heb

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ah, die resolutie zou inderdaad toch wel eens goed kunnen. Is natuurlijk gewoon 16:9. Hoe werkt het als je een 1280x720 signaal naar de beamer schopt? (720p dus).

Dat klinkt inderdaad gewoon goed. Bovendien, als er staat dat de H264 decoder wordt gebruikt lijkt me dat je wel goed zit. Je gebruikt PowerDVD 7.2 of 7.3? Zover ik weet werkt het niet met een eerdere versie.

Niet dat je met een X1900 UVD wilt doen ofzo.. :P

Welk OS hebben we het over? En kan je wat meer info geven over je setup? En hoe werkt het dus op een gewoon scherm?

• -Moondust-
Mojo schreef op donderdag 08 november 2007 @ 09:51:
Ah, die resolutie zou inderdaad toch wel eens goed kunnen. Is natuurlijk gewoon 16:9. Hoe werkt het als je een 1280x720 signaal naar de beamer schopt? (720p dus).

Dat klinkt inderdaad gewoon goed. Bovendien, als er staat dat de H264 decoder wordt gebruikt lijkt me dat je wel goed zit. Je gebruikt PowerDVD 7.2 of 7.3? Zover ik weet werkt het niet met een eerdere versie.

Niet dat je met een X1900 UVD wilt doen ofzo.. :P

Welk OS hebben we het over? En kan je wat meer info geven over je setup? En hoe werkt het dus op een gewoon scherm?
Mijn setup staat een aantal posts hierboven uitgewerkt. Je hebt dat waarschijnlijk gemist.

Als ik 720p naar de beamer schop, zou deze dat moeten downscalen naar 1024x576. Dat gebeurt ook, maar het beeld is vervormd in de zin van groene strepen, vreemde kleuren, etc. 1080p zou de beamer ook aan moeten kunnen, maar de vervorming is bij deze resolutie nog erger. Teksten zijn dan ook bijna onleesbaar geworden. Ik vermoed dat mijn DVI-kabel van 10 meter 720p en hoger niet goed kan transporteren. Ik had al wel eerder gehoord dat langere lengtes storingen kunnen geven. Maar het feit dat het beeld vervormt neemt niet weg dat de computer wel degelijk is ingesteld op die hogere resolutie. Maar UVD werkt er niet beter op.

Ik hoop dat CoreAVC snel hardwareacceleratie gaat inbakken. Als dat te lang duurt, dan overweeg ik een snellere processor te kopen zodat ik geen haperingen meer ervaar.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mojo schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:20:

Je lijkt er vanuit te gaan dat met een 2400 / 2600 en een x264 bestand (in een MKV container) hardware acceleratie altijd moet werken, heb ik het idee.

Deze discussie bestaat juist omdat die hardware acceleratie dus niet werkt. Alleen met VC1, MPEG-2 of H.264 gecodeerde bestandn (op Blu-ray en HD-DVD gebruikte codecs) lijkt hardware acceleratie echt te werken.

Of ken jij iemand waarbij x.264 hardware decoding wel werkt?

• pelican
  • Niet online
JvS schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:09:
In Vista werkt het zeker. In XP vermoed ik ook. Het werkt echter niet zoals het zou moeten. Je processorload is wel extreem laag, maar i.c.m. de Haali splitter is er een 20-fps bug is: de eerste +/- 5 sec heb je 24 fps p.s, daarna daalt het naar 20. Google maar ff.

[Voor 7% gewijzigd door pelican op 08-11-2007 13:22]

• -Moondust-
Als ik Mojo goed heb begrepen is het hem gelukt om x264 mkv bestanden af te spelen met hardwareacceleratie. Ook op andere fora lees ik af en toe berichten van mensen bij wie dat lukt. Het overgrote deel van de posts zijn echter van mensen bij wie het niet lukt. De mensen die kunnen helpen lijken schaars. En dat is op zich natuurlijk ook wel logisch, want als ik het zelf voor elkaar zou hebben, zou ik geen fora opzoeken om info te vinden.

Ik zie het meeste in het hernoemen van de MKV-extensie naar AVI en dan laden in Powerdvd. Ik krijg dan op mijn htpc een internal error, maar op mijn gewone pc lukt het wel (ook powerdvd 7.3 maar dan en eerdere build). Echter, op die pc valt hardwareacceleratie niet te testen omdat er geen kaart in zit die hardwareacceleratie voor videobestanden heeft. Ik ga dus nog ff klussen hiermee in de hoop dat ik de hardwareacceleratie met x264 mkv bestanden aan de praat krijg. Dat zou me weer een investering schelen. Zolang er aanwijzingen zijn dat het zou moeten werken, blijf ik het proberen.

• Mojo

Mojo

The Power Within

[...]

Je lijkt er vanuit te gaan dat met een 2400 / 2600 en een x264 bestand (in een MKV container) hardware acceleratie altijd moet werken, heb ik het idee.

Deze discussie bestaat juist omdat die hardware acceleratie dus niet werkt. Alleen met VC1, MPEG-2 of H.264 gecodeerde bestandn (op Blu-ray en HD-DVD gebruikte codecs) lijkt hardware acceleratie echt te werken.

Juist, het kán ook echt, ik heb het ook wel eens gezien. Ik heb zelf geen HD 2600, maar dat veranderd er natuurlijk niks aan. Het is gewoon irritant dat het maar soms werkt. H.264, VC1, AVC etc werkt allemaal wel, alleen mkv met x264 maar heel minimaal en brakjes. En dan inderdaad nog de 20 fps bug.. :(

Ik ga er vanuit dat het kan werken, niet dat het moet, want dat lukt dus niet altijd :P

[Voor 53% gewijzigd door Mojo op 08-11-2007 14:23]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij zijn die 2400 en 2600 kaarten gwoon niet zo handig voor ons mkv kijkers. Ben wel benieuwd naar hoe andere kaarten dat doen.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Zijn ze ook niet... Maar er is verder geen enkele kaart die het überhaupt kan accelereren. :P Dus ach ja, beter iets dan niets... Maar aan de andere kant, een beetje CPU kan 720p wel accelereren en elke C2D (die ook niet veel meer kosten) kan met gemak een 1080p aan. :)

Het is leuk om op een A64 2800+ oid een Full HD film te kijken als je niks anders beschikbaar hebt, maar anders is het gewoon een stuk makkelijker om het op je CPU te doen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hebben Gforce 8600 kaarten geen hardware acceleratie dan?

• Strike_2
Theoretisch kan de codec het verschil niet zien tussen AVI, MKV en .TS.
AVI, etc zijn containers, waarin de audio- en video- data is opgeslagen.

Media Player Classic vist de datastromen uit het bestand en stuurt de datastromen naar de desbetreffende decoders.
Het verschil tussen AVI, MKV en TS is, in weze, hetzelde als het verschil tussen ISO/NRG/BIN/CUE of ZIP/RAR/gz. Ze doen allemaal hetzelfde, alleen de opties en opslagvorm verschillen, de inhoud is en blijft hetzelfde.
Als MPC ziet dat je .264/AVC/VC-1 video-data in je bestand hebt, opent die daarvoor een geschikte decoder (Nero/CoreAVC/ffdshow).
De decoder geeft de output terug aan MPC, welke het stuurt naar een renderer (Bijv. VMR9/Haali)
Die renderer stuurt onder water je videokaart aan.

De decoder ziet dus alleen maar een datastroom binnenkomen van MPC en onderhandelt met de renderer over zijn output-formaat.
De enige manier waarop de decoder kan zien of jet van HD-DVD/BD afkomt is de bitrate (welke mij MKV meestal lager is) of de aanwezigheid van een geschikte drive.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja die .264 is het probleem denk ik. Ik ken de codecs nog niet zo goed, maar vermoed dat x.264 wat anders is dan h.264 (de processorbelasting lijkt ook wel lager).
Dat x.264 is in de 'illegale' scene een van de populairste codecs, en die accelerate die HD serie volgens mij simpelweg niet.

edit:

Waar een wikipedia wel niet goed voor is :).
x264 is a free software library for encoding H.264/MPEG-4 AVC video streams. Written from scratch by Loren Merritt, Laurent Aimar, Eric Petit, Min Chen, Justin Clay, Måns Rullgård, Radek Czyz, Alex Izvorski, Alex Wright, and Christian Heine, it is released under the terms of the GNU General Public License.
het is dus een compleet andere codec die specifiek ontwikkeld is om h264 en VC1 te herencoden.

Daarom wordt het denk ik ook niet versneld.

[Voor 46% gewijzigd door JvS op 09-11-2007 18:51]

• mietde
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier met een T7200 cpu en een MSI2600XT op XP32 wil het ook niet helemaal zonder haperingen draaien, zou best kunnen dat het wel HW accelerated is want de load blijft bij een 1080p film toch op zo'n 20% maar ja, wat heb je d'r aan als het geheel niet mooi vloeiend afspeelt.

Erg frustrerend, wellicht toch maar eens Vista proberen.

Ik ben iig niet van plan alle filmpjes zelf te encoderen.

Lezen en hopen.

• pelican
  • Niet online
mietde schreef op donderdag 15 november 2007 @ 02:13:
Hier met een T7200 cpu en een MSI2600XT op XP32 wil het ook niet helemaal zonder haperingen draaien, zou best kunnen dat het wel HW accelerated is want de load blijft bij een 1080p film toch op zo'n 20% maar ja, wat heb je d'r aan als het geheel niet mooi vloeiend afspeelt.

Erg frustrerend, wellicht toch maar eens Vista proberen.

Ik ben iig niet van plan alle filmpjes zelf te encoderen.

Lezen en hopen.
Vista heeft geen zin voor x264.
Ik herhaal mezelf maar even:
...
Mijn reply:
In Vista werkt het zeker. In XP vermoed ik ook. Het werkt echter niet zoals het zou moeten. Je processorload is wel extreem laag, maar i.c.m. de Haali splitter is er een 20-fps bug is: de eerste +/- 5 sec heb je 24 fps p.s, daarna daalt het naar 20. Google maar ff.
Kortom: wel HA, geen vloeiend beeld.

• Mojo

Mojo

The Power Within

In XP schijnt het beter te werken. Ik ben zelf lid van een HDTV-torrent site en daar staat een hele hoop op het forum... helaas heb je daar niet zo veel aan :P

x264 is inderdaad een probleem, h264 niet, maar je kan wel dezelfde decoders er voor gebruiken (te weten de PowerDVD decoder).

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:46
Sterker nog, bij het decoden van x264 encoded materiaal, herkent de decoder gewoon H.264 video. Zo wordt het namelijk ook weggeschreven tijdens het encoden.

Waarom de acceleratie dan niet standaard werkt, is mij ook een raadsel. Kan te maken hebben met de 'beveiligingsflag' die in de originele streams wel aanwezig is (maar nog niet actief) en in de encodes niet.

[Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 15-11-2007 23:04]

Gallery V&A

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat zover ik weet een Bluray schijf alleen maar kan worden geaccelereerd door PowerDVD. Zodoende moet je dus die codec gebruiken om een x264 bestand af te kunnen spelen. Nou kan het probleem bij de container liggen (mkv) maar dat lijkt me niet, want MPC kan het prima opsplitsen in de elementaire stream. Blijft over het feit dat het x264 is en geen h264.. toch minime verschillen ofzo.. :?

• pelican
  • Niet online
Mojo schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 17:04:
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat zover ik weet een Bluray schijf alleen maar kan worden geaccelereerd door PowerDVD. Zodoende moet je dus die codec gebruiken om een x264 bestand af te kunnen spelen. Nou kan het probleem bij de container liggen (mkv) maar dat lijkt me niet, want MPC kan het prima opsplitsen in de elementaire stream. Blijft over het feit dat het x264 is en geen h264.. toch minime verschillen ofzo.. :?
Nope.
De Cyberlink VC1 decoder kan inderdaad alleen vanuit PowerDVD gebruikt worden.
De Cyberlink AVC decoder kan wel vanuit andere applicaties gebruikt worden.
Heeft iets te maken met dat de laatste wel DirectShow compatible is ofzoiets.

Voor x264, als h264 variant zijnde, kun je dus de AVC decoder gebruiken.
Voor zover ik begrepen heb heeft het iets te maken met 'timecodes'. De x264 encoder zou dit niet correct in de files zetten. Zowel vanuit Haali als Cyberlink lijkt er weinig animo om het te fixen, omdat de x264 encoder voor de fout verantwoordelijk is, niet zij.

Dat bijv. CoreAVC het wel correct af kan spelen, komt dan denk ik gewoon omdat je natuurlijk ook kunt uitrekenen wat de timecode moet zijn.

• BiG-GuY
pelican schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 19:15:
[...]

Nope.
De Cyberlink VC1 decoder kan inderdaad alleen vanuit PowerDVD gebruikt worden.
De Cyberlink AVC decoder kan wel vanuit andere applicaties gebruikt worden.
Heeft iets te maken met dat de laatste wel DirectShow compatible is ofzoiets.

Voor x264, als h264 variant zijnde, kun je dus de AVC decoder gebruiken.
Voor zover ik begrepen heb heeft het iets te maken met 'timecodes'. De x264 encoder zou dit niet correct in de files zetten. Zowel vanuit Haali als Cyberlink lijkt er weinig animo om het te fixen, omdat de x264 encoder voor de fout verantwoordelijk is, niet zij.

Dat bijv. CoreAVC het wel correct af kan spelen, komt dan denk ik gewoon omdat je natuurlijk ook kunt uitrekenen wat de timecode moet zijn.
VC1 is toch niet zo boeiend, (is gebaseerd op WMV (en dat is crap) en wordt alleen op HDDVD gebruikt).

CoreAVC is gewoon compleet anders geprogrammeerd, waardoor die efficienter met CPU power omgaat.

Ik krijg de Cyberlink AVC Decoder dus wel aan de gang buiten PowerDVD, maar er is geen verschil met of zonder DXVA aan :S, terwijl wanneer ik een bluray .m2ts bestand afspeel het verschil enorm is. En zonder DXVA trekt die dus veel meer dan CoreAVC.. Dus ik gebruik voornamelijk CoreAVC.

[Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 17-11-2007 00:10]

Gallery V&A

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou ik wil toch wel tegen het "wmv is crap" ingaan hoor. Het is wellicht niet open en wmv audio is irritant, maar de codec is vrij goed! :)

• pelican
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 08:40:
Nou ik wil toch wel tegen het "wmv is crap" ingaan hoor. Het is wellicht niet open en wmv audio is irritant, maar de codec is vrij goed! :)
En VC1 is best veel te vinden op usenet voor 1080p.

• BiG-GuY
Geloof me, van de moderne codecs is WMV/VC1 echt een van de slechtste. De meeste details raken verloren tenzij je hele hoge bitrates gebruikt. Nu is dit natuurlijk niet zo'n probleem op Bluray/HDDVD maar voor encodes is hij niet bepaald nuttig/handig. (ben zelf encoder en alle sources die van mindere kwaliteit zijn, zijn de WMV/VC1 sources en das dan niet toevallig een slechtere cap :P)

Ik ben zelf vooral voorstander van H.264/AVC video.
Vind het heel jammer dat veel HDDVD's VC1 gebruiken en niet gewoon H.264/AVC. En dat het niet open is, maakt me niet uit, ik gebruik toch windows :).

Gallery V&A

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 12:02
Het viel mij op dat veel mensen hier problemen hebben met het selecteren van de juiste codec in hun player. Ik zou iedereen KMPlayer aanbevelen. Hierin kan je zelf bepalen welke codec je wilt gebruiken voor welke bron. Bovendien kan je ook makkelijk switchen van renderer en zitten er ook een heleboel extra features in.

http://www.kmplayer.com/forums/forumdisplay.php?f=25

Coïtus ergo sum

Anoniem: 215257

Google -> Mkv to Mp4 dan de T.net topic nemen en dan die remuxer gebruiken. Doe ik ook voor mn xbox

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 20:55
Dus als ik het goed begrijp voor hardware acceleratie dan:

cyberlink H.264/AVC video. decoder werkt alleen met hardware acceleratie aan in power dvd zelf
met b.v. media player gebruikt die ook dezelfde codec alleen zonder hardware acceleratie.

en met cyberlink sd video decoder die werkt wel binnen en buiten power dvd
californication 1080 mpg2 werkt wel in alle spelers met cyberlink codec en hardware acceleratie

ik krijg het ook niet voor elkaar om avivo te gebruiken buiten power dvd
wel jammer

oh, met de laatste build heb ik geen geluid meer in power dvd :(

gebruik:
amd x2 6000+
msi hd2600xt
4 gig ram
windows vista 32bit premium
Cyberlink.PowerDVD.Ultra.Deluxe.v7.3.3319f
ati catalyst 7.11

• fjboere
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 19:14
Hier dan mijn ervaringen. Mijn CPU is A64 Single Core @ 2450 Mhz en vid is 7900GT van NVidia, weliswaar geen ATI maar dat maakt volgens mij voor Cyberlink niet uit. Ik gebruik 1080p x264 MKV en krijg het ook niet vloeiend. Mijn ervaringen gaan alleen over Windows XP

- Als je x264 MKV vloeiend wil afspelen heb je de meeste kans met de CoreAVC decoder
- Vervolgens heb je de meeste kans met de Cyberlink AVC decoder, echter moet je dan wel even in de properties van dit filter "Use DXVA" uitschakelen

Als je perse hardwarematig wil en je zet VMR7 / VMR9 / Haali Video Renderer aan ipv de Overlay Mixer in MPC dan heb je last van de 20 fps bug, de eerste paar seconden lijkt het goed te gaan en heb je een laag CPU gebruik maar vervolgens loopt het beeld schokkend (ook bij 720p). Met de Overlay Mixer heb je dit probleem niet, maar dan ligt meteen het CPU verbruik weer heel wat hoger en soms heb je last van beeldvervormingen.

FFDShow is gewoon te zwaar voor de CPU. Ik heb niet zo'n hele snelle processor, maar ik denk dat je met CoreAVC en een goede processor toch wel 1080p x264 MKV vloeiend op het beeld kunt krijgen.

(meer een samenvatting van het topic, haha :))

• -Moondust-
Het lijkt er op dat de heren tetsuo55 en ExDeus in deze thread er achter zijn gekomen hoe je x264 mkv-bestanden met hardwareacceleratie en zonder beperkingen (zoals zwart scherm of de grens van 20fps) kan afspelen (rond pagina 130). Ik geloof dat ze het nog moeten uitwerken (heb daar zojuist een vraag over gesteld in die thread), maar als het huidige beeld blijft bestaan dan is de oplossing te vinden in het aanpassen van de zogenoemde header in een mkv-bestand. In deze header zit allerlei informatie besloten die wordt uitgelezen door de decoder. In de meeste mkv-bestanden is L5.1 opgenomen en dat moet L4.1 worden. Waar deze codering precies op slaat weet ik niet (geluidsindeling?), maar het resultaat is dat wanneer het mkv-bestand is gecodeerd met L4.1 deze hardwarematig kunnen worden versneld m.b.v. de H264 decoder van Powerdvd. Voornoemde uitvinders zijn volgens mij momenteel nog wat aan het experimenteren met het herconverteren van mkv-bestanden. Dit is tijdrovend werk, omdat de afzonderlijke signalen (video, audio, subs, etc.) van elk mkv-bestand uit elkaar gehaald moeten worden, het videosignaal bewerkt moet worden en vervolgens alles weer tot een mkv-bestand moet worden gevoegd. Ik meen gelezen te hebben dat het streven is om te kijken of de header d.m.v. een hexeditor eenvoudig kan worden gewijzigd. Er is dus hoop! Wordt vervolgd!

Voorts zijn er ook diverse problemen met ATi HD2X00 kaarten door tetsuo55 en ExDeus getackeld. De oplossingen zijn opgesomd in dit bestand. Let op: opvolgen advies op eigen risico. Als ook hier updates zijn, zal ik ze hier melden.

• DirkVD59
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-05 02:58

• -Moondust-
Dat gaat alleen om de problemen met de AGP-versies van de HD2x00. Ik heb het over het niet kunnen activeren van de hardwareacceleratie bij het afspelen van x264 mkv bestanden.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Het demuxen en muxen van een mkv (of avi) is niet denderend veel werk. Het her-encoden is wat meer werk, maar als je kleine bestandjes gebruikt hoeft dat ook niet lang te duren. :)

Over L4.1 en L5.1 heb ik het e.e.a. gelezen, maar wat is het eigenlijk? :p

• -Moondust-
Mojo schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 17:03:
Het demuxen en muxen van een mkv (of avi) is niet denderend veel werk. Het her-encoden is wat meer werk, maar als je kleine bestandjes gebruikt hoeft dat ook niet lang te duren. :)

Geen idee, schijnt in ieder geval een bepaalde codering te zijn waar de H264 Powerdvd decoder niet goed mee omgaat. Maar goed, vandaag las ik goed nieuws. Er heeft iemand de moeite genomen een programmaatje te schrijven dat van x264 720p (+ lagere resoluties) content de codering wijzigt waardoor de hardwareacceleratie wel werkt bij gebruik van de H264 decoder van Powerdvd. Mocht je dan last hebben van een zwart scherm of van de 20fps bug, dan kan je die ook verhelpen met de guide waarvan ik een link in een van mijn voorgaande post heb gezet.

