LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Helaas moet ik je teleur stellen. De IceQ3 is niet van Artic. de IceQ coolers waren van artic. Bij de IceQ3 zijn ze afgestapt van hun samenwerkingsverband met Artic. De IceQ3 heeft HiS zelf laten ontwikkelen. Maar lichtjes gebaseerd op de Artic design. Reden hiertoe was dat artic weigerde met de prijs te zakken.Astennu schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 12:57:
[...]
Van de X1900 XTX was volgens mij wel een IceQ versie. En ik heb er wel een van de X1950 XT gevonden:
http://www.hisdigital.com...ct_ov.php?id=268&view=yes
[afbeelding]
Dit is gewoon een cooler die door Artic gemaakt is. De X1950 XTX kaarten hebben ook zo'n soort cooler gekregen. Waarschijnlijk ook door Artic gemaakt.
Maar ik denk niet dat die nog voldoende is voor de HD2900. Want dan ga je van 130-140 watt naar 200 Watt of meer.
En meestal wordt de Cooler aangepast op de PCB van de Kaart en niet andersom. Maar de IceQ serie gebruikte gewoon Artic Silencers. En voor de X1800 en hoger was er een nieuwe versie nodig die meer warmte kon afvoeren. De Oude Silenver 5 voldeed niet meer.
[afbeelding]
Van de X1900XTX en de X1950XTX zijn nooit IceQ3 versies uitgebracht. Van de XT versies wel.
[ Voor 3% gewijzigd door vigilante888 op 02-05-2007 13:05 ]
Specs PS3 PSN ID: Vigilante888 (Azie)- VigilanteUSA (USA) - JusticeFreedom (Euro)
oeLangOetan schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 12:39:
[...]
Die HDMI audio/video is vooral om versleutelde content te kunnen weergeven, dus enkel voor TVs die ook met het versleutelde singnaal kunnen werken. De R6xx reeks zou HDMI 1.2 volledig ondersteunen ( dus geen PCM audio).
Nope. Maar ergens lijkt die score best weinig.Astennu schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:02:
Iemand die weet wat 2x 8800 GTX met een QX6700 haalt ?
En al zeker als de volgende screenshot klopt:

Yes, but no.
Ah dat wist ik niet. Maar mogen ze zo maar ene product na maken dan ? Daar zullen ze denk ik ook wel voor moeten betalen.vigilante888 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:03:
[...]
Helaas moet ik je teleur stellen. De IceQ3 is niet van Artic. de IceQ coolers waren van artic. Bij de IceQ3 zijn ze afgestapt van hun samenwerkingsverband met Artic. De IceQ3 heeft HiS zelf laten ontwikkelen. Maar lichtjes gebaseerd op de Artic design. Reden hiertoe was dat artic weigerde met de prijs te zakken.
Van de X1900XTX en de X1950XTX zijn nooit IceQ3 versies uitgebracht. Van de XT versies wel.
Due scores van fudzilla vind ik zo i zo een beetje vaag. Want de SM2.0 scores zijn daar 5056 en SM 3.0 is 6245. Normaal zijn de SM 2.0 score toch een stuk hoger al de SM 3.0 scores.mieJas schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:08:
[...]
Nope. Maar ergens lijkt die score best weinig.
En al zeker als de volgende screenshot klopt:
[afbeelding]
De 8800 Heeft ook iets hogere SM3.0 scores alleen daar is het verschil tussen de 5 en 10%.
En 13k is veel te weinig voor een CF setup. Een singel 8800 GTX met een leuke OC haalt al 13k.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 02-05-2007 13:17 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ze hebben dan ook niet de cooler nagemaakt. hij is lichtjes gebasseerd erop...Astennu schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:15:
[...]
Ah dat wist ik niet. Maar mogen ze zo maar ene product na maken dan ? Daar zullen ze denk ik ook wel voor moeten betalen.
[...]
Due scores van fudzilla vind ik zo i zo een beetje vaag. Want de SM2.0 scores zijn daar 5056 en SM 3.0 is 6245. Normaal zijn de SM 2.0 score toch een stuk hoger al de SM 3.0 scores.
De 8800 Heeft ook iets hogere SM3.0 scores alleen daar is het verschil tussen de 5 en 10%.
En 13k is veel te weinig voor een CF setup. Een singel 8800 GTX met een leuke OC haalt al 13k.

Specs PS3 PSN ID: Vigilante888 (Azie)- VigilanteUSA (USA) - JusticeFreedom (Euro)
Ja maar iedereen kan zien dat dat na genoeg hetzelfde is. Ik weet niet wat wel en niet mag maar volgens mij zijn er om minder grote verschillen rechtszaken geweest. Ik vind het in ieder geval niet kunnen dat ze het zo maar overnemen zonder er voor te betalen. Maar misschien heeft His wel voor het ontwerp ( als in dat his het mag na maken ) betaald ik weet het niet.vigilante888 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:21:
[...]
Ze hebben dan ook niet de cooler nagemaakt. hij is lichtjes gebasseerd erop...
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 02-05-2007 13:30 ]
als je de koelers in het echt tegen elkaar houdt, dan zie je dan ze wel degelijk verschillen.Astennu schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:30:
[...]
Ja maar iedereen kan zien dat dat na genoeg hetzelfde is. Ik weet niet wat wel en niet mag maar volgens mij zijn er om minder grote verschillen rechtszaken geweest. Ik vind het in ieder geval niet kunnen dat ze het zo maar overnemen zonder er voor te betalen. Maar misschien heeft His wel voor het ontwerp ( als in dat his het mag na maken ) betaald ik weet het niet.
Ja duh die heatpipes een iets andere cooler en natuurlijk de aanpassing voor het PWM gedeelte van de X1900 en X1950 kaarten. Maar het is toch duidelijk waar ze het idee vandaan hebben of niet dan. En normaal beginnen bedrijven meteen te zeuren als een patent geschonden wordt. Ik neem aan dat hier ook zo iets op zit. Anders pak ik toch ook een Zalman 9700 cooler stop er een iets andere fan in maak er aan elke kant 2 heatpipes bij en klaar coolertje onder eigen naam verkopen. Denk niet dat dat zo maar mag. Als je snapt wat ik bedoel..vigilante888 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:44:
[...]
als je de koelers in het echt tegen elkaar houdt, dan zie je dan ze wel degelijk verschillen.
Om wat ik hier al uitgebreid heb uitgelegd in het 2e deel van mijn post.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 10:02:
ik snap niet goed waarom de meesten hier teleurgesteld zijn omdat de R600 geen mega-killer is in DX9?
Nee dus. Er zijn nog geen DX10 games dus het is zinloos om nu voor de volle mep een kaart voor DX10 te kopen. Als het je om DX10 gaat kun je beter wachten totdat DX10 games beschikbaar zijn, en dan over een maand of 5 a 6 voor veel minder geld dezelfde kaart kopen, of anders voor hetzelfde bedrag een betere.Het is per slot van zake toch zo dat je deze kaarten aankoopt om DX10 te kunnen gebruiken?
Jawel, want dat zijn de games waar je het voorlopig - in de periode dat je verreweg de hoogste afschrijving hebt op je kaart - mee zult moeten doen.Dat het geen enorme vooruitgang laat zien in DX9 is dan toch niet zo erg?
Dit gaat niet om hoeveel % van de PC markt, maar om hoeveel % van de high-end markt.Ja,de mensen die om het half jaar een nieuwe kaart kopen,ja die zullen teleurgesteld zijn,maar geef eens toe:hoeveel procent van de pc-markt nemen ze in beslag?
Een zeer substantieel deel van de mensen die in deze markt kopen upgraden zeer frequent.
Blijkbaar doe jij heel erg lang met je kaarten, en maak je daarom een andere overweging. Als je je 2900 over 2 jaar nog hebt dan is het mss geen gek idee om nu wat efficiency in DX9 te laten liggen voor eventuele efficiency in DX10. Tegen die tijd zijn veel high-ender's hier - waaronder ikzelf - echter al 2 of 3 videokaarten verder.Voor mij persoonlijk zal ik het verschil tussen mijn 9800pro en de HD2900XT serieus gaan zien,en dat is het voornaamste voor me
Voor mij (en voldoende anderen) zijn de huidige voordelen dus belangrijk. Niet eventuele toekomstige, te meer omdat we niet over glazen bollen beschikken (hoewel sommigen hier blijkbaar wel denken dat ze die hebben
Een videokaart kopen als 'investering in de toekomst' is i.m.o. hetzelfde als nu een nieuwe racewagen kopen om pas over 2 jaar - wanneer het ding achterhaald is - wedstrijden ermee te gaan rijden.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
Ik weet van mezelf dat ik vaak het snelste van het snelste koop. Ik heb de stap van X1900 XTX naar X1950 XTX niet gemaakt omdat de R600 toen snel zou komen blijkbaar dus niet... Maar vond dat verschil van 10-15% toen niet genoeg. Maar ik gok dat ik de R650 ook meteen koop als die 20% sneller zal zijn dan de R600. Of andere leuke features heeft waar ik wel meteen wat aan heb. Als DX10 er op zit neem ik het zeker mee. Maar aangezien de games er misschien nog niet eens zijn als de R650 er al is vind ik het een beetje zonde......
Dus nu maar hopen dat hij toch redelijk snel is in DX9.
Wel grappig dat in het vorige deel (of was het in het vorige NV deel) dit juist wel als reden genoemd werd om bv een GF8600GTS/GT te kopen in plaats van een X1950Pro vooral door mensen die in PC-zaken werkten. En ze gaven ook aan dat het zo werkte... het overgrote gedeelte van de consument wil gewoon DX10 voorbereid zijn en dan maakt het niet uit of de X1950Pro sneller is (vooral met hoge IQ instellingen) dan de DX10 kaart.Cheetah schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:02:
Nee dus. Er zijn nog geen DX10 games dus het is zinloos om nu voor de volle mep een kaart voor DX10 te kopen. Als het je om DX10 gaat kun je beter wachten totdat DX10 games beschikbaar zijn, en dan over een maand of 5 a 6 voor veel minder geld dezelfde kaart kopen, of anders voor hetzelfde bedrag een betere.
Dus als ik jou redenering doortrek dan zijn die mensen gewoon dom en zouden ze dus eigenlijk wel een X1950Pro moeten kopen ipv een GF8600GTS, want er zijn toch nog geen DX10 games.
Dat is dus nog niet eens 5% van de PC markt en van die 5% koopt lang niet iedereen frequent een nieuwe videokaart.Dit gaat niet om hoeveel % van de PC markt, maar om hoeveel % van de high-end markt.
Een zeer substantieel deel van de mensen die in deze markt kopen upgraden zeer frequent.
Volgens mij is de die-hard gamers markt veel belangrijker en ik durf met zekerheid te zeggen dat deze niet voor het overgrote deel bestaat uit mensen die frequent hun videokaart upgraden, maar wel zeer bewust zijn van het feit dat ze langer met een kaart moeten doen. De meeste die-hard gamers hebben geeneens geld om elke paar maanden een nieuwe videokaart te kopen.
Mensen die frequent een nieuwe videokaart kopen zijn meer tech-freaks/IQ freaks/FPS freaks met genoeg geld. Dit hoeft niet gelijk te staan aan hardcore gamer en dat staat het ook niet. Getuige bv het feit dat de meeste gamers nog op 1024x768 en 1280x1024 gamen (resp. zo'n 40% en 43%).
En toch zijn er genoeg mensen die het wel kopen met het oog op de toekomst. Zie R300. En ik durf wel zeker te zeggen dat dit er meer mensen zijn dan de categorie waar jij toe behoort. Maar iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen voorkeuren. Gelukkig is er nu weer genoeg keuze op de markt en worden de prijzen daardoor omlaag gedreven. De uiteindelijke winnaar is dus weer de consument (en haar portomonnee)Een videokaart kopen als 'investering in de toekomst' is i.m.o. hetzelfde als nu een nieuwe racewagen kopen om pas over 2 jaar - wanneer het ding achterhaald is - wedstrijden ermee te gaan rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 02-05-2007 14:14 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Verwijderd
Verwijderd
1x 8800GTX 630/2000 haalt al rond de 14,5kAstennu schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:02:
Fudzilla meld dat ze wat Crossfire Scores van de HD2900 XT hebben:
[...]
Iemand die weet wat 2x 8800 GTX met een QX6700 haalt ? En ik vraag me ook af welke drivers ze daar gebruikt hebben.
Edit : QX6700 @ 3.6Ghz wel dan , met een stock veronderstel ik rond de 13,5k.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2007 14:27 ]
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:27:
trouwens in de PC GAmeplay van deze maand staat een heel artikel over hardware en gamers,naar aanleiding van de enquete door Valve.Aangezien ze veel spelers hebben,kunnen we hier wel zeggen dat ze een vrij accuraat beeld geven.Wat blijkt:Dat we het idee hebben dat de meeste gamers een monster-pc hebben,terwijl dit helemaal niet zo is.Bijvoorbeeld:Enkel 2,5% van de "ondervraagden"heeft een X-fi soundblaster...En de meest voorkomende kaart was een 6600 dus...Ik zou dus eens willen weten hoeveel mensen er op de verschillende fora enkel willen bluffen met hun Triple quad-core met quad SLI,terwijl ze enkel een PIII hebben...
Op dit fora zitten naar mijn mening enkel serieuze mensen en geen bluffers.
Op andere gaming forum die specifiek voor gamers zijn kan je dat soort gevallen wel ruim tegenkomen ja.
En die benchmarks van een X2900XT CF. Zoals al eerder gezegd ik denk dat 1x X2900XT al meer dan sterk genoeg is voor 3Dmark06. Ik denk dat we in 3Dmark07 wel een groter verschil zullen zien.
Wat idem is voor de 8800GTX. En '06 is dan ook een zwaar CPU afhankelijk benchmark in de totaalscore dan. Dus volgens mij moet je al een UBER cpu hebben om een goed verschil te zien in de benchmark zelf (kwa punten). Zoals je ziet is 1x 8800GTX @ X6800 bijna evengoed als een SLI set 8800GTX @X6800 in 3Dmark06. Real Game performance is ook nog altijd belangrijker dan een lullige benchmark
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2007 14:36 ]
Verwijderd
offtopic:ik weet dat de mensen hier serieuze mensen zijnVerwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:32:
[...]
offtopic:
Op dit fora zitten naar mijn mening enkel serieuze mensen en geen bluffers.
Op andere gaming forum die specifiek voor gamers zijn kan je dat soort gevallen wel ruim tegenkomen ja.
Ja de meeste mensen wel ja. Maar games spelen en tweaken is mijn hobby dus mag het van mij veel kosten. En wat is veel. sommige kopen een super dure auto die meer aan per maand 300-50 euro benzine slurpt en dan heb ik het nog niet eens over de verzekering van dat ding.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:27:
trouwens in de PC GAmeplay van deze maand staat een heel artikel over hardware en gamers,naar aanleiding van de enquete door Valve.Aangezien ze veel spelers hebben,kunnen we hier wel zeggen dat ze een vrij accuraat beeld geven.Wat blijkt:Dat we het idee hebben dat de meeste gamers een monster-pc hebben,terwijl dit helemaal niet zo is.Bijvoorbeeld:Enkel 2,5% van de "ondervraagden"heeft een X-fi soundblaster...En de meest voorkomende kaart was een 6600 dus...Ik zou dus eens willen weten hoeveel mensen er op de verschillende fora enkel willen bluffen met hun Triple quad-core met quad SLI,terwijl ze enkel een PIII hebben...
Dus ja wat is een VGA kaartje van 500 euro dan eens in het half jaar
TF2 lijkt me wel leuk heb deel 1 ook best veel gedaanEpisode 2, TF 2 and Portal all Valve
This morning we wrote that Radeon HD 2900XT will get Half Life 2 episode two and you can read it here. That is great but things are even better as ATI plans to bundle two more games. Again we are talking about Team Fortress 2 stream game and the last and not the least is the old Portal.
You will get the vouchers and we are not sure when will the games will be available, but when they do come out you can play them for free. All this at €399 for the card.
Save your breath till 14th, I'm quite sure that episode 2 comes later than the 14th of May but we've been surprised before.
Nee het lijkt me niet onlogisch. Wie koopt de meer budget kaarten? meestal mensen die enkele jaren verder gaan met hun PC zonder upgraden, directx10 kaart is dan nu de beste keuze .CJ schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:13:
[...]
Wel grappig dat in het vorige deel (of was het in het vorige NV deel) dit juist wel als reden genoemd werd om bv een GF8600GTS/GT te kopen in plaats van een X1950Pro vooral door mensen die in PC-zaken werkten. En ze gaven ook aan dat het zo werkte... het overgrote gedeelte van de consument wil gewoon DX10 voorbereid zijn en dan maakt het niet uit of de X1950Pro sneller is (vooral met hoge IQ instellingen) dan de DX10 kaart.
Dus als ik jou redenering doortrek dan zijn die mensen gewoon dom en zouden ze dus eigenlijk wel een X1950Pro moeten kopen ipv een GF8600GTS, want er zijn toch nog geen DX10 games.
In het hogere segment heb je echter 2 verschillende soorten: diegene die meer aan een PC uitgeven dan gemiddeld maar er toch jaren mee verder willen (8800GTS dus bijvoorbeeld) en dan diegene die gewoon het beste van het beste willen 8800GTX/2900XT dus . Enkel die laatste kunnen misschien nog kijken naar een goede directx9 kaart omdat die toch over enkele maanden upgraden.
IddDat is dus nog niet eens 5% van de PC markt en van die 5% koopt lang niet iedereen frequent een nieuwe videokaart.
En dus moeten die nu wel naar directx10 kaarten gaan, of ze riskeren daar uit de boot te vallen.Volgens mij is de die-hard gamers markt veel belangrijker en ik durf met zekerheid te zeggen dat deze niet voor het overgrote deel bestaat uit mensen die frequent hun videokaart upgraden, maar wel zeer bewust zijn van het feit dat ze langer met een kaart moeten doen. De meeste die-hard gamers hebben geeneens geld om elke paar maanden een nieuwe videokaart te kopen.
R300 was iets compleet anders dan de huidige situatie eigenlijk zijn de rollen van toen omgedraaid. Nvidia die eerst met hun nieuwe directx10 kaart is, en ATI (of hun aanhangers)die beweren dat hun kaart het beter zal doen in nieuwe games. Er zat toen echter geen 7-8maand verschil tussen beide kaarten.En toch zijn er genoeg mensen die het wel kopen met het oog op de toekomst. Zie R300. En ik durf wel zeker te zeggen dat dit er meer mensen zijn dan de categorie waar jij toe behoort. Maar iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen voorkeuren. Gelukkig is er nu weer genoeg keuze op de markt en worden de prijzen daardoor omlaag gedreven. De uiteindelijke winnaar is dus weer de consument (en haar portomonnee)
Tot we benchmarks hebben is het net zoals in die tijd omwachten.
Er staat ook dat de meeste ATi kaarten een 9600, 9800 of x800 zijn en de meeste nVidia kaarten de 6600, 6800, 7800 en 7900. 7800 en 7900 zijn toch wel vrij goede kaarten.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:27:
Precies, de hele PC markt wordt gedomineerd door budget kaarten. Bijna elke OEM PC die wordt verkocht in bijvoorbeeld de MM zit een 7300 in of een X1300.leonpwner1 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:15:
[...]
Er staat ook dat de meeste ATi kaarten een 9600, 9800 of x800 zijn en de meeste nVidia kaarten de 6600, 6800, 7800 en 7900. 7800 en 7900 zijn toch wel vrij goede kaarten.
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Het overgrote deel van de consumenten is geen tweakerCJ schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:13:
Wel grappig dat in het vorige deel (of was het in het vorige NV deel) dit juist wel als reden genoemd werd om bv een GF8600GTS/GT te kopen in plaats van een X1950Pro vooral door mensen die in PC-zaken werkten. En ze gaven ook aan dat het zo werkte... het overgrote gedeelte van de consument wil gewoon DX10 voorbereid zijn en dan maakt het niet uit of de X1950Pro sneller is (vooral met hoge IQ instellingen) dan de DX10 kaart.
Maar alle gekheid op een stokje: puur voor gaming zou ik persoonlijk de X1950 Pro adviseren, i.i.g. totdat de 256bit midrange DX10 kaarten er zijn. Tussen nu en naar ik schat 1-1,5 jaar heb je relatief gezien meer aan een X1950 Pro. Daarna zou je eens naar een upgrade moeten kijken (ik denk dat tegen die tijd de eerste DX10-only games gaan verschijnen).
Gaat het ook voor een belangrijk deel om video dan wordt het een ander verhaal, vanwege de speciale features die de 8500 en 8600 hebben voor HD video decoding. Als je echter uit gaat van 3 jaar tot de volgende upgrade (standaard consumentenscenario) is de 8800GTS wellicht wel de betere keus.
Ik denk dat ik per jaar ongeveer 200 Euro afschrijf op videokaartgebied.Volgens mij is de die-hard gamers markt veel belangrijker en ik durf met zekerheid te zeggen dat deze niet voor het overgrote deel bestaat uit mensen die frequent hun videokaart upgraden, maar wel zeer bewust zijn van het feit dat ze langer met een kaart moeten doen. De meeste die-hard gamers hebben geeneens geld om elke paar maanden een nieuwe videokaart te kopen.
Mensen die frequent een nieuwe videokaart kopen zijn meer tech-freaks/IQ freaks/FPS freaks met genoeg geld.
Dat is exact hetzelfde bedrag als iemand die eens in de 2,5 jaar 500 Euro afschrijft op 1 videokaart, met dien verschille dat ik altijd up-to-date ben, en lekker 'gespreid' kan betalen. Veel mensen vergeten dat.
Niet perse het snelste van het snelste, maar wel snel genoeg om niet te hoeven inleveren op performance of IQ in redelijk recente games. Moet wel iets hebben dat mijn 24" TFT kan bijhouden natuurlijkVerwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:21:
oke,ik snap Cheetah's punt wel,maar in mijn geval:om eerlijk te zijn,zie ik het nut er niet van in om om de zoveel maanden het snelste van het snelste te willen.
Ik zou je precies hetzelfde adviseren. Het zet gewoon veel meer zoden aan de dijkIk heb ook al verschillende malen de discussie mee gemaakt dat als ik een config laat maken op Fora en een budget van 2300 euro wil spenderen iedereen me ongelijk geeft omdat de tendens is:nu 1500 euro en volgend jaar 1000 euro upgrades...
Kan zijn,maar zoals ik al zei:mijn huidige pc is 5 jaar oud.Dus ik wil een pc/GPU waar ik weer een hele tijd mee verder kan,zonder dat ik om het jaar moet upgraden...
Desnoods doe je nu 1200 Euro en over 2,5 jaar weer 1200 Euro. Ben je nog steeds veel beter af dan wanneer je ineens 2300 Euro uitgeeft aan een systeem. Je gaat dan gewoon automatisch onderdelen kopen die hun prijs/prestatieverhouding absoluut niet waard zijn, een extreem hoge afschrijving hebben en over 4 jaar een slak op een racemonster doen lijken
Je zal 3 maanden geleden maar een Core2 Extreme X6800 of A64 6000+ hebben gekocht zeg... kijk 's wat gelijk en veel beter presterende CPU's (Quadcores) nu kosten... da's wat ik bedoel

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz
Verwijderd
offtopic:Inderdaad,maar ik wilde gewoon ff duidelijk maken dat de high-end pc's minder deel van de markt uitmaken,dan over het algemeen(dus NIET hier lol)wordt gedacht...leonpwner1 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:15:
[...]
Er staat ook dat de meeste ATi kaarten een 9600, 9800 of x800 zijn en de meeste nVidia kaarten de 6600, 6800, 7800 en 7900. 7800 en 7900 zijn toch wel vrij goede kaarten.
Btw:Aan dit tempo geraakt er weer een topic vol vooraleer de 2900Xt's zijn verschenen...Arme CJ,weer een Topic-start maken,en weer aanpassen
Je moet hiervoor geen pc gameplay kopen, je kan de enquete anytime bekijken op:Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:27:
http://www.steampowered.com/status/survey.html
Verwijderd
@Cheetah:Hier kan ik je wel in volgen,maar mijn huidige CPU is een P4 3,06 Ghz.Kostte 5 jaar geleden(All in)bijna 2200 euro,maar dat is het enige in mijn pc die nog REDELIJK met de tijd meekan...Ik weet ook wel dat het tempo van vernieuwing op sommige gebieden hoger ligt dan 5 jaar geleden,maar ik weet wel:Als ik nog even wacht op de E6850(aan +/- 300 euro) en de nieuwe P35 mobo's,ik toch weer gesettled ben voor een hele tijd.Ondanks het verschijnen van Penryn,Barcelona en DDR3 memory
Mijn excuses voor het Off-topic
Ik denk dat ik gemiddeld iets meer kwijt ben dan 200 euro per jaar. Maar dit jaar valt het op zig wel mee als je ziet dat ik me X1900 XTX nu bijna een jaar heb. Vorig jaar ben ik van X850 naar X1800 XL gegaan toen naar X1900 XT toen naar een X1900 XTX en toen er een CF kaart bij gekocht en weer verkocht. En dat heeft me denk ik iets van 400-550 euro gekost. Maar normaal wissel ik 1 a 2x max 3x in het jaar. In dit geval van X1900 XTX naar HD2900 XT en dan dus naar de opvolger en dan zitten we weer in het nieuwe jaar. Mits de opvolger wel de moeite waard is.
Dus met je 8800GTS van 400 euro ga jij nu 2 jaar verder?Cheetah schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:42:
[...]
Ik denk dat ik per jaar ongeveer 200 Euro afschrijf op videokaartgebied.
Dat is exact hetzelfde bedrag als iemand die eens in de 2,5 jaar 500 Euro afschrijft op 1 videokaart, met dien verschille dat ik altijd up-to-date ben, en lekker 'gespreid' kan betalen. Veel mensen vergeten dat.
Dat wil ik nog wel eens zien
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Even recapituleren, vanaf december 2005 (dus 1,5 jaar):Astennu schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:51:
@ Cheeta. 200 euro per jaar is erg netjes. Moet je wel geluk hebben met het verkopen.
* 7800GTX TOP > X1900XT (+ 80 Euro)
* X1900XT > X1900XTX (+ 70 Euro... XTX gekocht op 'dieptepunt' van 450 destijds)
* X1900XTX > 7950GX2 (+ 50 Euro - ruil met RappieRappie
* 7950GX2 > 8800GTS640 (+ 50 Euro)
250 Euro in 1,5 jaar... ik zit nog ruim onder budget zelfs
Reken 's mee:Mijn X1900 XTX waar ik 450 voor betaald heb ( inmiddels een jaar terug ) is nu nog 175-200 waard gok ik. Dus dan moet ik 200 bijleggen voor de HD2900 XT en aan het einde van het jaar zal ik wel weer 200-300 moeten bijleggen voor de HD2950 XTX.
Na 1 jaar aankoop 2900: +200 Euro (dus afschrijving = 200 Euro per jaar)
Na 0,5 jaar aankoop '3900': +200 Euro
Met de '3900' doe je echter ook zeker weer ruim een half jaar, en daarna pas weer een investering.
Je afschrijving is dan 400 Euro in de afgelopen 2 jaar, ofwel 200 Euro per jaar (en je kunt na 1/2 jr je 2900 bijna zeker gunstiger verkopen dan dat... de 2900 dropt niet naar slechts 200 Euro verkoopwaarde in slechts 1/2 jr)
Je sys is ongeveer 4 jaar oud naar ik vermoed (P4 3,06 kwam midden November 2002 uit, en 9800 Pro in Maart 2003). Nadeel van jouw manier van upgraden is datVerwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:48:
@Cheetah:Hier kan ik je wel in volgen,maar mijn huidige CPU is een P4 3,06 Ghz.Kostte 5 jaar geleden(All in)bijna 2200 euro,maar dat is het enige in mijn pc die nog REDELIJK met de tijd meekan...Ik weet ook wel dat het tempo van vernieuwing op sommige gebieden hoger ligt dan 5 jaar geleden,maar ik weet wel:Als ik nog even wacht op de E6850(aan +/- 300 euro) en de nieuwe P35 mobo's,ik toch weer gesettled ben voor een hele tijd.Ondanks het verschijnen van Penryn,Barcelona en DDR3 memory
1. je iedere keer een hele tijd niet bij bent
2. het oorspronkelijke systeem bij upgrade bijna niets meer oplevert
Snellere upgrades garanderen dat je ook nog wat voor je spullen terugkrijgt, wat je weer in een nieuwe upgrade kunt steken. Ik weet zeker dat ik in de afgelopen 4 jaar netto (dus aankopen minus verkopen) lang geen 2300 Euro besteed heb aan mijn upgrades, maar mijn systeem is nu - altijd - wel volkomen up-to-date, courant en bij eventuele verkoop/upgrade nog serieus wat waard
Nee hoor, da's juist wat ik niet doe...Renegade! schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:21:
Dus met je 8800GTS van 400 euro ga jij nu 2 jaar verder?
Gekocht voor 380, en hij wordt over een tijdje - voordat hij echt serieus in prijs gaat droppen - ingeruild voor iets 'waardevasters'... zei het een 2900, zei het een snellere 8800 mits ik daar mazzel mee heb. En die wordt dan na een tijdje weer ingeruild, etc. etc.
[ Voor 9% gewijzigd door Cheetah op 02-05-2007 17:07 ]
Full Specz
Ik probeer juist het tegenovergestelde te zeggenSgtStrider schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:40:
[...]
Precies, de hele PC markt wordt gedomineerd door budget kaarten. Bijna elke OEM PC die wordt verkocht in bijvoorbeeld de MM zit een 7300 in of een X1300.
Geen van de kaarten die ik hier noem zijn ooit budget kaarten geweest.
9600
6600 = midrange
9800
x800
6800
7800
7900 = high-end
Zo zie je maar, vooral 'high-end' kaarten dus in de games-markt. Welliswaar verouderde high-end kaarten, maar het zijn nooit budget kaarten geweest.
Die X800XL hier gaat anders toch alweer ongeveer zolang mee.. Ik hoop deze zomer wel te kunnen upgradenRenegade! schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:21:
[...]
Dus met je 8800GTS van 400 euro ga jij nu 2 jaar verder?![]()
Het upgraden valt qua kosten op zich wel mee je moet het alleen een beetje slim aanpakken
Maar een jaar of 2 terug kocht ik wel 8 cpu's per jaar. Steeds weer een andere stepping die net iets beter was dan de oude. En raakte ik elke keer iets van 20-30 euro aan kwijt mja hij was dan wel weer sneller
Maar sommige dingen vervang ik niet vaak. Zoals de voeding. Die gebruik ik meestal wel 2-3 jaar. Ik ben nu weer aan een nieuwe toe omdat de oude vaag doet dus ik koop nu meteen een 1000 watt Coolermaster realpower. Maar BV geheugen verander ik meestal 1x in het jaar. En HD's ook eens in de 2 jaar. Voordat je problemen krijgt.
En VGA kaartjes, CPU's en Moederborden vervang ik vaker
Maar weer ontopic:
Fudzilla is helemaal happy met een foto van de HD2900 XT 512 MB:

UHmm lijkt op die foto die wij hier ook al hadden
Verwijderd
Ik was in de veronderstelling dat er een dedicated HDMI poort op zat zodat beeld/geluid over één HDMI kabel zouden kunnen gaan. Niet dus.
Meestal komen er van die ''all-in-wonder'' versies op de markt waar dat wel op zit.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 17:48:
Valt me trouwens nu pas op dat er geen échte HDMI poort opzit, maar gewoon een DVI poort met HDCP mogelijkheid. Er moet dus alsnog een DVI/HDMI convertor op.
Ik was in de veronderstelling dat er een dedicated HDMI poort op zat zodat beeld/geluid over één HDMI kabel zouden kunnen gaan. Niet dus.
[CiP] Le Régional Built To Last.
De all-in-wonder lijn hebben ze toch laten vervallen sinds de X1x00 series?Goesiman schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 18:41:
[...]
Meestal komen er van die ''all-in-wonder'' versies op de markt waar dat wel op zit.
er moet idd een converter op, echter zou je anders of een monitor met HDMI nodig moeten hebben voor dualscreenVerwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 17:48:
Valt me trouwens nu pas op dat er geen échte HDMI poort opzit, maar gewoon een DVI poort met HDCP mogelijkheid. Er moet dus alsnog een DVI/HDMI convertor op.
Ik gok dat een simpele blik in het verleden een goed beeld van de toekomst geeftThe Source schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:16:
In NL zal er bij launch maar 1 bepaalde winkel van 1 bepaald merk voorraad hebben van de eerste batch. Zoals gewoonlijk hoor je niet meer details hierover van mij, maar ik wil al best wel verklappen dat ik vrees dat de mensen met hun pre-orders bij salland wellicht iets langer moeten wachten.
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Ik verkoop al mijn kaarten en hardware meteen door. Op die manier kost het me geen bakken met geld maar een klein beetjeleonpwner1 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 17:46:
[...]
Logisch, zelfde kaart
jij moet wel een gigantische stapel hardware op zolder hebben liggen dan![]()
Uhmm. Ik zou dan wel eens willen weten welke winkel want ik wil maar al te graag die kaart hebben. Zit er al 7 maanden op wachten dan wil ik em nu ook hebben ookThe Source schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:16:
In NL zal er bij launch maar 1 bepaalde winkel van 1 bepaald merk voorraad hebben van de eerste batch. Zoals gewoonlijk hoor je niet meer details hierover van mij, maar ik wil al best wel verklappen dat ik vrees dat de mensen met hun pre-orders bij salland wellicht iets langer moeten wachten.
Ik vind dit wel heel erg veel. Ik gok eerder 200 Watt. Als dat niet zo is ga ik denk ik 2x RV630 in CF proberen of zo. Of 2x RV670Closer to 300 when overclocked
You all know the story of two R600 power connectors and the second one 2x4 pin is for overclocking. The R600 consumes 240W for its default 3Dwork and this is a lot of power.
If you try to overclock the card it goes way over 250W. From what we heard it is getting closer to 300W and this is just ridiculous for a graphic card.
Two of them in Crossfire will consume as much as 500W+ and you will need a lot of power. A good 700W PSU is enough for a single card and a modern CPU, but you will need much more for two cards.
Dus ik kan echt niet meer wachten op de 14e want dan zijn we eindelijk van die stomme geruchten af.
[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 02-05-2007 20:09 ]
Verwijderd
Echter hoop ik dat hij het mis heeft...alhoewel ik dacht dat de meer officiele berichten ook spraken over meer dan 200watts?
Ik hoop het voor ze en ze zullen ongetwijfeld *iets* kunnen krijgen voor hun pre-order aktie anders gaan ze wel af.CJ schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:23:
Hmm, ik hoorde vandaag dat Salland zowel de Sapphire als de HIS binnen kreeg voor de launch...
Sorry nog even 2 weekjes wachten. Sommige dingen kan ik wel vertellen en andere niet. Deze valt onder de categorie niet.Astennu schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:41:
Uhmm. Ik zou dan wel eens willen weten welke winkel want ik wil maar al te graag die kaart hebben. Zit er al 7 maanden op wachten dan wil ik em nu ook hebben ook
Ik quote even een post onder mijn, altijd leukVerwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:20:
Zijn de problemen die Sapphire zogezegd had met de vorige generatie kaarten intussen al van de baan?Aangezien ik vermoed dat het nog wel langer gaat duren vooraleer MSI,EVGA,XFX etc op de markt gaan komen met hun versies van deze kaarten?
Ik vrees dat XFX en EVGA de 2900XT kaart nooit zullen hebben, zij zijn namelijk nvidia exclusive partners en voeren dus geen ATI.
[ Voor 72% gewijzigd door The Source op 02-05-2007 20:22 ]
Verwijderd
Wat een onzin, als je de kaart iets overclocked zonder het voltage verhogen (hetgeen wat veel stroom kost) kan hij echt geen 300Watt gaan gebruiken, gewoon common sense.. Ik denk ook dat het om en nabij de 220Watt zit in full load 3D. Ben je trouwens niet meer van plan 2x 2900XT in Crossfire te draaien? Dacht dat je dit een keer gezegd had.Astennu schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:09:
Fudzilla probeert de R600 weer de grond in te trappen:
[...]
Ik vind dit wel heel erg veel. Ik gok eerder 200 Watt. Als dat niet zo is ga ik denk ik 2x RV630 in CF proberen of zo. Of 2x RV670Mja die zijn er nog niet.
Dus ik kan echt niet meer wachten op de 14e want dan zijn we eindelijk van die stomme geruchten af.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Als je overclockt kost het wel extra. De Transistors moeten dan vaker schakelen. Echter is dat nooit heel veel. Als je voltage gaat verhogen om te overclocken wel dan gaat je wattage als een gek omhoog. Met een MHz OC krijg je er misschien 10 watt. Dit isafhankelijk van het % toename in de clockspeeds.Jedi_Pimp schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:29:
[...]
Wat een onzin, als je de kaart iets overclocked zonder het voltage verhogen (hetgeen wat veel stroom kost) kan hij echt geen 300Watt gaan gebruiken, gewoon common sense.. Ik denk ook dat het om en nabij de 220Watt zit in full load 3D. Ben je trouwens niet meer van plan 2x 2900XT in Crossfire te draaien? Dacht dat je dit een keer gezegd had.
Ben ik wel van plan mits ik geen kern centrale aan energie nodig heb. Dat was ook de rede dat min X1900 CF weg ging. De meeste games hadden er toen niets aan en stroom verbruik was heel hoog. Maar met een low voltage profile valt het nog wel mee. Maar 2x240 Watt in me PC gaat me pa ook niet leuk vinden dan mag ik de elektriciteit rekening gaan betalen.
Dus even afwachten wat het verbruik is en of ik het misschien net als bij de X1900 kan halveren zonder te veel FPS te verliezen. Dan neem ik er wel twee
En @ The Source: En alles wat je wel mag vertellen heb je al in dit topic gepost ?
[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 02-05-2007 20:48 ]
Verwijderd
Nee hoor, gewoon een convertortje erop maar dan andersom.M1lamb3r schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:15:
[...]
er moet idd een converter op, echter zou je anders of een monitor met HDMI nodig moeten hebben voor dualscreen
Mijn punt was even dat ik in de veronderstelling was dat
Ati een echte HDMI poort zou hebben, wat mooi is voor HTPC gebruik.
Je hebt dan namelijk beeld/geluid over één HDMi kabel.
Maar nu blijkt dat er wat dat betreft geen voordeel is t.o.v. een 8800, daar kan ook
gewoon een HDMI/DVI convertor op.

Qua uiterlijk had ik denk ik toch voor deze gegaan...(even NIET gekeken naar de specs) Vind 'm erg mooi!! De tribals van de 2900 zijn ook erg okay, maar vind dit wel een robuuste kaart om te zien...Jullie???
Muah het lijkt meer op een playstation...viper83 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:59:
[afbeelding]
Qua uiterlijk had ik denk ik toch voor deze gegaan...(even NIET gekeken naar de specs) Vind 'm erg mooi!! De tribals van de 2900 zijn ook erg okay, maar vind dit wel een robuuste kaart om te zien...Jullie???
Maar de cooler op de r600 vind ik zelf erg lelijk. Lelijk rood met lelijke vlammen, het lijkt wel een plastic speelgoed dingetje

[ Voor 5% gewijzigd door Avalaxy op 02-05-2007 21:12 ]
Wtf? Plastic speelgoed dingetje?leonpwner1 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:01:
[...]
Muah het lijkt meer op een playstation...
Maar de cooler op de r600 vind ik zelf erg lelijk. Lelijk rood met lelijke vlammen, het lijkt wel een plastic speelgoed dingetjeWat dat betreft vind ik die nVidia kaart er wel professioneler uitzien.
Zullen we maar weer even een ati vs. nvidia gedoe voorkomen?
De ATI koeler is van bijna hetzelfde ontwerp als van de normale 8800 series en zijn allebei van plastic hoor (d.w.z. de buitenkant)
Qua die vlammen op de ATI koeler ben ik het wél met je eens, die zien er erg wannebe uit..
Maarja dat zal per AIB wel verschillen, bijna geen enkele AIB neemt het reference design over..
Misschien hebben ze het geluid toch op de een of andere manier weten te verwerken in de DVI plug, dat weten we dus nog niet. Misschien dat ze de analoge pennen daarvoor gebruikt hebben en dus de aansluiting in feite DVI-D is ipv DVi-I.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:58:
[...]
Nee hoor, gewoon een convertortje erop maar dan andersom.![]()
Mijn punt was even dat ik in de veronderstelling was dat
Ati een echte HDMI poort zou hebben, wat mooi is voor HTPC gebruik.
Je hebt dan namelijk beeld/geluid over één HDMi kabel.
Maar nu blijkt dat er wat dat betreft geen voordeel is t.o.v. een 8800, daar kan ook
gewoon een HDMI/DVI convertor op.
Vandaar dat er ook een verloop bij zit. Een standaard DVI->HDMI kabel zal dus waarschijnlijk niet het gewenste resultaat hebben omdat dat zeker geen audio voert.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik wil geen ATi - nVidia flameware beginnen, ik ben geen nVida fan ofzoblacktarantulaX schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:30:
[...]
Wtf? Plastic speelgoed dingetje?
Zullen we maar weer even een ati vs. nvidia gedoe voorkomen?
De ATI koeler is van bijna hetzelfde ontwerp als van de normale 8800 series en zijn allebei van plastic hoor (d.w.z. de buitenkant)
Qua die vlammen op de ATI koeler ben ik het wél met je eens, die zien er erg wannebe uit..
Maarja dat zal per AIB wel verschillen, bijna geen enkele AIB neemt het reference design over..
