HD2600XT UVD onder XP doet het niet

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 11.589 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
cyclofosfamide schreef op maandag 24 maart 2008 @ 10:07:
[...]

Software
Windows Vista 32 bit
Catalyst 8.3 driver (zonder Control Center)
Media Player Classic - Home Cinema 1.1.0.0
AC3Filter 1.46

Instellingen MPC
VMR9 (renderless)
VMR9 mixer mode optie uitgevinkt
Direct3D Fullscreen optie aangevinkt
Internal Source Filter -> Matroska optie aangevinkt
Internal Transform Filter -> H264/AVC (DXVA) optie aangevinkt
Geen DirectVobSub actief

Ik heb Media Player Classic - Home Cinema 1.1.0.0 kaal geinstalleerd op het Vista systeem. De enige codecs die geinstalleerd zijn, komen dus van MPC af.
Als je de Direct3D Fullscreen optie uitvinkt kan je tijdens het afspelen met de rechter muisknop de filters zien die actief zijn. Kan je dat lijstje eens posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Moondust- schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:57:
Is het niet mogelijk om MPC-HC twee keer te installeren en allebei anders te configureren?
Bij mijn weten slaat MPC zijn instellingen in het Windows-register op. Dus elke instance / versie van MPC zal dezelfde instellingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
-Moondust- schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:57:
Is het niet mogelijk om MPC-HC twee keer te installeren en allebei anders te configureren?
Ja hoor dat kan prima en is wellicht een goede optie, je kunt ook de EXE's evt. hernoemen naar het 'formaat' dat ze meoten afspelen, dus waar je alle settings op aangepast hebt.

Onder; View - Options, heb je een optie om de settings in een ini file op te slaan ipv elders (Store settings to .ini file). Zo kun je wel tientallen versie's maken. Als je ze hernoemt zoals gezegd, kun je waarschijnlijk ook nog de specifieke extensies met de bijbehorende MPC-exe automatisch laten starten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:18
Moondust,

Ik heb het voor elkaar. Gewoon even verder lezen dan m'n eigen neus lang is. Ik gebruik Windows Vista 32 bit, dus moest niet VMR9 (renderless) aanvinken, maar EVR.

Als ik dat eenmaal gedaan heb decodeert de UVD van m'n ASUS M3A78-EMH HDMI moederbord het perfect.

Daarnaast had ik tot nu toe alléén nog maar L5 encoded matroska's om te testen.
L4 encoded matroska's worden nu perfect hardwarematig versneld.

Wat me bij de volgende vraag brengt: kan L5 encoded materiaal (720p) al hardwarematig versneld worden? Als ik berichten hier boven lees in deze thread, zie ik wisselende berichten.

[ Voor 17% gewijzigd door cyclofosfamide op 28-03-2008 15:55 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Mooi dat het gelukt is! Nu weten de Vista gebruikers ook hoe ze het de hardwarematige decoding van x264 werkend kunnen krijgen.

Vrijwel alle x264 720p mkv's zijn hardwarematig te decoden, ONGEACHT de L4.1/L5.1 encoding. Bij mij decode MPC-HC 1.1.0.0 gewoon 720p L5.1 mkv's. Jij kan dat eenvoudig testen door voor 720p L5.1 mkv's dezelfde instellingen in MPC-HC te gebruiken als bij de hardwarematige decoding van 1080p mkv's. Mocht hardwarematige decoding dan niet werken, kan je altijd nog het tooltje van een handige user van avsforum gebruiken. Dat programmaatje wijzigt in een handomdraai de L5.1 header in een L4.1 header. Hardwareamtige decoding van 720p zou dan sowieso moeten werken.

edit:

Er is ook een variant waarmee je een heleboel mkv's tegelijk kunt wijzigen.