Het programmaatje is hier te vinden. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Gebruiken op eigen risico. Voor 1080p is blijkbaar nog geen oplossing.

[Voor 10% gewijzigd door -Moondust- op 14-01-2008 11:37]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mojo schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 17:03:

Kleine bestandjes met HD weergave? ;) Grapjas.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Hoezo? Het hoeft toch geen HDTV te zijn? :) Of je cropped bijvoorbeeld één minuut van een film af ofzo... :)

Moondust: Mooie vondst!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, maar bij niet HD boeit de versnelling niet echt. En bestandjes croppen is ook niet realistisch. Alleen om ermee te spelen.

Uiteindelijk wil je gewoon 720 of 1080 bestanden in x.264 gecodeerd in een MKV container met versnelling kunnen afspelen. De eerste videokaart die dat kan, ga ik kopen :).

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ja, dat klopt.. maar ik heb het dan ook alleen over test-onderwerpen.. :P Voor niet-HD is het inderdaad niet boeiend. :P Het MKV bestandsformaat is dat wel. Ik ben zelf bijvoorbeeld rips van Friends aan het maken. Als ik ze in x264 maak met 96kbps MP3 Stereo (genoeg IMO) krijg ik quants van rond de 25 bij het encoden, nét voldoende voor transparantie met de source. Zodoende kan ik dus op 1 DVD een compleet seizoen Friends kwijt mét ondertiteling in x264. Enige nadeel is dat een XviD speler er niks mee kan.. :(

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-05 17:16
.
(sorry verkeerd)

• -Moondust-
Het probleem met hardwareversnelling van x264 mkv's is behoorlijk goed in kaart gebracht inmiddels. Door het uithalen van een truuk is het mogelijk verreweg de meeste 720p mkv's en een deel van de 1080p mkv's af te spelen met hardwareversnelling. Een volledige oplossing is echter niet voorhanden. Er zullen dus altijd bestanden zijn die niet hardwarematig kunnen worden versneld, met name zware 1080p x264 mkv-bestanden. Het is te hopen dat de encoders van de mkv's hun encodes gaan aanpassen aan de L4.1 standaard (whatever dat precies betekent) zodat de hardwareacceleratie niet meer wordt gehinderd. Tot die tijd kan een deel van de encodes zelf eenvoudig gerepareerd worden met de IDC Changer.

Een complete uitleg hierover en een guide om encodes te 'updaten' is hier te vinden.

[Voor 12% gewijzigd door -Moondust- op 30-01-2008 10:53]

• -Moondust-
Ter info onderstaand een post uit het HTPC-topic.

Ik vind het nog wat onduidelijk waar de werkelijke oorzaak nu ligt. Voor zover ik heb begrepen is het de decoder die niet goed omgaat met de x264 stream, waardoor deze niet als H264 video wordt gezien en dus niet gedecode wordt. Door het veranderen van de header van de x264 stream kan je verreweg het meeste 720p materiaal en een klein deel van het 1080p materiaal wel met hardwareversnelling afspelen, maar waar je het werkelijk voor wil hebben, het afspelen van zware 1080p bestanden, dat doettie niet. De reden is gelegen in het feit dat de powerdvd decoder een framerate (= ref-frames x resolutie) hoger dan 8Mbit niet aankan. De resolutie van 720p = 1280 x 720 = 921.600 pixels. De resolutie van 1080p = 1920 x 1080 = 2.073.600 pixels. Bij 720p mag het aantal ref-frames dus maximaal 8 zijn om de 8Mbit niet te overschrijden. Bij 1080p is het maximale aantal ref-frames slechts 3 (wellicht dat 4 ook nog net werkt). De meest 1080p mkv's hebben meer dan 3 ref-frames, zelfs mmeer dan 4. En daarom kan het zwaardere 1080p materiaal nog niet hardwarematig worden versneld. Wellicht dat je je afvraagt waarom bluray en hddvd dan wel worden afgespeeld en x264 dan niet. Daar spelen de ref-frames toch ook een rol. Dat klopt, amar x264 is veel sterker gecomprimeerd dan de gemiddelde bluray of hddvd. Hoe lager het aantal ref-frames, hoe beter de compressie. Mkv's zijn een stuk kleiner dan de gemiddelde bluray of hddvd, dus beter gecomprimeerd, dus een hoger aantal ref-frames en wordt dus helaas de limiet van de powerdvd decoder overschreden en is hardwarematige versnelling niet mogelijk.

Beetje rommelig verhaal, maar ik hoop dat jullie het kunnen volgen. Het is overigens mijn interpretatie van wat ik heb gelezen op diverse fora's van mensen waarvan ik denk dat ze weten waar ze het over hebben. Videotechnsich ben ik namelijk niet onderlegd. Mijn excuses voor eventuele onjuistheden.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Voor de mensen die wel eens dingen encoderen. Ik maak gebruik van MeGUI. De instelling hiervan kan je naast het balkje "Video Profile" vinden. Klik daar op config.

Vervolgens staat er in het tabje "Main" een popdown menuutje met AVC Profiles en AVC Level. Zet het profile daar op advanced en de level restriction op L4.1.

Dan zou het goed moeten gaan. :)

Als ik het goed begrijp heb je het over het aantal ref-frames per seconde? Een ref frame is gewoon een I-Frame, of zie ik dat nou verkeerd? :P
Hoe lager het aantal ref-frames, hoe beter de compressie. Mkv's zijn een stuk kleiner dan de gemiddelde bluray of hddvd, dus beter gecomprimeerd, dus een hoger aantal ref-frames en wordt dus helaas de limiet van de powerdvd decoder overschreden en is hardwarematige versnelling niet mogelijk
Die is me niet helemaal duidelijk.. :P

[Voor 25% gewijzigd door Mojo op 30-01-2008 23:56]

• -Moondust-
Ik zag zojuist in de nieuwsgroepen een release met de term L4.1 in de titel. L4.1 is een standaard die Powerdvd hanteert. Daar verreweg de meeste x264 encodes de L4.1 standaard niet aanhouden kunnen ze niet hardwarematig worden versneld. Als het goed is zou deze (eerste?) L4.1 encode dus wel hardwarematig versneld moeten kunnen worden. Wie neemt de proef op de som?

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 13:11

hstoker

Yatta!

-Moondust- schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:45:
Ik zag zojuist in de nieuwsgroepen een release met de term L4.1 in de titel. L4.1 is een standaard die Powerdvd hanteert. Daar verreweg de meeste x264 encodes de L4.1 standaard niet aanhouden kunnen ze niet hardwarematig worden versneld. Als het goed is zou deze (eerste?) L4.1 encode dus wel hardwarematig versneld moeten kunnen worden. Wie neemt de proef op de som?
Volgens de nfo moet het kunnen:

Technical Specs

Video Codec.......: x264
Container.........: Matroska
File Size.........: 12.2 GB
Video Bitrate.....: ~10397 kbps
Video Aspect Ratio: 1920x1040 - 1.85:1 OAR
Audio Codec.......: DTS
Audio BitRate.....: 768 kbps
Audio Channels....: 5.1
Subs.........: Eng, Czech, French, Bul, Hebrew, Rom, Greek, Swe, Span
Length............: 157m:00s
Encoded by........: medic794

Notes: Encoded at L4.1 for the HW accel users.

