Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid

Pagina: 1 2 ... 49 Laatste
Acties:
  • 420.437 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-03 09:26
Ik ben diverse topics over HTPCs tegengekomen, maar wil die niet vervuilen met mijn eigen config. Lijkt me erg onoverzichtelijk worden op die manier. Vandaar dit nieuwe topic.

Zoals zovelen tegenwoordig wil ik een HTPC gaan bouwen, en wel eentje die moeiteloos bluray- en hddvd-discs in 1080p kan afspelen. Aanvankelijke ga ik de HTPC alleen gebruiken voor het afspelen van DVD's, CD's en (HD-)materiaal van internet. Ik ga er dus niet op gamen o.i.d. Zodra interne HDDVD-spelers en bluray-spelers betaalbaar worden wil ik de HTPC daarmee upgraden. Voor alle onderdelen geldt dat ik op zoek ben naar een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Kortom, geen maximum prijs en kwaliteit staat voorop. De uiteindelijke prijs moet gerechtvaardigd zijn. Ik heb al aardig wat onderzoek gedaan. Graag wil ik jullie (onderbouwde) advies over de volgende onderdelen.

Behuizing

Eisen
#1 voor htpc bestemd desktop model
#2 inclusief afstandsbediening
#3 ruimte voor minimaal 3 harde schijven
#4 maximaal 15 cm hoog

Huidige voorkeur: Antec Fusion Black

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/35883.jpg

Deze kast kan eigenlijk maar 2 harde schijven herbergen, maar voor het geld is er geen betere kast te krijgen bij mijn weten. Ik heb besloten in eerste instantie maar 1 harde schijf te kopen en later daar nog een schijf met 1 TB opslagcapaciteit aan toe te voegen (de nieuwe Samsung 1TB uit de Spinpoint serie). Om de kast wat stiller te maken heb ik ervoor gekozen er twee Noctua 120mm fans bij te kopen en de standaard Tricool van Antec te vervangen. Ik heb geen ervaring met Noctua fans maar ze schijnen erg stil te zijn. Merken als Nexus en Papst worden ook genoemd her en der overigens. Het is mij niet precies duidelijk wat nu werkelijk de allerstilste 120mm fans zijn. Ik heb gegokt op de Noctua NF-S12-1200.

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/29081.jpg

Voeding (PSU)[/B]

Eisen
#1 krachtig genoeg
#2 stil

Huidige voorkeur: Antec 430Watt (meegeleverd met kast)

Indien deze voeding niet stil genoeg is naar mij smaal bouw ik er later nog een stillere voeding in.

Moederbord[/B]

Eisen
#1 stabiel
#2 geen actief gekoelde elementen
#3 voldoende ruimte naast het PCI-Express slot voor passieve koeling videokaart

Huidige voorkeur: Abit AN-M2

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/35528.jpg

De ruimte tussen het PCI-Express slot is nodig voor het grote passieve koelelement van de beoogde videokaart. Op dit bord is deze ruimte er door het niet gebruikte slot tussen het PCI-Express slot en de twee PCI-sloten.

Processor (CPU)

Eisen
#1 ruim voldoende om 1080p HDDVD's en bluraydiscs af te spelen
#2 relatief zuinig

Huidige voorkeur: AMD Athlon64 X2 BE-2350 45 Watt (Socket AM2)

Deze processor heeft een rating van 4000+ welke net boven de minimale 3800+ voor het afspelen van 1080p materiaal zit. Ik vraag me af of deze processor niet net ff een maatje te licht is voor HD-materiaal dat niet door de videokaart wordt afgehandeld.

Processorkoeler

Eisen
#1 passief
#2 in lijn met de airflow

Huidige voorkeur: Scythe Processorkoeler Ninja Mini (Aluminium/Koper)

Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/cpu/Ninja-Mini/Ninja-Mini-Heatsink.jpg

Deze relatief grote koeler past precies in de kast (met dank aan rvsmark) en koelt zeer goed.

Videokaart

Eisen
#1 DVI-output
#2 HDCP ondersteuning
#3 hardwareacceleratie voor HD-weergave
#4 passief gekoeld

Huidige voorkeur: Club3D Radeon HD 2600 Pro Passive 512 MB, PCI-e 16x

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/35487.jpg

De 2400 Pro schijnt grafisch minder te zijn, vandaar de 2600 Pro. Deze kaarten hebben hardwarematige HD-versnelling aan boord voor de VC1- en H.264-codec waarmee de CPU ontlast kan worden. Daarnaast is het beeld naar verluid erg goed en is de kaart gericht op gebruik in een HTPC vanwege allerlei features.

Geluidskaart

Eisen
#1 onbewerkte doorzending van het digitale bronsignaal
#2 coaxiale digitale uitgang (S/PDIF)

Huidige voorkeur: M-Audio Revolution 7.1

Afbeeldingslocatie: http://images.pcworld.com/resource/graphics/109628-2104p072-1b.jpg

De M-Audio kaart schijnt als een van de weinige geluidskaarten niet te knoeien met het digitale bronsignaal wanneer deze wordt doorgegeven via de digitale uitgang. Veel kaarten upsamplen geluiden die niet 48kHz zijn alsnog naar 48kHz. Voor CD-signalen betekent dit een upsampling van 44.1kHz naar 48kHz. Mijn doel is dat het pure bronsignaal bij mijn receiver beland, dus geen enkele bewerking. Deze kaart schijnt het digitale bronsignaal onbewerkt (dus ook in de juiste samplingfrequentie) door te zenden.

Harde schijven

Eisen
#1 niet te warm
#2 SATA
#3 stil

Huidige voorkeur: Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

Dit is een stille harde schijf die niet te warm wordt.

Optische drives

Eisen
#1 duurzame degelijke dvd-speler
#2 zwart (passend bij de kast)
#3 stil

Huidige voorkeur: Samsung SH-S203B S-ATA, Bulk, Zwart

Deze drive schijnt in tegenstelling tot b.v. een NEC drive erg stil te zijn.

Intern geheugen

Eisen
#1 ruim voldoende om 1080p HDDVD's en bluraydiscs af te spelen
#2 ruim voldoende om Windows MCE of XP soepel te laten draaien

Huidige voorkeur: [URL="http://OCZ%20Memory%20EL%20Platinum%202%20Dual%20Channel%202048%20MB,%20PC6400,%20800%20MHz,%204,%20Non-ECC,%20Kit%20Of%202"]OCZ Memory EL Platinum 2 Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2[/URL]

Afbeeldingslocatie: http://www.activewin.com/reviews/hardware/memory/ocz/pc4000/PXTCDDR1dc.jpg

Bediening

Eisen
#1 gebruiksvriendelijke bediening van de pc
#2 te bedienen vanuit de luie stoel (draadloos)
#3 muisbesturing inbegrepen

Huidige voorkeur: Logitech DiNovo Edge toetsenbord

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/28734.jpg
Dit toetsenbord communiceert via bluetooth met de pc. Het design ziet er gelikt uit en de constructie en bediening (met name de geintegreerde muisbesturing) zijn naar verluid degelijk.

Wifi-verbinding

Eisen

#1 Goede verbinding door betonnen vloer heen

Huidige voorkeur: Asus WiFi WL-138gE

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999%5Cimages%5Cproducts%5C1048%5C1048_m.jpg

Huidige voorkeur komt op totaal ongeveer 1000 euro uit. Niet goedkoop, maar dan heb ik ook wel een systeem dat een tijd mee kan.

Wat is gezien de eisen verstandig en wat niet? Wie heeft er tips/aanbevelingen? Bij voorbaat dank voor reacties. Mits onderbouwd worden ze zeer op prijs gesteld.

[ Voor 130% gewijzigd door -Moondust- op 17-09-2007 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 20:31
Ik ben zelf aan het kijken naar hardware om m'n htpc te updaten en een mooie ontwikkeling is hardware x264 decoding op bijvoorbeeld de geforce 8500. Ik heb alleen nog geen 8500 te koop gezien waar ook hdmi op zit.

Als er moederborden komen waar dat al op zit is het natuurlijk helemaal prachtig.

Persoonlijk denk ik dat ik even wacht omdat een aantal van deze technieken nu op de markt aan het komen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-04 23:11
ALC883 High Definition Audio 6-channel CODEC
Dat betekent toch dat er 5.1 geluid in zit?
Supports HDMI™ Technology with HDCP compliant with max. resolution 1920 x 1080p
(It may not display 1080p smoothly when playing HD DVD and Blu-ray Disc due to current version player limit)
Ik dacht dat dit wel de bedoeling was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
walterg schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:29:
Ik ben zelf aan het kijken naar hardware om m'n htpc te updaten en een mooie ontwikkeling is hardware x264 decoding op bijvoorbeeld de geforce 8500. Ik heb alleen nog geen 8500 te koop gezien waar ook hdmi op zit.

Als er moederborden komen waar dat al op zit is het natuurlijk helemaal prachtig.

Persoonlijk denk ik dat ik even wacht omdat een aantal van deze technieken nu op de markt aan het komen zijn.
Ik heb het vermoeden dat ik ook beter nog zeg een half jaartje moet wachten totdat de hardware wat meer is ingesteld op HD. Is een 8600 voor het afspelen van HD-materiaal beter dan een 8500 of volstaat een 8500 en is een 8600 of zelfs een 8800 alleen nodig voor het spelen van games?

[ Voor 11% gewijzigd door -Moondust- op 02-05-2007 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
de_harde_kern schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:30:
[...]
Dat betekent toch dat er 5.1 geluid in zit?
Dat vermoed ik wel ja. Ik heb hier een 6.1 opstelling staan en vraag me af of dit mobo het signaal hiervoor wel kan doorgeven. Ik verwacht eerlijk gezegd dat het exacte digitale audiospoor van de CD, DVD, etc. onbewerkt wordt doorgegeven via de SPIF-uitgang aan de receiver die het vervolgens decodeert. In dat geval worden 5.1, 6.1 en 7.1 allemaal netjes doorgegeven. Hoe het zit met de nieuwe audioformaten DD+ en DD TrueHD weet ik niet. Uiteraard wil ik ook zo goed mogelijk voorbereid zijn op deze formaten.
de_harde_kern schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:30:
[...]
Ik dacht dat dit wel de bedoeling was?
Hmmm, dat klinkt niet zo best inderdaad. Misschien kan ik beter kijken naar een passiefgekoelde 8600GT(S) videokaart dan en een simpeler moederbord nemen.

edit:

Ik heb de eerste post aangepast. Moederbord gewijzigd en videokaart toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door -Moondust- op 02-05-2007 00:06 . Reden: Wijziging eerste post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
-Moondust- schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:33:
[...]

Ik heb het vermoeden dat ik ook beter nog zeg een half jaartje moet wachten totdat de hardware wat meer is ingesteld op HD. Is een 8600 voor het afspelen van HD-materiaal beter dan een 8500 of volstaat een 8500 en is een 8600 of zelfs een 8800 alleen nodig voor het spelen van games?
nieuws: H.264-acceleratie GeForce 8600 beproefd

De 8800 heeft die decoder niet aan boord. De keus voor een 8500 of 8600 is denk ik puur of je wel eens een spel zou willen spelen. Ik heb me er echter nog niet heel erg in verdiept. Ik kijk de kat voorlopig uit de boom, zeker omdat ik eerst nog een flinke kluif heb bij het kiezen van een hdtv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
walterg schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 00:32:
[...]
Ik kijk de kat voorlopig uit de boom, zeker omdat ik eerst nog een flinke kluif heb bij het kiezen van een hdtv ;)
Als je een goede eruit wil pikken, vergt dat inderdaad nogal wat kijk- en vergelijkonderzoek. Ik denk dat ik hooguit over enkele jaren een nieuwe projector zal aanschaffen. Natuurlijk dan wel gelijk full HD (1080p native).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-04 16:06
Ik ben zelf in het bezit van de HV7 (ben ff ingelogd met account collega), en ik kan je zo wel zeggen dat het MSI bordje niet gaat passen. Deze behuizing is voor M-Atx only. Ik dacht ik meld het ff, anders kun je de verkeerde combo bestellen.

Verder prima behuizing en goed stil te maken :D, ik wil het ding niet meer kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
-Moondust- schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 12:08:
[...]

Als je een goede eruit wil pikken, vergt dat inderdaad nogal wat kijk- en vergelijkonderzoek. Ik denk dat ik hooguit over enkele jaren een nieuwe projector zal aanschaffen. Natuurlijk dan wel gelijk full HD (1080p native).
Ik wil een (relatief) kleine aanschaffen (26") en zelfs al kijk ik alleen naar Samsungs hebben die al een stuk of 8 verschillende tv's per formaat. Om GEK van te worden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Lord Maximus schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 12:20:
Ik ben zelf in het bezit van de HV7 (ben ff ingelogd met account collega), en ik kan je zo wel zeggen dat het MSI bordje niet gaat passen. Deze behuizing is voor M-Atx only. Ik dacht ik meld het ff, anders kun je de verkeerde combo bestellen.

Verder prima behuizing en goed stil te maken :D, ik wil het ding niet meer kwijt!
Heb jij ook ervaring met vergelijkbare kasten? Zo ja, wat waren voor jou de voordelen van de H7 t.o.v. die andere kasten? Welk mobo heb jij nu in je H7 zitten en hoe bevalt die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 21:08

Pubbert

random gestoord

De nieuwe ATi HD serie komt 14 mei uit (ook de 2400 en 2600 serie)

Misschien verstandig om even te wachten wat die precies bieden, aangezien de gelekte specs ook aantonen dat ze via Avivo erg interessant kunnen zijn in een HTPC :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Thund3r schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 16:04:
De nieuwe ATi HD serie komt 14 november uit (ook de 2400 en 2600 serie)

Misschien verstandig om even te wachten wat die precies bieden, aangezien de gelekte specs ook aantonen dat ze via Avivo erg interessant kunnen zijn in een HTPC :)
Dat is zeker interessant. Gelukkig heb ik geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Laatst online: 22-04 21:08

Pubbert

random gestoord

-Moondust- schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 18:25:
[...]

Dat is zeker interessant. Gelukkig heb ik geen haast.
Ik bedoelde zelfs 14 mei :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Thund3r schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 18:30:
[...]

Ah kijk, dat maakt het helemaal interessant.

Overigens vind ik de berichtgeving omtrent PureVideo wat onduidelijk. Moet je er nu wel of niet voor betalen? Ondersteunt het nu wel of niet MCE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Thund3r schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 18:30:
[...]

Las wel geruchten dat op 14mei de 2900xt uitkomt, en dat de 2400/2600 (veel) later gaat worden (Q3?)..

Maar dat zijn geruchten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-03 00:27
500W lijkt me nogal overkill. Als ik mijn geheugen me niet bedriegt, is er ook nog een 350W uitvoering van de Phantom, die lijkt me wat geschikter.

Verder zou ik je die Origen AE behuizing afraden, die "- 60mm exhaust fan", daar word je waarschijnlijk niet echt blij van. Als je stilte wil, is een wat grotere fan meestal een hoop beter. Wat dacht je van de Antec NSK2400 of de luxere uitvoering, de Fusion? Zit helaas geen afstandsbediening bij, maar verder een behoorlijk goede kast die aan je eisen voldoet, en goedkoper dan de Silverstone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2024
Beetje oftopic maar misschien wel de moeite waard voor sommige mensen hier.
Ik ben in afwachting van de TeleStreamer van Technisat.
Dit op windows draaiende ding heeft een netwerkaansluiting en H.264/AVC, VC-1/WMV-9, MPEG-2, and MPEG-4 ASP, multi-format audio decoding.

http://www.micronas.com/p...=%2Fproducts%2Findex.html

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Als je geen spellen op dat ding gaat spelen, kan je misschien eens kijken naar een moederbord met AMD 690G chipset (niet 690V).
Onboard DVI en HDMI, heeft ondersteuning voor hardwarematige decodering van HD materiaal en draait Vista soepel, GB Ethernet, SPDIF out, passief gekoeld,..

pricewatch: MSI K9AGM2-FIH, 690G (uATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)
pricewatch: Asus M2A-VM HDMI, 690G (microATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)

edit: ik zie net dat de MSI de enige is die 8 kanaals audio kan aansturen, de Asus heeft "maar" 5.1.

[ Voor 6% gewijzigd door mieJas op 04-05-2007 16:00 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
  • Laatst online: 25-10-2024
mieJas schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:56:

edit: ik zie net dat de MSI de enige is die 8 kanaals audio kan aansturen, de Asus heeft "maar" 5.1.
Kijk dan gelijk even naar deze Abit

http://www.abit.com.tw/pa...1ty+F-I90HD&fMTYPE=LGA775

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Sylph-DS schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:01:
500W lijkt me nogal overkill. Als ik mijn geheugen me niet bedriegt, is er ook nog een 350W uitvoering van de Phantom, die lijkt me wat geschikter.

Verder zou ik je die Origen AE behuizing afraden, die "- 60mm exhaust fan", daar word je waarschijnlijk niet echt blij van. Als je stilte wil, is een wat grotere fan meestal een hoop beter. Wat dacht je van de Antec NSK2400 of de luxere uitvoering, de Fusion? Zit helaas geen afstandsbediening bij, maar verder een behoorlijk goede kast die aan je eisen voldoet, en goedkoper dan de Silverstone.
Ik heb inmiddels al afgezien van de Phantom. Volledig actieve koeling lijkt me toch beter dan passief of semi-passief. Ik heb uit een test begrepen dat de PSU die nu in de startpost staat een zeer goede is. Wellicht kan ik nog naar de 400Watt versie gaan, maar die is slechts een paar euro goedkoper.

De kasten die jij voorstelt voldoen niet aan mijn eisen. De NSK2400 heeft geen display waar info kan worden weergegeven en de Fusion heeft maar 1 x 5.25"-bay. Ik heb geen betere kast kunnen vinden dan de Silverstone LC14M. Bij gebrek aan wat beters neem ik de 2 x 60mm fans er dan maar bij. De kosten vind ik minder van belang. Een kast gaat jaren en jaren mee en daarmee een investering waard. Toch dank voor het meedenken.

Ik heb de startpost overigens aangepast en er wat plaatjes bijgezet. Gaat het allemaal wat meer leven. :9

[ Voor 5% gewijzigd door -Moondust- op 04-05-2007 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

René van Gaalen schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 18:04:
Kijk dan gelijk even naar deze Abit
Voor Intel...
Abit heeft geen AM2 borden met AMD chipset.
http://www2.abit.com.tw/p...ype.php?fMTYPE=Socket+AM2

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218099

Hey Moondust,

ik ben momenteel ook bezig met het samenstellen van een HTPC om voornamelijk fullhd content af te spelen.
Nu heb ik stukjes gelezen dat een videokaart als een 7600GS icm minimaal een c2d 6300 voldoende zou zijn.
Echter is het wel belangrijk dat je videokaart overweg kan met hdcp.

Zelf heb ik nu op mijn verlanglijst je staan:
c2d e6600
asus p5b deluxe
corsair 2gb 6400c4
asus gf7600gt met hdmi (hopen dat ie met een zalman beetje stil is)
heb nog een Silverstone lc16m

gf8600gts is toch beter gezien de h264 decodering! 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 218099 op 05-05-2007 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Anoniem: 218099 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 13:35:
Hey Moondust,

ik ben momenteel ook bezig met het samenstellen van een HTPC om voornamelijk fullhd content af te spelen.
Nu heb ik stukjes gelezen dat een videokaart als een 7600GS icm minimaal een c2d 6300 voldoende zou zijn.
Echter is het wel belangrijk dat je videokaart overweg kan met hdcp.

Zelf heb ik nu op mijn verlanglijst je staan:
c2d e6600
asus p5b deluxe
corsair 2gb 6400c4
asus gf7600gt met hdmi (hopen dat ie met een zalman beetje stil is)
heb nog een Silverstone lc16m

gf8600gts is toch beter gezien de h264 decodering! 8)7
Waarom kies jij voor een Intel i.p.v. een AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Vandaag vroeg ik me ineens af hoe ik via de htpc muziek (alleen lossless) kan afspelen zonder gebruik te maken van een externe weergever. De htpc komt namelijk in mijn ht te staan en daar heb ik alleen een projector. Die projector ga ik natuurlijk alleen aanzetten als ik film ga kijken. Hoe kan ik de htpc toch bedienen zonder de projector? Zijn hier eenvoudig oplossingen voor of zal ik een extra LCD-monitor eraan moeten hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193933

-Moondust- schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 20:35:
Vandaag vroeg ik me ineens af hoe ik via de htpc muziek (alleen lossless) kan afspelen zonder gebruik te maken van een externe weergever. De htpc komt namelijk in mijn ht te staan en daar heb ik alleen een projector. Die projector ga ik natuurlijk alleen aanzetten als ik film ga kijken. Hoe kan ik de htpc toch bedienen zonder de projector? Zijn hier eenvoudig oplossingen voor of zal ik een extra LCD-monitor eraan moeten hangen?
Ik heb zelf een 15" tfttje eraan gehangen om makkelijk die mp3's etc te kunnen spelen. Werkt erg prima naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik heb de Arctic koeler vervangen door een stil en laag model, bijzonder geschikt voor een media center. Het is de Cooler Master Susurro (16dBA).

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/18714.jpg
The Susurro is the worlds first AMD M2 Dual Core cooler. Its 16dBA only makes it also worlds most silent air cooler.

- Ultra Silent 92 mm circular fan with thermistor to control fan speed automatically.
- World NO.1 solution for AMD K8 & M2 (dual core CPU) especially for low profile system.
- Frameless fan structure design is the best silent solution for slim type system.
- Air intakes from the top and surroundings archieved excellent heat dissipation.
- High quallity copper heatsink and 92 mm framless circular fan for best cooling performance.
En dat voor slechts 27 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
HDTV in True 1080i Resolution
Dit zijn het soort marketing dingen waar m'n haren recht overeind van gaan staan :)

(overigens geen kritiek op jou hoor!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23552

-Moondust- schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:39:
[...]

Dat vermoed ik wel ja. Ik heb hier een 6.1 opstelling staan en vraag me af of dit mobo het signaal hiervoor wel kan doorgeven. Ik verwacht eerlijk gezegd dat het exacte digitale audiospoor van de CD, DVD, etc. onbewerkt wordt doorgegeven via de SPIF-uitgang aan de receiver die het vervolgens decodeert. In dat geval worden 5.1, 6.1 en 7.1 allemaal netjes doorgegeven. Hoe het zit met de nieuwe audioformaten DD+ en DD TrueHD weet ik niet. Uiteraard wil ik ook zo goed mogelijk voorbereid zijn op deze formaten.
Als de geluidskaart een signaal via spdif onbewerkt doorgeeft dan maakt het niet uit wat de geluidskaart zelf ondersteund, als het geen DTS ondersteund dan zal het wel een DTS signaal doorgeven aan een externe decoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Anoniem: 23552 schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:06:
[...]

Als de geluidskaart een signaal via spdif onbewerkt doorgeeft dan maakt het niet uit wat de geluidskaart zelf ondersteund, als het geen DTS ondersteund dan zal het wel een DTS signaal doorgeven aan een externe decoder.
Ik heb gelezen dat wellicht alleen bepaalde digitale streams (in dit geval DD en DTS) onbewerkt worden doorgegeven. Het is allemaal erg onduidelijk wat door de SPDIF-uitgang wordt uitgespuugd. Ik hoor zoveel verschillende verhalen. Zie b.v. ook hier. Ik vrees dat de praktijk zal moeten uitwijzen of b.v. ook een digitale PCM-stream (CD - stereo) onbewerkt wordt doorgegeven. Maar uiteraard probeer ik zoveel mogelijk boven water te krijgen voordat ik de hardware voor een htpc ga aanschaffen.

[ Voor 25% gewijzigd door -Moondust- op 09-05-2007 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Is het nu nog steeds zo dat ATi-kaarten gewoon een beter beeld geven dan Nvidia-kaarten of is dat inmiddels al achterhaald? Ik gebruik een beamer en in de toekomst zelfs een full HD beamer, dus de beeldkwaliteit is belangrijk voor me.

En...is het zo dat geen enkele 8500GT-kaart HDCP ondersteunt en elke 8600GT(S)-kaart wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Laatst online: 18:34
Volgens mij ondersteunen (bijna?) alle 8600 GTS HDCP, en er zijn enkele 8500 die HDCP ondersteunen waarvan de bekendste die van Gigabyte is (http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2516)

En dat ik weet is Ati (lees: Avivo) ook echt niks meer beter dan Nvidia (lees: Purevideo). Zie ook:
http://www.tomshardware.com/2007/01/09/avivo-vs-purevideo/

[ Voor 27% gewijzigd door FabianNL op 26-05-2007 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Laatst online: 18:34
dubbel post, sorry...

[ Voor 95% gewijzigd door FabianNL op 26-05-2007 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FabianNL schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:40:
Volgens mij ondersteunen (bijna?) alle 8600 GTS HDCP, en er zijn enkele 8500 die HDCP ondersteunen waarvan de bekendste die van Gigabyte is (http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2516)

En dat ik weet is Ati (lees: Avivo) ook echt niks meer beter dan Nvidia (lees: Purevideo). Zie ook:
http://www.tomshardware.com/2007/01/09/avivo-vs-purevideo/
Voor Nvidia Purevideo moet je toch extra betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:14
Heel mooi bord alleen mis ik de firewire aansluiting voor een floppydtv voor digitale tv van casema :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-04 13:03
Mooi dat er weer een htpc topic is gestart. In ons huis maken we gebruik van een pc (op zolder) en een laptop. De laptop gaat langzaam maar zeker meer kuren vertonen. De vervanging zal dan ook een HTPC worden met aansluiting op de tv en een aparte monitor. Minder mobiel maar wel beter voor in de huiskamer.

Onlangs heb ik, voor het delen van de data, een nas aangeschaft met een 1Gbit aansluiting op een gigabit switch. Voor mij is dat de eerste stap naar een HTPC oplossing. Immers, het is je centrum voor je muziek, foto, film en andere bestanden. De nas heeft ondersteuning voor UPnP en itunes.

In de HTPC is het niet meer nodig om een aantal grote schijven te plaatsen. Misschien is een solid state disk dan al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Ik heb nu een htpc in de woonkamer.
Deze gaat zeer binnenkort naar de slaapkamer en komt er een nieuwe voor in de woonkamer voor hd en digitale tv.
Nu twijfel ik of ik een home server ga bouwen of een NAS.
Vanwege het vele downloaden gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar een home server, heb je dit ook afgewogen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-04 13:03
rsvmark schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 10:46:
Ik heb nu een htpc in de woonkamer.
Deze gaat zeer binnenkort naar de slaapkamer en komt er een nieuwe voor in de woonkamer voor hd en digitale tv.
Nu twijfel ik of ik een home server ga bouwen of een NAS.
Vanwege het vele downloaden gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar een home server, heb je dit ook afgewogen??
Ja dat klopt. Maar ik heb de conclusie getrokken dat ik altijd in de woonkamer een kastje moet hebben voor de dvd-usb-firewire etc. Dan komt er nog bij dat ik het niet zie zitten om een lange kabel voor de monitoren te trekken. Vandaar een gigabit netwerk met een nas die ook kan downloaden. Mijn nas is nu een synology 207.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelus1753
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-01 07:16
Die cooler daar ziet er tof uit; issie ook stil?

En nu er eindelijk weer een HTPC thread is, zou ik deze kast als tip willen geven:

http://shop.strato.de/epa...004/SubProducts/1004-0001

Afbeeldingslocatie: http://data.centarea.biz/nmedia/ht200/ht200_info3.jpg

De kast is relatief goedkoop, alleen het LCD is geen programmable, maar geeft alleen temperaturen weer. Het leuke vind ik de ingebouwde cardreader en de zeeeeer schappelijke prijs.
Ik heb hem net in huis en hij ziet er een beetje plasticy uit aan de voorkant, maar dat zie je niet meer alsie in de kast staat. De kast zelf is robust en er zit een duidelijke handleiding bij (er staat zelfs in hoe je een MCE IR reciever uit elkaar kan schroeven en daar in kan bouwen :))

Verder wil ik deze voeding aandragen:
  • Antec NeoHE
  • Seasonic S12II-430
Ik heb zelf de seasonic besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12019

Angelus1753 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:18:

En nu er eindelijk weer een HTPC thread is, zou ik deze kast als tip willen geven:

http://shop.strato.de/epa...004/SubProducts/1004-0001

[afbeelding]

De kast is relatief goedkoop...
Ik vind de Antec Fusion mooier en die is ook goedkoper omdat je daar nog een voeding bij krijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 12019 op 15-08-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:34

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Angelus1753 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:18:

Verder wil ik deze voeding aandragen:
  • Antec NeoHE
  • Seasonic S12II-430
Ik heb zelf de seasonic besteld.
Waarom zijn deze 2 voor jou de belangrijkste? Waarom geen ander etc?

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:35
Wellicht is de MSI Media Live een interessante optie voor je. Ik heb hier zelf na veel wikken en wegen voor gekozen met vrijwel hetzelfde doel als jij. http://global.msi.com.tw/...no=&cat3_no=&prod_no=1113

Zie volgende post van mij voor wat hands-on ervaring. http://gathering.tweakers...message/28231136#28231136

Momenteel heb ik er een Energy Efficient X2 3800+ CPU in. Deze CPU heeft met sommig 1080i en hoger HD materiaal wel wat moeite. Vooral Matroska bestanden schijnen lastig te zijn, TS werkt altijd vloeiend.

Voordeel van deze kast is dat er enkel CPU, geheugen en eventueel een HD bij hoeft. De barebone heeft vrijwel alles aanboord wat nodig is zolang je maar geen mooie 3D spellen wil gaan spelen.

Verder nog wat losse opmerkingen:
  • Draadloos netwerk en HD materiaal streamen is trouwens geen goed idee. Kopieëren van een 15GB tot 20GB HD rip is ook echt niet grappig over 54Mbps W-LAN. Als je de mogelijkheid hebt een 1Gbps vaste verbinding te gebruiken zou ik daar zeker voor kiezen.
  • Het Microsoft toetsenbord werkt door middel van IR. Houdt er dus rekening mee dat je een redelijk goede 'line of sight' hebt tussen het toetsenbord en de IR ontvanger.
  • Ik heb trouwens links en rechts al wel wat opmerkingen gelezen dat HD decoding moeiteloos moet lukken voor alle 1080i materiaal met pakweg een 4800+.
edit:
Toegevoegd: lijst met opmerkingen.

[ Voor 30% gewijzigd door The Lord op 15-08-2007 16:00 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

@The Lord
Dus eigenlijk zou in jou geval een ander processor de HD problemen oplossen. Maar als je bv een HD2600 erin zet dan kun je de processor met rust laten neem ik aan?

disclaimer: Ik heb niet de specificaties van je system doorgenomen :$
The Lord schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:50:
Verder nog wat losse opmerkingen:
[list]
• Draadloos netwerk en HD materiaal streamen is trouwens geen goed idee. Kopieëren van een 15GB tot 20GB HD rip is ook echt niet grappig over 54Mbps W-LAN. Als je de mogelijkheid hebt een 1Gbps vaste verbinding te gebruiken zou ik daar zeker voor kiezen.
Duurt het extreem lang het kopieëren en is 'streamen' dan geen optie?

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:35
XTREEMRaGE schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:45:
Dus eigenlijk zou in jou geval een ander processor de HD problemen oplossen. Maar als je bv een HD2600 erin zet dan kun je de processor met rust laten neem ik aan?
Heb ik niet geprobeerd, maar uit de ervaringen van anderen op verschillende fora blijkt dat een stevigere CPU voldoende moet zijn voor mijn systeem. Ik zou eventueel ook een videokaart met hardware decoder ondersteuning kunnen plaatsen. Nadeel is dat er dan nog steeds (gedeelten van) codecs niet worden versnelt.
Duurt het extreem lang het kopieëren en is 'streamen' dan geen optie?
Streamen is bijna geen optie over W-LAN. De continu bandbreedte nodig om HD streams zonder horten en stoten weer te geven is erg lastig te garanderen over W-LAN.

Daarnaast duurt het kopiëren van een HD film ook vrij lang over W-LAN. Dit heb ik getest naar mijn laptop.

In de praktijk gebruik ik een vaste mediaserver om media te streamen of direct vanaf een share te benaderen. Zodoende gebruik ik gigabit ethernet.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02
Let erop dat de 'muis' functie van het microsoft media toetsenbord als heel erg slecht beschouwd word in verschillende reviews. Ga hier even achteraan voordat je zo'n ding blind aanschaft. Lees bijvoorbeeld even de product reviews hier op tweakers. Staat me iets van bij dat iedereen er blij mee is, behalve de touchpad. En dat is juist iets belangrijks voor jou heb ik het idee.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25649

Als videokaart is de beste optie de ATI 2600HD.

http://www.hardware.info/...HD_2600_XT__2400_XT_test/

en

http://www.hardware.info/...wat_heb_je_er_voor_nodig/

Daarnaast las ik net nog een review voor 2 nieuwe toetsenborden, een van Logitech die echt bloedmooi is en een MS keyboard.

http://blog.zog.org/2007/...logitech-dinovo-edge.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95045

Ik zit meer aan de Asus GFRORCE 8600 GT Silent te denken met 512 MB op een Asus p5W DH deluxe bordje... En als de kast de origenae s21t :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb eindelijk alle HTPC onderdelen besteld, hopelijk wordt het wat.

Behuizing Origenae s21t
Afbeeldingslocatie: http://www.origenae.com/images/index/origenae_s21t_htpc.jpg
Moederbord Asus P5W DH Deluxe
Afbeeldingslocatie: http://www.computechshop.be/shop/catalog/images/p5wdhdel.jpg
Processor Intel Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz
Afbeeldingslocatie: http://news.ferra.ru/images/121/121528.jpg
Processorkoeler Cooler Master RR-CCH-ANU2-GP GeminII
Afbeeldingslocatie: http://www.materiel.net/live/26739.jpg
PSU (voeding) Cooler Master iGreen 500W
Afbeeldingslocatie: http://www.descom.be/images/voedingen/coolermaster_igreen.jpg
Geheugen 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL3.0 XMS2 Dominator
Afbeeldingslocatie: http://media.schottenland.de/pi/CorsairDominatorDdr2Kit.jpg
Opslag (windows) 1x Samsung 160GB SATA150 8MB FDB, HM16HJI
Opslag (data) 2x Samsung Spinpoint T 500GB (raid)
Beeldkaart Asus PCI-e GeForce 8600GT Silent 512MB 2xDVI/HDCP
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1700/1700_m.jpg
Audio Asus Xonar D2/PM 7.1
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1769/1769_m.jpg
DVD Pioneer BDC-202 (DVD brander incl. Blu ray lezen)
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.eu/images/products/dvdwriter/pioneer/bdc202_2_thumbnail.jpg
FloppyDTV Digitale TC kaart
CAM kaart voor decodercart
Hauppauge WinTV-PVR-500MCE
Dit alles op Windows Vista Ultimate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Zijn het moederbord, geheugen en processor niet een beetje overkill? Zeker PC6400 Cas 3 is toch erg duur en overbodig voor een HTPC? Een Q6600 valt nog wel wat voor te zeggen, maar in mijn ogen is een P5W deluxe ook te uitgebreid en duur voor een HTPC.

Daarbij, waarom Vista Ultimate? Waarom niet home premium? Ik wil altijd ook graag alles hebben hoor, maar volgens mij zit er niks in Ultimate wat je nodig hebt voor een HTPC ;)

Overigens als ik naar je kast kijk zie ik al dat geld geen probleem is ;) Wat wil je allemaal met je HTPC gaan doen? Wel is het natuurlijk een mooi systeem hoor, maar voor HTPC doeleinden misschien wel erg 'powerfull'

Verder ben ik natuurlijk stikjaloers _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door Luuk1983 op 28-08-2007 12:54 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Anoniem: 95045 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:19:
Ik heb eindelijk alle HTPC onderdelen besteld, hopelijk wordt het wat.
Ik vind het ook wel erg over the top, maar dat neemt niet weg dat wel mooie config is :).
Btw zou je je ervaringen ook willen posten als je hem binnen hebt, zo weten wij ook gelijk hoe de hardware en software functioneert die je hebt gekozen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is redelijk overkill. Maar liever overkill dan underkill.
Het is niet alleen een HTPC, gebruik hem straks ook voor wat spelletjes, netwerkopslag, wat videobewerking etc. Verder heb ik alles in 2 besteld. Namelijk 1 voor mij en 1 voor mijn collega. Die gaat hem verder ook gebruiken als terminalservertje voro de kinderen icm. wyse s10 terminals.
Het moederbord wil ik even bekijken omdat het ASUS digital home heeft, 2x gigabit LAN, passieve koeling en eventueel voor later altijd makkelijk is om te recyclen in een ander systeempje.
Kan het beter nu in 1x goed doen dan dat ik weer snel moet upgraden. Ik zal foto`s en verhaal plaatsen bij het bouwen en uiteraard hoe het totaal functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Anoniem: 95045 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:48:
Het is redelijk overkill. Maar liever overkill dan underkill.
Het is niet alleen een HTPC, gebruik hem straks ook voor wat spelletjes, netwerkopslag, wat videobewerking etc. Verder heb ik alles in 2 besteld. Namelijk 1 voor mij en 1 voor mijn collega. Die gaat hem verder ook gebruiken als terminalservertje voro de kinderen icm. wyse s10 terminals.
Het moederbord wil ik even bekijken omdat het ASUS digital home heeft, 2x gigabit LAN, passieve koeling en eventueel voor later altijd makkelijk is om eventueel te recyclen in een ander systeempje.
Kan het beter nu in 1x goed doen dan dat ik weer snel moet upgraden. Ik zal foto`s en verhaal plaatsen bij het bouwen en uiteraard hoe het totaal functioneert.
Ja graag _/-\o_
Daar hebben wij allemaal baat bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik heb naar weken van onderzoek mijn voorkeuren voor alle hardware grondig herzien. Zie de eerste post.

Graag jullie op- en aanmerkingen, tips, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi systeem, en compleet het tegenovergestelde van mijn hardware.
Ik weet niet of je jouw systeem de gehele dag aan laat staan of dat deze in slaapstand wordt gezet of gehibernate word? In mijn geval wel, daarom heb ik voor het OS (Vista) gekozen voor 1 Samsung 160GB SATA150 8MB FDB, HM16HJI . Deze schijven met flash-on technologie schijnen sneller te ontwaken en te booten. Misschien een tip, ik weet nog niet of dit echt zo is want moet ze nog binnen krijgen, maar op papier zag het er veelbelovend uit. Ik sta er zelf verder een beetje huiverig tegenover om een systeem geheel fanless te maken en te vertrouwen op de passieve koeling. Wijs van je dat je toch nog een veiligheid in bouwt! Als je daarbij een stille koeler wilt, adviseer ik de Quiet Noctua NF-S12-800 8 dB 120mm Case Fan. Bijzonder stil. Misschien dat ik er zelf ook nog 2 op de geminII zet bij mij.
Afbeeldingslocatie: http://www.endpcnoise.com/e/images/noctua_nf-s12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Anoniem: 95045 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 13:55:
Mooi systeem, en compleet het tegenovergestelde van mijn hardware.
Ik weet niet of je jouw systeem de gehele dag aan laat staan of dat deze in slaapstand wordt gezet of gehibernate word? In mijn geval wel, daarom heb ik voor het OS (Vista) gekozen voor 1 Samsung 160GB SATA150 8MB FDB, HM16HJI . Deze schijven met flash-on technologie schijnen sneller te ontwaken en te booten. Misschien een tip, ik weet nog niet of dit echt zo is want moet ze nog binnen krijgen, maar op papier zag het er veelbelovend uit. Ik sta er zelf verder een beetje huiverig tegenover om een systeem geheel fanless te maken en te vertrouwen op de passieve koeling. Wijs van je dat je toch nog een veiligheid in bouwt! Als je daarbij een stille koeler wilt, adviseer ik de Quiet Noctua NF-S12-800 8 dB 120mm Case Fan. Bijzonder stil. Misschien dat ik er zelf ook nog 2 op de geminII zet bij mij.
[afbeelding]
Dank voor de tips. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nogal twijfel aan een geheel passief gekoeld systeem, te meer daar de htpc in mijn rack komt te staan en er maar 1,5 cm zit tussen de bovenkant van de htpc en het volgende plateau war de centerspeaker op staat. Ik heb geen mogelijkheid om apparatuur te switchen, daarin voorziet het rack niet. Al met al misschien toch het beste om een Antec Fusion te kopen. Die heeft twee 120mm fans aan de zijkanten. Helaas kleven er nogal wat nadelen aan de Antec.

Is er iemand die weet heeft van een mooie kwalitatief goede htpc kast van maximaal 15 cm hoog (incl. voetjes)?

Lastige vraag,

ATX bord, en 3 schijven in een kast niet hoger dan 15 cm. Met 17 cm is er genoeg te krijgen, met 15 wat minder...
Tja, hoe zwaar weegt het om je schijven in de kast te doen of extern via usb?
Anders kun je kijken naar bijvoorbeeld de Coolermaster CM media 260

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/product_common_images/3fd406c94df9b24599b9b5cde12906d8.jpg
http://www.coolermaster-e...le=RC-260CM%20Media%20260

Of de (OriginAE) Dign HV5
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/smartImages/4451-c_w225_h180.jpg
http://www.ikbenstil.nl/B...TPC-HV5-zilver::1643.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik kan ook wel leven met mATX en 2 harde schijven (1TB en 500GB). Maar mijn voorkeur gaat uit naar 3 hdd's en een ATX mobo. Ik voel nog altijd het meest voor de passieve HFX kast. Het enige waar ik aan twijfel is of hij zijn warmte kwijt kan als er tussen de bovenkant en mijn rack maar 1,5 cm ruimte is. De ventilatiegaten zitten wel aan de achterkant van het rack, dus wellicht valt het mee. Het is een echte kwaliteitskast. Misschien kan ik er zelf een 120mm Papst fan in monteren zodat er een flow is en ik toch zo goed als geen geluid hoor. Bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48

MaDLiVe

.-Observer-.

Anoniem: 95045 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:58:
Lastige vraag,

ATX bord, en 3 schijven in een kast niet hoger dan 15 cm. Met 17 cm is er genoeg te krijgen, met 15 wat minder...
Tja, hoe zwaar weegt het om je schijven in de kast te doen of extern via usb?
Anders kun je kijken naar bijvoorbeeld de Coolermaster CM media 260

[afbeelding]
http://www.coolermaster-e...le=RC-260CM%20Media%20260

Of de (OriginAE) Dign HV5
[afbeelding]
http://www.ikbenstil.nl/B...TPC-HV5-zilver::1643.html
Probleem van de 260 is dat deze met riser cards werkt, bovendien is hij niet erg stil. Daar valt natuurlijk wel het e.e.a. aan te doen. Doro het gebruik van de risercards kun je meestal niet meer kwijt dan 1xpci-e en 1xpci :)

Ik heb het voor het gebruikers gemak toch bij een officiele mce remote gehouden. Vond de Imon remote niet erg fijn werken vooral de direction button. Bovendien werken de imon ir receivers niet met een standaard signaal. Das erg jammer.

[ Voor 9% gewijzigd door MaDLiVe op 02-09-2007 16:14 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:56
-Moondust- schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:20:
Ik heb naar weken van onderzoek mijn voorkeuren voor alle hardware grondig herzien. Zie de eerste post.

Een paar dingen die ik bedenk bij het lezen van je post:
Ik zou niet je systeem volledig passief doen, dat is gewoon link. Ik zou bijvoorbeeld een (80plus) PSU kiezen met een 120mm fan erin. Dat hoor je toch nauwelijks. Daarnaast zou je kunnen overwegen om laptopschijven te kopen ipv 3.5" modellen. Voordelen laptopschijven: zuiniger, kleiner (je kan er meer in hetzelfde gebied kwijt), minder warm (= minder kans op oververhitting van je hardware) en stiller! Nadeel is duurder, trager en kleiner (qua GB's).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ramon schreef op zondag 02 september 2007 @ 16:18:
[...]

Een paar dingen die ik bedenk bij het lezen van je post:
Ik zou niet je systeem volledig passief doen, dat is gewoon link. Ik zou bijvoorbeeld een (80plus) PSU kiezen met een 120mm fan erin. Dat hoor je toch nauwelijks. Daarnaast zou je kunnen overwegen om laptopschijven te kopen ipv 3.5" modellen. Voordelen laptopschijven: zuiniger, kleiner (je kan er meer in hetzelfde gebied kwijt), minder warm (= minder kans op oververhitting van je hardware) en stiller! Nadeel is duurder, trager en kleiner (qua GB's).
Ik heb die GB's echt nodig voor mijn film- en muziekcollectie van inmiddels respectievelijk 600GB en 750GB. Met 2.5" schijven kan ik echt niet uit de voeten. Zelf heb ik ook liever een actief gekoeld systeem, maar elke kast die ik ken heeft wel een of meer nadelen. De beste keuze lijkt de Antec Fusion te zijn maar de zwarte variant schijnt een werkelijk verschrikkelijk display te hebben. Qua kwaliteit heb ik het meeste vertrouwen in de HFX kast. Ik lees alleen maar lovende woorden over deze kast. En het enige nadeel (namelijk dat alles passief is) kan verholpen worden door er fans in te monteren toch? b.v. 2 x 92mm onder twee van de drie ventilatiegaten. Mijn cpu (AMD BE-2350 45Watt) en videokaart (ATi 2600PRO) zijn geen enorme hittemakers. Dus met 2 casefans erbij lijkt het me dat er toch wel voldoende airflow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-04 20:01

bosaap22

Doing things I'm good at.

Zeker als je 92/120mm fans op 5V aansluit zul je echt met je oor ertegen aan moeten kruipen wil je ze horen.
Ik denk dat de piep van je TV in ieder geval meer geluid zal maken dan je kast. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Over dat display ben ik anders best tevreden hoor alles werkt en ziet er goed uit!!
Kleine letters van een afstand maar dat had ik ook wel verwacht!
Ben echt super tevreden met de fusion!!! Alles werkt, het vfd, de ir receiver en volume regeling onder vista ultimate 32 bit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
-Moondust- schreef op maandag 03 september 2007 @ 22:18:
[...]

Ik heb die GB's echt nodig voor mijn film- en muziekcollectie van inmiddels respectievelijk 600GB en 750GB. Met 2.5" schijven kan ik echt niet uit de voeten. Zelf heb ik ook liever een actief gekoeld systeem, maar elke kast die ik ken heeft wel een of meer nadelen. De beste keuze lijkt de Antec Fusion te zijn maar de zwarte variant schijnt een werkelijk verschrikkelijk display te hebben. Qua kwaliteit heb ik het meeste vertrouwen in de HFX kast. Ik lees alleen maar lovende woorden over deze kast. En het enige nadeel (namelijk dat alles passief is) kan verholpen worden door er fans in te monteren toch? b.v. 2 x 92mm onder twee van de drie ventilatiegaten. Mijn cpu (AMD BE-2350 45Watt) en videokaart (ATi 2600PRO) zijn geen enorme hittemakers. Dus met 2 casefans erbij lijkt het me dat er toch wel voldoende airflow is.
Misschien deze Shuttle iets voor jou??? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelus1753
Ik heb uiteindelijk die nView HTPC 200BA gekocht (uit mijn bovenstaande post). de specs zijn bijna gelijk aan de antec fusion, maar ik wil juist niet iets wat iedereen heeft, en ik ben erg gecharmeerd van de zwarte front.
Er zit een LCD in die enkel temperatuur weergeeft, maar dat is in de begin periode handig omdat ik dan goed in de gaten kan houden hoe warm alles wordt en hoeveel koelers ik dan uit kan zetten.
Verder heb ik er alleen maar goedkope troep in gedrukt en ga uitbereiden waar nodig. ik zal eens een verslagje posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-04 21:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

-Moondust- schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:20:

Ja, prima keuzes zou ik zeggen.

Ik heb zelf laatst ook een PC samengesteld met iets minder sterke eisen dan jij hebt. Ik wilde vooral dat-ie makkelijk 1080p mkv, wmv en TS bestanden kon afspelen, liefst zonder acceleratie van een (energieverstokende) videokaart.

Die processorkeus wil ik toejuichen. gebruikt sowieso weinig en schakelt indien nodig nog terug ook. Veel betere keus dan E2160 van Intel bijvoorbeeld (die schakelt niet eens terug indien nodig).

Voeding: Prima, gaan 1000w overkill zoals tegenwoordig de trent schijnt te zijn :).

Videokaart: Ik zou het met een onboard dingetje proberen

Moederbord: Sja, ik wilde energie-zuinig. Ben voor eeb ASUS M2V-VM gegaan met onboard VGA, HDMI, S-video en Component uitgangen.

Behuizing: Zeer, zeer lastig. Je wilt niet hoger dan 15cm, maar er moeten wel drie schijven in. Silverstone heeft veel 17cm behuizingen. Is het geen overweging om je HD materiaal op een NAS schijfje te zetten en het daaraf te spelen?

Uiteindelijk heb ik nu dit staan:

Silverstone case GD01 (maar oud model zonder display)
Asus m2v-vm (alles erin, dus geen losse geluidskaart en videokaart nodig)
AMD BE 2350
1GB DDR (leek me genoeg)
2x 500GB Spinpoint
Hauppauge 500MCE
MS toetsenbord (absoluut onbruikbare muis, fijn toetsenbord verder :P)
Logitech draadloze 2,4ghz muis
Pioneer slot-in DVD speler

Over dat "op de toekomst voorbereid" qua geluid enzo. Ik vind dat hele Dolby True HD totale bullshit. Het verschil tussen Dolby Digital en DTS is al extreem klein (tenzij je een DVD hebt waarin de een kut gemixt is, soms is dat trouwens het DTS track :P).
Verder heeft de manier waarop je je speakers opstelt heeft veel meer effect dan het aantal kanaaltjes waarin het surround gemixt is. Dat soort hypes (nou moet audio ineens ook "HD" zijn, echt bullshit, audio was al "HD" :P) zou ik me niet druk om maken. De huidige 5.1, 6.1 en 7.1 kanalen worden door je digitale uitgang gewoon doorgegeven en dat ingemarketde HD-audio moet je gewoon vergeten :P.

[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 04-09-2007 10:48 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelus1753
Oke, ik heb zoveel info hier vandaan gehaald dat het niet meer dan fair is een wat ervaringen te posten over mijn HTPC project.
Mijn doel was voor weinig geld (300-400) euro wat te gaan bouwen, maar ik wil er wel HD op gaan kijken en evt. een spelletje (bf2 ofzo) op doen als ik neefjes op bezoek heb.
Wat betreft het HD kijken, hij hangt nu aan een Sony v2500, en ik weet dat deze setup geen HD trekt, maar ik heb besloten het stap voor stap te gaan opbouwen.

1. Case: nView HTPC 200BA - 130 euro
Afbeeldingslocatie: http://www.nmediapc.com/caseimages/20010.jpg
Centarea

De moeilijkste keus bij een HTPC is denk ik wel de kast. Enorm subjectief, dus je hebt niet zoveel aan de ervaringen van anderen, en enorm duur als je wat moois wilt dat niet uit elkaar valt als je verkouden bent... Omdat voor mij de prijs beperkend was heb ik een limiet van 200 euro genomen. Verdere eisen waren een LCD en (evt) een cardreader.
Ik had in mijn lijstje de Coolmaster CM Media 260 (lawaaiig maar klein en mooi), de antec fusion (zoo standaard!, maar wel goedkoop en een leuke volume knop, en een voeding!) en ik wilde eigenlijk heel graag de Silverstone ML02b (erg mooi en klein; incl voeding en cardreader). De silverstone was mijn nummer 1, maar die was nog niet uit, en hoe kan je in godensnaam een pc bouwen op 120Watt??? dan moet je zoveel speciale hardware kopen dat je project veel duurder wordt. Maar ik vondt hem wel heel mooi, en de support van Silverstone (Tony is tha man - zie overige fora) is briljant.

Toen ik echter de nView op een duitse site tegen kwam was ik eigenlijk meteen verkocht omdattie en mooi was, en niet duur, en als bonus ook een cardreader en display had. Ik heb nagezocht en de display is te vervangen. Er zit geen IR ontvanger in, maar bij veel kaarten en afstandsbedieningen zit vaak al een ontvanger, en er zit wel een handleiding bij die uitlegt hoe je die inbouwt (schroeven zijn zelf meegeleverd!).
De antec is waarschijnlijk een paar tientjes goedkoper uiteindelijk, maar ik heb hier meer vrijheid van keuze (ik wil zelf een voeding uitzoeken) en ik vind hem (persoonlijk) veel mooier.

2. A8V-VM SE - 40 euro
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999%5Cimages%5Cproducts%5C1524%5C1524_m.JPG
Mobo is alleen belangrijk omdat ik hier mijn oude processor voor kon gebruiken, dus ik zat vast aan S939 en heb daarom de goedkoopste optie genomen. En hij moest natuurlijk uATX zijn, wat ook wat beperkt.
Achteraf denk ik niet zo'n goeie zet, want dit board is niet erg krachtig, heeft geen gigabyte LAN en de onboard VGA is ruk. Maar het kost ook geen drol >:)

3. Onboard VIA Chrome9 IGP (Integrated Graphics Processor)
VGA wilde ik gewoon proberen. Draait deze kaart HD? Nee, tuurlijk niet! Op mijn processor (@2000Mhz) kan ik DivX kijken tot 1024x768. Hogere res begint het geluid achter te lopen. maar dat kan ook komen door de onboard soundcard.
Ik denk dat ik er een 8600 in zet omdat die wel een beetje HD decoding kan, en in combinatie met de 2Ghz proc wil ik wel eens zien hoe dat er uit ziet. En de 8600 gamet natuurlijk een stuk beter dan een HD2600 (die idd beter is in HD decoding)...

4. AMD Opteron 146 @2000Mhz
Ja, die had ik nog over. Mocht ik een nieuwe PC gaan bouwen schuif ik zo mijn dualcore door, en dan heb ik nooit meer wat nieuws nodig ( :/ ahum).
Ik koel het ding met een stock koeler van een opteron dualcore (die met de heatpipes). Dat gaat prachtig. Ik heb er een zalman regelaar tussen gehangen en op 2000 toeren hoor ik de fan niet meer en blijft te temperatuur op load onder de 35 graden!
Stil en goedkoop 8)

5. Overige
Geluidskaart onboard (HD audio van realtek). Slechte driversupport onder Vista (mocht iemand het willen weten, je moet beginnen met de nieuwste drivers en dan net zolang driver versies terug gaan tottie wel werkt).
Ook heeft de onboard kaart geen optische uitgang, wat natuurlijk een must is voor het kijken van DVD en hoger.
Memory: yokoyoko DDR1 op 400Mhz. Goedkoop en zoveel heb ik toch niet nodig.
Voeding: Ik heb de voor de Seasonic S12II gekozen, omdat deze niet duur was (68 euro ofzoiets) en ik hem bij dezelfde leverancier kon krijgen. De review zeiden dat deze stil was. Ik kan dit alleen maar beamen, want je hoort hem echt gewoon NIET. de processor fan hoor je, de case fans als het stil is en je oplet, maar de seasonic hoor je NIET; als je met je oor op dat ding ligt kan je de luchtverplaatsing horen :*) briljant dingetje voor een schappelijke prijs. Een fanless voeding is dus niet nodig met de seasonic voor de helft van het geld...

Mijn ervaring dusver:
Vista zuigt. Ik wilde eerst vista media center gaan draaien, maar op deze processor kan ik niet eens divx kijken op 1024, en dat vond ik onacceptable. Ook heb ik 2 dagen met de geluidsdriver zitten stoeien.
Ook mediacenter vond ik niet prettig werken. Ik klik liever met een draadloze muis wat muziek/films aan dan dat ik 20 menu's door moet met een remote die ik daarvoor moet gaan aanschaffen...
Gewoon XP geinstalleerd dus.
Op XP zit ik ook vast op 1024x768. Mijn TV kan op de VGA ingang 1360x768 aan, maar in mijn oude PC ging dat goed, bij deze laat de videokaart allerlei troep zien op het beeld. Daar heb ik dus echt een andere videokaart voor nodig.
Voor divx/dvd enzo is 1024 wel prima. Voor HD heb ik ook een andere kaart nodig omdat ik natuurlijk de digitale uitgang wil gaan gebruiken.
Ook kan ik van iemand een geluidskaart krijgen dus die gaat dan achter mijn surround setje (de onboard kaart heeft geen optische uitgang :( )

Al met al heb ik nu voor een kleine 300 euro een HTPC waar nog een videokaart in moet, maar waar ik qua geluid behoorlijk tevreden mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Angelus1753 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:48:
De silverstone was mijn nummer 1, maar die was nog niet uit, en hoe kan je in godensnaam een pc bouwen op 120Watt??? dan moet je zoveel speciale hardware kopen dat je project veel duurder wordt. Maar ik vondt hem wel heel mooi, en de support van Silverstone (Tony is tha man - zie overige fora) is briljant.
Moet volgens mij wel lukken? Ik denk dat mijn PC (zie specs hierboven) niet veel meer verbruikt in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
rsvmark schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 00:34:
Over dat display ben ik anders best tevreden hoor alles werkt en ziet er goed uit!!
Kleine letters van een afstand maar dat had ik ook wel verwacht!
Ben echt super tevreden met de fusion!!! Alles werkt, het vfd, de ir receiver en volume regeling onder vista ultimate 32 bit!!
Welke versie van de Antec Fusion heb jij? Ik heb vernomen dat de nieuwe Antec Fusion Black (in feite versie 2) een display heeft waarvan het contrast idioot slecht is ingesteld. De achtergrond schijnt blauw te zijn met nog iets feller blauwe letters en symbolen. Zie deze site. Voor zover ik heb begrepen is er nog geen oplossing voor dit probleem. Het houdt mij tegen de kast aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
ja ik had die foto's eerder gezien. Heb ik totaal geen last van, gewoon een net zwart scherm met blauwgroene letters. Als je wil maak ik er wel een foto van. Ik heb de zilvere V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
rsvmark schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:11:
ja ik had die foto's eerder gezien. Heb ik totaal geen last van, gewoon een net zwart scherm met blauwgroene letters. Als je wil maak ik er wel een foto van. Ik heb de zilvere V2
Foto's hoeft niet. Bedankt voor het aanbod, maar ik geloof je op je blauwe ogen. ;) Ik heb gehoord dat de zilveren V2 hetzelfde display zou hebben als de eerste versie. Alleen de Black versie (v2) zou een nieuwe uitgebreide LCD display hebben. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49
rsvmark schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:11:
En jouw VFD werkt naar behoren? Mijn V2 VFD loopt regelmatig vast en daarmee gepaard de IR remote. Tot nu toe heb ik nog maar enkel mensen met problemen met hun VFD scherm tegengekomen. Ik ben nu op zoek naar personen die wel een postieve ervaring met die schermen hebben. Dan kan ik concluderen dat ik iets fout doe of dat ik een slecht exemplaar op de kop getikt heb.

Antec fusion V2
Asus M2A-VM HDMI
Microsoft MCE afstandbediening
Zowel XP MCE als VISTA geprobeerd met orginele en beta drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:26
Ik heb tot nu toe al een heleboel HTPC ineengestoken.
Ze zijn tot nu toe allemaal in staat geweest om vlekkeloos 1080p materiaal af te spelen.
Ik test het zelf met H264 mkv, avi, mp4 en ogg/ogm materiaal.
Alle systemen zijn voorzien van Windows Xp Sp2 met Mediaportal software (gratis en super!).

Hieronder de top 3 van degene die ik het meest heb aangeraden en bijgevolg ook verkocht/samengesteld:

El Cheapo:

Asus M2A-VM HDMI
AMD AM2 X2 3600+
2Gb Ram
320Gb Samsung T166
Samsung DVD-RW
Antec Nsk 2400 kast.
Microsoft Remote IR + MCE Keyboard (erg leuke combo)

Zo heb ik er tot nu toe al zeker 5 verkocht. Het heeft alles wat een basic HTPC nodig heeft, punt.

Middenklasser:

Asus M2A-VM HDMI
AMD AM2 X2 5000+
2 Gb Ram
500Gb Samsung T166
Samsung DVD-RW
Antec Fusion Black (echt mooie kast)
Hauppauge 150MCE-OEM
Microsoft Remote IR + MCE Keyboard

Tot nu toe 3 gehad zo. Het is iets meer future-proof dan de vorige, want de processor is wat sneller.
De TV-kaart is ook leuk, en niet duur.

Alleskunner (deze heb ik zelf voor mijn ouders samengesteld)

Asus M2A-VM HDMI
AMD AM2 X2 5000+
2 Gb Ram
ATI HD2600 Pro
2 * 320GB T166 @ Raid 0 (echt snel)
Samsung DVD-RW
Antec Fusion Black + Nexus Fans
Hauppauge 500 MCE-OEM
Club3d Theatron Agrippa
Microsoft Remote IR + MCE Keyboard

Dit systeem is ongelooflijk voor een HTPC. Het speelt hier mooie 1080p beelden af op onze Samsung FULL HD LCD (vraag me niet welk type, zou het niet weten :P). Ook heb ik voor de Theatron Agrippa kaart gekozen omdat er gewoon spectaculair goed geluid uitkomt icm de Yamaha Home Theater set. De 3d kaart is voor als ik eens NFSU2/Fifa 2007/UT 2004 speel met vrienden op de LCD, wel leuk :)

Als je het geld hebt, zou ik je het laatste systeem aanraden.
Als je echt alleen maar films,avi,mkv,720/1080p materiaal afspeelt enzo, neem dan gewoon het 1ste systeem, maar dan met een iets mooiere kast en een tv-tuner oid...
Wil je echter een leuk compromis tussen prestatie/prijs/stilte/uitstraling en "future-proofheid" 8), dan is denk ik het 2de systeem zeer leuk.

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aries.Mu schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:08:
Ze zijn tot nu toe allemaal in staat geweest om vlekkeloos 1080p materiaal af te spelen.

El Cheapo:

Asus M2A-VM HDMI
AMD AM2 X2 3600+
2Gb Ram
320Gb Samsung T166
Samsung DVD-RW
Antec Nsk 2400 kast.

Als je echt alleen maar films,avi,mkv,720/1080p materiaal afspeelt enzo, neem dan gewoon het 1ste systeem, maar dan met een iets mooiere kast en een tv-tuner oid...
Je bent de eerste die dan 1080P soepel kan afspelen met deze combo waarvan de processor ook nog eens minder is dan AMD zelf opgeeft,minimaal 2,4Ghz voor 1080P :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Eh, nee hoor... Hoe kom je daar in godsnaam bij?

Iets opgeven in Ghz is bullshit. Dat is echt enorm achterhaald. Zeker sinds er ook dualcore processoren zijn. Ik heb nu de 2,1Ghz Athlon X2 BE2350 en die doet prima HD weergeven met een geintegreerde Gforce chipset videokaart.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 05-09-2007 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:01:
Eh, nee hoor... Hoe kom je daar in godsnaam bij?
Omdat ik alleen maar over problemen lees over dit bordje zodra het over 1080P gaat laat staan 1080P H264.

while H.264 requires that you use 2.4 GHz model (4600+ and above) en dit geldt dan voor de nieuwe biosupdate die er nog moet komen.

http://www.theinquirer.net/?article=41419

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 12019 op 05-09-2007 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik wil best beamen dat dat bordje niet de meest relaxte is. Maar dat je een 4600+ nodig hebt voor full HD? Nou volgens mij niet.

• rsvmark
Heb net H264 mkv afgespeeld en dat loopt toch echt belabbert op mijn asus bordje.
Zowel schokkerig beeld als niet synchroon lopen van beeld en geluid (beeld direct naar mijn sony lcd en geluid via optical naar mijn receiver).
De hd 2600 gaat dus besteld worden want de kwaliteit die ik zie is echt super!!!!!!!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat kan ook aan zat andere zaken liggen, zoals gebruikte codecs.

Ik heb een Asus M2v-vm met een 2.1Ghz dual core Athlon XP en daar draait het perfect op :). De m2a hdmi wil ik sowieso afraden. De component uitgang van dat ding is echt om te huilen zo slecht.

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:55
JvS schreef op donderdag 06 september 2007 @ 06:06:
Dat kan ook aan zat andere zaken liggen, zoals gebruikte codecs.

Ik heb een Asus M2v-vm met een 2.1Ghz dual core Athlon XP en daar draait het perfect op :). De m2a hdmi wil ik sowieso afraden. De component uitgang van dat ding is echt om te huilen zo slecht.
Haha dat is inderdaad zo...de eerste keer toen ik alles aansloot hebt ik eerst de component uitgang gebruikt en dat was inderdaad huilen met de pet op, maar ja ik was toch al van plan om over te stappen op s-video en dat werkt perfect! en dan is er natuurlijk nog HDMI of DVI...dus keuze zat om de component ingang links te laten liggen.
Verder weinig problemen hier met de M2A-HDMI

In de een andere thread "de ultieme HTPC" las ik over iemand die 1080p met een AMD X2 3800+ afspeelde...oke met hoge cpu load..maar zonder schokken.

Anoniem: 100643

M-audio kaartje werkt super goed in Xp, maar er zullen geen vista drivers komen!
Je kunt ook de 5.1 kaart nemen, omdat het signaal toch digitaal naar de Receiver zal worden gestuurd. Als de reciever dus DTS-EX Matrix ondersteunt zal hij het toch afspelen via je htpc.

• Luuk1983
Anoniem: 100643 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 08:44:
M-audio kaartje werkt super goed in Xp, maar er zullen geen vista drivers komen!
Je kunt ook de 5.1 kaart nemen, omdat het signaal toch digitaal naar de Receiver zal worden gestuurd. Als de reciever dus DTS-EX Matrix ondersteunt zal hij het toch afspelen via je htpc.
Om die reden gebruik ik gewoon de onboard soundcard. Dat ding hoeft niks te doen, maar geeft het signaal gewoon door naar de versterker van mijn geluidsset (in dit geval een Logitech Z-5500). Die heeft decoders voor Dolby Digital en DTS. Voor die paar spellen die ik speel (doe ik bijna nooit op me HTPC, daar heb ik me gewone PC voor) gebruik ik gewoon de 3 stereo plugs (voor 5.1) van de onboard geluids kaart. Goed, je hebt dan geen EAX enzo, maar dat hoeft van mij ook niet. Een losse geluidskaart is dus eigenlijk alleen de moeite waard als je geen geluidsset hebt met decoders en/of veel spellen gaat doen. Let op dat de Vista drivers in Vista van de Soundblaster X-Fi nog steeds geen Dolby Digital en DTS kunnen decoden (wat een erg slechte zaak is).

Ik heb nu bijna alles binnen. Helaas is het wachten nog op de bluray/dvd speler/brander en erger nog, het geheugen. Grmbl. Enfin, de kast origenae s21t is een beauty. Maar wat is nog indrukwekkender dan 1 s21t kast.... juist, 2x een s21t kast. Ik heb verder besloten in mijn systeem nog een 150 gig raptor schijf te instaleren voor Vista.
Heb nu even snel systeempje geinstalleerd met een dvd speler en wat geheugen wat ik nu had liggen. Draait als een tierelier. Zal binnekort verslagje plaatsen van de s21T.

Afbeeldingslocatie: http://img368.imageshack.us/img368/2074/1000272ut3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBaaco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2023
JvS schreef op woensdag 05 september 2007 @ 23:01:
...Ik heb nu de 2,1Ghz Athlon X2 BE2350 en die doet prima HD weergeven met een geintegreerde Gforce chipset videokaart.
En h264/core avc/1080p etc? Hoe trekt je proc die codecs icm met je mobo Asus m2v-vm?
En is je 1gb nog voldoende?
Wat doe je er verder mee, gedurende 1080p afspelen is mijn vraag eigenlijk?

Greetz MrBaaco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Luuk1983 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 09:24:
[...]

Om die reden gebruik ik gewoon de onboard soundcard. Dat ding hoeft niks te doen, maar geeft het signaal gewoon door naar de versterker van mijn geluidsset (in dit geval een Logitech Z-5500). Die heeft decoders voor Dolby Digital en DTS. Voor die paar spellen die ik speel (doe ik bijna nooit op me HTPC, daar heb ik me gewone PC voor) gebruik ik gewoon de 3 stereo plugs (voor 5.1) van de onboard geluids kaart. Goed, je hebt dan geen EAX enzo, maar dat hoeft van mij ook niet. Een losse geluidskaart is dus eigenlijk alleen de moeite waard als je geen geluidsset hebt met decoders en/of veel spellen gaat doen. Let op dat de Vista drivers in Vista van de Soundblaster X-Fi nog steeds geen Dolby Digital en DTS kunnen decoden (wat een erg slechte zaak is).
Dat dacht ik dus ook, maar de onboard geluidschips bewerken het geluid toch zo blijkt. Alle bronsignalen woren namelijk geupsampled naar 48kHz. Of dat ook geldt voor bronsignalen die al 48kHz zijn weet ik niet. Maar aangezien ik veel cd-audio (44.1 Khz) ga gebruiken en absoluut geen bewerking wil hebben, kies ik voor de M-Audio kaart icm Win XP of MCE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-04 15:05
Ik ben ook aan het klussen met een HTPC en heb mijn oog laten vallen op de Coolermaster CM Media 260. Nu weet ik dat hier een risercard bij moet alleen vroeg ik me toch af of mijn moederbord compatible is, het gaat om een Aopen AK79G 1394.
Afbeeldingslocatie: http://www.ocinside.de/assets/mainboard/aopen_ak79g_u.jpg
Mag ik er dan vanuit gaan dat de AGP het 7e slot is? (en dat de kans groot is dat het past?)

Zie onderstaande plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/product_common_images/4bbf0ef19a7e9a9f1d0b48763cbae9a3.jpg

Jep, dat is het AGP slot.. Dus zou moeten werken.

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 21:16
Weet iemand hoe het met de geluidsproductie van de Antec Fusion Black 430 zit? De kast vind ik echt lastig... Zoveel keus, en niemand in mijn omgeving die al een htpc heeft. Dus niemand die ik eens flink kan ondervragen.

En hoe zit het me de geluidsproductie van de verschillende DVD-RW drives? Weet iemand daar wat over?

Verder ben eigenlijk wel uit over de rest van mijn systeem (Asus plankje, AMD X2 5000+, 2GB ram)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ernstblaauw schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:23:
Weet iemand hoe het met de geluidsproductie van de Antec Fusion Black 430 zit? De kast vind ik echt lastig... Zoveel keus, en niemand in mijn omgeving die al een htpc heeft. Dus niemand die ik eens flink kan ondervragen.

En hoe zit het me de geluidsproductie van de verschillende DVD-RW drives? Weet iemand daar wat over?

Verder ben eigenlijk wel uit over de rest van mijn systeem (Asus plankje, AMD X2 5000+, 2GB ram)
De originele geluidsproductie van de Antec is laag te noemen. Prima inzetbaar in de huiskamer. De 2 grote fan's aan de zijkant zijn in 3 stappen regelbaar en op de laagste stand behoorlijk geluidsarm.
Ik weet natuurlijk niet wat je overige hardware met koeling aan geluid gaat produceren?

Omdat ik mijn HTPC in een kast heb staan heb ik gekozen voor een externe USB drive van LG type 2166D en deze is in ieder geval erg rustig tijdens werking.

[ Voor 9% gewijzigd door hardware-lover op 12-09-2007 14:35 ]

Testing, one, two ...

• ernstblaauw
hardware-lover schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:33:
[...]

De originele geluidsproductie van de Antec is laag te noemen. Prima inzetbaar in de huiskamer. De 2 grote fan's aan de zijkant zijn in 3 stappen regelbaar en op de laagste stand behoorlijk geluidsarm.
Ik weet natuurlijk niet wat je overige hardware met koeling aan geluid gaat produceren?

Omdat ik mijn HTPC in een kast heb staan heb ik gekozen voor een externe USB drive van LG type 2166D en deze is in ieder geval erg rustig tijdens werking.
De koeler voor de proc moet ik nog kiezen, maar daarover is genoeg te vinden.

[Update 1]
Ik bedenk me nu nog een vraag: heeft iemand ervaring met Digitenne in een htpc? Is de enige oplossing deze externe USB ontvanger? Of heeft iemand een andere oplossing?

[Update 2]
Ja ik weet het, altijd eerst zoeken. Op http://www.firedtv.nl/ bieden ze ook interne en externe oplossingen aan. Heeft iemand er ervaringen mee?

[ Voor 8% gewijzigd door ernstblaauw op 12-09-2007 15:21 ]

• rsvmark
Persoonlijk vind ik de fusion erg stil.
Ikzelf heb de combinatie van een energiezuinige AMD be-2350 met een scythe mini ninja koeler en kan dus volstaan met passieve koeling.

Als hd heb ik de samsung spinpoint 500 gb en deze is echt niet te horen!
Ook de samsung dvd brander hoor ik weinig maar moet ook wel zeggen dat ik weinig dvd’s draai maar meer afspeel van hd!

• ernstblaauw
rsvmark schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:26:
Persoonlijk vind ik de fusion erg stil.
Ikzelf heb de combinatie van een energiezuinige AMD be-2350 met een scythe mini ninja koeler en kan dus volstaan met passieve koeling.

Als hd heb ik de samsung spinpoint 500 gb en deze is echt niet te horen!
Ook de samsung dvd brander hoor ik weinig maar moet ook wel zeggen dat ik weinig dvd’s draai maar meer afspeel van hd!
Welk moederbord heb jij erbij?
Ik zit nog te twijfelen over de processor; ik kan natuurlijk altijd nog een ATI 2600 Pro erbij gooien als ik
1) een HD monitor heb
2) er veel meer content beschikbaar is
3) ik een HD-DVD/Blu-Ray lezer heb

[ Voor 16% gewijzigd door ernstblaauw op 12-09-2007 16:50 ]

• rsvmark
Ik heb de asus m2a-vm hdmi
En gebruik mijn htpc op een full hd sony 46w2000
Binnenkort bestel ik ook de floppydtv voor digitale tv van casema

[ Voor 70% gewijzigd door rsvmark op 12-09-2007 17:01 ]

• -Moondust-
In tegenstelling tot wat in mijn startpost staat gaat mijn voorkeur uit naar de Antec Fusion, maar ik wil wel echt een stil systeem hebben. Bij stille passages in film en muziek wil ik het apparaat op 2 meter afstand niet horen. De Fusion kan denk ik stiller gemaakt worden met stillere casefans (Nexus of Papst) en een passief gekoelde CPU (zoals met de Ninja Mini van rvsmark) en videokaart (b.v. de Club3D 2600 pro passive). De vragen waar ik daarna nog mee zit zijn de volgende.

1. Zijn de mATX borden qua stabiliteit en snelheid vergelijkbaar met gewone ATX moederborden? En wat is het stabielste (meest betrouwbare) mATX moederbord dat er momenteel is?

2. Ik wil naast een passief gekoelde videokaart ook een geluidskaart (M-Audio Revolution 7.1 die werkelijk zonder bewerking een digitaal bronsignaal kan doorgeven via de S/PDIF) en een wifi-kaart inbouwen. Dit betekent dat ik op een mATX bord alle beschikbare slots moet gebruiken. Ik vraag me af of dat wel kan met een koelelement op de videokaart aan de kant van de twee PCI-sloten. Of zijn er ook passief gekoelde 2600 pro kaarten die een passief koelelement aan de CPU-kant hebben?

3. Hoe zit het nu met de display op de Antec Fusion Black? Welk onderstaand plaatje geeft weer wat ik kan verwachten?

Afbeeldingslocatie: http://www.insanegenius.com/fusionblack/pictures/LCD_Antec_Contrast_High_Small.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.insanegenius.com/fusionblack/pictures/LCD_SoundGraph_iMon_OEM.jpg

Wie heeft info m.b.t. het bovenstaande?

[ Voor 11% gewijzigd door -Moondust- op 12-09-2007 20:05 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:56
-Moondust- schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:02:
In tegenstelling tot wat in mijn startpost staat gaat mijn voorkeur uit naar de Antec Fusion, maar ik wil wel echt een stil systeem hebben. Bij stille passages in film en muziek wil ik het apparaat op 2 meter afstand niet horen. De Fusion kan denk ik stiller gemaakt worden met stillere casefans (Nexus of Papst) en een passief gekoelde CPU (zoals met de Ninja Mini van rvsmark) en videokaart (b.v. de Club3D 2600 pro passive). De vragen waar ik daarna nog mee zit zijn de volgende.

1. Zijn de mATX borden qua stabiliteit en snelheid vergelijkbaar met gewone ATX moederborden? En wat is het stabielste (meest betrouwbare) mATX moederbord dat er momenteel is?

2. Ik wil naast een passief gekoelde videokaart ook een geluidskaart (M-Audio Revolution 7.1 die werkelijk zonder bewerking een digitaal bronsignaal kan doorgeven via de S/PDIF) en een wifi-kaart inbouwen. Dit betekent dat ik op een mATX bord alle beschikbare slots moet gebruiken. Ik vraag me af of dat wel kan met een koelelement op de videokaart aan de kant van de twee PCI-sloten. Of zijn er ook passief gekoelde 2600 pro kaarten die een passief koelelement aan de CPU-kant hebben?

3. Hoe zit het nu met de display op de Antec Fusion Black? Welk onderstaand plaatje geeft weer wat ik kan verwachten?

[afbeelding]

[afbeelding]

Wie heeft info m.b.t. het bovenstaande?
je plannen klinken zeker goed maar een paar dingen moet je toch echt niet vergeten denk ik. Als je alles passief hebt, dan bouwt de warmte in je kast zich snel op en zal je toch weer sneller draaiende casefans moeten hebben om dat normaal af te voeren. Dus ik zou niet teveel geld uitgeven aan passief spul. Bijvoorbeeld een voeding met een 120mm fan kan behoorlijk stil zijn. Antwoord op je vragen

1. Ja ze zijn even snel en even stabiel. Welk mobo goed is hangt natuurlijk vanaf welke cpu je erop wil zetten.

2. die videokaarten zijn er wel maar ik weet niet of er een is 2600 die dat ook heeft. Maar je zou er ook over na kunnen denken je eisen iets af te zwakken en de onboard digitale uitgang van de geluidskaart te kunnen gebruiken. Tja misschien iets minder zuiver maar merk je dat echt?

3. Ik denk dat het uiteindelijke resultaat ergens tussen in ligt. Hangt ook af van het licht van de omgeving.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• -Moondust-
Ramon schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:35:
1. Ja ze zijn even snel en even stabiel. Welk mobo goed is hangt natuurlijk vanaf welke cpu je erop wil zetten.

2. die videokaarten zijn er wel maar ik weet niet of er een is 2600 die dat ook heeft. Maar je zou er ook over na kunnen denken je eisen iets af te zwakken en de onboard digitale uitgang van de geluidskaart te kunnen gebruiken. Tja misschien iets minder zuiver maar merk je dat echt?

3. Ik denk dat het uiteindelijke resultaat ergens tussen in ligt. Hangt ook af van het licht van de omgeving.
1. Ik wil een zuinige AMD X2 BE-2350 of BE-2400 inbouwen.

2. De htpc gaat dienst doen in een echte home theater (aparte kamer) met een beamer (op termijn een full HD beamer) en 6.1 speakerset (vloerstaanders), een bovengemiddelde ht-set dus. Ik wil dus geen compromissen sluiten aangaande beeld en geluid. Ik heb veel gelezen over digitale geluidsoverdracht en een onboard geluidschip doet dat gewoon veel minder goed dan een kaart als de M-audio Revolution. Ik snap je punt, maar wil dus niet tornen aan het plan een aparte video- en geluidskaart in te bouwen. Het moet gewoon passen en goed werken en anders moet ik op zoek naar een andere kast.

3. Zoals gezegd gaat de htpc dienst doen in een echte home theater waar het dus aardedonker is. Ik zit niet te wachten een een fel schijnend en/of slecht leesbaar (door laag contrast) display. Zo'n blauwe achtergrond vind ik echt vreselijk lelijk en hoogstwaarschijnlijk heel storend. Als de display is zoals op het tweede plaatje, dan vind ik het prachtig.

• Mediacj
  • Laatst online: 23:35
Ik zit niet te wachten een een fel schijnend en/of slecht leesbaar (door laag contrast) display. Zo'n blauwe achtergrond vind ik echt vreselijk lelijk en hoogstwaarschijnlijk heel storend. Als de display is zoals op het tweede plaatje, dan vind ik het prachtig.
Ik denk dat ik je moet teleurstellen het lijkt bij mij veel meer op het bovenste plaatje dan de onderste, maar dan wel veel scherper. Maar ik ben er niet echt tevreden over.

[ Voor 8% gewijzigd door Mediacj op 12-09-2007 22:02 ]

• -Moondust-
Mediacj schreef op woensdag 12 september 2007 @ 22:01:
[...]

Ik denk dat ik je moet teleurstellen het lijkt bij mij veel meer op het bovenste plaatje dan de onderste, maar dan wel veel scherper. Maar ik ben er niet echt tevreden over.
En hoeveel licht geeft dat ding af? Kan je daar een indruk van geven?

• Mediacj
  • Laatst online: 23:35
Ja hoe beschrijf je dat, redelijk wat licht maar niet echt storend. De scrollende letters (in het midden)zijn redelijk goed te lezen van 2 meter afstand, maar alle andere icoontjes zie je amper op het harddisk icoontje na (linksboven)

Verder worden er maar een beperkt aantal icoontjes gebruikt.

• m3gA
  • Laatst online: 21-04 05:59
Aries.Mu schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:08:

El Cheapo:

Asus M2A-VM HDMI
AMD AM2 X2 3600+
2Gb Ram
320Gb Samsung T166
Samsung DVD-RW
Antec Nsk 2400 kast.
Heb je een winkel waar je al deze onderdelen kunt bestellen? Of bestel je ze bij meerdere? ik ben met de pricewatch bezig geweest maar kan geen enkele winkel vinden die alles heeft. Keyboard is niet nodig.Managen doe ik wel met remote desktop oid.

[ Voor 5% gewijzigd door m3gA op 13-09-2007 09:03 ]

• rsvmark
m3gA schreef op donderdag 13 september 2007 @ 09:03:
[...]

Heb je een winkel waar je al deze onderdelen kunt bestellen? Of bestel je ze bij meerdere? ik ben met de pricewatch bezig geweest maar kan geen enkele winkel vinden die alles heeft. Keyboard is niet nodig.Managen doe ik wel met remote desktop oid.
Je moet even goed kijken op de sites zelf. De pricewatch is niet echt betrouwbaar als het gaat om wat welke zaak wel en niet kan leveren!!!!

• MrDwazo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-04 14:33
@ Aries.mu

Wat zijn ongeveer de 3 richtprijzen voor de systemen welke je benoemd heb?
Daarnaast kunnen deze makkelijk blue-ray / hd-dvd iso afspelen.
En hoe is het beeld over component aangezien de htp middels component aande HD-beamer wordt gekoppeld

Alvast bedankt voor de info
Pagina: 1 2 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet gemaakt voor zogenaamde 'welke moet ik nemen?' vragen (zie CSL Beleid). Ga dus niet een lijstje specs posten met de vraag of het goed is!