[ Voor 10% gewijzigd door -Moondust- op 01-04-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
hoe kun je zien of een MKV-file voldoet aan de L4.1 standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Toch wel een mooie ontwikkeling de laatste tijd. Tof om te zien dat er veel mensen veel tijd in steken om een fatsoenlijke oplossing te hebben voor het probleem van UVD. In den beginne de halve oplossing met de FPS bug tot echt een volwaardig iets dat tot op zekere hoogte L5 kan afspelen. :P

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Ik neem aan dat het nog niet gelukt is niet-L4.1 mkv's op 1080p met UVD af te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
_starbuck_ schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:03:
Ik neem aan dat het nog niet gelukt is niet-L4.1 mkv's op 1080p met UVD af te spelen?
Gaat ook nooit lukken. Tenzij ze op een of andere manier kunnen forceren tijdens decoden, dat hij hem on-the-fly converteerd naar een lager profiel (wat me heel sterk lijkt dat zoiets kan, want x264 is toch wel wat complexer). L5.1 werkt waarschijnlijk al, maar het gaat niet persé om die flag.

@-Moondust- Die header is niet het enige waar het om gaat. Want je hebt grote kans dat je pc vastloopt als je nu dat bestand probeerd af te spelen, als die encoder bijvoorbeeld 16 reference frames heeft gebruikt (maximaal in x264) terwjil de DXVA (UVD/PureVideoHD) standaard tot het volgende ondersteund:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
|-----------|---------|
|Resolution | no. ref |
|-----------|---------|
| 1280x544  |    12   |
| 1280x720  |     9   |
| 1920x800  |     5   |
| 1920x816  |     5   |
| 1920x1080 |     4   |
|-----------|---------|

Die reference frames kunnen niet met een simpele andere flag aangepast worden, omdat de hele encode daarop is gemaakt.
Als de encoder niet zoveel reference frames heeft gebruikt, maar gewoonweg geen 4.1 profiel heeft gekozen, kan het wel goed werken ja. Het Level4.1 profiel limiteert verder niks, behalve dat de bitrate max 50Mbps mag zijn. Aangezien alle encodes daaronder zitten (zelfs bluray zit op 20-40Mbps Met H.264/AVC) is die beperking niet echt wat het hindert om te kunnen decoden met UVD. Het zit hem echt in de reference frames die gebruikt zijn:
Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC

Ze zijn x264 nog altijd sterk aan het ontwikkelen, dus wie weet wat er nog komt. Maar de oudere niet-compatible encodes zullen nooit gefixt kunnen worden (tenzij ze opnieuw encoded worden)

[ Voor 69% gewijzigd door BiG-GuY op 02-04-2008 14:23 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hardwarematige decoding werkt nu perfect op mijn 2600pro in combinatie met MPC-HC. Slechts een paar procent cpu gebruik op mijn 3800+. Voorheen was dit rond de 80-90% voor 1080p, een flinke verbetering dus.

Maar is er ook een manier om de decoder van MPC-HC in MCE(vista) te gebruiken? Ik bedien mijn HTPC met de afstandbediening, het zou daarom handig zijn dat MCE de decoder gebruikt van MPC-HC zodat ik niet tussen players hoef te switchen(dus .mvk bestanden afspelen vanuit media center inclusief hardwarematige decoding).
Hebben jullie een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? met google kom ik niet verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:02:
hardwarematige decoding werkt nu perfect op mijn 2600pro in combinatie met MPC-HC. Slechts een paar procent cpu gebruik op mijn 3800+. Voorheen was dit rond de 80-90% voor 1080p, een flinke verbetering dus.

Maar is er ook een manier om de decoder van MPC-HC in MCE(vista) te gebruiken. Ik bedien mijn HTPC met de afstandbediening, het zou daarom handig zijn dat MCE de decoder gebruikt van MPC-HC zodat ik niet tussen players hoef te switchen(dus .mvk bestanden afspelen vanuit media center inclusief hardwarematige decoding).
Hebben jullie een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? met google kom ik niet verder...
kun je misschien een (legale) link geven naar een video/trailer die eerst 80-90% CPU-gebruik vergde maar met UVD slechts een paar procent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

_starbuck_ schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:08:
[...]

kun je misschien een (legale) link geven naar een video/trailer die eerst 80-90% CPU-gebruik vergde maar met UVD slechts een paar procent?
Alle Apple.com 1080p trailers zijn hardwaredecodable bij mij.

Software decoding: 15-25%.
Hardware decoding: 0-1%.
Met Intel Q6600 en ATI HD2600XT + Vista x64

Software decoding: 15-25%.
Hardware decoding: 0-1%.
Met Intel Q6600 en ATI HD3850 + Vista x64

Software decoding: 50-75%
Hardware decoding: 0-5%
Met AMD64 X2 4600+ + ATI HD2600XT + XP Pro x86

Software decoding: 100+% (niet vloeiend dus)
Harwdare decoding: 0-5%
Met AMD 3200+ en ATI HD2400Pro + XP Home x86

Houd er overigens rekening mee dat UVD (nog) niet werkt icm. softsubs. (niet aan de orde met apple trailers natuurlijk :P)
Subtitles werken met de interne sub renderer. Zodra je in Vista EVR-Custom als output gebruikt.

[ Voor 40% gewijzigd door BiG-GuY op 13-04-2008 12:07 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
BiG-GuY schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:11:
[...]

Alle Apple.com 1080p trailers zijn hardwaredecodable bij mij.
bedoel je echt de Quicktime-".mov"-files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
BiG-GuY schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:49:
@-Moondust- Die header is niet het enige waar het om gaat.

[...]

Met H.264/AVC) is die beperking niet echt wat het hindert om te kunnen decoden met UVD. Het zit hem echt in de reference frames die gebruikt zijn:
Wikipedia: H.264/MPEG-4 AVC
Je hebt volledig gelijk. Toen MPC-HC 1.1.0.0 nog niet uit was was de meeste gebruikte decoder met DXVA ondersteuning die van Cyberlink's PowerDVD en die weigerde al als de header L5.1 aangaf i.p.v. L4.1. Daarna had je het probleem van de reference frames. Nu dat header probleem volgens mij is verholpen in MPC-HC 1.1.0.0 blijft idd alleen nog het probleem met de reference frames over. En dat is zoals je al zegt alleen te verhelpen door re-encoding. Het nadeel van re-encoding is dat het erg lang duurt, je je er echt in zal moeten verdiepen en dat de kwaliteit altijd wat minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:02:

Maar is er ook een manier om de decoder van MPC-HC in MCE(vista) te gebruiken? Ik bedien mijn HTPC met de afstandbediening, het zou daarom handig zijn dat MCE de decoder gebruikt van MPC-HC zodat ik niet tussen players hoef te switchen(dus .mvk bestanden afspelen vanuit media center inclusief hardwarematige decoding).
Ok, dus als ik het goed begrijp wil je de player willen bedienen met de afstandsbediening. Kan je het niet omdraaien en gaan zoeken naar een manier om de afstandsbediening werkend te krijgen in MPC-HC? Volgens mij kan dat wel alleen je zult het handmatig moet instellen. Ik ben daar zelf ook nog niet aan toegekomen om dat uit te zoeken en in te stellen. Heb namelijk dezelfde wens als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
BiG-GuY schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:11:
Houd er overigens rekening mee dat UVD (nog) niet werkt icm. softsubs. (niet aan de orde met apple trailers natuurlijk :P)
Wat bedoel je hier precies mee? DirectVobSub kan idd niet worden gebruikt bij gebruik van de UVD (DXVA), maar de interne subtitle driver van MPC-HC 1.1.0.0 kan prima subs weergeven als de UVD zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Overigens liep ik gisteren tegen een probleem aan bij het afspelen van sommige x264 1080p DTS mkv's. Ze haperden. Het ziet er nu naar uit dat sommige releases met DTS verkeerd gemuxt zijn. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar volgens ingewijden is de oplossing om de DTS track te demuxen (uit de mkv container te halen) en vervolgens weer te remuxen (aan de mkv container toe te voegen). Dit kan met het programma MKVExtractGUI. Overigens heeft dit niets met UVD (DXVA) te maken, maar voordat iemand zich afvraagt waarom sommige mkv's toch een beetje stotteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Moondust- schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:01:
[...]

Ok, dus als ik het goed begrijp wil je de player willen bedienen met de afstandsbediening. Kan je het niet omdraaien en gaan zoeken naar een manier om de afstandsbediening werkend te krijgen in MPC-HC? Volgens mij kan dat wel alleen je zult het handmatig moet instellen. Ik ben daar zelf ook nog niet aan toegekomen om dat uit te zoeken en in te stellen. Heb namelijk dezelfde wens als jij.
het voordeel van Windows media center (of vergelijkbare alternatieven) is dat alles vanuit 1 interface bediend kan worden. Dat gemak wil graag behouden. Er zijn vast wel trucjes om MPC-HC met de MCE remote te bedienen, maar om MPC-HC te starten moet je wel eerst uit de MCE interface... en dat wil dus niet.

De decoder bestaat, dus mijn inziens(misschien zie ik het helemaal verkeerd) zou het mogelijk moeten zijn om de decoder te integreren in WMP (dus ook MCE). Maar ik zou niet weten hoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

-Moondust- schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:03:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? DirectVobSub kan idd niet worden gebruikt bij gebruik van de UVD (DXVA), maar de interne subtitle driver van MPC-HC 1.1.0.0 kan prima subs weergeven als de UVD zijn werk doet.
Ah, wist niet dat ze de interne subtitle renderer hadden gefixt daarvoor. Zal het testen wanneer ik weer thuis ben :P.
_starbuck_ schreef op donderdag 03 april 2008 @ 10:18:
[...]
bedoel je echt de Quicktime-".mov"-files?
Jup, je kan de Apple.com HD trailers downloaden met QT Alternative. Dan kunnen ze geopend worden in MPC-HC. Als ze gerenamed zijn naar .hdmov, dan wordt die vanzelf decoded met de H.264 decoder ipv Quicktime codec (die in mijn ogen best slecht is).

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:54:
[...]

het voordeel van Windows media center (of vergelijkbare alternatieven) is dat alles vanuit 1 interface bediend kan worden. Dat gemak wil graag behouden. Er zijn vast wel trucjes om MPC-HC met de MCE remote te bedienen, maar om MPC-HC te starten moet je wel eerst uit de MCE interface... en dat wil dus niet.
Heb je weleens Media Portal overwogen? Is een zeer uitgebreid topic over te vinden op GoT. Kost wat tijd om te configureren, maar de mogelijkheden zijn wel veel groter. Je kan b.v. van MPC-HC je player maken i.p.v. de standaard player van Media Portal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
-Moondust- schreef op donderdag 03 april 2008 @ 12:08:
Overigens liep ik gisteren tegen een probleem aan bij het afspelen van sommige x264 1080p DTS mkv's. Ze haperden. Het ziet er nu naar uit dat sommige releases met DTS verkeerd gemuxt zijn. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar volgens ingewijden is de oplossing om de DTS track te demuxen (uit de mkv container te halen) en vervolgens weer te remuxen (aan de mkv container toe te voegen). Dit kan met het programma MKVExtractGUI. Overigens heeft dit niets met UVD (DXVA) te maken, maar voordat iemand zich afvraagt waarom sommige mkv's toch een beetje stotteren...
Gisteravond getest en het werkt. Hapering als sneeuw voor de zon verdwenen. Blijkbaar zijn sommige scenereleases met DTS tracks verkeerd gemuxt en kan dat hersteld worden met de meest recente versies van MKVExtractGUI en MKVMergeGUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technattic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-07 04:34
Weet iemand of UVD al werkt onder Windows XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Lees voor de grap het topic eens, dan kom je er vanzelf wel achter. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technattic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-07 04:34
Gevonden, en hier nog een goeie link met uitleg:

http://forums.boxtorrents.com/index.php?topic=10948.0
Pagina: 1 2 Laatste