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

• -Moondust-
Inmiddels zie ik dat er meer L4.1 rips dan niet-L4.1 rips worden gepost. Het lijkt erop dat de enige mogelijkheid om x264 hardwarematig te versnellen definitief tot de scene is doorgedrongen. Toch zitten er nog wat haken en ogen aan en zal je in sommige gevallen meer dan je best moeten doen om alles werkend te krijgen. MAAR........het is mogelijk nu en dat is het belangrijkste.

Anoniem: 161096

Just to let you know..

I seemed to have managed to get UVD working on XP.

I have a version of Cyberlink H264/AVC decoder (2.1.0.1310) and it is currently the only H264 decoder on my machine that is active.
I also have the latest haali MKV splitter.

Also, my machine is XP sp2, equiped with an ASUS EAH 2400XT board (ATI 2400 HD chip).

Here's the trick:

Use GraphEdit to render an MKV file.
When the graph appears and it is run, the video does not render (black screen).
However, when I delete the Cyberlink H264/AVC codec from the graph and then select the video pin from the source file, open its context menu and select render pin, then the video plays propery. CPU < 5%.

Do not ask me why this works.

I have also modified a .NET sample program (one that utilyses a .net 2.0 lib called Directshowlib-2005) to render the file, delete the cyberlink decoder from the graph and than render the video pin again. Same result.. File plays....

• BiG-GuY
-Moondust- schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:45:
L4.1 werkt met hardwaredecoding. Het is jammergenoeg alleen neit de enige beperking die gesteld wordt. Ik als encoder heb al wat testjes ermee gedaan, voor real life materiaal (films enzo) is er een verwaarloosbaar verschil tussen een 'unlimited' encode en een LS4.1 compliant encode.
LS4.1 is de standaard die ook op bluray/hddvd gebruikt wordt. De hardwarde decoders zijn gemaakt voor die schijven/codecs, dus daar moeten ze zoiezo mee werken. De x264 developers hebben ontdekt wat nou de parameters zijn die de hardware decoders laten crashen en die hebben dan dus gefixt.

Maar als je "platte" dingen encode (zoals anime/cartoons) kunnen de beperkingen die gesteld worden door deze methode een groot effect hebben op compressibiliteit. Een voorbeeld voor de kenners onder ons, een anime HDTV rip op 170MB is goed mogelijk met een heel zwaar encoding profiel (ver buiten de mogelijkheden van die hardware decoders dus). Zelfde kwaliteit met deze restricties wordt pas gehaald bij bestanden groter dan 250MB. Dit vanwege dat de effcientie van H.264/x264 pas echt in zicht komt met anime/cartoons.

Maarja goed nieuws dus voor de filmliefhebbers ;).

Gallery V&A

• -Moondust-
Ik heb inmiddels de UVD bij x264 mkv's aan de praat gekregen (720p mkv's met IDC Changer en 1080p mkv's alleen de nieuwe L4.1 scene encodes). Echter, het beeld is niet zoals het hoort. Ik zie veel macroblocking en dithering. Het verschil met software decoding is echt heel goed zichtbaar. Ik was even heel blij dat de hardwarematige decoding het deed, maar nu zit ik met mijn handen in het haar en heb geen idee of ik dit kan verhelpen. Wie kan mij op weg helpen?

Software specs
Windows XP MCE 32-bit
Media Player Classic
Cyberlink H264 decoder
VMR9 renderless
ATI display driver v7.11

• -Moondust-
Goed nieuws!

De nieuwe versie van Media Player Classic - Home Cinema (versie 1.1.0.0) heeft een interne H264 decoder waarmee hardwarematige versnelling van x264 mkv bestanden mogelijk is mits je een moderne videokaart hebt die hardwarematige versnelling van H264 ondersteunt. Aanvankelijk had ik nogal veel dropped frames (haperend beeld), maar na het uitvinken van de VMR9 mixer mode optie was het beeld vloeiend (24fps). Ik heb met onderstaande software en instellingen dit resultaat bereikt.

Software
Windows XP MCE 32-bit
Media Player Classic - Home Cinema 1.1.0.0
AC3Filter 1.46

Instellingen
Video render -> VMR9 (renderless)
VMR9 mixer mode optie uitgevinkt
Direct3D Fullscreen optie aangevinkt (ter voorkoming van tearing)
Internal Source Filter -> Matroska optie aangevinkt
Internal Transform Filter -> H264/AVC (DXVA) optie aangevinkt
Geen DirectVobSub actief
Auto-load subtitles optie aangevinkt (voor weergave van subs)

Het mooie is dat de hardwarematige versnelling ook werkt bij 720p bestanden die niet met het High@L4.1 profiel zijn ge-encodeerd. Het is dus niet nodig het profiel in de header van deze bestanden handmatig te wijzigen. Alleen 1080p met het High@L5.1 profiel wordt niet hardwarematig versneld. Hiervoor ben ik aangewezen op CoreAVC 1.6.5.0 i.c.m. Haali Media Splitter.

Al met al ben ik nu een gelukkig man, daar ik geen monster cpu nodig heb om de zwaarste x264 mkv bestanden (mits correct ge-encodeerd in geval van 1080p, maar dit is bij vrijwel alle nieuwe "scene" encodes in orde) te kunnen afspelen. Ook mensen met een bescheiden htpc kunnen met een relatief goedkope uitbereiding van een ATi videokaart (HD2600 pro aanbevolen) 1080p x264 mkv bestanden vloeiend afspelen. Maar let op, met de AGP kaarten zijn veel problemen gemeld. Ook veel oplossingen, maar er zijn nog altijd mensen die het niet is gelukt hun Ati HD2600pro hardwarematig x264, bluray en hddvd te laten versnellen. Wellicht is een Nvidia kaart hiervoor de oplossing.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:43
Moondust, ik ben erg benieuwd naar je CPU belasting, die vast enorm zakt nadat je via UVD hebt kunnen versnellen. Kun je daar wat over zeggen?

Vanmiddag eens jouw optie uitproberen.

| medic with nerdskillz | Pixel 6 Pro | Pixel 5 (backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD 2017 |

• -Moondust-
cyclofosfamide schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:11:
Moondust, ik ben erg benieuwd naar je CPU belasting, die vast enorm zakt nadat je via UVD hebt kunnen versnellen. Kun je daar wat over zeggen?

Vanmiddag eens jouw optie uitproberen.
Schommelt erg maar ik zie um amper boven de 10% uitkomen. Meestal maar een paar %.

