Nee hoor, jaren terug bij Ossendrecht.McGryphon schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 00:09:
[...]
toertocht Heeswijk of Schaijk?
die waren afaik ook in november en iig extreme modder
nadelen van een rohloff:
schakelt niet altijd lekker onder belasting
veel gewicht en dan allemaal op het achterwiel
bereik is iets minder dan 44-32-22 voor en 11-34 achter
prijs
voordelen van een rohloff
loopt niet vast in de modder
ketting loopt er minder snel af
schakelt niet altijd lekker onder belasting
veel gewicht en dan allemaal op het achterwiel
bereik is iets minder dan 44-32-22 voor en 11-34 achter
prijs
voordelen van een rohloff
loopt niet vast in de modder
ketting loopt er minder snel af
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Een mountainbike topic
Toevallig dat ik deze nu voor het eerst zie, vorige week heb ik een ongeluk met mijn mountainbike gehad.
Het was de Kyoso K9000, het merk toen van Halfords, zo`n 5 jaar oud.
Het probleem met deze fiets was de voorvork, door een naar mijn zeggen fabrieks fout, door de jaren heen kwam een hard plastic achtig ding omhoog zetten, waar de 'veer' over 'gleed' alsware.
Toen ik dat ontdekte terug naar Halfords, die wisten er niets vanaf, maar we zullen hem wel even voor je terug slaan..
Maar alsnog door de speling van die veer begon mijn voorvork van binnen te slijten.
Vroeger ging ik regelmatig met vrienden crossen op de dijk, springen etc, nu nog steeds als er een drempel op me af komt, even springen, naja jullie zullen wel weten wat ik bedoel
.
Nou vorige week woensdag (die nacht), examen feestjes enzo, ik reedt terug met wat vrienden, was er zo`n drempel waar een vriend met zijn cross brommer een beetje over sprong.
Een vriendin deed dat toen ook ongeveer met haar fiets.
Nah ik spring regelmatig met dan ding, dus doe ik ook wel
, dus begon met mijn sprint.
Happa en ik vloog goed hoog door de lucht, alleen nu komt het probleem..
Mijn voorvork.. Ik kwam neer en dan ding brak gewoon af
, een moment waar je dat echt niet kunt gebruiken is met zo`n vaart en als je uit een sprong komt.
Al met al dat ding brak en dan sta je dus meteen stil en wordt je HARD gelanceerd, toen lag ik op straat, vrienden kwamen meteen naar me toe.
Maar had wat moeite in het begin met ademen, hadden ze me overeind geholpen, me handen lagen helemaal open, even wat lopen, fiets hebben ze vast gezet en ben bij iemand achterop gegeaan.
Volgende dag naar de dokter, nu heb ik gekneusde ribben, een gekneusde nier, en me handen liggen open..
Tja zulk soort dingen gebeuren, ben maar al te blij dat ik in me reflexen me handen voor me uit deed en dat ik niet op mijn hoofd terecht ben gekomen..
Toevallig dat ik deze nu voor het eerst zie, vorige week heb ik een ongeluk met mijn mountainbike gehad.
Het was de Kyoso K9000, het merk toen van Halfords, zo`n 5 jaar oud.
Het probleem met deze fiets was de voorvork, door een naar mijn zeggen fabrieks fout, door de jaren heen kwam een hard plastic achtig ding omhoog zetten, waar de 'veer' over 'gleed' alsware.
Toen ik dat ontdekte terug naar Halfords, die wisten er niets vanaf, maar we zullen hem wel even voor je terug slaan..

Maar alsnog door de speling van die veer begon mijn voorvork van binnen te slijten.
Vroeger ging ik regelmatig met vrienden crossen op de dijk, springen etc, nu nog steeds als er een drempel op me af komt, even springen, naja jullie zullen wel weten wat ik bedoel
Nou vorige week woensdag (die nacht), examen feestjes enzo, ik reedt terug met wat vrienden, was er zo`n drempel waar een vriend met zijn cross brommer een beetje over sprong.
Een vriendin deed dat toen ook ongeveer met haar fiets.
Nah ik spring regelmatig met dan ding, dus doe ik ook wel
Happa en ik vloog goed hoog door de lucht, alleen nu komt het probleem..
Mijn voorvork.. Ik kwam neer en dan ding brak gewoon af
Al met al dat ding brak en dan sta je dus meteen stil en wordt je HARD gelanceerd, toen lag ik op straat, vrienden kwamen meteen naar me toe.
Maar had wat moeite in het begin met ademen, hadden ze me overeind geholpen, me handen lagen helemaal open, even wat lopen, fiets hebben ze vast gezet en ben bij iemand achterop gegeaan.
Volgende dag naar de dokter, nu heb ik gekneusde ribben, een gekneusde nier, en me handen liggen open..
Tja zulk soort dingen gebeuren, ben maar al te blij dat ik in me reflexen me handen voor me uit deed en dat ik niet op mijn hoofd terecht ben gekomen..

Precies hetzelfde gehad vorig jaar juni. Heb je geen last van je schouders of ellebogen qua spieren?Onno_Devine schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:32:
Volgende dag naar de dokter, nu heb ik gekneusde ribben, een gekneusde nier, en me handen liggen open..![]()
Ik heb als ik fiets een tik in m'n trappers, elk rondje op het zelfde punt doen ze *tic* en soms *tic tic*
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
auuuuu.. Heb je nog enigszins mazzel gehad.
Bij de woorden Kyoso, plastic, en terugrammen kreeg ik al argwaan
Die Kyosos frames zien er nog best ok uit, maar die vorken enzo...
K9000 was wel het duurste model geloof ik.
edit: @ angeloonie
geluidjes in een fiets komen meestal ergens anders vandaan.
ik gok je trapaslagering die gaar aan het worden is. Eventueel je pedaallagers. Maar er zijn nog veel meer opties te bedenken.
Bij de woorden Kyoso, plastic, en terugrammen kreeg ik al argwaan
Die Kyosos frames zien er nog best ok uit, maar die vorken enzo...
K9000 was wel het duurste model geloof ik.
edit: @ angeloonie
geluidjes in een fiets komen meestal ergens anders vandaan.
ik gok je trapaslagering die gaar aan het worden is. Eventueel je pedaallagers. Maar er zijn nog veel meer opties te bedenken.
[ Voor 32% gewijzigd door Jazzper op 20-06-2007 12:36 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Tja, ik vind het lullig voor je, maar een kyoso is geen mountainbike dus misschien moet je even "Het grote: Alleen de prijs was mooi" topic starten voor je uit elkaar vallende fiets verhalen.
(NOFI)
(NOFI)
[ Voor 0% gewijzigd door MrAngry op 20-06-2007 12:39 . Reden: kyoto is een stad ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Mja die voel ik met sommige bewegingen wel idd, voel meer me polsen, die hebben allemaal zo`n klap gehad.Angeloonie schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:35:
[...]
Precies hetzelfde gehad vorig jaar juni. Heb je geen last van je schouders of ellebogen qua spieren?
Tja toen ik die volgende dag naar de dokter bleek er ook bloed in me urine te zitten.. Als dat eruit is dan boeit het me niet zoveel meer wat ik heb, maar dat maakt me enigzins zorgen.
Maandag zat er geen bloed meer in, zo weer naar de dokter..
@ Jazzper
Idd frame ziet er super uit, voorvering vondt ik ook nog prima maarjaa.. als ik hem weer maak, komt er denk geen voorvering in..
Pic van die ik had:(wel op i-net gevonden is dus niet mijne

@ MrAngry, jij bent echt grappig, stoere opmerking, pff
[ Voor 3% gewijzigd door Onno_Devine op 20-06-2007 12:41 ]
Eh? Geen voorvering maar wel achter
NOFI maar spaar dan voor een fatsoenlijke MTB
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
hehe sorry onno, maar ben het wel met Angry eens hoor. Prima stadsfietsje maar mtb is het niet. Ik had trouwen niet een fully in gedachten dus dat mooi neem ik ook nog eens terug. En net als MrAngry ook no offence intended 
Je kan trouwens niet zomaar een starre voorvork erin steken. Ten eerste moet je die nog vinden in 1 1/8" en ten tweede verander je dan de geometrie. Waarschijnlijk komt je fiets meer voorover te liggen. Sowieso nog nooit een bike gezien met alleen achtervering.
Ik zou deze lekker zo houden voor school/werk verkeer en sparen voor een tweedehands mtb voor het echte werk.
Je kan trouwens niet zomaar een starre voorvork erin steken. Ten eerste moet je die nog vinden in 1 1/8" en ten tweede verander je dan de geometrie. Waarschijnlijk komt je fiets meer voorover te liggen. Sowieso nog nooit een bike gezien met alleen achtervering.
Ik zou deze lekker zo houden voor school/werk verkeer en sparen voor een tweedehands mtb voor het echte werk.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Je kan ze zo na bestellen bij Halfords, maar zoals ik bij me post ook vermelde crossde ik vroeger, nu af en toe een drempeltje, en is dus de investering van een nieuwe mountainbike het niet waardJazzper schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:48:
hehe sorry onno, maar ben het wel met Angry eens hoor. Prima stadsfietsje maar mtb is het niet. Ik had trouwen niet een fully in gedachten dus dat mooi neem ik ook nog eens terug. En net als MrAngry ook no offence intended
Tja kzal het wel zien
Als het verzekeringswerk is bij Halfords. Anders op marktplaats even een vorkje scoren. Begint al vanaf 2 tientjes voor een oudere Rockshox Pilot bv. Let wel even op de voorvorkbuislengte.
Idd dats het probleem ook niet anders heeft een maat er nog wel eentje voor me liggen 
Ach twas altijd wel een heerlijke fiets om een stuk mee te rijden
Zoek de verschillenJT schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 19:34:
Laurens en ik wilden vandaag een paar rondjes op het MTB parcours bij het Hulsbeek. Na 1 ronde hadden we het wel gezienDe hoeveelheid regen van afgelopen dagen heeft de route vooral in het beginstuk maar ook verderop verpest met extra diepe gaten enzovoort. Verder liggen er plassen over de hele breedte van het pad van vaak 10cm of dieper. Het is een grote pokkezooi. Modder op je kleding ok. Maar op de achterbrug van m'n frame boven de crank lag meer dan een cm modder en bijna de hele weg hoorde ik alles schuren
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
(is fiets van user Diwwek, goede vriend van me)
http://members.home.nl/vanklinken/Modder/Dscf0017.jpg
http://members.home.nl/vanklinken/Modder/Dscf0014.jpg
Dat ding was ook zwaaaar toen!
Laat me duidelijk zijn, voor mij valt dit ook niet onder de mountainbikes zoals ik dat zie. Is meer als zo'n moderne terreinwagen van bij. opel die hetzelfde zou moeten kunenn als bij een hummer of een echte Landrover.
Aan de andere kant van het verhaal, hij heeft er wel 5 jaar plezier van gehad. Nu is het ding kapot en kunnen we hem misschien beter helpen op weg naar iets waar hij op een verantwoorde manier die dingen mee kan doen die hij ook met die Kyoso deed. En dan bedoel ik dus gewoon wat in de stad jumpen.
Dus;
- ga je een andere aanschaffen?
- wat zoek je precies?
- wat is je budget
Want echt, als je blijft doen met die Kyoso wat jij doet, dan breekt binnenkort de achterbrug en dan loop je echt grote klappen op.
Aan de andere kant van het verhaal, hij heeft er wel 5 jaar plezier van gehad. Nu is het ding kapot en kunnen we hem misschien beter helpen op weg naar iets waar hij op een verantwoorde manier die dingen mee kan doen die hij ook met die Kyoso deed. En dan bedoel ik dus gewoon wat in de stad jumpen.
Dus;
- ga je een andere aanschaffen?
- wat zoek je precies?
- wat is je budget
Want echt, als je blijft doen met die Kyoso wat jij doet, dan breekt binnenkort de achterbrug en dan loop je echt grote klappen op.
[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 20-06-2007 13:14 ]
De teringVos schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:07:
[...]
Zoek de verschillen
(is fiets van user Diwwek, goede vriend van me)
http://members.home.nl/vanklinken/Modder/Dscf0017.jpg
http://members.home.nl/vanklinken/Modder/Dscf0014.jpg
Dat ding was ook zwaaaar toen!
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Wacht dan maar eens totdat je op een echte fiets zit. Ik kots echt van deze bakken, ik heb al zovaak gehoord dat bij die units het hele frame is gescheurd, het is echt om te huilen. Maarja, het zal wel niet aan je besteed zijn, anders had je wel wat verder gekeken dan je neus lang was toen je hem kocht (of uberhaupt nooit bij halfords naar binnen gestapt).Onno_Devine schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:55:
Idd dats het probleem ook niet anders heeft een maat er nog wel eentje voor me liggen
OFI
[ Voor 33% gewijzigd door MrAngry op 20-06-2007 13:41 . Reden: Kon idd wel wat minder ]
Ik ben met je eens dat het een brakke fiets is. Maar kom op, hou de eer aan jezelf en de sfeer goed in dit topicMrAngry schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:19:
[...]
Wacht dan maar eens totdat je op een echte fiets zit. Ik kots echt van deze bakken, ik heb al zovaak gehoord dat bij die units het hele frame is gescheurd, het is echt om te huilen. Maarja, het zal wel niet aan je besteed zijn, anders had je wel wat verder gekeken dan je neus lang was toen je hem kocht (of uberhaupt nooit bij halfords naar binnen gestapt).
OFI

Ecodan warmtepomp
zo zag mijn fiets er ook al eens uit hoorJT schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:18:
[...]
De teringNiet tekort, hoe lang heeft hij daarna nog met z'n derries gedaan?
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Haha ik ken mrangry irl. Ik voorzie nu een kloppend adertje aan de kant van zijn hoofd en stoom uit de oren 
kyoso op mountainbike.nl forums doet het ook goed.
Ik ben het wel met maartend eens maar...
het is alsof je op een Landrover forum komt vragen hoe je met je roze Vitara iets moet doen.
kyoso op mountainbike.nl forums doet het ook goed.
Ik ben het wel met maartend eens maar...
het is alsof je op een Landrover forum komt vragen hoe je met je roze Vitara iets moet doen.
Hehe Jazzper, het valt mee, maar ik zit in de UB te deadline stressen dus dan wil er wel eens een kleine uiting van spanning tussenuit glippen. Gelukkig kan dat online, hoef ik hier niemand van z'n kyoso af te trappen 
Dus bedankt Onno, ik kan weer rustig aan het werk
Dus bedankt Onno, ik kan weer rustig aan het werk
[ Voor 10% gewijzigd door MrAngry op 20-06-2007 13:46 ]
Juist zo'n ding bedoel, maar ik heb geen verstand van auto'sJazzper schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:42:
Dat is toch zo'n vrouwenjeep voor naar de AH?
Met zo'n plastic nepdak en een foto van de beftekkel op de reservebandhoes die achterophangt?
ja stewardessenbak. Was toen begin? jaren negentig ineens een hype. Zag je allemaal burgermannetjes zo'n ding aanschaffen en elke zaterdag staan poetsen. Niet best...
Ik ga waarschijnlijk in juli een paar dagen biken in of de Ardennen of in de buurt van Winterberg. De bedoeling is gewoon een elke dag een mooie route fietsen en 's avonds een beetje chillen en biertjes drinken. Heeft iemand dan een duidelijke voorkeur voor een van beide?
Ik vraag me dus af waar je de mooiste combinatie van veel leuke routes en een gezellig dorp of campingachtig iets hebt.
Ik vraag me dus af waar je de mooiste combinatie van veel leuke routes en een gezellig dorp of campingachtig iets hebt.
bij Winterberg is wel een bikepark, maar de XC-routes daar zijn minder dan in de ardennen... meer brede paden enzo.
ja, dat bikepark vind ik niet zo belangrijk. Mijn fiets is daar toch wat te min voor.
Dan zou ik naar de ardennen gaan als ik jou was. Houffalize ofzo.MrAngry schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:19:
ja, dat bikepark vind ik niet zo belangrijk. Mijn fiets is daar toch wat te min voor.
Doe mij het chillen maar met een bacoMrAngry schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 15:49:
Ik ga waarschijnlijk in juli een paar dagen biken in of de Ardennen of in de buurt van Winterberg. De bedoeling is gewoon een elke dag een mooie route fietsen en 's avonds een beetje chillen en biertjes drinken. Heeft iemand dan een duidelijke voorkeur voor een van beide?
Houffalize, allom bekend lijkt me. Zelf goede ervaringen daar, kroegjes zitten er ook wel al heb ik daar geen ervaringen mee. Ik kom er om te biken
. Er zitten wel wat campings in de omgeving, is wel relaxed.
[ Voor 19% gewijzigd door Vos op 20-06-2007 22:15 ]
Ja, ik zit al te denken aan Houffa, maar ik zag dat winterberg dichterbij is en ik kan daar wellicht wat goedkoper overnachten bij familie, maar als de routes veel minder zijn daar dan is de keuze voor Houffa snel gemaakt.
Weet je, Winterberg en omgeving is idd minder Single-trek, maar aan de andere kant als je lange halen wilt doen door toch een mooie terrein, dan vind ik het daar toch mooi. Houffa en omgeving is zwaarder; oittige klimen, eigenlijk geen tijd om te rusten, maar het is natuurlijk wel een bewoonder gebied.MrAngry schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:26:
Ja, ik zit al te denken aan Houffa, maar ik zag dat winterberg dichterbij is en ik kan daar wellicht wat goedkoper overnachten bij familie, maar als de routes veel minder zijn daar dan is de keuze voor Houffa snel gemaakt.
Zowel Houffa als Winterberg en omgeving zijn erg leuk. Houffa iets technischer, maar ook dikkere kans om tot je naven kilometers in satesaus te rijden (afhankelijk van het weer). Buiten Houffa zijn er veel meer leuke routes in de provincie Luxemburg, maar ook zeker wel in de provincie Luik. In de provincy Luik, iets noordelijker dus dichterbij, kan ik zeker Theux (waar de ardennen trophy wordt verreden) aanraden en ook Malmedy (van Raid Hautes Fagnes) is zeer zeker de moeite waard qua fietsomgeving.
In Duitsland altijd iets meer wald(auto)bahnen, van die karresporen, maar nog meer dan voldoende om je bikehart op te halen. In het Sauerland behoorlijk wat gebiked en daar wordt je best moe van
Omgeving Winterberg is veel van te vinden op [url=http://www.bike-arena.de/start_.php]Bike Arena Sauerland{/url]. Routes die komen uit de Langenberg marathon (Bruchhausen) vertrekken vanaf Winterberg en nog veel meer in die omgeving.
Te vervelen hoef je je nergens iig en bier hebben ze ook overal.
* KeX zal wel willen ruilen.
In Duitsland altijd iets meer wald(auto)bahnen, van die karresporen, maar nog meer dan voldoende om je bikehart op te halen. In het Sauerland behoorlijk wat gebiked en daar wordt je best moe van
Te vervelen hoef je je nergens iig en bier hebben ze ook overal.
* KeX zal wel willen ruilen.
edit: laat maar
[ Voor 92% gewijzigd door bcd87 op 21-06-2007 11:00 ]
Als ik m'n fiets naar een fietsenmaker zou brengen voor de volgende dingen:
- Lichte slag uit achterwiel halen
- Remblokken vervangen
- Derailleur afstellen
- Remmen afstellen
- Rare tik uit trappergebied halen
Hoeveel zou ik dan zeg maar kwijt zijn, red ik het met €150 oid?
- Lichte slag uit achterwiel halen
- Remblokken vervangen
- Derailleur afstellen
- Remmen afstellen
- Rare tik uit trappergebied halen
Hoeveel zou ik dan zeg maar kwijt zijn, red ik het met €150 oid?
ligt eraan wat die tik in je trappergebied is, en wat voor remmen je hebt.
nofi, maar aub leer je zelf een fiets repareren! Voor bovenstaand lijstje zou ik alleen voor de slag naar de fietsenmaker gaan en dat wil ik ook nog eens kunnen (net iets meer rocket science dan de rest).
Bespaart je zoveel knaken.
Er zijn zo veel goede sites/videos met instructies. Als je eenmaal begint valt het allemaal mee. Met name remblokjes en remmen afstellen is bij v-brakes echt eitje. Derailleurs ook sinds de opkomst van indexschakelen (lees 30 jaar).
Blijft over de rare tik en het wiel. Wiel nog laten doen en de tik is kwestie van uitsluiten en analyseren. Kan je zelf doen en worst case kost je dat een nieuw BB maar dat kost het bij de LBS ook. Ik geef mijn geld liever uit aan gereedschap om daar een leven mee te doen.
Er zijn zo veel goede sites/videos met instructies. Als je eenmaal begint valt het allemaal mee. Met name remblokjes en remmen afstellen is bij v-brakes echt eitje. Derailleurs ook sinds de opkomst van indexschakelen (lees 30 jaar).
Blijft over de rare tik en het wiel. Wiel nog laten doen en de tik is kwestie van uitsluiten en analyseren. Kan je zelf doen en worst case kost je dat een nieuw BB maar dat kost het bij de LBS ook. Ik geef mijn geld liever uit aan gereedschap om daar een leven mee te doen.
slag uit je wiel halen is ook een no-brainer opzich. spaken spannen tot de velg weer recht is. Hoogteslag is moeilijker, maar zijslag kan iedereen wel.
ja dat is dus zo mega fout. Ik ken echt tig mensen die roepen "ik kan spaken spannen" om vervolgens gewoon zo hard alles aan te draaien dat het inderdaad weer recht lijkt. Het is niet alleen spaken spannen maar ook vieren (of hoe dat heet).
Ik wil het wel zelf gaan leren, maar dat doe ik liever met een fiets die gewoon goed is om mee te starten, en niet al ontsteld is.. Zodat je als hij wat gaat afwijken zelf kan aanpassen, om het zo beetje bij beetje te leren.Jazzper schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 13:05:
nofi, maar aub leer je zelf een fiets repareren! Voor bovenstaand lijstje zou ik alleen voor de slag naar de fietsenmaker gaan en dat wil ik ook nog eens kunnen (net iets meer rocket science dan de rest).
Remblokjes kan ik ook echt wel zelf, maar als hij daar toch staat kan dat net zo goed daar gedaan worden. Remmen afstellen kan ik ook zelf maar wederom, als hij daar toch staat, waarom niet?
Wat is BB en LBS?

Maar dan is mijn vraag nog niet beantwoord
[ Voor 8% gewijzigd door Angeloonie op 21-06-2007 13:17 ]
Local Biks Shop.
Ecodan warmtepomp
Versnellingen en remmen zou ik sowieso zelf doen. 150e is veel te veel als het echt alleen maar afstelwerk is. Als die tik komt omdat je trapas volledig brak is en vervangen moet worden dan wordt het al wat duurder, maar dan nog kom je niet aan 150 denk ik. (Ik weet niet zeker, tot nu toe heb ik fietsen gewoon in de gracht geflikkerd als de trapas brak was).Angeloonie schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 13:16:
[...]
Ik wil het wel zelf gaan leren, maar dat doe ik liever met een fiets die gewoon goed is om mee te starten, en niet al ontsteld is.. Zodat je als hij wat gaat afwijken zelf kan aanpassen, om het zo beetje bij beetje te leren.
Remblokjes kan ik ook echt wel zelf, maar als hij daar toch staat kan dat net zo goed daar gedaan worden. Remmen afstellen kan ik ook zelf maar wederom, als hij daar toch staat, waarom niet?
Wat is BB en LBS?
Maar dan is mijn vraag nog niet beantwoordHoeveel zou ik ongeveer kwijt zijn denken jullie?
of hoeveel vragen jullie er voor
![]()
Wat voor een fiets heb je eigenlijk? Want ik vind 150e nogal een zak geld om in een fiets te steken (het is dan wel geen 150e, maar dat je het overweegt zegmaar) Misschien kan je beter door sparen en deze gewoon helemaal op rijden
Ik heb geen idee hoe duur een fietsenmaker is omdat ik er nog nooit heen ben geweestMrAngry schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 13:39:
[...]
Versnellingen en remmen zou ik sowieso zelf doen. 150e is veel te veel als het echt alleen maar afstelwerk is. Als die tik komt omdat je trapas volledig brak is en vervangen moet worden dan wordt het al wat duurder, maar dan nog kom je niet aan 150 denk ik. (Ik weet niet zeker, tot nu toe heb ik fietsen gewoon in de gracht geflikkerd als de trapas brak was).
Wat voor een fiets heb je eigenlijk? Want ik vind 150e nogal een zak geld om in een fiets te steken (het is dan wel geen 150e, maar dat je het overweegt zegmaar) Misschien kan je beter door sparen en deze gewoon helemaal op rijden
Ik heb een Gazelle Torrente (niet Torrent
Ik wil wel wilde gok doen voor wat het kost.
Er van uitgaande dat er iets mis is met je BB en je fietsenmaker niet met kogellagertjes gaat klooien krijg je een nieuwe. Instapmodel kost tussen de 10 en 20 euro (simpel shimano trapasje).
Remblokjes kosten iets tussen de 5 en 15 euro (wederom instap)
Afstellen is tijdgerelateerd maar zeg voor alle afstellingen een half uur werk, euro of 30?
BB installeren is meer tijdeter. Ik denk iets van 30 minuten ook. Kan wel sneller, maar ik reken even ruim. Nog een keer 30 euro?
Ik gok dat je de 90 euro niet overgaat. En dat is dan nog ruim.
Maar idd wat voor fiets is het?
edit: ok op die fiets. Tja XT bb is duurder. 40, 50 euro?
Torrente is een hybride of niet?
Er van uitgaande dat er iets mis is met je BB en je fietsenmaker niet met kogellagertjes gaat klooien krijg je een nieuwe. Instapmodel kost tussen de 10 en 20 euro (simpel shimano trapasje).
Afstellen is tijdgerelateerd maar zeg voor alle afstellingen een half uur werk, euro of 30?
BB installeren is meer tijdeter. Ik denk iets van 30 minuten ook. Kan wel sneller, maar ik reken even ruim. Nog een keer 30 euro?
[ Voor 7% gewijzigd door Jazzper op 21-06-2007 13:59 ]
Torente is idd een hybride, zitten daar niet van die v-brakes op met van die blokjes waarbij je alleen het zwarte rubberen deel eruit schuift en zo die units vervangt voor weinig?
@jazzper, volgens mij hebben al die gazelle cross hybrides(ik had er vroegah zelf eentje, altijd lekke banden op bospaadjes) wel een dikke derailleur maar dan niet xt over de gehele fiets, dus kan best dat er gewoon een goedkope trapas in gaat.
@jazzper, volgens mij hebben al die gazelle cross hybrides(ik had er vroegah zelf eentje, altijd lekke banden op bospaadjes) wel een dikke derailleur maar dan niet xt over de gehele fiets, dus kan best dat er gewoon een goedkope trapas in gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door MrAngry op 21-06-2007 14:10 ]
De blokjes die er op zaten waren gewoon "normale", rubber en daaronder ijzer (en dat heb ik gemerktMrAngry schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 14:09:
Torente is idd een hybride, zitten daar niet van die v-brakes op met van die blokjes waarbij je alleen het zwarte rubberen deel eruit schuift en zo die units vervangt voor weinig?

Voor zover ik weet is alles XT.
Lekke banden niet gehad. Heb zogenaamde "slicks", met een redelijk glad loopvlak, maar wel de "echte" MTB blokjes zeg maar aan de zijkanten. Ideaal voor lange afstand op asfalt
semislicks heten die banden.
en het kan ook gewoon zijn dat de trapas droogloopt, hoeft niet eens gaar te zijn.
en het kan ook gewoon zijn dat de trapas droogloopt, hoeft niet eens gaar te zijn.
Of de trapas niet goed afgesteld. Maar dan nog: geluiden en rare bewegingen kunnen echt overal vandaan komen
Zeker met zo'n aluminium frame waarin het allemaal lekker naklinkt 
"Tikken bij je stuurpen? zoek eens bij de trapas!"
"Tikken bij je stuurpen? zoek eens bij de trapas!"
Trapas €20, 15/20 min werk bij z'on fiets (kan snellerJazzper schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 13:55:
Ik wil wel wilde gok doen voor wat het kost.
Blokjes +/- €6, en is makkelijk zelf te doen.
Slag eruit halen, de derailleur afstellen en arbeidsloon zal ongeveer €35 kosten.
Misschien komt de tik niet uit de trapas maar uit de pedalen, dan hangt het er vanaf of je andere pedalen neemt. Ook kunnen je trapas of cranks te los zitten, dan is het met aandraaien zo verholpen.
viel me tegen, minder plakkerige modder dan verwacht.
foto's
foto's
Die van mij ziet er op dit moment iets beroerder uit. Kom net terug van de MTB-cyclo te Amerongen. Voor deze jongen de eerste keer zo'n afstand in georganiseerd verband en ik moet zeggen: het smaakt naar meerMcGryphon schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 14:55:
viel me tegen, minder plakkerige modder dan verwacht.
foto's
Doelstelling van vandaag was, met het oog op de beperkte training, het uitrijden van alle vier de rondes van 25 km, zonder al teveel op de tijd te letten. Dit is uiteindelijk ook gelukt, waarbij de derde ronde psychisch het zwaarst viel. De vierde ronde ging weer een stuk beter. Maar ja, je fietst dan ook in de wetenschap dat het echt de laatste ronde is.
De route liep, zoals gezegd, rondom en op de Amerongseberg. Deels over de bestaande, vaste route, deels nieuw voor de gelegenheid uitgezet. En wat mij betreft maken ze er de nieuwe vaste route van, omdat er best mooie en uitdagende stukken tussen zitten. Door de weersomstandigheden van de afgelopen dagen was het allemaal wel wat modderiger, maar niet overdreven veel. De Nobby Nick rond het voorwiel functioneerde, op het plakkerige effect na, prima. Het weer aangaande, viel het ook wel mee. Slechts enkele kortdurende buitjes kregen we op ons dak, maar ach... dat mocht de pret niet drukken
Zeg ik toch al: had ergere modder verwacht, dat is dus helemaal niksGideon schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 18:06:
[...]
Die van mij ziet er op dit moment iets beroerder uit.
Had al van een kennis gehoord dat het een succes was. Hij was 1e bij de halve marathon.Kom net terug van de MTB-cyclo te Amerongen. Voor deze jongen de eerste keer zo'n afstand in georganiseerd verband en ik moet zeggen: het smaakt naar meerAlhoewel ik moet zeggen dat de 50 km ook wel lonkte om deze puur op tijd te rijden.
Doelstelling van vandaag was, met het oog op de beperkte training, het uitrijden van alle vier de rondes van 25 km, zonder al teveel op de tijd te letten. Dit is uiteindelijk ook gelukt, waarbij de derde ronde psychisch het zwaarst viel. De vierde ronde ging weer een stuk beter. Maar ja, je fietst dan ook in de wetenschap dat het echt de laatste ronde is.
De route liep, zoals gezegd, rondom en op de Amerongseberg. Deels over de bestaande, vaste route, deels nieuw voor de gelegenheid uitgezet. En wat mij betreft maken ze er de nieuwe vaste route van, omdat er best mooie en uitdagende stukken tussen zitten. Door de weersomstandigheden van de afgelopen dagen was het allemaal wel wat modderiger, maar niet overdreven veel. De Nobby Nick rond het voorwiel functioneerde, op het plakkerige effect na, prima. Het weer aangaande, viel het ook wel mee. Slechts enkele kortdurende buitjes kregen we op ons dak, maar ach... dat mocht de pret niet drukken
Hoe ben jij geëindigd?
Weet ik nog niet. Op m'n eigen klok heb ik er 5 uur en net geen 19 minuten over gedaan. De extern gemeten tijd zal wel hoger liggen, omdat m'n klok de drinkstops niet meetelt. Maar hoeveel precies weet ik nog niet, want de tijden zijn nog niet gepubliceerd. Wel weet ik dat ik in ieder geval niet de laatste wasMcGryphon schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 18:10:
[...]
Had al van een kennis gehoord dat het een succes was. Hij was 1e bij de halve marathon.
Hoe ben jij geëindigd?
Update: het is een verdienstelijke plaats 118 geworden
[ Voor 4% gewijzigd door Gideon op 24-06-2007 22:32 ]
Aangezien je zelf aangeeft dat je maar heel weinig ervan verwachtte is zeker niet laatste al goedGideon schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 18:26:
[...]
Weet ik nog niet. Op m'n eigen klok heb ik er 5 uur en net geen 19 minuten over gedaan. De extern gemeten tijd zal wel hoger liggen, omdat m'n klok de drinkstops niet meetelt. Maar hoeveel precies weet ik nog niet, want de tijden zijn nog niet gepubliceerd. Wel weet ik dat ik in ieder geval niet de laatste was
morgen weer gaan MTB'en
voor de non-intimi: bochten zijn juist veruit mijn zwakste punt dus ik ben helemaal happy dat vandaag niemand me uit het wiel reed in de bochtjes
[ Voor 19% gewijzigd door McGryphon op 23-06-2007 23:49 ]
Ik ben bezig met mijn derraileur goed af te stellen, maar ik vraag mij toch wat af.
Achter lijkt het ongeveer goed te staan, nu vraag ik mij af wat de 3e stelschroef is? dus niet de "H" of "L" maar 1 er in de buurt.
Daarnaast als ik achteruit trap in mijn grootste tandwiel (achter) dan draait hij eraf en komt hij op lagere tandwielen te liggen... wat doe ik dus niet goed? (overigens was dit probleem er al bij de aankoop van de fiets). De kabel kan niet losser...
Achter lijkt het ongeveer goed te staan, nu vraag ik mij af wat de 3e stelschroef is? dus niet de "H" of "L" maar 1 er in de buurt.
Daarnaast als ik achteruit trap in mijn grootste tandwiel (achter) dan draait hij eraf en komt hij op lagere tandwielen te liggen... wat doe ik dus niet goed? (overigens was dit probleem er al bij de aankoop van de fiets). De kabel kan niet losser...
is dat op het grote voorblad? Het lijkt erop dat je een erg schuine kettinglijn hebt.n00bs schreef op zondag 24 juni 2007 @ 15:34:
Ok ik ben net even verder bezig geweest met afstelling achter en voor:
Resultaat:
Voor:
grootste voorblad loopt soepel, middelste voorblad ook, kleinste voorblad wil die niet invallen... (tenzij ik de kabel losser zet, maar dan loopt het grootste blad de hele tijd aan)
Achter: (voor stond in het grootste blad)
9,8,7,6,5,4 lopen soepel (ook bij achteruit draaien)
(grootste bladen) 3,2,1 lopen best soepel, echter met achteruit trappen vallen ze in een kleiner blad.
Dit betreft Shimano Deore 2007
Resultaat:
Voor:
grootste voorblad loopt soepel, middelste voorblad ook, kleinste voorblad wil die niet invallen... (tenzij ik de kabel losser zet, maar dan loopt het grootste blad de hele tijd aan)
Achter: (voor stond in het grootste blad)
9,8,7,6,5,4 lopen soepel (ook bij achteruit draaien)
(grootste bladen) 3,2,1 lopen best soepel, echter met achteruit trappen vallen ze in een kleiner blad.
Dit betreft Shimano Deore 2007
[ Voor 3% gewijzigd door n00bs op 24-06-2007 17:04 ]
Deore 2007 en maar 21 versnellingen?
dan zullen de shifters Acera of nog lager zijn vrees ik... en daarvan kan de indexering nogal krakkemikkig zijn.
je moet de voorderailleur zo afstellen dat hij aan allebei de kanten evenveel ruimte tov de ketting vrijheeft bij middenblad voor en middelste kransje (4?) achter.
dan zullen de shifters Acera of nog lager zijn vrees ik... en daarvan kan de indexering nogal krakkemikkig zijn.
je moet de voorderailleur zo afstellen dat hij aan allebei de kanten evenveel ruimte tov de ketting vrijheeft bij middenblad voor en middelste kransje (4?) achter.
Sorry was vergeten 9 en 8 erbij te zettenMcGryphon schreef op zondag 24 juni 2007 @ 16:34:
Deore 2007 en maar 21 versnellingen?
voorderailleur heeft ook stelschroefjes... en je moet dan de ketting op 2-5 leggen en de voorderailleur zo afstellen dat er dan aan allebei de kanten vd ketting even veel ruimte is.
Ja, ik weet dat ze stelschroeven hebbenMcGryphon schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:09:
voorderailleur heeft ook stelschroefjes... en je moet dan de ketting op 2-5 leggen en de voorderailleur zo afstellen dat er dan aan allebei de kanten vd ketting even veel ruimte is.

Wat bedoel je met 2-5? en ik snap ook dat er aan beide kanten evenveel ruimte moet zijn, daar heb ik ook rekening mee gehouden, want anders loopt hij natuurlijk aan. (zie ook mijn vorige posting).
En waarom is het dan bij de achterderraileur (zie vorige posting) de laatste 3 bladen bij achteruit trappen naar hogere versnellingen vallen...
Veel tips! altijd welkom
Echter had ik al de tutorials al gelezen over het afstellen.
Waarvoor is overigens de 3e stelschroef op het achterderailleur?
[ Voor 17% gewijzigd door n00bs op 24-06-2007 17:18 ]
Een 3rde stelschroef kan ik echt niet vinden, bedoel je niet de "schroef" waar de kabel in gaat?
Over dat achteruit trappen, als je ketting voor op het grootste blad staat en achter op de 1/2/3 is het nogal logisch dat deze naar beneden valt. Probeer het nog maar eens maar kijk eerst een naar dekettinglijn, deze staat zo schuin dat deze als het ware omlaag getrokken wordt.
Over dat achteruit trappen, als je ketting voor op het grootste blad staat en achter op de 1/2/3 is het nogal logisch dat deze naar beneden valt. Probeer het nog maar eens maar kijk eerst een naar dekettinglijn, deze staat zo schuin dat deze als het ware omlaag getrokken wordt.
Die 3e schroef zit recht achter de achterderailleur vlakbij het bevestigingspunt.harry64 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:30:
Een 3rde stelschroef kan ik echt niet vinden, bedoel je niet de "schroef" waar de kabel in gaat?
Overigens draaide alles op het 2e voorblad soepel, maar als ik dan op het grote voorblad kwam dan liep die weer aan op de kooi... ik word er echt moe van. Kan het niet met de ketting te maken hebben? met mijn racefiets had ik nooit moete met het goed afstellen...
[ Voor 20% gewijzigd door n00bs op 24-06-2007 17:40 ]
Misschien moet je even een fototje schieten van die schroef als je wilt weten waar die voor is, dat is waarschijnlijk sneller en makkelijker. Dat afstellen kan niet met de ketting te maken hebben, eventueel wel met de kabel vanaf je shifter, maar als je doet wat er in die link staat die ik hierboven gegeven heb dan moet het gewoon lukken.
Zo niet, dan helemaal overnieuw beginnen
Zo niet, dan helemaal overnieuw beginnen
Oh die schroef, weet nu welke je bedoelt. Met die schroef kun je meer spanning op de darrailleur zetten.n00bs schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:35:
[...]
Die 3e schroef zit recht achter de achterderailleur vlakbij het bevestigingspunt.
Overigens draaide alles op het 2e voorblad soepel, maar als ik dan op het grote voorblad kwam dan liep die weer aan op de kooi... ik word er echt moe van. Kan het niet met de ketting te maken hebben? met mijn racefiets had ik nooit moete met het goed afstellen...
Weet je trouwens zeker dat de voorderrailleur recht en op de juiste hoogte gemonteerd zit?
Achter afstelling was zeg maar goed, toen ik daarna voor probeerde, had ik hem achter op de kleinste tandwiel gezet (zoals in de manual). Al is de kabel dan helemaal slap en de stelschroefjes helemaal vrij, dan wil die niet in het kleinste blad voor vallen. Ik denk dus dat het probleem iets minder simpel is dan puur de stelschroefjes bij de voorderraileur en de stelschroef bij de shifter.
Foto maak ik even zo... na eten... begin hem nu behoorlijk brak te worden. Bestel je een nieuwe fiets met afmontage is alles nog slecht afgemonteerd.
En wat als er meer spanning op de derailleur gezet wordt?
Ik zal hoe dan ook nog teruggaan naar die shop omdat mijn stuur ook blijft aanlopen en ik zag ook dat er aan de bovenkant bij de stuurpen oxidatie zat
<update>
Ik heb net even zitten meten, maar wanneer de ketting op het grootste voorblad ligt, dan is de ruimte tussen de bovenkant van de kooi en de ketting ~13mm. Zover ik uit mijn hoofd weet, hoort deze afstand veel korter te zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Als dit zo is dan zit het voorderrailleur te hoog gemonteerd (hij staat wel parallel aan het voorblad) waardoor die voor niet goed schakelt en aanloopt. En als dit het geval is, kan ik dit beter laten doen of is dit veilig zelf te doen, wanneer de kabel er gewoon op blijft!
Hoe halen jullie trouwens al het zand goed weg uit de ketting, derailleur e.d.? ik heb namelijk net met een borstel en een doek met petroilium wel een hoop weggekregen, maar er blijft toch nog een zooi tussen de schakels zitten. Ik heb overigens de bladen een beetje ingevet met kogellagervet en de ketting met teflon spray. Is dit goed of niet?
Foto maak ik even zo... na eten... begin hem nu behoorlijk brak te worden. Bestel je een nieuwe fiets met afmontage is alles nog slecht afgemonteerd.
Ik heb het idee van niet... alleen hoe je dit moet afstellen?harry64 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:55:
[...]
Oh die schroef, weet nu welke je bedoelt. Met die schroef kun je meer spanning op de darrailleur zetten.
Weet je trouwens zeker dat de voorderrailleur recht en op de juiste hoogte gemonteerd zit?
Ik zal hoe dan ook nog teruggaan naar die shop omdat mijn stuur ook blijft aanlopen en ik zag ook dat er aan de bovenkant bij de stuurpen oxidatie zat

<update>
Ik heb net even zitten meten, maar wanneer de ketting op het grootste voorblad ligt, dan is de ruimte tussen de bovenkant van de kooi en de ketting ~13mm. Zover ik uit mijn hoofd weet, hoort deze afstand veel korter te zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Als dit zo is dan zit het voorderrailleur te hoog gemonteerd (hij staat wel parallel aan het voorblad) waardoor die voor niet goed schakelt en aanloopt. En als dit het geval is, kan ik dit beter laten doen of is dit veilig zelf te doen, wanneer de kabel er gewoon op blijft!
Hoe halen jullie trouwens al het zand goed weg uit de ketting, derailleur e.d.? ik heb namelijk net met een borstel en een doek met petroilium wel een hoop weggekregen, maar er blijft toch nog een zooi tussen de schakels zitten. Ik heb overigens de bladen een beetje ingevet met kogellagervet en de ketting met teflon spray. Is dit goed of niet?
[ Voor 62% gewijzigd door n00bs op 24-06-2007 20:06 ]
Als de derrailleur ingesteld staat op het bovenste blas dan moet er 2mm verschil zitten tussen de kooi en de tanden van het grootste blad. Gewoon eventjes de kabel los halen en "handmatig" nakijken.n00bs schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:57:
Achter afstelling was zeg maar goed, toen ik daarna voor probeerde, had ik hem achter op de kleinste tandwiel gezet (zoals in de manual). Al is de kabel dan helemaal slap en de stelschroefjes helemaal vrij, dan wil die niet in het kleinste blad voor vallen. Ik denk dus dat het probleem iets minder simpel is dan puur de stelschroefjes bij de voorderraileur en de stelschroef bij de shifter.
[...]
Ik heb het idee van niet... alleen hoe je dit moet afstellen?
<update>
Vet op de tandwielen lijkt me niet zo verstandig, beter gewoon teflon gebruiken
Even voor de duidelijkheid, je hebt dus het voorblad (grootste) daar ligt de ketting overheen. De kooi valt rondom de ketting en dus ook boven de ketting uit. De ruimte tussen de ketting en de binnenkant van de bovenkant van de kooi moet ~2mm zijn? (die is namelijk nu ~13mm).
Dit betekent dus dat ik die ring waarmee het voorderrailleur vastzit aan het frame wat moet losdraaien en deze laten zakken tot de juiste afstand?
Verder niets moeilijks of dingen waar ik rekening mee moet houden (alleen dat er dus wel speling in de kabel zit
).
Overigens zat er al vet op de tandwielen en de ketting... een hele ranzige dikke, droge vet... en vol met zand
Dit betekent dus dat ik die ring waarmee het voorderrailleur vastzit aan het frame wat moet losdraaien en deze laten zakken tot de juiste afstand?
Verder niets moeilijks of dingen waar ik rekening mee moet houden (alleen dat er dus wel speling in de kabel zit
Overigens zat er al vet op de tandwielen en de ketting... een hele ranzige dikke, droge vet... en vol met zand
Uhm ja dat klopt. Heb je geen camera of telefoon waarmee je even snel wat fototjes kan maken? Desnoods mail je ze even, staat in me profiel.n00bs schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:03:
Even voor de duidelijkheid, je hebt dus het voorblad (grootste) daar ligt de ketting overheen. De kooi valt rondom de ketting en dus ook boven de ketting uit. De ruimte tussen de ketting en de binnenkant van de bovenkant van de kooi moet ~2mm zijn? (die is namelijk nu ~13mm).
Verder niets moeilijks of dingen waar ik rekening mee moet houden (alleen dat er dus wel speling in de kabel zit).
Hij bedoelt wsl. het schroefje wat aan de acherkant van de derrie zit die de veer op spanning houdt.
Deze schroef steunt dus op het nokje waar je derrie aan vast zit.
Vandaag weer andehalf rondje schoorl gedaan, vriend van me heeft voor het eerst in 1x het hele rondje door gefietst en nog onder de 50minuten ook. Hetzij wel met maar een paar seconden
Maar het begin is er dus, parcour lag er erg mooi bij. Geen mulle stukken vanwege de regen, maar gewoon hard zand. Verder ook geen blubber gezien of wat dan ook. Gaan m'n fast fredjes ook niet echt doorheen komen gok ik zo.
Wel erg lekker gefietst iig, ben eigenlijk wel benieuwd wat ik red qua tijd als ik het rondje gewoon in m'n eigen tempo fiets, ga ik van de week toch is even proberen dan.
Om de hoeveel tijd maken jullie eigenlijk de ketting enz. schoon, doe het nu na 3-4 runs in schoorl en de duinen. Maar echt m'n favoriete werk is het dus niet...
Vandaag weer andehalf rondje schoorl gedaan, vriend van me heeft voor het eerst in 1x het hele rondje door gefietst en nog onder de 50minuten ook. Hetzij wel met maar een paar seconden
Maar het begin is er dus, parcour lag er erg mooi bij. Geen mulle stukken vanwege de regen, maar gewoon hard zand. Verder ook geen blubber gezien of wat dan ook. Gaan m'n fast fredjes ook niet echt doorheen komen gok ik zo.
Wel erg lekker gefietst iig, ben eigenlijk wel benieuwd wat ik red qua tijd als ik het rondje gewoon in m'n eigen tempo fiets, ga ik van de week toch is even proberen dan.
Om de hoeveel tijd maken jullie eigenlijk de ketting enz. schoon, doe het nu na 3-4 runs in schoorl en de duinen. Maar echt m'n favoriete werk is het dus niet...
[ Voor 69% gewijzigd door charrel op 24-06-2007 21:54 ]
Ik heb er 3 foto's van gemaakt en gemaild. Dit was even makkelijker dan ergens uppen.harry64 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:28:
Uhm ja dat klopt. Heb je geen camera of telefoon waarmee je even snel wat fototjes kan maken? Desnoods mail je ze even, staat in me profiel.
je moet zonder de ketting erop de hoogte afstellen. Dan moet hij zo laag hangen dat hij de tandwielen net niet raakt als je de derailleur heen en weer beweegt door zijn hele bereik.
ketting schoonmaken ligt vaak helemaal aan de omstandigheden waarin je hebt gefietst en of tie nog lekker soepel beweegtcharrel schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:48:
Hij bedoelt wsl. het schroefje wat aan de acherkant van de derrie zit die de veer op spanning houdt.
Vandaag weer andehalf rondje schoorl gedaan, vriend van me heeft voor het eerst in 1x het hele rondje door gefietst en nog onder de 50minuten ook. Hetzij wel met maar een paar seconden![]()
Valt me erg mee het heeft toch flink geregend hier in de buurt (egmond). Wil zelf morgenavond een rondje proberen, hopelijk krijg ik geen last van mijn enkelblessure.charrel schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:48:
Vandaag weer andehalf rondje schoorl gedaan, vriend van me heeft voor het eerst in 1x het hele rondje door gefietst en nog onder de 50minuten ook. Hetzij wel met maar een paar seconden![]()
Vorige week te horen gekregen dat de banden die mijn scheenbeen en kuitbeen bij elkaar houden iets teveel "meegeven" waardoor het bovenste gedeelte van mijn enkel iets omhog komt en ik duslast krijg.
Ketting schoonmaken doe ik als ik ongeveer 60/70 km erop heb zitten en dan met zo'n kettingreinig apparaat: http://racefietsonderhoud...ting_tandwielen_racefiets
Plaatjes op die pagina.
Smeren doe ik met zo'n dry lube uit een rood flesje , weet even niet welk merk(fake edit: gevonden: (gevonden: http://www.cyclon.nl/index_cyclon.html)). Ik ben geen fan van teflon, maar kan je niet precies vertellen waarom. De boel voelt gewoon minder met teflon en ik heb het gevoel dat er meer kleine korreltjes zand tussen de schakels blijven hangen. Met die dikkere dry lube heb ik meer het gevoel dat ze keurig aan de buitenkant blijven zitten. Maar goed, dit kan wel allemaal dikke blaat zijn, je moet gewoon meerdere dingen proberen.
rommel tussen de tandwielen haal ik weg met in stukken gescheurde oude boxers of een tandenborstel. Je hebt daar ook wel een tandwielen borstel voor die lang en dun is zodat je er tussen komt, maar zo vies wordt het meestal niet (meestal is de tuinslang al afdoende)
Plaatjes op die pagina.
Smeren doe ik met zo'n dry lube uit een rood flesje , weet even niet welk merk(fake edit: gevonden: (gevonden: http://www.cyclon.nl/index_cyclon.html)). Ik ben geen fan van teflon, maar kan je niet precies vertellen waarom. De boel voelt gewoon minder met teflon en ik heb het gevoel dat er meer kleine korreltjes zand tussen de schakels blijven hangen. Met die dikkere dry lube heb ik meer het gevoel dat ze keurig aan de buitenkant blijven zitten. Maar goed, dit kan wel allemaal dikke blaat zijn, je moet gewoon meerdere dingen proberen.
rommel tussen de tandwielen haal ik weg met in stukken gescheurde oude boxers of een tandenborstel. Je hebt daar ook wel een tandwielen borstel voor die lang en dun is zodat je er tussen komt, maar zo vies wordt het meestal niet (meestal is de tuinslang al afdoende)
http://img514.imageshack.us/my.php?image=sideviewby4.jpgMcGryphon schreef op zondag 24 juni 2007 @ 22:06:
je moet zonder de ketting erop de hoogte afstellen. Dan moet hij zo laag hangen dat hij de tandwielen net niet raakt als je de derailleur heen en weer beweegt door zijn hele bereik.
Beetje gare foto door de flits, maar je ziet nu het grootste voorblad zonder ketting erop. Dan is de afstand groter dan 13mm tov de bovenkant van de kooi.
Iemand nog commentaar over de stand van de voorderrailleur?
[ Voor 6% gewijzigd door n00bs op 25-06-2007 15:12 ]
Die dry lube gebruik ik ook, blijft toch even minder zand enz. aanzitten dan teflon die je over de hele ketting spuit.
je kan ook je ketting in frituurvert (warm uiteraard) gooien, paar keer dompelen, eruit halen, afdrogen en op een doek leggen. Dat vet wordt dan vervolgens weer hard en zit echt tussen de schakels.charrel schreef op maandag 25 juni 2007 @ 07:24:
[...]
Die dry lube gebruik ik ook, blijft toch even minder zand enz. aanzitten dan teflon die je over de hele ketting spuit.
I'm not as think as you stoned I am
en daarna een patatje speciaal? 
klinkt als een logisch verhaal maar toch weet ik niet of dat vet goed is.
klinkt als een logisch verhaal maar toch weet ik niet of dat vet goed is.
Kan allemaal wel maar ik vraag me serieus af of met de drukkrachten die een een ketting optreden het smeermiddel een beetje blijft zitten of direct naar buiten geperst wordt. Ik vrees het 2e. Maar ja ieder dat maar waar ie zin in heeft het zijn toch niet mijn kettingen.WooK schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:58:
[...]
je kan ook je ketting in frituurvert (warm uiteraard) gooien, paar keer dompelen, eruit halen, afdrogen en op een doek leggen. Dat vet wordt dan vervolgens weer hard en zit echt tussen de schakels.
Ik zeg ook niet dat ik dat doe maar dat is wel een manier van smeren die beproefd schijnt te zijn (van een mtb forum). Drukkrachten vallen nog wel denk ik. Het gaat er met name om dat waar vet zit, geen vuil kan komen en wat dat betreft klinkt het best plausibel.Refro schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:21:
[...]
Kan allemaal wel maar ik vraag me serieus af of met de drukkrachten die een een ketting optreden het smeermiddel een beetje blijft zitten of direct naar buiten geperst wordt. Ik vrees het 2e. Maar ja ieder dat maar waar ie zin in heeft het zijn toch niet mijn kettingen.
Overigens gebruik ik zelf ook zo'n ketting wasstraat om te reinigen en een home-made middeltje van een oud mecanicien (op basis van gebrande sla-olie
Ik vind het ook nogal dubieus klinken, het lijkt me gewoon niet dat frituurvet de beste smeereigenschappen heeft (dwz dingen juist soepeler laten lopen). Wat gebruik jij refro?Refro schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:21:
[...]
Kan allemaal wel maar ik vraag me serieus af of met de drukkrachten die een een ketting optreden het smeermiddel een beetje blijft zitten of direct naar buiten geperst wordt. Ik vrees het 2e. Maar ja ieder dat maar waar ie zin in heeft het zijn toch niet mijn kettingen.
Iemand nog tips, zie de problemen vanaf de posting hier: n00bs in "Het grote mountainbike topic (deel 6)" en daarna...
als ik vanavond thuis ben wil ik wel even wat links zoeken, maar kan je zelf ook: m-gineering.nl, parktools repairhelp, sheldon brown, etc. Waarschijnlijk zijn het de afstellingen en/of is je voorderailleur niet goed gericht (hoogte en/of stand).
is inderdaad niet echt duidelijk te zien, hij lijkt eerder te laag te zitten dan te hoog, maar je kan dit testen met een 5 eurocentstuk die moet net tussen de kooi en de tanden passenn00bs schreef op maandag 25 juni 2007 @ 00:24:
[...]
http://img514.imageshack.us/my.php?image=sideviewby4.jpg
Beetje gare foto door de flits, maar je ziet nu het grootste voorblad zonder ketting erop. Dan is de afstand groter dan 13mm tov de bovenkant van de kooi.
Iemand nog commentaar over de stand van de voorderrailleur?
Over de lubricants:
ik gebruik altijd dit spul: http://www.finishlineusa.com/products/cross-country-lube.htm
echt super spul op elke schakel een drupje, daarna ff laten intrekken, beetje rond laten draaien, alle overtollige wegvegen werkt echt supergoed.
[ Voor 56% gewijzigd door The_Scarabial op 25-06-2007 17:29 ]
Dat past dus niet tussen. Net getest. Ook niet als ik het muntstuk tussen 2 tanden in laat vallen... ik neem aan dat je zelfs bedoelt van op de tand tot de kooi?The_Scarabial schreef op maandag 25 juni 2007 @ 17:27:
[...]
is inderdaad niet echt duidelijk te zien, hij lijkt eerder te laag te zitten dan te hoog, maar je kan dit testen met een 5 eurocentstuk die moet net tussen de kooi en de tanden passen
Over de lubricants:
ik gebruik altijd dit spul: http://www.finishlineusa.com/products/cross-country-lube.htm
echt super spul op elke schakel een drupje, daarna ff laten intrekken, beetje rond laten draaien, alle overtollige wegvegen werkt echt supergoed.
Een 5 cent muntstuk is 22mm, de afstand die ik vrij heb is iets meer dan 15mm (schatting) zonder ketting.
een munt plat erbovenop... dat is ongeveer 1 mm.
lol, dat scheelt nogal... dan moet de voorderrailleur toch omlaag (zoals ik in het begin zei) en niet omhoog...McGryphon schreef op maandag 25 juni 2007 @ 18:13:
een munt plat erbovenop... dat is ongeveer 1 mm.
Overigens was ik vandaag bij de Halfords en daar zat overal de kooi wel ~20mm boven de grootste voorblad.
oja,
vergeten te vermelden, plat erbovenop idd
heb je ook deze: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm gelezen.
[ Voor 40% gewijzigd door The_Scarabial op 25-06-2007 18:51 ]
Mooie site, al deze handige linkjes mogen wel in de startpost opgenomen wordenThe_Scarabial schreef op maandag 25 juni 2007 @ 18:49:
oja,vergeten te vermelden, plat erbovenop idd
Overigens is de zijkant van een 5 Eurocent stuk, 2mm. De afstand die er dus tussen zou moeten zitten. Ik heb net opgemeten, maar de afstand bedraagt ongeveer 5mm...
Te hoog dus. Ik zal dus eerst de voorderrailleur lager moeten zetten en dan weer verder pielen met de instellingen
<update>
Krijg hem niet lager omdat de kabel van de versnelling te strak komt te staan... leuk kusjes
</update>
Overigens staat op de site dit nog:
als de derailleur zo afgesteld is dat de zaak op het binnenblad goed loopt, loopt de kooi op het buitenblad en de hogere versnellingen gauw aan
- derailleur versleten, of draaipunten zitten los (er is soms een schroefje)
- derailleur hoort niet bij commandeur
- kabel zit verkeerd aan de derailleurarm, er zijn vaak twee mogelijkheden
Dit vroeg ik mij dus ook af, of mijn kettinglengte wel de juiste is... echter heb ik geen gereedschap om hem eventueel in te korten.Kettinglengte
Voor een goed functioneren van de derailleurs is een juiste kettinglengte uiteraard belangrijk. Leg de ketting over het grootste voor en achtertandwiel zonder achterderailleur. Breng de uiteinden naar elkaar toe. De juiste lengte is deze afstand + 25-38mm
<update>
De derailleur lager plaatsen, was absoluut beter. Echter blijft hij bij achteruittrappen wanneer die voor in het grootste blad ligt en de laatste 3 grote bladen achter eraf lopen... dan valt hij op een lichtere versnelling.
Overigens na nog meer afstelling, schakelt hij nog ook nog eens trager en soms reageert die niet

Als ik wist wat schroef B wasderailleur schakelt traag of alleen met dubbele klik bovenste draaipunt zit vast (of B schroef staat te ver ingedraaid) waardoor de vrije kettinglengte tussen tandwiel en bovenste geleidewiel veel te groot is. Kan ook veroorzaakt worden door een te korte ketting
Wat ook erg "apart" is dat het grote voorblad geen gelijke tanden heeft. Sommige tanden zijn puntig en andere afgeplat. Dit vind ik erg frapant en er zit voor mij geen duidelijk patroon in. Ik heb pas 150KM met die fiets gereden, dus daar kan het (lijkt mij) niet aan liggen.
[ Voor 66% gewijzigd door n00bs op 25-06-2007 20:25 ]
Ik zit al een aantal jaar aan de supreme black en nog steeds naar volle tevreden heid. Dit in combinatie met het meten van de kettinglengte en op tijd vervangen is de voor mij (zo mogelijk) perfecte methode.MrAngry schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:55:
[...]
Ik vind het ook nogal dubieus klinken, het lijkt me gewoon niet dat frituurvet de beste smeereigenschappen heeft (dwz dingen juist soepeler laten lopen). Wat gebruik jij refro?
Als je aan de binnenkant van de tandwielen kijkt zie je ook een soort verdikking, hierdoor en door de tanden kun je schakelen. Als alle tanden hetzelfde waren dan was dit bijna niet mogelijk zonder vreselijk geluid en/of gekraakn00bs schreef op maandag 25 juni 2007 @ 19:13:
Wat ook erg "apart" is dat het grote voorblad geen gelijke tanden heeft. Sommige tanden zijn puntig en andere afgeplat. Dit vind ik erg frapant en er zit voor mij geen duidelijk patroon in. Ik heb pas 150KM met die fiets gereden, dus daar kan het (lijkt mij) niet aan liggen.
Maargoed ik denk dat ik je fiets binnen 5 minuten goed kan afstellen, het kan allemaal niet zo moeilijk zijn
Haha van mij mag je
ik ben er nu al vele uurtjes mee zoet. Maar er was nog veel meer mis... erg vervelend. Mooi fietsje verder (voor mij dan).
Hoe dan ook moet ik nog terug naar de winkel omdat ook het stuur aanloopt en blijft aanlopen. Daarnaast zat er al vanaf het begin roest op de stuurpen. Hoort niet echt bij een nieuwe fiets
Ik vind het niet erg om eraan te sleutelen... dat hoort erbij en je leert er weer van. Voor mij is het sleutelen aan MTB's wel nieuw en dat zorgt ervoor dat alles wat "trager" gaat
Hoe dan ook moet ik nog terug naar de winkel omdat ook het stuur aanloopt en blijft aanlopen. Daarnaast zat er al vanaf het begin roest op de stuurpen. Hoort niet echt bij een nieuwe fiets
Ik vind het niet erg om eraan te sleutelen... dat hoort erbij en je leert er weer van. Voor mij is het sleutelen aan MTB's wel nieuw en dat zorgt ervoor dat alles wat "trager" gaat
[ Voor 21% gewijzigd door n00bs op 25-06-2007 21:07 ]
over dat muntje ertussen: die regel klopt als een bus.... ... bij racefietsen 
Bij mountainbike heb je meer clearing nodig. Niet alleen voor vuil maar de vertanding is daar ook veel groter (van buitenblad t/m granny blad)
Bij mountainbike heb je meer clearing nodig. Niet alleen voor vuil maar de vertanding is daar ook veel groter (van buitenblad t/m granny blad)
Heel simpel; ketting om het grootste blad voor en het grootste tandwiel achter, die lengte verlengen met één schakel (dus een dun stukje en een dik stukje zeg maar) en je hebt de ideale lengte. Werkt zo voor race én mtbn00bs schreef op maandag 25 juni 2007 @ 19:13:
[...]
Dit vroeg ik mij dus ook af, of mijn kettinglengte wel de juiste is... echter heb ik geen gereedschap om hem eventueel in te korten.
[edit]Een kettingpons is wel een vereiste idd...
[ Voor 4% gewijzigd door WooK op 25-06-2007 22:37 ]
Ik heb het zo gedaan en werkt als een tiet, gewoon standaardvertanding 22-32-44 voor en 12-30 achter.Jazzper schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:22:
nou, bij mij werkt dat perfect hoor en jij praat nou net of het dan weer een cm omhoog moet, maar dat is nou ook weer niet zoJazzper schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:22:
Dikke update:
Ik heb net mijn MTB opgehangen (stuk makkelijker) en met behulp van deze site: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm alles stap voor stap doorgenomen.
Het werkt nu allemaal wel goed. Echter is het wel zo als ik hard achteruit blijf trappen voor een tijd met de versnelling voor op het grootste blad en achter op het grootste blad, dan wil hij er toch nog een beetje aflopen achter naar een kleiner tandwiel.
Ook viel mij op dat het voorblad niet 100% zuiver door de kooi loopt. Als je de crank rustig ronddraait zie je de ketting een beetje naar rechts en dan weer naar links bewegen in de kooi, waardoor je zeker bij volle belasting altijd een beetje tegen de kooi blijft lopen... is dit normaal bij een nieuwe fiets???
Ik heb net mijn MTB opgehangen (stuk makkelijker) en met behulp van deze site: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm alles stap voor stap doorgenomen.
Het werkt nu allemaal wel goed. Echter is het wel zo als ik hard achteruit blijf trappen voor een tijd met de versnelling voor op het grootste blad en achter op het grootste blad, dan wil hij er toch nog een beetje aflopen achter naar een kleiner tandwiel.
Ook viel mij op dat het voorblad niet 100% zuiver door de kooi loopt. Als je de crank rustig ronddraait zie je de ketting een beetje naar rechts en dan weer naar links bewegen in de kooi, waardoor je zeker bij volle belasting altijd een beetje tegen de kooi blijft lopen... is dit normaal bij een nieuwe fiets???
Dit topic is gesloten.