[x264 MKV] Vloeiend beeld, maar toch lichte haperingen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.982 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
Ik heb lang geexperimenteerd met filters, decoders, instellingen, etc, maar na enkele maanden lijkt het er toch op dat ik het niet kan oplossen. Wat is er dan aan de hand? Op mijn htpc (mediacenter) speel ik voornamelijk x264 MKV-bestanden af in de resoluties 720p en 1080p en een framerate van 24fps. Beide formaten (bestandsgrootte 4,5GB tot 16GB) worden mooi en vloeiend afgespeeld.......op kleine hele lichte maar toch storende haperingen na terwijl de cpu-load bij lange na niet maximaal is op de momenten dat het voorkomt. Ik zal proberen zo goed en duidelijk mogelijk te vertellen wat de haperingen precies zijn. Ik heb ze ingedeeld in twee soorten:
1. Schokjes bij horizontalen en verticale camerabewegingen. Het betreffen niet de hele langzame camerabewegingen, maar ook zeker niet de snelle. Er tussenin dus. Bij dergelijke bewegingen lijkt het wel of er met een bepaalde regelmaat een aantal frames missen. Het beeld schiet dan als het ware telkens iets door, hetgeen een haperende indruk geeft. En dit terwijl de cpu-load ver beneden de 50% ligt.
2. Bij snelle actiescenes gebeurt het regelmatig dat het beeld van een bepaald frame net ff langer weergegeven blijft, al is het maar een fractie van een seconde. Eerst dacht ik nog dat het een bepaalde filmtechniek of -stijl was, maar ik zie het te vaak. Ook op die momenten zie ik geen piek in de cpu-load.Het zou goed kunnen dat de oorzaak hiervan dezelfde is als bij 1. Het zijn immers allebei haperingen waarbij een bepaald frame langer dan andere frames weer weergegeven. Blijkbaar is dit bij bepaalde camerabewegingen zichtbaar.

Het kan natuurlijk zijn dat bovengenoemde glitches het resultaat zijn van het feit dat het om opnieuw geëncodeerde rips gaat. Ik heb (nog) niet de mogelijkheid om te vergelijken met echte blurays of hddvd's. Graag wil ik elke oorzaak die ik kan beinvloeden verkennen. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die bovengenoemde problemen herkennen en weten wat ik eraan kan doen.

Mijn systeem bestaat uit de volgende relevante hardware:
- Abit AN-M2 mATX mobo
- AMD BE-2350 processor (2,1GHz --> 2,5GHz)
- Club3D 2600Pro 512MB videokaart (via DVI-kabel verbonden met mijn projector Optoma Themescene H57 @1024x576 50Hz)
- M-audio Revolution 7.1 geluidskaart (S/PDIF coaxiaal verbonden met receiver)
- 2GB Team Extreme PC6400 geheugen

Ik gebruik de volgende software voor het afspelen:
- Media Player Classic Homecinema 1.0.11.0
- CoreAVC 1.6.0.0
- Haali Video Renderer (48 frames/sec -> gelijk aan dubbele framerate)
- AC3filter
- ATi Display Driver 7.11

Ik heb in de instellingen van bovengenoemde software al zo'n beetje alle opties gehad, maar het is me nooit gelukt de haperingen te elimineren. Indien het niet in de rips zelf zit heb ik toch het idee dat het aan de instellingen moet liggen. Mijn hardware lijkt me niet de beperkende factor.

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Misschien heeft het iets te maken met de framerate conversie bron <> projector.
Het is maar een gokje, ben er niet echt in thuis maar het interesseert me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je dit ook met 720p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ja, maar ik moet toegeven dat ik 720p en 1080p nog niet samen heb getest om te kijken of het exact hetzelfde is. Ik kan me best voorstellen dat 720p er minder last van heeft b.v. Zodra ik deze week even de gelegenheid heb zal ik het testen en het hier laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 08:38

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Zorg dat je beamer ook aangestuurd wordt met 48hz! Altijd een veelvoud van 24hz om vloeiend beeld te krijgen.

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Mantis schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:47:
Misschien heeft het iets te maken met de framerate conversie bron <> projector.
Het is maar een gokje, ben er niet echt in thuis maar het interesseert me wel.
De beamer ontvangt een 50Hz signaal, althans dat wordt weergegeven zodra hij het signaal ontdekt en erop afstemt. De films die ik afspeel hebben allen een framerate van 24fps (exact 23,98fps geloof ik). In CoreAVC heb ik Software Double Framrate geselecteerd. In de opties van Haali Video Renderer heb ik een buffer van 128MB en een framrate van 48 fps geselecteerd (dubbele van de bron), maar ook andere waarden maken voor mijn ogen geen enkel verschil.

Wat ik me vooral afvraag is of ik de enige ben met dit "probleem" of dat er meer mensen zijn, wellicht wel iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Audi_S2 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:43:
Zorg dat je beamer ook aangestuurd wordt met 48hz! Altijd een veelvoud van 24hz om vloeiend beeld te krijgen.
Die keuze heb ik niet, althans, ik ben me er niet van bewust. Bij de modi zie ik alleen getallen als 50Hz, 60Hz en 75Hz staan. 48Hz is geen optie. Of zijn er programma´s waarmee ik dat kan beinvloeden? Overigens ga ik er eigenlijk vanuit dat mijn beamer alleen 50Hz of 60Hz kan weergeven. Volgens mij kan ik niet zo even 48Hz kiezen. Kortom, ergens (bij de pc of de beamer) wordt er toch een keer 50Hz van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook, meer mensen hebben dit en ik denk dat dit judder heet het is het probleem van 24 frames(cinema) in 50 of 60 frames krijgen. Oplossing een tv/beamer kopen die NATIVE 24 frames aan kan en uit kan zenden.

Als je op judder zoekt vind je er meer over, in het kort gebeurt er dit:

1=frame 1
2=frame 2

24 frames

1 2 3 4 5 6 .... 23 24

24 frames in 60 frames (3/2 pulldown)

111 22 333 44 555 66 .... 23/23/23 24/24

Het probleem doet zich ook voor bij Blu-ray en Hd-dvd. Met de meeste dvd's niet geloof ik want die worden in 25 fps uitgezonden dit houdt alleen in dat ze sneller afspelen dan het origineel.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ahja, judder, van die term heb ik weleens gehoord. Je verhaal klinkt heel logisch. Als ik je goed begrijp is er geen remedie voor behalve een nieuwe beamer aanschaffen die 24fps of een veelvoud ervan native kan projecteren. Ik heb net even in de handleiding gekeken van mijn beamer (Optoma Themescene H57) en daaruit blijkt dat er wel wat instelmogelijkheden zijn wat betreft het aantal Hz waarop hij weergeeft. Ik weet het niet zeker maar hij schijnt zich te kunnen aanpassen aan het aantal Hz van het signaal dat hij aangeboden krijgt van de videokaart. De vraag is nu of ik via de videokaart ook een 48 Hz signaal kan uitzenden. 48 Hz komt in ieder geval niet voor in de lijst met standaardmodi. Kortom, zijn er mogelijkheden om de videokaart 48Hz te laten uitspugen, in mijn geval met een resolutie van 1024x768?

[ Voor 25% gewijzigd door -Moondust- op 07-01-2008 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Na lang stoeien en klooien lijkt het erop dat ik het probleem heb kunnen oplossen met Powerstrip v3.75. Daarmee heb ik namelijk de (verticale) refreshrate van de videokaart op 47.960Hz gezet (2 x 23.98fps = framerate van HD materiaal). Mijn projector switcht hierdoor naar 48Hz. De judder bij panbewegingen (horizontale camerabewegingen) lijkt te zijn verdwenen. Bij de actiescenes die ik heb gezien heb geen freeze frames (voor fractie van seconde) gezien. Ik heb echter maar en half uurtje gekeken. Meer kijkuren moeten uitwijzen of het probleem werkelijk is opgelost. Ik heb er alle vertrouwen in. Ik hou iedereen hier op de hoogte als ik meer informatie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik ben nu alleen nog op zoek naar de beste instellingen als het aankomt op fps. In het hele decodingproces zijn namelijk diverse hardware en software betrokken die iets met de framereate kunnen doen. Ik zie de volgende schakels

Bron (HD, 23.98 fps) --> player --> videokaart --> weergever (tv, projector, etc.)

Player
B.v. Haali Video Renderer heeft een instelbare framerate bij de opties.

Videokaart
D.m.v. Powerstrip is het mogelijk de output framerate te beinvloeden.

Weergever
In mijn geval past deze zich aan aan de output van de videokaart, maar ik kan me voorstellen dat dat op veel toestellen gelimiteerd is tot bepaalde standaard framerates (50Hz, 60Hz, 75Hz, etc.). Wellicht dat 120Hz (= 5 x 24fps) dan nog een optie is.

In mijn geval is het nog van belang te weten welke framerate de player precies afgeeft aan de videokaart. Dan kan ik Powerstrip hierop laten aansluiten en kan ik de grootste mate van synchronisatie bereiken. Wie weet wat de framerate output is van een player als Haali wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Het lijkt mij verstandig om alles gewoon te laten staan zoals het is en alleen de refresh rate van het scherm op een veelvoud van 24 (of 23,976) te zetten.

Het werkte allemaal toch of heb je nog steeds last van judder?

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Furfoot schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 11:13:
Het lijkt mij verstandig om alles gewoon te laten staan zoals het is en alleen de refresh rate van het scherm op een veelvoud van 24 (of 23,976) te zetten.

Het werkte allemaal toch of heb je nog steeds last van judder?
Ach, als je heel kritisch kijkt, zie je altijd wel wat verspringingen/judder. Maar op de 48Hz is het echt zichtbaar beter. Ik wil nu proberen de perfectie zo dicht mogelijk te benaderen, oftewel met alle mogelijkheden die er zijn een zo vloeiend mogelijk beeld te krijgen. Ik heb inmiddels op een ander forum gelezen dat ik in MPC kan zien hoeveel fps wordt doorgegeven aan de videokaart. De software en hardware die daarna wordt gepasseerd wil ik hier zo goed mogelijk op laten aansluiten. Hoe beter de aansluiting (dus zo constant mogelijk houden van fps), hoe vloeiender het weergegeven beeld.

Ik zit er over te denken om een Het Grote x264 mkv playback Topic te openen. Ik denk dat daar ruim voldoende animo voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat komt doordat je met 24fps maar tot op zekere hoogte 'vloeiend' beeld kan vertonen, als dingen vrij snel over het beeld schieten, dan wil het nog welleens gebeuren dat je dus ziet dat er maar 24 'updates' zijn in die eene seconde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:26:
Dat komt doordat je met 24fps maar tot op zekere hoogte 'vloeiend' beeld kan vertonen, als dingen vrij snel over het beeld schieten, dan wil het nog welleens gebeuren dat je dus ziet dat er maar 24 'updates' zijn in die eene seconde ;)
Ja natuurlijk, helemaal vloeiend is een utopie. Maar het gaat me om judder, en dat is geen constant schokken. Panbewegingen zullen met 24 fps, afhankelijk van de camerasnelheid, altijd beetje schokkerig eruit zien. Maar de judder wil ik tot het absolute minimum beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Ik ben zowel "Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid" als dit topic aan het lezen.

Ik ben zelf ook binnenkort van plan om een HTPC in elkaar te zetten, echter ben ik nog aan het wachten op de nieuwste chipset van ADM.

Wat ik me afvraag als het om dit topic gaat is het volgende:

Je zegt dat je voornamelijk films kijkt in 720p en 1080p en dan x264 MKV-bestanden met framerate van 24fps. En nu heb je met Powerstrip refreshrate naam 24 fps ingesteld.

Hoe zit het echter als je bestanden die 25fps zijn wilt afspelen. Krijg je dan ook niet last van de verschijnselen die je noemt?

Ik neem aan dat een DVD 25fps is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
lujo schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 19:55:
Hoe zit het echter als je bestanden die 25fps zijn wilt afspelen. Krijg je dan ook niet last van de verschijnselen die je noemt?
Ik neem aan dat een DVD 25fps is?
Powerstrip is kinderlijk eenvoudig. Je kan voor elke instelling een profiel maken welke je met een sneltoets (nog niet zelf uitgeprobeerd) kan activeren. Het switchen is dus in een handomdraai gebeurd. Ik heb dus 3 profielen nodig: 1. HD materiaal 24fps, 2. PAL DVD 25 fps en 3. NTSC DVD 30fps. That's it. Kind kan de was doen. Wie dit wil toepassen moet uiteraard wel een tv hebben die qua daadwerkelijke weergave 24fps of een veelvoud daarvan ondersteunt. 50Hz en 60Hz is volgens mij geen probleem en wordt dacht ik door vrijwel alle tv's ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
-Moondust- schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 20:57:
[...]

Powerstrip is kinderlijk eenvoudig. Je kan voor elke instelling een profiel maken welke je met een sneltoets (nog niet zelf uitgeprobeerd) kan activeren. Het switchen is dus in een handomdraai gebeurd. Ik heb dus 3 profielen nodig: 1. HD materiaal 24fps, 2. PAL DVD 25 fps en 3. NTSC DVD 30fps. That's it. Kind kan de was doen. Wie dit wil toepassen moet uiteraard wel een tv hebben die qua daadwerkelijke weergave 24fps of een veelvoud daarvan ondersteunt. 50Hz en 60Hz is volgens mij geen probleem en wordt dacht ik door vrijwel alle tv's ondersteund.
Dus ik kan aannemen dat alle HD materiaal 24 fps is? En voor de rest zijn er geen andere refreshrates die eventueel ingesteld moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alleen last van 'judder' bij Planet Earth (via Blu-Ray op PS3) bij shots vanuit een vliegtuig die langzaam langs bergen en over plains vliegt, dan krijg ik af en toe een licht schokje.

Afspelen van 720p en 1080p via de HTPC (of andere Blu-Ray films via PS3) gaan gewoon vloeiend. Speel alles trouwens af op een 42PV70.

Betekent dit nou dat alleen Planet Earth bij mij 24fps is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
lujo schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:39:
[...]
Dus ik kan aannemen dat alle HD materiaal 24 fps is? En voor de rest zijn er geen andere refreshrates die eventueel ingesteld moeten worden?
Ik kan alleen zeggen dat het originele HD-bronmateriaal (dus echte blurays of hddvd's) altijd 24fps zijn als het om de film zelf gaat, extra's zijn soms in andere formaten op de schijf gezet. Wie een rip maakt kan natuurlijk naar hartelust de framerate veranderen. Echter, de HD x264 scenereleases zijn bij mijn weten allemaal 24fps (of eigenlijk 23.98fps) en nemen deze dus gewoon over van de bron. Hoe het met hdtv opnamen zit weet ik niet, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat die ook 24fps zijn. Je kan in MPC onder File -> Properties (2e tabblad) checken wat de framerate is van het videobestand dat je hebt geopend. Het is vervolgens van belang ervoor te zorgen dat MPC (kan je zien bij de instellingen van de video renderer), de videokaart en de weergever (tv, projector, etc.) ook deze framerate als output geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:58:
Ik heb alleen last van 'judder' bij Planet Earth (via Blu-Ray op PS3) bij shots vanuit een vliegtuig die langzaam langs bergen en over plains vliegt, dan krijg ik af en toe een licht schokje.

Afspelen van 720p en 1080p via de HTPC (of andere Blu-Ray films via PS3) gaan gewoon vloeiend. Speel alles trouwens af op een 42PV70.

Betekent dit nou dat alleen Planet Earth bij mij 24fps is?
Bij aflevering 1 vliegt de camera als het ware tussen twee bergtoppen (bruine rotsen) door, ik meen in de eerste 1-2 minuten. Op 50Hz schokt het daar bij mij alsof het beeld telkens ff verder schiet, op 48Hz niet. Helemaal vloeiend loopt het niet als je met je neus er bovenop zit, maar dit heeft te maken met het feit dat 24fps gewoonweg niet voldoende is voor een perfect vloeiend beeld bij bepaalde camerabewegingen. Judder is het verschijnsel dat per seconde enkele frames vaker worden weergegeven dan de overige frames. Dat uit zich in een soort doorschieten van het beeld, alsof er voor een fractie van een seconde een lichte versneling wordt ingezet. Schokken kunnen natuurlijk ook veroorzaakt worden doordat de hardware de bitrate niet trekt. Maar het zou me niet verbazen als je wel degelijk vaker last van judder hebt, maar het je gewoonweg niet opvalt. De een is daar eens tuk kritischer in of gevoeliger voor dan de ander. Mijn vrouw is het nooit opgevallen, mij irriteerde het de laatste tijd mateloos.

In hoeverre kan je achterhalen wat de refreshrate output is van de player, de videokaart van de PS3 en je tv?

In principe zijn alle goede x264 24fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan ik achter de refreshrate komen?

Heb redelijk wat x264 die ik via de HTPC (met MediaPortal) afspeel, maar deze lopen vloeiend. Heb het tot nu toe alleen bij Planet Earth gezien bij van die vliegtuig shots. Die vogelscenes gaan wel vloeiend, dus ligt niet aan de hardware van de PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 08:38

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Zijn er ook nadelen aan het instellen van een 48hz refresh? Hoe spelen bijvoorbeeld files die wel 60fps zijn?

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:37:
Hoe kan ik achter de refreshrate komen?

Heb redelijk wat x264 die ik via de HTPC (met MediaPortal) afspeel, maar deze lopen vloeiend. Heb het tot nu toe alleen bij Planet Earth gezien bij van die vliegtuig shots. Die vogelscenes gaan wel vloeiend, dus ligt niet aan de hardware van de PS3.
Er zijn voor zover ik dat kan overzien 4 plaatsen waar de refreshrate van belang is.
1. Bronmateriaal: Open het betreffende videobestand in MPC en kijk bij File -> Properties -> 2e tabblad naar het aantal fps.
2. Output MPC: Ik heb dit zelf nog niet bekeken, maar ik heb vernomen dat je indien je een videobestand heb geopend, kan zien welke fps MPC eruit gooit via rechtermuisknop -> filters -> video renderer (specifieke naam afhankelijk van welke je gebruikt).
3. Output videokaart: Te controleren m.b.v. Powerstrip (freeware).
4. Weergave televisie/projector: Dit zal van apparaat tot apparaat verschillen. Mijn projector geeft het b.v. in beeld weer bij elke verandering van resolutie en/of refreshrate. Indien een televisie dit niet weergeeft kan je het wellicht terugvinden in de instellingen.

Maar judder moet je altijd met het kritische blote oog kunnen vaststellen. Het is wel zaak videomateriaal te bekijken waarbij verticale en/of horizontale camerabewegingen voorkomen die een snelheid hebben dat ligt tussen langzaam en snel in. Vaak is dat wanneer een camera meedraait met een persoon die een gebouw binnenkomt en vervolgens ergens naartoe loopt. De camerasnelheid zie je dan aanvankelijk toenemen wanneer de persoon naar de camera toe komt lopen en wer afnemen zodra de persoon voorbij de camera is er wegloopt. Ergens daar tussenin komt vaak de camerasnelheid voor waarbij judder duidelijk zichtbaar is. Tweede voorbeeld is zoals ik al eerder aanhaalde wanneer de camera (zoals in veel Imax films) over het landschap zeilt en langs objecten scheert. Die objecten (of het nou bomen, bergen of iets anders is) zie je dan vaak stotterend voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Audi_S2 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:08:
Zijn er ook nadelen aan het instellen van een 48hz refresh? Hoe spelen bijvoorbeeld files die wel 60fps zijn?
Videobestanden met 30fps (60fps is niet gangbaar maar bestaat uit 2 x 30 fps) zullen denk ik judder veroorzaken indien je die afspeelt met 48Hz. Het is dus zaak in Powerstrip meerdere profielen te maken: 1 voor 24 fps, 1 voor 25 fps en 1 voor 30 fps. Volgens mij heb je ze dan allemaal wel gehad. Maar 25fps en 30fps zijn op vrijwel alle weergevers (tv's, projectoren, etc.) geen probleem, omdat deze volgens mij vrijwel allemaal standaard 50Hz en 60Hz ondersteunen. Het probleem zit um in de 24 fps weergave.

Ik weet overigens niet wat er gebeurt als je een van 24fps naar 25fps geconverteerd videobestand afspeelt met 48Hz. Zou de ontstane judder door de conversie dan weer gecorrigeerd worden? Interessant dilemma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:08
Bij NTSC dvds die op pal tv's worden afgespeeld wordt het beeld versneld. Dus niets bijgetoverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Lightning89 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:21:
Bij NTSC dvds die op pal tv's worden afgespeeld wordt het beeld versneld. Dus niets bijgetoverd.
Wat bedoel je met dat het beeld wordt versneld? Dat de refreshrate van de tv gewoon omhoog gaat van 50Hz naar 60Hz om de fps van NTSC te kunnen verwerken? Dat klopt. Het probleem zit um echter bij 24fps HD materiaal. Ik weet niet welk percentage digitale tv's 24Hz of een veelvoud daarvan kan weergeven, maar mijn indruk is dat het er niet veel zijn. Het is voor diverse keurmerken als HD Ready ook geen vereiste. De gemiddelde consument bedenkt zich het 24fps verhaal niet zolang hij er niet op gewezen wordt en zal er dus totaal geen erg in hebben bij het aankopen van een tv. Ik moet eerslijk bekennen dat ik er bij de keuze voor mijn projector pakweg 2 jaar geleden echt geen moment stilgestaan heb bij framerates en ik zoek doorgaans altijd heeeel zorgvuldig mijn apparatuur uit. Ik verwacht daarnaast niet dat de gemiddelde verkoper mensen erop zal wijzen, misschien alleen in de speciaalzaak maar verzekerd ben je er zeker niet van. In de meeste gevallen zijn ze gewoonweg niet kundig genoeg. Om judder bij HD te voorkomen is het gewoon van belang dat je tv 24fps of een veelvoud daarvan native (dus geen conversie naar 50Hz, 60Hz, etc.) kan weergeven.

[ Voor 14% gewijzigd door -Moondust- op 10-01-2008 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik vraag me af of het mogelijk is met diverse truuks het beeld nog vloeiender te krijgen b.v. door een bepaalde vorm van postprocessing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Hmm die Haali splitter lijkt 24fps MKV H264 files beter weer te geven op een 60HZ scherm als VMR9.
Ook vind ik de boel overall vloeiender lopen, alleen wanneer ik me tv op 24hz insteld, dan geeft Haali splitter onder aan het scherm op FULL screen een trillend beeld.
Ik gebruik hem in combinatie met coreavc.
Iemand die dit ervaard of misschien een oplossing voor weet, ik vind de 24hz stand op mijn tv net wat natuurlijk ogen met 24fps matrialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik ben blij dat ik nu op 48Hz kan weergeven, maar toch ben ik na enkele weken kijken nog niet helemaal tevreden. Bij bepaalde camerabewegingen (zowel horizontaal als verticaal) lijkt het beeld toch een wat lagere framerate dan 24fps te hebben. Dit uit zich in een soort licht geflikker, alleen in een deel van het beeld. Telkens herkijk ik die scenes en blijkt dat de cpuload echt niet het probleem lijkt te zijn (vaak tussen de 30 en 40%. Het komt voor bij zowel 720p als 1080p. Wellicht dat het allemaal wat meer opvalt doordat ik redelijk groot projecteer met een projector, maar ik hoop dat ik met redelijk simpele instellingen het beeld toch nog wat verder kan perfectioneren.

Kortom, ik ben toch nog op zoek naar een manier om de weergave nog vloeiender te krijgen, zodat filmkijken echt zorgeloos wordt. Wie kan mij op ideeën brengen? En misschien nog wel interessanter, wie ervaart dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik heb begrepen dat het beeld met hardware acceleratie vloeiender loopt dan met software decoding. Enige optie lijkt dus hardware decoding werkend te krijgen. Bij mij is dat vooralsnog lastig aangezien mijn projector alleen 576p of lager wil accepteren (720p en 1080p geeft verkeerde kleuren) en ik toch echt minimaal 720p moet uitsturen om gebruik te kunnen maken van hardware acceleratie. Kortom, ik denk dat met mijn huidige setup ik er niet meer uit kan halen. Ik hou me aanbevolen voor tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
De in mijn vorige post genoemde resolutie beperking blijkt onjuist. Hardwarematige versnelling van x264 werkt ook bij een resolutie van 1024 x 576. Hoe ik dit werkend heb gekregen is hier te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ondanks dat hardwarematige decoding bij mij nu werkt constateerde ik laatst toch nog een haperend beeld bij een DTS rip. Ik heb vanalles geprobeerd, maar het hielp allemaal niet. Zelfs een andere decoder maakte geen verschil. Van een bevriende HD-liefhebber kreeg ik de tip de DTS track te extracten met MKVExtractGUI en vervolgens weer in te voegen met MKVMergeGUI. Zeer handige en gebruisvriendelijke programmaatjes. Het zogenoemde demuxen en remuxen was een fluitje van een cent, iedereen kan het. En ja hoor, haperingen als sneeuw voor de zon verdwenen. Het blijkt dat sommige scenereleases met DTS tracks gewoonweg niet goed gemuxt zijn. Met de meest recente muxsoftware komt dit probleem in ieder geval niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Moondust, ik kom nu net dit toppoc van je tegen. Dit lijkt me een betere plek om het judder probleem van mij te bespreken dan het toppic: Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid.

Nog bedankt voor je tips, ik heb met Powerstrip lopen spelen en heb het voor elkaar gekregen dat mijn grafische kaart 47.92Hz en 71.96Hz weergeeft. Alleen zie ik het beeld op mijn monitor bij het afspelen van een 23.98fps film (mkv bestand) nog steeds schokken. Opvallend gebruiken we beide het shot tussen twee bergtoppen door in het begin van pole to pole als referentie. Daarom lees ik dus net ook dat je deze scene ook nog nooit goed vloeiend heb gekregen, of inmiddels wel?

Daarom vroeg ik me af of je nog een goede scene weet waarbij je heel duidelijk een verbetering ziet zodra je de grafische kaart insteld op een veelvoud van 24Hz, bij een 24fps scene uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ey Wang, die bergtoppen scene heb ik nu wel vloeiend. Alleen de term vloeiend is wellicht niet het goede woord. Bij de bergtoppen scene is het namelijk wel goed zichtbaar dat het juist niet vloeiend is als gevolg van de beperking van de 24 beeldjes per seconden. Maar het 'schokken' is wel regelmatig. Waar het bij mij om ging was het onregelmatig schokken van het beeld. Alsof het beeld om de zoveel tijd een frame overslaat. Dat effect irriteerde me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Moondust- ik heb je hulp nodig met Powerstrip, zou jij die willen geven? Ik kom er namelijk niet uit (ik gebruik de allerlaatste versie).

Ik heb namelijk hetzelfde probleem als jij had en jou oplossing was de verticale refresh rate op 48 Hz te zetten. Maar hoe zit het dan met de horizontale scan rate? Die moet dan toch ook worden aangepast?

Zou jij mij kunnen vertellen welke aanpassingen/instellingen ik allemaal moet maken?

Alvast bedankt.

Overige Info:

Monitor = LCD TV -> Samsung LE32A430
MoBo HTPC -> ASRock M3A790GXH/128M
Grafische kaart: Geintegreerd op moederbord -> ATI Radeon HD3300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Encodeer zelf eens iets op een bitrate die een stuk hoger is, lichte 'haperingen' terwijl je systeem de boel gemakkelijk aan kan kunnen namelijk ook heel goed te maken hebben met verkeerde x264 settings, en dan met name een te lage bitrate in bepaalde, complexe scenes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik heb het probleem ook met .iso's die eerst (toen ik nog geen htpc had, maar een externe media HDD gebruikte) geen problemen gaven.