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Anders ik wel niet...leonpwner1 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:16:
[...]
Ik wil geen ATi - nVidia flameware beginnen,
ik vroeg alleen jullie meningen over het uiterlijk en of de ene nou van Nv of Ati of merk X is maakt me niet uit...
Tuurlijk is watercooling mooi...maar niet iedereen heeft dat / wil dat...
[ Voor 4% gewijzigd door michel1991 op 02-05-2007 22:39 ]
http://enthusiast.hardocp...zMywxLCxoZW50aHVzaWFzdA==
Imho slaat Kyle de plank hier niet erg mis als het gaat over de toekomst van AMD / Intel / nVidia.
Verwijderd
heh heb dan een id verf die kap zwart metalic haha dan issie terminste een andere kleur lol dan ben je ook van die vlammen afleonpwner1 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:16:
[...]
Ik wil geen ATi - nVidia flameware beginnen, ik ben geen nVida fan ofzoIk vind de r600 een hele goede kaart, maar ik geef alleen mijn mening over die lelijke wannabee-pimp vlammetjes op de cooler
Ik denk dat het mede komt doordat het van dat doorzichtige plastic is, een niet-doorzichtige cooler met een mooi plaatje zou veel beter zijn denk ik. Maar inderdaad, de AIB's zullen er wel custom coolers opzetten (althans custom afbeelding).
if it's not your kind just mod it
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 00:46 ]
Vriend, EVGA en XFX maken enkel nVidia kaartjes...Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 20:20:
Zijn de problemen die Sapphire zogezegd had met de vorige generatie kaarten intussen al van de baan?Aangezien ik vermoed dat het nog wel langer gaat duren vooraleer MSI,EVGA,XFX etc op de markt gaan komen met hun versies van deze kaarten?
Verwijderd
" But not this time: The NVIDIA GeForce 8800 Ultra is an utter waste of money."
als men die benches bekijk en de review beleest is het idd een grote verspilling van de portumonee, dan maar idd lekker voor 2 HD 2900XT's zelfs dan ben je goedkoper, ik denk dat AMD/ATi een goede zet heeft gedaan met die HD 2900XT om die voor rond de 380 euro op de markt te zetten heh dit gaat best interessant worden qua de marketing als de price / performance factor
Verwijderd
ja so?ik denk dat jullie wel snappen wat mijn punt is...His is hier niet zo vlot te verkrijgen,Sapphire had /heeft wat problemen met sommige kaarten...Dus het zal nog wel wat langer duren vooraleer de niet vaste ATI-"partners"met hun kaarten op de markt komen.Verdorie,net alsof jij geen fouten maaktCubefanatic schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 00:41:
[...]
Vriend, EVGA en XFX maken enkel nVidia kaartjes...
The Source schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:53:
State of the Silicon Union - Q207
http://enthusiast.hardocp...zMywxLCxoZW50aHVzaWFzdA==
Imho slaat Kyle de plank hier niet erg mis als het gaat over de toekomst van AMD / Intel / nVidia.
En waarom dan wel? Wat hij zegt lijkt me redelijk logisch. AMD/ATI is te laat mat zowel hun CPU als GPU waardoor hun concurenten marktpositie veroveren. X2900 lijkt me niet het succes gaan worden dat ik hoopte, de lagere versies zien er idd beter uit, maar daar zijn de winstmarges veel lager en is de concurentie groter . Met intel die in high end GPU markt wil komen en de AMD know how voor ati wachten nvidia idd moeilijke jaren .CJ schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:56:
Ik had het al eerder gezien. Het eerste wat er in me opkwam was.... Had Kyle geen uitnodiging gekregen voor Tunesie ofzo?
Waarom denken jullie dat dit onzin is afkomstig van iemand die geen ATI uitnodiging kreeg?
Gelukkig niet, want ik heb er één op het oog.leonpwner1 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:15:
De all-in-wonder lijn hebben ze toch laten vervallen sinds de X1x00 series?
X1300-based: http://ati.amd.com/produc...00/aiw2006pcie/index.html
X1900-based: http://ati.amd.com/products/radeonx1900/aiwx1900/index.html
Of bedoel je dat er na deze serie geen meer komen...
[ Voor 6% gewijzigd door mieJas op 03-05-2007 08:47 ]
Yes, but no.
Verwijderd

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 09:08 ]
Je vraag posten in een niet ATI topic?Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 08:59:
Hallo,
Ik heb een 7900GX2 gekocht, de voorganger van de 7950GX2. Nu krijg ik hem niet werkend op mijn Asus commando (crossfire) bord. Er zit een 700 watt voeding aan. Als ik de pc aan zet begint hij eerst normaal te blazen en dan gaat hij heel hard blazen en gebeurd er niets. De LCD post aan de achter kant van het moederbord geeft ook geen fouten dat hij ergens stopt. Ik heb 2 schermen en ze geven alle 2 geen beeld. Ik heb een Bios reset geprobeerd. Op dezelfde slot werkt een 6800GT wel.
Weet iemand wat ik nog kan doen?
-edit- net te laat
Omdat hij bepaalde opmerkingen maakte die je niet snel zou maken als je naar Tunesie was geweest of een NDA had ondertekend.k995 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 08:29:
[...]
Waarom denken jullie dat dit onzin is afkomstig van iemand die geen ATI uitnodiging kreeg?
Verwijderd
Vreemd:mijn eerste keuze was eigenlijk een 8800GTX geweest,maar ik ben toen hier in dit topic verzeild geraakt,mede dankzij CJ's mooie openingspost,en dankzij CJ&The Source ben ik stilletjesaan van gedachten beginnen veranderen.Dus ook al is de 2900Xt minder "goed" dan een 8800GTX,toch ben ik blij dat ik dankzij deze mensen mijn horizon heb kunnen verbreden
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 09:34 ]
Naar mijn eerdere ervaringen waren tijdens de 9700, X800 en X1800/1900, Alternate en Gistron 2 shops die ze meestal erg snel hadden (met name Alternate maakte daar misbruik vanThe Source schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 19:16:
Komplett trouwens ook erg snel.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Same hereVerwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 09:31:
ik vraag me af hoeveel mensen er zijn,die nog maar net uit hun bed komen rollen,en onmiddelijk het net afschuimen op zoek naar nieuwtjes over de nieuwe ATI kaarten?Ik weet dat ik er eentje van ben,lol...
Vreemd:mijn eerste keuze was eigenlijk een 8800GTX geweest,maar ik ben toen hier in dit topic verzeild geraakt,mede dankzij CJ's mooie openingspost,en dankzij CJ&The Source ben ik stilletjesaan van gedachten beginnen veranderen.Dus ook al is de 2900Xt minder "goed" dan een 8800GTX,toch ben ik blij dat ik dankzij deze mensen mijn horizon heb kunnen verbreden
De X1900 AIW is de laatste en de snelste AIW ooit gemaakt. Hier na komt er geen meer. Athans niet binnenkort misschien dat AMD in de toekomst die lijn/naam weer gaat gebruiken.mieJas schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 08:46:
[...]
Gelukkig niet, want ik heb er één op het oog.
X1300-based: http://ati.amd.com/produc...00/aiw2006pcie/index.html
X1900-based: http://ati.amd.com/products/radeonx1900/aiwx1900/index.html
Of bedoel je dat er na deze serie geen meer komen...
Edit:
Nog wat negatief Fudzilla geblaat:
Burn, burn, yes you gonna burn
Have you even meet MR Burns from Springfield. If you haven't meet its cousin called R600XT as this card have a great potential to burn your fingers.
A chap informed us that after the card was powered down for two minutes he still could not keep its hands on the back of the cooler.
A separate source reported that the card runs about 100 degrees Celsius which is ridiculously a lot. So R600 at least can heat your apartment and don't even thing about putting one in a plastic case as It might melt it.
Any more bad news about R600XT. I really think that this time AMD got really close to a NV30, Geforce 5800 Ultra fiasco but it got at some things right. The R600XT can fight the 8800 GTS but nothing more than that, at 100 Celsius.
Mja dat hij 100 graden wordt verbaast me niets dat deed de X1900 ook al.Noisier than G80 GTX in 3D
As we reported before here, the R600XT or Radeon HD 2900XT will have two clock speeds. In 2D the GPU works at 507 MHz and the memory at 1028 MHz, while in 3D the GPU works at 757 MHz and the memory hits 1656 MHz.
The trouble is that in 3D the card is noisier than the Geforce 8800 GTX. The Radeon HD 2900XT cooler has only two heat pipes and it is not as massive as the G80 GTX ones and this probably makes the fan spin at higher speed and thus making the unnecessary noise.
Performance wise it should be able to match the 8800 GTS, but not the GTX or Ultra.
En de RD790 op Computex ????:
Ik ben benieuwd ik wil er wel eenOfficial introduction before Q3
We are still not sure if DAAMIT plans to launch the RD790 chipset at Computex, but it will certainly showcase it at this big Taiwanese trade show.
The samples of this chipset have been ready for some time and AMD made some basic motherboards. The good thing is that RD790 is a Crossfire board and it has three PCIe slots, two for graphics and a third one for a Radeon that is only dedicated to do Physic calculations.
The K10 or AMD Phenom (not Venom) is still scheduled for Q3, but as we said before, you shouldn't expect any real volumes on the market before Q4.
Mijn eerste eigen PC had een AMD Athlon Classic 650. Met een Asus moederbord waar ik het type nummer niet van weet. Het was in ieder geval geen super mobo echt super instabiel als je maar iets wou overclocken ging het mis. En de cpu zelf wou wel. Met een Gold finger kwam hij een heel suk verder
[ Voor 50% gewijzigd door Astennu op 03-05-2007 09:56 ]
Update 1:
De Sapphire HD2900XT zal op 750/825 draaien
Update 2:
HiS zal binnenkort een IceQ Turbo versie op de markt brengen. Deze zal waarschijnlijk op 780/925 draaien. Maar deze cijfers zijn nog niet final, dus kan lager of hoger uitvallen.
[ Voor 45% gewijzigd door vigilante888 op 03-05-2007 10:13 ]
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 10:08 ]

Dat doet me ergens vermoeden dat de claimvigilante888 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:00:
er zal binnenkort ook een standaard OC'ed versie uitkomen
niet klopt. Tenzij ze daar bij HiS een koeler hebben gemaakt die tig keer groter is dan degene die er nu al op zit, wat me op het eerste zicht een betrekkelijk onbegonnen werk lijkt.the card runs about 100 degrees Celsius
Bah!een bedrijf dat begint met een N en eindigt op Vidia
[ Voor 7% gewijzigd door mieJas op 03-05-2007 10:13 . Reden: Tags niet in orde ]
Yes, but no.
Verwijderd
Let wel op dat de HD2900XT niet meer de Asic van ATi gebruiken, maar een AMD Asic. Dus let wel hiermee op.Astennu schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:17:
Nah ik OC em gewoon lekker zelfik maak wel weer een bios waar die clockspeeds in vast staan en hoppla
Die OC edition garandeert het alleen maar de chips voor het geheugen zullen denk ik gewoon hetzelfde zijn.
De standaard OC'ed versies van his geldt voor zowel als voor de GPU als voor het geheugen.
[ Voor 9% gewijzigd door vigilante888 op 03-05-2007 10:21 ]
ow...en van ati hebben we de laatste tijd geen slides gezien ?CJ schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:09:
Fudzilla heeft inderdaad veel geblaat. Hij heeft ook vast deze slide gebruikt die afkomstig is van een bedrijf dat begint met een N en eindigt op Vidia:
De laatste tijd niet nee.Mr. Detonator schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:24:
[...]
ow...en van ati hebben we de laatste tijd geen slides gezien ?
Maar daar gaat dit topic niet over.
Verwijderd
uiteraard had ik al eerder verwacht van die site heh typical nvidian behavior LoL.CJ schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:09:
Fudzilla heeft inderdaad veel geblaat. Hij heeft ook vast deze slide gebruikt die afkomstig is van een bedrijf dat begint met een N en eindigt op Vidia:
[afbeelding]
Toch iets wat we juist niet te serieus aan moeten nemen
heh ben toch benieuwd hoe dat CFAA x24 er uit ziet en welke FSAA als CFAA factor twee HD2900 XT zullen halen in CrossFire mode hmm
FSAA x18 en CFAA x50 mischien?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2007 10:40 ]
Verwijderd
Ja,kom op Cj,geef ons meer nieuwsCJ schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:32:
[...]
De laatste tijd niet nee.
Maar daar gaat dit topic niet over.Meer R600 nieuws plx.
Daar gaat het toch niet om. Het punt is dat Fuad zijn woorden kracht bij zet met slides van nVidia. Buiten het feit of het wel of niet klopt, een echt objectief nieuwsbericht kun je het dan niet noemen. Dat is hetzelfde als zeggen "Deze Audi verbruikt enorm veel bracndstof en olie, kijk maar naar deze slides die van Mercedes komen."Mr. Detonator schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:24:
[...]
ow...en van ati hebben we de laatste tijd geen slides gezien ?
Dat de R600 te laat en te heet is en (iig naar mijn mening) niet helemaal brengt wat het had moeten zijn, weten we nu wel. Ik zie daarom ook niet de nieuwswaarde in van het bericht van Fuad.
Nog een paar dagen en we weten hoe het echt zit. De R600 heeft nog steeds een paar erg leuke nieuwe feautures en ik ben benieuwd hoe de kaart straks uit de verf komt.
Wij van wc-eend....................markjuh schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:44:
[...]
Daar gaat het toch niet om. Het punt is dat Fuad zijn woorden kracht bij zet met slides van nVidia. Buiten het feit of het wel of niet klopt, een echt objectief nieuwsbericht kun je het dan niet noemen. Dat is hetzelfde als zeggen "Deze Audi verbruikt enorm veel bracndstof en olie, kijk maar naar deze slides die van Mercedes komen."
Dat de R600 te laat en te heet is en (iig naar mijn mening) niet helemaal brengt wat het had moeten zijn, weten we nu wel. Ik zie daarom ook niet de nieuwswaarde in van het bericht van Fuad.
Nog een paar dagen en we weten hoe het echt zit. De R600 heeft nog steeds een paar erg leuke nieuwe feautures en ik ben benieuwd hoe de kaart straks uit de verf komt.
deja-vu
Ik wil hier geen flamewar starten uiteraard, maaar.....CJ schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:09:
[afbeelding]
Die slides van nVidia zijn toch niet zo raar?? ATI heeft zelf gezegd dat hun kaarten zoveel verbruiken en het is allang bekend dat nVidia (ruim) onder de 200 watt blijft. Je kan je kop wel onder het zand steken, maar dit lijkt toch een feit te gaan worden...

Zoals?CJ schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 09:10:
[...]
Omdat hij bepaalde opmerkingen maakte die je niet snel zou maken als je naar Tunesie was geweest of een NDA had ondertekend.
En waar heeft ATI dat officieel zelf gezegd dat de kaarten zo veel zouden verbruiken? Voor zover ik weet is de enige officiele publiek bekende verklaring dat de R600s in de "Teraflop-in-a-box" per stuk zo'n 200W verbruikten. Deze draaiden op zo'n 800Mhz en niet op 742Mhz. Dat is nog altijd een stuk minder dan wat er in de slides is vermeld.Gurneyhck schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:13:
[...]
Ik wil hier geen flamewar starten uiteraard, maaar.....![]()
Die slides van nVidia zijn toch niet zo raar?? ATI heeft zelf gezegd dat hun kaarten zoveel verbruiken en het is allang bekend dat nVidia (ruim) onder de 200 watt blijft. Je kan je kop wel onder het zand steken, maar dit lijkt toch een feit te gaan worden...
Goed lezen, dan kom je er vanzelf achter als je het vergelijkt met de 'officiele' leaks. Er zijn al wat officiele verklaringen gelekt over bv de aanbevolen PSU's en HardOCP gaat uit van geheel andere waarden. Verder heeft hij het over de R600 performance die gelijk staat aan een bepaalde kaart van een andere fabrikant, terwijl hij wel anders zou piepen als hij echt in Tunesie was geweest (want immers je ondertekend een NDA en mag niets zeggen over de performance) of zelf een kaart in handen gehad (dan had hij kunnen zien dat de performance toch wel iets beter is dan de kaart met wie hij de HD2900XT vergelijkt). En ook wordt R650 zo maar even vergeten en gaat er van uit dat R700 de kaart is die het stroomverbruik flink naar beneden brengt door de samenwerking met AMD. Hij vergeet de opmerking van AMD dat de R600 de laatste kaart is die zo veel stroom verbruikt en dat R650 er verandering in gaat brengen.
Voor de rest heeft hij best wat goede punten. Alleen door bepaalde opmerkingen als hierboven beschreven vroeg ik me af of hij zelf wel een uitnodiging had gekregen voor Tunesie.
hardOCP zegt dit over het verbruik: We have been able to confirm some other R600 news that is not good. ATI is stating that a SINGLE R600 high end configuration will require 300 watts of power (+/-9%) and a DUAL R600 "CrossFire" high end configuration will require, as you might guess, 600 watts of power (+/-9%). Compare that to a single GeForce 8800 GTX that will pull 150 to 180 wattsCJ schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:38:
[...]
Goed lezen, dan kom je er vanzelf achter als je het vergelijkt met de 'officiele' leaks. Er zijn al wat officiele verklaringen gelekt over bv de aanbevolen PSU's en HardOCP gaat uit van geheel andere waarden.
http://www.hardocp.com/ne...=MjQ0MTcsLCxobmV3cywsLDE=
of heb ik iets gemist van hardOCP waar ze wat anders zeggen...omdat dit al van 1 maart is ?
[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Detonator op 03-05-2007 12:12 ]
Dat article waar HCP het over heeft gaat om de OEM versie. De zogenaamde "2900XTX". Kan je niet vergelijken met de retail versie. De retail versie heet HD2900XT en zal op 750/825 draaien terwijl de Oem "2900XTX" op een hogere snelheid zal draaien.Mr. Detonator schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:10:
[...]
hardOCP zegt dit over het verbruik: We have been able to confirm some other R600 news that is not good. ATI is stating that a SINGLE R600 high end configuration will require 300 watts of power (+/-9%) and a DUAL R600 "CrossFire" high end configuration will require, as you might guess, 600 watts of power (+/-9%). Compare that to a single GeForce 8800 GTX that will pull 150 to 180 watts
of heb ik iets gemist van hardOCP waar ze wat anders zeggen ?
Lezen is ook een kunst. En ik erger me ook dat ze nog steeds alle kaarten onder 1 benaming brengen: de R600.
Ja je hebt iets gemist. HardOCP blijkbaar ook.Mr. Detonator schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:10:
[...]
hardOCP zegt dit over het verbruik: We have been able to confirm some other R600 news that is not good. ATI is stating that a SINGLE R600 high end configuration will require 300 watts of power (+/-9%) and a DUAL R600 "CrossFire" high end configuration will require, as you might guess, 600 watts of power (+/-9%). Compare that to a single GeForce 8800 GTX that will pull 150 to 180 watts
of heb ik iets gemist van hardOCP waar ze wat anders zeggen...omdat dit al van 1 maart is ?
Dat zijn nou eenmaal de enige uitlatingen over het stroomverbruik die ik kan vinden op hardOCPvigilante888 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:15:
[...]
Lezen is ook een kunst. En ik erger me ook dat ze nog steeds alle kaarten onder 1 benaming brengen: de R600.
Het zit toch zo?:vigilante888 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:15:
[...]
Dat article waar HCP het over heeft gaat om de OEM versie. De zogenaamde "2900XTX". Kan je niet vergelijken met de retail versie. De retail versie heet HD2900XT en zal op 750/825 draaien terwijl de Oem "2900XTX" op een hogere snelheid zal draaien.
-HD2900XT retail
-HD2900XTX retail
-HD2900XTX OEM
waarbij de OEM versie het meeste stroom slurpt? XTX Wordt toch niet OEM-only?
De retail HD2900XTX zal niet op R600 gebaseerd zijn. Naar geruchten zal het de R670 worden. Alhoewel dit nog maar een gerucht is en er niet veel vrij wordt gegeven omtrent de R670. Wat ik wel heb los kunnen peuteren is dat de Geheugen mogelijk 1Gb GDDR4 gaat krijgen. Dit loopt wel in lijn met andere speculaties en geruchten eerder besproken in dit topic.leonpwner1 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:25:
[...]
Het zit toch zo?:
-HD2900XT retail
-HD2900XTX retail
-HD2900XTX OEM
waarbij de OEM versie het meeste stroom slurpt? XTX Wordt toch niet OEM-only?
De huidige OEM versie "2900XTX" is gewoon een HD2900XT die veel hoger geclocked is. Dit verklaart ook de energie verbruik en de warmte.
[ Voor 9% gewijzigd door vigilante888 op 03-05-2007 12:31 ]
Ik zou verder zoeken dan HardOCP. Zelfs in het vorige topic werd door The Source al aangegeven wat de aanbevolen PSU's zouden zijn. En het staat zelfs in de First Post van dit topic vermeld.Mr. Detonator schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 12:20:
[...]
Dat zijn nou eenmaal de enige uitlatingen over het stroomverbruik die ik kan vinden op hardOCP
Yes, but no.
Een X2900XL lijkt me eerder op de planning staan samen met een XTX.
Hmm zelf goed lezen zou ik zeggen, hij zegt dat hij een 600watt voeding heeft, en met nu een GTX een 400watt nodig heeft. Als hij dus upgrade naar een 2900XT (die meer verbruikt) en hij wil maar 75% van zijn PSU gebruiken (blijkbaar een regel van hem) Dan zit hij aardig dicht zoniet over die 75% met een XT (die immers wat meer verbuikt dan de GTX) Hij zegt niks anders dan wat er hier in de start staat.CJ schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:38:
Goed lezen, dan kom je er vanzelf achter als je het vergelijkt met de 'officiele' leaks. Er zijn al wat officiele verklaringen gelekt over bv de aanbevolen PSU's en HardOCP gaat uit van geheel andere waarden. Verder heeft hij het over de R600 performance die gelijk staat aan een bepaalde kaart van een andere fabrikant, terwijl hij wel anders zou piepen als hij echt in Tunesie was geweest (want immers je ondertekend een NDA en mag niets zeggen over de performance) of zelf een kaart in handen gehad (dan had hij kunnen zien dat de performance toch wel iets beter is dan de kaart met wie hij de HD2900XT vergelijkt). En ook wordt R650 zo maar even vergeten en gaat er van uit dat R700 de kaart is die het stroomverbruik flink naar beneden brengt door de samenwerking met AMD. Hij vergeet de opmerking van AMD dat de R600 de laatste kaart is die zo veel stroom verbruikt en dat R650 er verandering in gaat brengen.
Voor de rest heeft hij best wat goede punten. Alleen door bepaalde opmerkingen als hierboven beschreven vroeg ik me af of hij zelf wel een uitnodiging had gekregen voor Tunesie.
R600 gelijk aan GTS performantie, wel dat zullen we zien, met al de benchmarks die wel al gezien hebben (al dan niet waar) en dat het zo lang duurt voor de kaart uitkomt en voor er iets officieel uitkomt ben ik een beetje bang dat het niet zo schitterend zal zijn. Zeker gezien dat de prijs redelijk laag gehouden word. Ik hoop dat ik verkeerd ben.
R650 op 65nm, tja wat ze zullen winnen aan zuiniger ontwerp zullen ze ongetwijfeld gebruiken om de chip hoger te klokken. Is zo bijna altijd al geweest met die shrinks. De R700 is waar AMD echt al wat invloed op heeft dus zie ik die idd nog zuiniger zijn dan wat ATI alleen kon maken.
k995 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 13:03:
[...]
R600 gelijk aan GTS performantie, wel dat zullen we zien, met al de benchmarks die wel al gezien hebben (al dan niet waar) en dat het zo lang duurt voor de kaart uitkomt en voor er iets officieel uitkomt ben ik een beetje bang dat het niet zo schitterend zal zijn. Zeker gezien dat de prijs redelijk laag gehouden
stop met het gebruik van het woord performantie, het bestaat niet
Ik denk dat dat wel meevalt, er is nog veel te winnen op drivergebied, en ik denk niet dat we uberhaupt al betrouwbare benchmarks gezien hebben. Wordt gewoon een kwestie van reviews van uiteindelijke releasekaarten bekijken... en dan wel met de laatste (officiele) drivers van beide partijen. En dan graag wel op 2560x1600 met 16xAA
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Dit topic is gesloten.
Klinkt kinderachtig, maar blijkt iedere keer weer nodig:
- geen Ati vs nVidia geflame (of onnodige vergelijkingen)
- niet op de man spelen - een ander voor fanboy uitmaken = OW wegens flamen
- geen slowchat
- het 1001 keer herhalen van zelfde 'nieuws' (R600 vertraagd...) is geen nieuws, dus offtopic.
- als je iets beweert, onderbouw het. Als het van een roddelsite (Inquirer) komt, geef dat aan en verkondig het niet als heilige waarheid
Wat dan wel? Goed onderbouwde nieuwtjes over ATi videoproducten en hun drivers. Daar gaat het om in een nieuwsdiscussie :)