Scythe Infinitymad_max234 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:13:
[...]
Ga ze er nog een aanschaffen dan? denk het niet dus ze kunnen vervangen worden door AM2 mobo die nu dus worden aangeschaft. Of wil je dat pas doen als iedereen er al een heeft?![]()
Mompelt iets over mosterd na de maaltijd.
Edit/
Welke koeler zou echt veel verschil maken met de Freezer 64 pro? Heb net wat reviews zitten lezen maar er zijn er zoveel dat ik daar wel een studie van kan gaan maken.![]()
Iemand nog een tip? Zat zelf aan de XP 120 te denken, maar vind hem best duur. (komt ook nog een fan bij)
2e hands zijn ze nog wel te krijgen en het hoort er nog echt bij. Als 939 er helemaal uit gegooit word, gooi je in feite 75% van de users weg want als 939 niet in de TS voorkomt is het een offtopic.mad_max234 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:13:
[...]
Ga ze er nog een aanschaffen dan? denk het niet dus ze kunnen vervangen worden door AM2 mobo die nu dus worden aangeschaft. Of wil je dat pas doen als iedereen er al een heeft?![]()
Mompelt iets over mosterd na de maaltijd.
(Mijn mening, maar het gaat vooral om dat 2e hands...)
Zoals yori1989 zegt, is die Infinity echt cool.Edit/
Welke koeler zou echt veel verschil maken met de Freezer 64 pro? Heb net wat reviews zitten lezen maar er zijn er zoveel dat ik daar wel een studie van kan gaan maken.![]()
Iemand nog een tip? Zat zelf aan de XP 120 te denken, maar vind hem best duur. (komt ook nog een fan bij)
(O raad eens wat er in de TS van Deel 34 staat.
Ik ga even wat reviews lezen, bedank want die was ik nog niet tegen gekomen. (misschien ook wel want het zijn soms lijsten van 20 a 30 koelers die dan in het reveiw staan
Edit/
De XP 120 komt beter uit de test, en kost ook 38 euro. Ga nog even verder zoeken toch bedank.
@Saturnus
Ik moet raden wat er in deel 34 staat,
spoiler:
Nog niks
nee ik zou het echt niet weten wat je daar in gaat stoppen maar maak me gek. 
Als ik wat kan helpen dan zeg je het maar.
[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 12-06-2007 00:10 ]
Over heatspreader verwijderen gesproken ... ik vroeg me af of er mensen zijn die de Core Temperatuur hebben vergeleken met en zonder ??
Ik heb namelijk het gevoel dat die van mij niet echt goed de warmte afvoert
Ik zie namelijk alleen temperaturen van BIOS'en en niet die van de Cores over het algemeen in Reviews ...
Ik heb namelijk het gevoel dat die van mij niet echt goed de warmte afvoert

Ik zie namelijk alleen temperaturen van BIOS'en en niet die van de Cores over het algemeen in Reviews ...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Bij mij scheelde het ongeveer 8 graden load, gemeten met coretemp.
Load met IHS: 26 graden
Load zonder IHS: 18 graden
Coretemp werkt niet lekker met de temperatuursensor in brisbane, maar gemeten coretemp +20 is de werkelijke temperatuur (las ik ergens op XS). Ik gebruik nog de oude versie van coretemp, omdat met de nieuwe me systeem gewoon uitvalt (was ook zo met me core 2 duo setup).
Load met IHS: 26 graden
Load zonder IHS: 18 graden
Coretemp werkt niet lekker met de temperatuursensor in brisbane, maar gemeten coretemp +20 is de werkelijke temperatuur (las ik ergens op XS). Ik gebruik nog de oude versie van coretemp, omdat met de nieuwe me systeem gewoon uitvalt (was ook zo met me core 2 duo setup).
Anoniem: 103524
Ik heb gelezen dat de gigabyte GA-M57 sli-s4 erg magertjes is qua BIOS_opties als je wilt gaan oc'n. Het is klaarblijkelijk zo dat men de HT-bus niet kan verlagen, ook niet na een BIOS-flash, is dat met jouw model de GA-MA69g-S3H (690G) hetzelfde?bajaking schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:30:
De gigabyte GA-MA69g-S3H (690G) is ook een leuk bordje. Ik heb deze zaterdag binnen gekregen samen met een X2 3600 (brisbane core).
Nee, kan je gewoon instellen. Maar weet je zeker dat het met die GA-M57 sli-s4 niet kan? Bij Gigabyte moederborden moet je namelijk als je in de bios komt op ctrl+F1 drukken om extra optie´s te krijgen. Dat is bij de GA-MA69G-S3 ook zo, als ik ctrl+F1 indruk komt er een kopje "advanced chipset features" tevoorschijn waar ik dingen zoals RAM, HTT en HT bus en VGA opties kan instellen. Beetje raar van Gigabyte maar het is niet anders, zullen ze wel voor de veiligheid hebben gedaan. Zie anders eens deze review van OCW:
http://my.ocworkbench.com/2007/gigabyte/GA-MA69G-S3/g5.htm
http://my.ocworkbench.com/2007/gigabyte/GA-MA69G-S3/g5.htm
Anoniem: 103524
Aai, dan is het de magische ctrl+F1 wat perspectieven geeft, en maar het bord ontlopen doordat ik in de veronderstelling was dat oc'n niet goed ging met het bord..

Als ik SpeedFan moet geloven dan is mijn Core Temperatuur 14 a 15 graden hoger dan de Normale Temperatuur altijd zo'n beetjeSaturnus schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 13:59:
Je hebt de IHS er dus nog op zitten?
Dus als Smart Guardian bij CPU 44 / 45 onder Full Load zegt dan is mijn Core Temperatuur 59 / 60 graden
Ik heb zelfs een tijdje een flinke Voltage gedraaid om een beetje in te branden zeg maar en als ik 1,525 Volt door mijn 4400+ jaag dan kom ik dus op 59 / 60 graden en dat zou dus betekenen dat mijn Core dan 75 Graden wordt

Ik draai daarom nu ook maar lekker @ stock alles sinds dat ding voor geen meter clockt ...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Wat voor CPU is het?
SpeedFan is wel te vertrouwen. Die geeft de temperatuur van een sensor rond het socket aan en ook met een andere sensor de temperatuur van de core.
SpeedFan is wel te vertrouwen. Die geeft de temperatuur van een sensor rond het socket aan en ook met een andere sensor de temperatuur van de core.
AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2 GHz S939 Toledo 1 MB CacheSaturnus schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:16:Wat voor CPU is het?
Voor de volledigheid dan maar
Och mijn cores wordne onder load rustig 60 terijl de omgevingssensor nooit hoger gaat dan 51 (bij 51 gaat mn 9700NT koeler aan het werknero355 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:40:
[...]
AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2 GHz S939 Toledo 1 MB Cache
Voor de volledigheid dan maar
Ik snap van jullie beiden niet over welke programma's en welke sensor's het gaat. 
Misschien zijn screenshots handig...maar het is inderdaad waar dat de temperatuur bij Dual Cores flink hoger is.
Misschien zijn screenshots handig...maar het is inderdaad waar dat de temperatuur bij Dual Cores flink hoger is.
Anoniem: 222916
Om te beginnen hallo allemaal.
Ik heb sinds enige tijd een AMD 64 San Diego 4000+ gekocht als upgrade van een 3000+
Alles draait eigenlijk wel stabiel en de prestaties zijn ook oké, maar........ Als tweaker wil je toch ff iets meer als standaard eruit persen. Dus ik begon met overklokken van mijn onderstaande pc.
Moederboard: Asus A8N-SLI
Prozessor: AMD Athlon 64 4000+ SanDiego E6 stepping
Geheugen: 4x 512mb Kingston type: KVR400X64C25A/512 staat trouwens in mijn bios en cpu op cl2
ingesteld ipv 2.5
Videokaart: 2x EVGA Nvidia GT 7600 in SLI
2x WD 80GB striped voor c-schijf
Voeding: 650W
ect
Eerder met mijn 3000+ en 2x 512mb twinmos geheugen draaide ik stabiel op 2,8Ghz
Nu met mijn 4000+ en 4xKingston draai ik stabiel op 2,93Ghz
Zoals je al ziet geen mega verschil dus voor een upgrade.
Nu komt het als ik mijn prozessor verder overklok word mijn systeem instabiel dus geen gamen meer mogelijk. En toch denk ik dat er wel meer uit te halen is. Heeft iemand hier misschien meer ervaring mee of ideeen om dit prozessortje boven de 3,2Ghz STABIEL te laten draaien.
Tevens lijkt het me wel een aardig idee wat CPU_Z views te plaatsen van soort gelijke systemen.
Aangezien er weinig nieuwe topics zijn te vinden hierover.
Alvast dank jullie wel voor eventuele oplossingen en ideeen.
Hierbij mijn CPU_Z
http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=207738
greets René
Ik heb sinds enige tijd een AMD 64 San Diego 4000+ gekocht als upgrade van een 3000+
Alles draait eigenlijk wel stabiel en de prestaties zijn ook oké, maar........ Als tweaker wil je toch ff iets meer als standaard eruit persen. Dus ik begon met overklokken van mijn onderstaande pc.
Geheugen: 4x 512mb Kingston type: KVR400X64C25A/512 staat trouwens in mijn bios en cpu op cl2
ingesteld ipv 2.5
ect
Nu komt het als ik mijn prozessor verder overklok word mijn systeem instabiel dus geen gamen meer mogelijk. En toch denk ik dat er wel meer uit te halen is. Heeft iemand hier misschien meer ervaring mee of ideeen om dit prozessortje boven de 3,2Ghz STABIEL te laten draaien.

Tevens lijkt het me wel een aardig idee wat CPU_Z views te plaatsen van soort gelijke systemen.
Hierbij mijn CPU_Z
greets René
Eerdere post van die hard clocking verwijders ivm dat er geen die hard clocking in mijn vragen zat.
Mijn vraag is dan ook of dit met waterkoeling of andere specs op te lossen is. Hoor graag van jullie.
Vcore = 1.45V
DDR V = 2,8V
temp core iddle = 38graden stressed 45graden
de rest van de temps iddle 37-39graden stressed niet boven de 42graden
Mijn vraag is dan ook of dit met waterkoeling of andere specs op te lossen is. Hoor graag van jullie.
Vcore = 1.45V
DDR V = 2,8V
Anoniem: 176518
Flash_z, welkom op GoT 
Kun je even posten welk voltage je gebruikt, en in combi met welke koeling?
Zou ook wel handig zijn, eventueel in combinatie met je temps, en dan vooral stressed.
Als je hier zoekt naar een 4000+ E6 zul je zien dat je al boven het gemiddelde zit (hoewel dit maar 5 CPU's zijn die ingevoerd zijn).
Misschien kunnen we met z'n allen de 3G wel halen. Kun je het volgende posten:
- Voltage (liefst gemeten, anders BIOS)
- Koeling
- Screenshotje van A64Tweaker
Kun je even posten welk voltage je gebruikt, en in combi met welke koeling?
Zou ook wel handig zijn, eventueel in combinatie met je temps, en dan vooral stressed.
Als je hier zoekt naar een 4000+ E6 zul je zien dat je al boven het gemiddelde zit (hoewel dit maar 5 CPU's zijn die ingevoerd zijn).
Misschien kunnen we met z'n allen de 3G wel halen. Kun je het volgende posten:
- Voltage (liefst gemeten, anders BIOS)
- Koeling
- Screenshotje van A64Tweaker
Op dit moment ben ik aan het rondkijken naar een eventuele upgrade naar AM2 + DDR2. Nu heb ik gezien dat DDR2 PC6400 (800 MHz) het beste is voor deze combinatie, maar het is wel iets duurder. Klopt het dat als je bijvoorbeeld DDR2 PC5300 (667 MHz) gebruikt in een AM2 systeem er dividers worden gebruikt, omdat dan je FSB 200 MHz is en je geheugen in feite op 166 MHz draait? Zelf kom ik er met veel gegoogle en geGoT niet uit, maar het is in ieder geval wel zo dat PC6400 in een dergelijk systeem een stuk sneller is.
Kunnen jullie mijn vermoedens bevesitigen?
Anoniem: 222124
een 667 mhz divider draait je geheugen op 333 mhz wat dan 667 effectief wordtanton121 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:02:
Op dit moment ben ik aan het rondkijken naar een eventuele upgrade naar AM2 + DDR2. Nu heb ik gezien dat DDR2 PC6400 (800 MHz) het beste is voor deze combinatie, maar het is wel iets duurder. Klopt het dat als je bijvoorbeeld DDR2 PC5300 (667 MHz) gebruikt in een AM2 systeem er dividers worden gebruikt, omdat dan je FSB 200 MHz is en je geheugen in feite op 166 MHz draait? Zelf kom ik er met veel gegoogle en geGoT niet uit, maar het is in ieder geval wel zo dat PC6400 in een dergelijk systeem een stuk sneller is.
of je stelt een 800 mhz divider in om je geheugen standaard over te clocken
als je geheugen het aankan zal het denk ik wel sneller zijn qua prestaties
Beide kan je in principe gewoon zien met SpeedFan :Saturnus schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:17:
Ik snap van jullie beiden niet over welke programma's en welke sensor's het gaat.
- CPU Temp is laten we zeggen 33 graden IDLE en 45 graden onder 100% LOAD.
- Core Temp is dus altijd 15 graden hoger onder IDLE en 100% LOAD.
En mijn vraag is dus : Kan dit door een brakke heatspreader komen van mijn X2 S939 Toledo ??
Dat verschil is erg groot...het is hier meestal maar 5 graden. Maar het kan best dat dit voor Dual Cores normaal is.
Als je er door in de problemen zit kan je de IHS eraf halen, maar als je het te riskant vindt of het de moeite niet waard vindt zou ik het niet wagen.
Als je er door in de problemen zit kan je de IHS eraf halen, maar als je het te riskant vindt of het de moeite niet waard vindt zou ik het niet wagen.
De IHS ken je ook af vlakken en lappen dat scheel meestal ook wel wat omdat dan je koeler optimaal contact maakt met de IHS
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Om te beginnen hallo allemaal.
ingesteld ipv 2.5
ect
Hierbij mijn CPU_Z
Eerdere post van die hard clocking verwijders ivm dat er geen die hard clocking in mijn vragen zat.
Vcore = 1.45V gemeten door cpu-z 1.472V
DDR V = 2,8V ingesteld in bios
Verder heb ik als koeling van de CPU een Zalman FS-C77 Fatal1ty
Mijn vraag is hier eigenlijk, heeft het zin om verder te gaan dmv waterkoeling ect om verder te kunnen overklokken. Aangezien in opstartstand de prozessor toch redelijk koel blijft, en hij bij tever overklokken daar al de mist in gaat en dus nog koel is.
Persoonlijk lijkt me Kingston niet het overklok geheugen.
Kan even geen image posten dus op aanvraag wel een screenshot van A64tweaker emailen.
Alvast bedankt voor de eventuele hulp
greets René
ingesteld ipv 2.5
ect

Hierbij mijn CPU_Z
Vcore = 1.45V gemeten door cpu-z 1.472V
DDR V = 2,8V ingesteld in bios
Verder heb ik als koeling van de CPU een Zalman FS-C77 Fatal1ty
Mijn vraag is hier eigenlijk, heeft het zin om verder te gaan dmv waterkoeling ect om verder te kunnen overklokken. Aangezien in opstartstand de prozessor toch redelijk koel blijft, en hij bij tever overklokken daar al de mist in gaat en dus nog koel is.
Persoonlijk lijkt me Kingston niet het overklok geheugen.
Kan even geen image posten dus op aanvraag wel een screenshot van A64tweaker emailen.
Alvast bedankt voor de eventuele hulp
greets René
vCore kan wel omhoog (1.5v-1.55v). Als die 45 graden stressed echt de temperatuur is van de Core heb je nog wel wat rek.
Misschien kan je je divider nog op 166 zetten zodat je geheugen 203Mhz loopt.
Omdat je 4 banken vol hebt draai je nu ook geen Dual Channel en 1T.
Als je 2x 512MB eruit haalt of alles vervangt door 2x 1GB heb je ook al een boost te pakken.
Misschien kan je je divider nog op 166 zetten zodat je geheugen 203Mhz loopt.
Omdat je 4 banken vol hebt draai je nu ook geen Dual Channel en 1T.
Als je 2x 512MB eruit haalt of alles vervangt door 2x 1GB heb je ook al een boost te pakken.
[ Voor 50% gewijzigd door Saturnus op 15-06-2007 21:00 ]
Een klein vraagje,
Ik heb gister nog een x2 3800+ voor s939 kunnen bemachtigen en ben aan het oc'en gegaan. Probleem is echter dat mijn Asus A8Nsli-deluxe wel een stukje kan overklokken, maar de gegevens niet onthoud, hij gaat steeds terug naar de standard instellingen bij jumperfree settings ipv manual settings. Soms is het ook zo dat ik de bus instel op 230 en ik maar een resultaat van 2160mhz krijg ipv 2300mhz Weten jullie waar dit aan kan liggen? Ik wil hem namelijk nog wel oc'en, maar zo kom ik niet veel verder. Kan het zijn dat de bios battery dit veroorzaakt? lijkt me sterk maar ik heb dit soort problemen nog nooit gehad.
Ik heb gister nog een x2 3800+ voor s939 kunnen bemachtigen en ben aan het oc'en gegaan. Probleem is echter dat mijn Asus A8Nsli-deluxe wel een stukje kan overklokken, maar de gegevens niet onthoud, hij gaat steeds terug naar de standard instellingen bij jumperfree settings ipv manual settings. Soms is het ook zo dat ik de bus instel op 230 en ik maar een resultaat van 2160mhz krijg ipv 2300mhz Weten jullie waar dit aan kan liggen? Ik wil hem namelijk nog wel oc'en, maar zo kom ik niet veel verder. Kan het zijn dat de bios battery dit veroorzaakt? lijkt me sterk maar ik heb dit soort problemen nog nooit gehad.
Je HTT multipiler omlaag.PhaeTom schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 12:02:
Een klein vraagje,
230x4= 1120 en de HTT moet altijd 1050 of minder
zet je htt op 4x en nu zal je 4x230 hebben.
Als je nog verder wilt 3x
JE zal niet echt verschil merken met de HTT op lagere snelheid
Dacht ik ook aan, maar op mijn rekenmachine is 4x230 nog altijd 920...yori1989 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 12:55:
[...]
Je HTT multipiler omlaag.
230x4= 1120 en de HTT moet altijd 1050 of minder
zet je htt op 4x en nu zal je 4x230 hebben.
Als je nog verder wilt 3x
JE zal niet echt verschil merken met de HTT op lagere snelheid
ik heb wel wat tips doorgenomen uit de startpost, maar snap niet dat asus m gewoon weer reset.
Wat merk je van die zogenaamde reset? Geef het moederbord dat ook aan? Of is het 'opeens' weer stock?
Thanks Saturnus, maar heb net die bankjes kinston gehaald en wist eigenlijk niet dat wanneer er 4 banken bezet zijn het geheugen niet als dual channel draait. Wazig eigenlijk??? Verder zie ik hier een probleem staan met een deluxe board.
Asus is veelal uitgevoerd met een crash free bios...... oftewel bij tever overklokken gaat ie standaard terug naar zijn werkende instellingen. Mij is opgevallen dat je de voltages wel moet verhogen op je core en ddr ram om hem stabiel te krijgen. Tevens klopt het wat betrefd de HTT als deze boven de 1000 komt met je multiplieer zal je moederboard gaan tegensputteren. Hoewel ik deze op automatisch heb staan en de bus (HT-link) in mijn cpu-z niet boven de 732.
Kort gezegd kleine stapjes maken met de voltages op je core en geheugen. en zo een stabiel pctje te creeeren. Misschien is het handig als je de preciese codes van je intern geheugen en prozessor opgeeft zodat er gekeken kan worden wat de max settings zouden kunnen zijn.
(((( mijn zwager draait ook met een 3500+ maar deze draait stabiel op 2,8ghz easy zonder al teveel er aan gedaan te hebben. één voordeel heeft hij wel hij heeft 2x 1gb OCz geheugen in zijn banken. Heeft hem daarmee ook al op 3,2gehad alleen dit was in een gameplay toch net ff iets te om stabiel te blijven)))
Succes
Moederboard start niet door naar windows, schakelt uit en reboot naar de standaard instelling of laatst werkende. A8N-SLI
Asus is veelal uitgevoerd met een crash free bios...... oftewel bij tever overklokken gaat ie standaard terug naar zijn werkende instellingen. Mij is opgevallen dat je de voltages wel moet verhogen op je core en ddr ram om hem stabiel te krijgen. Tevens klopt het wat betrefd de HTT als deze boven de 1000 komt met je multiplieer zal je moederboard gaan tegensputteren. Hoewel ik deze op automatisch heb staan en de bus (HT-link) in mijn cpu-z niet boven de 732.
Kort gezegd kleine stapjes maken met de voltages op je core en geheugen. en zo een stabiel pctje te creeeren. Misschien is het handig als je de preciese codes van je intern geheugen en prozessor opgeeft zodat er gekeken kan worden wat de max settings zouden kunnen zijn.
(((( mijn zwager draait ook met een 3500+ maar deze draait stabiel op 2,8ghz easy zonder al teveel er aan gedaan te hebben. één voordeel heeft hij wel hij heeft 2x 1gb OCz geheugen in zijn banken. Heeft hem daarmee ook al op 3,2gehad alleen dit was in een gameplay toch net ff iets te om stabiel te blijven)))
Succes
Moederboard start niet door naar windows, schakelt uit en reboot naar de standaard instelling of laatst werkende. A8N-SLI
PhaeTom schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 13:23:
[...]
Dacht ik ook aan, maar op mijn rekenmachine is 4x230 nog altijd 920...
ik heb wel wat tips doorgenomen uit de startpost, maar snap niet dat asus m gewoon weer reset.

Is een bekent probleem van het A8N-SLI bordje, soms spring hij terug. Zet hem daarom op 3x werkte voor mijn goed.(scheeld niet zoveel 1 a 2%)
[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 16-06-2007 15:44 ]
Ik heb nogal een wazig probleem tenminste ik vind het wazig.
ik heb een nieuw asrock bordje gekocht namelijk de nfg6 vsta want die heeft 4 sata 2 poortjes en de dual sata 2 maar 1 sata 2 poort.
maar dat is het probleem niet.
Mijn probleem is vanwege de een of andere reden kan ik mijn cpu niet verder overclocken dan 2,45ghz 245 fsb dus. Alles boven de 245 fsb start ie niet op ik heb cool en quit uitstaan ldt multi uit alles uit wat uit hoort te staan eigenlijk.
Wat ik al heb geprobeerd is: nieuwe bios maakt geen verschil multi op 600 mhz gezet ook geen verschil en het rare is op mijn dual sata2 had ik precies hetzelfde probleem alleen niet bij de ocwb1 bios. Daar kon ik zonder problemen naar de 3 ghz ik heb trouwens een opteron 146. Dus het is niet de cpu wat het probleem is aangezien de cpu op de dual sata2 de 3 ghz haalde mits ik de ocwb 1 bios elke ander bios had ik hetzelfde probleem.
Dat is een van de redenen waarom ik een ander mb had gekocht en vanwege de 4 sata 2 poorten maar nou heb ik in princiepe nog steeds hetzelfde probleem alleen voor de nfg6 is er geen ocwb bios dus mijn vraag is weten jullie hoe ik mijn cpu weer verder geklokt krijd dan 245 fsb? En hoe het kan dat ik hetzelfde probleem heb op een ander asrock mb met een ander chipset.
vollede specs zijn:
asrock NFG6 VSTA mb
cpu amd opteron146
voeding 500 watt zalman zm500hp
videokaar nvidia 6800
geheugen corsair 3200 value mem
cpu koeler coolermaster hyper48
oo ja vergeten te vertellen pci E is gelockt op 100 ik heb all een aantal standern geprobreerd maakt geen verschil.
alle temps zijn in orde. sorry voor de lange post
ik heb een nieuw asrock bordje gekocht namelijk de nfg6 vsta want die heeft 4 sata 2 poortjes en de dual sata 2 maar 1 sata 2 poort.
maar dat is het probleem niet.
Mijn probleem is vanwege de een of andere reden kan ik mijn cpu niet verder overclocken dan 2,45ghz 245 fsb dus. Alles boven de 245 fsb start ie niet op ik heb cool en quit uitstaan ldt multi uit alles uit wat uit hoort te staan eigenlijk.
Wat ik al heb geprobeerd is: nieuwe bios maakt geen verschil multi op 600 mhz gezet ook geen verschil en het rare is op mijn dual sata2 had ik precies hetzelfde probleem alleen niet bij de ocwb1 bios. Daar kon ik zonder problemen naar de 3 ghz ik heb trouwens een opteron 146. Dus het is niet de cpu wat het probleem is aangezien de cpu op de dual sata2 de 3 ghz haalde mits ik de ocwb 1 bios elke ander bios had ik hetzelfde probleem.
Dat is een van de redenen waarom ik een ander mb had gekocht en vanwege de 4 sata 2 poorten maar nou heb ik in princiepe nog steeds hetzelfde probleem alleen voor de nfg6 is er geen ocwb bios dus mijn vraag is weten jullie hoe ik mijn cpu weer verder geklokt krijd dan 245 fsb? En hoe het kan dat ik hetzelfde probleem heb op een ander asrock mb met een ander chipset.
vollede specs zijn:
asrock NFG6 VSTA mb
cpu amd opteron146
voeding 500 watt zalman zm500hp
videokaar nvidia 6800
geheugen corsair 3200 value mem
cpu koeler coolermaster hyper48
oo ja vergeten te vertellen pci E is gelockt op 100 ik heb all een aantal standern geprobreerd maakt geen verschil.
alle temps zijn in orde. sorry voor de lange post
[ Voor 3% gewijzigd door Jazekerrrrr op 16-06-2007 20:36 ]
Even je PCI-lock checken.
Dat kan je uitlezen met clockgen(ff door google halen)
Daar zou ik mee oppassen, hoge pcibus kan je hardware beschadigen!
Dat kan je uitlezen met clockgen(ff door google halen)
Daar zou ik mee oppassen, hoge pcibus kan je hardware beschadigen!
@Jazekerrrrr
Een antwoord op een vraag kan je beter in een nieuwe post doen zodat we zien dat er een update is.
Hoe loopt je geheugen?
Het kan best zijn dat het wel aan de BIOS van het board ligt en dat je even moet wachten op een nieuwe. (Als die komt.)
Een antwoord op een vraag kan je beter in een nieuwe post doen zodat we zien dat er een update is.
Hoe loopt je geheugen?
Het kan best zijn dat het wel aan de BIOS van het board ligt en dat je even moet wachten op een nieuwe. (Als die komt.)
ik heb de nieuwste bios die uit is. ik zal ff een screen posten van hoe ie nou loopt en hoe die eerst loopte op 2,9 ghz
hier de screen van 2,9 op de asrock dual sata 2 met ocwb 1 bios

hier van de asrock dual vsta NFG6

geheugen loop nog niet op zijn max maar ik kom zoiezo niet verder als dit ik heb ook al geprobeert met de divider op zijn laagst en de htt op 3X.
hier de screen van 2,9 op de asrock dual sata 2 met ocwb 1 bios

hier van de asrock dual vsta NFG6

geheugen loop nog niet op zijn max maar ik kom zoiezo niet verder als dit ik heb ook al geprobeert met de divider op zijn laagst en de htt op 3X.
[ Voor 16% gewijzigd door Jazekerrrrr op 16-06-2007 20:56 ]
Je huidige voltage moet met ongeveer 0.2v omhoog als ik CPU-Z mag geloven. Dit zal waarschijnlijk niets helpen, maar goed.
Kan je wel door klokken als je je geheugen nog lager laat lopen en je timmings was losser zet?
Kan je wel door klokken als je je geheugen nog lager laat lopen en je timmings was losser zet?
geheugen loop nog niet op zijn max maar ik kom zoiezo niet verder als dit.
Ik heb ook al geprobeert met de divider op zijn laagst en de htt op 3X.
maakt geen verschil daarom vind ik het zo raar.
Ik heb ook al geprobeert met de divider op zijn laagst en de htt op 3X.
maakt geen verschil daarom vind ik het zo raar.
[ Voor 16% gewijzigd door Jazekerrrrr op 16-06-2007 20:57 ]
Misschien eens spelen met de Read Preamble en Max. Async Latency?
Maar ik denk dat het toch echt aan de BIOS ligt. Zoek eens of er mensen zijn die wél over de 245 gaan.
En kom je softwarematig (ClockGen of wat dan ook) wel over de 245Mhz?
Maar ik denk dat het toch echt aan de BIOS ligt. Zoek eens of er mensen zijn die wél over de 245 gaan.
En kom je softwarematig (ClockGen of wat dan ook) wel over de 245Mhz?
Klopt het dat SpeedFan niet werkt op een A8N-Sli Premium met een AMD x2 4400 939 Toledo?
Ik gebruik SpeedFan 4.32 en heb Q-Fan+Cool and Quiet in het bios aangeslingert. Het zooitje draait op de boxed cooler van AMD. CPU is nooit geclockt geweest.

Ik gebruik SpeedFan 4.32 en heb Q-Fan+Cool and Quiet in het bios aangeslingert. Het zooitje draait op de boxed cooler van AMD. CPU is nooit geclockt geweest.

Je kan beter versie 4.31 ergens halen want versie 4.32 doet vaker raar enz.
Verder zijn er altijd sensors die eigenlijk geen sensors zijn...die 2x 127 graden bijv. ...die kan je via opties uitschakelen.
Voor de rest is alles ok toch?
Verder zijn er altijd sensors die eigenlijk geen sensors zijn...die 2x 127 graden bijv. ...die kan je via opties uitschakelen.
Voor de rest is alles ok toch?
CPU en MB temp kloppen bij beide lijkt me
alleen er staat iets goed te smelten
ik heb het zelf ook, gewoon negeren.
Dat zullen de casefans zijn die niet aangesloten zijnAnoniem: 222124 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 13:23:
CPU en MB temp kloppen bij beide lijkt me
Bakkie moet worden omgebouwt tot HTPC binnenkort dus ik probeer in tegenstelling tot de meeste topic-lezers hier, het systeem juist zo geruisloos en stil mogelijk te krijgen
offtopic:
Weet iemand of er een verschil zit in aansturing van geluid digitaal SPDIF (coax/optisch) via het moederbord wat ik gebruik of via een Club3D Agrippa Theatron met Live DD DTS etc. ? Zo niet, dan kan die kaart weer in de verkoop
Kijk eens hoeveel graden die wordt onder een Stress test.
Welk van de stress/burn-in programma's kan ik het beste daarvoor gebruiken zonder mijn CPU pijn te doen?Saturnus schreef op zondag 17 juni 2007 @ 14:32:
Kijk eens hoeveel graden die wordt onder een Stress test.
ThnX dude, ik ga hem een uurtje laten werken em hem nauwlettend in de gaten houden, is er nog een MAX MAX temp die ik in de gaten moet houden voor deze betreffende CPU ?
[ Voor 52% gewijzigd door deeltje op 17-06-2007 14:47 ]
SP2004 - Orthos voldoet ook prima hoor. 
Blend zou de test zijn die voor maximale hitte zorgt.
Laat hem een uur draaien en kijke of je max. nog omhoog gaat daarna.
Blend zou de test zijn die voor maximale hitte zorgt.
Laat hem een uur draaien en kijke of je max. nog omhoog gaat daarna.
[ Voor 59% gewijzigd door Saturnus op 17-06-2007 14:42 ]
Screenshotje idle.