• DrSmith
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-05 01:16

DrSmith

is terug bij af

Ik ben ook eens wat aan het experimenteren geweest en ik kan UVD binnen MPC gebruiken voor H.264 in mkv's zolang het een L4.1 codering is. Een L5.1 speelt schokkerig af of eindigt in een totale vastloper van de PC. Ook het handmatig omzetten van de header-informatie heeft hier geen invloed op.
Door gebruik te maken van de Cyberlink H.264/AVC decoder kan ik gewoon bij mijn menu's in MPC (wat wel makkelijk is bij meerdere subs in de mkv).
Ook de Cyberlink WMV/VC-1 decoder werkt goed en gebruikt dus ook de UVD.

Voor L5.1 gebruik ik nu óf CoreAVC of de Cyberlink BD-HD decoder die beiden even goed presteren.

De processorbelasting ligt zo rond de 15% bij het afspelen van actie-scenes in 1080p materiaal bij gebruik van UVD, zowel voor h.264 als VC-1 (alhoewel VC-1 nog iets minder processortijd vraagt dan H.264).

Bij de software decodering ligt de processorbelasting zo rond de 40%.

Systeem: AMD X2 5000+, HD2600XT onder Windows MCE 32-bits, Catalyst 8.3
Software: Media Player Classic Homecinema 1.1.0.0 met als externe filters geinstalleerd: Cyberlink PowerDVD 7.3 (H.264, VC-1 en BD-HD decoder), CoreAVC 1.6.5.0, AC3Filter 1.46.

Ik heb verder geen andere codecs binnen MPC geinstalleerd.

Counting the cost in money only, strikes me as funny don't you know

• cyclofosfamide
Goed om te lezen DrSmith en Moondust.

Zou het volgens jullie uitmaken welk type kaart je hebt? Ik heb namelijk de 780G chipset met UVD.
Om precies te zijn is mijn setup:

ASUS M3A78-EMH HDMI
AMD BE-2400 (2.3 Ghz)
2 GB mem
Samsung 500 GB SATA2

Ik heb de methode gevolgd van Moondust zoals die hierboven beschreven is; ik zie dan echter nog steeds de softwarematige decoding van de matroska-containers met een processorbelasting van 40-50% max. Alleen bij de vogelscene gaat de processor naar de 79% max.

Dit alles natuurlijk 720p, aangezien ik een HD-ready TV heb en dus geen behoefte heb aan 1080p bestanden.

Kortom: iemand die de UVD aan kan spreken op een 780G chipset al? Zoja, hoe?

[Voor 6% gewijzigd door cyclofosfamide op 23-03-2008 11:12]

| medic with nerdskillz | Pixel 6 Pro | Pixel 5 (backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD 2017 |

• -Moondust-
cyclofosfamide schreef op zondag 23 maart 2008 @ 10:39:
Goed om te lezen DrSmith en Moondust.

Zou het volgens jullie uitmaken welk type kaart je hebt? Ik heb namelijk de 780G chipset met UVD.
Om precies te zijn is mijn setup:

ASUS M3A78-EMH HDMI
AMD BE-2400 (2.3 Ghz)
2 GB mem
Samsung 500 GB SATA2

Ik heb de methode gevolgd van Moondust zoals die hierboven beschreven is; ik zie dan echter nog steeds de softwarematige decoding van de matroska-containers met een processorbelasting van 40-50% max. Alleen bij de vogelscene gaat de processor naar de 79% max.

Dit alles natuurlijk 720p, aangezien ik een HD-ready TV heb en dus geen behoefte heb aan 1080p bestanden.

Kortom: iemand die de UVD aan kan spreken op een 780G chipset al? Zoja, hoe?
Hoe ziet jouw software setup eruit? OS? Player? En welke codecs zijn actief tijdens het afspelen?

• cyclofosfamide
-Moondust- schreef op maandag 24 maart 2008 @ 00:26:
[...]

Hoe ziet jouw software setup eruit? OS? Player? En welke codecs zijn actief tijdens het afspelen?
Software
Windows Vista 32 bit
Catalyst 8.3 driver (zonder Control Center)
AC3Filter 1.46

Instellingen MPC
VMR9 (renderless)
Direct3D Fullscreen optie aangevinkt
Geen DirectVobSub actief

Ik heb Media Player Classic - Home Cinema 1.1.0.0 kaal geinstalleerd op het Vista systeem. De enige codecs die geinstalleerd zijn, komen dus van MPC af.

[Voor 11% gewijzigd door cyclofosfamide op 24-03-2008 10:18]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als ik dit zo lees dan zeg ik: Dit is onbruikbaar. Ik vind dat het gewoon moet werken als je het aanzet. Of ben ik de enige die dat vindt.

Codecs combineren en afwisselen lijkt me gruwelijk irritant. Ik bedien mijn HTPC met een afstandsbediening en codec wisselen lijkt me gebruikersgemak in de weg zitten...

Of vergis ik me en werkt het wel gewoon soepel?

• DrSmith

DrSmith

is terug bij af

Nee, je bent niet de enige die dat vindt ;)
Ik zou ook gewoon het liefst 1 player hebben waarbinnen ik alle containers en alle videoformaten, het liefst met UVD, kan afspelen.

Ik heb het nu zo ingesteld dat alle H.264 met L4 codering en VC1 met UVD binnen MPC worden gespeeld.
Voor de L5 codering heb ik ZoomPlayer geconfigureerd.

Zowel MPC als ZP kan ik gebruiken voor DVD's.

Ik gebruik nu dus 2 spelers en ik moet vooraf even kijken met MediaInfo wat de codering is.
Helaas, wachten op betere drivers dus...

• -Moondust-
Is het niet mogelijk om MPC-HC twee keer te installeren en allebei anders te configureren?

• -Moondust-
cyclofosfamide schreef op maandag 24 maart 2008 @ 10:07:
[...]

Software
Windows Vista 32 bit
Catalyst 8.3 driver (zonder Control Center)
AC3Filter 1.46

Instellingen MPC
VMR9 (renderless)
Direct3D Fullscreen optie aangevinkt
Geen DirectVobSub actief

Ik heb Media Player Classic - Home Cinema 1.1.0.0 kaal geinstalleerd op het Vista systeem. De enige codecs die geinstalleerd zijn, komen dus van MPC af.
Als je de Direct3D Fullscreen optie uitvinkt kan je tijdens het afspelen met de rechter muisknop de filters zien die actief zijn. Kan je dat lijstje eens posten?

• DrSmith

DrSmith

is terug bij af

-Moondust- schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:57:
Is het niet mogelijk om MPC-HC twee keer te installeren en allebei anders te configureren?
Bij mijn weten slaat MPC zijn instellingen in het Windows-register op. Dus elke instance / versie van MPC zal dezelfde instellingen gebruiken.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-05 17:16
-Moondust- schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:57:
Ja hoor dat kan prima en is wellicht een goede optie, je kunt ook de EXE's evt. hernoemen naar het 'formaat' dat ze meoten afspelen, dus waar je alle settings op aangepast hebt.

Onder; View - Options, heb je een optie om de settings in een ini file op te slaan ipv elders (Store settings to .ini file). Zo kun je wel tientallen versie's maken. Als je ze hernoemt zoals gezegd, kun je waarschijnlijk ook nog de specifieke extensies met de bijbehorende MPC-exe automatisch laten starten.......