*Edit: Daarbij, op m'n 'gewone' pc heb ik nergens last van. :?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2009 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 19:01:
-Moondust- ik heb je hulp nodig met Powerstrip, zou jij die willen geven? Ik kom er namelijk niet uit (ik gebruik de allerlaatste versie).

Ik heb namelijk hetzelfde probleem als jij had en jou oplossing was de verticale refresh rate op 48 Hz te zetten. Maar hoe zit het dan met de horizontale scan rate? Die moet dan toch ook worden aangepast?

Zou jij mij kunnen vertellen welke aanpassingen/instellingen ik allemaal moet maken?

Alvast bedankt.

Overige Info:

Monitor = LCD TV -> Samsung LE32A430
MoBo HTPC -> ASRock M3A790GXH/128M
Grafische kaart: Geintegreerd op moederbord -> ATI Radeon HD3300
Sorry, ik heb je bericht niet eerder gezien. Ik wijzig zelf alleen de verticale refreshrate. Volgens mij hoef ik de horizontale niet te wijzigen. Je moet goed kijken welke refreshrate je tv graag wil ontvangen. Voor mijn projector was dat 48Hz, maar voor mijn nieuwe tv is het 23,976Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik heb overigens zelf wel weer een probleem met het niet vloeiend lopen van x264 mkv's. Het betreft animatiefilms waar ik de Engelse geluidstrack heb vervangen door een Nederlandse die is geript van een dvd en via een zogenoemde stretchfactor en enige delay met mkvmerge erin is gezet. Wat ik ook probeer, ik blijf zo'n beetje elke seconde een hikje in het beeld zien. Bij Nederlandse audiotracks die afkomstig zijn van een bluray heb ik het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik heb met mijn oude htpc ook altijd last gehad van lichte haperingen. Het manifesteerde zich vooral in Live TV (via de FloppyDTV), met elke 8 seconde een klein hikje in beeld, en bij het afspelen van DVD’s en MKV’s. Vrijwel nooit vloeiend maar altijd af en toe een hikje. Eerst zocht ik het in verschillende codec’s, verschillende drivers, maar het is nooit weggegaan. Het deed zich overigens niet voor als ik bijvoorbeeld een opname afspeelde op een andere pc. Uiteindelijk heb ik me er maar bij neergelegd. Mijn vrouw viel het nooit op. Maar ik werd er niet goed van.

Toen ik ook problemen kreeg met het weergeven van HD zenders en 1080p MKV’s in Windows 7, besloot ik het roer om te gooien. Een nieuw moederbord, met een Intel (E7400) in plaas van een AMD (X2 3800), en een Nvidia 9400 in plaats van de ATI 780G.
Nou… had ik dat maar eerder gedaan. Echt het ziet er naar uit dat vrijwel alles nu 100% vloeiend loopt. Het fijnst is het nog wel bij het tv kijken. Geen enkel schokje te zien, vooral goed te zien bij tickers. Ook bijna alle 24p MKV’s doen het nu perfect. Een incidentele film of serie doet nog moeilijk (bv Desperate housewives loopt niet helemaal schokvrij, maar ook niet op de andere pc).
Maar over het algemeen. Wat een verademing. Het kán dus wel.

Hoe kan dat nou? Had ik gewoon pech met mijn moederbord/cpu? Zijn er moederborden in omloop met niet geheel synchroon werkende clocks ofzo? Maar goed. Ik wilde het even laten weten. Dit topic stond in mijn bookmarks als zijnde zeer informatief.

Oud: Gigabyte GA-MA78GM-S2H (780G) met AMD X2 3800 EE 35W
Nieuw: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (GeForce 9400) met Intel E7400

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hebben jullie Relock al geprobeerd?
Pagina: 1