Ik ben diverse topics over HTPCs tegengekomen, maar wil die niet vervuilen met mijn eigen config. Lijkt me erg onoverzichtelijk worden op die manier. Vandaar dit nieuwe topic.
Zoals zovelen tegenwoordig wil ik een HTPC gaan bouwen, en wel eentje die moeiteloos bluray- en hddvd-discs in 1080p kan afspelen. Aanvankelijke ga ik de HTPC alleen gebruiken voor het afspelen van DVD's, CD's en (HD-)materiaal van internet. Ik ga er dus niet op gamen o.i.d. Zodra interne HDDVD-spelers en bluray-spelers betaalbaar worden wil ik de HTPC daarmee upgraden. Voor alle onderdelen geldt dat ik op zoek ben naar een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Kortom, geen maximum prijs en kwaliteit staat voorop. De uiteindelijke prijs moet gerechtvaardigd zijn. Ik heb al aardig wat onderzoek gedaan. Graag wil ik jullie (onderbouwde) advies over de volgende onderdelen.
Behuizing
Eisen
#1 voor htpc bestemd desktop model
#2 inclusief afstandsbediening
#3 ruimte voor minimaal 3 harde schijven
#4 maximaal 15 cm hoog
Huidige voorkeur: Antec Fusion Black

Deze kast kan eigenlijk maar 2 harde schijven herbergen, maar voor het geld is er geen betere kast te krijgen bij mijn weten. Ik heb besloten in eerste instantie maar 1 harde schijf te kopen en later daar nog een schijf met 1 TB opslagcapaciteit aan toe te voegen (de nieuwe Samsung 1TB uit de Spinpoint serie). Om de kast wat stiller te maken heb ik ervoor gekozen er twee Noctua 120mm fans bij te kopen en de standaard Tricool van Antec te vervangen. Ik heb geen ervaring met Noctua fans maar ze schijnen erg stil te zijn. Merken als Nexus en Papst worden ook genoemd her en der overigens. Het is mij niet precies duidelijk wat nu werkelijk de allerstilste 120mm fans zijn. Ik heb gegokt op de Noctua NF-S12-1200.

Voeding (PSU)[/B]
Eisen
#1 krachtig genoeg
#2 stil
Huidige voorkeur: Antec 430Watt (meegeleverd met kast)
Indien deze voeding niet stil genoeg is naar mij smaal bouw ik er later nog een stillere voeding in.
Moederbord[/B]
Eisen
#1 stabiel
#2 geen actief gekoelde elementen
#3 voldoende ruimte naast het PCI-Express slot voor passieve koeling videokaart
Huidige voorkeur: Abit AN-M2

De ruimte tussen het PCI-Express slot is nodig voor het grote passieve koelelement van de beoogde videokaart. Op dit bord is deze ruimte er door het niet gebruikte slot tussen het PCI-Express slot en de twee PCI-sloten.
Processor (CPU)
Eisen
#1 ruim voldoende om 1080p HDDVD's en bluraydiscs af te spelen
#2 relatief zuinig
Huidige voorkeur: AMD Athlon64 X2 BE-2350 45 Watt (Socket AM2)
Deze processor heeft een rating van 4000+ welke net boven de minimale 3800+ voor het afspelen van 1080p materiaal zit. Ik vraag me af of deze processor niet net ff een maatje te licht is voor HD-materiaal dat niet door de videokaart wordt afgehandeld.
Processorkoeler
Eisen
#1 passief
#2 in lijn met de airflow
Huidige voorkeur: Scythe Processorkoeler Ninja Mini (Aluminium/Koper)

Deze relatief grote koeler past precies in de kast (met dank aan rvsmark) en koelt zeer goed.
Videokaart
Eisen
#1 DVI-output
#2 HDCP ondersteuning
#3 hardwareacceleratie voor HD-weergave
#4 passief gekoeld
Huidige voorkeur: Club3D Radeon HD 2600 Pro Passive 512 MB, PCI-e 16x

De 2400 Pro schijnt grafisch minder te zijn, vandaar de 2600 Pro. Deze kaarten hebben hardwarematige HD-versnelling aan boord voor de VC1- en H.264-codec waarmee de CPU ontlast kan worden. Daarnaast is het beeld naar verluid erg goed en is de kaart gericht op gebruik in een HTPC vanwege allerlei features.
Geluidskaart
Eisen
#1 onbewerkte doorzending van het digitale bronsignaal
#2 coaxiale digitale uitgang (S/PDIF)
Huidige voorkeur: M-Audio Revolution 7.1

De M-Audio kaart schijnt als een van de weinige geluidskaarten niet te knoeien met het digitale bronsignaal wanneer deze wordt doorgegeven via de digitale uitgang. Veel kaarten upsamplen geluiden die niet 48kHz zijn alsnog naar 48kHz. Voor CD-signalen betekent dit een upsampling van 44.1kHz naar 48kHz. Mijn doel is dat het pure bronsignaal bij mijn receiver beland, dus geen enkele bewerking. Deze kaart schijnt het digitale bronsignaal onbewerkt (dus ook in de juiste samplingfrequentie) door te zenden.
Harde schijven
Eisen
#1 niet te warm
#2 SATA
#3 stil
Huidige voorkeur: Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Dit is een stille harde schijf die niet te warm wordt.
Optische drives
Eisen
#1 duurzame degelijke dvd-speler
#2 zwart (passend bij de kast)
#3 stil
Huidige voorkeur: Samsung SH-S203B S-ATA, Bulk, Zwart
Deze drive schijnt in tegenstelling tot b.v. een NEC drive erg stil te zijn.
Intern geheugen
Eisen
#2 ruim voldoende om Windows MCE of XP soepel te laten draaien
Huidige voorkeur: [URL="http://OCZ%20Memory%20EL%20Platinum%202%20Dual%20Channel%202048%20MB,%20PC6400,%20800%20MHz,%204,%20Non-ECC,%20Kit%20Of%202"]OCZ Memory EL Platinum 2 Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2[/URL]

Bediening
Eisen
#1 gebruiksvriendelijke bediening van de pc
#2 te bedienen vanuit de luie stoel (draadloos)
#3 muisbesturing inbegrepen
Huidige voorkeur: Logitech DiNovo Edge toetsenbord

Dit toetsenbord communiceert via bluetooth met de pc. Het design ziet er gelikt uit en de constructie en bediening (met name de geintegreerde muisbesturing) zijn naar verluid degelijk.
Wifi-verbinding
Eisen
#1 Goede verbinding door betonnen vloer heen
Huidige voorkeur: Asus WiFi WL-138gE

Huidige voorkeur komt op totaal ongeveer 1000 euro uit. Niet goedkoop, maar dan heb ik ook wel een systeem dat een tijd mee kan.
Wat is gezien de eisen verstandig en wat niet? Wie heeft er tips/aanbevelingen? Bij voorbaat dank voor reacties. Mits onderbouwd worden ze zeer op prijs gesteld.
Zoals zovelen tegenwoordig wil ik een HTPC gaan bouwen, en wel eentje die moeiteloos bluray- en hddvd-discs in 1080p kan afspelen. Aanvankelijke ga ik de HTPC alleen gebruiken voor het afspelen van DVD's, CD's en (HD-)materiaal van internet. Ik ga er dus niet op gamen o.i.d. Zodra interne HDDVD-spelers en bluray-spelers betaalbaar worden wil ik de HTPC daarmee upgraden. Voor alle onderdelen geldt dat ik op zoek ben naar een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Kortom, geen maximum prijs en kwaliteit staat voorop. De uiteindelijke prijs moet gerechtvaardigd zijn. Ik heb al aardig wat onderzoek gedaan. Graag wil ik jullie (onderbouwde) advies over de volgende onderdelen.
Behuizing
Eisen
#1 voor htpc bestemd desktop model
#2 inclusief afstandsbediening
#3 ruimte voor minimaal 3 harde schijven
#4 maximaal 15 cm hoog
Huidige voorkeur: Antec Fusion Black

Deze kast kan eigenlijk maar 2 harde schijven herbergen, maar voor het geld is er geen betere kast te krijgen bij mijn weten. Ik heb besloten in eerste instantie maar 1 harde schijf te kopen en later daar nog een schijf met 1 TB opslagcapaciteit aan toe te voegen (de nieuwe Samsung 1TB uit de Spinpoint serie). Om de kast wat stiller te maken heb ik ervoor gekozen er twee Noctua 120mm fans bij te kopen en de standaard Tricool van Antec te vervangen. Ik heb geen ervaring met Noctua fans maar ze schijnen erg stil te zijn. Merken als Nexus en Papst worden ook genoemd her en der overigens. Het is mij niet precies duidelijk wat nu werkelijk de allerstilste 120mm fans zijn. Ik heb gegokt op de Noctua NF-S12-1200.

Voeding (PSU)[/B]
Eisen
#1 krachtig genoeg
#2 stil
Huidige voorkeur: Antec 430Watt (meegeleverd met kast)
Indien deze voeding niet stil genoeg is naar mij smaal bouw ik er later nog een stillere voeding in.
Moederbord[/B]
Eisen
#1 stabiel
#2 geen actief gekoelde elementen
#3 voldoende ruimte naast het PCI-Express slot voor passieve koeling videokaart
Huidige voorkeur: Abit AN-M2

De ruimte tussen het PCI-Express slot is nodig voor het grote passieve koelelement van de beoogde videokaart. Op dit bord is deze ruimte er door het niet gebruikte slot tussen het PCI-Express slot en de twee PCI-sloten.
Processor (CPU)
Eisen
#2 relatief zuinig
Huidige voorkeur: AMD Athlon64 X2 BE-2350 45 Watt (Socket AM2)
Deze processor heeft een rating van 4000+ welke net boven de minimale 3800+ voor het afspelen van 1080p materiaal zit. Ik vraag me af of deze processor niet net ff een maatje te licht is voor HD-materiaal dat niet door de videokaart wordt afgehandeld.
Processorkoeler
Eisen
#1 passief
#2 in lijn met de airflow
Huidige voorkeur: Scythe Processorkoeler Ninja Mini (Aluminium/Koper)

Deze relatief grote koeler past precies in de kast (met dank aan rvsmark) en koelt zeer goed.
Videokaart
Eisen
#1 DVI-output
#2 HDCP ondersteuning
#3 hardwareacceleratie voor HD-weergave
#4 passief gekoeld
Huidige voorkeur: Club3D Radeon HD 2600 Pro Passive 512 MB, PCI-e 16x

De 2400 Pro schijnt grafisch minder te zijn, vandaar de 2600 Pro. Deze kaarten hebben hardwarematige HD-versnelling aan boord voor de VC1- en H.264-codec waarmee de CPU ontlast kan worden. Daarnaast is het beeld naar verluid erg goed en is de kaart gericht op gebruik in een HTPC vanwege allerlei features.
Geluidskaart
Eisen
#1 onbewerkte doorzending van het digitale bronsignaal
#2 coaxiale digitale uitgang (S/PDIF)
Huidige voorkeur: M-Audio Revolution 7.1

De M-Audio kaart schijnt als een van de weinige geluidskaarten niet te knoeien met het digitale bronsignaal wanneer deze wordt doorgegeven via de digitale uitgang. Veel kaarten upsamplen geluiden die niet 48kHz zijn alsnog naar 48kHz. Voor CD-signalen betekent dit een upsampling van 44.1kHz naar 48kHz. Mijn doel is dat het pure bronsignaal bij mijn receiver beland, dus geen enkele bewerking. Deze kaart schijnt het digitale bronsignaal onbewerkt (dus ook in de juiste samplingfrequentie) door te zenden.
Harde schijven
Eisen
#1 niet te warm
#2 SATA
#3 stil
Huidige voorkeur: Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Dit is een stille harde schijf die niet te warm wordt.
Optische drives
Eisen
#1 duurzame degelijke dvd-speler
#2 zwart (passend bij de kast)
#3 stil
Huidige voorkeur: Samsung SH-S203B S-ATA, Bulk, Zwart
Deze drive schijnt in tegenstelling tot b.v. een NEC drive erg stil te zijn.
Intern geheugen
Eisen
#2 ruim voldoende om Windows MCE of XP soepel te laten draaien
Huidige voorkeur: [URL="http://OCZ%20Memory%20EL%20Platinum%202%20Dual%20Channel%202048%20MB,%20PC6400,%20800%20MHz,%204,%20Non-ECC,%20Kit%20Of%202"]OCZ Memory EL Platinum 2 Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2[/URL]

Bediening
Eisen
#1 gebruiksvriendelijke bediening van de pc
#2 te bedienen vanuit de luie stoel (draadloos)
#3 muisbesturing inbegrepen
Huidige voorkeur: Logitech DiNovo Edge toetsenbord

Dit toetsenbord communiceert via bluetooth met de pc. Het design ziet er gelikt uit en de constructie en bediening (met name de geintegreerde muisbesturing) zijn naar verluid degelijk.
Wifi-verbinding
Eisen
#1 Goede verbinding door betonnen vloer heen
Huidige voorkeur: Asus WiFi WL-138gE

Huidige voorkeur komt op totaal ongeveer 1000 euro uit. Niet goedkoop, maar dan heb ik ook wel een systeem dat een tijd mee kan.
Wat is gezien de eisen verstandig en wat niet? Wie heeft er tips/aanbevelingen? Bij voorbaat dank voor reacties. Mits onderbouwd worden ze zeer op prijs gesteld.
[ Voor 130% gewijzigd door -Moondust- op 17-09-2007 17:30 ]