Screenshotje uur lang full load ram+cpu

CPU op z'n laagst is 44 Graden Celcius met Q-Fan aan, zonder Q-Fan dus full speed fan, komtie op 39 Graden Celcius
CPU op z'n hoogst is 57 Graden Celcius met Q-Fan aan.

Screenshotje uur lang full load ram+cpu

CPU op z'n laagst is 44 Graden Celcius met Q-Fan aan, zonder Q-Fan dus full speed fan, komtie op 39 Graden Celcius
CPU op z'n hoogst is 57 Graden Celcius met Q-Fan aan.
[ Voor 32% gewijzigd door deeltje op 17-06-2007 16:03 ]
Temperatuur lijkt me redelijk. Je zou in SpeedFan de core temperatuur nog kunnen checken.
Ik heb nu Speedfan 4.29 kunnen vinden, maar ook daar reageert de cpu fan niet op, ik neem aan dat ik gewoon de speed01 moet aanpassen bij readings?Saturnus schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:04:
Temperatuur lijkt me redelijk. Je zou in SpeedFan de core temperatuur nog kunnen checken.
De Core wordt zo'n 4 Graden Celcius minder warm dan de Temp1 (CPU) dus dan zou hij onder max load 53 trekken. Zou een goede CPU cooler hier nog verandering in kunnen brengen tegenover de boxed die ik nu gebruik?
Ik heb net 1080p x264 afgespeelt en dat trekt toch wel FULL load... van 85 tot 96%, zou een eventuele HD 2600 kaart van ATi hier nog verandering in kunnen brengen? Of werken die puur en alleen op H.264?
[ Voor 7% gewijzigd door deeltje op 17-06-2007 16:30 ]
Het zou kunnen zijn dat je nog een paar sensors (via opties) op 'software controlled' moet zetten.
(Bijna) Alles is beter dan stock.
Thnx! dat was et idd, ff alles op software controlled gezet. Slaat dit programma de instellingen op als ik het programma afsluit? Of werkt het alleen als dit programma actief blijft?Saturnus schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:36:
Het zou kunnen zijn dat je nog een paar sensors (via opties) op 'software controlled' moet zetten.
Het lijkt er nu ook op dat de meeste herrie van mijn voeding afkomt.
Dit is een TAGAN TG580-U15
pricewatch: Tagan TG580-U15, 580W (ATX12V, 2.02, PCI-e)
http://www.tagan.com/inde...oducts_id=84&p_cata_id=75
Toch niet de minste of gerinste zou je zeggen, is er een manier om te checken of deze altijd op full speed draait? Kan dat misschien ook via Speedfan, of behoort dat niet tot de mogelijkheden?
Via Q-Fan blijft de boxed cooler op ongeveer 1700/1800 toertjes draaien en pas bij 2000 toeren hoor je hem boven de voeding uitkomen...
[ Voor 6% gewijzigd door deeltje op 17-06-2007 16:50 ]
Bij het instellen van 'software controlled' kan je aanvinken dat het opgeslagen wordt.
De voeding fan kan je misschien vervangen ofzo...
Zodra de prijsdaling van de C2D E6600 en de nieuwe modellen eraan komen bouw ik een nieuw systeem voor opt kantoor en gaat deze als HTPC functioneren. Opt kantoor boeit mij dat geluid wat minder dus gebruik ik die TAGAN voor mijn nieuwe systeem. Ik denk dat ik dan voor de HTPC de CPU cooler en Voeding opnieuw ga uitzoeken. Toevallig tips voor me?Saturnus schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:57:
Bij het instellen van 'software controlled' kan je aanvinken dat het opgeslagen wordt.
Voor koeling check TS en zoek wat reviews enzo.
Voor een voeding: Welke voeding heb ik nodig? Deel 17
Thnx, ik had al gezocht, maar dacht in dit topic meer kans te hebben op mensen met een soortgelijk moederbord, die dus zeker weten wat voor cooler er wel of niet op zo'n bord pastSaturnus schreef op zondag 17 juni 2007 @ 17:07:
Voor koeling check TS en zoek wat reviews enzo.
Ik ga weer op onderzoek, harstikke bedankt voor je hulp!
Ja, TForce550 met rare instabiliteitsproblemen. Liep vandaag zelfs op 220mhz HTT vast. Nu heb ik geheugen timings vast ingesteld in bios (stond eerst op AUTO) en nu doet die 250mhz HTT al 6 uur stabiel met Orthos.mad_max234 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 13:11:
Klopt, ik had gisteren gewoon te diep in het glas gekeken![]()
en het is natuurlijk PASware met een Tforce550.
Ja... 250mhz is niet veel, maar ze problemen kwamen eerder niet met Orthos, maar gewoon als ik aan internetten was: blauw scherm met IRQL iets gebeuren. Heb er al op lopen zoeken, maar bracht nog geen oplossingen.
Nu ik geheugen vast heb in gesteld in bios, lijkt die al stuk stabieler dan ervoor. Morgen de HTT nog maar hoger
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Zeker werkt speedfan wel op een A8N-SLI moet je alleen even de versie 4.30 deze werkt wel correct met de fans en temps succes.....;)deeltje schreef op zondag 17 juni 2007 @ 13:15:
Klopt het dat SpeedFan niet werkt op een A8N-Sli Premium met een AMD x2 4400 939 Toledo?
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Greets René
Hmm m'n TForce 550 lijkt al wat stabieler te worden sinds ik geheugen timings vast heb ingesteld in BIOS.
Heb HTT nu op 270mhz wat dus 2566mhz (270x9,5) geeft. Temperatuur is prima stressed (42 graden, en core is 37 graden). Orthos draait inmiddels al weer 2 uur stabiel, gaat lekker zo
Heb HTT nu op 270mhz wat dus 2566mhz (270x9,5) geeft. Temperatuur is prima stressed (42 graden, en core is 37 graden). Orthos draait inmiddels al weer 2 uur stabiel, gaat lekker zo
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Wat voor voltage gebruik je? 
Ik hoop dat je nog 3.0Ghz kan halen. Succes!
Anoniem: 211458
Hey iedereen,
Ik ben sinds de kerst bezig met het overclocken van mijn AM2 X2 4200+. Ben begonnen met een Asrock AM2NF3 VST bord met mijn 6600GT agp. Helaas kon dit mainboard maar tot een frequentie van 2600mHz. Hoezo weet ik niet zeker, waarschijnlijk door het ontbreken van een chipset voltage aanpassing in het Bios. Maargoed, ben ondertussen overgestapt op een ABIT KN9 Nforce4 met een x1950pro super. Dit mainboard biedt veel meer overclock functie dan het vorige, dus gaan met die banaan. Ik moest vaststellen dat ik niet verder kom dan 2794mHz (11x254).
Als ik net erboven ga, dus 11x255 dan crasht het systeem na 3-4 minuten dual-prime. In het bios kan ik de chipset spanning omhoogzetten en de CPU spanning ook, maar hoe dan ook ik kom niet verder. 2794mHz wordt 54°C met een Katana CU van scythe.
Ik ben eens gaan denken over de Nforce4 chipset en heb mijn systeem uiteen gehaald. Ik heb de Silent OTES koeler verwijdert en kwam tot mijn ongelooflijke verbazing dit tegen:

en

Er zitten gewoon stukken plastic folie tussen de chipset en koeler en de spanningregelaars en dat de koeler!!
Eigenlijk wilde ik nu het hele OTES systeem met AS5 besmeren, maar toen zag ik dit:

en

Er zit blijkbaar een warmte geleidingspad op, kan ik die nu verwijderen en AS5 gebruiken, maak me zorgen om het hoogte verschil.....
Dankjewel voor de tijd....
P.S.
Iedereen die wel al een mega overclock heeft gehaald, proficiat!
Ik ben sinds de kerst bezig met het overclocken van mijn AM2 X2 4200+. Ben begonnen met een Asrock AM2NF3 VST bord met mijn 6600GT agp. Helaas kon dit mainboard maar tot een frequentie van 2600mHz. Hoezo weet ik niet zeker, waarschijnlijk door het ontbreken van een chipset voltage aanpassing in het Bios. Maargoed, ben ondertussen overgestapt op een ABIT KN9 Nforce4 met een x1950pro super. Dit mainboard biedt veel meer overclock functie dan het vorige, dus gaan met die banaan. Ik moest vaststellen dat ik niet verder kom dan 2794mHz (11x254).
Als ik net erboven ga, dus 11x255 dan crasht het systeem na 3-4 minuten dual-prime. In het bios kan ik de chipset spanning omhoogzetten en de CPU spanning ook, maar hoe dan ook ik kom niet verder. 2794mHz wordt 54°C met een Katana CU van scythe.
Ik ben eens gaan denken over de Nforce4 chipset en heb mijn systeem uiteen gehaald. Ik heb de Silent OTES koeler verwijdert en kwam tot mijn ongelooflijke verbazing dit tegen:

en

Er zitten gewoon stukken plastic folie tussen de chipset en koeler en de spanningregelaars en dat de koeler!!
Eigenlijk wilde ik nu het hele OTES systeem met AS5 besmeren, maar toen zag ik dit:

en

Er zit blijkbaar een warmte geleidingspad op, kan ik die nu verwijderen en AS5 gebruiken, maak me zorgen om het hoogte verschil.....
Dankjewel voor de tijd....
P.S.
Iedereen die wel al een mega overclock heeft gehaald, proficiat!
Raar...in de fabriek vergeten het folie eraf te trekken ofzo?
Waarschijnlijk drukken de veertjes hen wel tegen de chipset aan. Je zou de veertjes iets kunnen uitrekken om zo de druk te vergroten, maar volgens mij lukt het zo ook wel.
Het kan best zijn dat je aan je max. zit met je OC. Vergelijk je stepping eens op www.amdgeeks.net.
Hoe lopen je geheugen en HT Bus?
Waarschijnlijk drukken de veertjes hen wel tegen de chipset aan. Je zou de veertjes iets kunnen uitrekken om zo de druk te vergroten, maar volgens mij lukt het zo ook wel.
Het kan best zijn dat je aan je max. zit met je OC. Vergelijk je stepping eens op www.amdgeeks.net.
Hoe lopen je geheugen en HT Bus?
[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 18-06-2007 18:21 ]
Je kunt gerust die pad verwijderen, als de pushpins gewoon veertjes hebben gaat ie vanzelf strakker zitten. 
offtopic:
Deel 34 komt steeds dichterbij
Deel 34 komt steeds dichterbij
Mijn geheugen zijn twee reepjes van GEIL 4cl 5-5-12 (of 15) T1 667mHz, loopt nu vanwege de divider op 620mHz, onderclocked dus. Mijn HTT loopt nu op 4x (systeem loopt nu op 250x11). Heb uhm tijdens het overclocken ook op 3x en zelfs 2x gehad, geen verschil.
In mijn Bios is ook nog zoiets als Vdda voltage? zoiets? van 2.50 naar 2.90 volt instelbaar.
Zal eens kijken op die site.....maar echt mijn stepping vergelijken kan niet....mijn cpu is gelapped....hehhe
In mijn Bios is ook nog zoiets als Vdda voltage? zoiets? van 2.50 naar 2.90 volt instelbaar.
Zal eens kijken op die site.....maar echt mijn stepping vergelijken kan niet....mijn cpu is gelapped....hehhe
Standaard voltage. 1,3v dus. Northbridge, HT e.d. voltages ook op standaard. Geheugen voltage is 2V, ik heb D9GMH geheugenSaturnus schreef op maandag 18 juni 2007 @ 14:25:
Wat voor voltage gebruik je?
Ik heb mijn HTT MP nog op 4x staan, dus mijn HTT speed is nu 1080, hoger kan die heus wel, maar niet veel meer en heb geen zin om opnieuw op te starten
Wow lekker. En je zit nog niet eens aan je Frequenty (CPU) limiet voor dat voltage...je red de 3.0Ghz vast wel. 
Weet je zeker dat je HT Bus niet een probleem gaat vormen...persoonlijk zou ik die als ik nieuwe grensen van me CPU zoek onder de 1000 houden...
Weet je zeker dat je HT Bus niet een probleem gaat vormen...persoonlijk zou ik die als ik nieuwe grensen van me CPU zoek onder de 1000 houden...
3.0ghz betwijfel ik, temperatuur zal wel probleem gaan worden als ik voltage verhoog.Saturnus schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:07:
Wow lekker. En je zit nog niet eens aan je Frequenty (CPU) limiet voor dat voltage...je red de 3.0Ghz vast wel.
HT bus gaat nu nog geen probleem worden. Ik heb HT nu op 275mhz, oftewel 1100 HT bus. Veel hoger zal het niet kunnen, zal de HT MP nog wel op 3x zetten. Het verbaasd me dat die nu wel stabiel lijkt te zien, maar ok. Het lijkt wel een beetje op een DFI bordje, ook lastig stabiel te krijgen met een OC.
PASware schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:51:
[...]
3.0ghz betwijfel ik, temperatuur zal wel probleem gaan worden als ik voltage verhoog.
HT bus gaat nu nog geen probleem worden. Ik heb HT nu op 275mhz, oftewel 1100 HT bus. Veel hoger zal het niet kunnen, zal de HT MP nog wel op 3x zetten. Het verbaasd me dat die nu wel stabiel lijkt te zien, maar ok. Het lijkt wel een beetje op een DFI bordje, ook lastig stabiel te krijgen met een OC.
offtopic:
Maar als je je DFI/ander mobo eenmaal stabiel hebt zit je goed hè
Ghehe, wat ik bedoel is dat een DFI moederbord de grens van z'n kunnen opzoeken best lastig is, door de gigantische hoeveelheid bios opties. Met mijn biostar mobo'tje is dat ook wel een beetje zo.Anoniem: 176518 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:54:
[...]
offtopic:
Ben er weer. Ik heb mijn pc weer helemaal inelkaar en heb eerst met de al behaalde overclock (2794mHz) wat tests gedaan, kijken of alles zoals eerst is.
Nu ben ik benieuwd naar wat mijn procesor nog meer kan, ik heb de rekening gevonden en daar stond de productie datum bij. Als ik daar op zoek zie ik vaak 3GHz langskomen. Ik weet dat ik een iets te zwakke koeler heb, Scythe Katana CU, maar 2,85 wil ik eigenlijk wel bereiken.
Ik was nogmaals in het Bios bezig en heb:
-Cpu core voltage: is duidelijk, staat nu op 1.48 (anderen halen de 2,7Ghz met 1.4)
-CPU VDDA voltage: kan van 2.5 naar 2.90Volt, maar wat is dat eigenlijk??
-Hypertransport voltage: staat nu op 1.35 Volt, standaard was 1.2Volt
Kunnen jullie me een tip geven misschien wat er anders kan/moet?
Dankjewel
Nu ben ik benieuwd naar wat mijn procesor nog meer kan, ik heb de rekening gevonden en daar stond de productie datum bij. Als ik daar op zoek zie ik vaak 3GHz langskomen. Ik weet dat ik een iets te zwakke koeler heb, Scythe Katana CU, maar 2,85 wil ik eigenlijk wel bereiken.
-Cpu core voltage: is duidelijk, staat nu op 1.48 (anderen halen de 2,7Ghz met 1.4)
Dankjewel
Ik heb het voor mekaar hij overclockt weer als die zou moeten 2,9 ghz op standaard voltage.
voor mensen die ook problemen hebben met overclocken met een asrock nfg6 vsta.Zet PCI-E en sata spread spectrum op disabled, en zet van het geheugen de flexibility option op enabled want als je lager gaat als de 166 divider de 133 dus start ie niet.
voor mensen die ook problemen hebben met overclocken met een asrock nfg6 vsta.Zet PCI-E en sata spread spectrum op disabled, en zet van het geheugen de flexibility option op enabled want als je lager gaat als de 166 divider de 133 dus start ie niet.
waar loopt je geheugen op? probeer is of je met een divider erop verder komt.Anoniem: 211458 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:05:
Ben er weer. Ik heb mijn pc weer helemaal inelkaar en heb eerst met de al behaalde overclock (2794mHz) wat tests gedaan, kijken of alles zoals eerst is.
Dankjewel
volgens mij is het niet nodig het htt voltage te verhogen pas boven de 300 zou dat nodig zijn.
ik weet trouwens niet wat jij dan verstaat onder een goede koeler want een Scythe Katana CU is toch echt geen zwakke koeler.
@Jazekerrrrrr:
Mijn geheugen is het probleem niet, heeft ook al op een belachelijke 200mHz gelopen voor het uitsluiten van problemen.
Wat mijn koeler betreft weet ik dat het inderdaad geen kleintje is, maar als ik de reviews moet geloven kan het met een scythe ninja rev B. bijna 10°C kouder en met de sonic tower 120 extreme nog iets meer, maar die is veel te duur.
Ik blijf me nog één ding afvragen, wat is de CPU Vdda voltage in het bios? Ik zie het niet terug in Abit EQ en ook nergens anders. Zelf op het officiele Abit usa forum krijg ik geen antwoord.
Mijn "mod" aan de Silent OTES koeler heeft me een beetje opgeleverd, niet veel... de chipset is wat koeler.
Mijn geheugen is het probleem niet, heeft ook al op een belachelijke 200mHz gelopen voor het uitsluiten van problemen.
Wat mijn koeler betreft weet ik dat het inderdaad geen kleintje is, maar als ik de reviews moet geloven kan het met een scythe ninja rev B. bijna 10°C kouder en met de sonic tower 120 extreme nog iets meer, maar die is veel te duur.
Ik blijf me nog één ding afvragen, wat is de CPU Vdda voltage in het bios? Ik zie het niet terug in Abit EQ en ook nergens anders. Zelf op het officiele Abit usa forum krijg ik geen antwoord.
Mijn "mod" aan de Silent OTES koeler heeft me een beetje opgeleverd, niet veel... de chipset is wat koeler.
Heeft iemand hier wel eens geprobeerd een X2 4400 (939, 110Watt) passief te koelen met bijvoorbeeld een Scythe Infinity SCINF-1000 zonder fan? En eventueel een Noctua 120mm ernaast voor de CPU + de rest van de kast?
Mag een X2 3800+ op 1.55V ook?deeltje schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 12:49:
Heeft iemand hier wel eens geprobeerd een X2 4400 (939, 110Watt) passief te koelen met bijvoorbeeld een Scythe Infinity SCINF-1000 zonder fan? En eventueel een Noctua 120mm ernaast voor de CPU + de rest van de kast?
Scythe Ninja houdt 'm niet koel...
Das ver boven een X2 4400 op stock speed lijkt me? En je gebruikt de koeler incl. fan?Anoniem: 176518 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 12:56:
[...]
Mag een X2 3800+ op 1.55V ook?
Scythe Ninja houdt 'm niet koel...
[ Voor 14% gewijzigd door deeltje op 19-06-2007 13:02 ]
Wil het wel proberen met een ThermalRight Ultra 120 (niet de eXtreme die onlangs uit is gekomen !!) maar als die stuk gaat dan betaal jij voor een nieuwe : Deal ??deeltje schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 12:49:
Ik ga er maar vanuit dat een 939 110Watt niet passief kan draaien uit de bovenste verhalennero355 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 13:10:
[...]
Wil het wel proberen met een ThermalRight Ultra 120 (niet de eXtreme die onlangs uit is gekomen !!) maar als die stuk gaat dan betaal jij voor een nieuwe : Deal ??
Stock zit ik op 89W.deeltje schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 13:01:
[...]
Das ver boven een X2 4400 op stock speed lijkt me? En je gebruikt de koeler incl. fan?
Stock voltage is 1.35 of 1.4V, bind me d'r niet op vast...
P = U x I
89 = 1.375 x I
I = (89/1.375)
Pnieuw= 1.55 x (89/1.375) = 100.3W
Of: P = U x I
R = U/I
I = U/R
P = (U²)/R
89 = 1.375² / R
Aanname: R=c
R = 1.375/89
Pnieuw= 1.55² / (1.375/89) = 155W
Welke de goeie is weet ik niet, maar ik neig zelf meer naar de 1e.
En de Ninja is met fan, maar die staat wel uit
Mja het hele gedoe (2x PVR150, 1x PCI-E ATi HD2400, 1x Geluidskaart) komt in onderstaande kast:Anoniem: 176518 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 13:30:
[...]
Stock zit ik op 89W.
Stock voltage is 1.35 of 1.4V, bind me d'r niet op vast...
P = U x I
89 = 1.375 x I
I = (89/1.375)
Pnieuw= 1.55 x (89/1.375) = 100.3W
Of: P = U x I
R = U/I
I = U/R
P = (U²)/R
89 = 1.375² / R
Aanname: R=c
R = 1.375/89
Pnieuw= 1.55² / (1.375/89) = 155W
Welke de goeie is weet ik niet, maar ik neig zelf meer naar de 1e.
En de Ninja is met fan, maar die staat wel uit
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TEXM09
Ik denk dat ik toch maar een paar Noctua's of andere fans met wat stoffilters erin ga hangen
Eerst formule is goed.
Ik heb ooit ~60W passief kunnen koelen. Stressed temp. zal rond de 47 zijn geweest @ boxed cooler.
Zet er goede koeling op en het was rond de 40 geweest.
Dan heb je nog een marge tot 60 graden. (Ook wel max. dan)
Hoeveel W dit is weet ik niet, maar je zou kunnen schatten (80-90W?).
Ik heb ooit ~60W passief kunnen koelen. Stressed temp. zal rond de 47 zijn geweest @ boxed cooler.
Die 89W die AMD erop zet haalt 'ie misschien niet eens in dagelijks gebruik.Saturnus schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 13:38:
Eerst formule is goed.
De TPD is het theoretische maximum (mem controller en beide cores full stressed).
In dat geval wordt het er nog wat beter op...maarja...iemand die het weet mag een formule posten hoe we achter het maximale passief koelbare wattage komen.
Formule voor het maxiaal passief koelbare wattage? 
Een formule voor het maximale wattage ben ik al blij mee.
(straks komen we erachter dat een nForce 4 krachtiger is dan een A64
)
Maar met dit weer zou ik passief koelen al niet echt aanraden, graadje of 25 buiten, binnen misschien wel warmer...
En het verschilt per koeler hoeveel warmte hij passief af kan voeren lijkt me?
Een formule voor het maximale wattage ben ik al blij mee.
(straks komen we erachter dat een nForce 4 krachtiger is dan een A64
Maar met dit weer zou ik passief koelen al niet echt aanraden, graadje of 25 buiten, binnen misschien wel warmer...
En het verschilt per koeler hoeveel warmte hij passief af kan voeren lijkt me?
Dat zou een prachtformule zijnSaturnus schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 13:50:
In dat geval wordt het er nog wat beter op...maarja...iemand die het weet mag een formule posten hoe we achter het maximale passief koelbare wattage komen.
Bestaat er btw een grote database/website waar alle computer/hardware fans instaan met hun CFM etc. ? of googlen jullie gewoon?
[ Voor 14% gewijzigd door deeltje op 19-06-2007 14:01 ]
Warm weer telt idd zwaar mee.
En de koeler nog zwaarder.
Daarom; áls je het al wilt testen zou ik niet de boxed nemen. 
@deeltje
Door het bovenstaande is zo'n formule best onmogelijk te maken.
En de koeler nog zwaarder.
@deeltje
Door het bovenstaande is zo'n formule best onmogelijk te maken.
[ Voor 24% gewijzigd door Saturnus op 19-06-2007 13:59 ]
Ik heb deze formule gevonden voor het nieuwe vermogen:
[b]Pnieuw = (Vnieuw/Voud)2*((Fnieuw/Foud)*Poud)[/b]
Waarvoor geldt:
Pnieuw = Nieuwe wattage
Vnieuw = Nieuwe CPU-voltage
Voud = originele voltage
Fnieuw = Nieuwe frequentie
Foud = originele frequentie
Poud = originele wattage
Ik kom voor mijn X2 op: Pnieuw= (1,5/1,35)*2*((2804/2200)*89)=126,04 Watt
---Edit---
Ik heb deze site nog gevonden: http://www.kaltestille.de/cpuverlustleistung.html
Hier kom ik op 140 Watt uit
--Edit 2--
sorry, formule fout overgetypt, vind de site nu niet meer
[b]Pnieuw = (Vnieuw/Voud)2*((Fnieuw/Foud)*Poud)[/b]
Waarvoor geldt:
Pnieuw = Nieuwe wattage
Vnieuw = Nieuwe CPU-voltage
Voud = originele voltage
Fnieuw = Nieuwe frequentie
Foud = originele frequentie
Poud = originele wattage
Ik kom voor mijn X2 op: Pnieuw= (1,5/1,35)*2*((2804/2200)*89)=126,04 Watt
---Edit---
Ik heb deze site nog gevonden: http://www.kaltestille.de/cpuverlustleistung.html
Hier kom ik op 140 Watt uit
--Edit 2--
sorry, formule fout overgetypt, vind de site nu niet meer
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 211458 op 19-06-2007 14:30 ]
Please leer het gebruik van [sup] en [sub]
(1.5/1.35)^2*((2804/2200)*89) = 140? 
Waarschijnlijk is het inderdaad waar dat de frequenty ook een rol speelt...
Maar als ik hier mij gegevens invul (Stock 2.2Ghz @ 1.4v, OC 3.0Ghz @ 1.55v) kom ik uit op een verbruik van 150W...dat lijkt me echt teveel.
Als ik dan hier controlleer zie ik dat ze bij die eerste 89 als stock wattage nemen en bij deze link 48W.
Waarschijnlijk is het inderdaad waar dat de frequenty ook een rol speelt...
Maar als ik hier mij gegevens invul (Stock 2.2Ghz @ 1.4v, OC 3.0Ghz @ 1.55v) kom ik uit op een verbruik van 150W...dat lijkt me echt teveel.
Als ik dan hier controlleer zie ik dat ze bij die eerste 89 als stock wattage nemen en bij deze link 48W.
[ Voor 20% gewijzigd door Saturnus op 19-06-2007 14:15 ]
Ik zat me net te bedenken, dat ik mijn Lian-Li toendertijd heb gekocht omdat het geen reversed-atx kast was. De heatpipe technologie van het moerderbord zou anders niet werken (vocht van de heatpipes verdampt, damp stijgt, damp daalt weer bij afkoeling). Werkt dit hele principe wel als de het moederbord ligt? of werkt het dan juist extra goed omdat er bijna geen weerstand is die de damp moet afleggen?
liggend werkt het iets beter, maar veel scheelt het niet.deeltje schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:20:
Ik zat me net te bedenken, dat ik mijn Lian-Li toendertijd heb gekocht omdat het geen reversed-atx kast was. De heatpipe technologie van het moerderbord zou anders niet werken (vocht van de heatpipes verdampt, damp stijgt, damp daalt weer bij afkoeling). Werkt dit hele principe wel als de het moederbord ligt? of werkt het dan juist extra goed omdat er bijna geen weerstand is die de damp moet afleggen?
Nadeel zal het in ieder geval nooit ondervinden.
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Danku, dat vroeg ik me dus afEl Snorro schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:31:
[...]
liggend werkt het iets beter, maar veel scheelt het niet.
Nadeel zal het in ieder geval nooit ondervinden.
@deeltje
Ik heb een TTBT, als je daar naar kijkt zie je dat de heatpipes nog een stuk doorlopen in de vinnen. Als er iets warm aan is zijn het de vinnen wel, en dat terwijl de warme lucht om bij die vinnen te komen naar beneden moet stromen. Misschien zijn de heatpipes van volledige koper (dus niet hol) na het hoogste punt...maarja...dan wordt gok werk.
Volgens mij werkt het systeem dus altijd. Als je kan, test het. Dan weten we het allemaal.
Ik heb een TTBT, als je daar naar kijkt zie je dat de heatpipes nog een stuk doorlopen in de vinnen. Als er iets warm aan is zijn het de vinnen wel, en dat terwijl de warme lucht om bij die vinnen te komen naar beneden moet stromen. Misschien zijn de heatpipes van volledige koper (dus niet hol) na het hoogste punt...maarja...dan wordt gok werk.
Volgens mij werkt het systeem dus altijd. Als je kan, test het. Dan weten we het allemaal.
De heatpipe van de Premium loopt dwars door de vinnen en endigt een stukje erbovenuit zelfs. Wat ik heb begrepen van dit moederbord is dat het een hol pijpje is met vocht erin. Koper is hij iig nietSaturnus schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:33:
@deeltje
offtopic: weet iemand waar ik een Cooler Master CM Media 280 kan kopen *(dus niet de 281), kan hem daadwerkelijk nergens vinden....
Ik heb op m'n evga bord ook wel heatpipes zitten.
Horizonaal vs verticaal vs op de kop maakt bij mij totaal geen verschil*.
* Geen verschil in de zin van een verwaarloosbaar verschil van 1 of 2 graden,
maar dat reken ik toe aan verschillende omstandigheden/load.
Mja maar werkt dat bord met heatpipes of met pipes/vocht?Anoniem: 176518 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:24:
Ik heb op m'n evga bord ook wel heatpipes zitten.
Dit bord:deeltje schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:33:
[...]
Mja maar werkt dat bord met heatpipes of met pipes/vocht?

Ik ga ervan uit dat het pipes/vocht zijn.
Heatpipes zijn toch altijd met vocht erin?Anoniem: 222124 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:38:
[...]
Dit bord:
[afbeelding]
Ik ga ervan uit dat het pipes/vocht zijn.
offtopic:
Jij hier?
Jij hier?
offtopic:
Ja ik hier
Ja ik hier
Ik heb mijn overclock uitgerekend, ik kom op 124W.
Dat kan ik wel passief koelen met een Freezer64
Stressed niet hoor...met dit weer... (Wedden?Anoniem: 222124 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:44:
offtopic:
Ja ik hier
Ik heb mijn overclock uitgerekend, ik kom op 124W.
Dat kan ik wel passief koelen met een Freezer64
Ja okee, stressed niet.Anoniem: 176518 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:46:
[...]
Stressed niet hoor...met dit weer... (Wedden?)
Maar idle wel (CnQ werk niet dus dat staat ook niet aan).
Dit topic is gesloten.
Let op:
~[html]~[html]~[norml]~[/norml]~[/html]~[/html]
~[html]~[html]~[norml]~[/norml]~[/html]~[/html]