UltraSub schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 10:01:
Bedankt voor de tip Toink. Die ken ik nog wel van het tdiclub.nl forum, toch?
Anyway, vanmorgen ff wat research gedaan. Het blijkt dat een lampje aan gaat wat DPF gerelateerd is als de ECU vind dat een DPF reiniging benodigd is, en bij de 4e keer dat hij dat heeft geprobeerd, dit ook niet gelukt is. Dit kan veroorzaakt worden door het rijgedrag op dat moment. Als je dus in de file staat, of in de stad rijdt, krijgt de ECU het niet voor elkaar om de DPF te reinigen door de lage toeren. En geeft dus een waarschuwing.
Wat zou kunnen helpen volgens verschillende berichten; als dit gebeurd, in de 4e versnelling blijven, en langere tijd boven de 2200 rpm blijven rijden. Uiteindelijk zou de DPF schoon moeten zijn, en het lampje uit gaan. Die 2200 rpm zou ook verklaren wat ik hierboven beschrijf met schakelen. Ik heb meerdere berichten gezien waarbij mensen zeggen dat tijdens een reiniging de DSG bak niet meteen opschakelt bij 2200 rpm in cruise mode (doet hij normaal wel). En het lijkt inderdaad of de bak in S stand staat, waarbij de toeren hoger worden gehouden. Rijdt ook wat bokkiger. Kortom, alle symptomen die ik nu heb, wijzen op een DPF reiniging die bezig is. Op de een of andere manier krijgt de ECU het niet voor elkaar, dus ik zal hem straks eens een handje helpen. Even de snelweg op met de DSG in handschakel stand

To be continued dus...
Ok.. Dat werkt dus. Storingslampje van abgas-anlage brand wel nog steeds, maar het ding loopt weer normaal (in ieder geval weer zoals eerst). Schakelt weer normaal en pakt weer normaal op zonder horten en stoten.
Wat heb ik gedaan. Simpel. Net de snelweg op geweest, warm gereden, toen bak in handschakel, en in 5e vol door gassen tot aan rood, en eigenlijk niet onder de 3000 rpm laten komen. Kwam er iets naar links, even tik terug naar 4 en weer door naar 5 zodra de weg vrij was. Man dat ding loopt hard in 5! 195 en nog geen rood aangetikt! Heb dus eigenlijk even als een verschrikkelijke aso gereden. Resultaat, DPF is volgens mij schoon, iig dat lijkt de ECU te vinden, want hij rijdt dus weer normaal.
Vanwaar dan toch dat storings lampje. Sja. Theorietje:
Heb hem de vorige keer uit laten lezen, en toen kwam de volgende storing:
"Abgastemperaturfühler unplausibles Verhältnis - sporadisch auftretender Fehler"
Wat ik nu denk is dat de ECU wil gaan reinigen, daarbij de temperatuur in de DPF opstookt, en dat de sensor dan een verkeerde waarde geeft. Vervolgens krijg je dus een storing. Na een reset bleef die de vorige keer weg. Daarna kreeg ik weer een cleaning, en krijg ik dus dezelfde storing. Ik denk dat ik die sensor maar moet (laten) vervang(en).
StevenK schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 14:10:
[...]
Volgens VW verbruikt een DSG over het algemeen juist minder. Zo heeft de 1.4 TSI met DSG een lagere CO uitstuit dan een handgeschakelde. Volgens mij is dat zelfs het verschil tussen 20% en 25% bijtelling in 2009, als ik het allemaal goed heb gelezen.
Overigens koop ik geen DSG, want dat schakelt zo verschrikkelijk mooi, dat ik zeker weet dat ik elke keer te hard rij

VW kan veel zeggen, wanneer heb jij voor het laatst gekeken naar wat VW opgeeft dat je auto zou moeten verbruiken? Klopt dat?

Het is uit eigen ervaring. Zowel rustig rijden, fluwelen voetje dus, als doortrappen, het ding zuipt meer dan hij zou moeten. Ook op motor-talk.de wordt dit veelvuldig aangegeven.