biobak schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:34:
Ik heb zo lang mogelijk de Vista boot buitengaats gehouden, maar toen ik geen keuze meer had (mijn Striker Extreme HAAT Windows XP om de een of andere reden) heb ik twee weken een en al ellende gehad met de Nvidia drivers voor Vista: echt de slechtste drivers ooit gemaakt en dat had ik juist van Nvidia niet verwacht.
Vista drivers schenen inderdaad erg braq te zijn. Vanwege dergelijke slechte ervaringen bij overstap van '98 > 2000 en in mindere mate van 2000 > XP heb ik nu persoonlijk besloten rustig te wachten met overstappen. Vandaar dat ik ook geen issues had...
De eerste maanden na release blijken helaas altijd een drama qua support en compatibility, hoewel dat natuurlijk geen excuus voor nV is om hun boeltje niet op orde te hebben.
Wond? Zeer? Nee hoor totaal niet. Slechte prestaties van 1 merk boeien me werkelijk totaal niet, zolang het andere maar wel iets heeft dat goede prestaties levert. Ik weiger me blind te staren op 1 merk.
Heb me uitstekend vermaakt met m'n 9800 Pro destijds

De vergelijkingen zijn niet geheel onterecht. Het vooruitstrevende karakter van ATi zie je in elke generatie wel weer terug. Vandaar dat ATi ook een schare fans heeft opgebouwd. En het blijft toch wel een mooi paradepaardje

R420 / R480 was met zijn gebrek aan SM3.0 support helemaal niet zo vooruitstrevend, terwijl ik me destijds ook uitstekend heb vermaakt met de X800XT PE. Waarom? Omdat hij gewoon
verdraaid snel was
op moment van release en
betere performance bood tegen een lager energieverbruik & geluidsniveau als nV's aanbod. nV was met SM3.0 vooruitstrevender, maar je had er geen drol aan omdat die games er nog niet waren (wat in dit topic overigens ook uitvoerig werd besproken destijds -> dus precies de andere kant op geredeneerd omdat het toen ATi beter uitkwam!!).
Zoals aangegeven was het feitelijk nV die dit maal met de 8800 stukken eerder was met een goede next gen. kaart (en in het geval van de 7800GTX eveneens).
Het nadeel aan het 'vooruitstrevende' karakter van ATi is de laatste 2 jaar helaas dat ze met features komen die vaak in 1-2 jaar na release van hun kaarten pas mainstream worden. Ik ben niet bereid big $$$ neer te tellen voor iets waar ik pas een hele tijd later
eventueel de vruchten van zou moeten gaan plukken (want veel features worden ook gewoon
niet overgenomen door devs).
Current day performance boeit me meer (ik koop namelijk voor current day cash), en helaas lijkt in de R600 dit ten koste te zijn gegaan van het ontwerp rond DX10. Over een jaar was dit geen probleem geweest. Nu des te meer.
Uit commercieel oogpunt is het ook niet zo handig: R600 had veel meer kunnen opbrengen als het ook in de huidige games een zeer drastische vooruitgang liet zien, en op het juiste moment was gereleased. R600 zal in zijn commerciele levensduur (~6mnd) niet of nauwelijks zijn spierballen laten zien, er van uit gaande dat het idd een erg goede DX10 kaart is.
Je tijd ver vooruit zijn ten koste van prestaties op moment van release is commercieel gezien geen goed idee in de computerwereld waar hardware in no time zijn waarde kwijt is. Wanneer 'jouw tijd' dan eindelijk daar is, zijn er alweer veel snellere producten op de markt.
Ik vind het erg jammer dat ATi hier met nV van positie geruild heeft.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz