Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 23:19:
Je vergeet iets erg belangerijkts de R600 heeft een 1024 Bit Ringbus Memory Controller daarbij een 512Bit Memory interface dit heeft die veel oudere G80 niet waarbij hier de HD 2900 XT als XTX de G80 de grond in gaan schoppen met vooral die nieuwere drivers in DX10
All talk and no walk up untill now... en zoals gebruikelijk
niets om zo'n claim aan te staven, sterker nog alles wat tot nu toe bekend is gaat erover dat ze elkaar nauwelijks ontlopen.
Uhm, je linkt naar een pagina waar de 7800GTX512 in beide gevallen
sneller is dan de X1800XT FYI.
En voor die HD 2900XT's heeft ook een veel hogere memory bandwidth als die 8800 GTX dat is dank zei die 512Bit memory heeft de HD 2900XT op hoge settings met alle eyecandy het grotere als betere voordeel en DAT is juist het voordeel van een kaart die de prijs heeft rond de 8800 GTS 640 maar die zal zeker zonder meer beter presteren als de 8800 GTX en zelfs de Ultra gaat het zwaar krijgen aangezien die ook maar 768MB GDDR3 krijgt wat alleen maar 384 bit is vergeleken met die 512MB GDDR3 die echter 512Bit en daardoor een veel betere lag filter heeft

Dit klinkt werkelijk net als Johan Cruijff, ik kan hier echt nauwelijks iets zinnigs uit halen
8800GTX/Ultra = 768MB
> 512MB = HD2900XT
768MB kan 1,5x zo veel/zware textures bevatten als 512MB. Punt uit.
Dat we hier nog een discussie over moeten aangaan zeg...
De mensen die willen zeggen dat het 'niets uitmaakt' dat er meer geheugen op de 8800 zit moeten eens naar het prestatieverschil tussen de 320MB en 640MB 8800GTS gaan kijken op de hogere resoluties met IQ (HDR/AA/AF) aan. Dat scheelt regelmatig meer dan 50%.
De hoeveelheid videogeheugen is - naar ik verwacht - met grote textures eerder een bottleneck dan de busbandbreedte, uitgaande van 384 vs 512bits width. Dat is al vrij duidelijk gedemonstreerd in de situaties waarin 512mb/256bit kaarten de 320mb/360bit GTS voorbijlopen, terwijl ze niet of nauwelijks in de buurt komen van de 640mb GTS.
De GTX heeft 1,5x zo veel geheugen. Zie argumentatie hierboven.
Verder doet de GTX ook physics, dus we zullen maar moeten zien wie dat beter doet en/of wie van de 2 er $$$ over heeft om hun vorm van physics ook daadwerkelijk in de games/engines verwerkt te krijgen. Iets met historisch perspectief betreffende investeringen in games in de trant ATi vs nV...
HDMI audio heb ik vooralsnog altijd nutteloos gevonden. Mijn DVD speler ondersteunt dat ook en guess what: het geluid gaat gewoon altijd via mijn versterker. Er zijn daarbij vrijwel geen PC monitors die uberhaupt audio ondersteunen, laat staan via HDMI dus i.m.h.o. is het een vrij kansloze functie... tenzij je de kaart aansluit op een HDTV en daarbij geen externe versterker gebruikt - vrij onwaarschijnlijk.
2. De HD2900XT is wordt goedkoper dan de 8800GTX nu is
Kleine correctie. Iets met toekomstige tijd. Ook iets met 1,5x zo veel geheugen weer trouwens.
en heeft meer features
Hit me met wat noemenswaardigheden?
3. 50 euro is meer dan genoeg verschil qua features. Zie punt 1 en 2
Ook genoeg verschil voor 1,5x zo veel geheugen... ik val in herhaling hier...
4. Dat klopt wel ja.
5. Uh.. ok? Met alles aan wordt toch de kaart zelf de bottleneck en niet de chipset.
Als het 2 kaarten betreft (waar frank het ook over had) dan zou je al heel snel aan een CPU/chipset bottleneck kunnen zitten.
6. De volwassen drivers van de 8800GTX zijn verre van optimaal en over het algemeen lijkt ATi betere drivers te hebben, maar daar kunnen we inderdaad nog niet over oordelen.
Inderdaad, dat valt nog te bezien... ook gezien er blijkbaar voor de 8800 serie nieuwe drivers uitkomen.
Vaak komen problemen met drivers pas aan het licht wanneer het grote publiek ze gaat gebruiken, op een grote varieteit systemen, met een grote varieteit aan games op een grote varieteit aan settings.
7 maanden
later != 7 maanden
nieuwer
[
Voor 35% gewijzigd door
Cheetah op 21-04-2007 02:09
]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz