Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid

Pagina: 1 ... 17 ... 49 Laatste
Acties:
  • 421.814 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gerritjuh schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:08:
[...]

Ik wil ook niet zeuren ;)

A:) Uit het bericht kun je opmaken dat het om x264 gecodeerde films gaat, er wordt gesproken over een HD film 1080p met een grootte van 10Gb, daaruit zou je op kunnen maken dat het om een gecomprimeerde film gaat. x264 wordt (nog) niet hardware matig ondersteund (dat is al meerdere malen aan de orde gekomen).

B:) Er staat dat hij met Hooligans ook problemen heeft ondervonden.
/me kijkt onschuldig naar boven :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 23:39
Pegasus schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:34:
Opzich speelt een 720p VC-1 stream, 720p x264 en 1080p MPEG2 prima af, waarbij de CPU belasting bij VC-1 ongeveer 80% is en bij x264 ongeveer 40% (met dank aan CoreAVC). Alleen zie ik bij camera bewegingen van links naar rechts of andersom een kleine vervorming horizontaal over de breedte van het scherm. Het lijkt wel of een strook van 5 cm hoog een fractie achter blijft bij de rest van het beeld. Met FFDshow heb ik dezelfde ervaring
Hmm, ik heb iets gelijksoortigs gehad wanneer ik het Catalyst Control Center had geinstalleerd. Ik doe het nu dus maar zonder.
En nu het goede nieuws ! Het beeld kan er wel perfect uitzien met VLC player ! En met een systeem belasting, ja echt, ik geloofde het zelf ook niet, van 14-20% >:)
Ook voor zware 1080p x264 mkv's? Dat klinkt als hardwarematige versnelling hoor. Ik ga VLC Player ook ff proberen aanstaand weekend. Maar ja, dan krijg ik ruzie met Legolas_1973, want die vindt dat ik aan het 2e topic moet werken. En ergens heeft hij daar ook wel gelijk in, maar ik maak telkens de keuze mijn tijd aan andere dingen te besteden.
Ik betwijfel of het echt aan pure processor kracht ligt. Ik denk dat de juiste codecs en die goed instellen, kan bepalen hoe het resultaat eruit ziet.
Zelfs zware 1080p x264 mkv's afspelen tot max 20% cpuload op enkel de processor lijkt me een utopie. De meeste gebruikers zitten met cpu gebruik (ook VLC Player) toch wel redelijk op 1 lijn. Daarbij komt telkens weer CoreAVC als minst cpu belastend naar voren, maar tegelijkertijd is de opinie van de meesten dat b.v. fddshow een betere beeldkwaliteit levert.
Het lijkt mij zinvol een aparte topic over codecs in combinatie met CPU's en chipsets te starten, waarbij we de verschillende opties en resulaten/ervaringen beter naast elkaar zetten.
Ja, mee eens, een langdurige discussie past niet in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:03
-Moondust- schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:26:
[...]

Hmm, ik heb iets gelijksoortigs gehad wanneer ik het Catalyst Control Center had geinstalleerd. Ik doe het nu dus maar zonder.

[...]

Ook voor zware 1080p x264 mkv's? Dat klinkt als hardwarematige versnelling hoor. Ik ga VLC Player ook ff proberen aanstaand weekend. Maar ja, dan krijg ik ruzie met Legolas_1973, want die vindt dat ik aan het 2e topic moet werken. En ergens heeft hij daar ook wel gelijk in, maar ik maak telkens de keuze mijn tijd aan andere dingen te besteden.

[...]

Zelfs zware 1080p x264 mkv's afspelen tot max 20% cpuload op enkel de processor lijkt me een utopie. De meeste gebruikers zitten met cpu gebruik (ook VLC Player) toch wel redelijk op 1 lijn. Daarbij komt telkens weer CoreAVC als minst cpu belastend naar voren, maar tegelijkertijd is de opinie van de meesten dat b.v. fddshow een betere beeldkwaliteit levert.

[...]

Ja, mee eens, een langdurige discussie past niet in dit topic.
Hi moondust,

Nee, zware x264 op 1080p heb ik nog niet getest. Alleen 1080p MPEG-2 bestanden.

En inderdaad heb ik de indruk dat Catalyst Control Center invloed heeft op het beeld. Ik ga hem vanavond eens uitschakelen. Ik heb toch weinig aan versie 7.2, want daar ontbreken de nodige instelmogelijkheden in.

Ik denk dat ik dit jaar misschien een Bluray speler ga installeren en dan ook zo'n nieuwe HD3450/3470 Radeon kaart voor de hardwarematige versnelling. Die kaarten kosten bijna niets: € 40-50. Een E8400 met mobo en 1333 MHz geheugen heeft een hogere meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Moondust- schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:26:
nou ruzie niet hoor... maar ja het is wel prettig en jij hebt je opgeworpen om een nieuw topic te maken waarvoor we je uiteraard dankbaar zijn. _/-\o_ echter wordt het nu al een poosje uitgesteld en van uitstel komt afstel dus af en toe gooi ik een balletje op...

respect 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

Ik heb net in het Core 2 Duo info / overclock topic het volgende vernomen:
"Ik kon een E6750 op 3.2GHz i.c.m. een Scythe Infinity 100% fanloos laten orthos stressen. Dus dat zal bij de 45nm serie, zeker geen probleem zijn."
:D

Ik zag dat hier de eerste mensen hun E8400 binnenkregen.....
Graag zou ik van iemand willen weten of je deze cpu fanloos kunt laten draaien. En of er een mogelijkheid op het moederbord aanweizg is (asus P5E-VM HDMI o.i.d.) om je CPU onder te volten.
Hierdoor kun je nog koeler en dus stiller draaien..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-08 09:15
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:24:
[...]als je niet veel haast hebt (zoals ik) zou ik wachten tot de 3450 / 3470 verkrijgbaar is.

deze is op 55nm en dus stiller/koeler/zuiniger
sneller dan voorgangers
en verbeterde UVD engine
Wat betreft die UVD engine, daar moet ik induiken.
Je zegt dat een 34xx sneller is dan zijn voorgangers? Ik neem aan dat je duid op de 2600 serie die ik wil gaan halen. 'k heb ergens een test gelezen waaruit blijkt dat de nieuwe 3650/70 zelfs bijna niks sneller zijn (gem. 3% volgens mij) dan de 2600, dan neem ik aan dat de 34xx serie al helemaal niet sneller is. Daarnaast zijn de 2600's ook zuiniger volgens mij..

'k zoek effe of ik die info nog kan vinden.

** EDIT **
The test result shows RV635 have a limited performance improvement.In almost all test subjects the card only outperform HD 2600XT less than 10% present.

HD2600XT vs HD3680 benchmarks

The data is quite surprising. No matter full load or idle, HD 3670 sucks more power than the old 65nm HD2600XT.

HD2600XT vs HD3680 power consumption

Conclusie:
From the roadmap of AMD, we can see HD 3600 family will take the place of HD 2600 series. The price will be about 100USD. User will ask how much is the improvement? Actually not much. The average improvement is about 3%. Let’s hope it is just a another Catalyst issue, and AMD will rise the actual performance of HD 3600 series by releasing a new version of Catalyst in the near future.

Dus lijkt een 34xx serie me absoluut geen alternatief voor de 2600PRO/XT. Ik zat zelfs nog te kijken naar de 38xx serie maar die zijn bijna 2x zo duur en gamen zal ik bijna niet gaan doen op deze PC.

[ Voor 40% gewijzigd door -Leon- op 29-01-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Pegasus schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:42:
[...]

Hi moondust,

Nee, zware x264 op 1080p heb ik nog niet getest. Alleen 1080p MPEG-2 bestanden.
1080p MPEG-2 bestanden zijn toch TS-bestanden? Die worden bij mijn weten wel hardwarematig versneld. Dat zou in ieder geval de lage cpuload verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:50:
[...]

nou ruzie niet hoor... maar ja het is wel prettig en jij hebt je opgeworpen om een nieuw topic te maken waarvoor we je uiteraard dankbaar zijn. _/-\o_ echter wordt het nu al een poosje uitgesteld en van uitstel komt afstel dus af en toe gooi ik een balletje op...

respect 8)
Hehe, was ook ironisch bedoeld. Neigt inderdaad naar afstel, maar dat is neit de insteek. Afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Iemand met een antec fusion 430 die weet waar je de connectors labeled M/B PWR & GND moet aansluiten? snap het niet helemaal en de website van antec snap ik het ook niet helemaal wat nou de bedoeling is precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 18:55
Er zit toch wel een boekje bij? M/B PWR lijkt me staan voor Motherboard Power, dus om je computer aan te zetten, GND is misschien Ground?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GND= ground
PWR=power
M/B :? motherboard klinkt logisch maar zou het niet weten

je moet op het boekje van het mainboard kijken daar zal je een pin lay out zien. de stekkertjes hebben een klein pijltje het pijltje is de + en de andere de -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vroeg me trouwens nog af of het verplicht is om koelpasta te gebruiken( ja ik weet het heb er weinig verstand van :D)? En zo ja is dit ingewikkeld? En welke kan ik dan het beste gebruiken.
Ik heb trouwens een ninja mini en E8400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
ja alleen me pc kan ik al aan zetten dus power switch is al aangesloten en de antec website wordt ik ook niet wijzer van. http://www.antec.com/ec/s...Q.php?Qnumber=12&FAQno=24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:00:
vroeg me trouwens nog af of het verplicht is om koelpasta te gebruiken( ja ik weet het heb er weinig verstand van :D)? En zo ja is dit ingewikkeld? En welke kan ik dan het beste gebruiken.
Ik heb trouwens een ninja mini en E8400
Het beste schijnt Arctic Silver te zijn (tubetje van 3,5 gram ofzo). Je hebt echt maar heel weinig nodig. Ik meen dat de richtlijn is 3/4 rijstkorrel in het midden van de proc doen en NIET uitsmeren (waarschijnlijk om luchtbellen te voorkomen). Dan de koeler erop doen en ik neem aan zodanig dat de Arctic Silver naar alle kanten min of meer gelijk wordt uitgesmeerd doordat je de koeler erop drukt. Er is vast wel ergens een mini-tutorial te lezen in de FAQ op dit forum. Kijk daar even naar. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
ik gebruik die van zalman zit handig kwastje bij om het uit te smeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07-2024
-Moondust- schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:34:
[...]

Het beste schijnt Arctic Silver te zijn (tubetje van 3,5 gram ofzo). Je hebt echt maar heel weinig nodig. Ik meen dat de richtlijn is 3/4 rijstkorrel in het midden van de proc doen en NIET uitsmeren (waarschijnlijk om luchtbellen te voorkomen). Dan de koeler erop doen en ik neem aan zodanig dat de Arctic Silver naar alle kanten min of meer gelijk wordt uitgesmeerd doordat je de koeler erop drukt. Er is vast wel ergens een mini-tutorial te lezen in de FAQ op dit forum. Kijk daar even naar. Succes!
En hierzo: http://www.arcticsilver.com/ins_route_step2intelas5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankuyk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-03-2021
-Moondust- schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 07:57:
[...]

Obsidian heeft reeds geantwoord, maar ik zal het ook nog ff doen, aangezien je vragen ook aan mij gericht zijn.

2. Ja dat klopt. Je hoeft nadat je de zaak goed hebt geconfigureerd niets meer te doen. Als je het instellingenscherm van M-audio open hebt staan op het goede tabblad en je speelt na elkaar muziek en een film af dan kan je zien dat de output frequentie wijzigt. Werkt perfect, alleen Vista is vooralsnog een probleem daar hiervoor geen drivers zijn.

3. Ik gebruik sinds een week of 2 Media Portal (opensrouce). Dat kost wel veel tidj om te tunen, maar dan biedt het ook meer functionaliteit dan Media Center.
Moondust en Obsidian,

beide nogmaals dank voor jullie feedback,

Ik wil voorlopig niet overstappen op windows vista , en blijf MCE 2005 gebruiken , toch nog 1 vraag aan moondust heb je M-audio video revolution kaart ook getest met Windows MCE 2005 of alleen media Portal gebruikt.

Als dit zo is dan heb ik mijn geluidskaart gevonden

m vr gr

jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankuyk
Dracula schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:42:
[...]

Txs.

Ik heb ook geen idee hoe ik die rubber dingen vast moet krijgen.
Dracula

Normaal gesproken trek je "rubbere dingen " eerst door het gat van de ventilator waar je bevestigingsschroef in draait. Als je dit vervolgens 4 keer gedaan heb daarna plaats je de ventilator voor de 4 gaten in de behuizing . Daarna trek je de "rubbere dingen " door totdat je in de uitsparing zit van de "rubbere dingen "

http://www.ikbenstil.nl/P...07f3129d01a582762de4597ac

Zie boven staande site en als plaatje uitvergroot zie dat er 2 uitsparingen in zitten in de ene uitsparing moet de ventilator in komen en in de volgende uitsparing het gat van de beuzing.

hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest. Het werkt perfect heb het ook in mijn HTPC gezet en elke fan op 7 Volt laten draaien i.p.v 12 Volt dit scheelt nog het meest in geluid .

Mijn HTPC maakt minder lawaai als de harddisk recorder vergeet h'm zelfs soms uitzetten.

m vr gr

Jan

[ Voor 35% gewijzigd door jankuyk op 29-01-2008 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankuyk
Dracula schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:02:
ja alleen me pc kan ik al aan zetten dus power switch is al aangesloten en de antec website wordt ik ook niet wijzer van. Qnumber=12&FAQno=24
Dracula,

Zoals ik het lees moet je deze module aansluiten op je moederbord waar je normaal gesproken de power button op aansluit , de afstandbediening windows MCE kan dan dan je PC aan en uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
Hmm heb alles nu in elkaar zitten alleen me display doet het niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
jankuyk schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:22:
[...]

Ik wil voorlopig niet overstappen op windows vista , en blijf MCE 2005 gebruiken , toch nog 1 vraag aan moondust heb je M-audio video revolution kaart ook getest met Windows MCE 2005 of alleen media Portal gebruikt.

Als dit zo is dan heb ik mijn geluidskaart gevonden
Ik heb de kaart niet getest in Media Center, waarom zou ik dat doen? De kaart werkt prima met de laatste win xp drivers en daar maakt Media Center natuurlijk ook gebruik van. Ik heb nog geen enkel probleem met de M-audio gehad, 1 keer ingesteld en daarna gewoon gedaan wattie moet doen. What more can I say?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Dracula schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:50:
ik gebruik die van zalman zit handig kwastje bij om het uit te smeren
Ik heb begrepen (ook uit onderstaande tutorial/guide) dat uitsmeren helemaal niet zo'n goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
jankuyk schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 23:37:
[...]

Dracula

Normaal gesproken trek je "rubbere dingen " eerst door het gat van de ventilator waar je bevestigingsschroef in draait. Als je dit vervolgens 4 keer gedaan heb daarna plaats je de ventilator voor de 4 gaten in de behuizing . Daarna trek je de "rubbere dingen " door totdat je in de uitsparing zit van de "rubbere dingen "

http://www.ikbenstil.nl/P...07f3129d01a582762de4597ac

Zie boven staande site en als plaatje uitvergroot zie dat er 2 uitsparingen in zitten in de ene uitsparing moet de ventilator in komen en in de volgende uitsparing het gat van de beuzing.

hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest. Het werkt perfect heb het ook in mijn HTPC gezet en elke fan op 7 Volt laten draaien i.p.v 12 Volt dit scheelt nog het meest in geluid .

Mijn HTPC maakt minder lawaai als de harddisk recorder vergeet h'm zelfs soms uitzetten.

m vr gr

Jan
De rubberen dingen waar wij het over hadden zien er heel anders uit en werken ook heel anders als die jij nu laat zien. Gaat hier om de noctua fan en die heeft juist rubberen dingen die eerst in kast vast moeten en dan aan de fan. Maar bedankt voor je reply.

Iets onder mijn vraag stond trouwens ookal de oplossing maar goed hoe meer hoe beter zullen we maar zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
-Moondust- schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 07:48:
[...]

Ik heb begrepen (ook uit onderstaande tutorial/guide) dat uitsmeren helemaal niet zo'n goed idee is.
Nou ik heb eerst een druppeltje in het midden gedaan en toen was nog niet eens de helft bedekt, toen ben ik gaan smeren.

Moet trouwens zeggen dat de E8400 mooi op temperatuur blijft, 27 graden.
Nog geen stress test gedaan maar lijkt mij dat hij ook goed passief gekoeld kan worden.

Nu nog uitvinden waar me display niet werkt en ik ben een gelukkig mens.

[ Voor 25% gewijzigd door Dracula op 30-01-2008 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Dracula schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 07:53:
[...]

Nou ik heb eerst een druppeltje in het midden gedaan en toen was nog niet eens de helft bedekt, toen ben ik gaan smeren.
Ik denk dat je gelijk hebt, ik heb nu wat guides gelezen en allemaal zeggen ze dat je moet uitsmeren. Wel je koeler van tevoren ff inwassen met dat spul (erop smeren en dan met zachte doek eraf poetsen zodat de microscopisch kleine putjes en geultjes op het koeleroppervlak zijn gevuld. Wanneer de koeler erop zit nog ff goed heen en weer draaien zodat luchtbelletjes worden voorkomen.

Eigenlijk snap ik die procbakkers niet zo. Waarom maken ze geen koeler aan de proc vast in de fabriek? Dat lijkt me voor de warmtegeleiding de beste oplossing.
Dracula schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 07:53:
Moet trouwens zeggen dat de E8400 mooi op temperatuur blijft, 27 graden.
Nog geen stress test gedaan maar lijkt mij dat hij ook goed passief gekoeld kan worden.
Ah mooi, ik ben benieuwd wat zijn prestaties zijn bij de verschillende smaken mkv (720p en 1080p met diverse bitrates). En ook ben ik nieuwsgierig naar de overklokbaarheid. Hoe koel jij ook weer? Passieve Scythe Mini ninja? Wellicht dat er nog 10-15% meer uit te trekken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakove
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
-Moondust- schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 08:06:
[...]

Eigenlijk snap ik die procbakkers niet zo. Waarom maken ze geen koeler aan de proc vast in de fabriek? Dat lijkt me voor de warmtegeleiding de beste oplossing.
Boxed proc's komen toch met koeler.. :) maar ja.. als jij je eigen koeler wilt gebruiken (die scythe bijv) dan is t wel zo makkelijk dat je een cpu zonder koeler erop kan kopen hè.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
-Moondust- schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 08:06:
[...]

Ah mooi, ik ben benieuwd wat zijn prestaties zijn bij de verschillende smaken mkv (720p en 1080p met diverse bitrates). En ook ben ik nieuwsgierig naar de overklokbaarheid. Hoe koel jij ook weer? Passieve Scythe Mini ninja? Wellicht dat er nog 10-15% meer uit te trekken is.
Momenteel zit er een Scythe Mini ninja op.

Ik moet nu eerst kijken of ik MCE of media portal ga draaien. Ben er nog niet helemaal uit.

Daarnaast moet ik de display van de Antec kast nog aan de praat krijgen. (hopen dat er niks stuk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaajee schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:46:
[...]

Als je nou toch interesse hebt in het weergeven van x264 bestanden, neem dan even de moeite om dit topic daaromtrent even door te nemen. Desnoods zoek je in dit topic even op x264......

Tipje van de sluier, enigszins cryptisch wellicht: het is eerder andersom; x264 'doet iets niet helemaal goed' waardoor de kaarten met hw-matige 264 ondersteuning er niets mee kunnen........
Probeer dat topic te vinden, maar krijg het niet te pakken.
Heb huidig draadje uiteraard al doorgenomen, maar het is me gewoon niet helemaal duidelijk. Ik blijf met de vraag zitten of het uberhaupt zin heeft om een systeem met losse videokaart te kopen als dat ding toch niets doet voor x264 (blue-ray ga ik toch nog niet aan). Kan ik wellicht beter mijn geld in een E-8400 stoppen en over een tijd een losse kaart erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
Een losse kaart kost echt niet veel hoor heb zelf een club3d hd2600 voor nog geen 70 tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22

bosaap22

Dracula schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:45:
Een losse kaart kost echt niet veel hoor heb zelf een club3d hd2600 voor nog geen 70 tientjes
Zo'n kaartje is inderdaad niet heel duur, maar wel overbodig in zijn geval.... ;)

Ik zou gewoon nu een E8400 nemen. Daarmee kun je alles afspelen is de verwachting (hopelijk zelfs fanloos) en mocht je er later nog behoefte aan hebben om een extra videokaart aan te schaffen dan kun je dat alsnog doen. (Ik zou overigens niet weten waarom, maargoed... dat is iets anders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:06:
[...]

Heb huidig draadje uiteraard al doorgenomen, maar het is me gewoon niet helemaal duidelijk. Ik blijf met de vraag zitten of het uberhaupt zin heeft om een systeem met losse videokaart te kopen als dat ding toch niets doet voor x264 (blue-ray ga ik toch nog niet aan). Kan ik wellicht beter mijn geld in een E-8400 stoppen en over een tijd een losse kaart erbij kopen.
Wellicht bedoel je dit topic.

Een geschikte videokaart kost al snel 75 euro momenteel. Een Intel configuratie (proc + mobo) is pakweg 150 euro duurder dan een zuinige AMD configuratie. Dus per saldo lijkt een AMD configuratie me voordeliger. Momenteel hebben we inderdaad het probleem dat x264 maar tot op bepaalde hoogte hardwarematig kan worden versneld. De zware 1080p mkv-bestanden zijn vooralsnog niet hardwarematig te versnellen. De kans dat hierin op korte termijn (lees: binnen een half jaar) wel ondersteuning voor is, acht ik zeer groot. Dat is echter geen zekerheid, enkel een verwachting. Dus wil je absolute zekerheid en ben je bereid de extra centen ervoor uit te geven, dan is een E8400 wellicht de beste oplossing, zeker nu de eerste berichten over de prestaties en warmteafgifte van deze proc gunstig zijn.

Vergeet niet dat de hardwarematige versnelling van video nog in de kinderschoenen staat. Een en ander moet nog uitkristalliseren. Het ligt dan ook voor de hand aan te nemen dat de ondersteuning in de komende tijd (sterk) zal verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:06:
[...]

Dan lees/zoek je toch echt niet goed, zelfs na jouw initiele vraag kwam er een nog gerichtere reactie dan die van mij:
-Moondust- schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:15:
[...]

Ik vind het nog wat onduidelijk waar de werkelijke oorzaak nu ligt. Voor zover ik heb begrepen is het de decoder die niet goed omgaat met de x264 stream, waardoor deze niet als H264 video wordt gezien en dus niet gedecode wordt. Door het veranderen van de header van de x264 stream kan je verreweg het meeste 720p materiaal en een klein deel van het 1080p materiaal wel met hardwareversnelling afspelen, maar waar je het werkelijk voor wil hebben, het afspelen van zware 1080p bestanden, dat doettie niet. De reden is gelegen in het feit dat de powerdvd decoder een framerate (= ref-frames x resolutie) hoger dan 8Mbit niet aankan. De resolutie van 720p = 1280 x 720 = 921.600 pixels. De resolutie van 1080p = 1920 x 1080 = 2.073.600 pixels. Bij 720p mag het aantal ref-frames dus maximaal 8 zijn om de 8Mbit niet te overschrijden. Bij 1080p is het maximale aantal ref-frames slechts 3 (wellicht dat 4 ook nog net werkt). De meest 1080p mkv's hebben meer dan 3 ref-frames, zelfs mmeer dan 4. En daarom kan het zwaardere 1080p materiaal nog niet hardwarematig worden versneld. Wellicht dat je je afvraagt waarom bluray en hddvd dan wel worden afgespeeld en x264 dan niet. Daar spelen de ref-frames toch ook een rol. Dat klopt, amar x264 is veel sterker gecomprimeerd dan de gemiddelde bluray of hddvd. Hoe lager het aantal ref-frames, hoe beter de compressie. Mkv's zijn een stuk kleiner dan de gemiddelde bluray of hddvd, dus beter gecomprimeerd, dus een hoger aantal ref-frames en wordt dus helaas de limiet van de powerdvd decoder overschreden en is hardwarematige versnelling niet mogelijk.

Beetje rommelig verhaal, maar ik hoop dat jullie het kunnen volgen. Het is overigens mijn interpretatie van wat ik heb gelezen op diverse fora's van mensen waarvan ik denk dat ze weten waar ze het over hebben. Videotechnsich ben ik namelijk niet onderlegd. Mijn excuses voor eventuele onjuistheden.
En hier
hier
staan oa. relevante linkjes
en een vewrwijzing naar dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
Is een zwaardere processor dan een AMD Athlon X2 5200+ nodig ?

Zojuist getest: The Kingdom, HDDVD rip, VC-1, 1080p met DTS geluid via SP/DIF, beeld via HDMI. Bit rate is 1.5 Mbit/s

Hardware:
AMD Athlon X2 5200+ 2.7 GHz
Gigabyte GA-MA69GM-S2H

Software:
Windows XP professional 32-bits
Media Portal v 0.2.3
Haali media splitter
FFDshow
AC3filter

Ik speel deze film af met de interne player van Media Portal. Dit geeft een haarscherpbeeld i.c.m. FFDshow en geen haperingen of streepjes. Dat had ik wel met Media Player Classic, zoals eerder gemeld. VLC gaf ook een prima beeld, alleen het DTS geluid kreeg ik niet goed aan de gang (bekend probleem bij VLC).

CPU belasting is wel 75% gemiddeld.

Andere film: Phantom Of The Opera, mkv bestand, x264 720p met DD 5.1 geluid.

CPU belasting is 40% gemiddeld.

[ Voor 2% gewijzigd door Pegasus op 30-01-2008 15:04 . Reden: Bitrate toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Via onboard videokaart van je moederbord dan?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:12:
Via onboard videokaart van je moederbord dan?
Ja, inderdaad. Ik heb geen aparte videokaart.

Misschien als ik een Bluray speler er in zet, dan ook een videokaart met UVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Pegasus schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:18:
[...]

Ja, inderdaad. Ik heb geen aparte videokaart.

Misschien als ik een Bluray speler er in zet, dan ook een videokaart met UVD.
En buiten dat: VC-1 is geen X.264. En zo zijn er ook in VC-1 en/of x.264 wel weer tientallen parameters in te stellen tijdens het encoderen waardoor ie weer niet soepel zal lopen (of juist wel soepel).

Ergo; dit soort posts als: "een zwaardere CPU hoeft echt niet", zegt helemaal niets! Ga daar dus niet vanuit......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Pegasus schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:03:
Is een zwaardere processor dan een AMD Athlon X2 5200+ nodig ?

Het antwoord is: NEE

Zojuist getest: The Kingdom, HDDVD rip, VC-1, 1080p met DTS geluid via SP/DIF, beeld via HDMI.

Hardware:
AMD Athlon X2 5200+ 2.7 GHz
Gigabyte GA-MA69GM-S2H

Software:
Windows XP professional 32-bits
Media Portal v 0.2.3
Haali media splitter
FFDshow
AC3filter

Ik speel deze film af met de interne player van Media Portal. Dit geeft een haarscherpbeeld i.c.m. FFDshow en geen haperingen of streepjes. Dat had ik wel met Media Player Classic, zoals eerder gemeld. VLC gaf ook een prima beeld, alleen het DTS geluid kreeg ik niet goed aan de gang (bekend probleem bij VLC).

CPU belasting is wel 75% gemiddeld.

Andere film: Phantom Of The Opera, mkv bestand, x264 720p met DD 5.1 geluid.

CPU belasting is 40% gemiddeld.
Ik snap je enthousiasme, maar wees voorzichtig met dergelijke uitlatingen. Ze kunnen anderen misleiden. Je hebt immers niets bewezen, hooguit een kleine indicatie gegeven. Een cpuload van gemiddeld 75% lijkt mij onwenselijk, veel te weinig speling voor pieken. En tevens is de term "vloeiend" voor meerdere uitleg vatbaar. De weergever speelt daarbij volgens mij een grote rol. Dezelfde htpc op en 26" tv en op een 65" projectiescherm kan je tot een hele andere beoordeling van de vloeiendheid brengen. Uiteraard spelen nog veel meer factoren een rol bij de term "vloeiend". Dat neemt niet weg dat de kans vrij groot is dat we vrijwel allemaal een min of meer zelfde idee/verwachting hebben bij de term "vloeiend", maar toch, het blijft erg subjectief en derhalve een bodem voor misverstanden.

Heb je overigens ook getest met CoreAVC? Zo ja, wat zijn je bevindingen t.a.v. beeldscherpte en cpuload i.v.m. ffdshow?

edit:

Overigens verwacht ik dat het eerder de bitrate is die gerelateerd kan worden aan de cpuload, niet het formaat (720p of 1080p). Hier kan dus al een misverstand ontstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door -Moondust- op 30-01-2008 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
-Moondust- schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:14:
[...]

Ik snap je enthousiasme, maar wees voorzichtig met dergelijke uitlatingen. Ze kunnen anderen misleiden. Je hebt immers niets bewezen, hooguit een kleine indicatie gegeven. Een cpuload van gemiddeld 75% lijkt mij onwenselijk, veel te weinig speling voor pieken. En tevens is de term "vloeiend" voor meerdere uitleg vatbaar. De weergever speelt daarbij volgens mij een grote rol. Dezelfde htpc op en 26" tv en op een 65" projectiescherm kan je tot een hele andere beoordeling van de vloeiendheid brengen. Uiteraard spelen nog veel meer factoren een rol bij de term "vloeiend". Dat neemt niet weg dat de kans vrij groot is dat we vrijwel allemaal een min of meer zelfde idee/verwachting hebben bij de term "vloeiend", maar toch, het blijft erg subjectief en derhalve een bodem voor misverstanden.

Heb je overigens ook getest met CoreAVC? Zo ja, wat zijn je bevindingen t.a.v. beeldscherpte en cpuload i.v.m. ffdshow?

edit:

Overigens verwacht ik dat het eerder de bitrate is die gerelateerd kan worden aan de cpuload, niet het formaat (720p of 1080p). Hier kan dus al een misverstand ontstaan.
Heren, opzich ben ik het met jullie eens dat de vele verschillen in bronmateriaal ook voor verschillen in het resultaat kunnen zorgen. Dit blijft toch een erg relatief thema, waarbij "vloeiend" een erg subjectieve definitie is.

Neemt niet weg dat ik nu zeer tevreden ben over het resultaat, m.b.t. het kunnen afspelen van de diverse HD streams. Voor mij is de genoemde combinatie van hardware en software ruim voldoende voor nu en voor de nabije toekomst ;)

Ik moet trouwens nog wel melden dat ik alles, dus ook de VC-1 1080p bestanden op een HD Ready 720p LCD TV afspeel.

Ik zal de bitrate van de bestanden erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
kaajee schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 13:55:
[...]

En buiten dat: VC-1 is geen X.264. En zo zijn er ook in VC-1 en/of x.264 wel weer tientallen parameters in te stellen tijdens het encoderen waardoor ie weer niet soepel zal lopen (of juist wel soepel).

Ergo; dit soort posts als: "een zwaardere CPU hoeft echt niet", zegt helemaal niets! Ga daar dus niet vanuit......
Als er zoveel in te stellen valt, wat het resultaat kan beïnvloeden, dan vraag ik me af of we met z'n allen ooit kunnen vaststellen wat een goede configuratie is voor een HTPC.

Het blijft natuurlijk persoonlijk wat je denkt nodig te hebben. In mijn post geef ik alleen aan dat voor een diversiteit van HD streams een 5200+ in mijn ogen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
-Moondust- schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:14:
[...]

edit:

De bit rate van de film The Kingdom, die ik bekeken heb, is trouwens 1.5 Mbit/s. 17-18 Mbit/s gemiddeld.

Wat de CPU belasting bij deze film betreft, die ligt tussen 70 en 80%, gemiddeld 75%, met FFDshow. Met CoreAVC zou de CPU lager moeten liggen. Ga ik nog proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pegasus op 30-01-2008 16:42 . Reden: Bit rate gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Pegasus schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:05:
[...]

De bit rate van de film The Kingdom, die ik bekeken heb, is trouwens 1.5 Mbit/s.
Dat lijkt me bijzonder laag. je bedoelt waarschijnlijk de audiobitrate (fill bitrate DTS). De videobitrate bepaalt denk ik het overgrote deel van de cpuload. Een 720p mkv heeft doorgaans een bitrate die ligt tussen de 4000 en 7000 kbps, voor een 1080p mkv ligt die waarde doorgaans tussen de 7000 en 12000 kbps. Ik kan het (vooralsnog) niet hard maken, maar ik zou zeggen dat een hogere bitrate ook een hogere cpuload tot gevolg heeft. Maar wellicht vergeet ik dan andere factoren die een significante rol spelen daarbij. Hoe dan ook, ik ben het meet je eens dat we met mierenneuken niets verder komen. Ik denk echter dat het wel van belang is voor de zuiverheid van dit topic om bevindingen, adviezen, etc. in het juiste perspectief te plaatsen en geen zekerheden te verkondigen als het geen zekerheid is.
Pegasus schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:05:
Wat de CPU belasting bij deze film betreft, die ligt tussen 70 en 80%, gemiddeld 75%, met FFDshow. Met CoreAVC zou de CPU lager moeten liggen. Ga ik nog proberen.
CoreAVC ligt volgens velen gemiddeld ongeveer 15-20% lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankuyk
Dracula schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 07:46:
Hmm heb alles nu in elkaar zitten alleen me display doet het niet :'(
Heb je de vdf module tussen de power button en je moederbord aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
-Moondust- schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:48:
[...]

Dat lijkt me bijzonder laag. je bedoelt waarschijnlijk de audiobitrate (fill bitrate DTS). De videobitrate bepaalt denk ik het overgrote deel van de cpuload. Een 720p mkv heeft doorgaans een bitrate die ligt tussen de 4000 en 7000 kbps, voor een 1080p mkv ligt die waarde doorgaans tussen de 7000 en 12000 kbps. Ik kan het (vooralsnog) niet hard maken, maar ik zou zeggen dat een hogere bitrate ook een hogere cpuload tot gevolg heeft. Maar wellicht vergeet ik dan andere factoren die een significante rol spelen daarbij. Hoe dan ook, ik ben het meet je eens dat we met mierenneuken niets verder komen. Ik denk echter dat het wel van belang is voor de zuiverheid van dit topic om bevindingen, adviezen, etc. in het juiste perspectief te plaatsen en geen zekerheden te verkondigen als het geen zekerheid is.

[...]

CoreAVC ligt volgens velen gemiddeld ongeveer 15-20% lager.
Hi moondust,

Ik zat niet goed te kijken in de stream info van VLC. Het moet zijn tussen de 10.000 en 25.000 kb/s, gemiddeld 17-18 Mbit/s.

Ik zat nog eens te denken: inderdaad een behoorlijke CPU load van 75%, waarbij ook CoreAVC op deze waarde zit (net geprobeerd), maar is het niet zo dat ffdshow en CoreAVC alleen H.264 en x264 decode of ook VC-1 streams?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Pegasus schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:17:
[...]

Ik zat niet goed te kijken in de stream info van VLC. Het moet zijn tussen de 10.000 en 25.000 kb/s, gemiddeld 17-18 Mbit/s.
Dat is een behoorlijk hoge gemiddelde bitrate. De meeste 12GB en 16GB x264 rips hebben een maximale gemiddelde bitrate van ongeveer 13000 kbps. Wellicht kan je wat meer testresultaten posten van bestanden met verschillende gemiddelde bitrates.
Pegasus schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:17:
Ik zat nog eens te denken: inderdaad een behoorlijke CPU load van 75%, waarbij ook CoreAVC op deze waarde zit (net geprobeerd), maar is het niet zo dat ffdshow en CoreAVC alleen H.264 en x264 decode of ook VC-1 streams?
Volgens mij doen ze alle standaard HD-streams, dus ook VC-1. Ik heb VC-1 bij de CoreAVC opties zien staan laatst dacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door -Moondust- op 30-01-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus
-Moondust- schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:41:
[...]

Dat is een behoorlijk hoge gemiddelde bitrate. De meeste 12GB en 16GB x264 rips hebben een maximale gemiddelde bitrate van ongeveer 13000 kbps. Wellicht kan je wat meer testresultaten posten van bestanden met verschillende gemiddelde bitrates.

[...]

Volgens mij doen ze alle standaard HD-streams, dus ook VC-1. Ik heb VC-1 bij de CoreAVC opties zien staan laatst dacht ik.
Ik zie op de CoreAVC website bij de screenshots wel de optie "AVC1"staan, maar is dat hetzelfde als VC-1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bosaap22 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 10:49:
[...]

Zo'n kaartje is inderdaad niet heel duur, maar wel overbodig in zijn geval.... ;)

Ik zou gewoon nu een E8400 nemen. Daarmee kun je alles afspelen is de verwachting (hopelijk zelfs fanloos) en mocht je er later nog behoefte aan hebben om een extra videokaart aan te schaffen dan kun je dat alsnog doen. (Ik zou overigens niet weten waarom, maargoed... dat is iets anders.)
Thanx voor je reactie.
Die extra videokaart zou er bij kunnen als er kaarten op de markt komen met hardware accel. die wel x264 aan kunnen.
Tot die tijd wordt het dus een E-8400 die het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almering
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02-2024

Almering

Notebook niet voor games!

Aangezien er al verscheidende personen zijn met een nieuwe 45nm Intel 8200 of 8400, zouden jullie eens een wattmeter in het stopcontact hunnen stoppen en meten wat het verbruik in Idle en onder 100% load is? (ben benieuwd of dit idd significant minder is dan de 65nm)

[ Voor 3% gewijzigd door Almering op 30-01-2008 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0rien
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 00:35
Tussen alle berichten door lees je eigenlijk dat er behoefte is aan een goede HTPC benchmark. Ik vond de vogenscene eigenlijk helemaal niet slecht. Echter moeten we daar ook een soort objectieve score aan kunnen koppelen.

Zou wel iets zijn om daar aan te werken in dit forum, volgens mij bestaat zoiets nog helemaal niet.

Iets waarbij een systeem een rating kan krijgen waarmee we objectief vast kunnen stellen welke bronmaterialen het systeem nog goed af kan spelen. Zou nog best a la 3dMark kunnen zijn. Toon 10 verschillende filmpjes van verschillend bronmateriaal (codecs en resolutie) en meet framerates/dropped frames. Samen vormen ze een scoring en die bepaald tot welk 'level' je soepel kunt afspelen.

Moet volgens mij vrij makkelijk te doen zijn en hebben we meteen iets unieks als Tweakers! Mensen die dit zien zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

l0rien schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 23:13:
Tussen alle berichten door lees je eigenlijk dat er behoefte is aan een goede HTPC benchmark. Ik vond de vogenscene eigenlijk helemaal niet slecht. Echter moeten we daar ook een soort objectieve score aan kunnen koppelen.

Zou wel iets zijn om daar aan te werken in dit forum, volgens mij bestaat zoiets nog helemaal niet.

Iets waarbij een systeem een rating kan krijgen waarmee we objectief vast kunnen stellen welke bronmaterialen het systeem nog goed af kan spelen. Zou nog best a la 3dMark kunnen zijn. Toon 10 verschillende filmpjes van verschillend bronmateriaal (codecs en resolutie) en meet framerates/dropped frames. Samen vormen ze een scoring en die bepaald tot welk 'level' je soepel kunt afspelen.

Moet volgens mij vrij makkelijk te doen zijn en hebben we meteen iets unieks als Tweakers! Mensen die dit zien zitten?
het idee is leuk maar denk dat de uitvoering lastiger is dan je denkt...

makkelijker zou zijn de zwaarst mogelijke scene in 720p en 1080p met alle denkbare audiosporen codecs (H.264, X.264 en VC1) en een subtitel zo kan je alles testen als alles vloeiend genoeg loopt zit je goed. een score is dan ook niet echt nodig.

iemand een idee wanneer de nieuwe AIT/AMD videokaarten uitkomen? ik wil graag een passief gekoelde 3450 of 3470 :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5B-VM DO, Q965 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)€ 68,90€ 68,90
1Intel Core 2 Duo E8400€ 166,-€ 166,-
1Samsung SH-203N€ 24,95€ 24,95
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 121,29€ 121,29
1Scythe Scythe Ninja Mini€ 29,90€ 29,90
1Thermaltake Lanbox Lite (m-ATX, Geen PSU, Zwart)€ 66,-€ 66,-
1Zalman ZM360B-APS, 360W (ATX12V 2.2)€ 43,40€ 43,40
ImporterenTotaal€ 520,44

mainboard ben ik nog niet helemaal over uit. het is een mainboard met een max van 1066 FSB en voor mijn E8400 is een 1333MHz FSB gewenst (kan wel met geheugen timers gaan spelen maar das toch minder qua performance) kan ook mainboard OCen maar dat doe ik liever niet.

iemand tips en of advies?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
l0rien schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 23:13:

Leuk idee en best goed uitvoerbaar denk ik, mits de juiste (met name technische) mensen zich hiervoor aanmelden. Wat betreft techniek ben ik slecht bedeeld helaas. Ik wil graag adviezen geven, maar kan verder geen rol van betekenis spelen denk ik.

Ik denk dat vloeiend betekent dat de videokaart de fps van het bronmateriaal kan uitspugen. Wellicht is het handigste om gebruik te maken van een programmaatje dat de werkelijk output fps kan laten zien, en bij voorkeur afwijkingen constateerd (en logt) t.o.v. het bronmateriaal. Onze enige taak zou dan zijn een selectie van filmfragmenten te maken met diverse audio en video codecs. Look doable to me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
Kleine update.

PC draaid nu.
E8400 met scythe mini ninja
radeon HD2600 pro
2 Gb geheugen
Asus p5e-vm hdmi

Heb zowel media center als media portal gestest. Ben er nog niet uit welke blijft 8)7

Alles loopt zeer soepel, de beruchte vogel scene piekt de cpu op 79% alleen vraag ik mij af of ik alles wel juist heb in gesteld mbt codecs.

Van het weekend ga ik eens uitgebreid er voor zitten en zal dan e.e.a. posten.

temps van de processor zitten bij spelen van planet earth op 27 graden, zeer netjes dus.
Passief koelen hoeft niet eens aangezien ik de fans vanaf 1 meter al niet meer kan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22

bosaap22

-Moondust- schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:15:
[...]

Leuk idee en best goed uitvoerbaar denk ik, mits de juiste (met name technische) mensen zich hiervoor aanmelden. Wat betreft techniek ben ik slecht bedeeld helaas. Ik wil graag adviezen geven, maar kan verder geen rol van betekenis spelen denk ik.

Ik denk dat vloeiend betekent dat de videokaart de fps van het bronmateriaal kan uitspugen. Wellicht is het handigste om gebruik te maken van een programmaatje dat de werkelijk output fps kan laten zien, en bij voorkeur afwijkingen constateerd (en logt) t.o.v. het bronmateriaal. Onze enige taak zou dan zijn een selectie van filmfragmenten te maken met diverse audio en video codecs. Look doable to me.
Handig programma om dan te gebruiken is gspot.
Geeft info over bitrate, resolutie, fps, codec, etc.....

Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar wellicht dat er mensen zijn die dit willen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22

bosaap22

Dracula schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 07:52:

temps van de processor zitten bij spelen van planet earth op 27 graden, zeer netjes dus.
Passief koelen hoeft niet eens aangezien ik de fans vanaf 1 meter al niet meer kan horen.
Toch ben ik benieuwd naar je temp. waardes als je cpu fanloos draait. Durf je het aan om dat te testen?
Overigens
In wat voor kast heb je je systeem zitten?
Casefans aanwezig? (Welke stand, rpm etc...)

[ Voor 10% gewijzigd door bosaap22 op 31-01-2008 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Dracula schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 07:52:
Kleine update.

PC draaid nu.
E8400 met scythe mini ninja
radeon HD2600 pro
2 Gb geheugen
Asus p5e-vm hdmi

Heb zowel media center als media portal gestest. Ben er nog niet uit welke blijft 8)7

Alles loopt zeer soepel, de beruchte vogel scene piekt de cpu op 79% alleen vraag ik mij af of ik alles wel juist heb in gesteld mbt codecs.

Van het weekend ga ik eens uitgebreid er voor zitten en zal dan e.e.a. posten.

Kan je ook vertellen welke speler je gebruikt en welke codecs en splitter? Die vogelscene op max 79% zou een record zijn, zeker als deze met 100% cpuload passief gekoeld kan worden.

Nu ik er zo over nadenk is het misschien een idee om van zowel 720p als 1080p een filmpje te maken met daarin scenes met een doorsnee cpuload en scenes met een zware cpuload. Of misschien zelfs 3 zwaartecategorieën nemen. Voor de zware cpuload kunnen we de vogelscene nemen, en de andere categorieën moeten we ff naar kijken. Op die manier hebben we een eenvoudig benchmark en kunnen we de procs in een tabelletje een score meegeven, een soort keurmerk zeg maar. De resultaten lezen we dan af via GSpot of een ander geschikt programma. Er zijn genoeg betrokken htpc-liefhebbers in deze thread die mee willen werken door mee te testen zodra de benchmark uitgewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zoek me helemaal leip naar een passend mainboard wat ik zoek...

mATX mainboard
1333 FSB
S/Pdif uit
SVHS uit op ingebouwde VGA
Intel chipset heeft mijn voorkeur
firewire
gigabit LAN

dat is eigenlijk alles wat ik nodig heb en dan kan ik gaan bestellen :)
dan wacht ik tot de ATI/AMD HD3450 / 3470 uitkomt en koop ik die erbij, heb toch nog geen HD scherm op dit moment. niemand die weet wanneer die uitkomt?

gebruiken jullie trouwens de Klite codec pack of is er een betere?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:27
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 23:43:
[...]

het idee is leuk maar denk dat de uitvoering lastiger is dan je denkt...

makkelijker zou zijn de zwaarst mogelijke scene in 720p en 1080p met alle denkbare audiosporen codecs (H.264, X.264 en VC1) en een subtitel zo kan je alles testen als alles vloeiend genoeg loopt zit je goed. een score is dan ook niet echt nodig.

iemand een idee wanneer de nieuwe AIT/AMD videokaarten uitkomen? ik wil graag een passief gekoelde 3450 of 3470 :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5B-VM DO, Q965 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)€ 68,90€ 68,90
1Intel Core 2 Duo E8400€ 166,-€ 166,-
1Samsung SH-203N€ 24,95€ 24,95
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 121,29€ 121,29
1Scythe Scythe Ninja Mini€ 29,90€ 29,90
1Thermaltake Lanbox Lite (m-ATX, Geen PSU, Zwart)€ 66,-€ 66,-
1Zalman ZM360B-APS, 360W (ATX12V 2.2)€ 43,40€ 43,40
ImporterenTotaal€ 520,44

mainboard ben ik nog niet helemaal over uit. het is een mainboard met een max van 1066 FSB en voor mijn E8400 is een 1333MHz FSB gewenst (kan wel met geheugen timers gaan spelen maar das toch minder qua performance) kan ook mainboard OCen maar dat doe ik liever niet.

iemand tips en of advies?
De Thermaltake Lanbox Lite met raampje is gewoon goedkoper dan zonder bij Salland 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Beste threadbezoekers, ik heb besloten toch geen nieuw topic aan te maken. Dat schept teveel verwachtingen ten aanzien van het onderhoud en als perfectionist kan ik niet zomaar iets in elkaar draaien. Ik vind het leuk om af en toe bezig te zijn met een htpc, maar voor mij is het de komende tijd wel een aflopende zaak, denk ik. Bovendien begin ik binnenkort met een studie, dus de vrije tijd die ik heb, besteed ik dan liever aan het gebruiken van mijn htpc dan erover schrijven. Ik wil uiteraard een nieuwe topicstarter wel voorzien van advies, commentaar, etc., maar ik ga het dus niet zelf opzetten. Het feit dat ik het telkens heb uitgesteld geeft al een beetje aan hoezeer ik er twijfels over had. Mijn excuses voor de geschepte verwachtingen.

[ Voor 7% gewijzigd door -Moondust- op 31-01-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTPC topic deel 2,

En hier verder:

Meer lijkt mij niet echt nodig. Denk dat je dat nog wel aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:10
-Moondust- schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:28:
Beste threadbezoekers, ik heb besloten toch geen nieuw topic aan te maken. Dat schept teveel verwachtingen ten aanzien van het onderhoud en als perfectionist kan ik niet zomaar iets in elkaar draaien. Ik vind het leuk om af en toe bezig te zijn met een htpc, maar voor mij is het de komende tijd wel een aflopende zaak, denk ik. Bovendien begin ik binnenkort met een studie, dus de vrije tijd die ik heb, besteed ik dan liever aan het gebruiken van mijn htpc dan erover schrijven. Ik wil uiteraard een nieuwe topicstarter wel voorzien van advies, commentaar, etc., maar ik ga het dus niet zelf opzetten. Het feit dat ik het telkens heb uitgesteld geeft al een beetje aan hoezeer ik er twijfels over had. Mijn excuses voor de geschepte verwachtingen.
Heel jammer Moondust! Maar groot gelijk dat je jouw sudie vooropsteld. Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:49:
HTPC topic deel 2,

En hier verder:

check de OP van deze thread... die moet dus bijgewerkt worden. -moondust- jammer dat je het niet meer kan/wil doen. begrijp je motivatie wel ;) wellicht dat iemand deze taak op zich wil nemen. ik heb er zelf ook niet echt de tijd voor :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
-Moondust- schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 09:26:
[...]

Kan je ook vertellen welke speler je gebruikt en welke codecs en splitter? Die vogelscene op max 79% zou een record zijn, zeker als deze met 100% cpuload passief gekoeld kan worden.

Nu ik er zo over nadenk is het misschien een idee om van zowel 720p als 1080p een filmpje te maken met daarin scenes met een doorsnee cpuload en scenes met een zware cpuload. Of misschien zelfs 3 zwaartecategorieën nemen. Voor de zware cpuload kunnen we de vogelscene nemen, en de andere categorieën moeten we ff naar kijken. Op die manier hebben we een eenvoudig benchmark en kunnen we de procs in een tabelletje een score meegeven, een soort keurmerk zeg maar. De resultaten lezen we dan af via GSpot of een ander geschikt programma. Er zijn genoeg betrokken htpc-liefhebbers in deze thread die mee willen werken door mee te testen zodra de benchmark uitgewerkt is.
Zoals ik al aangaf van het weekend ga ik alles eens goed aanpakken aangezien ik nu tegen nogal wat problemen aanliep mbt de codec en bepaalde formaten afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier veel over de beruchte vogelscene. Ik heb net aflevering 1 van planet earth gedownload (1080p mkv) en de vogelscene wordt zonder hapering afgespeelt op mn laptop (net zoals al het andere HD materiaal). Snap dus niet dat hier zoveel problemen mee zijn.
(Sony Vaio VGN-FZ21Z met alleen de full k-lite codecs pack en bsplayer)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 01:15

xdc

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:06:
Ik lees hier veel over de beruchte vogelscene. Ik heb net aflevering 1 van planet earth gedownload (1080p mkv) en de vogelscene wordt zonder hapering afgespeelt op mn laptop (net zoals al het andere HD materiaal). Snap dus niet dat hier zoveel problemen mee zijn.
als je een htpc wilt aansturen met bv dts digitale audio output , vergt dat iets meer cpu dan beeld alleen ..

mijn amd 2800+ single core , 1gb ram kan ook 720p hd materiaal aansturen , maar zodra hij ook nog digitale optical out naar de receiver moet handelen gaat het mis.
(happeringen)

[ Voor 25% gewijzigd door xdc op 31-01-2008 13:13 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sluit mn laptop ook altijd gewoon via HDMI aan op mn onkyo versterker voor bijv. dolby digital geluid. (beeld gaat dan uiteraard ook weer via de versterker door naar de hdtv).
Lijkt me dus niet dat dat bij een htpc heel anders is.

[edit] Lees net dat mensen met hardwarematige acceleratie geen problemen ondervinden. Misschien dat het daaraan ligt aangezien ik een 8600M GS erin heb zitten. Maarja, heb verder niks van purevideo oid. geinstalleerd. Zou ik daar nog iets aan hebben?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:49:
HTPC topic deel 2,

En hier verder:

Dit topic is inmiddels uitgegroeid tot een grote brij aan informatie. Een tweede topic hoort te openen met die info overzichtelijk gebundeld, zodat er verder op geborduurd kan worden. Dat kost gigantisch veel tijd als je een dergeljike openingspost goed wil opzetten en bovendien moet het ook onderhouden worden, anders zitten mensen met verouderde info. En zo bekeken ben ik momenteel niet bereid die tijd en energie erin te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:06:
Welke processor zit daarin? Welke codecs worden er gebruikt voor het afspelen? Wat is je max cpuload tijdens de vogelscene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacklam
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:51
Dracula schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:26:
Iemand met een antec fusion 430 die weet waar je de connectors labeled M/B PWR & GND moet aansluiten? snap het niet helemaal en de website van antec snap ik het ook niet helemaal wat nou de bedoeling is precies
Heb hier zelf ook mee zitten worstelen, erg matig die handleiding van Antec...anyway:

Deze twee connectoren dienen om de aan/uit knop door te verbinden via de IR receiver die aan het LCD scherm vastzit. Op deze manier kun je je HTPC ook via de MCE remote aan en uit zetten.

Wat je moet doen is het volgende: sluit deze twee connectoren aan op de standaard power switch aansluiting op je moederbord. De hierbij overblijvende connector die je daar normaal zou aansluiten moet je nu aansluiten op twee losse pinnetjes op het LCD schermpje. Hiervoor moet je dus wel de hele voorkant eraf halen, daarna kun je de LCD eruit halen. Achterop zitten dus de twee vrije pinnetjes. Nadeel hiervan is weer wel dat het afdekplaatje van het LCD scherm daarna moeilijk weer dicht te krijgen is, aangezien er eigenlijk net te weinig ruimte is voor de connector op het printplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Moondust- schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:29:
[...]

Welke processor zit daarin? Welke codecs worden er gebruikt voor het afspelen? Wat is je max cpuload tijdens de vogelscene?
-Core 2 Duo 2.2 ghz T7500
-Haali Media splitter en AC3Filter (tenminste, deze icoontjes zie ik verschijnen als ik de film start)
-gemiddeld 40%. Bij de vogelscene krijg ik een piek naar de 90% en springt mn fan aan.
Echter geen happeringen dus misschien dat mn videokaart het overneemt oid.
De fan springt namelijk ook aan als de videokaart warm begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
jacklam schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:29:
[...]

Heb hier zelf ook mee zitten worstelen, erg matig die handleiding van Antec...anyway:

Deze twee connectoren dienen om de aan/uit knop door te verbinden via de IR receiver die aan het LCD scherm vastzit. Op deze manier kun je je HTPC ook via de MCE remote aan en uit zetten.

Wat je moet doen is het volgende: sluit deze twee connectoren aan op de standaard power switch aansluiting op je moederbord. De hierbij overblijvende connector die je daar normaal zou aansluiten moet je nu aansluiten op twee losse pinnetjes op het LCD schermpje. Hiervoor moet je dus wel de hele voorkant eraf halen, daarna kun je de LCD eruit halen. Achterop zitten dus de twee vrije pinnetjes. Nadeel hiervan is weer wel dat het afdekplaatje van het LCD scherm daarna moeilijk weer dicht te krijgen is, aangezien er eigenlijk net te weinig ruimte is voor de connector op het printplaatje.
Het is inmiddels goed gekomen. De M/B en ground moeten inderdaad op je moederbord en je powerswitch kabel op de lcd.

Je hoeft echter niet de hele kas te "slopen" heb alleen mijn cd/dvd kast/drive/zijzer ding geval er uit gehaald en toen keek ik zo op de achterkant van de LCD en daar zat de aansluiting keurig naast de aansluiting van de m/b kabel (waar hij dus vandaan komt om naar je moederbord te gaan).

Kan nu met de AB de pc aan en uit doen werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:02:
[...]

-Core 2 Duo 2.2 ghz T7500
-Haali Media splitter en AC3Filter (tenminste, deze icoontjes zie ik verschijnen als ik de film start)
-gemiddeld 40%. Bij de vogelscene krijg ik een piek naar de 90% en springt mn fan aan.
Echter geen happeringen dus misschien dat mn videokaart het overneemt oid.
De fan springt namelijk ook aan als de videokaart warm begint te worden.
Je videokaart neemt het niet over, want dan zou de cpuload hooguit 20% zijn. Overigens zou je dan ook de eerste zijn die het voor elkaar weet te boxen om een zware 1080p x264 mkv hardwarematig te versnellen. De cyberlink powerdvd H264 decoder is volgens mij vooralsnog de enige decoder die hardwarematige versnelling kan gebruiken, maar die herkent de x264 stream niet als h264. Met een truukje is dat wel te omzeilen, maar dan loop je bij de meeste 1080p mkv's tegen een andere grens aan, nl. een te hoog aantal zogenoemde ref-frames waardoor hardwarematige decodering niet werkt.

Wellicht dat Intels veel efficienter kunnen decoderen. Dit wordt min of meer ook al bevestigd door Dracula wiens E8400 (3GHz) bij de vogelscene slechts piekt tot nog geen 80%, terwijl de laatste berichten zijn dat een AMD 6000+ (ook 3GHz) piekt tot iets 90-95% en het dus maar net haalt. De gedachte bij mij en vele HTPC-bezitters is dat indien de vogelscene vloeiend loopt (hetgeen je eigenlijk niet subjectief moet bekijken maar objectief, dus d.m.v. een proggie dat de weergegeven fps laat zien) de betreffende config zogezegd HD-proof is en in principe dus al het beschikbare HD materiaal vloeiend moet kunnen afspelen.

[ Voor 13% gewijzigd door -Moondust- op 31-01-2008 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Moondust- schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:35:
[...]

Met een truukje is dat wel te omzeilen, maar dan loop je bij de meeste 1080p mkv's tegen een andere grens aan, nl. een te hoog aantal zogenoemde ref-frames waardoor hardwarematige decodering niet werkt.
Ok. Dus ik kan de conclusie trekken dat de kwaliteit van het af te spelen mkv materiaal voor het grootste deel afhankelijk is van de gebruikte CPU en het werkgeheugen.
Waar zou ik evt. meer info kunnen vinden over die truc?
Ik had namelijk laatst iets heel raars. Ik speelde een wmvhd bestand af in bsplayer/mpc en deze speelde hem veels te snel af. Als ik daarna dezelfde film opnieuw afspeelde alleen nu via HDMI op mn hdtv dan ging het wel gewoon goed :?

Bovendien heb ik altijd gedacht dat een HD film totaal anders werkt dan het spelen van een game. In een game heb je altijd bepaalde momenten waarop iets op beeld geprojecteerd moet worden maar de ene keer meer rekenkracht vergt dan de andere keer. Heel begrijpelijk.
Ik had bij HD films altijd het idee dat een film gewoon een film is die met een constante load afgespeeld wordt ongeacht wat er te zien is.
Ik trek dus de conclusie dat het probleem in de compressie zit die bij het vogelstukje te veel pixels moet veranderen per nieuwe frame.
Misschien moet ik dus maar hopen dat de compressietechniek beter wordt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:05:
Ok. Dus ik kan de conclusie trekken dat de kwaliteit van het af te spelen mkv materiaal voor het grootste deel afhankelijk is van de gebruikte CPU en het werkgeheugen.
Om het helemaal correct te zeggen is de stelling dat de framerate die kan worden weergegeven voornamelijk afhankelijk is van de rekenkracht van de cpu t.a.v. decodering.
Waar zou ik evt. meer info kunnen vinden over die truc?
Hier op GoT kan je info vinden in dit topic. De concrete oplossing is hier te vinden.
Ik had bij HD films altijd het idee dat een film gewoon een film is die met een constante load afgespeeld wordt ongeacht wat er te zien is.
Ik trek dus de conclusie dat het probleem in de compressie zit die bij het vogelstukje te veel pixels moet veranderen per nieuwe frame.
Precies de compressie varieert sterk. De vogelscene is wat dat betreft zeer slecht te comprimeren, hetgeen voor die scene een relatief hoge bitrate tot gevolg heeft en dus relatief veel cpupower nodig is voor vloeiende weergave. Dat is ook niet zo gek want in de betreffende scene zie je eigenlijk alleen maar fladderende vleugels. Een grotendeels statisch beeld kan begrijpelijkerwijs veel beter gecomprimeerd worden.

[ Voor 15% gewijzigd door -Moondust- op 31-01-2008 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasy-Bart
  • Laatst online: 31-07 18:10
Waar hebben jullie de m-audio revolution 7.1 gekocht? welke winkel? Welke is cheapste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thx Moondust! Het heeft even geduurd om het allemaal te lezen maar ik kan dus concluderen dat hardwareacceleratie voor 720p nog enigszins zal werken (dmv een aantal handelingen via die concrete oplossing) maar daarboven niet meer omdat de bandbreedte van de powerdvd decoder het niet toelaat bij x264 bestanden. Hmm..ik ga dan maar hoopvol wachten op een mooie driverupdate van nvidia of een nieuwe codecs..we'll see :)

Gelukkig heb ik een blueray brander in mn laptop dus kan in de toekomst hopelijk x264 converteren naar blueray formaat en dan op blueraytje knallen om dan af te spelen op dezelfde laptop of op een standalone blueray speler (als lege blueray schijfjes wat goedkoper zijn geworden).

[edit] Van de nvidia website: "Q. Do I need the PureVideo Decoder to play movies with PureVideo?
No. Any compatible third-party software movie player can use the PureVideo technology on the GPU. For Blu-ray and HD DVD playback, you need a PureVideo HD compliant movie player from vendors like CyberLink, Intervideo and Arcsoft."

Hieruit blijkt volgens mij dat er simpelweg een speler op de markt moet komen die gebruik gaat maken van purevideo (of een andere hardware accelerator). Net zoals powerdvd dat doet voor bijv. blueray en hddvd schijfjes alleen nu voor x264 bestanden.
Kun je niet gewoon zo'n purevideo decoder gebruiken icm mpc?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik gebruik tegenwoordig onboard SPDIF van mijn moederbord, dus mijn Revolution 7.1 is over. Eventueel geinteresseerden kunnen mij DM'en, ik merk dat er wat mensen op zoek zijn naar deze kaart :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:46:
Thx Moondust! Het heeft even geduurd om het allemaal te lezen maar ik kan dus concluderen dat hardwareacceleratie voor 720p nog enigszins zal werken (dmv een aantal handelingen via die concrete oplossing) maar daarboven niet meer omdat de bandbreedte van de powerdvd decoder het niet toelaat bij x264 bestanden. Hmm..ik ga dan maar hoopvol wachten op een mooie driverupdate van nvidia of een nieuwe codecs..we'll see :)
Dat van die bandbreedte ligt iets genuanceerder, maar zoals jij het omschrijft zou je het wel kunnen zeggen ja. Het probleem ligt naar ik heb begrepen bij de encoders. Die moeten de L4.1 norm voor HD naleven. En dat doen ze momenteel niet. Maar goed, dat probleem is te omzeilen. Hopelijk volgen ffdshow en CoreAVC ook snel met hardwarematige versnelling die geen bandbreedtelimiet (= te veel ref-frames) heeft. Ik wacht ook af, maar neig wel naar aanschaf van een mooie Intel als het voor de zomer niet zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
-Moondust- schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 19:41:
[...]

Dat van die bandbreedte ligt iets genuanceerder, maar zoals jij het omschrijft zou je het wel kunnen zeggen ja. Het probleem ligt naar ik heb begrepen bij de encoders. Die moeten de L4.1 norm voor HD naleven. En dat doen ze momenteel niet. Maar goed, dat probleem is te omzeilen. Hopelijk volgen ffdshow en CoreAVC ook snel met hardwarematige versnelling die geen bandbreedtelimiet (= te veel ref-frames) heeft. Ik wacht ook af, maar neig wel naar aanschaf van een mooie Intel als het voor de zomer niet zover is.
Intel is zeker mooi :9
Helaas had ik mijn vista installatie nogal verkloot door verschillende codec's te te testen en kan ik nu opnieuw beginnen snik snik.

Na de setup eerst maar ff een image maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niemand die hierop antwoord heeft?

tevens ben ik in het bezit van een receiver zonder HDMI aansluiting. wel heb ik een optische aansluiting en kan mijn receiver dolby 5.1, dolby digital en DTS aan. maakt het dan nog uit (voor het doorgeven van het geluid) welke grafische kaart ik koop? (dan doel ik op het doorlussen van het geluid)

en gebruiken jullie K-lite codecs of wat anders? ben nogal noob in deze materie :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:23:
niemand die hierop antwoord heeft?

tevens ben ik in het bezit van een receiver zonder HDMI aansluiting. wel heb ik een optische aansluiting en kan mijn receiver dolby 5.1, dolby digital en DTS aan. maakt het dan nog uit (voor het doorgeven van het geluid) welke grafische kaart ik koop? (dan doel ik op het doorlussen van het geluid)
Als je het geluid over de receiver gaat laten lopen niet, wil je het over HDMI naar je tv dan moet je een kaart kopen die dat ondersteund

Wat die eerste vraag betreft, zoek gewoon de sites door van de fabrikanten, kom je vast wat tegen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:38:
[...]

Als je het geluid over de receiver gaat laten lopen niet, wil je het over HDMI naar je tv dan moet je een kaart kopen die dat ondersteund

Wat die eerste vraag betreft, zoek gewoon de sites door van de fabrikanten, kom je vast wat tegen ;)
ik zoek al erg lang maar kan er geeneen vinden die alles heeft zoals ik het wil :N vandaar ook mijn vraag hier... heb wel een mainboard gevonden die het zo goed als is enige wat hij niet heeft is 1333MHz bus en geen SVHS wat het zinloos maakt tot ik een HD scherm heb :/ en ik wil graag de nieuwe HD 3470 van ATI/AMD maar die zijn nog niet te krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:46:
[...]

ik zoek al erg lang maar kan er geeneen vinden die alles heeft zoals ik het wil :N vandaar ook mijn vraag hier... heb wel een mainboard gevonden die het zo goed als is enige wat hij niet heeft is 1333MHz bus en geen SVHS wat het zinloos maakt tot ik een HD scherm heb :/ en ik wil graag de nieuwe HD 3470 van ATI/AMD maar die zijn nog niet te krijgen :(
Zoveel borden met Supervideo (SVHS bestaat niet ;) ) zijn er niet. Het is ook een volledig achterhaalde interface. Heb je nog niet ergens een videokaartje liggen met S-Video erop? Zo nee, waarom koop je geen goedkoop kaartje tweedehands? En als je dan een HD-scherm hebt kan je altijd nog de nieuwste ATi kaart kopen. Zolang jij een S-video nodig hebt is zo'n HD3470 heelmaal niet interessant, omdat je het signaal toch niet kan aanwenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Als zowel je receiver als je mobo een optische uitgang heeft, dan is het een kwestie van een optische kabel erin pluggen, alles goed instellen en je hebt mooi geluid. Toch? Of mis ik wat? Ik snap niet wat je videokaart ermee te maken heeft.
en gebruiken jullie K-lite codecs of wat anders? ben nogal noob in deze materie :$
Ik gebruik al jaren K-Lite en bevalt prima. Ik neem altijd wel het Playback Only profiel zonder MPC en CoreAVC. Zowel MPC als CoreAVC download en installeer ik liever apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Moondust- schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:18:
[...]

Als zowel je receiver als je mobo een optische uitgang heeft, dan is het een kwestie van een optische kabel erin pluggen, alles goed instellen en je hebt mooi geluid. Toch? Of mis ik wat? Ik snap niet wat je videokaart ermee te maken heeft.

[...]

Ik gebruik al jaren K-Lite en bevalt prima. Ik neem altijd wel het Playback Only profiel zonder MPC en CoreAVC. Zowel MPC als CoreAVC download en installeer ik liever apart.
ik las meerdere malen over het doorsluizen van het geluid via videokaart, later pas las ik dat je dan HDMI aansluiting op receiver moet hebben.

hoop dat het videokaartje het ook door kan geven zonder iets te veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:51
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 23:11:
[...]

ik las meerdere malen over het doorsluizen van het geluid via videokaart, later pas las ik dat je dan HDMI aansluiting op receiver moet hebben.

hoop dat het videokaartje het ook door kan geven zonder iets te veranderen
Het doorgeven van zowel HDMI als S/PDIF gelijktijdig kan vooralsnog niet met ATI, die hebben namelijk hun eigen audio codec. Het kan dus, voorlopig, alleen met NVIDIA kaarten die voorzien zijn van een externe ingang. Dit is ook al meerdere keren besproken.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knoop doorgehakt;

Intel E8400
Gigabyte GA-P35-DS3R
HIS HD3870 512MB IceQ Turbo GDDR4
Corsair 4GB DDR2 XMS2 PC2-6400C5 TwinX (2x2GB)
Creative X-Fi ExtremeMusic
Zalman ZM460B-APS
Antec Solo
Samsung T166 500GB
Samsung SH-203B
Scythe Mini Ninja
1x 120mm Nexus 1x 92mm Nexus

E900~

op XP x64

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gerritjuh schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 23:26:
[...]

Het doorgeven van zowel HDMI als S/PDIF gelijktijdig kan vooralsnog niet met ATI, die hebben namelijk hun eigen audio codec. Het kan dus, voorlopig, alleen met NVIDIA kaarten die voorzien zijn van een externe ingang. Dit is ook al meerdere keren besproken.
ja ergens in de 69 paginas staat het vast vermeld :/

wat voor voordelen heeft het intern doorsturen voor me? want ik heb mn ogen laten vallen op ATI/AMD videokaart daar deze beter zijn met UVD enzo 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 23:28:
Knoop doorgehakt;

Intel E8400
Gigabyte GA-P35-DS3R
HIS HD3870 512MB IceQ Turbo GDDR4
Corsair 4GB DDR2 XMS2 PC2-6400C5 TwinX (2x2GB)
Creative X-Fi ExtremeMusic
Zalman ZM460B-APS
Antec Solo
Samsung T166 500GB
Samsung SH-203B
Scythe Mini Ninja
1x 120mm Nexus 1x 92mm Nexus

E900~

op XP x64

Iemand nog suggesties?
ik zou kijken of je budget het toelaat een 750Gb HDD te nemen (of groter) HD materiaal vreet behoorlijk wat HD ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zat ik ook aan te denken ja.

Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB

Is echter wel een verschil van 50 euro, weet niet of dat het waard is. Geloof niet dat die veel sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gerritjuh schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 23:26:
[...]

Zijn er buiten de Gainward 8800GT GoldenSample en de Zotac 8800GT AMP nog meer 8800's die dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 23:58:
Zat ik ook aan te denken ja.

Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB

Is echter wel een verschil van 50 euro, weet niet of dat het waard is. Geloof niet dat die veel sneller is.
snel zat voor een HTPC hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:02:
[...]

Zijn er buiten de Gainward 8800GT GoldenSample en de Zotac 8800GT AMP nog meer 8800's die dit doen?
Ga je ook gamen met die HTPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mindere mate ja. Wordt gewoon als desktop gebruikt.

Wil hem echter in een paar maanden op een HDTV aansluiten en het liefst dus alleen met HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:18:
In mindere mate ja. Wordt gewoon als desktop gebruikt.

Wil hem echter in een paar maanden op een HDTV aansluiten en het liefst dus alleen met HDMI.
hou je wel rekening met de koeler, je wil toch een stil systeem. En als het in mindere mate gamen is, is het misschien een tikkie overdreven, 1 gig geheugen op die gainward ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:26:
[...]

hou je wel rekening met de koeler, je wil toch een stil systeem. En als het in mindere mate gamen is, is het misschien een tikkie overdreven, 1 gig geheugen op die gainward ;)
Zou me systeem met deze setup niet moeten horen. Doe ik dat wel komt er gewoon een Accelero op.

Die Gainward is er ook in 512MB :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Laatst online: 16-09 20:51
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 23:43:
[...]

ik zou kijken of je budget het toelaat een 750Gb HDD te nemen (of groter) HD materiaal vreet behoorlijk wat HD ruimte
Helemaal mee eens. Schijfruimte heb je in een HTPC eigenlijk nooit genoeg, koop dus inderdaad zo groot mogelijk. Ik heb afgelopen zomer een HTPC gebouwd met 2x400Gb en die zat nu al vol. En dan gooi ik nog vaak dingen weg wanneer ik ze gezien heb, maar ja het wordt steeds meer HD wat de klok slaat en dat kost toch wel de nodige ruimte. Was vorig jaar een aflevering van een gemiddelde serie nog 350Mb, tegenwoordig zijn ze al ruim over de 1GB voor een 720p versie. Straks is alles 1080p wat de klok slaat en kost een aflevering van een uurtje 2Gb aan schijfruimte.

Deze week 2x500Gb erbij gezet. Ik ben benieuwd hoe snel die ook vol zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Laatst online: 11-07-2024
synthdood schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:47:
[...]

Helemaal mee eens. Schijfruimte heb je in een HTPC eigenlijk nooit genoeg, koop dus inderdaad zo groot mogelijk. Ik heb afgelopen zomer een HTPC gebouwd met 2x400Gb en die zat nu al vol. En dan gooi ik nog vaak dingen weg wanneer ik ze gezien heb, maar ja het wordt steeds meer HD wat de klok slaat en dat kost toch wel de nodige ruimte. Was vorig jaar een aflevering van een gemiddelde serie nog 350Mb, tegenwoordig zijn ze al ruim over de 1GB voor een 720p versie. Straks is alles 1080p wat de klok slaat en kost een aflevering van een uurtje 2Gb aan schijfruimte.

Home server in de garage zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:38
[...]

Ik zit er zelf aan te denken om bij mijn HTPC waar 1 TB aan schijfruimte inzit een 1 TB externe Hardeschijf te kopen. Want het gaat idd (te) snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jingaling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-11-2024
Hallo medetweakers,

Ik wil een htpc bouwen met de onderstaande onderdelen, maar ben nog niet over de aan te schaffen behuizing uit.
Weet iemand of een floppydtv kaart met module ook in een origen s14v behuizing past?

- Asus p5e vm hdmi matx
- E8400
- Scythe Ninja Mini
- 2 gig geheugen
- Origen s14v (voorkeur) of toch gewoon de s16v
- Floppydtv C met module (multikabel)

Bedankt voor de hulp

[ Voor 23% gewijzigd door jingaling op 01-02-2008 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 20:17

mvds

Totally awesome!

[...]

HTPC != fileserver

Ik gebruik voor opslag een download PC/fileserver, want ik wil al die schijven niet in mijn HTPC. En als je idd weggooit wat je gezien hebt, en download wat je ook echt wilt zien, dan heb je helemaal niet zoveel ruimte nodig. Als je daarintegen alles maar download wat je tegenkomt DAN heb je idd nooit schijfruimte genoeg...

In mijn HTPC zit een 250GB schijf en die is nooit boven de 20% geweest!
En in mijn fileserver zit een 320GB schijf en die is nooit boven de 80% geweest.

Dus het is gewoon een kwestie van selectief zijn, en dan heb je al snel ruimte zat hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
jingaling schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 14:27:
Hallo medetweakers,

Ik wil een htpc bouwen met de onderstaande onderdelen, maar ben nog niet over de aan te schaffen behuizing uit.
Weet iemand of een floppydtv kaart met module ook in een origen s14v behuizing past?

- Asus p5e vm hdmi matx
- E8400
- Scythe Ninja Mini
- 2 gig geheugen
- Origen s14v (voorkeur) of toch gewoon de s16v
- Floppydtv C met module (multikabel)

Bedankt voor de hulp
Staat toch gewoon in de specs:
pci / agp card support - full height
Dus daar passen alle soorten kaarten in...........(was best lastig te vinden idd.....)

[ Voor 3% gewijzigd door kaajee op 01-02-2008 15:02 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet gemaakt voor zogenaamde 'welke moet ik nemen?' vragen (zie CSL Beleid). Ga dus niet een lijstje specs posten met de vraag of het goed is!