• cyclofosfamide
Moondust,

Ik heb het voor elkaar. Gewoon even verder lezen dan m'n eigen neus lang is. Ik gebruik Windows Vista 32 bit, dus moest niet VMR9 (renderless) aanvinken, maar EVR.

Als ik dat eenmaal gedaan heb decodeert de UVD van m'n ASUS M3A78-EMH HDMI moederbord het perfect.

Daarnaast had ik tot nu toe alléén nog maar L5 encoded matroska's om te testen.
L4 encoded matroska's worden nu perfect hardwarematig versneld.

Wat me bij de volgende vraag brengt: kan L5 encoded materiaal (720p) al hardwarematig versneld worden? Als ik berichten hier boven lees in deze thread, zie ik wisselende berichten.

[Voor 17% gewijzigd door cyclofosfamide op 28-03-2008 15:55]

• -Moondust-
Mooi dat het gelukt is! Nu weten de Vista gebruikers ook hoe ze het de hardwarematige decoding van x264 werkend kunnen krijgen.

Vrijwel alle x264 720p mkv's zijn hardwarematig te decoden, ONGEACHT de L4.1/L5.1 encoding. Bij mij decode MPC-HC 1.1.0.0 gewoon 720p L5.1 mkv's. Jij kan dat eenvoudig testen door voor 720p L5.1 mkv's dezelfde instellingen in MPC-HC te gebruiken als bij de hardwarematige decoding van 1080p mkv's. Mocht hardwarematige decoding dan niet werken, kan je altijd nog het tooltje van een handige user van avsforum gebruiken. Dat programmaatje wijzigt in een handomdraai de L5.1 header in een L4.1 header. Hardwareamtige decoding van 720p zou dan sowieso moeten werken.

edit:

Er is ook een variant waarmee je een heleboel mkv's tegelijk kunt wijzigen.

[Voor 10% gewijzigd door -Moondust- op 01-04-2008 15:53]

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 22:09
hoe kun je zien of een MKV-file voldoet aan de L4.1 standaard?

• Mojo

Mojo

The Power Within

Toch wel een mooie ontwikkeling de laatste tijd. Tof om te zien dat er veel mensen veel tijd in steken om een fatsoenlijke oplossing te hebben voor het probleem van UVD. In den beginne de halve oplossing met de FPS bug tot echt een volwaardig iets dat tot op zekere hoogte L5 kan afspelen. :P

• _starbuck_
Ik neem aan dat het nog niet gelukt is niet-L4.1 mkv's op 1080p met UVD af te spelen?

• BiG-GuY
_starbuck_ schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:03:
Ik neem aan dat het nog niet gelukt is niet-L4.1 mkv's op 1080p met UVD af te spelen?
Gaat ook nooit lukken. Tenzij ze op een of andere manier kunnen forceren tijdens decoden, dat hij hem on-the-fly converteerd naar een lager profiel (wat me heel sterk lijkt dat zoiets kan, want x264 is toch wel wat complexer). L5.1 werkt waarschijnlijk al, maar het gaat niet persé om die flag.

@-Moondust- Die header is niet het enige waar het om gaat. Want je hebt grote kans dat je pc vastloopt als je nu dat bestand probeerd af te spelen, als die encoder bijvoorbeeld 16 reference frames heeft gebruikt (maximaal in x264) terwjil de DXVA (UVD/PureVideoHD) standaard tot het volgende ondersteund:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
|-----------|---------|
|Resolution | no. ref |
|-----------|---------|
| 1280x544  |    12   |
| 1280x720  |     9   |
| 1920x800  |     5   |
| 1920x816  |     5   |
| 1920x1080 |     4   |
|-----------|---------|

Die reference frames kunnen niet met een simpele andere flag aangepast worden, omdat de hele encode daarop is gemaakt.
Als de encoder niet zoveel reference frames heeft gebruikt, maar gewoonweg geen 4.1 profiel heeft gekozen, kan het wel goed werken ja. Het Level4.1 profiel limiteert verder niks, behalve dat de bitrate max 50Mbps mag zijn. Aangezien alle encodes daaronder zitten (zelfs bluray zit op 20-40Mbps Met H.264/AVC) is die beperking niet echt wat het hindert om te kunnen decoden met UVD. Het zit hem echt in de reference frames die gebruikt zijn:
Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC

Ze zijn x264 nog altijd sterk aan het ontwikkelen, dus wie weet wat er nog komt. Maar de oudere niet-compatible encodes zullen nooit gefixt kunnen worden (tenzij ze opnieuw encoded worden)

[Voor 69% gewijzigd door BiG-GuY op 02-04-2008 14:23]

Gallery V&A

Anoniem: 234409

hardwarematige decoding werkt nu perfect op mijn 2600pro in combinatie met MPC-HC. Slechts een paar procent cpu gebruik op mijn 3800+. Voorheen was dit rond de 80-90% voor 1080p, een flinke verbetering dus.

Maar is er ook een manier om de decoder van MPC-HC in MCE(vista) te gebruiken? Ik bedien mijn HTPC met de afstandbediening, het zou daarom handig zijn dat MCE de decoder gebruikt van MPC-HC zodat ik niet tussen players hoef te switchen(dus .mvk bestanden afspelen vanuit media center inclusief hardwarematige decoding).
Hebben jullie een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? met google kom ik niet verder...

• _starbuck_
Anoniem: 234409 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:02:
hardwarematige decoding werkt nu perfect op mijn 2600pro in combinatie met MPC-HC. Slechts een paar procent cpu gebruik op mijn 3800+. Voorheen was dit rond de 80-90% voor 1080p, een flinke verbetering dus.

Maar is er ook een manier om de decoder van MPC-HC in MCE(vista) te gebruiken. Ik bedien mijn HTPC met de afstandbediening, het zou daarom handig zijn dat MCE de decoder gebruikt van MPC-HC zodat ik niet tussen players hoef te switchen(dus .mvk bestanden afspelen vanuit media center inclusief hardwarematige decoding).
Hebben jullie een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? met google kom ik niet verder...
kun je misschien een (legale) link geven naar een video/trailer die eerst 80-90% CPU-gebruik vergde maar met UVD slechts een paar procent?

• BiG-GuY
_starbuck_ schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:08:
[...]

kun je misschien een (legale) link geven naar een video/trailer die eerst 80-90% CPU-gebruik vergde maar met UVD slechts een paar procent?
Alle Apple.com 1080p trailers zijn hardwaredecodable bij mij.

Software decoding: 15-25%.
Hardware decoding: 0-1%.
Met Intel Q6600 en ATI HD2600XT + Vista x64

Software decoding: 15-25%.
Hardware decoding: 0-1%.
Met Intel Q6600 en ATI HD3850 + Vista x64

Software decoding: 50-75%
Hardware decoding: 0-5%
Met AMD64 X2 4600+ + ATI HD2600XT + XP Pro x86

Software decoding: 100+% (niet vloeiend dus)
Harwdare decoding: 0-5%
Met AMD 3200+ en ATI HD2400Pro + XP Home x86

Houd er overigens rekening mee dat UVD (nog) niet werkt icm. softsubs. (niet aan de orde met apple trailers natuurlijk :P)
Subtitles werken met de interne sub renderer. Zodra je in Vista EVR-Custom als output gebruikt.

[Voor 40% gewijzigd door BiG-GuY op 13-04-2008 12:07]

Gallery V&A

• _starbuck_
BiG-GuY schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:11:
[...]

Alle Apple.com 1080p trailers zijn hardwaredecodable bij mij.
bedoel je echt de Quicktime-".mov"-files?

• -Moondust-
BiG-GuY schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:49:
@-Moondust- Die header is niet het enige waar het om gaat.

[...]

Met H.264/AVC) is die beperking niet echt wat het hindert om te kunnen decoden met UVD. Het zit hem echt in de reference frames die gebruikt zijn:
Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC
Je hebt volledig gelijk. Toen MPC-HC 1.1.0.0 nog niet uit was was de meeste gebruikte decoder met DXVA ondersteuning die van Cyberlink's PowerDVD en die weigerde al als de header L5.1 aangaf i.p.v. L4.1. Daarna had je het probleem van de reference frames. Nu dat header probleem volgens mij is verholpen in MPC-HC 1.1.0.0 blijft idd alleen nog het probleem met de reference frames over. En dat is zoals je al zegt alleen te verhelpen door re-encoding. Het nadeel van re-encoding is dat het erg lang duurt, je je er echt in zal moeten verdiepen en dat de kwaliteit altijd wat minder wordt.

• -Moondust-
Anoniem: 234409 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:02:

Maar is er ook een manier om de decoder van MPC-HC in MCE(vista) te gebruiken? Ik bedien mijn HTPC met de afstandbediening, het zou daarom handig zijn dat MCE de decoder gebruikt van MPC-HC zodat ik niet tussen players hoef te switchen(dus .mvk bestanden afspelen vanuit media center inclusief hardwarematige decoding).
Ok, dus als ik het goed begrijp wil je de player willen bedienen met de afstandsbediening. Kan je het niet omdraaien en gaan zoeken naar een manier om de afstandsbediening werkend te krijgen in MPC-HC? Volgens mij kan dat wel alleen je zult het handmatig moet instellen. Ik ben daar zelf ook nog niet aan toegekomen om dat uit te zoeken en in te stellen. Heb namelijk dezelfde wens als jij.

• -Moondust-
BiG-GuY schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:11:
Houd er overigens rekening mee dat UVD (nog) niet werkt icm. softsubs. (niet aan de orde met apple trailers natuurlijk :P)
Wat bedoel je hier precies mee? DirectVobSub kan idd niet worden gebruikt bij gebruik van de UVD (DXVA), maar de interne subtitle driver van MPC-HC 1.1.0.0 kan prima subs weergeven als de UVD zijn werk doet.

• -Moondust-
Overigens liep ik gisteren tegen een probleem aan bij het afspelen van sommige x264 1080p DTS mkv's. Ze haperden. Het ziet er nu naar uit dat sommige releases met DTS verkeerd gemuxt zijn. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar volgens ingewijden is de oplossing om de DTS track te demuxen (uit de mkv container te halen) en vervolgens weer te remuxen (aan de mkv container toe te voegen). Dit kan met het programma MKVExtractGUI. Overigens heeft dit niets met UVD (DXVA) te maken, maar voordat iemand zich afvraagt waarom sommige mkv's toch een beetje stotteren...

Anoniem: 234409

-Moondust- schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:01:
[...]

Ok, dus als ik het goed begrijp wil je de player willen bedienen met de afstandsbediening. Kan je het niet omdraaien en gaan zoeken naar een manier om de afstandsbediening werkend te krijgen in MPC-HC? Volgens mij kan dat wel alleen je zult het handmatig moet instellen. Ik ben daar zelf ook nog niet aan toegekomen om dat uit te zoeken en in te stellen. Heb namelijk dezelfde wens als jij.
het voordeel van Windows media center (of vergelijkbare alternatieven) is dat alles vanuit 1 interface bediend kan worden. Dat gemak wil graag behouden. Er zijn vast wel trucjes om MPC-HC met de MCE remote te bedienen, maar om MPC-HC te starten moet je wel eerst uit de MCE interface... en dat wil dus niet.

De decoder bestaat, dus mijn inziens(misschien zie ik het helemaal verkeerd) zou het mogelijk moeten zijn om de decoder te integreren in WMP (dus ook MCE). Maar ik zou niet weten hoe

• BiG-GuY
-Moondust- schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:03:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? DirectVobSub kan idd niet worden gebruikt bij gebruik van de UVD (DXVA), maar de interne subtitle driver van MPC-HC 1.1.0.0 kan prima subs weergeven als de UVD zijn werk doet.
Ah, wist niet dat ze de interne subtitle renderer hadden gefixt daarvoor. Zal het testen wanneer ik weer thuis ben :P.
_starbuck_ schreef op donderdag 03 april 2008 @ 10:18:
[...]
bedoel je echt de Quicktime-".mov"-files?
Jup, je kan de Apple.com HD trailers downloaden met QT Alternative. Dan kunnen ze geopend worden in MPC-HC. Als ze gerenamed zijn naar .hdmov, dan wordt die vanzelf decoded met de H.264 decoder ipv Quicktime codec (die in mijn ogen best slecht is).

Gallery V&A

• -Moondust-
Anoniem: 234409 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:54:
[...]

het voordeel van Windows media center (of vergelijkbare alternatieven) is dat alles vanuit 1 interface bediend kan worden. Dat gemak wil graag behouden. Er zijn vast wel trucjes om MPC-HC met de MCE remote te bedienen, maar om MPC-HC te starten moet je wel eerst uit de MCE interface... en dat wil dus niet.
Heb je weleens Media Portal overwogen? Is een zeer uitgebreid topic over te vinden op GoT. Kost wat tijd om te configureren, maar de mogelijkheden zijn wel veel groter. Je kan b.v. van MPC-HC je player maken i.p.v. de standaard player van Media Portal zelf.

• -Moondust-
-Moondust- schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:08:
Overigens liep ik gisteren tegen een probleem aan bij het afspelen van sommige x264 1080p DTS mkv's. Ze haperden. Het ziet er nu naar uit dat sommige releases met DTS verkeerd gemuxt zijn. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar volgens ingewijden is de oplossing om de DTS track te demuxen (uit de mkv container te halen) en vervolgens weer te remuxen (aan de mkv container toe te voegen). Dit kan met het programma MKVExtractGUI. Overigens heeft dit niets met UVD (DXVA) te maken, maar voordat iemand zich afvraagt waarom sommige mkv's toch een beetje stotteren...
Gisteravond getest en het werkt. Hapering als sneeuw voor de zon verdwenen. Blijkbaar zijn sommige scenereleases met DTS tracks verkeerd gemuxt en kan dat hersteld worden met de meest recente versies van MKVExtractGUI en MKVMergeGUI.

• Technattic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04 17:45
Weet iemand of UVD al werkt onder Windows XP?

• Mojo

Mojo

The Power Within

Lees voor de grap het topic eens, dan kom je er vanzelf wel achter. :)

• Technattic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04 17:45
Gevonden, en hier nog een goeie link met uitleg:

http://forums.boxtorrents.com/index.php?topic=10948.0
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee